Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Draait alleen bij sww gebruik/run.dunklefaser schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:37:
[...]
In het schema zie ik dat door de constructie met de plaatwarmtewisselaar een kleine, additionele circulatiepomp nodig is. Enig idee hoeveel Wh deze per dag? verbruikt - minimaal en gemiddeld (afhankelijk van het warm waterverbruik?)
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Eerst zal de wp flink verkocht moeten worden en zal je bestaande installateurs over moeten halen om Itho warmtepompen te installeren, zal nog niet meevallen.
Voor aanstaande installateurs is deze wp aantrekkelijk; geen F gassen papieren en gereedschappen benodigd.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Als je er nog een dotje warmtegeleide pasta bij tussen doet is ie nog nauwkeuriger. Warmtegelijdende lijm werkt uiteraard ook mooi: geen gesmeer als t eenmaal droog is.Carboy54 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:14:
[...]
Wij klemmen hem op de stalen pijp met tape onder de isolatie. Let op de juiste voorgeschreven plaats !
Bij mijn testen met de Heishamon scheelde dit best fors (1 tot 3 graden afwijking zonder).
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Ik heb er tot nu toe 1 fabrikant van gevonden die een dergelijk systeem maakt:natural colour schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:16:
Ik dacht zo, Itho kan in de toekomst de koeling en verwarming van de wp wel combineren met een wtw ventilatie systeem tot een echt airconditioner systeem, wtw ventilatie maken ze al, ik ben benieuwd.
Eerst zal de wp flink verkocht moeten worden en zal je bestaande installateurs over moeten halen om Itho warmtepompen te installeren, zal nog niet meevallen.
Voor aanstaande installateurs is deze wp aantrekkelijk; geen F gassen papieren en gereedschappen benodigd.
https://www.itecluchtrein...ventilatie-wtw-warmtepomp
Helaas erg prijzig...
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
[ Voor 97% gewijzigd door hansvk op 18-09-2023 11:21 ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik zou denken dat de doorvoer inclusief isolatie beter is. Dan zit je al snel aan twee gaten. Zo ga ik het in ieder geval wel doen.Jan2023 schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:57:
[...]
Ja precies , gewoon alles door een dikke pvc pijp.
[Afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door hansvk op 18-09-2023 11:21 ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Uiteraard moet er ook isolatie om de leidingen.hansvk schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:20:
[...]
Ik zou denken dat de doorvoer inclusief isolatie beter is. Dan zit je al snel aan twee gaten. Zo ga ik het in ieder geval wel doen.
👍
Maar of je 1 of 3 grote gaten boord scheelt nog al wat werk.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Mijn flexslangen inclusief isolatie zijn elk ruim 14 cm doorsnede. Dat zou dan een heel groot gat wordenJan2023 schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:50:
[...]
Uiteraard moet er ook isolatie om de leidingen.
👍
Maar of je 1 of 3 grote gaten boord scheelt nog al wat werk.
Het stuk door de muur zou je natuurlijk ook iets dunner kunnen isoleren... Maar het is wel lastig de leidingen dan netjes bij elkaar te brengen ja.hansvk schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:04:
[...]
Mijn flexslangen inclusief isolatie zijn elk ruim 14 cm doorsnede. Dat zou dan een heel groot gat worden
Ik ga door de fundering de kruipruimte in, dus voor mij is het geen probleem om wat grotere gaten te maken.Cr3ator schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:09:
[...]
Het stuk door de muur zou je natuurlijk ook iets dunner kunnen isoleren... Maar het is wel lastig de leidingen dan netjes bij elkaar te brengen ja.
Ik maak gewoon 2 51mm gaten met gatboor, dan heb je circa 10mm isolatie rondom je flex buis. buiten de muur kun je desnoods weer dikker isoleren toch. en klein gat ernaast voor de stroom kabels.hansvk schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:04:
[...]
Mijn flexslangen inclusief isolatie zijn elk ruim 14 cm doorsnede. Dat zou dan een heel groot gat worden
https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
Ik heb 65mm gaten geboord. Daar gaan de flexleidingen incl isolatie (thermaflex ultra) doorheen.
Zit nu nog te twijfelen over het gat voor de stuurkabels.
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Ik weet niet of zo'n boor makkelijk door een betonnen fundering gaat (waar vast wel wat wapening in zit denk ik).Razor109 schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:50:
[...]
Ik maak gewoon 2 51mm gaten met gatboor, dan heb je circa 10mm isolatie rondom je flex buis. buiten de muur kun je desnoods weer dikker isoleren toch. en klein gat ernaast voor de stroom kabels.
https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1
Die diameter was ook mijn gedachte toen ik de photo zag die carboy plaatste..timpel_800 schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:50:
Hier ook twee gaten geboord. In baksteen niet zo spannend. Erachter houtskelet dus ook daar snel doorheen.
Ik heb 65mm gaten geboord. Daar gaan de flexleidingen incl isolatie (thermaflex ultra) doorheen.
Zit nu nog te twijfelen over het gat voor de stuurkabels.
[Afbeelding]
Dat wordt dan 3 gaten van 65 rond.
En als ik dat zo zie t.o.v. je grindbak , lekker kort achter de WP
Vanwege het risico op bevriezing wil je toch zo min mogelijk waterleiding buiten.
[ Voor 9% gewijzigd door Jan2023 op 18-09-2023 17:12 ]
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Ik heb 2M leiding buiten, met die nieuwe vorst programmering van 1min per uur pompen en even goed zelfregulerende tracing en vorst beveiligers ben ik er niet bang voor.Jan2023 schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:10:
[...]
