• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:59
tonwes99 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:29:
[...]

Tja, Itho gekozen omdat ik zorgen had bij de startups als Quatt en DeWarmte en toch wilde dat de unit 10 jaar bleef/gaat draaien. Geruchten over Arduino-besturing met instabiele roms... dan toch liever de meer industriële Amber modbus.

Dat de NL-regering terugkrabbelt in de energietransitie helpt langetermijn van een bedrijf als Itho niet. Na het Vincent debacle en de toch best frequente software-/besturings-issues heb ik toch wel wat zorgen of Amitime over 5-10 jaar de oude series nog in de lucht houdt. Immers, Chinese OEM producenten staan meer bekend om typewijzigingen dan langjarig support. Wellicht dat we in 2030 inverter en controller printplaten uitwisselen op Tweakers, en dat @leejoow en @bommer samen mbv.modbus het laatste stapje zetten om de WinCE HMI overbodig maken...

Maar ja, andere merken hebben eigen problemen. Hoorde van iemand wiens binnenunit van een multi-split airco overleden was, moet nu verplicht zijn buitenunit en dus ook de overige 3 binnenunits vervangen. Atlantic, 5 jaar oud... (ws. drijfgas-issue).
Wij hebben ook contact met Amitime en ik moet zeggen dat zij een zeer serieuze partij zijn. Dat is ook af te zien aan de kwalitatieve afwerking van de Amber. Bij een bekende japanse fabrikant van warmtepompen met aanzienlijke hogere prijzen is de software 10 jaar oud en het interieur en leidingen plastic fantastic.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Carboy54
wowly schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:38:
Hahahaha.
Enfin, teleurstellend van Itho idd. Is een beetje de elegoo centauri carbon van de warmtepompen. Hardstikke chinees, barebones maar fantastische resultaten. Waar Bambu labs straalt met ongelofelijk user experience (fancy app, werkt altijd etc etc) betaal je er 3 tot 4 x zoveel voor.
De Amber heb ik er eind volgend jaar al uit qua kosten (de installatie nog niet, dat duurt wat langer)

Je kunt nu goed zien dat Itho al een wat ouder bedrijf is welke installatietechniek als background heeft. Quatt doet dat vele malen beter (waar deze achter de streep wrsch duurder is). Die app is echt leuk om te zien en kan ook snel issues duidelijk maken. Ze kunnen online je systeem tunen en wrsch ook beter afstemmen Mbv het lokale weer. Dat wij allemaal spul moeten installeren om een (s) cop te berekenen staat dat daar in de app. Kunnen via de app wrsch ook calls inschieten. Ook Weheat en dergelijke zullen meer te bieden hebben. Dit gaat ze uiteindelijk qua warmtepompen de kop kosten...
Valt me uiteindelijk toch vies tegen maargoed, hij doet wat ie moet doen en we hebben met geluk met @leejoow @Carboy54 @bommer op het forum welke allemaal dingen mogelijk maken... SUPER! Echt bizar dat je als bedrijf met feedback zoals die van @Carboy54 zo weinig doet.....
In onze ogen is de beste warmtepomp de stille buitenunit van de Amber met de binnenunit en software van de NL Weheat. Met Weheat Intellicence zijn zij hun concurrenten ver vooruit, minder installatietijd en 90% van de storingen kan je als installateur in no time op afstand oplossen. En dat allemaal via hun eigen LTE verbinding zonder wifi. Dus ook geen gedoe met veiligheid issues waar Itho zich achter verschuilt. Ik zoek nog een ICT er die dit even aan elkaar knoopt 🤗 Overigens is de Weheat Flint op die manier gebouwd bij .... Amitime.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Carboy54 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:20:
[...]

