Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste
Acties:

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:22
Tommie12 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:22:
[...]

Je ketel raakt niet van zijn warmte af. 42 kW is nogal groot. Daar helpt alleen een grote flow en genoeg radiatoren.
Een gemiddelde middelgrote radiator is ca 2000W… daarvan kan je ketel er 20 warm krijgen … op 70 graden.
De max Ta voor deze ketel heb ik op 60C ingesteld. Het Max vermogen is op 70% gezet, dus ik zou denken dat wat ie max kan leveren is 70% x 42 kW = ca 30 kW, bij Max 60C.
Het huis is jaren '30, redelijk goed geïsoleerd, ca 200 m2.

Het minimale vermogen van dit type ketel, is iets van 7.5 kW. Dus de range ingesteld is dan volgens mij ca 7.5 - 30 kW. Je zou dan verwachten dat de OpenTherm regeling dan alles soepelt regelt. Of zou de 7.5 kW minimaal vermogen al te hoog zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Marc_Sway op 21-01-2026 08:11 ]

• Marc_Sway
Seafarer schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:28:
[...]
Eventueel thermostaat anders instellen of als deze ketel dat kan met parameters, alle verzoeken beneden de 45° niet op reageren.
Dit is een erg interessante gedachte en goede tip!
Heb ik zelf nog nooit over gedacht en weet niet of ik dat kan instellen. Eigenlijk wil je dus de mogelijkheid hebben om een hysteresis van (tov de ingestelde kamer temp) te kunnen instellen. Ik weet niet of mijn thermostaat of ketel die mogelijkheden heeft.

Het uitlezen van de foutcodes is ook een goed idee. Komen die ook op de OT Bus?
Ik heb hier nog een OT Gateway liggen, dus die zou ik ook maar eens hiervoor moeten aansluiten :)

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:58

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:23:
[...]

Dit is een erg interessante gedachte en goede tip!
Heb ik zelf nog nooit over gedacht en weet niet of ik dat kan instellen. Eigenlijk wil je dus de mogelijkheid hebben om een hysteresis van (tov de ingestelde kamer temp) te kunnen instellen. Ik weet niet of mijn thermostaat of ketel die mogelijkheden heeft.

Het uitlezen van de foutcodes is ook een goed idee. Komen die ook op de OT Bus?
Ik heb hier nog een OT Gateway liggen, dus die zou ik ook maar eens hiervoor moeten aansluiten :)
Minimaal 7.5kW is wel erg krap. Ik zou eens direct naar 15kW gaan. En dat even een dagje aanzien.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-01 17:02
pimk schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:03:
[...]

Ik ben heel benieuwd, is er ergens meer info over het zelf bouwen van speedcomfort look-a-likes?
Zie ook hier: .geek: Redactieblog #20 - Efficiënter verwarmen met een radiatorventilator

• D43m0n
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:33
Tommie12 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:04:
[...]

Dat heb ik al meerdere keren geschreven.
Er moet genoeg flow zijn, en als je dan zorgt voor lange stooktijden, dan kan de temperatuur helemaal omlaag. In een goed geïsoleerd huis zal je bij buitentemperaturen van 5 graden de kamers makkelijk op temperatuur houden met 40-45°C in de radiatoren, als ze maar helemaal warm worden.
Maar je moet idd wel zorgen dat alle radiatoren genoeg flow krijgen, en dat doe je niet door ze allemaal te knijpen, maar wel door die ene radiator te knijpen die alle flow krijgt, en die het snelst warm is van boven tot onder.
Ik heb de openingspost van deel III toen in 2021 verschillende keren doorgelezen hoe ik waterzijdig moet inregelen. Na dat inregelen niet meer teruggelezen. Daar staat heel veel in. Ik heb verzaakt om de openingspost van deel IV recentelijk opnieuw door te lezen. Nogmaals helemaal doorlezen en dan zie ik dat in dit deel van de openingspost deel IV daar ook wat over geschreven wordt. Ik had RTFM (openingspost) nog eens moeten doen.
Seafarer schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 21:27:
[...]
Er zit gedrags verschil tussen thermostaten dat klopt. Maar elke thermostaat gaat over in een aan/uit regeling als de ketel meer warmte produceert dan dat het huis verliest.
Soort waterkoker, uit op temperatuur, aan als temperatuur te laag is.
Oke, dan lijkt het erop dat mijn T8851M1000 dus vanzelf in lowload gaat ook al staat dat niet expliciet aan volgens het installateursmenu. Ik vraag me af of ik dan wel effect zal merken als ik dat wel zelf expliciet aan zet. Daar kom ik maar op 1 manier achter dus dat zal ik doen O-)
[...]
Flow to go is niet alleen voor je radiatoren ook voor het binnenwerk van je ketel.
...
Heb je de openings post gelezen?
Eh, nadat jij en @Tommie12 dat zeiden heb ik dat nogmaals gedaan. En daarna heb ik gekeken of er gepinde reacties zijn en dat is er 1. En terecht dat die gepind is want die helpt om het adagium "flow is the way to go" te begrijpen. De kern zit in een voorbeeld dat we allemaal wel zouden kunnen herkennen:
Dit lijkt tegenintuïtief, maar is het niet. In jouw redenering heb je het over afgegeven energie en de denkfout die veel mensen maken is dat energie en vermogen hetzelfde zijn, maar dat is het niet. Vermogen is energie per tijdseenheid. Denk even aan de auto: als je meer vermogen nodig hebt om te versnellen, moet je meer benzine inspuiten (hogere flow). De energie die per liter in de benzine zit en omgezet wordt in beweging (en warmte) verandert niet.
[...]
waterzijdig inregelen is gewoon verdeel en heers. :)
Bedenk dat water net als mensen de weg van de minste weerstand nemen. Dus een radiator die dicht bij de pomp zit kan teveel flow/debiet krijgen die moet je dus gewoon afremmen. Hoe je dat doet is van minder belang. Je kunt zelfs de pijp naar de radiator met een hamer een beetje dichtslaan. :) Als er maar minder water door gaat. :)
Maar:
- regelen met voetventielen, je hebt dan eigenlijk ventielen nodig die hiervoor geschikt zijn. Voet ventielen zijn altijd gevoeliger voor vervuiling.
- Pijp dichter slaan met een hamer is wel heel erg moeilijk omdeze weer een beetje open te zetten.
- Voorinstelbare thermostaat kranen die wel of niet automatisch regelen zijn het makkelijkste.
Voor of na de radiator maakt niet uit het is dezelfde flow.
Ik heb inmiddels ook begrepen dat je voordat je begint moet kijken hoe de circuits lopen naar de radiatoren; met één- of tweepijpssystemen of een combinatie met een radiatorverdeler per verdieping. Ach, al doende leer ik.
[...]
Een oud huis met oude radiatoren maar wel goed geiisoleerd (wordt nooit perfect) kan nog van die oude dikke radiatoren hebben met weinig convectie lamellen. Het kan dan wel eens moeilijk worden met stevige vorst en 60graden Ta. Soms is s'morgens na de nachtverlaging een hogere temperatuur nodig.
Beperken op vermogen is handiger als er een onrustig stook gedrag is. (Maserati met een baksteen onder het gaspedaal is echt comfortabeler voor de mede passagier)
Hoeveel benodigt? vaak is 10 kW voldoende en als het niet opwarmt dan een stapje hoger. Je bevriest echt niet. Maar een fatsoenlijke thermostaat zou dit eigenlijk zelf moeten kunnen.
Die analogie met een baksteen helpt om je te verplaatsen van "passagier in een Maserati" in "water in een CV-circuit".
Je hebt in iedergeval veel gelezen en de moeite genomen om hier te posten dus je komt wel dichter bij die klepel. :)
Dank!
leonbong schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:42:
[...]

Ik chatGPT in dit geval niet te veel geloven, deze ketel heeft toch echt 7kW als minimum vermogen voor alle lagere vermogens zal deze AAN/UIT moeten doen.
PS Die 7kW is op onderwaarde (Niet HR bedrijf). Op HR-bedrijf is het 8kW.
Ik heb alle grafieken en afgeleide berekeningen die ChatGPT voorstelde er weer uit gesloopt. Klopte gewoon niet. En anders kreeg ik grafieken die totaal niets zeggen. Elke keer dat ik het resultaat van een nieuwe grafiek of sensor zag geloofde ik het niet nadat ik zelf zocht op het onderwerp. Ik gebruik nu alleen nog wat meetgegevens die uit de X5 interface van de CV-ketel komen en heb ChatGPT wat template-sensoren laten maken voor delta T. Die kan ik dan makkelijker combineren in een normale history-graph met Ta, Tr, Setpoint en kamertemperatuur. Als "bonus" heeft ChatGPT wat sensoren voorgesteld die aangeven wanneer delta T te hoog of te laag zou zijn. Als iemand goed de openingspost doorleest en dat zal vast niet bij een keer doorlezen blijven, dan heb je eigenlijk voldoende aan een grafiek die Ta, Tr, Setpoint en kamertemperatuur over de tijd laat zien om te bepalen of je CV-ketel in HR-bereik zit en je nog wat kunt bijstellen, lijkt me.

[ Voor 6% gewijzigd door D43m0n op 21-01-2026 17:47 ]

• Jan1337
  • Laatst online: 27-01 17:02
D43m0n schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:31:
[...]
dan heb je eigenlijk voldoende aan een grafiek die Ta, Tr, Setpoint en kamertemperatuur over de tijd laat zien om te bepalen of je CV-ketel in HR-bereik zit en je nog wat kunt bijstellen, lijkt me.
Niet alleen om te weten óf je in HR-bereik zit om de ketel te laten condenseren, maar ook in welke gradatie. Hoe lager je Tr, hoe beter een gasketel kan condenseren. De efficiëntie binnen dat HR-bereik loopt alsnog uiteen van zo'n 83 procent bij een Tr van 50 graden tot 97 procent bij een Tr van 23 graden.

• paultje035
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:46
gekke vraag misschien ik heb een hreco36 cw 5 huis 80m2 bouwjaar 1905 isolatie 0,0 (Zijn er mee bezig)

ketel pendelt de hele dag door heb al bijvullen gedaan ontluchten , maar ik gok waterzijdig inregelen de monteur heeft de instellingen cv vermogen van 60 -> 40 gezet nadraaitijd van 1 naar 2 min.

de moduleer start temp (40c)

woonkamer 3 plaats 1m80 radiator word wel warm beneden niet echt.
keuken kleintje word loeiheet (cv toestel ook in de keuken)
boven slaapkamer 1 en 2 beide dubbele radiator worden wel warm maar ook daar de inregeling totaal niet te doen. mijn concrete vraag. zijn er bedrijven hier voor in te huren of is dit weg gooien van mn spaargeld of moet ik een betere ketel inmidels 12,5 jr oud maar pendelen is nu ineens begonnen toen het zo koud werd erg raar papieren erbij van jaren terug homewizard gas meter gem 6-7 m3 per dag waar ik nu 27m3 zit

veranderingen nieuwe gas meter 5 dec
het weer het is kouder dus iets meer lijkt normaal
had een nest v3 ging stuk vv door tado x na 2 dagen eruit wegens storingen nu honeywell round modulation.

ik heb een onderhouds contract die zeggen als we komen dan kost je dat 150 euro zowieso en als het lucht is in de ketel of radiator moet je dat zelf maar oplossen das niet onze taak. dus erg behulpzaam niet.

ik zit een beetje met de handjes in het haar net een tia , dik aan de morfine dus ik kan nu ook zelf niets even maar ik wil wel mn gas omlaag en uitzetten is niet mogelijk ivm kind en vrouw en kitten.

alvast bedankt voor het lezen , tevens excuus voor soms leestekens en zinnen ik gebruik best wat medicijnen en het is erg lastig typen met die rommel op. in idergeval bedankt als er iemand kan meedenken ik ben leeg ik weet het even niet meer. (nb ik denk ook dat ik een te grote ketel heb cw5 voor 80m2) krijg ook regelmatig code 1 op de intergas ketel dwz retour water is te warm (zelfs alles 100% open dan nog)

