5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
/u/12037/crop5db5cb2525d0a_cropped.png?f=community)
Hier spelen nog een aantal andere zaken mee:BarryH schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:56:
Iemand al een voorbeeld van het slim combineren van de zappi en een thuisaccu? Dus thuisaccu pas laten laden als je nog steeds teruglevert terwijl de zappi dan niet wordt afgeknepen. OF b.v. pas de thuisaccu laden als je auto al (voldoende) vol zit.
OF eerst de thuis accu volladen en dan de auto pas (omdat de thuisaccu later op de avond je stroombehoefte afdekt.
In ieder geval wil je (meestal) voorkomen dat je uit je thuisaccu je auto gaat laden.
- Hoeveel kWh heb je de komende dagen nodig in je auto
- Hoeveel kWh heb je de komende dag/nacht nodig voor je huishouden
- Wat is het tarief nu vs straks en waar heb je die kWh's dus het hardst nodig
De keuze is dus afhankelijk van het moment, je agenda voor de komende dagen en de huidige state of charge van beide apparaten. Iets om te scripten
Ik ben overigens op dit moment bezig met een upgrade van een en ander thuis, waardoor de meterkast wordt aangepast naar 3-fasen (dan kan ik ook pas de nieuwe Zappi 2.1 3-fasen volledig gebruiken, die zit nu nog op 1x32A aangesloten), ik de zonnepanelen omvormer ook moet upgraden en direct een accu in calculeer. Dat wordt dan een combinatie van SolarEdge StorEdge SE8k met denk ik 12 kWh accu om DC/AC verliezen te verminderen en 6 extra panelen. Heb er echt zin in daarmee te gaan experimenteren, niet zozeer omdat ik verwacht dat ik het snel terug kan verdienen
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Misschien eens naar de Libbi kijken van MyEnergi, als je toch al een Zappi hebt. Is ook een modulair systeem van 5 kW accu's. Zou ook mijn voorkeur hebben als Zappi gebruiker, maar dan moet wel de prijs omlaag.BarryH schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:56:
Iemand al een voorbeeld van het slim combineren van de zappi en een thuisaccu? Dus thuisaccu pas laten laden als je nog steeds teruglevert terwijl de zappi dan niet wordt afgeknepen. OF b.v. pas de thuisaccu laden als je auto al (voldoende) vol zit.
OF eerst de thuis accu volladen en dan de auto pas (omdat de thuisaccu later op de avond je stroombehoefte afdekt.
In ieder geval wil je (meestal) voorkomen dat je uit je thuisaccu je auto gaat laden.
- Taro
- Niet online
Ik hou de Libbi ook met een schuin oog in de gaten voor als die in NL beschikbaar is, maar nadeel is dat het een AC aangesloten accu betreft met dubbele AC/DC verliezen als je de auto laadt tov een DC aangesloten accu die je direct aan de zonnepanelen omvormer koppelt en dus veel efficiënter is.MajaMestreech schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:56:
[...]
Misschien eens naar de Libbi kijken van MyEnergi, als je toch al een Zappi hebt. Is ook een modulair systeem van 5 kW accu's. Zou ook mijn voorkeur hebben als Zappi gebruiker, maar dan moet wel de prijs omlaag.
Het MyEnergi ecosysteem is mooi, maar ik tref nog behoorlijk wat bugs in de Zappi icm dynamisch gestuurd laden aan. Ze zijn slecht bereikbaar en reageren vaak pas na meerdere reminders en een telefoontje op je verzoek. Vanuit dat oogpunt zou ik persoonlijk niet té afhankelijk van MyEnergi (en dus Zappi) willen zijn/worden.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen
Nu viel mij op dat er bij ECO+ staat dat 50% van de energie groen moet zijn. Is dat niet heel erg conservatief? Je wilt toch juist dat de meest eco-friendly stand alle stroom van de panelen af trekt?
Heeft er iemand wellicht een set instellingen die prettig werkt en die ik als uitgangspunt kan gebruiken?
Mbt overige instellingen:
https://www.evservice.eu/...installeren-van-een-zappi
YouTube: Installatie Zappi - enkele belangrijke instellingen !
YouTube: myenergi zappi installatie / instructie video Nederlands
[ Voor 36% gewijzigd door Card Nox op 22-08-2023 15:16 ]
Toch 'even schrikken' voor mij, ik heb nog niet zo lang dynamisch en ben deze prijzen (nog) niet gewend.
- Taro
- Niet online
Dat is natuurlijk ook uiteindelijk het doel: Tussen 18:00 en 22:00 verbruiken mensen veel stroom, maar is er weinig aanbod en dus moeten de gascentrales opschalen, wat erg duur is. Daarom zou iedereen ook zoveel mogelijk die periode moeten vermijden en dat doel wordt o.a. behaald door slim om te gaan met dynamische tarieven die dan dus ook hoger zijn.Card Nox schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:57:
Vanavond maar even niet laden I guess ... €0,526 per kWh.
Toch 'even schrikken' voor mij, ik heb nog niet zo lang dynamisch en ben deze prijzen (nog) niet gewend.
Je kunt beter tussen bijv. 02:00 en 05:00 laden omdat er dan minder vraag is.
Het was ook niet serieus bedoeld 😉. Ik laad bijna uitsluitend op za en zo en dan midden op de dag.
Wel een vraagje: Betalen wij 52ct of 40ct (prijs plafond) ?
- Taro
- Niet online
Card Nox schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:26:
@Taro, uiteraard, ik mag hopen dat iedereen met dynamische tarieven dat snapt en dat ook doet.
Het was ook niet serieus bedoeld 😉. Ik laad bijna uitsluitend op za en zo en dan midden op de dag.
Wij betalen 52 cent, met dynamische tarieven wordt het prijsplafond over een gemiddelde van de maand berekend en dat is ver beneden 52 cent.Wel een vraagje: Betalen wij 52ct of 40ct (prijs plafond) ?
- Taro
- Niet online
:strip_exif()/f/image/A0NchyWitVCUbOzhxKou2JB7.jpg?f=fotoalbum_large)
Situatie:
- Tibber contract
- Tesla; is overdag vaak thuis
- OpenEVSE laadpaal (OCPP)
- Flink wat zonnepanelen
Wat ik al heb geprobeerd:
- Tibber app, maar die houdt de Tesla wakker en geen opbrengsten vanuit onbalans markt (die heeft Tibber wel, maar ik krijg ze niet).
- Jedlix: kent wel "cash beloning" voor onbalans markt, maar niet i.c.m. Tibber.
- EVCC: stuurt primair op PV overschot en secundair op day-ahead prijs. Heel nobel, maar financieel niet verstandig in de huidige NL situatie.

Ps. Ik ben er niet erg bekend mee, net voor het eerst gegoogled.
@Taro, dat zijn nette prijzen, mijn stand. Ben 1 weekje niet thuis geweest.
/f/image/fblfSVnDmD8XkEj8r0qtRKzN.png?f=fotoalbum_large)
EDIT: dacht dat ik veel hoger zou zitten maar is nagenoeg gelijk zie ik nu.
EDIT2: Hoe zit het met die prijzen in de online MyEnergy Portal?
Ik heb Zonneplan Energie BV als leverancier en Flexibel Tariff als energie tarief.
Van 12:00 tot 13:00 staat er 10.4ct, in de app zie ik 29.4ct = 19ct verschil
Van 19:00 tot 20:00 staat er 26.5ct, in de app zie ik 49.3ct = 23ct verschil
/f/image/VWffKZubmiSm4rhD2ei3ZioS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3AsTwbfb9tOxEtjlDti4VVSc.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 98% gewijzigd door Card Nox op 24-08-2023 10:39 ]
Ook dat kan meevallen. Dit jaar waren januari en februari behoorlijk stormachtig met vaak negatieve stroomprijzen tot gevolg. Windpark op Noordzee draaide overuren.Card Nox schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:28:
@Taro, makes sense. Maw tot december zijn we nog geschut van extreme prijzen, maar daarna kan het een duur grapje gaan worden, we shall see 😊
En dat verschil in prijzen wat je hierboven vraagt is excl vs incl BTW en Energiebelasting a 15ct per Kwh.
