• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:20
darkfujita schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:05:
[...]

Hmm je hebt me denk ik wel overtuigd. Was net ook in gesprek met Stoker. Ik denk dat ik de CT60 bestel, zoals je in de tips ook aangeeft. Maar kan deze ook worden gebruikt om te koelen?

Welk installatie 'schema' moet ik aanhouden voor de bekabeling? Aangezien de CT60 ook 230v nodig heeft.
Neem de CT 40 mooier en draadloos. Met ons truukje kan je ook koelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 31-10-2025 18:38 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• darkfujita
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:44
Carboy54 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:37:
[...]

Neem de CT 40 mooier en draadloos. Met ons truukje kan je ook koelen.
Oke oke, gaan we regelen.

Met ons truukje; heb je wat meer informatie/uitleg? Of waar moet ik op zoeken?

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:22
darkfujita schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:09:
[...]

Oke oke, gaan we regelen.

Met ons truukje; heb je wat meer informatie/uitleg? Of waar moet ik op zoeken?
Het truukje is 2x per jaar in de Amber binnen unit de kabeltjes omdraaien. Van verwarm contact naar koel contact.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:23
Impossibl3 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 22:45:
[...]

Het truukje is 2x per jaar in de Amber binnen unit de kabeltjes omdraaien. Van verwarm contact naar koel contact.
of altijd verboden laten, maar 2x/jaar verwarmen uit zetten en koelen aan en vv.

• darkfujita
  • Laatst online: 21:44
@Impossibl3 hahah wat the f 🤪
Ja daar heb ik geen zin in. Je kan ook extern geschakeld uitzetten en koelen dmv buiten temperatuur toch (of is dit wat jij zegt @tonwes99 ? Heb nu bijna 1 jaar de amber, en heb altijd zonder thermostaat alles kunnen doen (zomer en winter). Werkte ook goed, alleen voor zonnige dagen wil ik dat dat ding niet op overdrive gaat, want dan wordt het 25 graden binnen.

Verder voor de CT40 qua kabels, hoe moet ik deze aansluiten? Kan ik dat vinden in het boekje?

[ Voor 10% gewijzigd door darkfujita op 01-11-2025 07:32 ]

• Stoker
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:47

Stoker

Warmtepomponline

Topicstarter
Gewoon voor nu die round aansluiten of de
Pni pro.

Round is goedkoper maar heef teen grovere hysterese. Pni kan je op afstand bedienen en beter instelbaar.

Aansluiten op t1 en Com ;)
Voeding van de pni kan je uit de Amber kast halen!

Vergeet ook niet de uitgestelde start (heet tie eigelijk wel zo?) op 15min.,

Truukje voor de winter:
Of je zet m op auto en laat m schakelen op buitentemperatuur (wat)
Of je zet m op auto en sluit m aan op COM + NC, maar laat de software op zomer staan. (Dus als er geen warmtevraag is wordt Com en NC bekrachtigd en zou je dus gaan koelen. )

[ Voor 43% gewijzigd door Stoker op 01-11-2025 07:41 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

• tonwes99
darkfujita schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 07:31:
@Impossibl3 hahah wat the f 🤪
Ja daar heb ik geen zin in. Je kan ook extern geschakeld uitzetten en koelen dmv buiten temperatuur toch (of is dit wat jij zegt @tonwes99 ? Heb nu bijna 1 jaar de amber, en heb altijd zonder thermostaat alles kunnen doen (zomer en winter). Werkte ook goed, alleen voor zonnige dagen wil ik dat dat ding niet op overdrive gaat, want dan wordt het 25 graden binnen.

Verder voor de CT40 qua kabels, hoe moet ik deze aansluiten? Kan ik dat vinden in het boekje?
Ik heb een thermostaat zonder koel-functie maar met zowel een NO ("normally open") als een NC ("Normally Closed") contact.

Met het NO-contact schakel ik het verwarmen, (hij closed als er warmtevraag is)
Het NC-contact misbruik ik voor het koelen (NC is normaal gesloten, gaat alleen open als de thermostaat denkt dat er verwarmt moet worden, dus is juist gesloten als je wilt dat er gekoeld moet worden).

In principe kun je koelen en verwarmen tegelijk aanzetten op je Amber, waarbij vewarming wordt vrijgegeven onder de 18oC en koelen boven de 22oC buitentemperatuur.

MAAR: Op een zomerdag zou hij dan 's-avonds kunnen verwarmen en overdag kunnen koelen. Vandaar dat ik handmatig koelen 's-zomers aanzet (en verwarmen uit).

Ik heb trouwens een domme regeling, geen stookcurve, gewoon vast op 17oC, nog geen condens gehad op mijn vloer. Wel is het lastig om met 17oC je koelvermogen kwijt te raken.

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:03
Ik denk dat het omschakelen zo gepiept is overigens, al is het niet echt gebruiksvriendelijk.

Overigen is de Amber lekker bezig met lange runs als ik de invoertemp op 25 heb: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gk8-Ql6_KnHgD2NPvwSzZT0UgyA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IRr81nOhFFfKqQYMkp0MrUjC.png?f=user_large
Inclusief uitgebreide douche van zoon 2 >:)

[ Voor 6% gewijzigd door wowly op 01-11-2025 12:38 ]

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• tonwes99
tonwes99 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 21:32:
Gaat beter, eindelijk op 36Hz. Maar nog wel twee vreemde uitschakingen tussen 18:30 en 19:30.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

[Afbeelding]
Bij de meeste runs zie je dat hij netjes terugmoduleert en afschakelt als we boven Setpoint + M1.1 komen, maar net als bij de vorige post toch twee niet verklaarde uitschakelingen:

Wie weet wat de oorzaak zou kunnen zijn? Het logscherm toont geen vastgelegde fouten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIc3se05k8oIAuqJKLjiJ8u8338=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKRDhcIK9ZC24w0PkciXe8Vx.jpg?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

tonwes99 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:17:
[...]

Bij de meeste runs zie je dat hij netjes terugmoduleert en afschakelt als we boven Setpoint + M1.1 komen, maar net als bij de vorige post toch twee niet verklaarde uitschakelingen:

Wie weet wat de oorzaak zou kunnen zijn? Het logscherm toont geen vastgelegde fouten.

[Afbeelding]
Al je verticale zwarte strepen schakelt de thermostaat je Amber uit.
Als er dan toch weer warmtevraag aanschakelt, wacht de Amber tot TC - Restart T.

Je zult je thermostaat moeten opvoeden dat ie niet steeds kort uitschakelt.

Je actual setpoint hobbelt ook. Zit die op stooklijn en zit je Tambient sensor toevallig in de zon met schaduw van takken?

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 01-11-2025 18:58 ]

• tonwes99
Get!em schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 18:49:
[...]

Al je verticale zwarte strepen schakelt de thermostaat je Amber uit.
Als er dan toch weer warmtevraag aanschakelt, wacht de Amber tot TC - Restart T.