Met vriendelijke groet, paul

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

paultje035 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 00:36:
gekke vraag misschien ik heb een hreco36 cw 5 huis 80m2 bouwjaar 1905 isolatie 0,0 (Zijn er mee bezig)

ketel pendelt de hele dag door heb al bijvullen gedaan ontluchten , maar ik gok waterzijdig inregelen de monteur heeft de instellingen cv vermogen van 60 -> 40 gezet nadraaitijd van 1 naar 2 min.

boven slaapkamer 1 en 2 beide dubbele radiator worden wel warm maar ook daar de inregeling totaal niet te doen. mijn concrete vraag. zijn er bedrijven hier voor in te huren of is dit weg gooien van mn spaargeld of moet ik een betere ketel inmidels 12,5 jr oud maar pendelen is nu ineens begonnen toen het zo koud werd erg raar papieren erbij van jaren terug homewizard gas meter gem 6-7 m3 per dag waar ik nu 27m3 zit

had een nest v3 ging stuk vv door tado x na 2 dagen eruit wegens storingen nu honeywell round modulation.

ik heb een onderhouds contract die zeggen als we komen dan kost je dat 150 euro zowieso en als het lucht is in de ketel of radiator moet je dat zelf maar oplossen das niet onze taak. dus erg behulpzaam niet.

ik zit een beetje met de handjes in het haar net een tia , dik aan de morfine dus ik kan nu ook zelf niets even maar ik wil wel mn gas omlaag en uitzetten is niet mogelijk ivm kind en vrouw en kitten.

alvast bedankt voor het lezen , tevens excuus voor soms leestekens en zinnen ik gebruik best wat medicijnen en het is erg lastig typen met die rommel op. in idergeval bedankt als er iemand kan meedenken ik ben leeg ik weet het even niet meer. (nb ik denk ook dat ik een te grote ketel heb cw5 voor 80m2) krijg ook regelmatig code 1 op de intergas ketel dwz retour water is te warm (zelfs alles 100% open dan nog)

Dat dik gedrukte zinnetje uit je tekst triggert me nu nog het meest in je verhaal. Hoe lang woon je al in deze woning en wáár komt die waarde van 6 á 7 m3 als historische data dus vandaan? Een spontaan méér-verbruik van 203 pér dag is niet (simpel) te verklaren met alle mogelijk zaken welke je zelf vermeldt aan 'veranderingen' aan je woning. De 2026 Januarie maand is (nog) niet extreem veel anders qua graaddagen dan de zelfde maand gedurende de voorgaande jaren.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Seafarer

Seafarer

XXX

paultje035 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 00:36:

Aan/uit is niet erg als dit nodig is. (Dus niet direct allerlei onzin van internet accepteren) Door dit aan/uit gedrag lijkt het me onwaarschijnlijk dat je van 7 naar 27m³ gaat.
Probeer te controleren of je toch niet iets over het hoofd hebt gezien.

Probeer ook de openings post eens door te lezen. Als je keuken radiator bloedheet wordt en de rest niet dan stroomt hier teveel water door, je hebt dan een soort kortsluiting. Draai de radiator kraan of voetventiel verder dicht totdat je met de hand een verschil voelt tussen aan en afvoer. (controleer een paar keer) de rest van het huis zal nu beter opwarmen en de ketel rustiger stoken.
Vloerverwarming en modulerende thermostaat is ook niet altijd een succes. beter is aan/uit. Heb je een pomp schakelaar die veel te laat inschakelt? (haal hem ertussenuit om te testen)
Overigens hoe lang brand de ketel in minuten en hoe lang niet?

Nogmaals geen paniek met aan/uit.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:44
Dit is mijn eerste winter met vloerverwarming (droogbouw). Alleen nog een radiator in de bijkeuken. Ik ben nog lekker aan het tunen. Waar ik nog steeds niet goed uit ben is wel/geen nachtverlaging. Vooralsnog werkt het bij mij het beste (comfort èn zuinig) met anderhalve graad verlaging. Toch wil ik weer eens wat proberen met een continue temp, in een nieuwe combinatie. Het nieuwe is dat ik voorheen de knop op mijn therminon verdeler dan op 30 graden zette, dat werd te koud. Misschien omdat de verdeler dan bijmengt. Dus -ik ben nu op vakantie- dan wil ik de vermenging naar 0 brengen door het dichtdraaien van het inregelventiel en de ketel zet ik op 30gr. Wat is dan de invloed van de knopthermostaat, niets toch? Moet ik die buitenspel zetten door ‘m 5 graden hoger te zetten ? Of doet ie sowieso niets meer omdat de vermenging dichtgedraaid is?

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:29
Jailhouse schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:22:
Dit is mijn eerste winter met vloerverwarming (droogbouw). Alleen nog een radiator in de bijkeuken. Ik ben nog lekker aan het tunen. Waar ik nog steeds niet goed uit ben is wel/geen nachtverlaging. Vooralsnog werkt het bij mij het beste (comfort èn zuinig) met anderhalve graad verlaging. Toch wil ik weer eens wat proberen met een continue temp, in een nieuwe combinatie. Het nieuwe is dat ik voorheen de knop op mijn therminon verdeler dan op 30 graden zette, dat werd te koud. Misschien omdat de verdeler dan bijmengt. Dus -ik ben nu op vakantie- dan wil ik de vermenging naar 0 brengen door het dichtdraaien van het inregelventiel en de ketel zet ik op 30gr. Wat is dan de invloed van de knopthermostaat, niets toch? Moet ik die buitenspel zetten door ‘m 5 graden hoger te zetten ? Of doet ie sowieso niets meer omdat de vermenging dichtgedraaid is?
Wat voor verdeler heb je precies? Niet alle ventielen geven de optie om circulatie helemaal dicht te zetten en je hebt natuurlijk leidingwerk nodig dat dat aan kan. Je thermostaat knop op de toevoer wordt dan alleen een bescherming mocht je ketel te heet water leveren. Die kun je makkelijk 5c hoger zetten, dan weet je tenminste zeker dat ie niet je toevoer knijpt.

Als ie zijn TA niet haalt dan zou je dat moeten zien op de thermometers op de aanvoer en de retour van je verdeler blok. Wellicht ook even kijken of de flow goed staat afgesteld en de vloer mooi gelijkmatig warm wordt vooral bij verschillende lus lengtes. Moet ik hier ook een keer naar kijken. Ik geloof niet dat de installateur daarop heeft gelet.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:36
Je hebt ruwweg twee type verdelers:
- De hoge temperatuur verdeler wil hoge aanvoertemperatuur en mengt die hoge temperatuur met lage temperatuur uit de vloer. Hier mengt de thermostaatknop tot de ingestelde waarde die de vloer in gaat.
- De lage temperatuur verdeler stuurt de aanvoer direct de vloer in tenzij deze te hoog is, dan sluit de thermostaat de aanvoer en gaat deze terug naar de warmtepomp of ketel.

Analoog komt weer helemaal terug

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:58
Je vergeet de verdeler met pomp en een lage temperatuur ventiel.
Heb zelf hier een Robot verdeler met ltv mogelijkheid. Die heb ik dusdanig getuned dat de ketel er 50 graden water uitgooit (xtreme 30 met minimale aanvoertemp van 45 variërend naar 50 graden toe) en de verdeler laat ik er 40 graden de vloer in van maken. Werkt erg fijn hier. BG vloerverwarming en 1e en 2e etage extra grote radiatoren.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Heel eenvoudig. Nacht verlaging werkt.
MAAR als het opwarmen te agrassief/te snel (te veel vermogen!!!) of met te wenig flow gebeurt (te weinig afgifte )en je ketel rendement gaat achteruit, waardoor je veel te warme rookgassen krijgt dan kan je voordeel als sneeuw voor de zon verdwijnen.

• D43m0n
scofield schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 16:56:
Je vergeet de verdeler met pomp en een lage temperatuur ventiel.
Heb zelf hier een Robot verdeler met ltv mogelijkheid. Die heb ik dusdanig getuned dat de ketel er 50 graden water uitgooit (xtreme 30 met minimale aanvoertemp van 45 variërend naar 50 graden toe) en de verdeler laat ik er 40 graden de vloer in van maken. Werkt erg fijn hier. BG vloerverwarming en 1e en 2e etage extra grote radiatoren.
Welke thermostaat en regeling raadt je hierbij aan? Opentherm of aan/uit en heb je een weersafhankelijke regeling bijvoorbeeld?

• Joch
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13:55
Het is me gelukt om het cv systeem waterzijdig in te regelen met een delta t van 15 graden. Het cv systeem bestaat uit radiatoren en een vloerverwarmingsunit in de badkamer. Alle radiatorkranen zijn voorinstelbaar.

Het enige stukje waar ik nog niets heb kunnen inregelen is de vloerverwarmingsunit voor de badkamer. Dit is een 1 groeps vloerverwarmingsunit.
Nu stel ik de vloerverwarming in op 30 graden wat genoeg is om de badkamer op temperatuur te houden zonder dat het een sauna wordt puur om samen met de handdoekradiator het vocht uit de badkamer te stoken.

Ik heb over het stukje vloerverwarming twee vragen.
De eerste is of de 65 watt pomp voor 1 groep niet te groot is en of het verstandig is deze langzamer te laten draaien door bijvoorbeeld een condensator?
De tweede vraag is of het zin heeft om de hoeveelheid water er naartoe te regelen middels een of wordt dit voldoende gedaan door de thermostaatknop van de verdeler zelf?

Ook pas ik nachtverlaging toe. Dankzij de goede isolatie zakt de temperatuur maximaal 3 graden. En door speedcomforts warmt de woonkamer snel weer op.
Maar omdat de Vaillant Hr pro cw4 niet lager kan moduleren dan 9kw (waar ik het max. vermogen op heb vastgezet) blijft de temperatuur toch oplopen naar max 80 graden (wel pas na 1,5 uur stoken) terwijl de gewenste temperatuur dan nog niet is bereikt (pendelen). Vaak moet de woonkamer dan nog een halve graad warmer worden.
Zijn hier andere mogelijkheden voor behalve dan de max aanvoertemperatuur verder te verhogen? Naast de 3 radiatoren in de woonkamer staat ook de radiator in de hal volledig open. Handdoekradiator op de badkamer staat op 1,5. En die op zolder op 1. Radiatoren in de slaapkamers op vorstbeveiliging.

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:50
Seafarer schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 17:19:
[...]

Heel eenvoudig. Nacht verlaging werkt.
MAAR als het opwarmen te agrassief/te snel (te veel vermogen!!!) of met te wenig flow gebeurt (te weinig afgifte )en je ketel rendement gaat achteruit, waardoor je veel te warme rookgassen krijgt dan kan je voordeel als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Aanvullend, het al dan niet toepassen van nachtverlaging is afhankelijk van de situatie en de doelen die je wilt bereiken.
YouTube: What Exactly is Steady State Heating? (Explained!)
YouTube: Doorstoken in de nacht - goed of slecht idee?
Zo heb ik begin november de thermostaat gezet op 20°.
Vvw en radiatoren zijn volledig ingeregeld obv het warmteverlies van de ruimtes en opengezet zodat de installatie zich gedraagt als een open loop systeem.
Het energieverbruik is nauwelijks hoger met lange runs en het comfort door de woning is toegenomen.
Ketelrendement is 98%.

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:58
D43m0n schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:06:
[...]

Welke thermostaat en regeling raadt je hierbij aan? Opentherm of aan/uit en heb je een weersafhankelijke regeling bijvoorbeeld?
Ik heb een honeywell chronotherm modulation hangen en de middag/avond temp is 20 gr. De nachtverlaging welke draait 's-nachts en ochtend is 19,5 graden. Ik heb de xtreme gewoon als OT draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door scofield op 24-01-2026 16:05 ]

• Jailhouse
Eisbar schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:43:
[...]

Wat voor verdeler heb je precies? Niet alle ventielen geven de optie om circulatie helemaal dicht te zetten en je hebt natuurlijk leidingwerk nodig dat dat aan kan. Je thermostaat knop op de toevoer wordt dan alleen een bescherming mocht je ketel te heet water leveren. Die kun je makkelijk 5c hoger zetten, dan weet je tenminste zeker dat ie niet je toevoer knijpt.

