• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:30
bommer schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:12:
[...]

Als je gaat knijpen, krijg je geluids klachten.
En er zijn wel fans van naregeling en buffervaten hoor 😀
Ik zit ook met een naregeling; mixverdelers 12groepen en 17 radiatoren en is dan een parallel buffervat echt noodzakelijk. Ik kan namelijk wel de vraagsturing via Home Assistant wel precies sturen, elke vloer en radiator apart met ruimtemperatuur. Overweeg om 60m2 woonkamer naar een gesloten verdeler om te bouwen t.b.v. het debiet.

En volgens mij dacht ik te vernemen, dat uitlezen (mogelijk sturen) van de Amber ook (binnenkort of later) mogelijk was. En dat je hier al flink mee aan de haal was gegaan. De "tweakers" manier zonder buffervat spreek mij steeds meer aan, wel met overdrukventiel voor de zekerheid. Overweeg inmiddels een Amber 12, alleen komt dit wel net te kort bij -7 graden gemiddeld, BUH kosten vallen dan wel mee.

Mijn excuses als mijn veronderstelling onjuist is...
Dank alvast, dit helpt bij mij studie: "Warmtepompkunde" _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Karmusch op 07-09-2023 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-05 15:14

Jan2023

KISS

@Carboy54
Ik zit met een vraag ?
Betreft Amber versus panasonic
Wat is het voordeel van een Amber 65 t.o.v. panasonic - Aquarea 5 kw ! als ik in de specificaties zie dat de panasonic bij -7W35 nog 5 kw levert en de Amber bij -7W35 nog 3,9 kw

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:40
Jan2023 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:02:
@Carboy54
Ik zit met een vraag ?
Betreft Amber versus panasonic
Wat is het voordeel van een Amber 65 t.o.v. panasonic - Aquarea 5 kw ! als ik in de specificaties zie dat de panasonic bij -7W35 nog 5 kw levert en de Amber bij -7W35 nog 3,9 kw
Jan in ieder geval niet mijn marge 8)7 Lees voor de verschillen o.a.

Carboy54 in "Itho Daalderop Amber"

Zie de Panasonic als de VW kever: doet het altijd, gaat niet harder dan 110 km. en een radio ontbreekt. Veel ervaring mee op tweakers en weinig problemen. De Amber is veel moderner, gebruiksvriendelijker in de bediening, veel completer, dynamische stooklijn, hogere temperaturen, 50% grotere condensor en ventilator - mede daardoor stiller, modbus communicatie, betere isolatie en afwerking en vooral veel milieuvriendelijker met R290. En een minder arrogante houding van de organisatie. Verwelkomen tweakers met open armen ( Tweakersdag voor de Amber in Tiel ) Panasonic ziet tweakers als doe het zelvers en slecht voor hun reputatie.

[ Voor 18% gewijzigd door Carboy54 op 08-09-2023 14:24 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:22
@Jan2023 Een groot voordeel van Panasonic Aquarea is HeisaMon waarmee je een aantal van de nadelen die @Carboy54 noemt weg kan nemen. Voor de Amber is het nog afwachten wat je met de modbus precies kan.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
RichieB schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:16:
@Jan2023 Een groot voordeel van Panasonic Aquarea is HeisaMon waarmee je een aantal van de nadelen die @Carboy54 noemt weg kan nemen. Voor de Amber is het nog afwachten wat je met de modus precies kan.
Heishamon is leuk voor tweaker nerts voor de gemiddelde gebruiker onnodig gecompliceerd. Net als modbus hebben veel klanten daar geen behoefte aan. Het windows scherm geeft meer info dan je nodig hebt. Heishamon voegt daar weinig aan toe. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiViiyWh_DXygsTTBXjmmn7e4E8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGKdkMaHjNC8GyTj8GzsVMOQ.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Carboy54 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:35:
[...]

Heishamon is leuk voor tweaker nerts voor de gemiddelde gebruiker onnodig gecompliceerd. Net als modbus hebben veel klanten daar geen behoefte aan.
[...]
Kijk eens even naar de naam van deze website.. :>

[ Voor 11% gewijzigd door RichieB op 08-09-2023 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 19:18
Zou mooi zijn als er tzt een integratie naar Home Assistant komt.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:20
Karmusch schreef op donderdag 7 september 2023 @ 23:53:
[...]

Ik zit ook met een naregeling; mixverdelers 12groepen en 17 radiatoren en is dan een parallel buffervat echt noodzakelijk. Ik kan namelijk wel de vraagsturing via Home Assistant wel precies sturen, elke vloer en radiator apart met ruimtemperatuur. Overweeg om 60m2 woonkamer naar een gesloten verdeler om te bouwen t.b.v. het debiet.

En volgens mij dacht ik te vernemen, dat uitlezen (mogelijk sturen) van de Amber ook (binnenkort of later) mogelijk was. En dat je hier al flink mee aan de haal was gegaan. De "tweakers" manier zonder buffervat spreek mij steeds meer aan, wel met overdrukventiel voor de zekerheid. Overweeg inmiddels een Amber 12, alleen komt dit wel net te kort bij -7 graden gemiddeld, BUH kosten vallen dan wel mee.

Mijn excuses als mijn veronderstelling onjuist is...
Dank alvast, dit helpt bij mij studie: "Warmtepompkunde" _/-\o_
Zolang er ten alle tijden voldoende inhoud beschikbaar is, heb je geen buffer nodig!

Is er gerede kans dat je niet voldoende volume overhoud, dan wel. Let op, heb een naregeling met pwm gedrag kan je dus onvoldoende inhoud hebben.

Pwm schakel gedrag werkt als volgt; als je in een ruimte 50% vraag hebt staat de klep in de pwm periode (vaak 10min) de helft van de tijd open. Simpel gezegd, dus 5min open en dan 5min dicht. (Het werkt iets geavanceerder met meer schakelingen)

Als meer ruimtes op temperatuur komen loopt je inhoud terug, maar ook bij lagere vraag dan 100% heb je kans dat alles (tijdelijk, maar lang genoeg) dicht staat. Daarop zal de verwarmer cv/wp op basis van geen flow of retour temperatuur uitschakelen.

Ook Itho adviseerd bij teweinig inhoud een buffer
Zie daarvoor de manual/ontwerp document.

De modbus is nog niet vrij gegeven, er zou een i/o print beschikbaar komen. Geen idee van het termijn.

Een andere tweaker heeft een Itho split unit,
Die leest hiervan de modbus uit via Esphome/home assistant. Nou is het bedienpaneel/ controller van de Amber exact (typenr) het zelfde als die van de split.

Ga er vanuit dat dit dus voor de Amber ook werkt, maar geen garanties. En natuurlijk alles op eigen risico!

Ik ga het proberen, vandaag is de unit geleverd😀
Wacht helaas nog op diverse koppelingen.
Waardoor het leiding werk nog niet klaar is.
Ik hoop met 2 weken de Amber in bedrijf te hebben.
Maar eerst de unit live voor in met de modbus verder ga stoeien.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:03:
[...]

Zie de Panasonic als de VW kever: doet het altijd, gaat niet harder dan 110 km. en een radio ontbreekt. Veel ervaring mee op tweakers en weinig problemen. De Amber is veel moderner, gebruiksvriendelijker in de bediening, veel completer, dynamische stooklijn, hogere temperaturen, 50% grotere condensor en ventilator - mede daardoor stiller, modbus communicatie, betere isolatie en afwerking en vooral veel milieuvriendelijker met R290. En een minder arrogante houding van de organisatie. Verwelkomen tweakers met open armen ( Tweakersdag voor de Amber in Tiel ) Panasonic ziet tweakers als doe het zelvers en slecht voor hun reputatie.
Ok bedankt.
Conclusie :
De Amber is beter houdbaar voor de toekomst.
👍

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Carboy54
Vandaag zijn de eerste Ambers bij de klanten afgeleverd en de komende week volgen er meer. Ook vandaag zijn in het warehouse weer 20 Ambers binnen gekomen. Nu in totaal 45 eenheden van de eerste order van 50. Itho hoort mij in ieder geval niet klagen.😄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1nA6pMngbnI7BHdlqg3AmZyoWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKG2WqDfC7NzdqfafEWjKSqy.jpg?f=fotoalbum_large

Foto met dank aan @mischa402

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 08-09-2023 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Mooi, nu binnenkort weer meer installatie voorbeelden en ervaringen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
[quote]hansvk schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:25:
[/quote

Ben tot 15 september op workation 🥴

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
Carboy54 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:26:
[quote]hansvk schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:25:
[/quote

Ben tot 15 september op workation 🥴
Van de d-h-z-ers doelde ik op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
bommer schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:49:
[...]
De modbus is nog niet vrij gegeven, er zou een i/o print beschikbaar komen. Geen idee van het termijn.

