Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
DutchWing schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:08:
[...]

Er zit toch een ingebouwde automatische ontluchter in? Ik ben persoonlijk geen voorstander van de veiligheidsventiel (overstort) hiervoor te gebruiken. Veelal door het draai ontwricht je de veerzitting waardoor deze slap wordt of eventueel vuil uit een bestaande installatie ertussen blijft zitten. Waarna gevolgd blijvende lekkage of dat je beveiliging bij 2,5 ipv bijvoorbeeld 3 bar wilt openklappen.

Wij moeten vanuit de SCIOS scope 1 keuring altijd de veiligheidsventiel testen of binnen 8 jaar vervangen, mijn ervaring is dat zelfs nieuwe veiligheidsventielen veelal blijven lekken na het eenmalig eraan draaien.

Als je eraan wilt draaien doe hem altijd 1x goed dicht klappen, dan weet je in ieder geval dat de klep weer goed op de zitting zit.
Er zit een aut. ontluchter in en een propaan ontluchter. Die staan beide te blazen maar soms heiligt het doel de middelen. En met nieuwe overdruk ventielen ken ik het probleem nog niet. Vuil ertussen kan een issue zijn.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:57
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eBMPpTJjXfx_riuQEVukYY8tsyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oiRlydNAVJkDslFNEBkURe0V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rwce93ewU4UD49y8YSB6rjuAS-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTpGgRtt9LA439nmHDvlTD8f.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben eea aan het voorbereiden, hier komt de 32mm flex aan de rechterkant aan vanaf boven. Plan nu was om deze links aan te sluiten middels
T stuk en dan naar onder met 22mm staal naar volgende vloerverwarming verdeler. Of ombouwen van de verdeler en rechts aansluiten.

Echter nu bedacht ik me kan in de 32mm niet gewoon rechts op deze verdeler aansluiten en linker aan en afvoer naar de volgende verdeler laten zitten, dan dient de verdeler als T stuk en nadat de 3 16mm leidingen afgetakt zijn reduceert de leiding zich tot 22mm. Zou veel schelen en lijkt mij technisch niet af te doen of zie ik iets over het hoofd?

De thermos kraan gaat gewoon open dus de tado knop eraf.

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:29
Razor109 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:20:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben eea aan het voorbereiden, hier komt de 32mm flex aan de rechterkant aan vanaf boven. Plan nu was om deze links aan te sluiten middels
T stuk en dan naar onder met 22mm staal naar volgende vloerverwarming verdeler. Of ombouwen van de verdeler en rechts aansluiten.

Echter nu bedacht ik me kan in de 32mm niet gewoon rechts op deze verdeler aansluiten en linker aan en afvoer naar de volgende verdeler laten zitten, dan dient de verdeler als T stuk en nadat de 3 16mm leidingen afgetakt zijn reduceert de leiding zich tot 22mm. Zou veel schelen en lijkt mij technisch niet af te doen of zie ik iets over het hoofd?

De thermos kraan gaat gewoon open dus de tado knop eraf.
Dat idee had ik bij mij eerst ook, toen kwam ik er achter dat de aansluiting van de verdeler maar 3/4 (22) is.
dan reduceer je daar dus al je flow.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Dracoplasm
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 19:13
Ik heb ook een vraag uitgezet na mijn gesprek vanmorgen met @Carboy54 Warmtepomp vrijstaande woning 1968
Zeer benieuwd of ik beter voor de 95 of de 120 kan gaan, gevoelsmatig de 120 denk ik. Daarnaast zou ik alles na de flexibele aansluiting uit willen voeren in 28/32 en na de verdeler van de vloerverwarming met 22/25 verder. Echter lees ik dat je met 32 binnenmaat moet voeden?

9.000wp - Atlantic Explorer V4 270 - Itho Amber 120

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:20
Dit zegt @bommer een paar blz. terug: De binnendiameter is het belangrijkste, volgens het installatie voorschift van Itho 25mm, meerlagenbuis 32mm heeft een binnendiameter
van 26mm, maar dunwandig staal(28mm) 25 tot 25,6 mm. Het kan dus beide, net wat je voorkeur heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door timpel_800 op 21-09-2023 20:01 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Razor109
bommer schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:44:
[...]

Dat idee had ik bij mij eerst ook, toen kwam ik er achter dat de aansluiting van de verdeler maar 3/4 (22) is.
dan reduceer je daar dus al je flow.
Deze verdeler heeft 1 inch aan beide zijde. 25,6mm dus. Dan zou dat dus wel een optie kunnen zijn? Misschien niet heel gangbaar maar wel praktisch in dit geval.

Alleen geen idee of die thermostaat kraan die dan verkeerd om zit nog van invloed op de flow gaat zijn anders die toch er tussen uit halen.

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• bommer
Razor109 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:02:
[...]

Deze verdeler heeft 1 inch aan beide zijde. 25,6mm dus. Dan zou dat dus wel een optie kunnen zijn? Misschien niet heel gangbaar maar wel praktisch in dit geval.

Alleen geen idee of die thermostaat kraan die dan verkeerd om zit nog van invloed op de flow gaat zijn anders die toch er tussen uit halen.
Ik zou die er tussen uithalen, heeft niet veel nut bij lage temperatuur.
En zorgt alleen maar voor een vernauwing.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-09 07:28
Beste heren ik zit nog een beetje met het dubio hoe ik het beste naar mijn Amber 65 kan gaan vanuit de vloerverwarming verdeler. Ik heb nog Uponor 32MM thuis. In eerste instantie had ik het idee om de Uponor 32mm in te pakken met 20mm isolatie van Heima24. Als ik door de muur heen ben twijfel ik over de beste optie ivm isolatie.

Ik denk aan de volgende opties:

1. 90 graden pers bocht van Uponor en vervolgens verder gaan met 20mm isolatie en intapen. Vervolgens over op RVS Flex.
2. 90 graden pers bocht van Uponor en vervolgens verder gaan met 20mm isolatie en verder gaan met een stukje 90mm PVC tot net boven het maaiveld. Vervolgens over op flex.
3. 32mm Uponor buigen in grote 90 bocht, 20mm isolatie en intapen. Vervolgens over op RVS Flex.
4. Stalen leidingen kopen met knel koppelingen

Ik twijfel met name over het gebruik van 90 graden pers bochten ivm flow en of de isolatie onder het maaiveld in de grond toereikend is.

Ik ben benieuwd naar jullie input.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y67zaRqBMNs465ELLSxp6HgF5cE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0wXgdIM4IzT7StzgcJ0rUzlZ.png?f=fotoalbum_large

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06:55
psycho-realm schreef op donderdag 21 september 2023 @ 20:13:
Beste heren ik zit nog een beetje met het dubio hoe ik het beste naar mijn Amber 65 kan gaan vanuit de vloerverwarming verdeler. Ik heb nog Uponor 32MM thuis. In eerste instantie had ik het idee om de Uponor 32mm in te pakken met 20mm isolatie van Heima24. Als ik door de muur heen ben twijfel ik over de beste optie ivm isolatie.

Ik denk aan de volgende opties:

1. 90 graden pers bocht van Uponor en vervolgens verder gaan met 20mm isolatie en intapen. Vervolgens over op RVS Flex.
2. 90 graden pers bocht van Uponor en vervolgens verder gaan met 20mm isolatie en verder gaan met een stukje 90mm PVC tot net boven het maaiveld. Vervolgens over op flex.
3. 32mm Uponor buigen in grote 90 bocht, 20mm isolatie en intapen. Vervolgens over op RVS Flex.
4. Stalen leidingen kopen met knel koppelingen

Ik twijfel met name over het gebruik van 90 graden pers bochten ivm flow en of de isolatie onder het maaiveld in de grond toereikend is.

Ik ben benieuwd naar jullie input.

[Afbeelding]
Ik ga voor optie 3, maar ik heb het geluk (of pech) dat de warmtepomp niet direct tegen de woning staat. I.v.m. een pad staat hij 2 meter uit de gevel. Dat geeft mij de ruimte om in een 110 mm pvc buis met 2 45 graden bochten omhoog te komen net achter de warmtepomp. In die 110 mm kan ik alles kwijt, 2 x 32 mm met isolatie en de voedings- en sturingskabels.

Maar zo dicht op de gevel zoals bij jou geeft toch hele andere uitdagingen.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Carboy54
  • Nu online
Op vragen hoe het shiften van de stooklijn door de interieur sensor ( TR) nu precies werkt geeft het nieuwe settings overzicht de volgende omschrijving:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rHpHrTfOGogImHqrHTYnCUv9Dk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9EWOgl3Z6uMoD3E1aBio59br.jpg?f=user_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-11 18:23
Carboy54 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:28:
Tip 7.1

Het onluchten van de warmtepomp is cruciaal om bij het opstarten geen foutmeldingen te krijgen.

