Is dat niet een defrost? Die keuze via sww kan je uitschakelen in de software.tjipkevdp schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:47:
Even vraagje over de 1e orde vorstbeveiliging. Zo te zien pakt die bij mij altijd het water uit het sww vat? Met regelmatig als effect dat even later hij een sww run moet doen, omdat door de vorstbeveiliging het water te veel is afgekoeld...
Tenminste ik heb de indruk dat ik dat hier zie:
[Afbeelding]
Hierbij is het water in boilervat bijna 3 graden afgekoeld
Ik snap dat de Amber denkt, dat water in de boiler is lekker warm, laat ik dat pakken, maar ja dan gaat dat lekker warme water door een stuk koude leidingen naar het koude buiten... niet heel efficiënt.
Is er ergens in te stellen dat hij het uit het CV circuit haalt (ik heb vloerverwarming)? Dan is hij misschien wat langer bezig, maar ik denk wel dat je daar minder van merkt (en dat het efficiënter is?)
(Ter info, dat hij hierboven 'pas' om 4 uur aan gaat, is omdat ik standaard een vrij lage temperatuur ingesteld heb maar ik die om 4:00 via HA hoger zet om te voorkomen dat er iemand 's ochtends onder een koude douche staat)
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.