• MajaMestreech
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:22
Aangezien we nu 2 EV's hebben, ben ik meer en meer aan het denken om over te stappen op een Energie maatschappij met een Dynamisch contract. Zeker nu ik net zie dat vanaf 0:00 uur het tarief morgen 0 ct is (dus 20 ct inclusief belasting en kosten). Komt zeker door de harde wind.
We hebben geen gas meer, wel warmtepomp. Is er nu verschil tussen de diverse aanbieders voor het zo goedkoop mogelijk laden van je EV?

[ Voor 3% gewijzigd door MajaMestreech op 21-12-2023 22:27 ]

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:03

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

MajaMestreech schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:26:
Aangezien we nu 2 EV's hebben, ben ik meer en meer aan het denken om over te stappen op een Energie maatschappij met een Dynamisch contract. Zeker nu ik net zie dat vanaf 0:00 uur het tarief morgen 0 ct is (dus 20 ct inclusief belasting en kosten). Komt zeker door de harde wind.
We hebben geen gas meer, wel warmtepomp. Is er nu verschil tussen de diverse aanbieders voor het zo goedkoop mogelijk laden van je EV?
Nee het meeste van de prijs wordt bepaald door de vaste kosten per maand en de opslag per kwh, beiden terug te vinden in de topic start.

Nu zijn er wel enkele partijen aan het experimenteren met onbalansprijzen... maar dat zou ik nog even buiten beschouwing laten, en zien als een next step als de dynamische prijzen bevallen.

Verder is er geen verschil, als je zelf energie opwekt met zonnepanelen, dan is er iets meer om naar te kijken.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:19
Heb ook een Zonneplan overzichtje gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eh_kgNbK4pn6d6JC4IEbdg3WiaY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jxn43bycnUudDIM055OG7ReX.png?f=fotoalbum_large

Mijn auto was gisteren nog 77% vol, heb hem niet meer geladen tijdens het goedkoper tarief van afgelopen nacht...Binnen paar maanden krijg ik een auto met een kleinere accu = vaker laden, dan ben ik er wellicht weer iets vaker mee bezig, al blijft 1x per weer aftoppen voldoende.

EDIT: ook vannacht weer goedkoop. Ik top hem even af van 68% naar 90%.

[ Voor 5% gewijzigd door Card Nox op 23-12-2023 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Wat klopt hier niet???

De stroom vandaag is max 15,x ct.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YdSLtBkj3jXgUJ2359RqdEJiqg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XbcA8GMgBpfPXg62vuOufSJ9.png?f=fotoalbum_large

Mijn kosten zijn echter 17,3ct.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOPq0FCOtogQucBJXSaYXISWe8M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wMmnCPlFfaOiut3At4aWpv5L.png?f=fotoalbum_large

Wat mis ik hier? Is dit de opslag van Zonneplan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:52

de Peer

under peer review

Card Nox schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:46:
Wat klopt hier niet???

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gewoon nog het 2023 belastingtarief denk ik. Beetje geduld hebben dus ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Kennis delen > DM

Topicstarter
Card Nox schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:46:
Wat klopt hier niet???

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zie ook Jitse H in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.", er is al melding van gemaakt bij Zonneplan.

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:55
Ik heb de laatste paginas doorgenomen en als ik het samenvat zou je met een dynamisch tarief met flink wat sturing uitkomen op ~25-26cent als je een EV hebt?

Ik heb momenteel nog een vast contract van 3 jaar met dal 29.5 en normaal 33.5 cent (2023 tarieven).

Wij krijgen binnenkort een EV. Zouden jullie dit contract openbreken en voor dynamisch gaan?

Als ik even heel snel reken, 29,5 - 26 = 3.5 cent. Bij een verbruik van 6000kwh maakt dit 210 euro. Met het risico dat de prijzen ook hoger kunnen worden.

Ik heb een goedkope (150euro) 3 fasen laadpaal, dus zou dan handmatig met de auto moeten gaan sturen.

Zijn jullie nou veel tijd kwijt met het sturen van energie vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
@michaeltb, die prijzen zijn voor het hele huishouden (denk ik, die van mij wel in ieder geval). Over het algemeen is EV laden wel wat goedkoper aangezien je het (meestal) vrij simpel kunt sturen. De afgelopen weken heb je zeker niet meer dan 20ct hoeven te betalen.

Ik stuur handmatig omdat we niet zoveel rijden (denk dat ik hem 4x per maand even inplug wanneer het goedkoop is). Dat is een paar minuten "werk".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcdelange123
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 06-10 18:35
Heeft er iemand ervaring met de Easee Homee lader i.c.m Jedlix of Stekker.app?
Hoe moet de laadpaal worden ingesteld? Als ik hem op schema of uitgestelde start zet dan start die niet, als ik schema of uitgestelde start uitzet dan begint die altijd gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:58
Mijn situatie is als volgt:
  • 2x Tesla M3
  • zonnepanelen
  • Zappi V2 lader op 3x16A met loadbalancing
  • ShellRecharge lader op 3x16A met loadbalancing
  • Warmtepomp met loadbalancing
  • Dynamische tarieven
  • Home Assistant
Ik ben nu al een tijdje opzoek naar een methode om beide auto’s op basis van dynamische tarieven te laden, maar dan ook gekoppeld aan de instelbare vertrektijd en SoC van de auto (minimum SoC bij thuiskomst en maximum SoC voor vertrek).

Ik heb al gekeken naar een aantal apps zoals Jedlix, Stekke app, ANWB slim laden etc, echter al deze app’s kunnen slechts omgaan met één auto en houden geen rekening met gelijktijdig laden van beide auto’s.
Wie heeft er een handige oplossing voor deze situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:40

bert pit

asdasd

marcdelange123 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:44:
Heeft er iemand ervaring met de Easee Homee lader i.c.m Jedlix of Stekker.app?
Hoe moet de laadpaal worden ingesteld? Als ik hem op schema of uitgestelde start zet dan start die niet, als ik schema of uitgestelde start uitzet dan begint die altijd gelijk.
Ik heb de Easee home op 3X16 Amp en de tesla MY. Diverse scenario's heb ik uitgeprobeerd en de Equalizer
heb ik uitgezet omdat die te vaak op één fase ging laden.

Ik stel niets in op de auto, kijk wanneer het laden goedkoop is (meestal tussen 01 en 06 uur 's-nachts). Dat stel ik op de App van Easee in bij Schema | Vertraagde Start, daarna kabel er in en klaar. Omdat de app al ingesteld staat op vertraagde start, begint het laden dus nooit direct, tenzij je om 01.00 uur thuiskomt.

Ook heb ik de app Stekker geprobeerd, dat ging aanvankelijk goed, maar een paar keer werd slechts op één fase geladen, waardoor dat te langzaam ging voor de goedkope uren. Mail gestuurd naar stekker, nooit meer iets gehoord. App Stekker heeft een eenvoudige installatie, een paar wachtwoorden ingeven en klaar.

[ Voor 9% gewijzigd door bert pit op 04-01-2024 22:28 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-10 14:50

mattijssch

Model 3 LR

Mars2020 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:06:
Ik heb al gekeken naar een aantal apps zoals Jedlix, Stekke app, ANWB slim laden etc, echter al deze app’s kunnen slechts omgaan met één auto en houden geen rekening met gelijktijdig laden van beide auto’s.
Wie heeft er een handige oplossing voor deze situatie?
Is het hoofdprobleem waar je een oplossing voor zoekt dan dat beide auto's niet tegelijk op 3x16A geladen kunnen worden omdat je aansluiting daarvoor te klein is en dat de auto's bij tegelijk laden dan dus beiden niet op tijd vol zitten omdat de loadbalancers daar een stokje voor gestoken hebben?
Of is je hoofdprobleem dat je niet in 1 app 2 verschillende auto's kunt bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
mattijssch schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:58:
[...]

Is het hoofdprobleem waar je een oplossing voor zoekt dan dat beide auto's niet tegelijk op 3x16A geladen kunnen worden omdat je aansluiting daarvoor te klein is en dat de auto's bij tegelijk laden dan dus beiden niet op tijd vol zitten omdat de loadbalancers daar een stokje voor gestoken hebben?
Of is je hoofdprobleem dat je niet in 1 app 2 verschillende auto's kunt bedienen?
Het eerste. Ik heb een 3x25A aansluiting en als beide auto’s samen gaan laden dan zal bij beiden de loadbalancing aanspreken. Daarnaast heb ik ook nog de warmtepomp en ook die heeft loadbalancing.
Opzich zal de wtp niet altijd op vol vermogen werken dus er kan best één auto op datzelfde moment gaan laden. Ik denk echter dat als beide auto’s samen gaan laden dat er dan een conflict gaat ontstaan met de loadbalancing van de wtp en auto’s.

Op dit moment heb ik de laadmomenten van de auto’s zelf zo ingesteld dat ze na elkaar gaan laden, maar ik wil dit dus eigenlijk automatisch laten lopen obv tarieven, vertrektijd en gewenste SoC.
Op zich werkt de regeling van de wtp al autonoom obv uurtarieven. Het gaat dus puur om de aansturing van de auto’s.
Wellicht is er een app of een automatisering in HA die hiermee om kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duurzaamautolad
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 06-01-2024
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 06-01-2024 12:11 . Reden: Dit valt onder verkoop middels bedrijf en dat is niet toegestaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
Beste Duurzaamautolad,

Ik ben opzoek naar een oplossing voor mijn bestaande situatie en ik ben niet opzoek naar een nieuwe lader.
Overigens heb ik al een Zappi en deze biedt naar mijn idee veel meer mogelijkheden dan de Zaptec (Overigens lijkt jullie naam " Zaptec" wel heel veel op die van Zappi).

[ Voor 53% gewijzigd door Notna op 06-01-2024 12:12 . Reden: Quote knip ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-10 04:11
bert pit schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 22:24:
[...]

