Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 39 ... 41 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:21

Seafarer

XXX

remcovp schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:06:
Beste tweakers

Ik zit met een klein probleempje. We hebben de op de bovenverdieping en in gang van ons huis een aantal wanden laten stucen. Hiervoor moest de radiator in de gang (die altijd dichtstaat) tijdelijk weg, en dus hebben we de cv leidingen leeg moeten laten lopen, de leiding naar de radiator toe afdoppen en vervolgens het steem weer moeten vullen.

Tijdens dit vullen is er denk ik iets misgegaan, aangezien niet alle radiatoren meer warm worden, ook al is er daar warmtevraag. Onze cv leidingen lopen een beetje gek door het huis, aangezien ze eerst naar boven gaan, en vervolgens nog naar een aantal radiatoren beneden lopen. Als ik alle radiatoren dichtdraai die wel makkelijk warm worden dan worden de "koude" radiatoren wel warm. Weet iemand waar dit door komt en hoe het op te lossen valt? Zit er wellicht toch nog ergens lucht in het systeem? Zie hieronder voor een tekening van de leidingen in ons huis, de radiatoren die makkelijk warm worden zijn rood, de radiatoren die koud blijven zijn blauw.

[Afbeelding]
Hoe vaak heb je al ontlucht?
Werkt de onluchter op de ketel?

Als ik het goed lees heb je geen grootte wijzegingen aan gebracht? Dan is het lucht. Want het heeft gewerkt..
Of heb je allerlei ventielen versteld?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

mukky schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:08:
[...]

Maar als er alleen vvw aanhangt zet je de temp van de ketel toch gewoon laag :?
En flow mega omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-05 11:17
Seafarer schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:39:
[...]

Hoe vaak heb je al ontlucht?
Werkt de onluchter op de ketel?

Als ik het goed lees heb je geen grootte wijzegingen aan gebracht? Dan is het lucht. Want het heeft gewerkt..
Of heb je allerlei ventielen versteld?
2x ontlucht, daarna kwam er uit iedere radiator water. Ook als ik het nu probeer komt er overal water uit. Het zou dan dus ergens in de buizen moeten blijven hangen? Ketel is een nefit ecomline, die is volgens mij uitgerust met een automatische ontluchter. Geen ventielen versteld, alleen een leiding afgedopt.

[ Voor 7% gewijzigd door remcovp op 24-01-2025 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-06 11:41
@Seafarer @The Third Man Inderdaad wellicht handiger om een foto te plaatsen zoals je ziet links komt aanvoer door het voetventiel en rechts gaat hij retour door de kraan.

De stromingsrichting van beide is dus foutief en zal dus suboptimaal werken al zal het niet heel spannend zijn qu vermogen maar wellicht dat het de flow over de radiator wel kan hinderen.

Mijn oorspronkelijke punt is dus links kan ik een stukje leiding eraf halen en dan past de kraan wel, echter rechts moet een voetventiel komen en daar kom ik dus een stukje buis tekort.

vandaar mijn vraag of ik het voetventiel kan plaatsen deze https://www.heiz24.de/Zub...enausgleich-5400-mm-R-NEU

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJWAQjpD8WXJuIMQ2GiLOVXB6yw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bd4lDDSiNBUhPDCiSwVGaZel.jpg?f=fotoalbum_large

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:57

The Third Man

The Third Jellyfish

@remcovp zit er een automatische ontluchter in/bij de ketel? Is er niet nog een overig dood eind zoals een expansievat waar nog lucht in zit? Heb je ook al geprobeerd om met alleen de "koude" radiatoren open het enorm heet te stoken en dan nog een rondje ontluchten te doen?

@Fantastic_fox nooit geschoten is altijd mis: kan je niet de radiator omdraaien? Qua kraan/ventiel boeit de richting namelijk niet. Ook bij de radiator vraag ik het me af want hij ziet er symmetrisch uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@The Third Man radiator omdraaien gaat niets uit volgens de specs van Vasco kun je de aansluitingen gewoon wisselen dus dat gaat verder niets opleveren en zou naar mijn mening zinloos zijn.

correct me if i'm wrong?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

remcovp schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:41:
[...]

2x ontlucht, daarna kwam er uit iedere radiator water. Ook als ik het nu probeer komt er overal water uit. Het zou dan dus ergens in de buizen moeten blijven hangen? Ketel is een nefit ecomline, die is volgens mij uitgerust met een automatische ontluchter. Geen ventielen versteld, alleen een leiding afgedopt.
De ecomline is denk ik 20 jaar oud. Die ontluchter werkt dan niet meer.

Op de ecomline kun je de pomp ook vast zetten en deze blijft dan draaien na de volgende warmte vraag.

Als alle radiatoren open staan en het is stil in huis dan hoor je lucht echtwel.

Maar 2 keer ontluchten in jouw situatie is veel te weinig. Pomp laten draaien, stil zetten, koffie drinken en dan ontluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Ik heb wel eens van een installateur gehoord de ketel in de veegstand te zetten (hij gaat dan volvermogen verwarmen en pompen) en dat je hiermee de luchtbellen vaak in beweging gaat krijgen.

Ik weet niet of dit klopt maar wellicht zijn er hier mensen met er meer kijk op die weten of dit wel of niet handig is.
remcovp schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:41:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcovp
The Third Man schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:48:
@remcovp zit er een automatische ontluchter in/bij de ketel? Is er niet nog een overig dood eind zoals een expansievat waar nog lucht in zit? Heb je ook al geprobeerd om met alleen de "koude" radiatoren open het enorm heet te stoken en dan nog een rondje ontluchten te doen?
Ketel is een Nefit Ecomline, die heeft volgens mij een automatische ontluchter. Er hangt een expansievat naast, daar zou nog lucht in kunnen zitten, maar dat zou ik wel gek vinden, die hangt immer zo dichtbij. Ik zal die straks als ik thuis ben ff checken.
Ik heb al eens de warme rediatoren dichtgezet, dan worden de koude wel warm, maar met moeite. Zal t eens wat langer doen, wellicht dat dat helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcovp
Seafarer schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:53:
[...]

De ecomline is denk ik 20 jaar oud. Die ontluchter werkt dan niet meer.

Op de ecomline kun je de pomp ook vast zetten en deze blijft dan draaien na de volgende warmte vraag.

Als alle radiatoren open staan en het is stil in huis dan hoor je lucht echtwel.

Maar 2 keer ontluchten in jouw situatie is veel te weinig. Pomp laten draaien, stil zetten, koffie drinken en dan ontluchten.
Ecomline nadert idd de 20 jaar, komt uit 2007. Ik hoorde na het bijvullen de automatische ontluchter volgens mij wel. Ik heb de pomp idd al op continu gezet, maar ik hoor in huis geen lucht. Vandaar dat ik het zo'n gekke situatie vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcovp
Fantastic_fox schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:54:
Ik heb wel eens van een installateur gehoord de ketel in de veegstand te zetten (hij gaat dan volvermogen verwarmen en pompen) en dat je hiermee de luchtbellen vaak in beweging gaat krijgen.

Ik weet niet of dit klopt maar wellicht zijn er hier mensen met er meer kijk op die weten of dit wel of niet handig is.

[...]
Hmm, die stand had ik nog niet geprobeerd. Ik was er zelf nog een beetje huiverig voor omdat ik niet exact wist wat dat voor gevolgen zou hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Fantastic_fox schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:43:
@Seafarer @The Third Man Inderdaad wellicht handiger om een foto te plaatsen zoals je ziet links komt aanvoer door het voetventiel en rechts gaat hij retour door de kraan.

De stromingsrichting van beide is dus foutief en zal dus suboptimaal werken al zal het niet heel spannend zijn qu vermogen maar wellicht dat het de flow over de radiator wel kan hinderen.

Mijn oorspronkelijke punt is dus links kan ik een stukje leiding eraf halen en dan past de kraan wel, echter rechts moet een voetventiel komen en daar kom ik dus een stukje buis tekort.

vandaar mijn vraag of ik het voetventiel kan plaatsen deze https://www.heiz24.de/Zub...enausgleich-5400-mm-R-NEU

[Afbeelding]
Maar is het echt waar dat de radiator slechter presteert op deze manier ? Handleiding.
Scheelt je een hoop werk.

En hoeveel flow zou er door moeten volgens de handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Seafarer De flow kan ik niet vinden in de documentatie pag 235 https://vasco.eu/files/do.../VASCO-PLC-NL-2025-01.pdf

Voor de radiator maakt het niet uit links aanvoer of rechts dat staat ergens op pag 300, maar mijn vraag over de flow gaat niet zozeer over de radiator maar over de stromingsrichting door de voetventielen/kraan en het effect hiervan op de flow.

Echter als ik in hytools kijk plaat readiator 2*0.63 diep 0.25 dan komt het vermogen overeen en dan geeft hij 243l/h bij 75/65/20.

Maargoed mijn punt is dus dat de voetventiel zowiezo vervangen moet worden die er nu zit omdat deze zweet en ik daar niet goed tegen kan. En het liefst zou ik dan ook meteen wisselen dus blijft de vraag kan ik dit verlengt staartstuk hiervoor gebruiken met een heimeir voetventiel?

Als het niets heeft gedaan zal ik dit dus ook even terugkoppelen hier ter lering (en vermaak):-)

[ Voor 15% gewijzigd door Fantastic_fox op 24-01-2025 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

remcovp schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:56:
[...]

Ecomline nadert idd de 20 jaar, komt uit 2007. Ik hoorde na het bijvullen de automatische ontluchter volgens mij wel. Ik heb de pomp idd al op continu gezet, maar ik hoor in huis geen lucht. Vandaar dat ik het zo'n gekke situatie vind.
Alle radiatoren dicht en dan eentje open. Dan moet je echt de lucht voorbij horen knallen. Ecomline heeft een stevig pompje.

Je expansie vat zit wel in de retour hoop ik.? Anders houd je niet veel pomp druk over. (dit kan jaren goed functioneren, ook al is het verkeerd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:20
Seafarer schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:05:
[...]

Alle radiatoren dicht en dan eentje open. Dan moet je echt de lucht voorbij horen knallen. Ecomline heeft een stevig pompje.

