• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:31
tonwes99 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 21:29:
[...]

Tja, Itho gekozen omdat ik zorgen had bij de startups als Quatt en DeWarmte en toch wilde dat de unit 10 jaar bleef/gaat draaien. Geruchten over Arduino-besturing met instabiele roms... dan toch liever de meer industriële Amber modbus.

Dat de NL-regering terugkrabbelt in de energietransitie helpt langetermijn van een bedrijf als Itho niet. Na het Vincent debacle en de toch best frequente software-/besturings-issues heb ik toch wel wat zorgen of Amitime over 5-10 jaar de oude series nog in de lucht houdt. Immers, Chinese OEM producenten staan meer bekend om typewijzigingen dan langjarig support. Wellicht dat we in 2030 inverter en controller printplaten uitwisselen op Tweakers, en dat @leejoow en @bommer samen mbv.modbus het laatste stapje zetten om de WinCE HMI overbodig maken...

Maar ja, andere merken hebben eigen problemen. Hoorde van iemand wiens binnenunit van een multi-split airco overleden was, moet nu verplicht zijn buitenunit en dus ook de overige 3 binnenunits vervangen. Atlantic, 5 jaar oud... (ws. drijfgas-issue).
Wij hebben ook contact met Amitime en ik moet zeggen dat zij een zeer serieuze partij zijn. Dat is ook af te zien aan de kwalitatieve afwerking van de Amber. Bij een bekende japanse fabrikant van warmtepompen met aanzienlijke hogere prijzen is de software 10 jaar oud en het interieur en leidingen plastic fantastic.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54
wowly schreef op donderdag 6 november 2025 @ 18:38:
Hahahaha.
Enfin, teleurstellend van Itho idd. Is een beetje de elegoo centauri carbon van de warmtepompen. Hardstikke chinees, barebones maar fantastische resultaten. Waar Bambu labs straalt met ongelofelijk user experience (fancy app, werkt altijd etc etc) betaal je er 3 tot 4 x zoveel voor.
De Amber heb ik er eind volgend jaar al uit qua kosten (de installatie nog niet, dat duurt wat langer)

Je kunt nu goed zien dat Itho al een wat ouder bedrijf is welke installatietechniek als background heeft. Quatt doet dat vele malen beter (waar deze achter de streep wrsch duurder is). Die app is echt leuk om te zien en kan ook snel issues duidelijk maken. Ze kunnen online je systeem tunen en wrsch ook beter afstemmen Mbv het lokale weer. Dat wij allemaal spul moeten installeren om een (s) cop te berekenen staat dat daar in de app. Kunnen via de app wrsch ook calls inschieten. Ook Weheat en dergelijke zullen meer te bieden hebben. Dit gaat ze uiteindelijk qua warmtepompen de kop kosten...
Valt me uiteindelijk toch vies tegen maargoed, hij doet wat ie moet doen en we hebben met geluk met @leejoow @Carboy54 @bommer op het forum welke allemaal dingen mogelijk maken... SUPER! Echt bizar dat je als bedrijf met feedback zoals die van @Carboy54 zo weinig doet.....
In onze ogen is de beste warmtepomp de stille buitenunit van de Amber met de binnenunit en software van de NL Weheat. Met Weheat Intellicence zijn zij hun concurrenten ver vooruit, minder installatietijd en 90% van de storingen kan je als installateur in no time op afstand oplossen. En dat allemaal via hun eigen LTE verbinding zonder wifi. Dus ook geen gedoe met veiligheid issues waar Itho zich achter verschuilt. Ik zoek nog een ICT er die dit even aan elkaar knoopt 🤗 Overigens is de Weheat Flint op die manier gebouwd bij .... Amitime.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Carboy54 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:20:
[...]

In onze ogen is de beste warmtepomp de stille buitenunit van de Amber met de binnenunit en software van de NL Weheat. Met Weheat Intellicence zijn zij hun concurrenten ver vooruit, minder installatietijd en 90% van de storingen kan je als installateur in no time op afstand oplossen. En dat allemaal via hun eigen LTE verbinding zonder wifi. Dus ook geen gedoe met veiligheid issues waar Itho zich achter verschuilt. Ik zoek nog een ICT er die dit even aan elkaar knoopt 🤗 Overigens is de Weheat Flint op die manier gebouwd bij .... Amitime.
Module van leejoow met een 5G sim en je bent er. Nog wat geheugen erbij voor logging van 1 tot 6 maanden van de parameters en het is helemaal compleet.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:45
Get!em schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:26:
[...]
Module van leejoow met een 5G sim en je bent er. Nog wat geheugen erbij voor logging van 1 tot 6 maanden van de parameters en het is helemaal compleet.
Pompen, kleppen en sensoren zijn”old school” en niet Itho specifiek. Zoals ik begrijp bestaat de besturing van onze WP's eigenlijk uit drie delen:
1- Het WinCE-scherm, eigenlijk een luxe manier om via Modbus parameters te kunnen lezen en schrijven naar het besturingssysteem, historie/grafieken te bekijken en (in theorie) met wifi naar je thuis-netwerk of naar de cloud. Toch een “dom” ding. AANVULLING: In ieder geval zitten de klokprogramma's in WinCE, waarschijnlijk ook de stookcurve, en volgens sommige tweakers ook verdere aansturing.
2- Het PCB-board. Sensoren komen op een redelijk "domme" manier binnen. Die UTP-kabel naar de buitenunit is eigenlijk een 1-op-1 verbinding naar de buiten-sensoren. Op de PCB zit de besturing die besluiten neemt over pompen en compressoren a.d.h.v. stookcurves en sensorwaarden. Ook de defrost-keuzes worden op dit board gemaakt. Hier kan winst zitten in slimme defrosts.
3- Het invertor-board in de WP buiten dus kwetsbaar. En hier worden stuursignalen (weer losse signalen, gebundeld in een tweede UTP-kabel) versterkt zodat pompen en kleppen aangestuurd kunnen worden, denk aan PWM voor de pompsturing. Ik denk dat het relais voor de BUH niet vanuit het invertor-board gaat.
CORRECTIE: Na opzoeken van de specs van het board, lijkt communicatie toch over RS485 te gaan. Er zijn tweakers die melden dat er meer intelligentie in dit invertor blok zit.

@leejoow (en @bommer?) hebben de lees- en schrijf-functie van (1) al bijna compleet buiten spel gezet, maar de PCB checkt nog wel of het WinCE-scherm er is, dus zonder werkt hij nu nog niet.

Itho kan makkelijke de WInCE besturing custimizen, als de PCB besturing, daar zit meer Amitime-ICT kennis.

[ Voor 18% gewijzigd door tonwes99 op 08-11-2025 09:31 ]

• p.blommendaal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 00:06
Korte update tav mijn eerder geposte vastlopers/crashes. Na de laatste keer met een usb toetsenbord en de Windows CE command line op zoek gegaan naar verborgen bestanden die het systeem wellicht doen vollopen. Toen startte de software weer op zonder crash (dat probeert de software overigens elke keer om de zoveel minuten als je in installateur modus zit en op de Exit button klikt). Ik stond op het punt op de HeatStar.exe file en de database file op een usb stickje te koperen zodat ik die eens kan onderzoeken. Wellicht dat de database file zelf te groot wordt (slechts 5M in mijn geval) of een tabel teveel records bevat. Maar omdat het sindsdien weer goed gaat nog niet aan toegekomen. Paar dagen terug de legionella run aangepast naar een tijdstip zaterdag overdag en die instelling lijkt nu ook bewaard. Morgenmiddag zal ik zien of dat ook nog steeds zo is.

Het scherm is nog steeds af en toe niet responsive, maar geen crashes meer gehad.

De software zelf staat op een flashdrive, los van de Windows CE installatie bestanden. Daarvan is zo'n 45MB gebruikt en nog 25MB vrij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8CzW0CLe6IjhYbjNd8MpbRG6jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZQl6YsjTSPEy2aVmeqlUsxJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ihu93x0MwCe_05p9eJYO3js9uN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVBdINuyNdnSaQl7LtJ9g0eL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door p.blommendaal op 07-11-2025 13:57 ]

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Get!em schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:26:
[...]

Ik ben aan het kijken of ik software ga maken die niet op ESPHome is gebaseerd en die naar cloud storage logt. Of wellicht lokaal, maar dat kan de huidige hardware niet qua opslag. De volgende PCB die gaat komen zal wel wat hardwarematige veranderingen hebben, maar geheugen zal hier niet bij zitten.
Maar ik heb niet echt een beeld hoeveel mensen daar echt geïnteresseerd in zijn, ik heb het gevoel dat als je de logging van je warmtepomp wil bewaren dat je over het algemeen toch al Home Assistant hebt draaien :P

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:57
Mbt de stilste warmtepomp, Ik heb zeker niet zoveel ervaring als @Carboy54 , maar ik vind mijn buitenunit echt niet de stilste. Qua ventilator zit er duidelijk een dreuntje mee te draaien (alsof hij niet helemaal uitgebalanceerd) , en ook de compressor (?) lijk ik wel te horen. Zeker niet fluisterstil, en ook niet zo stil als op youtube video's van Warmtepomponline. Daar fluistert de Amber echt!
Een vriend van me heeft 2 Quatts draaien die beduidend stiller zijn, daar merk ik alleen maar windgeluiden en hoor ik de fan zelf en de compressor helemaal niet (op vol vermogen!).
Ik weet niet zo goed wat ik kan verwachten van de Amber hoor, ik kan wel eens een filmpje ergens posten zodat jullie kunnen vergelijken als jullie dat willen? Geen dealbreaker voor mij overigens, 4 deuren verderop staat een zwaardere LG te draaien, die je echt wel hoort werken op 10 meter afstand. Blij dat dat niet mijn buren zijn hahaha.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16-12 10:40
tonwes99 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:48:
[...]

@bommer en @leejoow hebben de functie van (1) al bijna compleet buiten spel gezet, maar de PCB checkt nog wel of het WinCE-scherm er is, dus zonder werkt hij nu nog niet.
Is dat zo ?
Bij mijn weten leest @ bommer toch alleen de modbus waardes?
En wordt er niets geschreven.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-12 14:20

silverball

De wagen voor moderne mensen

Carboy54 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 12:04:
[...]

Wij hebben ook contact met Amitime en ik moet zeggen dat zij een zeer serieuze partij zijn. Dat is ook af te zien aan de kwalitatieve afwerking van de Amber. Bij een bekende japanse fabrikant van warmtepompen met aanzienlijke hogere prijzen is de software 10 jaar oud en het interieur en leidingen plastic fantastic.
Nee, Windows CE uit < 2013 is hypermodern :+

Zonder gekheid, vanuitgaande dat het WINCE 2013 is en niet ouder:
When is the end of life for Windows CE?
While Windows CE 2013 will reach end of extended support in late 2023, Microsoft will allow license sales to continue for Windows Embedded Compact 2013 until 2028. And of course, Windows CE devices can continue to be used indefinitely.
Dus binnen een jaar of twee a drie zal er toch een revisie van de aansturing op zijn minst moeten komen.