Ik heb de Easee home op 3X16 Amp en de tesla MY. Diverse scenario's heb ik uitgeprobeerd en de Equalizer
heb ik uitgezet omdat die te vaak op één fase ging laden.

Ik stel niets in op de auto, kijk wanneer het laden goedkoop is (meestal tussen 01 en 06 uur 's-nachts). Dat stel ik op de App van Easee in bij Schema | Vertraagde Start, daarna kabel er in en klaar. Omdat de app al ingesteld staat op vertraagde start, begint het laden dus nooit direct, tenzij je om 01.00 uur thuiskomt.

Ook heb ik de app Stekker geprobeerd, dat ging aanvankelijk goed, maar een paar keer werd slechts op één fase geladen, waardoor dat te langzaam ging voor de goedkope uren. Mail gestuurd naar stekker, nooit meer iets gehoord. App Stekker heeft een eenvoudige installatie, een paar wachtwoorden ingeven en klaar.
De easee charge heeft toch ook de functie mbt dynamisch laden? Tevens konden meerdere laadpunten met elkaar onderling praten om de loadbalancing te regelen, of heb ik dat verkeerd gelezen?

https://easee.com/nl/producten/diensten/app/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijssch

mattijssch

Model 3 LR

E.D. schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:38:
[...]

De easee charge heeft toch ook de functie mbt dynamisch laden? Tevens konden meerdere laadpunten met elkaar onderling praten om de loadbalancing te regelen, of heb ik dat verkeerd gelezen?

https://easee.com/nl/producten/diensten/app/
Ik denk dat 2 laadpalen van eenzelfde leverancier inderdaad al zouden kunnen helpen bij het voorkomen van conflicten. Want je wilt niet dat je maar random moet afwachten welke stroomvreter als eerste afschakelt.

Een andere optie is, dat je het maximale vermogen waarmee geladen wordt bij beide laadpalen standaard op bijvoorbeeld 10A zet.
In dat geval leert een app als Jedlix (bijvoorbeeld) dat je auto niet met 11kW geladen zal worden, maar slechts met 7kW en houdt daar dus rekening mee bij het bepalen van je ideale schema per auto zodat je 's morgens wel beide auto's naar wens opgeladen hebt en ook de warmtepomp heeft kunnen draaien.

In een bijzondere situatie (als je echt een keer sneller moet laden met 1 van je auto's) kan je dan eventueel de laadsnelheid eenmalig verhogen naar 16A/11kW.
Bij Tesla kan je de laadsnelheid (Amperage) makkelijk in de auto regelen, ik weet niet of je dit bij jouw auto's ook kan, anders zou ik kijken of je het in de instellingen van je laadpaal kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
mattijssch schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:59:
[...]

Ik denk dat 2 laadpalen van eenzelfde leverancier inderdaad al zouden kunnen helpen bij het voorkomen van conflicten. Want je wilt niet dat je maar random moet afwachten welke stroomvreter als eerste afschakelt.

Een andere optie is, dat je het maximale vermogen waarmee geladen wordt bij beide laadpalen standaard op bijvoorbeeld 10A zet.
In dat geval leert een app als Jedlix (bijvoorbeeld) dat je auto niet met 11kW geladen zal worden, maar slechts met 7kW en houdt daar dus rekening mee bij het bepalen van je ideale schema per auto zodat je 's morgens wel beide auto's naar wens opgeladen hebt en ook de warmtepomp heeft kunnen draaien.

In een bijzondere situatie (als je echt een keer sneller moet laden met 1 van je auto's) kan je dan eventueel de laadsnelheid eenmalig verhogen naar 16A/11kW.
Bij Tesla kan je de laadsnelheid (Amperage) makkelijk in de auto regelen, ik weet niet of je dit bij jouw auto's ook kan, anders zou ik kijken of je het in de instellingen van je laadpaal kan regelen.
Inderdaad zijn twee laadpalen van één leverancier wat makkelijker op elkaar af te stemmen, maar die moet je dan wel hebben.
Als je het laadvermogen echter standaard lager instelt, dan zal de auto dus altijd “langzaam” laden, ook als er al één auto vol zit. Het zou mooi zijn als er intelligentie is die op basis van SoC en vertrektijd zelf berekening maakt welke auto op welk moment gaat laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijssch

mattijssch

Model 3 LR

Mars2020 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:52:
[...]

Inderdaad zijn twee laadpalen van één leverancier wat makkelijker op elkaar af te stemmen, maar die moet je dan wel hebben.
Als je het laadvermogen echter standaard lager instelt, dan zal de auto dus altijd “langzaam” laden, ook als er al één auto vol zit. Het zou mooi zijn als er intelligentie is die op basis van SoC en vertrektijd zelf berekening maakt welke auto op welk moment gaat laden.
Ik snap je punt, dat zou inderdaad het ideaal zijn.
Ik ken echter geen apps die die intelligentie nu al hebben, dus vandaar mijn suggestie voor een mogelijke next best oplossing.
Maar je kunt uiteraard proberen je vraag eens bij een Tibber of Jedlix neer te leggen om te kijken of zij misschien al plannen hebben in de richting van meerdere auto's/laadpalen tegelijk sturen. Wie weet, zijn ze daar al mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joene22!
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-01 13:22
Hallo,

Hopelijk kunnen jullie mij van advies voorzien.
Ik krijg deze zomer een elektrische leaseauto van mijn werk (Xpeng G9) en daarbij zal ook een laadpaal bij mij thuis geïnstalleerd worden. Het stroomverbruik krijg ik vergoed van mijn werk.

Graag zou ik willen dat de leaseauto wordt geladen met de stroom van mijn zonnepanelen (liggen er 19 op het dak met Enphase micro-omvormers). Dus de auto moet alleen worden geladen worden op het moment dat de zon schijnt. Daarnaast wil ik wel graag kunnen instellen dat hij 's ochtends om 07.00u in ieder geval op 80% moet zitten.
Ik heb reeds een all-electric warmtepomp thuis.

Welke laadpaal heb ik nodig en wat nog meer (apps etc)?

Ik ben redelijk nieuw op dit gebied, dus alle tips en uitleg is welkom!

Alvast bedankt.

Joene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
Joene22! schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:05:
Hallo,

Ik krijg deze zomer een elektrische leaseauto van mijn werk (Xpeng G9) en daarbij zal ook een laadpaal bij mij thuis geïnstalleerd worden. Het stroomverbruik krijg ik vergoed van mijn werk.

Graag zou ik willen dat de leaseauto wordt geladen met de stroom van mijn zonnepanelen (liggen er 19 op het dak met Enphase micro-omvormers). Dus de auto moet alleen worden geladen worden op het moment dat de zon schijnt. Daarnaast wil ik wel graag kunnen instellen dat hij 's ochtends om 07.00u in ieder geval op 80% moet zitten.

Alvast bedankt.
Zappi kun je instellen in ECO+ mode en dan gaat hij opladen zodra het overschot aan zonne-energie (dus opwek - verbruik huis) > 1.4 kW is. Tevens kun je een laad schedule instellen, eventueel afhankelijk van je dynamisch contract. Die 80% kun je het beste in de auto instellen: AC laden tot 80%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-07 09:10
Joene22! schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:05:
Hallo,

Alvast bedankt.
Enkel opladen wanneer de zon schijnt gaat gemmiddeld 5 maand per jaar niet lukken. In de wintermaanden zijn je zonnepanelen quasi nutteloos voor jouw EV, zeker als je ook nog een warmtepomp draaiende moet houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonjour
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-08 17:44
Ik mag volgende week mijn Tesla model 3 ophalen.
Ik heb nog geen laadpaal, ben van plan eerst eens te kijken hoe het opladen via het bestaande buiten stopcontact gaat. Bij ons gebruik van de auto is een nacht opladen op lage snelheid waarschijnlijk wel voldoende.
Ik heb 20 zonnepanelen, een energiecontract met vaste piek/dal tarieven.
Voordeel van een (slimme) laadpaal leek mij dat je voordeliger/duurzamer kunt laden.

Maar ik zie nu ook apps van bv Anwb of jedlix die rechtstreeks via de auto het laden aansturen en op die manier slim laden. Werkt dat dan even goed als een slimme laadpaal? Oftewel, wat is dan nog het voordeel van een dure laadpaal? Sneller laden is duidelijk, maar dat is in ons geval niet echt nodig. Dus welke voordelen blijven dan over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 21:30
bonjour schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:55:
Ik heb nog geen laadpaal, ben van plan eerst eens te kijken hoe het opladen via het bestaande buiten stopcontact gaat. Bij ons gebruik van de auto is een nacht opladen op lage snelheid waarschijnlijk wel voldoende.
Voordeel van een (slimme) laadpaal leek mij dat je voordeliger/duurzamer kunt laden.

Maar ik zie nu ook apps van bv Anwb of jedlix die rechtstreeks via de auto het laden aansturen en op die manier slim laden. Werkt dat dan even goed als een slimme laadpaal? Oftewel, wat is dan nog het voordeel van een dure laadpaal? Sneller laden is duidelijk, maar dat is in ons geval niet echt nodig. Dus welke voordelen blijven dan over?
Voordeel van een slimme laadpaal zijn vooral het snellere laden en het kunnen instellen obv van wat jouw zonnepanelen op dat moment exact opleveren.
Overigens kan je in de Tesla app ook gewoon gepland laden. Dus meteen stekker erin zodra je je auto parkeert en dan in de app ingeven wanneer je wilt dat hij daadwerkelijk gaat laden, daar heb je geen ANWB of Jedlix voor nodig.

Sinds gisteren m'n eigen laadpaal (Alfen), en ondanks dat het voelt als een onnozele vraag ga ik 'm toch stellen:
Ik heb zonnepanelen maar die leveren minder op dan m'n jaarlijks verbruik zonder EV laden, en mijn werkgever vergoedt exact de stroomkosten die ik maak via de Alfen laadpaal. Is het dan puur voor mijzelf überhaupt financieel interessant om wel/niet zo veel mogelijk thuis te laden?
Naar mijn idee niet, zo lang er nog volledig gesaldeerd kan worden. Met name omdat ik een laadpas heb waarbij m'n werkgever de kosten bij openbare palen gewoon vergoedt.