Die diameter was ook mijn gedachte toen ik de photo zag die carboy plaatste..
Vanwege het risico op bevriezing wil je toch zo min mogelijk waterleiding buiten.
Op het werk doen we alleen tracing aan de onderzijde van de leiding inschakelen bij <5 en uit bij >7. Nog geen bevroren leidingen gezien.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Kort is leuk mits je niet op slappe grond woont zoals bij mij. Dan moet je speling hebben voor het verzakken.Jan2023 schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:10:
[...]
Die diameter was ook mijn gedachte toen ik de photo zag die carboy plaatste..
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik overweeg een WP (amber?) in onze jaren 30 woning en heb even mijn eigen topic geopend om het hier schoon te houden
Bekijk topic
Meedenken wordt zeer gewaardeerd!
Dat het niet zal bevriezen , ok.bommer schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:49:
[...]
Ik heb 2M leiding buiten, met die nieuwe vorst programmering van 1min per uur pompen en even goed zelfregulerende tracing en vorst beveiligers ben ik er niet bang voor.
Op het werk doen we alleen tracing aan de onderzijde van de leiding inschakelen bij <5 en uit bij >7. Nog geen bevroren leidingen gezien.
Boven op dat dak bij jou ziet niemand er wat van.
Ik wil het zo kort mogelijk,-)
En de last schakelaars komen binnen.
Daar bij , die verwarmingslinten worden toch niet meer meegeleverd.
Klopt, maar die zijn wel los te verkrijgen.Jan2023 schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:00:
[...]
Daar bij , die verwarmingslinten worden toch niet meer meegeleverd.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Ik heb er meerdere malen ervaring mee, echt een rotklus!hansvk schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:53:
[...]
Ik weet niet of zo'n boor makkelijk door een betonnen fundering gaat (waar vast wel wat wapening in zit denk ik).
Wel water gebruiken, anders gaat je boorkop heel snel kapot.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ik gebruik de Amber dus puur om de VVW te verwarmen. De TV1 TV2 TW kunnen dus in het zakje blijven zitten als ik het goed begrijpCarboy54 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:14:
[...]
Wij klemmen hem op de stalen pijp met tape onder de isolatie. Let op de juiste voorgeschreven plaats !
Wij hebben nu nog géén thermostaat. Dus in eerste instantie proberen met alleen de TC sensor. En die moet dus op de ingaande (lees: warme) buis vanaf de Amber worden geplakt. Is het niet problematisch dat deze dan vlakbij de VVW-verdeler zit en daardoor de temp beïnvloed wordt?
De Atlantic moet ergens de benodigde warmte van de lucht vandaan halen, meestal moet je 1 of 2 muurdoorvoer(en) maken of de oude doorvoer van de cv ketel hergebruiken.BB333 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:32:
In het kader van een grootschalige verbouwing van mijn huis wil ik van het gas af. Nu is mijn oog gevallen op de Itho Daalderop Amber. Alleen ben ik er nog niet over uit waarmee ik deze moet combineren. Ik twijfel over het (indirect verwarmde) voorraadvat van 270L of de Atlantic Explorer V4. Wat raden jullie aan? Waar een punt van twijfel bij mij zit, is dat, voor zover ik het begreep, een voorraadvat dient voor (kort gezegd) de verwarming. Het lijkt er echter op dat het voorraadvat van Itho Daalderop voor warm water is (en dus eigenlijk de boiler vervangt).
Voor alleen verwarmen is een voorraad(buffer) vat bij een WP niet altijd nodig, voor SWW moet je altijd een boilervat gebruiken, met of zonder ingebouwde warmtepomp.
De nieuwe vaten van Itho hebben het voordeel dat de warmtewisselaar niet in het vat zit, de hele inhoud van het vat is daardoor voor SWW bruikbaar.
Normaal neem je een WP met een SWW vat, in zeer bepaalde gevallen neem je een WP voor verwarmen en een WP-boiler voor SWW.
[ Voor 7% gewijzigd door natural colour op 19-09-2023 12:04 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Misschien zelfs wel te krap om nog kogelkranen tussen te zetten.
[ Voor 5% gewijzigd door timpel_800 op 19-09-2023 12:45 ]
Aan de andere kant, waarom zou je je open verdeler niet andersom mogen voeden?timpel_800 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:43:
Zo, dit komt erg mooi uit. Jammer dat de out en inlet niet omgewisseld zitten.![]()
[Afbeelding]
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Eventueel zou ik nog die hele aanvoer / afvoer blokken kunnen omwisselen. Dus rood naar boven en blauw naar benden.
[ Voor 76% gewijzigd door timpel_800 op 19-09-2023 13:02 ]
Vorig jaar nog op mijn werk door collega nog gedaan, monteur had aan en afvoer verwisseld.timpel_800 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:53:
geen idee. Iemand?
Eventueel zou ik nog die hele aanvoer / afvoer blokken kunnen omwisselen. Dus rood naar boven en blauw naar benden.
We hebben de blauwe afsluiters en rode flowmeters omgewisseld.
[ Voor 8% gewijzigd door natural colour op 19-09-2023 13:24 ]
Als je voor Amber kiest dan moet er voor SWW een vat bij, deze zijn van RVS: https://www.ithodaalderop...uctoverzicht/a02_80_02_02BB333 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:10:
Dank! Ik begrijp het dus goed dat ik met alleen de Amber + voorraadvat van Itho uit de voeten kan voor verwarming en SWW?