Vul het systeem en ontlucht zoveel mogelijk
Zet de vulslang open
Boven in de buitenunit naast de messing ontluchter zit een rode knop van de overstortbeveiliging van 3 bar
Draai die open en laat het water rijkelijk stromen tot dat er geen lucht meer bij komt
Draai hierna het onluchtingprogramma voor de CV
Draai het ontluchtingsprogramma voor de boiler indien van toepassing
Indien er rode pijlen in het scherm verschijnen herhaal bovenstaande instructies en reset de foutmelding.
Indien het resetten niet lukt maak het toestel gedurende 30 seconden stroomloos met de schakelaar in de binnenunit.

[Afbeelding]
Kun jij (of iemand anders) even de stappen toevoegen over het draaien van het ontluchtingsprogramma?
Stap 1 is de Amber inschakelen (?) etc
Misschien hier ook een keer een YouTube filmpje van maken als het zo belangrijk is?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 15:50
@Carboy54 is er al meer zicht op de uitslagen van de Kiwa?

De 6dB tonaal toeslag die in de eerder gedeelde (concept)handleiding staat maakt de plaatsing hier erg lastig.

Ik hoop dat deze met de definitieve cijfers herzien wordt.

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

• Carboy54
  • Nu online
hansvk schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:57:
[...]

Kun jij (of iemand anders) even de stappen toevoegen over het draaien van het ontluchtingsprogramma?
Misschien hier ook een keer een YouTube filmpje van maken als het zo belangrijk is?
Wel jouw huiswerk maken Hans🙃 Tip 6 in de startpost gaat hierover incl. YouTube filmpje

• hansvk
Carboy54 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:43:
[...]

Wel jouw huiswerk maken Hans🙃 Tip 6 in de startpost gaat hierover incl. YouTube filmpje
Ik dacht alles te hebben gezien 8)7 Ik ga het nog een keer bekijken.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Carboy54
  • Nu online
-JB- schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:39:

De 6dB tonaal toeslag die in de eerder gedeelde (concept)handleiding staat maakt de plaatsing hier erg lastig.

Die staan in de laatst uitgebrachte manual. In de praktijk hier maar ook bij de tweakers wordt ervaren dat hij trillingsarm is en weinig geluid maakt door de grote ventilator en het lage toerental

YouTube: Geluid en trilling op hoog toerental op muursteunen

[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 22-09-2023 13:37 ]

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:57
-JB- schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:39:

In de handleiding staat het wel heel veilig. Voor tonaliteit is de maximale toeslag (Kt) 6 dB deze kan lager zijn. Dit is afhankelijk van het omgevingsgeluid. Oftewel woon je langs een drukke (rijks)weg of actief industrie terrein dan is de tonaliteit toeslag anders dan wanneer je in een rustige woonwijk woont of in de weide omgeving niks tegen komt (maar dan heb je ook geen last van de toeslag ;)).

Daarbij komt dat de tonaliteitstoeslag alleen wordt toegepast voor de duur van een toetsingsperiode (dag 07:00-19:00, avond 19:00-23:00 en nacht 23:00-07:00) dat deze voorkomt.

In de Handreiking Industrielawaai en Vergunningverlening staat het volgende opgenomen:
Op welke wijze de correctiefactor moet worden toegepast als het tonale geluid niet continu optreedt, zij verwezen naar de Handleiding Meten en Rekenen industrielawaai (HMRI): de correctiefactor wordt toegepast voor dat deel van de tijd dat er sprake is van tonaal geluid.
Aangezien er spraken is van een modulerend apparaat is de tonaliteit niet constant aanwezig en daarmee de toeslag van 6 db dus ook overdreven.

Voor de geïnteresseerde wat informatie over wanneer de tonaliteitstoeslag wordt toegepast:

Tonaliteit wordt beoordeeld volgens de zogenaamde 'kritische bandbreedtemethode' zoals beschreven in ISO 1996-2, Annex C. De kritische bandbreedtemethode gaat uit van smalbandige analyse van het equivalente geluidniveau op een beoordelingspositie. In ISO 1996-2 wordt uitgegaan van een standaard beoordelingsperiode van 1 minuut. Afhankelijk van de opbouw van dit 1-minuutsspectrum kan een tonaaltoeslag (Kt) worden berekend, variërend van 0 tot maximaal 6 dB.

De toeslag Kt wordt bepaald aan de hand van het verschil (DLta) tussen het geluidniveau van
de zogenaamde kritische band (Lpn) en het geluidniveau van de tonale componenten binnen
deze kritische band (Lpt):

− als DLta > 10 dB -> KT = 6dB;
− als 4 dB ≤ DLta ≤ 10 dB -> KT = DLta – 4 dB
− als DLta < 4 dB -> KT = 0 dB.

De grootte van de kritische bandbreedte bedraagt 100 Hz voor tonale componenten tussen de 50 en 500 Hz. Een tonale component is hierbij gedefinieerd als een lokaal maximum met een 3 dB bandbreedte kleiner dan 10% van de kritische bandbreedte (10 Hz).

Indien in de beoordelingsperiode sprake is van een fluctuerende frequentie van de (potentiële) tonale componenten dient een kortere beoordelingsperiode gehanteerd te worden of dienen ook componenten beschouwd te worden met een 3 dB bandbreedte groter dan 10% van de kritische bandbreedte.

In de HMRI staat nog het volgende:
Als criterium geldt dat het tonale karakter van het geluid duidelijk hoorbaar is op het beoordelingspunt. Er kan sprake zijn van tonaal geluid als de geluidsbelasting op het beoordelingspunt wordt bepaald door bijvoorbeeld jankende tandwielkasten, brommende transformatoren, gierende ventilatoren, modelvliegtuigen en bepaalde trilapparatuur (betonindustrie). Herkenbaarheid van een specifieke geluidsbron hoeft geen aanwijzing te zijn van tonaliteit.

In geval van geluid met een tonaal karakter dient er op het gemeten of berekende langtijdgemiddeld
deelgeluidsniveau vanwege de gehele inrichting een toeslag van 5 dB in rekening te worden gebracht. De toeslag wordt alleen toegepast voor dat deel van de beoordelingsperiode dat er sprake is van tonaal geluid.

In sommige gevallen kan een (smalbandige) spectrale analyse de aanwezigheid van een zuivere toon aantonen, bijvoorbeeld door de aanwezigheid van `pieken' in het spectrum. De aanwezigheid van dergelijke `pieken' kan het waargenomen tonale karakter bevestigen; het is echter niet altijd een `bewijs' voor tonaal karakter. Het is namelijk mogelijk dat deze pieken in het spectrum ruim onder het equivalente geluidsimmissieniveau in dB(A) liggen, en door de maskering vanwege (breedbandig) geluid in het overige frequentiegebied het geluidsimmissieniveau geen tonaal karakter geven. Een tertsbandanalyse geeft in de regel onvoldoende informatie

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:35

Jan2023

KISS

hansvk schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:57:
[...]

Al die linkjes die in dit topic langs komen van you tube filmpjes en zo kan je maar het beste verzamelen als bookmarks in een aparte map.
Dit topic zal nog wel verder groeien , over een half jaar zoek je je rot.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 15:50
Carboy54 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:34:
In de praktijk hier maar ook bij de tweakers wordt ervaren dat hij trillingsarm is en weinig geluid maakt door de grote ventilator en het lage toerental
Duidelijk! De demonstratie bij Itho deze zomer was ook zeer overtuigend. Echter zou ik mezelf graag indekken door de rekentool vanuit de rijksoverheid op 'Voldoet' te laten sluiten op mijn situatie.

Wellicht dat de uitgebreide toelichting van @Impossibl3 handvatten biedt voor een andere invulling van de tool. Ga ik dit weekend eens in duiken! :)

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

• Impossibl3
-JB- schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:36:
[...]
Wellicht dat de uitgebreide toelichting van @Impossibl3 handvatten biedt voor een andere invulling van de tool. Ga ik dit weekend eens in duiken! :)
De tool is door een goed adviesbureau gemaakt. Alleen is het natuurlijk wel een versimpeling van de werkelijkheid. In de tool is ook de slechtste situatie gebruikt om zeker te zijn dat het past. Je wil niet als overheid een klacht aan je broek krijgen omdat de tool net in dat ene geval niet het correct heeft berekend omdat de persoon in kwestie in een stil gebied woont en een brakke pomp koopt.

Aanvullend. Over het algemeen kan je, vind ik, de toeslag van 6 dB achterwegen laten. De kans dat die voorkomst is praktisch 0. Mocht je veilig willen zitten kan je nog een dB of 2 toekennen. Maar de Amber moduleert en draait op een heel laag toerental (vaak onder de 50 Hz) en de kans op tonaal geluid is dan minimaal.