Je expansie vat zit wel in de retour hoop ik.? Anders houd je niet veel pomp druk over. (dit kan jaren goed functioneren, ook al is het verkeerd).
ontluchter op de ketel werkt toch alleen als daar de luchtbel arriveert? Die moet je er eerst (allemaal) uit duwen. Dus maximaal pompen en telkens 1 radiator open. Ik zou elke radiator wel tenminste één kopje koffie gunnen qua tijd, en niet te snel drinken dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcovp
Jailhouse schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:13:
[...]

ontluchter op de ketel werkt toch alleen als daar de luchtbel arriveert? Die moet je er eerst (allemaal) uit duwen. Dus maximaal pompen en telkens 1 radiator open. Ik zou elke radiator wel tenminste één kopje koffie gunnen qua tijd, en niet te snel drinken dan.
Lukt het wel om de lucht naar de ketel te krijgen? Dit gezien de leidingen eerst naar beneden lopen en dan onder de grond naar de cv ketel. Neemt het water de luchtbel zo'n stuk mee naar beneden? De lucht zal immers bovenin willen blijven hangen, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Jailhouse schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:13:
[...]

:) Kleine belletjes kunnen hier mooi verzamelen. Maar direct zoveel mogenlijk onluchten op de radiator is het beste en vaak het snelste. Dat koffie drinken is om de radiator tot rust te laten komen (als de pomp uit staat) en dan kan lucht naar de bovenzijde van de radiator borrelen en door de onluchting eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

remcovp schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:55:
[...]

Ketel is een Nefit Ecomline, die heeft volgens mij een automatische ontluchter. Er hangt een expansievat naast, daar zou nog lucht in kunnen zitten, maar dat zou ik wel gek vinden, die hangt immer zo dichtbij. Ik zal die straks als ik thuis ben ff checken.
Het is en blijft een dood eind, als daar lucht in komt verdwijnt het niet meer (anders had er ook geen ontluchtingsventiel op gehoeven). Best kans dat als daar een dikke bel zit, je daardoor met een zwakker systeem werkt en dat daardoor andere bellen er ook niet uit komen.

Ander aandachtpunt is nog de hoek van de radiatoren. Als men die niet met het ontluchtingsventiel net wat hoger heeft geplaatst, kan je niet bij de bel komen die aan de andere kant zit.
Ik heb al eens de warme rediatoren dichtgezet, dan worden de koude wel warm, maar met moeite. Zal t eens wat langer doen, wellicht dat dat helpt
Met moeite bevestigt in ieder geval dat het lucht moet zijn (als er echt niemand aan de ventielen gezeten heeft). Dan veegstand inderdaad, maar uit ervaring is gewoon max stoken ook vaak voldoende.
Fantastic_fox schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:04:
Voor de radiator maakt het niet uit links aanvoer of rechts dat staat ergens op pag 300, maar mijn vraag over de flow gaat niet zozeer over de radiator maar over de stromingsrichting door de voetventielen/kraan en het effect hiervan op de flow.
Ik kan me eerlijk gezegd niet inbeelden hoe je een andere flow gaat krijgen. Een geknepen ventiel met open kraan werkt hetzelfde als een geknepen kraan met een open ventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Fantastic_fox schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:04:

Maargoed mijn punt is dus dat de voetventiel zowiezo vervangen moet worden die er nu zit omdat deze zweet en ik daar niet goed tegen kan. En het liefst zou ik dan ook meteen wisselen dus blijft de vraag kan ik dit verlengt staartstuk hiervoor gebruiken met een heimeir voetventiel?

Als het niets heeft gedaan zal ik dit dus ook even terugkoppelen hier ter lering (en vermaak):-)
Ah ja beetje moeten. Zou ik ook doen. Het moet wel allemaal dicht zitten en niet zweten.

Dat verlengstuk moet toch lukken. Mits je goed gemeten hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 17-06 10:07
remcovp schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:06:
Beste tweakers

Ik zit met een klein probleempje. We hebben de op de bovenverdieping en in gang van ons huis een aantal wanden laten stucen. Hiervoor moest de radiator in de gang (die altijd dichtstaat) tijdelijk weg, en dus hebben we de cv leidingen leeg moeten laten lopen, de leiding naar de radiator toe afdoppen en vervolgens het steem weer moeten vullen.

Tijdens dit vullen is er denk ik iets misgegaan, aangezien niet alle radiatoren meer warm worden, ook al is er daar warmtevraag. Onze cv leidingen lopen een beetje gek door het huis, aangezien ze eerst naar boven gaan, en vervolgens nog naar een aantal radiatoren beneden lopen. Als ik alle radiatoren dichtdraai die wel makkelijk warm worden dan worden de "koude" radiatoren wel warm. Weet iemand waar dit door komt en hoe het op te lossen valt? Zit er wellicht toch nog ergens lucht in het systeem? Zie hieronder voor een tekening van de leidingen in ons huis, de radiatoren die makkelijk warm worden zijn rood, de radiatoren die koud blijven zijn blauw.

[Afbeelding]
Je hebt een ringleiding op zolder waar lucht in zit (hebben wij ook). Helaas zijn cv monteurs hier niet meer mee vertrouwd meestal Alles dicht en alleen je laatste radiator open en thermostaat op 30c en eventueel je cv pomp instellen op 100%. En dan bij de laatste radiator zitten en ontluchten en systeem weer op druk brengen 3-5x. Een automatische ontluchter op hoogste punt helpt maar is niet afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Eisbar schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 18:05:
[...]

Je hebt een ringleiding op zolder waar lucht in zit (hebben wij ook). Helaas zijn cv monteurs hier niet meer mee vertrouwd meestal Alles dicht en alleen je laatste radiator open en thermostaat op 30c en eventueel je cv pomp instellen op 100%. En dan bij de laatste radiator zitten en ontluchten en systeem weer op druk brengen 3-5x. Een automatische ontluchter op hoogste punt helpt maar is niet afdoende.
Wat bedoel je met ringleiding?

Ik zie alleen maar radiatoren die parallel staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
Geen doorstromende ringleiding. Wellicht is die naam verkeerd. Ik bedoel een systeem waar dmw een grote lus (vaak op zolder) de radiatoren op de daaronder gelegen verdieping hun water krijgen. Ontluchten daarvan gaat niet vanzelf maar met voldoende druk lukt het bij ons en je hoort het duidelijk als je het goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
Afgelopen dagen een tijd lang de ketel (ATAG Q51C) op 16kW begrensd met 50c aanvoer (warm water uitgeschakeld). De retour is 35-40c, koud genoeg om te condenseren lijkt mij.

Verbruik is dan ~2.1 cuub per uur (gemeten met p1 meter). Op 16 kW gedeeld zou mijn ketel dus zo'n 7.66 kwh aan verwarmd cv water uit een cuub gas halen. Dit is een stuk lager dan de factor 9 waarmee ik dacht te kunnen rekenen om te vergelijken met een warmtepomp.

Mijn vragen:
- Is de meetwaarde in de ketelregeling wel betrouwbaar? Dwz levert de ketel wel echt 16 kW als hij op 16 kW staat ingesteld en 16 kW zegt te leveren op het display?
- Is dit rendement normaal voor een 10 jaar oude HR ketel of is er iets mis hier?
- Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Eisbar weet je zeker dat de ketel constant heeft verwarmd en niet in lowload heeft gestaan? 2m3 =16kw dus 8kw per uur ff uitgaande van wat verlies vanuit 9,8 max per m3 en dat is al best een 20% verlies.

Logischerwijs zou hij dan niet constant stoken zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
Fantastic_fox schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 19:08:
@Eisbar weet je zeker dat de ketel constant heeft verwarmd en niet in lowload heeft gestaan? 2m3 =16kw dus 8kw per uur ff uitgaande van wat verlies vanuit 9,8 max per m3 en dat is al best een 20% verlies.

Logischerwijs zou hij dan niet constant stoken zou ik zeggen
Die 2.1 m3 per uur is wat de p1 meter aangeeft, dus dat is het daadwerkelijke gasverbruik van de ketel (geen andere verbruikers). Die 16 kW gaf de ketel aan en daar stond ie ook op ingesteld als max. Dit is niet een eenmalig ding, maar uur na uur grote delen van de dag en meerdere dagen.

Ik sta er niet constant naast, maar hoor het systeem wel en tijdens de koude dagen zonder onderbreking. Mocht de ketel af en toe even minder dan 16 kW leveren dan is het rendement dus nog slechter (en wordt een warmtepomp dus relatief aantrekkelijker)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiKgBWzy9BZLtpCz3z8pOIvYSAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxN1TOe7dP0FqGayeObnjoho.jpg?f=fotoalbum_large

NB hogere pieken in de meter grafiek zijn van warmwatervraag. Die is niet begrensd maar had ik ook deels uit staan om te zien of er een verschil is. (alles x12 want p1 geeft per 5 minuten).

[ Voor 19% gewijzigd door Eisbar op 24-01-2025 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THEMAN!!
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-06 00:47
Dag allen,

Na flink wat speurwerk op internet blijf ik toch met een paar vragen zitten. Hier stellen lijkt me een stuk makkelijker. Wat info vooraf:

Woning
4-kamer (incl woonkamer) eengezinswoning (1971) sociale huur. Volgens de coöperatie heeft het een energielabel B. Ik geloof er persoonlijk niks van, maar dat is een andere topic.

CV
Ketel: Intergas HRE 24/18 uit 2009.
Aangesloten: OTGW + Modulerende Honeywell Round thermostaat.
Instellingen:
Kamertemp: 19 graden.
Max ingestelde CV temp: 70
Max ingestelde WW temp: 65
Overal in huis heb ik thermostatische kranen (Danfoss), behalve in de woonkamer.
Geen enkele radiator heeft een voetventiel.
Ik vermoed dat er niets gedaan is aan waterzijdig inregelen.

Wat ik wil doen:
Waterzijdig inregelen op basis van een aanvoertemperatuur van 60/65 °C.
Folie achter de radiatoren plaatsen.
Buisisolatie toepassen op de leidingen op zolder (het is daar vaak onnodig warm).

Als er meer info nodig is, hoor ik het graag.