Die leest hiervan de modbus uit via Esphome/home assistant. Nou is het bedienpaneel/ controller van de Amber exact (typenr) het zelfde als die van de split.

Ga er vanuit dat dit dus voor de Amber ook werkt, maar geen garanties. En natuurlijk alles op eigen risico!

Dat topic van die Tweaker met de split unit heb ik al eens gevonden en gebookmarked.
Succes met de installatie. Daarna ben ik benieuwd of het gaat lukken met het uitlezen van de modbus. Ik gebruik zelf al veel ESP bordjes met ESPHome met integratie in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:47
Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen over de installatie. Toch vraag ik mij nog af hoe zit het nu met de KIWA keuring? De download van laatst daar zaten nog wat fouten in begreep ik maar de appartementen worden nu ook uitgeleverd.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Impossibl3 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:32:
Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen over de installatie. Toch vraag ik mij nog af hoe zit het nu met de KIWA keuring? De download van laatst daar zaten nog wat fouten in begreep ik maar de appartementen worden nu ook uitgeleverd.
Ambtelijke molens duren lang. De verstrekte gegevens zijn in grote lijnen juist. Er zit alleen nog een foutje in het vermogen bij moduleren. De officiële Kiwa verklaring komt eraan volgens Itho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Carboy54 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:03:
[...]

Dus eigenlijk simpel gezegd, Panasonic :w

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 08-09-2023 23:30 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Carboy54 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 20:08:
Vandaag zijn de eerste Ambers bij de klanten afgeleverd en de komende week volgen er meer. Ook vandaag zijn in het warehouse weer 20 Ambers binnen gekomen. Nu in totaal 45 eenheden van de eerste order van 50. Itho hoort mij in ieder geval niet klagen.😄

[Afbeelding]

Let niet op de rommel zullen we maar zeggen :X

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:16
DutchWing schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 23:30:
[...]

Dus eigenlijk simpel gezegd, Panasonic :w
Dat de Amber zich nog niet (op grote schaal) bewezen heeft in de praktijk wil natuurlijk niet per definitie zeggen dat de Panasonic's beter zijn. En daarnaast slaat dat argument ook elke innovatie 'dood'..

Lennard (installateur van @Carboy54), toevallig ook een buurtgenoot van mij, heeft mij duidelijk (filmpjes/foto's) de verschillen tussen de Amber en andere warmtepompen laten zien. Het ding zit kwalitatief goed in elkaar. Ik heb er op basis van Lennard en Jan hun inschatting genoeg vertrouwen in.

Natuurlijk waag je een gok als je een Amber neemt en dat is altijd een persoonlijke afweging. Zelf neem ik die gok wél in ieder geval. Op elk apparaat is uiteindelijk wel iets af te dingen, toch? Ik kijk er naar uit dat de Amber 95 hier binnenkort staat te draaien *O*

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [alternatieve airco]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

hansvk schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:35:
[...]

Dat topic van die Tweaker met de split unit heb ik al eens gevonden en gebookmarked.
Succes met de installatie. Daarna ben ik benieuwd of het gaat lukken met het uitlezen van de modbus. Ik gebruik zelf al veel ESP bordjes met ESPHome met integratie in HA.
Als ik daar mee wordt bedoeld: de modbus afluister ESP werkt fantastisch :-) Binnenkort gaan we de code helemaal herschrijven en het flexibeler maken (nadat we de code voor onze MBus ESPHome hebben herschreven). De planning is dan dat ze ook op een publieke Github komen.

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
mischa402 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 06:27:
[...]

Te laat :+
Ga je de installatie helemaal zelf doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
leejoow schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:13:
[...]

Als ik daar mee wordt bedoeld: de modbus afluister ESP werkt fantastisch :-) Binnenkort gaan we de code helemaal herschrijven en het flexibeler maken (nadat we de code voor onze MBus ESPHome hebben herschreven). De planning is dan dat ze ook op een publieke Github komen.
Ja, betreft jouw topic :)
Mooie ontwikkeling d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
hansvk schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:34:
[...]

Te laat :+
Ga je de installatie helemaal zelf doen?
@mischa402 doet het zelf. Is een echte hobby vakman. Fantastische installatie en afwerking heb ik bij hem gezien. Kunnen veel installateurs wat van leren. Hem kennende draait het dit weekeinde. 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023

Jan2023

KISS

mischa402 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 06:27:
[...]

Die Amber staat toch zeker op zijn kant als ik dat zo zie ?
Of heb ik de afmetingen verkeerd gelezen?
🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:08
Jan2023 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:45:
[...]

🤔
Volgens mij is dat gezichtsbedrog, je kijkt op de kopse kant. Vrijwel recht voor de camera zie je dan de diepte (lange kant) niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Carboy54 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:33:
[...]

@mischa402 doet het zelf. Is een echte hobby vakman. Fantastische installatie en afwerking heb ik bij hem gezien. Kunnen veel installateurs wat van leren. Hem kennende draait het dit weekeinde. 🙃
Rustig aan, no pressure. Zit deze week behoorijk vol qua planning :*) Vervolgens kijken waar ik dan tegenaan loop, je kan nog zo veel voorbereiden, maar er is toch altijd wel iets wat toch net anders loopt dan gedacht/gehoopt.

Installatie doen we inderdaad helemaal zelf, maar met ondersteuning van mijn vader die 50 jaar in de installatietechniek heeft gewerkt. Is nu even op vakantie en is al bang dat ik alles doe voordat hij terug is ;)

Verder moet ik nog mijn afgiftensysteem vergroten, want weet nog niet helemaal zeker of dat groot genoeg is bestaande bouw en niet alles is helemaal bekend).

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
[...]

Jammer genoeg heb je geen modbus rountine voor de Kamstrup, om deze via de modbus uit te lezen, maar wellicht dat er andere zijn die hier een uitdaging in zien om hier in te duiken. Ik krijg in ieder geval met geen mogelijkheid enig response terug van de Kamstrup Multical 403 met modbus module |:( .

Maar wie durft en kan hier wat licht op laten schijnen _/-\o_

Het topic hieronder loopt nog niet echt storm :X

Kamstrup 603 uitleesmodules?

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
[...]

Ik heb wel wat kennis van modbus, mocht ik kunnen helpen dan hoor ik graag via pb

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

SiNTeK schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:09:
Dat de Amber zich nog niet (op grote schaal) bewezen heeft in de praktijk wil natuurlijk niet per definitie zeggen dat de Panasonic's beter zijn. En daarnaast slaat dat argument ook elke innovatie 'dood'..
Dat heb ik ook nergens gezegd?

Ik zat met die emoticon juist Panasonic vaarwel te zwaaien als grapje. Was je reactie niet bedoeld op iemand anders? ;)
Lennard (installateur van @Carboy54), toevallig ook een buurtgenoot van mij, heeft mij duidelijk (filmpjes/foto's) de verschillen tussen de Amber en andere warmtepompen laten zien. Het ding zit kwalitatief goed in elkaar. Ik heb er op basis van Lennard en Jan hun inschatting genoeg vertrouwen in.

