Zeer interessante link, bedankt!
Ik heb geprobeerd de berekening te volgen, maar ik kan niet reproduceren waarom mijn huidige expansievat 18 liter is. Ziet iemand de reden of een fout?
Situatie:
- Begane grond + eerste verdieping = 0,5 bar voordruk
- Waterinhoud system: Misschien 90 liter. Ik heb naar boven afgerond waar ik het niet zeker wist, dus het echte antwoord is waarschijnlijk nog wat minder.
- Stocktemperatuur: wordt 40°C (Amber), was 70°C (Nefit Ecomline HR)
Berekeningen:
- Nuttig effect. Hun formule zegt (3,0 - 0,5)/3,0 = 0,83. Hun tabellen zeggen 0,63 voor einddruk = 3,0 en voordruk = 0,5. Waarom deze verschil?
- Volumevermeerdering: wordt 0,75% (bij 40°C), was 2,25% (bij 70°C). Laten we aannemen dat het systeem lang geleden is ontworpen voor 110°C, dan is het 5,16%
- expansievolume: 0,7l / 2l / 4,6l (bij de drie verschillende temperaturen 40°C/70°C/110°C)
- Veiligheidsmarge van 25%: netto-volume 0,9 l / 2,5 l / 5,8 l
- Met het nuttige effect 0,83 uit de formule wordt de brutto-volume dan 1,1l / 3l / 7l
- Gebruikmakend van het nuttige effect 0,63 uit de tabel: 1,4l / 4l / 9l
Ik kom dus nog lang niet in de buurt van de 18 liter die nu in mijn systeem zitten en dat is met afronding bij elke stap van deze berekening. Heb ik de berekening verkeerd uitgevoerd? Volgens mijn eigen berekening zou ik het expansievat in de toekomst met de Amber kunnen omruilen voor een 2 liter 0,5bar exemplaar. Klopt dat echt?