Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:55
Ik gebruik stadsverwarming via Ennatuurlijk, en zij willen (moeten?) uiterlijk voor 2027 alle afnemers voorzien hebben van een slimme meter: https://ennatuurlijk.nl/slimmewarmtemeter

Ik heb sinds kort Home Assistant op mijn Synology NAS draaien als docker container. Daarop lees ik nu met succes de P1 data van mijn elekrameter uit (via USB P1 kabel), maar ik wil t.z.t. ook de warmtemeter uitlezen en in het Energy dashboard opnemen. Ik heb nu een oude Kamstrup 66C meter, en ik weet dat daar met een IR oog ook zaken uitgelezen kunnen worden.

Echter, als er een nieuwe meter komt, komen er mogelijk ook andere/extra/betere/handigere uitleesmethodes. Vandaar dat ik een bericht aan Ennatuurlijk heb gezonden met deze vragen:
  1. Wat voor meter komt er
  2. welke uitleesmethodes kent deze
  3. wanneer wordt deze vervangen in mijn wijk
Uit een (late) reactie blijkt dat zij de Kamstrup 603 (willen) gaan plaatsen, maar hebben nog geen definitieve keuze gemaakt (of info beschikbaar) over de uitleesmethoden blijkbaar. Dit is wat er in de mail stond (inclusief taalfouten):

"Ennatuurlijk zoekt op dit moment nog uit of onze meter, de Kamstrup Multical 603, op uw eigen uitlees apperatuur aan te sluiten is. Als u aan ons door kunt geven waar u precies aan denkt, kunnen we dit meenemen in ons onderzoek.

Ik plaats u op de lijst met klanten die interesse hebben in deze domotica. Wanneer we dit kunnen gaan testen wordt u benaderd of u hier interesse in heeft."

Die reactie klopt ook met het antwoord op de vraag:

V: "Kan ik de data uit de slimme warmtemeter gebruiken op andere platforms?"
A: "Dit zoekt Ennatuurlijk nog voor je uit. Kun je met ons delen aan welke uitleesapparatuur je denkt? Dan nemen we deze mee in onze aanpak. "

Zie: https://ennatuurlijk.nl/v...-vragen/technische-vragen

Nu heb ik in de documentatie van de Kamstrup 603 een breed scala aan aansluitmogelijkheden/communicatiemodules gevonden, maar weet nog niet helemaal wat dan de "beste" optie is: https://www.kamstrup.com/...rs/multical-603/documents

Ik zou denk ik wel voor de 230V aansluiting kiezen, ik heb nog wel een paar stopcontacten vrij in de meterkast, ook speciaal voor/bij de warmte-afleverset. Daar hangen nu al enkele voedingen voor de watermetersensor, de aansturing van de afleverset zelf, en het glasvezelmodem.

Maar voor de communicatiemodules zijn er o.a. opties voor M-Bus (bedraad of draadloos) en Modbus (via TCP/IP, bedraad). Ik heb verder nog helemaal geen kennis van, noch ervaring met zaken als M(od)bus, dus ik durf ook geen voorkeur uit te spreken voor een van deze (of nog andere beschikbare) opties.

Rekening houdende met:
  • HA in docker container
  • beschikbare integraties (HACS is aanwezig)
  • beschikbare modules voor de Kamstrup 603
Wat zou dan de eenvoudigste manier zijn om eventueel de data uit de warmtemeter te integreren in mijn HA? Dan wil ik dat graag aan Ennatuurlijk doorgeven. Ik verwacht er niet veel van, maar als er stiekem toch geluisterd wordt naar gebruikers, mogelijk kan daar dan toch een bruikbare optie uit komen ;)

Ik hoor graag jullie feedback.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het maakt niet zo gek veel uit.

- Bedraad Mbus (=MeterBus) is veelvuldig toegepast (usb adapter MBus master nodig)
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz
Na 6 jaar (vrij vaak) uitlezen was mijn kamstrup batterij leeg en heb ik de zegel verbroken en een nieuwe batterij geplaatst. (als je 230V kan gebruiken doe dat dan)
Makkelijkste vind ik Node-red gebruiken daarvoor.

- Modbus TCP/IP heeft geen adapter nodig, en kan direct via yaml in HA of via Node-red
https://www.multical.hu/upload/files/Modbus_KMP_TCP_IP.pdf

- Modbus RTU heeft een modbus usb adapter nodig, kan dan via node-red (aanbevolen) of via HA in een yaml. of je programmeert het in een esp32 met MAX3485 en in esphome, dan maakt esphome al de entities aan.
https://www.enerkon.si/wp...03-Data-Sheet-English.pdf

Ik weet niet hoe goed je NAS met docker omgaat met usb sticks?
Dan is een esp (via esphome en wifi) een uitkomst.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
Dank voor je input!

De NAS met USB gaat goed op zich, al zal dat met DSM 7 anders worden (draai nu nog DSM 6). Dan moeten er bij elke boot drivers geladen worden, maar dat kan wel met een scheduled task.

De P1 USB adapterkabel hangt nu direct aan de NAS, en wordt naar de Docker container beschikbaar gemaakt met de compose.yml, of anders via de CLI bij het maken van de container. Dat werkt prima ;)

Ik heb alleen niet meer USB poorten beschikbaar, en een HUB zou kunnen, maar als het direct of zonder kabels kan, heeft dat mijn voorkeur.

Ik zit nu eens te kijken naar de Modbus TCP, en dat lijkt niet eens zo complex te zijn. Zou dat dan iets worden als:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
modbus:
  - name: kamstrup_modbus_meter
    type: tcp
    host: 192.168.X.Y
    port: 502
    sensors:
      - name: kamstrup_heat_e1
        unit_of_measurement: GJ
        address: 21
        input_type: input
        device_class: energy
        state_class: total_increasing

Zou ik dan al een sensor hebben met de totaalstand in geleverde GJ's? If zo, dan is dat een interessante optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan de GJ ook omrekenen naar m3 (gas) eventueel
luigi87 in "Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Dank voor je suggestie! Echter, ik prefereer de metingen in GJ. Daar kan ik wat mee, en kan ik beter vergelijken met de verbruikshistorie. En bovendien is dat de eenheid waarin de meter ook de waarden zelf weergeeft.

Als ik het zou willen vergelijken met andere woningen bijvoorbeeld, dan is het omrekensommetje eenvoudig uit het hoofd te doen ;)

Intussen lijkt het gelukt om in ieder geval alvast 1 sensor via Modbus te maken, die netjes op het Energy dashboard wordt getoond als warmte, met nu nog 0 kWh als verbruik natuurlijk. De nieuwe meter is er nog (lang?) niet, maar de configuratie lijkt i.i.g. eenvoudig in eerste instantie. Ik heb nu dit opgenomen in een gescheiden modbus.yaml file (via een regel "modbus: !include modbus.yaml" in de main configuration.yaml):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- name: kamstrup_modbus_meter
  type: tcp
  host: 192.168.X.Y
  sensors:
    - name: kamstrup_heat_total
      data_type: float32
      precision: 3
      scan_interval: 30
      unique_id: 603_21
      unit_of_measurement: "GJ"

De "unique_id" bij de sensor lijkt nodig te zijn om enkele eigenschappen via de GUI te kunnen aanpassen. Die kies ik dan maar als een combinatie van het modelnummer van de meter (603), en het (adres)nummer van het uit te lezen register. Ik verwacht niet dat ik meer dan een enkele Kamstrup 603 meter ga gebruiken in mijn huis ;)

Ik ben benieuwd naar de reactie van Ennatuurlijk, en of het gaat lukken om zelf invloed te hebben op de configuratie van de slimme meter. Ik ga er vanuit dat het nog wel eens heel lang op zich kan laten wachten voordat er iets uitkomt, en verwacht dan ook geen positief resultaat. Maar wie weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tony72
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-09 15:07
Ennatuurlijk heeft bij ons pas de Kamstrup 603 geplaatst.
Helaas zit de Mbus aansluiting zo te zien achter een verzegeling :-( Je moet het achterkantje er af halen om bij de connectors te komen en daar zitten 2 zilverkleurige stickers overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Ik denk ook dat het niet verstandig is om daar zelf aan te gaan zitten. Blijkbaar is Ennatuurlijk wel geinteresseerd in het mogelijk maken van uitlezing door gebruikers, althans daar lijkt de informatie op hun site, en de reactie op mijn mail op te wijzen.

Of dat gaat leiden tot een Kamstrup meter met 2 touwtjes eraan (230V en RJ45 ethernet), is nog maar zeer de vraag. Tot die tijd is het uitlezen met met een IR oog denk ik de enige optie om dit te doen, zonder dat je verzegelingen hoeft te verbreken, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Ik heb zojuist een nadere reactie gekregen op mijn mail naar Ennatuurlijk, met iets meer info:
Helaas zullen wij de Modbus niet gaan aanbieden als mogelijkheid om de meter zelf uit te lezen. Dit omdat deze module een 230V aansluiting voor de meter nodig heeft, omdat het een batterij te snel leeg trekt. Wij plaatsen geen (nieuwe) meters die afhankelijk zijn van een 230V voeding, dit omdat je deze als klant eruit kan trekken en de meter dan geen voeding meer heeft. We zijn momenteel wel bezig met een test met een Wired M-bus module. Je bent ondertussen al op de lijst gezet dat je interesse hierin. Wanneer we de test uitbreiden bestaat de kans dat we je zullen benaderen om hierin mee te doen.
Ok, dus Modbus gaat 'em niet worden ;) Maar M-bus dus mogelijk wel. Dan wordt het iets anders qua HA integratie.

@AUijtdehaag gaf aan dat je dan een M-Bus master nodig hebt, maar die lijken vrij duur te zijn? Of kijk ik dan verkeerd?

Ik zie wel zoiets: https://amzn.eu/d/hfHzG3p

Is dat geschikt om een M-Bus slave apparaat zoals een warmtemeter uit te lezen? De productbeschrijving hierbij is een vre-se-lijk slechte vertaling.