Moet je voor koelen met de amber 95 ook de gewenste 95 liter hebben, of mag je bij koelen ook minder liters in je systeem hebben.
Aangezien de bovenste etages zijn voorzien van normale stalen radiatoren en stalen buis, ben ik boven bang voor roestvorming door condensatie. Om te koelen wil ik dan een tweewegklep ertussen zetten die de stalen buizen dichtzet, indien dat mogelijk is met de controllerkast. Mocht dat niet lukken dan gewoon twee vlinderkleppen handbediend.
10x325wp zuid 33°, 9x415wp zuid 10°, easee lader met equalizer, Amber 95 all electric met Itho vooraadvat I-wpv 3G-270L, huis bj 1973 volledig nageisoleerd 48m2 vvw, EV Mercedes EQE 350.
Er zitten al (erg subtiele) kogelkranen aan je verdeler he?timpel_800 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:43:
Zo, dit komt erg mooi uit. Jammer dat de out en inlet niet omgewisseld zitten.![]()
[Afbeelding]
Daarnaast is het relatief eenvoudig om de slangen van je vloerverwarming los te maken (metalen veertjes eruit trekken, slang omlaag trekken - heeft o-ring afdichting) en dan de aanvoer / retour-balk om te wisselen. Voor je vloer maakt het niet uit of het water linksom of rechtsom stroomt.
[ Voor 20% gewijzigd door Cr3ator op 19-09-2023 14:32 ]
Het lijkt er een beetje op begripsverwarring:BB333 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:10:
Dank! Ik begrijp het dus goed dat ik met alleen de Amber + voorraadvat van Itho uit de voeten kan voor verwarming en SWW?
- jouw voorraadvat = boiler met sanitair warm water (indirect gestookt via spiraal of plaatwarmtewisselaar)
- voor de verwarming wordt eventueel een zgn. buffervat aanbevolen (afhankelijk van de systeeminhoud) , maar dat bevat "vuil" cv-water
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Klopt ja. Die zitten nu ook mooi dicht, dus het is inderdaad een mogelijkheid om de kranen te laten vervallen.Cr3ator schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:27:
[...]
Er zitten al (erg subtiele) kogelkranen aan je verdeler he?
Daarnaast is het relatief eenvoudig om de slangen van je vloerverwarming los te maken (metalen veertjes eruit trekken, slang omlaag trekken - heeft o-ring afdichting) en dan de aanvoer / retour-balk om te wisselen. Voor je vloer maakt het niet uit of het water linksom of rechtsom stroomt.
De blokken omwisselen zoals jij aangeeft lijkt mij het beste en het netste om te doen.
https://www.heima24.de/in...ml?pn=80&cache=1695141435
https://www.heima24.de/in...ml?pn=80&cache=1695141435
Bezig met de stuklijst en specifieke begroting...
---
Zit nog wel met een vraag over de 3-weg klep
De amber 120 schrijft een DN32 leiding van de WP naar binnen voor tot het verdeelpunt op je CV.
De 3-weg klep voor het SWW dient voor deze CV splitsing te zitten of voor de hydraulische scheiding.
Ik vind alleen maar hele dure 3 weg DN32 opties hiervoor 350 tot 500+ euro t.o.v. de DN25 voor rond 200 euro (niet exact wetende of dit ook het juist type is qua aansturing)
Voorbeeld:
https://www.wasco.nl/Wasc...erm=3%20weg%20klep%20dn32
Kan ook de hoofdleiding tot de 3-weg klep DN32 zijn en daarna de laaste meters DN25 (28mm staal of 32/3 meerlaags? of is dit vloeken in de kerk en te praktische benadering...
Ook in de retour helpt dit met de expansievat, magneet en vuilfilters aansluitingen...
Voor extra geluid in de bijkeuken maak ik mij geen zorgen (wasmachine, droger, omvormver PV)
Voor mij gevoel een twijfel tussen de richtlijnen vs. praktische invulling...
In de documentatie kan ik dit niet expliciet herleiden hoe dit zit?
Zijn hier ideeën en/of beelden over?
/f/image/WYxQMkhRK6BtKuSpgpShiRtT.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door Karmusch op 19-09-2023 21:40 ]
Alternatief: zie bijvoorbeeld Amazon
Ik dacht in eerste instantie dat de ketel sturing is in hybride bedrijf. Maar uit de handleiding begrijp ik dat de backup heating aansluiting is geheel links.
Ik heb hier een dergelijke klep liggen 1 1/4 ( niet dezelfde ) en die hebben de verkeerde regeling. Lees de tip: Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"Cr3ator schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:28:
Korte stukjes wat meer weerstand is niet direct een probleem. Maar uiteraard probeer je de weerstand zo laag als mogelijk te houden. Zouden in jouw geval 2 stuks 2/2-kleppen (simpele kogelkranen dus) een optie zijn? Ik kan mij voorstellen dat dat goedkoper is.
Ik zal het navragen bij Honeywell : Inmiddels gedaan kost inderdaad € 425 incl. BTW VC 4013 van 1 1/4
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 20-09-2023 09:26 ]
Ik zit nog steeds in dubio over een Itho boilervat of een Atlantic Explorer op zolder aan de WTW, de COP van de Amber is beter dan de Atlantic en dan is er ook geen geluid binnen.Carboy54 schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:48:
[...]
Kort is leuk mits je niet op slappe grond woont zoals bij mij. Dan moet je speling hebben voor het verzakken.
