Nog een keer terug komend op aansturing.
Omdat mijn opmerkingen kunnen lezen als een reden om niet voor de Amber te gaan.
Zo zijn deze niet bedoeld.
Eigenlijk vooral als aansporing voor Itho om te blijven ontwikkelen en zo een sterk product op de markt te houden de komende jaren.
Angst voor wegvallen service heb ik niet.
1 Itho is een groter bedrijf, met een nog groter bedrijf achter zich.
2 de fabrikant van de Amber, (niet Itho of eigenaar Itho dus) is ook erg groot.
3 onderdelen zijn dus gewoon te koop.
4 Software en aansturing Amber is iets wat ook Amitime zou kunnen aanbieden. Ze leveren bijna identieke warmtepompen (de aansturing daarvan)met app en WiFi en of 4g connectiviteit. Als dat echt zou gaan spelen zoeken we daar contact? Ik lees dat sommige dat zelfs al hebben!
5 ook de (enige?) partij die enigszins voor loopt in NL op het aansturing s gedeelte, weheat, heeft er gewoon (natuurlijk bijna ) Chinese onderdelen in. Soms natuurlijk net andere. Maar bijvoorbeeld ook een Highly compressor.
6 ik ken mensen in de buurt die een 3(!) keer zo dure warmtepomp van ongeveer zelfde ontwikkel jaar hebben staan van een groot merk. Met veel minder opties. Meer black box qua aansturing, zeker niet stiller, geen updates.
7 De maatstaf qua aansturing? (weheat) Doet alles in een black box en afgeschermd. "Wij" hebben veel meer mogelijkheden en vrijheden.
8 Ik denk op de foto s te zien dat de leidingen van en naar de compressor van de Amber beter geschikt zijn om de trillingen van die compressor op te vangen dan andere warmtepompen. (Door de lengte daarvan)
Maar ik vind dus ook dat dat allemaal geen reden om stil te blijven staan.
Misschien volgt er nog wel een update om bijvoorbeeld de compressor nog lager te laten draaien. (Die kan tot technisch 15 Hz). Al is ie op 30 al stil, het geeft een nog wat lager minimum vermogen.
@
Carboy54
Omdat je aangeeft contact te hebben met Amitime.
Verbeterpunten, los van de software zijn. In mijn situatie/ogen:
-De waterpomp kan stiller, wel mooi dat ie zo krachtig is maar het "zingt" best wel.
-De dempers(pootjes) onder de compressor bepalen veel van de doorgegeven trillingen (zowat alles). Daar het beste in kiezen. Dan wordt ie nog stiller. En is het risico op doorgeven trillingen kleiner. (Ja dat heeft zeker ook met installatie te maken, maar door dit aan de voorkant te voorkomen door 3 wat duurdere pootjes te installeren lijkt me de moeite) De ventilator is in mijn ogen geen issue.
-Wat dat betreft, we sluiten natuurlijk flexibel aan om die trillingen niet door te geven aan installatie. Ik denk dat met wat kleinere aanpassingen dat ook intern opgelost zou kunnen worden. (Stukje flex?) En dan aansluitingen meer losgekoppeld van mee trillende geheel.
(- Een lastigere, maar als er een geheel nieuwe warmtepomp ontwikkeld zou worden: een warmtepomp met een beperkte hoogte voor aan/onder een gevel zou bij veel Nederlanders net wel aan/onder de gevel passen. We hebben hier immers vaak veel grote ramen.) Dat is een beetje wat Quatt natuurlijk wel bied maar dan met 2 stuks. (Ook een oplossing)
Bovenstaande zou toch van een stille warmtepomp een bijna niet te horen warmtepomp kunnen maken. Fijn, met het oog op alle huizen die nog van het gas gaan eerdaags.
Nogmaals, de Amber is in veel gevallen een slimme keuze!