The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Ik zal het eens bekijken als ik hem nog een keer aan zet. Kan ik dat ook uitlezen uit je module?leejoow schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:01:
Wat is de output van de thermostaat? Is die wel continu hoog?
Edit: de target temp op de thermostaat zelf stond gewoon op 21 (dat laatste dipje deed ik zelf):
/f/image/ize39nrDrrvpwewyF7kNZtUK.png?f=fotoalbum_large)
Edit2: Lijkt toch iets niet helemaal lekker te gaan in de verbinding van de thermostaat naar de amber
[ Voor 66% gewijzigd door GerbenBK op 15-11-2025 11:42 ]
Hoe bedoel je dat? Staat nu op 28/29/30/31/32Degast schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 07:47:
En even de stooklijn verschuiving checken.
Hij bedoeld of de TR sensor is aangesloten en is geactiveerd. Dan veschuift de stooklijn bij afwijkingen van de ingrstelde TR waarde.Retouw001 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:52:
[...]
Hoe bedoel je dat? Staat nu op 28/29/30/31/32
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Nou ik ben lost waarom het signaal de hele tijd wegvalt, heb de receiver en thermostaat opnieuw gepaird maar ook dat helpt niet. Ook de 15 minuten vertraging in de Amber vangt dit helaas niet op...als iemand nog tips heeft....Zo niet dan moet ik deze thermostaat maar weghalen en met een andere proberen.leejoow schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:02:
De heating switch is inderdaad het externe signaal
Wel heel vreemd dat dit ontstaat na zoiets simpels als het vervangen van de batterijen (heb ook nog een 2e setje geprobeerd om te zien of het wellicht een brakke batterij was).
Nee weet het niet zeker. Ik lees normaal gesproken alleen maar uit en stuur niets, maar ik kan hem even verwijderen en dan kijken.leejoow schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:34:
Even voor de zekerheid: weet je zeker dat het niet de modbus module is die gedoe geeft? Unavailable zou ik niet direct verwachten als de thermostaat simpelweg aan en uit gaat
Ik meet het verbruik overigens ook met een externe home wizard kwh meter dus zie dat de pomp daadwerkelijk steeds aan en uit gaat nu.
[ Voor 13% gewijzigd door GerbenBK op 15-11-2025 15:17 ]
Mijn vermoeden is dat dat bedrijfje op eigen houtje Amitime warmtepompen importeert doorschuift naar de klant. Het typenummer is zelfs hetzelfde gebleven. Ik ben benieuwd hoe de aansturing daarvan werkt, of beter gezegd, of er grote verschillen zijn met die van de Amber.
[ Voor 6% gewijzigd door perslucht op 15-11-2025 14:41 ]
Denk het in grote lijnen, in Noorwegen zijn er mensen die mijn integratie gebruiken op een Amber cloneleejoow schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:51:
Ik ben benieuwd of de modbus implementatie daarvan ook gelijk is :-)
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Weer een prutser die het vertikt om de meest belangrijke parameter van zijn warmtepompen (namelijk het maximaal vermogen bij -7 of -10) in zijn specificaties te zetten...perslucht schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:40:
Ik kwam laatst nog een broertje van de Amber tegen: https://www.hofmann-warmtepompen.nl/eco-star/
Mijn vermoeden is dat dat bedrijfje op eigen houtje Amitime warmtepompen importeert doorschuift naar de klant. Het typenummer is zelfs hetzelfde gebleven. Ik ben benieuwd hoe de aansturing daarvan werkt, of beter gezegd, of er grote verschillen zijn met die van de Amber.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik zie dat dit nu niet aan te sturen is vanaf de interne modbus, dus dat betekent dat er een nieuwe buitenunit firmware (EEPROM) nodig is. Ik ben benieuwd of iemand dit al via een update gekregen heeft of dat alleen voor geïnstalleerd komt op nieuwe Ambers.
EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 6,5kW | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp
een test met een laat later geleverde Amber volgt snel.
[ Voor 19% gewijzigd door Stoker op 15-11-2025 20:16 ]
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Eerder had iemand issues met omlaag toeren omdat ie in het scherm van de bediening van de Amber de stooklijn had geplust.Carboy54 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:40:
[...]
Hij bedoeld of de TR sensor is aangesloten en is geactiveerd. Dan veschuift de stooklijn bij afwijkingen van de ingrstelde TR waarde.
