Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
Beste allen,

Ik zie regelmatig mixed signals m.b.t. het verhogen of juist verlagen van de flow van vloerverwarming, wanneer een ruimte niet goed op temperatuur komt. De ene persoon zegt dat je de flow dan juist moet verlagen, zodat het water in de vloer meer tijd heeft om de warmte af te geven. De ander zegt juist dat het het beste is om de flow te verhogen, zodat er meer warm water de ruimte bereikt.

Daarom blijf ik dit een moeilijk onderwerp vinden. Om dit beter te begrijpen, maar ook ter discussie zou ik de volgende fictieve situatie en vraag willen voorleggen.

Situatie 1:
Vloerverwarming flow naar ruimte is 1 liter per minuut, met een delta T van 5.

Situatie 2:
Vloerverwarming flow naar ruimte is 2 liter per minuut, met een delta T van 2.5.

Wordt de ruimte in beide situaties nu even warm?

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:24
Als ruimte niet voldoende op temperatuur komt moet je ervoor zorgen dat de delta T tussen vloerverwarming en ruimte hoger is.

1) warmer water door vloer pompen
2) pomp het water sneller laten pompen.

Op jouw vraag: ja, want hoeveelheid warmte die is afgegeven is delta T x aantal liters per minuut. Nu zal dit in praktijk bijna nooit gebeuren, want een hogere temperatuur heeft een hogere delta T ten opzichte van de ruimte - dus zal sneller warmte afgeven.

(Jouw delta T is aanvoer vs afvoer, maar je hebt ook vv vs ruimte).

Flow verlagen zal niet leiden tot meer afgifte in het hele systeem.

Themodynamica zegt de volgende situaties:

flow 1 l/min dT 5*C.
flow 2 l/min dT 4*C. <- en deze heeft dus stuk hogere afgifte.

[ Voor 9% gewijzigd door 99ruud99 op 16-12-2024 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelesss
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:12
Kleine toevoeging op het uitgebreide antwoord van 99ruud99. Mocht je gebruik maken van een (hybride)warmtepomp dan is het juist wenselijk om de flow te verhogen zodat de Delta T niet zo hoog is. In mijn specifieke geval maak ik gebruik van een hybride warmtepomp i.c.m. een oudere vloerverwarming met een beperkt aantal groepen. Delta T voor alleen de vloerverwarming wordt hierdoor al snel 10 of meer wat de algehele retour temperatuur naar de warmtepomp flink laat dalen.

Maak je gebruik van een CV ketel dan maakt het allemaal niet zoveel uit en zorgt een lagere flow er ook voor dat er minder stromingsgeluid van de vloerverdeler afkomt en verbruikt de pomp zelf ook minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 16:43
Wat ik veel discussies over Delta-T mis, is dat die gerealiseerde Delta-T een *gevolg* is van de natuurkunde over warmtestromen en afgifte, niet een oorzaak...Je kunt een bepaalde Delta-T dus alleen realiseren door aan andere knoppen te draaien (flow en aanvoertemperatuur).

Hoeveel warmte er in een ruimte wordt afgegeven, is afhankelijk van de aanvoertemperatuur, de flow door het afgiftesysteem, en de specifieke kenmerken/parameters van dat afgiftesysteem (zoals de opervlakte, de afwerking en andere materiaal-eigenschappen).

Als je bij een vaste aanvoertemperatuur een hoge flow hebt, dan zal de retour-temperatuur hoger zijn (en de Delta-T dus kleiner) dan bij een lagere flow met dezelfde aanvoertemperatuur.

De warmte-afgifte in de ruimte zal met een hogere flow ook hoger zijn (bij gelijke aanvoertemperatuur), omdat je afgifte-systeem gemiddeld over de hele oppervlakte een hogere temperatuur heeft (want de retour-temp is hoger dan bij een lagere flow).

Dus: alleen de aanvoertemperatuur en de flow heb je zelf in de hand en kun je sturen. De retourtemperatuur en dus de Delta-T is een gevolg daarvan.

TL;DR: Bij gelijke aanvoertemperatuur geeft een hogere flow ook een hogere warmte-afgifte (en een kleinere Delta-T) ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy