Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-11 16:23
Impossibl3 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:06:
Begrijp ik het nu goed of niet? Is het minimale vermogen van de amber als die draait 1 kW?

Het modulerend bereik is 5,5/8/10,2 kW bij A7/W35. Het maximale vermogen bij A7/W35 is 6,5/9/11,6.

Maar de laaglast staat dan weer op 2,3/3,7/4,7 bij A12/W30.

Als het daadwerkelijk 1 kW is minimaal af te geven vermogen dan kan die heel lang draaien in het voor en na seizoen.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtdXLPIbGrfLXG223Is5IiTdgKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UZOxJZoblKoknULWPTszRXz7.png?f=fotoalbum_large

• Karmusch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oHTJ-qLYcHgf7JQw10ZdxwG_O8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G4Gm25BKFQDAVzrPgcYVkqWC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9UDm1Lgx8YvQaDEdvl_Exz3Fps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HTv6kh2gqaeODOcC3p02Nghc.png?f=fotoalbum_large

Spec pana 7kw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ef5W6E1U5dYSW40PvF8uieB7vl0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ny7tsXk8E1FOvTB0mCHnGkfi.png?f=fotoalbum_large

Ik zit 2x Amber 95 te overwegen.
Vermogen: 9,5 kW -> naar 5,5 kW bij -10 graden celcius

Als het warm is heb je minder vermogen nodig en dan draai je liever modulerend laag...
Amber is ook een mooi apparaat en genoeg instelmogelijkheden.

Een Pana L-serie 7kW, zakt een stuk minder in vermogen.
Vermogen: 7 kW -> 5,8 kW

Wat is jullie mening over deze specs en de stelling?

[ Voor 41% gewijzigd door Karmusch op 02-09-2023 16:15 ]

• bommer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:51
titan1901 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:30:
[...]

Ziet er keurig uit, complimenten! Wel heb ik een vraag over je SWW vat. Op de foto zie ik een overstortventiel zitten. Ik heb eenzelfde vat en volgens de OSO manual wordt deze meegeleverd. Dit was bij mij echter niet het geval. Nu verkeerde ik in de veronderstelling dat gebruik van een inlaatcombinatie op de koud water aanvoer ook afdoende zou moeten zijn.

Echter, nu ik er over nadenk gaat die inlaatcombinatie pas bij 8 bar open. Jouw overstortventiel op 3 bar denk ik?

Edit: op de foto lijkt deze echter afgedopt te zijn. Of zie ik dat verkeerd?
Dank voor het compliment :)

Mijn inlaatcombinatie gaat op 6 bar open, dacht ook dat het 6 Bar moest zijn volgens de handleiding.
en de overstort is 90 graden en 10 bar (geleverd bij het vat). In dit vat zit een extra element van 2800W
Kan ik mooi de PV afromen als Vattenfall het netzoals van de Bron de kolder in de kop krijgt (maar das een andere discusie)

Die dop op de foto die jij bedoelt is denk ik voor de recirculatie.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• bommer
Impossibl3 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:31:
@bommer jij hebt geen enkele zone open staan in je huis dat je een 200L buffervat nodig hebt? En waarom 200L, 100L is toch ook voldoende? Je hebt 95L nodig voor de Amber 95 en je hebt ook nog wat inhoudt door leiding werk.
Inhoud van het leiding werk is misschien 25 liter. en daar heb ik alleen wat aan als er een bypass bij de laatste verdeler zou zitten.
Door het PWM schakelgedrag van de thermische motoren,kan het gebeuren dat alles dicht staat.
Met 200 Liter ben ik zkr dat ik het vermogen kwijt kan.

dat dit eventueel een lagere cop oplevert vind ik prima, comfort is belangrijker.

Solar Edge 9800WP O/W - Itho Amber 95 | Systeem integrator meet en regeltechniek & KNX | projecterings deskundige CCTV & Inbraaksignalering systemen

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-11 10:37
Zie er schitterend strak uit _/-\o_ . Zo had ik het ook graag gewild :*) , maar helaas heb ik daar niet de ruimte voor. De garage staat los van het huis en waar alles naar toe moet zit juist aan de geschakelde kant van de buren, alles moet dus onder het fundament door en ergens vanuit de kruipruimte naar boven door de vloer.

Bij mij was/is het vooral lastig aangezien er overal al vloerverwarming ligt en ik bijna nergens door de vloer kon om de leidingen naar binnen te krijgen. Heb nu een kast/garderobbe opgeofferd, waar ik in de vloer precies een stukje gevonden had waar verder niets lag en liep, die de nieuwe technische ruimte wordt. Ook de binnenunit/regelunit komt hier te hangen. Vervolgens het geluk dat het inbouwreservoir van de WC die de vorige bewoners geplaatst hebben net iets van de muur bleek te staan waar ik achterlangs kon.

Vooralsnog wordt het SWW geleverd door een WPB, maar als in de toekomst blijkt dat deze te snel leeg is wat mijn dochter al een keer gelukt is (en het duurt best lang voordat deze weer volledig opgewarmd is) komt hier toch een normaal 300L boilervat voor in de plaats. Ook dan wordt pas het expansievat verplaatst, want die blijft nu gewoon boven op zolder hangen. Dat deze op zolder hangt is geen enkel probleem, zolang deze niet ergens in het trace gescheiden wordt van het systeem. Wanneer er wel een boilervat komt en de 3-wegklep er bij komt, wordt het expansievat pas verplaatst. Belangrijk is dat het water kan uitzetten en waar dat gebeurd maakt niet uit.

Itho Daalderop Amber 95

• mischa402
Hoe groot is de woning, hoe oud etc. Want 2x een Amber 95 is best veel.

Itho Daalderop Amber 95

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:30
Karmusch schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:58:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Spec pana 7kw
[Afbeelding]

Ik zit 2x Amber 95 te overwegen.
Vermogen: 9,5 kW -> naar 5,5 kW bij -10 graden celcius

Als het warm is heb je minder vermogen nodig en dan draai je liever modulerend laag...
Amber is ook een mooi apparaat en genoeg instelmogelijkheden.

Een Pana L-serie 7kW, zakt een stuk minder in vermogen.
Vermogen: 7 kW -> 5,8 kW

Wat is jullie mening over deze specs en de stelling?
Daar is op dit forum al heel veel over geschreven dus veel leesplezier dit weekeinde. ;)

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• bommer
mischa402 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:45:
[...]

Zie er schitterend strak uit _/-\o_ . Zo had ik het ook graag gewild :*) , maar helaas heb ik daar niet de ruimte voor. De garage staat los van het huis en waar alles naar toe moet zit juist aan de geschakelde kant van de buren, alles moet dus onder het fundament door en ergens vanuit de kruipruimte naar boven door de vloer.

Bij mij was/is het vooral lastig aangezien er overal al vloerverwarming ligt en ik bijna nergens door de vloer kon om de leidingen naar binnen te krijgen. Heb nu een kast/garderobbe opgeofferd, waar ik in de vloer precies een stukje gevonden had waar verder niets lag en liep, die de nieuwe technische ruimte wordt. Ook de binnenunit/regelunit komt hier te hangen. Vervolgens het geluk dat het inbouwreservoir van de WC die de vorige bewoners geplaatst hebben net iets van de muur bleek te staan waar ik achterlangs kon.

Vooralsnog wordt het SWW geleverd door een WPB, maar als in de toekomst blijkt dat deze te snel leeg is wat mijn dochter al een keer gelukt is (en het duurt best lang voordat deze weer volledig opgewarmd is) komt hier toch een normaal 300L boilervat voor in de plaats. Ook dan wordt pas het expansievat verplaatst, want die blijft nu gewoon boven op zolder hangen. Dat deze op zolder hangt is geen enkel probleem, zolang deze niet ergens in het trace gescheiden wordt van het systeem. Wanneer er wel een boilervat komt en de 3-wegklep er bij komt, wordt het expansievat pas verplaatst. Belangrijk is dat het water kan uitzetten en waar dat gebeurd maakt niet uit.
De garage diende al niet meer als garage (behalve dan voor de scooter) maar als klus ruimte.
Als ik ergens anders in huis ruimte had moeten vinden, had ik denk ik een probleempje gehad met moeder de vrouw.
Nu gaat het ten koste van mijn eigen klus ruimte. begon wat kleiner maar al snel werd de ruimte uitgebreid.
Voordeel is wel dat ik straks ook een wasbak heb in de garage.
Ik heb 3 dochters, ze zijn al gewaarschuwd dat lang douchen niet meer met alle op de zelfde dag/avond kan. En voor die 5 a 10 jaar dat ze nog thuis wonen ga ik geen 800 liter vat neerzetten.
Het is natuurlijk geen Hotel hier!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Jan2023 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:58:
Tja de meeste installateurs laten niet eens meer wat van zich horen voor een klus onder de 10 K
😂
In de Lucht/Water topic zat iemand nog serieus te overwegen om dan maar een offerte van 24,8K te accepteren…

Het is dat ik mijn klanten niet wil oplichten, maar enorm veel mensen hebben daar weinig moeite mee tegenwoordig!
🤔
Ze zien de bui al hangen , willen ze straks nog wat verdienen zouden ze wellicht af moeten stappen van die belachelijke offertes als de verplichting in 2026 verdwijnt.
Er is gewoon veel te veel werk, je hoeft weinig moeite te doen in deze tijd.
En nog steeds ligt de focus op hybride , lekker makkelijk.
Want de installatie tijd moest verkort worden naar een halve dag werd gezegd.
Ja als je je ook nog moet verdiepen in het afgifte systeem
Ook bij een hybride installatie heeft het afgifte systeem gewoon aandacht nodig.
Alle installaties na oplevering horen opnieuw ingeregeld te worden of in ieder geval gecontroleerd te worden.

Kleine moeite binnen 1 uurtje heb je de installatie al voor minimaal 90% ingeregeld.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• bommer
DutchWing schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:31:
[...]
Kleine moeite binnen 1 uurtje heb je de installatie al voor minimaal 90% ingeregeld.
Dat is ook het probleem bij de diverse start-ups als "de Warmte" en "Quatt"
Als je daar vragen over gaat stellen, komen er geen antwoorden.
In Jan 2023 vragen gesteld na dat ik benaderd was, antwoord moet nog komen!

Een schouw via videobellen 8)7
Vaak buitenlandse installatie crews, die niet bekend zijn met de juiste installatie methodes.
Net zo als de voormalige CV-monteurs die nu omgedoopt worden tot WP-monteur.

Als ik dan foto's zie van geplaatste installaties, om te huilen gewoon.
En met de CV-ketel als backup is er niets aan de hand.

Hoop echt dat die hybride regel vanaf 2026 niet doorgaat, Ik ben echt voor de energie transitie
Maar de manier waarop onze beleidsmakers er mee bezig zijn, gaan we het helaas niet halen.

• Carboy54
bommer schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:52:
[...]

Dat is ook het probleem bij de diverse start-ups als "de Warmte" en "Quatt"
Als je daar vragen over gaat stellen, komen er geen antwoorden.
In Jan 2023 vragen gesteld na dat ik benaderd was, antwoord moet nog komen!

Een schouw via videobellen 8)7
Vaak buitenlandse installatie crews, die niet bekend zijn met de juiste installatie methodes.

Als ik dan foto's zie van geplaatste installaties, om te huilen gewoon.
En met de CV-ketel als backup is er niets aan de hand.

Hoop echt dat die hybride regel vanaf 2026 niet doorgaat, Ik ben echt voor de energie transitie
Maar de manier waarop onze beleidsmakers er mee bezig zijn, gaan we het helaas niet halen.
Kom kom Mischa ik kwam onlangs dit Quatt vakwerk tegen. Ribbelslangetje uitgerold en stekkertje in het stopcontact en klaar. Hoezo werkschakelaar 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2v9TU-zr4vCDJG5CF1MBcp-bXOA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dW65wr9DHzHqrTNR16nR6IQC.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• bommer
Carboy54 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 22:54:
[...]

Kom kom Mischa ik kwam onlangs dit Quatt vakwerk tegen. Ribbelslangetje uitgerold en stekkertje in het stopcontact en klaar. Hoezo werkschakelaar 8)7

[Afbeelding]
Vakwerk toch 8)7

Nou zeg je stekkertje, maar dat mag ipv een werkschakelaar. Wel de juiste stekker voor het vermogen gebruiken dan!

En daar gaat dan de subsidie heen, maar een serieuze tweaker moet daar veel moeite voor doen.

[ Voor 16% gewijzigd door bommer op 02-09-2023 23:15 ]

• Carboy54
bommer schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 23:12:
[...]

Vakwerk toch 8)7

Nou zeg je stekkertje, maar dat mag ipv een werkschakelaar. Wel de juiste stekker voor het vermogen gebruiken dan!

En daar gaat dan de subsidie heen, maar een serieuze tweaker moet daar veel moeite voor doen.
Bij werken aan de unit buiten is deze stekker werkschakelaar niet in het zicht en onbereikbaar op zolder.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

bommer schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:52:
Ook de gemiddelde Airco / Koelmonteur heeft helaas onvoldoende kennis van warmtepompen of het afgiftesysteem. :/
Een soort van verplichting/beloning is op zichzelf niet verkeerd, bedrijven en particulieren gaan anders toch nooit de noodzaak/dwang voelen om te veranderen.

Alleen hoe je daar invulling aan moet geven is een tweede…

[ Voor 41% gewijzigd door DutchWing op 03-09-2023 01:46 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Karmusch
mischa402 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:47:
[...]

Hoe groot is de woning, hoe oud etc. Want 2x een Amber 95 is best veel.
Vrijstaande woning uit 1949, 225 m2 en 40m2 schuur.
De woning bestaat uit 2 geschakelde delen; woning 145 m2 en kantoor 80m2

Woning
spouw rd 1,5 dak rd 2,5, vloer 2,5
Afgifte VWW 60m2 woonkamer en keuken /
Badkamer 12m2 en radiatoren.

Kantoor
gevel 3,5, dak 4,5 en vloer 3,5
Afgifte VWW 40m2 kantoor en radiatoren.

Temperatuur test 40 graden bij 0 graden buiten was ok op 2 ruimtes na ~> nieuw glas plus hoger afgifte plaatsen / boosters

Gas: 2400 m3. (Excl SWW)
Oud beest atag blauwe engel 51 kW
Regeling via Home Assistant, met 5 vragende ruimtes de rest op passief (hal/wc e.d)

Koevlaas: 12 kW vermogen.

Ik lees veel topics, maar het is ook best een bomen in het bos ding.
Optie 1: via installateur 18k, 23k, nog 2 te gaan
Optie 2: DIY monoblocs, 11/12k,

bijvoorbeeld
7+9 kW pana: 12,8 kW + 3 kW BUH
of 2x Amber 95: 11 kW + 3kW BUH

Elke advies is natuurlijk welkom, vind het wel lastig om een weloverwogen besluit te maken.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:03
Impossibl3 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:31:
...
Voor een ieder nog een vraagje.
Weet iemand misschien waar ik een verdeelkast met slot kan vinden? Gisteren heb ik een 3 fase kabel van de meterkast naar de garage getrokken. Maar nu wil ik die aansluiten op een verdeelkast met slot zodat er geen werkschakelaar tussen hoeft. Anders zou het een werkschakelaar met slot in de garage worden. Ik vind zo'n ding buiten op de muur gewoon niet mooi. Dus heb het dan liever in de garage en dat je toch kan voldoen aan de regelgeving. Het liefste heb ik ook een verdeelkast zodat de kwh meters er bij kunnen (in de meterkast in huis is geen ruimte meer).
...
Voor de ABB Mistral kastjes heeft b.v. Sander Vunderink slotjes te koop:
https://www.sandervunderi...ral-ip65-groepenkast.html IP65
https://www.sandervunderi...ral-ip41-groepenkast.html IP41

• Chic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:44
Carboy54 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:48:
De veiligheidszone voor R290 is in de nieuwe manual aangepast:

[Afbeelding]
De handleiding meld geen ventilatieopeningen in de veiligheidszone zoals: “kieren of ventilatieopeningen in ramen/deuren/gevel.”

Volgens mij heeft elk huis, in ieder geval de mijne, net boven maaiveld om de 3-4 bakstenen open stootvoegen voor spouwventilatie. Ook in de muur boven het platte dak van de aangebouwde garage.

Dat zou betekenen dat niemand de warmtepomp zo dicht tegen de gevel mag plaatsen zoals in het voorbeeld, tenzij de WP dus minimaal 1m van de gevel staat? Of zie ik dit verkeerd?

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
@Chic ik zag bij Urban Plummers op YouTube die veel Valiant R290 pompen plaatst dat die kapjes over de muur openingen plaatsen. Zo hou je wel de ventilatie en heb je geen propaan in je spouw.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:35

Jan2023

KISS

Zolang die gevel niet vol in de regen staat zal het toch niet zo nadelig zijn om wat stootvoegen dicht te zetten met specie

En als je de nieuwe veiligheidszone goed bekijkt kan je bijna boven de Amber al net zoveel gaten maken als je nodig vindt
😉

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• mischa402
Karmusch schreef op zondag 3 september 2023 @ 07:58:
[...]

Vrijstaande woning uit 1949, 225 m2 en 40m2 schuur.
De woning bestaat uit 2 geschakelde delen; woning 145 m2 en kantoor 80m2

Woning
spouw rd 1,5 dak rd 2,5, vloer 2,5
Afgifte VWW 60m2 woonkamer en keuken /
Badkamer 12m2 en radiatoren.

Kantoor
gevel 3,5, dak 4,5 en vloer 3,5
Afgifte VWW 40m2 kantoor en radiatoren.

Temperatuur test 40 graden bij 0 graden buiten was ok op 2 ruimtes na ~> nieuw glas plus hoger afgifte plaatsen / boosters

Gas: 2400 m3. (Excl SWW)
Oud beest atag blauwe engel 51 kW
Regeling via Home Assistant, met 5 vragende ruimtes de rest op passief (hal/wc e.d)

Koevlaas: 12 kW vermogen.

Ik lees veel topics, maar het is ook best een bomen in het bos ding.
Optie 1: via installateur 18k, 23k, nog 2 te gaan
Optie 2: DIY monoblocs, 11/12k,

bijvoorbeeld
7+9 kW pana: 12,8 kW + 3 kW BUH
of 2x Amber 95: 11 kW + 3kW BUH

Elke advies is natuurlijk welkom, vind het wel lastig om een weloverwogen besluit te maken.
Dan begrijp ik de 2 Ambers wat meer. Maar is het niet zinvol om eerst nog wat meer aan isolatie te doen. En wanneer was de 40C test, want met de gevens die jij noemt lijkt het mij met 40C aan de krappe kant, maar kan er ook naast zitten.