[ Voor 11% gewijzigd door r0bb op 24-08-2023 18:35 ]
Waarom is het verschil dan niet 15ct, dan had ik het nog wel begrepen.r0bb schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:33:
[...]
En dat verschil in prijzen wat je hierboven vraagt is excl vs incl BTW en Energiebelasting a 15ct per Kwh.
Het is 15ct energiebelasting + BTW 21%.Card Nox schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:38:
[...]
Waarom is het verschil dan niet 15ct, dan had ik het nog wel begrepen.
Dat is net mijn punt. Met een dynamisch contract legt een leverancier het day-ahead prijs risico bij de klant. Iets vergelijkbaars zouden ze ook met onbalans kunnen doen. Ik heb het idee dat Jedlix dat doet icm bepaalde leveranciers. De vraag is dus of er vergelijkbare proposities zijn, liefst icm Tibber.Card Nox schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 00:23:
@Roekeloos, wat wil je precies met die onbalansmarkt gaan doen? Daar zit geen directe financiële prikkel aan voor jou persoonlijk?
Ps. Ik ben er niet erg bekend mee, net voor het eerst gegoogled.
Ik krijg eind deze maand tesla model y RDW. We hebben 20 zonnepanelen thuis met 8100 kWh op jaarbasis. Eigen verbuik is ca. 4500/5000 kWh op jaarbasis, betreft een nieuwbouw woning volledig elektrisch.
Ik wil graag een laadpaal aanschaffen gezien kWh die we overhouden op jaarbasis. Heb een offerte van Coolblue voor de bluebuilt. Iemand hiermee ervaring of tips voor aanschaf van een laadpaal?
Mijn ervaring is dat hij wel optelt in die stand... Dus 5 minuten lang 200Watt, gaat hij dan ff 1 minuut opladen als het ware. In plaats van realtime, probeer hij de meter rond de 0 te houden. Heb je in Nederland dus niet heel veel aan helaas als je je meter realtime stil wil laten staan.Card Nox schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:15:
@coelho, die setting kun je op 100% zetten. Dan begint hij enkel met laden wanneer je meer dan 1.4K stroom opbrengt.
Mbt overige instellingen:
https://www.evservice.eu/...installeren-van-een-zappi
YouTube: Installatie Zappi - enkele belangrijke instellingen !
YouTube: myenergi zappi installatie / instructie video Nederlands
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Ik heb dezelfde auto + een Zoe en een zelfde woning qua woning qua energie.SKW schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:05:
Dag allemaal,
Ik krijg eind deze maand tesla model y RDW. We hebben 20 zonnepanelen thuis met 8100 kWh op jaarbasis. Eigen verbuik is ca. 4500/5000 kWh op jaarbasis, betreft een nieuwbouw woning volledig elektrisch.
Ik wil graag een laadpaal aanschaffen gezien kWh die we overhouden op jaarbasis. Heb een offerte van Coolblue voor de bluebuilt. Iemand hiermee ervaring of tips voor aanschaf van een laadpaal?
We hebben een Alfen Single pro line.
Deze kan sinds kort ook Solar laden. Via http integratie gekoppeld in home assistent.
Het is daardoor heel eenvoudig om alleen via solar te laden of zo slim mogelijk met dynamisch contract.
Idee; met een Raspberry Pi lees ik al de slimme meter uit. Als ik deze vervolgens een getweakte p1 uitgang geef die vervolgens het laadpunt van gemanipuleerde data voorzie zodat de load balancing gebruikt wordt om het laadvermogen te sturen.
Iemand anders met dit idee?
Iemand die weet welke slimme meter data laadpunten gebruikt voor load balancing?
Daar lijkt dus verschil in te zitten, met als gevolg; scheve getallen.
Waar moet ik beginnen met zoeken als het gaat om hier een beetje gelijke getallen te krijgen? Volgens mij zonnepanelen app heb ik vandaag 14.30 kWh opgewekt. Volgens de Zappi 6,4 kWh.
Daarnaast zal de ac dc omvormer in de auto ook ingeveer 500watt (gebaseerd op de testen met een granny charger die recent een laadverlies van max 30% lieten zie
bij ongeveer 2000watt laden) verbruiken denk ik. Dat telt de zappi allemaal mee..
Ok, stukje ‘overhead’ had ik ook wel verwacht. Maar 50%?!janne_nl schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:43:
Tsja. De zonnepanelen app geeft het resultaat bruto weer, inclusief verbruik van de omvormer(meestal dan).
Daarnaast zal de ac dc omvormer in de auto ook ingeveer 500watt (gebaseerd op de testen met een granny charger die recent een laadverlies van max 30% lieten zie
bij ongeveer 2000watt laden) verbruiken denk ik. Dat telt de zappi allemaal mee..
CT klemmen niet goed? Of andere instellingen?the-edge schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:08:
Sinds gisteren heb ik een Zappi hangen, vooralsnog erg tevreden, alleen iets wat opvalt is dat de opwek altijd rond de 1 kW zit, terwijl ik bijv. in de app van de zonnepanelen zie dat op ongeeer hetzelfde moment 2.4 kW opgewekt wordt.
Waar moet ik beginnen met zoeken als het gaat om hier een beetje gelijke getallen te krijgen? Volgens mij zonnepanelen app heb ik vandaag 14.30 kWh opgewekt. Volgens de Zappi 6,4 kWh.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik vermoed inderdaad een instelling of CT klem ‘fout’. Ik zal er eens induikenInspired schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 20:55:
[...]
CT klemmen niet goed? Of andere instellingen?
Heb je voor de Zappi een aparte CT klem op de fase van de omvormer zitten? Anders zijn die 6.4 kWh gewoon de opbrengst min het verbruik van het huis.the-edge schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:08:
Sinds gisteren heb ik een Zappi hangen, vooralsnog erg tevreden, alleen iets wat opvalt is dat de opwek altijd rond de 1 kW zit, terwijl ik bijv. in de app van de zonnepanelen zie dat op ongeeer hetzelfde moment 2.4 kW opgewekt wordt.
Daar zit het denk ik in. Ik krijg uitbreiding op de zonnepanelen later, ik heb dus gisteravond in de meterkast gekeken, en daar zag ik nog 1 losse CT klem liggen. Niet om een kabel heen. Met als reden om, wanneer de nieuwe zonnepanelen geinstalleerd zijn, die CT klem om te doen.MajaMestreech schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:23:
[...]
Heb je voor de Zappi een aparte CT klem op de fase van de omvormer zitten? Anders zijn die 6.4 kWh gewoon de opbrengst min het verbruik van het huis.
Dus daar lijkt het in te zitten, dit kan ik tijdelijk oplossen door de CT klem op de huidige fase van de huidige omvormer te zetten. Nu moet ik nog uitzoeken waar deze loopt
PS Ik weet niet of tussen alle EV laad topics dit de juiste is of dat het beter in het e-Niro topic kan.
je zou in dat geval op 1 fase kunnen laden in plaats van 3 fasen. dus 1 x 6A in plaats van 3 x 6A.susscorfa schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:05:
Ik heb een vraag waar ik hoop dat anderen hier ervaring mee hebben. Sinds kort hebben wij zonnepanellen en een EV (e-Niro). De volgende stap is een laadpunt installeren (momenteel laden we op een gewone stekker). Natuurlijk wil ik zo veel mogelijk gebruik gaan maken eigen zonne stroom zekker met het toekomstige afbouwen van de saldering. We hebben 3 fase stroom. Nu lees ik dat meestal de minimale laad snelheid 6 A is wat neer komt op ongeveer 4 kW. Onze zonne installatie levert ongeveer het zelfde maximale vermogen (piek die ik heb gezien is 4.5 kW). In de winter zal er dus vaak iets minder dan die 4kW geproduceerd worden. Daarnaast word natuurlijk een deel van de stroom in huis gebruikt. Daarom mijn vraag zijn er laadpunten die ook tot een lager laad vermogen dan 6A te reguleren zijn (mijn doel is het via home assistant te doen)? Kan het een probleem zijn voor de EV dat er met minder dan 6A geladen wordt?
