• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:13
tjipkevdp schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:47:
Even vraagje over de 1e orde vorstbeveiliging. Zo te zien pakt die bij mij altijd het water uit het sww vat? Met regelmatig als effect dat even later hij een sww run moet doen, omdat door de vorstbeveiliging het water te veel is afgekoeld...

Tenminste ik heb de indruk dat ik dat hier zie:

[Afbeelding]

Hierbij is het water in boilervat bijna 3 graden afgekoeld

Ik snap dat de Amber denkt, dat water in de boiler is lekker warm, laat ik dat pakken, maar ja dan gaat dat lekker warme water door een stuk koude leidingen naar het koude buiten... niet heel efficiënt.
Is er ergens in te stellen dat hij het uit het CV circuit haalt (ik heb vloerverwarming)? Dan is hij misschien wat langer bezig, maar ik denk wel dat je daar minder van merkt (en dat het efficiënter is?)

(Ter info, dat hij hierboven 'pas' om 4 uur aan gaat, is omdat ik standaard een vrij lage temperatuur ingesteld heb maar ik die om 4:00 via HA hoger zet om te voorkomen dat er iemand 's ochtends onder een koude douche staat)
Is dat niet een defrost? Die keuze via sww kan je uitschakelen in de software.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54
darkfujita schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:10:
Hmm merk dat de amber het nu toch wel wat lastiger heeft. Maak nu runs van 4 a 5 uur aaneengesloten. Daarna periode van 6 uur niet. Om vervolgens weer 4 a 5 uur aan te gaan.
[Afbeelding]

Temperatuur is eigenlijk vrij constant, dus dat zit wel goed, maar vraag me af of het beter is om de aanvoer nu toch wat hoger te zetten. Want zodra ik de gewenste temperatuur binnen bereik, hoeft de aanvoer temperatuur niet omhoog toch?

Tja wat is wijsheid... Als ik kijk naar mijn totale stroom verbruik van vandaag (sinds 00.00) zit ik pas op 13.5kwh. Dat is incl eitje gebakken vanochtend. Verder niet thuis geweest. Vind dat dus niet bijster hoog voor deze koude dagen.
Staat de hysterese van de PNI wel op 0.2?

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-12 21:49
@Carboy54 de 'dead zone' is dit he? Nee die heb ik op 0,1 gezet. Waarom? Wil dat die iets vaker aanslaat, want boven verdieping koelt te snel af. Anders denk ik datie nog langere runs maakt & nog langer uit blijft. Of is die aanname fout?

• hondacb50
  • Laatst online: 00:50
Carboy54 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:57:
[...]

Is dat niet een defrost? Die keuze via sww kan je uitschakelen in de software.
Nee dat is zeker geen defrost! De warmtepomp draait niet eens hier, vandaar dat de circulatiepomp aan gaat als vorstbeveiliging. Ik heb ook even een screenshot uit homeassistant gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEZLq6dIcBFJCkZ22fIkKBiRxfQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OzlyywEabfVtmsm4Qpt3IXwK.png?f=fotoalbum_large

Met nachtverlaging is het elke nacht wel raak op deze manier. Je ziet duidelijk de koppeling tussen de heat exchanger temperaturen en de sww temperatuur drop.
Voor de liefhebber, defrosts zien er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vG7hFInWmLlPOyTsx2CXap-Detc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/g9YDCfovqz774DqmwzhXpcFu.png?f=fotoalbum_large

• hondacb50
  • Laatst online: 00:50
Degast schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:17:
@tjipkevdp
Ehm, ok, kan me niet herinneren dat ik dat hier eerder las? @hondacb50 . Zelf ook nog niet mogen constateren. Maar ik lees niet zo mooi uit, en zie dus niet wat er midden in de nacht gebeurt. (Maar ook nog niet gebeurd op een vroege ochtend, als de thermostaat niet vraagt aan Amber bij mij). Wel interessant!
Begrijpelijk, dat is wel de kracht van de monitoring via home assistant! Krijg je net wet meer inzicht dan via het schermpje op de binnenunit!

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:27
Ja, maar ondertussen springt ie hier tot nu niet aan nadat woensdag de boiler op 62 graden was, en ondanks 2 keer douchen. Dan is m'n buffer wel bijna op. En mijn conclusie dus dat ik dit niet aan de hand lijk te hebben. Dan was ie wel eerder weer aangesprongen?

Is het geen vorm van valse trek?
Edit: Nee want dan had je het ook in TC gezien.

[ Voor 7% gewijzigd door Degast op 21-11-2025 07:29 ]

• Carboy54
darkfujita schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:57:
@Carboy54 de 'dead zone' is dit he? Nee die heb ik op 0,1 gezet. Waarom? Wil dat die iets vaker aanslaat, want boven verdieping koelt te snel af. Anders denk ik datie nog langere runs maakt & nog langer uit blijft. Of is die aanname fout?
Dat is ook prima 0.1

• Degast
Degast schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 07:11:
Ja, maar ondertussen springt ie hier tot nu niet aan nadat woensdag de boiler op 62 graden was, en ondanks 2 keer douchen. Dan is m'n buffer wel bijna op. En mijn conclusie dus dat ik dit niet aan de hand lijk te hebben. Dan was ie wel eerder weer aangesprongen?

Is het geen vorm van valse trek?
Edit: Nee want dan had je het ook in TC gezien.
Ok, ik heb het wel misschien ook ja. Maar pas vanmorgen voor het eerst. Interessant!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ben aan t sleutelen geweest aan de stooklijn hier. Tot nog toe heel tevreden. Zeker in combinatie met de Plugwise thermostaat die een snel dalende buitentemperatuur meeneemt in de beslissing om alvast te gaan (voor)verwarmen.

Stooklijn redelijk vlak gezet met setpoint 27 bij 10 , 28c bij 5c en bij 0c en 30 bij -10c

Gezien het hier afgelopen nacht daalde tot -3,5c buiten was dit een mooie test.

Temperatuur is vlak gebleven in de woonkamer. Variërend tussen 20,6 en 20,8. Thermostaat staat op 20,5c, Plugwise heeft een dynamische hysterese op basis van inleren op stookcurve (zelf ingeven), buitentemperatuur en woonkamer temperatuur.

Met een run van 20u gisteravond tot 4 uur en vanaf 4:30 daarna een run tot nu.

Beperkende factor is echt de defrost, die kost 8 minuten per keer, en 15 minuten om weer in de lage frequentie compressor te komen. Met 14 defrosts sinds 20u gisteravond dus bijna 2 uur niet verwarmen en 3,5 uur recovery. Dus bijna 30% van de tijd.

• darkfujita
  • Laatst online: 17-12 21:49
Get!em schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:38:
Ben aan t sleutelen geweest aan de stooklijn hier. Tot nog toe heel tevreden. Zeker in combinatie met de Plugwise thermostaat die een snel dalende buitentemperatuur meeneemt in de beslissing om alvast te gaan (voor)verwarmen.

Stooklijn redelijk vlak gezet met setpoint 27 bij 10 , 28c bij 5c en bij 0c en 30 bij -10c

Gezien het hier afgelopen nacht daalde tot -3,5c buiten was dit een mooie test.

Temperatuur is vlak gebleven in de woonkamer. Variërend tussen 20,6 en 20,8. Thermostaat staat op 20,5c, Plugwise heeft een dynamische hysterese op basis van inleren op stookcurve (zelf ingeven), buitentemperatuur en woonkamer temperatuur.

Met een run van 20u gisteravond tot 4 uur en vanaf 4:30 daarna een run tot nu.

Beperkende factor is echt de defrost, die kost 8 minuten per keer, en 15 minuten om weer in de lage frequentie compressor te komen. Met 14 defrosts sinds 20u gisteravond dus bijna 2 uur niet verwarmen en 3,5 uur recovery. Dus bijna 30% van de tijd.
Thanks voor het delen. Klinkt als redelijk zelfde scenario & settings die ik hier thuis draai. Merk alleen dat de defrosts hier iets minder zijn. Wat is de delta op je aanvoer / retour?

Hoor trouwens graag anderen hun bevindingen, zodat we wat kunnen benchmarken.

• Get!em
  • Niet online
darkfujita schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:44:
[...]

Thanks voor het delen. Klinkt als redelijk zelfde scenario & settings die ik hier thuis draai. Merk alleen dat de defrosts hier iets minder zijn. Wat is de delta op je aanvoer / retour?

Hoor trouwens graag anderen hun bevindingen, zodat we wat kunnen benchmarken.
Ik heb een buffervat parallel en dus twee circuits.

Circuit Amber buitenunit naar buffer en buffer naar vloerverwarming. Hierbij is TC (aanvoer vloerverwarming gelijk aan retour in Amber circuit.

Circuit Amber zit vannacht op
Tui 29,2c
Tuo 32,8c

Circuit buffer vvw
TC 29,2
Retour vvw 25c

Door de verminderde flow (1450l/u) in de max stand is circuit Amber de delta groter dan vorige winter. Toen was flow 2100l/u.
Itho heeft een wijziging gedaan tijdens het vervangen van de BUH , maar kan de oorzaak van de verminderde flow niet vinden.

