Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheesing (MRK-A)
Beetje kit er in zou dan toch mijn voorkeur hebben boven mottig bevestigde connectors na dat de tang er in is gezet.bommer schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:02:
[...]
De juiste wartel voor de juiste kabel diameter gebruiken. Ook al ga je met tapes ect aan gang.
Het gaat op den duur toch lekken.
Allerlei vage klachten zijn dan het resultaat , blijkt.
Hier staat de Amber onder een breed dakoverstek , geen enkel probleem .
Als Itho er niet over nadenkt moet je toch wat.
Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
- (target) TC en (target) TW
- is er ergens in huis warmtevraag en zo ja, waar?
- modus van de Amber
- dit alles zowel nu als voor afgelopen 12 uur
Het valt me op dat er af en toe heating cyclussen starten (dus TC, niet TW), zonder dat er ergens in huis warmtevraag is. Dwz: in alle ruimtes met Honeywell, is de setpoint temp lager dan de actual temp. Defrost is 'off'. Het is geen nalooptijd oid, want er is al langere tijd geen heat demand van Honeywell. Op Honeywell zijn ook geen 'slimme functies' actief. Er is ongeveer 2 uur verstreken, sinds de vorige TC heating cyclus. Na 10 minuten stopte de heating cyclus weer.
Vraag: waarom start er een TC heating cyclus? Zijn er 'onder de motorkap' nog andere rulings die dit triggeren? Dit lijkt me niet erg efficiënt voor de warmtepomp. Indien gewenst kan ik meer info delen.
En waar staan je triggers op? Externe aansturing, buitentemperatuur of allebei?
Heb je ook een buffervat aangesloten met extra sensoren? Dan kan het zijn dat de watertemperatuur in het vat te laag is.
Naja wij hebben eerst wat antwoorden nodig;)
[ Voor 41% gewijzigd door Stoker op 02-12-2025 22:04 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Kennelijk ben ik de enige die knap een connector kan knijpen, werk al 2 jaar zonder enig probleem.Jan2023 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:41:
[...]
Beetje kit er in zou dan toch mijn voorkeur hebben boven mottig bevestigde connectors na dat de tang er in is gezet.
Allerlei vage klachten zijn dan het resultaat , blijkt.
Hier staat de Amber onder een breed dakoverstek , geen enkel probleem .
Als Itho er niet over nadenkt moet je toch wat.
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen | Meet- en regeltechniek in de klimaatbeheesing (MRK-A)
Stand warmtepomp (tijdens laatste korte run):Stoker schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:03:
Op welke stand staat de warmtepomp?
En waar staan je triggers op? Externe aansturing, buitentemperatuur of allebei?
Heb je ook een buffervat aangesloten met extra sensoren? Dan kan het zijn dat de watertemperatuur in het vat te laag is.
Naja wij hebben eerst wat antwoorden nodig;)
Working mode = auto
Current working mode = Heating in progress (nu wee DWH Standby aangezien de run weer even voorbij is)
Current operatingmode = Heating
Of bedoel je iets anders?
Triggers (Regelgedrag verwarmen/koelen) = Ext on/off + Outside temperatuur
--> Zou dit direct de boosdoener zijn?
Buffervat zit er ook tussen ja, daar had ik nog niet aan gedacht. Zou ik die sensoren ook via de Amber (of HA) uit moeten kunnen lezen? Ik zie iig in HA geen variabele die een belletje doet rinkelen.
Ik zie ook nog "Ideal room temp inheating = 21". Die 21 graden is een halve graad hoger dan de setpoint van de main thermostaat. Zit het misschien daarin?
[ Voor 7% gewijzigd door toilet duck op 02-12-2025 22:11 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Jij bedanktStoker schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:12:
Oké dankje. Welke sensoren hangen er nogmeer in je systeem naast de Tw en Tc?
Deze zie ik zowel in HA als in de binnenunit - ik neem aan dat je alleen die met C temp zoekt:
Tuo
Tui
ΔT Tuo - Tui
Tup
Tw
TC
Diverse voor buitentemperatuur (per tijdseenheid)
Td (persgastemperatuur)
Ts (zuiggastemp)
Tp (verdampingstemp)
Amber Heating/Cooling zone 1 watertemperture (TV1) = -99
Amber Heating/Cooling zone 2 watertemperture (TV2) = -99
Tr (ruimtetemp) = -99
Setpoints
Ik weet niet of ik alles zie, heb geen installateursrechten.
ΔT Tuo - Tui = is een berekende sensor, heb ik op verzoek toegevoegd.toilet duck schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:23:
[...]
Jij bedankt
Deze zie ik zowel in HA als in de binnenunit - ik neem aan dat je alleen die met C temp zoekt:
Tuo
Tui
ΔT Tuo - Tui
Tup
Tw
TC
Diverse voor buitentemperatuur (per tijdseenheid)
Td (persgastemperatuur)
Ts (zuiggastemp)
Tp (verdampingstemp)
Amber Heating/Cooling zone 1 watertemperture (TV1) = -99
Amber Heating/Cooling zone 2 watertemperture (TV2) = -99
Tr (ruimtetemp) = -99
Setpoints
Ik weet niet of ik alles zie, heb geen installateursrechten.
Klein voordeeltje, de instellingen die via HA aan te passen zijn, heb je geen install code voor nodig (bonus)
Als je op het eerste tabblad kijkt van de integratie, zie je ook de ingangen.
Heating extrenal signal, als je daar op klikt en je ziet daar ook die schakeling, dan is het extern.
Dat object is alleen lezen.
Is het niet je vorst bescherming?
Die 10min doet min dat denken.
[ Voor 21% gewijzigd door bommer op 02-12-2025 22:42 ]
Enige tweebommer schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:05:
[...]
Kennelijk ben ik de enige die knap een connector kan knijpen, werk al 2 jaar zonder enig probleem.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
"Heating external signal" is inderdaad aan op de momenten dat de warmtepomp aan springt zonder warmtevraag. Is dat op die momenten dan toch Honeywell? Defrost is continu "off" geweest in dit tijdwindow.bommer schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:37:
[...]
ΔT Tuo - Tui = is een berekende sensor, heb ik op verzoek toegevoegd.
Klein voordeeltje, de instellingen die via HA aan te passen zijn, heb je geen install code voor nodig (bonus)
Als je op het eerste tabblad kijkt van de integratie, zie je ook de ingangen.
Heating extrenal signal, als je daar op klikt en je ziet daar ook die schakeling, dan is het extern.
Dat object is alleen lezen.
Is het niet je vorst bescherming?
Die 10min doet min dat denken.
Ik vind dat echt vreemd. Ten eerste is er op die momenten geen enkele ruimte met hogere setpoint dan real temp en ten tweede staat in honeywell de minimale aan tijd op 30 minuten. Enig idee wat dan toch de trigger geeft?
Dit was inderdaad despijker op zijn kop, het gedrag is weer verdwenen. Bedankt!despijker schreef op maandag 1 december 2025 @ 22:18:
[...]
Ik heb hetzelfde gehad na een defrost. En het volgende gedaan:
Amber uit via aan/std by rechts boven in het scherm. Vervolgens de spanning van de Amber af. Eerst zekeringautomaten in de binnen uinit uit, dan ook de buitenunit van spanning. 10 min. wachten en weer opstarten.
Zie ook despijker in "Itho Daalderop Amber"
Ik heb het daarna niet meer gehad (tot nog toe). Maar dit lijkt een software issue.
Nou, ik denk dat er meerdere zijn hoorbommer schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 22:05:
[...]
Kennelijk ben ik de enige die knap een connector kan knijpen, werk al 2 jaar zonder enig probleem.
Dinky Dip
Warmtelint issue verholpen jaar geleden met de eprom update in de buitenunit.bommer schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 07:22:
[...]
Deze instellingen doen inderdaad niets met het warmte lint. En ook niets met de defrost.
Alleen bij welke temperatuur de 1e en 2e orde vorst bescherming wordt ingeschakeld.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
En dan stop je ze onder een hoek in de connector en gaat het alsnog fout door stugge kabels.Impossibl3 schreef op woensdag 3 december 2025 @ 06:36:
[...]
Enige twee. Gewoon de kabels testen met een kabeltester voor je ze gebruikt.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Sorry, was ff druk vandaag.toilet duck schreef op woensdag 3 december 2025 @ 08:12:
[...]
"Heating external signal" is inderdaad aan op de momenten dat de warmtepomp aan springt zonder warmtevraag. Is dat op die momenten dan toch Honeywell? Defrost is continu "off" geweest in dit tijdwindow.
Ik vind dat echt vreemd. Ten eerste is er op die momenten geen enkele ruimte met hogere setpoint dan real temp en ten tweede staat in honeywell de minimale aan tijd op 30 minuten. Enig idee wat dan toch de trigger geeft?
Als je bij heating external signal een schakeling ziet is hij extern, dus van de honeywell.
Geeft je in iedergeval een richting om te zoeken.
Geen probleem natuurlijk, wederom bedankt voor het meedenken!bommer schreef op woensdag 3 december 2025 @ 18:57:
[...]
Sorry, was ff druk vandaag.
Als je bij heating external signal een schakeling ziet is hij extern, dus van de honeywell.