[ Voor 33% gewijzigd door silverball op 07-11-2025 17:04 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Jan2023
Carboy54 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:20:
[...]

Dus mocht de aansturing van de Amber echt een drama worden , displays uit produktie of zo , kunnen we zo overstappen op weheat besturing met de huidige buitenunit @Carboy54 ?

• Carboy54
silverball schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:57:
[...]

Nee, Windows CE uit < 2013 is hypermodern :+
Dat niet maar wat je er mee kan in warmtepompland wel. De meeste hebben een klein schermpje met basis mogelijkheden. Dat is bij de Amber wel anders. Daarvoor heb je geen Windows 11 nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 07-11-2025 17:07 ]

• Carboy54
[quote]Carboy54 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:05:
[...]
]

[ Voor 47% gewijzigd door Carboy54 op 07-11-2025 17:07 ]

• silverball

silverball

Carboy54 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:05:
[...]

Dat niet maar wat je er mee kan in warmtepompland wel. De meeste hebben een klein schermpje met basis mogelijkheden. Dat is bij de Amber wel anders.
Dat zal, mijn aroTHERM heeft een simpele doch stabiele microcontroller. Ik heb ook heel sterk de Amber toen overwogen, erg mooi ding om te zien. Van wat ik hier zie kan er inderdaad (veel) meer handmatig gefinetuned worden. Maar de Windows CE vastlopers die hier altijd wel opduiken heeft mij eerlijk gezegd een beetje tegengehouden.
Carboy54 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:05:
[...]
Daarvoor heb je geen Windows 11 nodig.
Dat snap ik, je kan zo'n UI theoretisch op Win 9x ook in elkaar flansen. Geeft wel aan dat er iets in de development cycle mis is gegaan, en dat je nooit directe internet integratie mag verwachten (hopen dat die printplaten en displays nog gemaakt worden over 5 jaar, WinCE kan dan niet meer legaal bemachtigd worden dus reken er maar niet op)

[ Voor 29% gewijzigd door silverball op 07-11-2025 17:11 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• Carboy54
Jan2023 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:02:
[...]

Dus mocht de aansturing van de Amber echt een drama worden , displays uit produktie of zo , kunnen we zo overstappen op weheat besturing met de huidige buitenunit @Carboy54 ?
Nee dat helaas niet.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:35
@leejoow
Als HA leek, ik heb dat niet, zou het wel een idee zijn. Of zeg als je de Amber van je ouders beetje wil monitoren.

Maar misschien moet ik toch gewoon eens bezig met HA, halve huis is decentraal geautomatiseerd. En lijkt me ook nog leuk. (Maarja, tijd..)

En inderdaad @Carboy54 ik heb de neiging te vergelijken met Wheat, in vergelijking tot vele anderen hebben we niet veel te klagen. Qua mogelijkheden. Sowieso paste de mogelijkheden van de Amber me beter dan die van Weheat.

@wowly Eens, maar ventilator hoor ik dan weer niet. Ook niet als ik er bij sta. Vooral de brom van de compressor. Waartoe ik dus al wat actie ondernam, maar iets te enthousiast waardoor nu wat stiller tot ca 42, harder rond 55, 90 hoor ik ook binnen. Maar is weer iets minder.
Mijn vrouw hoort het ook goed, dus t ligt niet alleen aan mijn "gevoeligheid" voor bromtonen.

Ik moet nodig eens bij een paar Sparrow s gaan luisteren als die "druk" zijn. Ter vergelijking. Staat al hoog op mijn to do.

Heb nog als overweging de rubbers van de compressor te vervangen. Maar dat is best een operatie. Eerst nog een winter draaien en evt de opstelling nog wat tweaken.

De waterpomp maakt overigens ook serieus geluid. Die hoor ik binnen via buizen (dat heeft ook met mijn installatie te maken! maar ook van buiten via/door de muur.

• Carboy54
silverball schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:07:
[...]

Dat zal, mijn aroTHERM heeft een simpele doch stabiele microcontroller. Ik heb ook heel sterk de Amber toen overwogen, erg mooi ding om te zien. Van wat ik hier zie kan er inderdaad (veel) meer handmatig gefinetuned worden. Maar de Windows CE vastlopers die hier altijd wel opduiken heeft mij eerlijk gezegd een beetje tegengehouden.
Vergis je ook niet hier draaien inmiddels duizenden Ambers op het forum. Dus gaat het om incidentele gevallen die met een simpele update vaak kunnen worden gefixed.

• tonwes99
leejoow schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 14:55:
[...]
Ik ben aan het kijken of ik software ga maken die niet op ESPHome is gebaseerd en die naar cloud storage logt. Of wellicht lokaal, maar dat kan de huidige hardware niet qua opslag. De volgende PCB die gaat komen zal wel wat hardwarematige veranderingen hebben, maar geheugen zal hier niet bij zitten.
Maar ik heb niet echt een beeld hoeveel mensen daar echt geïnteresseerd in zijn, ik heb het gevoel dat als je de logging van je warmtepomp wil bewaren dat je over het algemeen toch al Home Assistant hebt draaien :P
@leejoow Jij schrijft de modbus waarden toch rechtstreeks naar de PCB? Alle HMI-elementen als Auto/Heat/SWW; On/Off en stookcurves zijn in te stellen. Dan zou met jouw module een Amber toch kunnen draaien volledig zonder het WinCE-scherm? (ik weet idd. niet of @bommer ook leest en schrijft).
Jan2023 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:02:
[...]
@Jan2023 Ik weet niet of @Carboy54 over de bediening van WeHeat spreekt, of over de regeling als hij een lichte voorkeur voor WeHeat besturing uitspreekt. De echte regeling zit niet in WinCE, maar in de printplaat van de binnenunit, en die werkt samen met de buitenunit dus net zo maar om te pluggen.

[ Voor 27% gewijzigd door tonwes99 op 07-11-2025 17:29 ]

• silverball

silverball

Carboy54 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:11:
[...]

Vergis je ook niet hier draaien inmiddels duizenden Ambers op het forum. Dus gaat het om incidentele gevallen die met een simpele update vaak kunnen worden gefixed.
Het zal inderdaad ook perceptie zijn. Ik vond en vind het wellicht de mooiste buitenunit die er op de markt is. Ook van binnen.

Maar goed tzt was het ook nog niet helemaal duidelijk of de defrost problematiek opgelost zou worden, en ik had gewoon vrij acuut verwarming nodig. Dus dan maar een veilige keuze zonder antieke software.

Overigens is het al service dat Itho uberhaupt aan updates doet, want het gras is bij de buren niet altijd groener. Als je bij Vaillant tegen firmware bugs aanloopt valt dat volgens Vaillant per definitie niet onder garantie en mag je voor eigen kosten de printplaat vervangen, want updates zijn technisch niet mogelijk. Zie dit mooie verhaal

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:43
Jan2023 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 16:47:
[...]

Is dat zo ?
Bij mijn weten leest @ bommer toch alleen de modbus waardes?
En wordt er niets geschreven.
De integratie leest 223 entiteiten en er zijn ongveer 50 ook te schrijven.

De programma’s draaien in de win CE, dat zou ook een ander besturingssysteem kunnen zijn.
Net waar ze het op ontwikkeld hebben.
@tonwes99 zonder heel uitgebreide schema’s of inzicht in het anytime programma, zie daar geen heil in.
Ook de PID regelaars en de diverse tijd klokken zitten in de win CE, het is wel wat meer dan een simpel doorgeef luik.
En het voldoet verder prima, hangt niet aan internet.
Ook geen kans op hacken.

Ik zou alleen vanwegen het NAND flash geheugen niet 50x per dag je setpoints gaan wijzigen. Dan houd het snel op. Ik had uitgerekend dat als je bijv. tapwater setpoint iets van maximaal 15x per dag aanpast
Dan gaat het een jaar of 15 goed, tegen die tijd wil ik zoiezo wel wat nieuws.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bommer
tonwes99 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:16:
[...]

@leejoow Jij schrijft de modbus waarden toch rechtstreeks naar de PCB? Alle HMI-elementen als Auto/Heat/SWW; On/Off en stookcurves zijn in te stellen. Dan zou met jouw module een Amber toch kunnen draaien volledig zonder het WinCE-scherm? (ik weet idd. niet of @bommer ook
Nee, dat leg ik net uit. Dat gaat niet. Ik denk ook jiet dat een ESP32 dat trekt overigens.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• tonwes99
bommer schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:36:
[...]

De integratie leest 223 entiteiten en er zijn ongveer 50 ook te schrijven.

De programma’s draaien in de win CE, dat zou ook een ander besturingssysteem kunnen zijn.
Net waar ze het op ontwikkeld hebben.
@tonwes99 zonder heel uitgebreide schema’s of inzicht in het anytime programma, zie daar geen heil in.
Ook de PID regelaars en de diverse tijd klokken zitten in de win CE, het is wel wat meer dan een simpel doorgeef luik. En het voldoet verder prima, hangt niet aan internet. Ook geen kans op hacken.

Ik zou alleen vanwege het NAND flash geheugen niet 50x per dag je setpoints gaan wijzigen. Dan houd het snel op. Ik had uitgerekend dat als je bijv. tapwater setpoint iets van maximaal 15x per dag aanpast
Dan gaat het een jaar of 15 goed, tegen die tijd wil ik zoiezo wel wat nieuws.
Dank voor deze toelichting, dus WinCE is meer dan alleen een HMI, dus Amber draait niet zonder. Helder. (en ik stel vanuit HA de thermostaat bij om runs te forceren, niet de Amber. Dus geen flash memory issues hier).

[ Voor 3% gewijzigd door tonwes99 op 07-11-2025 17:49 ]

• bommer
tonwes99 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 17:48:
[...]

Dank voor deze toelichting, dus WinCE is meer dan alleen een HMI, dus Amber draait niet zonder. Helder. (en ik stel vanuit HA de thermostaat bij om runs te forceren, niet de Amber. Dus geen flash memory issues hier).
Als je dat niet overdijft, valt het allemaal wel mee.
Aan o.a mij de taak te controleren dat de integratie software dat niet stiekum tocht doet.
En dat heb ik uiteraard gecontroleerd, dat de integratie dat niet doet.
Ga er vanuit dat mijn collega van de control module het zelfde gedaan heeft.

• Jan2023
In onze ogen is de beste warmtepomp de stille buitenunit van de Amber met de binnenunit en software van de NL Weheat.
Ok , dus je gedachte was meer wishful thinking
8)

• Jan2023
[...]