[ Voor 19% gewijzigd door Impossibl3 op 22-09-2023 15:14 ]

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:17

thido

Tilburg

Ik ben vooral benieuwd hoe de Amber zich gedraagt rondom een defrost cyclus m.b.t. het geluid.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• hansvk
Impossibl3 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:56:
[...]
Aanvullend. Over het algemeen kan je, vind ik, de toeslag van 6 dB achterwegen laten. De kans dat die voorkomst is praktisch 0. Mocht je veilig willen zitten kan je nog een dB of 2 toekennen. Maar de Amber moduleert en draait op een heel laag toerental (vaak onder de 50 Hz) en de kans op tonaal geluid is dan minimaal.
Mee eens. Tonaliteit kan achterwege worden gelaten.

• Carboy54
  • Nu online
Jan2023 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:00:
[...]

Al die linkjes die in dit topic langs komen van you tube filmpjes en zo kan je maar het beste verzamelen als bookmarks in een aparte map.
Dit topic zal nog wel verder groeien , over een half jaar zoek je je rot.
Goed idee. Alle filmjes staan ook op mijn YouTube kanaal van warmtepomponline :-)

https://www.youtube.com/p...9z-LinDrD2Rwo-nNmbapEsMwg

• Carboy54
  • Nu online
thido schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 15:32:
Ik ben vooral benieuwd hoe de Amber zich gedraagt rondom een defrost cyclus m.b.t. het geluid.
Daarom wil ik momenteel winterse omstandigheden 8)7 Als ik het vergelijk met mijn 2e merk de Panasonic J serie is de Amber naar mijn beleving veel stiller door grotere ventilator met lager toerental. Daarnaast is de condensor 50% groter en de buitenunit beter geissoleerd. Hij zal daarom ook stiller zijn bij een defrost omdat bij maximaal toerental van de ventilator deze aanzienlijk minder geluid produceert.

• Impossibl3
Carboy54 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:26:
[...]

Daarom wil ik momenteel winterse omstandigheden 8)7
Wacht asjeblieft nog een weekje met winters weer. Mijn CV systeem is nog niet aangesloten na de verzwaring naar 32mm :'). Ik wil het wel warm houden in huis. Ben al lang blij met de temperaturen die ee nu zijn.

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:17

thido

Tilburg

[...]

Daarom wil ik momenteel winterse omstandigheden 8)7 Als ik het vergelijk met mijn 2e merk de Panasonic J serie is de Amber naar mijn beleving veel stiller door grotere ventilator met lager toerental. Daarnaast is de condensor 50% groter en de buitenunit beter geissoleerd. Hij zal daarom ook stiller zijn bij een defrost omdat bij maximaal toerental van de ventilator deze aanzienlijk minder geluid produceert.
Toch mooi dat wij als wp bezitters rond deze tijd toch altijd weer een beetje verlangen naar winterse omstandigheden haha. Voor jou zal dat nu wel dubbel gelden inderdaad.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• ArnoudN
Zijn er ook al mensen die de meegeleverde netwerkkabels hebben afgekort en de nieuwe stekkers er op hebben gezet?

Ik heb vanmiddag 5 pogingen gedaan en ook met eigen netwerkstekkers, maar ik krijg met mijn tester maar geen goede aansluiting. Ik ga morgen eerst alles maar eens aansluiten en kijken of de kabels wel goed werken.

• bommer
ArnoudN schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:11:
Zijn er ook al mensen die de meegeleverde netwerkkabels hebben afgekort en de nieuwe stekkers er op hebben gezet?

Ik heb vanmiddag 5 pogingen gedaan en ook met eigen netwerkstekkers, maar ik krijg met mijn tester maar geen goede aansluiting. Ik ga morgen eerst alles maar eens aansluiten en kijken of de kabels wel goed werken.
Zijn het soepele aders? (heb de kabel nog niet van dichtbij bekeken)
Dan kan het zijn dat je niet de juiste connector gebruikt hebt.

Die meegeleverde (toolless) is meestal niet veel soeps

[ Voor 3% gewijzigd door bommer op 22-09-2023 20:18 ]

• ArnoudN
bommer schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:18:
[...]

Zijn het soepele aders? (heb de kabel nog niet van dichtbij bekeken)
Dan kan het zijn dat je niet de juiste connector gebruikt hebt.

Die meegeleverde (toolless) is meestal niet veel soeps
Het zijn geen soepele aders. Maar ik heb het met diverse connectors geprobeerd, maar ik krijg steeds op de even aders geen signaal op de tester. Terwijl visueel alles 100% klopt.

• bommer
ArnoudN schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:55:
[...]

Het zijn geen soepele aders. Maar ik heb het met diverse connectors geprobeerd, maar ik krijg steeds op de even aders geen signaal op de tester. Terwijl visueel alles 100% klopt.
Op zich wel apart dat het alleen de even aders zijn, neem aan dat je een andere kabel getest hebt?
Je zou haast denken dat de andere zijde niet goed is.

• hansvk
bommer schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:01:
[...]

Op zich wel apart dat het alleen de even aders zijn, neem aan dat je een andere kabel getest hebt?
Je zou haast denken dat de andere zijde niet goed is.
Ik ga die kabels ook maar eerst testen voordat ik me straks suf pieker wat er verkeerd is.

Edit: kabels zijn in orde.

[ Voor 3% gewijzigd door hansvk op 22-09-2023 21:20 ]

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@ArnoudN volgorde verkeerd? 2 aders verkeerd getwist?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• ArnoudN
DutchWing schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:22:
@ArnoudN volgorde verkeerd? 2 aders verkeerd getwist?
Nee, zover ik kan zien niet. Ik heb zelfs de scherpe ogen van mijn dochter erbij gehad :)

• bommer
[...]

Daarom wil ik momenteel winterse omstandigheden 8)7
Ik wil graag nog koelen, de gemiddelde temperatuur hier in huis is 23,5+

• Carboy54
  • Nu online
ArnoudN schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:11:

Ja ik heb niet de meegeleverde stekkers gebruikt maar de standaard met een utp tang. Getest met testset en ok. Ik heb overigens wel ervaring op dat gebied. Die meegeleverde wordt ik nerveus van 😄ik heb Itho geadviseerd het type te gaan leveren waarbij de draden door de stekker heen steken en je geen tang nodig hebt. Voor de minder ervaren monteur het meest safe. Zonder positieve test niet monteren. Of koop anders een standaard op maat gemaakte afgeschermde cat 6 kabel.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 22-09-2023 23:06 ]

• Carboy54
  • Nu online
Carboy54 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 23:04:
[...]

Ja ik heb niet de meegeleverde stekkers gebruikt maar de standaard met een utp tang. Getest met testset en ok. Ik heb overigens wel ervaring op dat gebied. Die meegeleverde wordt ik nerveus van 😄ik heb Itho geadviseerd het type te gaan leveren waarbij de draden door de stekker heen steken en je geen tang nodig hebt. Voor de minder ervaren monteur het meest safe. Zonder positieve test niet monteren. Of koop anders een standaard op maat gemaakte afgeschermde cat 6 kabel. Of test het eerst op een andere applicatie op de router om rare storingen te vermijden.

• ArnoudN
Carboy54 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 23:04:
[...]

Ja ik heb niet de meegeleverde stekkers gebruikt maar de standaard met een utp tang. Getest met testset en ok. Ik heb overigens wel ervaring op dat gebied. Die meegeleverde wordt ik nerveus van 😄ik heb Itho geadviseerd het type te gaan leveren waarbij de draden door de stekker heen steken en je geen tang nodig hebt. Voor de minder ervaren monteur het meest safe. Zonder positieve test niet monteren. Of koop anders een standaard op maat gemaakte afgeschermde cat 6 kabel.
Ik heb ook best veel ervaring met kabels maken, maar deze lukt op een of andere manier niet. Ik had liever de originele kabels gewoon zo gelaten, de overlengte is voor mij geen probleem. Maar ik kreeg ze op geen enkele manier netjes ingevoerd in de buitenunit.

Ik ga vandaag nog maar eens een poging wagen.

[EDIT] Net even een andere kabel geprobeerd en die geeft hetzelfde resultaat met de tester. Dat zou dus best kunnen betekenen dat de kabel wel goed is, maar de tester wat minder :)

[ Voor 9% gewijzigd door ArnoudN op 23-09-2023 09:21 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

Maar ik kreeg ze op geen enkele manier netjes ingevoerd in de buitenunit.
Mag ik aannemen dat de diameter van de wartels in de buitenunit voldoende is om daar een utp stekker door te halen.?

Wil zelf eigenlijk ook andere kabels , van 3 mtr , aanschaffen met aangegoten stekkers.
Is voldoende , maar moet ze wel zo kunnen invoeren dan.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:26
Jan2023 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:40:
Mag ik aannemen dat de diameter van de wartels in de buitenunit voldoende is om daar een utp stekker door te halen.?

Wil zelf eigenlijk ook andere kabels , van 3 mtr , aanschaffen met aangegoten stekkers.
Is voldoende , maar moet ze wel zo kunnen invoeren dan.
De kans dat dat past is enorm klein. Bij een gewone wartel lukt dat sowieso niet. Er zijn wel zgn deelbare wartels, maar die kom je maar zelden tegen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Andrehj schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:23:
[...]