De installateur had het erover dat het natuurlijk aantrekkelijk is te laden op moment dat de zon flink schijnt, omdat de vergoeding van mijn werkgever per kWh hoger is dan de teruglever vergoeding, maar voor zo ver ik het zie is dat niet relevant zo lang ik kan salderen en ik geen jaarlijkse overcapaciteit op m'n zonnepanelen heb.
Zie ik hier nou heel stom iets over het hoofd?

[ Voor 27% gewijzigd door Wekko306 op 20-01-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wekko306 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:16:
[...]

Voordeel van een slimme laadpaal zijn vooral het snellere laden en het kunnen instellen obv van wat jouw zonnepanelen op dat moment exact opleveren.
Overigens kan je in de Tesla app ook gewoon gepland laden. Dus meteen stekker erin zodra je je auto parkeert en dan in de app ingeven wanneer je wilt dat hij daadwerkelijk gaat laden, daar heb je geen ANWB of Jedlix voor nodig.

Sinds gisteren m'n eigen laadpaal (Alfen), en ondanks dat het voelt als een onnozele vraag ga ik 'm toch stellen:
Ik heb zonnepanelen maar die leveren minder op dan m'n jaarlijks verbruik zonder EV laden, en mijn werkgever vergoedt exact de stroomkosten die ik maak via de Alfen laadpaal. Is het dan puur voor mijzelf überhaupt financieel interessant om wel/niet zo veel mogelijk thuis te laden?
Naar mijn idee niet, zo lang er nog volledig gesaldeerd kan worden. Met name omdat ik een laadpas heb waarbij m'n werkgever de kosten bij openbare palen gewoon vergoedt.

De installateur had het erover dat het natuurlijk aantrekkelijk is te laden op moment dat de zon flink schijnt, omdat de vergoeding van mijn werkgever per kWh hoger is dan de teruglever vergoeding, maar voor zo ver ik het zie is dat niet relevant zo lang ik kan salderen en ik geen jaarlijkse overcapaciteit op m'n zonnepanelen heb.
Zie ik hier nou heel stom iets over het hoofd?
De meeste mensen declareren de inkoopprijs en niet de terugleververgoeding. Dan maak je dus winst met laden.

Wat bedoel jij met 'stroomkosten'?. De definitie daarvan bepaalt namelijk of het wel of niet voordelig voor je is.

Laden tijdens zonuren levert financieel niets op zolang je kunt salderen en je geen boetes betaalt voor terug leveren.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 20-01-2024 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
de Peer schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:23:
[...]

De meeste mensen declareren de inkoopprijs en niet de terugleververgoeding. Dan maak je dus winst met laden.

Wat bedoel jij met 'stroomkosten'?. De definitie daarvan bepaalt namelijk of het wel of niet voordelig voor je is.

Laden tijdens zonuren levert financieel niets op zolang je kunt salderen en je geen boetes betaalt voor terug leveren.
Ik bedoel de prijs die ik per kWh betaal (= de prijs die ik dan automatisch declareer inderdaad). In mijn geval zo'n 38 cent per kWh.

Maar volgens mij bevestig je met je laatste zin mijn vermoeden, in de huidige situatie levert het me financieel niet direct voordeel op om thuis (tijdens zonuren) te laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wekko306 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:28:
[...]

Ik bedoel de prijs die ik per kWh betaal (= de prijs die ik dan automatisch declareer inderdaad). In mijn geval zo'n 38 cent per kWh.

Maar volgens mij bevestig je met je laatste zin mijn vermoeden, in de huidige situatie levert het me financieel niet direct voordeel op om thuis (tijdens zonuren) te laden.
Ja klopt. Alleen bij een overschot op jaarbasis maak je winst, door het inkooptarief ipv de tlv te declareren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
de Peer schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:30:
[...]

Ja klopt. Alleen bij een overschot op jaarbasis maak je winst, door het inkooptarief ipv de tlv te declareren.
Dat dacht ik dus ook, dank voor de bevestiging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
bonjour schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:55:

Ik weet niet hoeveel of hoe weinig je per dg rijd, maar op een standaard stopcontact kun je met maximaal 10A laden wat overeenkomt met een range toename van 14km/h. Een lege batterij laden duurt dan ongeveer 29 ur.
Wil je op 16A laden, dan heb je een blauwe " camping". aansluiting nodig. Dan is je range toename 22km/h en duurt het laden van een lege batterij ongeveer 18 uur.
Gebruik geen verloop van de blauwe naar een normale stekker om op 16A te laden want dat is vragen om problemen omdat je normale stopcontact net is ontworpen om langdurig veel stroom te kunnen voeren en zal dus warm kunne worden met alle gevolgen van dien.

Het aansturen via de app kan inderdaad op basis van tarief, daar heb je dus geen slimme laadpaal voor nodig. De apps geven soms aan dat ze een koppeling hebben met je zonnepanelen, maar dat is vak geen directe koppeling met je eigen opbrengst, maar meer een inschatting op basis van de gegevens die je hebt ingevoerd en de locatie, op deze ,manier berekenen ze de opbrengst en meten dus niet de daadwerkelijke teruglevering.

Let wel dat je met een slimme laadpaal veel meer mogelijkheden hebt dan met een app.
Neem je bv een Zappi laadpaal dan kun je deze zowel koppelen aan je zonnepanelen als ook zo instellen dat deze via je piek/dal of dynamische energiecontract werkt. Zappi werkt niet met abonnement en de leverancier komt vrij regelmatig met updates en extra (gratis) functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• william89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-09 11:57
Tibber zegt dat mijn bestelde Tesla Model Y slim is waardoor ik, ongeacht welke lader ik heb, altijd slim kan laden. Ik krijg min of meer verplicht via de LM een Alfen Eve Single Pro-line (geen keuze), maar dan kan ik dus via Tibber slim laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijssch

mattijssch

Model 3 LR

william89 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:40:
Tibber zegt dat mijn bestelde Tesla Model Y slim is waardoor ik, ongeacht welke lader ik heb, altijd slim kan laden. Ik krijg min of meer verplicht via de LM een Alfen Eve Single Pro-line (geen keuze), maar dan kan ik dus via Tibber slim laden?
Dat klopt. Apps zoals die van Tibber en Jedlix kunnen rechtstreeks je Tesla aansturen en vertellen of deze moet laden en met welk vermogen. Dit is locatiegebonden zodat je buitenshuis niet ineens ook onderbroken wordt. Je kunt daarmee dus de meest eenvoudige laadpaal installeren en toch slim laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-10 16:13
mattijssch schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:14:
[...]

Dat klopt. Apps zoals die van Tibber en Jedlix kunnen rechtstreeks je Tesla aansturen en vertellen of deze moet laden en met welk vermogen. Dit is locatie gebonden zodat je buitenshuis niet ineens ook onderbroken wordt. Je kunt daarmee dus de meest eenvoudige laadpaal installeren en toch slim laden.
Hoe betrouwbaar is de verbinding tussen de auto en apps van tibber of jedlix dan?
dat je niet 's ochtends in een lege auto stapt terwijl volgens planning de auto volgeladen zou moeten zijn.

bijvoorbeeld de auto laten voorverwarmen o.i.d. blijkt volgens mij vaak niet te werken via de apps van bijvoorbeeld Volkswagen of Skoda. dan wordt wel gezegd dat het aan de servers van de leverancier ligt, maar als het via de ingebouwde LTE kaart werkt, dan kan dat toch rechtstreeks van app naar telefoon, zonder tussenkomst van een server van een leverancier?

M.a.w. is zon app wel betrouwbaar?

tweede vraag, heb je een contract (voor stroom en/of gas) met tibber of jedlix nodig voor het gebruik van hun app om de auto slim op te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijssch

mattijssch

Model 3 LR

[b]

M.a.w. is zon app wel betrouwbaar?

tweede vraag, heb je een contract (voor stroom en/of gas) met tibber of jedlix nodig voor het gebruik van hun app om de auto slim op te laden?
Op je 1e vraag kan ik in ieder geval mijn persoonlijke ervaring met Jedlix delen. Ik gebruik dat nu 4,5 jaar.
In al die tijd heb ik helemaal in het begin een paar keer gehad dat de auto 's morgens niet conform wens was opgeladen. Ze hebben toen echter nauwe samenwerking met Tesla een aantal verbeteringen in de app en de connectie met de auto doorgevoerd en sindsdien werkt het bij mij altijd.
Maar let wel, woon je in een gebied met onbetrouwbare mobiele dekking, of maakt je auto soms net wel en soms net niet verbinding met je wifi, dan zou je ervaring anders kunnen zijn. Ik denk dat het vooral een kwestie is van uitproberen om te zien of het in jouw situatie ook betrouwbaar is.

Overigens doet een zoekactie op Tweakers over Jedlix wonderen. Dus doe ook daar je voordeel mee.

Dan je 2e vraag. Jedlix is leverancier-onafhankelijk. Deze app kan je altijd gebruiken. Ze hebben met enkele levernaciers speciale afspraken voor een extra vergoeding bij het slim laden. Maar je bent niet verplicht om 1 van die leveranciers te kiezen. Tibber daarentegen is zelf een stroomleverancier, de Tibber-app is dus echt hun eigen app en voorzover ik weet, moet je een Tibber-gebruikersaccount hebben om van die app gebruik te kunnen maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
Blijft toch iedere keer weer mooi om te zien, en dat ook nog eens volledig geautomatiseerd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ek5f_ppveJmleSNvexu-liAl52w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8eWh9oPwRrQc5cTM5wQrxjHI.jpg?f=fotoalbum_large

Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Wij hebben geen zonnepanelen, maar wel een ev ( e-golf, 35 kWh) en laden met de bijgekeverde granny lader. Is het dan zinvol om nog met Jedlix te gaan laden? We hebben nu een energiecontract met hoog laag. Levert een dynamisch tarief dan iets op of is dat marginaal, ? Het laden gaat nu in het weekend ook altijd tegen laag tarief, en door de week plugggen we hem in als we na het werk weer thuis komen. Vanwege laden op 1 fase met 10A Max duurt dat vaak ook tot ver na middernacht. Ik
begrijp verder dat jedlix niet zo goed met een e- golf overweg kan als met bijvoorbeeld een ID.3 . klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

engelbertus schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:12:
...