Geeft je in iedergeval een richting om te zoeken.
Ik belde vanmiddag de installateur hierover. Die gaf aan dat het door de buitentemperatuur zou komen. Leek me al sterk en jij bevestigt dat nu.
Enig idee waarom Honeywell dan dat signaal zou sturen? Ik heb alle parameters gecheckt. In HA heb ik helpers (binary_sensors) gemaakt die warmtevraag per ruimte monitoren. Dit is een simpele check of setpoint temp in een ruimte hoger is dan actual temp. Deze waren allemaal negatief. Ik heb ook nog handmatig gecheckt of er toch ergens iets kon zijn, maar not even close... zou er een bug kunnen zitten in mijn Honeywell? Of zijn er nog waarschijnlijker hypotheses?
Ik ken de Honywell niet, dus daar kan ik niet veel zinnigs over zeggen.toilet duck schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:21:
[...]
Geen probleem natuurlijk, wederom bedankt voor het meedenken!
Ik belde vanmiddag de installateur hierover. Die gaf aan dat het door de buitentemperatuur zou komen. Leek me al sterk en jij bevestigt dat nu.
Enig idee waarom Honeywell dan dat signaal zou sturen? Ik heb alle parameters gecheckt. In HA heb ik helpers (binary_sensors) gemaakt die warmtevraag per ruimte monitoren. Dit is een simpele check of setpoint temp in een ruimte hoger is dan actual temp. Deze waren allemaal negatief. Ik heb ook nog handmatig gecheckt of er toch ergens iets kon zijn, maar not even close... zou er een bug kunnen zitten in mijn Honeywell? Of zijn er nog waarschijnlijker hypotheses?
Zit er een patroon in? of misschien kan je er een ontdekken. Dan kan je misschien live kijken wat er gebeurt.
Als het random is, wordt het natuurlijk lastig zoeken.
Thanks. Ik maak wel even een sensortje aan die weergeeft of de tc aanspringt zonder honeywell warmtevraag, dan kan ik misschien een patroon ontdekken.bommer schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:29:
[...]
Ik ken de Honywell niet, dus daar kan ik niet veel zinnigs over zeggen.
Zit er een patroon in? of misschien kan je er een ontdekken. Dan kan je misschien live kijken wat er gebeurt.
Als het random is, wordt het natuurlijk lastig zoeken.
Iemand anders misschien nog? Mensen met Honeywell ervaringen en 'ghost runs'?
Ik zie echter dat de WP nog steeds reageert op signaal van Honeywell. Is dat expected? Moet ik Honeywell fysiek afsluiten? Ik heb de instelling aangepast via Home Assistant en niet vanuit installateursmodus. Zou het kunnen dat hierdoor de instelling niet goed is weggeschreven?
Nee, modbus zou gewoon zonder code moeten werken. Als je zit dat de wijziging nog steeds actief is in HA, dan is hij dat ook in de Amber.toilet duck schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:15:
Om uit te sluiten wat de boosdoener is én omdat ik nog wat andere issues heb (spikes), heb ik de Amber op WAR gezet (systeemconfiguratie = alleen buitentemperatuur). Mijn huis zou redelijk geschikt voor deze aanpak moeten zijn. In dat scenario zou de Amber Honeywell toch helemaal moeten negeren?
Ik zie echter dat de WP nog steeds reageert op signaal van Honeywell. Is dat expected? Moet ik Honeywell fysiek afsluiten? Ik heb de instelling aangepast via Home Assistant en niet vanuit installateursmodus. Zou het kunnen dat hierdoor de instelling niet goed is weggeschreven?
Mogelijk wel even de honeywell loshalen.
Thanks. Had idd de bdr van de Honeywell op com losgehaald en sindsdien is de warmtevraag enkel nog op basis van buitentemperatuur; geen triggers meer vanuit HS.bommer schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:23:
[...]
Nee, modbus zou gewoon zonder code moeten werken. Als je zit dat de wijziging nog steeds actief is in HA, dan is hij dat ook in de Amber.
Mogelijk wel even de honeywell loshalen.
Naast de ghost runs waar ik het eerder over had, wilde ik ook verifiëren of Honeywell verantwoordelijk is voor de spikes in compressoractiviteit en tc. De spikes blijven echter. Nou ben ik nog aan het optimaliseren met debiet van de vloerverwarming, stooklijn en starttijd. Maar kan het ook zo zijn dat de WP gewoon zo weinig moeite hoeft te doen om het huis warm te houden, dat de runs hierdoor heel kort blijven? Of zou WP ook bij deze temperaturen langer op laag toerental moeten blijven draaien?
Om de hoeveel tijd zijn die spikes en eat is de tijd in min van de optie laagdraaitijd ?toilet duck schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:10:
[...]
Thanks. Had idd de bdr van de Honeywell op com losgehaald en sindsdien is de warmtevraag enkel nog op basis van buitentemperatuur; geen triggers meer vanuit HS.
Naast de ghost runs waar ik het eerder over had, wilde ik ook verifiëren of Honeywell verantwoordelijk is voor de spikes in compressoractiviteit en tc. De spikes blijven echter. Nou ben ik nog aan het optimaliseren met debiet van de vloerverwarming, stooklijn en starttijd. Maar kan het ook zo zijn dat de WP gewoon zo weinig moeite hoeft te doen om het huis warm te houden, dat de runs hierdoor heel kort blijven? Of zou WP ook bij deze temperaturen langer op laag toerental moeten blijven draaien?
Menu 9 kan je instellen via de inte gratie en mag op 180min.
Hij toert dan even op voor de smering van de compressor.
Laagdraaitijd stond op 60min, heb ik nu op 180min gezet.bommer schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:15:
[...]
Om de hoeveel tijd zijn die spikes en eat is de tijd in min van de optie laagdraaitijd ?
Menu 9 kan je instellen via de inte gratie en mag op 180min.
Hij toert dan even op voor de smering van de compressor.
De tijd tussen de spikes is ongeveer 60-75min. Er zijn ook blokken dat de warmtepomp rustig was (ook geen TW run nodig). Tijdens die spikes gaat TC heel snel naar de gevraagde TC (+gevraagde delta) en slaat dan heel snel weer af. Ik dacht eerst dat het een signaal van Honeywell was, maar die variable is er nu dus tussenuit. Na fysiek ontkoppelen van de BRD blijft HS constant uit; lijkt me goed.
Ik ben wel voorzichtig met conclusies trekken op dit moment. Ik ben er dinsdagavond na wat graven hier in het topic achter gekomen dat mijn stooklijn vééél te hoog stond voor mijn situatie (+40 graden bij de huidige buitentemperatuur). Die heb ik dus flink naar beneden bijgesteld. Ik sluit niet uit dat mijn hele systeem hier nog op moet anticiperen, maar ik heb natuurlijk geen idee hoe lang dat mag duren. Nog goed om te noemen: bij die hoge target TC liep de vloerverwarming bij elk beetje warmtevraag in de slaakamers enorm op. Daarom adviseerde mijn installateur me om de flow van de vloerverwarming flink te knijpen, zodat er niet zoveel warmte naar de woonkamer ging. Met de nieuwe lagere stooklijn heb ik dit ook weer terug aangepast. Het is nu dus wel een beetje zoeken naar de juiste instellingen voor mijn situatie.
Ok, ik heb dit project vervolgd.Degast schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 19:28:
Nee, niet op de compressor zelf, de geluiddempende kast daaromheen.[Afbeelding]
Maar plakte ook op de voorzijde/mantel, denk dat dat nu wel eens tegen de omkasting op de foto kan zitten. Had ik natuurlijk even in de gaten moeten houden, maar t ging regenen dus was wat te haastig.
Ik wacht even af.
Mijn vrouw vond het iets stiller, maar die hoort lage tonen minder dan ik. Overigens hoor ik hem tot ergens in de 40 helemaal niet zo en draait ie op dit soort dagen meestel 36 of 30hz geloof ik.
Vanaf 43 hZ was de compressor goed hoorbaar binnen. Begon me er toch aardig aan te storen. Zeker als ik bij koude soms nog wat harder draaide, en ssw op de dag.
Had wat tijd en een zonnetje vandaag. Dus weer uit elkaar geschroefd. En wederom bekeken waar het aan zou kunnen liggen.
Ik kwam tot de conclusie dat de compressor, in tegenstelling tot wat ik eerder dacht, wel degelijk op een degelijke manier afgevoerd staat. Zacht rubber zonder harde contacten. (Had eerder blijkbaar niet gevoeld)
Maar ondertussen, waarom hoor ik hem dan binnen terwijl andere mensen op dit forum daar geen last van zeggen te hebben..
Vandaag eens extra goed gekeken of er nog andere contact punten waren tussen (binnen)mantel en compressor. En dat bleek (toch) wel zo te zijn. Of iig sterk vermoeden. De omkasting van de compressor zat wel heel strak tegen de compressor aan. Dat was me de vorige ronde wel opgevallen maar ik dacht dat ie wel iets aan ruimte had. (had net cm groter gemaakt moeten worden..)(misschien in 65 geen issue..)