Echter bestaat niet de mogelijkheid om de Atlantic zowel als boilervat aan te sluiten op de Amber en een optie te hebben tot verwarming middels eigen warmtepomp? Prijstechnisch lijkt dat niet veel uit te maken. En qua ruimte kan hij prima op de plek van CV. Ik zie namelijk dat de Atlantic een extra warmtewisselaar heeft.
In de WTW afvoer zit altijd nog wat rest energie en in vorstperiode zal dan mogelijk de interne WP van boiler mogelijk beter presteren dan de Amber en dan kan de Amber in de koude periodes zich volledig richten op het huis te verwarmen.
[ Voor 38% gewijzigd door Razor109 op 20-09-2023 09:11 ]
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
Volgende week heb ik een afspraak bij Itho om een aantal instellingen van de Amber te bespreken. Volgens mij is deze aansluiting te gebruiken om bij voorbeeld externe apparaten aan te sturen. De hybride/bivalente aansluiting is inderdaad de uiterst linkse. Wordt vervolgd.....bommer schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:32:
Weet iemand wat de mode signal output (links van de 3-way valve aansluiting) doet?
Ik dacht in eerste instantie dat de ketel sturing is in hybride bedrijf. Maar uit de handleiding begrijp ik dat de backup heating aansluiting is geheel links.
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 20-09-2023 09:16 ]
Neem voor een drieweg klep eentje waarvan je het binnenwerk kunt vernieuwen, ja dit kost wat meer maar geeft je in de toekomst wel de ruimte op de klep te onderhouden.Cr3ator schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:28:
Korte stukjes wat meer weerstand is niet direct een probleem. Maar uiteraard probeer je de weerstand zo laag als mogelijk te houden. Zouden in jouw geval 2 stuks 2/2-kleppen (simpele kogelkranen dus) een optie zijn? Ik kan mij voorstellen dat dat goedkoper is.
Een driweg klep zit vaker vast dan je denkt...
Kan je niet direkt buiten achter je WP de flex leidingen laten kruisen ?timpel_800 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:43:
[Afbeelding]
Dat scheelt weer werk binnen.
O.a. Itho Daalderop "sponsort" dit evenement en verzorgt een aantal lezingen bijvoorbeeld over warmtepompen.
VVW verdelers omgewisseld. Was eitje. Clipjes los, buizen los trekken, omwisselen en weer vast maken. Dat viel erg mee.
De vuilafsluiter past er keurig tussen. Misschien dat ik nog van die kranen zoals @AUijtdehaag aangeeft koop, maar eerst maar even zo.
De flexibele buisisolatie (thermasmart) met een soort rits past lekker strak door het 65mm gat in de muur. Buiten zal ik de isolatiemantel nog af-tapen en de vortbeveiligers eronderuit laten steken.
Aan de andere kant de Amber met een paar hijsbanden met 1 man aan elke zijde even op z'n plek getild. Ook dat valt erg mee.
De Inletzijde is nu aangesloten, maar voor de outlet zijde moet ik nog een bocht buigen (vrij kort bochtje, ik hoop dat het lukt). En buiten moet ik nog een stukje overbruggen. Te kort voor een puntstuk en een schoefkoppeling en een stukje koper er tussen, dus ik ga het nu proberen met een nippel + sok.
Overigens: @Carboy54 kan ik de vorstbeveiliger er even vanaf halen, want nu krijg ik hem natuurlijk niet op de Amber gedraaid, aangezien hij dan tegen de onderste aan botst...
:strip_exif()/f/image/XiQWBMKGfwqMGpW891vN4Clr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZuUto5sJvsPGQsk737XrILd3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DFNTNPTSEu9VmnhJXRwvEcy4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gyPvvKH4JQddGJk4kEj9okzv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yVUw1T3uwqvNmv26igCV2RWY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door timpel_800 op 20-09-2023 11:07 ]
Ziet er netjes uit! Je kunt de cartridge van de vorstbeveiligingsklep inderdaad losdraaien. Dit gaat wel erg zwaar dus je moet flink kracht zetten.timpel_800 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:04:
Hier wat vorderingen van vandaag:
VVW verdelers omgewisseld. Was eitje. Clipjes los, buizen los trekken, omwisselen en weer vast maken. Dat viel erg mee.
De vuilafsluiter past er keurig tussen. Misschien dat ik nog van die kranen zoals @AUijtdehaag aangeeft koop, maar eerst maar even zo.
De flexibele buisisolatie (thermasmart) met een soort rits past lekker strak door het 65mm gat in de muur. Buiten zal ik de isolatiemantel nog af-tapen en de vortbeveiligers eronderuit laten steken.
Aan de andere kant de Amber met een paar hijsbanden met 1 man aan elke zijde even op z'n plek getild. Ook dat valt erg mee.
De Inletzijde is nu aangesloten, maar voor de outlet zijde moet ik nog een bocht buigen (vrij kort bochtje, ik hoop dat het lukt). En buiten moet ik nog een stukje overbruggen. Te kort voor een puntstuk en een schoefkoppeling en een stukje koper er tussen, dus ik ga het nu proberen met een nippel + sok.
Overigens: @Carboy54 kan ik de vorstbeveiliger er even vanaf halen, want nu krijg ik hem natuurlijk niet op de Amber gedraaid, aangezien hij dan tegen de onderste aan botst...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Overigens een geniale oplossing om die kabelwartel op een PVC afdekkap te monteren. Ik zat al tijden te denken hoe je een mantelbuis fatsoenlijk kunt afdichten zonder dat er water in komt.
Mijn installatie wordt nagenoeg hetzelfde, Amber direct op de VV verdeler. Enige verschil is de afstand naar de unit, die staat bij mij achter in de tuin.
