Temperaturen nemen inderdaad best een duik. Situatie: klein stukje buis buiten naar de dakdoorvoer (+/- 50 cm?, Amber op plat dak) en binnen staat alles inclusief aanvoerlengte in een ‘koude’ berging. Dus de warmte zal er wel snel afgaan. Buizen uiteraard wel geïsoleerd. Alleen bochten moeten nog, zo’n klusje wat blijft liggen :’).Degast schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 07:50:
[...]
Heeft er vast mee t maken ja.
Maar waarom dalen de temperaturen dan zo snel? Dat hoort toch ook niet?
Bij verder verlagen stooklijn komt tc na een run niet meer zo makkelijk op voldoende lage temperatuur. Heb nu delta herstart op slechts 1 gezet bij de lagere stooklijn. Ben benieuwd. Beneden is het niet zo erg als er langer tussen de runs zit. De vloer houdt warmte vast. Maar de bovenverdieping (kinderkamers met dutjes overdag) koelt wel snel af. Daar heb ik gelukkig door alle eerdere problemen al elektrische bijverwarming staan, maar die wil ik niet als hoofdverwarming daar gebruiken natuurlijk.
Ik heb een paar betere foto's gemaakt van de setup. Als ik het goed zie gaat de retour van de verwarming naar het buffervat. Begrijp ik van jullie goed dat dat dus niet moet? De retour moet samenkomen met de retour van TW en dan samen terug naar buiten, er moet alleen water in de buffer direct van de pomp komen?
Eerder is installateur al langsgekomen on de retour van TW buiten de buffer om te laten lopen. Die ging daar ook eerst doorheen.
De foto's:
:strip_exif()/f/image/xzMc6hV0PCt0qfvUpMG5UU7q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kki3WxFUJbZGPTLr4qnGS2db.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fjk6hW6QHXUSiSU8GtPKR8mB.jpg?f=fotoalbum_large)
@Andrehj Dat hierboven zou dus de oorzaak kunnen zijn. 1 of 2 pagina's terug in de topic heb ik wat meer context gedeeld en is vrij veel inhoudelijk op gereageerd. Ben benieuwd wat jij ervan denkt!
@Degast Nee op dit moment geen thermostaat. Heb ik er tussenuit gehaald om zuiver te testen.
Ik heb een paar betere foto's gemaakt van de setup. Als ik het goed zie gaat de retour van de verwarming naar het buffervat. Begrijp ik van jullie goed dat dat dus niet moet? De retour moet samenkomen met de retour van TW en dan samen terug naar buiten, er moet alleen water in de buffer direct van de pomp komen?
Eerder is installateur al langsgekomen on de retour van TW buiten de buffer om te laten lopen. Die ging daar ook eerst doorheen.
De foto's:
:strip_exif()/f/image/xzMc6hV0PCt0qfvUpMG5UU7q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kki3WxFUJbZGPTLr4qnGS2db.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fjk6hW6QHXUSiSU8GtPKR8mB.jpg?f=fotoalbum_large)
@Andrehj Dat hierboven zou dus de oorzaak kunnen zijn. 1 of 2 pagina's terug in de topic heb ik wat meer context gedeeld en is vrij veel inhoudelijk op gereageerd. Ben benieuwd wat jij ervan denkt!
@Degast Nee op dit moment geen thermostaat. Heb ik er tussenuit gehaald om zuiver te testen.
@toilet duck Zo is er (in ieder geval door mij) geen chocola van te maken. Teken even een duidelijk schema van de huidige situatie, dan kunnen we daar naar kijken.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hierbij de schets die ik heb gemaakt van de installatie zoals deze bij mij is. Technisch ongetwijfeld niet helemaal zoals het hoort, maar hopelijk is het wel duidelijk. Ik heb geprobeerd de plaatsing in het schema enigszins overeen te laten komen met de realiteit. Zie 2 posts hierboven de bijbehorende foto's.
/f/image/qII0yhb8VaNlw1VaIb1iXm9s.png?f=fotoalbum_large)
@Andrehj Je hebt gelijkt, thanks voor het aangeven.
/f/image/qII0yhb8VaNlw1VaIb1iXm9s.png?f=fotoalbum_large)
@Andrehj Je hebt gelijkt, thanks voor het aangeven.
[ Voor 7% gewijzigd door toilet duck op 06-12-2025 23:09 ]
Ik snap dit niet zo. Maar anderen weten het nog beter. Welke functie heeft die buffer zo?
Extra pomp, waarom? M.i. overbodig. Sowieso als vvw open verdeler heeft, en de vloer wat massa, waarom dan sowieso buffervat? Lijkt me zo 123 ook overbodig.