Nu kon ik die omkasting iets naar achteren schuiven. (Paar mm). En heb ik, heel voorzichtig, geprobeerd de bevestiging van de compressor iets bij te buigen. (Beveel ik niet echt aan)
Dat lijkt echt veel te schelen. Geruisloos wil ik hem nog niet noemen. Maar stuk stiller wel. Je voelt ook veel minder trillingen aan de buitenkant.
Ook zat een binnen onderdeel best strak tegen het deksel. Maar ook dat kon iets naar beneden geschoven na iets losdraaien schroefjes. Nu knelt dat minder. (Kon je goed zien in foam)
Nu nog stappen te ondernemen om de irritante toon van de pomp weg te krijgen. Of tenminste te dempen. Denk dat dat met wat gerichte beugels misschien wel lukt. (Als ik wat druk op de koppelingen buiten zet is het minder.) ik hoor die toon namelijk ook binnen.(En natuurlijk buiten "hard") En helemaal waar de buizen de trapkast in komen. (De bron is duidelijk de pomp/net na de pomp)
Maar fijn dat het lek van bovenmatig brommen boven is.
Heb je een foto van het deel waar je ruimte hebt gemaakt? Ik ben erg benieuwd. De brom is hier ook goed te horen, in huis.Degast schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:33:
[...]
Ok, ik heb dit project vervolgd.
Vanaf 43 hZ was de compressor goed hoorbaar binnen. Begon me er toch aardig aan te storen. Zeker als ik bij koude soms nog wat harder draaide, en ssw op de dag.
Had wat tijd en een zonnetje vandaag. Dus weer uit elkaar geschroefd. En wederom bekeken waar het aan zou kunnen liggen.
Ik kwam tot de conclusie dat de compressor, in tegenstelling tot wat ik eerder dacht, wel degelijk op een degelijke manier afgevoerd staat. Zacht rubber zonder harde contacten. (Had eerder blijkbaar niet gevoeld)
Maar ondertussen, waarom hoor ik hem dan binnen terwijl andere mensen op dit forum daar geen last van zeggen te hebben..
Vandaag eens extra goed gekeken of er nog andere contact punten waren tussen (binnen)mantel en compressor. En dat bleek (toch) wel zo te zijn. Of iig sterk vermoeden. De omkasting van de compressor zat wel heel strak tegen de compressor aan. Dat was me de vorige ronde wel opgevallen maar ik dacht dat ie wel iets aan ruimte had. (had net cm groter gemaakt moeten worden..)(misschien in 65 geen issue..)
Nu kon ik die omkasting iets naar achteren schuiven. (Paar mm). En heb ik, heel voorzichtig, geprobeerd de bevestiging van de compressor iets bij te buigen. (Beveel ik niet echt aan)
Dat lijkt echt veel te schelen. Geruisloos wil ik hem nog niet noemen. Maar stuk stiller wel. Je voelt ook veel minder trillingen aan de buitenkant.
Ook zat een binnen onderdeel best strak tegen het deksel. Maar ook dat kon iets naar beneden geschoven na iets losdraaien schroefjes. Nu knelt dat minder. (Kon je goed zien in foam)
Nu nog stappen te ondernemen om de irritante toon van de pomp weg te krijgen. Of tenminste te dempen. Denk dat dat met wat gerichte beugels misschien wel lukt. (Als ik wat druk op de koppelingen buiten zet is het minder.) ik hoor die toon namelijk ook binnen.(En natuurlijk buiten "hard") En helemaal waar de buizen de trapkast in komen. (De bron is duidelijk de pomp/net na de pomp)
Maar fijn dat het lek van bovenmatig brommen boven is.
Bij mij heeft de ventilator ook een licht flapperend geluid. Als je er naar kijkt lijkt de ventilator ook niet fraai gecentreerd te zitten, al denk ik dat ze deze naar ik aanneem toch wel balanceren om de lagers te sparen?
Maar ben ik ook erg benieuwd naar de aanpassingen, hoe meer foto's des te beter
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Die niet gecentreerde ventilator is ook echt wel een Amber dingetje ja. Hier wobbelt het centerpoint ook.wowly schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:54:
Geen brom hier in huis, echter buiten is de compressor net wel te horen. Paar deuren verder een nefit unit welke gewoon stil is (jaloers).
Bij mij heeft de ventilator ook een licht flapperend geluid. Als je er naar kijkt lijkt de ventilator ook niet fraai gecentreerd te zitten, al denk ik dat ze deze naar ik aanneem toch wel balanceren om de lagers te sparen?
Maar ben ik ook erg benieuwd naar de aanpassingen, hoe meer foto's des te beter
Qua geluid aan de voorkant is mijn Amber stiller dan de kleinere Remko van de buren. Qua binnengeluid is de brom van de veel zwaardere Amber harder. Huizen zijn t zelfde. Positie op de zijmuur ook.
Een foto van wat ik precies deed was wel handig geweest hè.. (sorry was vooral met mezelf bezig nogal knullig)Get!em schreef op donderdag 4 december 2025 @ 20:24:
[...]
Heb je een foto van het deel waar je ruimte hebt gemaakt? Ik ben erg benieuwd. De brom is hier ook goed te horen, in huis.
:strip_exif()/f/image/Q7LkqPMPLq9DaY86cKLffbVo.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar hier zie je de compressor (eerder gemaakte foto) die aan de achterzijde tegen zn ombouw aankwam denk ik. (Dat deel wat aan de compressor vast zit, heeft een naam kom ik even niet op)
:strip_exif()/f/image/zY8boZqNj0UAeTCqEwlHFTtg.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier draaide ik 2 schroeven iets los waardoor, vooral links leek me belangrijk, de ombouw iets naar achteren geschoven kon in mijn geval.
Let op, je bent je hele Amber uit elkaar aan het schroeven, doe dat niet zonder dat je je beseft dat je ook iets kapot kunt laten gaan..
En als je grind onder je Amber hebt: even opletten dat je daar de schoeven niet in laat vallen... (Ja praktijk ervaring)
(En op zware ondergrond?)
Mijn hypothese: ik heb een setup met buffervat (zie foto). TC sensor zit op de plek van de kleine rode S. Tv1 is niet gemonteerd. Als ik de itho handleiding goed begrijp, moet óf A ) tc bij het buffervat zitten, óf B ) tv1 moet daar, met buffervat geactiveerd in de settings. Kan iemand bevestigen of ik op de juiste weg ben? En zo ja, kan ik die tv1 sensor zelf makkelijk plaatsen? Aansluiten moet wel lukken.
Als je op de plek van tc tv1 zet en dan de tc in buffertoilet duck schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:18:
Ik heb weer heel wat gelezen en heel wat uitgeprobeerd vanavond om van de spikes af te komen.
Mijn hypothese: ik heb een setup met buffervat (zie foto). TC sensor zit op de plek van de kleine rode S. Tv1 is niet gemonteerd. Als ik de itho handleiding goed begrijp, moet óf A ) tc bij het buffervat zitten, óf B ) tv1 moet daar, met buffervat geactiveerd in de settings. Kan iemand bevestigen of ik op de juiste weg ben? En zo ja, kan ik die tv1 sensor zelf makkelijk plaatsen? Aansluiten moet wel lukken.
[Afbeelding]
Dan moet de setting buffervat op aan.
Dan regelt de amber op tv1 en niet meer op tc
Maar dat is eigenlijk niet nodig, je hebt maar 1 afname groep, dus kan tc gewoon na buffer in de aanvoer.
Pas als je 2 groepen gaat maken met dan tv1 en tv2 doe je tc in buffer en zet je dat aan.
Je kan dan ook het HD contact gebruiken voor je 2e zone.
Maar dat heb jij helemaal niet nodig.
Lijkt mij ook het meest clean, maar leek me veiliger om die tc sensor met rust te laten en gewoon een extra aan te sluiten. Ik had idd gelezen dat buffervat setting dan aan moet.
Morgen maar even kijken met goed licht of ik hier zelf uit denk te komen...
Dan kan je met het hd contact de 2e zone activeren.
Die heb je niet, maar dat weet de Amber niet.
Zo kan je gebruik maken van de instellingen in zone 2 en bijv 2 verschillende stooklijnen gebruiken.
Of een dauwpunt regeling maken in koelen met 2 temperaturen.
Misschien ook voor @tonwes99 nog wel een idee.
Bij letter s die rode buis is toch na je buffer en 2e pomp de woning in? Als tc daar zit lekker laten zittentoilet duck schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:31:
Dank voor je snelle antwoord. Dus jij zegt: tc verplaatsen naar achter de buffer? En tv1 negeren? Dan moet tc ergens linksboven op de leiding van het buffervat toch (WP komt van rechts, warme water vertrekt links)?
Lijkt mij ook het meest clean, maar leek me veiliger om die tc sensor met rust te laten en gewoon een extra aan te sluiten. Ik had idd gelezen dat buffervat setting dan aan moet.
Morgen maar even kijken met goed licht of ik hier zelf uit denk te komen...
Oké als je het zo stelt... dan zit de sensor dus toch al goed en is die plaatsing ook niet de oorzaak van de spikes... Balen, ik dacht dat ik de boosdoener te pakken had.bommer schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:35:
[...]
Bij letter s die rode buis is toch na je buffer en 2e pomp de woning in? Als tc daar zit lekker laten zitten
Misschien alles maar een tijdje met rust laten en wachten op echt koude dagen. Tips blijven welkom!