Je zult je thermostaat moeten opvoeden dat ie niet steeds kort uitschakelt.

Je actual setpoint hobbelt ook. Zit die op stooklijn en zit je Tambient sensor toevallig in de zon met schaduw van takken?
Dank voor het meedenken. Ik zie die relatie met thermostaat ook, maar ja, de uitschakelvertraging thermostaat staat op 59min (zie scherm), dus waarom schakelt hij op dat moment al?

En stoken zonder curve heb ik op 26 staan, blijkbaar als thermostaat uitstaat, gaat hij schijnbaar naar deze waarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7M4Z1vQfIiF7fBGagEV3rtwssvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ziEufmLueJnIemMw7yuVi5za.jpg?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

tonwes99 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:26:
[...]

Dank voor het meedenken. Ik zie die relatie met thermostaat ook, maar ja, de uitschakelvertraging thermostaat staat op 59min (zie scherm), dus waarom schakelt hij op dat moment al?

En stoken zonder curve heb ik op 26 staan, blijkbaar als thermostaat uitstaat, gaat hij schijnbaar naar deze waarde.

[Afbeelding]
Maar waarom schakelt je thermostaat als er wel continu vraag is?

Wat is nu je kern van je vraag van je test trouwens? Lange runs? Of modulatie?

Als t modulatie is: zet hem gewoon even op continue verwarmen (zonder thermostaat), dan sluit je die factor even uit.
Bij lange runs , zonder dat je temperatuur enorm oploopt zou je ook kunnen overwegen de Amber op de Tr sensor te werken, indien je die op een representatieve plek hebt.

• tonwes99
Get!em schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:57:
[...]

Maar waarom schakelt je thermostaat als er wel continu vraag is?

Wat is nu je kern van je vraag van je test trouwens? Lange runs? Of modulatie?

Als t modulatie is: zet hem gewoon even op continue verwarmen (zonder thermostaat), dan sluit je die factor even uit.
Bij lange runs , zonder dat je temperatuur enorm oploopt zou je ook kunnen overwegen de Amber op de Tr sensor te werken, indien je die op een representatieve plek hebt.
Ik probeer aan- en afschakelen te beperken. Afschakelen als T=stooklijn+M1.1 kun je niet voorkomen, maar hier schakelt de Amber ook twee keer af voordat dit niveau bereikt is.

Schakelen op Tr heb ik nog niet geprobeerd. Ik ga kijken wat dit doet. Het neemt natuurlijk de vraag "waarom schakelt de Amber uit" niet weg.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

tonwes99 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:26:
[...]

Ik probeer aan- en afschakelen te beperken. Afschakelen als T=stooklijn+M1.1 kun je niet voorkomen, maar hier schakelt de Amber ook twee keer af voordat dit niveau bereikt is.

Schakelen op Tr heb ik nog niet geprobeerd. Ik ga kijken wat dit doet. Het neemt natuurlijk de vraag "waarom schakelt de Amber uit" niet weg.
Klopt, maar haal factor thermostaat er even tussen uit.

• tonwes99
Get!em schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:51:
[...]

Klopt, maar haal factor thermostaat er even tussen uit.
Dank voor suggestie, maar toch nog een puzzeltje...
1) In M1.16 staat de optie Tr correctie, die moet ik dus niet hebben
2) In M9.3 staat de optie Verwarmen/koelen met Tr", die heb ik aangezet
3) Maar wat moet ik dan met M9.6, regelgedrag, moet die van Ext. aan.uit naar buitentemperatuur?

Als dat inderdaad de uitleg is, moet je dan als jw M9.6 wijzigt, ook wijzigingen doorvoeren op M1.16 en/of M9.3?).

De Itho handleiding wordt wel dikker, maar op dit soort basale vragen ontbreekt helaas nog steeds het antwoord (althans, zoals ik hem begrijp).

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

tonwes99 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:41:
[...]

Dank voor suggestie, maar toch nog een puzzeltje...
1) In M1.16 staat de optie Tr correctie, die moet ik dus niet hebben
2) In M9.3 staat de optie Verwarmen/koelen met Tr", die heb ik aangezet
3) Maar wat moet ik dan met M9.6, regelgedrag, moet die van Ext. aan.uit naar buitentemperatuur?

Als dat inderdaad de uitleg is, moet je dan als jw M9.6 wijzigt, ook wijzigingen doorvoeren op M1.16 en/of M9.3?).

De Itho handleiding wordt wel dikker, maar op dit soort basale vragen ontbreekt helaas nog steeds het antwoord (althans, zoals ik hem begrijp).
Je zou em voor de eerste test ook gewoon even op modus verwarmen kunne zetten, ipv auto, op het home scherm (bijv nadat je sww run net geweest is, heb je mooie test periode). Tr kun je dan evt later gebruiken om je kamertemperatuur niet te ver te laten oplopen als de eerste test slaagt.
Idd is de handleiding wat onduidelijk. Maar Tr correctie staat los van wat je wilt bereiken. Die kan uit. Verwarmen obv Tr aan, en dan doel temperatuur als thermostaat gebruiken.

• tonwes99
Get!em schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 21:45:
[...]

Je zou em voor de eerste test ook gewoon even op modus verwarmen kunne zetten, ipv auto, op het home scherm (bijv nadat je sww run net geweest is, heb je mooie test periode). Tr kun je dan evt later gebruiken om je kamertemperatuur niet te ver te laten oplopen als de eerste test slaagt.
Idd is de handleiding wat onduidelijk. Maar Tr correctie staat los van wat je wilt bereiken. Die kan uit. Verwarmen obv Tr aan, en dan doel temperatuur als thermostaat gebruiken.
Na een sww doet hij het prima, het issue is dat hij soms in een rijtje nette runs plot 1 of 2x om onbekende reden uitschakelt. De rest van de runs zijn verklaarbaar, aan op stookcurve - M1.2, moduleren, uit bij stookcurve + M1.1. Zie graph in vorige post. Na een sww staat thermostaat op Vraag en heb ik het issue dus niet:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yN7hde-MItLl4NBaRmPSYC3aJ4c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/R1WKSShQyh9lQx3cWn6SRgTH.jpg?f=user_large

En M9.6 als extraatje op "Buitentemperatuur" zetten? Dat is het onduidelijke, die Tr en Ext komen op enkele plaatsen terug in het menu.

Enfin, morgen meldt ik of mijn kamer netjes 20oC is, of warmer of kouder, en hoe de curve eruit ziet.

