• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:05
Vanmorgen de batterijen in mijn PNI CT36 vervangen en nu heb ik dit gedrag. De Amber schakelt heel snel weer uit na het opstarten. Hoe kan ik dit het beste troubleshooten? Ik heb geen foutmeldingen oid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0Fs2Frz_1dDerf1YiMJI2Vobc8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZiJbQiQ0eEwDOaveuiGB2r2G.png?f=fotoalbum_large

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Wat is de output van de thermostaat? Is die wel continu hoog?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• GerbenBK
leejoow schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:01:
Wat is de output van de thermostaat? Is die wel continu hoog?
Ik zal het eens bekijken als ik hem nog een keer aan zet. Kan ik dat ook uitlezen uit je module?

Edit: de target temp op de thermostaat zelf stond gewoon op 21 (dat laatste dipje deed ik zelf):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a94HnKrTAhdKhgrfQVEdjoDYm9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ize39nrDrrvpwewyF7kNZtUK.png?f=fotoalbum_large

Edit2: Lijkt toch iets niet helemaal lekker te gaan in de verbinding van de thermostaat naar de amber
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PYYKu-33hdmPQz1aD_ska9rJzCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NMak4tcBAYE9zVB10xSuIoIx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 66% gewijzigd door GerbenBK op 15-11-2025 11:42 ]

• Retouw001
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 05-12 20:07
Degast schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 07:47:
En even de stooklijn verschuiving checken.
Hoe bedoel je dat? Staat nu op 28/29/30/31/32

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

De heating switch is inderdaad het externe signaal

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:23
Retouw001 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 11:52:
[...]

Hoe bedoel je dat? Staat nu op 28/29/30/31/32
Hij bedoeld of de TR sensor is aangesloten en is geactiveerd. Dan veschuift de stooklijn bij afwijkingen van de ingrstelde TR waarde.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• GerbenBK
leejoow schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:02:
De heating switch is inderdaad het externe signaal
Nou ik ben lost waarom het signaal de hele tijd wegvalt, heb de receiver en thermostaat opnieuw gepaird maar ook dat helpt niet. Ook de 15 minuten vertraging in de Amber vangt dit helaas niet op...als iemand nog tips heeft....Zo niet dan moet ik deze thermostaat maar weghalen en met een andere proberen.

Wel heel vreemd dat dit ontstaat na zoiets simpels als het vervangen van de batterijen (heb ook nog een 2e setje geprobeerd om te zien of het wellicht een brakke batterij was).

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Even voor de zekerheid: weet je zeker dat het niet de modbus module is die gedoe geeft? Unavailable zou ik niet direct verwachten als de thermostaat simpelweg aan en uit gaat

• GerbenBK
leejoow schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:34:
Even voor de zekerheid: weet je zeker dat het niet de modbus module is die gedoe geeft? Unavailable zou ik niet direct verwachten als de thermostaat simpelweg aan en uit gaat
Nee weet het niet zeker. Ik lees normaal gesproken alleen maar uit en stuur niets, maar ik kan hem even verwijderen en dan kijken.
Ik meet het verbruik overigens ook met een externe home wizard kwh meter dus zie dat de pomp daadwerkelijk steeds aan en uit gaat nu.

[ Voor 13% gewijzigd door GerbenBK op 15-11-2025 15:17 ]

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:09
Ik kwam laatst nog een broertje van de Amber tegen: https://www.hofmann-warmtepompen.nl/eco-star/
Mijn vermoeden is dat dat bedrijfje op eigen houtje Amitime warmtepompen importeert doorschuift naar de klant. Het typenummer is zelfs hetzelfde gebleven. Ik ben benieuwd hoe de aansturing daarvan werkt, of beter gezegd, of er grote verschillen zijn met die van de Amber.

[ Voor 6% gewijzigd door perslucht op 15-11-2025 14:41 ]

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik ben benieuwd of de modbus implementatie daarvan ook gelijk is :-)

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:44
leejoow schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:51:
Ik ben benieuwd of de modbus implementatie daarvan ook gelijk is :-)
Denk het in grote lijnen, in Noorwegen zijn er mensen die mijn integratie gebruiken op een Amber clone

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:34
perslucht schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:40:
Ik kwam laatst nog een broertje van de Amber tegen: https://www.hofmann-warmtepompen.nl/eco-star/
Mijn vermoeden is dat dat bedrijfje op eigen houtje Amitime warmtepompen importeert doorschuift naar de klant. Het typenummer is zelfs hetzelfde gebleven. Ik ben benieuwd hoe de aansturing daarvan werkt, of beter gezegd, of er grote verschillen zijn met die van de Amber.
Weer een prutser die het vertikt om de meest belangrijke parameter van zijn warmtepompen (namelijk het maximaal vermogen bij -7 of -10) in zijn specificaties te zetten... |:( |:(

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:54
Heeft iemand hier al een update gekregen die 30Hz voor verwarmen beschikbaar maakt?

Ik zie dat dit nu niet aan te sturen is vanaf de interne modbus, dus dat betekent dat er een nieuwe buitenunit firmware (EEPROM) nodig is. Ik ben benieuwd of iemand dit al via een update gekregen heeft of dat alleen voor geïnstalleerd komt op nieuwe Ambers.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 6,5kW | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 07:12

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Wij hebben net die versie binnen, maar de eerste test bij een eerst geleverde Amber (oude voetjes) bleef minimaal op 36hz.

een test met een laat later geleverde Amber volgt snel.

[ Voor 19% gewijzigd door Stoker op 15-11-2025 20:16 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17:33
Carboy54 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 12:40:
[...]

Hij bedoeld of de TR sensor is aangesloten en is geactiveerd. Dan veschuift de stooklijn bij afwijkingen van de ingrstelde TR waarde.
Eerder had iemand issues met omlaag toeren omdat ie in het scherm van de bediening van de Amber de stooklijn had geplust.
Dat gaat vrij gemakkelijk per ongeluk bij aantikken scherm.
Hoofdscherm, op temp huis duwen en checken of verschuiving stooklijn op 0 staat.

Ik heb de tr aangesloten, maar dat verschuiven van stooklijn heeft bij mij nog niet geleid tot niet meer terug moduleren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VCgX4bDE7cgpMyBS5cb-Z4EWqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQiNvent1VWEg5ValM6HwwjF.jpg?f=fotoalbum_large Die dacht ik aan. (Heb dat zelf niet ervaren overigens)

• bommer
Jordi_ schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:59:
Heeft iemand hier al een update gekregen die 30Hz voor verwarmen beschikbaar maakt?

Ik zie dat dit nu niet aan te sturen is vanaf de interne modbus, dus dat betekent dat er een nieuwe buitenunit firmware (EEPROM) nodig is. Ik ben benieuwd of iemand dit al via een update gekregen heeft of dat alleen voor geïnstalleerd komt op nieuwe Ambers.
Dat is raar, als jij hem niet kan aan sturen op de interne bus. Kan de LCD dat ook niet.
Een Eeprom update veranderd niet het protocol.

De versie net genoemd door @Stoker hebben we vanmorgen in mijn Amber geladen.
En heb ik 2 test runs laten draaien, en een tap water run. Toen was het wel warm genoeg in huis 😅

Bij mij ging hij nog niet naar 30Hz, dat kan de compressor wel. Bij koelen doet hij dat regelmatig.

Ik zal morgen even m1.01 op 5 zetten (die bug is nog niet weg) en kijken als hij langer kan door draaien of dat effect heeft. In mijn integratie voor de mensen die willen vergelijken heet deze versie 2.29-T0

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• Degast
Of even de stooklijn omlaag met 1?

• Degast
perslucht schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:40:
Over oude pootjes gesproken.
En de nog deels Poolse? Speficaties.
Lijken hem dus niet helemaal uit China maar via polen te halen.

Doet me ergens anders aan denken: Ik heb de naam Amber van de buitenkant gehaald. Mijn vrouw is al jaloers genoeg als ik naar de binnenunit van (de) Amber zit te kijken.
Heeft er al iemand een alternatieve naam 3d geprint tbv de buitenunit? Ik neem graag bij iemand met 3d printer de naam van m'n vrouw af.. :*) ...