Op de NAS kan ik dan eventueel een mbus-httpd container maken, die de uitgelezen M-Bus data via een REST platform door HomeAssistant kan laten uitlezen:

https://github.com/packom/mbus-httpd/blob/master/README.md

Zou dit gaan werken?

[ Voor 7% gewijzigd door Gameboy op 25-03-2023 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Gameboy
Ik heb 2 originele van Relay... die zijn pas duur :+

In het Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz topic staat ook een mbus master linkje
https://nl.aliexpress.com/item/32742104471.html

Maar die is nog even duurder dan die jij gevonden had. (mbus master moet je hebben)
Kijk even rond in dat topic.
Nodered op de nas? Er is al een kant en klare flow voor (eigen mbus adressen gebruiken voor de 603)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-03-2023 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
@AUijtdehaag Ahhh, ja. Ik zie het nu. De beschrijving op Amazon was voor 2 verschillende uitvoeringen! Er is een MBus slave en een MBus master uitvoering. De MBus master kost daar ca. 35 euro, is toch een stukje goedkoper dan die relay unit (10% v.d. prijs) ;)

Maar goed, met zo'n MBus master zou het dus moeten lukken?

Dan ga ik verder maar even afwachten wat er vanuit Ennatuurlijk wordt gecommuniceerd. Wanneer er daadwerkelijk een meter met MBus hangt, kan ik kijken wat voor data eruit komt, en hoe ik die het makkelijkst in HA krijg ;)

Die mbus-httpd Docker container werkt direct, er komt na opspinnen meteen al API data uit via een curl request. Ik ga eerst kijken of ik die ook de MBus data kan laten spugen vanuit de USB unit als die er is, anders ga ik op zoek naar alternatieven.

Dank voor de suggesties tot zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-08 10:28
Ik ga deze ook even meelezen, zojuist is hier de kamstrup 603 naast mijn HA gehangen. En deze wil ik inderdaad ook gaan uitlezen, net als dat ik nu doe bij de P1.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bliksembaard
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-01 23:02
Hier is onlangs ook een nieuwe meter door Ennatuurlijk geplaatst.
Bij de aankondiging had ik contact opgenomen voor het lokaal uitlezen en ze hebben me op de lijst voor de pilot gezet.
Dinsdag is de monteur geweest en heeft een M-Bus module geplaatst met een pulsdraad die ik zelf verder op moet pakken. Ik heb Ennatuurlijk gevraagd of dit de bedoeling is of dat er nog iets nageleverd wordt maar nog geen reactie.

Ik denk dat ik sowieso een USB naar Mbus master module aanschaf om hem uit te lezen.

Ik heb een NUC met Home Assistant waar ik hem op in wil prikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stLbJ2JKcEGMDUEo2Blny4BKoJE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVzH3Qg7WxCYoyF7nmmj4Pa2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXqENWalC5GGJHKjsaOQz6_K_5o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wMk6WHCVDzXiBcRtvY3EInms.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Bliksembaard
Dat zou geen probleem moeten zijn, vergelijkbaar met een 302 (andere registers wellicht):
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz

(hoewel de titel anders doet vermoeden is het verder prima werkend op home assistant en node-red)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:03
Bliksembaard schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:58:
Hier is onlangs ook een nieuwe meter door Ennatuurlijk geplaatst.
Bij de aankondiging had ik contact opgenomen voor het lokaal uitlezen en ze hebben me op de lijst voor de pilot gezet.
Dinsdag is de monteur geweest en heeft een M-Bus module geplaatst met een pulsdraad die ik zelf verder op moet pakken. Ik heb Ennatuurlijk gevraagd of dit de bedoeling is of dat er nog iets nageleverd wordt maar nog geen reactie.

Ik denk dat ik sowieso een USB naar Mbus master module aanschaf om hem uit te lezen.

Ik heb een NUC met Home Assistant waar ik hem op in wil prikken.

[Afbeelding]
Dat is heel netjes. Ik heb vandaag ook de nieuwe meter gekregen maar bij mij is alles verzegeld met stickers.

Kan deze meter ook optisch worden uitgelezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
markweb4871 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 20:42:
[...]

Dat is heel netjes. Ik heb vandaag ook de nieuwe meter gekregen maar bij mij is alles verzegeld met stickers.

Kan deze meter ook optisch worden uitgelezen?
Deze meter schijnt inderdaad ook optisch te kunnen worden uitgelezen. Een ander topic op dit forum gaat over een 402 meter (in Domoticz weliswaar), maar waarschijnlijk werkt dat vrijwel hetzelfde voor de 603:

Kamstrup Multical 402 stadsverwarmingsmeter RPI3+IR-kop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
@Bliksembaard Is het je al gelukt om de meter fatsoenlijk via M-Bus uit te lezen met HomeAssistant?

Zo ja, ben ik benieuwd naar jouw setup ;)

Ik ben inmiddels zelf ook met M-Bus aan het spelen, want ik heb toch maar eens een aparte kWh meter gekocht met M-Bus. Het doel was tweeledig:

1. Leren werken met M-Bus en kijken of de M-Bus master hardware werkt;
2. (Onafhankelijk) meten van de opbrengst van nog te plaatsen zonnepanelen;

De geplande zonnepanelen kunnen ook worden uitgelezen via een app, en/of cloud-API natuurlijk, maar een lokale meter met wat cijfertjes die direct op de lijn gemeten worden, vind ik ook wel fijn. Meer data is meer beter ;)

Het uitlezen van de M-Bus data gaat ook goed, met een kleine kink in de kabel in mijn setup. Ik gebruik op dit moment de packom/mbus-httpd docker container op mijn Synology NAS om eenvoudig via de RESTful integratie in HomeAssistant de sensor-data te krijgen.

Er komt wel geldige XML terug uit de mbus-httpd service, maar helaas wordt daarbij niet de juiste "Content-Type" response header meegezonden, waardoor HomeAssistant dat niet naar JSON parsed, wat wel nodig is. Dat werkt alleen als de "Content-Type" header "text/xml", "application/xml" of "application/xhtml+xml" is, conform de documentatie:

https://www.home-assistan...nsor.rest#json_attributes

Om dit toch te kunnen realiseren, heb ik op mijn NAS een simpele reverse-proxy configuratie toegevoegd, die de Content-Type header eraf haalt, en voor POST requests weer toevoegt met de juiste inhoud ("text/xml"). Dat moet wel handmatig buiten DSM om, maar dat werkt!

Met deze workaround krijgt HA netjes XML MBusData met een "Content-Type" header "text/xml", en dan heb ik sensor-data in HA!

Update: Dit lag aan een oude docker container. Ik gebruikte de packom/mbus-httpd-release, maar die is erg oud. Ze hebben daar een keer een rename van gedaan, en de nieuwere heet packom/mbus-release. Die laatste geeft wel zelf netjes een Content-Type "application/xml" header mee, waardoor HomeAssistant het meteen als JSON parsed en de data verwerkt.

Als hier ooit nog eens een nieuwe warmtemeter komt, plaats ik de gebruikte configuraties wanneer dat werkt. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Gameboy op 15-05-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik ben hier bezig met hardware om de MBUS via ESPHome uit te kunnen lezen. Op dit moment nog in een prototype fase, maar we maken gestaag vorderingen. Momenteel zijn we vooral bezig met software, nu nog even specifiek voor onze meter, maar de bedoeling is dat dit configurabel gaat worden.

Uiteindelijk is de bedoelding dat we een oplossing hebben die op de SlimmeLezer lijkt, is hier interesse in?

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
leejoow schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:30:
Ik ben hier bezig met hardware om de MBUS via ESPHome uit te kunnen lezen. Op dit moment nog in een prototype fase, maar we maken gestaag vorderingen. Momenteel zijn we vooral bezig met software, nu nog even specifiek voor onze meter, maar de bedoeling is dat dit configurabel gaat worden.

Uiteindelijk is de bedoelding dat we een oplossing hebben die op de SlimmeLezer lijkt, is hier interesse in?
Klinkt als een leuk alternatief! Ik heb zelf inmiddels 2 ESPHome units in huis, een p1-dongle en een water(meter)lezer, beiden bij Smartstuff gekocht. Mooi klein, super-simpele setup, en HomeAssistant ziet het direct wanneer een ESPHome unit in het netwerk is aangemeld. Vrijwel geen configuratie nodig!

Als je een MBus master op eenzelfde wijze kunt maken die dan kan worden gebruikt om MBus slaves uit te lezen, dan zou dat denk ik een mooie aanvulling op het bestaande arsenaal zijn!

Ik heb nu iets werkends, maar ik zou ook zomaar ooit eens geneigd kunnen zijn om ook de USB MBus master te vervangen door iets wat via het WiFi netwerk gaat, als dat net zo makkelijk gaat. ;)

• mischa402
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
Het Topic is alweer wat ouder, maar misschien kunnen we hier weer wat leven in stoppen.

Ik heb echt wat hulp nodig om de warmtemeter, een Kamstrup Multical 403, uit te lezen en te integreren in HA.

Om de modbus module te gebruiken moet er ook een voedingsmodule in zitten en die zit er ook in. En daarnaast uiteraard ook de HC-003-67 modbus-module.

Deze staat standaard ingesteld, wat betekend dat:
- Baud rate: 19200
- 8 data bits
- even parity
- 1 stop bit

Device adres, device ID is de laatse 2 of 3 cijfers van het serienummer, was 324 dus adres is 24, Dit kan via het setup-menu aangepast worden en heb ik inmiddels aangepast naar 1.

Ik krijg met geen mogelijkheid antwoord terug van de warmtemeter, wat ik ook probeer. Ik weet inmiddels niet echt meer wat ik nog meer kan proberen of welke verzoeken in naar de meter moet sturen om antwoord terug te krijgen. De modbus-module heb ik op Ebay gekocht als nieuw en aangezien ik dacht dat deze wellicht toch niet goed was, heb ik een nieuwe besteld, maar zonder positief resultaat :-( . Ik heb dus nu 2 modbus-modules.