[ Voor 4% gewijzigd door tonwes99 op 01-11-2025 21:58 ]

• tonwes99
@Get!em

Dank voor de suggestie, maar met onderstaande instellingen wordt niet op Tr gestuurd, de WP is niet aangeweest vannacht en de ruimtetemperatuur is langzaam gedaald. Ik zie wel dat Setpoint naar 45oC gaat (=Max aanvoertemperatuur zone 1). (om 04h draait sww).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUJgtczoaLmnK4s7ta41v9K9q_E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nf5NUUPBIYCoO6M70etwUJNp.jpg?f=user_large
Ik heb de volgende settings gebruikt:

1) M1.16 staat de optie Tr correctie, die moet ik dus niet hebben, en staat dus uit
2) M1.16, correctie Stooklijn adhv Tr staat op 22oC
3) M9.3 staat de optie Verwarmen/koelen met Tr, die heb ik aangezet
4) M9.6, regelgedrag staat op "Buitentemperatuur"

Mijn Tr sensor zit naast de thermostaat, maar als de thermostaat 20,5oC aanwijst, geeft Tr 21,5, dus daar wil ik op sturen. Ik vind maar 1 plek waat ik een setpoint voor Tr kan instellen, bij M1.17, maar daar heet deze "Correctie stooklijn adhv. Tr"

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

tonwes99 schreef op zondag 2 november 2025 @ 06:34:
@Get!em

Dank voor de suggestie, maar met onderstaande instellingen wordt niet op Tr gestuurd, de WP is niet aangeweest vannacht en de ruimtetemperatuur is langzaam gedaald. Ik zie wel dat Setpoint naar 45oC gaat (=Max aanvoertemperatuur zone 1). (om 04h draait sww).
[Afbeelding]
Ik heb de volgende settings gebruikt:

1) M1.16 staat de optie Tr correctie, die moet ik dus niet hebben, en staat dus uit
2) M1.16, correctie Stooklijn adhv Tr staat op 22oC
3) M9.3 staat de optie Verwarmen/koelen met Tr, die heb ik aangezet
4) M9.6, regelgedrag staat op "Buitentemperatuur"

Mijn Tr sensor zit naast de thermostaat, maar als de thermostaat 20,5oC aanwijst, geeft Tr 21,5, dus daar wil ik op sturen. Ik vind maar 1 plek waat ik een setpoint voor Tr kan instellen, bij M1.17, maar daar heet deze "Correctie stooklijn adhv. Tr"
Volgens handleiding moet 9.06 regelgedrag op “uit” als 9.04 verwarmen met Tr “aan” staat.

Staat in mijn versie van de handleiding op pagina 50.
Daar staat ook dat hysterese 1 (x2) is, dus vrij hoog.

• tonwes99
Get!em schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:07:
[...]

Volgens handleiding moet 9.06 regelgedrag op “uit” als 9.04 verwarmen met Tr “aan” staat.

Staat in mijn versie van de handleiding op pagina 50.
Daar staat ook dat hysterese 1 (x2) is, dus vrij hoog.
Gevonden! Maar idd. een hysterese van 1+1=2 geeft een temperatuur tussen 19,5 en 21,5oC, in combinatie met een vloer die dan tussen 19 en 23oC varieert niet echt comfortabel.

Als Itho M1.1 en M1.2 in tienden kan instellen, dan kan de Tr sturing wellicht een oplossing bieden.

Intussen zou ik met Tr correctie, en verwarmen aan-/uitzetten via HA iets dergelijks kunnen bereiken (of een andere thermostaat...).

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

tonwes99 schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:35:
[...]

Gevonden! Maar idd. een hysterese van 1+1=2 geeft een temperatuur tussen 19,5 en 21,5oC, in combinatie met een vloer die dan tussen 19 en 23oC varieert niet echt comfortabel.

Als Itho M1.1 en M1.2 in tienden kan instellen, dan kan de Tr sturing wellicht een oplossing bieden.

Intussen zou ik met Tr correctie, en verwarmen aan-/uitzetten via HA iets dergelijks kunnen bereiken (of een andere thermostaat...).
Ja , thermostaat is best bepalend.

Hier een “slimme” Lisa + AdamHA die ook het weerbericht meeneemt in de overweging om te stoken, incl ook stooklijn. Zit echter geen instelbare hysterese op. Zit een bepaald lerend algoritme in die historisch vastlegt of en hoeveel de temperatuur van woonkamer stijgt als warmtevraag aan wordt gezet. Je ziet er niks van, blackbox.
Praktijk: vannacht ging de warmtevraag dus aan, voordat temperatuur lager werd dan ingestelde temperatuur. Met daardoor een praktische hysterese van 0,2, terwijl ik een enorm traag systeem heb. Dat is best knap. Vanochtend vlak voor zonsopkomst zelfde verhaal: koudste moment van de nacht/dag, dus werd er bijgestookt voordat temp in huis daalde.

• Degast
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 19:26
Dan is de truuk toch gewoon wat (nacht)verlaging. Zodat er alleen vraag is op momenten dat je dat wil?

Zo werk ik met m'n tado en dat gaat prima.

Inderdaad is een traag systeem dan wel een pre. Ben benieuwd hoe dit werkt als echt goed koud. Maar ben voornemens de koudste uren van de dag zo min mogelijk vraag te organiseren.

Hier gaat tado nu dus graad lager om 20.30, een beetje hoger om 9.30 en pas om 13.00 weer "hoog".

Met het oktober weer krijg ik dan alleen op koude dagen of als vloer(massa) dat ie om 9.30 al wat gaat stoken.
En gaat ie verder verwarmen als het buiten warmer is.
En de zonnepanelen wat doen.
Sww loopt van 12.00-20.00.
Dan warmt ie dus het sww op rond 12.00. Daarbuiten op lagere temperatuur, daar springt ie eigenlijk nooit op aan, maar kán dus wel als we het nodig zouden hebben.

Runs van meestal meerdere uren. (Sww ca half uur)
De runs stoppen als tC +3 is behaald, bijna alleen op lagere vermogens (onder de 49Hz), meestal 30 of 36.

Heb de stooklijn bij deze temperaturen iets verhoogd afgelopen week, de runs mogen wel ietsje korter, dan draai ik langer in de buurt van 55Hz wat dan weer, als ik het goed begrijp, de meest zuinige frequentie is.
Dit wat hogere vermogen gebruikt ie dan ook nog eens als de zon het hoogste staat. Dus meeste kans op zelf gebruik.

Misschien dat ik de hogere temperatuur instelling van de tado straks als het echt koud is nog wat moet tweaken. Zodat vooral tussen ca 03.00 en 9.00 zo min mogelijk aan staat.
Voor nu werkt het prima.

• tonwes99
Get!em schreef op zondag 2 november 2025 @ 09:52:
[...]

Ja , thermostaat is best bepalend.

Hier een “slimme” Lisa + AdamHA die ook het weerbericht meeneemt in de overweging om te stoken, incl ook stooklijn. Zit echter geen instelbare hysterese op. Zit een bepaald lerend algoritme in die historisch vastlegt of en hoeveel de temperatuur van woonkamer stijgt als warmtevraag aan wordt gezet. Je ziet er niks van, blackbox.
Praktijk: vannacht ging de warmtevraag dus aan, voordat temperatuur lager werd dan ingestelde temperatuur. Met daardoor een praktische hysterese van 0,2, terwijl ik een enorm traag systeem heb. Dat is best knap. Vanochtend vlak voor zonsopkomst zelfde verhaal: koudste moment van de nacht/dag, dus werd er bijgestookt voordat temp in huis daalde.
@Degast , @Get!em De thermostaat werkt eigenlijk prima, +0,15/-0,15oC kamertemperatuur, dit bereik je niet (vanzelf) met een +0,15 hysterese (immers, Tc meet het resultaat, dus NA het opstarten of afschakelen van de WP door de thermostaat. De dip rond 05h komt bovendien door een sww-run, als ik die niet meereken zit ik zelfs op +0,1/-0,1oC rond de 21,9 ijkings-issue, (thermostaat op dezelfde plek gemonteerd meet dan 20,5).