Toevoeging, geel gearceerd. Optioneel dus. Kan iemand mij vertellen wanneer deze noodzakelijk is?
[ Voor 33% gewijzigd door GhandiHarder op 20-09-2023 12:01 . Reden: Toevoeging schema ]
[ Voor 47% gewijzigd door timpel_800 op 20-09-2023 12:05 ]
Ik zou zeggen minimaal een expansievat en vuil afscheider volgens mij. De overstort en ontluchter zit in de WP.timpel_800 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:16:
Oke excuus. Maar nu raak ik toch in de war. Ik heb even teruggelezen. Moet ik er nu toch een Expansie/buffervat tussen zetten?
Buffervat is wat anders dat is om systeem volume te vergrootten. Het expansievat is om de druk op het systeem te houden en wisselingen op te vangen. Ik weet niet hoe dat zit bij zo een kort traject bij jou of dat ook zonder kan.
@timpel_800 deze stelling is correct het is noodzakelijk om drukverschil door temperatuur op te vangen en monteren in de retour dmv T stukje en expansievat.Razor109 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:29:
[...]
Ik zou zeggen minimaal een expansievat en vuil afscheider volgens mij. De overstort en ontluchter zit in de WP.
Buffervat is wat anders dat is om systeem volume te vergrootten. Het expansievat is om de druk op het systeem te houden en wisselingen op te vangen. Ik weet niet hoe dat zit bij zo een kort traject bij jou of dat ook zonder kan.
[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 20-09-2023 12:59 ]
Beetje jammer om die info buiten het forum te houden. Of de vraagsteller alsnog de vraag én antwoord laten posten.Carboy54 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:58:
Tweakers door de grote drukte met afleveren kan ik even wat minder allert reageren hier. Excuus hiervoor. Bij dringende vragen stuur dan een mail. En tweakers helpen tweakers 😁
Belangrijke vragen/antwoorden zal ik altijd in de tips vermelden of hier individueel posten. Soms ontbreekt de tijd om direct te reageren wat ik dan vaak zo snel mogelijk wel doe. Daarvoor vraag ik even begrip. Mijn dagen zijn ook maar 24 uur lang en ik probeer alle afleveringen correct te laten verlopen. Dat is mijn belang nu even. Buiten het forum houden doe ik niets. Veel vragen staan ook vermeld in de meegeleverde uitgebreide manuals.bbbrumbrum schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:03:
[...]
Beetje jammer om die info buiten het forum te houden. Of de vraagsteller alsnog de vraag én antwoord laten posten.
T stukje er tussen en daar het expansievat op.timpel_800 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:08:
Dank. Dat wordt wel even puzzelen dan. Vooral als hij per se in de retour moet.
T-stuk op de aftapper linksonder op de verdeler? Dan een slang naar het expansievat.timpel_800 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:08:
Dank. Dat wordt wel even puzzelen dan. Vooral als hij per se in de retour moet.
Of aan de rechter zijde van de verdeler ook geen probleemCr3ator schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:13:
[...]
T-stuk op de aftapper linksonder op de verdeler? Dan een slang naar het expansievat.
Daar zit alleen een afdekplaat bij dit type helaas...Carboy54 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:15:
[...]
Of aan de rechter zijde van de verdeler ook geen probleem
Tenzij er uiteraard registers zijn die door de stuurcomputer kunnen worden ontvangen en waar hij vervolgens mee zijn instellingen aanpast, maar daar wilt Itho mij niets over vertellen. Ik zou bijvoorbeeld heel graag de mogelijkheid willen hebben om geforceerd warm water te maken. Nu kan dit alleen door naar het scherm te gaan en de tijdsbeperking aan te passen. Als ik echter zelf dit wil aansturen zal ik pompen, driewegklep, compressor en ventilator moeten gaan aansturen met een soort van man-in-the-middle oplossing. Ik snap heel goed dat de garantie dan vrij snel gaat vervallen aangezien je dan van alles kapot kan maken
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Een kastje met een extra SPDT-relais er tussen en klaar. Dat kan wel uit voor het prijsverschilCarboy54 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:08:
[...]
Ik heb hier een dergelijke klep liggen 1 1/4 ( niet dezelfde ) en die hebben de verkeerde regeling. Lees de tip: Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"
Ik zal het navragen bij Honeywell : Inmiddels gedaan kost inderdaad € 425 incl. BTW VC 4013 van 1 1/4
Dat is denk ik ook de reden dat ze de modbus lijst niet vrijgeven.leejoow schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:34:
Nog even terugkomend op de modbus, ik weet niet of het voor de Amber anders gaat zijn als voor de HP-S. Maar als dit gelijk is verwacht ik niet dat je veel kan sturen. Als ik zie wat er voorbij komt gaat het vooral om aansturing van de pompen, compressor, driewegklep, en de terugmelding van allerlei sensoren. Alle logica lijkt in de computer plaats te vinden. Instellen van de stooklijn gebeurt via het scherm en deze is dan ook niet aan te passen.
Tenzij er uiteraard registers zijn die door de stuurcomputer kunnen worden ontvangen en waar hij vervolgens mee zijn instellingen aanpast, maar daar wilt Itho mij niets over vertellen. Ik zou bijvoorbeeld heel graag de mogelijkheid willen hebben om geforceerd warm water te maken. Nu kan dit alleen door naar het scherm te gaan en de tijdsbeperking aan te passen. Als ik echter zelf dit wil aansturen zal ik pompen, driewegklep, compressor en ventilator moeten gaan aansturen met een soort van man-in-the-middle oplossing. Ik snap heel goed dat de garantie dan vrij snel gaat vervallen aangezien je dan van alles kapot kan maken
Mogelijk dat ze later nog iets gaan doen met dit soort sturingen, zelf gaan rommelen daar mee is niet verstandig.