Ik heb al diverse keren email contact gehad met Kamstrup en daar heb ik een oudere handleiding van gekregen, aangezien de 1e module die ik gekocht had een andere versie nummer had, maar inmiddels zit de nieuwe module er in. Maar in de oude handleiding staat wel meer informatie over de adressen e.d. Ook staat er in de handleiding dat de verzoeken heel specifiek en nauw luisteren, om zo geen foute waarden te terug te sturen. Maar ik krijg echt geen enkel bericht terug.

Ik gebruik momenteel een RTU over Ethernet converter met webinterface waar de bovengenoemde instellingen in staan.

Ik heb met Modbus poll (en diverse andere programma's) geprobeerd om te kijken of er toch nog ergens antwoord komt, maar tot op heden helemaal niets, wordt er echt helemaal gefrustreerd van, maar het hele Modbus gedoe is ook niet echt mijn ding. Had gedacht dat het wat makkelijker was, want ik heb wel een paar kWh-meters van Eastron via modbus en dat was vrij simpel, via ESP in combinatie met een UART TTL to RS485 Converter. Dit lijkt toch iets lastiger.

Op de Kamstrup is het ook mogelijk om een bericht via modbus weg te sturen door de beide knoppen tegelijk in te drukken en vast te houden, er verschijnt dan CALL op het display en op dat moment zie ik berichten verkeer binnenkomen, TX is iets opgelopen, te zien op een van de screenshots. De module werkt dus wel in ieder geval.

Ik heb een aantal screenshots van de handleiding bijgevoegd, want ik heb geen idee hoe ik de hele handleiding anders moet uploaden.

Ik heb ook de bovenstaande code geprobeerd in yaml, maar het mocht niet baten, het enige is dat er een sensor aangemaakt is, die geen waarde laat zien een en rood uitroepteken geeft.

Wellicht is het beter of makkelijker via Node Red, of ook via ESPhome, maar ik ben het een beetje kwijt |:( inmiddel en hoop op anderen die hier meer kaas van hebben gegeten :*)

Hieronder een stukje van mijn .yaml. alle # staan er omdat ik vanalles geprobeerd heb, maar wat mij opviel aan die code is dat er geen Device_ID of slave address in staat.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
# Warmtemeter Kamstrup Multical 403
modbus:
  - name: kamstrup_multical_403
    type: tcp #rtuovertcp
    host: 192.168.1.164
    sensors:
        unique_id: 403_21
      ##- platform: modbus
      ##  scan_interval: 4
      ##  registers:
      #- name: kamstrup_delta_temperatuur
      #  # hub: kamstrup_multical_403
      #  unit_of_measurement: "L/h"
      #  slave: 1
      #  address: 1
      #  input_type: holding
      #  # count: 2
      #  data_type: float32
      #  scale: 0.1

Ik hoop dat er hier een paar modbus specialisten zitten die mij hierbij kunnen helpen en die op zoek zijn naar een uitdaging >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XARtBoS_4tLyqhzgTuQhEt-vE1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UzSuFV9LqUcrMCkzSC1oQMiX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxPJHnNy4gxnpNzimfFXqXbI1Ks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uXFN8q7MuWMOnMVS7v6k6qeq.png?f=fotoalbum_large

Dit is de converter die ik gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBnSwoUrWhicfgPEFtooStKn0TM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFv8TqpQxhlmY3cbOMMJY5EN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhi7FwZfafPi6LV5gFoibF8c1wc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AjTsF4UJ7Dq9dVuAy1gXb2ZL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cvwo4rPjmwEUVuIUTPynwQiKG4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zINogh7aS1YuCI98FDDkIWf0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wabhxMQrrtKuDEqzJltPtN1-6Gg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dKD4NlLexQqb91eStDUS5Lao.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rA7aBA7GoRDQew4PyriNiVkch9c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Fo7H2tbo5cWqei7FBaGUcs4c.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MQoa6AQ0Qt51ZWtZifJ77cjYG8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DiPPEmJqn73JduVnPye5ktpB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2G54h8XvOh82QqnYQ9SmXyww_QM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/faFXfjmI2byQdsgr4ckBwiP1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/al3YtFWRbtilQdrLbKRtLvpuJtQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wUEbJnjfEbP63GlZJCu0nnAO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptYNlE70ltUG_ZWCqHt84oR13Zo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1LuORtJnnDitA6Dnk4H8RjWE.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GG9nhNtucCH3GAUuwSQlL7y_ZLs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U1YBLpjQ8gV5SIkVJdqpD4Fn.png?f=user_large

Itho Daalderop Amber 95

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

@mischa402 qua modbus kan ik je helaas niet helpen, voor MBus heb ik een ESPHome device gemaakt welke binnenkort (als de software af is) aangeboden gaat worden. Ik weet niet of dit eventueel een optie voor je is? Of moet je dan een andere module aanschaffen voor in je Kamstrup?

• mischa402
leejoow schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:46:
@mischa402 qua modbus kan ik je helaas niet helpen, voor MBus heb ik een ESPHome device gemaakt welke binnenkort (als de software af is) aangeboden gaat worden. Ik weet niet of dit eventueel een optie voor je is? Of moet je dan een andere module aanschaffen voor in je Kamstrup?
In principe heb ik ook de Mbus module (bedraad) nog steeds, had alleen gedacht dat dit makkelijker was 8)7

Ik las overal dat het Mbus protocol ook lastig was en zag dat er een paar waren die de optische uitlees adapter gebruikte. Is ook logisch, want de meeste die een warmtemeter hebben, hebben een verzegeld exemplaar van de energiemaatschapij en kunnen die dus niet uitwisselen.

Mocht de software klaar zijn wil ik die best proberen als het mij nog niet gelukt is om het draaiend te krijgen.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Is er dan niemand @Gameboy @AUijtdehaag

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:04

kimjansen

Nu ff niks...

Stomme vraag wellicht, maar heb je al geprobeerd de A en B draadjes om te draaien of 1 adres hoger/lager te gaan zitten? Ook kan het afhankelijk van de Modbus implementatie zijn dat je 40000(dec) op moet tellen bij het adres om bij de holding registers te komen...

Krijg je met de volgende tool ook geen reactie van de Kamstrup terug? https://www.se.com/us/en/faqs/FA180037/

Speed kills, but beauty lives forever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mischa402
Ik denk dat je sowieso het slave adress in moet vullen van de kamstrup?
en probeer de name eens zonder streepjes

Mocht je willen proberen met een esp32 modbus bordje met RTU, ik heb er genoeg liggen.
Voorbeeldcode modbus rtu op mijn github
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
# Warmtemeter Kamstrup Multical 403
modbus:
  - name: kamstrup
    type: tcp #rtuovertcp
    host: 192.168.1.164
    delay: 5    
    timeout: 5
    close_comm_on_error: true
    sensors:
        slave: 1
        unique_id: 403_21
      ##- platform: modbus
      ##  scan_interval: 4
      ##  registers:
      #- name: kamstrup_delta_temperatuur
      #  # hub: kamstrup_multical_403
      #  unit_of_measurement: "L/h"
      #  slave: 1
      #  address: 1
      #  input_type: holding
      #  # count: 2
      #  data_type: float32
      #  scale: 0.1

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-09-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Ik krijg over 1,5 week een nieuwe meter van Ennatuurlijk, hoogstwaarschijnlijk een 603. Daarna moest ik nog weer contact opnemen om te kijken of er een extra communicatiemodule kon worden toegevoegd, vaag verhaal.

Maar we gaan het zien! Ik heb i.i.g. alles klaar voor MBus en Modbus, maar nu lees ik de huidige 66C uit met een IR oog ;)

Wanneer ik de nieuwe meter aan de praat heb met een M(od)Bus module, laat ik het weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
@AUijtdehaag Het slave adres zou in principe moeten kloppen. Deze was eerst 24 (laatste 3 of 2 cijfers van het serienummer) maar die heb ik zelf op 1 gezet via het setup-menu. De Kamstrup geeft nu ook gewoon "1" aan in het menu in tegenstelling tot eerst, toen gaf hij gewoon "24" aan. Slave ID moet dus gewoon goed zijn.

Ook zonder de streepjes bij "name" werkt het niet.

Ik heb al van een andere tweaker @bommer doorgekregen dat het register type van de Kamstrup 600 serie die zij gebruiken swapped zijn. Maar in de handleiding kan ik daar niet direct iets over vinden. Ik heb wel geprobeerd om dat via HA in de code te zetten, dat moet dan met
code:
1
2
3
4
5
6
swap: byte
  # Swap bytes AB -> BA
swap: word
  # Swap word ABCD -> CDAB
swap: word_byte
  # Swap word ABCD -> DCBA

Ik weet dan niet welke ik dan zou moeten nemen, heb ze uiteraard allemaal geprobeerd, maar krijg gewoon geen antwoord terug. Maar het is ook echt een soort van Chinees voor mij, maar dan zonder Google translate zeg maar.

Ik weet niet of hier (hieronder) nog iets uit gehaald kan worden wat in de manual staat. Het lijkt mij vrij cruciaal maar begrijp er eerlijk gezegd niet veel van? Vooral het gedeelte CRC
7 Protocol

The Modbus RTU is a binary protocol, using registers to transfer information. The protocol has a framing containing start address, number of registers to read, and ID-field ( Address ) and a 16 bit CRC to ensure datagram integrity.
The Modbus is a memory mapped protocol. Any information from the energy meter, is presented as Modbus registers starting at a specific address. The information from the energy meter consists of different data types, 16 bit values, 32 bit integers or 32 bit IEEE float values.

7.1 Data exchange
Data exchange is always initiated when the Modbus master sends a request to the network. The Modbus communication relies on a well-defined timing between request and replies. A slave unit is not allowed to send any information, unless addressed by a command sent by the Modbus master. The datagram integrity is ensured by the CRC. Any Modbus unit will check the CRC,
before processing Slave Address and data content. If CRC fails or Slave Address fails the Modbus unit will ignore the datagram.
If the request is ok, but has a start-register or register-count which is outside the memory range, an error response is sent as a reply.
The CRC calculation is based on a polynomial with a base-number of 0xA001. Search the internet for “modbus crc polynomial” for further details.
To test Modbus communication, it is recommended to get some well proven programs for a PC, such as ModScan or similar. An USB to RS485 converter is needed as well.