Als ie zijn TA niet haalt dan zou je dat moeten zien op de thermometers op de aanvoer en de retour van je verdeler blok. Wellicht ook even kijken of de flow goed staat afgesteld en de vloer mooi gelijkmatig warm wordt vooral bij verschillende lus lengtes. Moet ik hier ook een keer naar kijken. Ik geloof niet dat de installateur daarop heeft gelet.
Ben weer thuis van vakantie. Het is een therminon baseline Ltv, 8 groepen. De flow moet ik ook nog eens naar kijken, maar dat heeft een andere oorzaak: de droogbouw ligt voor het overgrote deel op houten ondervloer. Maar mijn werkkamer heeft een betonnenvloer, met watergedragen pur eronder. Die werkkamer wordt wat langzamer warm dan de rest. Eens kijken of ik daar de flow kan vergroten.

• Jailhouse
Jailhouse schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 17:31:
[...]

Ben weer thuis van vakantie. Het is een therminon baseline Ltv, 8 groepen. De flow moet ik ook nog eens naar kijken, maar dat heeft een andere oorzaak: de droogbouw ligt voor het overgrote deel op houten ondervloer. Maar mijn werkkamer heeft een betonnenvloer, met watergedragen pur eronder. Die werkkamer wordt wat langzamer warm dan de rest. Eens kijken of ik daar de flow kan vergroten.
Zondag cv tune dag: een heel erge beginners vraag: ik dacht, laat ik die flowmeter eens bekijken. Allemaal staan ze op 3L/min. Ik zou 1 groep graag naar iets meer flow willen hebben. Filmpje 1 zegt dat ik aan het glaasje kan draaien… maar dan draai ik het glaasje los en komen er druppels langsheen. Niet helemaal de bedoeling. Filmpje 2 zegt dat ik de ring moet opendraaien. Zelfde idee natuurlijk, maar die zit vast, krijg het met de hand niet in beweging. Kan ik deze met een steeksleutel een stukje losdraaien of gaat er dan iets mis? Ben altijd bang dat ik het niet meer waterdicht krijg.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Jailhouse schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:24:
[...]

Zondag cv tune dag: een heel erge beginners vraag: ik dacht, laat ik die flowmeter eens bekijken. Allemaal staan ze op 3L/min. Ik zou 1 groep graag naar iets meer flow willen hebben. Filmpje 1 zegt dat ik aan het glaasje kan draaien… maar dan draai ik het glaasje los en komen er druppels langsheen. Niet helemaal de bedoeling. Filmpje 2 zegt dat ik de ring moet opendraaien. Zelfde idee natuurlijk, maar die zit vast, krijg het met de hand niet in beweging. Kan ik deze met een steeksleutel een stukje losdraaien of gaat er dan iets mis? Ben altijd bang dat ik het niet meer waterdicht krijg.
Hollander. ;)

Eerst kapot maken en dan pas de handleiding gaan downloaden.

Die rode ring moet je meestal ietsje omhoog trekken. Uit z'n blokkering.
Daarna kun je er aan draaien.

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:53
nvt

[ Voor 99% gewijzigd door arpeggio op 25-01-2026 12:46 ]

• Marc_Sway
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2Nuuo6EjRD-ws5JvCbc31MK1Tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9cfEtLaNs42qIDITzDBRIeZ.jpg?f=fotoalbum_large

Apart plaatje van vandaag:
- Bovenste lijn is Ta vanuit de ketel
- Tweede lijn is de Retour temp bij de uitgang van een convectorput op begane grond
- Onderste lijn is de Retour temp vlak voordat het de ketel weer in gaat

En nu komt het: om ca 10.30 uur heb ik de Max Ta op de ketel verhoogt van 60C naar 75C!
Twee effecten daarvan: 'zaagtand-gedrag' in de Ta grafiek wordt minder grillig en gemiddeld gaat de keten (OT modulerend) op een hogere Ta waarde draaien dan voor 10.30 uur.

Wat is de verklaring (oorzaak) van het verschil tov toen de Ta Max nog op 60C stond op de ketel?

Tussen 7:45 en 10:30 heb ik -door de scherpe pieken in de grafiek- ook het idee dat er veel brander-starts zijn.
Kan het zijn dat in periode van Ta Max was 60C, dat de ketel door de lage temps buiten vandaag, snel het water probeert op te warmen en dan snel de Ta = 60C bereikt, mogelijk zelfs met een 'overshoot' over de 60C heen, vervolgens daardoor de brander uitzet, en dan na enige tijd als eea weer is afgekoeld, weer de brander opstart (en het hele scenario weer opnieuw begint)?

(in het scenario voor 10:30 bereikt de CV mogelijk niet eens het Setpoint van de kamerthermostaat?)

[ Voor 22% gewijzigd door Marc_Sway op 25-01-2026 13:59 ]

• Jailhouse
Seafarer schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:05:
[...]

Hollander. ;)

Eerst kapot maken en dan pas de handleiding gaan downloaden.

Die rode ring moet je meestal ietsje omhoog trekken. Uit z'n blokkering.
Daarna kun je er aan draaien.
aha, dat haalde ik niet uit de handleiding. Daar lijkt het alsof de rode ring er helemaal af moet, net als in de filmpjes. En nu snap ik het wel: de flowmeters zijn volledig opengedraaid, dus lastig in beweging te krijgen. Gelukt dus, nu maar wat gaan knijpen zodat die ene kamer extra flow krijgt.

[ Voor 6% gewijzigd door Jailhouse op 25-01-2026 14:46 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:36:
[Afbeelding]

Apart plaatje van vandaag:
- Bovenste lijn is Ta vanuit de ketel
- Tweede lijn is de Retour temp bij de uitgang van een convectorput op begane grond
- Onderste lijn is de Retour temp vlak voordat het de ketel weer in gaat

En nu komt het: om ca 10.30 uur heb ik de Max Ta op de ketel verhoogt van 60C naar 75C!
Twee effecten daarvan: 'zaagtand-gedrag' in de Ta grafiek wordt minder grillig en gemiddeld gaat de keten (OT modulerend) op een hogere Ta waarde draaien dan voor 10.30 uur.

Wat is de verklaring (oorzaak) van het verschil tov toen de Ta Max nog op 60C stond op de ketel?

Tussen 7:45 en 10:30 heb ik -door de scherpe pieken in de grafiek- ook het idee dat er veel brander-starts zijn.
Kan het zijn dat in periode van Ta Max was 60C, dat de ketel door de lage temps buiten vandaag, snel het water probeert op te warmen en dan snel de Ta = 60C bereikt, mogelijk zelfs met een 'overshoot' over de 60C heen, vervolgens daardoor de brander uitzet, en dan na enige tijd als eea weer is afgekoeld, weer de brander opstart (en het hele scenario weer opnieuw begint)?

(in het scenario voor 10:30 bereikt de CV mogelijk niet eens het Setpoint van de kamerthermostaat?)
Zomaar wat lukraak geneuzel. ;)
- Waar staat jouw ketel vermogen op? Ik hoop J2 op 30%.
- Waar staat J6 op?
- Waarom heb je nog steeds niet twee heatboosters in die convector putten? Dat is 10 keer eenvoudiger dan die convectors vervangen, wat je in 2023 al voorstelde om te doen?

Iedereen in dit topic ( Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2) heeft zoiets van "had ik dat maar eerder gedaan".
Hoor ik ook een beetje bij, ik had al ventilatoren, maar niet zo'n kastje die ze rustig kan aan sturen. Geweldig.

Edit: Vergeet ik, een gedeelte van jouw vraag wordt beantwoord in de handleiding bij instelling J6.

• D43m0n
D43m0n schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:31:

[...]

Oke, dan lijkt het erop dat mijn T8851M1000 dus vanzelf in lowload gaat ook al staat dat niet expliciet aan volgens het installateursmenu. Ik vraag me af of ik dan wel effect zal merken als ik dat wel zelf expliciet aan zet. Daar kom ik maar op 1 manier achter dus dat zal ik doen O-)
@Seafarer en @dunklefaser om antwoord te geven op het gedrag van de CV-ketel als de lowload modus aangezet wordt op de T8851M1000 thermostaat, heb ik nu mooie plaatjes. Ik had deze lowload modules (instellingscode 24) tot voor kort uit staan, onlangs heb ik die dus aan gezet.

Ter illustratie, ik verwarm deels met de CV-installatie en deels met airco's. Wanneer de buitentemperatuur richting de 7 graden zakt, kunnen de airco's het nog wel redden met verwarmen maar gaat dat erg langzaam. Boven 7 graden buitentemperatuur redden ze het prima. Deze airco's zijn een aantal jaren geleden geplaatst om de zomers koeler door te komen. Verwarmen was geen reden om ze te laten plaatsen.
Wanneer de buitentemperatuur onder de 7 graden zakt, gebruik ik de CV-installatie om 's ochtends de kou uit de woonkamer en keuken te halen en 's avonds voelt dat comfortabeler aan als ie dan 3 uurtjes brandt. Bij die lagere buitentemperaturen kunnen de airco's prima de temperatuur op peil houden. Met vorst of wanneer het mistig is bij 2-3 graden boven nul moeten ze af en toe ontdooien maar het is te doen. Bij meer dan 3 graden vorst zet ik de airco's uit en laat ik de CV-ketel ochtend, middag en avond verwarmen.

De plaatjes hieronder zijn van de ochtend en de avond met en zonder lowload modus actief. In de tussentijd verwarm ik dus met de airco's.

Hieronder een plaatje zonder lowload modus actief in de ochtend. Bij de start van de aanwarmvervroeging kun je duidelijk zien dan de thermostaat rustig aan warmte in het systeem (en huis) brengt. Zo rond 6:40u zie je dat de ruimte op temperatuur is aan het gedrag van de CV-ketel. Daarna zie je steeds korte pieken waar het setpoint heel even naar 75 graden gaat (da's de maximale Ta op de CV-ketel). Dit patroon herhaalt zich ongeveer 6x per uur. Die korte piekjes van het setpoint iets voor 8:00 is het leveren van tapwater:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mx7kD-U82aRijtiWPK-sRiIXGbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/176uh1enSkEWw9MIBukDGZBe.png?f=fotoalbum_large

Hieronder een plaatje met lowload modus actief in de ochtend. Hetzelfde patroon voor aanwarmvervroeging is zichtbaar, maar daarna zijn er minder pieken zichtbaar vanaf 8:40. Waar voorheen ongeveer 6x per uur een piek was tot de maximale Ta van de CV-ketel (75 graden), zijn deze nu afwezig. Het gedrag van de CV-ketel lijkt een stuk rustiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LglaT3GrnF1VKxO_gGmZWAuoW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nbPjjDUA6dand1gmvnqMDybe.png?f=fotoalbum_large

Hieronder een plaatje zonder lowload modus actief in de avond. Er is geen sprake van aanwarmvervroeging omdat de CV-installatie het dan overneemt van de airco's die de temperatuur stabiel hebben gehouden. Een mooi voorbeeld van kortstondig (6x per uur) even wat warmte in de ruimte brengen is duidelijk te zien. Even voor 20:00u wordt tapwater gebruikt (setpoint is 60 graden):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Qv9q4Uf54SSNlYS6u-2VNDVtBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VeqsjSN1xRei828XpVbPHB2w.png?f=fotoalbum_large

Tenslotte een plaatje met actieve lowload modus in de avond. Het setpoint piekt niet meer naar de maximale Ta (75 graden) van de CV-ketel, en komt gedurende de avond amper van de 40 graden af. De piek rond 20:10u was tapwater:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CP6j1Zj5PKweod7Wx8HizT_oJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o5mDqIUMQg1gWqaXxuuhZOtj.png?f=fotoalbum_large

Met lowload modus lijkt het gedrag van de CV-ketel rustiger. De korte pieken van Ta 75 komen niet meer voor. Of dit op den duur zal schelen in het gasverbruik? Ik verwacht dat dit wel meevalt. Qua comfort gevoel valt het denk ik ook wel mee. Ik denk dat het met name gunstiger is voor "slijtage" van de CV-ketel?