Ik begrijp verder dat jedlix niet zo goed met een e- golf overweg kan als met bijvoorbeeld een e-golf.. klopt dat?
Wat is precies het verschil tussen een e- golf en een e-golf, dat Jedlix er beter mee om zou kunnen gaan? :+

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
SpongeRob schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:49:
[...]

Wat is precies het verschil tussen een e- golf en een e-golf, dat Jedlix er beter mee om zou kunnen gaan? :+
Ik bedoel bijvoorbeeld een ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomensoleo
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21-10-2024
Ik heb zelf een slimme laad systeem voor mijn Nissan leaf 62 kWh gerealiseerd.
Heb 26 zonnepanelen die max 8 kWh opleveren. Tevens stuur ik veel aan met domotica Somfy switch zoals licht, verwarming ,rolluiken, schakellaars en alarm.
Laad mijn Nissan leaf met de meegeleverde oplaadsysteem van Nissan . Deze laad met 2,2 kWh. en kan dus gewoon in het stopcontact van de garage.
Heb in het somfy systeem ook een zonnecensor die de licht sterkte in lux meet.
Als deze sensor boven de 20000 lux komt weet ik dat mijn zonnepanelen meer dan 3000 watt opbrengen. Deze schakelt automatisch een schakelaar in om mijn auto op te laden. Als de zonnesensor onder de 20000 lux zakt stop het opladen van de auto automatisch. Kan tevens altijd nog de schakelaar om op te laden nog aansturen om het laden te starten.

Op jaarbasis heb ik nog 2500 kWh over nu.
Gebruik dus door dit systeem toe te passen mijn eigen overschot aan stroom op bepaalde momenten.
Krijg voor teruglevering een vergoeding van € 0,09 . Een volledige lading van 62 kWh kost mij dus 62 x €0,09= € 5,58 waarmee ik 300 km kan rijden. Prijs per km kom dus op €0,018. Dat is dus bijna gratis . 🤑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djanoo2000
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-02-2024
Knip, reclame.

[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 04-02-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:48
Weet iemand wat de stand van zaken is rond het verkoopverbod van de Easee laadpalen? Ik kan niets recents vinden dus het lijkt erop dat het nog steeds van kracht is. Weet iemand daar iets over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
JTHZZ schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:05:
Weet iemand wat de stand van zaken is rond het verkoopverbod van de Easee laadpalen? Ik kan niets recents vinden dus het lijkt erop dat het nog steeds van kracht is. Weet iemand daar iets over?
Dat past beter in: Thuisladen van je EV deel 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nomensoleo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:49:
Ik heb zelf een slimme laad systeem voor mijn Nissan leaf 62 kWh gerealiseerd.
Heb 26 zonnepanelen die max 8 kWh opleveren.
Ik denk dat je kW (vermogen) bedoelt.
Laad mijn Nissan leaf met de meegeleverde oplaadsysteem van Nissan . Deze laad met 2,2 kWh. en kan dus gewoon in het stopcontact van de garage.
Ook hier kW. Vermogen. Je gebruikt dus een Granny blijkbaar. Is prima, houd er alleen wel rekening mee dat je met een granny wat grotere laadverliezen hebt vanwege de lage laadsnelheid en het feit dat het laden zelf ook stroom kost. Kun je verder weinig aan doen, behalve uiteindelijk overstappen op een laadpaal die sneller kan laden. Wij laden onze Nissan Leaf op 6,6 kW. Dat is het maximale wat hij kan laden, terwijl ik op 1 fase 7,4 kW kan leveren.
Heb in het somfy systeem ook een zonnecensor die de licht sterkte in lux meet.
Als deze sensor boven de 20000 lux komt weet ik dat mijn zonnepanelen meer dan 3000 watt opbrengen. Deze schakelt automatisch een schakelaar in om mijn auto op te laden. Als de zonnesensor onder de 20000 lux zakt stop het opladen van de auto automatisch. Kan tevens altijd nog de schakelaar om op te laden nog aansturen om het laden te starten.
Leuk systeem. Alleen 3 opmerkingen:
-Financieel maakt het niet uit of je overdag of in de nacht laadt, dankzij de salderingsregeling. Er is dus geen noodzaak om te laden als de zon schijnt.
-Je zou ook simpelweg de slimme meter kunnen uitlezen en op basis daarvan wel/niet de auto laden. Dat is hoe ik het doe. Maar wat voor de 1 simpeler is, is voor de ander mogelijk lastiger te realiseren.
-Te veel stoppen/starten van laden zou ik afraden. Zeker omdat het in jouw geval geen toegevoegde waarde heeft.
Gebruik dus door dit systeem toe te passen mijn eigen overschot aan stroom op bepaalde momenten
Zonder dat systeem betaal je precies hetzelfde voor het laden.
Nomensoleo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:49:
Een volledige lading van 62 kWh kost mij dus 62 x €0,09= € 5,58 waarmee ik 300 km kan rijden. Prijs per km kom dus op €0,018. Dat is dus bijna gratis . 🤑
Vanwege de laadverliezen mag je daar wel 10-20% bij op tellen vrees ik. Dat maakt het nog steeds niet duur, maar even ter nuance.

En off topic ter info: bij Green choice kun je voor 3 jaar een contract afsluiten met een TLV van 11,5 cent per kWh.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 04-02-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomensoleo
Dat is waar maar belast het net wel het meeste. Tevens gaat de saldering er een keer af.

[ Voor 48% gewijzigd door Nomensoleo op 04-02-2024 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomensoleo
Bij het uitlezen van de slimme meter heb je het stoppen en starten ook.
Mijn systeem heeft een vertraging van 15 min om het vele schakelen te voorkomen.

Green Choice geven op het moment ook maar € 0,08 . Heb twee jaar bij Engie gezetten met een mooi terugleververgoeding gelijk aan de leverings kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Nomensoleo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:10:

Green Choice geven op het moment ook maar € 0,08 .
Nee 3 jaar 11,5 ct. Je moet eerst een coöperatie kiezen en dan afsluiten.

Netbelasting speelt lang niet overal dus hoeft geen reden te zijn. In mijn omgeving is het totaal geen issue bijvoorbeeld.

Saldering eraf dat gaat nog vele jaren duren. Komende week valt de beslissing maar implementatie zal wel 2027 worden onder andere ivm vervangen van alle analoge meters.

Ipv starten en stoppen kun je ook stapjes van 10 of 20 procent doen. Beetje terugschroeven dus bij minder zon

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 04-02-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-10 21:43
Ik twijfel tussen een Zappi v2 of easee. Mijn meterkast is 3x25a en 40a hoofdzekering. Mijn ipace kan enkel laden op 1 fase tot 7,4kw. Mijn hoofdzekering laat max. 25a automaat / dus laden met 3,7KW(?) toe. Dat gaat niet rap.

Zowel voor als achter straks zonnepanelen. Met zoninstraling komt de ipace dan wel boven de 3,7kw uit meen ik. Voorwaarde is dat 1/2 panelen dan op zelfde fase zitten toch?

Doet de Zappi dat nog steeds beter dan de easee anno ‘24? Of gerommel in de marge?

Easee heeft momenteel de voorkeur. Veel compacter / fraaier in mijn ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Guus. schreef op zondag 11 februari 2024 @ 22:36:
Ik twijfel tussen een Zappi v2 of easee. Mijn meterkast is 3x25a en 40a hoofdzekering.
Hoofdzekering? die 3 x 25A zijn je hoofdzekering.
Mijn ipace kan enkel laden op 1 fase tot 7,4kw. Mijn hoofdzekering laat max. 25a automaat / dus laden met 3,7KW(?) toe.
Op 25A kun je met ongeveer 5,8 kW laden. Wel moet je dan de automaat van je laadpaal ook op 25A afzekeren. Load balancing is dan in de meeste gevallen wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrutteKona
  • Laatst online: 22-07 10:16
Hallo allemaal. Ik heb met interesse deze draad doorgelezen, en kom graag mijn eigen situatie hier eens neerleggen. Ik ga over een maandje verhuizen naar een woning met oprit en ruimte voor zonnepanelen op plat dak, en ben mezelf aan het oriënteren voor een thuislader / energieplan.
  • Hyundai Kona (64 kWh)
  • 14 panelen in bestelling (5740 wp, verwachtte jaaropbrengst minstens 4.000 kWh)
  • dinsdagen en donderdagen naar kantoor (175km totaal per dag, ca. 40% van de volle batterij)
  • Weekenden en andere dagen wordt de auto gebruikt voor boodschappen/korte ritjes
  • Totaal ca. 30.000 km/5.000 kWh per jaar. Ik verwacht ca 80% thuis te kunnen laden
  • Overig stroomgebruik geschat op ca. 2500 kWh per jaar
Zoals hierboven vermeld, heb ik 14 panelen in bestelling via Zonneplan. 6 staan gepland voor Z/N opstelling en 8 voor W/O. Het huis heeft een plat dak (wel met twee verschillende hoogtes).

