@
DYM Een factor die dit jaar opvallend anders was aan de winter was de wind, die heeft vrijwel de hele koude periode uit het Z tot O geblazen en was ook regelmatig vrij pittig. Wind uit de zuidhoek is minder gebruikelijk dan wanneer de kou 's winters uit het N tot O komt.
De ligging van je woning ten opzichte van de wind kan een behoorlijke invloed hebben op het warmteverlies in de afgelopen koudere maanden.
Wellicht verklaart dat iets.
Woon zelf 4 hoog met flink wat glas op de zuid- en oostkant, 19 jaar oude HR 36/30 (50% vermogen, pomp stand 2, ook tijdje op 3 getest) met de zelfde instellingen als vorig jaar. (De ketel gaat binnenkort vervangen worden door een HRE of Xtreme, ben d'r nog niet helemaal uit.) Stook wat minder zuinig dan verwacht/gehoopt maar vrijwel gelijk aan vorig jaar.
Wel wat kieren gedicht maar begin 2026 is vergeleken met de jan,feb,mrt van 2025 al bijna 8% meer verbruikt per graaddag, kijk ik vanaf mei 2025 dan is er in totaal tot nu 1,5% zuiniger gestookt.
Mindergas is leuk maar zegt niet alles, zo is mijn dichtstbijzijnde meetpunt ook 20 km landinwaarts terwijl een flink stuk water hier vlakbij vrij veel invloed heeft.
Bij ons geef ik iig de windrichting de schuld maar YMMV.
[
Voor 4% gewijzigd door
PalingDrone op 24-03-2026 20:37
]