In onze ogen is de beste warmtepomp de stille buitenunit van de Amber met de binnenunit en software van de NL Weheat. Met Weheat Intellicence zijn zij hun concurrenten ver vooruit, minder installatietijd en 90% van de storingen kan je als installateur in no time op afstand oplossen. En dat allemaal via hun eigen LTE verbinding zonder wifi. Dus ook geen gedoe met veiligheid issues waar Itho zich achter verschuilt. Ik zoek nog een ICT er die dit even aan elkaar knoopt 🤗 Overigens is de Weheat Flint op die manier gebouwd bij .... Amitime.
Module van leejoow met een 5G sim en je bent er. Nog wat geheugen erbij voor logging van 1 tot 6 maanden van de parameters en het is helemaal compleet.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:29
Get!em schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:26:
[...]
Module van leejoow met een 5G sim en je bent er. Nog wat geheugen erbij voor logging van 1 tot 6 maanden van de parameters en het is helemaal compleet.
Pompen, kleppen en sensoren zijn”old school” en niet Itho specifiek. Zoals ik begrijp bestaat de besturing van onze WP's eigenlijk uit drie delen:
1- Het WinCE-scherm, eigenlijk een luxe manier om via Modbus parameters te kunnen lezen en schrijven naar het besturingssysteem, historie/grafieken te bekijken en (in theorie) met wifi naar je thuis-netwerk of naar de cloud. Toch een “dom” ding.
2- Het PCB-board. Sensoren komen op een redelijk "domme" manier binnen. Die UTP-kabel naar de buitenunit is eigenlijk een 1-op-1 verbinding naar de buiten-sensoren. Op de PCB zit de besturing die besluiten neemt over pompen en compressoren a.d.h.v. stookcurves en sensorwaarden. Ook de defrost-keuzes worden op dit board gemaakt. Hier kan winst zitten in slimme defrosts.
3- Het invertor-board in de WP buiten dus kwetsbaar. En hier worden stuursignalen (weer losse signalen, gebundeld in een tweede UTP-kabel) versterkt zodat pompen en kleppen aangestuurd kunnen worden, denk aan PWM voor de pompsturing. Ik denk dat het relais voor de BUH niet vanuit het invertor-board gaat

@leejoow (en @bommer?) hebben de lees- en schrijf-functie van (1) al bijna compleet buiten spel gezet, maar de PCB checkt nog wel of het WinCE-scherm er is, dus zonder werkt hij nu nog niet.

Itho kan makkelijke de WInCE besturing custimizen, als de PCB besturing, daar zit meer Amitime-ICT kennis.

[ Voor 10% gewijzigd door tonwes99 op 07-11-2025 16:51 ]

• p.blommendaal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:16
Korte update tav mijn eerder geposte vastlopers/crashes. Na de laatste keer met een usb toetsenbord en de Windows CE command line op zoek gegaan naar verborgen bestanden die het systeem wellicht doen vollopen. Toen startte de software weer op zonder crash (dat probeert de software overigens elke keer om de zoveel minuten als je in installateur modus zit en op de Exit button klikt). Ik stond op het punt op de HeatStar.exe file en de database file op een usb stickje te koperen zodat ik die eens kan onderzoeken. Wellicht dat de database file zelf te groot wordt (slechts 5M in mijn geval) of een tabel teveel records bevat. Maar omdat het sindsdien weer goed gaat nog niet aan toegekomen. Paar dagen terug de legionella run aangepast naar een tijdstip zaterdag overdag en die instelling lijkt nu ook bewaard. Morgenmiddag zal ik zien of dat ook nog steeds zo is.

Het scherm is nog steeds af en toe niet responsive, maar geen crashes meer gehad.

De software zelf staat op een flashdrive, los van de Windows CE installatie bestanden. Daarvan is zo'n 45MB gebruikt en nog 25MB vrij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8CzW0CLe6IjhYbjNd8MpbRG6jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZQl6YsjTSPEy2aVmeqlUsxJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ihu93x0MwCe_05p9eJYO3js9uN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVBdINuyNdnSaQl7LtJ9g0eL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door p.blommendaal op 07-11-2025 13:57 ]

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Get!em schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:26:
[...]

