SeanB89 schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:26:
[...]
Bedankt voor de tips. De aanpassing in aanvoertemperatuur heeft helaas niet het gewenste effect.
[Afbeelding]
Althans, hij lijkt nog steeds vergelijkbaar te draaien. Ik heb niet kunnen observeren of hij steeds aan en uit slaat.
Zijn er ideeen over de pomp snelheid instellingen?
GP088 staat bij mij op -12, maar ik begrijp niet wat deze en GP067 precies doen om het beter af te stellen. Zie onderstaand uit de handleiding.
[Afbeelding]
Je kunt het namelijk ook ‘positief’ instellen -70 tot +30.
Je max vermogen kun je wat naar beneden halen (zeg -50%). Dat zou de pieken in je grafiek aftoppen wellicht.
Ik kan het aan deze grafiekjes niet goed zien of de ketel echt pendelt, want Tado X doet cycli met 20 minuten en dat is gewoon normaal gedrag om warmte te managen. Als het pendelen is, dan neem ik aan dat zodra je vvw weer op temperatuur is die knop dicht gaat en je radiatoren de warmte van de ketel op min vermogen niet kwijt kunnen.
Er is een reeks dingen die je kunt doen:
- Check even of de ketel echt pendelt. Neem aan dat er een storingscode of - in mijn geval - "ketel uit bij warmtevraag"oid te zien is. Je kunt ook even kijken wat Tado echt aan temperatuur van je ketel vraagt. Bij mij met X en open therm vraagt Tado telkens dezelfde temperatuur gedurende de dag en moduleert dat dus niet.
Als ie pendelt moet je even kijken wat je wil. Wil je zorgen dat de ketel zijn warmte kwijt kan in de radiatoren alleen of is het ok als de radiatoren meeliften op de VVW, dus niet zelfstandig de ketel aanzetten?
Meeliften:
- Nacht of periode verlaging. Dan krijg je lange runs op je VVW overdag waar je radiatoren op meeliften. Ik hoor ook van mensen met trappetjes van telkens een graad erbij, of uurtje aan uurtje uit. Bij mij werkt nachtverlaging
- Vloer temp wellicht omlaag, dan krijg je een langere run op je vloer. Maar vvw afgifte moet niet onder min kw van de ketel komen natuurlijk, dan lukt niets meer.
- Max vermogen omlaag - daarmee langere runs.
- Je kunt je Tado radiator knoppen in de app ontkoppelen (heating zone verwijderen uit de room settings) zodat die niet meer je ketel aanzetten
Of je zorgt dat de ketel zijn warmte kwijt kan als de VVW dicht staat:
- TA omhoog - dan hebben je radiatoren meer afgifte
- Zorgen dat je radiatoren echt helemaal open staan (op V desnoods)
- Sommetje maken, als je 4 kW radiatoren hebt en je ketel is minimum 6 kW dan probeer je iets dat met geen mogelijkheid gaat lukken.
Pompsnelheid eventueel testen door je huis goed af te laten koelen en dan alles aan. Kijken of elke radiator netjes warm wordt.