Kun je morgen wat grafiekjes plaatsen van de compressor, met die spikes. Ben ook wel benieuwd hoelang ze duren.toilet duck schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:40:
[...]
Oké als je het zo stelt... dan zit de sensor dus toch al goed en is die plaatsing ook niet de oorzaak van de spikes... Balen, ik dacht dat ik de boosdoener te pakken had.
Misschien alles maar een tijdje met rust laten en wachten op echt koude dagen. Tips blijven welkom!
[ Voor 5% gewijzigd door bommer op 04-12-2025 23:42 ]
Minimale inspanning/minder warmte produceren lijkt mij een logisch antwoord. Wanneer denkt de Amber ik kan afschalen, wat leest ie dan af?
Op basis van de TC temperatuur of de TV1/2 als deze ingebruik zijn.Retouw001 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:13:
Algemene vraag: Wat maakt nou dat de amber op een rustiger HZ gaat draaien?
Minimale inspanning/minder warmte produceren lijkt mij een logisch antwoord. Wanneer denkt de Amber ik kan afschalen, wat leest ie dan af?
Er zal ongetwijfeld ook gekeken worden nnaar de delta-t van TUO en TUI
Zonder een kijk in de keuken zullen we het nooit exact weten. Diverse hebben het al geprobeerd te ontraffelen.
Mocht je tijd te veel hebben, doe gerust een gooi.
Goedemorgen! Hierbij de grafieken, 12u en 48u:bommer schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:41:
[...]
Kun je morgen wat grafiekjes plaatsen van de compressor, met die spikes. Ben ook wel benieuwd hoelang ze duren.
12 uur:
/f/image/R3K7Mif39Q5i8ASBabDWr3Af.png?f=fotoalbum_large)
48 uur:
/f/image/FC9dkibeiZwAutbQL3qgk13C.png?f=fotoalbum_large)
Toelichting:
- Compressor is meestal ongeveer 20-30 minuten aan, soms korter
- In iets meer dan 5 minuten wordt de initiële target TC gehaald, daarna gaat hij op lagere frequentie door naar ΔT herstart (was 2, heb ik weer naar 3 gezet om em iets langer door te laten lopen)
- Real TC daalt daarna op mijn oog vrij langzaam, waardoor het soms weer best een tijd duurt voor de pomp aanslaat
- P0 verwarmen: was medium, heb ik gisteravond op low gezet als test nav ander bericht in dit topic. Buitenunit staat op zolderhoogte; zelfde hoogte als boiler, buffer en pomp. Kan dat voor mij een goeie zet zijn?
- Heating & cooling stop: 3,
- ΔT herstart: 3 (was 2),
- ΔT moduleren: 1
- Stooklijn:
- Met de laatste aanpassingen (ΔT herstart naar 3 en pomp naar low) heb ik voor het eerst sinds ik ermee bezig ben een run langer dan een uur gehad vanochtend (‘herstart’ na de nachtstand van -2 graden TC)
Is de info duidelijk? En klopt mijn aanname dat er iets 'fout' is nu?
Je water warmt wel heel snel op. Waarschijnlijk komt het warme water te snel terug. Bypasses.
Knijp evt als test alle radiatoren dicht. En draai alleen op je vloerverwarming. Dan moet het veel langer duren.
Als t nog heel snel gaat: waar zit de bypass? In de buffer, echte bypass? Verdeler?
Zie in software geen duidelijke triggers.
Als ik naar de eerder geposte foto kijk stroomt de warmtepomp over de buffer weer terug en pakt de CV ook het water over de buffer. Goede tip om dingen dicht te draaien. Wat je eerst nog zou kunnen doen is aan de CV kant voelen aan de toevoer (warm vanuit buffer) en de retour (terug naar buffer). Als die qua temperatuur nagenoeg gelijk zijn zit er inderdaad ergens iets te fungeren als een bypass omdat je warmte niet afgegeven wordt (kan een bypass zijn maar badkamer radiatoren zijn ook kanshebbers).Degast schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:00:
In wat voor vloer ligt je vloerverwarming?
Je water warmt wel heel snel op. Waarschijnlijk komt het warme water te snel terug. Bypasses.
Knijp evt als test alle radiatoren dicht. En draai alleen op je vloerverwarming. Dan moet het veel langer duren.
Als t nog heel snel gaat: waar zit de bypass? In de buffer, echte bypass? Verdeler?
Gekke vraag misschien, maar wat voor een buffervat is dat? Zie ik het goed dat de retour van de CV onderin gaat en recht omhoog blaast? Gevoelsmatig krijg je dan een gekke mengelmoes van temperaturen (meer dan als ie links aangesloten was geweest (zoals aan de rechterkant).toilet duck schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:18:
Ik heb weer heel wat gelezen en heel wat uitgeprobeerd vanavond om van de spikes af te komen.
[Afbeelding]
Ik ben zoiezo geen fan van het aansluiten van de buffer op deze manier, heb ze liever echt parallel.darkvalias schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:12:
[...]
Gekke vraag misschien, maar wat voor een buffervat is dat? Zie ik het goed dat de retour van de CV onderin gaat en recht omhoog blaast? Gevoelsmatig krijg je dan een gekke mengelmoes van temperaturen (meer dan als ie links aangesloten was geweest (zoals aan de rechterkant).
De secundaire pomp, draait die niet te langzaam. Als je geen afgifte hebt is je buffer snel op temp en stop de Amber
Ik zou M1.01 op 5 zetten, dat gaat alleen via paneel en niet de modbus (bug in de Amber) en M1.02 (delta herstart is dat geloof ik) op 1 en herstart op 2
Dan moduleert hij het snelst, draait het langste door en start weer redelijk snel.
Grafieken zien er normaal uit, zeker die van de compressor.toilet duck schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:26:
[...]
Goedemorgen! Hierbij de grafieken, 12u en 48u:
12 uur:
[Afbeelding]
48 uur:
[Afbeelding]
Toelichting:Enkele instellingen:
- Compressor is meestal ongeveer 20-30 minuten aan, soms korter
- In iets meer dan 5 minuten wordt de initiële target TC gehaald, daarna gaat hij op lagere frequentie door naar ΔT herstart (was 2, heb ik weer naar 3 gezet om em iets langer door te laten lopen)
- Real TC daalt daarna op mijn oog vrij langzaam, waardoor het soms weer best een tijd duurt voor de pomp aanslaat
Met de huidige settings blijft het net aan warm genoeg in huis. Ik kan natuurlijk makkelijk de stooklijn iets verhogen. Dan wordt het wel (in spikes) warmer, maar de pomp gaat niet rustig stabiel draaien. Liever zou ik juist de stooklijn iets laten zakken en de pomp gewoon langer laten draaien. Maar dat krijg ik dus (vooralsnog) niet voor elkaar met de instellingen.
- P0 verwarmen: was medium, heb ik gisteravond op low gezet als test nav ander bericht in dit topic. Buitenunit staat op zolderhoogte; zelfde hoogte als boiler, buffer en pomp. Kan dat voor mij een goeie zet zijn?
- Heating & cooling stop: 3,
- ΔT herstart: 3 (was 2),
- ΔT moduleren: 1
- Stooklijn:
- Met de laatste aanpassingen (ΔT herstart naar 3 en pomp naar low) heb ik voor het eerst sinds ik ermee bezig ben een run langer dan een uur gehad vanochtend (‘herstart’ na de nachtstand van -2 graden TC)
Is de info duidelijk? En klopt mijn aanname dat er iets 'fout' is nu?
Ik denk dat je een afname probleem hebt.
Gezien wij dezelfde installateur hebben en ook dezelfde inrichting en pomp even een paar tips daarvan. Default zet de installateur de stooklijn te hoog, de pompsnelheid p0 te laag en de cv pomp ook te laag.toilet duck schreef op donderdag 4 december 2025 @ 23:18:
[Afbeelding]
Zet de p0 pomp op allerhoogste stand. Omdat je een mengbuffer hebt, net als ik, zou dat geen ruis moeten opleveren in je afgifte systeem.
Zet de extra pomp op hoogste stand, let hier wel even op extra ruis in je afgifte systeem. Hoogste stand is beide lampjes geheel links.
Zet in menu de buffer functie uit. Je hebt alleen TC en die zit bij de pomp.
Zet zelf temperatuur sensoren op de cv/vloerverwarming aanvoer (na buffer, voor p1 pomp) en retour, vlak voor de buffer (leejoow module). Meet hiermee hoeveel warmte er in je afgifte systeem wordt doorgegeven aan je huis. Als daar de deltaT te klein is, kan je elders nog bypasses hebben, zie post van vorige.
Bommer heeft de settings voor de eerste 3 menu instellingen al vermeld die bij deze installatie zouden moeten passen. Die heb ik ook hier.
Als dat eenmaal staat, kun je dan kijken of je met een lagere stooklijn je huis nog warm krijgt.