Ik ben aan het kijken of ik software ga maken die niet op ESPHome is gebaseerd en die naar cloud storage logt. Of wellicht lokaal, maar dat kan de huidige hardware niet qua opslag. De volgende PCB die gaat komen zal wel wat hardwarematige veranderingen hebben, maar geheugen zal hier niet bij zitten.
Maar ik heb niet echt een beeld hoeveel mensen daar echt geïnteresseerd in zijn, ik heb het gevoel dat als je de logging van je warmtepomp wil bewaren dat je over het algemeen toch al Home Assistant hebt draaien :P

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01:16
Mbt de stilste warmtepomp, Ik heb zeker niet zoveel ervaring als @Carboy54 , maar ik vind mijn buitenunit echt niet de stilste. Qua ventilator zit er duidelijk een dreuntje mee te draaien (alsof hij niet helemaal uitgebalanceerd) , en ook de compressor (?) lijk ik wel te horen. Zeker niet fluisterstil, en ook niet zo stil als op youtube video's van Warmtepomponline. Daar fluistert de Amber echt!
Een vriend van me heeft 2 Quatts draaien die beduidend stiller zijn, daar merk ik alleen maar windgeluiden en hoor ik de fan zelf en de compressor helemaal niet (op vol vermogen!).
Ik weet niet zo goed wat ik kan verwachten van de Amber hoor, ik kan wel eens een filmpje ergens posten zodat jullie kunnen vergelijken als jullie dat willen? Geen dealbreaker voor mij overigens, 4 deuren verderop staat een zwaardere LG te draaien, die je echt wel hoort werken op 10 meter afstand. Blij dat dat niet mijn buren zijn hahaha.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:52

Jan2023

KISS

tonwes99 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:48:
[...]

@bommer en @leejoow hebben de functie van (1) al bijna compleet buiten spel gezet, maar de PCB checkt nog wel of het WinCE-scherm er is, dus zonder werkt hij nu nog niet.
Is dat zo ?
Bij mijn weten leest @ bommer toch alleen de modbus waardes?
En wordt er niets geschreven.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:43

silverball

De wagen voor moderne mensen

Carboy54 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:04:
[...]

Wij hebben ook contact met Amitime en ik moet zeggen dat zij een zeer serieuze partij zijn. Dat is ook af te zien aan de kwalitatieve afwerking van de Amber. Bij een bekende japanse fabrikant van warmtepompen met aanzienlijke hogere prijzen is de software 10 jaar oud en het interieur en leidingen plastic fantastic.
Nee, Windows CE uit < 2013 is hypermodern :+

Zonder gekheid, vanuitgaande dat het WINCE 2013 is en niet ouder:
When is the end of life for Windows CE?
While Windows CE 2013 will reach end of extended support in late 2023, Microsoft will allow license sales to continue for Windows Embedded Compact 2013 until 2028. And of course, Windows CE devices can continue to be used indefinitely.
Dus binnen een jaar of twee a drie zal er toch een revisie van de aansturing op zijn minst moeten komen.

[ Voor 33% gewijzigd door silverball op 07-11-2025 17:04 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:20:
[...]

Dus mocht de aansturing van de Amber echt een drama worden , displays uit produktie of zo , kunnen we zo overstappen op weheat besturing met de huidige buitenunit @Carboy54 ?

• Carboy54
silverball schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:57:
[...]

Nee, Windows CE uit < 2013 is hypermodern :+
Dat niet maar wat je er mee kan in warmtepompland wel. De meeste hebben een klein schermpje met basis mogelijkheden. Dat is bij de Amber wel anders. Daarvoor heb je geen Windows 11 nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 07-11-2025 17:07 ]

• Carboy54
[quote]Carboy54 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:05:
[...]
]

[ Voor 47% gewijzigd door Carboy54 op 07-11-2025 17:07 ]

• silverball

silverball

Carboy54 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:05:
[...]

Dat niet maar wat je er mee kan in warmtepompland wel. De meeste hebben een klein schermpje met basis mogelijkheden. Dat is bij de Amber wel anders.
Dat zal, mijn aroTHERM heeft een simpele doch stabiele microcontroller. Ik heb ook heel sterk de Amber toen overwogen, erg mooi ding om te zien. Van wat ik hier zie kan er inderdaad (veel) meer handmatig gefinetuned worden. Maar de Windows CE vastlopers die hier altijd wel opduiken heeft mij eerlijk gezegd een beetje tegengehouden.
Carboy54 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:05:
[...]
Daarvoor heb je geen Windows 11 nodig.
Dat snap ik, je kan zo'n UI theoretisch op Win 9x ook in elkaar flansen. Geeft wel aan dat er iets in de development cycle mis is gegaan, en dat je nooit directe internet integratie mag verwachten (hopen dat die printplaten en displays nog gemaakt worden over 5 jaar, WinCE kan dan niet meer legaal bemachtigd worden dus reken er maar niet op)

[ Voor 29% gewijzigd door silverball op 07-11-2025 17:11 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Carboy54
Jan2023 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:02:
[...]