• Marc_Sway
Seafarer schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:21:
[...]

Zomaar wat lukraak geneuzel. ;)
- Waar staat jouw ketel vermogen op? Ik hoop J2 op 30%.
- Waar staat J6 op?
- Waarom heb je nog steeds niet twee heatboosters in die convector putten? Dat is 10 keer eenvoudiger dan die convectors vervangen, wat je in 2023 al voorstelde om te doen?

Iedereen in dit topic ( Het grote HeatMeister smart home radiatorbooster-topic #2) heeft zoiets van "had ik dat maar eerder gedaan".
Hoor ik ook een beetje bij, ik had al ventilatoren, maar niet zo'n kastje die ze rustig kan aan sturen. Geweldig.

Edit: Vergeet ik, een gedeelte van jouw vraag wordt beantwoord in de handleiding bij instelling J6.
@Seafarer
Ik ben even gaan kijken op de ketel:

J1 (max Ta): staat op 75C
J2 (max vermogen): op 70% = ca 29kWh voor dit type ketel
J6 (stappen-modulatie): op '1', wat betekent: 6 stappen van elk 5 min om 'bij het aanwarmen van de ketel' van start naar max vermogen (zoals ingesteld bij J2) te gaan

Wat de convectors betreft: wij verbruiken hier in 1 jaar ca 750 - 900kuub, dus was er geen directe reden om ventilatoren ook nog te installeren, al ben ik met je eens dat dat ook beter is qua comfort en mogelijk ook extra gasbesparing. Mogelijk komt t nog >:)

Kan dit beter qua instellingen?

[ Voor 9% gewijzigd door Marc_Sway op 25-01-2026 17:13 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:05:
[...]

@Seafarer
Ik ben even gaan kijken op de ketel:

J1 (max Ta): staat op 75C
J2 (max vermogen): op 70% = ca 29kWh voor dit type ketel
J6 (stappen-modulatie): op '1', wat betekent: 6 stappen van elk 5 min om 'bij het aanwarmen van de ketel' van start naar max vermogen (zoals ingesteld bij J2) te gaan

Wat de convectors betreft: wij verbruiken hier in 1 jaar ca 750 - 900kuub, dus was er geen directe reden om ventilatoren ook nog te installeren, al ben ik met je eens dat dat ook beter is qua comfort en mogelijk ook extra gasbesparing. Mogelijk komt t nog >:)

Kan dit beter qua instellingen?
Zekers.
Waarom loop jij ook met idee dat je bevriest? ;)

Je hebt zelf al geconstateerd dat de ketel veel te groot is. Zet hem dan gewoon op minimaal vermogen. Maar accepteer de eerste dag dat het koud is s'morgens, de thermostaat moet er even aan wennen. Daar kan niets aan verkeerd gaan. Aanvoer temp wel op 75 laten. Die convectoren hebben temperatuur nodig.
Volgende dag weer koud? Dan 20% vermogen erbij.
J6 kan op 1 blijven.

Die ventilatoren gaan niet "mogelijk" gasbesparen, die gaan gewoon gas besparen. Mijn aanvoer temperatuur is continue 10 graden gezakt met een te grootte( 7.7kW min.) prehistorische gasketel.

• Marc_Sway
Seafarer schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:21:
[...]

Zekers.
Waarom loop jij ook met idee dat je bevriest? ;)

Je hebt zelf al geconstateerd dat de ketel veel te groot is. Zet hem dan gewoon op minimaal vermogen. Maar accepteer de eerste dag dat het koud is s'morgens, de thermostaat moet er even aan wennen. Daar kan niets aan verkeerd gaan. Aanvoer temp wel op 75 laten. Die convectoren hebben temperatuur nodig.
Volgende dag weer koud? Dan 20% vermogen erbij.
J6 kan op 1 blijven.

Die ventilatoren gaan niet "mogelijk" gasbesparen, die gaan gewoon gas besparen. Mijn aanvoer temperatuur is continue 10 graden gezakt met een te grootte( 7.7kW min.) prehistorische gasketel.
Veel dank voor snelle reactie en goede suggesties! Ik ga ze meteen implementeren _/-\o_ al zal ik de ´ventilatoren op de convector activiteit' nog even laten liggen om de vrouw des huizes niet op dit moment weer vervelen met ´nog een project er bij´ :)

Nog 1 korte vraag: wat doet precies een buiten-temperatuursensor aan je ketel, regelt dit lineair de (Max) vermogen-setting van je ketel, afhankelijk van de buitentemperatuur? Is het zinvol die ook nog aan de ketel te koppelen?

[ Voor 10% gewijzigd door Marc_Sway op 25-01-2026 19:21 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:10:
[...]

Veel dank voor snelle reactie en goede suggesties! Ik ga ze meteen implementeren _/-\o_ al zal ik de ´ventilatoren op de convector activiteit' nog even laten liggen om de vrouw des huizes niet op dit moment weer vervelen met ´nog een project er bij´ :)

Nog 1 korte vraag: wat doet precies een buiten-temperatuursensor aan je ketel, regelt dit lineair de (Max) vermogen-setting van je ketel, afhankelijk van de buitentemperatuur? Is het zinvol die ook nog aan de ketel te koppelen?
Niet zinvol. Regelt de aanvoer temperatuur. Sterker nog je gasverbruik gaat meestal omhoog. Tenzij je op 400m² woont.
Soms kan ik je echt niet volgen, je weet dat die ketel te groot is. Jammer niets aan te doen. Maar er bestaat geen apparaat die een te groot vermogen klein kan maken. Of toch? Je moet juist je vermogen kleiner maken. Dat kan alleen maar door de ketel met korte stapjes te laten branden. 6 X 5min. branden en 6 X 5min.uit is dus 50% van een uur branden is in jouw geval 9kW X 50%= 4.5 kW. Je moet er maar aan wennen dat je thermostaat z'n best doet op deze (aan/uit) manier om het comfortabel te houden.

Bij mij vandaag met 7,7kW: Sommigen geloven dat er hier met temperatuur geregeld wordt maar die staat op 70. De thermostaat laat de ketel branden tot ongeveer 48 graden. En zet de brander uit. Het is Nefit dus geen harde aan/uit. Continue wordt er bijgesteld. Ietsje langer branden of ietsje langer uitblijven. Je ziet zelfs de aanvoer temperatuur oplopen (1 of 2 graden meer) als de buitentemperatuur zakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pnhnyHgI7OQJf_YReYEYhhvwH0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oaVkgRPmLJprZhZaoJ9TNFvF.jpg?f=fotoalbum_medium

En kijk eens wat er met de retour aan de achterzijde gebeurt. Een 2,4mtr T16 (in de convector put) wordt eerst door de te grootte ketel opgeladen met warmte, de ketel gaat uit en de heatmeister trekt de warmte er weer langzaam uit met de ventilators. Volgende ketel start, dan heb ik een retour temperatuur die eigenlijk bij vloerverwarming hoort. :)

• Seafarer

Seafarer

XXX

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ue0aD-8OMHxFPXVGCjggFtmijgg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPiRXD59WJ4RuXqjh058wkn9.jpg?f=fotoalbum_medium

Opwarmen en oplopende buitentemperatuur. De aanvoer temperatuur wordt geregeld door de brander optijd uit te zetten. De brander aan tijd wordt dus korter.

• Marc_Sway
Veel dank voor de mooie plaatjes en de verdere uitleg, ik kan dat vast gebruiken voor verdere experimenten/tuning van mijn ketel hier.
Mogelijk heeft die ketel een te hoog vermogen, maar die zat er al in toen ik dit huis kocht: werkt overigens uitstekend. Het hele huis had toen ik het kocht nog enkel glas!
Na wat aanpassingen van mijzelf aan de automatische ontluchter en de condensafvoer geen enkele storing in de afgelopen ca 8 jaar. De vermogenrange van deze ketel is voor CV: 13 - 42 kW (CW6 toestel).

Wat ik om 20:00 uur heb gedaan naar aanleiding van je suggesties:
J1 (Ta Max): 70C
J2 (Max vermogen): 45%

Eens kijken nu hoe dat gaat mbt de Ta (CV outlet), Supply & Retour temp van de convectors (op de begane grond) en het aantal brander-starts per uur.

Ik zit er aan te denken om de ketel te vervangen (nu 17 jaar) door een Intergas, die sowieso een lager Min vermogen heeft.

Kan jij trouwens op jouw Nefit ook een Min Ta instellen, waar die nooit onder komt? Dit om convectors altijd met een temp hoger dan 'X' te voeden?

Klopt het ook dat jouw ketel iets van 2 a 3 burner runs doet per uur (met de huidige buiten-temp, etc)? Bij mij zijn dat er nu ca 8.

[ Voor 23% gewijzigd door Marc_Sway op 25-01-2026 21:18 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:58:
Veel dank voor de mooie plaatjes en de verdere uitleg, ik kan dat vast gebruiken voor verdere experimenten/tuning van mijn ketel hier.
Mogelijk heeft die ketel een te hoog vermogen, maar die zat er al in toen ik dit huis kocht: werkt overigens uitstekend. Het hele huis had toen ik het kocht nog enkel glas!
Na wat aanpassingen van mijzelf aan de automatische ontluchter en de condensafvoer geen enkele storing in de afgelopen ca 8 jaar. De vermogenrange van deze ketel is voor CV: 13 - 42 kW (CW6 toestel).
Oeps ik had begrepen dat je minimum 9.9kW was en dan is 13 heel veel als je gemiddeld Nederlands woont.
Wat ik om 20:00 uur heb gedaan naar aanleiding van je suggesties:
J1 (Ta Max): 70C
J2 (Max vermogen): 45%
Dus toch bevriezings angst. ;) 45% is 19kW daar kun je 3 tussen woningen mee warm houden.
Eens kijken nu hoe dat gaat mbt de Ta (CV outlet), Supply & Retour temp van de convectors (op de begane grond) en het aantal brander-starts per uur.

Ik zit er aan te denken om de ketel te vervangen (nu 17 jaar) door een Intergas, die sowieso een lager Min vermogen heeft.

Kan jij trouwens op jouw Nefit ook een Min Ta instellen, waar die nooit onder komt? Dit om convectors altijd met een temp hoger dan 'X' te voeden?
nee een ondergrens is niet in te stellen. Moduline 400 en ketel is pas 28 jaar oud.
Klopt het ook dat jouw ketel iets van 2 a 3 burner runs doet per uur (met de huidige buiten-temp, etc)? Bij mij zijn dat er nu ca 8.
In 240min. 9 starts = 26,6min. tussen een start.
8x starts bij jouw, ik zou toch echt dat vermogen eens op echt minimaal zetten. En maak dan weer zo'n mooi grafiekje om het verschil te zien.

• Marc_Sway
Veel dank voor weer de snelle reactie :-)
Ik ga de ketel van mij op 30% van t max vermogen zetten morgen.

Deze ketel hangt hier al 17 jaar, na mijn mods ca 8 jaar geleden aan de condensafvoer en de auto-ontluchter en 10 jaar geleden de ventilator vervangen, nooit storingen gehad.
Dat valt mij alles mee van een ketel die in de winter zomaar 7-10 per uur de burner start!!

Wat ik wel wat meer en meer hoor de laatste 2 jaar, is de pomp. Ik denk dat die lagers z'n langste tijd wel zo'n beetje gehad hebben.
Vandaar dat er hier een nieuwe Intergas ketel komt na de koudste periode

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:53
Marc_Sway schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:35:
...
Vandaar dat er hier een nieuwe Intergas ketel komt na de koudste periode
Bij een Intergas ketel kun je wel de minimale Ta instellen, maar alleen in combinatie met een OpenTherm thermostaat.
Op de ketel is een instelling om het modulatiebereik van een OT-thermostaat te beperken tussen een minimale gevraagde temperatuur en de max aanvoertemperatuur van de ketel.

• elektriekert
  • Laatst online: 20:48
Seafarer schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:18:

nee een ondergrens is niet in te stellen. Moduline 400 en ketel is pas 28 jaar oud.
:7

• Seafarer

Seafarer

XXX

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:24
D43m0n schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:46:
[...]