7.2 Supported function codes
The module supports a subset of Modbus function codes for reading and writing. Generally, function codes and addresses are written in hexadecimal format shown by the prefix 0x.
0x03 Read Holding Registers with exception codes:
0x02 – Illegal data address
0x03 – Illegal data value
0x04 Read Input Registers with exception codes:
0x02 – Illegal data address
0x03 – Illegal data value
Ik heb ook een paar esp boardjes liggen en daar had ik het in eerste instantie mee geprobeerd om het aan de praat te krijgen, maar met net zo veel succes.Hieronder de code die ik heb.
Ik weet niet of de "value_type: S_WORD_R" moet zijn of gewoon "S_WORD" of juist weer "U_WORD"?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
captive_portal:

uart:
  id: mod_bus
  tx_pin: GPIO1  # Kies de juiste GPIO-pin voor de TX (transmit) verbinding GPIO1
  rx_pin: GPIO3  # Kies de juiste GPIO-pin voor de RX (receive) verbinding GPIO3
  baud_rate: 19200
  stop_bits: 1
  data_bits: 8
  parity: even

modbus:
  # flow_control_pin: 5
  id: modbus1
  send_wait_time: 1000ms

modbus_controller:
  - id: heatmeter
    # the Modbus device addr
    address: 1
    modbus_id: modbus1
    #setup_priority: -10
    update_interval: 10s

sensor:
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: heatmeter
    id: flow_v1_actual
    name: "flow_v1_actual"
    address: 1
    unit_of_measurement: "m3/h"
    register_type: holding
    value_type: S_DWORD_R
    accuracy_decimals: 1

#skip_updates: 60
    #filters:
    #  - multiply: 0.01

- platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: heatmeter
    id: heat_energy_e1
    name: "heat_energy_e1"
    register_type: holding
    value_type: S_DWORD_R
    #accuracy_decimals: 2
    #filters:
    #  - multiply: 0.01

@kimjansen De draadjes heb ik ook al een keer omgedraaid en ook de adressen verhoogd en/of verlaagd.

Met de tester krijg ik een foutmelding < State IP - 192.168.1.164 - slave ID = 1 - Winsock error occurred during select of socket for readability - error = 0 >

Ik heb al verschillende modbus scanners geprobeerd, maar krijg geen response terug. Alleen als ik de functie CALL activeer op de Kamstrup, zie ik dat er een paar bits op de TX voorbij gaan.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mischa402
de "value_type: S_WORD_R", "S_WORD", "U_WORD" hangt af wat er vermeld wordt in de modbuslijst
S-WORD is een Signed, en U-WORD is Unsigned, zie je tabellen die je al eerder gepost hebt
R wil volgens mij zeggen Reversed, dus omgedraaid.

Meet je wel spanning tussen de poorten A en B?
Als ik hier de spanning meet tussen A en B zit ik op 2,8 VDC en op het moment van communicatie, zakt die wat in (gemeten met een multimeter)

Geen spanning is ook geen communicatie verwacht ik.
Als ik een "werkend getest" modbus esp bordje op moet sturen moet je het maar even laten weten via PM.
Ik zou stapje terug doen en eerst met modbus RTU aan de gang, dan sluit je eventueele fouten met modbus TCP adapter al uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Ik ga straks even de spanning meten, maar ik denk wel dat de converter werkt aangezien ik berichtenverkeer terug ontvan op de TX op het moment dat ik de "CALL" functie gebruik op de Kamstrup. Heb inmiddels ook alle kabels vervangen voor massieve draad en een 120ohm weerstand aan beide zijden toegepast.

Heb ook een ESP print gebruikt en geprobeerd maar ook zonder resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tzk7RJP6SKr0XAnZDSUPW59FvUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BKiCMyC1DnKFEW2cym3VFHV9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFVaT3M5bwH0XfQiUuF7IE6vT9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehlHnZp7MEdPu9mGQqW87Axk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CE_U1FCQZCQXRBEJOp4DAkVDxfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/adiM7DWBoHrO3wbiKhvzFUSN.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf denk ok dat het probleem de CRC-calculation het probleem is, maar zeker weet ik het niet, maar ben niet echt thuis in dit allemaal. Maar kan met ergens wel iets voorstellen, dat er een extra controller in zit die controleert of de gegevens die terug komen daadwerkelijk kloppen. Maar zoals gezegd ben ik hierin niet echt thuis.

Ik ga ook weer een mail sturen naar Kamstrup of mijn idee klopt wat betreft de CRC-calculation. Ook hoe de registers aangeroepen moeten worden. In Decimaal of in HEX. En in de beschrijving staat inderdaad ook dat register 1 address 0000 is.

Verder weet ik niet of de 32 Bit IEEE Float swapped is en wel of niet signed.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb2001
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-09 17:57
Ik weet niet of het direct helpt maar misschien vind iemand het in de toekomst, als aanvulling.

Ik heb een Kamstrup Multical 602 die ik uitlees met een infrarood lees/schrijf kop.

ik heb deze gekocht: https://www.ebay.de/itm/313460034498
en samen met deze kan je die dan via usb uitlezen: https://www.benselectroni...-port-uart-stc-downl.html

vervolgens heb ik eerst met de officiële Kamstrup software gecontroleerd of alles werkt.
https://www.kamstrup.com/...rs-devices/meter-software
dit was niet, ik heb uiteindelijk een stukje papier tussen de leeskop en de meter geplaatst omdat denk ik de "schrijf" IR kop wat te sterk was oid.

Vervolgens wou ik het met een esp met esphome naar mijn Home Assistant sturen, dit draadje volgend maar dat is niet gelukt.
[ESPHOME] Met een ESP32 een IR uitlezen

maar met deze HACS addon kan je hem met usb via HA uitlezen. https://github.com/golles/ha-kamstrup_403
omdat mijn main Home Assistant niet in de buurt staat heb ik maar ff een tweede HA gemaakt die via MQTT het naar mijn main HA stuurt.

Hopelijk helpt dit iemand, of heeft iemand wel dat espHome stukje werkend gekregen dan hoor ik het graag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rwanrooy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-08 10:15
Voor gebruikers die geen zin hebben om zelf iets te ontwikkelen is er een kant en klare oplossing: https://smartgateways.nl/...ticz-homey-rest-api-mqtt/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVq2wOwfiIJkPGNHp0cXJ_84Y0A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/O9ugzVDZ2BKC6iO6YlC370zB.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
rwanrooy schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:08:
Voor gebruikers die geen zin hebben om zelf iets te ontwikkelen is er een kant en klare oplossing: https://smartgateways.nl/...ticz-homey-rest-api-mqtt/

[Afbeelding]
@rwanrooy

Inmiddels aangesloten en geconfigureerd. Hier en daar in de Package wat toegevoegd voor de eenheden en dergelijke, maar het lijkt allemaal goed te werken. en het komt allemaal goed binnen.

Hij hangt in ieder geval op de meter :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uSgatOCNtDas6j2RN9dUwtNtTDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jUx29RnQyVzXJVmFDkLfxjaG.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt voor de tip _/-\o_

Het werkt in ieder geval een stuk makkelijkelijker dan via modbus.

Ook de pulse contacten aangesloten vanaf de kWh-meters, nu maar eerst eens kijken of de pulsen goed aankomen op de Kamstrup en dat de gemiddelde CoP correct berekend wordt. Wanneer dat allemaal klopt zou het mooi zijn als deze ook in HA binnen komt, wellicht met een update.

[ Voor 9% gewijzigd door mischa402 op 06-10-2023 21:28 ]

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 13:42
@mischa402 waar heb jij je 603 gekocht? Ik kom deze tegen maar vraag mij af of die een correcte diameter heeft voor de flow. Ik kan dat namelijk niet achterhalen uit de documentatie.

De optie van smart gateways spreekt mij erg aan. De watermetersensor die ik heb van hen werkt in ieder geval erg goed.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Impossibl3 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:02:
@mischa402 waar heb jij je 603 gekocht? Ik kom deze tegen maar vraag mij af of die een correcte diameter heeft voor de flow. Ik kan dat namelijk niet achterhalen uit de documentatie.

De optie van smart gateways spreekt mij erg aan. De watermetersensor die ik heb van hen werkt in ieder geval erg goed.
Ik heb de Kamstrup Multical 403. Ik heb deze op Ebay (nieuw) gekocht. Ik zou de 603 niet doen denk ik. Ze zijn echt wel wat goedkoper te vinden.Zoals bijv. hier:

https://zaehleronlineshop...ll-Waermezaehler-Kamstrup

Maar er zijn nog wel meer aanbieders hoor, even goed zoeken.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
mischa402 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:27:
[...]

Ik heb de Kamstrup Multical 403. Ik heb deze op Ebay (nieuw) gekocht. Ik zou de 603 niet doen denk ik. Ze zijn echt wel wat goedkoper te vinden.Zoals bijv. hier:

https://zaehleronlineshop...ll-Waermezaehler-Kamstrup

Maar er zijn nog wel meer aanbieders hoor, even goed zoeken.
Dank maar als ik zoek op de 28mm, DN25 of 1" variant schiet de prijs echt omhoog. Misschien toch maar niet extra info uitlezen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
Impossibl3 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:53:
[...]

Dank maar als ik zoek op de 28mm, DN25 of 1" variant schiet de prijs echt omhoog. Misschien toch maar niet extra info uitlezen....
Je moet zoeken op G1'' en vervolgens moet je kijken voor welke flow hij is, Q1,5m3 moet je hebben. De doorgang is dan plaatselijk vernauwd maar dat geeft niet. Ik had vanmiddag een flow van 1700l/h en daar merk je echt helemaal niets van.

En verder is het uiteraard niet noodzakelijk om deze extra info te weten/hebben. Eventueel kun je wel alles zo maken dat je hem in een later tijdstip er tussen kan plaatsen.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwanrooy
mischa402 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:25:
[...]