Dus mocht de aansturing van de Amber echt een drama worden , displays uit produktie of zo , kunnen we zo overstappen op weheat besturing met de huidige buitenunit @Carboy54 ?
Nee dat helaas niet.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:02
@leejoow
Als HA leek, ik heb dat niet, zou het wel een idee zijn. Of zeg als je de Amber van je ouders beetje wil monitoren.

Maar misschien moet ik toch gewoon eens bezig met HA, halve huis is decentraal geautomatiseerd. En lijkt me ook nog leuk. (Maarja, tijd..)

En inderdaad @Carboy54 ik heb de neiging te vergelijken met Wheat, in vergelijking tot vele anderen hebben we niet veel te klagen. Qua mogelijkheden. Sowieso paste de mogelijkheden van de Amber me beter dan die van Weheat.

@wowly Eens, maar ventilator hoor ik dan weer niet. Ook niet als ik er bij sta. Vooral de brom van de compressor. Waartoe ik dus al wat actie ondernam, maar iets te enthousiast waardoor nu wat stiller tot ca 42, harder rond 55, 90 hoor ik ook binnen. Maar is weer iets minder.
Mijn vrouw hoort het ook goed, dus t ligt niet alleen aan mijn "gevoeligheid" voor bromtonen.

Ik moet nodig eens bij een paar Sparrow s gaan luisteren als die "druk" zijn. Ter vergelijking. Staat al hoog op mijn to do.

Heb nog als overweging de rubbers van de compressor te vervangen. Maar dat is best een operatie. Eerst nog een winter draaien en evt de opstelling nog wat tweaken.

De waterpomp maakt overigens ook serieus geluid. Die hoor ik binnen via buizen (dat heeft ook met mijn installatie te maken! maar ook van buiten via/door de muur.

• Carboy54
silverball schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:07:
[...]

Dat zal, mijn aroTHERM heeft een simpele doch stabiele microcontroller. Ik heb ook heel sterk de Amber toen overwogen, erg mooi ding om te zien. Van wat ik hier zie kan er inderdaad (veel) meer handmatig gefinetuned worden. Maar de Windows CE vastlopers die hier altijd wel opduiken heeft mij eerlijk gezegd een beetje tegengehouden.
Vergis je ook niet hier draaien inmiddels duizenden Ambers op het forum. Dus gaat het om incidentele gevallen die met een simpele update vaak kunnen worden gefixed.

• tonwes99
leejoow schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:55:
[...]
Ik ben aan het kijken of ik software ga maken die niet op ESPHome is gebaseerd en die naar cloud storage logt. Of wellicht lokaal, maar dat kan de huidige hardware niet qua opslag. De volgende PCB die gaat komen zal wel wat hardwarematige veranderingen hebben, maar geheugen zal hier niet bij zitten.
Maar ik heb niet echt een beeld hoeveel mensen daar echt geïnteresseerd in zijn, ik heb het gevoel dat als je de logging van je warmtepomp wil bewaren dat je over het algemeen toch al Home Assistant hebt draaien :P
@leejoow Jij schrijft de modbus waarden toch rechtstreeks naar de PCB? Alle HMI-elementen als Auto/Heat/SWW; On/Off en stookcurves zijn in te stellen. Dan zou met jouw module een Amber toch kunnen draaien volledig zonder het WinCE-scherm? (ik weet idd. niet of @bommer ook leest en schrijft).
Jan2023 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:02:
[...]
@Jan2023 Ik weet niet of @Carboy54 over de bediening van WeHeat spreekt, of over de regeling als hij een lichte voorkeur voor WeHeat besturing uitspreekt. De echte regeling zit niet in WinCE, maar in de printplaat van de binnenunit, en die werkt samen met de buitenunit dus net zo maar om te pluggen.

[ Voor 27% gewijzigd door tonwes99 op 07-11-2025 17:29 ]

• silverball

silverball

Carboy54 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:11:
[...]