Berekende thermal power op het Amber circuit zit dan ongeveer op 6300W

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 21-11-2025 13:31 ]

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:12
Stooklijn
-5/38 0/36 5/33 15/28 20/25
M1.1: 5
M1.2: 2
M1.3: 2
M1.16 aan
M1.17 21
M1.19 35
M1.22 uit

Thermostaat hysterese 0,2 ingesteld op 21,5gr
De thermostaat hangt in een kamer waar bijna de helft van de wanden ramen zijn van vloer tot plafond inclusief ventilatie via dauerluftung met Co2 sturing (geen balansventilatie want kind met huisstofmijt allergie).
Afgelopen dagen moest de WP erg hard werken om alles een beetje op temp te krijgen. Op de een of andere manier had hij woensdag na een dag de temp eindelijk op 21,5, om vervolgens in de nacht 4 uur lang niets te doen..? Waarom weet ik niet.
Huis is voorzien van VVW (15 cm hoh in het beton), zowel het soutterain als de BG, 1e verd. geen verwarming behalve de badkamer VVW. Soutterrain knijp ik flink alle routes, en op de BG staat alle wijd open.
Pompsnelheid staat overigens op medium...
heb nu pas voor het eerst een vorst dus moet nog een boel tweaken. als er tips zijn hoor ik het graag :)

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Degast
Stooklijn
-10 30c/-2 29c/3 27c/8-26c/16-24c

Vloer is buffer.

Over laatste 24 u 5 keer defrost. Midden van het land. Opstelling op zuid. Tegen in de zon liggende gevel vanaf 10.00.

m1.01:3
M1.02:1
M1.03:1
M1.16 aan
M1.17 20 (thermostaat maximaliseert ook)

M5.01 uit
M5.04 aan.
M5.05 15c. (Kom ik nooit aan)
M5.06 uit 00.00 tot 10.00.
M5.07 F5

Thermostaat van Tado, gebruik nachtverlaging. Stook tot 22:30, dan graad omlaag. Om 9.30 0.3 graden omhoog. Om 12.30 weer op "hoge" stand. (+0.7 graden)
Sww en legionella (1*per week) om 12.00.

Resultaat: draait vooral als kans op zon hoogste. En kans op hoge temperaturen hoogste.
Wil draaien tussen 03.00 en 9.30 zo veel mogelijk voorkomen i.v.m. ongunstige buitentemperatuur, hogere luchtvochtigheid?, en geen kans op zon.
Draaide gisteren 15 uur veelal op 55 hz. (Begint met dit koudere weer om 9.30 op max 55hz, (obv vraag thermostaat) totdat om 10.00 de stille stand uitgaat. Waarvan ik begreep dat het energetisch beste peil was. Dan eerst wat hoger (want hele massa is dan wel wat afgekoeld natuurlijk). Vandaag startte ie op 90Hz om 10.00, gevolgd door defrost, en daarna ging ie snel rustiger verder. Op 55 Hz.
Gisteren avond 42-49 Hz. Meen ik.

Deze ochtend bijna volledig op de zonnepanelen. Batterijen zelfs wat aangevuld op zon. Nu zo SSW run, dan gaat dat weer op waarschijnlijk.

Nb. Deze morgen 1 defrost gehad. Voor het eerst dat ik ook echt een hele volle, witte, condensor had. (Andere keren die ik zag wel rook van vocht maar geen rijp) Leuk om te zien, zat ik al sinds installatie op te wachten. Duurde nu ook iets langer, eerder vaak maar minuut of 4-5, nu ca 8.

[ Voor 9% gewijzigd door Degast op 21-11-2025 12:05 ]

• MaartenBreddels
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-12 10:06
Carboy54 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:53:
[...]

Sensor issues? 98% kans dat het jouw UTP kabels zijn. Alle signalen gaan door deze kabels naar de binnenunit vise versa. Wissel de kabels eens om in binnen en buitenunit. Zijn ze toevallig ingekort?
Kabels verwisseld, sensor waarde blijft wegvallen (bovenste grafiek is vlak)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0QaOLXUkvgrK9vTrwnK3uu79GM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/owOI3jK3NCzofDBba6ZUJjIt.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt ook hierdoor alsof de defrost niet goed gaan. Wanneer Ta wegvalt gaat status "Defrost" aan (vorstlint warm), aar een echte defrost cycle blijft uit, zie resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxvf2HiSKKDgpCeMbLlWCVbWgQg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IACrQbgmIzh7d0ULZPvdy8PX.png?f=fotoalbum_large

Is de enige manier voor een handmatige defrost om koelen in te schakelen? Met deze ijsopbouw denk ik niet dat 1 defrost cycle genoeg is voor herstel.

• Carboy54
MaartenBreddels schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:27:
[...]

Kabels verwisseld, sensor waarde blijft wegvallen (bovenste grafiek is vlak)
[Afbeelding]

Het lijkt ook hierdoor alsof de defrost niet goed gaan. Wanneer Ta wegvalt gaat status "Defrost" aan (vorstlint warm), aar een echte defrost cycle blijft uit, zie resultaat:
[Afbeelding]

Is de enige manier voor een handmatige defrost om koelen in te schakelen? Met deze ijsopbouw denk ik niet dat 1 defrost cycle genoeg is voor herstel.
Zit er wel warmte in jouw afgifte systeem of buffer. Zonder warmte kan hij ook niet defrosten. BuH actief?

• MaartenBreddels
Eindelijk vorstvrij. Het systeem is groot genoeg (heb dat Amber flowchart gevolgd). behoorlijk wat vloerverwarming + waterinhoud.

Ik vraag mij nu er helemaal geen probleem is met Ta, het kan ook dat de buitenunit Ta gewoon niet meer update wanneer het vorstlint aan staat, maar dat weet ik niet zeker.

Blijft nog wel de vraag waarom mijn vorstlint zo vaak aan staat (oude firmware? Waar vind ik dat, en gaat het om de firmware van de binnen of buiten unit?).
Daarnaast gek dat het defrosten niet lukte, of hij zo dichtvroor.

Kan dit komen omdat de WP zo kort aan/uit gaat (pedelt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_MALSLWiGdjEWuf8vmpk4D2CeSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0KAw8G9tYvd4nuhXb5Q06GKN.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een tado thermostaat, en moest via tado vragen om die goed in te stellen, maar dit gedrag (9 minuten aan) lijkt me niet helemaal in lijn met de documentatie van de amber. Kan dit ook voor problemen zorgen met bevriezen/defrosts?

• Carboy54

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-12 10:40
MaartenBreddels schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:15:
Eindelijk vorstvrij. Het systeem is groot genoeg (heb dat Amber flowchart gevolgd). behoorlijk wat vloerverwarming + waterinhoud.

Ik vraag mij nu er helemaal geen probleem is met Ta, het kan ook dat de buitenunit Ta gewoon niet meer update wanneer het vorstlint aan staat, maar dat weet ik niet zeker.

Blijft nog wel de vraag waarom mijn vorstlint zo vaak aan staat (oude firmware? Waar vind ik dat, en gaat het om de firmware van de binnen of buiten unit?).
Daarnaast gek dat het defrosten niet lukte, of hij zo dichtvroor.

Kan dit komen omdat de WP zo kort aan/uit gaat (pedelt):
[Afbeelding]

Ik heb een tado thermostaat, en moest via tado vragen om die goed in te stellen, maar dit gedrag (9 minuten aan) lijkt me niet helemaal in lijn met de documentatie van de amber. Kan dit ook voor problemen zorgen met bevriezen/defrosts?
Ik zie ook bij jou dat verwarmen steeds aan/uit wordt geschakeld.
Dat verklaard waarschijnlijk dat je water temp naar zo,n 20 graden zakt , dat zal toch te laag zijn voor een goede defrost.

Tijdens een defrost wordt er al zo,n 10 graden onttrokken aan het water , dan moet je Amber echt wel een tijdje doorkachelen om dat weer op orde te krijgen voor de volgende defrost.
Je zou ook als test op stooklijn only kunnen draaien ,
Een thermostaat die na 9 minuten afschakeld heb je niet veel aan bij deze buitentemperatuur.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Degast
Bij mij zakt de temperatuur maar een paar graden tijdens defrost. (Vloerverwarming in massa) En veert snel terug.

Zet de vertraging thermostaat signaal op bijvoorbeeld een half uur. Om pendelen te beperken.

Tado thermostaat kan tegenwoordig op "Amber" gezet zag ik. Heb ik vorige week gedaan. Nog niet direct ondekt wat dat doet, lijkt wat minder te schakelen. Daarvoor had ik hem ingesteld op een ander merk aan/uit warmtepomp om gedrag te stimuleren.