PS Ik weet niet of tussen alle EV laad topics dit de juiste is of dat het beter in het e-Niro topic kan.
het gaat volgens mij ook niet zozeer om het laadpunt, het is de auto zelf die vaak onder de 6A niet meer wil laden.
houd er wel rekening mee dat je laadverliezen veel hoger gaan worden als je bij zulke lage wattages gaat laden.
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 18-09-2023 11:24 ]
Ah dan ga ik igg nog even goed in de details van de auto kijken. Ik neem aan dat de meeste laadpunten geen mogelijkheid hebben om te wisselen tussen 1 en 3 fase laden. Ik wou namelijk het liefst wel de mogelijkheid hebben om 11kW te laden als het nodig is (als je eens twee dagen in een rij ver rijd).de Peer schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:21:
[...]
je zou in dat geval op 1 fase kunnen laden in plaats van 3 fasen. dus 1 x 6A in plaats van 3 x 6A.
het gaat volgens mij ook niet zozeer om het laadpunt, het is de auto zelf die vaak onder de 6A niet meer wil laden.
houd er wel rekening mee dat je laadverliezen veel hoger gaan worden als je bij zulke lage wattages gaat laden.
Toegenomen laad verliezen lijkt me niet zo een probleem zolang het zonnestroom betreft, als ik terug ga leveren en later terug kopen zal het zowiezo duurder zijn iig als de saldering er af is.
oh ik zou juist denken van wel. Die van mij (Alfen Eve) kan het wel in ieder geval maar ik ben niet goed op de hoogte van andere laadpalen.susscorfa schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:37:
[...]
Ik neem aan dat de meeste laadpunten geen mogelijkheid hebben om te wisselen tussen 1 en 3 fase laden.
ja begrijpelijk, met zonnestroom(overschot) is het minder belangrijk inderdaad.Toegenomen laad verliezen lijkt me niet zo een probleem zolang het zonnestroom betreft, als ik terug ga leveren en later terug kopen zal het zowiezo duurder zijn iig als de saldering er af is.
Het is natuurlijk wel nog de vraag of saldering daadwerkelijk afgebouwd gaat worden. voorlopig nog niet.
Dat is mooi om te weten dan ga ik daar op letten ik had gedacht dat de relais alle fases tegelijk aan en uit zouden zetten. Als die onafhankelijk zijn bied het een hoop mogelijk heden want dan 1.5 kW aan vermogen is snel gehaald aan zon productie.de Peer schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:39:
oh ik zou juist denken van wel. Die van mij (Alfen Eve) kan het wel in ieder geval maar ik ben niet goed op de hoogte van andere laadpalen.
Ik probeer vooral een beetje op de toekomst voor bereid te zijn zodat het laadpunt een tijd mee kan. Nu zal de afstelling misschien anders moeten zijn dan in de toekomst maar als ik de mogelijkheden inbouw kan ik later kiezen wat op dat moment handig is.de Peer schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:39:
ja begrijpelijk, met zonnestroom(overschot) is het minder belangrijk inderdaad.
Het is natuurlijk wel nog de vraag of saldering daadwerkelijk afgebouwd gaat worden. voorlopig nog niet.
Die 6A is vastgesteld in de standaard, dus de kans dat je iets daaronder kunt instellen is vrij klein (Tesla's zijn nog in te stellen op 5A, maarja.. Tesla is wel vaker eigenwijs).susscorfa schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:05:
We hebben 3 fase stroom. Nu lees ik dat meestal de minimale laad snelheid 6 A is wat neer komt op ongeveer 4 kW.
Wat je in jouw geval wel kunt bekijken, is of je een enkelfase laadpaal kunt gebruiken. Dan heb je aan 1.4kW overschot genoeg om te beginnen met opladen. Nadeel is dan wel weer dat je altijd gelimiteerd bent op 1x16A, dus ook als het eens wel wat sneller moet.
Er zijn enkele modellen die zelf kunnen schakelen tussen 1 en 3 fase. De Zappi kan dat in ieder geval. Die kan dan met 1x6A laden als eigen opwek, maar kun je ook de volle 3x16A laten doen als je meer haast hebt.
Je hoeft niet op iedere fase minimaal 6 A te hebben? In ieder geval niet bij de Zappi. Die meet gewoon jouw overschot aan vermogen en kan dan bij 1.4 kW overschot gewoon dit naar de auto sturen. Dit is voor 1 fase dus maximaal 3.7 kW bij 16A afzekeren. Wordt het overschot nog hoger (> 3 * 1.4 kW = 4.2 kW) dan zal de Zappi overschakelen naar 3 fase laden. Echter, dan moet je wel wat meer zonnepanelen plaatsen want met maximaal 4 kW ga je dat niet redden.susscorfa schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:05:
Ik heb een vraag waar ik hoop dat anderen hier ervaring mee hebben. Sinds kort hebben wij zonnepanellen en een EV (e-Niro). De volgende stap is een laadpunt installeren (momenteel laden we op een gewone stekker). Natuurlijk wil ik zo veel mogelijk gebruik gaan maken eigen zonne stroom zekker met het toekomstige afbouwen van de saldering. We hebben 3 fase stroom. Nu lees ik dat meestal de minimale laad snelheid 6 A is wat neer komt op ongeveer 4 kW. Onze zonne installatie levert ongeveer het zelfde maximale vermogen (piek die ik heb gezien is 4.5 kW). In de winter zal er dus vaak iets minder dan die 4kW geproduceerd worden. Daarnaast word natuurlijk een deel van de stroom in huis gebruikt. Daarom mijn vraag zijn er laadpunten die ook tot een lager laad vermogen dan 6A te reguleren zijn (mijn doel is het via home assistant te doen)? Kan het een probleem zijn voor de EV dat er met minder dan 6A geladen wordt?
Dank voor je commentaar, mooi dat het zo werkt ik dacht dat 3 fase laders altijd alle drie de fases zouden gebruiken. Dat gat tussen 3.7 en 4.2 valt prima te overbruggen.MajaMestreech schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:31:
[...]
Je hoeft niet op iedere fase minimaal 6 A te hebben? In ieder geval niet bij de Zappi. Die meet gewoon jouw overschot aan vermogen en kan dan bij 1.4 kW overschot gewoon dit naar de auto sturen. Dit is voor 1 fase dus maximaal 3.7 kW bij 16A afzekeren. Wordt het overschot nog hoger (> 3 * 1.4 kW = 4.2 kW) dan zal de Zappi overschakelen naar 3 fase laden. Echter, dan moet je wel wat meer zonnepanelen plaatsen want met maximaal 4 kW ga je dat niet redden.
- Taro
- Niet online
Voor de volledigheid aangezien de Zappi hier niet tussenstaat, kan ik wat hierboven is genoemd bevestigen.Roekeloos schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:44:
In de documentatie van EVCC staat bij enkele laders vermeld dat ze kunnen schakelen tussen 1F / 3F. De lijst zal echter waarschijnlijk niet volledig zijn.
De Zappi kan ook nog per mode schakelen, zo kan je bijv. ECO+ altijd via 1-fase laten lopen en Fast altijd via 3-fasen. Automatisch schakelen kan ook. Bij 1-fase start de Zappi al vanaf 1.4 kW overschot bij de panelen.