De kans dat dat past is enorm klein. Bij een gewone wartel lukt dat sowieso niet. Er zijn wel zgn deelbare wartels, maar die kom je maar zelden tegen.
Je zou toch vewachten dat itho daar over heeft nagedacht.
Er worden kant en klare communicatie kabels met utp meegeleverd.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Jan2023 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:50:
[...]

Worden de wartels ook meegeleverd? Dat is namelijk niet altijd het geval.

Overigens is de markt niet bedoeld voor DHZ’ers dus enige gereedschap van de DHZ’er/monteur wordt wel verwacht eerlijk gezegd.

[ Voor 16% gewijzigd door DutchWing op 23-09-2023 16:16 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Carboy54
  • Nu online
Jan2023 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 14:50:
[...]

@Jan2023 @Andrehj Daar is zeker over nagedacht en past er gewoon door heen :-)

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 23-09-2023 16:14 ]

• Carboy54
  • Nu online
DutchWing schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 16:12:
[...]

Overigens is de markt niet bedoeld voor DHZ’ers dus enige gereedschap van de monteur wordt wel verwacht eerlijk gezegd.
Bij de Amber wordt meer meegeleverd dan je meestal nodig hebt. 2 communicatiekabels afgeschermd, 4 sensoren alles 20 meter excl. de voedingskabels en uiteraard alle wartels.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 23-09-2023 16:18 ]

• Carboy54
  • Nu online
Zo daar gaan de Ambers de lucht in vandaag en niet door het propaan 🙃 en ook de eerste I-WPV boilers afgeleverd. Worden op zijn kop verpakt. Het is maar dat je het weet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLVUAosBMk5CQj94wsRyk9Pam4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WDzWkSaABs6a2Xk9BleVHXj9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzGnOCF-FwYm9elZBiT12zUnXFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mX0BsXQH1zKFsik8CnTvbFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMiwteWhx3eO0TFyGy6cZ0OP-Ew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wIz7R1A9weDoVgokCBJ89bgV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7EcJfIefBZYf2U6OX8GO-g1i6YA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ja0QLDcAnSN4m65LPMhYZrdK.jpg?f=fotoalbum_large

Met dank aan kraantjetehuur.nl echte vakman en betrouwbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzsEU-fboTy6vEQqGA2CEPdLKv8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YWbhhD9Y8ddr0FgLUzoLzXo4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 23-09-2023 16:30 ]

• ArnoudN
[...]

Overigens is de markt niet bedoeld voor DHZ’ers dus enige gereedschap van de DHZ’er/monteur wordt wel verwacht eerlijk gezegd.
Ik heb blijkbaar wel het juiste gereedschap, maar niet de juiste hersenen.

Het probleem is boven water. Als je de stekker omdraait voor de onderste groep aders moet je ook de volgorde omdraaien. Dat was precies de reden dat op de even aders er geen goed signaal was.

Inmiddels begonnen met ontluchten van het systeem. Heeft @Carboy54 enig idee hoe lang dat proces duurt voor ik het nogmaals kan doen? Volgens het YouTube filmpje moet dit meermaals gebeuren.

• Jan2023

Jan2023

KISS

[...]

Als ik de buitenunit bekijk zit deze vol met wartels ,-)
En ja een beetje monteur knijpt ook wel een connector.
Maar als je vage klachten voor wil zijn probeer je als producent je materiaal zo foolproof mogelijk af te leveren .
Als je dan bij de leveringsomvang vermeldt dat er complete communicatie kabels bij zitten verwacht je deze ook simpel toe te kunnen passen.
Anders hadden ze beter 20 mtr utpkabel op de rol en een zakje connectors bij kunnen sluiten.

Maar goed de ervaringsdeskundige heeft al gemeld dat je ze zo zonder enige mod van de behuizing zo kan toepassen..
;)

• Carboy54
  • Nu online
ArnoudN schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 16:52:
[...]

Ik heb blijkbaar wel het juiste gereedschap, maar niet de juiste hersenen.

Het probleem is boven water. Als je de stekker omdraait voor de onderste groep aders moet je ook de volgorde omdraaien. Dat was precies de reden dat op de even aders er geen goed signaal was.

Inmiddels begonnen met ontluchten van het systeem. Heeft @Carboy54 enig idee hoe lang dat proces duurt voor ik het nogmaals kan doen? Volgens het YouTube filmpje moet dit meermaals gebeuren.
Ontluchten, ontluchten, ontluchten is het advies. Pas wanneer de waterpomp geen bijgeluiden meer produceert weet je dat het ok is. Voor de boiler is een apart programma op de volgende pagina. Programma stopt na 5 minuten.

• bommer
Carboy54 schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 16:13:
[...]

@Jan2023 @Andrehj Daar is zeker over nagedacht en past er gewoon door heen :-)
Onze ervaring is dat de utp stekker er niet doorheen paste, tevens kun je de wartel niet zover aandraaien dat
deze goed afsluit.
Deelbare wartels had een goed idee geweest en de juiste maat ook.
Nu moet ik hem met kit of iets dergelijks, deugdelijk gaan afdichten.
Verbeterpuntje voor Itho.

Ook de trekontlasting in de unit had wel beter gekund, je kan eigenlijk maar 1 dikkere kabel goed vast zetten.
en als je de 2e trekontlasting gebruikt dan kom je in de knel met de signaal kabel connectoren.
ook een verbeterpuntje.

Sluit dagelijks veel verschillende dingen aan, dit kan echt verbeterd worden.
Ik hoop dat ze dat ten harte nemen bij Itho en wat mee doen.

De eerste indruk van de Amber is zeker positief, je ziet en voelt duidelijk kwaliteit.

• bommer
Voor zover ik kon zien is het een gewone netwerkkabel met de normale B volgorde.

• Carboy54
  • Nu online
bommer schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:29:
[...]

Onze ervaring is dat de utp stekker er niet doorheen paste, tevens kun je de wartel niet zover aandraaien dat
deze goed afsluit.
Deelbare wartels had een goed idee geweest en de juiste maat ook.
Nu moet ik hem met kit of iets dergelijks, deugdelijk gaan afdichten.
Verbeterpuntje voor Itho.

Ook de trekontlasting in de unit had wel beter gekund, je kan eigenlijk maar 1 dikkere kabel goed vast zetten.
en als je de 2e trekontlasting gebruikt dan kom je in de knel met de signaal kabel connectoren.
ook een verbeterpuntje.

Sluit dagelijks veel verschillende dingen aan, dit kan echt verbeterd worden.
Ik hoop dat ze dat ten harte nemen bij Itho en wat mee doen.

De eerste indruk van de Amber is zeker positief, je ziet en voelt duidelijk kwaliteit.
Hebben er nu vijf draaien en kennen het probleem niet want wij gebruiken de twee bovenste grote wartels voor de 2x UTP. Daar draaien wij tape omheen om het waterdicht te maken en de overige kleinere voor de stroomkabels. In de lege overgebleven wartel klemmen wij een klein stukje kabel. Probleem opgelost toch? ;) Overigensheb ik wekelijks contact met Itho over eventuele verbeterpunten en daar luisteren ze graag naar.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 24-09-2023 09:23 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je hebt gewoon rubber multi-doorvoer wartelpluggen die hiervoor bedoeld zijn. 2 kabels in 1 grote opening is nooit écht waterdicht.

Random voorbeeld: https://www.elektramat.nl...0QLgOREAQYBSABEgLUx_D_BwE

• Carboy54
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:28:
Je hebt gewoon rubber multi-doorvoer wartelpluggen die hiervoor bedoeld zijn. 2 kabels in 1 grote opening is nooit écht waterdicht.

Is niet nodig want je hebt meer wartels dan je nodig hebt.

• bommer
Carboy54 schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:21:
[...]

Hebben er nu vijf draaien en kennen het probleem niet want wij gebruiken de twee bovenste grote wartels voor de 2x UTP. Daar draaien wij tape omheen om het waterdicht te maken en de overige kleinere voor de stroomkabels. In de lege overgebleven wartel klemmen wij een klein stukje kabel. Probleem opgelost toch? ;) Overigensheb ik wekelijks contact met Itho over eventuele verbeterpunten en daar luisteren ze graag naar.
Normaal gesproken gebruik je de juiste diameter wartel voor de kabel.
Tevens dient de wartel als trekontlasting, een afgetapte wartel voldoet dus niet.

Nu snap ik waarom je de kabels met stekker er doorheen krijgt.

• bommer
bbbrumbrum schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:28:

Inderdaad je mag geen 2 kabels in 1 wartel stoppen, tenzij je de juiste inset meer meerdere openingen gebruikt. Wij gebruiken in een M32 bijv een 4 inset.