Uit bovenstaande reacties lijkt het de beste optie te zijn om:
  • dynamisch stroomcontract afsluiten (bv via Zonneplan)
  • Zappi V2.1 of vergelijkbare laadpaal met optie tot slim timen
  • Laadpaal zo instellen dat deze, wanneer aangesloten, altijd laadt bij voldoende zonnestroom en anders optimaliseren voor prijs.
Een aantal vragen:
1. Kan ik de plaatsing van de zonnepanelen nog optimaliseren?
2. Heeft het meerwaarde om meerdere zaken bij zonneplan te realiseren? Dus misschien naast de panelen ook het stroomcontract en de laadpaal?
3. Zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
@GrutteKona Ik ben zelf voorstander van de zonnepanelen spreiden over zoveel mogelijk (niet per se alle 4) windrichtingen met het oog op de toekomst, vervallen saldering, etc. zodat je zoveel mogelijk van je eigen opwek verbruikt. Noord zie ik voornamelijk als optie als de andere 3 richtingen vol liggen, maar daar zal iedereen anders over denken.

Als je alles bij Zonneplan afneemt heb je het voordeel van een enkele app en mogelijk ook interactie tussen verschillende producten. Ik heb geen ervaring met de Zonneplan laadpaal, kan je daar een schema voor instellen met bijv. X kWh tussen tijd 1 en 2 op basis van het goedkoopste tarief? Want dat is het belangrijkste.

Nadeel van alles bij één partij is een vendor lock-in, maar goed, alles van verschillende partijen kent ook weer nadelen.

Dus vooral even naar de opties van de laadpaal kijken. Verder zie ik niets vreemds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Nu online

ThsAdrns

Be the change!

Kan jouw Kona op 1 fase of 3 fasen laden? Heeft je nieuwe huis een 1 fase (bijv. 1x40A) of 3 fasen (bijv. 3x25A) aansluiting? Dat maakt nogal uit voor het maximale vermogen waarmee je kunt laden en dus voor hoeveel van je eigen stroom je bij volop aanbod in je auto krijgt.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrutteKona
ThsAdrns schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 14:11:
Kan jouw Kona op 1 fase of 3 fasen laden? Heeft je nieuwe huis een 1 fase (bijv. 1x40A) of 3 fasen (bijv. 3x25A) aansluiting? Dat maakt nogal uit voor het maximale vermogen waarmee je kunt laden en dus voor hoeveel van je eigen stroom je bij volop aanbod in je auto krijgt.
Dat durf ik eigenlijk voor beide niet te zeggen. Kun je dat afzien aan deze foto? Wat betreft het huis heb ik ook wel een foto van de meterkast, maar ik woon er nog niet dus weet niet zeker of dat gaat helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mI08ji3OQpEi4ToQJ5ENdTm8lQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXyVTHTiDtNARhtgtMJVT1Ov.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e49XKQ_O1JWNB80dHCff88Q93v0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zu6biWCQmBNWX98jyOpMdnwi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door GrutteKona op 17-02-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GrutteKona schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:36:
[...]

Dat durf ik eigenlijk voor beide niet te zeggen. Kun je dat afzien aan deze foto? Wat betreft het huis heb ik ook wel een foto van de meterkast, maar ik woon er nog niet dus weet niet zeker of dat gaat helpen.

[Afbeelding]
haha nee dat kun je daar niet aan zien. Kona's vanaf modeljaar 2020 kunnen 3 fase laden volgens mij. daarvoor 1 fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattijssch

mattijssch

Model 3 LR

In ieder geval wel een 3 fase hoofdaansluiting in je meterkast. Als je auto 3 fase kan laden, dan is dat iig een fijne combinatie. Sowieso heb je met een 3 fase aansluiting veel meer (theoretisch) vermogen op je huisaansluitng. 1 fase x 40A is tenslotte maar 40A totaal, terwijl 3 fasen van 25A totaal 75A maakt. 😊

Als je weet wat de maximale laadsnelheid van je auto is, dan weet je ook of deze 3 fase is of niet.
Kan je auto met 11kW laden en dus theoretisch in minder dan 6 uur van helemaal leeg naar helemaal vol, dan is het een 3 fase model. Duurt het volgens de folder ca 9 uur, maar zie je in de praktijk regelmatig een laadtijd van meer dan 10 uur, dan heb je waarschijnlijk een 1 fase uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrutteKona
mattijssch schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:04:
In ieder geval wel een 3 fase hoofdaansluiting in je meterkast. Als je auto 3 fase kan laden, dan is dat iig een fijne combinatie. Sowieso heb je met een 3 fase aansluiting veel meer (theoretisch) vermogen op je huisaansluitng. 1 fase x 40A is tenslotte maar 40A totaal, terwijl 3 fasen van 25A totaal 75A maakt. 😊

Als je weet wat de maximale laadsnelheid van je auto is, dan weet je ook of deze 3 fase is of niet.
Kan je auto met 11kW laden en dus theoretisch in minder dan 6 uur van helemaal leeg naar helemaal vol, dan is het een 3 fase model. Duurt het volgens de folder ca 9 uur, maar zie je in de praktijk regelmatig een laadtijd van meer dan 10 uur, dan heb je waarschijnlijk een 1 fase uitvoering.
Fijn! Ja, ik denk dat de auto ook wel 3 fase is eigenlijk. Zo uit m'n hoofd is het een 2021 model, en hij laadt vrij vlug. Binnen 6 uur vol redt hij tijdens straatladen wel.

Dan is het dus een goed idee om voor een goede laadpaal te gaan met veel opties, om maximaal gebruik te kunnen maken van uren met goedkope stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
GrutteKona schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:36:
[...]

[Afbeelding]
Volgens mij is het een 1 fase AC lader, dat zie je doordat er slechts 3 pinnen koperkleurig zijn: fase, nul, aarde. Dus maximaal 3.8 kW laden. Hadden wij ook bij onze 2e EV de Peugeot e-208 uit 2020, bij aankoop niet gezien (en ook niet verteld). Toch kun je het best een 3 fase lader kopen...voor de volgende EV.

[ Voor 8% gewijzigd door MajaMestreech op 17-02-2024 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:53
de Peer schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:43:
[...]

haha nee dat kun je daar niet aan zien. Kona's vanaf modeljaar 2020 kunnen 3 fase laden volgens mij. daarvoor 1 fase.
Euh wel toch? Koperkleurige pinnen vs. plastic pinnen, de versie die 3-fase kan laden heeft 2 meer van de eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MajaMestreech schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:20:
[...]

Volgens mij is het een 1 fase AC lader, dat zie je doordat er slechts 3 pinnen koperkleurig zijn: fase, nul, aarde. Dus maximaal 3.8 kW laden.
Max 7,4 kW laden is het dan toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

ASW1 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 21:59:
Euh wel toch? Koperkleurige pinnen vs. plastic pinnen, de versie die 3-fase kan laden heeft 2 meer van de eerste.
Op de foto zitten er zo te zien ook gewoon plastic pinnen op de plaats van N en L1?

[ Voor 20% gewijzigd door Slonzo op 18-02-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:53
Slonzo schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:37:
[...]

Op de foto zitten er zo te zien ook gewoon plastic pinnen op de plaats van N en L1?f
lastig te zien ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrutteKona
Dan is dat opgehelderd. Dank jullie wel.

Zonneplan belt me morgen met een aanbod voor een laadpaal. Ik zal vragen of in ieder geval het volgende wordt aangeboden:
Mogelijkheid tot laden enkel onder een bepaalde prijs
Mogelijkheid tot laden enkel bij voldoende (eigen) zonnestroom
Mogelijkheid tot laden goedkoopste x aantal uren per dag
Mogelijkheid tot 3-phase laden (voor toekomstige EV of gasten)

Dan zal ik daarna het aanbod vergelijken met bv een Zappi V2.1 en een keuze maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
@GrutteKona Los van die vragen is de belangrijkste vraag wat mij betreft of je een weekschema kunt aanmaken met een aantal kWh per specifieke weekdag, die dan automatisch op de goedkoopste uren wordt toegepast binnen een begin- en eindtijd.

Ik laad bijv. op zondag 44 kWh, op maandag 22 kWh, op woensdag 22 kWh en de rest van de week niets. Hierdoor kan ik dinsdag, donderdag en vrijdag heen en weer naar werk, kom ik vrijdagavond met een zo laag mogelijke SoC aan, om op de goedkoopste dag van de week (zondag) zoveel mogelijk te kunnen laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MajaMestreech
de Peer schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 23:14:
[...]

Max 7,4 kW laden is het dan toch.
Bij een 3 fase aansluiting 3*25A is bij 1 fase toch max 25A * 230VAC = 5,75 kW, maar dan heb je je lader met 25 A afgezekerd. Ik heb de Zappi met 3*16A afgezekerd, op de Zappi zelf Maximaal 15.9 A ingesteld en kom daarmee ook niet verder dan 15.9*230 = 3.6 kW.

Met 1 fase aansluiting aan huis van 40A kun je inderdaad wel max 7.4 kW laden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

MajaMestreech schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:39:
[...]

Bij een 3 fase aansluiting 3*25A is bij 1 fase toch max 25A * 230VAC = 5,75 kW, maar dan heb je je lader met 25 A afgezekerd. Ik heb de Zappi met 3*16A afgezekerd, op de Zappi zelf Maximaal 15.9 A ingesteld en kom daarmee ook niet verder dan 15.9*230 = 3.6 kW.

Met 1 fase aansluiting aan huis van 40A kun je inderdaad wel max 7.4 kW laden
ja inderdaad. Ik wilde vooral aangeven dat er meer mogelijk is dan 3,6 kW.
Zelf laad ik met 6,0 kW als de panelen niets terugleveren. Dat is met 1 fase auto en 3x25A aansluiting. Laadpaal op 32A afgezekerd.
Als de panelen opwekken, dan laad ik op 7,4 kW terwijl ik een 3 x 25A aansluiting heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Nu online

ThsAdrns

Be the change!

de Peer schreef op zondag 18 februari 2024 @ 13:57:
[...]
Zelf laad ik met 6,0 kW als de panelen niets terugleveren. Dat is met 1 fase auto en 3x25A aansluiting. Laadpaal op 32A afgezekerd.
Als de panelen opwekken, dan laad ik op 7,4 kW terwijl ik een 3 x 25A aansluiting heb.
Let op dat deze configuratie niet standaard is en niet voldoet aan de regels voor selectiviteit. Het zal bij jou beslist prima werken, maar ik zou er bij een onbekende meterkast mee opletten. Deze is waarschijnlijk nooit ontworpen/uitgevoerd voor grotere stromen dan 25A totaal en 16A per groep.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ThsAdrns schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:58:
[...]

