Ik heb hem gister met drie man op de plek getild. Dat ging verrassend goed, ondanks het feit dat het een eind sjouwen was met daarbij een stukje door de tuin. Ik heb er twee spanbanden onderdoor gedaan, net naast de pootjes, en dan daaraan tillen. Twee man aan de zware kant, eentje aan de lichte kant. Bij jou is de afstand nog een stuk kleiner dus dat moet zeker lukken.timpel_800 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:22:
Ook hier is hij gearriveerd. Weet niet of het op prijs gesteld wordt, nog meer foto's van niet aangesloten Ambers maar ik knal hem er maar ff in. Mooi apparaat. Ook fijn dat het AMBER er niet meer op staat imo.
Let op bij het uitpakken, er zit een doosje in de buitenzijde van het karton. Dat je dat niet weggooit.
Wordt nog wel een klusje om hem op z'n plek te krijgen. De handleiding adviseert een kleine hijsinstallatie... Eens kijken bij Boels...
[Afbeelding]
Wordt hier altijd op prijs gesteld :-)timpel_800 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:22:
Ook hier is hij gearriveerd. Weet niet of het op prijs gesteld wordt, nog meer foto's van niet aangesloten Ambers maar ik knal hem er maar ff in. Mooi apparaat. Ook fijn dat het AMBER er niet meer op staat imo.
Let op bij het uitpakken, er zit een doosje in de buitenzijde van het karton. Dat je dat niet weggooit.
Wordt nog wel een klusje om hem op z'n plek te krijgen. De handleiding adviseert een kleine hijsinstallatie... Eens kijken bij Boels...
[Afbeelding]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Heeft iemand een tip voor een webshop waar ik passende leidingsteun/klemmen kan vinden?
Het standaard CV materiaal is te licht, denk ik.
Dat doosje is de keerklep. Als hij op die betonnen plaat moet is dat met 3 man peanuts. 2 man rechts en 1x links waar de Amber veel lichter is.timpel_800 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:22:
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 13-09-2023 17:06 ]
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Hoe bedoel je precies?harry59 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:43:
Heeft iemand een tip voor een webshop waar ik passende leidingsteun/klemmen kan vinden?
Je hebt gewoon click beugels, klem beugels met of zonder rubberen inlage etc.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Hier is hij ook binnen. Alleen geen foto, want hij staat tot de plaatsing nog in de garage waar het een dikke puinhoop is vanwege de verbouwing die ondertussen door gaat.timpel_800 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:22:
[Afbeelding]
Als alles volgens planning gaat kunnen we hem wel dit weekend installeren.
Ik kan hem gelukkig wel met hondjes redelijk dichtbij de plek krijgen waar hij wordt geplaatst. Met een paar balkjes in de grond moet ik er wel komen. Dan is het maar 50 cm tillen.
Bedankt @Carboy54 voor de snelle levering.
[ Voor 9% gewijzigd door ArnoudN op 13-09-2023 18:31 ]
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Gewoon zorgen dat je met spanbanden goede hijslussen maakt, dan kun je hem met een paar man zo op de plek zetten. Stelt niets voor.timpel_800 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:22:
Ik moest in 2020 100 kg buitenunit op een aanhanger tillen. Dat ging probleemloos met vrouw en twee dochters (toen 13 en 15). Zolang je met uitgekiende hijsbanden maar zorgt dat niemand boven zijn macht tilt.
Jij hoeft alleen maar twee meter opzij. Is echt niet moeilijk. Vraag maar aan @koevlaas2, die doet dat in zijn eentje.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja. Spanbanden goed idee. Buurman heeft ze liggen ook, die je om je schouders kan doen. Briljant, gaan we doen!
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
Dat lijkt me alleen nodig bij het omhoog tillen. Horizontaal transport kan gewoon met een steekwagentje, heb je niemand extra voor nodig.
Als je een "systeem" wilt: Flamco rails en accesoires.
Gewoon met stokschroeven in de muur en standaard 25-28 buisklem met rubber inlage.harry59 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:18:
[...]
Goeie vraag. Ik wil twee keer een leiding van 2,5 m 28 mm koper met twee appendages op twee posities op +/- 40 mm afstand van de wand aan die wand monteren; ik schat max 10 kg per leiding.
De twee parallelle leidingen worden op 400 mm onderlinge afstand gemonteerd.
Heb je een advies voor een systeem?
[ Voor 76% gewijzigd door bbbrumbrum op 13-09-2023 21:31 ]
Goeie vraag. Ik wil twee keer een leiding van 2,5 m 28 mm koper met twee appendages op twee posities op +/- 40 mm afstand van de wand aan die wand monteren; ik schat max 10 kg per leiding.DutchWing schreef op woensdag 13 september 2023 @ 17:07:
[...]
Je hebt gewoon click beugels, klem beugels met of zonder rubberen inlage etc.
Beugelafstand:harry59 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:18:
[...]
Goeie vraag. Ik wil twee keer een leiding van 2,5 m 28 mm koper met twee appendages op twee posities op +/- 40 mm afstand van de wand aan die wand monteren; ik schat max 10 kg per leiding.
https://www.vanwalraven.c...atasheet-koperen-buis.pdf
Welk type beugel je neemt is eigen voorkeur!