@Seafarer en @dunklefaser om antwoord te geven op het gedrag van de CV-ketel als de lowload modus aangezet wordt op de T8851M1000 thermostaat, heb ik nu mooie plaatjes. Ik had deze lowload modules (instellingscode 24) tot voor kort uit staan, onlangs heb ik die dus aan gezet.

Ter illustratie, ik verwarm deels met de CV-installatie en deels met airco's. Wanneer de buitentemperatuur richting de 7 graden zakt, kunnen de airco's het nog wel redden met verwarmen maar gaat dat erg langzaam. Boven 7 graden buitentemperatuur redden ze het prima. Deze airco's zijn een aantal jaren geleden geplaatst om de zomers koeler door te komen. Verwarmen was geen reden om ze te laten plaatsen.
Wanneer de buitentemperatuur onder de 7 graden zakt, gebruik ik de CV-installatie om 's ochtends de kou uit de woonkamer en keuken te halen en 's avonds voelt dat comfortabeler aan als ie dan 3 uurtjes brandt. Bij die lagere buitentemperaturen kunnen de airco's prima de temperatuur op peil houden. Met vorst of wanneer het mistig is bij 2-3 graden boven nul moeten ze af en toe ontdooien maar het is te doen. Bij meer dan 3 graden vorst zet ik de airco's uit en laat ik de CV-ketel ochtend, middag en avond verwarmen.

De plaatjes hieronder zijn van de ochtend en de avond met en zonder lowload modus actief. In de tussentijd verwarm ik dus met de airco's.

Hieronder een plaatje zonder lowload modus actief in de ochtend. Bij de start van de aanwarmvervroeging kun je duidelijk zien dan de thermostaat rustig aan warmte in het systeem (en huis) brengt. Zo rond 6:40u zie je dat de ruimte op temperatuur is aan het gedrag van de CV-ketel. Daarna zie je steeds korte pieken waar het setpoint heel even naar 75 graden gaat (da's de maximale Ta op de CV-ketel). Dit patroon herhaalt zich ongeveer 6x per uur. Die korte piekjes van het setpoint iets voor 8:00 is het leveren van tapwater:

[Afbeelding]

Hieronder een plaatje met lowload modus actief in de ochtend. Hetzelfde patroon voor aanwarmvervroeging is zichtbaar, maar daarna zijn er minder pieken zichtbaar vanaf 8:40. Waar voorheen ongeveer 6x per uur een piek was tot de maximale Ta van de CV-ketel (75 graden), zijn deze nu afwezig. Het gedrag van de CV-ketel lijkt een stuk rustiger.

[Afbeelding]

Hieronder een plaatje zonder lowload modus actief in de avond. Er is geen sprake van aanwarmvervroeging omdat de CV-installatie het dan overneemt van de airco's die de temperatuur stabiel hebben gehouden. Een mooi voorbeeld van kortstondig (6x per uur) even wat warmte in de ruimte brengen is duidelijk te zien. Even voor 20:00u wordt tapwater gebruikt (setpoint is 60 graden):

[Afbeelding]

Tenslotte een plaatje met actieve lowload modus in de avond. Het setpoint piekt niet meer naar de maximale Ta (75 graden) van de CV-ketel, en komt gedurende de avond amper van de 40 graden af. De piek rond 20:10u was tapwater:

[Afbeelding]

Met lowload modus lijkt het gedrag van de CV-ketel rustiger. De korte pieken van Ta 75 komen niet meer voor. Of dit op den duur zal schelen in het gasverbruik? Ik verwacht dat dit wel meevalt. Qua comfort gevoel valt het denk ik ook wel mee. Ik denk dat het met name gunstiger is voor "slijtage" van de CV-ketel?
met low load heb je toch 6 x per uur even aanwarming. Zonder low load ??

• Marc_Sway
arpeggio schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:45:
[...]

Bij een Intergas ketel kun je wel de minimale Ta instellen, maar alleen in combinatie met een OpenTherm thermostaat.
Op de ketel is een instelling om het modulatiebereik van een OT-thermostaat te beperken tussen een minimale gevraagde temperatuur en de max aanvoertemperatuur van de ketel.
@arpeggio Veel dank, goed om te weten!

Ik heb hier geen vloerverwarming, maar wel convectors + radiatoren. Als je op een Intergas ketel een Min-Max range kan instellen voor de Ta in combinatie met een OT Thermostaat, is dat een erg mooie feature.

Wat ik graag ook zou willen hebben, maar wat waarschijnlijk niet mogelijk is, is de feature om het Max vermogen (voor CW water) op je ketel automatisch te kunnen instellen als lineaire functie van de buitentemperatuur. Bijv. als het -10C buiten is, dat Max vermogen dan 80% is, en als het buiten bijv. +10C is, dat het Max vermogen dan op de ketel op 30% wordt gezet.
En dan voor alle buiten-temp waarden daartussen, een lineair verband tussen deze 2 uiterste punten van de lijn.

Maar ik weet niet of er CV ketels zijn waarbij je (remote) dat Max vermogen kan instellen met een stuursignaal of de OT Bus. Eerder had ik begrepen dat het OT protocol dat ook niet toestaat (maar ik kan het mis hebben).

Ik neem aan dat dit niet te realiseren is met de low load feature die moderne ketels hebben, dat heeft denk ik geen feature om ook te regelen met een buiten-temp sensor.

De kamerthermostaat pakt dan de overige regeling (met OT) op als functie van de Delta T tussen gemeten kamer-temp op dat moment, vergeleken met de gewenste temperatuur in de ruimte.

[ Voor 13% gewijzigd door Marc_Sway op 26-01-2026 06:36 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op maandag 26 januari 2026 @ 06:23:
[...]

@arpeggio Veel dank, goed om te weten!

Ik neem aan dat dit niet te realiseren is met de low load feature die moderne ketels hebben, dat heeft denk ik geen feature om ook te regelen met een buiten-temp sensor.
De ketel heeft niet zoveel, die volgt de themostaat. Deze thermostaat gaat in Low load.
De kamerthermostaat pakt dan de overige regeling (met OT) op als functie van de Delta T tussen gemeten kamer-temp op dat moment, vergeleken met de gewenste temperatuur in de ruimte.

• Marc_Sway
Seafarer schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:47:
[...]
De ketel heeft niet zoveel, die volgt de themostaat. Deze thermostaat gaat in Low load.

[...]
Is het niet zo dat een ketel naar low load gaat als de kamerthermostaat een ruimte-temp meet die steeds dichter naar de ingestelde (target) temp gaat die je op thermostaat is gezet voor die ruimte?

• Marc_Sway
Seafarer schreef op zondag 25 januari 2026 @ 22:18:
[...]
Oeps ik had begrepen dat je minimum 9.9kW was en dan is 13 heel veel als je gemiddeld Nederlands woont.

[...]
Dus toch bevriezings angst. ;) 45% is 19kW daar kun je 3 tussen woningen mee warm houden.

[...]

[...]

In 240min. 9 starts = 26,6min. tussen een start.
8x starts bij jouw, ik zou toch echt dat vermogen eens op echt minimaal zetten. En maak dan weer zo'n mooi grafiekje om het verschil te zien.
@Seafarer Nieuw plaatje van vandaag, met Max vermogen op 45%! Iets na half 5 thuis de CV hoger gezet.
Stookgedrag al een stuk beter :)

Morgen ga ik t ook proberen met Max vermogen op 30%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0dMLQBaO162E7tVcncU4zYQF5WI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNXrpozVEZgrq3k7x4OynjXm.jpg?f=fotoalbum_large

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op maandag 26 januari 2026 @ 16:39:
[...]

Is het niet zo dat een ketel naar low load gaat als de kamerthermostaat een ruimte-temp meet die steeds dichter naar de ingestelde (target) temp gaat die je op thermostaat is gezet voor die ruimte?
Je hebt maar 1 kaptein op een schip. :) En die heet "Thermostaat". De thermostaat bepaalt alles.

Maar : Als de thermostaat 60 graden water vraagt en de ketel maakt dit met 35kW dan zit je heel erg snel aan en over die temperatuur, en als de eigenaar van de ketel ook nog eens het cv water begrenst op 65 graden dan schiet de water temperatuur over die 65 graden instelling en op dat moment pleegt de ketel muiterij.
Hij gaat uit.

Heel veel ketels gaan dan over op een antipendel tijdsgestuurd programma, alles wat de Thermostaat blijft vragen, daar wordt 5 of 10 min. niet op gereageerd. En de ketel gaat pas weer aan (mits de Kapitein die 60 graden blijft vragen) als de temperatuur daar flink onder is gezakt. Het lijkt dan dat de ketel een soort low load doet maar hij loopt gewoon tegen een begrenzing aan. De ketel heeft er ook geen flauw benul van hoe lang hij dit aan/uit spelletje moet volhouden. Dat bepaalt de Thermostaat.

Vandaar vermogen naar beneden (Maserati met baksteen onder het gaspedaal) en een tikkie terug als dit te weinig is en het huis warmt niet op.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:09:
[...]

@Seafarer Nieuw plaatje van vandaag, met Max vermogen op 45%! Iets na half 5 thuis de CV hoger gezet.
Stookgedrag al een stuk beter :)

Morgen ga ik t ook proberen met Max vermogen op 30%

[Afbeelding]
Met weer een plaatje. Dat maakt zaken veel duidelijker. :)

• Marc_Sway
Seafarer schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:21:
[...]

Je hebt maar 1 kaptein op een schip. :) En die heet "Thermostaat". De thermostaat bepaalt alles.

Maar : Als de thermostaat 60 graden water vraagt en de ketel maakt dit met 35kW dan zit je heel erg snel aan en over die temperatuur, en als de eigenaar van de ketel ook nog eens het cv water begrenst op 65 graden dan schiet de water temperatuur over die 65 graden instelling en op dat moment pleegt de ketel muiterij.
Hij gaat uit.

Heel veel ketels gaan dan over op een antipendel tijdsgestuurd programma, alles wat de Thermostaat blijft vragen, daar wordt 5 of 10 min. niet op gereageerd. En de ketel gaat pas weer aan (mits de Kapitein die 60 graden blijft vragen) als de temperatuur daar flink onder is gezakt. Het lijkt dan dat de ketel een soort low load doet maar hij loopt gewoon tegen een begrenzing aan. De ketel heeft er ook geen flauw benul van hoe lang hij dit aan/uit spelletje moet volhouden. Dat bepaalt de Thermostaat.

Vandaar vermogen naar beneden (Maserati met baksteen onder het gaspedaal) en een tikkie terug als dit te weinig is en het huis warmt niet op.
Ja, veel dank opnieuw. Dit verklaart veel (naast dat mijn ketel destijds teveel over-gedimensioneerd is, toen het werd geïnstalleerd tijdens vorige eigenaar huis): mijn CV ketel heeft geen low load feature 8)7

Ook een 'antipendel tijdsgestuurd programma' kent mijn ketel niet.
Dit is een Itho Klimax2 van ca 17 jaar oud.

Er gaat hier over niet al te lange tijd een nieuwe Intergas komen, die heeft waarschijnlijk wel al die features aan boord :*)

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:19:
[...]

Er gaat hier over niet al te lange tijd een nieuwe Intergas komen, die heeft waarschijnlijk wel al die features aan boord :*)
Ook die volgt gewoon de bevelen van de Kapitein. 8)

• Marc_Sway
Klopt, maar er is geen:
Low load feature en ook geen
antipendel tijdsgestuurd programma hier met de Klimax2 ketel

Vandaar mijn idee om te denken aan een mogelijkheid om je Max vermogen setting van je ketel linear te koppelen aan de temperatuur die je buiten meet met een sensor.

Echter, ik heb nog van niemand gelezen die dit in de praktijk heeft kunnen realiseren

Dit idee is dus iets anders dan een weersafhankelijke regeling die met de buitentemp sensor de Ta manipuleert

[ Voor 13% gewijzigd door Marc_Sway op 26-01-2026 19:53 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:51:
Klopt, maar er is geen:
Low load feature en ook geen
antipendel tijdsgestuurd programma hier met de Klimax2 ketel

Vandaar mijn idee om te denken aan een mogelijkheid om je Max vermogen setting van je ketel linear te koppelen aan de temperatuur die je buiten meet met een sensor.