Vergis je ook niet hier draaien inmiddels duizenden Ambers op het forum. Dus gaat het om incidentele gevallen die met een simpele update vaak kunnen worden gefixed.
Het zal inderdaad ook perceptie zijn. Ik vond en vind het wellicht de mooiste buitenunit die er op de markt is. Ook van binnen.

Maar goed tzt was het ook nog niet helemaal duidelijk of de defrost problematiek opgelost zou worden, en ik had gewoon vrij acuut verwarming nodig. Dus dan maar een veilige keuze zonder antieke software.

Overigens is het al service dat Itho uberhaupt aan updates doet, want het gras is bij de buren niet altijd groener. Als je bij Vaillant tegen firmware bugs aanloopt valt dat volgens Vaillant per definitie niet onder garantie en mag je voor eigen kosten de printplaat vervangen, want updates zijn technisch niet mogelijk. Zie dit mooie verhaal

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:57
Jan2023 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:47:
[...]

Is dat zo ?
Bij mijn weten leest @ bommer toch alleen de modbus waardes?
En wordt er niets geschreven.
De integratie leest 223 entiteiten en er zijn ongveer 50 ook te schrijven.

De programma’s draaien in de win CE, dat zou ook een ander besturingssysteem kunnen zijn.
Net waar ze het op ontwikkeld hebben.
@tonwes99 zonder heel uitgebreide schema’s of inzicht in het anytime programma, zie daar geen heil in.
Ook de PID regelaars en de diverse tijd klokken zitten in de win CE, het is wel wat meer dan een simpel doorgeef luik.
En het voldoet verder prima, hangt niet aan internet.
Ook geen kans op hacken.

Ik zou alleen vanwegen het NAND flash geheugen niet 50x per dag je setpoints gaan wijzigen. Dan houd het snel op. Ik had uitgerekend dat als je bijv. tapwater setpoint iets van maximaal 15x per dag aanpast
Dan gaat het een jaar of 15 goed, tegen die tijd wil ik zoiezo wel wat nieuws.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bommer
tonwes99 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:16:
[...]

@leejoow Jij schrijft de modbus waarden toch rechtstreeks naar de PCB? Alle HMI-elementen als Auto/Heat/SWW; On/Off en stookcurves zijn in te stellen. Dan zou met jouw module een Amber toch kunnen draaien volledig zonder het WinCE-scherm? (ik weet idd. niet of @bommer ook
Nee, dat leg ik net uit. Dat gaat niet. Ik denk ook jiet dat een ESP32 dat trekt overigens.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• tonwes99
bommer schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:36:
[...]

De integratie leest 223 entiteiten en er zijn ongveer 50 ook te schrijven.

De programma’s draaien in de win CE, dat zou ook een ander besturingssysteem kunnen zijn.
Net waar ze het op ontwikkeld hebben.
@tonwes99 zonder heel uitgebreide schema’s of inzicht in het anytime programma, zie daar geen heil in.
Ook de PID regelaars en de diverse tijd klokken zitten in de win CE, het is wel wat meer dan een simpel doorgeef luik. En het voldoet verder prima, hangt niet aan internet. Ook geen kans op hacken.

Ik zou alleen vanwege het NAND flash geheugen niet 50x per dag je setpoints gaan wijzigen. Dan houd het snel op. Ik had uitgerekend dat als je bijv. tapwater setpoint iets van maximaal 15x per dag aanpast
Dan gaat het een jaar of 15 goed, tegen die tijd wil ik zoiezo wel wat nieuws.
Dank voor deze toelichting, dus WinCE is meer dan alleen een HMI, dus Amber draait niet zonder. Helder. (en ik stel vanuit HA de thermostaat bij om runs te forceren, niet de Amber. Dus geen flash memory issues hier).

[ Voor 3% gewijzigd door tonwes99 op 07-11-2025 17:49 ]

• bommer
tonwes99 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:48:
[...]

Dank voor deze toelichting, dus WinCE is meer dan alleen een HMI, dus Amber draait niet zonder. Helder. (en ik stel vanuit HA de thermostaat bij om runs te forceren, niet de Amber. Dus geen flash memory issues hier).
Als je dat niet overdijft, valt het allemaal wel mee.
Aan o.a mij de taak te controleren dat de integratie software dat niet stiekum tocht doet.
En dat heb ik uiteraard gecontroleerd, dat de integratie dat niet doet.
Ga er vanuit dat mijn collega van de control module het zelfde gedaan heeft.