Dat gaat vrij gemakkelijk per ongeluk bij aantikken scherm.
Hoofdscherm, op temp huis duwen en checken of verschuiving stooklijn op 0 staat.
Ik heb de tr aangesloten, maar dat verschuiven van stooklijn heeft bij mij nog niet geleid tot niet meer terug moduleren.
Die dacht ik aan. (Heb dat zelf niet ervaren overigens)
Dat is raar, als jij hem niet kan aan sturen op de interne bus. Kan de LCD dat ook niet.Jordi_ schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:59:
Heeft iemand hier al een update gekregen die 30Hz voor verwarmen beschikbaar maakt?
Ik zie dat dit nu niet aan te sturen is vanaf de interne modbus, dus dat betekent dat er een nieuwe buitenunit firmware (EEPROM) nodig is. Ik ben benieuwd of iemand dit al via een update gekregen heeft of dat alleen voor geïnstalleerd komt op nieuwe Ambers.
Een Eeprom update veranderd niet het protocol.
De versie net genoemd door @Stoker hebben we vanmorgen in mijn Amber geladen.
En heb ik 2 test runs laten draaien, en een tap water run. Toen was het wel warm genoeg in huis 😅
Bij mij ging hij nog niet naar 30Hz, dat kan de compressor wel. Bij koelen doet hij dat regelmatig.
Ik zal morgen even m1.01 op 5 zetten (die bug is nog niet weg) en kijken als hij langer kan door draaien of dat effect heeft. In mijn integratie voor de mensen die willen vergelijken heet deze versie 2.29-T0
Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen
Over oude pootjes gesproken.perslucht schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:40:
Ik kwam laatst nog een broertje van de Amber tegen: https://www.hofmann-warmtepompen.nl/eco-star/
En de nog deels Poolse? Speficaties.
Lijken hem dus niet helemaal uit China maar via polen te halen.
Doet me ergens anders aan denken: Ik heb de naam Amber van de buitenkant gehaald. Mijn vrouw is al jaloers genoeg als ik naar de binnenunit van (de) Amber zit te kijken.
Heeft er al iemand een alternatieve naam 3d geprint tbv de buitenunit? Ik neem graag bij iemand met 3d printer de naam van m'n vrouw af..
Waarschijnlijk zitten er twee verschillende compressor stand tabellen in de buitenunit. De aansturing gebeurd namelijk in standen 0-10, waarbij 0 uit is en 1 de laagste stand. Bij verwarmen zijn dat de volgende compressor standen:bommer schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 23:36:
[...]
Dat is raar, als jij hem niet kan aan sturen op de interne bus. Kan de LCD dat ook niet.
Een Eeprom update veranderd niet het protocol.
De versie net genoemd door @Stoker hebben we vanmorgen in mijn Amber geladen.
En heb ik 2 test runs laten draaien, en een tap water run. Toen was het wel warm genoeg in huis 😅
Bij mij ging hij nog niet naar 30Hz, dat kan de compressor wel. Bij koelen doet hij dat regelmatig.
36Hz(1), 43Hz(2), 49Hz(3), 55Hz(4), 61Hz(5), 67Hz(6), 72Hz(7), 79Hz(8 ), (9)85Hz, (10)90Hz
Bij koelen is dit anders want bij stand 1 gaat de compressor naar 30Hz.
Dus dat zou wel verklaren dat alleen de Heatstar software updaten dit niet kan veranderen.
EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 6,5kW | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp
Lager dan 25 gaat niet zoveel uithalen.Degast schreef op zondag 16 november 2025 @ 00:26:
Of even de stooklijn omlaag met 1?
Het moet nog wel afgegeven worden aan de lucht.
Zeer interresante observatie.Jordi_ schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:03:
[...]
Waarschijnlijk zitten er twee verschillende compressor stand tabellen in de buitenunit. De aansturing gebeurd namelijk in standen 0-10, waarbij 0 uit is en 1 de laagste stand. Bij verwarmen zijn dat de volgende compressor standen:
36Hz(1), 43Hz(2), 49Hz(3), 55Hz(4), 61Hz(5), 67Hz(6), 72Hz(7), 79Hz(8 ), (9)85Hz, (10)90Hz
Bij koelen is dit anders want bij stand 1 gaat de compressor naar 30Hz.
Dus dat zou wel verklaren dat alleen de Heatstar software updaten dit niet kan veranderen.