Echter, ik heb nog van niemand gelezen die dit in de praktijk heeft kunnen realiseren
Misschien is dat niet nodig?

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-01 22:43
Nogmaals de ketel heeft deze feature NIET, de thermostaat bezit deze feature.
Oftewel koop een thermostaat die lowload heeft en ook jou itho ketel zal in lowload gaan draaien.

• Marc_Sway
Kees85 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:53:
Nogmaals de ketel heeft deze feature NIET, de thermostaat bezit deze feature.
Oftewel koop een thermostaat die lowload heeft en ook jou itho ketel zal in lowload gaan draaien.
OK, goed advies, ik ga dit checken op mijn thermostaat!

• Marc_Sway
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkkNZQqclGUJjz2lOBZwCbNQMqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHYM87ff2mmAcXAD7vlm3rT6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZlTvNYyGi92xleSrnd5C_UX-ew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbqQYV0ShPsUgZAwufjlhYtd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb even AI er op losgelaten! :-)
Mijn thermostaat staat er helaas niet tussen

Het staat hier mooi beschreven: het gaat naar On-Off control met een berekende interval

Moet dan niet de nadraai-tijd van de pomp naar iets van 10 min (om het water te blijven rondpompen tot de volgende burner-start begint)? Of is dat waste van electriciteit (voor de pomp)?

[ Voor 24% gewijzigd door Marc_Sway op 26-01-2026 20:35 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Marc_Sway

Ik heb even snel terug gebladerd hier en zo te lezen maak je gebruik van radiatoren in convectorputten? Heb je daar toevallig ook nog extra pompen voor in gebruik welke je eventueel middels pompschakelaars kunt 'remmen' (lees: aan/uit schakelen op basis van de aanvoertemperatuur vanuit je ITHO CV Ketel)?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Marc_Sway
Will_M schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 00:29:
@Marc_Sway

Ik heb even snel terug gebladerd hier en zo te lezen maak je gebruik van radiatoren in convectorputten? Heb je daar toevallig ook nog extra pompen voor in gebruik welke je eventueel middels pompschakelaars kunt 'remmen' (lees: aan/uit schakelen op basis van de aanvoertemperatuur vanuit je ITHO CV Ketel)?
@Will_M Ik heb in de convectorputten gewone convectors met lamellen. Extra pompen heb ik niet, alles wordt gevoed door de centrale pomp van de CV. De convectors staan altijd volledig open, al zitten er normale radiatorventielen voor en voetventielen (ook volledig open). Ik heb wel eens gedacht om er Eclipsen aan de ingang te zetten.

• Marc_Sway
De beperkingen die ik eigenlijk hier heb zijn:
  • Ketel over-gedimensioneerd: ca 42 kW Max vermogen (was sized toen die hele huis nog maar enkelglas had)
  • Min nominaal vermogen van deze (2007) Itho ketel is ca 9.5 kW
  • Geen low load feature in de kamerthermostaat
Dat leidt in de praktijk tot relatief veel korte burner-runs per uur :N (7-10)

Ik heb t Max vermogen op 30% gezet vanochtend en ga zien wat dit oplevert. Ta Max staat op 70C.

[ Voor 34% gewijzigd door Marc_Sway op 27-01-2026 06:20 ]

• Marc_Sway
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nkr5qo3Bl8eT2QN5BX-mRAhvGT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EzzTACgqqSArI8Mhl2YrkWmX.jpg?f=fotoalbum_large

Ca 15 uur komt hier iemand thuis en start de CV op (van praktisch koude start). Lekker verloop dit...
Het Max vermogen staat nog steeds op 30%, Veroorzaker van deze rare grafieken?

[ Voor 17% gewijzigd door Marc_Sway op 27-01-2026 16:56 ]

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:20
Marc_Sway schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:48:
[Afbeelding]

Ca 15 uur komt hier iemand thuis en start de CV op (van praktisch koude start). Lekker verloop dit...
De meeste belangrijke grafiek heb je niet gedeeld ...wat is nu de temperatuur in de ruimte? En wat is de WAF waarde op dit moment van de verwarming?

• D43m0n
Marc_Sway schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:48:
[Afbeelding]

Wanneer heb je het maximale vermogen van je CV-ketel op 30% gezet? Heb je daarna (via je thermostaat) al een warmtevraag gehad? Ik kan me voorstellen dat je thermostaat rond 15:00 uitging van het vorige maximaal ingestelde vermogen en dat nog niet heeft "geleerd"?

Wat zegt trouwens die onderste grafiek (Actueel (220V) vermogen CV)? Is dat een vermogensgrafiek in Watt van je CV-ketel? Levert die vanaf +/- 15:00 105W aan vermogen?

• Marc_Sway
D43m0n schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:03:
[...]

Wanneer heb je het maximale vermogen van je CV-ketel op 30% gezet?
Dat was om ca 6 uur vanochtend. Na de ochtend was iedereen weg hier en is de CV weer aan gezet om ca 15 uur.
[...]

Wat zegt trouwens die onderste grafiek (Actueel (220V) vermogen CV)? Is dat een vermogensgrafiek in Watt van je CV-ketel? Levert die vanaf +/- 15:00 105W aan vermogen?
[/quote]

Dat is het elektrisch vermogenverbruik (wanneer de pomp/ventilator draait).

• Marc_Sway
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZa2esI79YJj0ndHK3iy0i9knSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zm29PyxAM9O1qaQEWgAiowdp.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wat AI er van zegt (voor velen hier al bekend op t forum)

• D43m0n
Marc_Sway schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:30:
[...]

Dat was om ca 6 uur vanochtend. Na de ochtend was iedereen weg hier en is de CV weer aan gezet om ca 15 uur.
[...]

[/quote]

Dat is het elektrisch vermogenverbruik (wanneer de pomp/ventilator draait).
Oké, dan is dit tijdstip (rond 15:00) het eerste moment dat je thermostaat “ontdekt” heeft dat je CV-ketel minder vermogen levert? Laat hem gewoon lopen nu en kijk hoe de CV-ketel zich morgen gedraagt.

Hoe ervaar je de temperatuur vanaf 15:00 tot “nu”?

Als je vandaag geen koude klachten hebt is dat iets om te vergelijken met morgen als je thermostaat zich aangepast heeft aan het lagere vermogen van je CV-ketel. Misschien zie je morgen een ander gedrag van je ketel, iets dat meer past bij wat je zou verwachten. Als dat morgen inderdaad zo is en je hebt morgen ook geen koude klachten, zou je het maximale vermogen van je CV-ketel nog verder kunnen verlagen en dan weer een dag wachten en ervaren hoe dat voelt in ruimte temperatuur. Ik zou wel steeds 1 aanpassing doen (en altijd noteren) en een dag wachten, ervaren eigenlijk, wat het effect is.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsurGODp9gbjINrrQsPazUPaP_c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/19pS8qjLvGPTol5CWLqcjCrP.jpg?f=user_large

Totdat iemand het nodig vond om het ketel water om 18.00hrs. naar 45° te zetten. Gelijk een zaagtand.

Benieuwd hoe het met @Marc_Sway z'n zaagtand is. :)

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Seafarer Interessant plaatje - zoiets heb ik nooit gezien en mijn plofketel (8 kW b.w. minimum) was begrensd op 40°C - uitschakelen bij 45 °C - maar deze temperatuur bereikte de aanvoer nooit.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:06:
@Seafarer Interessant plaatje - zoiets heb ik nooit gezien en mijn plofketel (8 kW b.w. minimum) was begrensd op 40°C - uitschakelen bij 45 °C - maar deze temperatuur bereikte de aanvoer nooit.
Dit is met 420ltr/uur, bij jouw zal het algauw de helft meer zijn geweest. Ik wilde even laten zien wat de gevolgen zijn om zomaar de aanvoer temperatuur te verlagen waarbij ik direct 12 starts per uur krijg.

Omdat aanvoer temperatuur verlaging nog steeds als goede oplossing wordt gezien om direct energie te besparen. Maar dat kan echt niet zonder de flow flink te verhogen.
Maar dat wist je al. It is the flow to go. :)

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Seafarer schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:45:
[...]

Dit is met 420ltr/uur, bij jouw zal het algauw de helft meer zijn geweest. Ik wilde even laten zien wat de gevolgen zijn om zomaar de aanvoer temperatuur te verlagen waarbij ik direct 12 starts per uur krijg.

Omdat aanvoer temperatuur verlaging nog steeds als goede oplossing wordt gezien om direct energie te besparen. Maar dat kan echt niet zonder de flow flink te verhogen.
Maar dat wist je al. It is the flow to go. :)
De gevolgen zijn 12 starts - is dit misschien dan een "p........e" ketel?
Energie bespaart het wel, maar of het ook overal warm wordt?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 00:04:
[...]

De gevolgen zijn 12 starts - is dit misschien dan een "p........e" ketel?
Een moderne ketel zou dit ook doen. Begrenst is begrenst. De thermostaat blijft vragen. (met meer flow hadden het minder starts geweest)
Energie bespaart het wel, maar of het ook overal warm wordt?
Met 12 starts betwijfel ik of het bespaart. De vlam moet zich 12 keer opbouwen tegen 2 keer per uur. Het blijft warm. Ik heb niet de bovenverdieping gecontroleerd, dat kan wel eens wat krap zijn met die T10 en T11.

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 29-01-2026 00:37 ]

• D43m0n
Ik ben de afgelopen weken aan het lezen om de concepten te begrijpen en ik denk een eind te komen, maar wil graag wat spiegelen, hopelijk leg ik het begrijpelijk uit.

Binnenkort wordt er in de volledige benedenverdieping vloerverwarming ingefreesd (75m2). Deze zal als hoofdverwarming gaan dienen waarbij de radiatoren verdwijnen. In de garage, op de 1e verdieping en op zolder hangen radiatoren.

De vloerverwarming wordt met 10 groepen gelegd, afstand tussen de leidingen 10 cm zodat deze later ook geschikt is voor een warmtepomp. De verdeler die er komt is geschikt te maken voor een warmtepomp. Er wordt ook een bypass geplaatst omdat er ook radiatoren in gebruik zullen blijven.

De overige radiatoren wil ik vanaf nu goed waterzijdig in gaan regelen. Ik zou 't kunnen doen zoals ik dat eerder in 2022 gedaan heb via de onderblokken meer dicht/open zetten op basis van delta T maar ik krijg daarbij nog best wat verschillen. Met dynamisch inregelbare radiatorkranen zoals de Heimeier Eclipse is dat eenvoudig te doen met de Hytools-app. Ik wil het dan ook gewoon goed doen voor alle overige radiatoren, ook al gebruik ik op 2 slaapkamers en de badkamer deze radiatoren vrij wisselend, meer niet dan wel. Op 2 andere kamers wordt regelmatig thuis gewerkt dus dan zal op die momenten de radiatorkraan open gedraaid worden. Oftewel, er zal regelmatig een grotere en kleinere afgifte zitten in het systeem. Daarom denk ik aan dynamisch inregelbare radiatorkranen met een thermostaatknop. En omdat we dan toch bezig zijn; dan maar op alle radiatoren gelijk alles maar goed doen want het plan is nog zeker 25 tot 30 jaar in dit huis te blijven wonen.

Nou komt mijn twijfel; ik lees her en der dat de combinatie van vloerverwarming, dynamisch inregelbare radiatorkranen een een modulerende pomp in de CV-ketel wel eens voor problemen kunnen zorgen. Ik heb een Intergas HRE 36/30A uit 2019 en deze moduleert zowel het vermogen als de pomp.
Die geschetste problemen worden dan wel eens omschreven als "twee kapiteins op één schip" die allebei invloed uitoefenen op de flow in het systeem. Er zijn installateurs die daarom liever statisch inregelbare radiatorkranen gebruiken en de CV-ketel een marge geven voor de pomp om te moduleren.