@rwanrooy

Inmiddels aangesloten en geconfigureerd. Hier en daar in de Package wat toegevoegd voor de eenheden en dergelijke, maar het lijkt allemaal goed te werken. en het komt allemaal goed binnen.

Hij hangt in ieder geval op de meter :)

[Afbeelding]

Bedankt voor de tip _/-\o_

Het werkt in ieder geval een stuk makkelijkelijker dan via modbus.

Ook de pulse contacten aangesloten vanaf de kWh-meters, nu maar eerst eens kijken of de pulsen goed aankomen op de Kamstrup en dat de gemiddelde CoP correct berekend wordt. Wanneer dat allemaal klopt zou het mooi zijn als deze ook in HA binnen komt, wellicht met een update.
Dat ziet er netjes uit Mischa! Ook goed dat je de pulse contacten hebt aangesloten. Als ik nog ergens kan vinden of de COP ook via IR is uit te lezen dan zal ik dat zeker toevoegen aan de gateway. Uiteraard kun je dit zelf ook laten berekenen door Home Assistant als je daar de koppeling met het pulse contact legt en er een template op los laat.

Ik heb voor de ontwikkeling van de gateway zelf een 403 aangeschaft maar nog niet aangesloten op de verwarming. Doel is om dat ook te doen. Zit er overigens maar één koperen/messing buisdeel om op de waterleiding aan te sluiten bij of horen er twee bij te zitten? Ik heb het idee dat ik er één mis. Ik kan er ook niks over vinden in de handleiding.

Ik ben ook bezig geweest met een dashboard wat gebruikers kunnen aanschaffen als ze niet over home assistant beschikken. Een abonnement kost 14,95 per jaar waarmee de belangrijkste gegevens ook online zijn te raadplegen. Zulke dashboards zijn er nu voor alle gateways. Zie screenshot...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7yuGKGKbujBVSq8o4SrT-BODno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hLBi1OrDqy4DlF3nCIsUUwYt.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7Hk-n0ikbaf-XqwqX4qcmqcynk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SGc4ZvZL8Q8d6mx9MMaceWxB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
rwanrooy schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:54:
[...]

Dat ziet er netjes uit Mischa! Ook goed dat je de pulse contacten hebt aangesloten. Als ik nog ergens kan vinden of de COP ook via IR is uit te lezen dan zal ik dat zeker toevoegen aan de gateway. Uiteraard kun je dit zelf ook laten berekenen door Home Assistant als je daar de koppeling met het pulse contact legt en er een template op los laat.

Ik heb voor de ontwikkeling van de gateway zelf een 403 aangeschaft maar nog niet aangesloten op de verwarming. Doel is om dat ook te doen. Zit er overigens maar één koperen/messing buisdeel om op de waterleiding aan te sluiten bij of horen er twee bij te zitten? Ik heb het idee dat ik er één mis. Ik kan er ook niks over vinden in de handleiding.

Ik ben ook bezig geweest met een dashboard wat gebruikers kunnen aanschaffen als ze niet over home assistant beschikken. Een abonnement kost 14,95 per jaar waarmee de belangrijkste gegevens ook online zijn te raadplegen. Zulke dashboards zijn er nu voor alle gateways. Zie screenshot...[Afbeelding] [Afbeelding]
Dashboard ziet er netjes uit!

De pulse contacten heb ik wel aangesloten, maar er wordt in de Kamstrup standaard m3 water geregistreerd op beide pulse ingangen A en B. Veel is via het Set-up menu aan te passen en in te stellen, maar dit dan juist weer niet, hiervoor moet de METERTOOL HCW voor gebruikt worden. Dus voorlopig hoef je daar niet te veel effort in te steken ;) .

De CoP heb ik inmiddels al zelf berekend m.b.v. een Template en de kWh-meter die ik via modbus in Home Assistant heb. Heb hem zelfs 2x, 1e via Q=m*c*dT en 2e vervolgens via de vermogensmeting in de Kamstrup. Had nog niet direct in de gaten dat het actuele vermogen ook gewoon berekend werd in de Kamsrup.

De vraag van jou, m.b.t. de messing delen die er bij horen/zitten: Er zit 1 deel bij waar de flowsensor en een temperatuursensor in zit, deze is 110 of 130mm lang. Verder zat er bij mij nog een klein messing nippeltje bij met met 1/2'' buitendraad en m4 binnendraad (deze is dan in een T-stuk te monteren bijv.) waar de andere temperatuur sensor in gedraaid wordt, Maar er zijn meerdere vaianten waar de sensor in een afsluiter gestoken kan worden. Het is niet helemaal goed duidelijk in de manual te lezen, maar het staat er wel.

https://documentation.kam...96F3F1C9D5E348B5/?page=14

Werkt de Kamst-IR gateway ook op bijv de Kamstrup Multical 303? dat maakt het wellicht voor een hoop warmtepomp bezitters wat toegankelijker aangezien die wellicht net wat gunstiger geprijst is, hoewel de batterij daarvan wel weer wat minder lang mee gaat. De 403 van mij hang aan 230V.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
Impossibl3 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:53:
[...]

https://www.xn--zhler-pla...23-inklusive-1-Einbausatz

Dit is bijvoorbeeld een stuk beter geprijsd, maar even afwachten of deze ook uitgelezen kan worden met de Kamst-IR gateway @rwanrooy . Er zit in ieder geval ook gewoon een IR-sensor/zender op met de palletjes waar deze op vast geklikt kan worden.

Dit is in ieder geval de maat die je zou moeten hebben. Er zit zelfs een inbouwset bij wat normaliter rond de EUR40,- kost.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Voorlopig heb ik de warmtemeter draaien en heb hem in HA en Grafana. Niet via modbus, maar via de Kamst-IR Gateway. Moet nog het een en ander aanpassen, maar begin is er in ieder geval :) .

Het was of is eigenlijk te warm om de warmtepomp in bedrijf te hebben als het nog gewoon 22C is in huis, maar ja.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IW1wHle9uL1bLnDAd3mSBFLMrgI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XBdASBYhjvDVFGT6nnKtIOH5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZtYRLTUJ6MuWa7CWd8u3t2QWLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jkb8zC4WbYlEITsotmiojcMF.png?f=fotoalbum_large

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
mischa402 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:56:
Voorlopig heb ik de warmtemeter draaien en heb hem in HA en Grafana. Niet via modbus, maar via de Kamst-IR Gateway. Moet nog het een en ander aanpassen, maar begin is er in ieder geval :) .

Het was of is eigenlijk te warm om de warmtepomp in bedrijf te hebben als het nog gewoon 22C is in huis, maar ja.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kun je mij op weg helpen hoe vanuit HA de kamstrup data visueel weer te geven met bijv Grafana? Ik heb nu dit: Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bPz0Qgh/IMG-3835.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Zeker, maar wat wil je precies? Heb je wel al de influxDB en Grafana draaien op HA. Anders wordt het uiteraard best wel lastig.

Zou er zelf ook het actuele vermogen nog bij zetten.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipr312
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 03-11-2023
Hello,

I have MULTICAL® 603 I have connected it via the internet, and I got the IP address, but now I don't know what to do further to get the information or web console online, can anyone help me out here, you guys look like you have very experienced in this stuff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Pipr312 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:05:
Hello,

I have MULTICAL® 603 I have connected it via the internet, and I got the IP address, but now I don't know what to do further to get the information or web console online, can anyone help me out here, you guys look like you have very experienced in this stuff
Hi, I'm not sure what you really mean. I'm reading the information of the Kamstrup with the Kamst-IR gateway into Home Assistant.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karmusch
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:20
Esphome zou ook mijn voorkeur zijn om het in HA te krijgen. Is er een neer topic hiervan te volgen? Ik had al gezocht maar lastig om goede kamstup topics te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipr312
@mischa402 I mean that I have this device and I am not sure how to get the all the statistics.

we have a monitoring system here its monitoring all our network and stuff. so is it possible to connect this device with my internet connection and add the devices data to the monitoring system to monitor.

Thanks for the reply. please let me know if you required

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
Pipr312 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:29:
@mischa402 I mean that I have this device and I am not sure how to get the all the statistics.

we have a monitoring system here its monitoring all our network and stuff. so is it possible to connect this device with my internet connection and add the devices data to the monitoring system to monitor.

Thanks for the reply. please let me know if you required
I use Home Assistant to monitor it and import all the information from the KAMST-IR Gateway. I don't know what you use to monitor. As far as I know Smartgatways is developing an online dashboard to get all the values and information visible in a dashboard online.

For more information I think you better contact https://smartgateways.nl/ or try @rwanrooy

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipr312
@mischa402 is there any other way to use it via Internet? i don't use any Kamst-IR gateway. just the eathernet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwanrooy
Pipr312 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:55:
@mischa402 is there any other way to use it via Internet? i don't use any Kamst-IR gateway. just the eathernet
If you don't have home assistant, you can use the smart gateways online dashboard to monitor heat usage and other values. Just select the online dashboard subscription when putting the kamst-ir gateway in your shopping cart. If you have further questions on this, fill in the contact form on smartgateways.nl so I can give you more info about it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
Pipr312 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:55:
I don't have the 603, so I also don't have any clue how it would work with the ethernet. Sorry

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• camelrulez
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:29
Even een andere vraag. Ik lees mijn 603 nu uit via de IR poort icm HA. Werkt prima! Krijg echter slechts 2 cijfers achter de komma waardoor ik nog steeds geen nauwkeurig beeld heb van m’n verbruik. Weet iemand of dit een setting op de Kamstrup zelf is? Kon in HA verder nergens vinden waarbij dit in kon aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mischa402
camelrulez schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:49:
Even een andere vraag. Ik lees mijn 603 nu uit via de IR poort icm HA. Werkt prima! Krijg echter slechts 2 cijfers achter de komma waardoor ik nog steeds geen nauwkeurig beeld heb van m’n verbruik. Weet iemand of dit een setting op de Kamstrup zelf is? Kon in HA verder nergens vinden waarbij dit in kon aanpassen.
https://documentation.kam...AE5F1A7E254CD06B/?page=28

Wellicht heb je hier iets aan.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
camelrulez schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 19:49:
Ik heb ergens in een ander topic hier op het Tweakers forum gelezen dat iemand het voor elkaar heeft gekregen om een 603 meter 3 decimalen te laten tonen, door een monteur ingesteld. Ik wil dat ook, dus ik heb deze vraag uitgezet bij mijn leverancier voor de stadswarmte (Ennatuurlijk). Een antwoord hierop laat al erg lang op zich wachten...mocht er ooit reactie komen, zal ik dat laten weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mischa402
Gameboy schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:29:
[...]