2 warmtepompen in cascade is uiteraard eengoede optie. Er is al veel over geschreven :*)

Itho Daalderop Amber 95

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:12
Vraagje over het te gebruiken expansievat.
Deze plaats ik op zolder met de wp beneden, is dan een 0,5 bar vat voldoende of moet ik een 1 bar expansievat installeren?

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-11 14:57
@Carboy54 Hartelijk dank voor het uploaden van de nieuwe installatiehandleiding! Mag ik een paar vragen stellen, terwijl we allemaal in spanning wachten op de komende leveringen?

1) Kunt je ons het merk laten weten van de 14 cm goot die u in dit bericht hebt gebruikt? Het ziet er heel netjes uit, leuke vondst en past perfekt! :)

2) Heb je wat foto's van hoe diep/groot je de betonstrepjes doorgaans maakt? Ik zou graag wat inspiratie opdoen voor mijn eigen opstelling.

3) Ik was gewoon benieuwd of de leveringen voor jou daadwerkelijk deze week beginnen, zoals je hier hebt aangekondigd? Drie weken geleden kreeg ik van Wasco te horen dat ze hun levering "1 september" zouden ontvangen, maar nu hebben ze de verwachte datum weer gewijzigd naar "onbekend". Heeft ITHO Dalderoop (opnieuw) een te optimistische tijdlijn gegeven?

4) Dezelfde vraag voor de update van Kiwa die eerder in deze thread werd besproken.

Het voelt een beetje zorgwekkend dat ITHO Dalderoop deadlines blijven geven en deze nooit halen. Misschien ben ik te pessimistisch, maar het duurt niet lang meer tot de winter :D

• Carboy54
argafal schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:50:
@Carboy54 Hartelijk dank voor het uploaden van de nieuwe installatiehandleiding! Mag ik een paar vragen stellen, terwijl we allemaal in spanning wachten op de komende leveringen?

1) Kunt je ons het merk laten weten van de 14 cm goot die u in dit bericht hebt gebruikt? Het ziet er heel netjes uit, leuke vondst en past perfekt! :)

2) Heb je wat foto's van hoe diep/groot je de betonstrepjes doorgaans maakt? Ik zou graag wat inspiratie opdoen voor mijn eigen opstelling.

3) Ik was gewoon benieuwd of de leveringen voor jou daadwerkelijk deze week beginnen, zoals je hier hebt aangekondigd? Drie weken geleden kreeg ik van Wasco te horen dat ze hun levering "1 september" zouden ontvangen, maar nu hebben ze de verwachte datum weer gewijzigd naar "onbekend". Heeft ITHO Dalderoop (opnieuw) een te optimistische tijdlijn gegeven?

4) Dezelfde vraag voor de update van Kiwa die eerder in deze thread werd besproken.

Het voelt een beetje zorgwekkend dat ITHO Dalderoop deadlines blijven geven en deze nooit halen. Misschien ben ik te pessimistisch, maar het duurt niet lang meer tot de winter :D
1.Tecnosystemi Optima leidinggoot T135 lengte van 2m (135 x 82mm) wit en donkergrijs ( Wasco )
2. Breedte 130 cm en diepte 75 cm.
3. Itho levert de eerste bestelling van mij van 50 eenheden rechtstreeks zonder tussenkomst van de groothandel. Mijn gemaakte prognose is op basis van het overzicht van 45 leveringen in september en bevestigd door mijn zone manager. Ik weet dat hun magazijn vol staat met pallets :) dat geeft vertrouwen. De info van Wasco is drama. Mijn vervolgorders boven de 50 stuks zijn bevestigd voor levering oktober. De I-WPV boilers oktober.
4. Die vraag heb ik vrijdag nogmaals gesteld naar aanleiding van de vernieuwde installatiehandleiding. De productmanager was echter niet bereikbaar wordt vervolgd.....

• argafal
Dank je wel voor alle antwoorden!
Carboy54 schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:19:
2. Breedte 130 cm en diepte 75 cm.
Ik denk dat je hier de oppervlakte van de grindbak bedoelt, toch. Wat ik probeerde te vragen zijn de betonbandjes die je zei onder de bigfoots te plaatsen. Hoe diep graaf je ze erin? Giet je ze ter plaatse? Of is het een prefab betonband die je meeneemt? Wat zijn de afmetingen/gewicht? Heb je toevallig een foto van de betonbandjes (voor het vullen met grind en voor het plaatsen van de warmtepomp)? Dat zou erg nuttig zijn, dank je wel!
3. Itho levert de eerste bestelling van mij van 50 eenheden rechtstreeks zonder tussenkomst van de groothandel. Mijn gemaakte prognose is op basis van het overzicht van 45 leveringen in september en bevestigd door mijn zone manager. Ik weet dat hun magazijn vol staat met pallets :) De info van Wasco is drama. Mijn vervolgorders boven de 50 stuks zijn bevestigd voor levering oktober.
4. Die vraag heb ik vrijdag nogmaals gesteld naar aanleiding van de vernieuwde installatiehandleiding. De productmanager was echter niet bereikbaar wordt vervolgd.....
Mooi, dan is het gewoon een kwestie van geduld hebben en de opstelplaats voorbereiden. Hartelijk dank voor de update!

• Carboy54
argafal schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:31:
Dank je wel voor alle antwoorden!

[...]

Ik denk dat je hier de oppervlakte van de grindbak bedoelt, toch. Wat ik probeerde te vragen zijn de betonbandjes die je zei onder de bigfoots te plaatsen. Hoe diep graaf je ze erin? Giet je ze ter plaatse? Of is het een prefab betonband die je meeneemt? Wat zijn de afmetingen/gewicht? Heb je toevallig een foto van de betonbandjes (voor het vullen met grind en voor het plaatsen van de warmtepomp)? Dat zou erg nuttig zijn, dank je wel!

[...]

Mooi, dan is het gewoon een kwestie van geduld hebben en de opstelplaats voorbereiden. Hartelijk dank voor de update!
De verhoogde big foots zijn 600X230X200mm. Daaronder afhankelijk van de kwaliteit van de grond bij voorbeeld een betonbandje of een betonbiels op een zandbed en in het midden een gat met grind. Het condenswater loopt over de volledige breedte uit de bodemplaat van de Amber.

• Chic
  • Registratie: Juni 2012
Impossibl3 schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:46:
@Chic ik zag bij Urban Plummers op YouTube die veel Valiant R290 pompen plaatst dat die kapjes over de muur openingen plaatsen. Zo hou je wel de ventilatie en heb je geen propaan in je spouw.
Heb je toevallig een link naar de betreffende video, het zijn er namelijk nogal veel.. of nog beter een link naar die kapjes? ;)

• Impossibl3
  • Nu online
Chic schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:11:
[...]

Heb je toevallig een link naar de betreffende video, het zijn er namelijk nogal veel.. of nog beter een link naar die kapjes? ;)
Ik kan het filmpje niet meer vinden maar het leek hier op. Wel de terugslagklep er uit gehaald. https://www.ventilatiesho...aansluitmaat-o-100mm-wit/

• Carboy54
Plexxodus schreef op maandag 4 september 2023 @ 07:02:
Vraagje over het te gebruiken expansievat.
Deze plaats ik op zolder met de wp beneden, is dan een 0,5 bar vat voldoende of moet ik een 1 bar expansievat installeren?
https://www.warmteservice...E4OWQyNDM5ZGRhYjEyNjlmZTA

• Plexxodus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:12
Thnx, die was ik ook al tegen gekomen. Het was meer de vraag of Itho bepaalde specs voor zou schrijven, maar ik begrijp dat de wp geen factor hierin is.

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

• argafal
Zeer interessante link, bedankt!

Ik heb geprobeerd de berekening te volgen, maar ik kan niet reproduceren waarom mijn huidige expansievat 18 liter is. Ziet iemand de reden of een fout?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_NGYoOWJx8GZ4934Fpu6qpqxLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srPpktyfADvdgu9tcOr8ZFWI.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie:
- Begane grond + eerste verdieping = 0,5 bar voordruk
- Waterinhoud system: Misschien 90 liter. Ik heb naar boven afgerond waar ik het niet zeker wist, dus het echte antwoord is waarschijnlijk nog wat minder.
- Stocktemperatuur: wordt 40°C (Amber), was 70°C (Nefit Ecomline HR)

Berekeningen:
- Nuttig effect. Hun formule zegt (3,0 - 0,5)/3,0 = 0,83. Hun tabellen zeggen 0,63 voor einddruk = 3,0 en voordruk = 0,5. Waarom deze verschil?
- Volumevermeerdering: wordt 0,75% (bij 40°C), was 2,25% (bij 70°C). Laten we aannemen dat het systeem lang geleden is ontworpen voor 110°C, dan is het 5,16%
- expansievolume: 0,7l / 2l / 4,6l (bij de drie verschillende temperaturen 40°C/70°C/110°C)
- Veiligheidsmarge van 25%: netto-volume 0,9 l / 2,5 l / 5,8 l
- Met het nuttige effect 0,83 uit de formule wordt de brutto-volume dan 1,1l / 3l / 7l
- Gebruikmakend van het nuttige effect 0,63 uit de tabel: 1,4l / 4l / 9l

Ik kom dus nog lang niet in de buurt van de 18 liter die nu in mijn systeem zitten en dat is met afronding bij elke stap van deze berekening. Heb ik de berekening verkeerd uitgevoerd? Volgens mijn eigen berekening zou ik het expansievat in de toekomst met de Amber kunnen omruilen voor een 2 liter 0,5bar exemplaar. Klopt dat echt?