Nu zag ik dat @de Peer hier ook actief is en deze beste tweaker wees me gisteren op een interessante post van @Himmoalgek Himmoalgek in "Secundair allocatiepunt als verdienmodel?". Als het werkt zoals hij het zegt zouden mensen met een SAP en daarop enkel een laadpunt dus meer dan de helft aan energiebelasting kunnen besparen per kWh 7-8ct. Dat is bij ons op jaar basis al gauw 8000 * 0,07 = -€560,- minimaal.
Heb gisteren maar even aan Tibber de vraag gesteld of zij ook zo’n formulier hebben. Zodra onze SAP er is (in blijde verwachting sinds maart
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Zie ook https://download.belastin...last_2023_ml0301z31fd.pdf blz 82
[ Voor 12% gewijzigd door Himmoalgek op 27-09-2023 12:45 ]
Ik denk dat je het tegenovergestelde bedoelt? Tenzij er een wijziging komt?Himmoalgek schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:43:
Dus dit houdt ook stand in 2024 mits er weer een wijziging komt.
Ik zou graag mijn laadkabel 'permanent' aan mijn laadpaal willen laten zitten (aangezien het een 10m kabel is), maar ik wil natuurlijk voorkomen dat iemand even langsloopt en de kabel meeneemt..
De laadpaal zelf heeft helaas niet de optie om de kabel permanent te vergrendelen (Alfen Eve Single S-line).
1
Een flink oog in de muur vastzetten, groot hangslot er aan hangen en de kabel daar doorheen steken.ragged schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:51:
Misschien off-topic. Maar weet iemand een goede oplossing..
Ik zou graag mijn laadkabel 'permanent' aan mijn laadpaal willen laten zitten (aangezien het een 10m kabel is), maar ik wil natuurlijk voorkomen dat iemand even langsloopt en de kabel meeneemt..
De laadpaal zelf heeft helaas niet de optie om de kabel permanent te vergrendelen (Alfen Eve Single S-line).
Als je zoekt op laadkabel slot, kom je ook wat standaard artikelen tegen.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Wat moet hiervoor fysiek geregeld worden? Komt er een nieuwe kabel de meterkast in?bokkow schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:54:
Ben pas net achter het bestaan van dit topic gekomen. Leuk!
Nu zag ik dat @de Peer hier ook actief is en deze beste tweaker wees me gisteren op een interessante post van @Himmoalgek Himmoalgek in "Secundair allocatiepunt als verdienmodel?". Als het werkt zoals hij het zegt zouden mensen met een SAP en daarop enkel een laadpunt dus meer dan de helft aan energiebelasting kunnen besparen per kWh 7-8ct. Dat is bij ons op jaar basis al gauw 8000 * 0,07 = -€560,- minimaal.
Heb gisteren maar even aan Tibber de vraag gesteld of zij ook zo’n formulier hebben. Zodra onze SAP er is (in blijde verwachting sinds maart) wil ik graag bij hen een dynamisch contract afsluiten en daarbij deze verklaring invullen.
Nee, na de hoofdzekering komt er een aftakking naar de tweede meter. Je blijft over de twee systemen dus beperkt tot de maximale stroom van die zekering.bert pit schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:22:
[...]
Wat moet hiervoor fysiek geregeld worden? Komt er een nieuwe kabel de meterkast in?
- Taro
- Niet online
Je hebt gelijk!de Peer schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:31:
[...]
Ik denk dat je het tegenovergestelde bedoelt? Tenzij er een wijziging komt?
Leverancier doet moeilijk met het willen toepassen van een verlaagd tarief laadpaal in verband met volledige onbekendheid. Na ruim een week uitzoeken kwamen ze met het besluit dat de netbeheerder maar moet bevestigen of ik recht heb op deze 'korting'.
Hieronder wat toegelicht waarop ik toch mag hopen dat leverancier gewoon meewerkt hieraan:
:strip_exif()/f/image/n4EcRhNuFvHOr9oqu4C5cLQi.jpg?f=fotoalbum_large)
- Taro
- Niet online
Wel goed om je situatie een volgende keer even kort opnieuw toe te lichten. Maar wat heeft je netbeheerder met het tarief te maken, dat is toch aan de leverancier van het contract? Of betreft het de reden/noodzaak voor het aanvragen van de SAP die je moet motiveren?Himmoalgek schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:20:
UPDATE:
Leverancier doet moeilijk met het willen toepassen van een verlaagd tarief laadpaal in verband met volledige onbekendheid. Na ruim een week uitzoeken kwamen ze met het besluit dat de netbeheerder maar moet bevestigen of ik recht heb op deze 'korting'.
Hieronder wat toegelicht waarop ik toch mag hopen dat leverancier gewoon meewerkt hieraan:
[Afbeelding]Enexis kan slechts bevestigen dat de aannemer die het tweede allocatiepunt heeft aangelegd vorige week bij mij thuis, hiermee een rechtstreekse aansluiting heeft gerealiseerd met het distributienet. Het al bestaande primaire aansluitingspunt (PAP) behoudt deze rechtstreekse aansluiting. Zo ook weergegeven in de afbeelding.
Andere voorwaarden die gesteld zijn om voor het verlaagde tarief in aanmerking te komen, kunnen enkel door mij zelf worden bevestigd door middel van een verklaring hiervoor af te geven. Dit zit namelijk achter de meter en daar liggen de bevoegdheden van de netbeheerder niet om daarover een uitspraak te kunnen doen. Dat is ook niet hun taak.
[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 05-10-2023 22:27 ]
Leverancier vindt dat ik niet voldoe aan een zelfstandige aansluiting omdat er ook nog een PAP bestaat. Als ik toch vind dat ik recht heb op dit verlaagde tarief, dan moet ik van de leverancier een goedkeuring hierop van de netbeheerder opvragen die ikzelf mag gaan regelen… mooi hè
Een vraag die hier dan volgens mij wel past: heeft iemand al ervaring met de ANWB Slim (thuis) laden app?
Onafhankelijk van een stroomleverancier en op veel auto's toepasbaar.
[ Voor 55% gewijzigd door Taro op 27-10-2023 10:49 ]
Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red
Geen ervaring met de Feyree. Ik heb wel ruim 2 jaar de Zoe geladen met een Besen lader. Die zijn erg goedkoop maar werkte altijd.Flater2013 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:13:
Ik ben opzoek naar thuis laadpaal, nu kom Feyree (Chinees)tegen, maar kan nauwelijks iets vinden. Iemand een idee of dit goed werkt met Renault Zoë?
- Taro
- Niet online
Dit betreft het "goedkoop thuisladen" topic, je vraag past beter in het gewone thuisladen/laadpalen topic, zie daarvoor de topicwaarschuwing.Flater2013 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:13:
Ik ben opzoek naar thuis laadpaal, nu kom Feyree (Chinees)tegen, maar kan nauwelijks iets vinden. Iemand een idee of dit goed werkt met Renault Zoë?
Is er misschien alweer een update? Ben toch benieuwd, komt voor mij nu eindelijk ook weer wat dichterbij. Ik zou als ik jou was lekker bij een Tibber aankloppen met zo’n formulier 😁Himmoalgek schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:48:
Ja je moet even teruglezen wat de historie hiervan is.
Leverancier vindt dat ik niet voldoe aan een zelfstandige aansluiting omdat er ook nog een PAP bestaat. Als ik toch vind dat ik recht heb op dit verlaagde tarief, dan moet ik van de leverancier een goedkeuring hierop van de netbeheerder opvragen die ikzelf mag gaan regelen… mooi hè
Samengevat:
Ik heb op 22 april 2023 een SAP aangevraagd. En uiteindelijk is het straks 30 oktober allemaal rond. Bezint eer ge begint zou ik iedereen willen adviseren. Door met name onwetendheid van aannemer en leverancier is dit traject over veel hobbels heen gegaan en maakt het soms best frustrerend.
