Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:59
tjipkevdp schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:47:
Even vraagje over de 1e orde vorstbeveiliging. Zo te zien pakt die bij mij altijd het water uit het sww vat? Met regelmatig als effect dat even later hij een sww run moet doen, omdat door de vorstbeveiliging het water te veel is afgekoeld...

Tenminste ik heb de indruk dat ik dat hier zie:

[Afbeelding]

Hierbij is het water in boilervat bijna 3 graden afgekoeld

Ik snap dat de Amber denkt, dat water in de boiler is lekker warm, laat ik dat pakken, maar ja dan gaat dat lekker warme water door een stuk koude leidingen naar het koude buiten... niet heel efficiënt.
Is er ergens in te stellen dat hij het uit het CV circuit haalt (ik heb vloerverwarming)? Dan is hij misschien wat langer bezig, maar ik denk wel dat je daar minder van merkt (en dat het efficiënter is?)

(Ter info, dat hij hierboven 'pas' om 4 uur aan gaat, is omdat ik standaard een vrij lage temperatuur ingesteld heb maar ik die om 4:00 via HA hoger zet om te voorkomen dat er iemand 's ochtends onder een koude douche staat)
Is dat niet een defrost? Die keuze via sww kan je uitschakelen in de software.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:59
darkfujita schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:10:
Hmm merk dat de amber het nu toch wel wat lastiger heeft. Maak nu runs van 4 a 5 uur aaneengesloten. Daarna periode van 6 uur niet. Om vervolgens weer 4 a 5 uur aan te gaan.
[Afbeelding]

Temperatuur is eigenlijk vrij constant, dus dat zit wel goed, maar vraag me af of het beter is om de aanvoer nu toch wat hoger te zetten. Want zodra ik de gewenste temperatuur binnen bereik, hoeft de aanvoer temperatuur niet omhoog toch?

Tja wat is wijsheid... Als ik kijk naar mijn totale stroom verbruik van vandaag (sinds 00.00) zit ik pas op 13.5kwh. Dat is incl eitje gebakken vanochtend. Verder niet thuis geweest. Vind dat dus niet bijster hoog voor deze koude dagen.
Staat de hysterese van de PNI wel op 0.2?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:57
@Carboy54 de 'dead zone' is dit he? Nee die heb ik op 0,1 gezet. Waarom? Wil dat die iets vaker aanslaat, want boven verdieping koelt te snel af. Anders denk ik datie nog langere runs maakt & nog langer uit blijft. Of is die aanname fout?
Pagina: 1 ... 130 131 Laatste