- Je hebt clickbeugels 28mm. (Rondom beugel valt niet te isoleren.)
- Je hebt stokschroeven met koperen beugel. (Makkelijk met isoleren.)
- Je hebt stokschroeven + losse beugel met rubberen inlage. (Beugel moet eventueel groter zijn ivm isolatie)
Voordeel van de laatste is dat je eventueel ook met een flamco rail kan werken zoals @bbbrumbrum ook al heeft gezegd.
[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 13-09-2023 23:07 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ik ben de laatste zaken aan het bestellen voor de installatie, maar hebben jullie een idee waar ik de 5-aderig stuurkabel 1 mm2 kan bestellen?
Ik krijg alleen maar opties voor 0,75 en 1,5 mm2.
1.5 mm2 is ook prima.ArnoudN schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:12:
Ik ben de laatste zaken aan het bestellen voor de installatie, maar hebben jullie een idee waar ik de 5-aderig stuurkabel 1 mm2 kan bestellen?
Ik heb een beginners fout gemaakt...
Paar maanden geleden heb ik de leidingen van buiten naar mijn techniek ruimte al gelegd. Maar deze hebben een afmeting van 26x3 ipv 26 inwendig. Ze zijn 7 meter lang per stuk. Wat heeft dit voor gevolgen voor de flow? En is hier nog wat op te verzinnen. Ik kan eigenlijk echt niet meer bij deze leidingen....
Daarnaast heb ik ook net te weinig systeem inhoud. Ik heb maar een klein huis en boven wil ik de verwarming wel dicht kunnen zetten. Met de vloerverwarming beneden haal ik de 65 liter net niet. Dus ik zal zoiezo een systeembuffer op de retour moeten hebben.
Iemand suggesties
Zie schema hieronder:
Paar maanden geleden heb ik de leidingen van buiten naar mijn techniek ruimte al gelegd. Maar deze hebben een afmeting van 26x3 ipv 26 inwendig. Ze zijn 7 meter lang per stuk. Wat heeft dit voor gevolgen voor de flow? En is hier nog wat op te verzinnen. Ik kan eigenlijk echt niet meer bij deze leidingen....
Daarnaast heb ik ook net te weinig systeem inhoud. Ik heb maar een klein huis en boven wil ik de verwarming wel dicht kunnen zetten. Met de vloerverwarming beneden haal ik de 65 liter net niet. Dus ik zal zoiezo een systeembuffer op de retour moeten hebben.
Iemand suggesties
Zie schema hieronder:
Ik heb 1,5 mm² gekocht bij Elektramat.ArnoudN schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:12:
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Je kan een lager vermogen van de waterpomp kiezen. Grote kans voor de 6.5 dat het wel goed gaat. Lager vermogen kan wel het rendement beinvloeden.Brammetje-13-10 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:30:
Iemand suggesties
Zie schema hieronder:
[Afbeelding]
https://www.automation24....lassic-100-5g1-5-00100664ArnoudN schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:12:
Mooie soepele kabel. in 1,5mm2, wel aderhulsjes gebruiken
Itho Daalderop Amber 95
Weet iemand de buitendiameter van de DN32 flex leidingen? Dan weet ik welke isolatie ik moet bestellen. https://pvcvoordeel.nl/thermaflex-buisisolatie/#
Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 20.000Wp zonnepanelen. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal
"De" DN32 flexleidingen? Die van rjtec zijn ca. 43mm, zoals er bij staat.timpel_800 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:09:
Weet iemand de buitendiameter van de DN32 flex leidingen? Dan weet ik welke isolatie ik moet bestellen. https://pvcvoordeel.nl/thermaflex-buisisolatie/#
Hoe kan ik mijn werkgever overhalen om ipv Hitachi's nu Itho Amber te installeren... hij heeft van voorjaar net een reisje naar de fabriek in Spanje mogen maken op kosten van de Hitachi importeur...
Waar staat de fabriek van de Amber? Verre Oosten of wat dichterbij?
Waar staat de fabriek van de Amber? Verre Oosten of wat dichterbij?
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Waarom zou je hem willen overtuigen? Maar de fabriek staat in NL, dus dat zal geen probleem zijn.
Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926
Ik heb vlgs de warmteverlies berekening een verlies van 5400W. Met de Amber 6.5 en een buffer op de retour zou het dan wel goed moeten komen ondanks de kleinere diameter?Carboy54 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:22:
[...]
Je kan een lager vermogen van de waterpomp kiezen. Grote kans voor de 6.5 dat het wel goed gaat. Lager vermogen kan wel het rendement beinvloeden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/fmidUn97gs2Juj2xVuafBVh2.png?f=user_large)
Zou je met 20mm en gezien het niet in verblijfsruimte miss net redden en anders evt de aanvoer / stooklijn hoger instellen om meer temperatuur verschil te hebben en dus minder flow nodig, evt een meng verdeler weer binnen die het terug mengt naar je VVW temp. Dan heb je over het stuk van 7m minder flow nodig bij een hogere temperatuur. Verlies je ws wel efficientie / COP.