- Taro
- Niet online
Die upgrade komt natuurlijk het beste tot zijn recht als er maar weinig goedkope uren op rij zijn, maar morgen ziet het er sowieso weer prima uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/445FJsvBnGY4oOp0U0q4IMp3.png?f=user_large)
De SoC van de auto staat op 10%, ik rij hem richting het weekend altijd zo ver mogelijk leeg en vannacht gaat er 55 kWh in a 17 cent/kWh en tussen 13:00 en 14:00 nog 11 kWh voor hetzelfde tarief:
:fill(white):strip_exif()/f/image/mhigFdTPd89ATA3pnLOyzpCn.png?f=user_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Taro op 18-11-2023 18:59 ]
- Taro
- Niet online
Ik hanteer ongeveer hetzelfde principe:Card Nox schreef op zondag 19 november 2023 @ 01:05:
De mijne is 'helaas' nog 50% vol, limiet zojuist op 90% gezet voor die paar extra kWh tov 80%. 100% vind ik niet ok voor de accu aangezien ik verwacht de auto de komende dagen niet te gebuiken voor een totale afstand van 50km+.
- 85% default ivm levensduur accu
- 90% bij <20 cent tarieven
- +-93% bij zeer lage tarieven, hoger wil ik niet gaan, tenzij ik een paar uur later ergens heen ga rijden en ik de auto dus niet bijv. meer dan een halve dag stil laat staan met dat percentage. Dat is niet goed voor de accu idd
Door de loadbalancer iets minder de auto in gegaan dan 55 kWh, maar gaat vanmiddag weer verder tot +-93%.
:fill(white):strip_exif()/f/image/4Tp4tYlJpYWCw65Wem0Y65Zf.png?f=user_large)
Heb begrepen dat het in de nacht van maandag op dinsdag flink gaat waaien, dus dan zal die na de rit van maandag weer mooi goedkoop aangevuld worden.
Een ander zal denken: Pfoe, wat een gedoe! Maar dit is volledig geautomatiseerd en ik hoef dus niets te doen. Daarnaast volg ik Zonneplan en Tibber via Social Media, zij brengen eens in de week een voorspelling voor die week uit:
Die komt dus automatisch langs in de tijdlijn en op basis daarvan kan ik besluiten om te finetunen, bijv. in het geval van negatieve tarieven op een woensdag als de auto toch voor de deur staat. Die tijden komen wel weer, maar vooralsnog bevallen de dynamische tarieven ook in de herfst prima met nu 17 cent/kWh.
Tot nu toe ook een mooi gemiddelde voor het hele jaar, dat wil ik volgend jaar proberen te verbeteren door sneller/korter te laden met 3-fasen. Dit is incl.: 16.000 km met de EV (>95% thuisladen) én verwarmen met meerdere warmtepompen ipv gas:
:strip_exif()/f/image/dHU59yAQWuWMBdzX5VPQqT4O.jpg?f=fotoalbum_large)
Ps. ik herhaal soms wat informatie, zodat iedereen die later start met meelezen de info ook meekrijgt. Ik hoop dat we met zijn allen een steentje kunnen bijdragen aan laden op momenten waarop er minder fossiel moet worden opgeschaald omdat de vraag op dat moment hoger is dan het aanbod. Mooi voorbeeld: rondom 18:00-19:00 doordeweeks als veel mensen standaard de stekker in de auto steken na een dag hard werken. Bij dynamische tarieven komen deze factoren mooi bij elkaar: Naarmate stroom goedkoper is hoeft er ook minder bijgesprongen te worden door bijv. kolen- of gascentrales.
/f/image/Mrc3P0L851aUdb7eN1PlUbHA.png?f=fotoalbum_large)
Ik doe het laden handmatig, maar we rijden niet echt zo veel dus laad meestal in het weekend een keer. Me er nog niet toe kunnen zetten dit te automatiseren 😅. Maar krijg begin volgend jaar een EV6 58kWh dus dan wellicht iets vaker laden.
Maar bij een van mijn opdracht gevers kan ik gaan laden voor 15ct/kWh dus zal ik waarschijnlijk daar gaan laden. De andere kan ik gratis laden maar kom zelden on-site.
Hoi, gisteren in MyEnergi account mijn energie leverancier als test gewijzigd in Tibber met dynamische tarieven. Ik heb een schedule ingesteld gewoon van 09:00 - 08:00 en in de scheduler ingesteld om tot 80% te laden. Ik vroeg me al af hoe de Zappi kan weten of de auto 80% is volgeladen. Inderdaad heeft hij de auto vannacht keurig in het laagste tarief (0 cent) tussen 03:00 - 5:45 geladen, maar wel tot 100% SoC. Ik neem hiermee aan dat ik dan de maximale SoC in de auto moet instellen, of hebben jullie dit op een of andere manier via de Zappi geregeld?Taro schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:10:
[...]
Ik hanteer ongeveer hetzelfde principe:.
- 85% default ivm levensduur accu
- 90% bij <20 cent tarieven
- +-93% bij zeer lage tarieven, hoger wil ik niet gaan, tenzij ik een paar uur later ergens heen ga rijden en ik de auto dus niet bijv. meer dan een halve dag stil laat staan met dat percentage. Dat is niet goed voor de accu idd
Door de loadbalancer iets minder de auto in gegaan dan 55 kWh, maar gaat vanmiddag weer verder tot +-93%.
[Afbeelding]
Heb begrepen dat het in de nacht van maandag op dinsdag flink gaat waaien, dus dan zal die na de rit van maandag weer mooi goedkoop aangevuld worden.
Een ander zal denken: Pfoe, wat een gedoe! Maar dit is volledig geautomatiseerd en ik hoef dus niets te doen. Daarnaast volg ik Zonneplan en Tibber via Social Media, zij brengen eens in de week een voorspelling voor die week uit:
[Afbeelding]
Die komt dus automatisch langs in de tijdlijn en op basis daarvan kan ik besluiten om te finetunen, bijv. in het geval van negatieve tarieven op een woensdag als de auto toch voor de deur staat. Die tijden komen wel weer, maar vooralsnog bevallen de dynamische tarieven ook in de herfst prima met nu 17 cent/kWh.
Tot nu toe ook een mooi gemiddelde voor het hele jaar, dat wil ik volgend jaar proberen te verbeteren door sneller/korter te laden met 3-fasen. Dit is incl.: 16.000 km met de EV (>95% thuisladen) én verwarmen met meerdere warmtepompen ipv gas:
[Afbeelding]
Ps. ik herhaal soms wat informatie, zodat iedereen die later start met meelezen de info ook meekrijgt. Ik hoop dat we met zijn allen een steentje kunnen bijdragen aan laden op momenten waarop er minder fossiel moet worden opgeschaald omdat de vraag op dat moment hoger is dan het aanbod. Mooi voorbeeld: rondom 18:00-19:00 doordeweeks als veel mensen standaard de stekker in de auto steken na een dag hard werken. Bij dynamische tarieven komen deze factoren mooi bij elkaar: Naarmate stroom goedkoper is hoeft er ook minder bijgesprongen te worden door bijv. kolen- of gascentrales.
- Taro
- Niet online
Het weergegeven percentage in de MyEnergi omgeving is het percentage dat bovenop het bestaande percentage komt, het betreft dus niet het percentage tot waar de auto gaat laden.MajaMestreech schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:02:
[...]
Hoi, gisteren in MyEnergi account mijn energie leverancier als test gewijzigd in Tibber met dynamische tarieven. Ik heb een schedule ingesteld gewoon van 09:00 - 08:00 en in de scheduler ingesteld om tot 80% te laden. Ik vroeg me al af hoe de Zappi kan weten of de auto 80% is volgeladen. Inderdaad heeft hij de auto vannacht keurig in het laagste tarief (0 cent) tussen 03:00 - 5:45 geladen, maar wel tot 100% SoC. Ik neem hiermee aan dat ik dan de maximale SoC in de auto moet instellen, of hebben jullie dit op een of andere manier via de Zappi geregeld?