Natuurlijk waag je een gok als je een Amber neemt en dat is altijd een persoonlijke afweging. Zelf neem ik die gok wél in ieder geval. Op elk apparaat is uiteindelijk wel iets af te dingen, toch? Ik kijk er naar uit dat de Amber 95 hier binnenkort staat te draaien *O*
Itho Daalderop maakt gewoon goed spul, het is niet hun eerste warmtepomp hè ;)

Ik plaats zelf alleen geen Itho Daalderop, maar kwam ze genoeg tegen in het veld.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-05 22:02
bommer schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 17:18:
Beste Amber liefhebbers,

Er is volgens mij wat verwarring omtrent het elektrisch aansluiten van de Amber.
Ik heb een installatie schema mogen ontvangen, maar dat maakte het alleen maar nog onduidelijker.
Heb even de moeite genomen een schema te maken, hoe het mijn inziens zou moeten.

[Afbeelding]

We hebben in Nederland 2 soorten aansluitingen voor woningen, 3 fase (3x25A (17250W)) of enkel fase (1x35A (8050W) of 1x40A (9200W)) beide zijn geschikt om de Amber all-electric op aan te sluiten.
3 fase 3x25A
Zoals te zien in het schema, kun het beste bij meerdere fases een 30mA 3 fase aardlekautomaat gebruiken.
Deze sluit je aan de voedende zijde volledig aan, dus met alle 3 de fases en nul.
Afgaand sluit je alleen de de eerste 2 fase's aan en gebruik je de grijze draad in de 5 aderige kabel als 2e Nul draad (Met blauwe tape/ krimpkous om coderen)
Dit herhaal je op de zelfde manier in de werkschakelaar en naar de Amber toe.
Zodoende hoef je ook geen draadbruggen te maken voor de nul in de Amber.
De 3e overgebleven fase mag niet ergens anders voorgebruiken.
enkel fase 1x35A / 1x40A
Bij enkel fase gebruik je een kookgroep (dit zijn in feite 2 installatieautomaten, die in een handeling uitgezet wordt) deze kookgroep wordt achter een 30mA aardlekschakelaar gezet.
Je gebruikt ook nu weer de grijze draad in de kabel als 2e nul (Met blauwe tape of krimpkous om coderen), deze mag in 1 fase installaties niet worden samengevoegd.
Omdat de fases niet verschoven zijn, dient iedere groep zijn eigen nul te hebben. De retourstroom zou anders te hoog kunnen worden, waar de 2,5mm2 ader niet op berekend is.
aardlekautomaat kookgroep
Er zijn aardlekautomaat kookgroepen op de markt, geen idee of deze in de regelgeving toegestaan zijn.
even als een C-karakteristiek kookgroep. Het woord zegt het al, kookgroep eigenlijk bedoeld voor kookplaten. Een typische Nederlandse oplossing voor elektrisch koken in 1 fase installaties
Een 3P+N 30mA C16 3fase aardlekautomaat van Eaton (A-merk) is maar 20 euro duurder dan een C16 aarlekkookgroepautomaat van een B-merk..
Gebruik je verstand, wat maakt die 20 euro nog uit op een installatie van 5000+ euro!
Verwarmingslinten
De verwarmings linten (2x 300cm) voor de aanvoer en afvoer leiding worden in de buitenunit aangesloten.
even als het optioneel verkrijgbare lint voor de condensafvoer leiding. Deze zitten op de eerste fase.

De 2e fase is primair voor het back-up verwarmings element, kan evt in hybride weg gelaten worden.
echter bij gebruik van een tapwatervat verplicht ivm de legionella.
Bacup element Tapwater (boiler vat) indien geen Itho boiler gebruikt wordt
Sluit dit element aan op een aparte aardlek automaat en voed het niet direct uit de binnen unit!
schakel bijv aan/uit via een installatie relais.
In een 3 fase installatie kan dit prima op de 3e fase via een aparte automaat.
Werkschakelaar / lastscheider
Een werkschakelaar / lastscheider is bedoeld om bij niet elektrische werkzaamheden de machine af te schakelen en dient inzicht van het apparaat (Amber) geplaatst te zijn. (machine richtlijn)
op 1m van de Amber is dus prima in zicht, binnen geplaatst dus niet!
Op een lastscheider staat altijd het onderstaande symbool:
[Afbeelding]
Aarding
Dan als laatste sluit alle aardes aan, ook die van de warmte linten. Aard ook boilers en evt buffervaten.
Gebruik NOOIT een aarde draad als nul of als schakeldraad of iets degelijks.
Dit is in NL ten strengste verboden, ook niet om coderen met tape of krimpkous!
Nog bedankt voor deze duidelijke uitleg. Ik heb naar aanleiding hiervan een vraag over het aansluiten van een (Panasonic) boilervat. Deze heeft een 1,5kW elektrisch element. Als ik de Amber installatiehandleiding goed begrijp moet ik een relais plaatsen welke geschakeld wordt door de Amber en vervolgens het elektrisch element voedt, indien nodig.

Ik heb een 3x25A aansluiting en heb al een 3fase 16A c karakteristiek aardlekautomaat liggen. Je schrijft dat je de derde fase van de alamat nergens anders voor mag gebruiken. Geldt dat ook voor het backup element van de boiler? Zo niet, dan moet ik een extra alamat aanschaffen voor het elektrisch element.

Edit: excuus, je schreef het al: aparte automaat gebruiken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
titan1901 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:48:
[...]

Nog bedankt voor deze duidelijke uitleg. Ik heb naar aanleiding hiervan een vraag over het aansluiten van een (Panasonic) boilervat. Deze heeft een 1,5kW elektrisch element. Als ik de Amber installatiehandleiding goed begrijp moet ik een relais plaatsen welke geschakeld wordt door de Amber en vervolgens het elektrisch element voedt, indien nodig.

Ik heb een 3x25A aansluiting en heb al een 3fase 16A c karakteristiek aardlekautomaat liggen. Je schrijft dat je de derde fase van de alamat nergens anders voor mag gebruiken. Geldt dat ook voor het backup element van de boiler? Zo niet, dan moet ik een extra alamat aanschaffen voor het elektrisch element.

Wil je het helemaal volgens de regels doen, dan idd een aparte automaat.

Echter denk ik niet dat het heel bezwaarlijk is als je de 3 fase gebruikt hier voor.
Gaat er om dat je niet bijvoorbeeld extra (meet en uitlees) elektronica of erger de extra vriezer in de garage
er mee gaat voeden.

Ik zou het wel heel duidelijk merken plak een sticker met groepnr of zo iets bij het element aansluiting en bij het relais.

Ik ben ook niet roomser dan de paus en gebruik de 3e fase ook voor het element in het vat, maar ook alleen het element en niets anders.
Mijn sturingen en metingen hebben een eigen automaat.

[ Voor 5% gewijzigd door bommer op 09-09-2023 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@bommer Ik vind het eigenlijk wel een goed idee dat ook de sturingen spanningsloos blijven als je een apparaat uit zet. Zeker als die sturing 230V als output heeft (zoals het PV contact van de Atlantic Explorer WPB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
titan1901 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:48:
[...]

Het kan maar het hoeft niet. R290 in de Amber kan onder normale omstandigheden een legionella run doen zonder gebruik van het element. Bij strenge vorst kan het interne element van de Amber ondersteuning bieden om de benodigde temperatuur van meer dan 60 graden te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
RichieB schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 23:26:
@bommer Ik vind het eigenlijk wel een goed idee dat ook de sturingen spanningsloos blijven als je een apparaat uit zet. Zeker als die sturing 230V als output heeft (zoals het PV contact van de Atlantic Explorer WPB).
Goede ideeën en regelgeving zijn 2 verschillende dingen, regelgeving komt voort uit zaken die misgegaan zijn of bijna misgegaan zijn.
Straks gaan diverse partijen nog wel wat vinden van R290 (andere discussie topic overigens)

Dat aparte stuurstroom automaat komt voort uit dat wij regelaars en actoren gebruiken die over meerdere groepen gaan, dan wil je niet bij het uitzetten van een groep de rest ook niet meer werkt.