@leejoow Jij schrijft de modbus waarden toch rechtstreeks naar de PCB? Alle HMI-elementen als Auto/Heat/SWW; On/Off en stookcurves zijn in te stellen. Dan zou met jouw module een Amber toch kunnen draaien volledig zonder het WinCE-scherm? (ik weet idd. niet of @bommer ook leest en schrijft).

[...]

@Jan2023 Ik weet niet of @Carboy54 over de bediening van WeHeat spreekt, of over de regeling als hij een lichte voorkeur voor WeHeat besturing uitspreekt. De echte regeling zit niet in WinCE, maar in de printplaat van de binnenunit, en die werkt samen met de buitenunit dus net zo maar om te pluggen.
Tja , op de printplaat zit wat besturings hardware , wat wordt aangestuurd door een programma ( heatstar ) wat onder windows ce draait
Dus 1 plus 1 is 2.

Voorlopig moeten we ItHo nog maar even koesteren .

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:22
GhandiHarder schreef op donderdag 6 november 2025 @ 13:40:
En de laatste update, welke er voor zorgt dat je ook op 30Hz kan verwarmen, komt deze nog 'algemeen' beschikbaar?

Deze:

[...]
@Carboy54 ?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:05
bommer schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 00:13:
Als ik dat vergelijk met een daikin unit of een Mitsubishi, waar ik zakelijk mee te maken heb.
Mag je blij zijn als je 10 dingen kunt instellen, zowel via display als modbus. En uitlezen is ook maar een handvol registers.
Als dit over warmtepompen gaat, dan klopt dat niet.
Van alle merken warmtepompen hier op Tweakers heeft juist Mitsubishi verreweg het grootste aantal manieren om als Tweaker van alles uit te kunnen lezen en in te stellen.
Dat loopt van commercieel verkrijgbare internetportalen (die gebruik maken van een eigen adapter of de Wifi-adapter van Mitsubishi) tot een gratis app van Mitsubishi zelf tot inderdaad een modbus-oplossing.
Een aardig overzicht vind je in Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Die modbus-oplossing kan alleen veel meer dan slechts een "handvol" registers uitlezen:
Via de Modbus-oplossing (Mitsubishi noemt de daarvoor benodigde hardware een Procon Melcobems Mini) kun je 442 (!) registers uitlezen, waarvan er 35 beschrijfbaar zijn. Wel ietsje meer dan een handvol dus.
Met een stukje hardware wat een Tweaker zelf heeft ontwikkeld is nog meer uit te lezen en aan te sturen. Hiervoor is zelfs een eigen topic: Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Ik ben bang dat je met een Amber van deze grote keuze alleen maar kunt dromen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• tonwes99
Andrehj schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:28:
[...]

Als dit over warmtepompen gaat, dan klopt dat niet.
Van alle merken warmtepompen hier op Tweakers heeft juist Mitsubishi verreweg het grootste aantal manieren om als Tweaker van alles uit te kunnen lezen en in te stellen.
Dat loopt van commercieel verkrijgbare internetportalen (die gebruik maken van een eigen adapter of de Wifi-adapter van Mitsubishi) tot een gratis app van Mitsubishi zelf tot inderdaad een modbus-oplossing.
Een aardig overzicht vind je in Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Die modbus-oplossing kan alleen veel meer dan slechts een "handvol" registers uitlezen:
Via de Modbus-oplossing (Mitsubishi noemt de daarvoor benodigde hardware een Procon Melcobems Mini) kun je 442 (!) registers uitlezen, waarvan er 35 beschrijfbaar zijn. Wel ietsje meer dan een handvol dus.
Met een stukje hardware wat een Tweaker zelf heeft ontwikkeld is nog meer uit te lezen en aan te sturen. Hiervoor is zelfs een eigen topic: Mitsubishi Ecodan warmtepomp uitlezen via cn105 + esp32

Ik ben bang dat je met een Amber van deze grote keuze alleen maar kunt dromen.
@bommer meldt: "De integratie leest 223 entiteiten en er zijn ongeveer 50 ook te schrijven.", dus 50% minder lezen en 50% meer schrijven met de Amber dan de Mitsu.

• Andrehj
tonwes99 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:40:
@bommer meldt: "De integratie leest 223 entiteiten en er zijn ongeveer 50 ook te schrijven.", dus 50% minder lezen en 50% meer schrijven met de Amber dan de Mitsu.
Nee. Nu haal je zaken door elkaar. De Procon waar ik het over had is de officiële modbus hardware van Mitsubishi. Daarmee kan je de genoemde 35 registers schrijven en 442 lezen. Volgens mij heeft Itho geen officieel ondersteunde methode om van alles uit te lezen?

Met de zelfgemaakte oplossing van @xoror zijn het er nog meer. Ik weet niet hoeveel meer, maar wellicht dat hij dat zelf hier nog even wil vermelden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op de mitsubishi kunnen we vrijwel alles lezen. Maar het gaat niet om de aantal maar wat je wel en niet kan schrijven. Je wil ook niet alles exposen, dat is een overload aan info.

Bij de mitsu zijn we denk ik een stapje verder, dus niet alleen maar monitoren, maar we hebben nu ook auto adaptive regelingen die automatisch de vraag stuurt. We doen ook transparante proxy (dus je kan de officiële wifi adapter aan hangen) en ik vergeet vast nog boel dingen. Nogmaals, aantallen zeggen niets het gaat erom wat je ermee kan/doet.

Als ik even hier lees over crashende schermen zou ik zelf niet zo blij van worden eerlijk gezegd.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• bommer
tonwes99 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 19:40:
[...]

Er zijn in totaal 700+ registers in de lijst. Ik heb alleen die je ook kan bedienen/lezen in het bedienpaneel.
in de integratie gezet.
Als ik de PID instellingen van de fans, compressor ect in de integratie ga zetten. Dan gaan mensen er mee
experimenteren.
Ook al geef een waarschuwing niet te doen, dus het is een bewuste keuze dat niet te integreren.

Het ontbreekt ook aan duidelijke lijsten met omschrijving wat het precies doet.
misschien kunnen de mannen nog wat los krijgen bij de fabrikant.

[ Voor 12% gewijzigd door bommer op 07-11-2025 22:13 ]

• Jordi_
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Naar aanleiding van berichten over falende WinCE PC's ben ik bezig gegaan met het in kaart brengen van de communicatie tussen de WinCE PC en de warmtepomp PCB's. Met initieel in geval van nood toch de warmtepomp te kunnen aansturen, en mogelijk als einddoel een alternatief voor de WinCE PC.

Een belangrijke bevinding is dat de aansturing van de buiten unit vrij high level is, de buiten unit regelt bijna alles zelf. Enige wat je hoeft te sturen is de stand van de klep (verwarmen/koelen) en de compressor frequentie stand. Dit geeft wat vertrouwen dat je niet veel kan slopen door het zelf aansturen. Hoe defrosts gaan is nog niet duidelijk, maar ik vermoed dat de buiten unit dat allemaal zelf regelt.

Ik heb zojuist voor het eerst het èèn en ander kunnen aansturen met een simpele ESP32-C3 aangesloten op RS485-1 van de binnen unit:
- Initialiseren van de PCB's en relais
- Pomp besturen (uit,laag,midden,hoog)
- Buiten unit klep aansturen verwarmen/koelen.
- Compressor aansturing (30-85hz)

Volgende stappen:
- Vorstbescherming nabouwen
- Compressor frequentie moduleren op basis van Tc
- Verder gedrag en communicatie van Heatstar software in kaart brengen.

Verder is het nog wel interessant om te zien dat de modbus adressen van de buiten unit verrassend gelijk zijn aan de Quatt. Waarschijnlijk ongeveer dezelfde PCB's van Amitime, opvallend verschil is dat de pomp aansturing in de buiten unit zit bij Quatt.

Wordt vervolgd..

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 6,5kW | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

[...]
Nee, ik doe wat dat betreft hetzelfde als @bommer, alleen dan vanuit een kant en klare module. Het is mij niet duidelijk wat de WinCE nu precies wel en niet doet. Als die enkel de klokprogrammas aanstuurt dan zou ik het wel aandurven. We hebben ook een software versie die op de interne modbus draait en daarmee bekijken we al het verkeer dat over deze bus gaat. In een modbus landschap kan er maar één controller zijn en voor zover ik uit de data kan halen is dat toch echt de WinCE module. En die zou dan dus ook de compressor snelheden en klepstanden aansturen. Het gaat me wat ver om dat helemaal na te bouwen (moet je ook echt niet willen qua garantie :9 )
tonwes99 schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:48:
[...]

Pompen, kleppen en sensoren zijn”old school” en niet Itho specifiek. Zoals ik begrijp bestaat de besturing van onze WP's eigenlijk uit drie delen:
1- Het WinCE-scherm, eigenlijk een luxe manier om via Modbus parameters te kunnen lezen en schrijven naar het besturingssysteem, historie/grafieken te bekijken en (in theorie) met wifi naar je thuis-netwerk of naar de cloud. Toch een “dom” ding.
Dit vraag ik me af, gezien het verkeer dat ik over de interne modbus zie lopen.
bommer schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 18:01:
[...]

Als je dat niet overdijft, valt het allemaal wel mee.
Aan o.a mij de taak te controleren dat de integratie software dat niet stiekum tocht doet.
En dat heb ik uiteraard gecontroleerd, dat de integratie dat niet doet.
Ga er vanuit dat mijn collega van de control module het zelfde gedaan heeft.
Uiteraard, waarden worden alleen geschreven indien aangepast. Als een gebruiker ze vervolgens 1000 keer aanpast op een dag, ja, dan kan het op een gegeven moment mis gaan. Ik weet niet wat voor storage er in de Amber zit, maar ik zou de gok niet nemen.

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:49
timpel_800 schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 16:25:
Nog even voor de volledigheid: dit klopt dus voor de PNI CT40 PRO

Thermostaat COM --> op de COM van Koelen en de COM van verwarmen
NO op T1
NC op TK

App niet op koelen zetten maar op Verwarmen laten staan ten alle tijde.

Wisselen in Amber menu Systeem Configuratie tussen Verwarmen en Koelen.

Dan werkt het. Het rode lampje op de witte PNI ontvanger Unit is bij verwarmen AAN en bij koelen UIT.

Dank voor de hulp.
Stomme vraag, maar je hebt dus twee kabels in de COM van de PNI zitten en deze splits je naar 2x COM in de binnen unit?

Zou je een foto kunnen plaatsen van je resultaat? Ben nu ook bezig, en vraag me af of ik deze nu kan aansluiten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6Yzi_uduuBSycjiI0VW07c8tK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mbRjrFfkFq9wHQ4u9ynkAZQl.png?f=fotoalbum_large

Ik kan dus nu

NC op TK
NO op T1
COM(1) op COM (TK koelen)
COM(2) op COM (T1 verwarmen)

En dan de voeding doorlussen vanuit de binnen unit.