Als ik de uitleg over bijvoorbeeld de Eclipse mag geloven, is het een eenvoudige manier om de CV-installatie optimaal waterzijdig in te regelen en daarmee ook hydraulisch "stabiel" te houden ook al worden er radiatoren open of dicht gedraaid en sluit een vvw-verdeler zich. Maar ik kan me voorstellen dat CV-ketels met modulerende pompen die de flow willen verhogen als er meer weerstand gedetecteerd wordt, dat die dynamische kranen dat dan compenseren waardoor de CV-ketel z'n warmte niet kwijt kan en daardoor gaat pendelen. Is dit dan een geschetst probleem waardoor sommige installateurs liever één kapitein op 't schip hebben?

Overigens is mijn idee achter die dynamisch inregelbare radiatorkranen plaatsen is dat bij verlaging van de aanvoertemperatuur op de CV-ketel, ik dat in kan voeren in de Hytools-app en die geeft dan de nieuwe instelling (benodigde flow) van de radiatorkraan weer. En weer later als de CV-ketel vervangen wordt door een warmtepomp, kan ik datzelfde opnieuw toepassen en dan bijvoorbeeld boosters toepassen of LTV-radiatoren ophangen waar nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door D43m0n op 29-01-2026 20:22 ]

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12:38
Wij hebben beneden last van een thermostaatkraan op de vvw unit die suist. Nu las ik dat als ik de pompsnelheid verlaag ik dit kan verminderen. Welke instelling op de intergas hre is ook alweer voor de pompsnelheid? Kan het zo 123 niet terugvinden in de handleiding bij parameters.

• Marc_Sway
Seafarer schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 00:36:
[...]
Een moderne ketel zou dit ook doen. Begrenst is begrenst. De thermostaat blijft vragen. (met meer flow hadden het minder starts geweest)

[...]

Met 12 starts betwijfel ik of het bespaart. De vlam moet zich 12 keer opbouwen tegen 2 keer per uur. Het blijft warm. Ik heb niet de bovenverdieping gecontroleerd, dat kan wel eens wat krap zijn met die T10 en T11.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOPrX30a_yeKNGEQmpk6MMWhexk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6rxHUJA9YzDkuEx6Axv2hg1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qehGCoR4I-3AyxycOIVenstK3CI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCCznOwEl1pQx7AFzRW5uFM9.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn huis is jaren '30, wel dubbelglas en dakisolatie, maar niet perfect geïsoleerd, dus we gebruiken ook nacht-verlaging (om het overall gasverbruik wat te temperen). Hier ook geen vloerverwarming, wel convectors.

Wat ik hier eigenlijk wil hebben, is dat je het Max (CV water) Vermogen van de ketel (dus niet de Ta, die hier standaard op 70C staat) lineair kan instellen afhankelijk van de buitentemperatuur, vanwege de nacht-verlaging en het feit dat dit huis niet perfect geïsoleerd is. Dus bijv. 70% als het buiten -10C is en 30% als het buiten +10C is. En daartussen een lineaire vermogensinstelling afh. van de buiten-temp.

AI geeft aan dat de consument dit soort dingen niet kan doen (op afstand het Max vermogen instellen), maar dat die met de (Remote) installateur service tools van bepaalde CV merken dit waarschijnlijk wel kan. En dat is wat ik eigenlijk zelf ook wil kunnen doen.

• Marc_Sway
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-hwszxOxlMoOW1GJe6pad7FrrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nr7lVFkWkgEQzI6VE9qle5Bb.jpg?f=fotoalbum_large

En AI geeft ook nog even aan waarom Honeywell (met hun thermostaat-oplossingen) dit niet kan

• Lawrentz
Gaan we dit draadje vullen met antwoorden uit AI?
Als je 10x een vraag aan AI stelt is de kans groot dat je 10x een ander antwoord terugkrijgt.

En plaats dan ook de disclaimer.
[ AI-reacties kunnen fouten bevatten. Meer informatie ]

• Jailhouse
Eens met de hoeveelheid AI-waarheden, als je je beperkt tot je eigen conclusie leest dat veel makkelijker. Dat gezegd hebbende. Ik heb ook wel de behoefte om een eigen stooklijn op mijn nefit los te laten. Inmiddels heb ik deze situatie geaccepteerd. En spaar ik voor een WP.

• Eisbar
D43m0n schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:03:
Ik ben de afgelopen weken aan het lezen om de concepten te begrijpen en ik denk een eind te komen, maar wil graag wat spiegelen, hopelijk leg ik het begrijpelijk uit.

Binnenkort wordt er in de volledige benedenverdieping vloerverwarming ingefreesd (75m2). Deze zal als hoofdverwarming gaan dienen waarbij de radiatoren verdwijnen. In de garage, op de 1e verdieping en op zolder hangen radiatoren.

De vloerverwarming wordt met 10 groepen gelegd, afstand tussen de leidingen 10 cm zodat deze later ook geschikt is voor een warmtepomp. De verdeler die er komt is geschikt te maken voor een warmtepomp. Er wordt ook een bypass geplaatst omdat er ook radiatoren in gebruik zullen blijven.

De overige radiatoren wil ik vanaf nu goed waterzijdig in gaan regelen. Ik zou 't kunnen doen zoals ik dat eerder in 2022 gedaan heb via de onderblokken meer dicht/open zetten op basis van delta T maar ik krijg daarbij nog best wat verschillen. Met dynamisch inregelbare radiatorkranen zoals de Heimeier Eclipse is dat eenvoudig te doen met de Hytools-app. Ik wil het dan ook gewoon goed doen voor alle overige radiatoren, ook al gebruik ik op 2 slaapkamers en de badkamer deze radiatoren vrij wisselend, meer niet dan wel. Op 2 andere kamers wordt regelmatig thuis gewerkt dus dan zal op die momenten de radiatorkraan open gedraaid worden. Oftewel, er zal regelmatig een grotere en kleinere afgifte zitten in het systeem. Daarom denk ik aan dynamisch inregelbare radiatorkranen met een thermostaatknop. En omdat we dan toch bezig zijn; dan maar op alle radiatoren gelijk alles maar goed doen want het plan is nog zeker 25 tot 30 jaar in dit huis te blijven wonen.

Nou komt mijn twijfel; ik lees her en der dat de combinatie van vloerverwarming, dynamisch inregelbare radiatorkranen een een modulerende pomp in de CV-ketel wel eens voor problemen kunnen zorgen. Ik heb een Intergas HRE 36/30A uit 2019 en deze moduleert zowel het vermogen als de pomp.
Die geschetste problemen worden dan wel eens omschreven als "twee kapiteins op één schip" die allebei invloed uitoefenen op de flow in het systeem. Er zijn installateurs die daarom liever statisch inregelbare radiatorkranen gebruiken en de CV-ketel een marge geven voor de pomp om te moduleren.

Als ik de uitleg over bijvoorbeeld de Eclipse mag geloven, is het een eenvoudige manier om de CV-installatie optimaal waterzijdig in te regelen en daarmee ook hydraulisch "stabiel" te houden ook al worden er radiatoren open of dicht gedraaid en sluit een vvw-verdeler zich. Maar ik kan me voorstellen dat CV-ketels met modulerende pompen die de flow willen verhogen als er meer weerstand gedetecteerd wordt, dat die dynamische kranen dat dan compenseren waardoor de CV-ketel z'n warmte niet kwijt kan en daardoor gaat pendelen. Is dit dan een geschetst probleem waardoor sommige installateurs liever één kapitein op 't schip hebben?

Overigens is mijn idee achter die dynamisch inregelbare radiatorkranen plaatsen is dat bij verlaging van de aanvoertemperatuur op de CV-ketel, ik dat in kan voeren in de Hytools-app en die geeft dan de nieuwe instelling (benodigde flow) van de radiatorkraan weer. En weer later als de CV-ketel vervangen wordt door een warmtepomp, kan ik datzelfde opnieuw toepassen en dan bijvoorbeeld boosters toepassen of LTV-radiatoren ophangen waar nodig.
Ik heb hier alles eclipse en ook een mix van vvw en radiatoren. Let even op dat standaard eclipse een max heeft. Voor LTV wil je mogelijk voor grotere radiatoren de speciaal daarvoor bedoelde eclipse met hoger debiet. instellingen hebben (alleen zin als je leidingen dat aankunnen).
Ik heb geen problemen maar voor het afgifte systeeem een aparte pomp die staat afgesteld op proportionele druk. Dat werkt goed samen met de eclipse.
Wellicht dat een goed ingestelde bypass helpt voor de zekerheid. Wordt sowieso meestal gedaan bij een VVW met verdeler.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 07:50:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn huis is jaren '30, wel dubbelglas en dakisolatie, maar niet perfect geïsoleerd, dus we gebruiken ook nacht-verlaging (om het overall gasverbruik wat te temperen). Hier ook geen vloerverwarming, wel convectors.

Wat ik hier eigenlijk wil hebben, is dat je het Max (CV water) Vermogen van de ketel (dus niet de Ta, die hier standaard op 70C staat) lineair kan instellen afhankelijk van de buitentemperatuur, vanwege de nacht-verlaging en het feit dat dit huis niet perfect geïsoleerd is. Dus bijv. 70% als het buiten -10C is en 30% als het buiten +10C is. En daartussen een lineaire vermogensinstelling afh. van de buiten-temp.
En hoe wil je dit dan doen met wind?

Iets wat soms vreselijk onderschat wordt.!!

• Marc_Sway
Seafarer schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:09:
[...]

En hoe wil je dit dan doen met wind?

Iets wat soms vreselijk onderschat wordt.!!
Goed punt, valt vast ook iets te doen met een klein weerstation wat (eventueel met additioneel script) een gevoelstemp globaal uitrekent voor buiten waar de meeste wind op je gevel te verwachten is.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:40:
[...]

Goed punt, valt vast ook iets te doen met een klein weerstation wat (eventueel met additioneel script) een gevoelstemp globaal uitrekent voor buiten waar de meeste wind op je gevel te verwachten is.
Ook dat werkt niet, gevoelstemperatuur is gevoel. :) Technisch is 10 graden 10 graden ook bij windkracht 10.
Dan hebben we het nog niet over de aanstroom hoek van wind gehad en het drukverschil over een gebouw bij een bepaalde hoek. Vooral oudere woningen die nog niet spleet dicht zijn verliezen hier veel warmte.

Daarom vraagt een thermostaat: temperatuur. Bij 65° vraag kan het minimum ketel vermogen teveel tot voldoende zijn. Maar als bij dezelfde buiten temperatuur het veeeeel harder gaat waaien dan kan het zijn dat de 30% onvoldoende is. (de thermostaat heeft geen flauwbenul van wind en niemand in huis weet of de Noord gevel meer warmte nodig heeft dan de West gevel of andersom).
De ketel moet alleen maar het bevel van de thermostaat volgen. En gaat dus meer gasgeven om die 65 graden te halen immers door de wind is het warmteverlies van het huis toegenomen en probeert de ketel met meer gas dit te compenseren. De thermostaat bepaalt weer hoe lang dit duurt en verhoogt eventueel de vraag temperatuur.
Hiermee lukt het heel aardig alle onbekenden te compenseren en het comfortabel te houden.
En hoe langer je ketel op weing vermogen draait (hoe langer er water rondraait van lage temperatuur) hoe makkelijker het is voor de thermostaat knoppen in andere ruimtes om de boel bij te regelen. (soort warmtepomp :) )

Dus een bifilair gewikkelde vermogensregeling met een snuifje AI correctie gaat hem niet worden voor een gewoon woonhuis. ;)

• Jailhouse
Seafarer schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:46:
[...]

Ook dat werkt niet, gevoelstemperatuur is gevoel. :) Technisch is 10 graden 10 graden ook bij windkracht 10.
Dan hebben we het nog niet over de aanstroom hoek van wind gehad en het drukverschil over een gebouw bij een bepaalde hoek. Vooral oudere woningen die nog niet spleet dicht zijn verliezen hier veel warmte.