Mijn vragen:
1: Ik heb alle thermostatische kranen bekeken en gezocht op internet, maar ik kan nergens vinden of de variant die ik heb waterzijdig regelbaar is. Kan iemand dit bevestigen? Zie foto hieronder.
2: De ketel is uit 2009. Ik heb nagevraagd of hij vervangen kan worden, maar dat mag pas na 19 jaar. Heeft de leeftijd van de ketel invloed op de efficiëntie?
3: Welke aanpassingen kan ik nog toepassen binnen de mogelijkheden van een huurwoning? Ik denk eraan om alles terug te draaien als ik het huurcontract ooit opzeg. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_RJT2otvPfdmxODgf8BhBZGf5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwiRxnPJZn2zccYPpu3uRM9I.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:37
Stiekem andere inserts met voorinstelling in de kranen zetten met thermostaatkraan. De kranen die gewoon open en dicht gedraaid kunnen worden handmatig gelijk zetten op basis van gelijke retour temperatuur.
Eventueel de bijbehorende DeltaT beinvloeden door de pompsnelheid lager of te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcovp
Seafarer schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:05:
[...]

Nog even gecheckt, deze zit op de retour, er zat geen lucht bij het expansievat. Heb nu alles dicht staan op 1 na, eens kijken wat er gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:04
THEMAN!! schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 02:58:
Dag allen,

Na flink wat speurwerk op internet blijf ik toch met een paar vragen zitten. Hier stellen lijkt me een stuk makkelijker. Wat info vooraf:

Woning
4-kamer (incl woonkamer) eengezinswoning (1971) sociale huur. Volgens de coöperatie heeft het een energielabel B. Ik geloof er persoonlijk niks van, maar dat is een andere topic.

CV
Ketel: Intergas HRE 24/18 uit 2009.
Aangesloten: OTGW + Modulerende Honeywell Round thermostaat.
Instellingen:
Kamertemp: 19 graden.
Max ingestelde CV temp: 70
Max ingestelde WW temp: 65
Overal in huis heb ik thermostatische kranen (Danfoss), behalve in de woonkamer.
Geen enkele radiator heeft een voetventiel.
Ik vermoed dat er niets gedaan is aan waterzijdig inregelen.

Wat ik wil doen:
Waterzijdig inregelen op basis van een aanvoertemperatuur van 60/65 °C.
Folie achter de radiatoren plaatsen.
Buisisolatie toepassen op de leidingen op zolder (het is daar vaak onnodig warm).

Als er meer info nodig is, hoor ik het graag.

Mijn vragen:
1: Ik heb alle thermostatische kranen bekeken en gezocht op internet, maar ik kan nergens vinden of de variant die ik heb waterzijdig regelbaar is. Kan iemand dit bevestigen? Zie foto hieronder.
2: De ketel is uit 2009. Ik heb nagevraagd of hij vervangen kan worden, maar dat mag pas na 19 jaar. Heeft de leeftijd van de ketel invloed op de efficiëntie?
3: Welke aanpassingen kan ik nog toepassen binnen de mogelijkheden van een huurwoning? Ik denk eraan om alles terug te draaien als ik het huurcontract ooit opzeg. ;)

[Afbeelding]
Dat zijn vaste KV kranen, je kan de insterts vervangen voor voorinstelbare.
Grofweg 20€ per kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Allen

Ik heb een beetje hulp nodig :-s het gaat om het volgende. Ik ga binnenkort naar een warmtepomp overstappen en pas in een later stadium naar volledige vloerverwarming. op dit moment stook ik al op lage temperatuur met een ingeregelde installatie.

De woonkamer heeft de thermostaat en nieuwe grotere radiatoren dus die blijf netjes op 20 graden bij 24 uur stoken op 20 graden. Echter de keuken blijft achter deze hangt ergens tussen 18.5-19 graden bij 20 graden in de woonkamer.

Nu komt de aanvoer vanuit de zolder vanuit de CV met de nodige bochten richting de kruipruimte waarna de onderverdieping wordt aangesloten. Ik heb geprobeerd meer flow naar de keuken te krijgen maar dit is niet de oplossing, ik denk dus dat hier gewoon een zwaardere radiator moet komen.

Wat ik nu heb hangen is het volgende bij 45/40/20
* Woonkamer t22 60cm hoog 1 keer 220cm lang en een keer 110 cm lang totaal is dit 2kw bij 45/40/20 de ruimte is 30m2 dus vermogen per m2 = 67w/m2. als ik dit op basis van m3 doe dan is dit 25w/m3

* Keuken hier hangt een Vasco tulipa (verticale radiator) 2m hoog 0,63m breed dubbele uitvoering die bij 45/40/20 1kw doet de ruimte is 16.6m2 dus 60w/m2 en op basis van m3 is dit 21w/m3.

Nu komt de vraag als ik de tulipa ga vervangen welk vermogen moet ik dan terughangen om in dezelfde lijn uit te komen? ik gebruik de kengetallen van de woonkamer om het om te rekenen.
Kan ik dan het beste uitgaan van m2 = 16.6m2 * 67 w/m2 = 1112W
Of moet ik het per m3 doen = 48.33* 25 = 1200W

Op zich is het maar 100w verschil maar toch is dit 10%.

Wat mogelijk opties zijn ter vervanging zijn
* Tulipa 200 hoog 81cm breed heeft een vermogen van 75/65/20 van 3636W dus ongeveer 1285W bij 45/40/20

* Jaga vertiga type 12 70cm breed 200 hoog levert op stand laag 1322W

Voor en nadelen: prijzen lijken redelijk in lijn alleen de tulipa in 80cm is lastig te vinden
Tulipa Prijs 1766-35% +21% BTW = 1400euro https://lbge.be/product/vasco-tulipa-verticale-radiatoren/
+
Zelfde ophangunten alleen wat buigwerk omdat onderaansluitingen net anders zijn.
-
zal misschien iets trager zijn qua opwarming dan de jaga omdat er geen ventilatoren in zitten
verkrijgbaarheid?

Jaga Vertiga Prijs ~1450 euro (inc wat verzending kosten) https://www.verwarming-sh...D12-met-3-standenregeling
+ Sneller opwarmen dankzij meer vermogen op lage stand!
meer vermogen beschikbaar indien mid of high gebruikt wordt?
-stroompunt maken op ene of ander manier
Geluid.
Ophangpunten zijn wss totaal anders maar omdat deze de gehele muur bedekt is dit geen probleem en zie je dit dus niet.

Wie o wie kan hier wat advies in geven of hoe hebben jullie een soortgelijke berekening gedaan indien van toepassing?

Is bovenstaande berekening juist dat ik ongeveer 1300W nodig heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:43
Fantastic_fox schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 12:29:
Allen

Ik heb een beetje hulp nodig :-s het gaat om het volgende. Ik ga binnenkort naar een warmtepomp overstappen en pas in een later stadium naar volledige vloerverwarming. op dit moment stook ik al op lage temperatuur met een ingeregelde installatie.

De woonkamer heeft de thermostaat en nieuwe grotere radiatoren dus die blijf netjes op 20 graden bij 24 uur stoken op 20 graden. Echter de keuken blijft achter deze hangt ergens tussen 18.5-19 graden bij 20 graden in de woonkamer.

Nu komt de aanvoer vanuit de zolder vanuit de CV met de nodige bochten richting de kruipruimte waarna de onderverdieping wordt aangesloten. Ik heb geprobeerd meer flow naar de keuken te krijgen maar dit is niet de oplossing, ik denk dus dat hier gewoon een zwaardere radiator moet komen.

Wat ik nu heb hangen is het volgende bij 45/40/20
* Woonkamer t22 60cm hoog 1 keer 220cm lang en een keer 110 cm lang totaal is dit 2kw bij 45/40/20 de ruimte is 30m2 dus vermogen per m2 = 67w/m2. als ik dit op basis van m3 doe dan is dit 25w/m3

* Keuken hier hangt een Vasco tulipa (verticale radiator) 2m hoog 0,63m breed dubbele uitvoering die bij 45/40/20 1kw doet de ruimte is 16.6m2 dus 60w/m2 en op basis van m3 is dit 21w/m3.

Nu komt de vraag als ik de tulipa ga vervangen welk vermogen moet ik dan terughangen om in dezelfde lijn uit te komen? ik gebruik de kengetallen van de woonkamer om het om te rekenen.
Kan ik dan het beste uitgaan van m2 = 16.6m2 * 67 w/m2 = 1112W
Of moet ik het per m3 doen = 48.33* 25 = 1200W

Op zich is het maar 100w verschil maar toch is dit 10%.

Wat mogelijk opties zijn ter vervanging zijn
* Tulipa 200 hoog 81cm breed heeft een vermogen van 75/65/20 van 3636W dus ongeveer 1285W bij 45/40/20

* Jaga vertiga type 12 70cm breed 200 hoog levert op stand laag 1322W

Voor en nadelen: prijzen lijken redelijk in lijn alleen de tulipa in 80cm is lastig te vinden
Tulipa Prijs 1766-35% +21% BTW = 1400euro https://lbge.be/product/vasco-tulipa-verticale-radiatoren/
+
Zelfde ophangunten alleen wat buigwerk omdat onderaansluitingen net anders zijn.
-
zal misschien iets trager zijn qua opwarming dan de jaga omdat er geen ventilatoren in zitten
verkrijgbaarheid?

Jaga Vertiga Prijs ~1450 euro (inc wat verzending kosten) https://www.verwarming-sh...D12-met-3-standenregeling
+ Sneller opwarmen dankzij meer vermogen op lage stand!
meer vermogen beschikbaar indien mid of high gebruikt wordt?
-stroompunt maken op ene of ander manier
Geluid.
Ophangpunten zijn wss totaal anders maar omdat deze de gehele muur bedekt is dit geen probleem en zie je dit dus niet.

Wie o wie kan hier wat advies in geven of hoe hebben jullie een soortgelijke berekening gedaan indien van toepassing?