Als de auto een State of Charge (SoC) van 10% heeft, in totaal bijv. 100 kWh capaciteit heeft en je gaat de auto met 80 kWh laden, dan zal er +80% staan in de MyEnergi omgeving en de auto op 10+80=90% uitkomen en niet op 80%. Mits je de auto en de accucapaciteit juist hebt geconfigureerd in die omgeving.
Er zijn wel laders die de SoC van een auto kunnen uitlezen (en weergeven), maar de Zappi en MyEnergi omgeving doen dat niet.
Wil je dus altijd tot een minimaal percentage laden, dan kan je het beste een laadschema maken dat minimaal 100% van je wekelijkse verbruik dekt (bijv. 125%) en spelen met de regelaar voor het laadpercentage in de auto om het te timen.
Is de stelling om niet tot 100% te laden met AC voor de levensduur van de accu niet een beetje achterhaald? De meeste EV's hebben 160000 km of 8 jaar garantie op de accu, zelfs onze Peugeot e208 uit 2020. Misschien als je iedere dag de accu tot 10% ontlaadt en weer oplaadt tot 100% dat dit iets uitmaakt. Maar dat doe ik ook met mijn telefoon; die stop je ook niet op 80% neem ik aan.Card Nox schreef op zondag 19 november 2023 @ 01:05:
De mijne is 'helaas' nog 50% vol, limiet zojuist op 90% gezet voor die paar extra kWh tov 80%. 100% vind ik niet ok voor de accu aangezien ik verwacht de auto de komende dagen niet te gebuiken voor een totale afstand van 50km+.
- Taro
- Niet online
Voor de volledigheid: De Zappi geeft de bedragen excl. BTW en toeslagen weer. Die 0 cent is dus ongeveer 17 cent. Waarschijnlijk weet je dit wel, maar just to be sure.MajaMestreech schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:02:
[...]
in het laagste tarief (0 cent) [...]
- Taro
- Niet online
Tot 100% laden en de auto daarna niet direct gebruiken is altijd slecht voor de accu. Apple hanteert daarom ook een optie om geoptimaliseerd te laden op basis van voorspeld gebruik ipv altijd tot 100%. En sommige auto's hebben een buffer, dan is 100% achter de schermen bijv. maar 95%. Ook bij LFP accu's geldt dit principe, terwijl sommige mensen denken dat je die altijd zonder problemen tot 100% kunt laden.MajaMestreech schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:15:
[...]
Is de stelling om niet tot 100% te laden met AC voor de levensduur van de accu niet een beetje achterhaald? De meeste EV's hebben 160000 km of 8 jaar garantie op de accu, zelfs onze Peugeot e208 uit 2020. Misschien als je iedere dag de accu tot 10% ontlaadt en weer oplaadt tot 100% dat dit iets uitmaakt. Maar dat doe ik ook met mijn telefoon; die stop je ook niet op 80% neem ik aan.
Kan dit veel verder toelichten, maar dat is binnen dit topic offtopic. Ik heb er in o.a. het Tesla Model 3 & Y topic weleens een verdere toelichting over gegeven.
Of dat nou met AC of DC gebeurt maakt toch niet uit?MajaMestreech schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:15:
[...]
Is de stelling om niet tot 100% te laden met AC voor de levensduur van de accu niet een beetje achterhaald? De meeste EV's hebben 160000 km of 8 jaar garantie op de accu, zelfs onze Peugeot e208 uit 2020. Misschien als je iedere dag de accu tot 10% ontlaadt en weer oplaadt tot 100% dat dit iets uitmaakt. Maar dat doe ik ook met mijn telefoon; die stop je ook niet op 80% neem ik aan.
Volgens mij is het nog steeds zeker van toepassing; hoge temperatuur + hoog celvoltage (=hoge SoC) is wat het gros van de slijtage doet.
En ik stop ook mijn telefoon op 85% SoC. Gebruik de app AccuBattery, deze geeft een melding (door te trillen) bij een instelbaar SoC (bij mij dus 85%). Geeft ook mooie statistieken over slijtage en de staat van de accu.
Je accu gaat vele malen langer mee door tot ca 80-85% op te laden. En ook op de temperatuur te letten.
Ik houd mijn Surface tablet/laptop ook op 50% SoC als hij in de docking station zit om de accu goed te houden.
Ik laad mijn EV alleen op tot 100% als ik binnen een paar uur daarna ga rijden. Zodat het celvoltage zo kort mogelijk maximaal is. Als ik de auto voor langer wegzet probeer ik niet meer dan 85% SoC in de accu te hebben.
- Taro
- Niet online
Correct, een accu laden vindt achter de schermen altijd met DC plaats, als je met AC laadt, dan wordt het in de auto alsnog eerst omgezet naar DC. Bij DC laden is het echter wel vaak zo dat je dat onderweg doet en daarna direct weer verder rijdt en dan is 100% minder erg, dan dat je de auto daarna met 100% SoC stil laat staan zoals met thuisladen vaak het geval is.Bartjuh schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:27:
[...]
Of dat nou met AC of DC gebeurt maakt toch niet uit?
Daarom zou ik ook adviseren om de laadschuif op bijv. 80-90% te laten staan en liever dagelijks tijdens het goedkoopste uurtje af te toppen, dan eenmaal per week ineens tot 100% laden en weer tot bijv. 5% leegrijden. Een accu voelt zich prettiger tussen 20-80% dan daaronder of boven.
- Taro
- Niet online
Ik heb twee jaar geleden een 30kwh DC thuislader gekocht en door veel aanpassingen (en dus ook vertragingen) is de installatie een jaar later afgerond. Na activering bleek de lader heel luidruchtig, bij normaal gebruik 65 dB. De leverancier kon er niks aan doen. Ik voelde me enorm bezwaard om de buren met deze geluidsoverlast op te zadelen.
Helaas was inmiddels ook de stroomprijs verdubbeld en bleek thuisladen voor mij duurder dan in de straat. Dus ik was die dure lader best zat en laadde vooral op werk en in de straat. De maandelijkse laadkosten waren gemiddeld zo'n 450 €.
Lang verhaal kort, door een dynamisch contract te nemen zijn de laadkosten nu een kwart van wat ze waren. Ik bespaar niet honderden maar duizenden euro's per jaar. De lader zit in een zelfgemaakte kist wat de geluidsoverlast voor de buren wegneemt. Dus het fiasco is toch nog een succes geworden
Heb je daar ook load balancing op zitten? en waarom zo'n zware lader?FFW schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:49:
Ik weet niet of ik al eerder hier geplaatst had, want er zijn erg veel topics over laden, maar hier mijn situatie ;
Ik heb twee jaar geleden een 30kwh DC thuislader gekocht en door veel aanpassingen (en dus ook vertragingen) is de installatie een jaar later afgerond. Na activering bleek de lader heel luidruchtig, bij normaal gebruik 65 dB. De leverancier kon er niks aan doen. Ik voelde me enorm bezwaard om de buren met deze geluidsoverlast op te zadelen.
Helaas was inmiddels ook de stroomprijs verdubbeld en bleek thuisladen voor mij duurder dan in de straat. Dus ik was die dure lader best zat en laadde vooral op werk en in de straat. De maandelijkse laadkosten waren gemiddeld zo'n 450 €.
Lang verhaal kort, door een dynamisch contract te nemen zijn de laadkosten nu een kwart van wat ze waren. Ik bespaar niet honderden maar duizenden euro's per jaar. De lader zit in een zelfgemaakte kist wat de geluidsoverlast voor de buren wegneemt. Dus het fiasco is toch nog een succes geworden
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
- Taro
- Niet online
Ik had indertijd dit artikel gelezen en ik ga altijd voor de beste oplossing, ik had deze DC laadpaal al een week voor ik de auto had.
Edit ; noot, artikel gaat over Ecotap DC15, ik heb de DC30
Edit 2; mocht je geinteresseerd zijn in oneerlijke praktijken die de consument belazeren;
Hier twee brochures van hetzelfde produkt. 2022 en 2023.
Ecotap heef in plaats van geluidsniveau te reduceren gewoon de brochure aangepast.