En comfort was niet het doel van al dit gedoe, het was vooral te bepalen waarom de Amber zichzelf uitzet, ondanks dat Ext.contact vertraging op 59 minuten staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixSWVXr51GKCeYmplEBeQJXMww0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tHMddfbCfvCAx5nzOgK6lhqc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door tonwes99 op 02-11-2025 10:34 ]

• tonwes99
Vanochtend weer onnodige/ongewenste uitschakeling (06:55 terwijl setpoint+M1.1 nog niet bereikt is).

Om 6:55 zie ik, zodra de thermostaat even uitgaat, gaat de Amber ook uit, ondanks de ingestelde uitschakelvertraging van 59min. Jammer dat de ingebouwde Tr sturing zo'n grote hysterese heb en dat ik om dit gedrag een andere thermostaat zou moeten kopen (of storingsgevoelige/wifi afhankelijke HA automation zou moeten maken).

Wellicht ook al om 05:55 en 06:35, lastiger te zien of uitschakeling daar door een dipje in de thermostaat of door de Tc komt. Om 06:15 draait hij wel door, wanneer zou dit 59min uitschakeltimer gereset moeten zijn?

Andere suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbWihuCr0OQVBeWPoN3b3hICcmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4exW3tBjHgXpNP4r36anRYet.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door tonwes99 op 03-11-2025 07:27 ]

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:25
@tonwes99
De setting M9.04 heeft lange tijd (of misschien nog steeds) als BETA functie in de handleiding gestaan met de opmerking "werkt mogelijk nog niet goed". Zou je deze dan ook niet gewoon uit zetten?

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

• tonwes99
Plexxodus schreef op maandag 3 november 2025 @ 07:31:
@tonwes99
De setting M9.04 heeft lange tijd (of misschien nog steeds) als BETA functie in de handleiding gestaan met de opmerking "werkt mogelijk nog niet goed". Zou je deze dan ook niet gewoon uit zetten?
Ik werk(te;) zonder de Tr regeling, maar omdat de uitschakelvertraging thermostaat wellicht niet werkte zoals ik verwachtte, kreeg ik de suggestie de Ext.contact uit te zetten, en de Tr-regeling aan. Maar omdat deze schakelt op de hele graden van M1.1 en M1.2 is de hysterese een volledige graad naar boven of beneden, tezamen met de vertraging van de vloerverwarming schommelt de temperatuur in huis dan meer dan deze 2 graden. Dus deze functie werkt gewoon niet.

Dus back to the drawing board. Ik kan de thermostaat uitlezen in HA, en (met uitschakelvertraging) de Heating functie van de Amber aan- en uitschakelen. Helaas kent de Amber geen Always-on functie, maar als ik de toelcihting bij M09.9 lees, dan kan ik toch AlwaysOn bereiken door, daar komt ie, toch weer de Tr-sturing aan te zetten.... Kijken of dit langere runs geeft. Ik hoef echt niet naar 2 runs per dag, maar 2 per uur is mij te veel.

[ Voor 52% gewijzigd door tonwes99 op 03-11-2025 08:33 ]

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:11
Wat is nou eigenlijk je doel, ik ben het een beetje kwijt?

En als je hem niet op auto, maar op heating zet dan is hij toch gewoon altijd aan?

• tonwes99
Woutertt schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:16:
Wat is nou eigenlijk je doel, ik ben het een beetje kwijt?

En als je hem niet op auto, maar op heating zet dan is hij toch gewoon altijd aan?
DOEL: Onnnodig uitschakelen = Onnodig pendelen van de Amber voorkomen (dwz uitschakelen als Stooklijn + M1.1 nog niet bereikt is)
AUTO ipv. HEATING: Klopt, maar dan vrees ik dat sww run niet loopt, immers heating aan lijkt sww uit.

Dus voor "alway on" icm. sww moet je (blijkbaar) verplicht Tr gebruiken, maar doordat andere parameters van functie wijzigen wordt wel complex...
M9.2 (verwarmen) staat op AAN
Hoofdscherm staat op AUTO (HA: select.ithodaalderop_amber_working_mode)
M9.9 staat op UIT, volgens handleiding zou hij dan moeten verwarmen via Hoofdscherm/vlam OF als M9.4 op AAN staat, dus...
M9.4 (Tr Ruimtesturing) op AAN
Volgens handleiding veranderen hierdoor M1.1 en M1.2 van functie, dit is nu NIET de hysterese van Tc, maar van aan- en uitschakelgedrag rondom Tr, dus...
M1.2 op 1oC gezet en M1.17 twee graden boven de gewenste 21oC gezet. Immers, anders start de WP pas als de temperatuur 1 graad onder de gewenste Tr ligt,
M1.3 hoeft niet bijgesteld te worden, uitschakelen gebeurt door thermostaat met tijdvertraging

UPDATE: Het blijkt/lijkt dat bij M9.4 (Tr) op AAN en M9.9 (Regelgedrag) op UIT, de stookcurve genegeerd wordt. Actual Setpoint schiet naar 40oC, mijn maximum waarde.... Nu handmatig de Max op 25oC gezet, maar de WP blijft doodleuk op 90Hz lopen, dus setpoint en modulatie MAAR ZELFS DE MAX AANVOERTEMPERATUUR (M1.21) WORDT GENEGEERD. Dit it gevaarlijk en stopt waarschijnlijk alleen als Tr=M1.17+M1.5 bereikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KVG3lclnu_m9s9JFgKp_PHEZbsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0m3EcY5Mfsg6dp2fcV3M6Bv.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom, leuk als experiment, maar incompleet en zeker geen structurele oplossing. Het wordt wel steeds lastiger om de Amber te laten doen. Moet wellicht toch een andere thermostaat kopen om te laten doen wat hij volgens de handleiding uit de doos zou moeten doen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/beSC6PHv_eC_IEokiB-EnL9cdHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FnrH0Rf93ZK5ACuNNvrRZ3L1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 97% gewijzigd door tonwes99 op 03-11-2025 10:19 ]

• Carboy54
tonwes99 schreef op maandag 3 november 2025 @ 09:21:
[...]

DOEL: Onnnodig uitschakelen = Onnodig pendelen van de Amber voorkomen (dwz uitschakelen als Stooklijn + M1.1 nog niet bereikt is)
AUTO ipv. HEATING: Klopt, maar dan vrees ik dat sww run niet loopt, immers heating aan lijkt sww uit.