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
De fabriek van Itho ja, maar volgens mij worden de Ambers ergens anders gemaakt zo werd verteld op de bijeenkomst.Cr3ator schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:48:
Waarom zou je hem willen overtuigen? Maar de fabriek staat in NL, dus dat zal geen probleem zijn.
Oke ik ben bezig met het bestellen van de nippels etc. Maar kloppen de verloopringen zo?
/f/image/0NUFVhNehVf9I8ull8to6Eyp.png?f=fotoalbum_large)
Want volgens mij moet ik iets hebben waarvan ik niet weet hoe het heet namelijk net als op de foto van @Carboy54 carboy
/f/image/0NUFVhNehVf9I8ull8to6Eyp.png?f=fotoalbum_large)
Want volgens mij moet ik iets hebben waarvan ik niet weet hoe het heet namelijk net als op de foto van @Carboy54 carboy
[ Voor 37% gewijzigd door timpel_800 op 14-09-2023 13:47 ]
Ik denk dat dat ding dat je aanwijst een verloopring is 1 1/4 naar 1inch.timpel_800 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:41:
Oke ik ben bezig met het bestellen van de nippels etc. Maar kloppen de verloopringen zo?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alleen het stuk dat er links van zit weet ik niet of dat nu bij de keerklep hoort of een ander verloop stuk is?
Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W
edit, klopt niet wat ik zei.timpel_800 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:41:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat je omcirkeld heb is een verloopnippel van 1 1/4'' naar 1''. Maar id eheb je ook op je lijstje staan.
Itho Daalderop Amber 95
Ik heb bij rjtec de isolatie voor de flexleidingen gekocht. Lekker dik, 5 cm.marcop23 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:37:
[...]
"De" DN32 flexleidingen? Die van rjtec zijn ca. 43mm, zoals er bij staat.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Neem 45 mmtimpel_800 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:09:
Met zo'n 1 1/4 inch vorstbeveiliging ertussen is het wel een boel verlopen.
Als je het goed uitzoekt valt dat wel meehansvk schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:26:
:strip_exif()/f/image/yQC6pYBCJho6BNgItCaF6NyC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Carboy54 op 14-09-2023 14:37 ]
Razor109 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:06:
[Afbeelding]
is dit 1 geheel met beide uiteindes 1 uitwendige 1inch draad en 1 inwendige?
Of heeft iemand een afbeelding van de keerklep die erbij zit?
:strip_exif()/f/image/o3CRlmACJbD6u6B8LUdzmlHe.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wel 😄
JazekerRazor109 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:06:
[Afbeelding]
is dit 1 geheel met beide uiteindes 1 uitwendige 1inch draad en 1 inwendige?
Of heeft iemand een afbeelding van de keerklep die erbij zit?
timpel_800 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:12:
Ik bedoel dus zon ding maar hoe het heet? Neusstuk?
[Afbeelding]
[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 14-09-2023 15:55 ]
Ik had het idee, toen ik de klep bekeek dat het rechter stuk (wat eigenlijk rechtstreeks op de amber geschoefd wordt) los kan en al een verloop is.timpel_800 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:46:
Keerklep Los
1 zijde is 1"draad, andere zijde is 1" wartel
[Afbeelding]
Er lijkt loctite tussen te zitten, Heb het niet gegokt los te halen en verloop besteld.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Tot nu toe alleen het topic gevolgd, nog niet gereageerd. Als het goed is ben ik vanaf woensdag ook trotse eigenaar van een Amber. Even een vraagje, iemand van jullie ervaring met een perstang zoals deze ?
De koppelingen hiervoor lijken best te betalen, ik moet ook nog een badkamer doen dus dan neem ik dat meteen mee. Verder heb ik weinig ervaring met verwarmingsbuis leggen, ik ga voor een hybride opstelling. De CV staat ongeveer 15m door de kruipruimte verderop, kan ik dit ook gewoon met (32x3) meerlagenbuis doen?
De koppelingen hiervoor lijken best te betalen, ik moet ook nog een badkamer doen dus dan neem ik dat meteen mee. Verder heb ik weinig ervaring met verwarmingsbuis leggen, ik ga voor een hybride opstelling. De CV staat ongeveer 15m door de kruipruimte verderop, kan ik dit ook gewoon met (32x3) meerlagenbuis doen?
Ik heb een 1 1/4'' terugslagklep genomen. Ook meteen wat minder weerstand aan de zuigzijde van de pomp. Hoewel de de messing overgangskoppeling van de kunststof leiding aan de binnenzijde ook maar 18mm is.hansvk schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:26:
Itho Daalderop Amber 95
Ik heb dezelfde tang voor al het leidingwerk in mijn vorige huis gebruikt, nul lekkages. Volgens mij een prima tang.dikkepad schreef op donderdag 14 september 2023 @ 21:19:
Tot nu toe alleen het topic gevolgd, nog niet gereageerd. Als het goed is ben ik vanaf woensdag ook trotse eigenaar van een Amber. Even een vraagje, iemand van jullie ervaring met een perstang zoals deze ?