Let op dat deze configuratie niet standaard is en niet voldoet aan de regels voor selectiviteit. Het zal bij jou beslist prima werken, maar ik zou er bij een onbekende meterkast mee opletten. Deze is waarschijnlijk nooit ontworpen/uitgevoerd voor grotere stromen dan 25A totaal en 16A per groep.
Inderdaad. Alles goed controleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrutteKona
Taro schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:27:
@GrutteKona Los van die vragen is de belangrijkste vraag wat mij betreft of je een weekschema kunt aanmaken met een aantal kWh per specifieke weekdag, die dan automatisch op de goedkoopste uren wordt toegepast binnen een begin- en eindtijd.

Ik laad bijv. op zondag 44 kWh, op maandag 22 kWh, op woensdag 22 kWh en de rest van de week niets. Hierdoor kan ik dinsdag, donderdag en vrijdag heen en weer naar werk, kom ik vrijdagavond met een zo laag mogelijke SoC aan, om op de goedkoopste dag van de week (zondag) zoveel mogelijk te kunnen laden.
Ik heb vandaag met Zonneplan contact gehad. Vooralsnog bieden ze wel een aantal laadparameters aan, maar is het nog niet zo geavanceerd als bij de Zappi V2.1. Je moet handmatig de uren selecteren die je wilt laden. Wel beloven ze bij Zonneplan dit jaar nog (gratis) over-the-air software updates ihkv hun "Powerplay" programma die zonneladen mogelijk maakt. Prijs is 1899 incl installatie (wanneer ik zelf de geul graaf). Ik krijg 300 euro korting wanneer ik overstap op een dynamisch energiecontract van Zonneplan.
MajaMestreech schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:20:
[...]

Volgens mij is het een 1 fase AC lader, dat zie je doordat er slechts 3 pinnen koperkleurig zijn: fase, nul, aarde. Dus maximaal 3.8 kW laden. Hadden wij ook bij onze 2e EV de Peugeot e-208 uit 2020, bij aankoop niet gezien (en ook niet verteld). Toch kun je het best een 3 fase lader kopen...voor de volgende EV.
De verkoper van Zonneplan was van mening dat het een 3-fase was, dus ik heb nog even gegraven en hij heeft gelijk. Ik heb even een laadsessie op m'n werk erbij gepakt, en zag dat hij een paar weken geleden tussen 8:15 en 12:15 43,5kWh bijlaadde. Dus dat is fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
GrutteKona schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:44:
[...]

Ik heb vandaag met Zonneplan contact gehad. Vooralsnog bieden ze wel een aantal laadparameters aan, maar is het nog niet zo geavanceerd als bij de Zappi V2.1. Je moet handmatig de uren selecteren die je wilt laden. Wel beloven ze bij Zonneplan dit jaar nog (gratis) over-the-air software updates ihkv hun "Powerplay" programma die zonneladen mogelijk maakt. Prijs is 1899 incl installatie (wanneer ik zelf de geul graaf). Ik krijg 300 euro korting wanneer ik overstap op een dynamisch energiecontract van Zonneplan.
"Zonneladen" is niet gelijk aan "goedkoop laden" en 1899 Euro is flink aan de prijs. Met 300 Euro korting en incl. installatie komt het in de buurt van een Zappi incl. installatie.

Lastige keuze aangezien je niet weet wat Zonneplan daadwerkelijk gaat implementeren en op welk moment....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

[...]

[...]

De verkoper van Zonneplan was van mening dat het een 3-fase was, dus ik heb nog even gegraven en hij heeft gelijk. Ik heb even een laadsessie op m'n werk erbij gepakt, en zag dat hij een paar weken geleden tussen 8:15 en 12:15 43,5kWh bijlaadde. Dus dat is fijn!
Je zou eens bij stekker.com kunnen kijken. Goeie app met diverse integraties.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
[...]

[...]

Persoonlijk zou ik nooit een laadpaal via Zonneplan aanschaffen. Het primaire doel van Zonneplan (en andere energieleveranciers) is het verkopen van energie en laadpalen zijn bijzaak. Daarbij komt dat de prijs behoorlijk hoog is en de vraag is in hoeverre je contractueel aan ze vast zit als je wilt overstappen.
Ook de ontwikkeling van firmware updates en functionaliteit zal met name gedaan worden in hun voordeel.

Als je voor een onafhankelijk merk/type kiest (Zappi) dan weet je zeker dat je een laadpaal hebt van een bedrijf dat continu blijft ontwikkelen in de breedste zin van het woord omdat laadpalen hun core business zijn en daar hun verdienmodel zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrutteKona
Mars2020 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:39:
[...]

Persoonlijk zou ik nooit een laadpaal via Zonneplan aanschaffen. Het primaire doel van Zonneplan (en andere energieleveranciers) is het verkopen van energie en laadpalen zijn bijzaak. Daarbij komt dat de prijs behoorlijk hoog is en de vraag is in hoeverre je contractueel aan ze vast zit als je wilt overstappen.
Ook de ontwikkeling van firmware updates en functionaliteit zal met name gedaan worden in hun voordeel.

Als je voor een onafhankelijk merk/type kiest (Zappi) dan weet je zeker dat je een laadpaal hebt van een bedrijf dat continu blijft ontwikkelen in de breedste zin van het woord omdat laadpalen hun core business zijn en daar hun verdienmodel zit.
Dankjewel hiervoor. Je hebt zeker een punt, en ik zal het meenemen in mijn overwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
[...]
Persoonlijk zou ik nooit een laadpaal via Zonneplan aanschaffen. ...
Haha en ik heb juist net 2 uur geleden een laadpaal van Zonneplan besteld :P

Betrouwbare partij, word altijd fijn geholpen en ik neem al energie en thuisbatterij van ze af. Daarom lijkt dit dus wel een logische optie, de prijs is ook similar aan andere opties. Alles in één app, slim laden, goede load balancing (zeker in combinatie met batterij). Ieder zo z'n redenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
[...]
... en de vraag is in hoeverre je contractueel aan ze vast zit als je wilt overstappen.
Oh en trouwens dit is geen issue hoor, je zit nergens aan vast en een energie-contract bij Zonneplan is niet nodig. Vergeet ook niet dat Zonneplan van origine een zonnepaneel-boer is, niet een energiemaatschappij (dus zeggen 'het primaire doel van Zonneplan (en andere energieleveranciers) is het verkopen van energie' gaat in mijn mening niet zo op), ik vertrouw ze wel met het blijven ondersteunen van hardware die ze verkopen (en de software die daar bij hoort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appletreelane
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-07 15:52
verwijderd - verkeerde topic mijn excuses

[ Voor 92% gewijzigd door appletreelane op 24-02-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
appletreelane schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:20:
ik heb thuis een New Motion Advanced 2.1 laadpaal met dynamic load balancing. Deze werkt al een jaar of vier zonder problemen maar sinds kort heb ik een raar probleem.
Als de auto (Tesla M3 SR+ uit 2019) warm is, dus meteen na een rit werkt het laden zonder problemen.
Echter als ik de auto een tijdje laat staan en dan probeer te gaan laden lijkt de laadpaal niks te doen, er brandt geen lampje alles blijft donker. De auto zegt dat er geen stroom beschikbaar is.

Als ik dan naar een openbare laadpaal ga 300m verderop start het laden wel meteen. Geen idee of dit nu aan de auto ligt of aan de laadpaal.
Iemand een suggestie? Ik heb trouwens een vaste kabel, dus kan ook niet zo makkelijk een andere laadkabel proberen.
Heb je de laadpaal al een keer spanningsloos gemaakt (reset)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
appletreelane schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:20:
ik heb thuis een New Motion Advanced 2.1 laadpaal met dynamic load balancing. Deze werkt al een jaar of vier zonder problemen maar sinds kort heb ik een raar probleem.
Als de auto (Tesla M3 SR+ uit 2019) warm is, dus meteen na een rit werkt het laden zonder problemen.
Echter als ik de auto een tijdje laat staan en dan probeer te gaan laden lijkt de laadpaal niks te doen, er brandt geen lampje alles blijft donker. De auto zegt dat er geen stroom beschikbaar is.

Als ik dan naar een openbare laadpaal ga 300m verderop start het laden wel meteen. Geen idee of dit nu aan de auto ligt of aan de laadpaal.
Iemand een suggestie? Ik heb trouwens een vaste kabel, dus kan ook niet zo makkelijk een andere laadkabel proberen.
Dit staat los van "goedkoop" laden en hoort daarom thuis in: Thuisladen van je EV deel 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 01:06
de Peer schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:15:
[...]

-Je zou ook simpelweg de slimme meter kunnen uitlezen en op basis daarvan wel/niet de auto laden. Dat is hoe ik het doe. Maar wat voor de 1 simpeler is, is voor de ander mogelijk lastiger te realiseren.
Slim; toename van gemeten leruglevering? Auto laden.
Welke hard- en software gebruik je hiervoor?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

HansAuutB schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 01:35:
[...]