Denk dat ik hierna nog meer vragen ga krijgen, hoe ik het uberhaupt software matig moet instellen op de binnen unit, als op de PNI zelf (sorry)! 8)7

[ Voor 43% gewijzigd door darkfujita op 08-11-2025 09:45 ]

• tonwes99
darkfujita schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 08:39:
[...]
Stomme vraag, maar je hebt dus twee kabels in de COM van de PNI zitten en deze splits je naar 2x COM in de binnen unit?

Zou je een foto kunnen plaatsen van je resultaat? Ben nu ook bezig, en vraag me af of ik deze nu kan aansluiten:
[Afbeelding]

Ik kan dus nu

NC op TK
NO op T1
COM(1) op COM (TK koelen)
COM(2) op COM (T1 verwarmen)

En dan de voeding doorlussen vanuit de binnen unit.

Denk dat ik hierna nog meer vragen ga krijgen, hoe ik het uberhaupt software matig moet instellen op de binnen unit, als op de PNI zelf (sorry)! 8)7
Je tekst is correct, de COM geldt voor koelen en verwarmen. Op de foto lijkt het alsof de Heat-thermostaat op pen 1+2 zit, en beide draden van COOL op pen-3, maar omdat we de andere kant van de kabel niet zien, ga ik ervanuit dat je de COM over een aparte 2-draads naar COM/T1 en COM/TK van de binnenunit gevoerd hebt.

Hierbij linkje naar de werking. Dan kun je ook keuzen maken voor de instellingen:
tonwes99 in "Itho Daalderop Amber"

• tonwes99
Jordi_ schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:46:
Naar aanleiding van berichten over falende WinCE PC's ben ik bezig gegaan met het in kaart brengen van de communicatie tussen de WinCE PC en de warmtepomp PCB's. Met initieel in geval van nood toch de warmtepomp te kunnen aansturen, en mogelijk als einddoel een alternatief voor de WinCE PC.

Een belangrijke bevinding is dat de aansturing van de buiten unit vrij high level is, de buiten unit regelt bijna alles zelf. Enige wat je hoeft te sturen is de stand van de klep (verwarmen/koelen) en de compressor frequentie stand. Dit geeft wat vertrouwen dat je niet veel kan slopen door het zelf aansturen. Hoe defrosts gaan is nog niet duidelijk, maar ik vermoed dat de buiten unit dat allemaal zelf regelt.

Ik heb zojuist voor het eerst het èèn en ander kunnen aansturen met een simpele ESP32-C3 aangesloten op RS485-1 van de binnen unit:
- Initialiseren van de PCB's en relais
- Pomp besturen (uit,laag,midden,hoog)
- Buiten unit klep aansturen verwarmen/koelen.
- Compressor aansturing (30-85hz)

Volgende stappen:
- Vorstbescherming nabouwen
- Compressor frequentie moduleren op basis van Tc
- Verder gedrag en communicatie van Heatstar software in kaart brengen.

Verder is het nog wel interessant om te zien dat de modbus adressen van de buiten unit verrassend gelijk zijn aan de Quatt. Waarschijnlijk ongeveer dezelfde PCB's van Amitime, opvallend verschil is dat de pomp aansturing in de buiten unit zit bij Quatt.

Wordt vervolgd..
Leuke gedachte dat je niet alleen WinCE buitenspel wilt zetten, maar ook de PCB van de binnenunit. De binnenunit-relaiscontacten voor BUH, T1/T2 regelkleppen en extra circulatiepompen kom je wel overheen. De SWW driewegklep zul je vaak wel nodig hebben. En je kunt idd. modulatie en defrost in een andere opgeving programmeren. Maar alle sensoren de je daarvoor nodig hebt, zowel van de Ta/Tr/Tw als van de buitenunit, lopen nog wel via dit PCB. Ik volg je experimenten!

Gezien het specifieke karakter: verdere ontwikkeling verplaatsen naar bestaande Amber besturing topic?
Uitlezen Itho Daalderop HP-S en Amber warmtepomp

• Jan2023
tonwes99 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:22:
[...]

Gezien het specifieke karakter: Topic verplaatsen naar Amber besturing?
Laten we dit nu even niet doen !

Ik zie hier al wekenlang topic vervuiling langs komen vanwege aansturings geneuzel wat jullie ervaren , brakke thermostaat en zo .
Nu komt er iemand met heel intressant nieuws wat ons allemaal aangaat , dus laat dat maar lekker hier staan .

• darkfujita
tonwes99 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:14:
[...]

Je tekst is correct, de COM geldt voor koelen en verwarmen. Op de foto lijkt het alsof de Heat-thermostaat op pen 1+2 zit, en beide draden van COOL op pen-3, maar omdat we de andere kant van de kabel niet zien, ga ik ervanuit dat je de COM over een aparte 2-draads naar COM/T1 en COM/TK van de binnenunit gevoerd hebt.

Hierbij linkje naar de werking. Dan kun je ook keuzen maken voor de instellingen:
tonwes99 in "Itho Daalderop Amber"
Ik geloof dat het kastje iets veranderd is, maar heb het aangesloten zoals ik dat in de tekst aangeef: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6LvN__LrkUEvFcovW5rkE4wy_Io=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jmh9fPrl410PuGGvbfQCsstz.jpg?f=fotoalbum_large

of heeft de COM 2 poorten? Nee toch? De twee aan rechterkant is toch de fase (L) en Nul (N)?

Vanuit de PNi gaat de blauwe draad vanuit de COM naar de COM van de TK.

En de rode draad vanuit de COM naar de COM van de T1.

[ Voor 9% gewijzigd door darkfujita op 08-11-2025 11:26 ]

• Jordi_
  • Nu online
tonwes99 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:22:
[...]

Leuke gedachte dat je niet alleen WinCE buitenspel wilt zetten, maar ook de PCB van de binnenunit. De binnenunit-relaiscontacten voor BUH, T1/T2 regelkleppen en extra circulatiepompen kom je wel overheen. De SWW driewegklep zul je vaak wel nodig hebben. En je kunt idd. modulatie en defrost in een andere opgeving programmeren. Maar alle sensoren de je daarvoor nodig hebt, zowel van de Ta/Tr/Tw als van de buitenunit, lopen nog wel via dit PCB. Ik volg je experimenten!
Ik maak nog wel gebruik van de binnenunit PCB hoor, al doet die niet heel veel bijzonders, alleen wat relais schakelen en sensor signalen verwerken.

EV6 Plus RWD 77kWh (MY23) | Amber 6,5kW | LG-WH27S | 3x Victron MP2-5000 + 32kWh | 8000Wp

• darkfujita
Nou, update. de PNI CT40 is aangesloten.

Heb alleen geen enkel idee of deze nu werkt. Heb in elk geval de aansturing van de WP gezet op Extern aan/uit.

Hoe zorg ik nu ervoor dat het kastje van de TNI 'communiceert' met de draadloze thermostaat? Het groene lampje van het kastje brand, en het rode lampje knippert om de seconden.

Verder geen flauw idee welke andere settings ik nu moet toepassen op de amber binnen unit. Ik neem aan dat ik uiteindelijk de temperatuur lezing van de thermostaat ook op de binnen unit ga zien, of klopt dit niet?

• Jan2023
darkfujita schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:29:
Nou, update. de PNI CT40 is aangesloten.

Heb alleen geen enkel idee of deze nu werkt. Heb in elk geval de aansturing van de WP gezet op Extern aan/uit.

Hoe zorg ik nu ervoor dat het kastje van de TNI 'communiceert' met de draadloze thermostaat? Het groene lampje van het kastje brand, en het rode lampje knippert om de seconden.

Verder geen flauw idee welke andere settings ik nu moet toepassen op de amber binnen unit. Ik neem aan dat ik uiteindelijk de temperatuur lezing van de thermostaat ook op de binnen unit ga zien, of klopt dit niet?
En wat dacht je van even de handleiding van de PNI doorlezen?
RTFM zogezegd.

Daar staat precies in wat dat knipperen van die rode LED betekend.
En wat de thermostaat aangeeft ga je niet zien op de binnenunit .

[ Voor 4% gewijzigd door Jan2023 op 08-11-2025 12:45 ]

• darkfujita
Jan2023 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:43:
[...]

En wat dacht je van even de handleiding van de PNI doorlezen?
RTFM zogezegd.

Daar staat precies in wat dat knipperen van die rode LED betekend.
En wat de thermostaat aangeeft ga je niet zien op de binnenunit .
Done, hier was ik aan begonnen nadat ik bericht had getypt. De app is in elk geval gesyncd met het ding. En zodra ik de temp. verander in de app, dan zie ik dat deze ook hoger/lager wordt op het draadloze zwarte kastje, dus neem aan dat het werkt.

Echter draait nu alleen de SWW run, dus kan nog niet testen of de verwarming aanspringt haha.

Ik draaide eerst stooklijn op basis van buiten temperatuur (als 14 graden buiten, dan aanvoer op 22 graden binnen etc). Maar nu ik de WP dus op extern heb gezet, is deze vervallen. Hoe weet de Amber dan nu hoeveel graden de aanvoer moet zijn om een gewenst binnen resultaat (zeg 21.5 graden) te halen?

• p.blommendaal
p.blommendaal schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 13:55:
Paar dagen terug de legionella run aangepast naar een tijdstip zaterdag overdag en die instelling lijkt nu ook bewaard. Morgenmiddag zal ik zien of dat ook nog steeds zo is.
Legionella run werd niet gestart. De instelling stond weer op de oude dag en tijd. Net weer aangepast naar huidige tijd + 5 minuten. Toen ging de legionella run wel aan. Benieuwd of die het volgende week wel doet op de nieuwe tijd. De stand Verwarmen aan blijft gelukkig al een week of twee nu goed staan.

• Jan2023
darkfujita schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:50:
[...]

Done, hier was ik aan begonnen nadat ik bericht had getypt. De app is in elk geval gesyncd met het ding. En zodra ik de temp. verander in de app, dan zie ik dat deze ook hoger/lager wordt op het draadloze zwarte kastje, dus neem aan dat het werkt.

Echter draait nu alleen de SWW run, dus kan nog niet testen of de verwarming aanspringt haha.

Ik draaide eerst stooklijn op basis van buiten temperatuur (als 14 graden buiten, dan aanvoer op 22 graden binnen etc). Maar nu ik de WP dus op extern heb gezet, is deze vervallen. Hoe weet de Amber dan nu hoeveel graden de aanvoer moet zijn om een gewenst binnen resultaat (zeg 21.5 graden) te halen?
Dan zet je de WP op aan/uit sturing plus buitentemp , dan doet de stooklijn ook mee.