Dus voor "alway on" icm. sww moet je (blijkbaar) verplicht Tr gebruiken, maar doordat andere parameters van functie wijzigen wordt wel complex...
M9.2 (verwarmen) staat op AAN
Hoofdscherm staat op AUTO (HA: select.ithodaalderop_amber_working_mode)
M9.9 staat op UIT, volgens handleiding zou hij dan moeten verwarmen via Hoofdscherm/vlam OF als M9.4 op AAN staat, dus...
M9.4 (Tr Ruimtesturing) op AAN
Volgens handleiding veranderen hierdoor M1.1 en M1.2 van functie, dit is nu NIET de hysterese van Tc, maar van aan- en uitschakelgedrag rondom Tr, dus...
M1.2 op 1oC gezet en M1.17 twee graden boven de gewenste 21oC gezet. Immers, anders start de WP pas als de temperatuur 1 graad onder de gewenste Tr ligt,
M1.3 hoeft niet bijgesteld te worden, uitschakelen gebeurt door thermostaat met tijdvertraging

UPDATE: Het blijkt/lijkt dat bij M9.4 (Tr) op AAN en M9.9 (Regelgedrag) op UIT, de stookcurve genegeerd wordt. Actual Setpoint schiet naar 40oC, mijn maximum waarde.... Nu handmatig de Max op 25oC gezet, maar de WP blijft doodleuk op 90Hz lopen, dus setpoint en modulatie MAAR ZELFS DE MAX AANVOERTEMPERATUUR (M1.21) WORDT GENEGEERD. Dit it gevaarlijk en stopt waarschijnlijk alleen als Tr=M1.17+M1.5 bereikt.
[Afbeelding]

Kortom, leuk als experiment, maar incompleet en zeker geen structurele oplossing. Het wordt wel steeds lastiger om de Amber te laten doen. Moet wellicht toch een andere thermostaat kopen om te laten doen wat hij volgens de handleiding uit de doos zou moeten doen...
[Afbeelding]
Ik zou een aparte topic maken voor jouw experimenten. De gemiddelde gebruiker heeft hier weinig aan. Het gebruiken van de TR sensor als thermostaat wordt al vanaf introductie afgeraden. Als correctie op de stooklijn werkt het prima zolang je hem wel uit zet tijdens lange afwezigheid. 🙃 De uitschakel vertraging werkt met een PNI thermostaat en de juiste configuratie perfect. De uitgebreide instel mogelijkheden in combinatie met het juiste afgiftesysteem voorkomen ongewenst pendel gedrag. Overigens is 1x per uur schakelen geen pendelen met dit weer.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 03-11-2025 12:03 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• tonwes99
Carboy54 schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:59:
[...]
Ik zou een aparte topic maken voor jouw experimenten. De gemiddelde gebruiker heeft hier weinig aan. Het gebruiken van de TR sensor als thermostaat wordt al vanaf introductie afgeraden. Als correctie op de stooklijn werkt het prima zolang je hem wel uit zet tijdens lange afwezigheid. 🙃 De uitschakel vertraging werkt met een PNI thermostaat en de juiste configuratie perfect. De uitgebreide instel mogelijkheden in combinatie met het juiste afgiftesysteem voorkomen ongewenst pendel gedrag. Overigens is 1x per uur schakelen geen pendelen met dit weer.
Maar... Ik wil helemaal geen Tr, dus ook geen behoefte aan een apart Tr-topic.
Ik wil wel waarschuwen voor de Tr regeling. Deze lijkt alle maxima-temperaturen te negeren

Wat wil ik wel? Gewoon, dat de Amber doet wat in de handleiding staat, uitschakelvertraging op de het extern contact van de thermostaat.

Waarom denk ik dat dit nu niet werkt? Omdat om 10:50, 11:40, 11:55 en 12:45 de WP uitgaat vòòrdat Tc de waarde van M1.1+stookcurve bereikt. En dit hetzelfde moment is dat de thermostaat even kort uitschakelt. Zonde, zeker als hij kort erna met 65Hz weer opgestart wordt. (@Carboy54 , idd. 1x/uur zoals tussen 08-10h is idd geen probleem).

Ik ben blij met input over mogelijke oorzaken, maar de reden waarom de WP afslaat is (voor mij) nog niet gevonden. Omdat de thermostaat alleen aan/uit schakelt, en dit als sensor zichtbaar is, is het lastig te begrijpen waarom uitschakelvertraging bij de PNI-suggestie of een “slimme” Lisa + AdamHA wèl zou werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QIc3se05k8oIAuqJKLjiJ8u8338=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKRDhcIK9ZC24w0PkciXe8Vx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door tonwes99 op 03-11-2025 13:33 ]

• Woutertt
Wat jij wil zou gewoon moeten werken, weet je zeker dat je die een andere instelling niet toch je stooklijn corrigeert waardoor hij sneller afslaat?
Als je de thermostaat gewoon op zeg 25 graden instelt met een goeie stooklijn doet de Amber dan wel wat je van hem verwacht?

• tonwes99
Woutertt schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:05:
Wat jij wil zou gewoon moeten werken, weet je zeker dat je die een andere instelling niet toch je stooklijn corrigeert waardoor hij sneller afslaat?
Als je de thermostaat gewoon op zeg 25 graden instelt met een goeie stooklijn doet de Amber dan wel wat je van hem verwacht?
Dank voor het meedenken.

M1.11-M1.15 (stooklijn 1 bij 20oC/10oC/0oC/-10oC) staan allemaal op 25oC. Je ziet het berekende setpoint ook in de grafiek. M1.19 (aanvoer zonder stooklijn) staat op 29oC, je ziet in de grafiek dat als de thermostaat uitgaat, het setpoint omhoog gaat van 25 naar 29oC.

N.a.v. jouw opm heb ik nu "stoken zonder setpoint" ook op 25oC, en M1.5 stooklijn uitgezet. Maar ik kan mij niet voorstellen dat dit verandering geeft (en is ook niet de gewenste situatie).

En iid "Wat jij wil zou gewoon moeten werken"
En ik ben op zoek naar... "weet je zeker dat je die een andere instelling niet toch je stooklijn corrigeert waardoor hij sneller afslaat?"

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:25
@tonwes99
Volgens mij gebruik je de leejow module of modbus integratie als ik het zo zie.
Gebruik je die ook om de instellingen te veranderen?
Er is namelijk een bekend "probleem" met het instellen van temperaturen via HA:
Settings M1.01, M1.20 and M9.05 have different bandwidth in the Modbus than through the LCD controller.
For example: M1.01 can be set in the LCD between 1-5°C, in the Modbus between 1-3°C. When set above 3°C in the LCD, will display correctly in the integration
When you set it to 5 in the integration, it reverts back to max 3°C.
Dit zou wel een verklaring kunnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Plexxodus op 03-11-2025 14:35 ]

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

• Carboy54
tonwes99 schreef op maandag 3 november 2025 @ 13:25:
[...]