• Jan2023

Jan2023

KISS

In onze ogen is de beste warmtepomp de stille buitenunit van de Amber met de binnenunit en software van de NL Weheat.
Ok , dus je gedachte was meer wishful thinking
8)

• Jan2023

Jan2023

KISS

tonwes99 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:16:
[...]

@leejoow Jij schrijft de modbus waarden toch rechtstreeks naar de PCB? Alle HMI-elementen als Auto/Heat/SWW; On/Off en stookcurves zijn in te stellen. Dan zou met jouw module een Amber toch kunnen draaien volledig zonder het WinCE-scherm? (ik weet idd. niet of @bommer ook leest en schrijft).

[...]

@Jan2023 Ik weet niet of @Carboy54 over de bediening van WeHeat spreekt, of over de regeling als hij een lichte voorkeur voor WeHeat besturing uitspreekt. De echte regeling zit niet in WinCE, maar in de printplaat van de binnenunit, en die werkt samen met de buitenunit dus net zo maar om te pluggen.
Tja , op de printplaat zit wat besturings hardware , wat wordt aangestuurd door een programma ( heatstar ) wat onder windows ce draait
Dus 1 plus 1 is 2.

Voorlopig moeten we ItHo nog maar even koesteren .

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:41
GhandiHarder schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:40:
En de laatste update, welke er voor zorgt dat je ook op 30Hz kan verwarmen, komt deze nog 'algemeen' beschikbaar?

Deze:

[...]
@Carboy54 ?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44
bommer schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 00:13:
Als ik dat vergelijk met een daikin unit of een Mitsubishi, waar ik zakelijk mee te maken heb.
Mag je blij zijn als je 10 dingen kunt instellen, zowel via display als modbus. En uitlezen is ook maar een handvol registers.
Als dit over warmtepompen gaat, dan klopt dat niet.
Van alle merken warmtepompen hier op Tweakers heeft juist Mitsubishi verreweg het grootste aantal manieren om als Tweaker van alles uit te kunnen lezen en in te stellen.
Dat loopt van commercieel verkrijgbare internetportalen (die gebruik maken van een eigen adapter of de Wifi-adapter van Mitsubishi) tot een gratis app van Mitsubishi zelf tot inderdaad een modbus-oplossing.
Een aardig overzicht vind je in Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Die modbus-oplossing kan alleen veel meer dan slechts een "handvol" registers uitlezen:
Via de Modbus-oplossing (Mitsubishi noemt de daarvoor benodigde hardware een Procon Melcobems Mini) kun je 442 (!) registers uitlezen, waarvan er 35 beschrijfbaar zijn. Wel ietsje meer dan een handvol dus.
Met een stukje hardware wat een Tweaker zelf heeft ontwikkeld is nog meer uit te lezen en aan te sturen. Hiervoor is zelfs een eigen topic: Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Ik ben bang dat je met een Amber van deze grote keuze alleen maar kunt dromen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• tonwes99
Andrehj schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:28:
[...]

Als dit over warmtepompen gaat, dan klopt dat niet.
Van alle merken warmtepompen hier op Tweakers heeft juist Mitsubishi verreweg het grootste aantal manieren om als Tweaker van alles uit te kunnen lezen en in te stellen.
Dat loopt van commercieel verkrijgbare internetportalen (die gebruik maken van een eigen adapter of de Wifi-adapter van Mitsubishi) tot een gratis app van Mitsubishi zelf tot inderdaad een modbus-oplossing.
Een aardig overzicht vind je in Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Die modbus-oplossing kan alleen veel meer dan slechts een "handvol" registers uitlezen:
Via de Modbus-oplossing (Mitsubishi noemt de daarvoor benodigde hardware een Procon Melcobems Mini) kun je 442 (!) registers uitlezen, waarvan er 35 beschrijfbaar zijn. Wel ietsje meer dan een handvol dus.
Met een stukje hardware wat een Tweaker zelf heeft ontwikkeld is nog meer uit te lezen en aan te sturen. Hiervoor is zelfs een eigen topic: Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Ik ben bang dat je met een Amber van deze grote keuze alleen maar kunt dromen.
@bommer meldt: "De integratie leest 223 entiteiten en er zijn ongeveer 50 ook te schrijven.", dus 50% minder lezen en 50% meer schrijven met de Amber dan de Mitsu.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44
tonwes99 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:40:
@bommer meldt: "De integratie leest 223 entiteiten en er zijn ongeveer 50 ook te schrijven.", dus 50% minder lezen en 50% meer schrijven met de Amber dan de Mitsu.
Nee. Nu haal je zaken door elkaar. De Procon waar ik het over had is de officiële modbus hardware van Mitsubishi. Daarmee kan je de genoemde 35 registers schrijven en 442 lezen. Volgens mij heeft Itho geen officieel ondersteunde methode om van alles uit te lezen?

