Ter overweging: Toen ik nog geen home assistent had, had ik umeter.nl geautoriseerd om mijn slimme meter uit te lezen. op die website zie je ook tot op uurbasis wat je verbruikt én in dezelfde grafiek zie je de windsnelheid. En je weet het: als je de data hebt, wat doe je er mee? en je wilt altijd nog meer databennieeee schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:36:
@PalingDrone Ja vergelijken kan ik eigenlijk ook niet.
Vorig jaar werkten we allebei vanuit kantoor. Partner kan niet thuiswerken ivm zorg beroep en ik zat 5 dagen op kantoor. Werk sinds augustus nu gemiddeld 2 dagen thuis en 3 dagen kantoor.
Heb de P1 meter net ook maar meteen besteld. Bedankt allemaal voor de opmerkingen! Ik ben heel benieuwd naar de resultaten de komende tijd met de aanpassingen.
Ik lees aandachtig mee.
Ben op dit moment ook aan het kijken wat mijn verwarmingsinstallatie aan het doen is.
En wat er beter kan. Voor mij ook de eerste keer met vloerverwarming, vorige huis convectorput en de rest radiatoren.
Systeem is tijdens de verbouwing vernieuwd.
2 onder 1 kap uit 1988 (130 m2) met isolatie en dubbelglas uit die tijd (dak/vloer ongeveer 8 cm EPS, muur 6 cm EPS).
Beneden nieuwe 6 groeps vloerverwarming 55m2, mengverdeler. Wilo pomp op stand 2 (Verschildruk constant (Δp-c)).
vloerverwarming ligt in anhydrietvloer 6-7 cm op 2 cm EPS tackerplaten. PVC vloer erop.
Radiatoren boven zijn overbemeten gekozen en voorzien van V-exact II thermostatische afsluiters met thermostaatknoppen.
CV ketel is een Intergas XTreme 30 met bijbehorende intergas comfort touch.
Verdeler staat nu nog op ongeveer 30 graden.
Waar loop ik nu vooral tegen aan lijkt te lopen is dat
Default de comfort touch ergens tussen de 30 en 37 graden aanvoertemperatuur blijft hangen.
De verdeler wordt dan rond de 25 graden max (schiet dus niet op)
Ondanks dat wordt de vloer wel warm, maar de radiatoren boven doen weinig.
Ik heb het dan over een opwarming van 18,5 naar 19,5 (nachtverlaging naar 18,5) in de ochtend in iets langer dan 1 uur.
Wat heb ik tot nu toe gedaan:
1. min OT temp op 45 gezet (dan gaat het al beter, maar hoger wordt het ook niet).
2. Daardoor gaat de ketel wel onrustiger stoken, gaat sneller naar max vermogen.
3. Daarom max vermogen eens op 50 % gezet (~ongeveer 10 kW).
4. Max cv temp is 70 graden, waar daar komt tie nooit.
5. Pomp staat nog default 65 - 45 %.
Tijdens verbouwing en opstook protocol in april had ik een oude aan/uit Honeywell er aangehangen.
De vloerverwarming kan echt wel wat leveren, want het werd toen al gauw een sauna.
Voor wat het waard is, tot nu toe oktober 72 m3 gas. Verder geen idee, want eerste herfst in dit huis.
Lees mijn meter uit via de P1 poort, homewizzard.
Moet ik wellicht de OT temp nog verhogen, of juist vermogen nog verlagen, pomp snelheid omhoog
Reactie OT wellicht op aan/uit = maximaal ingestelde aanvoertemperatuur ?
Ben op dit moment ook aan het kijken wat mijn verwarmingsinstallatie aan het doen is.
En wat er beter kan. Voor mij ook de eerste keer met vloerverwarming, vorige huis convectorput en de rest radiatoren.
2 onder 1 kap uit 1988 (130 m2) met isolatie en dubbelglas uit die tijd (dak/vloer ongeveer 8 cm EPS, muur 6 cm EPS).
Beneden nieuwe 6 groeps vloerverwarming 55m2, mengverdeler. Wilo pomp op stand 2 (Verschildruk constant (Δp-c)).
vloerverwarming ligt in anhydrietvloer 6-7 cm op 2 cm EPS tackerplaten. PVC vloer erop.
Radiatoren boven zijn overbemeten gekozen en voorzien van V-exact II thermostatische afsluiters met thermostaatknoppen.
Default de comfort touch ergens tussen de 30 en 37 graden aanvoertemperatuur blijft hangen.
Ik heb het dan over een opwarming van 18,5 naar 19,5 (nachtverlaging naar 18,5) in de ochtend in iets langer dan 1 uur.
1. min OT temp op 45 gezet (dan gaat het al beter, maar hoger wordt het ook niet).
2. Daardoor gaat de ketel wel onrustiger stoken, gaat sneller naar max vermogen.
Tijdens verbouwing en opstook protocol in april had ik een oude aan/uit Honeywell er aangehangen.
De vloerverwarming kan echt wel wat leveren, want het werd toen al gauw een sauna.
Voor wat het waard is, tot nu toe oktober 72 m3 gas. Verder geen idee, want eerste herfst in dit huis.
Moet ik wellicht de OT temp nog verhogen, of juist vermogen nog verlagen, pomp snelheid omhoog
nee, hoor ik niet. Het is bij mij een composiet mengverdeler, maakt dat nog uit qua aanvoer temperatuur? Ik heb het max. vermogen teruggeschroefd naar 15kW, dan warmt hij langzaam op. Ik heb de ketel zelfs op 40gr staan zag ik zojuist. Pendelen hoor ik alleen in de eerste week/weken als het buiten nog niet koud is. Maar ik sta altijd open voor tips: denk je dat een hogere keteltemperatuur van bijv. 50 graden het systeem efficiënter laat werken, zonder extra verbruik?Seafarer schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:09:
[...]
Ook een mengverdeler? Dan moet die aanvoer temperatuur echt hoger dan 45. Winst zit niet in een extreem lage aanvoer maar voldoende flow en lage temperatuur. Als je naast de ketel gaat zitten dan gaat hij vaak en snel aan/uit?
Ik heb al redelijk wat terug gekeken in het forum en merk hier en daar wel zaken die terugkomen zoals een ketel te te veel vermogen kwijt wil.Seafarer schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 11:00:
[...]
Even flink terug spitten in dit topic betreffende vloerverwarming.
Advies is om aan uit te stoken en zeker het pomp toerental vast te zetten. Je hebt gewoon niet zoveel aan moduleren tegen een blok beton.
Tado was ook iets mee met vloerverwarming? Maar ik weet niet meer exact wat precies. Tado topic?
Zoals ik het lees zou ik dus moeten veranderen naar een aan/uit sturing, samen met een hoog/hoger? pomptoerental zodat de ketel zijn warmte kwijt kan.
Verder zal ik dan vermoed ik de keteltemperatuur nog moeten aanpassen en kijken voor een tijdschema zoals gemeld in de inleidende informatie. Hiervoor worden 5 tijdsblokken gesuggereerd om te stoken met oplopende temperaturen maar ik heb geen idee hoeveel deze dan zouden moeten oplopen?
Gaat dit over 0.2 graden, 0.5, 1...?
Ik zal later op de avond of dit weekend eens alles noteren en dan terugkomen hier op dit topic met alles wat ik vergaard heb van info.
Composiet is het materiaal.Jailhouse schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:30:
[...]
nee, hoor ik niet. Het is bij mij een composiet mengverdeler, maakt dat nog uit qua aanvoer temperatuur? Ik heb het max. vermogen teruggeschroefd naar 15kW, dan warmt hij langzaam op. Ik heb de ketel zelfs op 40gr staan zag ik zojuist. Pendelen hoor ik alleen in de eerste week/weken als het buiten nog niet koud is. Maar ik sta altijd open voor tips: denk je dat een hogere keteltemperatuur van bijv. 50 graden het systeem efficiënter laat werken, zonder extra verbruik?
Het gaat om het mengen, daar is meestal een hogere temperatuur benodigt voor correct functioneren. En dat de ketel makkelijk z'n flow kwijt kan.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Ik heb hem bekeken (ben er niet zo helemaal kapot van) - maar de vraag is eigenlijk:Seafarer schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:38:
YouTube: Het index circuit, de sleutel tot inregelen!
Ik heb hem nog niet helemaal bekeken.
Is dit iets voor de "normale" installateur en kan/wil hij hiermee iets doen?
Ook deze aanpak kost tijd = geld - of er wordt weer een "inschatting" (2:45) = natte vingerwerk gemaakt?
Zijn de andere (gecertificeerde?) procedures voor waterzijdig inregelen van vergelijkbare kwaliteit?
P.S.: Actueel met buiten 15,4 °C en wat zon is waterzijdig inregelen sowieso wat lastig.
[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 04-11-2025 13:58 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Het is nu natuurlijk reclame maken voor nieuwe Heat Geeks. Degene die echt wil, gaat de cursus volgen en krijgt een Heat Geek diploma/certificaat.dunklefaser schreef op dinsdag 4 november 2025 @ 13:39:
[...]
Ik heb hem bekeken (ben er niet zo helemaal kapot van) - maar de vraag is eigenlijk:
Is dit iets voor de "normale" installateur en kan/wil hij hiermee iets doen?
Ik vind hem voldoende voor degene die hier niet bekend mee is. En ik blijf het een goede stap voorwaarts vinden voor degene die erin mee willen gaan.Ook deze aanpak kost tijd = geld - of er wordt weer een "inschatting" (2:45) = natte vingerwerk gemaakt?
Zijn de andere (gecertificeerde?) procedures voor waterzijdig inregelen van vergelijkbare kwaliteit?
P.S.: Actueel met buiten 15,4 °C en wat zon is waterzijdig inregelen sowieso wat lastig.
De thermostaat is leidend/bepalend. En de thermostaat en ketel zijn ook goed op elkaar ingespeeld (beide van Intergas). Die thermostaat vraagt een bepaalde aanvoertemperatuur. Deze is weer berekend/bepaald door verschillende variabelen. Een belangrijke is: welk temperatuurverschil moet ik overbruggen.butthead schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 12:28:
Ik lees aandachtig mee.
Geef 'm eens een slinger zou ik zeggen. Bv 25⁰C. Wat gebeurt er dan?
Daarnaast kan je kijken of je in de instellingen van de thermostaat nog verschil merkt met de Ctrl optie (Slo, Reg of Fast).
Ik heb in mijn woning vloerverwarming laten frezen met daarop een nieuwe PVC vloer en wil nu het opstartprotocol gaan doen voor het langzaam laten opwarmen en afkoelen van de vloer.
De instructies die ik kreeg:
Ik heb alleen vloerverwarming op de BG (+- 35 / 40m2)
1 handdoek radiator in de douche.
Met de standaard instellingen op de CV stond de ketel enorm hard te stoken als ik de thermostaat op 20 graden zet.
De vloerverwarming verdeler(mijbra rvs 6 groeps) heeft een pomp(Wilo Para) en ook een thermostaat knop die op 20 staat (ivm opstookprotocol)
Maar omdat hij met die 20 graden in de vvw nooit 20 graden in de woonkamer krijgt, blijft de ketel maar constant aan staan.
Omdat die dat deed, werd de radiator in de douche (de enige in huis) loei heet.
Daarom heb ik de ketel teruggezet naar zijn laagste temperatuurwaarde dat is 45 graden.
Was dit verstandig, of had ik dit beter anders kunnen doen?
De thermostaat stond op aan/uit en heb ik via de instellingen op modulerend gezet.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken, en is het heel slecht voor mijn CV dat hij nu al bijna 2 dagen constant aan het verwarmen is?
Ik zou ook niet weten hoe je dit anders moet doen.
Edit: hmmm kom vandaag weer in huis(woon nog ergens anders ivm verbouwen) werkt het warme tapwater ineens niet meer. Komt ook geen water uit de kraan. Alleen op koud komt er water uit.
De instructies die ik kreeg:
Ik heb een AWB thermoelegance 4 (a/2?) CV. met een AWB Exacontrol VM1 thermostaat.• Begin met watertemperatuur 20–25 °C (vloertemperatuur ±18 °C).
• Laat dit minimaal 2 dagen aanstaan.
Daarna
• Verhoog de aanvoertemperatuur elke dag met 5 °C
tot je de maximale bedrijfstemperatuur bereikt (meestal 40–45 °C bij watergedragen systemen).
• Houd die maximale temperatuur 3 dagen aan.
Daarna afbouwen
• Verlaag de temperatuur opnieuw elke dag met 5 °C
tot je terug bent op kamertemperatuur.
Ik heb alleen vloerverwarming op de BG (+- 35 / 40m2)
1 handdoek radiator in de douche.
Met de standaard instellingen op de CV stond de ketel enorm hard te stoken als ik de thermostaat op 20 graden zet.
De vloerverwarming verdeler(mijbra rvs 6 groeps) heeft een pomp(Wilo Para) en ook een thermostaat knop die op 20 staat (ivm opstookprotocol)
Maar omdat hij met die 20 graden in de vvw nooit 20 graden in de woonkamer krijgt, blijft de ketel maar constant aan staan.
Omdat die dat deed, werd de radiator in de douche (de enige in huis) loei heet.
Daarom heb ik de ketel teruggezet naar zijn laagste temperatuurwaarde dat is 45 graden.
Was dit verstandig, of had ik dit beter anders kunnen doen?
De thermostaat stond op aan/uit en heb ik via de instellingen op modulerend gezet.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken, en is het heel slecht voor mijn CV dat hij nu al bijna 2 dagen constant aan het verwarmen is?
Ik zou ook niet weten hoe je dit anders moet doen.
Edit: hmmm kom vandaag weer in huis(woon nog ergens anders ivm verbouwen) werkt het warme tapwater ineens niet meer. Komt ook geen water uit de kraan. Alleen op koud komt er water uit.
[ Voor 37% gewijzigd door kaasaanfiets op 08-11-2025 22:43 ]
Ik heb hem inderdaad al eens een slinger gegeven, dan vraagt de thermostaat wel bijvoorbeeld 65⁰C (max instelling is 70 ⁰C). Vanmorgen was het in de woonkamer 18,8 ⁰C als ik dan de thermostaat op 19,5 zet dan vraagt de thermostaat 40 ⁰C. Heb het vermogen eens op 50 % (ongeveer 10 kW) gezet dan zie ik dat de ketel in de ochtend eerst op 9,5 kW en met 40 ⁰C stookt.mrmartinuz schreef op vrijdag 7 november 2025 @ 22:40:
[...]
De thermostaat is leidend/bepalend. En de thermostaat en ketel zijn ook goed op elkaar ingespeeld (beide van Intergas). Die thermostaat vraagt een bepaalde aanvoertemperatuur. Deze is weer berekend/bepaald door verschillende variabelen. Een belangrijke is: welk temperatuurverschil moet ik overbruggen.
Geef 'm eens een slinger zou ik zeggen. Bv 25⁰C. Wat gebeurt er dan?
Daarnaast kan je kijken of je in de instellingen van de thermostaat nog verschil merkt met de Ctrl optie (Slo, Reg of Fast).
later zie je het vermogen zakken en vraag vanuit thermostaat is dan 35 ⁰C.