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:58
Voor degenen die hun Amber nog willen uitrusten met een Caleffi vorstklep:

In Nederland kost deze (bij o.a. Benem) 170 euro per stuk voor de 1 1/4" variant (108701). Via wat rondzoeken kwam ik bij Bola Systems uit Tsjechië uit. Ik heb er daar twee besteld en inmiddels (na een week) ontvangen. Totale kosten voor twee stuks zijn daar 200 euro incl verzending, dus dat scheelt aanzienlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door titan1901 op 05-09-2023 11:36 ]

• mischa402
titan1901 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:36:
Voor degenen die hun Amber nog willen uitrusten met een Caleffi vorstklep:

In Nederland kost deze (bij o.a. Benem) 170 euro per stuk voor de 1 1/4" variant (108701). Via wat rondzoeken kwam ik bij Bola Systems uit Tsjechië uit. Ik heb er daar twee besteld en inmiddels (na een week) ontvangen. Totale kosten voor twee stuks zijn daar 200 euro incl verzending, dus dat scheelt aanzienlijk.
Ook vanuit Italië ging het goed Zelfde prijs volgens mij incl verzenden.

https://www.rubinetterias...gehaeuse-caleffi-108.html

Itho Daalderop Amber 95

• argafal
Is er ook een goede aanbieding voor een magnetische vuilafscheider? Wat gebruiken jullie?

Is Caleffi dirtmag 5463 in 1 1/4 inch een goede keuze? De beste prijs de ik gezien had was 152 eur vaanuit Duitsland.

• titan1901
Carboy54 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:48:
Tip 3

De meegeleverde keerklep monteren in het geval de warmtepomp samen met de CV ketel in hybride gaat functioneren. [...]
Bij All electric is het niet nodig de meegeleverde klep te monteren.

[Afbeelding]
Jan, volgens mij klopt bovenstaande info niet (meer). Zie Itho Amber handleiding en zoals je laatst ook al tijdens ons telefoongesprek aangaf, moet de keerklep altijd geplaatst worden (ongeacht hybride of all-electric). Je eerdere bericht werkt in dat opzicht verwarrend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3G-8NWY6lfIiywG4sBcMxFtC_R4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UEptoZm6jt3gzZ8zVMB6pp9f.jpg?f=user_large

• Carboy54
titan1901 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:59:
[...]

Jan, volgens mij klopt bovenstaande info niet (meer). Zie Itho Amber handleiding en zoals je laatst ook al tijdens ons telefoongesprek aangaf, moet de keerklep altijd geplaatst worden (ongeacht hybride of all-electric). Je eerdere bericht werkt in dat opzicht verwarrend.

[Afbeelding]
Scherp opgemerkt. Inderdaad later aangepast door Itho en nu in de nieuwe installatie manual opgenomen. Ik heb het direct aangepast. In tip 3 was het al standaard opgenomen.

• Carboy54
Breaking news:

Vandaag zijn bij mijn transporteur 15x 6.5 Kw en 10x 9.5 Kw aangekomen. De afleveringen worden nu gepland op volgorde van ordering waarbij rekening wordt gehouden met de afspraken. Dit zijn door mijn speciale afspraken met Itho van begin dit jaar de eerste geplande afleveringen in NL :-)

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06:32
Carboy54 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:30:
Breaking news:

Vandaag zijn bij mijn transporteur 15x 6.5 Kw en 10x 9.5 Kw aangekomen. De afleveringen worden nu gepland op volgorde van ordering waarbij rekening wordt gehouden met de afspraken. Dit zijn door mijn speciale afspraken met Itho van begin dit jaar de eerste geplande afleveringen in NL :-)
Ik hoop dat die van mij daar ook bij zit.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:30:
Breaking news:

Even een reaktie als advokaat van de duivel :

Nu maar hopen dat de specificaties van die Ambers overeenkomen met de nog onbekende uitkomsten van de KIWA.

🤔

Kon het even niet laten Jan
Niet leuk ik weet het ,sorry

• Carboy54
Jan2023 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:01:
[...]

Even een reaktie als advokaat van de duivel :

Nu maar hopen dat de specificaties van die Ambers overeenkomen met de nog onbekende uitkomsten van de KIWA.

🤔

Kon het even niet laten Jan
Niet leuk ik weet het ,sorry
De gegevens van de deze week geplaatste update zijn onofficieel de juiste. Helaas zou een kolom verschoven zijn die van het gemoduleerde vermogen. Ambtelijke molens bij Kiwa draaien echter langzaam. De officiële gegevens zouden over een week worden ontvangen bij Itho.
Overigens verstoor jij mijn feestje van vandaag niet hoor Jan. 😄

• titan1901
Overigens lees ik zojuist op de site van de RVO het volgende omtrent de ISDE subsidie en inbedrijfstelling. Als ik dit zo lees komt zelf een Amber installeren daar niet voor in aanmerking? Weet iemand hoe dit zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sv-FawFkfbCPs1fE7K_3y4bwiBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kbKWeQuLeGp7CchHeCKHMqni.jpg?f=fotoalbum_large

• Carboy54
titan1901 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:01:
Overigens lees ik zojuist op de site van de RVO het volgende omtrent de ISDE subsidie en inbedrijfstelling. Als ik dit zo lees komt zelf een Amber installeren daar niet voor in aanmerking? Weet iemand hoe dit zit?

[Afbeelding]
Ja wij doen tegen betaling een in bedrijf stelling als leverancier en installateur. Met de juiste factuur omschrijving heeft dat nooit geleid tot enig probleem. Op tweakers bij het forum van Panasonic zijn daar voldoende voorbeelden van te vinden.

Overigens de volgende case: wij installeren een warmtepomp op een bestaande installatie die aan de voorwaarden van goed vakmanschap voldoet. Dus pomp op zijn plaats, bedrading eraan en de leidingen aangesloten op de bestaande aansluitingen in de muur. 3 uurtjes werk en vermogenstest uitgevoerd. Ook dat is installeren. Een grijs gebied welke op de juiste wijze aangepakt geen problemen heeft opgeleverd. Ik zie van tweakers beter werk voorbij komen dan de gemiddelde installateur. Tijd kost in dat geval geen geld.

[ Voor 24% gewijzigd door Carboy54 op 05-09-2023 17:25 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:51:
[...]

De gegevens van de deze week geplaatste update zijn onofficieel de juiste. Helaas zou een kolom verschoven zijn die van het gemoduleerde vermogen. Ambtelijke molens bij Kiwa draaien echter langzaam. De officiële gegevens zouden over een week worden ontvangen bij Itho.
Gelukkig maar
👍

Werd wat nerveus.
Volgens koevlaas heb ik 5,8 kw nodig bij -10
Dan heb ik niet veel speling met mijn keuze voor de amber 65
En volgens recente cijfers heb ik nu bij vollast en -7W35 nog 3,9/2,5 kw over.
🤔

Dat zal dan hopelijk exclusief buh zijn .

[ Voor 3% gewijzigd door Jan2023 op 05-09-2023 17:54 ]

• Carboy54
Jan2023 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:43:
[...]

Gelukkig maar
👍

Werd wat nerveus.
🤔

Jan die 2.5 is geen Kw maar COP en in dat geval hou je in totaal 6.9 kw over voor die paar uur.

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 05-09-2023 18:18 ]

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:01:
[...]

Jan die 2.5 is geen Kw maar COP
Je hebt gelijk
Het vermogen en de cop staan in dezelfde kolom.
Verkeerd gekeken , overzicht is met beperkte scherm van een smartphone niet geweldig.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
Jan2023 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:43:
[...]

Gelukkig maar
👍

Werd wat nerveus.
🤔

De Amber 65 haalt bij -10° ongeveer 3.6 kW. Met een warmtevraag van 5.8 kW kom je dan op een bèta factor van 0.62 en dat is veel te laag voor all electric. Je moet de Amber 95 hebben. Die haalt zo'n 5.5 kW als het buiten 10 graden vriest.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Impossibl3
  • Nu online
Carboy54 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:51:
[...]

Ah dat verklaart een hoop. Vond het al zo bizar dat er 8 kW gemoduleerd vermogen aanwezigheid was.

• Jan2023

Jan2023

KISS

busscherski schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:39:
[...]

De Amber 65 haalt bij -10° ongeveer 3.6 kW. Met een warmtevraag van 5.8 kW kom je dan op een bèta factor van 0.62 en dat is veel te laag voor all electric. Je moet de Amber 95 hebben. Die haalt zo'n 5.5 kW als het buiten 10 graden vriest.
Bedankt
🤔
De BUH van 3 KW zou er bij kou van - 10 ook nog mee kunnen doen.
Dat geeft 6,6 kw in totaal , maar dat is dan wel vloeken in de kerk met een cop van 1

Je brengt me aan het twijfelen.

Er zit op zo,n moment nog wel de nodige warmte in het beton.
Hoofdverwarming is vvw ,90 m2 als de slaapkamer ook open staat , anders 78 m2
busscherski schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:15:
[...]

Met zo'n lage bèta factor is het back up element in theorie nodig vanaf een etmaalgemiddelde rond 0 graden. In de praktijk nog iets warmer omdat dat defrostweer is.
Als het een paar dagen -15 is dan wordt je huis gewoon koud ondanks dat je er 72 kWh per dag COP 1 bij in stopt.