Is bovenstaande berekening juist dat ik ongeveer 1300W nodig heb?
Kan je geen ventilatoren onder je huidige verticale radiator plaatsen?
Mooie zelfbouw fans met Heatbooster aansturing?
Daar is een heel topic voor ook :Y

1400€ is nogal wat voor een 'tijdelijke' oplossing totdat de vloerverwarming er is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@elektriekert kan wel maar ziet totaal niet uit... vandaar eventueel wil ik in de keuken wel naar niet vloerverwarming maar dan moet ik wel even zeker zijn dat ik met de hudige aanvoeren het er wel warm ga krijgen vandaar mijn vraag/overdenking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Fantastic_fox schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:48:
@elektriekert kan wel maar ziet totaal niet uit... vandaar eventueel wil ik in de keuken wel naar niet vloerverwarming maar dan moet ik wel even zeker zijn dat ik met de hudige aanvoeren het er wel warm ga krijgen vandaar mijn vraag/overdenking
Ik zie dat de verticale radiator wel een design dingetje is ja.
Dan wordt het lastig :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:13
Overal vlrvrwrmng op de BG maar niet in de keuken omdat……… zou voor mij een no go zijn. Daar ga je spijt van krijgen imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@scofield diep van binnen helemaal met je eens! Maar wellicht wordt de huidge keuken bijkeuken en bouw ik aan voor een nieuwe keuken en dan zou de jaga weer prima zijn.

Maar mocht je een andere oplossing hebben die meer vermogen geeft maar significant goedkoper is dan hou ik me aanbevolen.

Verkeerdgeleverd, marktplaats etc levert iig tot op heden niets op daar had ik een beetje opngehoopt

@scofield @elektriekert wat zouden jullie hangen woonkamer vermogen in m2 of m3 * keuken m2 of m3?

Ik kom net op marktplaats deze tegen https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

De t22 200*80 zou 3516 doen voogens ze maar ik denk dat dit op 90/70/20 is en niet 75/65/20 maar dat heb ik even gevraagd dat zou voor 375 bedt nog wel een optie zijn eventueel

[ Voor 36% gewijzigd door Fantastic_fox op 01-02-2025 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:13
@Fantastic_fox

Waarom niet gelijk goed doen en t33 nemen ...
Hier n paar opgehangen. Geen spijt van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Wolfram55 heb ik naar gekeken aangezien die veel flow nodig hebven wat zowiezo handig zou zijn om straks met de wp geen fluitende kranen te krijgen alleen kan ik max 900breed gaan en t33 900breed is max 3000w bij 75/65/20 en dus maar +200w tov wat er nu hangt.

Anders zou dat heel zeker een mogelijkheid zijn geweest tegen lagere kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elektriekert
Wolfram55 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:54:
@Fantastic_fox

Waarom niet gelijk goed doen en t33 nemen ...
Hier n paar opgehangen. Geen spijt van.
Dit dus, tenzij het een design radiator moét zijn.
Ik heb een aantal T33's op de kop getikt, variërend van 20€ tot 75€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55
elektriekert schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:43:
[...]

Dit dus, tenzij het een design radiator moét zijn.
Ik heb een aantal T33's op de kop getikt, variërend van 20€ tot 75€
Same here.
Lekker goedkoop
Bak warmte op lage temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:39
Fantastic_fox schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:54:
@Wolfram55 heb ik naar gekeken aangezien die veel flow nodig hebven wat zowiezo handig zou zijn om straks met de wp geen fluitende kranen te krijgen alleen kan ik max 900breed gaan en t33 900breed is max 3000w bij 75/65/20 en dus maar +200w tov wat er nu hangt.

Anders zou dat heel zeker een mogelijkheid zijn geweest tegen lagere kosten
Met een warmtepomp heb je juist een hogere flow nodig voor voldoende warmteoverdracht op de vvw en rads.
Vaak heb je daarvoor ook een grotere leidingdiameter nodig.

YouTube: Do I Need To Upgrade My Pipework For A Heat Pump Install? | Consumer...
YouTube: Power to Pipe Size Equation | Heat Geek Style
https://www.installatie.n...et-voor-jaga-convectoren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aplender
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-05 11:34
na veel vragen gesteld te hebben in het "nefit warmptepomp forum" ben ik tot de conclussie gekomen dat het handig is dat mijn warmtesysteem waterzijdig wel beter ingeregeld kan worden (is bij de oplevering van het warmtesystem helaas minimaal gebeurd.)

installatie gegevens:
Nefit enviline split 9kw
Verdeler boven verdieping (4 groepen waarvan 2 open, inclusief kleine groep van de badkamer)
Verdeler beneden verdieping (6 groepen open)
Geen extra circutlatiepomp. alleen de pomp in de binnenunit zelf

Wat wil ik bereiken
- Een delta T op de verdeler boven en beneden van 5
- Gelijke retourtemperaturen

Nu vraag ik mij af waar te beginnen, als tips zie ik dat het logisch is om de verwarming goed hoog te zetten en vervolgens tijdens het moment dat de run stabiel is de retour temperatuur van de grootste groep aan te nemen (dus deze groep open laten staan) en de rest van de groepen hier op af te stellen (dus te knijpen).

mijn vragen:

- Is het verstandig om eerst boven te beginnen en daar te beginnen met de retourtemperatuur aan te houden van de groep met de langste lengte, of toch misschien maar beneden (aangezien ik daar comfort verwacht, boven vind ik wat minder spannend)

- Wat is het beste moment om de retour temperatuur te meten, ongeveer na 30 minuten in een run aangezien de hoge piek van het opstarten van de run dan voorbij is?

- Op het moment dat ik mij aan de retourtemperatuur van de langste groep hou die de laagste temperatuur terug geeft dan is het geen garantie dat ik op Delta T = 5 zit, is dit wel de handigste manier om het in te regelen?

ps: ik meet de waardes met een Flir Warmtemeter, dat is allemaal redelijk goed te begrijpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:59

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@aplender Je schrijft waar je naar toe wil, maar van waar vertrek je?
Bijvoorbeeld wat is het huidige temperatuurregime m.n. de aanvoertemperatuur (laag, lager ...!)
en wordt het overal even snel en naar wens warm?
Een deltaT van 5, of lager als het kan, is natuurlijk vanzelfsprekend.
Misschien kan je in het algemene L/W-wp topic beter terecht?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Lawrentz ben ik van op de hoogte, ik heb overal 28mm leidingen en kom van de wp met 32mm op t stuk en split dan in 28mm naar de radiatoren links en rechts ongeveer gelijk vermogen dus qua flow moet dit lukken

Maar heel even buiten discussie welke radiator er moet komen.

Wat zouden jullie doen keuken radiator vermogen berekenen obv m3 of m2 via wat ik de kamer heb hangen?

[ Voor 28% gewijzigd door Fantastic_fox op 02-02-2025 09:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawrentz
Fantastic_fox schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:46:
@Lawrentz ben ik van op de hoogte, ik heb overal 28mm leidingen en kom van de wp met 32mm op t stuk en split dan in 28mm naar de radiatoren links en rechts ongeveer gelijk vermogen dus qua flow moet dit lukken

Maar heel even buiten discussie welke radiator er moet komen.

Wat zouden jullie doen keuken radiator vermogen berekenen obv m3 of m2 via wat ik de kamer heb hangen?
28 mm is normaalgesproken voldoende.

Vwb de berekening van de radiator zou ik voor een warmteverliesberekening gaan met een lichte voorkeur voor m2 voor controle van je warmteverliesberekening. Een keuken heeft meestal een kleine thermische schil en dan ben je met een warmteverliesberekening ook snel klaar.
Voor de warmteverliesberekening zou ik zekerheidshalve kiezen voor -10 gr C buiten en 20 gr C binnen.

De reden voor m2 voor controle boven m3 is dat je bij m2 meer vergelijkingsmateriaal kan vinden tov m3.
Maar in principe maakt dit niets uit, tenzij je een afwijkende hoogte in je keuken hebt en dan had je ook een andere uitkomst gehad bij je eerdere berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Weet misschien iemand hoe je een minimale Ta in kunt stellen op een Remeha tzerra ace i.c.m. een Tado v3+ thermostaat (OpenTherm)?
Zowel op de CV als op de thermostaat zie ik hiervoor geen optie. Ik heb mn CV nu helemaal naar wens ingeregeld, alleen begint hij de eerste paar minuten te stoken met een Ta van zo'n 32-33gr. Zou dit graag ergens in kunnen stellen naar bijv 37-38gr.

Ik weet je kan ook het vermogen hoger instellen om een hogere begin ta te krijgen, maar dan krijg ik een te grote Delta T over de gehele run.
Ik heb het vermogen nu precies zo ingesteld zodat ik aan het einde van de run ongeveer 60/46,7/20 krijg, wat vrij netjes is lijkt mij(?)

Edit: zou je dit misschien via Tado support geregeld kunnen krijgen, om een minimale Ta in te laten stellen op mijn Tado? Weet iemand dat misschien? Zo ja, via welke weg? (Mail of site)

Ik weet namelijk dat hier een OpenTherm parameter voor is, maar deze is niet aanwezig op mijn cv, misschien kan het dan via mijn Tado?

[ Voor 20% gewijzigd door edgarf28 op 02-02-2025 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
edgarf28 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:48:
Weet misschien iemand hoe je een minimale Ta in kunt stellen op een Remeha tzerra ace i.c.m. een Tado v3+ thermostaat (OpenTherm)?
Zowel op de CV als op de thermostaat zie ik hiervoor geen optie. Ik heb mn CV nu helemaal naar wens ingeregeld, alleen begint hij de eerste paar minuten te stoken met een Ta van zo'n 32-33gr. Zou dit graag ergens in kunnen stellen naar bijv 37-38gr.

Ik weet je kan ook het vermogen hoger instellen om een hogere begin ta te krijgen, maar dan krijg ik een te grote Delta T over de gehele run.
Ik heb het vermogen nu precies zo ingesteld zodat ik aan het einde van de run ongeveer 60/46,7/20 krijg, wat vrij netjes is lijkt mij(?)

Edit: zou je dit misschien via Tado support geregeld kunnen krijgen, om een minimale Ta in te laten stellen op mijn Tado? Weet iemand dat misschien? Zo ja, via welke weg? (Mail of site)

Ik weet namelijk dat hier een OpenTherm parameter voor is, maar deze is niet aanwezig op mijn cv, misschien kan het dan via mijn Tado?
Als alles verder naar wens is ingeregeld en het duurt slechts een paar minuten dan zou ik het zo laten.
Je kan dan met een aanpassing meer kapot maken dan verbeteren.