• Jordi_
bommer schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 23:36:
[...]

Dat is raar, als jij hem niet kan aan sturen op de interne bus. Kan de LCD dat ook niet.
Een Eeprom update veranderd niet het protocol.

De versie net genoemd door @Stoker hebben we vanmorgen in mijn Amber geladen.
En heb ik 2 test runs laten draaien, en een tap water run. Toen was het wel warm genoeg in huis 😅

Bij mij ging hij nog niet naar 30Hz, dat kan de compressor wel. Bij koelen doet hij dat regelmatig.
Waarschijnlijk zitten er twee verschillende compressor stand tabellen in de buitenunit. De aansturing gebeurd namelijk in standen 0-10, waarbij 0 uit is en 1 de laagste stand. Bij verwarmen zijn dat de volgende compressor standen:
36Hz(1), 43Hz(2), 49Hz(3), 55Hz(4), 61Hz(5), 67Hz(6), 72Hz(7), 79Hz(8 ), (9)85Hz, (10)90Hz
Bij koelen is dit anders want bij stand 1 gaat de compressor naar 30Hz.

Dus dat zou wel verklaren dat alleen de Heatstar software updaten dit niet kan veranderen.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 6,5kW | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• bommer
Degast schreef op zondag 16 november 2025 @ 00:26:
Of even de stooklijn omlaag met 1?
Lager dan 25 gaat niet zoveel uithalen.
Het moet nog wel afgegeven worden aan de lucht.

• bommer
Jordi_ schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:03:
[...]

Waarschijnlijk zitten er twee verschillende compressor stand tabellen in de buitenunit. De aansturing gebeurd namelijk in standen 0-10, waarbij 0 uit is en 1 de laagste stand. Bij verwarmen zijn dat de volgende compressor standen:
36Hz(1), 43Hz(2), 49Hz(3), 55Hz(4), 61Hz(5), 67Hz(6), 72Hz(7), 79Hz(8 ), (9)85Hz, (10)90Hz
Bij koelen is dit anders want bij stand 1 gaat de compressor naar 30Hz.

Dus dat zou wel verklaren dat alleen de Heatstar software updaten dit niet kan veranderen.
Zeer interresante observatie.

En opzich kan de regeling zelf natuurlijk beter,
Misschien moeten we daar verder over discussieren in het andere topic.
Uitlezen Itho Daalderop HP-S en Amber warmtepomp

[ Voor 13% gewijzigd door bommer op 16-11-2025 09:30 ]

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Degast schreef op zondag 16 november 2025 @ 00:37:
[...]

Over oude pootjes gesproken.
En de nog deels Poolse? Speficaties.
Lijken hem dus niet helemaal uit China maar via polen te halen.

Doet me ergens anders aan denken: Ik heb de naam Amber van de buitenkant gehaald. Mijn vrouw is al jaloers genoeg als ik naar de binnenunit van (de) Amber zit te kijken.
Heeft er al iemand een alternatieve naam 3d geprint tbv de buitenunit? Ik neem graag bij iemand met 3d printer de naam van m'n vrouw af.. :*) ...
Amber? Buitenkant?
Die heb ik überhaupt niet. Bedoel je zo als in het marketing plaatje (en door mij gebruikt in HA) ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5G44MCQB9agjQeaOYqPNXdyFgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3zTouinaU3g75LRguU6cL9yn.jpg?f=fotoalbum_large

• GerbenBK
leejoow schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 14:34:
Inmiddels opgelost met wat remote assistance van @Stoker. Bleek uiteindelijk de Amber zelf te zijn die om nog onduidelijke redenen besloot steeds opnieuw op te starten. Na een reset door 10 minuten de stroom eraf te halen draait ie alweer een tijdje als een zonnetje.

Fijn om een module te hebben om te kunnen monitoren, daardoor viel het veel sneller op.

• Carboy54
Degast schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 23:25:
[...]

Eerder had iemand issues met omlaag toeren omdat ie in het scherm van de bediening van de Amber de stooklijn had geplust.
Dat gaat vrij gemakkelijk per ongeluk bij aantikken scherm.
Hoofdscherm, op temp huis duwen en checken of verschuiving stooklijn op 0 staat.

Ik heb de tr aangesloten, maar dat verschuiven van stooklijn heeft bij mij nog niet geleid tot niet meer terug moduleren.[Afbeelding] Die dacht ik aan. (Heb dat zelf niet ervaren overigens)
Dat is iets anders dan het verschuiven van de dynamische stooklijn via de TR sensor. Die kan je uitzetten. Voor een uitleg hiervan raadpleeg je de TS.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Degast
Get!em schreef op zondag 16 november 2025 @ 09:25:
[...]

Amber? Buitenkant?
Die heb ik überhaupt niet. Bedoel je zo als in het marketing plaatje (en door mij gebruikt in HA) ?[Afbeelding]
Ja, daar klikte ik dus "Amber" van af. Vond ik mooier. Fijn dat dat kan.

• Carboy54
Degast schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:14:
[...]

Ja, daar klikte ik dus "Amber" van af. Vond ik mooier. Fijn dat dat kan.
Dat was alleen bij de eerste uitlevering juni 2023 en op ons verzoek in de productie weg gelaten.

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 16-11-2025 11:16 ]

• Degast
Hoe bedoel je?
Is het hele woord Amber op de buitenunit standaard weggelaten bij versies jonger dan 2023?
Mijn Amber is van afgelopen zomer.
En daar kon ik hem dus makkelijk verwijderen.

[ Voor 31% gewijzigd door Degast op 16-11-2025 11:23 ]

• Carboy54
Degast schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:21:
Hoe bedoel je?
Is het hele woord Amber op de buitenunit standaard weggelaten bij versies jonger dan 2023?
Klopt. Alleen nog beschikbaar voor promotie doeleinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 16-11-2025 11:25 ]

• Degast
Als het woord nu standaard wordt weggelaten, waarom had ik hem er dan wel op.. hmz.
Volgens stickers ook 2025 model. Nieuwe software v2.29II

• Retouw001
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 05-12 20:07
Alles met betrekking tot TR staat op uit. Zit wel aangesloten en temp zichtbaar in hoofdscherm.
Ga nu tijdje op thermostaat ext draaien om te zien wat hij doet.
Versie 2.29-III draai ik. Lager dan 36hz lukt dus niet met deze software.
Database v1.21

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:19
Degast schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:21:
Hoe bedoel je?
de mijne is van december 2024, ook met amber erop

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Degast
Ja, had het idee dat het er standaard op zit maar makkelijk demontabel. (Klikt hem er zo af)

• Get!em
  • Niet online
Zo, tijd van de defrosts met bijbehorende stops in de runs zijn er weer. Zojuist de derde in krap 2 uur tijd. Amber buitentemperatuur is nu -0,1C
Tuin sensor op 4m hoogte -0,5C

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Degast schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:27:
Als het woord nu standaard wordt weggelaten, waarom had ik hem er dan wel op.. hmz.
Volgens stickers ook 2025 model. Nieuwe software v2.29II
Yep, hier zit ie er ook op en dat is 2025 model met zelfde software versie. Maandje geleden geleverd.

• wowly
Hoe kan ik zien of er een defrost is geweest?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Get!em
  • Niet online
wowly schreef op maandag 17 november 2025 @ 09:12:
Hoe kan ik zien of er een defrost is geweest?
Bij bommer integratie heet de entity
sensor.amber_defrost_status

In de grafieken op zowel binnenunit als in Homeassistant zie je de kortstondige pieken en dalen in temperatuur.

Als je er eentje gezien hebt in je data, herken je ze voor altijd wel ;)

Heb er vannacht 8x defrost gehad. Even optoeren voor wat extra warmte erna. Om vervolgens weer naar 36Hz te dalen daarna.

[ Voor 22% gewijzigd door Get!em op 17-11-2025 09:24 ]

• wowly
Ha inderdaad! Zie nu dat er 2 x een defrost is geweest 0.12 en 1.35. Toen was het idd op zn koudst :)
Dank je!