Amber 95
Bedankt dan zal er eens wat overlegd moeten worden .et @Carboy54

[ Voor 36% gewijzigd door Jan2023 op 05-09-2023 21:19 ]

• busscherski
Jan2023 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:07:
[...]

Bedankt
🤔
Dat geeft 6,6 kw in totaal , maar dat is dan wel vloeken in de kerk met een cop van 1

Met zo'n lage bèta factor is het back up element in theorie nodig vanaf een etmaalgemiddelde rond 0 graden. In de praktijk nog iets warmer omdat dat defrostweer is.
Als het een paar dagen -15 is dan wordt je huis gewoon koud ondanks dat je er 72 kWh per dag COP 1 bij in stopt.

Amber 95

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

argafal schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:37:
[...]

Zeer interessante link, bedankt!

Ik heb geprobeerd de berekening te volgen, maar ik kan niet reproduceren waarom mijn huidige expansievat 18 liter is. Ziet iemand de reden of een fout?
Grotere expansievat zorgt voor minder slijtage van het membraam door expanderen.
Tevens is een 18L expansievat gewoon de goedkoopste in vergelijking tot een 2 liter expansievat bijvoorbeeld.

• Jan2023

Jan2023

KISS

[...]

Amber 95
@Carboy54
Denk dat we in het overleg moeten.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Amber 95
Wanneer wordt het nog -15, zie bijvoorbeeld deze JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 05-09-2023 21:35 ]

• busscherski
Jan2023 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:28:
[...]

@Carboy54
Denk dat we in het overleg moeten.
Wat ik schreef over een koude woning is denk ik bijna alleen in theorie mogelijk.
Hoe het precies gaat hangt ook af van of je SWW verwarmt etc.

Alsnog zou je niet met zo'n lage bèta factor moeten rekenen, puur vanwege het energieverbruik. Los van of het volgens Kiwa nu net een fractie anders is.

• Jan2023

Jan2023

KISS

busscherski schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:03:
[...]

Wat ik schreef over een koude woning is denk ik bijna alleen in theorie mogelijk.
Hoe het precies gaat hangt ook af van of je SWW verwarmt etc.

Alsnog zou je niet met zo'n lage bèta factor moeten rekenen, puur vanwege het energieverbruik. Los van of het volgens Kiwa nu net een fractie anders is.
SWW gaat voorlopig nog met de gasketel , eerst maar eens een stookseizoen zien hoe de wp presteert

Kan je mij uitleggen wat de link is tussen de betafactor en het energie verbruik ?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13
Hoe lager de beta factor, hoe meer COP1.
Met de Amber 65 is dat onacceptabel hoog.

Licht onder de 1 is een afweging als dat een lichtere pomp duidelijk lager minimum vermogen mogelijk maakt.

Bij jouw is de beta factor veel te hoog om deze afweging te rechtvaardigen.

Daarnaast: beter factor betekend dat je het net extra en onnodig zwaar gaat belasten juist op het moment dat de vraag zeer hoog gaat zijn. Amber 95 dus

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Bedankt voor je uitleg ,Ronald

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:50
Mooie link! Ik ben momenteel zelf ook aan het rekenen of de Amber 65 écht genoeg gaat zijn.
Ons huis staat ten westen van Schiphol. Zonder SWW gebruik schommelen we tussen de 800 en 850m³ de afgelopen 4 jaar.
De koudste periode in deze tijd is februari 2021 geweest, waar de gemiddelde temperatuur een aantal dagen rond de -5 bleef hangen. Ons gasverbruik was die dagen (incl. 1m³ SWW) 11-12m³ per dag. Dat zou betekenen dat de CV zo'n 96kWh opgewekt heeft.

Kan ik simpelweg stellen dat een warmtepomp daarmee 96kWh / 24uur = 4kWh moet kunnen leveren? In dat geval zou de Amber 65 net kunnen (mits SWW elders opgewekt wordt).

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

-JB- schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:43:
[...]

Mooie link! Ik ben momenteel zelf ook aan het rekenen of de Amber 65 écht genoeg gaat zijn.
Ons huis staat ten westen van Schiphol. Zonder SWW gebruik schommelen we tussen de 800 en 850m³ de afgelopen 4 jaar.
De koudste periode in deze tijd is februari 2021 geweest, waar de gemiddelde temperatuur een aantal dagen rond de -5 bleef hangen. Ons gasverbruik was die dagen (incl. 1m³ SWW) 11-12m³ per dag. Dat zou betekenen dat de CV zo'n 96kWh opgewekt heeft.

Kan ik simpelweg stellen dat een warmtepomp daarmee 96kWh / 24uur = 4kWh moet kunnen leveren? In dat geval zou de Amber 65 net kunnen (mits SWW elders opgewekt wordt).
Dat betekent dat je warmtepomp bij -5 naar verwachting 96 kWh / 22 uur = 4,36 kW moet kunnen leveren. 2 uur wordt geserveerd voor SWW en defrost ongeveer.

• Carboy54
Jan2023 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:07:
[...]

Bedankt
🤔

[...]

Bedankt dan zal er eens wat overlegd moeten worden .et @Carboy54
Deze discussie is hier al veel voorbij gekomen en in detail besproken door vele deskundige tweakers op dit gebied. Een dag gemiddelde van -10 bleek in 23 jaar in mijn en jouw regio niet te zijn voor gekomen.
Ik heb 3 jaar mijn vrijstaande grote woning verwarmd met een bivalente panasonic 5J zonder gebruik backup en toen 3x1 week de cv bij laten springen. Bouwjaar 1997, uitsluitend radiatoren, goed geisoleerde vloer en veel simpel dubbel glas anno 1997. Jan als je op zeker wil gaan neem je een 9.5.

https://duurzamehuizenrou...98-capelle-aan-den-ijssel

• bommer
Jan2023 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 18:07:
[...]

Je hebt gelijk
Het vermogen en de cop staan in dezelfde kolom.
Verkeerd gekeken , overzicht is met beperkte scherm van een smartphone niet geweldig.
Hebben jullie het over tabel 2.2 in de installatie handleiding?

• Jan2023

Jan2023

KISS

bommer schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 23:00:
[...]

Hebben jullie het over tabel 2.2 in de installatie handleiding?
Nee
2.1 technische info van de gewone handleiding.

• bommer
Jan2023 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 23:04:
[...]

Nee
2.1 technische info van de gewone handleiding.
Zie het nu. De Amber 95 heeft bij -10 nog steeds COP 2,6. ff snel gezegd is dat goedkoper dan nu op gas. :)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:26
bommer schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 23:08:
Zie het nu. De Amber 95 heeft bij -10 nog steeds COP 2,6.
Zonder daarbij een watertemperatuur te vermelden zegt dat getal precies niks...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• bommer
Andrehj schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:33:
[...]

Zonder daarbij een watertemperatuur te vermelden zegt dat getal precies niks...
@Andrehj Zelf niet de tabel bekeken voor dat je commentaar levert.
Maar dat is bij 35 graden aanvoer. bij 55 graden is de COP 2.0

• Jan2023

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:50:
[...]

Deze discussie is hier al veel voorbij gekomen en in detail besproken door vele deskundige tweakers op dit gebied. Een dag gemiddelde van -10 bleek in 23 jaar in mijn en jouw regio niet te zijn voor gekomen.
Ik heb 3 jaar mijn vrijstaande grote woning verwarmd met een bivalente panasonic 5J zonder gebruik backup en toen 3x1 week de cv bij laten springen. Bouwjaar 1997, uitsluitend radiatoren, goed geisoleerde vloer en veel simpel dubbel glas anno 1997. Jan als je op zeker wil gaan neem je een 9.5.

https://duurzamehuizenrou...98-capelle-aan-den-ijssel
Voor de Amber 95 wordt de waterinhoud van ons systeem te krap ,dat levert pendelgedrag op.
En een buffervat hoef ik niet.
Dan kan ik er beter aan werken om de warmtevraag van de woning te verminderen.
Beter voor het milieu en meer comfort in huis.

• Ronald
Daar is toch een serie buffer in retour voor :?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Ronald schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:21:
Dat is dan toch een buffervat.

• Ronald
Ja, een die weinig kosten en nadelen heeft.

En voor jouw blijkbaar gewoon nodig is…
Amber 65 is echt ongeschikt.
De kans dat de kosten van je woning naar 3,5kW te brengen om in de buurt te komen van beta 1 zullen astronomisch zijn.

• bommer
Ronald schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:21:
Een klein (100l) schakelvat in serie in de retour.

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:57
Heb je bij een buffervat ook weer altijd een losse pomp nodig? Ik had nu het plan dat gehele installatie op de pomp van WP ging lopen.

Ik heb 100m2 vvw en zou voldoende capaciteit hebben voor een Amber 9.5. Ik heb nu echter de woonkamer en leefkeuken gescheiden. (woonkamer neigt sneller op te warmen betere vloerisolatie en op het zuiden). Echter als ik die weer laat regelen dat die verdeler dicht gaat dan moet er een buffervat tussen. Mijn idee was eerst te kijken hoe het gaat zonde en evt later een buffervat in serie te zetten als het nodig blijkt of de WP toch te veel gaat pendelen.

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• Jan2023

Jan2023

KISS

Ronald schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:33:
Ja, een die weinig kosten en nadelen heeft.