IK zal ook proberen met een andere snelheid van opwarmen, staat nu op Slo.
Regeling werkt volgens mij wel zo als het zou moeten. Er is nu verder ook geen overshoot.
Ik had alleen verwacht, dat de thermostaat een hogere aanvoer temperatuur zou aanhouden als er opgewarmd moet worden in de ochtend.
Radiatoren boven doen nu niet zo veel. Zeker niet als het beneden op temperatuur is.
Zou het liefst alles zo eenvoudig mogelijk laten, maar misschien moet ik dan toch iets gaan doen met een zone regeling (of LT-zone en HT-zone).
Kijk zekerheidshalve eerst even op YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen! voordat je zonering gaat toepassen.butthead schreef op zondag 9 november 2025 @ 20:11:
[...]
Ik heb hem inderdaad al eens een slinger gegeven, dan vraagt de thermostaat wel bijvoorbeeld 65⁰C (max instelling is 70 ⁰C). Vanmorgen was het in de woonkamer 18,8 ⁰C als ik dan de thermostaat op 19,5 zet dan vraagt de thermostaat 40 ⁰C. Heb het vermogen eens op 50 % (ongeveer 10 kW) gezet dan zie ik dat de ketel in de ochtend eerst op 9,5 kW en met 40 ⁰C stookt.
later zie je het vermogen zakken en vraag vanuit thermostaat is dan 35 ⁰C.
IK zal ook proberen met een andere snelheid van opwarmen, staat nu op Slo.
Regeling werkt volgens mij wel zo als het zou moeten. Er is nu verder ook geen overshoot.
Ik had alleen verwacht, dat de thermostaat een hogere aanvoer temperatuur zou aanhouden als er opgewarmd moet worden in de ochtend.
Radiatoren boven doen nu niet zo veel. Zeker niet als het beneden op temperatuur is.
Zou het liefst alles zo eenvoudig mogelijk laten, maar misschien moet ik dan toch iets gaan doen met een zone regeling (of LT-zone en HT-zone).
Deze video gaat voornamelijk over zonering met warmtepompen maar geldt ook voor combiketels.
Goedemorgen. Zoals velen heb ik twijfels bij de efficiëntie van mijn hybride systeem. De vloerverwarming met mengverdeler is er vorig jaar in geknald door een aannemer en er is geen aandacht besteed aan inregelen. Ook heb ik na de tijd een Quatt WP gekregen, dus er is nogal wat veranderd aan het CV systeem.
Ik heb de volgende mengverdeler:
https://www.123installati...-yonos-standaard-sl100105
Ik merk dat de watertemperatuur in de vvw mengverdeler niet echt hoog wordt (<30 gr) wat de COP niet ten goede komt (aanname van mij) doordat daarna de watertemperatuur van de WP verhoogd wordt. Maar ben geen cv techneut dus of het echt zo is, zeg het maar.
Ik heb nagedacht of ik een LTV ventiel moet plaatsen en het koude water bijmengen moet beperken maar dan is de installatie volgens mij niet meer hydraulisch neutraal? Wat ook weer gevolgen heeft.
Ik heb ook gelezen dat de mengverdeler wellicht minder koud water bij mengt als er meer warm water de mengverdeler in geduwd wordt (= hogere pompsnelheid?).
Kortom, beetje kennis maar veel vragen en niet zeker van mijn aannames.
In de handleiding van de unit vind ik op zich een duidelijke instructie voor LTV:
:strip_exif()/f/image/zTL8BWDO1f7zC0E8l6LNZqp5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de TS doorgelezen maar weet dus niet of dat ventiel inderdaad een goed idee is of dat die de boel gaat ontregelen op een andere plek als ik hem toevoeg. Wat pointers in de goede richting zouden op prijs gesteld worden 🤞
Ik merk dat de watertemperatuur in de vvw mengverdeler niet echt hoog wordt (<30 gr) wat de COP niet ten goede komt (aanname van mij) doordat daarna de watertemperatuur van de WP verhoogd wordt. Maar ben geen cv techneut dus of het echt zo is, zeg het maar.
Ik heb nagedacht of ik een LTV ventiel moet plaatsen en het koude water bijmengen moet beperken maar dan is de installatie volgens mij niet meer hydraulisch neutraal? Wat ook weer gevolgen heeft.
Ik heb ook gelezen dat de mengverdeler wellicht minder koud water bij mengt als er meer warm water de mengverdeler in geduwd wordt (= hogere pompsnelheid?).
In de handleiding van de unit vind ik op zich een duidelijke instructie voor LTV:
:strip_exif()/f/image/zTL8BWDO1f7zC0E8l6LNZqp5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de TS doorgelezen maar weet dus niet of dat ventiel inderdaad een goed idee is of dat die de boel gaat ontregelen op een andere plek als ik hem toevoeg. Wat pointers in de goede richting zouden op prijs gesteld worden 🤞
[ Voor 23% gewijzigd door Struikrover op 16-11-2025 14:57 ]
De aanvoertemp zal toch minimaal 60graden moeten zijn vanaf je warmtebron en je regelthermostaat op de vloerverdeler zal op 40 graden moeten om een redelijke temp de vloer in te krijgen zonder ltv ventiel.
Ik had dit ook. Na de warmptepomp plaatsing het ventiel geplaatst. Die op de zwaarste afstelling gezet en de pomp uit. Dit werkte wel beter, maar alsnog een jaar later de verdeler vervangen voor een pomploze verdeler. Dat was wel een groot voordeel, ik zag ook dat liters op de grundfoss alpha pomp bijna verdubbelde en de aanvoer temp kon zaken. Er zit veel weerstand in die slim verdelers.Struikrover schreef op zondag 16 november 2025 @ 11:48:
Goedemorgen. Zoals velen heb ik twijfels bij de efficiëntie van mijn hybride systeem. De vloerverwarming met mengverdeler is er vorig jaar in geknald door een aannemer en er is geen aandacht besteed aan inregelen. Ook heb ik na de tijd een Quatt WP gekregen, dus er is nogal wat veranderd aan het CV systeem.
[Afbeelding]
Dank voor de reacties. Validatie van m’n vermoeden, in elk geval voldoende om het ventiel te plaatsenDashlane schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:43:
[...]
Ik had dit ook. Na de warmptepomp plaatsing het ventiel geplaatst. Die op de zwaarste afstelling gezet en de pomp uit. Dit werkte wel beter, maar alsnog een jaar later de verdeler vervangen voor een pomploze verdeler. Dat was wel een groot voordeel, ik zag ook dat liters op de grundfoss alpha pomp bijna verdubbelde en de aanvoer temp kon zaken. Er zit veel weerstand in die slim verdelers.
Begrijp ik het goed. Jij hebt dwars door de stilstaande circulatie pomp gepompt?Dashlane schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:43:
[...]
Ik had dit ook. Na de warmptepomp plaatsing het ventiel geplaatst. Die op de zwaarste afstelling gezet en de pomp uit. Dit werkte wel beter, maar alsnog een jaar later de verdeler vervangen voor een pomploze verdeler. Dat was wel een groot voordeel, ik zag ook dat liters op de grundfoss alpha pomp bijna verdubbelde en de aanvoer temp kon zaken. Er zit veel weerstand in die slim verdelers.
Dat geeft toch veel weerstand?
Ja dat zal wel wat weerstand geven. Maar twee pompen die in serie pompen geeft naar mijn idee meer inefficiëntie. Die slim heeft los van de pomp al veel weerstand, zie de koppelingen net boven de verdeler of de maximaal thermostaat. Daarom destijds besloten om hem alsnog te vervangen, daar boekte ik veel meer mee.Seafarer schreef op maandag 17 november 2025 @ 23:05:
[...]
Begrijp ik het goed. Jij hebt dwars door de stilstaande circulatie pomp gepompt?
Dat geeft toch veel weerstand?
Voor de liefhebbers.
Vooral de mensen die balen van lappen tekst en moeite hebben met het begrip flow. In de link hieronder een filmpje van klimaat techniek nederland. (geen belang bij). Maar de rust en het directe inzicht samen met een warmte beeld camera zal voor velen een eye opener zijn.
Het gaat vaak over hybride systemen, maar het harde bewijs dat inregelen van de flows heel belangrijk is, is toch overduidelijk. Ook komt overduidelijk naar voren dat het te snel instromen bij hele oude radiatoren tot een kortsluiting lijd, intern in de radiator.
YouTube: 🔍 Inspectie onthult 20% warmteverlies bij Daikin / Intergas warmtepomp
Het gaat niet specifiek om dit filmpje maar de hele serie. Doe er je voordeel mee.
Vooral de mensen die balen van lappen tekst en moeite hebben met het begrip flow. In de link hieronder een filmpje van klimaat techniek nederland. (geen belang bij). Maar de rust en het directe inzicht samen met een warmte beeld camera zal voor velen een eye opener zijn.
Het gaat vaak over hybride systemen, maar het harde bewijs dat inregelen van de flows heel belangrijk is, is toch overduidelijk. Ook komt overduidelijk naar voren dat het te snel instromen bij hele oude radiatoren tot een kortsluiting lijd, intern in de radiator.
Het gaat niet specifiek om dit filmpje maar de hele serie. Doe er je voordeel mee.
In de videos van KTN wordt bij de analyse en inregelen voornamelijk rekening gehouden met de retourtemperatuur.Seafarer schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 23:41:
Voor de liefhebbers.
Ik zie in de videos nooit terugkomen dat een inregeling gebaseerd is op het warmteverlies van die ruimte en dat de benodigde warmteopbrengst daarop is uitgerekend en ingeregeld.
Ron is ook voorstander van hybride installaties en buffers.
Hier kijk ik anders naar.
Voor mij zijn hybride installaties en buffers een 'Nee, tenzij ...'.
Daarnaast wordt in de video van 18 november (=gisteren) om 2:30 aangegeven dat de badkamerradiator te snel zijn warmte teruggeeft. Dit deed mij gelijk denken aan de zgn urban legend, waarin wordt gezegd dat een radiator de tijd moet krijgen om zijn warmte af te geven.
Terwijl het vermogen van een radiator afhankelijk is van het verschil tussen de gemiddelde temperatuur van de radiator (=meestal gebaseerd op Ta en Tr) en de ruimtetemperatuur.
Bij een (te) kleine radiator kan het nuttig zijn dat de Tr dicht bij de Ta ligt om toch een maximale warmteafgifte te bereiken.
Dat een Tr bij een HR-ketel bij voorkeur zo laag mogelijk moet zijn voor de efficiëntie weet ik, maar efficiëntie mag nooit een hoger doel hebben dan de benodigde warmteopbrengst.
Maw, het inregelen lijkt bij KTN een doel op zich ipv een middel voor een passende warmteafgifte per ruimte. Het leidt wel tot leuke, kleurrijke filmpjes.
Inderdaad er is wel links en rechts wat op aan te merken. Maar door de bank genomen vind ik dat veel visueel inzichtelijk gemaakt wordt. Dat kan veel inzicht geven voor mensen die zich hier niets bij voor kunnen stellen.Lawrentz schreef op woensdag 19 november 2025 @ 09:02:
[...]
In de videos van KTN wordt bij de analyse en inregelen voornamelijk rekening gehouden met de retourtemperatuur.
Ik zie in de videos nooit terugkomen dat een inregeling gebaseerd is op het warmteverlies van die ruimte en dat de benodigde warmteopbrengst daarop is uitgerekend en ingeregeld.
Ron is ook voorstander van hybride installaties en buffers.
Hier kijk ik anders naar.
Voor mij zijn hybride installaties en buffers een 'Nee, tenzij ...'.
Daarnaast wordt in de video van 18 november (=gisteren) om 2:30 aangegeven dat de badkamerradiator te snel zijn warmte teruggeeft. Dit deed mij gelijk denken aan de zgn urban legend, waarin wordt gezegd dat een radiator de tijd moet krijgen om zijn warmte af te geven.
Terwijl het vermogen van een radiator afhankelijk is van het verschil tussen de gemiddelde temperatuur van de radiator (=meestal gebaseerd op Ta en Tr) en de ruimtetemperatuur.
Bij een (te) kleine radiator kan het nuttig zijn dat de Tr dicht bij de Ta ligt om toch een maximale warmteafgifte te bereiken.
Dat een Tr bij een HR-ketel bij voorkeur zo laag mogelijk moet zijn voor de efficiëntie weet ik, maar efficiëntie mag nooit een hoger doel hebben dan de benodigde warmteopbrengst.
Maw, het inregelen lijkt bij KTN een doel op zich ipv een middel voor een passende warmteafgifte per ruimte. Het leidt wel tot leuke, kleurrijke filmpjes.
Mooie kleurrijke plaatjes.
Ik heb al gevraagd welke warmtebeeld camera hij gebruikt.
@Seafarer , @Lawrentz Idd. KTN maakt YT-video's met valse kleuren en een nietszeggend achtergrondgeluid - maar daarmee is ook eigenlijk alles gezegd. Ook de soms bewegende schrifttafels en bijschriften voegen niets toe. Wat zou bijvoorbeeld de vingervlugge bediening van de ketel en de wp demonstreren?
Heel af en toe is wat interessants te zien - maar wat dat is weet de doorsnee kijker bij dit chaotische script
na de volgende infrarood rit over de slangen van de installatie al niet meer.
Deze video is eigenlijk voor niets te gebruiken - en zeker niet voor tweakers.
Heel af en toe is wat interessants te zien - maar wat dat is weet de doorsnee kijker bij dit chaotische script
na de volgende infrarood rit over de slangen van de installatie al niet meer.
Deze video is eigenlijk voor niets te gebruiken - en zeker niet voor tweakers.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Waar ik met de videos van KTN tegenaan hik is dat ze als De Facto norm gezien kunnen worden door gebrek aan voldoende capabele installateurs.Seafarer schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:00:
[...]
Inderdaad er is wel links en rechts wat op aan te merken. Maar door de bank genomen vind ik dat veel visueel inzichtelijk gemaakt wordt. Dat kan veel inzicht geven voor mensen die zich hier niets bij voor kunnen stellen.
Mooie kleurrijke plaatjes.![]()
Ik heb al gevraagd welke warmtebeeld camera hij gebruikt.
Zo krijgt KTN oa de ruimte voor een premium artikel op installatie.nl, het ons-kent-ons blad van de installatiebranche.
https://www.installatie.n...r-warmtepompinstallaties/
Een gemiddelde consument gaat dan denken dat KTN de specialist is die op dit vlak alles weet.
En geef de gemiddelde consument eens ongelijk.
Wat dat betreft heb ik meer vertrouwen in Heat Geek NL gecertificeerde installateurs, maar dat zijn er nog niet zoveel, en je ziet deze installateurs ze niet zo frequent terug op platforms als YT.
Ik hoop echt dat Heat Geek NL gezien gaat worden als de De Facto standaard in NL.
https://go.heatgeek.com/nl/woningeigenaar
Zekers, van die Heat Geeks moeten er meer komen. Maar die hebben niet van die kleurrijke filmpjes.Lawrentz schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:34:
[...]
Waar ik met de videos van KTN tegenaan hik is dat ze als De Facto norm gezien kunnen worden door gebrek aan voldoende capabele installateurs.