2022 ; 58 dB
2023 ; 68 dB
/f/image/mCzC1grpcoLPIowwz8G82hYX.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 53% gewijzigd door FFW op 20-11-2023 10:23 ]
Heb sinds gisteren eindelijk de SAP hangen, direct bij Tibber een contract gesloten, via de chat het formulier teruggestuurd voor verlaagd belasting tarief en vandaag is dit ook al verwerkt. Vanaf morgen start de levering
En ze hebben de tarieven in de app ook geupdate naar wat ik zelf betaal met dit verlaagde tarief:
:strip_exif()/f/image/nvmeZFqbimMdz3jfVaEMVbUT.jpg?f=fotoalbum_large)
- Taro
- Niet online
Ik neem aan dat je in de meterkast de betreffende groep naar de nieuwe slimme meter moet omzetten, maar verder geen aanpassingen.bert pit schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:18:
@bokkow Moet de bedrading richting de laadunit dan weer opnieuw gekoppeld worden? Zo ja heb je dat zelf kunnen doen?
Loadbalancing moet ik proefgewijs nog even bekijken:
1) Enkel P1 loadbalancer in de PAP (zodat ie theoretisch weet wat er over blijft voor het laadpunt maar niet eigen verbruik kunnen meetellen)
2) Of CT-klemmen om iedere fase bij beide meters (2 draden per klem) en daarop de P1 loadbalancer prikken zodat ie ook het verbruik van het laadpunt “ziet”
Ik ben van plan om de Zappi v2.1 3 fase zonder vaste kabel aan te schaffen en een losse lucky 7 evchargeking met een tesla knop op aanraden van een formlid hier. Ik vroeg me af of zo'n losse kabel met tesla knop echt extra gemakt toevoegd tov een vaste kabel van de Zappi?
Ik heb een offerte via Myenergi van 789 euro voor de installatie alleen ontvangen. Dat is nogal aan de hoge kant vind ik.
Ik las iemand van hier een bedrag van rond ergens in de 1300 noemen geloof ik inclusief de zappi en installatie. Welke bedrijf heb jij dit laten doen?
Is de zappi icm Harvi makelijk te installeren, eventueel met een kenis electricien? ik neem aan dat ik de Harvi nodig heb als ik aan load balancing wil doen?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
- Taro
- Niet online
Ik heb dezelfde set-up en ja, die knop voegt wat toe, je hoeft niet via de Tesla App de kabel te ontgrendelen én daarnaast is de standaard Zappi kabel 6,50 meter, wat in mijn geval 30-40 cm te kort was om de auto omgekeerd op de oprit aan de lader te kunnen zetten. Dus ja, 7 meter + Tesla knop is een goede keuze.warsame schreef op maandag 27 november 2023 @ 18:15:
Beste forum leden,
Ik ben van plan om de Zappi v2.1 3 fase zonder vaste kabel aan te schaffen en een losse lucky 7 evchargeking met een tesla knop op aanraden van een formlid hier. Ik vroeg me af of zo'n losse kabel met tesla knop echt extra gemakt toevoegd tov een vaste kabel van de Zappi?
Heeft mij ongeveer zoiets gekost, was een lokale elektricien.Ik heb een offerte via Myenergi van 789 euro voor de installatie alleen ontvangen. Dat is nogal aan de hoge kant vind ik.
Ik las iemand van hier een bedrag van rond ergens in de 1300 noemen geloof ik inclusief de zappi en installatie. Welke bedrijf heb jij dit laten doen?
Je kunt in de Zappi direct 3 CT-klemmen installeren, dat is voldoende voor loadbalancing. Wil je echter ook de zonnepanelen monitoren, dan heb je een 4e aansluiting bij een 1-fase en 3 extra aansluitingen bij een 3-fase omvormer nodig en die moet(en) dan via de Harvi verlopen. De Harvi zelf is makkelijk aan te sluiten (haalt de voeding uit de CT klem) en makkelijk te koppelen met de Zappi.Is de zappi icm Harvi makelijk te installeren, eventueel met een kenis electricien? ik neem aan dat ik de Harvi nodig heb als ik aan load balancing wil doen?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Zijn er hier laadpaal eigenaren die in een VVE garage staan ?
En met name : hoe doen jullie dat met de BTW ?
Immers : de energiemaatschappij belast de factuur al met BTW.
Vervolgens rekent de VVE de partij die de laadpaal beheerd ook een bedrag door waar die partij BTW op moet verrekenen naar de pashouder.
Resultaat : 2 x BTW.
Oplossing is dat de VVE een BTW nummer aanvraagt maar dat betekend ook een extra administratie.
Alternatief was dat we de laadboxen op 0 euro zetten met de eigen pas en dat de eigenaar van de paal aan het eind van het jaar 1 x een rekening krijgt vanuit de VVE over alle kWh samen.
Was even benieuwd hoe andere VVE's dat hier wellicht doen.
Dank voor de snelle reactie.Taro schreef op maandag 27 november 2023 @ 20:36:
[...]
Ik heb dezelfde set-up en ja, die knop voegt wat toe, je hoeft niet via de Tesla App de kabel te ontgrendelen én daarnaast is de standaard Zappi kabel 6,50 meter, wat in mijn geval 30-40 cm te kort was om de auto omgekeerd op de oprit aan de lader te kunnen zetten. Dus ja, 7 meter + Tesla knop is een goede keuze.
[...]
Heeft mij ongeveer zoiets gekost, was een lokale elektricien.
[...]
Je kunt in de Zappi direct 3 CT-klemmen installeren, dat is voldoende voor loadbalancing. Wil je echter ook de zonnepanelen monitoren, dan heb je een 4e aansluiting bij een 1-fase en 3 extra aansluitingen bij een 3-fase omvormer nodig en die moet(en) dan via de Harvi verlopen. De Harvi zelf is makkelijk aan te sluiten (haalt de voeding uit de CT klem) en makkelijk te koppelen met de Zappi.
Ik vroeg me nog af of je de losse kabel in de Zappi kant kan blokkeren met bv een code zodat deze niet weggehaald kan worden. Weten jullie of dit mogelijk is?
[ Voor 7% gewijzigd door warsame op 28-11-2023 09:58 ]
Ik heb m'n SAP (laadpaal) via Frank Energie lopen. Als je daar je auto koppelt aan de app, mogen ze je oplaadsessies manipuleren, door te laden (of juist niet) obv prijzen onbalansmarkt. Je krijgt daar een vergoeding voor. Vergoeding bij mij ligt daar nu op zo'n EUR 8,50 per 350 kWh laden. Toch leuk om zo ook bij te dragen aan de stabiliteit vh netbokkow schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:56:
@Himmoalgek en @de Peer nog bedankt voor de gouden tip!
Heb sinds gisteren eindelijk de SAP hangen, direct bij Tibber een contract gesloten, via de chat het formulier teruggestuurd voor verlaagd belasting tarief en vandaag is dit ook al verwerkt. Vanaf morgen start de levering
En ze hebben de tarieven in de app ook geupdate naar wat ik zelf betaal met dit verlaagde tarief:
[Afbeelding]
- Taro
- Niet online
De Zappi ondersteunt inderdaad het locken van de kabel dmv pincode.warsame schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:54:
[...]
Dank voor de snelle reactie.
Ik vroeg me nog af of je de losse kabel in de Zappi kant kan blokkeren met bv een code zodat deze niet weggehaald kan worden. Weten jullie of dit mogelijk is?
Dit is overigens hier wel offtopic en past beter in het Thuisladen van je EV topic (Zie de topicwaarschuwing).
Ok duidelijk. BedanktTaro schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:03:
[...]
De Zappi ondersteunt inderdaad het locken van de kabel dmv pincode.
Dit is overigens hier wel offtopic en past beter in het Thuisladen van je EV topic (Zie de topicwaarschuwing).
Ik heb een huur woning met redelijk wat overcapaciteit van de zonnepanelen.