Specifiek in mijn geval, zit alles van de Amber achter der zelfde automaat, allen extra sensoren (druk, temperatuur, uitlezen modbus ect.) de voedingen daarvan zitten op een aparte automaat.
Mijn controller doet dus meer dan alleen maar een warmte of koude vraag sturen naar de Amber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiNTeK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:16
DutchWing schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:48:

Ik zat met die emoticon juist Panasonic vaarwel te zwaaien als grapje. Was je reactie niet bedoeld op iemand anders? ;)
Whoops... My bad! :F Sorry! Die smilie verkeerd gezien.

30x Denim G-G 410 Wp & Enphase IQ8M OW / Nissan Leaf ZE1 40kWh / Wallbox Quasar [V2G] / Easee Home / Itho Daalderop Amber 95 / Atlantic Explorer v4 270L [alternatieve airco]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
bommer schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:43:
[...]

Wil je het helemaal volgens de regels doen, dan idd een aparte automaat.

Echter denk ik niet dat het heel bezwaarlijk is als je de 3 fase gebruikt hier voor.
Gaat er om dat je niet bijvoorbeeld extra (meet en uitlees) elektronica of erger de extra vriezer in de garage
er mee gaat voeden.

Ik zou het wel heel duidelijk merken plak een sticker met groepnr of zo iets bij het element aansluiting en bij het relais.

Ik ben ook niet roomser dan de paus en gebruik de 3e fase ook voor het element in het vat, maar ook alleen het element en niets anders.
Mijn sturingen en metingen hebben een eigen automaat.
Duidelijk, bedankt voor de verheldering. Ik ga dan inderdaad alleen de BUH op die derde fase aansluiten. Ik ben het wel eens met de gedachtegang van @RichieB dat het wenselijk is om ook de direct aangestuurde randapparatuur mee af te schakelen als de alamat tript.

Voorlopig schuif ik die aansluiting maar even op de lange baan want zoals @Carboy54 opmerkt is het niet strikt noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
titan1901 schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:39:
[...]

Duidelijk, bedankt voor de verheldering. Ik ga dan inderdaad alleen de BUH op die derde fase aansluiten. Ik ben het wel eens met de gedachtegang van @RichieB dat het wenselijk is om ook de direct aangestuurde randapparatuur mee af te schakelen als de alamat tript.

Voorlopig schuif ik die aansluiting maar even op de lange baan want zoals @Carboy54 opmerkt is het niet strikt noodzakelijk.
alles gemakkelijk spanning loos maken is niet de issue.
Gaat er meer om dat als er aardfouten/lekken ect ontstaan in de 3 fase, je wilt niet dat de automaat tript
door die vriezer.

Maar mensen doen aparte dingen. bijv. die vriezer er de 3e fase zetten. Kan toch, het werkt je ziet het, krijg je dan te horen 8)7 Niet geremd door enige technische kennis zullen we maar zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:30
bommer schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:49:
[...]

Zolang er ten alle tijden voldoende inhoud beschikbaar is, heb je geen buffer nodig!

Is er gerede kans dat je niet voldoende volume overhoud, dan wel. Let op, heb een naregeling met pwm gedrag kan je dus onvoldoende inhoud hebben.

Pwm schakel gedrag werkt als volgt; als je in een ruimte 50% vraag hebt staat de klep in de pwm periode (vaak 10min) de helft van de tijd open. Simpel gezegd, dus 5min open en dan 5min dicht. (Het werkt iets geavanceerder met meer schakelingen)

Als meer ruimtes op temperatuur komen loopt je inhoud terug, maar ook bij lagere vraag dan 100% heb je kans dat alles (tijdelijk, maar lang genoeg) dicht staat. Daarop zal de verwarmer cv/wp op basis van geen flow of retour temperatuur uitschakelen.

@leejoow + @bommer Hulde voor jullie ontwikkelingsstappen m.b.t. ESP32 en modbus! Sturen jullie de factuur naar Itho, die zullen vast blij met juillie zijn :) _/-\o_

Ook Itho adviseerd bij teweinig inhoud een buffer
Zie daarvoor de manual/ontwerp document.

Yeah esphome en home assistant ik ben voor, ook al is de interface van de amber prettig :)
Dank voor je advies m.b.t. het naregelen.

Misschien is in dit geval meten is weten, d.m.v. een flowsensor te plaatsen om te kijken of de ingestelde waarde van de WP pomp ook daadwerkelijk zijn flow kwijt kan of nu in mijn huidige systeem plaatsen en kijken of het naregel gedrag wel past. I.i.g. 'modulaire layout' maken dat er altijd nog een parallel buffervat in kan.

En misschien wel als eerste stap het debiet te verhogen d.m.v. bijvoorbeeld de woonkamer altijd aan te hebben middels een gesloten verdeler. Ik wil niet het op het thuiskantoor 40m2 verwarmen als ik bijvoorbeeld 3 dagen op kantoor zit, misschien dan de mix verdeler wel ombouwen naar gesloten met een 2-weg klep open/dicht schakeling via een relais op een esp32 en via Home assistant. Dan weet je zeker of de flow er is t.o.v. een mixverderr en van PWM. Voor de vloeren kun je het debiet / aantal bufferliters berekenen in de vloer.

Ik heb van die goedkope Tuya radiator knoppen met 2x 1,6V batterijen van slechte kwaliteit. Een tikje en dat ding ligt er al af (nieuwe M30 moer geprint, met minder speling en stuk steviger gemaakt). Batterijen zijn vaak ook leeg, dus een pleister oplossing met een 3V adaptertje erop gesoldeerd). Naja wellicht nu een upgrade met boosters. Aansturing local via Conbee2 via Home assistant, dit ter zijde.

@leejoow + @bommer Succes met de modbus / esp32 ontwikkeling, sturen jullie de factuur aan Itho. Die zullen vast blij jullie zijn _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Karmusch op 10-09-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
bommer schreef op zondag 10 september 2023 @ 09:57:
[...]

alles gemakkelijk spanning loos maken is niet de issue.
Gaat er meer om dat als er aardfouten/lekken ect ontstaan in de 3 fase, je wilt niet dat de automaat tript
door die vriezer.

Maar mensen doen aparte dingen. bijv. die vriezer er de 3e fase zetten. Kan toch, het werkt je ziet het, krijg je dan te horen 8)7 Niet geremd door enige technische kennis zullen we maar zeggen.
Ja goed punt, maar zo beschouwd is het ook niet wenselijk dat de WP alamat er uit vliegt vanwege het elektrisch element van de boiler. Dat pleit dan toch weer voor deze gewoon op een aparte groep zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Karmusch Een Kamstrup o.i.d. meet de flow en nog wat meer wat voor een warmtepomp zinvolle informatie kan opleveren. YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
titan1901 schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:56:
[...]

Ja goed punt, maar zo beschouwd is het ook niet wenselijk dat de WP alamat er uit vliegt vanwege het elektrisch element van de boiler. Dat pleit dan toch weer voor deze gewoon op een aparte groep zetten.
Zo zal er uit het oogpunt van regelgeving ook naar gekeken zijn.

In een regel kast hebben wij vaak extra automaten zitten, die dus pompen ect beveiligen.
Alleen dan is de 400V groep 1,6x groter dan de hoogte automaat waarde in de kast, dit i.v.m. selectiviteit.
Dat ga je niet redden met een 3x25A aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
bommer schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:33:
[...]

Alleen dan is de 400V groep 1,6x groter dan de hoogte automaat waarde in de kast, dit i.v.m. selectiviteit.
Dat ga je niet redden met een 3x25A aansluiting.
Ligt er aan. Als je een 2kw of minder elektrisch elemant hebt zou dat op een 12A automaat moeten passen. Die kan je dan wel achter je 3fase 16A automaat plaatsen. Heb je toch het e-element afgezekerd zonder dat je 3fase automaat er uit knalt. Moet je nog wel even naar de aardlek kijken op die 12A automaat denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Jan2023 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:45:
[...]

🤔
Je kijkt inderdaad op de kopse kant.
:*)

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
mischa402 schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:54:
[...]