Zo krijgt KTN oa de ruimte voor een premium artikel op installatie.nl, het ons-kent-ons blad van de installatiebranche.
https://www.installatie.n...r-warmtepompinstallaties/
Een gemiddelde consument gaat dan denken dat KTN de specialist is die op dit vlak alles weet.
En geef de gemiddelde consument eens ongelijk.
Wat dat betreft heb ik meer vertrouwen in Heat Geek NL gecertificeerde installateurs, maar dat zijn er nog niet zoveel, en je ziet deze installateurs ze niet zo frequent terug op platforms als YT.
Ik hoop echt dat Heat Geek NL gezien gaat worden als de De Facto standaard in NL.
https://go.heatgeek.com/nl/woningeigenaar
@Magreet1 als er zo te zien geen extra ventiel op zit rest er niks anders dan het kraantje knijpen totdat je merkt dat de retour altijd (wat) koeler blijft. Net als bij een ouderwetse radiator dus waar alleen een kraan op zit.
Dank! Ik heb er 2 naast elkaar zitten met een tussenruimte van 80 cm. Moet ik die los elkaar inregelen? Of kunnen ze ook met elkaar verbonden zijn?
@Magreet1 dat kan ik niet ruiken natuurlijk, maar het is doodsimpel te checken door een kraan dicht te draaien en kijken of ze dan allebei koud blijven.
Mijn CV gaat regelmatig warmhouden op 40° aanvoer, en daar heeft de vloerverwarming met mengverdeler (helaas zonder inregelventiel) geen moeite mee, vloer wordt mooi warm.scofield schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:05:
De aanvoertemp zal toch minimaal 60graden moeten zijn vanaf je warmtebron en je regelthermostaat op de vloerverdeler zal op 40 graden moeten om een redelijke temp de vloer in te krijgen zonder ltv ventiel.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Met alle respect. Maar heb je nu zelf gecontroleerd wat je opgeschreven hebt?Magreet1 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:38:
Ik heb 2 vloerconvectoren die niet lekker warm worden. Omdat de aanvoer en retour weinig van elkaar verschilt qua temperatuur wil ik ze waterzijdig inregelen. Ik weet alleen niet hoe dat werkt bij deze convectoren. Kan iemand mij op weg helpen? [Afbeelding]
Ik lees: Als ik waterzijdig ga inregelen dan wordt het warmer.
Je zult ook even een stukje historie moeten delen:
huis is uit 1960?:
de put ook?:
En je hebt een hypermoderne cv ketel hangen?
En als klap op de vuurpijl zal ik je moeten teleurstellen met deze convectoren, hier moet minimaal 65 graden in voordat er een beetje warmte uitkomt.
Edit: PS. Als je die kleine kraantjes open draait dan stroomt er water door. Die vierkantjes waar je een schroevendraaier in kunt zetten.
@Seafarer ik ben niet goed thuis in deze materie. Dat even vooraf. Dus of ik goed begrijp wat ik zeg kan idd een goede vraag zijn. Daarom vraag ik het ook hier, omdat ik hoop met jullie antwoorden verder te kunnen.
Wat ik probeerde te zeggen was: ‘Ik denk dat waterzijdig inregelen het eerste is wat ik kan proberen om deze vloerconvectoren effectiever te laten zijn. Ik hoop natuurlijk dat het helpt maar ik ga er niet vanzelfsprekend vanuit.’ Is dat een logische gedachte? Of wreekt zich hier al mijn gebrek aan kennis?
Verder is het huis uit 1930. Deze vloerconvectoren zitten in een uitbouw die in 2011 geplaatst is.
Wij hebben een Quatt Duo Hybride die sinds deze winter draait. Aanvoertemperatuur is meestal tussen de 28 en 36 graden. We wonen hier ook sinds die tijd. Dus ik heb geen informatie over hoe het vorige winter was toen er met CV verwarmt werd.
Bedoel je dat ik doormiddel van die schroefjes waterzijdig kan inregelen? Of zeg ik dan nog steeds iets doms?
@The Third Man Ik heb de knoppen beide wat afgeknepen, en dat zorgt ervoor dat het verschil tussen aanvoer en retour nu aanzienlijk is.
Wat ik probeerde te zeggen was: ‘Ik denk dat waterzijdig inregelen het eerste is wat ik kan proberen om deze vloerconvectoren effectiever te laten zijn. Ik hoop natuurlijk dat het helpt maar ik ga er niet vanzelfsprekend vanuit.’ Is dat een logische gedachte? Of wreekt zich hier al mijn gebrek aan kennis?
Verder is het huis uit 1930. Deze vloerconvectoren zitten in een uitbouw die in 2011 geplaatst is.
Wij hebben een Quatt Duo Hybride die sinds deze winter draait. Aanvoertemperatuur is meestal tussen de 28 en 36 graden. We wonen hier ook sinds die tijd. Dus ik heb geen informatie over hoe het vorige winter was toen er met CV verwarmt werd.
Bedoel je dat ik doormiddel van die schroefjes waterzijdig kan inregelen? Of zeg ik dan nog steeds iets doms?
@The Third Man Ik heb de knoppen beide wat afgeknepen, en dat zorgt ervoor dat het verschil tussen aanvoer en retour nu aanzienlijk is.
Ik sla hierop aan. Een convectorput werkt met convectie: warme lucht die opstijgt. Hoe warmer hoe sneller je kamer warm wordt. Met 36gr zal je weinig convectie hebben, ongeacht of deze waterzijdig is ingeregeld. Dan zou ik gaan nadenken om die stroming van warme lucht van de convectorpunt te helpen met bijv een heatmeister. Het zit er nogal compact uit, maar heb je boven/onder de alu convector een paar centimeter ruimte?Magreet1 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:52:Aanvoertemperatuur is meestal tussen de 28 en 36 graden. We wonen hier ook sinds die tijd. Dus ik heb geen informatie over hoe het vorige winter was toen er met CV verwarmt werd.
Je bent in iedergeval duidelijk.Magreet1 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:52:
@Seafarer ik ben niet goed thuis in deze materie. Dat even vooraf. Dus of ik goed begrijp wat ik zeg kan idd een goede vraag zijn. Daarom vraag ik het ook hier, omdat ik hoop met jullie antwoorden verder te kunnen.
Tsja. Waar gaan we beginnen.Verder is het huis uit 1930. Deze vloerconvectoren zitten in een uitbouw die in 2011 geplaatst is.
Probeer in iedergeval het volgende in je hoofd te graveren. Temperatuur is geen vermogen.
Hier gaan zoveel mensen de fout mee in. Want het volgende niet wetenschappelijke bewijs hebben we daarvoor.
Twee dezelfde huizen hebben 10kW nodig om het huis warm te houden.
Het ene huis heeft radiatoren en het andere huis heeft vloerverwarming. Als het rond het vriespunt is dan kun je bij het huis met radiatoren waarschijnlijk niet met je achterwerk op de radiator zitten terwijl je bij het andere huis zalig op de vloer gaat zitten.
Dus temperatuur is geen vermogen.
Het verschil tussen beide huizen is dat het water in de radiatoren relatief langzaam stroomt en in de vloerverwarming best wel hard. Dus flow (debiet) is je vermogen.
Klopt ook, immers: Q=m x c x ΔT
kW / (c x ∆T) = l/h - Vloerverwarming 10kW /(4.187 x 5) = 1719 ltr/u
(lage ∆T je wilt een gelijkmatige warmte spreiding over je vloer oppervlak)
kW / (c x ∆T) = l/h - Radiatoren 10kW /(4.187 x 20) = 430 ltr/u
( hoge aanvoer temperatuur, je wilt een hoge gemiddelde oppervlakte temperatuur, want de oppervlakte is maar klein, wat resulteert in een hoge ∆T)
Als jij dus de flow van je convector beperkt (knijpen) dan wordt de ∆T groter maar de flow lager en dus je vermogen.!! Waterzijdig inregelen in een installatie is het verdelen van het totale geleverde vermogen van de warmte opwekker. De juiste hoeveelheid flow naar de radiator of convector stel je hiermee in.
Dus kleine ∆T, is hoge flow, is hoog vermogen. Die schroefjes dan maar weer open draaien.
Maar haal geen illusies in je hoofd met deze convectoren deze zijn gemaakt voor hoge aanvoer temperaturen en met lage doen ze helemaal niets meer. Je kunt ze nog vervangen door moderne met extra veel plaatjes en ventilatoren. En dan hopen dat die stof verspreiders passen. En dat voor een bedrag van heb ik jouw daar.
Het beste wat ik kan verzinnen is dicht leggen met dezelfde houten vloer en daarboven op een T21 convector plaatsen met computer fannetjes erin. Dan wordt het wel zweet heet.
Met als gevolg dat de warmtepomp met veel lagere aanvoer temperatuur kan werken de COP omhoog gaat en je elektriciteits rekening omlaag.
Alleen de bovenverdieping wordt dan niet meer warm.
Ik hoop dat het iets verduidelijkt.
@Magreet1 ter aanvulling op het bovenstaande is het misschien goed om te realiseren dat waterzijdig inregelen en sneller verwarmen niet hetzelfde zijn noch gaan bereiken. Normaal gesproken regel je de radiator zo bij (knijpen) dat hij niet te makkelijk doorstroomt. Zodat de retour kouder wordt maar ook de andere radiatoren meer warm water krijgen (ze delen die tenslotte).
Je gaat dus juist eerder de radiator kouder laten worden dan warmer, je knijpt hem immers. Dus als je probleem is dat de convectoren te koud zijn dan gaat ze beter inregelen zelf niks helpen. Wel kan het helpen om het hele systeem na te lopen zodat niet een andere radiator alle warmte ‘opsnoept’. Een handoekradiator is zo’n bekend voorbeeld. Kortom je benadert het probleem beter als een compleet geheel dan specifiek een onderdeel. Maar dat is ook hoe de startpost het verder toelicht.
Je gaat dus juist eerder de radiator kouder laten worden dan warmer, je knijpt hem immers. Dus als je probleem is dat de convectoren te koud zijn dan gaat ze beter inregelen zelf niks helpen. Wel kan het helpen om het hele systeem na te lopen zodat niet een andere radiator alle warmte ‘opsnoept’. Een handoekradiator is zo’n bekend voorbeeld. Kortom je benadert het probleem beter als een compleet geheel dan specifiek een onderdeel. Maar dat is ook hoe de startpost het verder toelicht.
Dit is slechts gedeeltelijk waar.The Third Man schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:40:
@Magreet1 ter aanvulling op het bovenstaande is het misschien goed om te realiseren dat waterzijdig inregelen en sneller verwarmen niet hetzelfde zijn noch gaan bereiken. Normaal gesproken regel je de radiator zo bij (knijpen) dat hij niet te makkelijk doorstroomt. Zodat de retour kouder wordt maar ook de andere radiatoren meer warm water krijgen (ze delen die tenslotte).
Met inregelen kunnen in het verleden afgeknepen inregelventielen en warmtebronnen ook worden opengezet.
Inregelen blijft immers maatwerk..
Ha mensen,
Ik heb even zitten wachten tot het koud was om te kijken of ik mijn CV efficienter kan afstellen.
Nu is het koud maar zit even vast met wat nou de volgende stap gaat zijn.
De instellingen:
CV: ATAG E264C-CW4
Thermostaat overdag: 19c
Thermostaat s'nachts: 16c
Ingesteld vermogen: 30%
CV-Watertemperatuur: 75c
WW: 60c
Nu zie ik:

Dan lijkt mijn conclusie dat ik het verrmogen nog verder moet verlagen omdat hij behoorlijk aan het pendelen is? Lijkt me niet toch, staat al zo laag. Zou 't waarderen als ik effe zetje de juiste richting in kan krijgen!
Ik heb even zitten wachten tot het koud was om te kijken of ik mijn CV efficienter kan afstellen.
De instellingen:
Nu zie ik:

Dan lijkt mijn conclusie dat ik het verrmogen nog verder moet verlagen omdat hij behoorlijk aan het pendelen is? Lijkt me niet toch, staat al zo laag. Zou 't waarderen als ik effe zetje de juiste richting in kan krijgen!
[ Voor 5% gewijzigd door Valandin op 23-11-2025 12:53 ]
Ik heb hetzelfde probleem met pendelen maar mijn Intergas 28/24 staat al op de minimale 25/30 min max. Maar ik gebruik dan ook maar anderhalve radiotor die niet eens vol open staan omdat dat flink zuiniger is gebleken.Valandin schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:31:
Ha mensen,
De instellingen:
Ingesteld vermogen: 14.3 kw (60% vermogen)
Nu zie ik:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan lijkt mijn conclusie dat ik het verrmogen nog verder moet verlagen omdat hij behoorlijk aan het pendelen is? Zou 't waarderen als ik effe zetje de juiste richting in kan krijgen!
Ik heb deze intergas pas een paar weken en mijn Remeha avanta 28c deed exat hetzelfde.
Meeste zeggen meer/grotere radiatoren of verder open zetten maar om 1 of andere reden is dat veel minder zuinigbij mij.
Als ik bijvoorbeeld de radiator verder open zet en die in de open keuken erbij aan zet pendeld hij minder maar gaat mijn gas verbruik per dag echt naar niveau's die ik hier in de 10 jaar dat ik hier woon nog niet gezien heb. (Bijna het dubbele en het is nog niet eens echt koud)
De retourtemperatuur is van deze cv wel hoger als de vorige. Die zat steeds rond de 30 a 35 graden terwijl deze dichter bij de 45 zit. Helaas is de pompsnelheid niet apart te regelen van het vermogen wat wat mij betreft echt een enorme design flaw is. Ik vermoed dat deze pomp gewoon veel harder pompt ondanks dat hij al op minimaal vermogen staat.
Uiteindelijk is pendelen het uit slaan van de cv omdat hij de warmte niet kwijt kan en weer aan slaan omdat de thermostaat ziet dat er warmte nodig is.
Je moet dus 1 van de volgende of meerdere zaken toepassen wil je minder pendelen :
- minder snel warmte creëren door lager vermogen.
- meer warmte capaciteit opslaan in radiatoren zodat ze langer warmte afgeven.
- fans plaatsen om sneller warmte af te geven (in mijn ervaring geeft dit echt irritante temperatuur verschillen van snel heet naar weer koel naar weer snel heet met veel overshoot van de temperatuur op de thermostaat en dus minder zuinig bij mij).
- meer radiator capaciteit plaatsen.
De vraag is alleen of iedere optie bijdraagt aan of het zuinig is.
:strip_exif()/f/image/rze5zm3mh75qpXNM2S1ndfac.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals je kan zien 1 groot pendelfest. Wel staat mijn thermostaat 24/7 op 19.5. Ook dat is zuiniger gebleken als snachts terug zetten.
Ik heb voor nu liever pendelen dan een hogere gasrekening met dit contract ook al is dit best irritant. en ik huur dus niet mijn cv...
Ik zie geen pendelen: van 2 tot 7.00 is 5 uur = 300min. en 19 piekjes 300/19=15.5 min.per stooksessie. Dit is gewoon je thermostaat die de ketel uitzet. Ik lees ook niet iets over foutmeldingen op je ketel. Dus niets aan de hand lijkt mij.computerjunky schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:14:
[...]