Probleem is dat ik geen eigen oprit heb. Wel heb ik achter een schuurtje met elektra waar ik de auto "tijdelijk" neer kan zetten. Dit is geen doorgaande weg, maar er is ook geen parkeerplaats.
Als ik naar de opties kijk dan is laden met een granny charger een mogelijkheid. Maar dit gaat wel erg lang duren.
Wat voor aanpassingen zouden er gedaan moeten worden om toch met meer kWh te kunnen laden? Aangezien het een huurhuis is, zou ik hier eerst toestemming voor moeten hebben, maar omdat het achter geen officiële parkeerplaats is zal ik die waarschijnlijk niet gaan krijgen. Het makkelijkste zou een simpele tijdelijke laadpaal zijn, Bijvoorbeeld de Easywallbox van Citroen welke met aanpassingen met 7,4 kW kan laden. Maar welke aanpassingen moet ik dan aan denken?
Of heeft iemand anders nog een ander ideetje?
- Taro
- Niet online
Of het 'set en forget' is moet ik nog uitvinden.
De app geeft ook een prijs voorspelling van een aantal dagen.
[ Voor 10% gewijzigd door bert pit op 10-12-2023 21:08 ]
- Taro
- Niet online
:fill(white):strip_exif()/f/image/ybOczWN2roEFnizEJynjHjZp.png?f=user_large)
De combinatie zonnepanelen, dynamische tarieven en slimme laadpaal loont dus zeker. In de Zonneplan App staat een gemiddelde van 24,74 ct/kWh voor dit jaar. De gemiddelde prijs van de stroom waarmee ik de auto heb geladen ligt hier nog flink onder. Een deel heeft niets gekost ivm afbetaalde zonnepanelen, maar de auto wordt ook alleen in de goedkoopste uren geladen. Vermoed dat ergens tussen de 5 - 12 ct/kWh het gemiddelde is als ik alles meeneem, er hebben immers ook uren met negatieve prijzen tussen gezeten.
Afijn, als je het laden van je EV kunt timen is dat zeker de moeite waard.
[ Voor 6% gewijzigd door Taro op 21-12-2023 18:51 ]
Ook benieuwd naar de duurste tarieven. Zat je vaak boven de 40 cent?Taro schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:31:
Krijg zojuist dit overzicht van Zonneplan binnen:
[Afbeelding]
De combinatie zonnepanelen, dynamische tarieven en slimme laadpaal loont dus zeker. In de Zonneplan App staat een gemiddelde van 24,74 ct/kWh voor dit jaar. De gemiddelde prijs van de stroom waarmee ik de auto heb geladen ligt hier nog flink onder. Een deel heeft niets gekost ivm afbetaalde zonnepanelen, maar de auto wordt ook alleen in de goedkoopste uren geladen. Vermoed dat ergens tussen de 5 - 12 ct/kWh het gemiddelde is als ik alles meeneem, er hebben immers ook uren met negatieve prijzen tussen gezeten.
Afijn, als je het laden van je EV kunt timen is dat zeker de moeite waard.
Ik denk dat het allemaal niet zoveel zeggend is want het hangt ook van de hoeveelheid zonnepanelen af.
Bij veel panelen is het jaar kWh tarief altijd negatief.
[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 21-12-2023 19:00 ]
- Taro
- Niet online
Vanwaar je vraag?SquareOne schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:51:
[...]
Ook benieuwd naar de duurste tarieven. Zat je vaak boven de 40 cent?
Volgens mij kan ik niet terugzien in de App hoeveel kWh ik boven de 40ct heb verbruikt. Ja, er is weleens 41/42 en misschien zelfs 47 ct/kWh langsgekomen, maar persoonlijk hecht ik daar 0,0 waarde aan, want het gemiddelde telt. Het huishouden heeft op die momenten uiteraard stroom verbruikt, maar de auto heeft vermoedelijk nooit boven de +-33 ct/kWh geladen en uiteindelijk gemiddeld zeker onder de 15-20 ct/kWh. De piekprijzen zijn daarom voor mij compleet niet relevant, mits je ze uiteraard binnen dit topic beschouwt. Heb je geen EV, kan je niets timen, dan moet je voor jezelf bepalen of je wel aan dynamische tarieven moet beginnen, maar daar gaat dit topic niet over.
Oh had even niet naar titel van het topic gekeken.Taro schreef op donderdag 21 december 2023 @ 18:58:
[...]
Vanwaar je vraag?
Volgens mij kan ik niet terugzien in de App hoeveel kWh ik boven de 40ct heb verbruikt. Ja, er is weleens 41/42 en misschien zelfs 47 ct/kWh langsgekomen, maar persoonlijk hecht ik daar 0,0 waarde aan, want het gemiddelde telt. Het huishouden heeft op die momenten uiteraard stroom verbruikt, maar de auto heeft vermoedelijk nooit boven de +-33 ct/kWh geladen en uiteindelijk gemiddeld zeker onder de 15-20 ct/kWh. De piekprijzen zijn daarom voor mij compleet niet relevant, mits je ze uiteraard binnen dit topic beschouwt. Heb je geen EV, kan je niets timen, dan moet je voor jezelf bepalen of je wel aan dynamische tarieven moet beginnen, maar daar gaat dit topic niet over.
Achtergrond van de vraag is inschatten van risico dynamische tarieven. Vooral verbruik dat door andere in het huishouden wordt veroorzaak omdat er wat minder aandacht voor is. Of onvermijdelijk verbruik bijv. tijdens etenstijd.
Heb ook een Tesla en kan vaak op relatief goedkope momenten laden (denk ik). Dus overweeg ook dynamische tarieven.
- Taro
- Niet online
Ik heb hier een Google Nest Hub 2 in de keuken staan met (naast wat andere zaken zoals bijv. camera's) daarop de tarieven per uur voor vandaag en morgen. Mijn vrouw en kinderen houden daar rekening mee ivm vaatwasser, wasmachine en droger, puur en alleen door ze gewoon op de normale tijden in te ruimen en daarna de uitgestelde start optie te gebruiken. De auto heeft het meeste impact en die laadt dus altijd het goedkoopste.SquareOne schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:25:
[...]
Oh had even niet naar titel van het topic gekeken.
Achtergrond van de vraag is inschatten van risico dynamische tarieven. Vooral verbruik dat door andere in het huishouden wordt veroorzaak omdat er wat minder aandacht voor is. Of onvermijdelijk verbruik bijv. tijdens etenstijd.
Heb ook een Tesla en kan vaak op relatief goedkope momenten laden (denk ik). Dus overweeg ook dynamische tarieven.
Verder leven we gewoon zoals we willen en dan kom je dus op dergelijke tarieven uit. Moet ik wel bij zeggen dat ik 2-3 dagen per week thuis kan werken, in de winter voegt dat voor de tarieven niet zoveel toe want die zijn nu 's nachts vaak goedkoper, maar in de zomer kan ik dus bijv. regelmatig met negatieve tarieven de auto overdag laden en dat helpt natuurlijk ook wel mee. De meeste laaduren maak ik op zondagmiddag omdat dat gemiddeld gezien het goedkoopste moment van de week is. En daarnaast red ik het in de meeste gevallen de rest van de week zonder tussendoor bij te laden, dat drukt het gemiddelde nog verder.
Ik zou dus niet teveel naar de hogere pieken kijken en vooral kijken naar de kansen die het biedt. Maar ik hou wel van een gokje en anderen spelen liever op safe, het kan natuurlijk ook verkeerd uitpakken. Maar wie niet waagt...
In dit topic ligt de focus op het behalen van een zo laag mogelijke prijs per thuisgeladen kWh door de inzet van een combinatie van hardware en slimme oplossingen.
Voor de verdieping en details per afzonderlijk onderwerp kan je terecht in de volgende topics:
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
Thuisladen van je EV deel 2
Elektrische auto's - deel 5
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11
Thuisaccu: al interessant (voor mij)?
Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5