Maar had dat sowieso al ingeregeld dmv stooklijn, uitschakel vertraging en tR instellingen. (Die gaat iets eerder moduleren aansturen dan tado op temperatuur is)

[ Voor 58% gewijzigd door Degast op 21-11-2025 15:27 ]

• Derpie1234
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:43
Ben bezig met de amber electrisch aan te sluiten. Omdat ik voor full electric ga heb ik het volgende component besteld uit de hulp document installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZliI9DHKFp7pkALJi58uxaImkI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QjrrDE3EvjZRJgrfxmj7O9t5.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag binnen gekregen maar ik zie niet hoe ik hier 2 fasen van kan maken. Klopt het dat deze niet geschikt is ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ez0VcofcpegrFhujedS1qgQg5WE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hMRVpryYDICyPXjoMWgMfw47.jpg?f=fotoalbum_large

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Derpie1234 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:37:
Ben bezig met de amber electrisch aan te sluiten. Omdat ik voor full electric ga heb ik het volgende component besteld uit de hulp document installatie:
[Afbeelding]

Vandaag binnen gekregen maar ik zie niet hoe ik hier 2 fasen van kan maken. Klopt het dat deze niet geschikt is ?

[Afbeelding]
Dit is een automaat waarbij de N niet geschakeld wordt, bijvoorbeeld in Duitsland worden installaties zo gebouwd. In Nederland schakelen we de L en N, dus heeft een kookgroep ook 4 aansluitingen.

Maar een kookgroep is sowieso een onding wat alleen bij een eenfase huisaansluiting gebruikt mag worden. Ik zou gewoon een 3P+N C16 aardlekautomaat gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/KRz9YO1Rq72G/7oGrgy/550x649.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door fsfikke op 21-11-2025 16:44 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• MaartenBreddels
Degast schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:18:
Tado thermostaat kan tegenwoordig op "Amber" gezet zag ik. Heb ik vorige week gedaan. Nog niet direct ondekt wat dat doet, lijkt wat minder te schakelen. Daarvoor had ik hem ingesteld op een ander merk aan/uit warmtepomp om gedrag te stimuleren.
Hoe kan je dat zelf doen? Ik heb een tado v3+ systeem.

• Degast
@Derpie1234 bij gebruik werkschakelaar kunnen 2 losse groepen m.i. ook gewoon. Ik zou ze bij 3 fase wel netjes verdelen.
2 aardlekautomaat en kan ook. Voordeel zou zijn dat als BUH voor sluiting zou zorgen de Amber het nog wel doet.
Algemeen: Sowieso even denken over de fase waarop je de Amber zet kan geen kwaad m.i.
Even denken of je wil bemeteren! Ik dacht eerst van niet en nu beetje spijt.

@MaartenBreddels je hebt aangesloten op aan/uit neem ik aan? Misschien deed ik het als installateur. Weet al niet mee hoe. Pas een week geleden. Kies bij instellingen, kamers en apparaten, slimme thermostaat voor bijvoorbeeld spider. Of een andere domme thermostaat.
Met de Pro app kon ik makkelijk voor type aansturing kiezen (relais is code R01 waarschijnlijk). Maar moest wel bridge scannen, waarmee dat doorgegeven werd aan tado. Dat kan helaas niet iedereen en dan moet je gaan mailen ja. (Hun forum?)
In het verleden kon je met een code de juiste aansturing instellen, kan tegenwoordig die codes niet meer vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMas6jBiXuLttzs1AFpRlSPod0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KJiPzcQs1Bd6P4YyfRdNtcz0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Degast op 21-11-2025 18:18 ]

• Ronaldwest
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-12 19:07
leejoow schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:07:
[Afbeelding]

Ik heb een aantal beveiligingen (per fase 1) die er uit klapt als hij te heet wordt. Dit kan bijvoorbeeld door lucht komen. Ik ga er van uit dat er een soortgelijke beveiliging op de Amber BUH aanwezig is.
Vandaag eindelijk even wat tijd gehad om er naar te kijken en na een beetje gerommeld te hebben aan de onderbreking deed de buh het weer. Dank voor de tip.

• tjipkevdp
  • Laatst online: 22:37
Carboy54 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:57:
[...]

Is dat niet een defrost? ...
@Carboy54 dank voor het meekijken/denken. Zoals @hondacb50 al schreef is dit zeker geen defrost (zie ook de bovenste balk die grijs=uit is). Ik zie overigens dat dit niet de 1e maar de 2e orde vorstbeveiling is. (De documentatie zegt dat 1e vorstbeveiliging alleen bij standby van amber is). Ik zie ook een hele korte compressortijd wat ik ook in de beschrijving bij 2e orde zie staan: " De tweede orde vorstbeveliging is de tweede maatregel om te voorkomen dat
het systeemwater bevriest. De circulatiepomp P0 en de compressor worden kort aangezet om het systeemwater te verwarmen."
Alleen de compressor gaat maar 10 seconden aan zo te zien, op 30hz (1 meetpunt), waarbij ik me afvraag wat is daar het nut van, maar ja het is mijn vak niet :P
.... Die keuze via sww kan je uitschakelen in de software.
Ik zie alleen de setting: "M13.11. Circuitwissel tijdens ontdooicyclus aan/uit", maar dat is de ontdooicyclus wat gelijk is aan de defrost neem ik aan?

Ik denk dat ik adhv de temperatuur in Tui en Ta ga proberen om vlak van te voren gewoon een (korte) cv run te draaien. De Amber is verre van perfect, maar dat ik toch via HA allerlei dit soort extra 'functionaliteit' kan toevoegen (of in ieder geval proberen 8)), is toch wel een grote pre.

• Degast
Benieuwd of dat helpt, inderdaad vervelende eigenschap. Ik heb t pas sinds 2 dagen.

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-12 12:52
leejoow schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:42:
[...]

Kan je dat niet heel makkelijk testen door de verwarming los te halen een nachtje?
Heb gisteren eea bekeken en gemeten. De aansluiting vd bodemplaat verwarming zit in het inwendige vd buitenunit. Kan daar, denk ik, alleen bij na (gedeeltelijke) ontmanteling. De extra drain verwarming, helemaal links op het aansluitblok komt inderdaad alleen onder spanning tijdens een defrost. De periode duurde 15 minuten.

• wowly
Vraagje, wat is beter, pompsnelheid hoog en stooklijn omlaag, of stooklijn hoger en pompsnelheid in de middenstand?

Ik vraag dit omdat ik wat aan het testen ben met de vorst. Momenteel met 3 graden vorst met gemiddelde pomp snelheid is de wp eigenlijk continue op 90 Hz aan het draaien

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-12 09:44
@wowly
Pomp snelheid omhoog, betekend meer flow.
Hierdoor zakt je delt-t.
Je zal dus nog minder warmte afgeven. Ik zou je stooklijn bij de lage temperaturen wat hoger zetten.

Een 5 punts stooklijn vind je niet overal dus je kan best wel een stijlere curve maken bij wat kouder weer.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Degast
@wowly hoe warm wordt je vloerverwarming? Is dat even warm als tc?

Beide opties dragen meer energie over. Die moet wel geleverd kunnen worden. Hogere flow zou ik eerst proberen. Voor vloerverwarming is je stooklijn al niet laag?

Wat voor woning heb je?

Zijn er nog quick wins in isolatie of bijvoorbeeld roosters wat dichter? Kieren?

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op zondag 23 november 2025 @ 08:12:
@wowly
Pomp snelheid omhoog, betekend meer flow.
Hierdoor zakt je delt-t.
Je zal dus nog minder warmte afgeven. Ik zou je stooklijn bij de lage temperaturen wat hoger zetten.

Een 5 punts stooklijn vind je niet overal dus je kan best wel een stijlere curve maken bij wat kouder weer.
Eh, die werkt dus andersom:

Bij hogere flow is je delta T lager, met name omdat retour hoger is (gezien Amber stuurt op stabiele aanvoer/tc). Je gemiddelde temperatuur in je afgifte systeem neemt dus toe bij hogere flow. Door de hogere gemiddelde temperatuur in je afgifte neemt je warmte afgifte aan de ruimte dus toe.

• bommer
Get!em schreef op zondag 23 november 2025 @ 08:28:
[...]

Eh, die werkt dus andersom:

Bij hogere flow is je delta T lager, met name omdat retour hoger is (gezien Amber stuurt op stabiele aanvoer/tc). Je gemiddelde temperatuur in je afgifte systeem neemt dus toe bij hogere flow. Door de hogere gemiddelde temperatuur in je afgifte neemt je warmte afgifte aan de ruimte dus toe.
Hoger flow is een lager temperatuur verschil en een hoger retour temperatuur.
Hierdoor krijgt het water niet de kans de temperatuur af te geven.
Logisch zou zij een lagere flow en daardoor hogere afgifte. Of de temperatuur omhoog.

Als je stooklijn temp 30 graden is, zal ongeacht de flow de Amber proberen dit te halen op de TC
Door een andere flow wordt dat niet ineens anders.
Je miet het wel de tijdgeven, zoals met alles in de HVAC wereld

[ Voor 33% gewijzigd door bommer op 23-11-2025 08:36 ]

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op zondag 23 november 2025 @ 08:30:
[...]

Logisch zou zij een lagere flow en daardoor hogere afgifte. Of de temperatuur omhoog.

Als je stooklijn temp 30 graden is, zal ongeacht de flow de Amber proberen dit te halen op de TC
Eerste deel: doordat gemiddelde temperatuur hoger is in je lussen, geef je meer energie af in de ruimte (immers verschil vloer vs ruimte wordt groter)

Dit biedt de kans om je aanvoer temperatuur iets lager te zetten, als de afgifte qua temperatuur al goed was . Zie je Tweede deel.