Ik heb hetzelfde probleem met pendelen maar mijn Intergas 28/24 staat al op de minimale 25/30 min max. Maar ik gebruik dan ook maar anderhalve radiotor die niet eens vol open staan omdat dat flink zuiniger is gebleken.
Ik heb deze intergas pas een paar weken en mijn Remeha avanta 28c deed exat hetzelfde.
Meeste zeggen meer/grotere radiatoren of verder open zetten maar om 1 of andere reden is dat veel minder zuinigbij mij.
Als ik bijvoorbeeld de radiator verder open zet en die in de open keuken erbij aan zet pendeld hij minder maar gaat mijn gas verbruik per dag echt naar niveau's die ik hier in de 10 jaar dat ik hier woon nog niet gezien heb. (Bijna het dubbele en het is nog niet eens echt koud)
De retourtemperatuur is van deze cv wel hoger als de vorige. Die zat steeds rond de 30 a 35 graden terwijl deze dichter bij de 45 zit. Helaas is de pompsnelheid niet apart te regelen van het vermogen wat wat mij betreft echt een enorme design flaw is. Ik vermoed dat deze pomp gewoon veel harder pompt ondanks dat hij al op minimaal vermogen staat.
Uiteindelijk is pendelen het uit slaan van de cv omdat hij de warmte niet kwijt kan en weer aan slaan omdat de thermostaat ziet dat er warmte nodig is.
Je moet dus 1 van de volgende of meerdere zaken toepassen wil je minder pendelen :
- minder snel warmte creëren door lager vermogen.
- meer warmte capaciteit opslaan in radiatoren zodat ze langer warmte afgeven.
- fans plaatsen om sneller warmte af te geven (in mijn ervaring geeft dit echt irritante temperatuur verschillen van snel heet naar weer koel naar weer snel heet met veel overshoot van de temperatuur op de thermostaat en dus minder zuinig bij mij).
- meer radiator capaciteit plaatsen.
De vraag is alleen of iedere optie bijdraagt aan of het zuinig is.
[Afbeelding]
Zoals je kan zien 1 groot pendelfest. Wel staat mijn thermostaat 24/7 op 19.5. Ook dat is zuiniger gebleken als snachts terug zetten.
Ik heb voor nu liever pendelen dan een hogere gasrekening met dit contract ook al is dit best irritant. en ik huur dus niet mijn cv...
Je water temperatuur staat op 75, volgens de grafiekjes komt hij daar helemaal niet dus wordt hij niet op deze begrenzing uitgeschakeld. In de middag is hij lekker je warmte verlies aan het compenseren maar dat doet de thermostaat dit aan/uit gedrag.Valandin schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:31:
Ha mensen,
De instellingen:
Nu zie ik:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
s'morgens lijkt het erop dat de ketel misschien zichzelf begrenst op ∆T. Terwijl de eerste opstart mooi verloopt. Of zitten er thermostaat kranen in de woonkamer?
15 min is de antipendel tijd van de cv. Als ik die op 5 min zet gaat hij elke 5 min een seconde of 30 aan met een minuut na draaien.Seafarer schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:38:
[...]
Ik zie geen pendelen: van 2 tot 7.00 is 5 uur = 300min. en 19 piekjes 300/19=15.5 min.per stooksessie. Dit is gewoon je thermostaat die de ketel uitzet. Ik lees ook niet iets over foutmeldingen op je ketel. Dus niets aan de hand lijkt mij.
Thermostaat is trouwens de nieuwe versie van de Honeywell modulerende thermostaat (bolletje).
Maar is dit normaal is is het ook mooi al is het war irritant omdat hij bij het aanslaan wat herrie veroorzaakt en dat gebeurt dus nogal eens.
Hij knijpt hem op vermogen inderdaad. Als ik naar de vermogensgrafiek kijk zie ik dat hij gewoon vasthangt op de ingestelde max 30% vermogen, en daarbij hoort die aanvoertemperatuur denk ik. Ik heb geen thermostaatkranen. Enig idee welke instelling ik moet kaan tweaken om het pendelen te verhelpen?Seafarer schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:48:
[...]
Je water temperatuur staat op 75, volgens de grafiekjes komt hij daar helemaal niet dus wordt hij niet op deze begrenzing uitgeschakeld. In de middag is hij lekker je warmte verlies aan het compenseren maar dat doet de thermostaat dit aan/uit gedrag.
s'morgens lijkt het erop dat de ketel misschien zichzelf begrenst op ∆T. Terwijl de eerste opstart mooi verloopt. Of zitten er thermostaat kranen in de woonkamer?
Bij de eerste twee posts van vandaag krijg ik het idee dat efficiënt en zuinig stoken door elkaar worden gehaald.
Zuinig stoken kan alleen worden bereikt door op een lage temperatuur of minder vaak te stoken.
De meest zuinige manier van stoken kan worden bereikt door de combiketel uit te zetten.
Efficiëntie kan alleen worden bereikt wanneer de retourtemperatuur zo laag mogelijk is.
Zie hiervoor figuur 1 in de TS met daarin de efficiëntie op de onderwaarde wordt afgezet tegen de rookgastemperatuur.
Een lage retourtemperatuur kan worden bereikt door het maximumvermogen van de combiketel te verlagen en/of meer radiatoren open te zetten en/of (meer/grotere) radiatorventilatoren te gebruiken.
Het maximumvermogen mag nooit liggen onder het minimumvermogen van de combiketel.
Wat het minimumvermogen is staat vermeld in de specs van de combiketel.
Door meer radiatoren te sluiten ga je niet efficiënter stoken, maar wellicht wel zuiniger.
Nog sterker, het sluiten van radiatoren kan de efficiëntie negatief beïnvloeden en kan zorgen voor een hoogfrequent aan/uit schakelen (pendelen, stoken in laaglast) van de combiketel.
Niet alle gasverbruik is nutteloos, want je krijgt er warmte voor terug.
Andere aspecten zoals naïsolatie van de woning en waterzijdig inregelen laat ik gemakshalve buiten beschouwing.
Zuinig stoken kan alleen worden bereikt door op een lage temperatuur of minder vaak te stoken.
De meest zuinige manier van stoken kan worden bereikt door de combiketel uit te zetten.
Efficiëntie kan alleen worden bereikt wanneer de retourtemperatuur zo laag mogelijk is.
Zie hiervoor figuur 1 in de TS met daarin de efficiëntie op de onderwaarde wordt afgezet tegen de rookgastemperatuur.
Een lage retourtemperatuur kan worden bereikt door het maximumvermogen van de combiketel te verlagen en/of meer radiatoren open te zetten en/of (meer/grotere) radiatorventilatoren te gebruiken.
Het maximumvermogen mag nooit liggen onder het minimumvermogen van de combiketel.
Door meer radiatoren te sluiten ga je niet efficiënter stoken, maar wellicht wel zuiniger.
Nog sterker, het sluiten van radiatoren kan de efficiëntie negatief beïnvloeden en kan zorgen voor een hoogfrequent aan/uit schakelen (pendelen, stoken in laaglast) van de combiketel.
Andere aspecten zoals naïsolatie van de woning en waterzijdig inregelen laat ik gemakshalve buiten beschouwing.
Ik heb het wel echt (voor mijn gevoel) over efficientie. Ik wil van dat pendelen afkomen omdat dat gewoon niet "hoort". Waterzijdig inregelen moet prima zijn, net nog even nagemeten:Lawrentz schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:02:
Bij de eerste twee posts van vandaag krijg ik het idee dat efficiënt en zuinig stoken door elkaar worden gehaald.
Om de discussie over pendelen of niet pendelen nog wat te verrijken (of meer in de war te schoppen?)
- een historisch plaatje van mijn cv-ketel van een jaar geleden:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9bL5jdSn01hxJvarp8rYbCD3.jpg?f=user_large)
Nog wat aanvullende gegevens:
Flow ca. 1100 l/h over de ketel, ca. 7,8 kW in low-load = eff. 0,388 m³/h tijdens de getoonde periode
= ca. 3,5 kW @92% b.w. (geschat!)
Nog een plaatje met meer detail?
@Valandin De deltaT is idd geen doel op zich - mij lukte het trouwens niet met een aanvoer van 32-35 °C een deltaT van 15 of 20 K te realiseren (grapje
)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9bL5jdSn01hxJvarp8rYbCD3.jpg?f=user_large)
Flow ca. 1100 l/h over de ketel, ca. 7,8 kW in low-load = eff. 0,388 m³/h tijdens de getoonde periode
@Valandin De deltaT is idd geen doel op zich - mij lukte het trouwens niet met een aanvoer van 32-35 °C een deltaT van 15 of 20 K te realiseren (grapje
[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 23-11-2025 14:36 ]
Ik neem aan dat het hier gaat om de dT tussen de Ta en Tr.Valandin schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:14:
[...]
Ik heb het wel echt (voor mijn gevoel) over efficientie. Ik wil van dat pendelen afkomen omdat dat gewoon niet "hoort". Waterzijdig inregelen moet prima zijn, net nog even nagemeten:
[Afbeelding]
Deze dT is leuk om te weten maar niet relevant.
Nu lijkt het een doel op zich.
De warmteafgifte van de radiator wordt bepaald door de gemiddelde temperatuur tussen Ta en Tr tov de ruimtetemperatuur en het gespecificeerde vermogen van de radiator bij 75/65/20.
Een radiator geeft bij 75/65/20 evenveel warmte af als bij 80/60/20 of 90/60/25.
De efficiëntie van de combiketel wordt bepaald door de Tr, maar nu val ik ik herhaling.
Prachtig stress plaatje. Verwarring alom.dunklefaser schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:26:
Om de discussie over pendelen of niet pendelen nog wat te verrijken (of meer in de war te schoppen?)
[Afbeelding]
Hoezo stress? Waren maar de gebruikelijke 6 starts per uurSeafarer schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:46:
[...]
Prachtig stress plaatje. Verwarring alom.
En de ketel heeft dit jarenlang meegemaakt
P.S.: Als je nog even wil lachen: "Minder [pomp]snelheid = meer tijd om de warmte af te geven."
[ Voor 20% gewijzigd door dunklefaser op 23-11-2025 15:09 ]
Precies dat bedoel ik. Het aan/uit regelen wordt direct als een mega probleem gezien. Ik zelf zit met een 28 jaar oude ecomline op 60.000 starts (zal wel meer zijn) De gloeiplug is ooit vervangen omdat de service monteur erop stond. Maar anders had de originele er nog in gezeten.dunklefaser schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:58:
[...]
Hoezo stress? Waren maar de gebruikelijke 6 starts per uur.
En de ketel heeft dit jarenlang meegemaakt.
Edit. Klopt niet : 220 stookdagen x 9uur x 3 starts/uur x 28 jaar = 166320 en dan vergeet ik de starts voor warm water nog.
[ Voor 9% gewijzigd door Seafarer op 23-11-2025 15:31 ]
Zo zien de grafiekjes er hier ook uit, Honeywell modulerende thermostaat aan een Intergas ketel.dunklefaser schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:26:
[Afbeelding]
Normaal regelgedrag, zo'n 6x per uur aanslaan en dan ook zonder foutcodes op de ketel is helemaal ok.
Gewoon de thermostaat en de ketel het lekker modulerend samen uit laten vechten, heb een paar jaar geleden veel lopen "spelen" met de instellingen en heb toen per ongeluk 1x de ketel echt aan het pendelen gekregen. Het verschil met normaal opstarten was iig overduidelijk.
Pendelen lijkt meer op een soort bootloop; wilwel, kanniet, uit, wilwel, kanniet, uit, wilwel, kanniet, uit etc.
@computerjunky
Dreunend cq herrie bij het aanslaan van de ketel valt wellicht wat aan te tweaken door het opstartvermogen iets lager te zetten, dat maakte hier nogal een verschil.
Schrijf voordat je gaat rommelen de huidige instellingen op waarmee je nu, zij het met de nodige herrie, je huis iig wel warm krijgt.
Dan kan je altijd weer terug.
dunklefaser schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:58:
[...]
P.S.: Als je nog even wil lachen: "Minder [pomp]snelheid = meer tijd om de warmte af te geven."
Onuitroeibaar!
En straks neemt Chat gpt dit over en dan zijn de rapen helemaal gaar.
:strip_exif()/f/image/4xJRrg5r6kT0rO7BPzg32i88.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoi allen,
ik hoop dat iemand hier mij van een advies kan voorzien.
Ik heb een CV systeem met radiatoren op elke verdieping/kamer en vloerverwarming in de woonkamer op de begane grond. De laatste dagen was de vloerverwarming niet zo goed in het op temperatuur krijgen van de woonkamer.
Daarop heb ik het maximale vermogen en de aanvoer temperatuur van de CV verhoogd van 40 graden naar 55 graden. Als ik echter kijk op de thermometers op de verdeler van de vloerverwarming dan komt die niet hoger dan 25 graden wat er wordt gemengd, terwijl de aanvoer temperatuur naar de verdeler dan wel 43 graden is. (Op de foto hierboven zie je 35,5 graden aanvoer en 22 graden gemengd door de verdeler.) De thermostaatkraan? staat volledig open op 9.
Verder valt mij op dat beide thermometers op de verdeler altijd dezelfde temperatuur aangeven ( er zit er nog een aan de bovenzijde links), ik vermoed dat de 1 de aanvoertemperatuur aangeeft en de ander de retour. Maar er zit wel degelijk een groot verschil in temperatuur als ik de leidingen voel, rechts is aanvoer en is heel warm, links is retour en is een stuk kouder.
Misschien nog nuttig: de apparatuur op de foto bevindt zich in een kasttrap die normaal gesproken dicht is, waardoor het daar altijd warm is als de verwarming aan staat.
Ik wil dus de mengtemperatuur van de verdeler verhogen, maar weet niet hoe. Iemand hier wel?
Doet de pomp het wel (hoorbaar)? Even proberen op max vermogen.
Een andere optie is wellicht een defecte toevoer begrenzer (dwz dat die vast zit op vrijwel dicht stand).\\
Wat is de temp gemeten op de retour buis? Als de pomp het niet doet maar de toevoer staat wel open, dan kan die bij dit type verdeler gaan kortsluiten (dwz functioneert als een bypass van toevoer naar retour zonder door je vloer te gaan).
Een andere optie is wellicht een defecte toevoer begrenzer (dwz dat die vast zit op vrijwel dicht stand).\\
Wat is de temp gemeten op de retour buis? Als de pomp het niet doet maar de toevoer staat wel open, dan kan die bij dit type verdeler gaan kortsluiten (dwz functioneert als een bypass van toevoer naar retour zonder door je vloer te gaan).
Die thermostaatkraan zou het bijmengen moeten regelen. Kun je die knop er af draaien en controleren of het palletje wel vrij beweegt? Misschien zit die vast en moet weer gangbaar gemaakt worden?Rastapopoulos schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:52:
[Afbeelding]
Hoi allen,
Ik heb een CV systeem met radiatoren op elke verdieping/kamer en vloerverwarming in de woonkamer op de begane grond. De laatste dagen was de vloerverwarming niet zo goed in het op temperatuur krijgen van de woonkamer.