Ik vind uitlezen voor al interresant , wil graag loggen wat er gebeurt en hoeveel energie dat kost.
Draad tappen in afdekplaat en daar een koppeling indraaien met loctite?Cr3ator schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:33:
[...]
Daar zit alleen een afdekplaat bij dit type helaas...
Je bedoeld hierop? Waarop nu het tuinslangkraanstuk zit?Cr3ator schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:13:
[...]
T-stuk op de aftapper linksonder op de verdeler? Dan een slang naar het expansievat.
Als je daarmee uit de voeten kan, waarom niet? Ik zou dat zelf denk ik niet afdichten op de draad maar met een pakking/o-ring omdat je wat weinig vlees hebt...timpel_800 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:45:
[...]
Draad tappen in afdekplaat en daar een koppeling indraaien met loctite?
Precies! Dat is zeer ws gewoon G1/2timpel_800 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:48:
[...]
Je bedoeld hierop? Waarop nu het tuinslangkraanstuk zit?
[Afbeelding]
[ Voor 39% gewijzigd door Cr3ator op 20-09-2023 14:49 ]
Kun je bij de Amber ook de flow en temperatuur in en out lezen? dan zou je evt zelf de actuele COP kunnen berekenen toch? Of ga je evt een kamstrup gebruiken?bommer schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:42:
[...]
Dat is denk ik ook de reden dat ze de modbus lijst niet vrijgeven.
Mogelijk dat ze later nog iets gaan doen met dit soort sturingen, zelf gaan rommelen daar mee is niet verstandig.
Ik vind uitlezen voor al interresant , wil graag loggen wat er gebeurt en hoeveel energie dat kost.
Daar ga ik de kamstrup voorgebruiken.Razor109 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:54:
[...]
Kun je bij de Amber ook de flow en temperatuur in en out lezen? dan zou je evt zelf de actuele COP kunnen berekenen toch? Of ga je evt een kamstrup gebruiken?
:strip_exif()/f/image/mo5DsgNvJ1QDOLv4kvrvH7Gl.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 20-09-2023 16:31 ]
Was element van 1 exemplaar demonteren in bankschroef die zit behoorlijk vast. Caleffi monteren en daarna element er weer optimpel_800 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:04:
Hier wat vorderingen van vandaag:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hij moet zo goed mogelijk de aanvoertemperatuur meten. Liefst met warmte geleidende pasta of lijm met stuk isolatie er om heen.timpel_800 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:36:
[...]
Ik gebruik de Amber dus puur om de VVW te verwarmen. De TV1 TV2 TW kunnen dus in het zakje blijven zitten als ik het goed begrijp
Wij hebben nu nog géén thermostaat. Dus in eerste instantie proberen met alleen de TC sensor. En die moet dus op de ingaande (lees: warme) buis vanaf de Amber worden geplakt. Is het niet problematisch dat deze dan vlakbij de VVW-verdeler zit en daardoor de temp beïnvloed wordt?
Zo te zien in de software kan je hem aansturen bij verwarmen of koelen dus bijvoorbeeld een 2 weg klep aansturen bij koelen om radiatoren uit te schakelen @bommerCarboy54 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:14:
[...]
Volgende week heb ik een afspraak bij Itho om een aantal instellingen van de Amber te bespreken. Volgens mij is deze aansluiting te gebruiken om bij voorbeeld externe apparaten aan te sturen. De hybride/bivalente aansluiting is inderdaad de uiterst linkse. Wordt vervolgd.....
Bij een enkel exemplaar is de sticker voor het monteren van de keerklep verkeerd geplaatst. Die moet altijd zoals ook aangegeven in de manual op de onderste leiding van de AANVOER vanaf het cv systeem naar de warmtepomp.
Bij Jan is het al 5 december, pakjes avond! Ik zet volgende week mijn schoenCarboy54 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:55:
Tja zoals eerder gemeld even heel druk. De leveringen van Itho komen prima op gang. Ik verwacht medio oktober alles uitgeleverd te hebben en ook voorraad te hebben. De eerste foto gaan deze week de deur nog uit .Fijn om afspraken op dit gebied na te komen 🙃
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook hier geld weer dat ik uiteraard niet weet of de Amber het anders doet dan de HP-S, maar bij de HP-S kan je de flow niet uitlezen. Enkel de stand van de circulatiepomp (stand langzaam, midden of hoog). Daarnaast lijken de sensoren ook niet geijkt zoals bij een Kamstrup wel het geval is (ik heb een behoorlijk andere Delta T). Als je het echt goed wilt weten zou ik er een Kamstrup in opnemen.Razor109 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 14:54:
[...]
Kun je bij de Amber ook de flow en temperatuur in en out lezen? dan zou je evt zelf de actuele COP kunnen berekenen toch? Of ga je evt een kamstrup gebruiken?
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Klopt is bij de Amber identiek. Ik heb nog een vraag open staan of de sensoren softwarematig kunnen worden gecalibreerd. Dat zou leuk zijn.leejoow schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:50:
[...]
Ook hier geld weer dat ik uiteraard niet weet of de Amber het anders doet dan de HP-S, maar bij de HP-S kan je de flow niet uitlezen. Enkel de stand van de circulatiepomp (stand langzaam, midden of hoog). Daarnaast lijken de sensoren ook niet geijkt zoals bij een Kamstrup wel het geval is (ik heb een behoorlijk andere Delta T). Als je het echt goed wilt weten zou ik er een Kamstrup in opnemen.