Ik heb ergens in een ander topic hier op het Tweakers forum gelezen dat iemand het voor elkaar heeft gekregen om een 603 meter 3 decimalen te laten tonen, door een monteur ingesteld. Ik wil dat ook, dus ik heb deze vraag uitgezet bij mijn leverancier voor de stadswarmte (Ennatuurlijk). Een antwoord hierop laat al erg lang op zich wachten...mocht er ooit reactie komen, zal ik dat laten weten.
Voor degene die de meter in eigen beheer hebben, kunnen in het setup menu de instelling aanpassen. Wanneer de meter uit de transportmodus is, d.w.z. er is al een keer water doorheen gestroomd, is de setup-modus geblokkeerd. Deze kan weer geactualiseerd worden door de bovenkant van de meter even los te halen en er weer op vast te klikken. Vervolgens de play-knop (linker) ingedrukt houden totdat "Setup" in het display verschijnt. Dan de juiste plek in het menu zoeken. Hier kan je ook kiezen of je MWh, kWh, of GJ wilt en hoeveel decimalen. In de link een paar posts hierboven is de uitgebreide manual van de 603 te vinden.

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 07:43
[...]

Ik ben benieuwd naar de reactie, ik heb de verwarming nog niet aan dus zie alleen warm water verbruik. Ik gebruik het energy dashboard in HA in kWh en ben iedere keer weer verbaasd over piekjes op momenten dat de douche niet is gebruikt. Waarschijnlijk met aanzetten van de kraan in de keuken net de meter naar de volgende 0.01 GJ gesprongen. Een extra decimaal gaat mij dus ook helpen, ik zit ook bij ennatuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pipr312
i Have one more question if you can answer it that would be the great help @mischa402

How i can find Modbus unit ID or "Slave ID" in Multical 603?

[ Voor 5% gewijzigd door Pipr312 op 18-10-2023 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markweb4871
mischa402 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:25:
Zeker, maar wat wil je precies? Heb je wel al de influxDB en Grafana draaien op HA. Anders wordt het uiteraard best wel lastig.

Zou er zelf ook het actuele vermogen nog bij zetten.
Nee die heb ik nog niet draaien. Kan ik ergens een instructie vinden voor installatie icm HA? Wat ik eigenlijk wil zijn twee grafieken. Verbruik per dag, maand,jaar en een grafiek met daarin het actuele verbruik van de dag weergegven per uur.

Deze heb ik al gevonden maar weet niet of ik hiermee de data van de Kamstrup ingelezen krijg.
https://community.home-as...nity-add-on-grafana/54674

[ Voor 14% gewijzigd door markweb4871 op 18-10-2023 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impossibl3
@markweb4871 Je kan deze tutorial volgen van Everything Smart Home. De vraag is wel hoeveel historie per sensor data entry wil je houden? Als je alles wil houden is InfluxDB wat samenwerkt met Grafana een goed idee (groeit je opslag gigantisch). Lees dit artikel door waarin de verschillen worden uitgelegd en hoe je 2 databases naast elkaar draait. Als je alleen gedetailleerde cijfers wil voor laten we zeggen de laatste 10 dagen (kan je aanpassen t/m 31 dagen daarna wordt het instabieler) en historische cijfers voor week, maand, jaar gemiddeld kan je bij MariaDB blijven. Ook hoe je de installatie doet van MariaDB staat beschreven in het eerdere artikel.

De grafieken die je in Grafana ziet kan je ook verkrijgen door deze add-ons in HACS te installeren.

https://github.com/alexarch21/history-explorer-card
https://github.com/dbuezas/lovelace-plotly-graph-card
https://github.com/AmoebeLabs/flex-horseshoe-card

De Kamstrup wordt in HA als sensor ingelezen via de uitleesmodule van bijvoorbeeld Smart Gateways

[ Voor 10% gewijzigd door Impossibl3 op 18-10-2023 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mischa402
Pipr312 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:05:
i Have one more question if you can answer it that would be the great help @mischa402

How i can find Modbus unit ID or "Slave ID" in Multical 603?
Last 3 digits of the serial number. if the serial number end at e.g. 56480234 the slave ID would be 234, but if the last 3 digits is higher then 247 it's only the last two digits e.g. 56480248 the slave ID would be 48. end if the serial number ends 56480000 the slave address will be 247.

Hope that will help

Itho Daalderop Amber 95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• camelrulez
mischa402 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:39:
[...]

Voor degene die de meter in eigen beheer hebben, kunnen in het setup menu de instelling aanpassen. Wanneer de meter uit de transportmodus is, d.w.z. er is al een keer water doorheen gestroomd, is de setup-modus geblokkeerd. Deze kan weer geactualiseerd worden door de bovenkant van de meter even los te halen en er weer op vast te klikken. Vervolgens de play-knop (linker) ingedrukt houden totdat "Setup" in het display verschijnt. Dan de juiste plek in het menu zoeken. Hier kan je ook kiezen of je MWh, kWh, of GJ wilt en hoeveel decimalen. In de link een paar posts hierboven is de uitgebreide manual van de 603 te vinden.
Thanks! Zal eens kijken of dit werkt. Had tijdens het plaatsen de monteur al gevraagd naar meer decimalen, maar die had geen idee. Zal dit weekend eens proberen hem uit transportmodus te krijgen. Ding leek op eerste oogpunt niet verzegeld o.i.d. dus dat biedt hoop (eigendom van Ennatuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
camelrulez schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:24:
[...]

Thanks! Zal eens kijken of dit werkt. Had tijdens het plaatsen de monteur al gevraagd naar meer decimalen, maar die had geen idee. Zal dit weekend eens proberen hem uit transportmodus te krijgen. Ding leek op eerste oogpunt niet verzegeld o.i.d. dus dat biedt hoop (eigendom van Ennatuurlijk).
Als dit kan zonder een verzegeling te verbreken, dan ben ik erg benieuwd naar je resultaat! Ik wil ook graag de afgenomen energie in 3 decimalen kunnen zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelrulez
Gameboy schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:14:
[...]

Als dit kan zonder een verzegeling te verbreken, dan ben ik erg benieuwd naar je resultaat! Ik wil ook graag de afgenomen energie in 3 decimalen kunnen zien ;)
Had het helaas mis. Meter kon wel van de houder af, maar je moet hem echt open halen lijkt. Aan de zijkanten zitten 2 Kamstrup stickertjes zag ik. Denk dat dit de verzegeling is. Kortom: Ennatuurlijk nogmaals gaan stalken… Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental Theo
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-10-2024
Goed intiatief :) , heb je misschien een update?
Over enkele weken ben ik zelf aan de beurt, heb nu een 601 welke ik uitlees via IR en vervolgens met mqtt naar HA, als ik het goed begrijp werkt dit met een 603 identiek. Meen me te herinneren dat Kamstrup 2 protocollen in gebruik had, zal moeten blijken of de 603 hetzelfde protocol mee gekregen heeft. Communicatie via Mbus klinkt als een potentiele verbetering t.o.v. IR. Er waren modellen waarbij de meter normaal gesproken in slaapmodus viel waarbij de IR communicatie inactief werd. UIt de slaap houden heeft uiteraard negatieve impact op de batterijduur, mogelijk geldt dit niet voor de MBus.
Begrijp ik het goed dat de MBus .module voor klanten van Ennatuurlijk door de monteur kan worden toegevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Mental Theo schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:17:
[...]

Over enkele weken ben ik zelf aan de beurt, heb nu een 601 welke ik uitlees via IR en vervolgens met mqtt naar HA, als ik het goed begrijp werkt dit met een 603 identiek. Meen me te herinneren dat Kamstrup 2 protocollen in gebruik had, zal moeten blijken of de 603 hetzelfde protocol mee gekregen heeft. Communicatie via Mbus klinkt als een potentiele verbetering t.o.v. IR. Er waren modellen waarbij de meter normaal gesproken in slaapmodus viel waarbij de IR communicatie inactief werd. UIt de slaap houden heeft uiteraard negatieve impact op de batterijduur, mogelijk geldt dit niet voor de MBus.
Begrijp ik het goed dat de MBus .module voor klanten van Ennatuurlijk door de monteur kan worden toegevoegd?
Jazeker, gisteren is er weer een bestelling gedaan voor twee printjes bij een printboer. Hopelijk doet hij het nu wel goed (we zitten op versie 1.3 ;) ). Overigens kost dit nog steeds batterij, ik weet niet exact hoe het zit, maar dit is de reden dat we een switch hebben toegevoegd waarmee het uitlezen aan en uit gezet kan worden. Via een automatisering start ik dan vervolgens alleen het uitlezen als de interne pomp van mijn warmtepomp draait. En die lees ik dan weer uit via modbus op een ander PCBtje 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 15:25
Mental Theo schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:17:
[...]

Ik heb hier een paar weken geleden contact over gehad met de klantenservice(errug trage reactietijd trouwens), dit doen ze niet meer :( Dit was onderdeel van een pilot en nu willen ze zo snel mogelijk alle meters vervangen, ook een eigen module er in laten zetten was geen optie. Voor nu lijkt IR-uitlezing de enige optie. hopelijk meer succes mee dan de uitlezing op de 402 die ik nu heb. :/

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CP1977
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 18:30
Loekie schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:49:
[...]