• Jan2023
p.blommendaal schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:54:
[...]

Legionella run werd niet gestart. De instelling stond weer op de oude dag en tijd. Net weer aangepast naar huidige tijd + 5 minuten. Toen ging de legionella run wel aan. Benieuwd of die het volgende week wel doet op de nieuwe tijd. De stand Verwarmen aan blijft gelukkig al een week of twee nu goed staan.
eventueel je instellingen opslaan bij gebruikersbeheer.

• darkfujita
Jan2023 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:34:
[...]

Dan zet je de WP op aan/uit sturing plus buitentemp , dan doet de stooklijn ook mee.
Dat snap ik, maar dat was de vraag niet.

Hoe weet de Amber hoe hoog de aanvoer temperatuur moet zijn ZONDER buiten temperatuur?

Als het 18 graden binnen is en doel temperatuur is 22 graden, dan kan die namelijk ervoor kiezen:
A) 30 graden aanvoer, want snel warm
B)) 23 graden aanvoer, langzamer warm.

Wat je wil is (lijkt me) optie B, lekker rustig aan lange runs. Hoe weet de Amber dan dat dat de juiste optie is?

• Jan2023
darkfujita schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:44:
[...]

Hoe weet de Amber hoe hoog de aanvoer temperatuur moet zijn ZONDER buiten temperatuur?

Als het 18 graden binnen is en doel temperatuur is 22 graden, dan kan die namelijk ervoor kiezen:

Wat je wil is (lijkt me) optie B, lekker rustig aan lange runs. Hoe weet de Amber dan dat dat de juiste optie is?
Zelf uitproberen? , beetje afhankelijk wat voor afgifte systeem je hebt.
Ik zou gewoon de stooklijn er bij houden.

En dacht dat er wordt geadviseerd om in de winter niet lager dan 25 graden met je watertemperatuur te gaan anders kan er geen fatsoenlijke defrost worden gedaan.

• tonwes99
darkfujita schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:44:
[...]

Zie setting M9.06. Zowel bij Ext als bij Ext+buitentemperatuur is de stookcurve actief, dus wordt gekeken naar de buitentemperatuur-sensor. Maar... bij Ext+buitentemp zal hij alleen gaan verwarmen (of koelen) als de buitentemperatuur in het juiste bereik ligt.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:45
Jan2023 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:42:
[...]

Laten we dit nu even niet doen !

Ik zie hier al wekenlang topic vervuiling langs komen vanwege aansturings geneuzel wat jullie ervaren , brakke thermostaat en zo .
Nu komt er iemand met heel intressant nieuws wat ons allemaal aangaat , dus laat dat maar lekker hier staan .
Mwah, ik vind het mega relevant. Maar dit topic vind ik juist ideaal voor veel algemene vragen. Dit zijn heel veel berichten over iets heel technisch.
Ik zou zeggen dat andere topic. (Staat ook in deze topic start als link)?

Ik vind het een mega relevant onderwerp, heb er ook geld voor over als iets ontwikkeld wordt. (€300 a €400 op de totaalprijs voor een prettige bediening vind ikzelf meer dan acceptabel).

Maar ik kan me voorstellen dat voor 90% van de gebruikers op dit topic, dit te technisch is.

• Jan2023
Whiskey48 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:37:
[...]

Mwah, ik vind het mega relevant. Maar dit topic vind ik juist ideaal voor veel algemene vragen. Dit zijn heel veel berichten over iets heel technisch.

Ik vind het een mega relevant onderwerp, heb er ook geld voor over als iets ontwikkeld wordt. (€300 a €400 op de totaalprijs voor een prettige bediening vind ikzelf meer dan acceptabel zelfs wat ik als budget achterhoud).

Maar ik kan me voorstellen dat voor 90% van de gebruikers op dit topic, dit te technisch is.
Precies wat ik zeg.
Intressant , relevant , dan wel een bericht wat er toe doet.
Zonder dat het verzand in technische details.

Ik lees er graag meer over , in dit topic.

• tonwes99
Whiskey48 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:37:
[...]

Ik vind het een mega relevant onderwerp, heb er ook geld voor over als iets ontwikkeld wordt. (€300 a €400 op de totaalprijs voor een prettige bediening vind ikzelf meer dan acceptabel).

De beste topic- splitsing?:
- Dit forum standaard installaties, vragen nieuwe gebruikers, keuze van thermostaten, de gewone HMI, parallelle en serie-buffers, juiste stookcurves/aanvoertemperaturen, opties voor sww-vaten, vragen over driewewgkleppen, gebruikers-storingen nieuws over de laatste Itho updates. Kortom alles wat in de handleiding te vinden is.

- Het "Uitlezen Itho"-topic voor tweakers. Dus hier HA-automatisering, flowmeters, dashboards, modbus modules en wellicht ooit een "custom made" besturing met (nog) slimmere defrosts? Gestart door Leejoow, maar vanwege overlap ook Bommer (en de experimenten van Jordi).

[ Voor 10% gewijzigd door tonwes99 op 08-11-2025 21:09 ]

• wowly
Jahoor lijkt me een goed plan

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• bommer
leejoow schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 07:03:
[...]

Nee, ik doe wat dat betreft hetzelfde als @bommer, alleen dan vanuit een kant en klare module. Het is mij niet duidelijk wat de WinCE nu precies wel en niet doet. Als die enkel de klokprogrammas aanstuurt dan zou ik het wel aandurven. We hebben ook een software versie die op de interne modbus draait en daarmee bekijken we al het verkeer dat over deze bus gaat. In een modbus landschap kan er maar één controller zijn en voor zover ik uit de data kan halen is dat toch echt de WinCE module. En die zou dan dus ook de compressor snelheden en klepstanden aansturen. Het gaat me wat ver om dat helemaal na te bouwen (moet je ook echt niet willen qua garantie :9 )

[...]

Dit vraag ik me af, gezien het verkeer dat ik over de interne modbus zie lopen.

[...]

Uiteraard, waarden worden alleen geschreven indien aangepast. Als een gebruiker ze vervolgens 1000 keer aanpast op een dag, ja, dan kan het op een gegeven moment mis gaan. Ik weet niet wat voor storage er in de Amber zit, maar ik zou de gok niet nemen.
Voor zover ik informatie over de WIN CE kon vinden was dat flash NAND storage.

[ Voor 6% gewijzigd door bommer op 08-11-2025 19:09 ]

• bommer
Jordi_ schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 12:00:
[...]

Ik maak nog wel gebruik van de binnenunit PCB hoor, al doet die niet heel veel bijzonders, alleen wat relais schakelen en sensor signalen verwerken.
Ter kennisgeving en @leejoow heeft het ook al gezegd.
In een modbus omgeving heb je 1 apparaat (WIN CE) dat de andere apparaten informatie vraagt en doorgeeft.
In RTU (twisted pair) wat de modbus communicatie op de Amber is spreek je dan over een master en slaves.
In TCP/IP modbus is dat client en servers, waar bij de servers de slaves van RTU zijn.

Meerdere masters/clients in een modbus geeft problemen en is niet ondersteund.
misschien handig om de technische info over modbus te raadplegen.

• tonwes99
bommer schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:15:
[...]

In een modbus omgeving heb je 1 apparaat (WIN CE) dat de andere apparaten informatie vraagt en doorgeeft.
In RTU (twisted pair) wat de modbus communicatie op de Amber is spreek je dan over een master en slaves.
In TCP/IP modbus is dat client en servers, waar bij de servers de slaves van RTU zijn.

Is het niet zo dat er twee bus-structuren zijn? WinCE is de master richting PCB, en op een aparte bus stuurt de PCB de Invertor aan, waarbij PCB de master is?

En... moeten deze zaken niet bij het uitlees-Topic? (Uitlezen Itho Daalderop HP-S en Amber warmtepomp)

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

tonwes99 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:34:
[...]

Is het niet zo dat er twee bus-structuren zijn? WinCE is de master richting PCB, en op een aparte bus stuurt de PCB de Invertor aan, waarbij PCB de master is?

En... moeten deze zaken niet bij het uitlees-Topic? (Uitlezen Itho Daalderop HP-S en Amber warmtepomp)
Nee, op de interne modbus gebeurt dit allemaal. Dat heb ik gezien met het uitlezen op de HP-S. De Amber werkt verder op dezelfde manier, mijn software werkt hetzelfde op alletwee de machines (behoudens dat sommige registers niet beschikbaar zijn). Allemaal aangestuurd vanuit WinCE

• Ronaldwest
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-12 19:07
Vandaag de warmtepomp eens goed getest of deze klaar is voor de winter en het lijkt er op dat de buh niets meer doet. Ik meet wel het 230v signaal op de buiten unit als er vraag is, maar mijn energie verbruik neemt niet meer toe. De extra fase spanning voor de buh is ook aanwezig in de buitenunit.

Kan het een zekering zijn en zo ja waar vind ik deze? Of een ander bekend probleem?

• Jordi_
  • Nu online
bommer schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 19:15:
[...]

Ik weet niet hoe je erbij komt dat er meerdere masters zijn, mijn prototype implementatie vervangt de WinCE PC compleet.

Er zijn twee modbus slaves waarmee gecommuniceerd moet worden, de binnen unit PCB(niet de PC!) en buiten unit.

[ Voor 7% gewijzigd door Jordi_ op 08-11-2025 23:33 ]

• bommer
Jordi_ schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 23:31:
[...]

Ik weet niet hoe je erbij komt dat er meerdere masters zijn, mijn prototype implementatie vervangt de WinCE PC compleet.

Er zijn twee modbus slaves waarmee gecommuniceerd moet worden, de binnen unit PCB(niet de PC!) en buiten unit.
Dat was een aanname, adh van dit bericht.
Maar ga rustig je gang met testen, ik denk dat de CE meer doet dan je in eerste instantie nu denkt.
gezien de PID instellingen dit in de modbus lijst staan.

• Jordi_
  • Nu online
bommer schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 23:40:
[...]

[...]

Dat was een aanname, adh van dit bericht.
Maar ga rustig je gang met testen, ik denk dat de CE meer doet dan je in eerste instantie nu denkt.
gezien de PID instellingen dit in de modbus lijst staan.
Waarschijnlijk gebruiken ze een PID regeling voor het aansturen van de compressor, dat loopt wel in lijn met mijn verwachting.

• p.blommendaal
Jan2023 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:44:
[...]

eventueel je instellingen opslaan bij gebruikersbeheer.
Instelling stond weer op maandag. Nu aangepast en opgeslagen, daarvoor moet je overigens wel eerst als installateur inloggen. En de legionella instelling is aanpasbaar zonder installateur inlog. Direct even gekeken in de lijst van fouten, die staan er ook nog steeds ook al heb ik die eerder gewist. Toch maar eens die database openmaken..