Nu denk ik dat die extra pomp gewoon het hete water zo rechtdoor het buffervat trekt. Menging vind er ook niet plaats, als dat oorspronkelijk de bedoeling was. (Dat suggereert die extra pomp) En de functie als systeem vergroting is zo ook maar matig m.i.
Bij wegvallen vraag gaat doe pomp dan ook uit?.
Radiatoren wel ingeregeld? Debiet klep er tussen ofzo?
Driewegklep op B (sww/standaard) en extra pomp aan geeft raar circuit. (Tenzij terugslagkleppen op juiste plek)
Buffervat zou ik zelf op retour aansluiten als je het dan toch nodig hebt.
Linksboven retour in, rechtsonder uit. Extra pomp er tussenuit. Aanvoer naar vvw en die radiatoren gewoon direct op driewegklep.
Extra pomp, waarom? M.i. overbodig. Sowieso als vvw open verdeler heeft, en de vloer wat massa, waarom dan sowieso buffervat? Lijkt me zo 123 ook overbodig.
Nu denk ik dat die extra pomp gewoon het hete water zo rechtdoor het buffervat trekt. Menging vind er ook niet plaats, als dat oorspronkelijk de bedoeling was. (Dat suggereert die extra pomp) En de functie als systeem vergroting is zo ook maar matig m.i.
Bij wegvallen vraag gaat doe pomp dan ook uit?.
Radiatoren wel ingeregeld? Debiet klep er tussen ofzo?
Driewegklep op B (sww/standaard) en extra pomp aan geeft raar circuit. (Tenzij terugslagkleppen op juiste plek)
Buffervat zou ik zelf op retour aansluiten als je het dan toch nodig hebt.
Linksboven retour in, rechtsonder uit. Extra pomp er tussenuit. Aanvoer naar vvw en die radiatoren gewoon direct op driewegklep.
Ik lees nu al je berichten terug.
Systeem is m.i. beetje rommelig. Je hebt e.e.a. aangepast na maart, heeft dat wel geholpen?
Kon je ook koelen? Daar wel terugslagklep? (Op retour "uit" rechts onder buffervat, richting buffervat geblokkeerd dus)
Ik las de berichten van maart of mei van Bommer, wbt systeem inhoud ed.
Als er voldoende water rondgepompt kan worden zie mijn voorgaande bericht.
Systeem is m.i. beetje rommelig. Je hebt e.e.a. aangepast na maart, heeft dat wel geholpen?
Kon je ook koelen? Daar wel terugslagklep? (Op retour "uit" rechts onder buffervat, richting buffervat geblokkeerd dus)
Ik las de berichten van maart of mei van Bommer, wbt systeem inhoud ed.
Als er voldoende water rondgepompt kan worden zie mijn voorgaande bericht.
Mijn systeem zit precies hetzelfde aangesloten behalve dan dat ik enkel vvw heb ipv radiatoren. Hier maar 24L buffer. Zelf schakel ik de extra pomp met een shelly en HA omdat ik het zonde vind om die continue te laten lopen.
Ik had de buffer voorheen nodig ivm vvw met mengverdelers, hierdoor ging de afgifte van warmte niet snel genoeg. Ondertussen is die mengverdeling eruit voor pomploze verdelers.
Toch vind ik de buffer wel fijn. Kan gewoon draaien op 4 groepjes vvw als alleen de bovenverdieping wat nodig heeft(veel zit gewoon handmatig dicht en gebruik ik enkel voor koelen). En de amber draait gewoon op pompsnelheid laag.
Ik denk dat een installateur deze setup graag kiest omdat ze normaal gesproken een aantal specifieke problemen voorkomt. Pendelen bij trage afgifte, geluid in de leidingen ivm hoge pompsnelheid, defrosts. Het komt allemaal iets minder precies met inregelen.
Deze setup zal vast (iets) minder efficiënt zijn maar dat maakt de meeste installateurs natuurlijk niet uit.
Ik had de buffer voorheen nodig ivm vvw met mengverdelers, hierdoor ging de afgifte van warmte niet snel genoeg. Ondertussen is die mengverdeling eruit voor pomploze verdelers.
Toch vind ik de buffer wel fijn. Kan gewoon draaien op 4 groepjes vvw als alleen de bovenverdieping wat nodig heeft(veel zit gewoon handmatig dicht en gebruik ik enkel voor koelen). En de amber draait gewoon op pompsnelheid laag.
Ik denk dat een installateur deze setup graag kiest omdat ze normaal gesproken een aantal specifieke problemen voorkomt. Pendelen bij trage afgifte, geluid in de leidingen ivm hoge pompsnelheid, defrosts. Het komt allemaal iets minder precies met inregelen.
Deze setup zal vast (iets) minder efficiënt zijn maar dat maakt de meeste installateurs natuurlijk niet uit.