Het onluchten van de warmtepomp is cruciaal om bij het opstarten geen foutmeldingen te krijgen.
Vul het systeem en ontlucht zoveel mogelijk
Zet de vulslang open
Boven in de buitenunit naast de messing ontluchter zit een rode knop van de overstortbeveiliging van 3 bar
Draai die open en laat het water rijkelijk stromen tot dat er geen lucht meer bij komt
Draai hierna het onluchtingprogramma voor de CV
Draai het ontluchtingsprogramma voor de boiler indien van toepassing
Indien er rode pijlen in het scherm verschijnen herhaal bovenstaande instructies en reset de foutmelding.
Indien het resetten niet lukt maak het toestel gedurende 30 seconden stroomloos met de schakelaar in de binnenunit.
[ Voor 7% gewijzigd door natural colour op 21-09-2023 08:37 ]
Heeft de Amber ook een pomp test stand?Carboy54 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:28:
Tip 7.1
Het onluchten van de warmtepomp is cruciaal om bij het opstarten geen foutmeldingen te krijgen.
Zet de vulslang open
Boven in de buitenunit naast de messing ontluchter zit een rode knop van de overstortbeveiliging van 3 bar
Draai die open en laat het water rijkelijk stromen tot dat er geen lucht meer bij komt
Indien er rode pijlen in het scherm verschijnen herhaal bovenstaande instructies en reset de foutmelding.
Indien het resetten niet lukt maak het toestel gedurende 30 seconden stroomloos met de schakelaar in de binnenunit.
[Afbeelding]
Deze gebruik ik bij de LG altijd om het circuit goed door te laten stromen. (als er nog lucht in zit hoor je dit dan duidelijk door de pomp gaan)
Elke warmtepomp is daar, als het goed is, gevoelig voor. De energie moet namelijk kwijt. Als dat niet lukt, pats foutmelding uit beveiliging voor het koudemiddel circuit.natural colour schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:37:
De Hitachi Yutaki warmtepompen zijn ook zo gevoelig voor lucht in het systeem, niks uitzonderlijk of zo.
Jazeker dat doe je met de ontluchtings optie dan gaat de pomp regelmatig aan/uit ook voor swwCasper de Boer schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:06:
[...]
Heeft de Amber ook een pomp test stand?
Deze gebruik ik bij de LG altijd om het circuit goed door te laten stromen. (als er nog lucht in zit hoor je dit dan duidelijk door de pomp gaan)
YouTube: De eerste opstart van de Amber na installatie en ontluchten
[ Voor 15% gewijzigd door Carboy54 op 21-09-2023 10:49 ]
En desondanks wil men vaak te snel de warmtepomp opstarten en dan gaat het fout :-)natural colour schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:37:
De Hitachi Yutaki warmtepompen zijn ook zo gevoelig voor lucht in het systeem, niks uitzonderlijk of zo.
Ik kom inderdaad ook op 1,4 liter uit (2 ltr vat dus).argafal schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:37:
[...]
Zeer interessante link, bedankt!
Ik heb geprobeerd de berekening te volgen, maar ik kan niet reproduceren waarom mijn huidige expansievat 18 liter is. Ziet iemand de reden of een fout?
[Afbeelding]
Situatie:
- Begane grond + eerste verdieping = 0,5 bar voordruk
- Waterinhoud system: Misschien 90 liter. Ik heb naar boven afgerond waar ik het niet zeker wist, dus het echte antwoord is waarschijnlijk nog wat minder.
- Stocktemperatuur: wordt 40°C (Amber), was 70°C (Nefit Ecomline HR)
Berekeningen:
- Nuttig effect. Hun formule zegt (3,0 - 0,5)/3,0 = 0,83. Hun tabellen zeggen 0,63 voor einddruk = 3,0 en voordruk = 0,5. Waarom deze verschil?
- Volumevermeerdering: wordt 0,75% (bij 40°C), was 2,25% (bij 70°C). Laten we aannemen dat het systeem lang geleden is ontworpen voor 110°C, dan is het 5,16%
- expansievolume: 0,7l / 2l / 4,6l (bij de drie verschillende temperaturen 40°C/70°C/110°C)
- Veiligheidsmarge van 25%: netto-volume 0,9 l / 2,5 l / 5,8 l
- Met het nuttige effect 0,83 uit de formule wordt de brutto-volume dan 1,1l / 3l / 7l
- Gebruikmakend van het nuttige effect 0,63 uit de tabel: 1,4l / 4l / 9l
Ik kom dus nog lang niet in de buurt van de 18 liter die nu in mijn systeem zitten en dat is met afronding bij elke stap van deze berekening. Heb ik de berekening verkeerd uitgevoerd? Volgens mijn eigen berekening zou ik het expansievat in de toekomst met de Amber kunnen omruilen voor een 2 liter 0,5bar exemplaar. Klopt dat echt?
Qua prijs maakt het niks uit. Sterker die van 18 liter is goedkoper. Kost alleen wat meer ruimte. Maar nadelig voor het systeem is het dus uiteindelijk niet? Is het nog van belang een nano meter erbij te plaatsen?
Nano is te nauwkeurig.timpel_800 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:03:
[...]
Ik kom inderdaad ook op 1,4 liter uit (2 ltr vat dus).