Btw, de thermostaat is de regisseur en werkt binnen de grenzen van de instellingen van de combiketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:05
Wolfram55 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:05:
[...]

Same here.
Lekker goedkoop
Bak warmte op lage temp.
Definieer laag

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfram55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06 21:25
Ik heb de tuning stappen gevolgd.
Bij elke radiator behalve de badkamer heb ik zo’n groot mogelijk verschil proberen te creëren tussen de onderin 30c en bovenin 45c temperatuur in de radiatoren.
De aanvoertempratuur op de ketel staat ingesteld op 55c. Ik twijfel of ik deze misschien op 60 moet zetten. Om het verschil tussen aanvoer en retour nog groter te maken en met 55 graden loopt de cv iets langer dan bij 60graden. De cv schakelt al snel naar een laag vermogen en pompt langzaam het water rond. Dit komt volgens mij omdat hij de 55 graden in de cv als snel bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
devinjanssen schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:02:
Bij elke radiator behalve de badkamer heb ik zo’n groot mogelijk verschil proberen te creëren tussen de onderin 30c en bovenin 45c temperatuur in de radiatoren.
De aanvoertempratuur op de ketel staat ingesteld op 55c. Ik twijfel of ik deze misschien op 60 moet zetten. Om het verschil tussen aanvoer en retour nog groter te maken en met 55 graden loopt de cv iets langer dan bij 60graden. De cv schakelt al snel naar een laag vermogen en pompt langzaam het water rond. Dit komt volgens mij omdat hij de 55 graden in de cv als snel bereikt.
Is 45/30 niet een beetje te grote Delta T? Ik dacht dat een marge van 75-80% van de Ta aanbevolen was? Dat zou betekenen dat je retour tussen de 33,75- 36gr zou moeten liggen met een ta van 45.
Lijkt me dat je dan een stuk meer vermogen er uit kan halen, en dan de ta zo kan laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
edgarf28 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:21:
[...]

Is 45/30 niet een beetje te grote Delta T? Ik dacht dat een marge van 75-80% van de Ta aanbevolen was? Dat zou betekenen dat je retour tussen de 33,75- 36gr zou moeten liggen met een ta van 45.
Lijkt me dat je dan een stuk meer vermogen er uit kan halen, en dan de ta zo kan laten staan.
Hoe kan ik er meer vermogen uithalen of hoe bedoel je dit precies met de Ta 55c?
De min. pomp iets verhogen?
Als ik de Ta naar 60c breng ipv 55c dan geven de radiatoren meer vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
devinjanssen schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:45:
[...]

Hoe kan ik er meer vermogen uithalen of hoe bedoel je dit precies met de Ta 55c?
De min. pomp iets verhogen?
Als ik de Ta naar 60c breng ipv 55c dan geven de radiatoren meer vermogen.
Door je debiet te verhogen (pomp hoger of radiatoren verder open) verhoog je ook je vermogen. 45/35 geeft meer vermogen dan 45/30.

Een Delta T van 15gr hoort meer bij een ta van 60gr (60/45)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:35
Wat is je doel? Gaat het puur om gas besparen, dan is de Ta niet van belang en is alleen een zo laag mogelijke Tr met zo lang mogelijke runs belangrijk. Dus als je met een Ta van 60 een mooier lopende installatie hebt: doen.

Als je probeert om een WP na te doen om te kijken of je woning geschikt is, dan is het een ander verhaal. Dan moet je vooral je pompdebiet gaan verhogen.

Hoe komt het dat je ketel 55 graden water maakt, maar de radiatoren maar 45 graden worden? Dan klopt er toch iets niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:17
Voor het rendement van de cv is alleen de retourtemperatuur van belang (hoe lager des te beter). Als je bij 45/30 graden geen koude klachten hebt, zou ik het lekker zo laten.
(Edit: Ik zie dat Blihi me al voor was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
Veerman24 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:14:
[...]

Voor het rendement van de cv is alleen de retourtemperatuur van belang (hoe lager des te beter). Als je bij 45/30 graden geen koude klachten hebt, zou ik het lekker zo laten.
(Edit: Ik zie dat Blihi me al voor was).
Doel is om gas te besparen.
Ik heb de pomp min. met 10% verhoogd naar 60% de max staat op 80%.
Met een Ta van 55c is het aangenaamd. Thermostaat staat door de week op 21c weekend 21,4c

De vraag was meer met Ta 60c zal de CV sneller de gewenste temperatuur bereiken dan 55c met 55c is hij dus langer bezig op een zeer laag vermogen. Wat kost dan meer gas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:35
devinjanssen schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:21:
[...]

Met een Ta van 55c is het aangenaamd. Thermostaat staat door de week op 21c weekend 21,4c

De vraag was meer met Ta 60c zal de CV sneller de gewenste temperatuur bereiken dan 55c met 55c is hij dus langer bezig op een zeer laag vermogen. Wat kost dan meer gas..
Degene met een hogere Tr en/of meer branderstarts kost meer gas.

Dus als met 55c de ketel netjes blijft branden en de brander dus niet steeds aan en uit slaat, dan is dat helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
devinjanssen schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:21:
[...]

Wat is na nachtverlaging de opwarmsnelheid (graad per uur)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
Fantastic_fox schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:23:
@scofield diep van binnen helemaal met je eens! Maar wellicht wordt de huidge keuken bijkeuken en bouw ik aan voor een nieuwe keuken en dan zou de jaga weer prima zijn.

Maar mocht je een andere oplossing hebben die meer vermogen geeft maar significant goedkoper is dan hou ik me aanbevolen.

Verkeerdgeleverd, marktplaats etc levert iig tot op heden niets op daar had ik een beetje opngehoopt

@scofield @elektriekert wat zouden jullie hangen woonkamer vermogen in m2 of m3 * keuken m2 of m3?

Ik kom net op marktplaats deze tegen https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

De t22 200*80 zou 3516 doen voogens ze maar ik denk dat dit op 90/70/20 is en niet 75/65/20 maar dat heb ik even gevraagd dat zou voor 375 bedt nog wel een optie zijn eventueel
Ik zou rekenen met m3, inhoud dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Laatst online: 20:11
Ook ik kom mij melden in dit topic. 😊

Wat is mijn doel?

Ik wil graag het beste uit mijn systeem halen qua comfort en verbruik.

Ik weet niet zeker of dat nu gebeurd en met alle info die ik inmiddels verzameld heb middels dit topic en YouTube begrijp ik het wel wat beter, echter is de info zo overweldigend en veel dat ik niet meer weet wat ik voor mijn situatie moet toepassen.

Huidige situatie
  • Hoekwoning met ongeveer 130m2 woonoppervlakte gesitueerd met de achtertuin op het zuidwesten.
  • Begane grond (ex garage) => ca 60m2 met vloerverwarming. Onderverdeeld in een hal van 9m2 en een woonkamer van 51m2
  • 1e verdieping => ca 40m2, verdeeld over 4 kamers. 3 met radiatoren, 1 met vloerverwarming (badkamer).
  • 2e verdieping => ca 30m2. Open zolder, geen verwarming.
  • Daarnaast nog een garage van ca 18m2 waar ook een grote radiator in hangt.
  • Woning is gebouwd in 2019.
  • CV ketel Intergas HReco
  • Atlantic Hybride warmtepomp monoblock
Sinds 2 weken heb ik nu een Hybride warmtepomp erbij. Hiervoor draaide alleen de cv. Thermostaat staat altijd rond de 20 graden. Ik vind het niet de meest comfortabel stand (lijkt altijd wel koud beneden, vloer voelt vaak koud aan), het was wel beter voor mijn portemonnee. Als de CV aansloeg dan werd het in de badkamer en garage heerlijk warm, in de woonkamer vond ik dat meevallen qua gevoelstempratuur.

Wat heb ik tot dusver gedaan?

Ik heb mijn CV instellingen aangepast volgens een Youtube filmpje van John Visser. Dit heb ik ongeveer 1 a 2 jaar terug gedaan. Ik heb de waardes als volgt ingesteld toen:
  • Aanvoertempratuur op 55
  • Vermogen (3) stond op 60 => naar 35 gezet
  • Pomp (3.) stond op 80 => naar 35 gezet
  • Minimaal vermogen (c) stond op 30 => naar 25 gezet
  • Minimaal pomptoerental (c.) stond op 40 => naar 30 gezet.
Na het installeren van de Hybride warmtepomp (2 weken geleden) merkte ik met het koude weer van afgelopen dagen/week dat als ik de thermostaat naar 20 graden zet, deze tempratuur niet behaald werd. De CV en warmtepomp deden wel hun best hiervoor. Ik heb toen de instellingen van mijn CV ketel weer terug gezet. Hiermee is dat probleem verholpen.

Mijn buurman die werkzaam is in de warmtepompen en CV installaties heeft vorige week nog gekeken of alles goed is aangesloten en naar de status van de vloerverwarming. Dit zag er aan de buitenkant allemaal prima uit en werkte (inclusief vloerverwarming helemaal open en vloerverwarmingspomp).

Probleem!

Als de CV gaat bijstoken dan werkt dit dus prima zoals boven beschreven, echter springt hij na het verwarmen naar storingscode 1 en geeft hierbij tempraturen weer tussen de 40 en 60 graden. Na verloop van tijd gaat de ketel ‘gewoon’ uit. Warm water geeft ook geen problemen.

Wat heb ik tot nu toe geleerd en wil ik verder nog aanpassen?
Ik zou graag de radiatoren op de eerste verdieping en in de garage waterzijdig willen inregelen om te kijken of dit nog verschil maakt en daarbij zaken uit te sluiten. Hierbij moet ik ook de thermostaat van de vloerverwarming van de badkamer niet vergeten aangezien het daar veruit het warmst wordt als de CV ketel bijspringt.

Daarnaast wil ik een pompschakelaar installeren op de vloerverwarming van de begane grond. Niet zozeer voor de energiekosten, maar om uit te sluiten dat er kouder water door de leidingen gepompt wordt op de momenten dat de thermostaat niet om warmte vraagt. Dat de pomp dan niet meer 24/7 draait is mooi meegenomen.