Hierdoor hoeft de Amber buiten uiteindelijk iets minder hard te werken, na initieel eerst de vloer goed op temperatuur te brengen. Dat op temperatuur brengen kan iets langer duren.

[ Voor 11% gewijzigd door Get!em op 23-11-2025 09:02 ]

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-12 09:52
[...]

Zo werkt het niet helemaal. Een hogere flow zorgt er echt niet voor dat het water “geen tijd krijgt” om warmte af te geven. Het klinkt logisch, maar in de praktijk werkt het precies andersom.

De gemiddelde temperatuur in het afgifte systeem is hoger waardoor er meer warmte afgegeven wordt.

edit: Get!em was me net voor!

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-12 22:23
Amber pruttelt hier lekker door. Zie afgelopen dagen alleen 2x een S09 foutmelding. De handleiding zegt de BUH aan te zetten M10.1. Heb die liever uit. Nog goede tips?

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:52
Was het niet zo dat pompsnelheid hoog ook resulteerde in een hoger stroomverbruik, met name tussen de runs door?
Volgens mij had ik daarvoor terug naar gemiddeld gezet, maar als ik bovenstaande reacties lees, is hoog dus de beste optie als de het afgiftesysteem goed is?

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:41
[...]

@bommer Klopt dit? Er is toch altijd warmteoverdracht tussen water in de buizen, ongeacht de stroming?

Dus bij hoge flow zou de gemiddelde temperatuur iets hoger zijn, dus iets meer afgifte.

Wat het effect op de COP is weet ik niet.

• Degast
Staat de pomp niet uit tussen de runs?
Hoger is beter, maar kan bijvoorbeeld ook stomingsgeluiden geven. Standaard is ie al best flink qua doorstroming.

E.e.a. is een balans. Wisseling warmte/energie condensor lucht en propaan, Wisseling warmte energie in Amber tussen cv water en propaan. (Temp en flow propaan door Amber geregeld) wisseling warmte energie tussen cv water en afgifte (vloerverwarming, radiatoren enz.) en afgifte van bijvoorbeeld vloer weer aan de lucht binnen.
En dan o.a. weer via lucht naar bouwschil, bouwschil naar buitenlucht enz.
Overal kun je optimaliseren.

Systeem als geheel is dus van belang. Energie in =energie uit=gelijk blijvende temperatuur

Energie zuiniger is zo min mogelijk energie uit buitenlucht halen. Dus zo laag mogelijk tc. (Want minder verschil in temperatuur te overbruggen door Amber.)

Dus zo goed mogelijke overdracht. Dus delta s tussen alle overdrachten zo laag mogelijk. Dat krijg je o.a. door zoveel mogelijk stroming te hebben. Dan is er immers meer warmteoverdracht.

Daarom werkt op lagere temperatuur stoken ook beter. Werken ventilatoren op radiatoren/convectoren ook beter.

Denk aan de ventilator van de Amber, die er voor zorgt dat er meer lucht langs condensor komt, waardoor meer warmteoverdracht (onttrekking aan de lucht).

Op welk punt qua Hz/toerental ventilator/stand drukklep de Amber het beste werkt weet ik niet, dat is ook wat lastiger te bepalen. (Vastzetten op 1 stand, en verbruik bij identiek weer buiten vergelijken. Of bijvoorbeeld over langere tijd verbruik per graaddag monitoren) Bij de Sparrow zijn een paar mensen dat nu mbv minder gas.nl aan het doen.
Ik dacht gelezen te hebben daar voor de Amber 55Hz goede prestaties gaf.

• Get!em
  • Niet online
Degast schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:15:
Staat de pomp niet uit tussen de runs?
Hoger is beter, maar kan bijvoorbeeld ook stomingsgeluiden geven. Standaard is ie al best flink qua doorstroming.

E.e.a. is een balans. Wisseling warmte/energie condensor lucht en propaan, Wisseling warmte energie in Amber tussen cv water en propaan. (Temp en flow propaan door Amber geregeld) wisseling warmte energie tussen cv water en afgifte (vloerverwarming, radiatoren enz.) en afgifte van bijvoorbeeld vloer weer aan de lucht binnen.
En dan o.a. weer via lucht naar bouwschil, bouwschil naar buitenlucht enz.
Overal kun je optimaliseren.

Systeem als geheel is dus van belang. Energie in =energie uit=gelijk blijvende temperatuur

Energie zuiniger is zo min mogelijk energie uit buitenlucht halen. Dus zo laag mogelijk tc. (Want minder verschil in temperatuur te overbruggen door Amber.)

Dus zo goed mogelijke overdracht. Dus delta s tussen alle overdrachten zo laag mogelijk. Dat krijg je o.a. door zoveel mogelijk stroming te hebben. Dan is er immers meer warmteoverdracht.

Daarom werkt op lagere temperatuur stoken ook beter. Werken ventilatoren op radiatoren/convectoren ook beter.

Denk aan de ventilator van de Amber, die er voor zorgt dat er meer lucht langs condensor komt, waardoor meer warmteoverdracht (onttrekking aan de lucht).

Op welk punt qua Hz/toerental ventilator/stand drukklep de Amber het beste werkt weet ik niet, dat is ook wat lastiger te bepalen. (Vastzetten op 1 stand, en verbruik bij identiek weer buiten vergelijken. Of bijvoorbeeld over langere tijd verbruik per graaddag monitoren) Bij de Sparrow zijn een paar mensen dat nu mbv minder gas.nl aan het doen.
Ik dacht gelezen te hebben daar voor de Amber 55Hz goede prestaties gaf.
Als ik ik mijn grafieken kijk zijn bij lagere temperaturen stooklijn de 43 en 49hz compressor de hoogste COP haalbaar. 36 momenteel gelijk, maar die zie ik ook wel slechtere cop hebben op bepaalde momenten.

Cop berekend met flowmeter en delta t over Tuo/tui en stroomverbruik incl P0 en P1 pomp. Momenteel rond de 2c buitentemperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSquTYt6uGQqVxmLkK8eKCrg7E4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mw2HmYZgg2fNzREaBxsI928O.png?f=fotoalbum_large. 55z geeft hier bovendien meer brom.

Bij SWW wordt wel 55Hz en 61Hz gebruikt omdat die uiteindelijk naar veel hogere temperaturen moet. In de oude 2.26 zag ik vaker 55Hz in eco mode, in de nieuwere 2.29 zie ik eigenlijk alleen nog maar 61Hz.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 23-11-2025 12:36 ]

• Carboy54
Tillumen schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:39:
Amber pruttelt hier lekker door. Zie afgelopen dagen alleen 2x een S09 foutmelding. De handleiding zegt de BUH aan te zetten M10.1. Heb die liever uit. Nog goede tips?
Graad minuten instellen ( tunen ) waarbij de buh alleen even voor paar minuten aan springt na een defrost om de temperatuur een boost te geven. Werkt perfect hier met een buh jaar verbruik van 15 kWh omdat vermogen onder 0 hier iets aan de krappe kant is. Begin bv bij 25 minuten bij radiatoren en vvw 45 als startpunt.

• Carboy54
Carboy54 schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:05:
[...]

Graad minuten instellen ( tunen ) Graad minuten is overigens iets anders dan minuten !

[ Voor 40% gewijzigd door Carboy54 op 23-11-2025 13:07 ]

• bommer
tonwes99 schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:57:
[...]

@bommer Klopt dit? Er is toch altijd warmteoverdracht tussen water in de buizen, ongeacht de stroming?

Dus bij hoge flow zou de gemiddelde temperatuur iets hoger zijn, dus iets meer afgifte.

Wat het effect op de COP is weet ik niet.
Bij hoger flow, krijgt water minder kans af te koelen.

• Degast
Get!em schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:23:
[...]

Als ik ik mijn grafieken kijk zijn bij lagere temperaturen stooklijn de 43 en 49hz compressor de hoogste COP haalbaar. 36 momenteel gelijk, maar die zie ik ook wel slechtere cop hebben op bepaalde momenten.

Cop berekend met flowmeter en delta t over Tuo/tui en stroomverbruik incl P0 en P1 pomp. Momenteel rond de 2c buitentemperatuur.
[Afbeelding]. 55z geeft hier bovendien meer brom.

Bij SWW wordt wel 55Hz en 61Hz gebruikt omdat die uiteindelijk naar veel hogere temperaturen moet. In de oude 2.26 zag ik vaker 55Hz in eco mode, in de nieuwere 2.29 zie ik eigenlijk alleen nog maar 61Hz.
Nuttig, dank, dus misschien net onder 55Hz. Natuurlijk speelt de COP ten opzichte van afgifte in huis ook mee. (Stooklijn inderdaad).
Streven naar een zo laag mogelijke Hz is dus niet per se slim qua verbruikte energie totaal.
(Wel voor rustig draaien. Of bijvoorbeeld om niet teveel energie te leveren)

Op termijn ga ik energie verbruik meten en uitzetten tegen graaddagen. (Dat kan op minder gas.nl denk ik ook met terugwerkende kracht). Heeft me qu gasverbruik de voorgaande 10 jaar veel inzichten opgeleverd.