Ik trek hem ook door de kruipruimte met flinke isolatie er omheen. Zolang je kruipruimte droog blijft (leiding niet in het water) moet het geen probleem opleveren.dikkepad schreef op donderdag 14 september 2023 @ 21:19:
Verder kan je een perstang huren bij Warmteservie. €20,-- per dag. Als je dan eerst alle koppelingen legt dan is het zo af te persen.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Het lijkt er op dat je met starre buis de dakdoorvoer door gaat. Of ga je daar toch over op flex?bommer schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:27:
In het kader van ik slinger de foto er in.
Wel een spannend momentje[Afbeelding]
Ik zat zelf te denken dat het zo’n relatief korte afstand misschien wel beter helemaal met flex kan. Bij rj tech lijkt het prijstechnisch wel op te kunnen tegen meer koppelingen (van en naar 28mm).
Alles is 28mm staal.reign-in-pain schreef op donderdag 14 september 2023 @ 23:17:
[...]
Het lijkt er op dat je met starre buis de dakdoorvoer door gaat. Of ga je daar toch over op flex?
Ik zat zelf te denken dat het zo’n relatief korte afstand misschien wel beter helemaal met flex kan. Bij rj tech lijkt het prijstechnisch wel op te kunnen tegen meer koppelingen (van en naar 28mm).
Heb gedachtaan meerlagenbuis, alleen buigt 32mm een beetje beroerd met de hand.
Tevens heb ik de beschikking over een perstang
Voor dit stalen spul.
Kosten technisch maakt het niet veel uit
[ Voor 4% gewijzigd door bommer op 15-09-2023 06:58 ]
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Dankbbbrumbrum schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:48:
[...]
Gewoon met stokschroeven in de muur en standaard 25-28 buisklem met rubber inlage.
Ook voor meerlagenbuis zijn er persbochten te krijgen. Met een buigveer over de knie is het wel te buigen, maar is idd een crime.bommer schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 06:57:
[...]
Alles is 28mm staal.
Heb gedachtaan meerlagenbuis, alleen buigt 32mm een beetje beroerd met de hand.
Tevens heb ik de beschikking over een perstang
Voor dit stalen spul.
Kosten technisch maakt het niet veel uit
Waarom geen koper? Zeker buiten en bij een apparaat dat kan koelen lijkt me dit wel een goede garantie tegen de gevolgen van condens corrosie bij staal.
Ik ben ook met de voorbereiding bezig. Maandag heb ik de Amber (95) mogen ontvangen, morgen het grote sjouwen en de montage buiten.
Hoe bevestigen jullie de temperatuursensor (Tc)? Aan de buitenkant op de CV leiding (slangklem?) of met een of andere nippel op een t-stukje? Ik heb alles in 28mm stalen CV pijp uitgevoerd tot de 28mm standleiding. Vanaf daar gaat alles naar radiatoren (parallel).
Hoe bevestigen jullie de temperatuursensor (Tc)? Aan de buitenkant op de CV leiding (slangklem?) of met een of andere nippel op een t-stukje? Ik heb alles in 28mm stalen CV pijp uitgevoerd tot de 28mm standleiding. Vanaf daar gaat alles naar radiatoren (parallel).
Waarom eigenlijk 28mm staalen en niet 28mm koper?Thijs! schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:09:
Ik ben ook met de voorbereiding bezig. Maandag heb ik de Amber (95) mogen ontvangen, morgen het grote sjouwen en de montage buiten.
Wij klemmen hem op de stalen pijp met tape onder de isolatie. Let op de juiste voorgeschreven plaats !Thijs! schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:09:
Niet bij stil gestaan, maar waarom zou je koper doen met 23 euro per meter? Staal kost minder dan een kwart.argafal schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:23:
[...]
Waarom eigenlijk 28mm staalen en niet 28mm koper?
De handleiding zegtCarboy54 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:14:
[...]
Wij klemmen hem op de stalen pijp met tape onder de isolatie. Let op de juiste voorgeschreven plaats !
Vlak voor de standleiding lijkt me dan het best, in de aanvoer.Deze sensor dient zo geplaatst te worden dat de werkelijke aanvoertemperatuur
wordt gemeten richting het CV circuit. Plaats deze sensor dus binnen, op een plaats waar de CV temperatuur het
beste overeenkomt met de werkelijke temperatuur in het CV systeem.
Ik ga ook voor koper, 18,- de meter voor 28mm bij de warmteservice. En soldeer fitting uit Duitsland scheelt mij uiteindelijk vrij weinig un vergelijking met staal en knelkoppelingen. Vandaar koper. Buigt ook wat makkelijker hoop ik
Tip 9
Plaats de stickers met de serienummers op de verpakkingen op de binnenkant van de binnenunit deur. Handig voor de garantieregistratie en toekomstige service doeleinden.
Plaats de stickers met de serienummers op de verpakkingen op de binnenkant van de binnenunit deur. Handig voor de garantieregistratie en toekomstige service doeleinden.