Echter stoor ik mij eerst aan storingscode 1 en wil ik die als eerste opgelost hebben.

Plan van aanpak
  1. Van storingscode 1 afkomen
  2. CV instellingen weer aanpassen naar efficiëntere instellingen
  3. Radiatoren waterzijdig inregelen
  4. Pompschakelaar installeren voor de vloerverwarming beneden
Hierbij zou ik graag gebruik maken van jullie advies en ervaring.

Om te beginnen

Om bij punt 1 te beginnen; kan iemand mij op weg helpen welke instelling ik het beste als eerst aan kan passen om storingscode 1 te verhelpen? @KoningPaulus: ik las dat jij ook een probleem had met storingcode 1 in 2012/2022. Weet jij uiteindelijk wat dit veroorzaakt heeft en wat de oplossing was?

Ik heb geprobeerd om alle info zo volledig mogelijk aan te leveren, als er vragen zijn dan hoor ik het graag. Ik wil het graag leren en begrijpen :)

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veerman24
hk12nl schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:16:

Als de CV gaat bijstoken dan werkt dit dus prima zoals boven beschreven, echter springt hij na het verwarmen naar storingscode 1 en geeft hierbij tempraturen weer tussen de 40 en 60 graden. Na verloop van tijd gaat de ketel ‘gewoon’ uit.
Zijn de temperaturen tussen 40 en 60 graden de retourtemperaturen of de door de thermostaat gevraagde temperaturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus

Wat is mijn doel?

Ik weet niet zeker of dat nu gebeurd en met alle info die ik inmiddels verzameld heb middels dit topic en YouTube begrijp ik het wel wat beter, echter is de info zo overweldigend en veel dat ik niet meer weet wat ik voor mijn situatie moet toepassen.

Huidige situatie
  • Hoekwoning met ongeveer 130m2 woonoppervlakte gesitueerd met de achtertuin op het zuidwesten.
  • Begane grond (ex garage) => ca 60m2 met vloerverwarming. Onderverdeeld in een hal van 9m2 en een woonkamer van 51m2
  • 1e verdieping => ca 40m2, verdeeld over 4 kamers. 3 met radiatoren, 1 met vloerverwarming (badkamer).
Sinds 2 weken heb ik nu een Hybride warmtepomp erbij. Hiervoor draaide alleen de cv. Thermostaat staat altijd rond de 20 graden. Ik vind het niet de meest comfortabel stand (lijkt altijd wel koud beneden, vloer voelt vaak koud aan), het was wel beter voor mijn portemonnee. Als de CV aansloeg dan werd het in de badkamer en garage heerlijk warm, in de woonkamer vond ik dat meevallen qua gevoelstempratuur.

Ik heb mijn CV instellingen aangepast volgens een Youtube filmpje van John Visser. Dit heb ik ongeveer 1 a 2 jaar terug gedaan. Ik heb de waardes als volgt ingesteld toen:
Na het installeren van de Hybride warmtepomp (2 weken geleden) merkte ik met het koude weer van afgelopen dagen/week dat als ik de thermostaat naar 20 graden zet, deze tempratuur niet behaald werd. De CV en warmtepomp deden wel hun best hiervoor. Ik heb toen de instellingen van mijn CV ketel weer terug gezet. Hiermee is dat probleem verholpen.

Mijn buurman die werkzaam is in de warmtepompen en CV installaties heeft vorige week nog gekeken of alles goed is aangesloten en naar de status van de vloerverwarming. Dit zag er aan de buitenkant allemaal prima uit en werkte (inclusief vloerverwarming helemaal open en vloerverwarmingspomp).

Probleem!

Als de CV gaat bijstoken dan werkt dit dus prima zoals boven beschreven, echter springt hij na het verwarmen naar storingscode 1 en geeft hierbij tempraturen weer tussen de 40 en 60 graden. Na verloop van tijd gaat de ketel ‘gewoon’ uit. Warm water geeft ook geen problemen.

Ik zou graag de radiatoren op de eerste verdieping en in de garage waterzijdig willen inregelen om te kijken of dit nog verschil maakt en daarbij zaken uit te sluiten. Hierbij moet ik ook de thermostaat van de vloerverwarming van de badkamer niet vergeten aangezien het daar veruit het warmst wordt als de CV ketel bijspringt.

Daarnaast wil ik een pompschakelaar installeren op de vloerverwarming van de begane grond. Niet zozeer voor de energiekosten, maar om uit te sluiten dat er kouder water door de leidingen gepompt wordt op de momenten dat de thermostaat niet om warmte vraagt. Dat de pomp dan niet meer 24/7 draait is mooi meegenomen.

Echter stoor ik mij eerst aan storingscode 1 en wil ik die als eerste opgelost hebben.

Plan van aanpak

Om te beginnen

Om bij punt 1 te beginnen; kan iemand mij op weg helpen welke instelling ik het beste als eerst aan kan passen om storingscode 1 te verhelpen? @KoningPaulus: ik las dat jij ook een probleem had met storingcode 1 in 2012/2022. Weet jij uiteindelijk wat dit veroorzaakt heeft en wat de oplossing was?

Ik heb geprobeerd om alle info zo volledig mogelijk aan te leveren, als er vragen zijn dan hoor ik het graag. Ik wil het graag leren en begrijpen :)
Zoek inderdaad even terug naar mijn laatst gedeelde instellingen. Vermogen laag, maar pomp hoog. Jij hebt nu beide omlaag gebracht. De pompsnelheid verhogen was bij mij de sleutel tot lange runs en geen '1' codes meer. Ik meen dat ik de pompsnelheid nu vast heb gezet op 80 minimaal en 80 maximaal. Zodoende geen ruis in de leidingen en wel voldoende flow.

Ik heb overigens de temperatuur op 40 graden ingesteld, en ook de parameter E. aangepast icm nadraaitijd (weet de waarden zo niet uit mn hoofd). Let wel; dit is omdat ik bijna nooit de radiatoren (T11) boven gebruik. Als ik die wel zou willen gebruiken moet de temperatuur vermoedelijk omhoog.

En daarnaast heb ik een modulerende honeywell thermostaat, maar moduleren icm een vloerverwarming mét mengverdeler werkt gewoon niet. Dus de cv ketel ingesteld op aan / uit, ipv moduleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veerman24

De intergas Xtreme (ik neem aan de HReco ook) geeft bedrijfscode 1 ('de ketel kan zijn warmte niet kwijt') o.a. wanneer de door de thermostaat gevraagde temperatuur lager is dan de actuele retourtemperatuur. Bij mijn Xtreme stond de minimum cv temperatuur fabriek-af op 30 graden, en kreeg ik regelmatig bedrijfscode 1. Nu ik hem verhoogd heb tot 45 graden is dat niet meer het geval.

[ Voor 7% gewijzigd door Veerman24 op 06-02-2025 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Veerman24 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:10:
[...]

Zijn de temperaturen tussen 40 en 60 graden de retourtemperaturen of de door de thermostaat gevraagde temperaturen?
De temperature die het Display weergeven. :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
@KoningPaulus & @Veerman24 bedankt voor jullie reacties. Ik ga hier eerst even mee aan de slag en kijken wat het resultaat is :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Veerman24 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:41:
[...]

De intergas Xtreme (ik neem aan de HReco ook) geeft bedrijfscode 1 ('de ketel kan zijn warmte niet kwijt') o.a. wanneer de door de thermostaat gevraagde temperatuur lager is dan de actuele retourtemperatuur. Bij mijn Xtreme stond de minimum cv temperatuur fabriek-af op 30 graden, en kreeg ik regelmatig bedrijfscode 1. Nu ik hem verhoogd heb tot 45 graden is dat niet meer het geval.
Ik zie in de handleiding staan:

E Min aanvoertemperatuur bij OT (OpenTherm) of RF thermostaat.

Bedoel je deze? Deze zou standaard op 40 moeten staan, ik zal deze ook eens op 45 zetten en kijken wat er gebeurd.

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veerman24
hk12nl schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:18:
[...]

De temperature die het Display weergeven. :)
Op de Xtreme is dat de temperatuur die door de thermostaat wordt gevraagd. Bij een modulerende thermostaat, wordt die lager als de ingestelde kamertemperatuur wordt benaderd. Btw: gaf de cv ook bedrijfscode 1 toen hij solo, zonder warmtepomp, werkte?

[ Voor 9% gewijzigd door Veerman24 op 06-02-2025 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veerman24
hk12nl schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:54:
[...]

Bedoel je deze? Deze zou standaard op 40 moeten staan, ik zal deze ook eens op 45 zetten en kijken wat er gebeurd.
Ja.

[ Voor 9% gewijzigd door Veerman24 op 06-02-2025 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Veerman24 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:06:
[...]

Btw: gaf de cv ook bedrijfscode 1 toen hij solo, zonder warmtepomp, werkte?
Dat is een goede vraag. Daar heb ik niet opgelet. Omdat de warmtepomp geïnstalleerd werd, en hij de kou van de afgelopen week niet aan kon, ben ik vaker gaan kijken en toen viel het mij op en ben ik op onderzoek uitgegaan. De cv deed het echter wel naar behoren volgens mij, ik heb niet eerder grote klachten gehad.

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:34
- nvt -

[ Voor 99% gewijzigd door arpeggio op 06-02-2025 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
arpeggio schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:22:
[...]

Dat is idd het geval bij een modulerende (OpenTherm) thermostaat.
Als @hk12nl een aan/uit thermostaat heeft, wordt op het display de max aanvoertemperatuur weergegeven zoals die is ingesteld met de knoppen op het frontpaneel. En dat hoeft niet de werkelijke aanvoertemperatuur te zijn, omdat de ketel ook een eigen branderregeling in zijn software heeft. Met een modulerende thermostaat wordt die branderregeling genegeerd en 'luistert' de ketel naar de thermostaat.
Moduleert de eigen branderregeling tussen de min en max temperaturen die op de ketel zijn ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
Veerman24 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:37:
[...]