P1 pomp , alles links is snelst. Getoonde foto is 1 standje langzamer
[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 05-12-2025 13:46 ]
p0 = high
secundaire pomp = max (stond met beide puntjes op het midden)
M1.01 (uitschakelen) = 5
M1.02 (herstart) = 2
M1.03 (moduleren) = 1
Stooklijn = -5/30; 0/28; 5/27; 10/26; 15/24 (deze hoop ik snel nog wat verder omlaag te zetten)
Ik heb P0 halverwege een TC run aangepast (toevallig). Ik zie vrijwel direct een daling van delta-t (TUI-TUO) van ca 3K naar ca 2K. Is dat gewenst? De secundaire pomp had ik enkele minuten daarvoor aangepast. Dat is niet direct in de output van de sensors terug te zien.
Mijn installateur is als het goed is aan het regelen dat er iemand van Itho langskomt om mee te kijken. Ik zal hem/haar dan ook de punten meegeven over de volgorde van aansluiten e.d. (bv opmerking over retour buffervat vanaf de onderkant; bypasses, etc).
Ik heb het idee dat ik sinds het aanpassen van de settings af en toe een tik hoor (klinkt als een schakeling) die ik eerder niet hoorde. Het kan ook zijn dat ik het me verbeeld. Enig idee?
Hieronder specifiek antwoord op jullie input.
VW ligt onder een laag mortel en marmoleum. Benedenverdieping is behoorlijk goed geïsoleerd volgens mij.Degast schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:00:
In wat voor vloer ligt je vloerverwarming?
Die test kan ik denk ik het weekend wel doen: radiatoren allemaal even helemaal dicht. Er zijn een paar kamers waar we helemaal geen warmtevraag hebben: werkkamers die we niet gebruiken en de 'master bedroom' die van zichzelf warm genoeg blijft (ik vermoed omdat er leidingen met warm water door de muur stromen die best wat afgeven - heeft me overigens altijd verbaasd hoe warm die kamer blijft, zonder radiator aan). Kan het zijn dat deze gesloten radiatoren voor die bypass zorgen? De badkamer zit niet op de pomp.
Ik ga eerst even de andere adviezen hieronder testen, dan verder testen met de bypass indien nodig.
De leiding die vanaf de onderkant aangesloten is, heeft 50cm verderop een blauwe wikkel. Dat is inderdaad de retour toch? Die voelt echt wel iets minder warm dan de toevoer. Maar het is wel lastig beoordelen, er zit flinke isolatie op.darkvalias schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:09:
[...]
Als ik naar de eerder geposte foto kijk stroomt de warmtepomp over de buffer weer terug en pakt de CV ook het water over de buffer. Goede tip om dingen dicht te draaien. Wat je eerst nog zou kunnen doen is aan de CV kant voelen aan de toevoer (warm vanuit buffer) en de retour (terug naar buffer). Als die qua temperatuur nagenoeg gelijk zijn zit er inderdaad ergens iets te fungeren als een bypass omdat je warmte niet afgegeven wordt (kan een bypass zijn maar badkamer radiatoren zijn ook kanshebbers).
Buffervat is volgens de offerte een 'Buffervat JBM 100 liter'. Volgens mij zie je het goed dat de retour van onderen komt.darkvalias schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:12:
[...]
Gekke vraag misschien, maar wat voor een buffervat is dat? Zie ik het goed dat de retour van de CV onderin gaat en recht omhoog blaast? Gevoelsmatig krijg je dan een gekke mengelmoes van temperaturen (meer dan als ie links aangesloten was geweest (zoals aan de rechterkant).
Secundaire pomp gaat omhoog. Wat betreft M1.01-03; kan het zijn dat je 2 en 3 hebt verwisseld? Herstart op 2 en moduleren op 1 toch?bommer schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:30:
[...]
Ik ben zoiezo geen fan van het aansluiten van de buffer op deze manier, heb ze liever echt parallel.
De secundaire pomp, draait die niet te langzaam. Als je geen afgifte hebt is je buffer snel op temp en stop de Amber
Ik zou M1.01 op 5 zetten, dat gaat alleen via paneel en niet de modbus (bug in de Amber) en M1.02 (delta herstart is dat geloof ik) op 1 en herstart op 2
Dan moduleert hij het snelst, draait het langste door en start weer redelijk snel.
Klopt ja, jij zult wel weer eea herkennenGet!em schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:43:
[...]
Gezien wij dezelfde installateur hebben en ook dezelfde inrichting en pomp even een paar tips daarvan. Default zet de installateur de stooklijn te hoog, de pompsnelheid p0 te laag en de cv pomp ook te laag.
Zet de p0 pomp op allerhoogste stand. Omdat je een mengbuffer hebt, net als ik, zou dat geen ruis moeten opleveren in je afgifte systeem.
Zet de extra pomp op hoogste stand, let hier wel even op extra ruis in je afgifte systeem. Hoogste stand is beide lampjes geheel links.
Zet in menu de buffer functie uit. Je hebt alleen TC en die zit bij de pomp.
Zet zelf temperatuur sensoren op de cv/vloerverwarming aanvoer (na buffer, voor p1 pomp) en retour, vlak voor de buffer (leejoow module). Meet hiermee hoeveel warmte er in je afgifte systeem wordt doorgegeven aan je huis. Als daar de deltaT te klein is, kan je elders nog bypasses hebben, zie post van vorige.
Bommer heeft de settings voor de eerste 3 menu instellingen al vermeld die bij deze installatie zouden moeten passen. Die heb ik ook hier.
Als dat eenmaal staat, kun je dan kijken of je met een lagere stooklijn je huis nog warm krijgt.
P1 pomp , alles links is snelst. Getoonde foto is 1 standje langzamer
(afbeelding)
De deltaT gaat bij hogere flow inderdaad kleiner worden.toilet duck schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:57:
Dank allemaal voor de vele tips! Ik ga obv jullie feedback in elk geval de volgende instellingen wijzigen:
p0 = high
secundaire pomp = max (stond met beide puntjes op het midden)
M1.01 (uitschakelen) = 5
M1.02 (herstart) = 2
M1.03 (moduleren) = 1
Stooklijn = -5/30; 0/28; 5/27; 10/26; 15/24 (deze hoop ik snel nog wat verder omlaag te zetten)
Ik heb P0 halverwege een TC run aangepast (toevallig). Ik zie vrijwel direct een daling van delta-t (TUI-TUO) van ca 3K naar ca 2K. Is dat gewenst? De secundaire pomp had ik enkele minuten daarvoor aangepast. Dat is niet direct in de output van de sensors terug te zien.
Mijn installateur is als het goed is aan het regelen dat er iemand van Itho langskomt om mee te kijken. Ik zal hem/haar dan ook de punten meegeven over de volgorde van aansluiten e.d. (bv opmerking over retour buffervat vanaf de onderkant; bypasses, etc).
Ik heb het idee dat ik sinds het aanpassen van de settings af en toe een tik hoor (klinkt als een schakeling) die ik eerder niet hoorde. Het kan ook zijn dat ik het me verbeeld. Enig idee?
Hieronder specifiek antwoord op jullie input.
[...]
VW ligt onder een laag mortel en marmoleum. Benedenverdieping is behoorlijk goed geïsoleerd volgens mij.
Die test kan ik denk ik het weekend wel doen: radiatoren allemaal even helemaal dicht. Er zijn een paar kamers waar we helemaal geen warmtevraag hebben: werkkamers die we niet gebruiken en de 'master bedroom' die van zichzelf warm genoeg blijft (ik vermoed omdat er leidingen met warm water door de muur stromen die best wat afgeven - heeft me overigens altijd verbaasd hoe warm die kamer blijft, zonder radiator aan). Kan het zijn dat deze gesloten radiatoren voor die bypass zorgen? De badkamer zit niet op de pomp.
Ik ga eerst even de andere adviezen hieronder testen, dan verder testen met de bypass indien nodig.
[...]
De leiding die vanaf de onderkant aangesloten is, heeft 50cm verderop een blauwe wikkel. Dat is inderdaad de retour toch? Die voelt echt wel iets minder warm dan de toevoer. Maar het is wel lastig beoordelen, er zit flinke isolatie op.
[...]
Buffervat is volgens de offerte een 'Buffervat JBM 100 liter'. Volgens mij zie je het goed dat de retour van onderen komt.
[...]
Secundaire pomp gaat omhoog. Wat betreft M1.01-03; kan het zijn dat je 2 en 3 hebt verwisseld? Herstart op 2 en moduleren op 1 toch?
[...]
Klopt ja, jij zult wel weer eea herkennenDie stooklijn was voor mij echt een shocker toen ik daar eerder deze week achter kwam. Echt bizar hoeveel te hoog deze stond... Wat betreft je tip over de bypass: die parkeer ik heel even. Ik hoop dat het met alle optimalisaties en instellingen beter wordt. Maar ik sla het op voor als het nodig is, goeie tips. Dank voor het delen van de foto bij de pomp-instellingen, was voor mij inderdaad niet zo vanzelfsprekend. De secundaire pomp maakt wel meteen een stuk meer herrie! Maar dat zal de keerzijde zijn denk ik?
Lawaai van dat p1 pompje is inderdaad wat harder. Als de ruis zich maar niet verplaatst naar het afgifte systeem.
Goed gezien!darkvalias schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:12:
[...]
Als dat daadwerkelijk klopt, zit ook het Tstuk met de retour van de SWW voor de buffer en gaat SWW retour dus door de buffer. Dit is zeer ongewenst.