Je kijkt inderdaad op de kopse kant.
:*)

[ Voor 17% gewijzigd door Carboy54 op 10-09-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samjinne
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-12-2024
Carboy54 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:40:
[...]

Je hebt een driewegklep nodig van het type SPST / EPE zoals de Honeywel VC4013 of de LK Armatur EMV110-K. Voordeel van de Honeywel is dat je zonder hydraulische demontage de el. unit kan omwisselen. Ken jouw model niet maar zo te zien ongeschikt. Lees bij jouw Tameson:
De andere twee draden zijn stuurdraden om de bal in beide richtingen te laten draaien (aansluiten op de fase). Let op: sluit nooit de twee besturingsdraden tegelijk aan, dit kan de actuator beschadigen! De aandrijvingen kunnen worden geleverd met een geïntegreerd relais (aan-uit regeling), in dat geval is slechts één besturingsdraad nodig. De actuator bevat eindschakelaars, er wordt alleen energie verbruikt tijdens het openen of sluiten van de klep. Je hebt dus een extra relais nodig

[Afbeelding]
Dag,

Wat betreft de 3 weg klep kom ik er niet helemaal uit, ik kan van de genoemde Honeywel alleen het motor deel vinden, is het ook mogelijk om een complete set aan te schaffen? Zo ja weet iemand waar, ik zie wel een 3 weg klep van Itho, maar begrijp dat deze dus niet geschikt is? Als ik voor de losse motor van honeywel ga kan ik er dan gewoon een random 3 weg klep bij nemen? bv deze bij wasco: Nefit body driewegklep 28 mm knel? bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Samjinne schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:27:
[...]

Dag,

Wat betreft de 3 weg klep kom ik er niet helemaal uit, ik kan van de genoemde Honeywel alleen het motor deel vinden, is het ook mogelijk om een complete set aan te schaffen? Zo ja weet iemand waar, ik zie wel een 3 weg klep van Itho, maar begrijp dat deze dus niet geschikt is? Als ik voor de losse motor van honeywel ga kan ik er dan gewoon een random 3 weg klep bij nemen? bv deze bij wasco: Nefit body driewegklep 28 mm knel? bvd!
Ik heb een voorkeur voor de Honeywell vanwege het simpel kunnen wisselen van de motor en de kwaliteit. Ook komt de bedrading overeen met het kleurenschema op de binnenunit. De klep van Itho is uiteraard ook prima maar is daarnaast vrij duur. Ik lever indien je dat wilt de juiste klep met body. Kijk in mijn webshop en vermeldt bij de order Itho dan krijg je de juiste. I.v.m. drukte levertijd 1 week.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 10-09-2023 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Samjinne
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19-12-2024
Dag,

Ik heb een amber 95 besteld, ik had eerst een 65, maar ben naar 95 gegaan omdat ik toch all electric wilde en de 65 leek me dan wat krap (1200 m3 gas inc sww, 125 m2 vloeroppervlakte 120 m2 vloerverwarming) met de amber.
Nu ben ik na een andere vraag over de zoneregeling nog eens gaan narekenen en lijkt mijn systeeminhoud, ook zonder zoneregeling toch wat krap, nu kan ik hier en daar nog wel wat leiding verzwaren, maar blijf denk ik op een krappe 95 L systeminhoud zitten.

Ik vond de stap van 6.5 naar 9.5 destijds al wat groot, maar dacht dat het wel goed zou zitten gezien de ruime terugmoduleer mogelijkheid.
Maar nu heb ik dus twijfels, Heb ik nou toch een te grote pomp besteld / ben ik genoodzaakt toch een buffer te plaatsen in de retour? Of gewoon maar zien hoe het gaat en anders later buffer plaatsen?

bvd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 08:40
Hoe groot is het ventielstuk van de Itho 3 weg klep? Ik vind de Itho juist vrij voordelig, op marktplaats 50 euro en op ebay 100 euro en op Itho website zelf 146 euro. Actuator is van Drayton 679E314-10L015.
Itho heeft meerdere modellen maar totaal onduidelijk wat het verschil is.
Ook ik kan bijna geen goede 3 weg klep vinden van 1 1/4 inch anders dan de Tameson.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
Welk boilervat zouden jullie aanraden om optimaal gebruik te maken van de smart grid ready functie en dan vooral van de SGA-SGB-COM waarbij een elektrisch elementen bij geschakeld kan worden. Ik begrijp uit de handleiding dat de nieuwe vaten van Itho geen elektrisch element hebben en ook niet de optie hebben om naderhand ingebouwd te worden. Met het zicht op de afbouw van saldering en dynamische contracten pomp ik liever de boiler vol met een cop van 1 dan dat ik mijn stroom voor nop het net op ga sturen.

Ik zag al dat iemand de boiler van Panasonic gebruikt maar zijn er nog andere goeie tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bommer
Impossibl3 schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:13:
Welk boilervat zouden jullie aanraden om optimaal gebruik te maken van de smart grid ready functie en dan vooral van de SGA-SGB-COM waarbij een elektrisch elementen bij geschakeld kan worden. Ik begrijp uit de handleiding dat de nieuwe vaten van Itho geen elektrisch element hebben en ook niet de optie hebben om naderhand ingebouwd te worden. Met het zicht op de afbouw van saldering en dynamische contracten pomp ik liever de boiler vol met een cop van 1 dan dat ik mijn stroom voor nop het net op ga sturen.

Ik zag al dat iemand de boiler van Panasonic gebruikt maar zijn er nog andere goeie tips?
Ik heb een oso zelfde fabriek als de panasonic boiler, als je een Amber 95 hebt kan deze ook met extra groot spiraal.

Vraag carboy54 naar de mogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
@Carboy54 hoe heb je de vorstbeveiligers er opgedraaid?
Volgens mij raken ze elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Impossibl3 schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:13:

Je kan toch met SGR de Amber met een hogere COP jouw boiler temperatuur verhogen. Daar heeft de Amber geen extra element voor nodig met de laagste COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
bommer schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:48:
@Carboy54 hoe heb je de vorstbeveiligers er opgedraaid?
Volgens mij raken ze elkaar
Klopt van een heb ik het waselement even los genomen. Zitten wel flink vast overigens.

[ Voor 149% gewijzigd door Carboy54 op 10-09-2023 23:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-05 09:21
Samjinne schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:23:
Dag,

Ik heb een amber 95 besteld, ik had eerst een 65, maar ben naar 95 gegaan omdat ik toch all electric wilde en de 65 leek me dan wat krap (1200 m3 gas inc sww, 125 m2 vloeroppervlakte 120 m2 vloerverwarming) met de amber.
Nu ben ik na een andere vraag over de zoneregeling nog eens gaan narekenen en lijkt mijn systeeminhoud, ook zonder zoneregeling toch wat krap, nu kan ik hier en daar nog wel wat leiding verzwaren, maar blijf denk ik op een krappe 95 L systeminhoud zitten.

Ik vond de stap van 6.5 naar 9.5 destijds al wat groot, maar dacht dat het wel goed zou zitten gezien de ruime terugmoduleer mogelijkheid.
Maar nu heb ik dus twijfels, Heb ik nou toch een te grote pomp besteld / ben ik genoodzaakt toch een buffer te plaatsen in de retour? Of gewoon maar zien hoe het gaat en anders later buffer plaatsen?

bvd!
120m2 vloerverwarming van 16mm buizen op 10cm H-O-H zou 120 * 1,1L = 132 liter zijn toch. Dan zit je voldoende met de Amber 95 (= min 95L).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmJyo2tuqGTxlsl3cY96bU5XUpg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o8X6zCcu3YHScZZgjtQrpiSe.png?f=fotoalbum_large

Ik heb 100-105L systeem inhoud en ga het ook met een Amber 95 proberen zonder buffervat en anders idd alsnog een buffervat toevoegen.

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
Carboy54 schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:26:
[...]

