Degast schreef op donderdag 27 november 2025 @ 08:59:
Evengoed draait de Amber waar we op aansloegen op 90hZ en lijkt dus wel warmte te produceren. En SWW warmt wel op. Dan "moet" het dus toch aan stroming liggen?
@
Verhoekoen
-Hoe zijn de pomp instellingen? (Lees de installatie handleiding er evt op na).
-Hoe zijn de driewegklep instellingen? Idem qua aanwijzingen.
-Waar zit de terugslagklep?
-Hoe lang duurt een SWW run. En welke tui tuo krijg je dan? Meet dan ook eens de temperatuur van de rode invoeren de buis.
-Heb je al wel een verdeler aangesloten achter die afsluiter? Is de retour daar dicht of open?
Ik heb net een SWW run uitgevoerd als test. Indrukwekkend om te zien hoe snel de warmtepomp dan zorgt voor warm water. Hieronder wat getallen:
18:45 SWW run gestart. Het warm water was op dat moment 47 graden.
18:49. Tuo: 47. Tui 44.5. Leidingen (volgens warmtecamera) 43 aanvoer en retour 42.
18:57. Tuo 50.9. Tui 48.5. Leidingen 45 aanvoer en 43 retour
19.21. Tuo 55.5. Tui 53.1. Leidingen 47.7 aanvoer en 46.8 retour. SWW is op dat moment al 51.5 graden. Ik enk dat ik met de warmtecamera dus wel een paar graden lager meet dan het water in werkelijkheid is.
Op dit moment heb ik de volgende pompinstellingen. Waarbij ik erbij zeg dat ik ondertussen wel aardig wat heb getest en gespeeld met diverse waarden. De huidige instellingen zijn (als het goed is) de instellingen die de servicelijn van Itho telefonisch heeft aanbevolen
11.2 Pompregeling: Aan bij vraag --> ik heb het 'optimalisatie' filmpje gezien van @
Carboy54 waarbij dit op 'interval' is gezet. Wat is hier wijsheid?
11.5 Buffervat: Aan
11.6 Externe CVpomp: Uit --> is dit correct?
M11.12 Gemiddeld
Driewegklepinstellingen:
M13.1 Omlooptijd driewegklep: 1 minuut
M13.2 Voeding: continu
Nadat de leidingen weer iets zijn afgekoeld van de SWW run ben ik verder gegaan met je suggestie om eens te kijken wat er gebeurt met de CV met één radiator open.
20:13 (CV zo'n 10 minuten actief). Tc 31.2. Tuo 39.0. Tui 34.1. Cv aanvoerleiding binnen is 34.2. En retour 30. De geopende radiator is zo'n 31 graden, dus dat sluit in ieer geval wel aan bij het beeld.
20.27. Tc 35.2. Tuo 44.3. Tui 38.9. Aanvoerleiding 39.7. Retour 37. Radiator zo'n 36 graden.
Bovenstaande toont in ieder geval dat de Tc sensor nog steeds niet goed meet of dat de warmtecamera een afwijking heeft. Ik denk dat ik de Tc sensor als test eens ga verplaatsen naar de dikwandige stalen. Het nadeel is dat dit geen permanente plek kan zijn, want dan wordt de leiding van toekomstige vloerverwarming niet meegenomen bij de meting.
Wat ik ook kan concluderen is dat alle meetwaarden nu hoger liggen dan gisteren. Nu is het buiten ook 4 graden warmer, maar hoogstwaarschijnlijk heeft het toch ook wel echt te maken met het afsluiten van de meeste radiatoren.
Wat kunnen we verder uitsluiten en welke conclusies kunnen we nu trekken over de driewegklep? Zijn de instellingen die ik heb gedeeld logisch? Ik ben wederom erg benieuwd naar jullie inzichten!