Maar... Ik wil helemaal geen Tr, dus ook geen behoefte aan een apart Tr-topic.
Ik wil wel waarschuwen voor de Tr regeling. Deze lijkt alle maxima-temperaturen te negeren

Wat wil ik wel? Gewoon, dat de Amber doet wat in de handleiding staat, uitschakelvertraging op de het extern contact van de thermostaat.

Waarom denk ik dat dit nu niet werkt? Omdat om 10:50, 11:40, 11:55 en 12:45 de WP uitgaat vòòrdat Tc de waarde van M1.1+stookcurve bereikt. En dit hetzelfde moment is dat de thermostaat even kort uitschakelt. Zonde, zeker als hij kort erna met 65Hz weer opgestart wordt. (@Carboy54 , idd. 1x/uur zoals tussen 08-10h is idd geen probleem).

Ik ben blij met input over mogelijke oorzaken, maar de reden waarom de WP afslaat is (voor mij) nog niet gevonden. Omdat de thermostaat alleen aan/uit schakelt, en dit als sensor zichtbaar is, is het lastig te begrijpen waarom uitschakelvertraging bij de PNI-suggestie of een “slimme” Lisa + AdamHA wèl zou werken.
[Afbeelding]
De TR regeling is beschreven in de handleiding. Indien je het thermostaat contact verwarmen handmatig kort sluit met een draadje en deze na 15 minuten los maakt met een hoge gevraagde TC temperatuur loopt hij nog bv 5 minuten door indien de vertraging op 5 minuten staat. Met deze test zonder thermostaat zou ik beginnen wel in stand automaat uiteraard anders wordt het thermostaat signaal sowieso genegeerd. En wel met eventuele integraties los gekoppeld.

• Woutertt
tonwes99 schreef op maandag 3 november 2025 @ 14:24:
[...]

Dank voor het meedenken.

M1.11-M1.15 (stooklijn 1 bij 20oC/10oC/0oC/-10oC) staan allemaal op 25oC. Je ziet het berekende setpoint ook in de grafiek. M1.19 (aanvoer zonder stooklijn) staat op 29oC, je ziet in de grafiek dat als de thermostaat uitgaat, het setpoint omhoog gaat van 25 naar 29oC.

N.a.v. jouw opm heb ik nu "stoken zonder setpoint" ook op 25oC, en M1.5 stooklijn uitgezet. Maar ik kan mij niet voorstellen dat dit verandering geeft (en is ook niet de gewenste situatie).

En iid "Wat jij wil zou gewoon moeten werken"
En ik ben op zoek naar... "weet je zeker dat je die een andere instelling niet toch je stooklijn corrigeert waardoor hij sneller afslaat?"
De basis is alleen de stooklijn zelf (dus de buitentemperatuur), de stooklijnverschuiving en de correctie op basis van gewenste Tr die de gevraagde Tc kunnen beïnvloeden.
Geluidsreductie modus kan ook je temperatuur omlaag zetten, staat die ook gewoon uit?
Daarnaast nog Tmax die je toestaat maar die heb je hoog genoeg staan geef je al aan.
Je hebt ook niet ergens zone 2 actief dat die zich er mee bemoeid?

• tonwes99
Woutertt schreef op maandag 3 november 2025 @ 15:27:
[...]

De basis is alleen de stooklijn zelf (dus de buitentemperatuur), de stooklijnverschuiving en de correctie op basis van gewenste Tr die de gevraagde Tc kunnen beïnvloeden.
Geluidsreductie modus kan ook je temperatuur omlaag zetten, staat die ook gewoon uit?
Daarnaast nog Tmax die je toestaat maar die heb je hoog genoeg staan geef je al aan.
Dank voor de suggesties:
Tr-correctie staat uit
Geluidsreductie staat uit
Tmax stond op 45oC, nu naar 29oC teruggezet
Nee

Ik ga het idee van @Carboy54 opvolgen, handmatig de thermostaat simuleren met twee draadjes en kijken hoe de uitschakelvertraging reageert. Maar ja, dat lukt niet vanuit de laptop dus meer een weekend-klusje.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

tonwes99 schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:07:
[...]
Ik ga het idee van @Carboy54 opvolgen, handmatig de thermostaat simuleren met twee draadjes en kijken hoe de uitschakelvertraging reageert. Maar ja, dat lukt niet vanuit de laptop dus meer een weekend-klusje.
Topidee.

Als je de module van leejoow hebt, kun je 1 van de relais daarvoor gebruiken ;)

Ad: kun je na de eerste handmatige testen de verdere test automatiseren met eigen control erop.

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 03-11-2025 16:50 ]

• Carboy54
Get!em schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:10:
[...]

Topidee.

Als je de module van leejoow hebt, kun je 1 van de relais daarvoor gebruiken ;)
Maar de tip was ook eerst alle add-ons los te koppelen om fouten uit te sluiten.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Carboy54 schreef op maandag 3 november 2025 @ 16:30:
[...]

Maar de tip was ook eerst alle ad-ons los te koppelen om fouten uit te sluiten.
Klopt helemaal. Ik schakel nogal snel van test naar test. En eerst de test zonder addons lijkt me beste.
Ik reageerde op t tweede deel met “achter laptop”.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:25

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op maandag 3 november 2025 @ 11:59:
[...]

Ik zou een aparte topic maken voor jouw experimenten. De gemiddelde gebruiker heeft hier weinig aan. Het gebruiken van de TR sensor als thermostaat wordt al vanaf introductie afgeraden.
Sterker nog , iemand die nieuw is en hier mee leest ziet allerlei fancy grafiekjes langs komen en zoekt zich vervolgens de tandjes in de menu,s van de Amber.

:-(

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:03
Ik ga ook voor een apart topic. De vraag is zo ongelofelijk op maat voor @tonwes99 dat het mij niet interesseert. Er zijn zoveel variabelen veranderd dat het wachten is op een vinkje dat is aangevinkt per ongeluk in HA wat alles loopt te verkloten.

Ik vraag me sowieso af waarom perse geen thermostaat maargoed...

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

• Degast
Nouja, ik denk nog wel, wie weet steek ik er wat van op.

Maar voor een nieuwe bezoeker allemaal niet zo interessant.
Maar die komen als het goed is toch eerst niet verder dan de TS en evt een gerichte zoekopdracht?

Ik heb, zoals eerder ook aangegeven, ook het idee dat terug bij 0 een goed idee was. Vandaar mijn suggestie om de aansturing van de Amber terug op fabriek te zetten.
Dan was 1 van de problemen, het draaien van korte periodes zonder moduleren, ook verdwenen.

Ik zou dat, icm de thermostaat suggestie, alsnog doen.
Maar kan ook erna als die suggestie niet blijkt uit te maken.

• hondacb50
  • Laatst online: 21:50
Ik las een tijdje terug wat meer informatie over "plotselinge herstarts" van de warmtepomp.
Helaas lijk ik er nu ook last van te hebben en reboot de Amber elk uur zowat. (zie de "spikes" elk uur van de warmtepomp).