[ Voor 13% gewijzigd door wowly op 17-11-2025 09:48 ]

• harry59
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12:52
Get!em schreef op zondag 16 november 2025 @ 20:39:
Zo, tijd van de defrosts met bijbehorende stops in de runs zijn er weer.
En vanuit ITHO zijn er dus geen verdere optimalisaties verwachten...
Waar ik me aan stoor is de verwarming (100 W?) van de bodemplaat die moet voorkomen dat deze agv vorst dichtvriest vanwege het smeltwater. Zolang het niet vriest, is deze verwarming nutteloos.
Wie weet of uitschakelen van deze verwarming met een extra (te monteren) buitenschakelaar tot een kritische fout kan lijden, die de pomp vervolgens ook uitschakelt?

• Get!em
  • Niet online
harry59 schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:25:
[...]

Waar ik me aan stoor is de verwarming (100 W?) van de bodemplaat die moet voorkomen dat deze agv vorst dichtvriest vanwege het smeltwater. Zolang het niet vriest, is deze verwarming nutteloos.
Wie weet of uitschakelen van deze verwarming met een extra (te monteren) buitenschakelaar tot een kritische fout kan lijden, die de pomp vervolgens ook uitschakelt?
Ik draai de 2.29 III (oftewel de laatste versie). Gedrag is hetzelfde qua defrosts als bij 2.26: als de omstandigheden er naar zijn, dan defrost hij elke 45-50minuten, defrost kost ongeveer 8 minuten.

Verwarmingslint onderin is wel aangepast tussen 2.26 naar 2.29.
Bij 2.26 bleef hij vrij constant aanstaan bij <5C buitentemperatuur.
Bij 2.29 II en III zou dit een stuk minder moeten zijn en voor zover ik weet alleen tijdens (en nog iets na) een defrost. (edit, dit zit in de EEPROM bij 2.29 II )

Verwarmingslint in aanvoer/retour was in oudste handleiding aangeraden, in nieuwe handleiding staat deze uit en wordt een antivorst beveiliging aangeraden zoals Caleffi.

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 17-11-2025 14:48 ]

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

[...]

Kan je dat niet heel makkelijk testen door de verwarming los te halen een nachtje?

• Carboy54
[...]

Met updat 2.29 werkt deze alleen tijdens defrosts tot 5 minuten daarna.

• MaartenBreddels
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10:06
Ik heb soms uren achter elkaar dat de verwarming (~150 watt) aan staat. Versie 2.29-II. Zou dat niet moeten gebeuren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IjyAUMxKHeFZdFhSHA0Eptw8TgU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lQsUfeTaMb0ZkZJHGiiumkdi.png?f=fotoalbum_large

• bommer
MaartenBreddels schreef op maandag 17 november 2025 @ 20:33:
Ik heb soms uren achter elkaar dat de verwarming (~150 watt) aan staat. Versie 2.29-II. Zou dat niet moeten gebeuren?

[Afbeelding]
Als je makkelijk bij de Amber kan, kunje altijd ff aan de bodem voelen of het klopt wat je in de grafiek ziet.

Ik kan er niet heel makkelijk bij, moet het garagedak op. Maar ben vorig jaar een paar keer wezen voelen en meten met de ir thermometer.

[ Voor 11% gewijzigd door bommer op 17-11-2025 21:06 ]

• MaartenBreddels
Ja, hij is zeker warm aan de onderkant waar dat lint zit wanneer het verbruik 150 watt is. Meestal is het standby verbruik 9 a 10 watt.

• Carboy54
MaartenBreddels schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:12:
Ja, hij is zeker warm aan de onderkant waar dat lint zit wanneer het verbruik 150 watt is. Meestal is het standby verbruik 9 a 10 watt.
Als ik mij goed herinner was het de update eprom toch @stoker inzake onnodig werken warmtelint op de bodem die dat heeft opgelost??

• Get!em
  • Niet online
Carboy54 schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:33:
[...]

Als ik mij goed herinner was het de update eprom toch @stoker inzake onnodig werken warmtelint op de bodem die dat heeft opgelost??
Ja, zie ook mijn vorige post, eeprom buitenunit die meekwam met 2.29 ii

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 17-11-2025 21:51 ]

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-12 10:40
Get!em schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:49:
[...]

Ja, zie ook mijn vorige post, eeprom buitenunit die meekwam met 2.29 ii
Naar mijn idee was het probleem met het warmtelint al eerder opgelost.
draai hier met softwareversie 2.29-1

En eeprom V0110 098094 ( is 1 x geupdate)
Zie hier geen langdurig verbruik van het lint

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• MaartenBreddels
Ik kan op de Amber unit de versie niet vinden behalve die "2.29-ii", maar via home assistant zie ik dit nog
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8bAdgYL5BEEnAJzYe4JX-xPMU4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/COr2UGJ3TaQChxINcIymGihC.png?f=user_large

Om het amber scherm zie ik dusAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBsOJrLkIAszxZxqIaAAkkrcEs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dq8JbI36rzsfGE3FtUomrGqP.jpg?f=fotoalbum_large

(Database versie zal wel verkeerd zijn uitgelezen).

Als ik wat verder uitzoom, dan zie je dat het weinig met de temperatuur te maken heeft:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SC-RbJ6d--Etf3i2VMmISmyjIyU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7aQvJhwSiWwdXqRoeLgASVlA.png?f=fotoalbum_large

Op 11 November was het 9 graden, maar heeft het verwarmingslint 2-3 uur aangestaan. Ook zondag en maandag zit je uren dat hij op 150 watt blijft hangen, hoewel het ook toen niet erg koud was (>6 graden).

• wowly
Vraagje, soms als de amber aan het verwarmen is en ze beginnen te douchen bij ons slaat de BUH aan, waarna de amber er helemaal mee stopt. Ik had liever dat ie op zijn gemakkie wat langer doorgaat ipv BUH erin te gooien. Is dit in te stellen?

Dit is het verbruik met 1 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wE23pBqPQq4uX1UDa6_inlhO7Lk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gCgiiCANjMEH5bRQciPMTZUB.png?f=fotoalbum_large

• MaartenBreddels
Wat mij nu ineens opvalt, is dat er vooraf aan het aangaan van het warmtelint de "ambient temperatuur" (buitentemperatuur sensor) vlak is, ofwel, dat er een poos geen signaal is. Enig idee waar dat door dat kan komen? Zou dit de oorzaak kunnen zijn dat het lint aan gaat?

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:10
wowly schreef op maandag 17 november 2025 @ 22:59:
Vraagje, soms als de amber aan het verwarmen is en ze beginnen te douchen bij ons slaat de BUH aan, waarna de amber er helemaal mee stopt. Ik had liever dat ie op zijn gemakkie wat langer doorgaat ipv BUH erin te gooien. Is dit in te stellen?

[Afbeelding]
Nope jammer genoeg niet. Althans ik zou niet weten hoe.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Degast

[Afbeelding]
Graad minuten op? (Vertraging bijkomen extern/buh ).

• Degast
MaartenBreddels schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:00:
Wat mij nu ineens opvalt, is dat er vooraf aan het aangaan van het warmtelint de "ambient temperatuur" (buitentemperatuur sensor) vlak is, ofwel, dat er een poos geen signaal is. Enig idee waar dat door dat kan komen? Zou dit de oorzaak kunnen zijn dat het lint aan gaat?
Draadje naar sensor kapot? Slechte sensor? Sensor of stadje beschadigd bij verplaatsen sensor.
Ik weet niet of het de reden is, maar zou me niet verbazen.. zeker als je correlatie ziet in cijfers. Voor vorstbeveiliging maakt ie gebruik van die input ook.

• Carboy54

[Afbeelding]
Hoe hoog staan jouw graad minuten en wat zijn jouw instellingen inzake BUH.

• wowly
Carboy54 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 08:47:
[...]

Hoe hoog staan jouw graad minuten en wat zijn jouw instellingen inzake BUH.
Waar vind ik de graadminuten. Even gegoogled maar voor de Amber geeft hij aan dat deze niet direct uit te lezen zijn? Welke gegevens heb ik nodig om dit uit te rekenen?

Bij welke hoeveelheid graadminuten gaat de Amber de BUH gebruiken? En is dit op te lossen door de stookcurve aan te passen, lees: te verhogen? Deze staat nu op (buitentemp/aanvoertemp) 25/24 , 10/25 , 5/26 , 0/28 , -5/30.