Vond trouwens eerder al de specs van de compressor in mijn Amber 95. (Denk ik)

https://www.manualslib.co...dpc9kq.html?page=9#manual

Voor mij geruststellend dat Amber dit weer hier prima trekt.
Als ik probeer verbruik in kWh tegen het gasverbruik op zo'n dag te vergelijken (ik meet niet precies dus lastig.) Dan verbaas ik me of effectiviteit. Kom op max ca 2.5 keer gasverbruik in m3. Dus: eerst 6m3 is nu ca 15kwh.

Als ik op die 6m3 =60 kWh aan energie á rendement van 90%. =52kWh. Kom ik nog op ca 3.5. en is nog hoger want thermostaat staat bijna graad hoger dan draaiend op gas.

Financieel/energiekosten is e.e.a. in mijn geval meer dan meer dan gehalveerd. En het was door alle isolatie al heel weinig. Feestje.

• wowly
Degast schreef op zondag 23 november 2025 @ 08:26:
@wowly hoe warm wordt je vloerverwarming? Is dat even warm als tc?

Beide opties dragen meer energie over. Die moet wel geleverd kunnen worden. Hogere flow zou ik eerst proberen. Voor vloerverwarming is je stooklijn al niet laag?

Wat voor woning heb je?

Zijn er nog quick wins in isolatie of bijvoorbeeld roosters wat dichter? Kieren?
Ik zit nu op een familie dag. De vloer wordt rond de 25-27 graden. Ons huis heeft echter zeer grote ramen waardoor de Itka er vlot afkoelt

• mused
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-12 14:40
Weet iemand wat het symbool rechtsboven betekend? Nul met een schuine streep.
Ik kan het niet achterhalen in de diverse handleidingen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9d2BWCvCc9jIi_pBL5PH7OyuvTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ug2QM9Euy1zORwR7MTw2mm7q.jpg?f=fotoalbum_large

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:41
bommer schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:21:
[...]
Bij hoger flow, krijgt water minder kans af te koelen.
Klopt, bij halve flow half zoveel tijd, maar 2x zoveel water, dus netto gelijk, eigenlijk iets want de gemiddelde temperatuur is (bij gelijke aanvoer) iets hoger.

• joriswitteman
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
mused schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:31:
Dat is de smart grid status, 0 is normaal bedrijf

• Get!em
  • Niet online
mused schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:31:
[Afbeelding]
SG+
Het moet een zonnepaneel of satelliet voorstellen. Afhankelijk van welke com/a/b combinatie gesloten wordt dmv relais krijg je een 1 of 2 erin.

• mused
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-12 14:40
Ah, duidelijk. Dank!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aza9Szb0U6EkU_P2q1Ox3KYIfew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C9lnG1hF17M0FSFjeSvdkgse.png?f=fotoalbum_large

Defrost tijd, dus Amber cam weer aan! :p

• Get!em
  • Niet online
Heb je er nog een doel bij?

Hier vandaag 16 defrost sinds middernacht en al 2x een sneeuwdek.
Ook wederom ingewaaide bladeren weer uit de Amber gehaald.

• Whiskey48
Get!em schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:24:
[...]

Geen doel, meer omdat het kan :)

• Degast
Stuk of 5 tot nu vandaag. Midden van het land, 2e ronde hadden we alleen natte sneeuw en regen.

Wel grappig dat de mini sneeuwpop van de kinderen nu gekoeld staat voor de Amber..

• ramlap
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:13
Hier ook vandaag al 13 defrosts volgens HA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8DBPZEivbDqHHN12jTKvFKxOT0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7xyTJhk3mmSneyuXKrWqOtQB.png?f=fotoalbum_large

• Whiskey48
[...]

Nee geen doel, meer om te kijken of er een defrost bezig is was het vorig jaar. Maar volgens mij kan ik dit in de via de Leejoow module ook kunnen zien.
... Dus meer omdat het kan :) (had nog een camera over)

http://ithodaalderop-amber.local/

• Jan2023
[...]

Ons klimaat is gewoon drama voor een WP
:-(
Schoot voor geen meter op met verwarmen vandaag , omdat het mij allemaal te lang duurde Ta even opgeplust met 2 graden , en dan zie je dat dat gelijk 240 watt extra aan stroom kost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NR14tQKppfWDbT5Hvo0-X6d5eP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRAGuc5y88JEDlMdzuGSvtdW.jpg?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online
Jan2023 schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:32:
[...]

Schoot voor geen meter op met verwarmen vandaag , omdat het mij allemaal te lang duurde Ta even opgeplust met 2 graden , en dan zie je dat dat gelijk 240 watt extra aan stroom kost.

[Afbeelding]
Mooi beeld bij jou ;)

Hier met de Amber120 dezelfde grafiek, en verbruik.
Rond 12u even de ramen open beneden om te spuien en de toen nog droge lucht van buiten naar binnen te krijgen. Kostte wat extra om de temperatuur weer goed te krijgen, maar overall tevreden met de lagere stooklijn zoals eerder toegelicht. Met weer opwarmen de stooklijn niet verschoven, gewoon geduld en traag. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTrtJjco2g0rZIahkZ8q47kXRDA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LjytmF5H1NjuxuBudO6gJAYz.png?f=fotoalbum_large

Ik zie dat jij met deze temperaturen wat hoger in de hz zit, gezien je laagste vermogen ook op 1000W zit met je Amber95.

• Degast
Jan2023 schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:32:
[...]

[Afbeelding]
Kom je veel tekort als je de nacht en vroege ochtend op 55 Hz zou knijpen? Dan minder defrosts misschien?
Ik knijp tot 10.00, daarna gelijk defrost, terwijl hij in die tijd wel rustig naar zn gewenste Tc toe kroop. (En de temperatuur kruipt dus over de dag langzaam omhoog in huis) Vlak voor 12 was de op de gewenste temperatuur op thermostaat gehaald, na 12.30 staat die wat hoger.

Ik kan alleen totaal huis verbruik plaatje delen. Maar daar zie je Amber best goed in aangezien er verder weinig gebruik op de fase zit.

Je ziet weinig defrosten waarvan 2 keer zonder echt ijs er op en dus heel snel.., een keer SWW en de oven op dezelfde fase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5qYVwku5f7BPfT_vTftd_nSWj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qnHDHeNB3P9wvwAzW3dJ8ijp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Degast op 23-11-2025 21:22 ]

• Jan2023
Degast schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:17:
[...]

Kom je veel tekort als je de nacht en vroege ochtend op 55 Hz zou knijpen? Dan minder defrosts misschien?
Ik knijp tot 10.00, daarna gelijk defrost, terwijl hij in die tijd wel rustig naar zn gewenste Tc toe kroop. (En de temperatuur kruipt dus over de dag langzaam omhoog in huis) Vlak voor 12 was de op de gewenste temperatuur op thermostaat gehaald, na 12.30 staat die wat hoger.

Ik kan alleen totaal huis verbruik plaatje delen. Maar daar zie je Amber best goed in aangezien er verder weinig gebruik op de fase zit.

Je ziet weinig defrosten waarvan 2 keer zonder echt ijs er op en dus heel snel.., een keer SWW en de oven op dezelfde fase.
[Afbeelding]
Wij hebben hier een vrijstaande hut en de windbelasting was erg fors vandaag , buitentemp rond het vriespunt.
En dan de vvw 24/7 op 21 graden.
Dus de Amber moest stevig aan het werk

• Degast
@tjipkevdp @hondacb50
Over leegtrekken warmte sww vat bij vorstbeveiliging:

Ik had pomp op " samen met compressor" staan. Zodat zonder vraag de buizen niet zo zouden ruisen.
Nu ik dat hem opgelost door de hele bovenverdiepingen met een regelbare flow (centraal) uit te rusten is het om de zoveel tijd draaien van de pomp, over de nacht, bij winterse omstandigheden, geen probleem meer. Pomp staat nu ook op max. Dat gaf eerder een fluit concert.
(Jaga s geven snel veel herrie bij wat veel flow).

Neem aan dat eea buiten nu als vanzelf weer warm genoeg blijft: maar is wel even wachten tot nieuwe koude.
Er van uitgaande dat is dan cv circuit spoelt en niet sww natuurlijk. Daar ben ik dan sowieso wel vanavond al achter als er even geen vraag meer is.

• DVB09
  • Laatst online: 18:54
Zijn er hier eigenlijk mensen met een parallel geschakeld buffervat die deze in de (strenge) wintermaanden afsluiten? Er vanuitgaande dat het systeem dan vrij continu voldoende volume/vraag heeft.

• Get!em
  • Niet online
DVB09 schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:00:
Zijn er hier eigenlijk mensen met een parallel geschakeld buffervat die deze in de (strenge) wintermaanden afsluiten? Er vanuitgaande dat het systeem dan vrij continu voldoende volume/vraag heeft.
Ligt eraan met welk doel dat buffervat er nog meer zit. Als het volume tbv defrost is, kun je het ook in de winter als voordeel zien dat je vloer en/of radiatoren niet afkoelen.