Plaatje 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3H6mBAYHQkNzY5YXEqXn6g0f-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u2GI2ok1a6nkymlnMJsjgqNx.png?f=fotoalbum_large

Ik heb er bij gestaan en dan herstart hij echt de hele binnenunit.
Plaatje 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNLufjNEJHH2LTH2nXXxRr23Mh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1z9bgA9jd0eNGF3XbGELOKZm.jpg?f=fotoalbum_large

Verder leek de warmtepomp ook wat issues te hebben met de juiste stand van de 3wegklep na deze reboots want er leek hogetemperatuur water (toenemend tot zo'n 40 graden) naar de aanvoerleiding (Tc heet die geloof ik?) te stromen. Zie ook het tweede plotje in plaatje 1.
Hierdoor ging de compressor uiteindelijk niet aan om uiteindelijk de vloerverwarming te verwarmen, totdat het warmwatervat weer op temperatuur gebracht moet worden.

Samenvattend lijk ik twee issues te hebben:
1. Reboots van de Amber zelf? (Dit had ik eerst nooit?) ==> Voorloper tot een volledige vastloper zoals andere op het forum hadden?
==> @Carboy54 & @Stoker Heeft het zin om de 2.29 update opnieuw te draaien om het geheugen weer leeg te maken?

2. Mogelijk een brakke 3weg klep?
==> Hebben mensen hier ervaring mee? Moet je die klep nog smeren? of kun je dit handmatig makkelijk controleren? Ik heb al even gespiekt op youtube en kwam dit filmpje tegen: YouTube: Hoe reinig je zelf het cartridge van een Honeywell zoneklep...

Edit: het touchscreen lijkt trouwens ook erg traag te reageren.

Alvast dank voor het meedenken!

• tonwes99
Ok - Laatste terugkoppeling, daarna is er genoeg over gezegd.

@Degast - Alles staat op fabrieksinstellingen, (alleen de stooklijnverschuiving had ik in het begin gemist, was die zit helaas niet in 1 van de menu's en is ook in @leejoow niet af te lezen).

@wowly - De startvraag is redelijk generiek: "waarom werkt de uitschakelvertraging niet" of "waarom schakelt de WP zich te vroeg uit".

@Plexxodus - Alles ingesteld via touch screen, dus geen modbus-synch issues

@Woutertt - Het afschakelprobleem is er alleen als de thermostaat afslaat, anders slaat hij op het juiste moment af. Dus (ook daarom) geen issue met stooklijnverschuiving of Tr-correctie

@Carboy54 - Ook met alles los werkt bij mij de vertraging niet op 59min, en ook niet op 10min (geprobeerd)

@Get!em - De Lisa of een PNI lost hard wired dus ook niets op, althans niet icm. delay. PNI zou wel een oplossing zijn ivm. instelbare hysterese (dus geen vertraging meer nodig)

@ Allen, dank voor het meedenken. Als ik een oplossing vind (softwareupdate?), dan meldt ik me. Als ik een andere oplossing kies, zoals een soft HA thermostaat of een PNI/Lisa zonder vertraging, dan meldt ik dit ook.

[ Voor 11% gewijzigd door tonwes99 op 03-11-2025 20:36 ]

• Carboy54
tonwes99 schreef op maandag 3 november 2025 @ 20:07:
Ok - Laatste terugkoppeling, daarna is er genoeg over gezegd.

@Degast - Alles staat op fabrieksinstellingen, alleen de stooklijnverschuiving had ik in het begin gemist, was die zit helaas niet in 1 van de menu's en is ook in @leejoow niet af te lezen.

@wowly - De startvraag is redelijk generiek, waarom werkt de uitschakelvertraging niet.

@Plexxodus - Alles ingesteld via touch screen

@Woutertt - Het afschakelprobleem is er alleen als de thermostaat afslaat, anders slaat hij op het juiste moment af

@Carboy54 - Ook met alles los werkt bij mij de vertraging niet op 59min, en ook niet op 10min (geprobeerd)

@Get!em - De Lisa of een PNI lost hard wired dus ook niets op, althans niet icm. delay, wel met kleine hysterese in de thermostaat

@ Allen, dank voor het meedenken. Als ik een oplossing vind (softwareupdate?), dan meldt ik me. Als ik het oplos met een soft HA thermostaat of een PNI/Lisa zonder vertraging, dan meldt ik dit ook.
Advies dan software update. Thermostaat gaat dit niet oplossen.

• Degast
@hondacb50
Heb hier wel gelezen dat dat dan ook samenhangt met veel foutmeldingen.
Heb jij die ook?

Je draait dus al op de nieuwste software? Je zou denk ik de eerste zijn hier die vastloopt problemen meld icm de nieuwste software? (Of is is dit niet de nieuwste?)

Welke driewegklep je hebt weet ik niet, maar kan natuurlijk vuil geworden zijn? Dan kun je ze inderdaad schoonmaken. En daar zijn vast mooie filmpjes van op youtube ja. Normaal gaan die dingen niet zo snel kapot. (Lees jaar of 10 zonder problemen in een cv ketel)

• Degast
@tonwes99
Dankjewel, ben benieuwd naar je uiteindelijk mogelijke oplossing!

• Carboy54
Degast schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:24:
@hondacb50
Heb jij die ook?

Je draait dus al op de nieuwste software? Je zou denk ik de eerste zijn hier die vastloopt problemen meld icm de nieuwste software? (Of is is dit niet de nieuwste?)

Welke driewegklep je hebt weet ik niet, maar kan natuurlijk vuil geworden zijn? Dan kun je ze inderdaad schoonmaken. En daar zijn vast mooie filmpjes van op youtube ja. Normaal gaan die dingen niet zo snel kapot. (Lees jaar of 10 zonder problemen in een cv ketel)
Voor dat probleem, vol lopen van geheugen, is een andere update beschikbaar.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Jan2023 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 18:36:
Ik zou de pni ct40 nemen.
https://www.amazon.nl/PNI...727844&psc=1&gad_source=1

Geschikt voor koelen en verwarmen en ziet er heel wat gelikter (moderner ) uit.
Wat bekabeling betreft is het allemaal van hetzelfde.
Helaas levertijd van 6 tot 7 mnd op Amazon. Ik krijg als het goed is deze week de Spider (alhoewel ik niet weet of ik daar blij mee moet zijn), maar anders haal ik de Netatmo of een ander alternatief. Helemaal draaien vanuit Home Assistant vind ik nog iets te risicovol, als HASS er per ongeluk een keer een paar dagen uit ligt dan wil ik geen geklaag in huis!

[ Voor 14% gewijzigd door Sander op 04-11-2025 09:40 ]

• Degast
Carboy54 schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:29:
[...]

Ok, Thnx, ik haal dus de updates door elkaar! Was ik al bang voor. Wel beter want dus geen eerste signaal dat die oplossing niet werkt.