[ Voor 23% gewijzigd door wowly op 18-11-2025 09:34 ]

• Carboy54
wowly schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:29:
[...]

Waar vind ik de graadminuten. veen gegoogled maar voor de Amber geeft hij aan dat deze niet direct uit te lezen zijn? Welke gegevens heb ik nodig om dit uit te rekenen?
Dan zou ik beginnen met de TS door te lezen en de installatie manual met alle instellingen. Ook vind je dit op het YouTube kanaal in de TS. Een goed ingestelde BUH gaat zelden of nooit aan bij voldoende vermogen.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 18-11-2025 09:33 ]

• Carboy54
Degast schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 00:16:
[...]

Draadje naar sensor kapot? Slechte sensor? Sensor of stadje beschadigd bij verplaatsen sensor.
Ik weet niet of het de reden is, maar zou me niet verbazen.. zeker als je correlatie ziet in cijfers. Voor vorstbeveiliging maakt ie gebruik van die input ook.
Sensor issues? 98% kans dat het jouw UTP kabels zijn. Alle signalen gaan door deze kabels naar de binnenunit vise versa. Wissel de kabels eens om in binnen en buitenunit. Zijn ze toevallig ingekort?

• MaartenBreddels
Carboy54 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 09:53:
[...]

Sensor issues? 98% kans dat het jouw UTP kabels zijn. Alle signalen gaan door deze kabels naar de binnenunit vise versa. Wissel de kabels eens om in binnen en buitenunit. Zijn ze toevallig ingekort?
Ze zijn niet ingekort. Bedoel je 1 en 2 uitwisselen? Weet je ook welke signalen op welke manier door welke kabel gaan?

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13:05
Vanochtend vond ik het wat koud in huis en na een beetje onderzoek bleek dat de Amber al sinds gistermiddag in storing stond. Meteen geprobeerd om de 2.29 (oude versie) erop te zetten, maar dit hielp niet echt.

In overleg met @Carboy54 de 2.29 III versie geinstalleerd en binnen een paar minuten draaide alles weer als normaal.

Nu alleen nog even de achterstallige kou weg zien te werken. Het is wel goed om te zien dat de service via @Carboy54 goed werkt en dat het huis toch wel goed geisoleerd is. We hebben maar een halve graad warmte verloren afgelopen nacht.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Jan2023
@ArnoudN

Was je windows CE vastgelopen of had je een andere storing?

• ArnoudN
Jan2023 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:35:
@ArnoudN

Was je windows CE vastgelopen of had je een andere storing?
Ik ben niet een echte techneut, maar het leek op het eerste.

• Jan2023
ArnoudN schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 16:41:
[...]

Ik ben niet een echte techneut, maar het leek op het eerste.
Zoiets als dit in het display?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v39OhAkilgy4RKAQL2tSttPLlv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhP8h5Bv6nFQvNpKAEu7n2fj.jpg?f=fotoalbum_large

• wowly
Sorry, maar ik kan nergens in de openingspost iets vinden over graadminuten of over de instellingen van de BUH. Als ik de handleiding doorneem zie ik uiteindelijk bij M10.5 staat na hoeveel graadminuten (in mijn geval 100 ingesteld) de BUH wordt ingezet. Is dit dan hetgene wat ik moet aanpassen? En wat is het doel waarom is deze instelling kan variëren? Alleen voor comfort?
Dus als mijn ruimtetemperatuur niet al te sterk varieert kan ik dit (stapsgewijs) maximaliseren naar evt/desnoods 240 graden?

En even wat anders, in de youtube vids wordt graadminuten nergens gebruikt, in de manual wel bij M10.5 zodat ik uiteindelijk wist waar ik het moest zoeken. @Carboy54 het was misschien een kleine moeite geweest eventjes te wijzen op M10.5, had mij 2,5 uur lezen en filmpjes kijken bespaard...

• Carboy54
wowly schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:31:
Sorry, maar ik kan nergens in de openingspost iets vinden over graadminuten of over de instellingen van de BUH. Als ik de handleiding doorneem zie ik uiteindelijk bij M10.5 staat na hoeveel graadminuten (in mijn geval 100 ingesteld) de BUH wordt ingezet. Is dit dan hetgene wat ik moet aanpassen? En wat is het doel waarom is deze instelling kan variëren? Alleen voor comfort?
Dus als mijn ruimtetemperatuur niet al te sterk varieert kan ik dit (stapsgewijs) maximaliseren naar evt/desnoods 240 graden?

En even wat anders, in de youtube vids wordt graadminuten nergens gebruikt, in de manual wel bij M10.5 zodat ik uiteindelijk wist waar ik het moest zoeken. @Carboy54 het was misschien een kleine moeite geweest eventjes te wijzen op M10.5, had mij 2,5 uur lezen en filmpjes kijken bespaard...
Daar leer je dan wel wat van en ja ook wij werken 6 dgn per week plus vaak in de avond nog tweakers. 🤬Basis kennis moet je zelf op doen en jouw installateur kan je dat ook vertellen toch?

• wowly
Ik begrijp dat je het druk hebt maargoed. Lof voor je inspanningen, maar ikzelf zou dit anders hebben aangepakt.
Ik ga aan de slag met de instelling van 10.5, en zou graag horen van anderen wat zij hebben ingesteld (amber 95 met een goed geïsoleerd huis met alleen in 150 m2 beton gegoten vvw)

• Carboy54
wowly schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 21:45:
Ik begrijp dat je het druk hebt maargoed. Lof voor je inspanningen, maar ikzelf zou dit anders hebben aangepakt.
Ik ga aan de slag met de instelling van 10.5, en zou graag horen van anderen wat zij hebben ingesteld (amber 95 met een goed geïsoleerd huis met alleen in 150 m2 beton gegoten vvw)
Waarom benader je niet even jouw installateur.?Die behoort dit correct in te stellen bij de in bedrijf stelling. Fijn tunen is jouw taak en daar is de manual voor.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 18-11-2025 21:57 ]

• bommer
Dit zijn mijn instellingen (zeer goed geisoleerde en oppv van 145m2)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WsfmOaUmPFqZK85_eM5Bhmyh3UA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykfTGws0l0IFSdSA8hk3gXuO.jpg?f=fotoalbum_large

• despijker
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:40
M10.5.
| Fabrieksinstelling 240 | Min. 0 | Max. 600 | +/- 5 |
Deze instelling bepaalt na hoeveel tijd de hulpverwarming moet
inschakelen voor bijstoken tijdens ruimteverwarming.
Wanneer de warmtepomp is gestart voor een warmtevraag wordt
elke minuut het verschil tussen de gewenste
cv‑aanvoertemperatuur en de werkelijke cv‑retourtemperatuur
berekent en bij elkaar opgeteld. Een gemiddeld verschil van
bijvoorbeeld 2 °C zal na 50 minuten een totaal van 100
graadminuten opleveren.
Op het moment dat dit totaal boven de ingestelde graadminuten
komt, zal de cv‑ketel voor bijstoken worden ingeschakeld. Hoe
hoger de ingestelde waarde, hoe langer het duurt voordat de
cv‑ketel wordt ingeschakeld. Bij te weinig comfort kunt u deze
instelling verlagen.

Bij mij door @Stoker ingesteld op 100 min.

• Impossibl3
Op basis van de foutcode's zoals beschreven in de handleiding heb ik (met behulp van ChatGPT) een notificatie gemaakt richting de telefoon als je HA gebruikt. Als inspiratie heb ik het voorbeeld van @bommer gehanteerd maar dan aangepast voor de module van @leejoow want die draai ik.