Daarop heb ik het maximale vermogen en de aanvoer temperatuur van de CV verhoogd van 40 graden naar 55 graden. Als ik echter kijk op de thermometers op de verdeler van de vloerverwarming dan komt die niet hoger dan 25 graden wat er wordt gemengd, terwijl de aanvoer temperatuur naar de verdeler dan wel 43 graden is. (Op de foto hierboven zie je 35,5 graden aanvoer en 22 graden gemengd door de verdeler.) De thermostaatkraan? staat volledig open op 9.
Verder valt mij op dat beide thermometers op de verdeler altijd dezelfde temperatuur aangeven ( er zit er nog een aan de bovenzijde links), ik vermoed dat de 1 de aanvoertemperatuur aangeeft en de ander de retour. Maar er zit wel degelijk een groot verschil in temperatuur als ik de leidingen voel, rechts is aanvoer en is heel warm, links is retour en is een stuk kouder.
Misschien nog nuttig: de apparatuur op de foto bevindt zich in een kasttrap die normaal gesproken dicht is, waardoor het daar altijd warm is als de verwarming aan staat.
Ik wil dus de mengtemperatuur van de verdeler verhogen, maar weet niet hoe. Iemand hier wel?
Je kunt misschien de pomp ook sneller laten draaien, één keer op die knop onderop ( > ) drukken en hij gaat naar constante druk hoog (grootste vlakje van dat driekhoekje rechts) ( hij staat nu op 3e vlakje, dat is constante druk laag).
[ Voor 5% gewijzigd door Torch1969 op 24-11-2025 13:06 ]
Er zijn van soort verdelers waar je de mengverhouding warm/retourwater kan inregelen, vaak met een imbus aan de zijkant, ik ken deze verdeler niet maar misschien waard om ff te checkenRastapopoulos schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:52:
[Afbeelding]
Hoi allen,
Verder heeft de retour een stel schroef( kapje er af draaien), die moet helemaal open staan, je wilt flow door het systeem, hoe meer warm water hoe beter ondanks dat er gemengd wordt met retour water.
Ook kan het zo zijn dat er radiatoren de flow wegnemen, maw woorden; water kiest het weg van de minste weerstand, dus als er een grote radiator eerder op de standpijp van de ketel zit die alle water opslurpt, dan krijg je hier geen flow door. dat betekent het hele systeem goed waterzijdig inregelen.
Kijk ook eens hier Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?//1763985331
er is een heel topic over.
Zelfde setup hier. Pompsnelheid bij de ketel verhogen was hier de oplossing. Icm constante hoge flow bij de vvw verdeler. Ik krijg nu met 40° cv aanvoer 35° de vloer in. Meng verdeler bij de vloer wel volledig open. Als je een hogere temperatuur stookt moet je hem wel knijpen zodat je vloer niet te heet wordt.Rastapopoulos schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:52:
[Afbeelding]
Hoi allen,
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Graag jullie hulp / advies bij het volgende:
Systeem:
- Atag 51C, open verdeler, aparte circulatie pomp op de retour opvoerhoogte 3m (Δp-v).
- LTV radiatoren met heijmeijer eclipse ventielen en 3 aparte VVW mengverdelers met pomp
- Toevoer temp 45-55c, retour 35-45c
Probleem:
Als een VVW mengverdeler uitstaat (dwz zoneventielen dicht en pomp uit), dan gaat de toevoer direct door de verdeler heen naar de retour van de verdeler. Dus de verdeler wordt dan een bypass. Dat verhoogt de retour temp en verstoort het gedrag van de open verdeler (heeft zo zijn eigen nukken).
Ik ben op zoek naar een manier om deze deur dicht te gooien. Er zijn twee drie opties zover ik zie
1. Geschakelde klep installeren, die met de pomp van de vvw verdeler mee schakelt. Ok dat werkt, maar ik aarzel. De VVW pomp wordt vaak geschakeld door de Evohome controllers. Even aan, even uit. Electrische kogelkraan elders in het systeem al twee keer kapot gegaan en was vrij traag. Een snellere afsltuiter bij de verdeler is wellicht een mooie oplossing.
2. RTL ventiel op de retour van de verdeler. Dit is standaard voorgeschreven bij stadsverwarming om te hete retour te voorkomen. Die zet ik dan tussen de toevoer thermostaat (bijv 35c) en de CV toevoer (45-55) in.
3 (NEW). Plaatsen DVR ventiel in de verdeler waar dit kan (VTE slim) en die afregelen. Dit zou de reverse flow moeten stoppen of verminderen volgens de installateur (net gesproken). Weet iemand of dit werkt in de praktijk? Het is niet het primaire doel van de DVR en omdat ik de vloer op veel lagere temp houdt dan de toevoer temp is de huidige mengverhouding eigenlijk prima.
Wat zouden jullie doen? Ik heb diverse installateurs geprobeerd dit probleem uit te leggen, maar krijg geen tractie.
Foto van een van de verdelers (VTE Slim met 8 zones)
Systeem:
- Atag 51C, open verdeler, aparte circulatie pomp op de retour opvoerhoogte 3m (Δp-v).
- LTV radiatoren met heijmeijer eclipse ventielen en 3 aparte VVW mengverdelers met pomp
Probleem:
Als een VVW mengverdeler uitstaat (dwz zoneventielen dicht en pomp uit), dan gaat de toevoer direct door de verdeler heen naar de retour van de verdeler. Dus de verdeler wordt dan een bypass. Dat verhoogt de retour temp en verstoort het gedrag van de open verdeler (heeft zo zijn eigen nukken).
Ik ben op zoek naar een manier om deze deur dicht te gooien. Er zijn twee drie opties zover ik zie
1. Geschakelde klep installeren, die met de pomp van de vvw verdeler mee schakelt. Ok dat werkt, maar ik aarzel. De VVW pomp wordt vaak geschakeld door de Evohome controllers. Even aan, even uit. Electrische kogelkraan elders in het systeem al twee keer kapot gegaan en was vrij traag. Een snellere afsltuiter bij de verdeler is wellicht een mooie oplossing.
2. RTL ventiel op de retour van de verdeler. Dit is standaard voorgeschreven bij stadsverwarming om te hete retour te voorkomen. Die zet ik dan tussen de toevoer thermostaat (bijv 35c) en de CV toevoer (45-55) in.
3 (NEW). Plaatsen DVR ventiel in de verdeler waar dit kan (VTE slim) en die afregelen. Dit zou de reverse flow moeten stoppen of verminderen volgens de installateur (net gesproken). Weet iemand of dit werkt in de praktijk? Het is niet het primaire doel van de DVR en omdat ik de vloer op veel lagere temp houdt dan de toevoer temp is de huidige mengverhouding eigenlijk prima.
Wat zouden jullie doen? Ik heb diverse installateurs geprobeerd dit probleem uit te leggen, maar krijg geen tractie.
Foto van een van de verdelers (VTE Slim met 8 zones)
[ Voor 9% gewijzigd door Eisbar op 24-11-2025 17:11 ]
Atag verplicht (helaas) een open verdeler onder de 51C.Eisbar schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:51:
Graag jullie hulp / advies bij het volgende:
Systeem:
Probleem:
Ik ben op zoek naar een manier om deze deur dicht te gooien. Er zijn twee opties zover ik zie
Foto van een van de verdelers (VTE Slim met 8 zones) [Afbeelding]
Een open verdeler wordt ook evenwichtsfles genoemd.
Vanwege de pomp achter de open verdeler en de 3 mengverdeler heb je dan 5 pompen in het circuit.
Dat maakt het iets ingewikkelder.
Ik neem aan dat je het bij verdeler hebt over de open verdeler die onder de 51C hangt en het niet over de mengverdelers.ls een VVW mengverdeler uitstaat (dwz zoneventielen dicht en pomp uit), dan gaat de toevoer direct door de verdeler heen naar de retour van de verdeler. Dus de verdeler wordt dan een bypass.
Net als mij andere systemen is het aan te bevelen om altijd een deel van het systeem open te laten. Meestal is dat de woonkamer.
Zoals ik het nu begrijp heb je alles geregeld met zonering, al dan niet gecontroleerd door de evohome.
Zonering kan dichtlopen waardoor de aanvoer door de open verdeler als retour teruggaat naar de 51C.
Ik zou de zonerering verminderen en het liefst helemaal verwijderen.
Btw, is een 51 kW ketel echt nodig?
Een 51 kW ketel is uiteraard een keuze maar in 99,9% van de woningen (veel) te groot.
Met andere, kleinere ketels heb je geen open verdeler nodig waardoor de installatie wordt vereenvoudigd en de efficiëntie wordt verhoogd.
Die grote ketel is een erfenis van eerdere eigenaar en is inderdaad veel te groot, maar hij hangt er al.Lawrentz schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:13:
[...]
Atag verplicht (helaas) een open verdeler onder de 51C.
Een open verdeler wordt ook evenwichtsfles genoemd.
Vanwege de pomp achter de open verdeler en de 3 mengverdeler heb je dan 5 pompen in het circuit.
Dat maakt het iets ingewikkelder.
[...]
Ik neem aan dat je het bij verdeler hebt over de open verdeler die onder de 51C hangt en het niet over de mengverdelers.
Net als mij andere systemen is het aan te bevelen om altijd een deel van het systeem open te laten. Meestal is dat de woonkamer.
Zoals ik het nu begrijp heb je alles geregeld met zonering, al dan niet gecontroleerd door de evohome.
Zonering kan dichtlopen waardoor de aanvoer door de open verdeler als retour teruggaat naar de 51C.
Ik zou de zonerering verminderen en het liefst helemaal verwijderen.
Btw, is een 51 kW ketel echt nodig?
Een 51 kW ketel is uiteraard een keuze maar in 99,9% van de woningen (veel) te groot.
Met andere, kleinere ketels heb je geen open verdeler nodig waardoor de installatie wordt vereenvoudigd en de efficiëntie wordt verhoogd.
Het doorstromen waar mijn vraag over gaat is door de mengverdelers van de VVW. Dus pomp uit en zones dicht, CV systeem loopt wel (radiatoren etc open, dat is het probleem niet), dan gaat er door de verdeler van de VVW het toevoer water stromen tegen de normale richting in direct van toevoer naar retour. De VVW verdeler werkt dan als een onbedoelde bypass. In mijn nogal omslachtige systeem zijn de radiatoren de hoofdverwarming en de vvw groepen secundair. Vandaar dat ik met dit probleem zit.
Overigens heb ik nu wel een onderdeel gevonden dat de 'backflow' zou moeten blokkeren in de VTE verdeler - VTE inbouwkeerklep 3/4” tbv KU/ SLIM - , maar de andere verdeler heeft zo'n optie helaas niet.
Dank voor alle antwoorden allemaal!
@Eisbar en @Torch1969 De pomp op de foto doet het prima volgens mij, ik kan hem horen en voelen wanneer hij aan staat. Had gisteren al even constante hoge druk geprobeerd, maar dat maakte geen verschil. Ik weet niet wat de temperatuur op de retourbuis is, kan ik wel een keer meten, maar is echt een significant verschil met de aanvoer. Is heel duidelijk voelbaar lager.
@KoningPaulus Ik heb de pomp van de CV vanmiddag op max 100 procent gezet en toen ging de thermometer op de verdeler inderdaad wel naar 30 graden, hoger heb ik nooit gezien. Hij stond toen op 89 procent te draaien icm lage constante druk op de vloerverwarming en toen werd het ineens wel weer heel snel warm! Dat was dus een oplossing die werkt, dank!
@sirtm Ik zal de gelinkte pagina eens goed lezen en kijken of het verstandig is om iets af proberen te stellen met de mengverhouding en retourschroef. Ik denk inderdaad dat de radiatoren de flow wegnamen, want die stonden niet helemaal dicht in de rest van het huis en de max druk verhogen op de CV werkt, dus daar kan ik voortaan rekening mee houden.
@Eisbar en @Torch1969 De pomp op de foto doet het prima volgens mij, ik kan hem horen en voelen wanneer hij aan staat. Had gisteren al even constante hoge druk geprobeerd, maar dat maakte geen verschil. Ik weet niet wat de temperatuur op de retourbuis is, kan ik wel een keer meten, maar is echt een significant verschil met de aanvoer. Is heel duidelijk voelbaar lager.
@KoningPaulus Ik heb de pomp van de CV vanmiddag op max 100 procent gezet en toen ging de thermometer op de verdeler inderdaad wel naar 30 graden, hoger heb ik nooit gezien. Hij stond toen op 89 procent te draaien icm lage constante druk op de vloerverwarming en toen werd het ineens wel weer heel snel warm! Dat was dus een oplossing die werkt, dank!
@sirtm Ik zal de gelinkte pagina eens goed lezen en kijken of het verstandig is om iets af proberen te stellen met de mengverhouding en retourschroef. Ik denk inderdaad dat de radiatoren de flow wegnamen, want die stonden niet helemaal dicht in de rest van het huis en de max druk verhogen op de CV werkt, dus daar kan ik voortaan rekening mee houden.
@Rastapopoulos
Heb je misschien een OpenTherm thermostaat?
Wanneer je een modulerende (OpenTherm) thermostaat hebt, heb je kans dat die een probleem veroorzaakt in jouw verwarmingssysteem bestaande uit radiatoren en een mengverdeler (verdeler met pomp). Een modulerende thermostaat en een mengverdeler zijn niet altijd een goede combinatie. Een aan/uit thermostaat werkt in het algemeen beter bij een mengverdeler.
Een modulerende thermostaat vraagt doorgaans lage en wisselende aanvoertemperaturen aan de cv-ketel. Voor radiatoren is dat prima, maar voor een mengverdeler niet.
Een mengverdeler functioneert het best bij een constante aanvoertemperatuur van ca 60°C of meer. Als de aanvoertemperatuur lager is, moet de flow vanaf de ketel omhoog. Bij aanvoertemperaturen minder dan 50°C kom je dan al op een instelling voor de pompcapaciteit richting 100%.
En een modulerende thermostaat regelt wel de aanvoertemperatuur bij de ketel, maar niet de pompcapaciteit. Dat mag de ketelregeling dan zelf oplossen.
Een te lage pompcapaciteit op de ketel levert te weinig flow voor de noodzakelijke mengverhouding in de mengverdeler. (Daarvoor heeft men dus dat inregelventiel bedacht)
Heb je misschien een OpenTherm thermostaat?
Wanneer je een modulerende (OpenTherm) thermostaat hebt, heb je kans dat die een probleem veroorzaakt in jouw verwarmingssysteem bestaande uit radiatoren en een mengverdeler (verdeler met pomp). Een modulerende thermostaat en een mengverdeler zijn niet altijd een goede combinatie. Een aan/uit thermostaat werkt in het algemeen beter bij een mengverdeler.
Een modulerende thermostaat vraagt doorgaans lage en wisselende aanvoertemperaturen aan de cv-ketel. Voor radiatoren is dat prima, maar voor een mengverdeler niet.