Ik heb hier een paar weken geleden contact over gehad met de klantenservice(errug trage reactietijd trouwens), dit doen ze niet meer :( Dit was onderdeel van een pilot en nu willen ze zo snel mogelijk alle meters vervangen, ook een eigen module er in laten zetten was geen optie. Voor nu lijkt IR-uitlezing de enige optie. hopelijk meer succes mee dan de uitlezing op de 402 die ik nu heb. :/
Wel weer typisch ennatuurlijk, veel mails over besparen, maar meter=weten dat willen ze dan weer liever niet :( ze komen niet verder dan 1 keer per maand meterstanden doorsturen, gemiste kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BobV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 15:44
Ik heb niet heel lang geleden ook de Kamstrup gekregen, en heb inmiddels een mooie module hangen om via IR de data uit te lezen. Deze data is zelfs nauwkeuriger dan wat het display kan laten zien, dus ik ben er blij mee. :)

Gebaseerd op een tweetal repositories (https://github.com/cenobitedk/esphome_multical402 en fork daarvan, https://github.com/htvekov/esphome_multical402), waarbij ik de configuratie maar een klein beetje heb hoeven aanpassen, zie https://github.com/bobvandevijver/esphome_multical402 voor de wijzigingen.

Als onderdelen een Wemos D1 Mini gehaald, en gecombineerd met een simpele IR-unit van ebay: https://www.ebay.nl/itm/275076138187. Werkt als een trein, al kan ik de montage misschien nog een beetje verbeteren :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ID4pTvjQthUKeVmfI_VVsOJ9ZIE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZtlWPveX7wKpIZ5DOrSXYhr.jpg?f=fotoalbum_large

PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?sid=96760

• Loekie
Voor de mensen die een nieuwe meter van ennatuurlijk hebben ontvangen, komt deze met een spanningsadapter?

Achtergrond van de vraag is dat de huidige meter(multical 402) deze niet heeft en ook geen uitlezing mogelijk is optisch, als deze op netspanning aangesloten wordt kan een hogere resolutie van metingen gedaan worden(er wordt nu gedouched, warm water uit kraan voor koken, er wordt nu verwarmd), of is een batterijgevoede kamstrup net zo nauwkeurig en uitleesbaar?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Loekie schreef op donderdag 14 december 2023 @ 15:07:
Voor de mensen die een nieuwe meter van ennatuurlijk hebben ontvangen, komt deze met een spanningsadapter?

Achtergrond van de vraag is dat de huidige meter(multical 402) deze niet heeft en ook geen uitlezing mogelijk is optisch, als deze op netspanning aangesloten wordt kan een hogere resolutie van metingen gedaan worden(er wordt nu gedouched, warm water uit kraan voor koken, er wordt nu verwarmd), of is een batterijgevoede kamstrup net zo nauwkeurig en uitleesbaar?
Ennatuurlijk levert geen meters met externe voeding. Ze willen niet afhankelijk zijn van iets waar een gebruiker eenvoudig mee kan "klooien", door die voeding eruit te halen. Er zit dus nog steeds alleen een batterij in.

Qua uitlezen kun je een IR oog gebruiken, net als de voorgaande versies. Er komt niet standaard een extra module mee voor uitlezen, zoals M-Bus (Wired). Daar heb ik wel om verzocht, maar dat schijnt alleen tijdens een pilot-project te zijn geleverd, en nu (mogelijk) niet meer...wat wel jammer is.

De resolutie is hetzelfde, 2 decimalen in de GJ eenheid. Ook dat zou op verzoek naar 3 decimalen moeten kunnen, dat kost niets extra aan vermogen of wat dan ook. De interne data-registers slaan gewoon een integer van 7 decimalen op, waar je dan de komma laat zien maakt niet uit. Maar ook dat is nog niet gelukt hier, een reactie op mijn bericht(en) laat al lang, heel erg lang op zich wachten.

Kortom: behalve een nieuwe meter die ze zelf eenvoudiger op afstand kunnen uitlezen, verandert er weinig voor eindgebruikers.

Behalve dan dat deze meter een onhandigere positie heeft voor het IR oog, en geen magneet meer die hem op zijn plek houdt...je zult dus iets creatiefs moeten doen om dat IR oog op zijn plek/positie te houden... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
Hier is de meter inmiddels geplaatst, zal later eens kijken of ik het optische lees-oog aan de praat krijg. Bij de 402 was dat geen succes. Troubleshooten bleek daar erg lastig omdat de lezer dat moet initieren, maar voldoende repo's online om uit te putten ;)
De monteur was in ieder geval zo vriendelijk de meter aan de muur te schroeven zodat deze stabiel hangt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theswitch
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:49
Net ook de 603 gekregen. De monteur wou niet meewerken voor het setup menu helaas. Dus ga ook wel even een berichtje sturen naar ennatuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepaa
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-06 12:01
Hier ook een 603 geplaatst als vervanger van de MC66. Deze laatste las ik uit met een Hichi IR lesekopf en de repo; golles/Home-Assistant-Sensor-MC66C. Liep als een zonnetje.
Nu probeer ik de 603 uit te lezen met de zelfde IR sensor en de repo; golles/ha-kamstrup_403 maar zonder resultaat.
In de logging krijg ik de melding; Finished update, No readings from the meter. Please check the IR connection.
Ik heb de serial timeout al diverse malen aangepast, maar helaas. Dus denk ik dat het aan de positie van de IR sensor ligt, ook hier diverse malen aangepast maar zonder resultaat. Heeft hier iemand de gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelrulez
Ik heb het IR oogje nu ondersteboven hangen als ik me niet vergis. Dus met de kabel naar boven wijzend. Wellicht helpt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepaa
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-06 12:01
Die tip kreeg ik ook van de monteur die de meter geplaatst heeft. Maar begrijp ik het goed dat het bij jou wel werkt? Met dezelfde software van golles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelrulez
Ik gebruik inderdaad ook die van Golles icm een 603. Deed het vrij gemakkelijk als ik het me goed herinner. Kwestie van USB poort aanwijzen en gaan met die banaan. Geen idee meer waar ik mijn IR oogje vandaan heb trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filibuster
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-08 15:35
Ik was een beetje aan het experimenteren met rrtl-sdr en zag dat er uit mijn door Ennatuurlijk geplaatste 603 ook wireless m-bus berichten komen. Niet alleen die van mij maar ook die van alle buren zie ik voorbij komen. Zit geen data in maar alleen deze korte telegram berichten. Iemand een idee of je hier meer mee kunt?

Onderstaande ontvangen via rtl_sdr -f 868.95M -> rtl_wmbus -> wmbusmeters

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Received telegram from: 85107393
          manufacturer: (KAM) Kamstrup Energi (0x2c2d)
                  type: Heat meter (0x04)
                   ver: 0x35
                device: rtlwmbus[]
                  rssi: 13 dBm
                driver: kamheat
telegram=|_09472D2C937310853504|+119

Er is ook een meter in de buurt die wel data verstuurd maar die is versleuteld met een AES sleutel. Dit helaas niet mijn meter:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Received telegram from: 80523227
          manufacturer: (KAM) Kamstrup Energi (0x2c2d)
                  type: Heat meter (0x04) encrypted
                   ver: 0x35
                device: rtlwmbus[]
                  rssi: 10 dBm
                driver: kamheat
telegram=|_33442D2C2732528035048D207F557E3722F54AFDDC466F2858D1D659E8156F386372CDC9E059ADF10D85B49E197371B28C63306F|+170

Gedecodeerd telegram via wmbusmeters

Is er iemand hier die zich verdiept heeft in de mogelijkheden die er via deze wireless m-bus zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door filibuster op 16-06-2024 11:53 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
[...]

Nou, na lang, heel, heeeeel lang wachten, is vandaag eindelijk een monteur langs geweest op aansturen van Ennatuurlijk (eigenlijk Veolia) (het kon tijdens een reguliere buurtronde ingepland worden).

De wired M-Bus module is wel geplaatst (kostte nog geen 5 minuten), maar het instellen van de resolutie naar 3 decimalen is helaas niet gedaan. Daarvoor had de beste monteur niet de juiste tool(s) bij de hand naar eigen zeggen. Hij was blijkbaar ook niet op de hoogte van dit verzoek, ondanks dat ik dit meermaals bij Ennatuurlijk heb aangekaart als wens.

Naja, gezien de tijd die het nu al heeft gekost ga ik dat niet verder op de spits drijven, dat kost me alleen maar frustratie voor een kleine nice-to-have...maar wel een minpuntje voor Ennatuurlijk.

De M-Bus module lijkt standaard bereikbaar te zijn op het M-Bus adres wat overeenkomt met het laatste cijfer van het serienummer van de meter. Als je dus een meter met serienummer "12345678" hebt, dan zou het M-Bus adres waarschijnlijk "8" zijn...

Uitlezen gaat prima, er komen 30 data-velden terug met daarin alles wat ik wil weten (en meer!) ;) Nu nog in HA opnemen en dan ben ik er wel weer even klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteAss
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-09 18:23
MIjn Kamstrup 603 van Ennatuurlijk moet nog geplaatst gaan worden. Ik heb de boot afgehouden omdat ik deze meter ook uit wil kunnen lezen.

Het is me echter niet duidelijk of via MBus of via Modbus ook gelukt is. Is dit het geval?
(En of ik de monteur bereid krijg om dit mogelijk te maken.)

Wat zijn uiteindelijk de mogelijkheden? De meesten hier lezen uit via IR. Hierbij moet ik de monteur dus vragen om de meter op 3 decimalen nauwkeurig uitleesbaar te laten zetten.
mischa402 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:39:
[...]
...de bovenkant van de meter even los te halen en er weer op vast te klikken. Vervolgens de play-knop (linker) ingedrukt houden totdat "Setup" in het display verschijnt. Dan de juiste plek in het menu zoeken. Hier kan je ook kiezen of je MWh, kWh, of GJ wilt en hoeveel decimalen. In de link een paar posts hierboven is de uitgebreide manual van de 603 te vinden.
Wat ik uit de handleiding opmaak is dat er een ccc code opgegeven moet worden. Tabel is voor mij niet helemaal duidelijk. Kansje dat de monteur weet wat dit moet zijn echter heb ik liever wat meer zekerheid. Weet hier iemand wat dit zou moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

WhiteAss schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:03:
MIjn Kamstrup 603 van Ennatuurlijk moet nog geplaatst gaan worden. Ik heb de boot afgehouden omdat ik deze meter ook uit wil kunnen lezen.