Bovendien zit de vuilafscheider nu zijwaarts vanaf de buffer, waardoor er vuil onderin de buffer blijft hangen. (De buffer is flow laag, dus zakt eventueel vuil naar onderen)
De SWW retour op de buffer had deze installateur ook bij mij fout gedaan.
[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 05-12-2025 16:12 ]
We hebben het hier al eens gehad over die SWW retour. DIe zijn ze komen herstellen, dus dat zou goed moeten zijn. Maar ik heb beide posts hierboven gekopieerd en opgeslagen voor als de Itho man langskomt.Get!em schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:10:
[...]
Goed gezien!
Als dat daadwerkelijk klopt, zit ook het Tstuk met de retour van de SWW voor de buffer en gaat SWW retour dus door de buffer. Dit is zeer ongewenst.
Bovendien zit de vuilafscheider nu zijwaarts vanaf de buffer, waardoor er vuil onderin de buffer blijft hangen.
De SWW retour op de buffer had deze installateur ook bij mij fout gedaan.
Die retour is misschien verplaatst van direct op buffer naar huidig Tstuk. Maar dat Tstuk zit dus tussen je vloerverwarming en buffer als ik het goed zie. Dus voor je buffer en niet na je buffer richting buitenunit.toilet duck schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:12:
[...]
We hebben het hier al eens gehad over die SWW retour. DIe zijn ze komen herstellen, dus dat zou goed moeten zijn. Maar ik heb beide posts hierboven gekopieerd en opgeslagen voor als de Itho man langskomt.
Grappig die termen die hier zoal langskomen.
Had bij het gebruik van die term echt acties van seconden verwacht , maar goed een plaatje zegt meer dan een praatje.
En dan blijkt het gewoon over opstarts van de Amber te gaan met korte runs.
@Get!em
Hulde dat je nog steeds zo discreet blijft door niet de naam van die installateur te noemen.
[ Voor 18% gewijzigd door Jan2023 op 05-12-2025 16:44 ]
Haha ja je hebt gelijk, ongelukkige woordkeuze... Maar alles is relatief heJan2023 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:42:
Spikes
Had bij het gebruik van die term echt acties van seconden verwacht , maar goed een plaatje zegt meer dan een praatje.
Ik wacht nog steeds op een onderzoeksrapport van Itho hier ter plekke met alle fouten van deze installatie.Jan2023 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:42:
Spikes
@Get!em
Hulde dat je nog steeds zo discreet blijft door niet de naam van die installateur te noemen.
Maar het is frappant dat de fouten t zelfde zijn elders.
Ook @toilet duck heeft een doorgebrande BUH gehad, dus dat moet Installatie specifiek fout zijn, want in dit topic hoor je er verder niemand over.
Oh , maar dat is wel service dat Itho gaat uitzoeken wat er allemaal fout zat.Get!em schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:58:
[...]
Ik wacht nog steeds op een onderzoeksrapport van Itho hier ter plekke met alle fouten van deze installatie.
Maar het is frappant dat de fouten t zelfde zijn elders.
Ook @toilet duck heeft een doorgebrande BUH gehad, dus dat moet Installatie specifiek fout zijn, want in dit topic hoor je er verder niemand over.
Als je dat nog met ons wil delen ? , ik lees mee en huiver.
Ha ha, mooie lange grafieken heb ik ook niet hoor.toilet duck schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:50:
[...]
Haha ja je hebt gelijk, ongelukkige woordkeuze... Maar alles is relatief heIn mijn 12u grafiek zie ik iets dat me doet denken aan spikes, zeker als ik het vergelijk met de mooie lange grafieken die ik hier voorbij heb zien komen. Maar iets als 'zaagtand' of 'kortcyclisch' had de lading beter gedekt.
Heel goed geisoleerd huis, een run van 5 uur is wel de max.
Het gaat uiteindelijk om de kilowat uren. En hoeft ook niet perse op 36Hz.
Mooier is een run van 3 uur op een hogere frequentie, wat over het algemeen een hogere COP op levert
Dan een run van 6 uur.
Ik moet dat rapport nog ontvangen. Maar zowel Itho als installateur is al weer 2 maanden doodstil. Op e-mails reageren ze niet. En met belletje zou ik teruggebeld worden….Jan2023 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:02:
[...]
Oh , maar dat is wel service dat Itho gaat uitzoeken wat er allemaal fout zat.
Als je dat nog met ons wil delen ? , ik lees mee en huiver.
Itho zelf is hier nu 2x geweest.
1x BUH vervangen onder garantie ivm doorbranden. Na dat bezoek was mijn flow va buitenunit tot buffervat 40% lager (ook aantoonbaar in delta-T.
1x sensor vervangen ivm foutmeldingen. Vanwege dat eerdere bezoek, ook waterpomp vervangen. Maar hielp niet.
Bij beide bezoeken zijn alle laatste software updates en eeprom ge-update.
Maar korte conclusie was al wel:
Terugslag klep mist
Hoofdschakelaar buitenunit verkeerde plek
3weg klep met verkeerde diameter
Gebruik van buffer als mengbuffer (ipv puur parallel zoals bommer) vond de Itho monteur prima.
[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 05-12-2025 17:24 ]
Ik heb er nu een run van 80 minuten op zitten. Dat is voor mijn setup heel wat, maar nog ver verwijderd van die 3 of 6 uur! Hoewel ik M1.01 (stoppen verwarmen/koelen) naar 5 heb gezet (vanuit binnenunit), stopt de cyclus al als tc 2,5 graden boven target zit. Waarom zou hij dan weer stoppen denk je?bommer schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:16:
[...]
Ha ha, mooie lange grafieken heb ik ook niet hoor.
Heel goed geisoleerd huis, een run van 5 uur is wel de max.
Het gaat uiteindelijk om de kilowat uren. En hoeft ook niet perse op 36Hz.
Mooier is een run van 3 uur op een hogere frequentie, wat over het algemeen een hogere COP op levert
Dan een run van 6 uur.
Stopt je Amber omdat het setpoint van je ruimte thermostaat is bereikt toevallig of heb je die niet?toilet duck schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:33:
[...]
Ik heb er nu een run van 80 minuten op zitten. Dat is voor mijn setup heel wat, maar nog ver verwijderd van die 3 of 6 uur! Hoewel ik M1.01 (stoppen verwarmen/koelen) naar 5 heb gezet (vanuit binnenunit), stopt de cyclus al als tc 2,5 graden boven target zit. Waarom zou hij dan weer stoppen denk je?
De afgifte van je vloer is ook veel sneller zonder veel massa als toplaag.
Ik zie dat verschil ook bij mijn zoon ,draait ook een Amber met vvw
Zelf heb ik hier vvw met heel veel massa , dat resulteert in leuke runs.
:strip_exif()/f/image/f08loDGKudCG18dTFHuFrnZD.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor wat het waard is , M1.1 staat hier op 4
TC Loopt door tot zo,n 2 graden boven setpoint en delta t is ongeveer 4 graden over de vloer.
En dan stopt de Amber op het setpoint van de kamer thermostaat , 21 graden.
Dan denk ik dat je het moet zoeken bij je parallelle buffervat , iets met de retour temperatuur die oploopt waardoor de Amber uit schakeld.toilet duck schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:01:
@Jan2023 Dank voor het meedenken. Ik heb eerder deze week de thermostaat er helemaal af gehaald. Er is ook geen TR gemonteerd, dus de amber heeft geen idee wat de ruimtetemperatuur is.
Tr sensor doe ik ook niets mee .
Die laat netjes de temp in de bijkeuken zien .
Ik heb nu een grundfos magna 3 als secundaire pomp.Get!em schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:20:
[...]
Ik moet dat rapport nog ontvangen. Maar zowel Itho als installateur is al weer 2 maanden doodstil. Op e-mails reageren ze niet. En met belletje zou ik teruggebeld worden….![]()
Itho zelf is hier nu 2x geweest.
1x BUH vervangen onder garantie ivm doorbranden. Na dat bezoek was mijn flow va buitenunit tot buffervat 40% lager (ook aantoonbaar in delta-T.
1x sensor vervangen ivm foutmeldingen. Vanwege dat eerdere bezoek, ook waterpomp vervangen. Maar hielp niet.
Bij beide bezoeken zijn alle laatste software updates en eeprom ge-update.
Maar korte conclusie was al wel:
Terugslag klep mist
Hoofdschakelaar buitenunit verkeerde plek
3weg klep met verkeerde diameter
Gebruik van buffer als mengbuffer (ipv puur parallel zoals bommer) vond de Itho monteur prima.
(Kan mooi uitlezen met modbus, integratie volgt😬)
De oude alpha 2 kon net niet voldoende verpompen
Waardoo buffer altijd langzaam vulde. Nu werkt het zoals verwacht, buffer blijft gewoon 5 graden onder TC
En TC zit letterlijk op het T-stuk naar buffer.
Als of buffer niet bestaat.
En als groepen dicht lopen vult het buffer, omdat de pomp snelheid van de Amber dan hoger is.
Moet nog e.a. tweaken. Maar heb nog niet veel warmtevraag op dit moment. Pomp diet nu 2200 L/h met alle groepen open en de Amber maar 1600.