Een mengverdeler functioneert het best bij een constante aanvoertemperatuur van ca 60°C of meer. Als de aanvoertemperatuur lager is, moet de flow vanaf de ketel omhoog. Bij aanvoertemperaturen minder dan 50°C kom je dan al op een instelling voor de pompcapaciteit richting 100%.
En een modulerende thermostaat regelt wel de aanvoertemperatuur bij de ketel, maar niet de pompcapaciteit. Dat mag de ketelregeling dan zelf oplossen.
Een te lage pompcapaciteit op de ketel levert te weinig flow voor de noodzakelijke mengverhouding in de mengverdeler. (Daarvoor heeft men dus dat inregelventiel bedacht)
Opentherm weet ik niet, maar het is wel een modulerende thermostaat inderdaad. Het betreft de Nefit Easy icm een Nefit Topline HR30 II.
Interessante info. Pompcapaciteit van de CV verhogen werkt inderdaad blijkt.
Welk merk mengverdeler is dit? Hij lijkt op een VTE. Kijk als je kunt even in de handleiding. Vaak staat er of je iets met de verdeler moet doen om hem geschikt te maken voor lage aanvoertemperaturen of niet. Met diagrammen en uitleg. Dat moet duidelijker zijn dan de adviezen hier.Rastapopoulos schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:52:
[Afbeelding]
Hoi allen,
Het kan namelijk zijn dat je bij dit type het bijmengen van koud water moet afknijpen zodat de invoerstroom van warm water vergroot wordt
[ Voor 5% gewijzigd door Struikrover op 24-11-2025 22:44 ]
Goede aanvulling van die thermostaat. Ik heb ook een modulerende thermostaat maar heb de cv ingesteld op aan/uit ipv moduleren. Dat icm hoge pompsnelheid was hier de truc iig voor constant stoken.Rastapopoulos schreef op maandag 24 november 2025 @ 21:51:
Opentherm weet ik niet, maar het is wel een modulerende thermostaat inderdaad. Het betreft de Nefit Easy icm een Nefit Topline HR30 II.
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Inderdaad lijkt een vte smart. Daar is voor paar tientjes een dvr ventiel in te zetten waarmee je mengverhouding kunt beïnvloeden. Vte adviseert dit bij cv toevoer van 60 of minder. Zelf overweeg ik het om een andere reden (zie backflow post) Mijn vloer temp is zo laag dat bijmengen met 50c prima werktStruikrover schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:39:
[...]
Welk merk mengverdeler is dit? Hij lijkt op een VTE. Kijk als je kunt even in de handleiding. Vaak staat er of je iets met de verdeler moet doen om hem geschikt te maken voor lage aanvoertemperaturen of niet. Met diagrammen en uitleg. Dat moet duidelijker zijn dan de adviezen hier.
Het kan namelijk zijn dat je bij dit type het bijmengen van koud water moet afknijpen zodat de invoerstroom van warm water vergroot wordt
Misschien zijn er hier wat CV-tuning-helden met suggesties om mijn systeem wat te optimaliseren, ik kan niets meer verzinnen...
Specs:
Wat heb ik heb gedaan:
- Minimaal 'toerental' of vermogen van de ketel is gedrukt naar het minimum (20%)
- Maximum vermogen staat op 50%
- Anti-pendel staat op 10 minuten
- OpenTherm minimum setpoint staat op 33 graden
- Pomp CV staat op 50%
- 'Low load' regeling van de Honeywell staat uit (daarmee ging ie pendelen)
- Warmtevraag van de thermostaatknoppen op de radiatoren geven een OT setpoint van 45 graden
Opzich heb ik in theorie m'n doel bereikt; met het minimum setpoint op 33 graden blijft gedurende de hele dag de benedenverdieping keurig op 19 graden, maar de ketel draait een flink deel van de 24 uur op minimaal vermogen. Voor zover ik de theorie begrijp, zou dat redelijk optimaal moeten zijn. Gezien de retourtemperatuur draait de ketel sowieso in het HR-regime.
De Danfoss TRV's vragen actief om warmte via Home Assistant, waarna de gateway een setpoint van 45 graden instelt. Meestal werkt dat okay, maar soms staat de klep op de radiator nog niet erg ver open, waarbij de ketel dan z'n setpoint vrij snel bereikt en afschakelt. Met een anti-pendeltijd van 10 minuten werkt dat echter schijnbaar okay, en de radiatoren zijn warm genoeg. Als er maar één radiator om warmte vraagt is er volgens mij geen enkele manier dat de ketel z'n vermogen kwijt kan.
Heb de Intergas via de debug-uitgang aan Home Assistant gehangen en met de hulp van wat sensoren op de buizen kunnen we aardige plaatjes plotten van wat er gaande is: (klik voor fullsize)
/f/image/dX4CJMEHWA5IG6JL9e7tzYEj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/e1x0OAP3yfXAqBzxVBmzR5a2.png?f=fotoalbum_large)
100% relative modulation level op de grafiek is dus 50% op de ketel (9kW). Als ik in 24 uur 10m³ heb gebruikt, komt dat ongeveer neer op 4kW gemiddeld. Op 20% minimum vermogen is dat ietsje meer dan 0% relatieve modulatie, gedurende 24 uur. Op de vloerverwarming zie ik een temperatuursverschil van 6 graden, op de radiatoren 17 graden. Voor zover ik kan vinden is dat ook okay, zie ik wat over het hoofd? Is mijn huis gewoon minder goed geïsoleerd dan ik gehoopt had?
Specs:
- Vrijstaand huis, 1986, geïsoleerd
- Ketel: Intergas HRE 24/18
- Honeywell Touch Modulation
- Vloerverwarming benedenverdieping (gesloten verdeler), ingesteld op max 43 graden
- VVW Pomp geschakeld op warmtevraag
- VVW Klep op aansluiting CV (geschakeld met pomp)
- Radiatoren bovenverdiepingen, TRV's Danfoss Ally (Zigbee)
- OTGW
Wat heb ik heb gedaan:
- Minimaal 'toerental' of vermogen van de ketel is gedrukt naar het minimum (20%)
- Pomp CV staat op 50%
- Warmtevraag van de thermostaatknoppen op de radiatoren geven een OT setpoint van 45 graden
Opzich heb ik in theorie m'n doel bereikt; met het minimum setpoint op 33 graden blijft gedurende de hele dag de benedenverdieping keurig op 19 graden, maar de ketel draait een flink deel van de 24 uur op minimaal vermogen. Voor zover ik de theorie begrijp, zou dat redelijk optimaal moeten zijn. Gezien de retourtemperatuur draait de ketel sowieso in het HR-regime.
De Danfoss TRV's vragen actief om warmte via Home Assistant, waarna de gateway een setpoint van 45 graden instelt. Meestal werkt dat okay, maar soms staat de klep op de radiator nog niet erg ver open, waarbij de ketel dan z'n setpoint vrij snel bereikt en afschakelt. Met een anti-pendeltijd van 10 minuten werkt dat echter schijnbaar okay, en de radiatoren zijn warm genoeg. Als er maar één radiator om warmte vraagt is er volgens mij geen enkele manier dat de ketel z'n vermogen kwijt kan.
Heb de Intergas via de debug-uitgang aan Home Assistant gehangen en met de hulp van wat sensoren op de buizen kunnen we aardige plaatjes plotten van wat er gaande is: (klik voor fullsize)
/f/image/dX4CJMEHWA5IG6JL9e7tzYEj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/e1x0OAP3yfXAqBzxVBmzR5a2.png?f=fotoalbum_large)
100% relative modulation level op de grafiek is dus 50% op de ketel (9kW). Als ik in 24 uur 10m³ heb gebruikt, komt dat ongeveer neer op 4kW gemiddeld. Op 20% minimum vermogen is dat ietsje meer dan 0% relatieve modulatie, gedurende 24 uur. Op de vloerverwarming zie ik een temperatuursverschil van 6 graden, op de radiatoren 17 graden. Voor zover ik kan vinden is dat ook okay, zie ik wat over het hoofd? Is mijn huis gewoon minder goed geïsoleerd dan ik gehoopt had?
Mooie setup. Voor beste SCOP zou je wellicht kunnen kijken of je de runs van de radiatoren niet verder kunt uitvlakken. Bijvoorbeeld veel eerder mee laten lopen met de VVW en alleen als meerdere ruimtes ver onder thermostaat temp wegvallen dan je ketel setpoint een tikkie verhogen?Corn schreef op maandag 24 november 2025 @ 23:49:
Misschien zijn er hier wat CV-tuning-helden met suggesties om mijn systeem wat te optimaliseren, ik kan niets meer verzinnen...
Specs:Omdat ik in de toekomst aan een warmtepomp wil, heb ik geprobeerd het systeem op een zo laag mogelijke temperatuur te laten werken. Gezien m'n verbruik afgelopen dagen heb ik toch het gevoel dat ik niet echt optimaal bezig ben. (10m³ op een relatief koude dag, gister 23/11)
- Vloerverwarming benedenverdieping (gesloten verdeler), ingesteld op max 43 graden
- OTGW
Wat heb ik heb gedaan:
- Pomp CV staat op 50%
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Qua efficientie van je huidige systeem zit je denk ik al erg optimaal, daar valt weinig meer te halen. Warmteverlies kun je natuurlijk beperken door meer isolatie en door de delta temp met buiten over de dag te beperken. Dan kom je toch op nachtverlaging, minder verwarmen van sommige vertrekken als je er niet bent, etc. Met je ketel zou dat denk ik gas besparen (systeem beetje laten afkoelen 's nachts en met hogere aanvoer temp weer opstoken 's ochtends, maar dan optimaliseer je voor de ketel en niet waar je naar toe wilt (warmtepomp met hoge scop). 's nachts uit bij koude nachten vind ik trouwens geen gek idee, dan gebruik je de vloer als warmtebuffer en hoeft de warmtepomp in de toekomst niet zo hard te werken tijdens de koudste uren van de dag. COP van lucht water warmtepompen zakt enorm met dat vochtige weer rond vriespunt buiten. Je zou eens kunnen vragen op de warmtepomp threads wat de ervaringen met tijdelijke verlaging en warmtepompen zijn. Ook icm dynamische contract wil je daar misschien mee spelen in de toekomst.
Je pakt er ook wel een afwijkende dag uit voor je onderzoek. Zondag 23 november was een wat extremere dag qua verwarmingsbehoefte. Door de harde wind stookte ik ook 50% meer gas dan een omliggende dag met minder wind (b.v. zaterdag 22 november of maandag 24 november). De afgelopen week zat ik op 5-6 m3 per dag en zaterdag op 7,7 m3. Hoe was je gasverbruik op de andere dagen van de afgelopen week? Dat geeft een beter beeld van wat “normaal” is voor jou situatie.Corn schreef op maandag 24 november 2025 @ 23:49:
Specs:Omdat ik in de toekomst aan een warmtepomp wil, heb ik geprobeerd het systeem op een zo laag mogelijke temperatuur te laten werken. Gezien m'n verbruik afgelopen dagen heb ik toch het gevoel dat ik niet echt optimaal bezig ben. (10m³ op een relatief koude dag, gister 23/11)
- OTGW
Wat heb ik heb gedaan:
- Pomp CV staat op 50%
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Goed punt! Hier was zondag ook echt problematisch. Toevoer temp 5 graden omhoog geknikkerd om het beetje warm te krijgen. Geen zon ook. Maar daardoor wel een prima test voor echt winters weer.Torch1969 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:46:
[...]
Je pakt er ook wel een afwijkende dag uit voor je onderzoek. Zondag 23 november was een wat extremere dag qua verwarmingsbehoefte. Door de harde wind stookte ik ook 50% meer gas dan een omliggende dag met minder wind (b.v. zaterdag 22 november of maandag 23 november). De afgelopen week zat ik op 5-6 m3 per dag en zaterdag op 7,7 m3. Hoe was je gasverbruik op de andere dagen van de afgelopen week? Dat geeft een beter beeld van wat “normaal” is voor jou situatie.
:strip_exif()/f/image/sBTimXjoDYXHnyCM644DCVwe.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij pendelt mijn CV? Gaat om een CV installatie met een VVW 9 groepsverdeler met pomp. Daarnaast zitten er nog 3 radiatoren aan die open staan en een 1 groeps VVW voor de badkamer. Er zit een bypass op de VVW maar die staat op 0,5 bar en lijkt niet aan te slaan. De retour voelt koud aan.
Hoe los ik dit op? Ik heb al het een en ander aangepast maar het veranderd niet.
Ik heb de volgende instellingen:
-CV temperatuur op 70 graden
-Maximale vermogen van 24 naar 7 kwh
-Pompstand op CV van 6 naar 1
-Antipendelstand van 3 naar 6 minuten
En hoeveel starts per uur heb je nu?huppelepups schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:32:
[Afbeelding]
Volgens mij pendelt mijn CV? Gaat om een CV installatie met een VVW 9 groepsverdeler met pomp. Daarnaast zitten er nog 3 radiatoren aan die open staan en een 1 groeps VVW voor de badkamer. Er zit een bypass op de VVW maar die staat op 0,5 bar en lijkt niet aan te slaan. De retour voelt koud aan.
Hoe los ik dit op? Ik heb al het een en ander aangepast maar het veranderd niet.
Ik heb de volgende instellingen:
-CV temperatuur op 70 graden
-Maximale vermogen van 24 naar 7 kwh
-Pompstand op CV van 6 naar 1
-Antipendelstand van 3 naar 6 minuten
Dus tellen in die grafiek waar jij stress van krijgt.
Tussen de 6 en 7 per uurSeafarer schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:01:
[...]
En hoeveel starts per uur heb je nu?
Dus tellen in die grafiek waar jij stress van krijgt.
@huppelepups 'mijn CV' is wel wat vaag, wat voor ketel is dit? Eerste idee zou zijn een 'gewoon' overbemeten ketel die nu geknepen niks beter kan dan dit. Heb je al de status gecheckt wanneer die 'pendelt', het zou ook wat anders kunnen zijn. Maar sowieso is je grafiek wel spartaans, een op- en afbouwende nacht cyclus, gevolgd door een vollast midden op de dag, en dan laat op de avond een laag constant verbruik wat je zou verwachten. Dat doet me ook denken aan de thermostaat niet goed toepassen, zoals even naar 24 draaien 'want ik heb het heel koud' en dat soort zaken. Zonder die omstandigheden te weten is het moeilijk doorgronden wat precies door wat kwam.
Het is een HR-combiketel Base Cube 24/30. Deze ketel zat al in het huis toen ik hier kwam wonen. Er was toen niets geisoleerd en er hingen overal jetsers van radiatoren. Ik heb dus slechts een paar radiatoren op de beneden verdieping overgehouden en de rest vervangen met VVW, op de bovenverdieping staat op iedere slaapkamer nog een radiator maar ik heb ook airco's waarmee ik verwarm. Die radiatoren hangen daar dus alleen als backup en staan dicht(behalve in de badkamer want daar is geen airco).The Third Man schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:42:
@huppelepups 'mijn CV' is wel wat vaag, wat voor ketel is dit? Eerste idee zou zijn een 'gewoon' overbemeten ketel die nu geknepen niks beter kan dan dit. Heb je al de status gecheckt wanneer die 'pendelt', het zou ook wat anders kunnen zijn. Maar sowieso is je grafiek wel spartaans, een op- en afbouwende nacht cyclus, gevolgd door een vollast midden op de dag, en dan laat op de avond een laag constant verbruik wat je zou verwachten. Dat doet me ook denken aan de thermostaat niet goed toepassen, zoals even naar 24 draaien 'want ik heb het heel koud' en dat soort zaken. Zonder die omstandigheden te weten is het moeilijk doorgronden wat precies door wat kwam.