Je kan toch met SGR de Amber met een hogere COP jouw boiler temperatuur verhogen. Daar heeft de Amber geen extra element voor nodig met de laagste COP.
Klopt noem het over beveiligd, goed voor de WAF of wat dan ook. Maar stel de Amber klapt er uit voor een langere tijd dan heb ik nog warmtapwater via het elektrische element. Geen verwarming in huis is 1 ding. Niet (warm) kunnen douchen hoor ik tot het einde der tijden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Razor109 schreef op maandag 11 september 2023 @ 08:36:
[...]
Ik heb 100-105L systeem inhoud en ga het ook met een Amber 95 proberen zonder buffervat en anders idd alsnog een buffervat toevoegen.
Een beetje dezelfde situatie hier. Ik heb alleen radiatoren en convectoren (convectorput). Ik heb ongeveer uitgerekend wat de totale waterinhoud zal zijn en kom uit op 100 liter. Dat betekent voor mij dan wel dat ik ook de radiatoren op de eerste verdieping open moet laten. Op zich denk ik niet zo'n probleem, want daarmee heb ik een soort van buffer voor warmteverlies van de benedenverdieping en kan de warmte ook naar de zolder waar onze slaapkamer is (zonder radiatoren, met airco).
Ik ga het dus met de Amber 95 eerst ook proberen zonder een buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Impossibl3 schreef op maandag 11 september 2023 @ 09:31:
[...]

Klopt noem het over beveiligd, goed voor de WAF of wat dan ook. Maar stel de Amber klapt er uit voor een langere tijd dan heb ik nog warmtapwater via het elektrische element. Geen verwarming in huis is 1 ding. Niet (warm) kunnen douchen hoor ik tot het einde der tijden. ;)
Voor dat soort situaties kun je altijd een nooddouche huren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
Als fundering voor de WP op Bigfoots ga ik stapelblokken van 20x20x60 gebruiken. Deze wegen ruim 50 kg en zijn breed genoeg voor de Bigfoots en je zit niet met het punt dat je een opsluitband moet inkorten of een fundering moet storten. Misschien een idee voor anderen.
Is wel even zoeken voor een leverancier, ze zitten meestal niet in het assortiment van een bestratingshandel of bouwmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
hansvk schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:17:
Als fundering voor de WP op Bigfoots ga ik stapelblokken van 20x20x60 gebruiken. Deze wegen ruim 50 kg en zijn breed genoeg voor de Bigfoots en je zit niet met het punt dat je een opsluitband moet inkorten of een fundering moet storten. Misschien een idee voor anderen.
Is wel even zoeken voor een leverancier, ze zitten meestal niet in het assortiment van een bestratingshandel of bouwmarkt.
Prima spul. Hornbach verkoopt ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
[...]

Kwestie van opvoeden 🤣 koud douchen die van mij is er fan van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-04 18:30
hansvk schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:17:
Leuk, dank je wel voor de tip!

Mijn bigfoots zijn echter 23cm breed. Dat zijn de bigfoots van ITHO Dalderoop: https://www.wasco.nl/artikel/3722186.

Zijn jouw bigfoots wat minder breed, zodat ze op de stapelblokken passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
argafal schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:41:
[...]

Leuk, dank je wel voor de tip!

Mijn bigfoots zijn echter 23cm breed. Dat zijn de bigfoots van ITHO Dalderoop: https://www.wasco.nl/artikel/3722186.

Zijn jouw bigfoots wat minder breed, zodat ze op de stapelblokken passen?
Mijn bigfoots zijn 18 cm breed

Afbeeldingslocatie: https://www.rjtec-shop.eu/images/product_images/original_images/Bodenkonsolen/7.png

Je zou ook twee 15-15-60 stapelblokken per bigfoot naast elkaar kunnen gebruiken bij jou. Dan heb je aan elke kant 3,5 cm over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
hansvk schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:04:
[...]

Mijn bigfoots zijn 18 cm breed

[Afbeelding]

Je zou ook twee 15-15-60 stapelblokken per bigfoot naast elkaar kunnen gebruiken bij jou. Dan heb je aan elke kant 3,5 cm over.
@argafal Ik lever voor de Itho de 600 HOOG BALK - 600X230X200MM en passen dus perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1RubyZnzKwy7ygQLAxuF050YGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QlakDld7GTgLBIJFDjAtL5xe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:12

timpel_800

Amber 65

Ook bij mij wordt aankomende woensdag de Amber geleverd, ik ben benieuwd!

Ons straatje is er iig klaar voor. Ik zal alles zelf installeren zover dat mogelijk is maar zal wel graag hier en daar advies willen.

In eerste instantie vraag ik mij af of het een mogelijkheid is om langere RVS flex DN32 leidingen te nemen en deze direct van de (vuilafscheider en vorstbeveilinging er tussen) de Amber op mijn VVW verdeler aan te sluiten. Dit scheelt een hoop koppelingen. De VVW verdeler staat praktisch achter de Amber. Ze hoeven dus alleen recht een muur door van 30cm breed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZP2PYPU9Gel8Ra92GUZaNirmps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQ3hMdjWiNQ40teYVrywBNk7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezocChC11s0FEWtvK_SbFW1kxFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1YC2xUfSKse5lNbtcDH1aFoE.jpg?f=fotoalbum_large

De Amber staat dus pal aan de andere kant van de muur.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-05 08:40
@timpel_800 Ik denk dat 1 stuk lang flexibel kan, maar ik ben geen installateur. Ik zou dan RVS ribbel/spiraal slang nemen, vaak gebruikt voor solar. Bijvoorbeeld bij de groene energiewinkel bekend als Waterway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:09

Cr3ator

1 bar is geen bar

timpel_800 schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:52:
[...]

In eerste instantie vraag ik mij af of het een mogelijkheid is om langere RVS flex DN32 leidingen te nemen en deze direct van de (vuilafscheider en vorstbeveilinging er tussen) de Amber op mijn VVW verdeler aan te sluiten. Dit scheelt een hoop koppelingen. De VVW verdeler staat praktisch achter de Amber. Ze hoeven dus alleen recht een muur door van 30cm breed.

[...]
Pagina 24: "De Amber mag ook volledig flexibel worden aangesloten met bijvoorbeeld voorgeisoleerde RVS ribbelbuizen."

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:32
Carboy54 schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:24:
[...]

@argafal Ik lever voor de Itho de 600 HOOG BALK - 600X230X200MM en passen dus perfect.

[Afbeelding]
Die plant staat dus mooi in de propaan blast zone ;w :N

Mooie voortgang heren. Ben benieuwd naar de geluidsproductie in de praktijk komende winter :) Gisteren muurtje van m'n waterput eruit geslagen en ontdekt dat ik een kruipruimte heb voor evt leidingwerk. Nu nog tig andere voorbereidende stappen waaronder het bepalen van een geschikte opstelplek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:02

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honkie
  • Laatst online: 27-03 13:12
Bij mij is het leiding systeem een U vorm met in de huidige situatie (gas) aan het rechterbeen de opwek en zonneboiler buffervat wat in de retour van de CV zit. Gasketel gaat er helemaal uit.

Nu ga ik de ITHO WP invoeden in de bodem van de U (Onder de vloer waarder veel minder leiding werk nodig is waar eigenlijk geen plek voor is). Het buffervat ga ik opwarmen tot 35 graden voor SWW, technisch gezien is het dus ook geen buffervat. Maar alas, hoe dan ook punt is dat aan de andere kant de verdeler zit, dat is (of eigenlijk wordt) een open verdeler.

Als de klep naar het buffervat open gaat om warm water daar te maken blijft het water ook door de verdeler- van de vloerverwarming stromen. Dus ik wilde daar eigenlijk een 2e klep die in stroomloze stand open staat, en bij spanning dicht gaat. Dan gaat tegelijkertijd de andere bij het buiffervat open.

Daar heb ik een klep voor nodig die dus spanningloos open is en bij stroom dicht gaat. Als ik onderstaand schema bekijk kan dat door de contacten om te draaien? Maar is dat ook zo? In de handleiding van de betreffende Honeywell kleppen gaat het alleen over NC (Normally Closed).

Is er een speciale NO klep te krijgen of kan het gewoon op de Honeywell klep door de contacten om te draaien?
Carboy54 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:40:
[...]