De exacte omschrijvingen moet ik nog even na lopen. Maar het geeft een goed beeld van de storingsmelding mocht dat ooit voorkomen.
quote: HA notificatie
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
alias: Warmtepomp storing notificatie
description: Stuur melding bij storingscode van de Itho Amber
triggers:
  - entity_id:
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_p01_main_line_current_protection
      - >-
        binary_sensor.ithodaalderop_amber_p02_compressor_phase_current_protection
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_p03_ipm_module_protection
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_p04_compressor_oil_return_protection
      - >-
        binary_sensor.ithodaalderop_amber_p05_compressor_shut_down_due_to_abnormal_high_low_pressure
      - >-
        binary_sensor.ithodaalderop_amber_p06_compressor_speed_down_due_to_abnormal_high_pressure
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_p07_compressor_preheating
      - >-
        binary_sensor.ithodaalderop_amber_p08_compressor_discharge_temp_too_high_protection
      - >-
        binary_sensor.ithodaalderop_amber_p09_outdoor_evaporator_coil_temp_protection
      - >-
        binary_sensor.ithodaalderop_amber_p10_ac_over_high_low_voltage_protection
      - >-
        binary_sensor.ithodaalderop_amber_p11_compressor_shut_down_due_to_too_high_low_outdoor_temperature
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_p12_frequency_limit_compressor
      - >-
        binary_sensor.ithodaalderop_amber_p13_low_pressure_condensor_pressure_switch
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_f01_outdoor_temp_sensor_failure_ta
      - >-
        binary_sensor.ithodaalderop_amber_f02_outdoor_evaporator_coil_temp_sensor_failure_tp
      - >-
        binary_sensor.ithodaalderop_amber_f03_outdoor_gas_discharge_temp_sensor_failure_td
      - >-
        binary_sensor.ithodaalderop_amber_f04_outdoor_gas_return_temp_sensor_failure_ts
      - >-
        binary_sensor.ithodaalderop_amber_f05_evaporator_pressure_sensor_failure_ps
      - >-
        binary_sensor.ithodaalderop_amber_f06_condenser_pressure_sensor_failure_pd
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_f07_pressure_switch_failure
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_f09_dc_fan_a_failure
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_f10_dc_fan_b_failure
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_f11_evaporating_pressure_failure
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_f12_high_pressure_failure_pd
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_f13_room_temperature_sensor_failure_tr
      - >-
        binary_sensor.ithodaalderop_amber_f14_sanitary_hot_water_temperature_sensor_failure_tw
      - >-
        binary_sensor.ithodaalderop_amber_f15_cooling_heating_water_temperature_sensor_failure_tc
      - >-
        binary_sensor.ithodaalderop_amber_f16_water_outlet_temperature_sensor_failure_tuo
      - >-
        binary_sensor.ithodaalderop_amber_f17_water_inlet_temperature_sensor_failure_tui
      - >-
        binary_sensor.ithodaalderop_amber_f18_condenser_coil_temp_sensor_failure_tup
      - >-
        binary_sensor.ithodaalderop_amber_f21_mixing_valve_1_temperature_sensor_failure_tv1
      - >-
        binary_sensor.ithodaalderop_amber_f22_mixing_valve_2_temperature_sensor_failure_tv2
      - >-
        binary_sensor.ithodaalderop_amber_f25_communication_failure_to_indoor_controller
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_f27_indoor_pcb_eeprom_failure
      - >-
        binary_sensor.ithodaalderop_amber_f28_water_pump_pwm_signal_feedback_failure_p0
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_f29_mixing_valve_1_failure
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_f30_mixing_valve_2_failure
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_e01_communication_failure
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_e02_communication_failure
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_e03_compressor_power_failure
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_e04_overcurrent_protection_compressor
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_e05_compressor_driver_failure
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_e06_vdc_unit_failure
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_e07_ac_current_failure
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_e08_eeprom_failure_oudoor_unit
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_s01_cooling_anti_freezing_protection
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_s02_low_flow_warning
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_s03_flow_switch_failure
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_s04_communication_failure_indoor_unit
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_s05_communication_failure_outdoor_unit
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_s06_water_outlet_to_low_in_cooling
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_s07_water_outlet_to_high_in_heating
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_s08_deforst_failure
      - >-
        binary_sensor.ithodaalderop_amber_s09_water_outlet_temp_low_during_defrost
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_s10_flow_switch_failure_3x
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_s11_cooling_anti_freezing_protection
      - binary_sensor.ithodaalderop_amber_s13_4_way_valve_failure
    from: "off"
    trigger: state
conditions:
  - condition: template
    value_template: "{{ trigger.to_state.state != 'off' }}"
actions:
  - data:
      title: >-
        {% set code = trigger.to_state.object_id.split('_')[2] | upper %} {% set
        desc_map = {
          'E01':'Communicatiefout PCB.',
          'E02':'Storing inverter communicatie.',
          'E03':'Bedrijfstroom warmtepomp.',
          'E04':'Bedrijfstroom warmtepomp.',
          'E05':'Storing inverter.',
          'E06':'Storing VDC-module.',
          'E07':'Voedingsspanning te hoog of te laag.',
          'E08':'Storing EEPROM warmtepomp.',
          'F01':'Storing buitentemperatuursensor.',
          'F02':'Storing sensor verdamper/condensor buitendeel.',
          'F03':'Storing persgas temp sensor.',
          'F04':'Storing zuiggas temp sensor.',
          'F05':'Storing zuiggas druk sensor.',
          'F06':'Storing sensor persgasdruk.',
          'F07':'Storing hogedrukbeveiliging.',
          'F09':'Storing ventilatormotor DC.',
          'F10':'Storing ventilatormotor DC.',
          'F11':'Storing sensor verdamper/condensor buitendeel.',
          'F12':'Storing sensor verdamper/condensor buitendeel.',
          'F13':'Storing ruimtetemperatuursensor Tr.',
          'F14':'Storing sensor tapwatertemperatuur Tw.',
          'F15':'Storing sensor systeemwatertemperatuur Tc.',
          'F16':'Storing sensor aanvoertemperatuur Tuo.',
          'F17':'Storing sensor retourtemperatuur Tui.',
          'F18':'Storing sensor condensortemperatuur Tup.',

'F21':'Storing temperatuursensor mengregelafsluiter Tv1.',
          'F22':'Storing temperatuursensor mengregelafsluiter Tv2.',
          'F25':'Communicatiefout PCB.',
          'F27':'Storing EEPROM regelmodule.',
          'F28':'Storing terugkoppelingssignaal circulatiepomp P0.',
          'F29':'Storing mengregelafsluiter.',
          'F30':'Storing mengregelafsluiter.',
          'P01':'Bedrijfstroom warmtepomp.',
          'P02':'Bedrijfstroom warmtepomp.',
          'P03':'Storing compressorstart.',
          'P04':'Beveiliging oliedruk compressor.',
          'P05':'Storing compressor - hogedrukbeveiliging.',
          'P06':'Storing compressor - laag drukverschil.',
          'P07':'Compressor voorverwarming.',
          'P08':'Storing sensor persgasdruk.',
          'P09':'Storing sensor verdamper/condensor buitendeel.',
          'P10':'Voedingsspanning te hoog of te laag.',
          'P11':'Compressor frequentiebegrenzing op buitentemperatuur.',
          'P12':'Compressor frequentiebegrenzing op buitentemperatuur.',
          'P13':'Storing compressor - laag drukverschil.',