Overbemeten lijkt mij toch wel apart als ik het maximale vermogen op 7kwh zet met een 9 groeps VVW en 3 open radiatoren + nog 1 groeps VVW. Het maximale vermogen kan ook niet verder omlaag.
De thermosstaat zitten wij nooit aan, die staat standaard op 15,5 graden in de woonkamer. Het is een vrijstaand huis van 130m2, bijna alles is nu wel geisoleerd moet nog wat kieren bijwerken.
Wellicht dat dit niet de juiste dag was om als voorbeeld te pakken, dus hieronder staat de grafiek van gisteren. Zoals duidelijk te zien aan de pieken is er 2 keer gedouched, maar verder niets bijzonders.
Wat is het min vermogen van die ketel? Omdat je max niet verder omlaag kan zit je daar wellicht al op. Wat is afgifte max in kw van je radiatoren en vvw samen? Je zou volgende kunnen proberen:huppelepups schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:12:
[...]
Het is een HR-combiketel Base Cube 24/30. Deze ketel zat al in het huis toen ik hier kwam wonen. Er was toen niets geisoleerd en er hingen overal jetsers van radiatoren. Ik heb dus slechts een paar radiatoren op de beneden verdieping overgehouden en de rest vervangen met VVW, op de bovenverdieping staat op iedere slaapkamer nog een radiator maar ik heb ook airco's waarmee ik verwarm. Die radiatoren hangen daar dus alleen als backup en staan dicht(behalve in de badkamer want daar is geen airco).
Overbemeten lijkt mij toch wel apart als ik het maximale vermogen op 7kwh zet met een 9 groeps VVW en 3 open radiatoren + nog 1 groeps VVW. Het maximale vermogen kan ook niet verder omlaag.
De thermosstaat zitten wij nooit aan, die staat standaard op 15,5 graden in de woonkamer. Het is een vrijstaand huis van 130m2, bijna alles is nu wel geisoleerd moet nog wat kieren bijwerken.
Wellicht dat dit niet de juiste dag was om als voorbeeld te pakken, dus hieronder staat de grafiek van gisteren. Zoals duidelijk te zien aan de pieken is er 2 keer gedouched, maar verder niets bijzonders.[Afbeelding]
- toevoer temp flink naar beneden, dat geeft een rustiger beeld, meer flow door je vvw verdeler en maakt efficienter. 55-60 c of nog lager als je radiatoren het aan kunnen en je vloer verdeler voor LT geschikt is.
- vloer temp op je verdeler omhoog als dat veilig kan (let op hangt van soort vloer af, te hoog is schade), dan raakt je vvw meer kw kwijt, als je delta T hoog is op je VVW verdeler (>5 C), VVW pomp harder zetten
- als je thermostaat de optie heeft, vergroot de marge waarop ie aanslaat. Bijvoorbeeld pas als ruimte 1 graad onder instel temp is gezakt. Je kunt ook nachtverlaging toepassen etc. Ipv de hele dag 3.5 kw leveren (wat je pomp niet kan = pendelen), ga je dan 50% van de tijd 7 kW leveren (uurtje aan uurtje afkoelen, uurtje aan etc) eigenlijk ga je dan cyclen ipv pendelen.
Kijk ook even of je vloer wel de ingestelde temp krijgt op de verdeler. Als die veel lager blijft dan toevoer is er iets anders aan de hand
@huppelepups Misschien is het al gezegd, maar de Homewizard plaatjes zijn voor een diepergaande analyse ongeschikt.
Als je echt een pendelende ketel wil zien - be my guest.
Zoals je ziet, ook een kleine ketel kan pendelen . . .
Genoeg gependeld! - Er staat ook iets in de topicstart over dit onderwerp.
Als je echt een pendelende ketel wil zien - be my guest.
Zoals je ziet, ook een kleine ketel kan pendelen . . .
Genoeg gependeld! - Er staat ook iets in de topicstart over dit onderwerp.
[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 25-11-2025 18:45 ]
@Struikrover @KoningPaulus @Eisbar
Dank voor de moeite!
Ik heb geen idee welk van merk de verdeler is, ik zie er niks opstaan helaas. De pomp is inderdaad een Grundfos. Ik ga er even vanuit dat het dus inderdaad een VTE is en ga kijken of ik ook dat DVR ventiel kan plaatsen of laten plaatsen als het mij niet zelf zou lukken.
Krijg de vloer nu prima op temperatuur met CV op 55 graden max aanvoer temperatuur en pomp op maximaal 100 procent, maar verbruik is wel een stuk hoger.
Dank voor de moeite!
Ik heb geen idee welk van merk de verdeler is, ik zie er niks opstaan helaas. De pomp is inderdaad een Grundfos. Ik ga er even vanuit dat het dus inderdaad een VTE is en ga kijken of ik ook dat DVR ventiel kan plaatsen of laten plaatsen als het mij niet zelf zou lukken.
Krijg de vloer nu prima op temperatuur met CV op 55 graden max aanvoer temperatuur en pomp op maximaal 100 procent, maar verbruik is wel een stuk hoger.
Ik heb de temperatuur verlaagd van 70 naar 60 graden.Eisbar schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:15:
[...]
Wat is het min vermogen van die ketel? Omdat je max niet verder omlaag kan zit je daar wellicht al op. Wat is afgifte max in kw van je radiatoren en vvw samen? Je zou volgende kunnen proberen:
- toevoer temp flink naar beneden, dat geeft een rustiger beeld, meer flow door je vvw verdeler en maakt efficienter. 55-60 c of nog lager als je radiatoren het aan kunnen en je vloer verdeler voor LT geschikt is.
- vloer temp op je verdeler omhoog als dat veilig kan (let op hangt van soort vloer af, te hoog is schade), dan raakt je vvw meer kw kwijt, als je delta T hoog is op je VVW verdeler (>5 C), VVW pomp harder zetten
- als je thermostaat de optie heeft, vergroot de marge waarop ie aanslaat. Bijvoorbeeld pas als ruimte 1 graad onder instel temp is gezakt. Je kunt ook nachtverlaging toepassen etc. Ipv de hele dag 3.5 kw leveren (wat je pomp niet kan = pendelen), ga je dan 50% van de tijd 7 kW leveren (uurtje aan uurtje afkoelen, uurtje aan etc) eigenlijk ga je dan cyclen ipv pendelen.
Kijk ook even of je vloer wel de ingestelde temp krijgt op de verdeler. Als die veel lager blijft dan toevoer is er iets anders aan de hand
De temperatuur van de Vvw staat op 30 en dat gaan wij vooral zo houden omdat ik een kwetsbare vloer erin heb liggen. Wat ik wel nog ga proberen morgen is om de thermostaat op 18 te zetten. Doe ik er eigenlijk goed aan om de pomp van de cv van 6 naar 1 te verlagen? En wat zijn die 6-1 iconen aan de bovenkant van de pomp?
:strip_exif()/f/image/PyxHhUlmYuscRRSdj7xRdoFB.jpg?f=fotoalbum_large)
De verdeler heeft bij de aanvoer een temperatuur van 20 graden, en bij de afvoer rond de 15.
Naar boven 1-6 m opvoerhoogte proportional pressure, beneden constant pressure. Zet hem een stukje hoger (3 wellicht) dan duwt ie hopelijk meer in je vloerverdeler en kan de ketel zijn water kwijt. Met 20/15 haal je net de chill uit de bodem maar is je vloer kw heeel erg laag. Helemaal met parket eroverheen.huppelepups schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:58:
[...]
Ik heb de temperatuur verlaagd van 70 naar 60 graden.
De temperatuur van de Vvw staat op 30 en dat gaan wij vooral zo houden omdat ik een kwetsbare vloer erin heb liggen. Wat ik wel nog ga proberen morgen is om de thermostaat op 18 te zetten. Doe ik er eigenlijk goed aan om de pomp van de cv van 6 naar 1 te verlagen? En wat zijn die 6-1 iconen aan de bovenkant van de pomp?
[Afbeelding]
De verdeler heeft bij de aanvoer een temperatuur van 20 graden, en bij de afvoer rond de 15.
Ja maar comfort is ook hoger!!!Rastapopoulos schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:44:
@Struikrover @KoningPaulus @Eisbar
Dank voor de moeite!
Checkt usernameEisbar schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:48:
[...]
Goed punt! Hier was zondag ook echt problematisch. Toevoer temp 5 graden omhoog geknikkerd om het beetje warm te krijgen. Geen zon ook. Maar daardoor wel een prima test voor echt winters weer.
Hoge luchtvochtigheid, zuidenwind kracht 5 pal op de 18m2 HR++ van de woonkamer en over het platte dak, wat flatsen sneeuw... Ja dan gaat het hier ook wel hard met het gasverbruik op die ene dag.
Boel bleef wel mooi op temperatuur met ~41 graden Ta maar de ketel heeft weinig rustmomentjes gehad, 16 uur lang 6 starts per uur (want geen zon) met maar weinig rusttijd tussen de stookmomenten, sinds er hier de nodige kieren dichtgekit zijn scheelt dit met een vergelijkbare dag in het verleden zomaar 1m2 gas/dag terwijl het nu ook veel comfortabeler bleef.
Sneeuw uit het zuiden komt bijna nooit voor, vaker is er 's winters koude oost- of noordenwind, wanneer het flink vriest is de luchtvochtigheid heel laag en op een zeldzame sneeuwjacht na is de atmosfeer dan ook meestal veel rustiger.
Die natte klets koelt de buitenboel enorm af en om dat warmteverlies te compenseren moet er flink bijgestookt worden maar je kan deze ene zondag niet zomaar 1 op 1 extrapoleren naar een winters weekje vrieskou.
Ik gebruik het logboek op mindergas.nl om dit soort pieken in het dagverbruik te verklaren en te herinneren, stormen, opvallend natte periodes, grijze druildagen, uitgebreid koken, vaker douchen etc. vandaar dat ik ook wat makkelijker terug kon kijken naar eerdere pieken in verbruik.
Vorig jaar hadden we de eerste helft van november net zo'n koud weersituatie met ook flink hoger gasverbruik.
Nou is Mindergas zeker niet zaligmakend want de etmaaltemperatuur is maar 1 factor in het warmteverlies van je woning
Vooral hoe je het binnen ervaart, met een r.v. buiten van >98% voelt 19.5 graden binnenshuis veel onaangenamer aan dan wanneer het vriest dat het kraakt op een mooie winterdag.
Gooit je thermostaat de Ta niet vanzelf wat omhoog op zo'n onaangename dag of heb je de boel bewust heel laag vastgezet?
Tado zet de ta via open therm maar zondag stond ie plots een graad lager dan 2 dagen eerder. Vrij lompe algo die 1x per dag ta vast zet obv KNMI neem ik aan. Huis is oud en nogal gevoelig voor wind.PalingDrone schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 21:58:
[...]
Checkt username![]()
Hoge luchtvochtigheid, zuidenwind kracht 5 pal op de 18m2 HR++ van de woonkamer en over het platte dak, wat flatsen sneeuw... Ja dan gaat het hier ook wel hard met het gasverbruik op die ene dag.
Boel bleef wel mooi op temperatuur met ~41 graden Ta maar de ketel heeft weinig rustmomentjes gehad, 16 uur lang 6 starts per uur (want geen zon) met maar weinig rusttijd tussen de stookmomenten, sinds er hier de nodige kieren dichtgekit zijn scheelt dit met een vergelijkbare dag in het verleden zomaar 1m2 gas/dag terwijl het nu ook veel comfortabeler bleef.
Sneeuw uit het zuiden komt bijna nooit voor, vaker is er 's winters koude oost- of noordenwind, wanneer het flink vriest is de luchtvochtigheid heel laag en op een zeldzame sneeuwjacht na is de atmosfeer dan ook meestal veel rustiger.
Die natte klets koelt de buitenboel enorm af en om dat warmteverlies te compenseren moet er flink bijgestookt worden maar je kan deze ene zondag niet zomaar 1 op 1 extrapoleren naar een winters weekje vrieskou.
Ik gebruik het logboek op mindergas.nl om dit soort pieken in het dagverbruik te verklaren en te herinneren, stormen, opvallend natte periodes, grijze druildagen, uitgebreid koken, vaker douchen etc. vandaar dat ik ook wat makkelijker terug kon kijken naar eerdere pieken in verbruik.
Vorig jaar hadden we de eerste helft van november net zo'n koud weersituatie met ook flink hoger gasverbruik.
Nou is Mindergas zeker niet zaligmakend want de etmaaltemperatuur is maar 1 factor in het warmteverlies van je woning
Vooral hoe je het binnen ervaart, met een r.v. buiten van >98% voelt 19.5 graden binnenshuis veel onaangenamer aan dan wanneer het vriest dat het kraakt op een mooie winterdag.
Gooit je thermostaat de Ta niet vanzelf wat omhoog op zo'n onaangename dag of heb je de boel bewust heel laag vastgezet?
Maar goed ik test al een tijdje of het te redden is met een max 55 ta op de boiler - daar blijft na de open verdeler 50 van over voor afgifte circuit. Als Tado dan op 49 zet komt er 44-45 aan op de radiatoren en ging het dus mis.
Nee.huppelepups schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:58:
[...]
Ik heb de temperatuur verlaagd van 70 naar 60 graden.
[Afbeelding]
Die warmte moet je uit de ketel trekken. Met weinig flow gaat de ketel juist zelf pendelen omdat de temperatuur te snel oploopt en dan stopt op te heet water.
Open verdeler? België?Eisbar schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 22:44:
[...]
Tado zet de ta via open therm maar zondag stond ie plots een graad lager dan 2 dagen eerder. Vrij lompe algo die 1x per dag ta vast zet obv KNMI neem ik aan. Huis is oud en nogal gevoelig voor wind.
Maar goed ik test al een tijdje of het te redden is met een max 55 ta op de boiler - daar blijft na de open verdeler 50 van over voor afgifte circuit. Als Tado dan op 49 zet komt er 44-45 aan op de radiatoren en ging het dus mis.
Dat is vragen om een hoog verbruik.
Voorgeschreven door ATAG voor model dat ik heb. Ik gebruik nog niet de helft van vermogen maar zal vooral voor warm water capaciteit zijn gedaan en voor de isolatie. Zit maar een kleine boiler bij (ATAG Q51C)Seafarer schreef op woensdag 26 november 2025 @ 06:24:
[...]
Open verdeler? België?
Dat is vragen om een hoog verbruik.
Ik haal dit letterlijk van de atag webside: Hoe lager de temperatuur in het afgiftesysteem, hoe hoger het rendement!Eisbar schreef op woensdag 26 november 2025 @ 08:30:
[...]