Slim; toename van gemeten leruglevering? Auto laden.
Welke hard- en software gebruik je hiervoor?
Hiervoor gebruik ik de slimme meter, een P1 USB kabel van Ali express, en Home assistant op een raspberry pi.
Edit: maar ook deze vragen en antwoorden horen niet in dit topic thuis.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 24-02-2024 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-10 11:02
Vandaag toch wel wat geks: ik gebruik EMHASS om mijn verbruikers af te stemmen op o.a. de stroomprijzen (dynamisch contract van Tibber) en de verwachting van de zonnepanelen. Het laden van de EV wordt daarmee ook gestuurd. Doordat bij Tibber de terugleverprijs gelijk is aan de kosten per kwh op dat moment (zolang je kunt salderen in elk geval) heeft hij vanmiddag het laden gestopt en flink teruggeleverd (ik geloof voor 23 cent), en vannacht tussen 4 en 6 laadt hij verder voor 22 cent. Financieel natuurlijk peanuts, maar milieutechnisch wel apart... Mis ik iets in de berekeningen dat dit eigenlijk anders zou moeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Morgen weer een mooi dynamisch laad momentje tussen 12.00 en 15.00 uur. Prijzen van rond de 12,5 cent inclusief alle toeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
bert pit schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:44:
Morgen weer een mooi dynamisch laad momentje tussen 12.00 en 15.00 uur. Prijzen van rond de 12,5 cent inclusief alle toeslagen.
En morgen nog mooier, de goede tijden komen er weer aan :)

Zaterdag 44 kWh toevoegen, zondag de rest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lm8SonVEtaqZ5AA_gwcpXszCW7g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S1YwSz2VKKDNw1k6SmbCtYE0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 13:50

taz10

Party Animal

Mijn situatie :
  • ANWB Energie
  • 3 fase aansluiting met 1 fase zonnepaneel aansluiting
  • 14 zonnepanelen, totaal ongeveer 4,5 kw
  • Op mijn zonnepanelen een Kwh meter aangesloten.
  • Youless P1 monitor
  • Alle verbruik af te lezen via Enelogic.
  • Peugeot E208 51 Kw
  • Ratio Solar 11 Kw laadpaal , 3 standen, 1, Smart , 2, Smartsolar, 3, Puresolar
  • Peugeot App in combintie met EEVEE app
  • Spritmonitor voor het bijhouden van mijn verbruik en laad sessies
De Slimladen app van de ANWB ondersteund mijn auto niet.
de app Jedlix ondersteund mijn auto ook niet.
de tarieven bij de ANWB kom ik nog niet helemaal uit, men vertelde bij de ANWB dat ik €0,17 per Kw vaste kosten heb, maar als ik kijk in mijn kosten totaal op een bepaald uur, dan zie ik hele andere bedragen.

Afgelopen weekend was het een uur lang €-0,16 , als ik dan teruglever, dan moet ik betalen ? , en hoe zit het dan met de vaste leverkosten ? , worden die dan ook berekend? of is dit alleen bij afname.
Hoe kan ik nu het handigste laden ?
Ik probeer nu in de gaten te houden wat mijn verbruik is als de zon schijnt, en dan hierop de auto te laten laden. Maar zo had ik afgelopen weekend toen het €-0,16 was om 14 uur 7,8 kw afname totaal €0,20
Om 15 uur was het tarief €-0,06 met een afname van 8,7 kw totaal €1,02
Dus had ik eigenlijk toen het tarief van -16 naar -06 ging moeten afbouwen in snelheid of max kw .
Is er ene manier om dit beter te configureren.
Ik zit al wel te denken om een rasberry aan te schaffen met Home assistent, maar weet niet zo of dit dan nut heeft.

Tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
@taz10 Het is het beste om te laden als de dynamische kosten het laagst zijn en niet te kijken naar de zonnestroom. Daarnaast was je tarief waarschijnlijk niet -0,16, maar ongeveer 0, aangezien je ook belasting moet betalen neem ik aan?

Je krijgt hetzelfde voor terugleveren als het huidige tarief.

Als je dus laadt op het moment dat het tarief het laagste is, dan laad je doorgaans ook maximaal via je eigen panelen, omdat die vaak het meeste terugleveren als de tarieven het laagste zijn ivm vraag en aanbod. Uiteraard kan het tarief ook laag zijn door veel wind en in de nacht, en dan laad je liever in de nacht dan overdag.

Als de Ratio laadpaal via HomeAssistant aan te sturen is, dan is dat idd een goede optie. Via Nordpool de dynamische tarieven binnenhalen en dan de goedkoopste uren scripten. Kan die laadpaal dat niet, dan moet je naar lastigere alternatieven gaan zoeken.

Exact om deze reden heb ik dus een Zappi, die koppelt native met dynamische providers zoals Zonneplan en ANWB, waardoor je al dit gedoe niet hebt. Daarnaast kan je die ook zo instellen dat de auto ook gaat laden bij voldoende zonnepanelenopbrengst. Maar goed, daar heb je nu niets meer aan...

[ Voor 14% gewijzigd door Taro op 09-04-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@taz10 Bij ANWB komt er 18 cent bij. De inkoopkosten zijn een paar maanden geleden fors verhoogd naar 4,84 cent per kWh. Als je veel verbruikt zou ik overwegen om over te stappen. Zie de tabel in Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

user109731 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:05:
@taz10 Bij ANWB komt er 18 cent bij. De inkoopkosten zijn een paar maanden geleden fors verhoogd naar 4,84 cent per kWh. Als je veel verbruikt zou ik overwegen om over te stappen. Zie de tabel in Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Bedankt, scheelt dus weer 1 cent.
Verbruik valt op zich denk ik wel mee, heb vanaf janauri 1540 kw verbruikt, alleen dat gaat wel omhoog daar ik nu een EV heb sinds 2 weken.
Vanaf nov 23 ANWB , hiervoor nog vaste tarieven met 6000 kw afname en 2000 kw teruglevering.
Ik las wel dat de ANWB soms problemen heeft met weergeven van wat je kosten zijn zoals vorige week donderdag en vrijdag , weet alleen niet of ik hier iets mee moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

Taro schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:54:
@taz10 Daarnaast kan je die ook zo instellen dat de auto ook gaat laden bij voldoende zonnepanelenopbrengst. Maar goed, daar heb je nu niets meer aan...
Dat kan ik dus met de ratio solar ook, Pure solar, gaat ie laden bij een overschot van +1320W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jackaubrey
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
taz10 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:22:

Ik las wel dat de ANWB soms problemen heeft met weergeven van wat je kosten zijn zoals vorige week donderdag en vrijdag , weet alleen niet of ik hier iets mee moet.
Gewoon even via de whatsapp aangeven dat je de stroomkosten niet ziet in je overzicht van die en die datum. Dan resetten ze iets en is alles weer ok.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AWEF
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:01
Net met interesse het topic zitten lezen om te kijken of ik er nog tips uit kan halen (helaas nog niet gevonden).

Bij ons hebben we de volgende situatie:
- 3800 WP zonnepanelen (sinds begin maart)
- Polestar 2
- Alfen Single Line
- 3 fase aansluiting
- Home Assistant
- Verbruik geschat op +/- 6000 kWh per jaar
- Teruglevering +/- 2000 kWh (dikke duim schatting)

Ik heb alles via Home Assistant geregeld. Hiervoor gebruik ik de volgende HACS integrations:
- Polestar API (https://github.com/leeyuentuen/polestar_api)
- Alfen Wallbox (https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox)
- Nordpool (https://github.com/custom-components/nordpool/issues)
- EV Smart Charging (https://github.com/jonasbkarlsson/ev_smart_charging)

De EV Smart Charging is de brein van alles. Die koppelt de SOC van de auto met de stroomprijzen uit de Nordpool integratie. Doordat je instelt hoeveel % de auto per uur kan laden weet de EV Smart Charging integration dus hoe lang de auto moet laden en aan de hand van de stroomprijzen pakt die dus de goedkoopste uren om te laden. Je kan ook instellen dat je op een bepaald tijdstip weg moet en dan zorgt die er dus voor dat de auto op het ingestelde percentage is op het moment dat je weg wil.

Ik stuur bewust niet op zonnestroom, dit aangezien ik dat op dit moment niet interessant vind. Op dit moment zitten we op een gemiddelde prijs van 22,1 ct/kWh vanaf 1 januari en we krijgen 35 ct/kWh terug van de lease maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

AWEF schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:29:
Net met interesse het topic zitten lezen om te kijken of ik er nog tips uit kan halen (helaas nog niet gevonden).

Bij ons hebben we de volgende situatie:
- 3800 WP zonnepanelen (sinds begin maart)
- Polestar 2
- Alfen Single Line
- 3 fase aansluiting
- Home Assistant
- Verbruik geschat op +/- 6000 kWh per jaar
- Teruglevering +/- 2000 kWh (dikke duim schatting)

Ik heb alles via Home Assistant geregeld. Hiervoor gebruik ik de volgende HACS integrations:
- Polestar API (https://github.com/leeyuentuen/polestar_api)
- Alfen Wallbox (https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox)
- Nordpool (https://github.com/custom-components/nordpool/issues)
- EV Smart Charging (https://github.com/jonasbkarlsson/ev_smart_charging)

De EV Smart Charging is de brein van alles. Die koppelt de SOC van de auto met de stroomprijzen uit de Nordpool integratie. Doordat je instelt hoeveel % de auto per uur kan laden weet de EV Smart Charging integration dus hoe lang de auto moet laden en aan de hand van de stroomprijzen pakt die dus de goedkoopste uren om te laden. Je kan ook instellen dat je op een bepaald tijdstip weg moet en dan zorgt die er dus voor dat de auto op het ingestelde percentage is op het moment dat je weg wil.

Ik stuur bewust niet op zonnestroom, dit aangezien ik dat op dit moment niet interessant vind. Op dit moment zitten we op een gemiddelde prijs van 22,1 ct/kWh vanaf 1 januari en we krijgen 35 ct/kWh terug van de lease maatschappij.
Dit wil ik ook 🤗🫣. Hoe kan ik dit fixen met home assistent?. Is dat moeilijk of kan ik zo een ding bij jou bestellen 🤣🫣🤗🥳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
taz10 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:05:
[...]

Dit wil ik ook 🤗🫣. Hoe kan ik dit fixen met home assistent?. Is dat moeilijk of kan ik zo een ding bij jou bestellen 🤣🫣🤗🥳
Ligt er aan hoe bekend je bent met Home Assistant

En nee, ik ga niet voor iemand anders een Home Assistant inrichten / beheren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

AWEF schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:53:
[...]