En voor jouw blijkbaar gewoon nodig is…
Amber 65 is echt ongeschikt.
De kans dat de kosten van je woning naar 3,5kW te brengen om in de buurt te komen van beta 1 zullen astronomisch zijn.
Het gaat echt om de ruimte die het vat nodig heeft ,bommer noemde 100 liter, lijkt mij genoeg als aanvulling.
En de kosten om de warmtevraag te verminderen ?
Zat excl. zonnepanelen op energielabel B , bouwjaar 2000
Gewoon dubbelglas vervangen voor hr++ geeft veel winst heb ik al ervaren in onze vorige woning.
Daarbij een schuifpui met dunne spouw in het glas vervangen door vacuumglas zal ook winst geven.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan2023 op 06-09-2023 10:57 ]

• Ronald
In een woning van 2000 zit hopelijk U <1,3 dubbelglas.

Ik heb 20m2 waarvan 12m2 U 2,8 thermopane en de rest hr++

Ik kan met triple U 0,5 maar 1kW winnen,

De kans dat jij met het glas binnen acceptabele beta factor komt acht ik laag.

• bommer
Razor109 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:46:
Heb je bij een buffervat ook weer altijd een losse pomp nodig? Ik had nu het plan dat gehele installatie op de pomp van WP ging lopen.

Ik heb 100m2 vvw en zou voldoende capaciteit hebben voor een Amber 9.5. Ik heb nu echter de woonkamer en leefkeuken gescheiden. (woonkamer neigt sneller op te warmen betere vloerisolatie en op het zuiden). Echter als ik die weer laat regelen dat die verdeler dicht gaat dan moet er een buffervat tussen. Mijn idee was eerst te kijken hoe het gaat zonde en evt later een buffervat in serie te zetten als het nodig blijkt of de WP toch te veel gaat pendelen.
Als het je buffer in serie met de retour zet, heb je geen extra pomp nodig.
Pas als je het buffer parallel zet is er aan de CV zijde een extra pomp nodig.

[ Voor 29% gewijzigd door bommer op 06-09-2023 11:03 ]

• Carboy54
bommer schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:02:
[...]

Als het je buffer in serie met de retour zet, heb je geen extra pomp nodig.
Pas als je het buffer parallel zet is er aan de CV zijde een extra pomp nodig.
Serie buffer van 50 liter zonder pomp werkt prima om systeem inhoud te vergroten ter ondersteuning van defrosts. Tegen pendelen en voor bufferen maakt dat weinig verschil dan heb je minimaal 500 liter nodig. Verder ben ik even te druk met uitleverings procedures 🙃

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 06-09-2023 13:25 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Jan2023 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:27:
[...]

Dat is dan toch een buffervat.
Onder de trap geen optie?
Dit is een 50 liter buffervat, welke tevens opgehangen kan worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_KK6IeFdpDsN_303mlRxSpR9DY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MV3p0yUVKbRhBJVtC90lQHqG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 06-09-2023 11:47 ]

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:23
DutchWing schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:45:
[...]

[Afbeelding]
Is een dergelijk buffervat ook geschikt om in een (droge) kruipruimte te installeren?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Jan2023

Jan2023

KISS

DutchWing schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:45:
[...]

[Afbeelding]
Die optie heb ik niet
" Razor 109 " zit met 100 m2 vvw in een vergelijkbare situatie en daar wordt gesproken over een 500 ltr vat tegen pendelen
Wat een joekel.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan2023 op 06-09-2023 12:46 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Jan2023 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:40:
[...]

Die optie heb ik niet
" Razor 109 " zit met 100 m2 vvw in een vergelijkbare situatie en daar wordt gesproken over een 500 ltr vat tegen pendelen
Wat een joekel.
Die 500 liter buffervat is natuurlijk klinklare onzin!

Fabrikanten adviseren puur een buffervat omdat ze een bepaalde minimale waterinhoud willen hebben. Het is gewoon indekken en afschuiven.

Overigens heb je met 100m² vloerverwarming heb je niet per se een buffervat nodig, of je moet overal zoneregeling hebben. Of eventueel droogbouw systemen met weinig massa.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 06-09-2023 13:00 ]

• hansvk
Carboy54 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 22:50:
[...]
Ik heb 3 jaar mijn vrijstaande grote woning verwarmd met een bivalente panasonic 5J zonder gebruik backup en toen 3x1 week de cv bij laten springen. Bouwjaar 1997, uitsluitend radiatoren, goed geisoleerde vloer en veel simpel dubbel glas anno 1997.
Hoe heb jij ervoor gezorgd voor voldoende systeeminhoud? Altijd alle radiatoren open?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Jan2023

Jan2023

KISS

DutchWing schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:56:
[...]

Fabrikanten adviseren puur een buffervat omdat ze een bepaalde minimale waterinhoud willen hebben. Het is gewoon indekken en afschuiven.

Overigens heb je met 100m² vloerverwarming heb je niet per se een buffervat nodig, of je moet overal zoneregeling hebben. Of eventueel droogbouw systemen met weinig massa.
Ik ben het helemaal met je eens hoor!

Die opmerking over een 500 ltr vat voor " razor 109 " komt van carboy af

Zelf zit ik op 90 m2 vvw maar gewoonlijk staat de slaapkamer beneden dicht en blijft er 78 m2 over , dat is te weinig voor een Amber 95
En een paar hele kleine radiatoren tel ik niet mee
Naregeling is niet aan de orde , 24/7 verder alles open op 20 graden.

De meningen zijn verdeeld hier.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan2023 op 06-09-2023 13:19 ]

• Carboy54
[...]

Een buffervat is een geisoleerde radiator 8)7 en heeft geen afgifte. Pendelen gebeurd dan iets later maar voegt op dat gebied weinig toe. Vloerverwarming is de beste buffer en anders een flinke radiator. Seriele buffer van 50 liter is uitsluitend om de waterinhoud te vergroten en het systeem bij een defrost niet teveel te laten afkoelen.

• Carboy54
Jan2023 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:17:
[...]

Zelf zit ik op 90 m2 vvw maar gewoonlijk staat de slaapkamer beneden dicht en blijft er 78 m2 over , dat is te weinig voor een Amber 95

500 liter stelt het pendelen meer uit dan 100 liter die is zo op temperatuur. Dat was de issue.

• Carboy54
hansvk schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:13:
[...]

Hoe heb jij ervoor gezorgd voor voldoende systeeminhoud? Altijd alle radiatoren open?
Benedenverdieping met 6 T22 radiatoren staan altijd open en geeft samen met de radiator in de badkamer en hal meer dan voldoende systeeminhoud en afgifte voor mijn 9.5 kw bij een defrost haal ik van 28 mm met een T splitsing naar 22 mm wel 2250 liter per uur zonder geluiden.

[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 06-09-2023 13:23 ]

• Carboy54
hansvk schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:37:
[...]

Is een dergelijk buffervat ook geschikt om in een (droge) kruipruimte te installeren?
Panasonic heeft een betaalbare 50 liter RVS buffer zonder teveel doppen :-) en die kan probleemloos in een droge kruipruimte.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Carboy54 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:18:
[...]

Een buffervat is een geisoleerde radiator 8)7 en heeft geen afgifte. Pendelen gebeurd dan iets later maar voegt op dat gebied weinig toe. Vloerverwarming is de beste buffer en anders een flinke radiator. Seriele buffer van 50 liter is uitsluitend om de waterinhoud te vergroten en het systeem bij een defrost niet teveel te laten afkoelen.
Dat weet ik! ;)

Overigens ook bij voldoende waterinhoud kun je i.c.m. radiatoren/convectoren soms nog steeds heel onstabiel regelgedrag krijgen. Ondanks dat je geen buffervat nodig hebt kan 20-50 liter extra een hoop schelen.
Iemand in het Mitsubishi topic wat ik mij kan herinneren had hier last van, het zijn natuurlijk wel “echte uitzonderingen” op de regel.

• Razor109
Jan2023 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:17:
[...]

Naregeling is niet aan de orde , 24/7 verder alles open op 20 graden.

Die 500L was bedoeld om aan te geven dat het niet de moeite loont om 50L in serie te zetten om het pendelen evt te voorkomen zoals carboy ook aangeeft.

Ik gebruik 1200m3 gas inclusief SWW op jaarbasis en ga de 9.5kw Amber plaatsen. Op koudste dagen afgelopen jaar gebruik ik circa 12m3 gas. ( dat is 5.3kW 22uur lang per dag). Eventueel kan de backup heater nog bijspringen.

Koevlaas 5.8 kw. (1200*8)/1650). Al moet daar eigelijk de SWW nog af.

Ik ga dan ook de situatie eerst zonder buffervat aansluiten en laat alle verdelers van de vloer gewoon open. Op mijn vloerverwarming ligt 8 - 10 cm beton die ook als buffer dient, een paar uur -10 zal dus niet direct de hele vloer laten afkoelen. De woonkamer is verbonden aan de leefkeuken dus mocht er een overshoot in de woonkamer komen gaat die warmte automatisch ook naar de andere ruimte. Alleen kijken waar ik de thermostaat het best ga hangen.

Momenteel werk ik met Tado thuis, iemand daar al evaring mee of je dit (evt met Home Assistant ertussen) met de Amber kunt gebruiken?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

• Carboy54
Razor109 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:43:
[...]

Die 500L was bedoeld om aan te geven dat het niet de moeite loont om 50L in serie te zetten om het pendelen evt te voorkomen zoals carboy ook aangeeft.