• Carboy54
tonwes99 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 18:41:
[...]

De beste topic- splitsing?:
- Dit forum standaard installaties, vragen nieuwe gebruikers, keuze van thermostaten, de gewone HMI, parallelle en serie-buffers, juiste stookcurves/aanvoertemperaturen, opties voor sww-vaten, vragen over driewewgkleppen, gebruikers-storingen nieuws over de laatste Itho updates. Kortom alles wat in de handleiding te vinden is.

- Het "Uitlezen Itho"-topic voor tweakers. Dus hier HA-automatisering, flowmeters, dashboards, modbus modules en wellicht ooit een "custom made" besturing met (nog) slimmere defrosts? Gestart door Leejoow, maar vanwege overlap ook Bommer (en de experimenten van Jordi).
Helemaal mee eens. Dit topic voor geïnteresseerden in een Amber wordt veel te gedetailleerd en vaak onleesbaar met xxx pagina's waardoor ze afhaken.

• darkfujita
tonwes99 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 14:28:
[...]

Zie setting M9.06. Zowel bij Ext als bij Ext+buitentemperatuur is de stookcurve actief, dus wordt gekeken naar de buitentemperatuur-sensor. Maar... bij Ext+buitentemp zal hij alleen gaan verwarmen (of koelen) als de buitentemperatuur in het juiste bereik ligt.
Thanks Ton, dit was de info die ik nodig heb. Zie idd dat de stooklijn nog altijd werkt. Thermostaat werkt goed; vandaag issie voor eerst afgeslagen nadat de zon binnen scheen.

Merk wel dat de amber soms erg korte runs maakt (1x 20 minuten per uur). geen idee of dat erg is, maar als ik hier soms berichten zie dat ze een run hebben van 2 uur lang, dan vind ik dat knap haha. Of zou ik nog iets kunnen fine tunen om dit te verbeteren?

• tonwes99
darkfujita schreef op zondag 9 november 2025 @ 14:43:
[...]
Thanks Ton, dit was de info die ik nodig heb. Zie idd dat de stooklijn nog altijd werkt. Thermostaat werkt goed; vandaag issie voor eerst afgeslagen nadat de zon binnen scheen.

Merk wel dat de amber soms erg korte runs maakt (1x 20 minuten per uur). geen idee of dat erg is, maar als ik hier soms berichten zie dat ze een run hebben van 2 uur lang, dan vind ik dat knap haha. Of zou ik nog iets kunnen fine tunen om dit te verbeteren?
Tja - als het buiten kouder wordt en je meer vermogen van de Amber gaat vragen, dan worden lange runs makkelijker.

De Amber kan afslaan na 20 minuten om diverse redenen:
- Je huiskamer is warm genoeg, dus de thermostaat vind het welletjes. Op de PNI kun je wat dingen instellen om langere runs te krijgen. Een grote hysterese (start verwarmen bij 19oC, stoppen bij 21oC) helpt lange runs te maken maar is oncomfortabel. Als je vloerverwarming met een grote massa hebt, dan bereik je met aan op 19,9 en uit op 20,1 al heel wat.
- Als je thermostaat niet ingesteld kan worden, dan kun je op de Amber nog een vertraging instellen. Dit zit bij de Amber onder systeeminstellingen (M9.09). Bij mijn werkte deze niet goed, maar bij anderen wel.
- Dan kan hij ook afslaan omdat je maximale stookcurvetemperatuur bereikt is. Bij mij staat de stookcurve bij deze buitentemperatuur op 25oC, M1.01 (uitschakelen) op 5oC, dus kan de vvw-temperatuur oplopen tot 30oC voordat hij afslaat. Voor die tijd, bij 26oC (M1.03 op 1oC) begint de WP al terug te moduleren naar 36Hz, en dat doet hij dan zo'n 20-40 minuten, volgende run is dan 2-3 uur verder.
- Als er te weinig massa in je vloerverwarming zit, en te weinig water in het systeem, dan is het lastig om lange runs te maken zonder temperatuurwisselingen in je huis. Maar @Carboy54 noemt 1 run/uur bij het huidige weer acceptabel en zeker nog geen pendelen.

• Derpie1234
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:19
Amber aansluiting aan het afronden maar meet het de binnen diameter van de flexibele slangen er daar word ik niet heel blij van.Heb flexibele slangen 1 1/4 maar de binnendiameter van de slangen is maar 20mm. Is dit een probleem en welke gebruiken jullie ?

• wowly
Derpie1234 schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:27:
Amber aansluiting aan het afronden maar meet het de binnen diameter van de flexibele slangen er daar word ik niet heel blij van.Heb flexibele slangen 1 1/4 maar de binnendiameter van de slangen is maar 20mm. Is dit een probleem en welke gebruiken jullie ?
Heb je het dan over ribbelbuis? Ik heb ook DN32 ribbelbuis van buiten naar binnen, dit werkt bij mij erg goed, geen enkele geruis of wat dan ook.

• Derpie1234
Over die flexibele buis met rvs vlechtwerk erom.

https://www.wasco.nl/artikel/A3320003

[ Voor 29% gewijzigd door Derpie1234 op 10-11-2025 10:57 ]

• Carboy54
Derpie1234 schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:27:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAO1mn1MeetrvRQ1m3Rs6-3aD9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Lm1Tw9Hem6ybaO8lEPGLvJ0.jpg?f=fotoalbum_large

Alles 1 1/4

[ Voor 13% gewijzigd door Carboy54 op 10-11-2025 11:23 ]

• Derpie1234
Alle wartels zijn inderdaad 1 1/4 maar als ik de binnendiameter van de flexibele buis met is die maar 20mm. Hoeveel is die bij jou carboy ?

• Carboy54
Derpie1234 schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:05:
Alle wartels zijn inderdaad 1 1/4 maar als ik de binnendiameter van de flexibele buis met is die maar 20mm. Hoeveel is die bij jou carboy ?
Inwendig 28 mm. En geen ribbelbuis.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 10-11-2025 16:28 ]

• Degast
Nog een keer terug komend op aansturing.

Omdat mijn opmerkingen kunnen lezen als een reden om niet voor de Amber te gaan.

Zo zijn deze niet bedoeld.
Eigenlijk vooral als aansporing voor Itho om te blijven ontwikkelen en zo een sterk product op de markt te houden de komende jaren.

Angst voor wegvallen service heb ik niet.
1 Itho is een groter bedrijf, met een nog groter bedrijf achter zich.
2 de fabrikant van de Amber, (niet Itho of eigenaar Itho dus) is ook erg groot.
3 onderdelen zijn dus gewoon te koop.
4 Software en aansturing Amber is iets wat ook Amitime zou kunnen aanbieden. Ze leveren bijna identieke warmtepompen (de aansturing daarvan)met app en WiFi en of 4g connectiviteit. Als dat echt zou gaan spelen zoeken we daar contact? Ik lees dat sommige dat zelfs al hebben!
5 ook de (enige?) partij die enigszins voor loopt in NL op het aansturing s gedeelte, weheat, heeft er gewoon (natuurlijk bijna ) Chinese onderdelen in. Soms natuurlijk net andere. Maar bijvoorbeeld ook een Highly compressor.
6 ik ken mensen in de buurt die een 3(!) keer zo dure warmtepomp van ongeveer zelfde ontwikkel jaar hebben staan van een groot merk. Met veel minder opties. Meer black box qua aansturing, zeker niet stiller, geen updates.
7 De maatstaf qua aansturing? (weheat) Doet alles in een black box en afgeschermd. "Wij" hebben veel meer mogelijkheden en vrijheden.
8 Ik denk op de foto s te zien dat de leidingen van en naar de compressor van de Amber beter geschikt zijn om de trillingen van die compressor op te vangen dan andere warmtepompen. (Door de lengte daarvan)

Maar ik vind dus ook dat dat allemaal geen reden om stil te blijven staan.

Misschien volgt er nog wel een update om bijvoorbeeld de compressor nog lager te laten draaien. (Die kan tot technisch 15 Hz). Al is ie op 30 al stil, het geeft een nog wat lager minimum vermogen.

@Carboy54
Omdat je aangeeft contact te hebben met Amitime.
Verbeterpunten, los van de software zijn. In mijn situatie/ogen:
-De waterpomp kan stiller, wel mooi dat ie zo krachtig is maar het "zingt" best wel.
-De dempers(pootjes) onder de compressor bepalen veel van de doorgegeven trillingen (zowat alles). Daar het beste in kiezen. Dan wordt ie nog stiller. En is het risico op doorgeven trillingen kleiner. (Ja dat heeft zeker ook met installatie te maken, maar door dit aan de voorkant te voorkomen door 3 wat duurdere pootjes te installeren lijkt me de moeite) De ventilator is in mijn ogen geen issue.
-Wat dat betreft, we sluiten natuurlijk flexibel aan om die trillingen niet door te geven aan installatie. Ik denk dat met wat kleinere aanpassingen dat ook intern opgelost zou kunnen worden. (Stukje flex?) En dan aansluitingen meer losgekoppeld van mee trillende geheel.
(- Een lastigere, maar als er een geheel nieuwe warmtepomp ontwikkeld zou worden: een warmtepomp met een beperkte hoogte voor aan/onder een gevel zou bij veel Nederlanders net wel aan/onder de gevel passen. We hebben hier immers vaak veel grote ramen.) Dat is een beetje wat Quatt natuurlijk wel bied maar dan met 2 stuks. (Ook een oplossing)

Bovenstaande zou toch van een stille warmtepomp een bijna niet te horen warmtepomp kunnen maken. Fijn, met het oog op alle huizen die nog van het gas gaan eerdaags.

Nogmaals, de Amber is in veel gevallen een slimme keuze!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:32
Ronaldwest schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 21:53:
Vandaag de warmtepomp eens goed getest of deze klaar is voor de winter en het lijkt er op dat de buh niets meer doet. Ik meet wel het 230v signaal op de buiten unit als er vraag is, maar mijn energie verbruik neemt niet meer toe. De extra fase spanning voor de buh is ook aanwezig in de buitenunit.

Kan het een zekering zijn en zo ja waar vind ik deze? Of een ander bekend probleem?
Volgens mij gaan die vrij vaak gewoon kapot.
Correct if wrong.

• Wpboy
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-12 22:13
Technician- schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:41:
[...]

Correct if wrong.
De laatste keer dat bij mij de buh aan was, zag ik dat deze na verloop van tijd minder vermogen ging gebruiken. Is dit ook een teken dat de buh zijn einde nadert? Zo oud is de warmtepomp nog niet.....

• hondacb50
  • Laatst online: 00:17
hondacb50 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 20:16:
[...]