[ Voor 53% gewijzigd door Carboy54 op 15-09-2023 13:31 ]
Ik ga dus voor 32x3 meerlagenbuis, je hebt 200 euro aan gereedschap nodig om te persen en te buigen, leiding kost 3.29 de meter en de koppelingen zijn even duur of ietsje goedkoper dan koperen knel. Als er mensen in zuid-limburg wonen, voor een kratje bier mag het gereedschap geleend worden!Maurice1066 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:12:
Ik ga ook voor koper, 18,- de meter voor 28mm bij de warmteservice. En soldeer fitting uit Duitsland scheelt mij uiteindelijk vrij weinig un vergelijking met staal en knelkoppelingen. Vandaar koper. Buigt ook wat makkelijker hoop ik
Iemand een idee wat het verschil is tussen de "oude" 3G indirecte boilers en "nieuwe" van Itho? In de beschrijving lees ik alleen bij de nieuwe dat deze voor de Amber geschikt is en hij is 100 euro duurder. Kunnen de oude niet op de Amber?
https://www.ithodaalderop...uctoverzicht/a02_80_02_02
Groter vermogen van de warmtewisselaar en ingebouwde pompunit afgestemd op het hogere vermogen van de Amber waardoor snellere opwarming van het water in de spiraalloze boiler.Brammetje-13-10 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 19:17:
Iemand een idee wat het verschil is tussen de "oude" 3G indirecte boilers en "nieuwe" van Itho? In de beschrijving lees ik alleen bij de nieuwe dat deze voor de Amber geschikt is en hij is 100 euro duurder. Kunnen de oude niet op de Amber?
Als je het goed en serieus inpakt kan het geen last.bbbrumbrum schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:07:
[...]
Ook voor meerlagenbuis zijn er persbochten te krijgen. Met een buigveer over de knie is het wel te buigen, maar is idd een crime.
Waarom geen koper? Zeker buiten en bij een apparaat dat kan koelen lijkt me dit wel een goede garantie tegen de gevolgen van condens corrosie bij staal.
Mijn collega's gebruiken altijd staal. ze pakken alles in met armaflex, maken zich ook niet druk om spanning corrosie.(hoeft ook niet als alles staal is)
Is in al die jaren nog nooit wat gebeurt.
Moet ie daar het dak op ? Kanalenlift huren.timpel_800 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:22:
[Afbeelding]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Los van wat Itho voorschrijft.Brammetje-13-10 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:30:
Iemand suggesties
Zie schema hieronder:
[Afbeelding]
Als de vloerverwarming geen droogbouw is en wel altijd aan staat dan tel ik er nog 1.5 liter per m2 vvw bij op. Omdat het beton ook thermische massa heeft.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
De eerste geleverde 6.5 KW is inmiddels live. Bij 36 HZ minimum vermogen een totaal stroomverbruik gemeten van 406 watt. Inclusief waterpomp van 90 watt op 100% vermogen en ventilator. Dus lekker laag.
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 16-09-2023 13:51 ]
Vandaag mijn bestelde artikelen in elkaar geschroefd om te controleren of ik niets ben vergeten.
Kan ik onderdelen niet volledig vast draaien zodat ze mooi gepositioneerd zijn? Bijvoorbeeld de kranen en t-stukken laat ik het liefst bepaalde richtingen opwijzen.
In het midden de aftak naar de bestaande CV leidingen, waarop dan nog de radiatoren zitten.
Twee keerkleppen geplaatst in de aanvoer, zodat de WP niet naar de CV pompt en de CV niet naar de WP kan pompen. De bijgeleverde keerklep in de retour voor de WP lijkt mij dan niet meer nodig toch?
Ik ga geen boiler gebruiken, want dat kan financieel niet uit, daarom geen 3 weg klep in de aanvoer, maar wel voorbereiding voor de retour-boiler in de retour leiding met een t-stuk.
Moet nog een veiligheidsgroep bestellen voor in de aanvoer op het t-stuk.
Hoe kan ik dat Y filter schoonmaken? Die dop lijkt erop gelast.
:strip_exif()/f/image/fdmi5gW6BokeaIpqOBIwCMs0.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan ik onderdelen niet volledig vast draaien zodat ze mooi gepositioneerd zijn? Bijvoorbeeld de kranen en t-stukken laat ik het liefst bepaalde richtingen opwijzen.
In het midden de aftak naar de bestaande CV leidingen, waarop dan nog de radiatoren zitten.
Twee keerkleppen geplaatst in de aanvoer, zodat de WP niet naar de CV pompt en de CV niet naar de WP kan pompen. De bijgeleverde keerklep in de retour voor de WP lijkt mij dan niet meer nodig toch?
Ik ga geen boiler gebruiken, want dat kan financieel niet uit, daarom geen 3 weg klep in de aanvoer, maar wel voorbereiding voor de retour-boiler in de retour leiding met een t-stuk.