Ik gebruik 1200m3 gas inclusief SWW op jaarbasis en ga de 9.5kw Amber plaatsen. Op koudste dagen afgelopen jaar gebruik ik circa 12m3 gas. ( dat is 5.3kW 22uur lang per dag). Eventueel kan de backup heater nog bijspringen.

Ik ga dan ook de situatie eerst zonder buffervat aansluiten en laat alle verdelers van de vloer gewoon open. Op mijn vloerverwarming ligt 8 - 10 cm beton die ook als buffer dient, een paar uur -10 zal dus niet direct de hele vloer laten afkoelen. De woonkamer is verbonden aan de leefkeuken dus mocht er een overshoot in de woonkamer komen gaat die warmte automatisch ook naar de andere ruimte. Alleen kijken waar ik de thermostaat het best ga hangen.

Momenteel werk ik met Tado thuis, iemand daar al evaring mee of je dit (evt met Home Assistant ertussen) met de Amber kunt gebruiken?
Bij -10 schijnt bijna altijd de zon overdag en trekt dat kilowattje te kort wel weer bij overdag. De Amber wil graag max 1- 2 schakelingen per uur. In de software van de Amber kan je ook een vertraging in stellen dat hij nog 10 minuten blijft door lopen bij thermo/off om meer schakelen te voorkomen bij thermostaten die die regeling niet zelf aan kunnen. Dus er kan meer dan alleen wat het adviesblad aan geeft. De Panasonic thermostaat kan ook op de amber om te verwarmen en te koelen in 1 en met een hysterese van min 0.1 en met een pid regeling. Maar ik probeer eerst zonder om te kijken in hoeverre de interieur sensor de stooklijn min- max kan regelen. Dat zou ideaal zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Carboy54 op 06-09-2023 14:10 ]

• hansvk
Carboy54 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:26:
[...]

Panasonic heeft een betaalbare 50 liter RVS buffer zonder teveel doppen :-) en die kan probleemloos in een droge kruipruimte.
Bedenk me net dat een eventueel buffervat ook op de plaats van de cv-ketel kan worden gehangen, aangesloten op de retour. Of heeft dat nog nadelen?

• Carboy54
hansvk schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:22:
[...]

Bedenk me net dat een eventueel buffervat ook op de plaats van de cv-ketel kan worden gehangen, aangesloten op de retour. Of heeft dat nog nadelen?
Moet als laatste in de retour in serie.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

hansvk schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:22:
[...]

Dan ga je hem net zoals een radiator aansluiten en je warmtepomp ergens beneden op de installatie knopen?

Ik zou daar niet aan beginnen, als het verkeerd gaat tijdens een defrost, dan klapt je wisselaar en kan je de hele buitenunit weggooien.

Zoals @Carboy54 ook heeft aangegeven;
Een buffervat is een geisoleerde radiator
Dus in andere woorden; je aanvoertemperatuur komt met misschien max 1K afkoeling (transport verlies) gewoon weer terug. Dan moet je het buffervat ook nog kunnen inregelen, anders door minimale weerstand krijg je ook problemen met inregelen van het afgifte systeem.

Dit ben ik veelal tegengekomen bij woonhuizen met een handdoek radiator welke als enige vol open stond, en gek vinden dat je niks inregelt krijgt in de woonkamer. 8)7

In deze situatie zit het buffervat dan wel op het einde…

• Impossibl3
  • Nu online
Wat ik mij nog af vroeg. Het tapwatervat van Itho wordt indirect verwarmt en is volgens mij niet elektrisch bij te verwarmen. Dit betekend dat de complete inhoud vsn het vat op de betreffende temperatuur is. Komt een 270L vat dan ook overeen met bijvoorbeeld een 400L vat met spiraal in het vat ipv er onder als je kijkt naar de beschikbare hoeveelheid tap water op de zelfde temperatuur?

Ik hink namelijk nog op de gedachten om er een zonnecollector bij te plaatsen en dus een ander vat te gebruiken. Zo verhoog je de invoer temperatuur van 10 naar ca 20 graden in de winter waardoor de sww run minder energie kost en in het voorjaar t/m na jaar hoeft er dan bijna geen sww run gedraaid te worden.

Voor een zonnecollector + boiler na subsidie kom je uit op €2569,- maar het vat van Itho kost €1750,-. Dit betekend dat de collecor mij slechts €819,- kost (installatie daar gelaten). Immers een vat voor tapwater moet toch aangeschaft worden.

• hansvk
Carboy54 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:05:
[...]

Moet als laatste in de retour in serie.
DutchWing schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:06:
[...]

Dan ga je hem net zoals een radiator aansluiten en je warmtepomp ergens beneden op de installatie knopen?

Ik zou daar niet aan beginnen, als het verkeerd gaat tijdens een defrost, dan klapt je wisselaar en kan je de hele buitenunit weggooien.

Zoals @Carboy54 ook heeft aangegeven;

[...]

Dus in andere woorden; je aanvoertemperatuur komt met misschien max 1K afkoeling (transport verlies) gewoon weer terug. Dan moet je het buffervat ook nog kunnen inregelen, anders door minimale weerstand krijg je ook problemen met inregelen van het afgifte systeem.

Dit ben ik veelal tegengekomen bij woonhuizen met een handdoek radiator welke als enige vol open stond, en gek vinden dat je niks inregelt krijgt in de woonkamer. 8)7

In deze situatie zit het buffervat dan wel op het einde…
Duidelijk, als het buffervat nodig is dan in de kruipruimte in de retour vlak voor de WP.

• Jan2023

Jan2023

KISS

Razor109 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:43:
[...]

Ik heb ook de koevlaas formule toegepast voor 1200 m3 gas
Hoewel ik in stookseizoen 22/23 uit kwam op 950 m3 gas incl. Sww
Heb mijn dagelijkse verbruik niet in detail maar 12m3 op een dag afgelopen stookseizoen heb ik nooit bereikt.
Dus zeer behoudend voor de 6,5 kw gekozen en dat laat ik zo.

Ik denk dat ik toch af ga op de praktijk ervaring van carboy.
En de theorie even laat voor wat het is.

Voorlopig blijft mijn gasketel van slechts 7 jaar oud hangen voor sww en met een terugslagklep of kogelkraan er tussen schakel ik deze gewoon handmatig in , afgesteld op 40 graden, mocht het nodig zijn.
Die open verdeler moet wel weg.
Staat nu al een paar jaar op 45 graden voor de cv en het huis is prima op temperatuur.
We gaan het zien.
😂
Naregeling is niet aan de orde , gewoon 24/7 alles open de thermosstaat op 20 graden.

Ben nu al enkele jaren bezig , ook met dozenschuivers en ben er klaar mee !
Mijn schatje zegt inmiddels : stop gewoon met dat gedoe.
Alles werkt toch prima ,-)

Maar ja , techniek is toch leuk om mee bezig te zijn .

• bommer
[...]

Wij gebruiken in installaties met 2 warmtepompen van 100kW in cascade. 1000L buffer.
Alles nageregeld. Heb nog niet meer dan 2 compressor starts per uur gezien.

Ik denk dat het goed komt met mijn 200L buffer,
die zit er alleen tussen om dat het mogelijk is dat
door het PWM schakel gedrag van de naregeling alles dicht staat voor een kort moment.

• Carboy54
Vandaag 2 x nieuwe Panasonic gehad van tweakers met vastgelopen waterpomp door vuil in het cv systeem van kunststof. Geen vuil filter gemonteerd. Verkeerde bezuiniging dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JjWPqBY7j1ySt07VuXz19eyUzKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NkxMo9PH4v9ITiPqq2yh6sc.jpg?f=fotoalbum_large

• Samjinne
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:37
Dag,

Binnenkort wordt bij mij de amber wp 95 geleverd. Plan is all electric met een 270 l boilervat van Itho.
Ik heb:
- Aanvoer: terrendis grondleiding 32 mm
- Leidingen tussen verdelers conel / uponor 20 mm (mogelijk wat krap, maar wel een groot gedoe om te vervangen) haalbaar of zeker vervangen? 1 deels is op dit moment nog 16 mm, ik ben voornemend om die sowieso te vervangen.
- Vloeroppervlakte van 126 m2, overal ligt vloerverwarming hoh 10 leiding 14 mm (volgens mij de binnenmaat)
Bij de huidige opstelling heb ik zone regeling (watts vision), Beneden is 1 zone en de 1e en 2e verdieping hebben per ruimte een eigen zone. Nu wil ik ter voorbereiding de verdelers al laten vervangen (pomploos, kunststof) en twijfel ik een beetje over de zoneregeling die er nu in zit.
Voor zover ik weet moet de zoneregeling eruit als ik een opstelling zonder buffervat wil. Want als alle groepen op de 1e en 2e verdieping dicht zouden gaan heb ik volgens mij een te kleine systeeminhoud.
- Klopt het dat ik met de zoneregeling dicht te weinig systeeminhoud overhoud? Ik weet niet 100 % zeker of ik dit goed berekent heb
Ik zou eigenlijk voor de zekerheid de zone regeling voor de 1e en 2e verdieping erin willen laten, zodat ik die op een max temperatuur kan zetten. Ik vind 17 a 18 graden zat voor de slaapkamers. Ik heb alleen nog geen idee hoe warm ik het met de warmtepomp krijg boven als ik straks de begane grond bv op 20 graden zet. Is er bv ook een risico op dat het te warm wordt Als ik de zone regeling eraf laat? Ik neem zelf aan dat ik toch wel minstens 1 of 2 graden lager uitkom dan beneden, gezien de afstand die de 20 mm leiding moet leggen (van begane grond naar zolder voor de verdeler daar en vanuit een leiding terug naar de eerste verdieping voor de andere verdeler.
Afgelopen winter heb ik wel wat geëxperimenteerd met toevoer temp van de ketel, 40 a 45 graden was oke, als ik geen nachtverlaging deed. Beneden kon het dan wel 19,5 / 20 graden blijven, dat vinden wij genoeg en de slaapkamers konden ook op de gewenste 17 / 18 graden blijven, maar dat deed ik met een stookprogramma waarbij de slaapkamers maar een paar uurtjes warmte kregen.
- Iemand ideeën over wat te verwachten qua warmte boven met de huidige leidingdikte?