Ik zit hier trouwens met een parallel buffervat, en ben ook nog aan het narekenen of dat nou nodig is. Maar qua exact volume qua eis bij de 120 is ie hier nodig.

Qua vraag in de koude wintermaanden: vandaag is de warmtepomp al weer 4 uren in standby... en hij heeft vannacht meest in 36Hz gedraait bij deze buitentemp van 6,5C

[ Voor 25% gewijzigd door Get!em op 24-11-2025 14:33 ]

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17-12 22:23
Carboy54 schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:05:
[...]

Graad minuten instellen ( tunen ) waarbij de buh alleen even voor paar minuten aan springt na een defrost om de temperatuur een boost te geven. Werkt perfect hier met een buh jaar verbruik van 15 kWh omdat vermogen onder 0 hier iets aan de krappe kant is. Begin bv bij 25 minuten bij radiatoren en vvw 45 als startpunt.
Dat is dan instelling m10.3?

• JoramQ
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:32
Na het overgaan op een bedrade modbus heb ik hier nog een leejoow module liggen. Iemand nog interesse voor een klein prijsje?

• Carboy54
Tillumen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:27:
[...]

Dat is dan instelling m10.3?
Instelling graad minuten

• Verhoekoen
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17-12 21:50
Ik heb sinds vorige week vrijdag een amber 6.5 kW all-electric draaien. Op zich lijkt het meeste prima te gaan. Het tapwater is snel op temperatuur. Het systeem is ontlucht. Het CV systeem (op dit moment nog radiatoren) geeft warmte af.

Er is alleen één probleem: ik krijg het niet voor elkaar om de streeftemperatuur van de stooklijn te bereiken. De aanvoertemperatuur van de CV komt niet boven de 30 graden uit en is (een beetje afhankelijk van de buitentemperatuur) meestal ergens tussen de 24 en 28 graden. De compressor/warmtepomp staat ondertussen continu op 90 Hertz te werken. Wat verdere info:
- Het tapwater is snel op temperatuur
- Ik heb diverse stooklijnen geprobeerd, en ook handmatig een hogere waarde ingesteld (bijvoorbeeld 45 graden).
- Uiteindelijk worden de ruimtes binnen wel warm, maar dat duurt uiteraard veel langer dan logisch zou zijn.
- Ik heb Itho gebeld. Zij gaven aan dat ik het systeem nog eens moest ontluchten. DAt heb ik gedaan, maar dat heeft geen effect. (En dat had ik ook niet verwacht). Er zitten in totaal 4 automatische ontluchters in het systeem, dus als die hun werk een beetje doen dan zou het snel ontlucht moeten zijn. Verder heb ik met Itho tijdens dat telefoongesprek alle belangrijke dingen rondom de stooklijn en circulatiepomp doorgenomen. Alles lijkt goed te staan.
- De warmtepomp is (zoals beschreven) continu aan het werk op 90 hertz. Heel af en toe zakt 'ie terug als de ruimte (bijna) op temperatuur is.
- Ik heb het elektrisch element voor bijwarmen na 1-2 dagen maar eens uitgeschakeld/afgekoppeld. Die ging namelijk al snel continu 2,5kw trekken. Ik heb die op een aparte werkschakelaar zitten, dus dat was goed te testen om uit te zetten. Ik denk dat het element aan het werk gaat omdat de gewenste tc-waarde niet wordt gehaald. In de regelunit heb ik het element wel uitgeschakeld, maar dat lijkt daarvoor geen effect te hebben.
- De Tc sensor werkt. Want als ik 'm even als test weghaal bij de aanvoerleiding, dan zakt de gemeten temperatuur direct.
- Als test heb ik ook de ruimtetemperatuursensor aangesloten. Dat zou niet nodig moeten zijn, maar daarmee zou theoretisch de stooklijn aangepast worden. Ook dit heeft helaas geen effecct.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:08
Verhoekoen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:02:
Ik heb sinds vorige week vrijdag een amber 6.5 kW all-electric draaien. Op zich lijkt het meeste prima te gaan. Het tapwater is snel op temperatuur. Het systeem is ontlucht. Het CV systeem (op dit moment nog radiatoren) geeft warmte af.

Er is alleen één probleem: ik krijg het niet voor elkaar om de streeftemperatuur van de stooklijn te bereiken. De aanvoertemperatuur van de CV komt niet boven de 30 graden uit en is (een beetje afhankelijk van de buitentemperatuur) meestal ergens tussen de 24 en 28 graden. De compressor/warmtepomp staat ondertussen continu op 90 Hertz te werken. Wat verdere info:
- Ik heb diverse stooklijnen geprobeerd, en ook handmatig een hogere waarde ingesteld (bijvoorbeeld 45 graden).
- Uiteindelijk worden de ruimtes binnen wel warm, maar dat duurt uiteraard veel langer dan logisch zou zijn.
- Ik heb Itho gebeld. Zij gaven aan dat ik het systeem nog eens moest ontluchten. DAt heb ik gedaan, maar dat heeft geen effect. (En dat had ik ook niet verwacht). Er zitten in totaal 4 automatische ontluchters in het systeem, dus als die hun werk een beetje doen dan zou het snel ontlucht moeten zijn. Verder heb ik met Itho tijdens dat telefoongesprek alle belangrijke dingen rondom de stooklijn en circulatiepomp doorgenomen. Alles lijkt goed te staan.
- De warmtepomp is (zoals beschreven) continu aan het werk op 90 hertz. Heel af en toe zakt 'ie terug als de ruimte (bijna) op temperatuur is.
- Ik heb het elektrisch element voor bijwarmen na 1-2 dagen maar eens uitgeschakeld/afgekoppeld. Die ging namelijk al snel continu 2,5kw trekken. Ik heb die op een aparte werkschakelaar zitten, dus dat was goed te testen om uit te zetten. Ik denk dat het element aan het werk gaat omdat de gewenste tc-waarde niet wordt gehaald. In de regelunit heb ik het element wel uitgeschakeld, maar dat lijkt daarvoor geen effect te hebben.
- De Tc sensor werkt. Want als ik 'm even als test weghaal bij de aanvoerleiding, dan zakt de gemeten temperatuur direct.
- Als test heb ik ook de ruimtetemperatuursensor aangesloten. Dat zou niet nodig moeten zijn, maar daarmee zou theoretisch de stooklijn aangepast worden. Ook dit heeft helaas geen effecct.

Heb je de Tc sensor onder isolatie zitten tegen de buis met wat warmtepasta?

• bommer

Om te beginnen, ben ik benieuwd naar je historische gasverbruik.
Misschien wat foto's van het systeem, zodat we kunnen meekijken. en waar zijn bijv. je boilervat geplaatst. In de garage/bijkeuken

• Verhoekoen
bommer schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:29:
[...]

Om te beginnen, ben ik benieuwd naar je historische gasverbruik.
Misschien wat foto's van het systeem, zodat we kunnen meekijken. en waar zijn bijv. je boilervat geplaatst. In de garage/bijkeuken
Ongeveer 1000m3 gas.
Het buffervat zit in serie in de retour.
Hierbij alvast een eerste foto. Ik ben op dit moment niet thuis dus andere fotos volgen later.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSlKxYYli1WXWyNvMtZtUH0akPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKmZVZRor8FW6ooPnuPej4o3.jpg?f=fotoalbum_large

• Degast
"Ik heb sinds vorige week vrijdag een amber 6.5 kW all-electric draaien. ........Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?"
Je weet zeker dat die 6.5 genoeg is voor je huis?
Hoeveel radiatoren met hoeveel warmteafgifte?
Even terug om te bezien of dat het probleem niet is. Hopelijk niet.

Amber staat dus continu maximaal te draaien. Al die energie moet wel ergens blijven.
Hoe is de tuo en tui? (Radertje op scherm en dan i tje rechtsboven.) Om te bekijken of de warmte de Amber wel verlaat. Als wel: Bereikt die warmte dan ook de aanvoer binnen? Geen bypass ergens stiekem/per ongeluk? Soms een verkeerde aftakking die het warme water gelijk terug stuurt. Maar als tuo maar iets warmer is dan Tc zal het waarschijnlijk een vermogens kwestie zijn.

• Verhoekoen
crepsly schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:06:
[...]

Heb je de Tc sensor onder isolatie zitten tegen de buis met wat warmtepasta?
De sensor zit wel onder de isolatie, maar niet vast met warmtepasta. Hij lijkt wel vrij direct te reageren op veranderingen. Ik kan me voorstellen dat warmtepasta wel iets kan schelen, maar waarschijnlijk niet het verschil wat ik signaleer.

• Verhoekoen
Degast schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:39:
[...]