Mijn installaties worden gewoon afgekeurd als ik geen speciale inset gebruik.
Maar goed dat is professioneel en niet DIY

[ Voor 3% gewijzigd door bommer op 24-09-2023 09:39 ]

• Carboy54
  • Nu online
bommer schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:29:
[...]

Normaal gesproken gebruik je de juiste diameter wartel voor de kabel.
Tevens dient de wartel als trekontlasting, een afgetapte wartel voldoet dus niet.

Nu snap ik waarom je de kabels met stekker er doorheen krijgt.
Overigens de door mij verkochte Panasonics hebben helemaal geen trekontlasting alleen rubber dopjes om kabels door heen te prikken. Dus er valt overal nog veel te verbeteren in deze wereld en ben ik al blij met de wartels. Wordt vervolgd....

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 24-09-2023 09:41 ]

• Impossibl3
Gisteren had ik mijn CV weer doorgespoeld om deze aan te sluiten op de verzwaarde leidingen maar nu verbaasde ik mij echt over de hoeveelheid zwarte troep die er uit kwam ondanks dat ik in de retour een SpiroTrap (22 mm) heb zitten. Dit gaf maar weer eens aan hoe belangrijk een vuilfilter is. Nu zijn er verschillende merken te koop maar welke is nu de beste/handigste om te gebruiken voor een warmtepomp?
Voor zover ik kan zien zijn deze 3 een beetje de opties.
- SpiroTrap MB3 (deze wordt veel verkocht in NL).
- DirtmagPro (de Dirtmag wordt door @Carboy54 verkocht op zijn webwinkel).
- MagnaClean TwinTech (wordt veel in de UK gebruikt. De reguliere MagnaClean 2 had ik in mijn vorige woning en daar was ik heel tevreden mee).

Zelf spreekt mij de Dirtmag en MagnaClean aan omdat die gebruik maken van een membraam voor niet magnetisch deeltjes zodat zand en andere troep er ook uit gefilterd wordt. Maar ik weet dus niet welke van bovenstaande drie het beste is. Of wordt de prijs doorslaggevend.

• ArnoudN
Na 2 dagen graven, gaten boren, leidingen leggen, kabels aansluiten, ontluchten, ontluchten en nog eens ontluchten heb ik gisteravond de Amber aan het werk gezet.

Geen storing en vanochtend een lekkere temperatuur in huis. Hij is echt superstil. Tot op 5 meter hoor ik hek draaien, verder weg niets. Bij ons vorige huis draaide een Panasonic die ook al stil was, maar door een drukke weg voor de deur was er ook veel omgevingsgeluid. In ons rustige Drentse dorpje is het erg stil, dus ik had wat meer geluid verwacht. Maar het valt alles mee.

Ik merk alleen dat de temperatuur te hoog oploopt, ook met de Tr sensor aangesloten. Overweeg toch om er een thermostaat aan te hangen om iets beter te kunnen regelen.

• Andrehj
ArnoudN schreef op zondag 24 september 2023 @ 10:40:
Na 2 dagen graven, gaten boren, leidingen leggen, kabels aansluiten, ontluchten, ontluchten en nog eens ontluchten heb ik gisteravond de Amber aan het werk gezet.

Geen storing en vanochtend een lekkere temperatuur in huis. Hij is echt superstil. Tot op 5 meter hoor ik hek draaien, verder weg niets. Bij ons vorige huis draaide een Panasonic die ook al stil was, maar door een drukke weg voor de deur was er ook veel omgevingsgeluid. In ons rustige Drentse dorpje is het erg stil, dus ik had wat meer geluid verwacht. Maar het valt alles mee.

Ik merk alleen dat de temperatuur te hoog oploopt, ook met de Tr sensor aangesloten. Overweeg toch om er een thermostaat aan te hangen om iets beter te kunnen regelen.
Zoals je in de WP-topics al vaak hebt kunnen lezen is het aansturen van een WP enkel op WAR niet te doen. Want hoe kan de WP weten of de zon schijnt, of dat er bijvoorbeeld veel bezoek is wat je huis opwarmt? Dat gaat nooit lukken.
De truc is dat je probeert je stooklijn zo te kiezen dat die steeds nét je huis warm houdt op bewolkte dagen. Dan hoeft de thermostaat alleen maar in te grijpen als er externe warmtebronnen zijn.

Dus zonder naregeling krijg je het nooit comfortabel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-11 14:43

Wacht maar dat de Amber 2x per uur een defrost gaan uitvoeren, of dat het buiten -12° is, mijn 4 jaar oude Pana is boven de 10° ook zeer stil.

Overigens mag ik er van uitgaan dat de de Amber is of wordt uitgerust met een slimme (draadloze ) binnentemperatuur sensor en een vochtigheid sensor om het dauwpunt te kunnen meten bij koelen via de vloerverwarming.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Jan2023

Jan2023

KISS

natural colour schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:36:
[...]

Wacht maar dat de Amber 2x per uur een defrost gaan uitvoeren, of dat het buiten -12° is, mijn 4 jaar oude Pana is boven de 10° ook zeer stil.

Overigens mag ik er van uitgaan dat de de Amber is of wordt uitgerust met een slimme (draadloze ) binnentemperatuur sensor en een vochtigheid sensor om het dauwpunt te kunnen meten bij koelen via de vloerverwarming.
Er wordt een ruimte temperatuursensor meegeleverd en die doet het volgende:

"Als de Tr sensor (ruimtetemperatuur) geplaatst is, zal de warmtepomp een kleine aanvoertemperatuur-correctie toepassen om het ruimtetemperatuur setpoint (setting 1.17 en 1.18) te bereiken. Let op, de ruimtetemperatuur sensor (tr) is geen vervanging van de thermostaat.
Voorbeeld van de werking: Tr meet 15 graden, en Ruimtetemperatuur setpoint is 19 graden: de stooklijn wordt 1 of 2 graden naar boven bijgesteld om de ruimte sneller op temperatuur te krijgen. "

---------------------
Had hier eigenlijk ook mee willen volstaan, dus zonder thermostaat , maar maak uit de tekst op dat deze sensor geen aan/uit signaal naar de pomp stuurt als het te warm wordt.
Maar uitsluitend dient om de dynamische stooklijn te beinvloeden.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Topicstarter
Jan2023 schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:01:
[...]

Er wordt een ruimte temperatuursensor meegeleverd en die doet het volgende:

"Als de Tr sensor (ruimtetemperatuur) geplaatst is, zal de warmtepomp een kleine aanvoertemperatuur-correctie toepassen om het ruimtetemperatuur setpoint (setting 1.17 en 1.18) te bereiken. Let op, de ruimtetemperatuur sensor (tr) is geen vervanging van de thermostaat.
Voorbeeld van de werking: Tr meet 15 graden, en Ruimtetemperatuur setpoint is 19 graden: de stooklijn wordt 1 of 2 graden naar boven bijgesteld om de ruimte sneller op temperatuur te krijgen. "

---------------------
Had hier eigenlijk ook mee willen volstaan, dus zonder thermostaat , maar maak uit de tekst op dat deze sensor geen aan/uit signaal naar de pomp stuurt als het te warm wordt.
Maar uitsluitend dient om de dynamische stooklijn te beinvloeden.
Betreft beta functie dus wie weet zal in de toekomst er wel een parameter beschikbaar komen waarop hij uitgaat (bijvoorbeeld >180min en >+0,5 ruimtetemp)

Voor nu is het heel strak je war regeling instellen dan zou die huidige correctie al wel eens voldoende kunnen zijn om de woning op de juiste temp te houden en de warmtepomp zo efficiënt mogelijk te laten draaien.

Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Carboy54
  • Nu online
natural colour schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:36:
[...]

Ik heb hier een 9J Panasonic en een 9.5 Amber en bij vol vermogen ( dus ook bij defrosts) is de Amber beduidend stiller. Oorzaak: aanzienlijk grotere condensor en ventilator die beduidend stiller draait door lager toerental van de ventilator. Bij Panasonic maakt die bij vol vermogen en defrost veel geluid.

• Carboy54
  • Nu online

Mooi welke stooklijn heb je voor de vloer ingesteld?

• ArnoudN
Carboy54 schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:23:
[...]

Mooi welke stooklijn heb je voor de vloer ingesteld?
Ik heb de standaard die ingesteldstond laten staan (die ook overeenkwam met de excelsheet die ik via de mail heb gekregen). Het is hier inmiddels binnen ruim 24 graden en ik zag net dat de doeltemperatuur voor de vloer 40 graden is. Zometeen nog maar even de instellingen doorlopen.

• Carboy54
  • Nu online
ArnoudN schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:32:
[...]