'S01':'Condensortemperatuur te laag (ruimtekoeling).',
          'S02':'Debiet te laag.',
          'S03':'Storing flowschakelaar.',
          'S04':'Communicatiestoring.',
          'S05':'Communicatiestoring.',
          'S06':'Condensortemperatuur te laag (ruimtekoeling).',
          'S07':'Storing te hoge uitgaande temperatuur.',
          'S08':'Lage aanvoertemperatuur tijdens ontdooien.',
          'S09':'Aanvoertemperatuur te laag (Tuo).',
          'S10':'Debiet te laag.',
          'S11':'Condensortemperatuur te laag (ruimtekoeling).',
          'S13':'Storing vierwegklep.'
        } %} {% set severity_map = {
          'E01':'kritiek','E02':'kritiek','E03':'kritiek','E04':'kritiek','E05':'kritiek','E06':'kritiek','E07':'kritiek','E08':'kritiek',
          'F01':'kritiek','F02':'kritiek','F03':'kritiek','F04':'kritiek','F05':'kritiek','F06':'kritiek','F07':'kritiek',
          'F09':'kritiek','F10':'kritiek','F11':'kritiek','F12':'kritiek','F13':'kritiek','F14':'kritiek','F15':'kritiek',
          'F16':'kritiek','F17':'kritiek','F18':'kritiek','F21':'kritiek','F22':'kritiek','F25':'kritiek',
          'F27':'waarschuwing','F28':'waarschuwing','F29':'waarschuwing','F30':'waarschuwing',
          'P01':'beschermend','P02':'beschermend','P03':'kritiek','P04':'beschermend','P05':'kritiek','P06':'beschermend',
          'P07':'waarschuwing','P08':'kritiek','P09':'kritiek','P10':'kritiek','P11':'kritiek','P12':'beschermend','P13':'beschermend',
          'S01':'kritiek','S02':'kritiek','S03':'waarschuwing','S04':'kritiek','S05':'kritiek','S06':'kritiek',
          'S07':'waarschuwing','S08':'kritiek','S09':'kritiek','S10':'kritiek','S11':'kritiek','S13':'waarschuwing'
        } %} {% set severity = severity_map.get(code,'waarschuwing') %} {% set
        icon = {'kritiek':'🔴','waarschuwing':'🟡','beschermend':'🟠'}[severity]
        %} {{ icon }} {{ code }} — {{ desc_map.get(code, 'Onbekende foutcode')
        }}
        {% set code = trigger.to_state.object_id.split('_')[2] | upper %} {% set
        detail_map = {
          'E01':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'E02':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'E03':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'E04':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'E05':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'E06':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'E07':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'E08':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',

'F01':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'F02':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'F03':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'F04':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'F05':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'F06':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'F07':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'F09':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'F10':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'F11':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'F12':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'F13':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'F14':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'F15':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'F16':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'F17':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'F18':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'F21':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'F22':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'F25':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'F27':'Beschrijving:\nDe warmtepomp blijft functioneren.',
          'F28':'Beschrijving:\nDe warmtepomp blijft functioneren.',
          'F29':'Beschrijving:\nDe warmtepomp blijft functioneren.',
          'F30':'Beschrijving:\nDe warmtepomp blijft functioneren.',

'P01':'Beschrijving:\nNormale werking wordt na 5 minuten automatisch hervat.',
          'P02':'Beschrijving:\nNa 3 herhalingen wordt de warmtepomp geblokkeerd en moet worden herstart.',
          'P03':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'P04':'Beschrijving:\nAutomatische olie-terugvoerprotectie.',
          'P05':'Beschrijving:\nCompressor uitgeschakeld door hoge persdruk.',
          'P06':'Beschrijving:\nCompressorfrequentie verlaagd — werking gaat door.',
          'P07':'Beschrijving:\nCompressor wordt voorverwarmd (max 30 min).',
          'P08':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'P09':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'P10':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'P11':'Beschrijving:\nDe warmtepomp is geblokkeerd.',
          'P12':'Beschrijving:\nCompressorfrequentie verlaagd.',
          'P13':'Beschrijving:\nFrequentie verlaagd — blokkering bij herhaling.',

'S01':'Beschrijving:\nToerental verlaagd of geblokkeerd — herstart vereist.',
          'S02':'Beschrijving:\nWarmtepomp geblokkeerd — probeert na 5 min opnieuw.',
          'S03':'Beschrijving:\nDe warmtepomp blijft functioneren.',
          'S04':'Beschrijving:\nWarmtepomp geblokkeerd — hervat na herstel communicatie.',
          'S05':'Beschrijving:\nWarmtepomp geblokkeerd.',
          'S06':'Beschrijving:\nWarmtepomp geblokkeerd.',
          'S07':'Beschrijving:\nMelding — geen actie nodig.',
          'S08':'Beschrijving:\nWarmtepomp geblokkeerd — aanvoertemperatuur te laag.',
          'S09':'Beschrijving:\nWarmtepomp geblokkeerd — herstart bij Tuo > 17℃.',
          'S10':'Beschrijving:\nWarmtepomp geblokkeerd — herstart nodig.',
          'S11':'Beschrijving:\nWarmtepomp geblokkeerd — herstart nodig.',
          'S13':'Beschrijving:\nStoring vierwegklep.'
        } %} {{ detail_map.get(code, "Geen detail beschikbaar.") }}
    action: notify.mobile_app_s21_thijs
mode: single
Wat je krijgt is het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7XXkunfUH8WON8R_3jK_e3jIXw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxvkGgz5CGH5R6ri4CIL8mIq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-H-iWXoQyXTsqIDWGuwIgtY5k7k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wNOMgLSPx4rAV8XGKntPLQjV.jpg?f=fotoalbum_tile

• ArnoudN
Ja, dat scherm kreeg ik ook.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Impossibl3 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 23:31:
Op basis van de foutcode's zoals beschreven in de handleiding heb ik (met behulp van ChatGPT) een notificatie gemaakt richting de telefoon als je HA gebruikt. Als inspiratie heb ik het voorbeeld van @bommer gehanteerd maar dan aangepast voor de module van @leejoow want die draai ik.

De exacte omschrijvingen moet ik nog even na lopen. Maar het geeft een goed beeld van de storingsmelding mocht dat ooit voorkomen.

[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Thanks!
(en aan de schermafbeelding zie ik dat je een kort nachtje gemaakt hebt :) )

• bommer
Impossibl3 schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 23:31:

[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Voor de integratie gebruikers, staat een zelfde ook op de wiki van de intergratie github

Als je ook tapwater gebruikt ook een vertraging zetten op over temperatuurmelding, anders krijg je met name in koelen een loze melding. (Zie ook mijn automation)

• Impossibl3
tonwes99 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 06:42:
[...]

Thanks!
(en aan de schermafbeelding zie ik dat je een kort nachtje gemaakt hebt :) )
Dat gebeurt iets vaker dan mij lief is 😅. Dan ben je lekker bezig en opeens is het 23:30 terwijl de wekker weer om 6:30 gaat. Maar goed dat hoort erbij. Halve wegen de klus naar bed gaan kan ik ook niet.

• Impossibl3
bommer schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:07:
[...]

Voor de integratie gebruikers, staat een zelfde ook op de wiki van de intergratie github

Als je ook tapwater gebruikt ook een vertraging zetten op over temperatuurmelding, anders krijg je met name in koelen een loze melding. (Zie ook mijn automation)
Die vertraging kan ik niet vinden in je automatisering. Waar staat die exact? Op je github staat namelijk maar 1 automatisering.

• bommer
Impossibl3 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:46:
[...]

Die vertraging kan ik niet vinden in je automatisering. Waar staat die exact? Op je github staat namelijk maar 1 automatisering.
Ha ha, ik zie dat ik heb wel aangepast had, maar nooit geupload.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
###########################################################
# Automation intergration file                            #
# https://github.com/remmob/itho_amber/wiki/Automations   #
# 2025 Mischa Bommer                                      #
#                                                         #
# Creation date: 26-03-2025                               #
# last modification: 19-11-2025                           #
# Automation to send (persist) notifications.             #
# trigger: all error codes amber entities                 #
##########################################################