Moduleert de eigen branderregeling tussen de min en max temperaturen die op de ketel zijn ingesteld?
De eigen branderregeling kent alleen een max aanvoertemperatuur. Er is dan geen instelbare minimum aanvoertemperatuur.
Ik heb mijn ketel (Xtreme 36) bij een laaglast test wel eens op 27°C gezien. (externe meting)

NB Ik heb mijn oorspronkelijke post weggehaald omdat ik bij het nalezen van de posts van @hk12nl zag dat hij een modulerende Honeywell thermostaat heeft. Dus die eigen branderregeling is dan niet van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningPaulus
hk12nl schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:54:
[...]

Ik heb E. Op 43 staan en nadraaitijd op 3 min
C in mijn geval op 0. (1= stappenmodulatie, 0=uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
arpeggio schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:43:
[...]

De eigen branderregeling kent alleen een max aanvoertemperatuur. Er is dan geen instelbare minimum aanvoertemperatuur.
Ik heb mijn ketel (Xtreme 36) bij een laaglast test wel eens op 27°C gezien. (externe meting)

NB Ik heb mijn oorspronkelijke post weggehaald omdat ik bij het nalezen van de posts van @hk12nl zag dat hij een modulerende Honeywell thermostaat heeft. Dus die eigen branderregeling is dan niet van toepassing.
Thx voor je reactie. Deze Honeywell thermostaat (t6) is inmiddels vervangen door een Plugwise Anna (bij installeren van de warmtepomp). Ik weet niet of dat verschil uitmaakt?

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
hk12nl schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:00:
[...]

Thx voor je reactie. Deze Honeywell thermostaat (t6) is inmiddels vervangen door een Plugwise Anna (bij installeren van de warmtepomp). Ik weet niet of dat verschil uitmaakt?
Als de Plugwise Anna ook een modulerende thermostaat is (ik ken die verder niet), dan is er geen verschil met een modulerende Honeywell thermostaat.
De ketel volgt zo veel als mogelijk de gevraagde aanvoertemperatuur door de thermostaat (totdat één of andere beveiliging aanspreekt) en geeft die weer op het display.

Maar... je hebt een hybride systeem. Wie of wat stuurt de warmtepomp aan; welke controller bepaalt wanneer de ketel moet bijspringen en wie bepaalt dan wat de aanvoertemperatuur van de ketel moet zijn? Op dit gebied heb ik geen ervaring en kan ook niet met zekerheid zeggen welke temperatuur wordt weergegeven op de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
-verwijderd-

[ Voor 117% gewijzigd door Veerman24 op 06-02-2025 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devinjanssen
Veerman24 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:58:
[...]

Wat is na nachtverlaging de opwarmsnelheid (graad per uur)?
Vandaag een nieuwe meeting gedaan. De verwarming heeft 10 uur voor de meeting uitgestaan.

Ta 55c
Twee T33 in de woonkamer delta van 14,5
Onderin 32c bovenin 48,5 en bij de andere 32/48

Van 20,1 naar 21,3 in 1 uur, dus 1,2 graden. Ik ben ook naar het eerste uur gestopt. De cv heeft 1 uur no-stop gedraaid. In begin in hoog vermogen en al vrijsnel op laag vermogen omdat 55c snel bereikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
devinjanssen schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:32:
[...]

Vandaag een nieuwe meeting gedaan. De verwarming heeft 10 uur voor de meeting uitgestaan.

Ta 55c
Twee T33 in de woonkamer delta van 14,5
Onderin 32c bovenin 48,5 en bij de andere 32/48

Van 20,1 naar 21,3 in 1 uur, dus 1,2 graden. Ik ben ook naar het eerste uur gestopt. De cv heeft 1 uur no-stop gedraaid. In begin in hoog vermogen en al vrijsnel op laag vermogen omdat 55c snel bereikt wordt.
De ketel moduleert terug wanneer de kamertemperatuur de thermostaat temperatuur benadert. Bij 60 graden aanvoertemperatuur zal dat hooguit iets eerder gebeuren, maar de Tr zal denkelijk ook wat hoger worden. Of je hier nou echt substantieel tijd en gas mee bespaart? Ik zou hem hem lekker op 55 graden laten staan, beter dan zo ga je het niet krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door Veerman24 op 06-02-2025 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:51

Wat is mijn doel?

Huidige situatie

Probleem!

Plan van aanpak

Om te beginnen

Praat je over storingscode 1 of bedrijfscode 1?
Daar is nog wel eens verwarring over. Bedrijfscode 1 geeft enkel aan dat de temperatuur bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Wat is zuiniger volgens jullie?
Ketel op 14,25kw instellen i.c.m pomp op 100% óf ketel op 8,6kw instellen met 60% pomp? (lager kan mn pomp niet helaas wbt hoog vermogen)
Ik behaal met beide situaties precies de zelfde Delta T namelijk, alleen in de eerste situatie is de ketel dubbel zo snel zo beetje bij de door de thermostaat gevraagde Ta (en blijft daar daarna dan op laag vermogen draaien, wat 7,78kw is)
Met de 2e situatie behaal ik de gewenste temperatuur ongeveer 15-30min later dan met de eerste situatie, maar stookt hij wel langer op lagere temperatuur (en dus ook langer met lagere retour), maar hij doet er wel wat langer over dus.

Als ik het originele maximale vermogen van al mijn radiators bij elkaar uit reken dan kom ik op 14,22kw, dus dat komt wel overeen met de eerste situatie.
Vraag me dus af wat nou zuiniger is, of zal het niet veel uitmaken qua gas verbruik denken jullie?

[ Voor 4% gewijzigd door edgarf28 op 06-02-2025 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
------

[ Voor 99% gewijzigd door edgarf28 op 06-02-2025 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
edgarf28 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:29:
Ketel op 14,25kw instellen i.c.m pomp op 100% óf ketel op 8,6kw instellen met 60% pomp? (lager kan mn pomp niet helaas wbt hoog vermogen)
Ik behaal met beide situaties precies de zelfde Delta T namelijk, alleen in de eerste situatie is de ketel dubbel zo snel zo beetje bij de door de thermostaat gevraagde Ta (en blijft daar daarna dan op laag vermogen draaien, wat 7,78kw is)
Met de 2e situatie behaal ik de gewenste temperatuur ongeveer 15-30min later dan met de eerste situatie, maar stookt hij wel langer op lagere temperatuur (en dus ook langer met lagere retour), maar hij doet er wel wat langer over dus.

Als ik het originele maximale vermogen van al mijn radiators bij elkaar uit reken dan kom ik op 14,22kw, dus dat komt wel overeen met de eerste situatie.
Vraag me dus af wat nou zuiniger is, of zal het niet veel uitmaken qua gas verbruik denken jullie?
Gasverbruik meten is gasverbruik weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Jos-P schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:29:
[...]

Praat je over storingscode 1 of bedrijfscode 1?
Daar is nog wel eens verwarring over. Bedrijfscode 1 geeft enkel aan dat de temperatuur bereikt is.
Hmmm interessant. Hij lijkt het inderdaad verder ook gewoon te doen dus wellicht ben ik een 'storing' aan het oplossen die helemaal geen storing is...

De vraag is dan, hoe herken ik het verschil tussen een bedrijfscode en een storingscode?

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:04
edgarf28 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:29:

Bij aan/uit thermostaat is antwoord eigenlijk altijd het vermogen van ketel zo veel mogelijk in lijn brengen met het afgiftevermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

hk12nl schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 14:01:
[...]

Hmmm interessant. Hij lijkt het inderdaad verder ook gewoon te doen dus wellicht ben ik een 'storing' aan het oplossen die helemaal geen storing is...

De vraag is dan, hoe herken ik het verschil tussen een bedrijfscode en een storingscode?
https://www.warmgarant.nl...s-storingscodes-hre-hreco

“Let op! Als er geen rood lampje knippert aan de rechterzijde, dan zijn de weergegeven codes bedrijfscodes ipv storingcodes. “

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos-P
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:51
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTNyjefI8IJ565AFYu8FjNxVxJY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1iW9tfMDbjZtQXAJyj7Ui3v2.png?f=fotoalbum_large

Bij een storing knippert item 8 en krijg je de melding in display (item 4). Bij item 7 is de bedrijfscode zichtbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Jos-P op 07-02-2025 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
KoningPaulus schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:56:
[...]

Ik heb E. Op 43 staan en nadraaitijd op 3 min
C in mijn geval op 0. (1= stappenmodulatie, 0=uit)
Hoe beïnvloedt uitzetten van de stappenmodulatie het gedrag van de ketel?

[ Voor 9% gewijzigd door Veerman24 op 07-02-2025 20:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hk12nl
The Third Man schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 15:41:
[...]

https://www.warmgarant.nl...s-storingscodes-hre-hreco

“Let op! Als er geen rood lampje knippert aan de rechterzijde, dan zijn de weergegeven codes bedrijfscodes ipv storingcodes. “
Deze pagina heb ik onder andere ook gevonden inderdaad. Hier stond mijn inziens niets over het verschil tussen storing- en bedrijfcodes. Ik heb dus aangenomen dat ik een storingscode had maar ik vond het al vreemd. Maar thx voor het verduidelijken, dan is dit punt opgelost en kan ik verder door met het afstellen.

@Jos-P Helemaal duidelijk. Thx. En weer wat extra’s geleerd. Thx beide!

@Veerman24 @arpeggio @KoningPaulus jullie ook bedankt voor het meedenken tot zover. Heeft mij ook weer nieuwe inzichten geven. :)

[ Voor 8% gewijzigd door hk12nl op 07-02-2025 20:16 ]

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
Veerman24 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 19:31:
[...]

Hoe beïnvloedt uitzetten van de stappenmodulatie het gedrag van de ketel?
Daarmee moduleert de ketel niet meer. Dus hij geeft dan niet in stappen 60-50-40 graden af bijvoorbeeld, maar altijd 60 als je dat hebt ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
KoningPaulus schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:35:
[...]

Daarmee moduleert de ketel niet meer. Dus hij geeft dan niet in stappen 60-50-40 graden af bijvoorbeeld, maar altijd 60 als je dat hebt ingesteld.
@Veerman24 Als aanvulling op wat @KoningPaulus hier aangeeft:
Standaard staat de stappenmodulatie "aan" bij een Intergas ketel. Je kunt stappenmodulatie = 0 (= uit) instellen wanneer modulatie van de aanvoertemperatuur niet gewenst is.