Ik heb de standaard die ingesteldstond laten staan (die ook overeenkwam met de excelsheet die ik via de mail heb gekregen). Het is hier inmiddels binnen ruim 24 graden en ik zag net dat de doeltemperatuur voor de vloer 40 graden is. Zometeen nog maar even de instellingen doorlopen.
Begin bij 25 graden en max 35 graden. Zorg bij hoge temperaturen buiten voor een niet te lage Taanvoer. Je kan aan/uit bij de temperaturen laten varieren om te vaak aan en uit van de Amber te voorkomen met 1.01 en 1.02 van de excel. En stel de waterpomp in met aanwijzing 11.02 op interval waardoor hij af en toe het water rond pompt om de watertempertuur te meten. Je kan de pomp ook continu laten draaien maar verhoogt dan het stroom verbruik van de waterpomp.

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:16
@Carboy54
Mag ik vragen hoe je de warmtepomp maximaal aan het werk hebt gezet, en hoe je weet dat deze maximaal levert?
Heb een 7j staan maar ben erg benieuwd naar het geluid op vollast.

Wh-mdc07j3e5

• Carboy54
  • Nu online
tonny147 schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:44:
@Carboy54
Mag ik vragen hoe je de warmtepomp maximaal aan het werk hebt gezet, en hoe je weet dat deze maximaal levert?
Heb een 7j staan maar ben erg benieuwd naar het geluid op vollast.
Dat kan je in het info scherm zien aan het vermogen van de compressor. Als je als voorbeeld start met een doel temperatuur van 45 graden dan loopt na enkele minuten het vermogen van de compressor op naar 79 Hz voor de 9.5 en dat is maximum. In dit voorbeeld draait hij laag vermogen 36 hz. Net als bij jouw Panasonic kan je het vermogen uitlezen in de controller. ( Maar niet op een dergelijk mooi info scherm ) :) Overigens mag je hier komen luisteren en wellicht bij meerdere tweakers met de Amber.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiViiyWh_DXygsTTBXjmmn7e4E8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGKdkMaHjNC8GyTj8GzsVMOQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 24-09-2023 15:50 ]

• bommer
Carboy54 schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:47:
[...]

Dat kan je in het info scherm zien aan het vermogen van de compressor. Als je als voorbeeld start met een doel temperatuur van 45 graden dan loopt na enkele minuten het vermogen van de compressor op naar 79 Hz voor de 9.5 en dat is maximum. In dit voorbeeld draait hij laag vermogen 36 hz. Net als bij jouw Panasonic kan je het vermogen uitlezen in de controller. ( Maar niet op een dergelijk mooi info scherm ) :) Overigens mag je hier komen luisteren en wellicht bij meerdere tweakers met de Amber.

[Afbeelding]
Hij draait inmiddels hier ook, net gemeten bij de unit 32dB op 79Hz
Geluid van echt reuze mee

• Carboy54
  • Nu online
bommer schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:52:
[...]

Hij draait inmiddels hier ook, net gemeten bij de unit 32dB op 79Hz
Geluid van echt reuze mee
Ik had van jou niets anders verwacht dat hij dit weekeinde zou draaien. Hoe heb jij deze 32 dB gemeten vind ik interessant!

• bommer
Carboy54 schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:02:
[...]

Ik had van jou niets anders verwacht dat hij dit weekeinde zou draaien. Hoe heb jij deze 32 dB gemeten vind ik interessant!
Met Iphone dB app, zal niet heel accuraat zijn gok ik.
Maar voor een indicatie goed genoeg. De decibel X app, geeft ook grafiek met frequenties weer
Je ziet daarin duidelijk het laag frequent van de compressor.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEf8P9VfRKQCP7XAA6BuTPZnY7A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RDeCZr8A10NiAbB4nLQK4rx3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door bommer op 24-09-2023 16:09 ]

• Impossibl3
bommer schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:05:
[...]

Met Iphone dB app, zal niet heel accuraat zijn gok ik.
Maar voor een indicatie goed genoeg. De decibel X app, geeft ook grafiek met frequenties weer
Je ziet daarin duidelijk het laag frequent van de compressor.[Afbeelding]
Als je IPhone nieuw uit de doos is, is die goed. Maar als je hem ook maar 1x in je broekzak ofzo hebt gehad en er vuil/stof in is gekomen dan is het niks meer. Prima voor spraak maar niet voor officiële metingen. Al is het natuurlijk wel leuk om te zien en een beetje een indicatie te krijgen.

Op hoeveel meter afstand heb je van de Amber gemeten? 1,5x de diameter? Dan kan je het als een puntbron zien en het bronvermogen berekenen in die situatie (eventueel gecorrigeerd met 3dB omdat die tegen de muur aan staat).

De akoesticus in mij wil het dan toch ook weten :)

• bommer
Impossibl3 schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:15:
[...]

Als je IPhone nieuw uit de doos is, is die goed. Maar als je hem ook maar 1x in je broekzak ofzo hebt gehad en er vuil/stof in is gekomen dan is het niks meer. Prima voor spraak maar niet voor officiële metingen. Al is het natuurlijk wel leuk om te zien en een beetje een indicatie te krijgen.

Op hoeveel meter afstand heb je van de Amber gemeten? 1,5x de diameter? Dan kan je het als een puntbron zien en het bronvermogen berekenen in die situatie (eventueel gecorrigeerd met 3dB omdat die tegen de muur aan staat).

De akoesticus in mij wil het dan toch ook weten :)
Ik neem aan det je bedoeld 1,5 diameter van de fan, dat zal ongeveer een meter van de unit zijn.
Ja kan je berekening er op los laten :)

• Impossibl3
bommer schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:18:
[...]

Ik neem aan det je bedoeld 1,5 diameter van de fan, dat zal ongeveer een meter van de unit zijn.
Ja kan je berekening er op los laten :)
Formeel van de hele unit. De behuizing zou ook mee kunnen trillen en daardoor geluid afstralen. Maar dat zal in het niet vallen bij de onnauwkeurigheid van de meting met de iPhone in dit geval ;).

• Thijs!
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-08 08:37
Bij mij draait hij ook. Gister even kort getest naar 55 graden, en dat voldeed. Hoe kan ik de backup heater ook geforceerd aanzetten om te testen? Nu nog de leidingen isoleren, de Tr sensor en de thermostaat.

Heeft iemand zich al verdiept in de mogelijkheden voor een kamerthermostaat? Ik heb niet zoveel eisen: ik ga alleen verwarmen, niet koelen, en met alleen radiatoren zonder zone-regeling. Tussen de mogelijkheden in de handleiding (Spider, plugwise, nest, honeywell) zie ik niet duidelijk de voor of nadelen.

Ik heb nu een Tado (bedraad), maar daar kan ik volgens mij niet het aantal schakelmomenten mee beperken. Of heb ik iets gemist?

Belangrijk voor mij is dat de oplossing gewoon courant is, het moet door evt volgende bewoners van het huis ook gewoon te bedienen zijn, zonder dat ik alles hoef te vervangen.
Monitoren van de temperatuur (met Homeassistant of iets dergelijks) is een dikke pré waar ik wel wat extra voor wil betalen.

• Impossibl3
Thijs! schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:06:
Monitoren van de temperatuur (met Homeassistant of iets dergelijks) is een dikke pré waar ik wel wat extra voor wil betalen.
Plugwise en nest draaien zeker in HA. Of Honeywell dat doet durf ik niet te zeggen. Een grote pree van Plugwise is dat het volledig lokaal kan draaien. Je hebt er geen internet voor nodig om het aan te sturen via automatiseringen. Dat is wel het geval bij de Nest. Zelf draai ik heel tevreden met Plugwise nu op de cv en hopelijk dit jaar nog op de Amber

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxp8w47lepulbaftxrwlDxEhuOI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mzuNaJTMcRBquoxZ5jR5ChY.jpg?f=fotoalbum_large

EvoHome in HA 😉 Maar geen idee hoe dat samengaat met de Amber.. We'll find out!

En er staat verwarmen, maar dat klopt ff niet geloof ik. 😂

[ Voor 6% gewijzigd door SiNTeK op 24-09-2023 21:57 ]

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [ook als alternatieve airco!]

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-11 10:37
Impossibl3 schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:43:
[...]

Plugwise en nest draaien zeker in HA. Of Honeywell dat doet durf ik niet te zeggen. Een grote pree van Plugwise is dat het volledig lokaal kan draaien. Je hebt er geen internet voor nodig om het aan te sturen via automatiseringen. Dat is wel het geval bij de Nest. Zelf draai ik heel tevreden met Plugwise nu op de cv en hopelijk dit jaar nog op de Amber
Zelf heb ik Honeywell Evohome, maar is nog met de oude versie erop waar je niet lager dan 3x start/stops kan instellen. Heb ze een mail gestuurd om te updaten (wat mogelijk zou moeten zijn en geschikt maken voor warmtepomp). Werkt ook met HA, maar wel met custom intergration. Bediening via de app werkt via internet, maar intern werkt het onafhankelijk van internet, maar wel draadloos via rf (xxMhz). Evohome is wel een beetje overkill doordat het destijds bedacht was om alle kamers afzonderlijk te kunnen regelen.

Itho Daalderop Amber 95

• mischa402
Heb hem/haar inmiddels ook draaien, maar nog niet echt in bedrijf. Even ontlucht en kort proefgedraaid. Nu even als het net wat kouder is en ik wat meer tijd heb kan ik de flows wat beter inregelen.

Wel vind ik, zoals er inmiddels al wat meer over geschreven is, dat de oplossing voor de kabeldoorvoeren slecht gekozen is. Zelf zou ik een product nooit op deze manier uitleveren en er een betere oplossing voor verzinnen. Ik krijg het uiteraard wel dicht en los het zelf wel op, maar deze manier begrijp ik gewoon niet helemaal. Ook de UTP stekkers moeten een behoorlijke bocht maken en staan licht onder spanning als ze ingeplugd zitten, mede doordat het afgeschemde kabels zijn en dus behoorlijk stug zijn. Ook die had ik liever op een andere plek gehad, zodat die gewoon recht door naar de doorvoer hadden gekunt. Maar, zoals gezegd, het gaat wel.

Wat mij wel al opvalt en niet weet waar het vandaan komt is het energieverbruik terwijl alles uitstaat. Het zijn om de paar seconden toch pieken tot 50 a 60W. Het eerte stuk waar er een continu vermogen van ongeveer 5W is van de Kamstrup Warmtemeter, die heb ik tijdelijk even losgekoppeld om uit te sluiten dat dat de boosdoener was. Ik vind persoonlijk dat de vermogenspieken best hoog zijn voor de comunicatie tussen de binnen- en buitenuinit, maar alleen een kniesoor die daar op let waarschijnlijk, LOL.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J30GYAck3dmZKT31lSTgI63H3WQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1qx1kjKTFIbLdh2AkGFVpZBp.png?f=fotoalbum_large

Hier nog wat foto's van de installatie. Als oplossing voor de slappe pootje heb ik een dikke plaat aluminium en wat plattere en bredere rubber dampers toegepast. Verder moet het een en ander nog geisoleerd worden en wat kabels worden weggewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjKivv5ALKuRudO6pr8NVfHrbIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/emR33hLpb9c27K4Diey3k8XB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xO9O92z7eivm0glSwTsHX9v_F0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8qw8NOHvEZTB8RamUQogn5x8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wL-O8tKaDzX5lnHu1JEzopKPmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJ3B9VUhRlDWmUjkiUAf7CVg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDvibjqL5iB6Xo2mZ04q4j-wy3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDRG36Uz4v2BO7rbwNtPg9uy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOU9A4GWG7peVHTo56q9lMBe5zo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYRU9y8lPERjmhyddUbuJ74I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1snxY3av_rFvBr-JP_ayx2p0RL4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WswYVRqq249odcSsgPsvWNCi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifpnEedi9IGc_EG1n1gBNAkhG44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J7COe3ckeJnDdwcDNoNIxtUo.jpg?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:00
Die spikes zijn ws signalen naar de waterpomp om te gaan draaien om te kijken of hij al aan moet/kan.
Zullen vast parameters zijn die je kunt instellen. Bijv voor-/naloop of iets in die richting.
Als je je pompdruk verlaagt, kun je zien of die pieken minder hoog worden, dan weet je of je in de juister richting zit.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• mischa402
paQ schreef op zondag 24 september 2023 @ 22:50:
Die spikes zijn ws signalen naar de waterpomp om te gaan draaien om te kijken of hij al aan moet/kan.
Zullen vast parameters zijn die je kunt instellen. Bijv voor-/naloop of iets in die richting.
Als je je pompdruk verlaagt, kun je zien of die pieken minder hoog worden, dan weet je of je in de juister richting zit.
Ok, maar hij staat gewoon nog uit. er draaid niets. Op de regelunit staat het systeem gewoon uit/standby. Thermostaat staat ook gewoon nog uit.

Itho Daalderop Amber 95

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

mischa402 schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:09:
[...]

Ok, maar hij staat gewoon nog uit. er draaid niets. Op de regelunit staat het systeem gewoon uit/standby. Thermostaat staat ook gewoon nog uit.
Carterverwarming misschien, @Carboy54 ??
Maar bij deze temperaturen zou dat wel bijzonder zijn…

[ Voor 21% gewijzigd door DutchWing op 24-09-2023 23:14 ]

• mischa402
DutchWing schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:11:
[...]

Nu al? Wie weet. Maar wellicht kan @Carboy54 het woensdag meenemen en vragen aan Itho? Ben eigenlijk gewoon benieuwd. :)

Itho Daalderop Amber 95

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

mischa402 schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:23:
[...]

Nu al? Wie weet. Maar wellicht kan @Carboy54 het woensdag meenemen en vragen aan Itho? Ben eigenlijk gewoon benieuwd. :)
Normaliter juist niet… Wel erg mooie unit overigens :)

• Carboy54
  • Nu online
DutchWing schreef op zondag 24 september 2023 @ 23:11:
[...]

Bodemplaat verwarming gaat aan paar minuten bij defrosts

• Carboy54
  • Nu online
paQ schreef op zondag 24 september 2023 @ 22:50:
Waterpomp heeft de volgende mogelijkheden:

Altijd aan
Uit bij uit compressor stop.
Nadraaitijd bij uit compressor en in te stellen interval om pomp af en toe gedurende x minuten te laten draaien om werkelijke systeem temperatuur te meten.

• ArnoudN
Gistermiddag de warmtepomp enkele uren uitgezet i.v.m. de hoge temperatuur in huis.

Gisteravond maar weer aangezet en het leek erop dat de doeltemperatuur van de vloer weer ok was. Pomp heeft de hele nacht staan draaien en temperatuur is nu weer ruim 24 graden in huis. Tr sensor staat op 20, dus ik had verwacht dat de pomp ergens een keer uit zo gaan of minder hard zou verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGfdM7bQuu-Eb5GE_Y6ikMT6ctI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3DCHqmt0JpGCs4dv4ugq78QS.jpg?f=fotoalbum_large

• bommer
ArnoudN schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:44:
Gistermiddag de warmtepomp enkele uren uitgezet i.v.m. de hoge temperatuur in huis.

Gisteravond maar weer aangezet en het leek erop dat de doeltemperatuur van de vloer weer ok was. Pomp heeft de hele nacht staan draaien en temperatuur is nu weer ruim 24 graden in huis. Tr sensor staat op 20, dus ik had verwacht dat de pomp ergens een keer uit zo gaan of minder hard zou verwarmen.

[Afbeelding]
De ruimte sensor fungeert niets als thermostaat.
Volgens mij heb je hem nu op constant verwarmen staan, waarbij alleen gekeken wordt naar aanvoer en retour temperatuur.

Althans dat lijkt mij logisch, moet zelf ook nog ff ervaren hoe de regeling precies werkt.

• Razor109
Thijs! schreef op zondag 24 september 2023 @ 21:06:
Bij mij draait hij ook. Gister even kort getest naar 55 graden, en dat voldeed. Hoe kan ik de backup heater ook geforceerd aanzetten om te testen? Nu nog de leidingen isoleren, de Tr sensor en de thermostaat.

Heeft iemand zich al verdiept in de mogelijkheden voor een kamerthermostaat? Ik heb niet zoveel eisen: ik ga alleen verwarmen, niet koelen, en met alleen radiatoren zonder zone-regeling. Tussen de mogelijkheden in de handleiding (Spider, plugwise, nest, honeywell) zie ik niet duidelijk de voor of nadelen.

Ik heb nu een Tado (bedraad), maar daar kan ik volgens mij niet het aantal schakelmomenten mee beperken. Of heb ik iets gemist?

Belangrijk voor mij is dat de oplossing gewoon courant is, het moet door evt volgende bewoners van het huis ook gewoon te bedienen zijn, zonder dat ik alles hoef te vervangen.
ik heb een tado systeem lopen nu met meerdere thermostaten, ik ga die aan een Shelly hangen die dan als relay fungeert waarop ik max 2 schakelingen per uur in stel ( min aan tijd van 30 minuten ). Eens kijken hoe dat werkt of tado daar mee om kan gaan. En anders opzoek naar wat anders.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ArnoudN schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:44:

[Afbeelding]
Dit is gisteren al door @Andrehj beantwoord:
Andrehj in "Itho Daalderop Amber"

• ArnoudN
Dat heb ik gelezen, maar dat zou nu inhouden dat ik mijn stooklijn continu moet aanpassen. Dat heb ik bij mijn Pana nooit hoeven doen omdat die was uitgerust met een thermostaat.

Het is dan ook vreemd dat de Itho zonder iets wordt geleverd. Dit geeft nu uiteraard wel de keus om zelf iets te kiezen, maar de temperatuur wordt nu niet echt lekker geregeld.