En opzich kan de regeling zelf natuurlijk beter,
Misschien moeten we daar verder over discussieren in het andere topic.
Uitlezen Itho Daalderop HP-S en Amber warmtepomp
[ Voor 13% gewijzigd door bommer op 16-11-2025 09:30 ]
Amber? Buitenkant?Degast schreef op zondag 16 november 2025 @ 00:37:
[...]
Over oude pootjes gesproken.
En de nog deels Poolse? Speficaties.
Lijken hem dus niet helemaal uit China maar via polen te halen.
Doet me ergens anders aan denken: Ik heb de naam Amber van de buitenkant gehaald. Mijn vrouw is al jaloers genoeg als ik naar de binnenunit van (de) Amber zit te kijken.
Heeft er al iemand een alternatieve naam 3d geprint tbv de buitenunit? Ik neem graag bij iemand met 3d printer de naam van m'n vrouw af.....
Die heb ik überhaupt niet. Bedoel je zo als in het marketing plaatje (en door mij gebruikt in HA) ?
Inmiddels opgelost met wat remote assistance van @Stoker. Bleek uiteindelijk de Amber zelf te zijn die om nog onduidelijke redenen besloot steeds opnieuw op te starten. Na een reset door 10 minuten de stroom eraf te halen draait ie alweer een tijdje als een zonnetje.leejoow schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:34:
Even voor de zekerheid: weet je zeker dat het niet de modbus module is die gedoe geeft? Unavailable zou ik niet direct verwachten als de thermostaat simpelweg aan en uit gaat
Fijn om een module te hebben om te kunnen monitoren, daardoor viel het veel sneller op.
Dat is iets anders dan het verschuiven van de dynamische stooklijn via de TR sensor. Die kan je uitzetten. Voor een uitleg hiervan raadpleeg je de TS.Degast schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 23:25:
[...]
Eerder had iemand issues met omlaag toeren omdat ie in het scherm van de bediening van de Amber de stooklijn had geplust.
Dat gaat vrij gemakkelijk per ongeluk bij aantikken scherm.
Hoofdscherm, op temp huis duwen en checken of verschuiving stooklijn op 0 staat.
Ik heb de tr aangesloten, maar dat verschuiven van stooklijn heeft bij mij nog niet geleid tot niet meer terug moduleren.[Afbeelding] Die dacht ik aan. (Heb dat zelf niet ervaren overigens)
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ja, daar klikte ik dus "Amber" van af. Vond ik mooier. Fijn dat dat kan.Get!em schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:25:
[...]
Amber? Buitenkant?
Die heb ik überhaupt niet. Bedoel je zo als in het marketing plaatje (en door mij gebruikt in HA) ?[Afbeelding]
Dat was alleen bij de eerste uitlevering juni 2023 en op ons verzoek in de productie weg gelaten.Degast schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:14:
[...]
Ja, daar klikte ik dus "Amber" van af. Vond ik mooier. Fijn dat dat kan.
[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 16-11-2025 11:16 ]
Is het hele woord Amber op de buitenunit standaard weggelaten bij versies jonger dan 2023?
Mijn Amber is van afgelopen zomer.
En daar kon ik hem dus makkelijk verwijderen.
[ Voor 31% gewijzigd door Degast op 16-11-2025 11:23 ]
Klopt. Alleen nog beschikbaar voor promotie doeleinden.Degast schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:21:
Hoe bedoel je?
Is het hele woord Amber op de buitenunit standaard weggelaten bij versies jonger dan 2023?
[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 16-11-2025 11:25 ]
Volgens stickers ook 2025 model. Nieuwe software v2.29II
Ga nu tijdje op thermostaat ext draaien om te zien wat hij doet.
Versie 2.29-III draai ik. Lager dan 36hz lukt dus niet met deze software.
Database v1.21
de mijne is van december 2024, ook met amber eropDegast schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:21:
Hoe bedoel je?
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw
Tuin sensor op 4m hoogte -0,5C
Yep, hier zit ie er ook op en dat is 2025 model met zelfde software versie. Maandje geleden geleverd.Degast schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:27:
Als het woord nu standaard wordt weggelaten, waarom had ik hem er dan wel op.. hmz.
Volgens stickers ook 2025 model. Nieuwe software v2.29II
/f/image/ZiJbQiQ0eEwDOaveuiGB2r2G.png?f=fotoalbum_large)