:strip_exif()/f/image/fdmi5gW6BokeaIpqOBIwCMs0.jpg?f=fotoalbum_large)
Keerklep moet in de retour ivm gebruik propaan. Onderste aansluiting van de Amber. Dan is die in de aanvoer overbodig want water kan niet terugstromen door de wisselaar. Volg de tips in de startpost.ditbenikecht schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:28:
Vandaag mijn bestelde artikelen in elkaar geschroefd om te controleren of ik niets ben vergeten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door Carboy54 op 16-09-2023 14:38 ]
Nee er wordt nog over onderhandeld door Itho.ditbenikecht schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:40:
Ik zie dat de subsidie voor de Itho inmiddels op de RVO lijst staat vanaf 04-09-2023. Is het inmiddels definitief?
[Afbeelding]
8, 6 en 4kW voor respectievelijk de Amber 120, 95 en 65 klinkt op zich logisch.
[ Voor 38% gewijzigd door RichieB op 16-09-2023 16:53 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ja ik denk dat we beter stoppen met de Amber 65 een 6.5 kW warmtepomp te noemen (en de 95 een 9.5 kW etc). Te verwarrend.RichieB schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 16:52:
8, 6 en 4kW voor respectievelijk de Amber 120, 95 en 65 klinkt op zich logisch.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Voor bij -10 ja. Dan moet de Panasonic L serie ook hernoemd worden van 9 naar 7 en met hun vele merken met R290. En ga je dan de 3 Kw booster er ook wel of niet bij tellen. Het is net zo verwarrend als bij de elektrische automobielen. Een standaard is er niet in warmtepomp land.busscherski schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 18:46:
[...]
Ja ik denk dat we beter stoppen met de Amber 65 een 6.5 kW warmtepomp te noemen (en de 95 een 9.5 kW etc). Te verwarrend.
Of ze nu met r410a, r32 of r290 werken... je kunt nooit naar het typenummer kijken voor je systeem ontwerp...
Beetje nodeloze discussie.
Beetje nodeloze discussie.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik vraag me af waarover Itho aan het onderhandelen is. De metingen zijn gedaan, de vermogens zijn bekend. Daaraan is de subsidie gekoppeld. Als er ruimte is voor interpretatie/onderhandeling zijn de tests verkeerd gedefinieerd.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Hier zat ik ook aan te denken. Scheelt een hoop koppelingen en verlopen.. Mag ik vragen welke keerklep je hebt gebruikt?mischa402 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 21:35:
[...]
Ik heb een 1 1/4'' terugslagklep genomen. Ook meteen wat minder weerstand aan de zuigzijde van de pomp. Hoewel de de messing overgangskoppeling van de kunststof leiding aan de binnenzijde ook maar 18mm is.
timpel_800 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:22:
[...]
Hier zat ik ook aan te denken. Scheelt een hoop koppelingen en verlopen.. Mag ik vragen welke keerklep je hebt gebruikt?
Ik heb deze.timpel_800 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:22:
[...]
Hier zat ik ook aan te denken. Scheelt een hoop koppelingen en verlopen.. Mag ik vragen welke keerklep je hebt gebruikt?
https://pvcvoordeel.nl/me...-binnendraad-1-1-4-prod/#
Itho Daalderop Amber 95
Valt mee als je geen vorstbeveiligingskleppen gebruikt.timpel_800 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:22:
[...]
Vraagje aan de kenners. Er is al veel gezegd over de aansluiting in de meterkast, maar ik hoop dat een andere oplossing mogelijk is.
Bij de renovatie van ons huis was het eerste idee dat de warmtepomp (split unit) op de plek van de cv-ketel zou komen. Door de keuze voor een monoblock kan ik nu opeens een andere keuze maken. We hebben tijdens het aanleggen van alle nieuwe electra twee nieuwe groepen bij de CV ketel gemaakt met het oog op de warmtepomp daar.
Kan ik nu die twee groepen herbestemmen voor de Amber? De groepen zitten op aparte fases. Als ik de juiste draden (van de nieuwe 5-aderige kabel) op de juiste plekken in de Amber aansluit zit ik toch goed?
Bij de renovatie van ons huis was het eerste idee dat de warmtepomp (split unit) op de plek van de cv-ketel zou komen. Door de keuze voor een monoblock kan ik nu opeens een andere keuze maken. We hebben tijdens het aanleggen van alle nieuwe electra twee nieuwe groepen bij de CV ketel gemaakt met het oog op de warmtepomp daar.
Kan ik nu die twee groepen herbestemmen voor de Amber? De groepen zitten op aparte fases. Als ik de juiste draden (van de nieuwe 5-aderige kabel) op de juiste plekken in de Amber aansluit zit ik toch goed?
Meerdere groepen op 1 kabel is niet de bedoeling.ArnoudN schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:06:
Vraagje aan de kenners. Er is al veel gezegd over de aansluiting in de meterkast, maar ik hoop dat een andere oplossing mogelijk is.
Ok, bedankt.bbbrumbrum schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:15:
[...]
Meerdere groepen op 1 kabel is niet de bedoeling.
Het verbaast mij dat de fabrikant de Scop-waarde niet openbaar gaat maken. Je wil een product kopen, maar je mag niet weten hoe die gemiddeld het jaar rond presteert. Energielabel bij verkoop/levering is verplicht.