Je weet zeker dat die 6.5 genoeg is voor je huis?
Hoeveel radiatoren met hoeveel warmteafgifte?
Even terug om te bezien of dat het probleem niet is. Hopelijk niet.
6 radiatoren in gebruik. Dat valt dus wel mee. Ik heb op diverse manieren de benodigde omvang berekend en kom steeds op de 6.5 uit.
Amber staat dus continu maximaal te draaien. Al die energie moet wel ergens blijven.
Hoe is de tuo en tui? (Radertje op scherm en dan i tje rechtsboven.) Om te bekijken of de warmte de Amber wel verlaat. Als wel: Bereikt die warmte dan ook de aanvoer binnen? Geen bypass ergens stiekem/per ongeluk? Soms een verkeerde aftakking die het warme water gelijk terug stuurt. Maar als tuo maar iets warmer is dan Tc zal het waarschijnlijk een vermogens kwestie zijn.
Hierbij een foto die ik een paar dagen geleden aan de installateur heb gestuurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3xFeVwOOYwO3cLJorto1fXU7B0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99l9NXhunwnIlqOKDUdIABNK.jpg?f=fotoalbum_large

De doorvoersnelheid van het systeem is trouwens wel gewoon goed. Ik hoor het water zelfs door de leidingen lopen vanwege de grotere snelheid/hoeveelheid tov de oude cv ketel.

[ Voor 6% gewijzigd door Verhoekoen op 25-11-2025 19:56 ]

• Degast
Ja, vertrekt dus water van 44 graden Amber uit.

Die moet ergens blijven. Komt ook wel terug op 39, dus koelt wel ergens deels af. Installatie fout als ik dat zo 123 op afstand zie. Denk dat je met de hand aan je buizen wel kunt voelen tot waar de warmte wel komt..
Ik vermoed ergens ongewenste bypass.
Water kiest weg van minste weerstand. Dat is dan op die plek.
Zit er een bypass ergens?, soms is het een verwarming in toilet of douche die als bypass functioneert.
Buffervat, ik kan het niet zo goed zien, vaak worden die ook per ongeluk niet goed aangesloten.
Kijk eens naar een filmpje van https://youtube.com/@klim...d8858?si=sxEycusWsvTpKon6
Bijvoorbeeld de laatste. Wordt het misschien iets duidelijker wat ik bedoel. (Ik vind zijn filmpjes niet altijd even fijn, maar kijk graag wat er aangerommeld wordt, juist ook vaak door installateurs.)

Als je ziet hoe vaak dat fout gaat ben je blij dat je een riem om hebt.

Dus zo op afstand zet ik daar m'n geld op in.

Overigens ook een paar haakse hoeken ed in de installatie waarvan ik denk moet dat nou. Maar dat is meestal laatste procenten werk.
En denk qua afgifte van je systeem ook op randje met die 1000m3. Ventilatoren er op doen na oplossing juiste stroming door systeem ook veel. Is heel apart forum voor. (Aanrader)

Edit:(toevoeging)
Oh en zit er ook ergens een vuilafscheider? Wel gewenst ivm dikwandige stalen leidingen?
En lees 4 automatische ontluchters? Lees daar de TS nog eens op na ivm propaan veiligheid. Ik dacht dat dat niet de bedoeling is.

[ Voor 8% gewijzigd door Degast op 25-11-2025 20:06 ]

• bommer
Verhoekoen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 19:36:
[...]

Ongeveer 1000m3 gas.
Het buffervat zit in serie in de retour.
Hierbij alvast een eerste foto. Ik ben op dit moment niet thuis dus andere fotos volgen later.

[Afbeelding]
Eerste advies is alles goed isoleren, ik neem niet aan dat je de kelder wilt verwarmen.
wat zoiezo wel gebeurt door het verlies van het buffer en boiler.
Zorg dat de isolatie goed aansluit overal.

Je TUI en TUO zien er opzich goed uit, een delta van 5 is oke. Ik denk idd dat het probleem met de TC sensor te maken heeft. is de juiste gebruikt?

Het regel gedrag doet de Amber op de TC sensor. En de instellingen M1.01 / M1.02 en M1.03

[ Voor 5% gewijzigd door bommer op 25-11-2025 20:06 ]

• bommer
Als ik overigens de bekende formule gebruik 1000x8,8/1650 = kom ik op 5,3 Kw dat is bij -10
Dat doet de 65 niet bij -7, dan is het nog maar 4Kw

En hoever staat de Amber vanaf de 3weg klep en hoe is dat trace aangelegd en volledig dampdicht geïsoleerd.
want anders gaat daar al je warmte verloren.

[ Voor 35% gewijzigd door bommer op 25-11-2025 20:12 ]

• Verhoekoen
Degast schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:02:
Ja, vertrekt dus water van 44 graden Amber uit.

Die moet ergens blijven. Komt ook wel terug op 39, dus koelt wel ergens deels af. Installatie fout als ik dat zo 123 op afstand zie. Denk dat je met de hand aan je buizen wel kunt voelen tot waar de warmte wel komt..
Ik vermoed ergens ongewenste bypass.
Water kiest weg van minste weerstand. Dat is dan op die plek.
Zit er een bypass ergens?, soms is het een verwarming in toilet of douche die als bypass functioneert.
Buffervat, ik kan het niet zo goed zien, vaak worden die ook per ongeluk niet goed aangesloten.
Kijk eens naar een filmpje van https://youtube.com/@klim...d8858?si=sxEycusWsvTpKon6
Bijvoorbeeld de laatste. Wordt het misschien iets duidelijker wat ik bedoel. (Ik vind zijn filmpjes niet altijd even fijn, maar kijk graag wat er aangerommeld wordt, juist ook vaak door installateurs.)

Als je ziet hoe vaak dat fout gaat ben je blij dat je een riem om hebt.

Dus zo op afstand zet ik daar m'n geld op in.

Overigens ook een paar haakse hoeken ed in de installatie waarvan ik denk moet dat nou. Maar dat is meestal laatste procenten werk.
En denk qua afgifte van je systeem ook op randje met die 1000m3. Ventilatoren er op doen na oplossing juiste stroming door systeem ook veel. Is heel apart forum voor. (Aanrader)

Edit:(toevoeging)
Oh en zit er ook ergens een vuilafscheider? Wel gewenst ivm dikwandige stalen leidingen?
En lees 4 automatische ontluchters? Lees daar de TS nog eens op na ivm propaan veiligheid. Ik dacht dat dat niet de bedoeling is.
De ontluchters zijn volgens mij geplaatst volgens de voorschriften. Even voor mijn beeld, hoe kan dit invloed hebben op de propaanveiligheid?

Er is een magnetische vuilafscheider aanwezig.

Er zitten tussen de warmtepomp en de driewegklep geen aftakkingen of bypass. De eerste mogelijke bypasses zijn de radiatoren en die zittrn een flink stuk na de tc sensor. Alles zit verder in serie.

• Verhoekoen
bommer schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:03:
[...]

Eerste advies is alles goed isoleren, ik neem niet aan dat je de kelder wilt verwarmen.
wat zoiezo wel gebeurt door het verlies van het buffer en boiler.
Zorg dat de isolatie goed aansluit overal.
Dat is in dit geval niet zo erg. Die ruimte sluit aan op de ruimtes die we verwarmen dus het gaat niet verloren. Maar ik snap je punt en dit wil ik absoluut nog gaan aanpakken.
Je TUI en TUO zien er opzich goed uit, een delta van 5 is oke. Ik denk idd dat het probleem met de TC sensor te maken heeft. is de juiste gebruikt?
Het regel gedrag doet de Amber op de TC sensor. En de instellingen M1.01 / M1.02 en M1.03
De tc sensor die je gebruikt was meegeleverd met de warmtepomp. Ik heb de sensor even onder de isolatie uit gehaald.
m1.1 5 graden
M1.2 3 graden
M1.3 2 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHrbK6FHNjTiuGoNttXnnolKo4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANQsdmx7LOHOZmhsTc37umME.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou ook verwachteb dat er warmtepomp vooral harder zou moeten gaan werken bij de lage tc waarden, dus zorgen voor te warm ipv te koud. Of maak ik dan een denkfout?

• Degast
Verhoekoen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:16:
[...]

De ontluchters zijn volgens mij geplaatst volgens de voorschriften. Even voor mijn beeld, hoe kan dit invloed hebben op de propaanveiligheid?

Er is een magnetische vuilafscheider aanwezig.

Er zitten tussen de warmtepomp en de driewegklep geen aftakkingen of bypass. De eerste mogelijke bypasses zijn de radiatoren en die zittrn een flink stuk na de tc sensor. Alles zit verder in serie.
Als de warmtewisselaar in de Amber kapot zou gaan kan theoretisch het propaan in je systeem komen. En dus via ontluchters ontsnappen. Dan heb je dat misschien wel binnen in een technische ruimte, waar net een contact om springt met een vonkje.

• Verhoekoen
Inmiddels ben ik thuis, dus wat up-to-date fotos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fA5agNblxY9RSC17wxPylauoTkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nr1T8qN8bWGbIkhxB8W4aL2V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Mx_jFeQHNvdFvUwcHzXQNmJV8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zVlkDj6erW86GK2tSBKeXcr4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85bTY2JzgEdyQuqWvKx9wJrwv9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Woc1KjyWqeKPvwXC0aK18l0q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCr3H-42frX31vPkQLrNq-N62x8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jrKmlSSbYJDKu2EIt1T1M1sK.jpg?f=fotoalbum_large

• Degast
Als ik je laatste foto zie vraag ik me af: duw die tc sensor eens tijdelijk onder isolatie van aanvoer? Dus nog voor de 3 weg klep?