alias: Heatpump notificatons
id: (YOUR_UNIQUE_ID_HERE)
description: Sends a notification when the state changes from No Alarm to ALARM
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.amber_p01_main_line_current_protection
      - sensor.amber_p02_compressor_phase_current_protection
      - sensor.amber_p03_ipm_module_protection
      - sensor.amber_p04_compresor_oil_return_protection
      - sensor.amber_p05_high_pressure_refrigerant_circuit
      - sensor.amber_p06_very_high_pressure_refrigerant_circuit
      - sensor.amber_p07_pre_heat_compressor
      - sensor.amber_p08_gas_discharge_temp_sensor_protection
      - sensor.amber_p09_evaporator_coil_temp_sensor_protection
      - sensor.amber_p10_main_voltage_protection
      - sensor.amber_p11_compressor_stop_ambient_temperture
      - sensor.amber_p12_frequency_limit_compressor
      - sensor.amber_p13_low_pressure_condensor_pressure_switch
      - sensor.amber_f01_failure_ambient_temperture_sensor_ta
      - sensor.amber_f02_failure_outdoor_temperture_sensor_tp
      - sensor.amber_f03_failure_compressor_discharge_temperture_sensor_tp
      - sensor.amber_f04_failure_compressor_suction_temperture_sensor_ts
      - sensor.amber_f05_failure_evporating_pressure_sensor_ps
      - sensor.amber_f06_failure_high_pressure_sensor_pd
      - sensor.amber_f07_failure_high_pressure_switch
      - sensor.amber_f09_failure_a_fan_motor
      - sensor.amber_f10_failure_b_fan_motor
      - sensor.amber_f11_evporating_pressure_failure_ps
      - sensor.amber_f12_high_pressure_failure_pd
      - sensor.amber_f13_room_temp_sensor_failure_tr
      - sensor.amber_f14_failure_dhw_tank_sensor_tw
      - sensor.amber_f15_failure_temperture_control_sensor_tc
      - sensor.amber_f16_failure_outlet_temperture_sensor_tuo
      - sensor.amber_f17_failure_inlet_temperture_sensor_tui
      - sensor.amber_f18_failure_coil_temperture_sensor
      - sensor.amber_f21_failure_water_temperture_sensor_zone1_tv1
      - sensor.amber_f22_failure_water_temperture_sensor_zone2_tv2
      - sensor.amber_f25_communication_failure
      - sensor.amber_f27_failure_eeprom_indoor_unit
      - sensor.amber_f28_pwm_signal_failure_pomp_p0
      - sensor.amber_f29_failure_3_way_valve_zone1
      - sensor.amber_f30_failure_3_way_valve_zone2
      - sensor.amber_e01_comm_failure_lcd_indoorunit
      - sensor.amber_e02_failure_outdoor_pcb_compressor_inverter
      - sensor.amber_e03_power_failure_compressor
      - sensor.amber_e04_overcurrent_protection_compressor
      - sensor.amber_e05_compressor_driver_failure
      - sensor.amber_e06_vdc_unit_failure
      - sensor.amber_e07_ac_current_failure
      - sensor.amber_e08_eeprom_failure_oudoor_unit
      - sensor.amber_s01_cooling_anti_freezing_protection
      - sensor.amber_s02_low_flow_warning
      - sensor.amber_s03_flow_switch_failure
      - sensor.amber_s04_communication_failure_indoor_unit
      - sensor.amber_s05_communication_failure_outdoor_unit
      - sensor.amber_s08_defrost_failure
      - sensor.amber_s09_water_outlet_temp_low_during_defrost
      - sensor.amber_s10_flow_switch_failure
      - sensor.amber_s11_cooling_anti_freezing_protection
      - sensor.amber_s13_failure_4_way_valve
    from: No Alarm
    to: ALARM

- platform: state
    entity_id:
      - sensor.amber_s06_water_outlet_to_low_in_cooling
      - sensor.amber_s07_water_outlet_to_high_in_heating
    from: "No Alarm"
    to: "ALARM"
    for:
      minutes: 5  
condition: []
action:
  - service: notify.mobile_app_(YOUR_DEVICE_HERE)
    data:
        {{ trigger.from_state.attributes.friendly_name }}
      title: "Warmtepomp in storing!"
  - service: persistent_notification.create
    data:
        {{ trigger.from_state.attributes.friendly_name }}
      title: "Warmtepomp in storing!"
      notification_id: Warmtepomp in storing"
mode: single

Edit: even netjes aangepast.

Bij deze dan.

[ Voor 3% gewijzigd door bommer op 19-11-2025 09:00 ]

• bommer
Ik kreeg metname in koelen vaak false positives, vandaar de aanpassing.
Op de github (https://github.com/remmob/itho_amber/wiki/Automations) staat nu ook de juiste versie.

[ Voor 41% gewijzigd door bommer op 19-11-2025 09:01 ]

• Get!em
  • Niet online
Ik wilde net zeggen, er zijn op de module genoeg momenten dat er een paar seconden een foutmelding / alarm is, terwijl er niks aan de hand is. Een vertraging op de trigger is dus verstandig.

In de wiki/ discussions heb ik ook beschreven hoe je alle alarms in beeld krijgt en dat ze makkelijker te hanteren zijn als je ze een label geeft in de entity lijst.

• bommer
Get!em schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:59:
I
In de wiki/ discussions heb ik ook beschreven hoe je alle alarms in beeld krijgt en dat ze makkelijker te hanteren zijn als je ze een label geeft in de entity lijst.
Dat is idd ook een leuke toeging.

• bommer
Het is al eens vaker geroepen, zullen we de discussies over en met integraties op de Amber verplaatsen naar het andere of nieuw topic.
Uitlezen Itho Daalderop HP-S en Amber warmtepomp 1 wordt beheerd door @leejoow
en in principe voor zijn module.
Ik maak met liefde een nieuw algemeen (dus alle modules) topic aan.

• Get!em
  • Niet online
bommer schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:47:
Het is al eens vaker geroepen, zullen we de discussies over en met integraties op de Amber verplaatsen naar het andere of nieuw topic.
Misschien dat maar doen, met een titel en intro die zowel Amber als HP-S benoemt.

• Carboy54
bommer schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:47:
DOEN 👍

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:12
Impossibl3 schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 00:20:
Ik heb eens wat gehobbyd met mijn data. Ik heb uit mijn database alle data getrokken wanneer de Amber aan het verwarmen was (relay aan en driewegklep op CV stand). Deze heb ik geplot om (mijn) COP curve te trekken. Zie hier het resultaat.

[Afbeelding]
* temperatuur is de Amber buiten sensor

kWh meter: Homewizzard (mid gecertificeerd)
Kamstrup 603 voor de thermische/flow metingen.

Al met al best een efficient systeem als ik zo naar de data kijk.

Voor de geïnteresseerde zie je hier nog het aantal samples wat uiteindelijk per bin gehanteerd is.

[...]
Een prachtige meting. Omdat ook opwarmen en afkoelen, dus het dynamische bedrijf in deze meting zitten krijg je een wolk punten. Als je de geintegreerde waarden over een uur/dag /maand neemt dat ziet het plaatje er stabieler uit. Onze metingen van c.a. 40 WP's nemen dus de geïntegreerde waarden over en maand.

Uit de maandelijkse monitoring blijkt dat deelnemers met een externe warmtemeter werken of met de interne van de WP. Een aantal deelnemers hebben beide. Daaruit blijkt dat het verschil niet groot is, c.a 5%,
Dus de 20% van ITHO heeft te maken waarop zij meten. Inschattingen zonder flowmeter zijn natuurlijk onnauwkeurig. Remeha e.a. merken hebben een ingebouwde flowmeter en meten redelijk nauwkeurig de COP, ook de geintergreerde waarde over langere periode.

Ik wil zelf een nieuwe full-E WP aanschaffen ter vervanging van mijn Elga hybride WP . Ik denk aan de Amber 9kW. De Amber heeft geen hydraulische binnenuinit nodig dat is een voordeel Maar het ontbreken van een COP meting is een nadeel . ITHO, we leven niet in een ontwikkelingsland.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Tomexergie schreef op woensdag 19 november 2025 @ 21:21:
[...]

Een prachtige meting. Omdat ook opwarmen en afkoelen, dus het dynamische bedrijf in deze meting zitten krijg je een wolk punten. Als je de geintegreerde waarden over een uur/dag /maand neemt dat ziet het plaatje er stabieler uit. Onze metingen van c.a. 40 WP's nemen dus de geïntegreerde waarden over en maand.

Uit de maandelijkse monitoring blijkt dat deelnemers met een externe warmtemeter werken of met de interne van de WP. Een aantal deelnemers hebben beide. Daaruit blijkt dat het verschil niet groot is, c.a 5%,
Dus de 20% van ITHO heeft te maken waarop zij meten. Inschattingen zonder flowmeter zijn natuurlijk onnauwkeurig. Remeha e.a. merken hebben een ingebouwde flowmeter en meten redelijk nauwkeurig de COP, ook de geintergreerde waarde over langere periode.