Ligt er aan hoe bekend je bent met Home Assistant

En nee, ik ga niet voor iemand anders een Home Assistant inrichten / beheren :)
Was maar een geintje, maar misschien kan je wel vertellen wat ik nodig heb ? , ben 'nog'niet bekend met home assistant, maar het wordt wel eens tijd denk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Kennis delen > DM

Topicstarter
taz10 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:23:
[...]

Was maar een geintje, maar misschien kan je wel vertellen wat ik nodig heb ? , ben 'nog'niet bekend met home assistant, maar het wordt wel eens tijd denk ;)
Daar zijn andere topics voor, gewoon even zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

@taz10 Kijk ook nog even naar de stekker.com app voor geintegreerd slim laden.

Je laadpaal ondersteunt 'uitgesteld laden'.
Je hoeft dan alleen maar even op de app van slim laden te kijken en daarna de starttijd in te stellen in de app. Scheelt een heleboel gedoe, tenzij je dat leuk vind natuurlijk. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door bert pit op 10-04-2024 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taz10

taz10

Party Animal

bert pit schreef op woensdag 10 april 2024 @ 23:44:
@taz10 Kijk ook nog even naar de stekker.com app voor geintegreerd slim laden.

Je laadpaal ondersteunt 'uitgesteld laden'.
Je hoeft dan alleen maar even op de app van slim laden te kijken en daarna de starttijd in te stellen in de app. Scheelt een heleboel gedoe, tenzij je dat leuk vind natuurlijk. ;)
Bedankt maar ik denk dat dit niet werkt voor mij, ik moet een laadpunt beheerder hebben bij mijn auto, E208 . En ik ben zelf de beheerder denk :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AWEF
taz10 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 22:23:
[...]

Zie de links die in de posts staan.

En zoals @Taro meldt, een verdere discussie over hoe dit op te zetten hoort idd thuis in andere topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik vind een paar vermeldingen van EVCC in dit topic, gebruikt iemand dit nog actief?

Heb 'm al even draaien maar de paar tests die ik ermee deed, draaiden op niets uit dus heb 't even laten liggen... Nu zie ik in de logs dat je verplicht een sponsor token nodig hebt als je (los van het uitlezen) actief wil aansturen. Ik zit op v0.125 en gebruik 'm i.c.m. een TWC3 + MY.

Is het het geld waard? Ik heb het gevoel dat het nog geen erg matuur product is... Maar er lijkt wel vooruitgang gemaakt te worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Slonzo op 11-04-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-10 20:47
Eind van de week stap ik over naar Tibber :)

Weet iemand of de 'slim laden' integratie met Tesla (Model 3) inmiddels goed werkt zonder het drainen van je auto, omdat hij niet in slaapstand gaat door Tibber?

Ik heb een Tesla Model 3 in combinatie met een Easee Charge Lite laadpaal. Ik vraag me nu af voor het slim laden (tijdens goedkope uurtjes) of ik:
  • M'n auto moet verbinden met Tibber, of:
  • M'n Easee laadpaal moet verbinden met Tibber, of
  • Geen van beiden; de Jedlix app gebruiken en daar Tesla of Easee door laten aansturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:03

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Auto en easee verbinden. Daarmee kan tibber nog slimmer laden op de onbelans markt.
Easee als bewijs voor tibber dat je thuis laad. De auto om te weten hoeveel er nog geladen moet worden....

Auto laadt op de goedkoopste momenten.
Mocht er op de onbelansmarkt een nog goedkoper moment voordoen. Dan gaat de auto op dat moment laden en krijg je grid rewards om je kosten + extra's om te compenseren voor je Day ahead tarieven.

Het is nog een beetje onduidelijk hoeveel er gecompenseerd is. En hoeveel het extra goedkoper is. Maar mijn ruwe ervaring / inschatting is. Dat de helft van de records extra korting is.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Aeonis schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:45:
Eind van de week stap ik over naar Tibber :)

Weet iemand of de 'slim laden' integratie met Tesla (Model 3) inmiddels goed werkt zonder het drainen van je auto, omdat hij niet in slaapstand gaat door Tibber?

Ik heb een Tesla Model 3 in combinatie met een Easee Charge Lite laadpaal. Ik vraag me nu af voor het slim laden (tijdens goedkope uurtjes) of ik:
  • M'n auto moet verbinden met Tibber, of:
  • M'n Easee laadpaal moet verbinden met Tibber, of
  • Geen van beiden; de Jedlix app gebruiken en daar Tesla of Easee door laten aansturen
Als het gaat om de goedkope uurtjes:
Ik heb Tesla/Easee/Zonneplan en je kunt op diverse manieren van de goedkope uren gebruikmaken. Ik werkte aanvankelijk met de stekker.com app. Nu stel ik gewoon op de app van Easee in hoe laat deze moet starten. Meestal heb je een aantal goedkope uren achter elkaar en laadt de auto dus in één gang vol. Van 'drainen' is geen sprake.

Vaak zijn die goedkope uren ook wekenlang hetzelfde, waardoor je het alleen maar aan hoeft te zetten.

Ik kijk van te voren even op de iPhone app 'slim laden' wat de goedkope uren zijn.

Met de stekker app laadde de auto vaak op slechts 1 fase, waardoor deze niet op tijd vol zat. Het zou kunnen dat dat nu verbeterd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aeonis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-10 20:47
Inmiddels meer informatie vanuit Tibber gevonden, met advies om zowel auto als laadpaal te verbinden:

Geïntegreerde auto + geïntegreerd laadpunt
Een geïntegreerd laadpunt, naast een geïntegreerde auto wordt nog steeds sterk aanbevolen. Als deze is aangesloten, zullen we het laadpunt gebruiken voor het daadwerkelijke laden om de volgende redenen:
  1. Onze schema's worden nauwkeuriger met een aangesloten laadpunt omdat we de daadwerkelijke laadsnelheid dan weten - bij auto's gebruiken we het gemiddelde van de laatste sessie.
  2. Bij geïntegreerde auto's kan het tot 20 minuten duren voordat onze opdrachten worden verwerkt (bijvoorbeeld bij het pauzeren van het laden).
  3. We hebben meer informatie en een betere afhandeling van de laadsessie in het algemeen. ✨
Let op: Als een onbekende auto verbinding maakt met jouw laadpunt, dan heeft het niet gelijk toegang tot slim laden. Als je de auto van een vriend 's nachts bij jou thuis slim wilt laden, dan moet deze auto eerst aan Tibber worden toegevoegd, hetzij via een Power-up óf door gebruik te maken van de functie voor niet-geïntegreerde auto's.

Hoe slim laden werkt voor geïntegreerde auto's met geïntegreerd laadpunt

We starten het laden via het laadpunt en halen daarnaast de autogegevens op via je auto, zoals het batterijniveau en de locatie. Bij het gebruik van het geselecteerde laadpunt voor je auto, zullen we het laadpunt gebruiken voor slim laden. Als er geen laadpunt beschikbaar is, voeren we slim laden rechtstreeks vanuit je voertuig uit.
  • De elektrische auto is verbonden met het laadpunt.
  • Tibber merkt op dat de auto is verbonden en ons algoritme wordt geactiveerd.
  • Tibber gebruikt de API van de fabrikant om gegevens over de auto te verzamelen, waaronder of deze zich op het thuisadres bevindt, welk batterijniveau de auto heeft en wat de batterijcapaciteit is.
  • Tibber roept vervolgens de API van het laadpunt aan om gegevens op te halen over de gemiddelde laadsnelheid tijdens de laatste laadsessie.
  • Tibber controleert de ingestelde vertrektijd en de stroomprijzen in de app.
  • Gegevens van de verschillende bronnen worden gebruikt om een laadschema te maken en als er ruimte is, wordt de hele laadsessie of delen ervan uitgesteld naar de goedkoopste uren.
  • Als er ruimte is om het laden uit te stellen, zal Tibber de beschikbare stroom instellen op 4A, wat zo laag is dat geen enkele elektrische of hybride auto kan beginnen met laden. (Het minimum is meestal 6A of 7,2A, afhankelijk van het model).
  • Wanneer het tijd is om te beginnen met laden, wordt de beschikbare stroom gereset naar de maximale hoeveelheid stroom, die wordt bepaald door bijvoorbeeld de boordlader van de auto, load balancing, hoofdzekeringen, enz.
De eerste keer dat we je auto slim laden maken we gebruik van gestandaardiseerde waarden (3,5 kW/5,0 kW) voor de laadsnelheid. Bij volgende laadsessies passen we slimmigheidjes toe om de juiste laadtijd te verkrijgen.

Meer informatie: https://support.tibber.co...het-vernieuwde-slim-laden

Of Tibber slim laden beter werkt dan Jedlix gaan we achter komen :) in ieder geval via Tibber de mogelijkheid voor grid rewards. Jedlix kan dit ook, maar ondersteunt Tibber nog niet als provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Ik vraag me bij die geïntegreerde apps af of ze enige intelligentie hebben. Voorbeeld: wij weten allemaal dat het in het weekend goedkoop laden is, echter de geintegreerde app kijkt maar een dag voorruit.

Het gevolg is dat je allerlei instellingen moet doen zoals het batterij percentage instellen. Ik rij dus zoveel mogelijk leeg richting het weekend en laadt dan op de goedkope uren. Ook bij overmorgen veel wind is het vaak goedkoop. Heb je een keer meerdere ladingen nodig per week, dan bekijk ik het per dag. Hoe doet Tibber dat bijvoorbeeld?

Pagina: 1 ... 4 ... 9 Laatste

Let op:
In dit topic ligt de focus op het behalen van een zo laag mogelijke prijs per thuisgeladen kWh door de inzet van een combinatie van hardware en slimme oplossingen.

Voor de verdieping en details per afzonderlijk onderwerp kan je terecht in de volgende topics:
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Thuisladen van je EV deel 2
Elektrische auto's - deel 5
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5