Mocht ik er ooit nog trek in krijgen dan wil ik die situatie zoals jij hebt ook voor elkaar krijgen. Of als alternatief met een seriële buffer in de retour als t echt om volume bij defrost gaat. Maar gezien de lange runs is afgifte en bufferen hier prima.bommer schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:29:
[...]
Ik heb nu een grundfos magna 3 als secundaire pomp.
(Kan mooi uitlezen met modbus, integratie volgt😬)
De oude alpha 2 kon net niet voldoende verpompen
Waardoo buffer altijd langzaam vulde. Nu werkt het zoals verwacht, buffer blijft gewoon 5 graden onder TC
En TC zit letterlijk op het T-stuk naar buffer.
Als of buffer niet bestaat.
En als groepen dicht lopen vult het buffer, omdat de pomp snelheid van de Amber dan hoger is.
Moet nog e.a. tweaken. Maar heb nog niet veel warmtevraag op dit moment. Pomp diet nu 2200 L/h met alle groepen open en de Amber maar 1600.
De Tui en Tuo bij een run zou dan dalen met 3 tot 4c tov situatie nu. DeltaT over de vloer is nu 4c bij Tc 29c en Tbuiten 3,5c. Tuo neigt nu al naar 33c
Theoretisch zou dat 3 a 4x 2% COP winst moeten leveren.
[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 05-12-2025 18:38 ]
Maar als de juiste hoeveelheid water de vloer ingaat en niet een ander korter circuit gaat draaien, zou je hele lange runs moeten halen.
Ik als ik zou willen van de hele dag.. met beneden vvw in massa.
Wat ik bedoel met een bypass. Een bypass zorgt voor een circuit waarbij het water niet via de warmteafgifte loopt. Of via een heel kleine warmteafgifte. En doordat dat vaak de weg van de minste weerstand is krijg je die warmte beperkt daar waar je het wel wil hebben.
Je wil denk ik zomaar 70 procent van de warmte je vloer in?
Een verkeerde aansluiting buffervat, een verkeerde aansluiting, een bypassventiel, een radiator in douche of toilet zijn verdacht.
YouTube staat vol met filmpjes. Ook betreft rendement verlies bij buffer als warmtewisselaar/scheider. Hydraulisch zeer gevoelig. Helemaal als de buffer daardoor niet eens als buffer functioneert, en defrosten dus ook lastig gaat.
Bijzonder dat Itho langs komt voor een foutieve installatie van het systeem. (Daar sorteer ik even op voor ja)
Uiteraard, anders zit je met de hogere instelling van de pomp p1 alleen maar dingen tegen te houden.toilet duck schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 18:45:
@bommer @Get!em zou debiet van de vvw verhogen nog iets uit kunnen halen?
@Get!em Thanks, pas ik meteen nog even aan.
Ik merk overigens meteen dat het warmer wordt beneden. Ik vermoed dat de stooklijn morgen al iets omlaag kan
Dat 2e is mooi! Scheelt stroom en warmer beneden is natuurlijk fijn.
:strip_exif()/f/image/SP7C4wemvEy12bqphaimntnD.jpg?f=fotoalbum_large)
[edit: verbeterde afbeelding]
[ Voor 12% gewijzigd door Jef04 op 05-12-2025 20:53 ]
Itho Amber 65 + I-WPV 200L | 30m2 Warp vvw | 2x TCL TAC12/XA71 Airco | 9x 430wp op zuid + Growatt MIN 3600TL-XH | Growatt APX 10kW
Je tc loopt dan dus langzaam op, terwijl de Amber al op 36Hz draait. Dan is enige mogelijkheid je afgifte verhogen. D.w.z. bijv flow hoger, boosters bij radiatoren hoger.Jef04 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:48:
Hier draait nu bijna een jaar een Amber en ben er heel blij mee. Nu het stookseizoen echt is begonnen af en toe een blik op de data en kijken waar het nog beter kan. Het valt op dat mijn runs ongeveer 1.5 uur duren. Soms slaat hij even uit en gaat dan een kwartier later weer verder. In principe logisch want de maximale marge is dan bereikt, maar staat in de grafiek natuurlijk nog wat gek. Is er nog iets wat ik kan tweaken hieraan om die run net door te trekken?
[Afbeelding]
Ik neem aan dat je al de ruimte boven setpoint op max hebt staan? Dus Staat m101 al op 5?
Dat is raar. Als er gestopt zou worden op een afgifte probleem. Dan kan hij onmogelijk na 15min weer ruim een uur draaien. Want dan is er dus genoeg afnameGet!em schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:58:
[...]
Je tc loopt dan dus langzaam op, terwijl de Amber al op 36Hz draait. Dan is enige mogelijkheid je afgifte verhogen. D.w.z. bijv flow hoger, boosters bij radiatoren hoger.
Ik neem aan dat je al de ruimte boven setpoint op max hebt staan? Dus Staat m101 al op 5?
Een kort laagdraai tijd misschien?
[ Voor 3% gewijzigd door bommer op 05-12-2025 22:03 ]
Hmm, klopt ja. Anders zou hij ook niet zo snel opnieuw starten. Maar met laagdraaitijd als trigger verwacht je een korte piek in compressor voor oil cycle zonder de pauze. Dus die lijkt me ook niet.bommer schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:57:
[...]
Dat is raar. Als er gestopt zou worden op een afgifte probleem. Dan kan hij onmogelijk na 15min weer ruim een uur draaien. Want dan is er dus genoeg afname
Een kort laagdraai tijd misschien?
Te zien aan het piekje in setpoint om 1630-1640 ongeveer, gebeurt er iets.
Of de thermostaat vraag valt kort weg. Of een Tr correctie verspringt. Ik gok t eerste nu.
Bij thermostaat weghakkende vraag, geeft _actual_ de vaste waarde van de zone1 ipv de stooklijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 05-12-2025 22:19 ]
Leuk al die puzzels.Jef04 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:48:
Hier draait nu bijna een jaar een Amber en ben er heel blij mee. Nu het stookseizoen echt is begonnen af en toe een blik op de data en kijken waar het nog beter kan. Het valt op dat mijn runs ongeveer 1.5 uur duren. Soms slaat hij even uit en gaat dan een kwartier later weer verder. In principe logisch want de maximale marge is dan bereikt, maar staat in de grafiek natuurlijk nog wat gek. Is er nog iets wat ik kan tweaken hieraan om die run net door te trekken?
[Afbeelding]
Hoe ziet je systeem er uit? Vloerverwarming? Huis isolatie? Ook nog radiatoren oid?
Waar zit je tc sensor?
Pomp instelling?
En de tips vragen van voorgangers, hoe staan die instellingen inderdaad?
Een secundair systeem pompt door waardoor e.e.a. snel afkoelt? Zoiets misschien. Immers al het water in het Amber systeem deel lijkt toch vlot af te koelen bij stilstand.
Gezien je toch de module hebt, plot de external heating (hs) eensJef04 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:48:
[Afbeelding]
Ah, goeie. Ervan uitgaande dat het ‘Heating Switch’ is, zie hieronder. Het signaal valt 15 seconden weg op het moment van dat uitvallen. Ik gebruik een Nest thermostaat die verder, naar mijn idee, prima werkt. Maar met dit soort gekke dingen misschien toch eens wat serieuzer kijken naar de vaak genoemde thermostaat uit dit forum.Get!em schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:37:
[...]
Gezien je toch de module hebt, plot de external heating (hs) eens
Itho Amber 65 + I-WPV 200L | 30m2 Warp vvw | 2x TCL TAC12/XA71 Airco | 9x 430wp op zuid + Growatt MIN 3600TL-XH | Growatt APX 10kW
Moduleren op 1, stop op 3, herstart op 2.Get!em schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:58:
[...]
Je tc loopt dan dus langzaam op, terwijl de Amber al op 36Hz draait. Dan is enige mogelijkheid je afgifte verhogen. D.w.z. bijv flow hoger, boosters bij radiatoren hoger.
Ongeveer 40 m2 VVW, goed geïsoleerd, (nog) geen extra radiatoren (in toekomst wellicht nog bijplaatsen op bovenverdieping in tweede zone).Degast schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:15:
[...]
Leuk al die puzzels.
Hoe ziet je systeem er uit? Vloerverwarming? Huis isolatie? Ook nog radiatoren oid?
Waar zit je tc sensor?
Pomp instelling?
En de tips vragen van voorgangers, hoe staan die instellingen inderdaad?
Een secundair systeem pompt door waardoor e.e.a. snel afkoelt? Zoiets misschien. Immers al het water in het Amber systeem deel lijkt toch vlot af te koelen bij stilstand.
Sensor klein stukje na de driewegklep en ook eentje na de P1 pomp uit het buffervat (50 liter). Alle pompen op hoogste stand.
Er zou niks extra door moeten kunnen pompen, want de pomp zit aangesloten op het amber contact. Deze gaat dus ook uit zodra er niet verwarmd wordt.
Ik denk dat je hem hier te pakken hebt, doordat de HS uit gaat stopt de gehele pomp. Vervolgens duurt het een paar minuten voor hij weer start.Jef04 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 06:50:
[...]