Dit bericht ontving ik
-----
Beste Rob,
Dit energielabel zullen wij dan ook ongetwijfeld afgeven. De productmanager informeert mij echter dat we de SCOP niet openbaar zullen maken.
Met vriendelijke groet,
Itho Daalderop Nederland
Namens de support groep
knip
--- einde bericht -----
Dit bericht ontving ik
-----
Beste Rob,
Dit energielabel zullen wij dan ook ongetwijfeld afgeven. De productmanager informeert mij echter dat we de SCOP niet openbaar zullen maken.
Met vriendelijke groet,
Itho Daalderop Nederland
Namens de support groep
knip
--- einde bericht -----
[ Voor 2% gewijzigd door teacher op 17-09-2023 10:57 ]
Geen probleem indien je de twee groepen met 2 kabels en 2 werkschakelaars door trekt naar de Amber in combinatie met een kookgroep. @bommer heeft hier op dit forum al uitvoerig over geschreven waarvoor onze dank.ArnoudN schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:06:
bommer in "Itho Daalderop Amber"
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 17-09-2023 11:51 ]
Hier een goed voorbeeld van muurbevestiging door @bommer met toepassing van 5 cm brede trillingsdempers waarbij de arm van de Fischer beugel 180 graden is gedraaid.
:strip_exif()/f/image/q5uwqVGluqIQl3sFzbhzJ1yq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cQ1rZ65u6pNDHPJDDrtGJWAl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q5uwqVGluqIQl3sFzbhzJ1yq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cQ1rZ65u6pNDHPJDDrtGJWAl.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 17-09-2023 17:15 ]
Ze zijn het gewoon verplicht te melden, je moet producten kunnen vergelijken op prestatie etc.Rob95 schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:53:
Het verbaast mij dat de fabrikant de Scop-waarde niet openbaar gaat maken. Je wil een product kopen, maar je mag niet weten hoe die gemiddeld het jaar rond presteert. Energielabel bij verkoop/levering is verplicht.
Dit bericht ontving ik
-----
Beste Rob,
Met vriendelijke groet,
Itho Daalderop Nederland
Namens de support groep
[mbr]knip[/mbr]
--- einde bericht -----
Kwam toevallig dit tegen:
https://www.ilent.nl/bina...pen+def+2-12-2020+def.pdf
Daarin zie je dat fabrikanten soms denken de regels zelf te mogen verzinnen…
Overigens verwacht ik dat het in deze situatie gewoon nog in orde komt, drukfoutje!
[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 17-09-2023 13:58 ]
Nadeel van een grote organisatie is dat de support afdeling niet de juiste afdeling is met soms vreemde conclussies. De productmanager is hiervoor het aanspreek punt en die zullen dat zeker gaan oppakken. Maar alles op zijn tijd. De inkt van de handleiding is nog niet eens droog.DutchWing schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:10:
[...]
Ze zijn het gewoon verplicht te melden, je moet producten kunnen vergelijken op prestatie etc.
Kwam toevallig dit tegen:
https://www.ilent.nl/bina...pen+def+2-12-2020+def.pdf
Daarin zie je dat fabrikanten soms denken de regels zelf te mogen verzinnen…
Dat begrijp ik wel!Carboy54 schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:22:
[...]
Nadeel van een grote organisatie is dat de support afdeling niet de juiste afdeling is met soms vreemde conclussies. De productmanager is hiervoor het aanspreek punt en die zullen dat zeker gaan oppakken. Maar alles op zijn tijd. De inkt van de handleiding is nog niet eens droog.
Maar normaliter hoor je zulke zaken wel in orde te hebben voordat je overgaat tot levering.
Overigens verwacht ik zelf ook dat het in orde komt hoor! Zal dat nog even toevoegen aan de tekst hierboven ter verduidelijking.
Hier wel. 😁 nu het wat kouder is eerste echte test run geforceerd met 40 graden water temperatuur alsnog weer de zwembroek aan.Thijs! schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:32:
De volgende stap.
Het zijpaneel los.. wie is dat gelukt zonder wrikken en forceren? Ik heb de 3 schroefjes los, maar er zit geen beweging in.
Edit: opgelost, naar beneden schuiven!
Fotos voor de liefhebbers.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Vervangde de 3 groepen voor een 3 fase aardlekautomaat en gebruik afgaand de 3e fase niet. Dan zit je helemaal goedArnoudN schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:06:
Wel een beetje jaloers op mensen waar de aanvoer en retour niet door de kruipruimte hoeven.Thijs! schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:32:
De volgende stap.
Het zijpaneel los.. wie is dat gelukt zonder wrikken en forceren? Ik heb de 3 schroefjes los, maar er zit geen beweging in.
Edit: opgelost, naar beneden schuiven!
Fotos voor de liefhebbers.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ziet er goed uit.
Maar die moeten wel flink tillen Hans in dit geval :-)hansvk schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:50:
[...]
Wel een beetje jaloers op mensen waar de aanvoer en retour niet door de kruipruimte hoeven.
Ziet er goed uit.
@Carboy54
Hoe leveren jullie de doorvoer door de gevel af ?