Hoe de voeding van de driewegklep kon ik net even niet kijken want het scherm hangt helemaal. De installatie heeft ruim anderhalf jaar gedraaid zonder dit soort issues. Ik heb sterk de indruk dat de software situatie nu de rare zaken veroorzaakt.

Vandaag heb ik redelijk kunnen draaien op de handmatige modus qua sww maken en verwarming. Daarjuist heb ik de warmtepomp weer op auto gezet en binnen no-time herstartte hij weer. Daarna dus dat vast hangende scherm.

Morgen ga ik weer verder om hem weer handmatig op verwarmen te zetten en de communicatie met itho en warmteservice opvolgen. Daar gaan we wel uitkomen denk ik, is echter wel wat trager en omslachtiger. Gelukkig is het nu niet erg koud.
Hierbij even een update:
Vrijdag had ik van Warmteservice een ticketnummer doorgestuurd gekregen en zou Itho me bellen voor een afspraak met een service monteur te krijgen. Vanmorgen had ik nog niets gehoord en dus zelf Itho even benaderd en binnen 3 uur stond een monteur op de stoep! (De service medewerkster zag dat mijn case al 6 dagen op het bureau van een collega lag en nam de moeite om zelf de case op te pakken en even tot een spoedje om te toveren!) Dat het snel kon werd wel bewezen!

De monteur heeft een software update gedraaid en alles draait nu weer. De monteur heeft software versie 2.29-III geïnstalleerd. De monteur wist niets over geheugen issues of iets dergelijks en of het met deze software versie opgelost zou zijn maar noemde de software versie wel een beta. Blijkbaar komen de Ambers nu uit de fabriek met 2.29-II.

• Carboy54
Technician- schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:41:
[...]

Correct if wrong.
Meestal door slordige montage van de fase kabel in de buitenunit of OLP die door lucht in het systeem is uitgeschakeld. 1x op 250 eenheden een BUH laten vervangen door Itho onder garantie. Dus vaak? Nee.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 11-11-2025 16:44 ]

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Wpboy schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:39:
[...]

De laatste keer dat bij mij de buh aan was, zag ik dat deze na verloop van tijd minder vermogen ging gebruiken. Is dit ook een teken dat de buh zijn einde nadert? Zo oud is de warmtepomp nog niet.....
Bij mij klapte de thermokoppels er geregeld uit, uiteindelijk ‘gewoon’ lucht in het systeem dat er niet goed uitging omdat een automatische ontluchter het niet goed deed. Dus check eerst even of je thermokoppels niet zijn gesprongen (ik neem even voor het gemak aan dat dezelfde BUH op de Amber als HP-S wordt gebruikt :) )

• Degast
hondacb50 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 15:55:
[...]

Hierbij even een update:
Vrijdag had ik van Warmteservice een ticketnummer doorgestuurd gekregen en zou Itho me bellen voor een afspraak met een service monteur te krijgen. Vanmorgen had ik nog niets gehoord en dus zelf Itho even benaderd en binnen 3 uur stond een monteur op de stoep! (De service medewerkster zag dat mijn case al 6 dagen op het bureau van een collega lag en nam de moeite om zelf de case op te pakken en even tot een spoedje om te toveren!) Dat het snel kon werd wel bewezen!

De monteur heeft een software update gedraaid en alles draait nu weer. De monteur heeft software versie 2.29-III geïnstalleerd. De monteur wist niets over geheugen issues of iets dergelijks en of het met deze software versie opgelost zou zijn maar noemde de software versie wel een beta. Blijkbaar komen de Ambers nu uit de fabriek met 2.29-II.
Toch vrij snel, als je die drie uren in beschouwing neemt extreem snel.

Inderdaad, ik draai af fabriek, gekocht van de zomer, 229 II. Denk dat die drie de versie zonder taal bestand is.

II draait 30hz ipv 36 en nog wat zaken aangepast. Dat staat zeker ergens in het forum.

• Degast
En dus, als service/oplossing de nieuwste software.

Wel vreemd dat ie niets wist van geheugen issues. Denk geheugen issues? (ja flauw).
Of gewoon een goed teken. (Maar ja, die III is er niet voor niets)

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Degast schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:48:
En dus, als service/oplossing de nieuwste software.

Wel vreemd dat ie niets wist van geheugen issues. Denk geheugen issues? (ja flauw).
Of gewoon een goed teken. (Maar ja, die III is er niet voor niets)
De III is ook voorbereidend op de Itho remote functies. De (externe) modbus is aangepast qua parity.

• Wpboy
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-12 22:13
leejoow schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 17:23:
[...]

Bij mij klapte de thermokoppels er geregeld uit, uiteindelijk ‘gewoon’ lucht in het systeem dat er niet goed uitging omdat een automatische ontluchter het niet goed deed. Dus check eerst even of je thermokoppels niet zijn gesprongen (ik neem even voor het gemak aan dat dezelfde BUH op de Amber als HP-S wordt gebruikt :) )
Wat bedoel je met thermokoppel? Waar vind ik die?

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h59U0ea1Sz4HYPhSxRZSG09Uo-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pjtycUTkpt4k80lmGb3ZtzsW.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een aantal beveiligingen (per fase 1) die er uit klapt als hij te heet wordt. Dit kan bijvoorbeeld door lucht komen. Ik ga er van uit dat er een soortgelijke beveiliging op de Amber BUH aanwezig is.

• Ronaldwest
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-12 19:07
leejoow schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:07:
[Afbeelding]

Ik heb een aantal beveiligingen (per fase 1) die er uit klapt als hij te heet wordt. Dit kan bijvoorbeeld door lucht komen. Ik ga er van uit dat er een soortgelijke beveiliging op de Amber BUH aanwezig is.
Oké zo’n aansluiting zit er op het element volgens mij. Hoe kan ik zien of hij gesprongen is?

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Dan kan je hem indrukken, het is bimetaaltje dat door de warmte de schakelaar verbreekt. Als hij dan is afgekoeld kan je hem gewoon indrukken en dat voel je ook. Wel even de stroom eraf halen ☺️

Zoals ik aangaf, bij mij kwam dat doordat er lucht in mijn systeem zat wat de automatische ontluchter er niet uitgooide. Toen ik de beveiliging had gereset en op het moment dat de BUH inschakelde hoorde ik ook een soort geluid van een waterkoker. Dan vormen er gasbellen en loopt de temperatuur te hoog op.

[ Voor 43% gewijzigd door leejoow op 12-11-2025 08:22 ]

• Carboy54
leejoow schreef op woensdag 12 november 2025 @ 07:13:
Dan kan je hem indrukken, het is bimetaaltje dat door de warmte de schakelaar verbreekt. Als hij dan is afgekoeld kan je hem gewoon indrukken en dat voel je ook. Wel even de stroom eraf halen ☺️

Zoals ik aangaf, bij mij kwam dat doordat er lucht in mijn systeem zat wat de automatische ontluchter er niet uitgooide. Toen ik de beveiliging had gereset en op het moment dat de BUH inschakelde hoorde ik ook een soort geluid van een waterkoker. Dan vormen er gasbellen en loopt de temperatuur te hoog op.
Dat noemen wij een OLP oftewel Over Load Protection

• LPieter
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-12 20:02
Beste tweakers,
Sinds een half jaar heb ik een I-WPV 3G 200L voorraadvat in gebruik. Aangezien die vaak bij een Amber wordt gebruikt stel ik mijn vragen hier aan de bezitters, maar zelf heb ik hem met een WeHeat P60 lopen.

Omdat de sensor in het midden van het vat hangt, komt het vaak voor dat de warmtepomp vindt dat de ondergrens in het vat qua temperatuur bereikt is en enthousiast begint te verwarmen.
Gevolg: door de pomp wordt alle gelaagdheid om zeep geholpen en wordt de douche veel kouder dan nodig zou zijn als de pomp nog even wacht. Vangen jullie dit op door een veel lagere ondergrens te zetten (Weheat beperkt dit tot 35 graden)?

De pomp in het vat is (bij mij) een "Grundfos UPM3 DHW 15-50 CIL3 AZA"
In de installatiehandleiding van de Amber wordt bij de tapwaterpomp voorraadvat (p34) alleen gesproken over de een standaardaansluiting (Aarde, Nul en 230V). Nu zag ik dat de pomp gebruik kan maken van PWM (Grundfos, met PWM-uitleg).
Weheat maakt in het DHW-circuit ook gebruikt van een pomp die door PWM aangestuurd kan worden wat mij een aantal opties geeft:
  • Zowel DHW- als voorraadvat aansluiten op de standaardaansluiting. De PWM-kabel niet gebruiken. Nadeel voor mij hierbij is dat er een piep/ruis in de huiskamer te horen is als het DHW circuit in gebruik is.
  • Pompschakelaar (volgende makkelijkste optie), extra apparaat wat eigenlijk overbodig is staat me hier een beetje in tegen.
  • Het PWM-signaal OOK naar het vat doorsturen. Het leukste Tweakers-gehalte natuurlijk en dus het onderzoeken waard. Zijn er hier al mensen die hier iets mee gedaan hebben?
    • Ik ben benieuwd of PWM überhaupt loont, misschien is de tapvoorraad-pomp maximaal laten draaien sowieso het beste voor de warmtewisseling?
    • Ik zag dat mijn pomp op stand 3 draait, dat zal maximaal zijn, maar ook voor een opvoerhoogte van 5 meter. Aangezien het vat geen twee meter hoger is sowieso de vraag aan mensen hier of ze hem op een lagere stand hebben gezet?
  • Andere opties?

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb een klokprogramma ingesteld dat hij alleen in het weekend en op dinsdag en donderdag verwarmt. Ongeacht hoeveel water er verbruikt is, als de temperatuur ver genoeg gedaald is op de sensor gaat hij verwarmen (wat effectief vrijwel elke keer is, alleen zondag af en toe niet).

• tonwes99
leejoow schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:14:
Ik heb een klokprogramma ingesteld dat hij alleen in het weekend en op dinsdag en donderdag verwarmt. Ongeacht hoeveel water er verbruikt is, als de temperatuur ver genoeg gedaald is op de sensor gaat hij verwarmen (wat effectief vrijwel elke keer is, alleen zondag af en toe niet).
Hier 1x/dag. Nu nog op nachtstroom, ongeacht T. Nu 03h-05h, slechte COP maar eur0,05/kWh goedkoper en geen verlies tot 1e douchemoment. Na afschaf saldering en obv. dynamische tarieven denk ik toch middenop de dag.

• Degast
Heeft een weheat wel 2 setpoints?

• Carboy54
LPieter schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:57:
Beste tweakers,
Sinds een half jaar heb ik een I-WPV 3G 200L voorraadvat in gebruik. Aangezien die vaak bij een Amber wordt gebruikt stel ik mijn vragen hier aan de bezitters, maar zelf heb ik hem met een WeHeat P60 lopen.