• Degast
Om te meten of de aanvoer wel tot daar 36.5 graden is..

• Degast
Warmte/energie moet ergens blijven..
Zitten de aan en afvoer wel goed om?

• Verhoekoen
Degast schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:28:
Als ik je laatste foto zie vraag ik me af: duw die tc sensor eens tijdelijk onder isolatie van aanvoer? Dus nog voor de 3 weg klep?
Ik denk dat je hier iets te pakken hebt! Ik heb het nu net gewisseld en de temperatuur is op aan het lopen. Inmiddels is het al 28.5 tegenover de 26.5 van zojuist. En het is nog op aan het lopen.

• Degast
Op die 10 cm kan dat natuurlijk niet zoveel afkoelen.

Iets klopt er niet met de stroming. En met de stand van de driewegklep dus.

Waarschijnlijk als je zou meten op de sww kant van driewegklep ook hogere temperatuur.

• Jan2023
@Verhoekoen

Wat geeft dat metertje naast je buffervat aan , waterdruk?
Hoe hoog is die dan ?

• Degast
Ik ken die klep niet.

In menu van Amber kun je met installateurs code de omloop tijd van de klep instellen. Of of er wel of niet stoom op moet blijven staan.

Als geen andere aftakkingen en warmte loopt ook richting SWW (weg van minste weerstand) dan zou ik het daar eerst even zoeken. Er gaat daar iig iets niet lekker.

• Jan2023
Degast schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:37:

Waarschijnlijk als je zou meten op de sww kant van driewegklep ook hogere temperatuur.
Je ziet hier boven dat hij maar liefst 38 graden water vraagt , de Amber draait.
En de Tc sensor geeft maar 26 graden aan.

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18-12 13:05
Ik ben door de storing al mijn instellingen kwijt. Zou iemand die met mij willen delen? Ik heb alleen vloerverwarming (170 m2) en huis is redelijk goed geïsoleerd. Geen SWW via Amber.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Verhoekoen
Degast schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:37:

Hier gaat inderdaad iets fout. Daar moet ik absoluut naar gaan kijken. Hij blijft nu overigens op 29.4 graden hangen.
Maar ik zie nog wel iets vreemds: de tuo is 36.5 graden. Dat zou dan het water ook moeten zijn wat direct de warmtepomp heeft verlaten toch? Ik meet daar namelijk met een warmtecamera nu 29.8 graden. En op de retour op dezelfde plek 24.5. dat zijn dus waarden die ik ook terugzie bij de tc sensor.
De sensor meet nu dus wat ik ook met de warmtecamera zie.

@Jan2023 die geeft nu 2 bar aan.

• Jan2023
Verhoekoen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:46:
[...]

Hier gaat inderdaad iets fout. Daar moet ik absoluut naar gaan kijken. Hij blijft nu overigens op 29.4 graden hangen.
Maar ik zie nog wel iets vreemds: de tuo is 36.5 graden. Dat zou dan het water ook moeten zijn wat direct de warmtepomp heeft verlaten toch? Ik meet daar namelijk met een warmtecamera nu 29.8 graden. En op de retour op dezelfde plek 24.5. dat zijn dus waarden die ik ook terugzie bij de tc sensor.
De sensor meet nu dus wat ik ook met de warmtecamera zie.

@Jan2023 die geeft nu 2 bar aan.
Ok mooi.
Die Tc sensor zit op een stuk leiding wat horizontaal onder je plafond loopt ?? naar je verbruikers?
Zit daar niet een bak lucht in ?
Zie daar ook een handmatige ontluchter op dat stuk heb ik het idee.
Kijk eens of daar lucht uit komt.
Let op , komt er ineens water zal het goed heet zijn .

• Degast
Ja ligt wel ver uiteen. Moet ergens blijven..

Met warmtebeeld is, buiten intern in de Amber, wel e.e.a. te volgen.

Ik zou niet verwachten dat er nog heel veel lucht in wisselaar kan zitten. In de Amber zit ook een ontluchter.
(Maar dan had is sww ook niet gedaan)

Klinkt als weinig stroming via driewegklep. Dus die eens checken. Kunt Amber ook even handmatig op sww of cv zetten om gedrag klep te zien met warmtebeeld.

Maar dan zou wp ook ergens uit moeten gaan omdat ie z'n warmte niet kwijt kan. M.i.

• bommer
Zet M1.03 maar op 1

[ Voor 81% gewijzigd door bommer op 25-11-2025 21:03 ]

• Verhoekoen

• Verhoekoen
Ik denk dat alle lucht er inmiddels wel uit is. Ik heb 3x het ontluchtingsprogramma gedraaid afgelopen dagen en ook alle radiatoren ontlucht.

Ik ga in ieder geval de driewegklep eens checken. Ik heb 'm net losgehaald. Volgens mij zat de klem niet helemaal goed vast. Dat heb ik nu verbeterd. Maar aangezien dit de eerste keer is dat ik met een driewegklep werk, heb ik weinig vergelijkingsmateriaal:).

• bommer
Verhoekoen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:25:
[...]

Dat is in dit geval niet zo erg. Die ruimte sluit aan op de ruimtes die we verwarmen dus het gaat niet verloren. Maar ik snap je punt en dit wil ik absoluut nog gaan aanpakken.

[...]

De tc sensor die je gebruikt was meegeleverd met de warmtepomp. Ik heb de sensor even onder de isolatie uit gehaald.
m1.1 5 graden
M1.2 3 graden
M1.3 2 graden

[Afbeelding]

Ik zou ook verwachteb dat er warmtepomp vooral harder zou moeten gaan werken bij de lage tc waarden, dus zorgen voor te warm ipv te koud. Of maak ik dan een denkfout?
Het is wel belangrijk dat de TC sensor goed zit, zet hem desnoods eerst met een tyrap vast en daarna goed de isolatie er omheen.

• Verhoekoen
bommer schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:09:
[...]

Het is wel belangrijk dat de TC sensor goed zit, zet hem desnoods eerst met een tyrap vast en daarna goed de isolatie er omheen.
Ik heb de sensor inmiddels weer terug gestopt na de driewegklep en goed onder de isolatie vastgezet en ingepakt. De sensor geeft inmiddels al bijna 31 graden aan. Nu moet ik zeggen dat de tuo ondertussen ook op 40.5 staat. Dus nog steeds wel een flink verschil, maar zo warm als nu heb ik bij de tc sensor nog niet eerder gezien.

• Verhoekoen
Degast schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:54:
Ja ligt wel ver uiteen. Moet ergens blijven..

Met warmtebeeld is, buiten intern in de Amber, wel e.e.a. te volgen.
Als ik je goed begrijp verwacht je niet dat hier nog een probleem zit?

• bommer
Verhoekoen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:18:
[...]

Ik heb de sensor inmiddels weer terug gestopt na de driewegklep en goed onder de isolatie vastgezet en ingepakt. De sensor geeft inmiddels al bijna 31 graden aan. Nu moet ik zeggen dat de tuo ondertussen ook op 40.5 staat. Dus nog steeds wel een flink verschil, maar zo warm als nu heb ik bij de tc sensor nog niet eerder gezien.
Belangrijk bij klimaat regelingen, geef het even tijd.
Processen zijn niet snel, dus kan ff duren voor dat de regeling weer tot rust komt.

• Degast
Verhoekoen schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:24:
[...]

Als ik je goed begrijp verwacht je niet dat hier nog een probleem zit?
Als tc tuo volgt ben je eind op weg. Het klinkt al stukje beter. Vind 9 graden verschil nog wel hoog. Maar wat Bommer zegt: weet niet hoe snel je dat las.

Ik bedoelde dat je met warmtebeeld kunt zien of bij cv gebruik sww ook opwarmt (bijvoorbeeld). (Dan is klep nog niet optimaal)
Of dat je dus ziet dat de warmte via bijvoorbeeld een radiator of bypass of buffer gelijk weer terug stroomt.

Met 9 graden verschil kan er bijvoorbeeld zijn: er of een boel afkoeling in de buis vanwege de route. Of alsnog weinig stroming de juiste kant op.

Fijn dat je al wat verder lijkt. Als de klep 100 procent functioneert, er geen eerdere aftakkingen zijn. Het water dus via de radiatoren rond stroomt moet m.i. die Tc nog wel wat omhoog kruipen. (Dichter bij de tuo)

Met warmtebeeld op radiatoren kun je ook zien of de warmte zich daarin goed verspreid. Of ze niet verkeerd ingeregeld zijn. Enz. Daar is vast ook een apart mooi forum voor. En mooie filmpjes op internet.

Ik verwacht eigenlijk geen issue in de Amber. Lijkt systeem gebonden. En je sww deed het wel. Dus tot de driewegklep gaat t goed..
Met huidige temperatuur zou ie je water warm moeten kunnen stoken m.i.

Heb je die driewegklep nog via menu omgezet om werking te checken?
Pagina: 1 ... 131 ... 135 Laatste