• reign-in-pain
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:05
Ik ben nog even aan het puzzelen op systeem inhoud, zoals eerder aangegeven is een systeem inhoud van ca. 95L nodig voor de bestelde Amber 95.
Nu wordt er binnenkort vvw aangelegd, die altijd open komt te staan, een paar radiatoren zullen ook in de winter altijd open staan, maar in de zomer zullen deze in de zomer afgesloten worden. Zou een serie buffer echt nodig zijn en welke?
- ca. 55 m2 vvw 10HoH 16 mm = ca 65L
- 18L expansievat = ca 8L (?)
- Leidingwerk is relatief kort tot de vvw = ca. 2L

• Razor109
reign-in-pain schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:18:
Ik ben nog even aan het puzzelen op systeem inhoud, zoals eerder aangegeven is een systeem inhoud van ca. 95L nodig voor de bestelde Amber 95.
Nu wordt er binnenkort vvw aangelegd, die altijd open komt te staan, een paar radiatoren zullen ook in de winter altijd open staan, maar in de zomer zullen deze in de zomer afgesloten worden. Zou een serie buffer echt nodig zijn en welke?
- ca. 55 m2 vvw 10HoH 16 mm = ca 65L
- 18L expansievat = ca 8L (?)
- Leidingwerk is relatief kort tot de vvw = ca. 2L
Ik weet niet of je het expansievat moet meetellen dat circuleert niet echt mee volgens mij.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:09
Carboy54 schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:29:
[...]

Carter Verwarming gaat aan paar minuten bij defrosts
Je bedoeld dat bodemplaat verwarming een paar minuten aan gaat bij een defrost.

Carter verwarming gaat vaak constant aan onder een bepaalde buitentemperatuur als de compressor uit staat

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-11 14:43
busscherski schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:08:
[...]

Carter verwarming gaat vaak constant aan onder een bepaalde buitentemperatuur als de compressor uit staat
Met een ir camera kom je er snel achter waar het warm wordt.
Een Tweaker kan niet zonder ir camera ;)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• timpel_800
bommer schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:18:
Beste Amber liefhebbers,

Er is volgens mij wat verwarring omtrent het elektrisch aansluiten van de Amber.
Ik heb een installatie schema mogen ontvangen, maar dat maakte het alleen maar nog onduidelijker.
Heb even de moeite genomen een schema te maken, hoe het mijn inziens zou moeten.

[Afbeelding]

We hebben in Nederland 2 soorten aansluitingen voor woningen, 3 fase (3x25A (17250W)) of enkel fase (1x35A (8050W) of 1x40A (9200W)) beide zijn geschikt om de Amber all-electric op aan te sluiten.
3 fase 3x25A
Zoals te zien in het schema, kun het beste bij meerdere fases een 30mA 3 fase aardlekautomaat gebruiken.
Deze sluit je aan de voedende zijde volledig aan, dus met alle 3 de fases en nul.
Afgaand sluit je alleen de de eerste 2 fase's aan en gebruik je de grijze draad in de 5 aderige kabel als 2e Nul draad (Met blauwe tape/ krimpkous om coderen)
Dit herhaal je op de zelfde manier in de werkschakelaar en naar de Amber toe.
Zodoende hoef je ook geen draadbruggen te maken voor de nul in de Amber.
De 3e overgebleven fase mag niet ergens anders voorgebruiken.
Je beschrijft mijn situatie en ik heb dit nu gedaan, maar het is mij niet helemaal duidelijk of je de nul en de grijze draad nu in 1 aderhuls moet duwen, of dat je zowel de nul als de grijze draad in de N moet vastklemmen. Want 2 aders in 1 klem dat mag dan toch ook weer niet?

Ik heb het nu als volgt gedaan.

Overigens de werkschakelaar zoals voorschrift op 30cm boven de WP gehangen. We willen toch een plankje boven de WP maken om wat bloemetjes op te zetten. Verhult hij ook mooi de werkschakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zUTBTbYTbkQRZzcUwMe-YB2rck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MIsPljlSC7ekjNj7wLmQuBH7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8cDctUxLHVfRNrllz0uy5vB22g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cSe2qNx8FdBLei5bEJUexsh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door timpel_800 op 25-09-2023 13:40 ]

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• Carboy54
  • Nu online
busscherski schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:08:
[...]

Rik verspreking bedankt. Ik bedoel bodemplaat en heb het in de post inmiddels aangepast.

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:11
Een vraag betreffende het aansluiten van de 3-wegklep. Het is mij niet geheel duidelijk op welke aansluiting wat moet komen. Ik heb de door @Carboy54 geleverde Honeywell klep.

AA?
AB?
B?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xJ1KfNSgbJk_NY_bjsOHeo-MAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4MBTb6LaO8IkUxYjFXx4SwaU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/90B-3pWDx6nc5Hf4tQoz_jBIjzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/auINTjERZHJeq7SAIOey73Yk.jpg?f=fotoalbum_large

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

• Carboy54
  • Nu online
NRJ020 schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:44:
Een vraag betreffende het aansluiten van de 3-wegklep. Het is mij niet geheel duidelijk op welke aansluiting wat moet komen. Ik heb de door @Carboy54 geleverde Honeywell klep.

AA?
AB?
B?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Sluit de bedrading kleuren aan welke overeenkomen met de kleuren in de binnenunit. De hevel in de Honeywell gaat naar beneden in CV bedrijf als de N en VA ( zwart ) zijn aangesloten. A=CV en B=Boiler. AB is aanvoer. Wanneer de boiler verwarmt moet worden en er spanning komt op de signaaldraad VB ( bruin ) loopt de hevel naar boven en gaat B open en A dicht.

Jouw tekening bij de VC 60 serie doet anders vermoeden ik heb het daarom zojuist hier nogmaals getest. :-)

[ Voor 25% gewijzigd door Carboy54 op 25-09-2023 14:20 ]

• timpel_800
Carboy54 schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:40:
[...]

Overigens de door mij verkochte Panasonics hebben helemaal geen trekontlasting alleen rubber dopjes om kabels door heen te prikken. Dus er valt overal nog veel te verbeteren in deze wereld en ben ik al blij met de wartels. Wordt vervolgd....
Bij mijn SMA omvormer waar ook een datakabel in moet, zit netjes een rubber busje in de wartel die deelbaar is. Dat zou een simpele oplossing kunnen zijn. Maar weet iemand die los te koop?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4cV1ZR_BxjKOU78RvB1svdm7XI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7nA8QrHMYiPI2mUhPafL3kYx.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door timpel_800 op 25-09-2023 18:47 ]

• bommer
timpel_800 schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:39:
[...]

Je beschrijft mijn situatie en ik heb dit nu gedaan, maar het is mij niet helemaal duidelijk of je de nul en de grijze draad nu in 1 aderhuls moet duwen, of dat je zowel de nul als de grijze draad in de N moet vastklemmen. Want 2 aders in 1 klem dat mag dan toch ook weer niet?

Ik heb het nu als volgt gedaan.

Overigens de werkschakelaar zoals voorschrift op 30cm boven de WP gehangen. We willen toch een plankje boven de WP maken om wat bloemetjes op te zetten. Verhult hij ook mooi de werkschakelaar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prima opgelost zo, ik zou alleen bruin, blauw, zwart, grijs gedaan hebben. Maar maakt voor de werking niet uit.

2 draden onder klem mag best, zolang ze maar de zelfde dikte hebben. Anders zou er 1 kunnen los schieten.
Adereindhuls gebruik je bij soepele aders, onder veerklemmen hoeft het dan weer niet. Maar ik pas ze altijd toe.
Ook bij de dubbele adereindhuls, beide aders de zelfde doorsnede

• Andrehj
ArnoudN schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:21:
Dat heb ik gelezen, maar dat zou nu inhouden dat ik mijn stooklijn continu moet aanpassen. Dat heb ik bij mijn Pana nooit hoeven doen omdat die was uitgerust met een thermostaat.

Het is dan ook vreemd dat de Itho zonder iets wordt geleverd. Dit geeft nu uiteraard wel de keus om zelf iets te kiezen, maar de temperatuur wordt nu niet echt lekker geregeld.
Alleen met WAR je temperatuur regelen kan nu ook om een tweede reden niet: Je woning heeft (als het goed is) nu vele malen minder warmte nodig dan dat je WP op minimum vermogen levert. Dus die warmt veel te ver door.

Dat er geen thermostaat wordt meegeleverd lijkt me logisch (is bij Mitsubishi ook zo), want hoe kan Itho nou weten hou jij de temperatuur wilt regelen? Misschien wil je er wel een zoneregeling aan hangen, dan regelt die de temperatuur.
Als je de WP bij een installateur koopt, zal die jou (als het goed is) hierover voorlichten, waarna je samen met de installateur de bij jouw situatie passende temperatuurregeling bepaalt.
Nu ben jij zelf de installateur, en zul je je dus zelf in de materie moeten verdiepen.

Andere essentiële zaken als voeten, leidingwerk etc zitten er immers ook niet standaard bij.

Pagina: 1 ... 18 ... 132 Laatste