Omdat de sensor in het midden van het vat hangt, komt het vaak voor dat de warmtepomp vindt dat de ondergrens in het vat qua temperatuur bereikt is en enthousiast begint te verwarmen.
Gevolg: door de pomp wordt alle gelaagdheid om zeep geholpen en wordt de douche veel kouder dan nodig zou zijn als de pomp nog even wacht. Vangen jullie dit op door een veel lagere ondergrens te zetten (Weheat beperkt dit tot 35 graden)?

De pomp in het vat is (bij mij) een "Grundfos UPM3 DHW 15-50 CIL3 AZA"
In de installatiehandleiding van de Amber wordt bij de tapwaterpomp voorraadvat (p34) alleen gesproken over de een standaardaansluiting (Aarde, Nul en 230V). Nu zag ik dat de pomp gebruik kan maken van PWM (Grundfos, met PWM-uitleg).
Weheat maakt in het DHW-circuit ook gebruikt van een pomp die door PWM aangestuurd kan worden wat mij een aantal opties geeft:
  • Zowel DHW- als voorraadvat aansluiten op de standaardaansluiting. De PWM-kabel niet gebruiken. Nadeel voor mij hierbij is dat er een piep/ruis in de huiskamer te horen is als het DHW circuit in gebruik is.
  • Pompschakelaar (volgende makkelijkste optie), extra apparaat wat eigenlijk overbodig is staat me hier een beetje in tegen.
  • Het PWM-signaal OOK naar het vat doorsturen. Het leukste Tweakers-gehalte natuurlijk en dus het onderzoeken waard. Zijn er hier al mensen die hier iets mee gedaan hebben?
    • Ik ben benieuwd of PWM überhaupt loont, misschien is de tapvoorraad-pomp maximaal laten draaien sowieso het beste voor de warmtewisseling?
    • Ik zag dat mijn pomp op stand 3 draait, dat zal maximaal zijn, maar ook voor een opvoerhoogte van 5 meter. Aangezien het vat geen twee meter hoger is sowieso de vraag aan mensen hier of ze hem op een lagere stand hebben gezet?
  • Andere opties?
Pomp op maximaal laten draaien en ook voor Weheat Intellicence 2e sensor monteren op verschillende hoogtes. Of 1 sensor verplaatsen zodat de warmtepomp eerder gaat verwarmen op hogere temperatuur en kleinere delta. De I -WPV waterpomp is geen PWM pomp. Wat is de ingestelde doel temperatuur?

• Carboy54
Degast schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:43:
Heet een weheat wel 2 setpoints?
Boiler werkt met een warmtewisselaar en waterpomp en 2 sensoren.

• Degast
Carboy54 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 18:06:
[...]

Boiler werkt met een warmtewisselaar en waterpomp en 2 sensoren.
Ja dat weet ik, mooi systeem, zeker voor de liggende vaten. Ik bedoelde, bij de Amber kun je een minimum temperatuur ingeven. Vroeg me af of dat met warmtepompen van weheat ook zo gaat? (Een hoog en een laag tijdsblok.)

[ Voor 5% gewijzigd door Degast op 12-11-2025 18:40 ]

• LPieter
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-12 20:02
Carboy54 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:59:
[...]

Pomp op maximaal laten draaien en ook voor Weheat Intellicence 2e sensor monteren op verschillende hoogtes. Of 1 sensor verplaatsen zodat de warmtepomp eerder gaat verwarmen op hogere temperatuur en kleinere delta. De I -WPV waterpomp is geen PWM pomp. Wat is de ingestelde doel temperatuur?
Die tweede sensor ga ik zeker doen, vandaar dat ik bij de pomp aan het kijken was. Ik ben wel benieuwd waar het geen PWM-pomp is, ondanks dat dat in de handleidingen staat?
Het ingestelde schema is als volgt (maar ik wilde hier geen WeHeat-topic van maken):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vh07h79l3oiY4vaDFpNIBYf2qyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ga7SUdWYmbDVVf81b0Bf3BBi.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ditzelfde probeer zou toch ook met een Amber spelen? Temperatuur komt onder ingestelde grens dus pomp gaat verwarmen. Niet onlogisch, behalve dat er nog genoeg warm water in eenbovenste helft zit.

• Degast
Ja, Tis dus een keuze.

Mij hoog is 52 graden, laag is 45.

Ik gebruik/heb 1 sensor en een niet Itho staand vat. (Bij een Amber)

2 plekken voor sensor een hogere en een lagere.

Sensor in hoge plek= water voorraad wordt pas aangevuld als vat bijna leeg is. Door de menging die je dan ook krijgt is al t water dan echt afgekoeld en duurt het even voordat je weer warm water hebt.
Sensor laag in de boiler geeft sneller reactie van warmtepomp, daardoor meer warm water. Maar ook sneller de neiging het warme water weer bij te vullen als misschien niet helemaal nodig.

Had hem eerst hoor, nu laag. Daardoor zie ik het effect dat als we in de avond hebben gedoucht de boiler/sww de neiging krijgt midden in de nacht onder setpoit te komen en dus weer op te gaan warmen om minder gunstig tijdstip.

2 opties:

-sensor weer omhoog. (Ga ik doen, hebben nog nooit zonder gezeten, pas omlaag als
dames groter zijn en langer douchen?)
-Temperatuur verhogen, waardoor ook meer voorraad.

E.e.a. is een beetje te schuiven om sww runs vooral overdag te hebben, en voldoende sww te hebben.

De Itho vaten hebben een bijzondere eigenschap dat ze die gelaagdheid bij laden dus opheffen.
Dat is een voordeel:
-Met een kleiner vat dus meer warm water. (Al het water op 1 temperatuur).
-Zeer geschikt voor liggende vaten.
-Vlotte warmte overdracht.
-Warmtewisselaar extern.
-Al het water goed op temp tbv legionella bescherming.

Maar heeft dus ook andere eigenschappen:
-Extra pomp. Soms 2 zelfs.(Bij warmtepomp en wisselaar)
-Warmt, als aan, al het water op.

Ik zou experimenteren met hogere setpoint temperatuur sww, een hoge delta T zodat ie niet snel weer aanspringt. En in de nachten een relatief lage setpoint.

Maar eea hangt ook sterk van je gebruik af.

Uiteindelijk maakt vooral het moment van opwarmen van je sww (ivm cop) uit denk ik. Dat wil je op warme momenten van de dag. (Behalve in de warme zomer..) Het laatste beetje energie uit het vat halen voordat ie hem weer opwarmt, maakt qua verbruik veel minder uit. Want dat gaat alleen over de afkoeling van het vat aan de lucht er omheen.

• Andrehj
@Degast Je vergeet dat een sensor hoog in het vat zorgt voor een lager energieverbruik voor SWW, omdat de gemiddelde watertemperatuur bij het begin (en dus gemiddeld tijdens de hele run) lager is. Voor meer tips voor een laag energieverbruik voor SWW heb ik een speciale post: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

• markietjuh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-12 20:57
De gelaagdheid van het (staande) Itho vat wordt in mijn ervaring niet opgeheven tijdens verwarmen. In het onderste deel zit een schotel, alleen het water hieronder wordt rond gepompt. Zie foto's en schema's die Carboy eerder wel eens gedeeld heeft.
Als ik bijvoorbeeld op dag 1 een 60gr run heb en niet alles verbruikt, dag 2 vind er een 50gr run plaats, dan komt er op dag 2 nog gewoon 60gr uit de kraan totdat de laag van dag 1 op is.

Betreft de sensor, deze kan verder omhoog gedrukt worden, maar dan kan het zijn dat je systeem te vroeg stopt met de sww run. Ik geef per dag 1 tijdslot vrij waarop hij mag verwarmen. Heb eerder wel geëxperimenteerd met 1x per 2 dagen verwarmen, maar heb liever iedere dag een vol vat tot mijn beschikking. Besparing is ook minimaal. Door de gelaagdheid wordt altijd het koudste deel van het water verwarmd wat dus gunstig is voor COP.

[ Voor 11% gewijzigd door markietjuh op 13-11-2025 19:40 ]

• Degast
Ja, ik zit niet helemaal goed. Of beschreef niet scherp genoeg tenminste.

Itho vaten warmen beter helemaal op.
Daarna ontstaat bij stilstand gelaagdheid, vooral bij de staande vaten.

Inderdaad had ik zelf ook de sensor hoog in het vat tbv energie besparing. (Vooral dus later moment van weer inschakelen) Maar of dat voor je werkt, dat hangt wel van je verbruik af.

Ik vind het extra stilstands warmteverlies over sww nauwelijks "de moeite". Die warmte gaat ook nog gewoon de ruimte in. (Ja opwek met slechtere cop). Verschil tussen sensor hoog en laag is bij mij max ca 80 kWh(teruggerekend naar jaar).
En dan vergeet ik dat die warmte gewoon het huis in gaat. (Dus hergebruikt wordt).

Maar toch gaat ie voor die 80 weer omhoog, zolang de WAF in stand blijft.

• Retouw001
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 05-12 20:07
Beste,
Kan het kloppen dat de itho niet lekker moduleert als je op thermostaat aan/uit draait? Hij blijft bij dan rond de 49hz hangen…
Als ik op buitentemperatuur ga draaien zonder extern aan/uit dan gaat ie mooi naar 36hz.

Overigens is onze hele installatie van de muur gehaald door itho en weer netjes opgebouwd zoals t hoort in de garage. Ook geen warmteverlies meer van t SWW

• Carboy54
Retouw001 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:29:
Beste,
Kan het kloppen dat de itho niet lekker moduleert als je op thermostaat aan/uit draait? Hij blijft bij dan rond de 49hz hangen…
Als ik op buitentemperatuur ga draaien zonder extern aan/uit dan gaat ie mooi naar 36hz.

Overigens is onze hele installatie van de muur gehaald door itho en weer netjes opgebouwd zoals t hoort in de garage. Ook geen warmteverlies meer van t SWW
Staat hij wel ingesteld op stooklijn + externe thermostaat? Dus beide.

• Retouw001
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 05-12 20:07
Ja ik had m op aan/uit + buitentemperatuur staan. Bleef eigenlijk op 49 hangen.

Net alleen op buitentemperatuur gezet en hij gaat mooi naar 36hz.

Thermostaat is/was een PNI 36

• Carboy54
Retouw001 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 20:04:
Ja ik had m op aan/uit + buitentemperatuur staan. Bleef eigenlijk op 49 hangen.

Net alleen op buitentemperatuur gezet en hij gaat mooi naar 36hz.

Thermostaat is/was een PNI 36
Dat zou echt geen verschil moeten maken. Staat hij in hoofdscherm op automaat?

• Degast
En even de stooklijn verschuiving checken.
Pagina: 1 ... 129 ... 135 Laatste