Met de zelfgemaakte oplossing van @xoror zijn het er nog meer. Ik weet niet hoeveel meer, maar wellicht dat hij dat zelf hier nog even wil vermelden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op de mitsubishi kunnen we vrijwel alles lezen. Maar het gaat niet om de aantal maar wat je wel en niet kan schrijven. Je wil ook niet alles exposen, dat is een overload aan info.

Bij de mitsu zijn we denk ik een stapje verder, dus niet alleen maar monitoren, maar we hebben nu ook auto adaptive regelingen die automatisch de vraag stuurt. We doen ook transparante proxy (dus je kan de officiële wifi adapter aan hangen) en ik vergeet vast nog boel dingen. Nogmaals, aantallen zeggen niets het gaat erom wat je ermee kan/doet.

Als ik even hier lees over crashende schermen zou ik zelf niet zo blij van worden eerlijk gezegd.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• bommer
tonwes99 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:40:
[...]

Er zijn in totaal 700+ registers in de lijst. Ik heb alleen die je ook kan bedienen/lezen in het bedienpaneel.
in de integratie gezet.
Als ik de PID instellingen van de fans, compressor ect in de integratie ga zetten. Dan gaan mensen er mee
experimenteren.
Ook al geef een waarschuwing niet te doen, dus het is een bewuste keuze dat niet te integreren.

Het ontbreekt ook aan duidelijke lijsten met omschrijving wat het precies doet.
misschien kunnen de mannen nog wat los krijgen bij de fabrikant.

[ Voor 12% gewijzigd door bommer op 07-11-2025 22:13 ]

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:30
Naar aanleiding van berichten over falende WinCE PC's ben ik bezig gegaan met het in kaart brengen van de communicatie tussen de WinCE PC en de warmtepomp PCB's. Met initieel in geval van nood toch de warmtepomp te kunnen aansturen, en mogelijk als einddoel een alternatief voor de WinCE PC.

Een belangrijke bevinding is dat de aansturing van de buiten unit vrij high level is, de buiten unit regelt bijna alles zelf. Enige wat je hoeft te sturen is de stand van de klep (verwarmen/koelen) en de compressor frequentie stand. Dit geeft wat vertrouwen dat je niet veel kan slopen door het zelf aansturen. Hoe defrosts gaan is nog niet duidelijk, maar ik vermoed dat de buiten unit dat allemaal zelf regelt.

Ik heb zojuist voor het eerst het èèn en ander kunnen aansturen met een simpele ESP32-C3 aangesloten op RS485-1 van de binnen unit:
- Initialiseren van de PCB's en relais
- Pomp besturen (uit,laag,midden,hoog)
- Buiten unit klep aansturen verwarmen/koelen.
- Compressor aansturing (30-85hz)

Volgende stappen:
- Vorstbescherming nabouwen
- Compressor frequentie moduleren op basis van Tc
- Verder gedrag en communicatie van Heatstar software in kaart brengen.

Verder is het nog wel interessant om te zien dat de modbus adressen van de buiten unit verrassend gelijk zijn aan de Quatt. Waarschijnlijk ongeveer dezelfde PCB's van Amitime, opvallend verschil is dat de pomp aansturing in de buiten unit zit bij Quatt.

Wordt vervolgd..

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 6,5kW | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

Pagina: 1 ... 128 129 Laatste