Voor elke leiding een apart gat ?
Of gewoon een ruime doorvoer van bv 110 mm rond waar alles doorgevoerd wordt ?
Dat laatste zou wel mijn voorkeur hebben en dan bv afdichten met pur
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Ja, da's dan weer een nadeel.Carboy54 schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:12:
[...]
Maar die moeten wel flink tillen Hans in dit geval :-)
Dat heeft niet onze voorkeur :-) 2 gaten van leidingdiameter + isolatie en afkitten rondom.Jan2023 schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:19:
@Carboy54
Iemand vroeg/zei dat een 3 fase automaat met maar 2 fases niet werkt.bommer schreef op zondag 17 september 2023 @ 15:19:
[...]
Vervangde de 3 groepen voor een 3 fase aardlekautomaat en gebruik afgaand de 3e fase niet. Dan zit je helemaal goed
Belangrijk is dat op de voedende (meestal de onderkant) zijde wel alle 3 de fases aansluit.
Ik gebruik een Eaton automaat heb het net met een duspol getest.
ok , dat ziet er strak uit wat je laat zien.Carboy54 schreef op zondag 17 september 2023 @ 18:26:
[...]
Dat heeft niet onze voorkeur :-) 2 gaten van leidingdiameter + isolatie en afkitten rondom.
[Afbeelding]
Maar dan heb je ook nog een gat nodig voor de utp kabels en de voedingskabels.
En mijn voorkeur zou zijn om recht achter de Amber de gevel door te gaan , zo kort mogelijk die leidingen buiten .
Wat is de langste lengte van die flexible rvs 32 mm die je kan leveren ?
Sommige doen die met het leidingwerk meetrekken, andere maken een aparte gat in de gevel, diameter pvc buisje en kitten deze vervolgens af.Jan2023 schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:37:
[...]
ok , dat ziet er strak uit wat je laat zien.
[ Voor 19% gewijzigd door DutchWing op 17-09-2023 21:00 ]
Dank je wel!Carboy54 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 19:43:
[...]
Groter vermogen van de warmtewisselaar en ingebouwde pompunit afgestemd op het hogere vermogen van de Amber waardoor snellere opwarming van het water in de spiraalloze boiler.
Ik twijfel nu alleen nog tussen 150L of 200L. Als ik het goed begrijp kun je omdat er geen spiraal in zit ook echt uit gaan van 150L warm water toch of moet ik daar 80% van pakken?
Standaard is het water denk ik 55graden. Dus dan heb je bij een 150L tank om en na bij 200L water van 40 graden. Of zit hier een denk fout je in?
Ja precies , gewoon alles door een dikke pvc pijp.DutchWing schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:58:
[...]
Sommige doen die met het leidingwerk meetrekken, andere maken een aparte gat in de gevel, diameter pvc buisje en kitten deze vervolgens af.
@Carboy54 Als de "voorraadvaten" voor warm water geen spiraalwarmtewisselaar in het vat gebruiken wat gebruiken ze dan?
Misschien een soort plaatwarmtewisselaar buiten het "uitstekend geïsoleerde" vierkante? voorraadvat?
Een schematekening lijkt er ook nog niet te bestaan.
Warmteverlies van de boilers volgens EU-normen kan ik ook nergens vinden.
Ik vind de beschrijving op de website nogal onduidelijk en wollig.
Misschien een soort plaatwarmtewisselaar buiten het "uitstekend geïsoleerde" vierkante? voorraadvat?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
@Brammetje-13-10 achter de knop specificaties en documentatie vind je alle benodigde info: https://www.ithodaalderop...uctoverzicht/a02_80_02_02dunklefaser schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:04:
@Carboy54 Als de "voorraadvaten" voor warm water geen spiraalwarmtewisselaar in het vat gebruiken wat gebruiken ze dan?
Een deel van de kabels kunnen mee onder de pvc tape. 1 meter lengte RVS.Jan2023 schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:37:
[...]
ok , dat ziet er strak uit wat je laat zien.
En mijn voorkeur zou zijn om recht achter de Amber de gevel door te gaan , zo kort mogelijk die leidingen buiten .
Wat is de langste lengte van die flexible rvs 32 mm die je kan leveren ?
Interessant: Het 150 l vat heeft maar 26 W genormeerd warmteverlies - Label A+ = 0,62 kWh/dag
dat kom je niet zo vaak tegen.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
En worden in Tiel geproduceerd made in Holland 🙃dunklefaser schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:29:
Interessant: Het 150 l vat heeft maar 26 W genormeerd warmteverlies - Label A+ = 0,62 kWh/dag
:strip_exif()/f/image/Y1epzVYG3FvxVxd1ZnljXnea.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ac8BQOqTdlbnExA1R2fnakne.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PpqJ2VMmXYn6p1CKzmEIE2F8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SGUtIVn4I8ET3nJLFoG6nqJV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VWITdiaNTQexItzSWO1bdHMY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PwVCxd0zNO5uLetbzfzAtMwm.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/MJ2DTVEIUiPh2cgrUeaSftDJ.jpg?f=fotoalbum_tile)