Je hebt een driewegklep nodig van het type SPST / EPE zoals de Honeywel VC4013 of de LK Armatur EMV110-K. Voordeel van de Honeywel is dat je zonder hydraulische demontage de el. unit kan omwisselen. Ken jouw model niet maar zo te zien ongeschikt. Lees bij jouw Tameson:
De andere twee draden zijn stuurdraden om de bal in beide richtingen te laten draaien (aansluiten op de fase). Let op: sluit nooit de twee besturingsdraden tegelijk aan, dit kan de actuator beschadigen! De aandrijvingen kunnen worden geleverd met een geïntegreerd relais (aan-uit regeling), in dat geval is slechts één besturingsdraad nodig. De actuator bevat eindschakelaars, er wordt alleen energie verbruikt tijdens het openen of sluiten van de klep. Je hebt dus een extra relais nodig

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
ditbenikecht schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:56:
@timpel_800 Ik denk dat 1 stuk lang flexibel kan, maar ik ben geen installateur. Ik zou dan RVS ribbel/spiraal slang nemen, vaak gebruikt voor solar. Bijvoorbeeld bij de groene energiewinkel bekend als Waterway.
@Creator RVS ribbelsbuis is weerstand verhogend. Ik ben er geen liefhebber van. Zie je vaak bij Quatt die in 1 dag grote stappen snel klaar willen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54
Vandaag is Lennard weer bezig met Capelle aan den IJssel mooier en duurzamer te maken met een 6.5 kw Amber :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26CkpuJIgq-TVb2oc8E6obUCEqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuvklvfujVIugRIscTAIvXPS.jpg?f=fotoalbum_large

Deze hier toegepaste volgorde voor de caleffi vorstbeveiliger en de keerklep in de retour is met meerlagenbuis ook een mooie en snelle oplossing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQI9QRwW_W0hi25AXPQt931A-14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3CRlmACJbD6u6B8LUdzmlHe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_wWPE4OkfjgqgEz1V5eRn9uxW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gR5JKzGrlqhchDh2JpJ6udig.jpg?f=fotoalbum_large

1x RVS 30cm en 1x RVS 50 cm 1 1/4 inch + verloop naar 1 inch

[ Voor 17% gewijzigd door Carboy54 op 11-09-2023 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
timpel_800 schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:52:
Ook bij mij wordt aankomende woensdag de Amber geleverd, ik ben benieuwd!

Ons straatje is er iig klaar voor. Ik zal alles zelf installeren zover dat mogelijk is maar zal wel graag hier en daar advies willen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De Amber staat dus pal aan de andere kant van de muur.
RVS slang 1 1/4 met verloop met 90 graden bocht op de juiste lengte wellcht ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
Rukapul schreef op maandag 11 september 2023 @ 14:09:
[...]

Die plant staat dus mooi in de propaan blast zone ;w :N

Mooie voortgang heren. Ben benieuwd naar de geluidsproductie in de praktijk komende winter :) Gisteren muurtje van m'n waterput eruit geslagen en ontdekt dat ik een kruipruimte heb voor evt leidingwerk. Nu nog tig andere voorbereidende stappen waaronder het bepalen van een geschikte opstelplek.
Speciale propaan beveiliging. Als hij gaat hangen is het dus mis 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japio2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-04 20:30
Ik verwacht deze week een Amber95. Bij de aanvraagprocedure voor de subsidie bleek mij dat je deze pas kunt aanvragen NADAT de installatie voltooid is en het apparaat gebruiksklaar is. Aankoop is dus niet voldoende. Het is maar dat jullie het weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
Japio2 schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:31:
Ik verwacht deze week een Amber95. Bij de aanvraagprocedure voor de subsidie bleek mij dat je deze pas kunt aanvragen NADAT de installatie voltooid is en het apparaat gebruiksklaar is. Aankoop is dus niet voldoende. Het is maar dat jullie het weten.
Aanvulling: plus een factuur van de montage of in bedrijf stelling door een installateur met de juiste BSI code.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argafal
Vandaag heb ik geprobeerd een gat te graven om te kijken hoe ik het condenswater kan afvoeren. Eerst heb ik de bestrating verwijderd, daarna 5 cm zand weg. Vervolgens vouwde ik de worteldoek weg en groef ik een klein gebied in het midden in. Het gat is nu 30 cm diep en ik heb er 10 liter water ingevuld.

Ik denk dat ik voor mezelf een koivijver heb gemaakt. :D Twee uurtjes later staat het water nog steeds op hetzelfde niveau in het gat. Natuurlijk kan ik nog verder graven, maar ik weet niet zeker of dit het beter zal maken. Degenen onder jullie die al een plekje in hun tuin hebben voorbereid, hoe diep hebben jullie gegraven voor je grindbak?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l66mfxtSYgx1jmUHgD_NLsENoSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecCSTLZzBFeJ4RVqM7vazgSJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:32
Kleilaag wellicht?

Grondboor regelen en buis met grind erin voor drainage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:02
Rukapul schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:08:
Kleilaag wellicht?

Klei verwacht ik ook idd, hier ook een dikke laag klei, ik dacht dat bij buren ze zelfs 2m diep gingen boren met grof grind er in idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommer
[...]

Precies daarom heb ik ook een extra grote wisselaar in het tapwatervat. Geen risico genomen, ik wordt anders gekielhaald.
Heb 4 volwassen vrouwen hier met lang haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
Rukapul schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:08:
Kleilaag wellicht?

Whiskey48 schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:10:
[...]

Klei verwacht ik ook idd, hier ook een dikke laag klei, ik dacht dat bij buren ze zelfs 2m diep gingen boren met grof grind er in idd.
Ja, dat moet zo zijn. Grondboor kan misschien een oplossing zijn, goede idee. Dank je wel.

Alternatieve: Er is een riool pijp in de buurt, ongeveer 2 meter voor de locatie. Misschien kan ik die gebruiken? Ik dacht eerst dat dat niet mag i.p.v. propaan. Maar de handleiding zelf noemt specifiek een afvoerputje als mogelijkheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJSQ2vrxYKi_RgGogEMamaR0yio=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iYeecnLGnns19tiRvGBQsA8w.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:48
argafal schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:28:
[...]

[...]

Ja, dat moet zo zijn. Grondboor kan misschien een oplossing zijn, goede idee. Dank je wel.

Alternatieve: Er is een riool pijp in de buurt, ongeveer 2 meter voor de locatie. Misschien kan ik die gebruiken? Ik dacht eerst dat dat niet mag i.p.v. propaan. Maar de handleiding zelf noemt specifiek een afvoerputje als mogelijkheid.

[Afbeelding]
Dat is een goeie. Ik moet toch graven om de meerlagenbuis in huis te krijgen en dan kom ik ook de hemelwaterafvoer tegen. Ik maak wel even een putje in het midden die uitloopt op de hemelwaterafvoer. Dan ben ik al het condenswater zomaar kwijt.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Carboy54
Attentie Attentie

Bij een aantal afgeleverde exemplaren zit de stikker verkeerd waar de terugslagklep gemonteerd moet worden. Deze moet in de onderste retour aansluiting volgens de tekening in de handleiding.

En zoals besproken bij de tips is de volgorde: terugslagklep-caleffi vorstbeveiliger-ingang retour warmtepomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NoaKx2iofYsWnVSyDDvi7s_Va4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kyx8BRiRYTq8lXfZGlp4jswC.jpg?f=fotoalbum_large

In het geval muursteunen worden gebruikt is het diameter van de standaard meegeleverde trillingsdempers voor de zware Amber ongeschikt. Zeker aan de rechterzijde waar de componenten zijn gemonteerd. Pas bredere exemplaren toe met of zonder grote stalen ring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvyAh19NkrKQx0L_D6XPjYic_TI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Dhknv22EumN5RPHYey5kJr4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Carboy54 op 12-09-2023 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-05 19:17
Nu de installatie van de Atlantic Explorer V4 bijna is afgerond (foto's volgen :) ) ben ik me weer aan het oriënteren op een monobloc. Lange tijd had ik de Panasonic 5kW in gedachten maar vandaag kwam ik bij Wasco.nl de Amber tegen. Mooi apparaat!

