Probeer dan ook wat historische meterstanden uit de oxxio app in te kloppen in mindergas, dan heb je wat vergelijk met eerdere periodes (al is het maar een indicatie)
Vergeleken met vorig jaar merk ik hier ook een wat hoger verbruik, wind, luchtvochtigheid en zoninstraling spelen ook een aardige rol in hoeveel je bij moet stoken, vorig jaar was de maand oktober rustiger weer met ook wat meer zon.
Etmaaltemperaturen zijn leuk om mee te rekenen maar zijn zeker niet zaligmakend, op een windstille stralende vorstdag verstoken we bijvoorbeeld minder dan wanneer het buiten 5 graden is, grauw en met een flinke wind uit ongunstige hoek maar ymmv.
Pas wanneer er serieus gestookt gaat worden kan je eigenlijk wat zeggen, dit is echt zo'n overgangsperiode.
Had zelf gelukkig een aantal jaren aan weekgegeven van het gasverbruik, ben een aantal jaar geleden de standen dagelijks gaan inkloppen waardoor ik een mooi beeld kon vormen van waar dat gas eigenlijk allemaal naartoe ging.
Dat geeft een goed inzicht in het effect van een keer wat langer douchen, een bad, uitgebreid koken op gas, windrichting en windkracht en zo nog wat meer factoren die allemaal een rol spelen in het gasverbruik van de woning.
Veel data is handig.
Waterzijdig inregelen zorgt behalve voor een flinke comfortverhoging ook voor een lager verbruik, je stookt niet meer een ruimte bloedheet terwijl je de andere waar bijvoorbeeld de thermostaat hangt niet even snel op temperatuur krijgt waardoor er onnodig veel gas wordt gebruikt en je retourtemperatuur gaat omlaag waardoor je ketel veel efficiënter stookt.
Sinds ik mij wat verdiept heb in deze materie al bijna 1000m3 weten te besparen op jaarbasis vergeleken met het gemiddelde over de 10 jaar voordat de gasprijzen omhoog schoten.
Waterzijdig ingeregeld, paar convectoren geboost met fans, thermostaat verplaatst, comfortstand van de ketel uitgezet en een kleine gedragsverandering op het vlak van eenhendelmengkranen en mijn eigen douchegedrag.
Dat waren de dingen die echt zoden aan de dijk zetten, de Honeywell thermostaat is modulerend en die vecht het maar uit met de ketel, heb veel met de settings in het installateursmenu lopen spelen maar daar viel in ons geval vrij weinig te halen. Lage retourtemperatuur door het balanceren van je afgiftesysteem doet veel meer.
Maargoed jouw systeem is aardig op de schop gegaan door de aanleg van vv dus dat vergelijkt sowieso wat lastig met vorig jaar.
Verstookte de afgelopen maand zo'n 22% meer gas dan vorig jaar, ondanks dat er nu flink wat kieren en scheuren dichtgekit en gestuckt zijn.