Het is me echter niet duidelijk of via MBus of via Modbus ook gelukt is. Is dit het geval?
(En of ik de monteur bereid krijg om dit mogelijk te maken.)

Wat zijn uiteindelijk de mogelijkheden? De meesten hier lezen uit via IR. Hierbij moet ik de monteur dus vragen om de meter op 3 decimalen nauwkeurig uitleesbaar te laten zetten.

[...]

Wat ik uit de handleiding opmaak is dat er een ccc code opgegeven moet worden. Tabel is voor mij niet helemaal duidelijk. Kansje dat de monteur weet wat dit moet zijn echter heb ik liever wat meer zekerheid. Weet hier iemand wat dit zou moeten zijn?
Als je wired MBus hebt op de meter heb ik in elk geval een ESPHome hardware oplossing om hem uit te lezen waarschijnlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteAss
Maar daarvoor heb ik wel hulp nodig van de monteur. Toegang tot de connectors zit volgen mij verzegeld.

[ Voor 9% gewijzigd door WhiteAss op 08-11-2024 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:53
WhiteAss schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:12:
Maar daarvoor heb ik wel hulp nodig van de monteur. Toegang tot de connectors zit volgen mij verzegeld.
Ik heb een 403 en lees die uit via IR van SmartGateway, gebruik MQTT om te pushen en dan te lezen in Home Assistant, werkt prima. Hier een voorbeeld van de Rest API

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTnEcMuqPV6oezzlKRBjuFdDyFU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zuyi0Koj9ZboWPOw11sTB6sG.png?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
WhiteAss schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 15:12:
De kans dat je een M-Bus module erin hebt of krijgt, lijkt nihil. Ennatuurlijk heeft ooit een proef-trajectje gehad met M-Bus modules, maar die is ook allang weer gestopt.

Zoals je in mijn laatste reactie kan lezen, heeft het heel erg veel aandringen en geduld vereist om überhaupt nog iemand langs te krijgen voor het plaatsen van de M-Bus wired module.

En ondanks dat ik ook elke keer had aangedrongen om 3 decimalen te laten tonen, was dat mislukt. De monteur had niet de juiste apparatuur bij zich om dat in de meter in te stellen. Ik heb dat dus laten varen, geen zin om die molen nog een keer door te gaan.

Maar uitlezen via M-Bus kan dus, de plaatsing van de module wordt gedaan met een signaaldraad die naar buiten de meter wordt geleid. Die kun je aansluiten op een M-Bus master om uit te lezen.

Maar goed, de kans dat je dit via M-Bus voor elkaar krijgt acht ik niet groot. ;)

Je kunt je beter voorbereiden om de meter met een IR oog uit te lezen, dat werkt op zich ook goed genoeg, maar er zit geen magneet in de meter om het IR oog op zijn plek te houden. Dus moet je dan een houder maken, of hobbyen met elastiek of tape, of...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteAss
@Gameboy Tja, Die M-Bus aansluiting zou haalbaar moeten zijn. Ennatuurlijk doet op het moment erg z'n best om mij te overtuigen om de deur een keer voor ze te openen (en ik kan erg goed zeuren ;)). Vraag is echter of IR niet gewoon voldoet.

@Tijgerkracht De waarde achter "Heat_energy" is de totaal gemeten afname in GJ met dus 3 cijfers achter de komma? Wat is de uitlees resolutie (aantal keren per uur/minuut)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
WhiteAss schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:03:
@Gameboy Tja, Die M-Bus aansluiting zou haalbaar moeten zijn. Ennatuurlijk doet op het moment erg z'n best om mij te overtuigen om de deur een keer voor ze te openen (en ik kan erg goed zeuren ;)). Vraag is echter of IR niet gewoon voldoet.

@Tijgerkracht De waarde achter "Heat_energy" is de totaal gemeten afname in GJ met dus 3 cijfers achter de komma? Wat is de uitlees resolutie (aantal keren per uur/minuut)?
Elke 30 sec, maar kun je ook op 10 sec zetten

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-09 15:29
Mijn 603 lijkt na een jaar gebruik niet meer te werken… display doet niks meer en krijg niks door via modbus.

Batterij? (Toch raar na een jaar)
Hoe vervang ik die? (Schroevendraaier peuren onder de zegels?)
Of is er een truukje om het aan de praat te krijgen? (Reset ofzo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
studiostevus schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:01:
Mijn 603 lijkt na een jaar gebruik niet meer te werken… display doet niks meer en krijg niks door via modbus.

Batterij? (Toch raar na een jaar)
Hoe vervang ik die? (Schroevendraaier peuren onder de zegels?)
Of is er een truukje om het aan de praat te krijgen? (Reset ofzo?)
Als je een verzegelde meter hebt, ga ik er vanuit dat het niet eentje in je eigendom is, maar van je warmteleverancier?

In dat geval niet zelf klooien, maar een melding maken van een niet-werkende meter. Ze hebben er zelf ook nogal een belang bij om jouw verbruik te kunnen meten...

Indien deze meter wel volledig jouw eigendom is, dan zou je wellicht de handleidingen op de site van Kamstrup kunnen doornemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-09 15:29
Is wel mijn eigendom, moet zeggen dat de handleiding lijkt op die van een happy meal speeltje. Echt praktisch is hij niet. Ik zal wel eens gaan peuteren om te zien of ik hem open krijg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Is elke multical 303 ook uit te lezen met (evt Wireless) mbus / modbus / ... ?

Of kan ik op de meter specifiek iets lezen om te zien welke opties hij heeft?

Of moet je voor de 303 een aparte module kopen?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musictelevision
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-09 00:24
Beste Tweaker vrienden,

In het verleden heb ik met een Rpi en een USB-aansluiting de IR-setup werkend gehad met de Kamstrup 603.
Nu de Pi aan de verkeerde kant van het gras is gaan liggen wil ik dit oplossen middels een ESP32 en het liefst ook met ESP-Home. Diezelfde ESP wil ik dan ook gaan gebruiken om via DSMR de meterstanden uit te lezen.

Dit zou mogelijk moeten zijn via KMP (https://esphome.io/components/sensor/kamstrup_kmp/)

Hiervoor heb ik besteld:
- ESP32-S3
- IR-oog (https://nl.aliexpress.com/item/1005004605395145.html)

Allereerst hoopte ik dat ik via de USB-C poort mijn USB-lezer kon aansluiten. Dat werkte helaas niet goed waardoor ik het bovenstaande IR-oog heb gekocht.

Deze heb ik als volgt aangesloten:
DCD -- 5v
RXD -- GPIO17
TXD -- GPIO18
GND -- GND

Echter krijg ik er geen signaal doorheen op de 1 of andere manier. Ik zie wel licht in 1 van de ogen.
Uiteraard heb ik TXD en RXD al een aantal keer omgewisseld. Dit heeft geen effect.
De melding die ik hiermee krijg is :
Received invalid message (prefix mismatch received 0x80, expected 0x40)
Als ik de debug aanzet zie ik het volgende:
code:
1
2
[17:10:41][D][uart_debug:158]: >>> "\x80?\x10\e\xF9\x00<\x00D\x00c\x00q\x03\xE9\x03\xEC\x1A\xAA\r"
[17:10:42][D][uart_debug:158]: <<< "\x80?\x10\e\xF9\x00<\x00D\x00c\x00q\x03\xE9\x03\xEC\x1A\xAA\r"

Ditzelfde zie ik ook als ik de lezer van de kamstrup afhaal, dus er lijkt niets doorheen te komen op de 1 of andere manier.

De config in ESP-Home is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
uart:
  - id: uart_bus
    tx_pin: GPIO17
    rx_pin: GPIO18
    baud_rate: 115200
    parity: NONE
    stop_bits: 2

sensor:
  - platform: kamstrup_kmp
    heat_energy:
      name: Heat Energy
    power:
      name: Heat Power
    temp_diff:
      name: Heat Temperature Difference
    flow:
      name: Heat Flow
    custom:
      - name: Custom Heat Energy
        command: 0x003C
      - name: Custom Heat Power
        command: 0x0050
    update_interval: 10s

Ook heb ik geprobeerd de seriële poort door te zetten naar IP (https://github.com/oxan/esphome-stream-server),
en deze dan uit te lezen met HA-Kamstrup_403 (https://github.com/golles...p_403/blob/main/README.md)
Dit had ook geen effect en resulteerde in dezelfde logging.
code:
1
2
3
4
5
6
external_components:
  - source: github://oxan/esphome-stream-server

stream_server:
   uart_id: uart_bus
   port: 1234

Ongetwijfeld doe ik hier iets fout. Maar wat weet ik nog niet.
Hebben jullie hier een idee over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
In de omschrijving zie ik 300/600/1200/2400/4800/9600/19200bps.
Dus daar gaat het al mis.

Hier zitten ze op 1200 baud
https://github.com/cfeens...-multical-hardware#readme

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-08-2025 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musictelevision
AUijtdehaag schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 20:11:
In de omschrijving zie ik 300/600/1200/2400/4800/9600/19200bps.
Dus daar gaat het al mis.

Hier zitten ze op 1200 baud
https://github.com/cfeens...-multical-hardware#readme
Die heb ik vanuit de betreffende config ook overgenomen idd. Inclusief de 2 stop-bits.
Maar ook dat had helaas geen succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
musictelevision schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 23:40:
[...]

Die heb ik vanuit de betreffende config ook overgenomen idd. Inclusief de 2 stop-bits.
Maar ook dat had helaas geen succes.
Waarom koop je niet gewoon zo'n ding?
https://smartgateways.nl/...cal-en-flowiq-meter-slim/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musictelevision
het heet hier Tweakers, niet Buyers
Pagina: 1