Dat is bijv het geval bij een verwarmingssysteem met een mengverdeler (verdeler met pomp). Zo'n systeem heeft in feite 2 circuits: het ketelcircuit en het vvw-circuit (elk een eigen pomp).
Het ketelcircuit fungeert hierbij als transporteur van warmte naar het vvw-circuit, waar de daadwerkelijke warmte-afgifte plaatsvindt. Het vvw-circuit bepaalt zelf hoeveel warmte het afneemt uit het ketelcircuit dmv het openen en sluiten van het thermostaatventiel op de verdeler.
Bij het transport van warmte (=energie) is een zo constant mogelijke aanvoer zeer gewenst. Daarom bij voorkeur een constante temperatuur en flow.

Dit is ook de reden waarom een OpenTherm-regeling bij een systeem met een mengverdeler niet altijd een gelukkige combinatie is. Het risico is aanwezig dat er te weinig warmte wordt aangevoerd wanneer de aanvoertemperatuur laag is. Een lagere aanvoertemperatuur vraagt een hogere pompcapaciteit van de ketel. En dan heb je in feite een LT-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

hk12nl schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 20:13:
[...]

Deze pagina heb ik onder andere ook gevonden inderdaad. Hier stond mijn inziens niets over het verschil tussen storing- en bedrijfcodes. Ik heb dus aangenomen dat ik een storingscode had maar ik vond het al vreemd. Maar thx voor het verduidelijken, dan is dit punt opgelost en kan ik verder door met het afstellen.

@Jos-P Helemaal duidelijk. Thx. En weer wat extra’s geleerd. Thx beide!

@Veerman24 @arpeggio @KoningPaulus jullie ook bedankt voor het meedenken tot zover. Heeft mij ook weer nieuwe inzichten geven. :)
Heb je ook de topics betreffende warmte pompen gelezen?

Daar wordt waterzijdig inregelen andersom gedaan.
- Alles volopen en knijpen waar het te warm wordt.
-Vloerverwarmings verdeler zonder pomp. Of een hybride verdeler bij hybride installatie.
-enz.enz.
Dit alles om de hoogste COP te behalen en je hybride zo lang als mogenlijk is, op de warmte pomp te laten draaien.

Ik krijg het idee dat je nu de flow heel erg beperkt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Seafarer schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 21:41:
[...]

Heb je ook de topics betreffende warmte pompen gelezen?

Daar wordt waterzijdig inregelen andersom gedaan.
- Alles volopen en knijpen waar het te warm wordt.
-Vloerverwarmings verdeler zonder pomp. Of een hybride verdeler bij hybride installatie.
-enz.enz.
Dit alles om de hoogste COP te behalen en je hybride zo lang als mogenlijk is, op de warmte pomp te laten draaien.

Ik krijg het idee dat je nu de flow heel erg beperkt hebt.
Nee nog niet. Het is voor mij allemaal nieuw en ik probeer alles aan elkaar te knopen. Alles staat nu weer op ‘standaard’ ingesteld dus ik begin nu vanaf 0. Oftewel de installateur heeft gezien dat alles werkt en succes er mee. :) Nu begint het leuke gedeelte voor mij en dat is optimalisatie.

Ik zal mij ook eens in die topics verdiepen. Mocht je tips hebben waar ik op kan zoeken en mee kan beginnen dan graag. :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
arpeggio schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 21:10:
[...]

Standaard staat de stappenmodulatie "aan" bij een Intergas ketel. Je kunt stappenmodulatie = 0 (= uit) instellen wanneer modulatie van de aanvoertemperatuur niet gewenst is.

Dat is bijv het geval bij een verwarmingssysteem met een mengverdeler (verdeler met pomp). Zo'n systeem heeft in feite 2 circuits: het ketelcircuit en het vvw-circuit (elk een eigen pomp).
Het ketelcircuit fungeert hierbij als transporteur van warmte naar het vvw-circuit, waar de daadwerkelijke warmte-afgifte plaatsvindt. Het vvw-circuit bepaalt zelf hoeveel warmte het afneemt uit het ketelcircuit dmv het openen en sluiten van het thermostaatventiel op de verdeler.
Bij het transport van warmte (=energie) is een zo constant mogelijke aanvoer zeer gewenst. Daarom bij voorkeur een constante temperatuur en flow.

Dit is ook de reden waarom een OpenTherm-regeling bij een systeem met een mengverdeler niet altijd een gelukkige combinatie is. Het risico is aanwezig dat er te weinig warmte wordt aangevoerd wanneer de aanvoertemperatuur laag is. Een lagere aanvoertemperatuur vraagt een hogere pompcapaciteit van de ketel. En dan heb je in feite een LT-systeem.
Begrijp ik het dan goed dat je voor een vloerverwarming met pomp beter de stappen modulatie bij de cv ketel uit kunt zetten in bijna alle gevallen of is deze conclusie te kort door de bocht?

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
hk12nl schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:01:

Begrijp ik het dan goed dat je voor een vloerverwarming met pomp beter de stappen modulatie bij de cv ketel uit kunt zetten in bijna alle gevallen of is deze conclusie te kort door de bocht?
Ja dat is correct. Maar ik raad je aan om het advies van @Seafarer te volgen en je vanaf nu te verdiepen in warmtepompen en hybride systemen.
De warmtepomp is nu bij jou het belangrijkste onderdeel van je verwarmingsinstallatie. Dat is de hoofdverwarming en daar moet je nu in eerste instantie de focus op leggen. Jouw cv-ketel is 'gedegradeerd' tot hulpverwarming voor die gevallen dat de warmtepomp het niet aan kan.

En wat die mengverdeler betreft: zoals @Seafarer al aangaf, kun je die beter vervangen door een verdeler zonder pomp. Je moet met een warmtepomp uitgaan van een L(age) T(emperatuur) verwarmingssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
arpeggio schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 21:10:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Stappen modulatie 0 zou dus lijken op (of het zelfde zijn als?) het instellen van een aan-uit regeling. Maar... wanneer de kamertemperatuur de T set benadert, zie ik op de xtreme een lage Ta (+ laag vermogen en pompsnelheid). Het lijkt er dus op dat hij gewoon(?) terug moduleert.
Ta vraagt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

hk12nl schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 21:57:
[...]

Nee nog niet. Het is voor mij allemaal nieuw en ik probeer alles aan elkaar te knopen. Alles staat nu weer op ‘standaard’ ingesteld dus ik begin nu vanaf 0. Oftewel de installateur heeft gezien dat alles werkt en succes er mee. :) Nu begint het leuke gedeelte voor mij en dat is optimalisatie.

Ik zal mij ook eens in die topics verdiepen. Mocht je tips hebben waar ik op kan zoeken en mee kan beginnen dan graag. :)
Misschien dat dit een aardige studie start is:

Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
Veerman24 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:50:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Stappen modulatie 0 zou dus lijken op (of het zelfde zijn als?) het instellen van een aan-uit regeling. Maar... wanneer de kamertemperatuur de T set benadert, zie ik op de xtreme een lage Ta (+ laag vermogen en pompsnelheid). Het lijkt er dus op dat hij gewoon(?) terug moduleert.
Ta vraagt).
Stappenmodulatie =0 zou idd lijken op een aan/uit regeling. Maar wat je hier beschrijft, gebeurt dus wanneer de Tset binnen bereik is. Dat lijkt mij niet echt vreemd: een vorm van beheerst "aftoeren".
Wat zie jij dan vanaf het moment dat er warmte vraag is? Wordt er dan ook gemoduleerd of is de aanvoertemperatuur dan constant? Dat laatste zou het geval moeten zijn bij stappenmodulatie =0.

Ik denk dat de stappenmodulatie vooral bedoeld is om de ketel "op te toeren" vanaf het moment van warmtevraag. Er zijn ook ketels die het omgekeerde doen: vol gas beginnen en dan "aftoeren" tot het benodigde vermogen wordt bereikt om aan de warmtebehoefte te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmartinuz
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-06 18:19
arpeggio schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:38:
[...]

Stappenmodulatie =0 zou idd lijken op een aan/uit regeling. Maar wat je hier beschrijft, gebeurt dus wanneer de Tset binnen bereik is. Dat lijkt mij niet echt vreemd: een vorm van beheerst "aftoeren".
Wat zie jij dan vanaf het moment dat er warmte vraag is? Wordt er dan ook gemoduleerd of is de aanvoertemperatuur dan constant? Dat laatste zou het geval moeten zijn bij stappenmodulatie =0.

Ik denk dat de stappenmodulatie vooral bedoeld is om de ketel "op te toeren" vanaf het moment van warmtevraag. Er zijn ook ketels die het omgekeerde doen: vol gas beginnen en dan "aftoeren" tot het benodigde vermogen wordt bereikt om aan de warmtebehoefte te voldoen.
Ik kan bevestigen dat Stappenmodulatie AAN niets meer is dan bij warmtevraag RUSTIG optoeren tot gewenst vermogen. (Vervolgens gaat de ketel op basis van de setpoint uiteindelijk het modulatieniveau weer rustig afbouwen om de T-SETPOINT constant te houden.

Zet je stappenmoldulatie UIT dan gaat de ketel VOLGAS tot T-SETPOINT om dan vervolgens terug te moduleren.

Stappenmodulatie UIT gebruik je dan ook vooraal wanneer je 2 thermostaten heb aangesloten op de ketel (Een HT-zone en een LT-zone). Wanneer beide thermostaten warmte vragen en de ketel switched om de 5 minuten tussen zone wil je niet dat deze eerst weer rustig omhoog moduleert in vermogen. Dan wamt een zone voor veel gebruikers te langzaam op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
arpeggio schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 23:38:
[...]

Vanaf het moment dat er warmtevraag is, wordt ook bij stappenmodulatie=0 gemoduleerd. De gevraagde aanvoertemperatuur (op het paneel) varieert en het vermogen en de pompsnelheid moduleren mee. Ik heb de indruk dat de modulatie wat onrustiger is dan bij stappenmodulatie =1, maar dat kan verbeelding zijn. Voor de rest zie ik geen verschil in gedrag.

[ Voor 4% gewijzigd door Veerman24 op 08-02-2025 18:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scofield
[...]

Rtfm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Pagina: 1 ... 39 ... 41 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?