Ah, goeie. Ervan uitgaande dat het ‘Heating Switch’ is, zie hieronder. Het signaal valt 15 seconden weg op het moment van dat uitvallen. Ik gebruik een Nest thermostaat die verder, naar mijn idee, prima werkt. Maar met dit soort gekke dingen misschien toch eens wat serieuzer kijken naar de vaak genoemde thermostaat uit dit forum.
[Afbeelding]
Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module
Heeft er vast mee t maken ja.leejoow schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 07:34:
[...]
Ik denk dat je hem hier te pakken hebt, doordat de HS uit gaat stopt de gehele pomp. Vervolgens duurt het een paar minuten voor hij weer start.
Maar waarom dalen de temperaturen dan zo snel? Dat hoort toch ook niet?
Zou dat niet zijn omdat het buiten koud is, ik kan mij voorstellen dat in een half uur de warmtewisselaar behoorlijk afkoelt als die niet actief wordt verwarmd?Degast schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 07:50:
[...]
Heeft er vast mee t maken ja.
Maar waarom dalen de temperaturen dan zo snel? Dat hoort toch ook niet?
Ontwikkelaar van de Heatpump Listener en Itho Daalderop warmtepomp control module
Dit kan je toch ondervangen door op de Amber de tijdspanne van het thermostaat signaal aan te passen. Hier staat die op 10 minuten dan springt die niet aan/uit de hele tijd.Jef04 schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 06:50:
[...]
Ah, goeie. Ervan uitgaande dat het ‘Heating Switch’ is, zie hieronder. Het signaal valt 15 seconden weg op het moment van dat uitvallen. Ik gebruik een Nest thermostaat die verder, naar mijn idee, prima werkt. Maar met dit soort gekke dingen misschien toch eens wat serieuzer kijken naar de vaak genoemde thermostaat uit dit forum.
[Afbeelding]
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Bij mij niet eigenlijk. Maar plaatsing zal daar ook veel aan doen.leejoow schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:11:
[...]
Zou dat niet zijn omdat het buiten koud is, ik kan mij voorstellen dat in een half uur de warmtewisselaar behoorlijk afkoelt als die niet actief wordt verwarmd?
Wel opvallend dat tc tuo tuo alledrie omlaag gaan. Dus er wordt meer afgekoeld dan alleen de buitenunit?
En de tuo lijkt harder te gaan dan tui. Dus een tegenstroom die omdat buizen ergens traject buiten hebben alles sneller afkoelt?
Er zijn dus verbeteren qua instellingen en qua systeem te behalen als ik dat nu zo zie.
Zodra ik tijd heb probeer ik mijn huidige setup te vatten in een versimpelde installatietekening. Die leg ik vervolgens voor aan Itho en mijn installateur. Hopelijk (en waarschijnlijk) zit daar nog iets voor een grote verbetering.
Nu kan ik gewoon stap voor stap de stooklijn verlagen, tot het huis de gewenste afgifte/temperatuur heeft toch? Het wordt nu nog te warm, maar dat is niet verrassend als de compressor veel langer draait en sneller water rondpompen door het huis.
80 minuten is inderdaad al een stuk beter dan 20 minuten, maar waarom kan de WP niet gewoon de hele dag continu doordraaien (dus 1 run per dag)? Dat zou met de huidige buitentemperaturen en een correct gedimensioneerde WP toch geen enkel probleem moeten zijn?toilet duck schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:42:
Update na gisteren: pomp draait nu steady de hele dag door runs van 70-80 minuten. Dat is dus een mega verbetering ten opzichte van de 20 minuten af en aan die ik had! Heel erg bedankt allemaal.
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 06-12-2025 11:55 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ligt eraan hoe de balans is met afgifte en warmteverlies. En ook waar je huis staat.Andrehj schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:54:
[...]
80 minuten is inderdaad al een stuk beter dan 20 minuten, maar waarom kan de WP niet gewoon de hele dag continu doordraaien (dus 1 run per dag)? Dat zou met de huidige buitentemperaturen en een correct gedimensioneerde WP toch geen enkel probleem moeten zijn?
Voor mijn huis in t buitengebied reken ik met meer graad dagen voor de koudere periode, simpelweg omdat het hier makkelijker en sneller afkoelt dan in bebouwd gebied en ook kouder wordt dan in bijv de randstad. Waar je bij Randstad dan rekent met -7c buitentemperatuur voor warmteverlies, reken ik hier liever met -10c.
Desondanks is het in de huidige dag wel een relatief vlakke temperatuur over NL, maar moet ik rekening houden met een groter dynamiek en daardoor met een grotere warmtepomp met op dit moment een gelijke buitentemperatuur als degene in de Randstad bij een warmteverlies die bij huidige 5C gelijk kan zijn.
En ook keuzes in vloer afwerking kunnen veel uitmaken in afgifte en daarmee aanvoer temperaturen en bijbehorende lengte van runs tov een zelfde huis met zelfde warmteverlies.
Mooi.toilet duck schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 11:42:
Update na gisteren: pomp draait nu steady de hele dag door runs van 70-80 minuten. Dat is dus een mega verbetering ten opzichte van de 20 minuten af en aan die ik had! Heel erg bedankt allemaal.
Zodra ik tijd heb probeer ik mijn huidige setup te vatten in een versimpelde installatietekening. Die leg ik vervolgens voor aan Itho en mijn installateur. Hopelijk (en waarschijnlijk) zit daar nog iets voor een grote verbetering.
Nu kan ik gewoon stap voor stap de stooklijn verlagen, tot het huis de gewenste afgifte/temperatuur heeft toch? Het wordt nu nog te warm, maar dat is niet verrassend als de compressor veel langer draait en sneller water rondpompen door het huis.
Als te snel warm stooklijn verlagen ja. Die wil je eigenlijk zo laag mogelijk. Aangezien je thermostaat gebruikt (nog wel toch) zou die ook bij moeten sturen. (Uit moeten zetten) Bij teveel warmte.
Beetje zoeken naar mooi evenwicht tussen opwarmtijd, lengte runs, en stooklijn ja. (De stooklijn houdt geen rekening met bijvoorbeeld harde wind of zon) maar daar grijpt thermostaat dan eventueel in.
Ik gebruik zelf de optie stooklijn aanpassen adhv ruimte sensor. Dat bevalt me prima. (Die heb ik op ongeveer mijn max doel temperatuur) Dus die zorgt voor verhoging/verlaging stooklijn als eea teveel afwijkt.
Blijft bijzonder dat een installateur een warmtepomp installatie achter laat die elke 20 minuten aan en uit gaat. Dat voorkomt een beetje installateur ook bij een cv op gas.
Laat hem evt eeprom en SW updaten zodat je terug kunt moduleren tot 30Hz en de laatste instellingen hebt tbv vorstbeveiliging en defrosten. (Om een jaar aan slecht draaien te compenseren).
Maargoed misschien koos je wel voor "alleen installatie", en niet inregelen/instellen/werkend systeem of zo.
Alleen de verlaging van je stooklijn gaat al wat doen voor je stroomverbruik verwacht ik. Even los van rustiger draaien, minder slijtage, minder pendelen in binnentemperatuur.
Kijk inderdaad zeker even verder naar het verdere functioneren van je systeem i.v.m. het m.i. best snelle afkoelen van de waardes. (Waarbij het dalen van tou tot onder tui). Dat suggereert een tegenstroom denk ik.
[ Voor 8% gewijzigd door Degast op 06-12-2025 13:37 ]
Ik had gisteren 6,5 draai uur met een verbruik van 7Kwh, heb ik toch liever dan een pomp die de hele dag draait op laag last.Get!em schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 12:05:
[...]
Ligt eraan hoe de balans is met afgifte en warmteverlies. En ook waar je huis staat.
Voor mijn huis in t buitengebied reken ik met meer graad dagen voor de koudere periode, simpelweg omdat het hier makkelijker en sneller afkoelt dan in bebouwd gebied en ook kouder wordt dan in bijv de randstad. Waar je bij Randstad dan rekent met -7c buitentemperatuur voor warmteverlies, reken ik hier liever met -10c.
Desondanks is het in de huidige dag wel een relatief vlakke temperatuur over NL, maar moet ik rekening houden met een groter dynamiek en daardoor met een grotere warmtepomp met op dit moment een gelijke buitentemperatuur als degene in de Randstad bij een warmteverlies die bij huidige 5C gelijk kan zijn.
En ook keuzes in vloer afwerking kunnen veel uitmaken in afgifte en daarmee aanvoer temperaturen en bijbehorende lengte van runs tov een zelfde huis met zelfde warmteverlies.
Ja, is qua totale kWh ook beter. Enige is dat je huis dan wel zo geïsoleerd moet zijn dat hij de overige 18u niet afkoelt. Dat is hier met een huis uit 1990 niet haalbaar zonder extreme extra isolatie.bommer schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 13:47:
[...]
Ik had gisteren 6,5 draai uur met een verbruik van 7Kwh, heb ik toch liever dan een pomp die de hele dag draait op laag last.
Kijk, deze staat bij mij op 0. Zet ‘m voor nu eens op 15, kijken of deze kleine uitschakelmomenten dan ondervangen worden.Degast schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 09:01:
M9.09
Systeem configuratie -vertragingextern signaal
Dank voor de hulp allen!