Helaas las ik in de handleiding dat deze niet binnen 300m vanaf de kustlijn mag worden toegepast. Is dit een harde eis? Gaat het echt problemen opleveren?

Ik woon c.a. 250m van zee... De handleiding van Panasonic spreekt over het coaten van de verdamper wanneer het apparaat wordt geplaatst binnen 3 mijl van de kustlijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
@Baxke Dat geldt in theorie voor alle warmtepompen en airco's omdat de condensor eerder zal gaan corroderen door het zoutgehalte. Zet hem dus niet met de kop in de zeewind, reinig hem regelmatig en je kan het ook coaten met speciale producten tegen corroderen. Er hangen plenty airco,s in de stranttenten aan zee 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
Wat zijn goede/nette manieren om de twee datakabels en de stuurkabel vanaf het buitendeel naar de kruipruimte te leggen? Onbeschermd naast toevoer, retour of stroomkabels (Ymvk) lijkt me niet ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bommer
hansvk schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:34:
Wat zijn goede/nette manieren om de twee datakabels en de stuurkabel vanaf het buitendeel naar de kruipruimte te leggen? Onbeschermd naast toevoer, retour of stroomkabels (Ymvk) lijkt me niet ok.
Een duims (1") elektrabuis of een afvoer buis van 40mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
@Carboy54 Test jij nog steeds de Amber met alleen de sensor voor ruimtetemperatuur? Werkt het goed?
Als je de installatiehandleiding en hulpdocument doorleest dan lijkt het alsof een aan-uit thermostaat een vereiste is. Ik neem aan dat de eerdere berichten dat een thermostaat niet vereist is nog steeds geldt.

[ Voor 20% gewijzigd door hansvk op 12-09-2023 21:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:19
@Baxke @Carboy54
Er zijn ook fabrikanten die voorschrijven dat je de unit in dat geval moet beschermen tegen spatwater. Geen idee hoe dat precies moet. Kan me voorstellen dat het erg fijne nevel kan zijn.

"▶ Wanneer de opstelplaats in de directe nabijheid van de
kustlijn ligt, houd er dan rekening mee, dat het product
door een extra beschermingsinrichting moet worden beschermd tegen spatwater"

"▶ Wenn der Aufstellort in unmittelbarer Nähe zur Küstenlinie liegt, dann beachten Sie, dass das Produkt durch
eine zusätzliche Schutzeinrichtung vor Spritzwasser geschützt werden muss."

Maar goed, gelukkig heb ik dat issue hier in de buurt niet, hier is het soms wel wat kouder.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
Ik gebruik dit, is dubbelwandig en glad aan de binnenkant. Ik heb de 63mm versie waar alle kabels doorheen gaan.

https://www.elektramat.nl...0DcmKuUxBmOYaAtb0EALw_wcB

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
Hans de datakabels zijn van zware kwaliteit en afgeschermd dus levert dat geen probleem op samen in 1 buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
hansvk schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 21:17:
@Carboy54 Test jij nog steeds de Amber met alleen de sensor voor ruimtetemperatuur? Werkt het goed?
Als je de installatiehandleiding en hulpdocument doorleest dan lijkt het alsof een aan-uit thermostaat een vereiste is. Ik neem aan dat de eerdere berichten dat een thermostaat niet vereist is nog steeds geldt.
Hans ik wacht met smart op vorst. :? Met deze temperaturen valt er weinig te testen. Mijn eerste indruk is dat een externe thermostaat niet strikt noodzakelijk is. Je kan in het schermpje een temperatuur opgeven waarop de stooklijn dynamisch gaar bijsturen. Daar zitten uiteraard grenzen aan. Als de zon volop in de kamer schijnt in de winter wil je dat de warmtepomp stopt dat is de simpele rol van de thermostaat bij een optimaal ingesteld stooklijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Carboy54 op 13-09-2023 01:29 ]

• hansvk
Carboy54 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 01:04:
[...]

Hans ik wacht met smart op vorst. :? Met deze temperaturen valt er weinig te testen. Mijn eerste indruk is dat een externe thermostaat niet strikt noodzakelijk is. Je kan in het schermpje een temperatuur opgeven waarop de stooklijn dynamisch gaar bijsturen. Daar zitten uiteraard grenzen aan. Als de zon volop in de kamer schijnt in de winter wil je dat de warmtepomp stopt dat is de simpele rol van de thermostaat bij een optimaal ingesteld stooklijn.
Ik ga het dan eerst proberen zonder een externe thermostaat. Wij hebben in ieder geval geen last van zon in de kamer (pui op noordoost).

• hansvk
bommer schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:41:
[...]

Een duims (1") elektrabuis of een afvoer buis van 40mm.
Afvoerbuis lijkt me de makkelijkste oplossing. Heb daar ook nog een en ander van liggen.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 01:04:
[...]

Als die temperatuursensor merkt dat het warm genoeg is door zoninstraling zal deze dan toch ook de WP op een laag pitje zetten ?
Of is dat te simpel gedacht ?
Twee kapiteins op een schip is toch overbodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als dat hetzelfde werkt als bij Vaillant dan zit 'die temperatuursensor' buiten voor de WAR. Je opgegeven setpoint voor binnen geeft dan alleen een offset aan de stooklijn, zonder terugkoppeling wat de echte binnentemperatuur is zal dat hooguit ongeveer kloppen. Behalve zon is er immers ook invloed van wind, kletsen bij de voordeur, kaarsjes, visite, xbox en ovenschotels.

Hoe lager je stooklijn, hoe minder je de kamerthermostaat nodig hebt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:09

Cr3ator

1 bar is geen bar

Proton_ schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:30:
Als dat hetzelfde werkt als bij Vaillant dan zit 'die temperatuursensor' buiten voor de WAR. Je opgegeven setpoint voor binnen geeft dan alleen een offset aan de stooklijn, zonder terugkoppeling wat de echte binnentemperatuur is zal dat hooguit ongeveer kloppen. Behalve zon is er immers ook invloed van wind, kletsen bij de voordeur, kaarsjes, visite, xbox en ovenschotels.

Hoe lager je stooklijn, hoe minder je de kamerthermostaat nodig hebt.
De Amber heeft een losse sensor voor de kamertemperatuur en kan deze gebruiken om de stooklijn daarop aan te passen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat komt dan overeen met wat ik ken als setting "kamerbijschakeling: actief", dat doorgaans te traag effect heeft en bovendien de circulatiepomp laat lopen (want WAR blijft actief en de aanvoertemperatuur moet dus gemeten worden).
Bij mijn niet-Amber is er ook "kamerbijschakeling: uitgebreid" die met de ruimte onder setpoint ook bovenstaand gedrag heeft en boven setpoint gewoon uit gaat (met kleine hysterese). Dat is duidelijk met reden de meest populaire instelling wanneer er geen zoneregeling is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Japio2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-04 20:30
Nieuwe spulletjesAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-B53es4r0cm3esQHc-cXoQwzMg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xvXjJgQfemBJ43bUm5FMNMrt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-05 19:30
Nog 1 nachtje slapen... *O*

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• timpel_800
  • Laatst online: 07:12

timpel_800

Amber 65

Ook hier is hij gearriveerd. Weet niet of het op prijs gesteld wordt, nog meer foto's van niet aangesloten Ambers maar ik knal hem er maar ff in. Mooi apparaat. Ook fijn dat het AMBER er niet meer op staat imo.

Let op bij het uitpakken, er zit een doosje in de buitenzijde van het karton. Dat je dat niet weggooit.

Wordt nog wel een klusje om hem op z'n plek te krijgen. De handleiding adviseert een kleine hijsinstallatie... Eens kijken bij Boels...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gPJdssvD2bPNlsf90CwDttSSkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pKI2IN1na2NbpfwDBAto3ws1.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Pagina: 1 ... 15 ... 118 Laatste