Het gaat om een jaren 70 rijtjes huis / tussenwoning. Meeste isolatie is wel gedaan (hr++, bodemparels, spouw, dakisolatie)

• marcop23
Samjinne schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:42:
Dag,

Binnenkort wordt bij mij de amber wp 95 geleverd. Plan is all electric met een 270 l boilervat van Itho.
Ik heb:
- Aanvoer: terrendis grondleiding 32 mm
- Leidingen tussen verdelers conel / uponor 20 mm (mogelijk wat krap, maar wel een groot gedoe om te vervangen) haalbaar of zeker vervangen? 1 deels is op dit moment nog 16 mm, ik ben voornemend om die sowieso te vervangen.
- Vloeroppervlakte van 126 m2, overal ligt vloerverwarming hoh 10 leiding 14 mm (volgens mij de binnenmaat)
Bij de huidige opstelling heb ik zone regeling (watts vision), Beneden is 1 zone en de 1e en 2e verdieping hebben per ruimte een eigen zone. Nu wil ik ter voorbereiding de verdelers al laten vervangen (pomploos, kunststof) en twijfel ik een beetje over de zoneregeling die er nu in zit.
Voor zover ik weet moet de zoneregeling eruit als ik een opstelling zonder buffervat wil. Want als alle groepen op de 1e en 2e verdieping dicht zouden gaan heb ik volgens mij een te kleine systeeminhoud.
- Klopt het dat ik met de zoneregeling dicht te weinig systeeminhoud overhoud? Ik weet niet 100 % zeker of ik dit goed berekent heb
Ik zou eigenlijk voor de zekerheid de zone regeling voor de 1e en 2e verdieping erin willen laten, zodat ik die op een max temperatuur kan zetten. Ik vind 17 a 18 graden zat voor de slaapkamers. Ik heb alleen nog geen idee hoe warm ik het met de warmtepomp krijg boven als ik straks de begane grond bv op 20 graden zet. Is er bv ook een risico op dat het te warm wordt Als ik de zone regeling eraf laat? Ik neem zelf aan dat ik toch wel minstens 1 of 2 graden lager uitkom dan beneden, gezien de afstand die de 20 mm leiding moet leggen (van begane grond naar zolder voor de verdeler daar en vanuit een leiding terug naar de eerste verdieping voor de andere verdeler.

- Iemand ideeën over wat te verwachten qua warmte boven met de huidige leidingdikte?

...
Er zit nogal wat verschil in 14mm binnendiameter (18x2 buis) of buitendiameter (14x2 buis). Het bestaat allebei. In 14x2 buis gaat 0,79L water per m2, in 18x2 buis 1,54. Gebruikelijk is om de buitendiameter te noemen. Hoeveel m2 ligt er op de begane grond? Dat heb je nodig om de niet-nageregelde systeeminhoud te berekenen.

Ik zou de diameter gewoon even opmeten, dan weet je het zeker.

Als ik je zo hoor, vind je het niet zo erg als de bovenste verdiepingen minder flow krijgen. Dan zou ik het in eerste instantie proberen met de 20mm leiding. Die zal het ongetwijfeld wat knijpen, maar dat is bij jou dus niet ongewenst. En vervangen kan altijd nog ;) Dat is het voordeel van zelf installeren. Een installateur moet garantie geven, maar als je het zelf doet kan je het gewoon uitproberen.

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 06-09-2023 21:21 . Reden: Oeps, ik had het aantal L per m2 verkeerd uitgerekend (met de buitendiameter) ]

• Razor109
ik ben aan het kijken wat ik dien te gaan plaatsen op de nieuw te leggen leidingen.

Ik ga de leidingen die naar zolder lopen naar de oude CV laten vervallen. Ik zal dus sowieso een nieuwe expansievat en vuilfilter moeten installeren, in de kelder zit nog een oude mano-meter en een aftappunt (vroeger stond CV in de kelder volgens mij).

Ik probeer de inhoud van het expansievat te berekenen, (https://flamco.aalberts-h...on-calculation-page_1.pdf) al zie ik dat bij de 30-40gr van de warmptepomp de expansie coefficient erg laag is (1%). Het ' nuttig effect ' vind ik lastig te berekenen, hoe groot zouden jullie een expansievat adviseren? Mijn waterinhoud zal 100L zijn circa exclusief de leidingen naar buiten.

Verder zat er een overstort en ontluchter in de Amber las ik ? Nog andere tips / dingen niet te vergeten in de installatie?

• Samjinne
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:37
marcop23 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:15:
[...]

Er zit nogal wat verschil in 14mm binnendiameter (18x2 buis) of buitendiameter (14x2 buis). Het bestaat allebei. In 14x2 buis gaat 0,79L water per m2, in 18x2 buis 1,54. Gebruikelijk is om de buitendiameter te noemen. Hoeveel m2 ligt er op de begane grond? Dat heb je nodig om de niet-nageregelde systeeminhoud te berekenen.

Ik zou de diameter gewoon even opmeten, dan weet je het zeker.

Als ik je zo hoor, vind je het niet zo erg als de bovenste verdiepingen minder flow krijgen. Dan zou ik het in eerste instantie proberen met de 20mm leiding. Die zal het ongetwijfeld wat knijpen, maar dat is bij jou dus niet ongewenst. En vervangen kan altijd nog ;) Dat is het voordeel van zelf installeren. Een installateur moet garantie geven, maar als je het zelf doet kan je het gewoon uitproberen.
Dank voor je reactie, het ging idd om 14 mm buitendiameter. Ik kom op de begane grond (+/- 48 m2) dan maar op zo'n 37 liter. Dit is per verdieping ongeveer gelijk. Als ik puur op systeeminhoud af ga zal ik de zone regeling er op iedere verdieping af moeten halen, toch?

Ik laat die 20 mm leiding voor nu zo en vervang alleen het 16 mm deel. Ik kan niet echt precies inschatten hoe warm het dan wordt op de slaapkamers toch?

bvd.

Groet

Sam

• marcop23
Samjinne schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:03:
[...]

Dank voor je reactie, het ging idd om 14 mm buitendiameter. Ik kom op de begane grond (+/- 48 m2) dan maar op zo'n 37 liter. Dit is per verdieping ongeveer gelijk. Als ik puur op systeeminhoud af ga zal ik de zone regeling er op iedere verdieping af moeten halen, toch?
37 liter is inderdaad te weinig. Dan heb je de keuze tussen het uitschakelen van de naregeling, of het plaatsen van een buffervat. Ik zou zelf denk ik voor het weghalen van de naregeling gaan. Als het boven toch te warm wordt, zou je de groepen handmatig extra kunnen knijpen.

Hoeveel groepen heb je beneden? Is er genoeg flow mogelijk door de 14x2 buizen? Zo ja, dan zou je nog een klein buffervaatje in de retour kunnen overwegen. Zo nee, dan moet je echt zorgen dat de groepen op de bovenste verdiepingen ook altijd mee doen. Of je moet een parallel buffervat willen plaatsen, maar daar zijn we op Tweakers geen fan van ;)
Ik laat die 20 mm leiding voor nu zo en vervang alleen het 16 mm deel. Ik kan niet echt precies inschatten hoe warm het dan wordt op de slaapkamers toch?

bvd.

Groet

Sam
Nee, dat is inderdaad heel lastig. Ligt aan hoe de flow zich precies verdeeld tussen de verdelers, en aan het verschil in isolatie en zoninstraling tussen boven en beneden. Als het te warm wordt, kan je de groepen boven wel altijd handmatig extra knijpen.

• bommer
marcop23 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:00:
[...]

37 liter is inderdaad te weinig. Dan heb je de keuze tussen het uitschakelen van de naregeling, of het plaatsen van een buffervat. Ik zou zelf denk ik voor het weghalen van de naregeling gaan. Als het boven toch te warm wordt, zou je de groepen handmatig extra kunnen knijpen.

Hoeveel groepen heb je beneden? Is er genoeg flow mogelijk door de 14x2 buizen? Zo ja, dan zou je nog een klein buffervaatje in de retour kunnen overwegen. Zo nee, dan moet je echt zorgen dat de groepen op de bovenste verdiepingen ook altijd mee doen. Of je moet een parallel buffervat willen plaatsen, maar daar zijn we op Tweakers geen fan van ;)

[...]

Nee, dat is inderdaad heel lastig. Ligt aan hoe de flow zich precies verdeeld tussen de verdelers, en aan het verschil in isolatie en zoninstraling tussen boven en beneden. Als het te warm wordt, kan je de groepen boven wel altijd handmatig extra knijpen.
Als je gaat knijpen, krijg je geluids klachten.
En er zijn wel fans van naregeling en buffervaten hoor 😀

Pagina: 1 ... 14 ... 132 Laatste