Voorgeschreven door ATAG voor model dat ik heb. Ik gebruik nog niet de helft van vermogen maar zal vooral voor warm water capaciteit zijn gedaan en voor de isolatie. Zit maar een kleine boiler bij (ATAG Q51C)
Ik kan dit niet rijmen met een open verdeler. Vreemd.
Ja eens hoor. Met goede pompafstelling komt je zo'n 4-5 c in ta verlies uit, maar veel beter wordt het niet. En als ik de circuit pomp harder wil laten werken om welke reden dan ook (wij hebben een ringleiding op zolder), of de retour is nog heel koud dan wordt het verschil al snel groter. Kan zomaar naar 10c gaan. Staat gewoon in de handleiding van de Q51 btw dat het met een open verdeler moet trouwens, niet een installateur die dat bedacht heeft.Seafarer schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:05:
[...]
Ik haal dit letterlijk van de atag webside: Hoe lager de temperatuur in het afgiftesysteem, hoe hoger het rendement!
Ik kan dit niet rijmen met een open verdeler. Vreemd.
Ik heb het net gelezen.Eisbar schreef op woensdag 26 november 2025 @ 11:35:
[...]
Ja eens hoor. Met goede pompafstelling komt je zo'n 4-5 c in ta verlies uit, maar veel beter wordt het niet. En als ik de circuit pomp harder wil laten werken om welke reden dan ook (wij hebben een ringleiding op zolder), of de retour is nog heel koud dan wordt het verschil al snel groter. Kan zomaar naar 10c gaan. Staat gewoon in de handleiding van de Q51 btw dat het met een open verdeler moet trouwens, niet een installateur die dat bedacht heeft.
Mag je nou wel of niet aan de knoppen van de radiatoren zitten in de referentieruimte wanneer je je systeem waterzijdig wilt inregelen?
Ik moet 2 grote kolomradiatoren iets knijpen om op dezelfde Tr te komen als de rest van het huis.
Afwijking is 3-5 graden.
Ik ben bang dat ik problemen veroorzaak, omdat met het knijpen de maximale warmteafgifte van de radiatoren ook omlaag gaat en dat lijkt me in de referentieruimte niet handig.
Wat is jullie mening?
Ik moet 2 grote kolomradiatoren iets knijpen om op dezelfde Tr te komen als de rest van het huis.
Afwijking is 3-5 graden.
Ik ben bang dat ik problemen veroorzaak, omdat met het knijpen de maximale warmteafgifte van de radiatoren ook omlaag gaat en dat lijkt me in de referentieruimte niet handig.
Wat is jullie mening?
Waterzijdig inregelen niet met de knoppen maar met voetventielen, en eigenlijk zou je in de referentieruimte helemaal geen thermostaatkranen moeten willen hebben want zoals je zegt dan heb je meerdere regelaars in dezelfde regelkring.Reintje schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:23:
Mag je nou wel of niet aan de knoppen van de radiatoren zitten in de referentieruimte wanneer je je systeem waterzijdig wilt inregelen?
Afwijking is 3-5 graden.
Wat is jullie mening?
@Reintje dat ligt aan de situatie. Heb je gewone radiatorknoppen of inregelbare? Ook is vooral de delta t belangrijk. Verschilt deze onderling, dan zou je de een iets kunnen knijpen zodat ze beide even veel warmteafgifte hebben en daardoor de retourtemperatuur als geheel lager wordt.
De dT en Tr van een individuele zijn niet een doel op zich maar hooguit een middel.Reintje schreef op donderdag 27 november 2025 @ 14:23:
Afwijking is 3-5 graden.
Wat is jullie mening?
Dit geldt ook voor het afstellen van de Tr van alle radiatoren.
Het doel van een radiator is om voldoende warmte af te geven om de ruimte te verwarmen en/of op temperatuur houden ter compensatie van het warmteverlies van die ruimte.
Het warmteverlies van de ruimte wordt berekend obv van een warmteverliesberekening bij bijvoorbeeld -7 of -10 grC.
De warmteafgifte van radiator is gebaseerd op het gemiddelde van de Ta en Tr tov de ruimtetemperatuur en gespecificeerde het vermogen van de radiator bij 75/65/20.
Dat houdt in dat een radiator met 80/60/20, 80/70/25 of 90/70/30 evenveel warmte afgeeft als bij 75/65/20.
Het enige voordeel van een lage gemiddelde Tr is dat het rendement van een condenserende HR-ketel wordt verhoogd. Wanneer de aanvoertemperatuur niet wordt verhoogd dan neemt de warmteafgifte af.
Heb je geen condenserende HR-ketel dan gaat het verlagen van de lage gemiddelde Tr niet zorgen voor een hoger rendement, hooguit om zuiniger te stoken.
Als je radiator overbemeten en/of je woning is nageïsoleerd dan is het verlagen van de retourtemperatuur geen probleem.
@sirtm en @JochLawrentz schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:34:
[...]
De dT en Tr van een individuele zijn niet een doel op zich maar hooguit een middel.
Dit geldt ook voor het afstellen van de Tr van alle radiatoren.
Het doel van een radiator is om voldoende warmte af te geven om de ruimte te verwarmen en/of op temperatuur houden ter compensatie van het warmteverlies van die ruimte.
Het warmteverlies van de ruimte wordt berekend obv van een warmteverliesberekening bij bijvoorbeeld -7 of -10 grC.
De warmteafgifte van radiator is gebaseerd op het gemiddelde van de Ta en Tr tov de ruimtetemperatuur en gespecificeerde het vermogen van de radiator bij 75/65/20.
Dat houdt in dat een radiator met 80/60/20, 80/70/25 of 90/70/30 evenveel warmte afgeeft als bij 75/65/20.
Het enige voordeel van een lage gemiddelde Tr is dat het rendement van een condenserende HR-ketel wordt verhoogd. Wanneer de aanvoertemperatuur niet wordt verhoogd dan neemt de warmteafgifte af.
Heb je geen condenserende HR-ketel dan gaat het verlagen van de lage gemiddelde Tr niet zorgen voor een hoger rendement, hooguit om zuiniger te stoken.
Als je radiator overbemeten en/of je woning is nageïsoleerd dan is het verlagen van de retourtemperatuur geen probleem.
Ik heb slechts radiatorkranen en geen voetventielen. Origineel eind jaren 70.
Huis heeft label D, is niet nageïsoleerd, dus overbemeten is de boel zeer waarschijnlijk niet.
Wel heb ik een Intergas Xtreme 30.
Met het knijpen van de twee grootste kolomradiatoren ben ik dus bang de warmteafgifte van de radiatoren teveel te verlagen. Tr gaat dan mooi omlaag, en wordt ongeveer gelijk met de rest van de radiatoren, maar met als gevolg een lager gemiddelde T bij dezelfde Ta bij deze 2 grote kolomradiatoren.
Daarom zit ik zo in dubio.
Als ik de boel gewoon netjes warm weet te stoken dan is een beetje knijpen met de radiatorknoppen dus geen probleem?
Zou je niet eerst de referentie ruimte optimaal willen instellen, dan de rest? Dus alles open, pompsnelheid naar beneden etc tot je een goede condenserend tr hebt maar de ref ruimte nog wel snel genoeg opwarmt. Daarna de andere ruimtes daar in relatie tot instellen. Als de rest met vol open koud blijft tov je referentie ruimte, dan zul je de referentie ruimte moeten afknijpen.Reintje schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:39:
[...]
@sirtm en @Joch
Huis heeft label D, is niet nageïsoleerd, dus overbemeten is de boel zeer waarschijnlijk niet.
Met het knijpen van de twee grootste kolomradiatoren ben ik dus bang de warmteafgifte van de radiatoren teveel te verlagen. Tr gaat dan mooi omlaag, en wordt ongeveer gelijk met de rest van de radiatoren, maar met als gevolg een lager gemiddelde T bij dezelfde Ta bij deze 2 grote kolomradiatoren.
Als ik de boel gewoon netjes warm weet te stoken dan is een beetje knijpen met de radiatorknoppen dus geen probleem?
Doel is niet zelfde Tr, maar gelijke opwarmtrend (dwz niet een kamer 25c terwijl je referentiekamer nog 18c is.). Als de radiatoren proportioneel zijn tov je warmteverlies per ruimte en je wil het overal even warm en je hebt geen grote druk verschillen dan zou je wellicht ook een zelfde tr kunnen hebben per radiator, maar als je maar een knop hebt om aan te draaien dan lijkt me dat in de praktijk niet haalbaar.
[ Voor 21% gewijzigd door Eisbar op 28-11-2025 08:24 ]
De meeste ketels kunnen minimaal 20 kW aan warmte opwekken.Reintje schreef op donderdag 27 november 2025 @ 21:39:
[...]
@sirtm en @Joch
Er zijn in verhouding weinig huizen die zoveel warmteverlies hebben.
Ter informatie: 80-85% van de huizen heeft aan max 7 kW genoeg, al duurt het opwarmen wellicht wat langer.
Knijpen is minder flow.
Minder flow is minder warmteafgifte en leidt ook tot een hogere dT.
Als je met minder warmteafgifte je ruimte voldoende op temperatuur krijgt/houdt dan is je doel bereikt.
Uiteraard zolang de ketel z'n warmte voldoende kwijt kan aan alle radiatoren (al zullen anderen hier wellicht anders over denken).
Maar je kan toch ook bij de radiatoren knijpen en de pomp op de cv hoger zetten om het te compenseren, zodat je niet minder flow hebt maar wel de evenwicht/waterzijdigheid bij je radiatoren?Lawrentz schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 00:37:
[...]
De meeste ketels kunnen minimaal 20 kW aan warmte opwekken.
Ter informatie: 80-85% van de huizen heeft aan max 7 kW genoeg, al duurt het opwarmen wellicht wat langer.
Knijpen is minder flow.
Minder flow is minder warmteafgifte en leidt ook tot een lagere dT.
Als je met minder warmteafgifte je ruimte voldoende op temperatuur krijgt/houdt dan is je doel bereikt.
Uiteraard zolang de ketel z'n warmte voldoende kwijt kan aan alle radiatoren (al zullen anderen hier wellicht anders over denken).
Type vaut: Lagere = Hogere denk ik.Lawrentz schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 00:37:
[...]
De meeste ketels kunnen minimaal 20 kW aan warmte opwekken.
Knijpen is minder flow.
Minder flow is minder warmteafgifte en leidt ook tot een lagere dT.
Soms zeggen enkele plaatjes van een simulatie meer dan enkele losse zinnetjes. Het gaat m.n. om de warmteafgifte discussie.
Zie ook het vorige topic. - Je moet ze wel kunnen interpreteren
- voor een tweaker theoretisch geen probleem.
Ondertussen hier een jaar gasloos met een warmtepomp + wpb met o.a. met minimale, maar doelgerichte aanpassingen aan de warmteafgifte.
Zie ook het vorige topic. - Je moet ze wel kunnen interpreteren
- voor een tweaker theoretisch geen probleem.
Ondertussen hier een jaar gasloos met een warmtepomp + wpb met o.a. met minimale, maar doelgerichte aanpassingen aan de warmteafgifte.
[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 28-11-2025 11:03 ]
Goedemiddag!
Met grote interesse lees ik de topics hier en ik denk dat ik zelf al een aardig eindje op weg ben om de boel redelijk efficiënt te laten draaien. Zie onderstaande voor de specs van de installatie.
Mijn vraag: Is er een mogelijkheid om een ondergrens van de Ta in te stellen op de Remeha Tzerra 39c? Dus dat die bijvoorbeeld altijd Ta van 35 graden stookt (dit dan zonder stooklijn, want er is geen buitenvoeler)?
De situatie: Ta-Tr zijn denk ik waar je ze wil hebben. Maar: op de bovenverdieping is het soms met 17-18 graden (bij vrieskou 16) soms net wat te fris. Dit komt doordat de Ta voor de vloerverwarming laag moet zijn (open verdeler), dezelfde Ta is er dan voor de LTV radiatoren op de bovenverdieping (eigenlijk altijd 30-31 graden). Dat is dus eigenlijk net te weinig.
Alvast dank!
Situatie:
Vrijstaand huis (1978, volledig nageïsoleerd 2023)
(nog) Geen Warmtepomp.
Ketel: Remeha Tzerra Ace 39. Regeling: Honeywell Lyric T6. Vermogen op 3500 toeren (+- 15 kWh, vorige seizoen op 10 kWh max, ging prima), watertemperatuur max 38 graden. Debiet: ondergrens is altijd 90% van maximum.
Begane grond: ±150 m² volledige vloerverwarming, 13 groepen, open verdeler, aanvoer >30 mm
Verdieping: 4 slaapkamers met LTV-radiatoren (totaal 6 boven + ook nog 2 beneden) , badkamer met ook vloerverwarming.
Gebruikerstemperatuur: 21 °C, 24/7. Huidige Ta/Tr: eigenlijk altijd ~30–31 °C / 25–26 °C. Comfort is goed.
Gasverbruik: ±1900 m³/jaar (inclusief +- 15m2 per maand voor warmwater).
Een voorbeeld van het stookgedrag: pruttelt lekker lang door.
Met grote interesse lees ik de topics hier en ik denk dat ik zelf al een aardig eindje op weg ben om de boel redelijk efficiënt te laten draaien. Zie onderstaande voor de specs van de installatie.
Mijn vraag: Is er een mogelijkheid om een ondergrens van de Ta in te stellen op de Remeha Tzerra 39c? Dus dat die bijvoorbeeld altijd Ta van 35 graden stookt (dit dan zonder stooklijn, want er is geen buitenvoeler)?
De situatie: Ta-Tr zijn denk ik waar je ze wil hebben. Maar: op de bovenverdieping is het soms met 17-18 graden (bij vrieskou 16) soms net wat te fris. Dit komt doordat de Ta voor de vloerverwarming laag moet zijn (open verdeler), dezelfde Ta is er dan voor de LTV radiatoren op de bovenverdieping (eigenlijk altijd 30-31 graden). Dat is dus eigenlijk net te weinig.
Alvast dank!
Situatie:
Vrijstaand huis (1978, volledig nageïsoleerd 2023)
(nog) Geen Warmtepomp.
Ketel: Remeha Tzerra Ace 39. Regeling: Honeywell Lyric T6. Vermogen op 3500 toeren (+- 15 kWh, vorige seizoen op 10 kWh max, ging prima), watertemperatuur max 38 graden. Debiet: ondergrens is altijd 90% van maximum.
Begane grond: ±150 m² volledige vloerverwarming, 13 groepen, open verdeler, aanvoer >30 mm
Verdieping: 4 slaapkamers met LTV-radiatoren (totaal 6 boven + ook nog 2 beneden) , badkamer met ook vloerverwarming.
Gebruikerstemperatuur: 21 °C, 24/7. Huidige Ta/Tr: eigenlijk altijd ~30–31 °C / 25–26 °C. Comfort is goed.
Gasverbruik: ±1900 m³/jaar (inclusief +- 15m2 per maand voor warmwater).
Een voorbeeld van het stookgedrag: pruttelt lekker lang door.
Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?
:strip_exif()/f/image/TM4xZVhR3qSB2juhjiLG3XBs.jpg?f=fotoalbum_large)