Qua prijs maakt het niks uit. Sterker die van 18 liter is goedkoper. Kost alleen wat meer ruimte. Maar nadelig voor het systeem is het dus uiteindelijk niet? Is het nog van belang een nano meter erbij te plaatsen?
Lijkt me wel handig om ergens in je systeem een manometer te hebben toch hoe ga je anders de druk bepalen?timpel_800 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 12:03:
[...]
Ik kom inderdaad ook op 1,4 liter uit (2 ltr vat dus).
Er zit toch een ingebouwde automatische ontluchter in? Ik ben persoonlijk geen voorstander van de veiligheidsventiel (overstort) hiervoor te gebruiken. Veelal door het draai ontwricht je de veerzitting waardoor deze slap wordt of eventueel vuil uit een bestaande installatie ertussen blijft zitten. Waarna gevolgd blijvende lekkage of dat je beveiliging bij 2,5 ipv bijvoorbeeld 3 bar wilt openklappen.Carboy54 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:28:
Tip 7.1
Zet de vulslang open
[Afbeelding]
Wij moeten vanuit de SCIOS scope 1 keuring altijd de veiligheidsventiel testen of binnen 8 jaar vervangen, mijn ervaring is dat zelfs nieuwe veiligheidsventielen veelal blijven lekken na het eenmalig eraan draaien.
Als je eraan wilt draaien doe hem altijd 1x goed dicht klappen, dan weet je in ieder geval dat de klep weer goed op de zitting zit.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ben er ook wel aan toe. We zitten inmiddels bijna een week zonder CV. Die hebben we vorige week zaterdag eruit gehaald, samen met de plaatsing van de warmtepompboiler. En een week zonder CV met deze temperaturen is nog niet prettig.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Het is hier in mijn matig geïsoleerd huis anders nog steeds 20+ graden.ArnoudN schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:31:
En een week zonder CV met deze temperaturen is nog niet prettig.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Kan ik deze koppeling gebruiken om de Calleffi vuilafscheider aan te sluiten. Ik heb model met de 28mm knelkoppelingen. Voor de rest gebruik ik enkel kunstof leiding anders moet ik er een stuk 28mm staal tussen gaan zetten.
Itho Amber 95 + WPV-H 240L
Ja hoor, dat kan gewoon.NRJ020 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:07:
Bij mij is de Amber inmiddels ook geleverd. Ik ga van het weekend beginnen met het installatiewerk. Vraagje:
Kan ik deze koppeling gebruiken om de Calleffi vuilafscheider aan te sluiten. Ik heb model met de 28mm knelkoppelingen. Voor de rest gebruik ik enkel kunstof leiding anders moet ik er een stuk 28mm staal tussen gaan zetten.
Itho Daalderop Amber 95
Ik zit even de binnenmaten te overdenken.Carboy54 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:05:
[...]
De Caleffi,s moeten volgens voorschrift worden gemonteerd ( zie eerder posts ) met de punt naar beneden en dus niet gedraaid. Vandaar met een koppeling van 1 1/4 32 mm naar de Terrendis / meerlagen buis / staal. Minimale inwendig maat volgens voorschrift Itho is 26 mm voor de 6.5 en 9.5 Kw.
De amber 120 heeft als ik goed begrijp ook 1" aanvoer en retour op de WP zelf en de hoofdleiding dient DN32 te zijn.
1:
Begrijp ik dan goed dat van 1" naar via verloop 1"1/2 Caleffi's vorstbeveiliging om de te voldoen aan DN32 en dat 1"1/4 niet afdoende is?
2:
Bij de Magneet/vuil scheiders zie ik in de specs, dat DN32 wel voor 1"1/4 binnendiameter. Echter als ik in de 3D file kijk, dan meet ik bij de kleine radius 30mm buiten diameter, waarbij de materiaaldikte er nog vanaf moet.
Daarmee dus ook 1"1/2 magneetvuilverdeler en van DN40 naar 35mm staal via verloop?
Terrendis HP16040E32 -> DN32 is het uitgangspunt en 35mm staal voor het binnenwerk tot verdeelpunt 3x28mm staal.
[ Voor 14% gewijzigd door Karmusch op 21-09-2023 15:41 ]
Ik heb nier voor niets mijn warmteverliesberekening laten maken op 22 gradenCurlyMo schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:53:
[...]
Het is hier in mijn matig geïsoleerd huis anders nog steeds 20+ graden.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
De Caleffi 1 1/4 voldoet prima die is inwendig gelijk aan de Amber.Karmusch schreef op donderdag 21 september 2023 @ 15:38:
[...]
Ik zit even de binnenmaten te overdenken.
De amber 120 heeft als ik goed begrijp ook 1" aanvoer en retour op de WP zelf en de hoofdleiding dient DN32 te zijn.
1:
Begrijp ik dan goed dat van 1" naar via verloop 1"1/2 Caleffi's vorstbeveiliging om de te voldoen aan DN32 en dat 1"1/4 niet afdoende is?
2:
Bij de Magneet/vuil scheiders zie ik in de specs, dat DN32 wel voor 1"1/4 binnendiameter. Echter als ik in de 3D file kijk, dan meet ik bij de kleine radius 30mm buiten diameter, waarbij de materiaaldikte er nog vanaf moet.
Daarmee dus ook 1"1/2 magneetvuilverdeler en van DN40 naar 35mm staal via verloop?
Terrendis HP16040E32 -> DN32 is het uitgangspunt en 35mm staal voor het binnenwerk tot verdeelpunt 3x28mm staal.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/ArPJEop3BQ8o6gz9HpLzRynJ.jpg?f=fotoalbum_large)