Ik wil zelf een nieuwe full-E WP aanschaffen ter vervanging van mijn Elga hybride WP . Ik denk aan de Amber 9kW. De Amber heeft geen hydraulische binnenuinit nodig dat is een voordeel Maar het ontbreken van een COP meting is een nadeel . ITHO, we leven niet in een ontwikkelingsland.
Goede alternatieven, monobloc zonder binnendeel.
Daikin EDLA08E3V3 zeer goede vallue for money, goede flowmeting
Vaillant Plus, in opstelling met AI+ als regelmodule, geen BUH ingebouwd, als die nodig is extern inbouwen. Via de huidige deal hartstikke interessant. Nauwkeurige meting.
Verder heel veel bi-blocs monoblocs maar die zoek je dus niet.
Daikin heeft op papier meer geluid maar door de swingcompressor vooral in de lage frequenties veel stiller zonder brom.

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 19-11-2025 22:19 ]

• Tomexergie
Eindelijk is ie er!
Is er al ervaring met de Remeha Confida 440 R290 warmtepomp? Volgens de specificaties zeer laag geluidsproductie en hoge COP (5,2 bij 35/7).
Ik kan de technische handleiding nog niet downloaden.

• bommer
Tomexergie schreef op donderdag 20 november 2025 @ 00:45:
Eindelijk is ie er!
Is er al ervaring met de Remeha Confida 440 R290 warmtepomp? Volgens de specificaties zeer laag geluidsproductie en hoge COP (5,2 bij 35/7).
Ik kan de technische handleiding nog niet downloaden.
Verkeerde topic?

• Degast
Niet ? Maar !

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11:28
Oeps, even vergeten dat de geluidsreductie modus en de bijstook op de BUH niet lekker samen gaan als het buiten koud is en de vloer is afgekoeld omdat de houtkachel gebrand heeft: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e6H5Y8cjYg2HH0aVylZlFeb2Wlk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7HHXFPmaZV9d1y6cNNWFisyF.png?f=user_large
Met deze temperaturen zet ik hem gewoon weer 24/7 vast op een vaste binnentemperatuur.

• Tomexergie
Ik heb nog geen specifiek Topic kunnen vinden. Dan maar hier op een algemeen Topic

• perslucht
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:09
@Tomexergie Dit is geen algemeen topic. Die is er overigens wel, ik denk dat je post daar beter past ;)
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

• sh1345
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 17-12 17:35
Stoker schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:01:
Wij hebben net die versie binnen, maar de eerste test bij een eerst geleverde Amber (oude voetjes) bleef minimaal op 36hz.

een test met een laat later geleverde Amber volgt snel.
Ik heb net een nieuwe binnen en die draait tijdens verwarmen altijd stabiel op 30hz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skVOwCVIGNn3kK2zjTtmqxQH88I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RBt3hTaf8DJA5M60J6oATrJD.png?f=fotoalbum_large

• Jordi_
sh1345 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:48:
[...]

Ik heb net een nieuwe binnen en die draait tijdens verwarmen altijd stabiel op 30hz
[Afbeelding]
Interessant! Zou je eens will kijken welke EEPROM versie er op jouw warmtepomp draait?

• sh1345
Jordi_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:02:
[...]

Interessant! Zou je eens will kijken welke EEPROM versie er op jouw warmtepomp draait?
In home assistant zie ik versie v2.8 van de buitenunit geen idee of dit het juiste is anders moet je even zeggen hoe ik dat kan vinden :)

• Jordi_
sh1345 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:09:
[...]

In home assistant zie ik versie v2.8 van de buitenunit geen idee of dit het juiste is anders moet je even zeggen hoe ik dat kan vinden :)
Op het display, instellingen -> systeem informatie en dan op pagina 5/5 :).

• sh1345
Jordi_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:31:
[...]

Op het display, instellingen -> systeem informatie en dan op pagina 5/5 :).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWOm7T3SWCskil6nQAUrfp8py94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ur9uDF2XDADde7wtyUIEsok7.jpg?f=fotoalbum_large

• Jan2023
Jordi_ schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:02:
[...]

Voor wat het waard is.
In het verleden waren er diverse eeprom versies voor de verschillende Ambers,

• tjipkevdp
  • Laatst online: 17-12 09:15
Even vraagje over de 1e orde vorstbeveiliging. Zo te zien pakt die bij mij altijd het water uit het sww vat? Met regelmatig als effect dat even later hij een sww run moet doen, omdat door de vorstbeveiliging het water te veel is afgekoeld...

Tenminste ik heb de indruk dat ik dat hier zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fkpm5GhddEitdHFZ1E6JfNB21g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0C6q84Hl4VvRcjB6GXYBJZPI.png?f=fotoalbum_large

Hierbij is het water in boilervat bijna 3 graden afgekoeld

Ik snap dat de Amber denkt, dat water in de boiler is lekker warm, laat ik dat pakken, maar ja dan gaat dat lekker warme water door een stuk koude leidingen naar het koude buiten... niet heel efficiënt.
Is er ergens in te stellen dat hij het uit het CV circuit haalt (ik heb vloerverwarming)? Dan is hij misschien wat langer bezig, maar ik denk wel dat je daar minder van merkt (en dat het efficiënter is?)

(Ter info, dat hij hierboven 'pas' om 4 uur aan gaat, is omdat ik standaard een vrij lage temperatuur ingesteld heb maar ik die om 4:00 via HA hoger zet om te voorkomen dat er iemand 's ochtends onder een koude douche staat)

• hondacb50
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:48
tjipkevdp schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:47:
Even vraagje over de 1e orde vorstbeveiliging. Zo te zien pakt die bij mij altijd het water uit het sww vat? Met regelmatig als effect dat even later hij een sww run moet doen, omdat door de vorstbeveiliging het water te veel is afgekoeld...

Tenminste ik heb de indruk dat ik dat hier zie:

[Afbeelding]

Hierbij is het water in boilervat bijna 3 graden afgekoeld

Ik snap dat de Amber denkt, dat water in de boiler is lekker warm, laat ik dat pakken, maar ja dan gaat dat lekker warme water door een stuk koude leidingen naar het koude buiten... niet heel efficiënt.
Is er ergens in te stellen dat hij het uit het CV circuit haalt (ik heb vloerverwarming)? Dan is hij misschien wat langer bezig, maar ik denk wel dat je daar minder van merkt (en dat het efficiënter is?)

(Ter info, dat hij hierboven 'pas' om 4 uur aan gaat, is omdat ik standaard een vrij lage temperatuur ingesteld heb maar ik die om 4:00 via HA hoger zet om te voorkomen dat er iemand 's ochtends onder een koude douche staat)
Dit is een bekend “probleem”, ik heb er zelf ook last van. Itho heeft zelf een warm watervat met een losse wisselaar en pomp waardoor dit niet op treed. Er is momenteel geen optie die de 3wegklep default naar de centrale verwarming kan zetten ipv sww. 😒

Dit heb ik laatst nog met de monteur van Itho besproken.

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-12 21:49
Hmm merk dat de amber het nu toch wel wat lastiger heeft. Maak nu runs van 4 a 5 uur aaneengesloten. Daarna periode van 6 uur niet. Om vervolgens weer 4 a 5 uur aan te gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuGliO9p6IuAu_nn3oKg7yr39Xk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2FX5UlwbuTeG8zqBjrhMaMMa.jpg?f=fotoalbum_large

Temperatuur is eigenlijk vrij constant, dus dat zit wel goed, maar vraag me af of het beter is om de aanvoer nu toch wat hoger te zetten. Want zodra ik de gewenste temperatuur binnen bereik, hoeft de aanvoer temperatuur niet omhoog toch?

Tja wat is wijsheid... Als ik kijk naar mijn totale stroom verbruik van vandaag (sinds 00.00) zit ik pas op 13.5kwh. Dat is incl eitje gebakken vanochtend. Verder niet thuis geweest. Vind dat dus niet bijster hoog voor deze koude dagen.

[ Voor 21% gewijzigd door darkfujita op 20-11-2025 22:18 ]

• Degast
@tjipkevdp
Ehm, ok, kan me niet herinneren dat ik dat hier eerder las? @hondacb50 . Zelf ook nog niet mogen constateren. Maar ik lees niet zo mooi uit, en zie dus niet wat er midden in de nacht gebeurt. (Maar ook nog niet gebeurd op een vroege ochtend, als de thermostaat niet vraagt aan Amber bij mij). Wel interessant!
Pagina: 1 ... 130 ... 135 Laatste