@hondacb50
Naar de installateur voor die update dus!

• hondacb50
Degast schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:24:
[...]

Ok, Thnx, ik haal dus de updates door elkaar! Was ik al bang voor. Wel beter want dus geen eerste signaal dat die oplossing niet werkt.

@hondacb50
Naar de installateur voor die update dus!
Inderdaad "naar de installateur". Helaas ben ik zo'n slimmerik die de warmtepomp zelf heeft geinstalleerd en niet bij de bekende bron warmtepomponline heeft gekocht (maar warmteservice).
Ik moet dus nu via warmteservice een ticket in laten schieten bij Itho daalderop zodat een monteur een software update kan komen doen hier.
Gegarandeerd een traag proces en ook een duur proces. Telefonisch heb ik al met de consumenten service desk contact gehad maar die willen niet de installatiebestanden naar me toe sturen en zeggen dat dit per se door een itho monteur moet gebeuren die warmteservice kan aanvragen. 8)7

Mocht iemand hier de installatiebestandjes van 2.29-II hebben liggen en deze met me willen delen hou ik me aanbevolen!

• hondacb50
Degast schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:24:
@hondacb50
Heb jij die ook?

Ja er kwamen wel wat foutmeldingen op (P10, E05, F28), dit was echter ook tijdens/nadien debug-acties van mij dat ik manueel via het installateurs menu de 3weg klep heb laten schakelen.

Ik draai nu op 2.29, maar niet op de nieuwste 2.29-II waar hier wel eens naar werd gerefereerd.

Wat betreft de 3-wegklep heb ik het idee dat hij niet stuk is maar dat hij "midden" in sommige acties reboot, alle instellingen enzo weer vergeet waar hij mee bezig was en dat er dan een half geschakelde driewegklep als resultaat is.

Ter info voor als anderen hier tegenaan gaan lopen: Het werkt voor mij om manueel te verwarmen via het vlammetje menu, danwel via het druppeltje menu. Gisteravond heb ik hem terwijl hij aan 't verwarmen was weer op Auto gezet en heeft de amber braaf doorverwarmd tot de thermostaat in nachtverlaging ging. Vanmiddag toen ik thuis kwam voor werk vond ik de Amber in manuele modus op het "druppeltje" en allerlei instellingen weer vreemd (bijvoorbeeld een non-stooklijn 30 graden setpoint wat ik tijdens debuggen had gebruikt maar al lang weer terug had gezet naar de normale stooklijn).

• hondacb50
Carboy54 schreef op maandag 3 november 2025 @ 22:29:
[...]

@Carboy54 : Weet jij of het tijdelijk wel helpt als je de "oude" 2.29 Eprom + update opnieuw draait? Geeft dat weer iets van een "reset" van het geheugen?

[ Voor 9% gewijzigd door hondacb50 op 04-11-2025 16:08 ]

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:25

Jan2023

KISS

Sander schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 09:07:
[...]

Helaas levertijd van 6 tot 7 mnd op Amazon. Ik krijg als het goed is deze week de Spider (alhoewel ik niet weet of ik daar blij mee moet zijn), maar anders haal ik de Netatmo of een ander alternatief. Helemaal draaien vanuit Home Assistant vind ik nog iets te risicovol, als HASS er per ongeluk een keer een paar dagen uit ligt dan wil ik geen geklaag in huis!
Zo dat gaat rap , toen ik de link plaatste was er nog wat in voorraad.
@Carboy54 zal alles opgekocht hebben voor zijn klanten.
:)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Carboy54
hondacb50 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 16:08:
[...]

@Carboy54 : Weet jij of het tijdelijk wel helpt als je de "oude" 2.29 Eprom + update opnieuw draait? Geeft dat weer iets van een "reset" van het geheugen?
Jazeker. Eprom zit in de buiten unit. Niet in het Windows scherm.

• Degast
@hondacb50 Hoe staat "voeding driewegklep" (toestel configuratie)

Ook een warmte service moet gewoon garantie verlenen. Dus als niet werkt zeker ook daar aan de bel trekken. Zie niet in waarom dat geld moet kosten. (Misschien dat ze het eerst ingewikkeld vinden tsja..).

Evengoed zal Itho Daalderop gewoon garantie (moet) verlenen (aan warmte service). Particulier of profi.

Qua software jammer dat ze vlucht vooruit niet nemen. (Itho)

• tonwes99
Degast schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:45:

Ook een warmte service moet gewoon garantie verlenen. Dus als niet werkt zeker ook daar aan de bel trekken. Zie niet in waarom dat geld moet kosten. (Misschien dat ze het eerst ingewikkeld vinden tsja..).

Evengoed zal Itho Daalderop gewoon garantie (moet) verlenen (aan warmte service). Particulier of profi.

@hondacb50 Er is al veel gezegd over de toegevoegde waarde van installateurs, maar hier heeft Itho best boter op zijn hoofd. Ik zag nota bene op Youtube een advertentie van Itho om de Amber te kopen bij Warmteservice. Althans, het was een Itho reclame met Itho logo's gericht op de eindgebruiker/consument, met daaronder in kleine letters "verkrijgbaar bij warmteservice", met doorklikmogelijkheid.

• hondacb50
Degast schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 18:45:

Hoe de voeding van de driewegklep kon ik net even niet kijken want het scherm hangt helemaal. De installatie heeft ruim anderhalf jaar gedraaid zonder dit soort issues. Ik heb sterk de indruk dat de software situatie nu de rare zaken veroorzaakt.

Vandaag heb ik redelijk kunnen draaien op de handmatige modus qua sww maken en verwarming. Daarjuist heb ik de warmtepomp weer op auto gezet en binnen no-time herstartte hij weer. Daarna dus dat vast hangende scherm.

Morgen ga ik weer verder om hem weer handmatig op verwarmen te zetten en de communicatie met itho en warmteservice opvolgen. Daar gaan we wel uitkomen denk ik, is echter wel wat trager en omslachtiger. Gelukkig is het nu niet erg koud.

[ Voor 4% gewijzigd door hondacb50 op 04-11-2025 20:21 ]

• hondacb50
tonwes99 schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 19:33:
[...]

@hondacb50 Er is al veel gezegd over de toegevoegde waarde van installateurs, maar hier heeft Itho best boter op zijn hoofd. Ik zag nota bene op Youtube een advertentie van Itho om de Amber te kopen bij Warmteservice. Althans, het was een Itho reclame met Itho logo's met daaronder in kleine letters "verkrijgbaar bij warmteservice", met doorklikmogelijkheid.
Eens, ik heb er ook wel een mening over hoe dit nu is ingeregeld. Als ik had geweten wat ik nu weet had ik echter wel een andere keuze gemaakt en de warmtepomp aangekocht bij een installateur.
Maargoed ik heb wel de ervaring dat itho uiteindelijk wel een monteur stuurt. Zie de perikelen in dit forum heb gerapporteerd mbt een “vast hangende 4-weg klep”.
Pagina: 1 ... 127 128 Laatste