Daarom vraagt een thermostaat: temperatuur. Bij 65° vraag kan het minimum ketel vermogen teveel tot voldoende zijn. Maar als bij dezelfde buiten temperatuur het veeeeel harder gaat waaien dan kan het zijn dat de 30% onvoldoende is. (de thermostaat heeft geen flauwbenul van wind en niemand in huis weet of de Noord gevel meer warmte nodig heeft dan de West gevel of andersom).
De ketel moet alleen maar het bevel van de thermostaat volgen. En gaat dus meer gasgeven om die 65 graden te halen immers door de wind is het warmteverlies van het huis toegenomen en probeert de ketel met meer gas dit te compenseren. De thermostaat bepaalt weer hoe lang dit duurt en verhoogt eventueel de vraag temperatuur.
Hiermee lukt het heel aardig alle onbekenden te compenseren en het comfortabel te houden.
En hoe langer je ketel op weing vermogen draait (hoe langer er water rondraait van lage temperatuur) hoe makkelijker het is voor de thermostaat knoppen in andere ruimtes om de boel bij te regelen. (soort warmtepomp :) )

Dus een bifilair gewikkelde vermogensregeling met een snuifje AI correctie gaat hem niet worden voor een gewoon woonhuis. ;)
Je verwoordt het perfect. Ik denk dat je een duidelijk aantal variabelen hebt die je ogenschijnlijk overzichtelijk kunt combineren. Maar vervolgens zie je dat ketel te laat reageert, te overdreven, maar tegelijk ook pas mag reageren als de zon tenminste een half uur in je huis schijnt. Zo kom je erachter dat het complex wordt. En dan zie je dat de thermostaat al die variabelen bijelkaar voegt tot een resultaat dat eigenlijk prima voldoet. En dat is juist weer heel frustrerend voor een tweaker; je streeft naar perfectie met al dat getweak, dat lukt niet en opeens is je zoektocht ten einde. Daar gaat je hobby! 8)7 Ergens ligt die heilige graal van perfectie.

• Marc_Sway
Seafarer schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:46:
[...]

Mee eens, het is een complexe vergelijking van allerlei variabelen binnenshuis en van buiten (temperatuur daar, windrichting & sterkte), etc, wat bepaalt hoe de burner wordt aangestuurd door de thermostaat / OT.

Wat ik wel weet is dat in mijn situatie: jaren '30 woning, niet perfect geïsoleerd, geen vloerverwarming, enkele convectors op de begane grond en nachtverlaging die wij hier hanteren (aangezien dit huis niet super goed geïsoleerd is), dat we hier niet wegkomen met het 'eenmaal instellen van het Max vermogen van de CV' om een beetje acceptabel en efficiënt stookgedrag van deze ketel te bereiken.

Het hoeft niet perfect, maar het aanpassen van het Max vermogen afh. van de buitentemperaturen (met name ook 's nachts) is noodzakelijk om een meer stabiel stookpatroon te krijgen en ook het aantal burner-starts tussen de 3 a 8 per uur te houden.
Is het -10C buiten, dan moet hier het Max vermogen op de CV een hogere % hebben dan als het +10C buiten is.

Nu doe ik die Max vermogen settings op de CV ketel met de hand, afhankelijk van de verwachting van de buiten-temperatuur op een dag en de dag er na. Dit is een grove en handmatige aanpak maar werkt wel om een stabieler brandergedrag te krijgen en met ca 4-8 burner-starts / uur. Dit is zowel beter voor het gasverbruik en ook voor de ketel zelf (lagere mechanische belasting).
En dit is iets wat ik eigenlijk helemaal wil automatiseren.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:08:
[...]

Mee eens, het is een complexe vergelijking van allerlei variabelen binnenshuis en van buiten (temperatuur daar, windrichting & sterkte), etc, wat bepaalt hoe de burner wordt aangestuurd door de thermostaat / OT.

Wat ik wel weet is dat in mijn situatie: jaren '30 woning, niet perfect geïsoleerd, geen vloerverwarming, enkele convectors op de begane grond en nachtverlaging die wij hier hanteren (aangezien dit huis niet super goed geïsoleerd is), dat we hier niet wegkomen met het 'eenmaal instellen van het Max vermogen van de CV' om een beetje acceptabel en efficiënt stookgedrag van deze ketel te bereiken.

Het hoeft niet perfect, maar het aanpassen van het Max vermogen afh. van de buitentemperaturen (met name ook 's nachts) is noodzakelijk om een meer stabiel stookpatroon te krijgen en ook het aantal burner-starts tussen de 3 a 8 per uur te houden.
Is het -10C buiten, dan moet hier het Max vermogen op de CV een hogere % hebben dan als het +10C buiten is.

Nu doe ik die Max vermogen settings op de CV ketel met de hand, afhankelijk van de verwachting van de buiten-temperatuur op een dag en de dag er na. Dit is een grove en handmatige aanpak maar werkt wel om een stabieler brandergedrag te krijgen en met ca 4-8 burner-starts / uur. Dit is zowel beter voor het gasverbruik en ook voor de ketel zelf.
En dit is iets wat ik eigenlijk helemaal wil automatiseren.
Hoe ziet jouw plaatje er nu uit met 30% vermogen?

• Marc_Sway
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhu_mxAQ4S5RO2nE0HMPcAo5-vY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1AnhySHneQniFfOCtGxNc3v.jpg?f=fotoalbum_large
  • 30% Max vermogen
  • Buitentemp in de nacht/'s ochtends vroeg: 2.3C
  • Ta Max is ingesteld op 70C
  • De onderste grafiek is elektrisch vermogen wat de CV gebruikt. De scherpe pieken geven de brander-starts aan
  • De tijd van ca 8 uur tot aan 9:30 heb ik maar even weggelaten. De CV kwam van 13C nachtverlaging (met het Max vermogen op 30%) maar moeilijk vooruit qua kamertemperatuur.
    Mijn conclusie is dat in die periode eigenlijk het Max vermogen op 45% moet staan, om sneller de huiskamer op te warmen uit de nachtverlaging

[ Voor 3% gewijzigd door Marc_Sway op 30-01-2026 16:07 ]

• D43m0n
Eisbar schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:16:
[...]

Ik heb hier alles eclipse en ook een mix van vvw en radiatoren. Let even op dat standaard eclipse een max heeft. Voor LTV wil je mogelijk voor grotere radiatoren de speciaal daarvoor bedoelde eclipse met hoger debiet. instellingen hebben (alleen zin als je leidingen dat aankunnen).
Ik heb geen problemen maar voor het afgifte systeeem een aparte pomp die staat afgesteld op proportionele druk. Dat werkt goed samen met de eclipse.
Wellicht dat een goed ingestelde bypass helpt voor de zekerheid. Wordt sowieso meestal gedaan bij een VVW met verdeler.
Dank! Dan kijk ik of het de Eclipse 300 wordt of die andere. Met de Hytools app kan ik de eigenschappen van de radiator invoeren, de aanvoertemperatuur en de delta T. Afhankelijk van wat eruit komt zou ik dan moeten kijken of ik het 10-150L/h of 30/300L/h model nodig heb. Ik bekijk dat wel per radiator wat ik nu en later bij LTV nodig heb. Idealiter zit er een sweetspot tussen nu en straks minimaal 40L/h bijvoorbeeld. Dan zou ik daarmee toekomstbestendig moeten zijn voor LTV als er een keer een warmtepomp komt. En tegen die tijd ga ik rustig kijken of ik dan andere radiatoren nodig heb; hetzij groter of LTV-radiatoren. Misschien kan ik nog wat oprekken met boosters, maar dat ga ik gewoon proberen als het zover is. De leidingen naar de radiatoren zijn 15mm.

Die aparte (proportionele) pomp waar je het over hebt, is dat externe pomp buiten je CV-ketel? Of bedoel je dat ik mogelijk de modulerende pomp in m’n Intergas dan moet vervangen voor een die om kan gaan met drukverschillen?

Een bypass bij de vvw-verdeler komt er in ieder geval.

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:04
Ik heb (zoals hier eerder gepost) alle radiatorkranen vervangen door Eclipse kranen om de warmte beter door de woning te verdelen. Afgelopen week netjes 11 kranen vervangen en ingeregeld - so far so good. Nu de boel goed monitoren en tweaken en al pielende loop ik tegen iets heel geks aan...

Het lijkt alsof de aanvoer en retour leiding is omgewisseld bij CV-plaatsing / Quatt plaatsing. Op alle radiatoren die ik kan voelen / meten is de retourleiding warmer dan de aanvoerleiding en worden radiatoren maar deels warm. Graag jullie doublecheck of ik niet gek ben.

De linker standleiding is de aanvoer en de rechter standleiding is de afvoer aangesloten op de radiatoren. Dit rijmt niet met de aanvoer vanuit de Quatt en CV - die zitten nu op de afvoerleiding van het afgiftesysteem. Vloerverwarming (later geplaatst) is dan wel weer goed aangesloten.. Wut?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPqjQsqKPvpsdE5H44ve9BXq1HE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESz5pJmKWaRaV1YhnSyGcpwg.jpg?f=fotoalbum_large

• Seafarer

Seafarer

XXX

Clock schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:22:
Ik heb (zoals hier eerder gepost) alle radiatorkranen vervangen door Eclipse kranen om de warmte beter door de woning te verdelen. Afgelopen week netjes 11 kranen vervangen en ingeregeld - so far so good. Nu de boel goed monitoren en tweaken en al pielende loop ik tegen iets heel geks aan...

Het lijkt alsof de aanvoer en retour leiding is omgewisseld bij CV-plaatsing / Quatt plaatsing. Op alle radiatoren die ik kan voelen / meten is de retourleiding warmer dan de aanvoerleiding en worden radiatoren maar deels warm. Graag jullie doublecheck of ik niet gek ben.

De linker standleiding is de aanvoer en de rechter standleiding is de afvoer aangesloten op de radiatoren. Dit rijmt niet met de aanvoer vanuit de Quatt en CV - die zitten nu op de afvoerleiding van het afgiftesysteem. Vloerverwarming (later geplaatst) is dan wel weer goed aangesloten.. Wut?

[Afbeelding]
Komt mij totaal niet onbekend voor. O-)

Ik heb dit al 2 keer gezien. Dus nee je bent niet gek.

Toch zou ik voor alle zekerheid echt alle radiatoren even controleren om zeker te weten dat ze echt allemaal verkeerd zitten.
En dan de installateur bellen.

• Eisbar
D43m0n schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:19:
[...]

Dank! Dan kijk ik of het de Eclipse 300 wordt of die andere. Met de Hytools app kan ik de eigenschappen van de radiator invoeren, de aanvoertemperatuur en de delta T. Afhankelijk van wat eruit komt zou ik dan moeten kijken of ik het 10-150L/h of 30/300L/h model nodig heb. Ik bekijk dat wel per radiator wat ik nu en later bij LTV nodig heb. Idealiter zit er een sweetspot tussen nu en straks minimaal 40L/h bijvoorbeeld. Dan zou ik daarmee toekomstbestendig moeten zijn voor LTV als er een keer een warmtepomp komt. En tegen die tijd ga ik rustig kijken of ik dan andere radiatoren nodig heb; hetzij groter of LTV-radiatoren. Misschien kan ik nog wat oprekken met boosters, maar dat ga ik gewoon proberen als het zover is. De leidingen naar de radiatoren zijn 15mm.

Die aparte (proportionele) pomp waar je het over hebt, is dat externe pomp buiten je CV-ketel? Of bedoel je dat ik mogelijk de modulerende pomp in m’n Intergas dan moet vervangen voor een die om kan gaan met drukverschillen?

Een bypass bij de vvw-verdeler komt er in ieder geval.
Ik heb een ketel met verplichte open verdeler tussen ketel (atag q51c) en afgifte systeem. Geen aanrader, maar dan heb je dus een extra pomp aan de afgifte kant van de verdeler die het water door de radiatoren trekt. Voordelig is dus wel dat flow afgifte systeem los staat van flow door de ketel.

• Lawrentz
Eisbar schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:15:
[...]

Ik heb een ketel met verplichte open verdeler tussen ketel (atag q51c) en afgifte systeem. Geen aanrader, maar dan heb je dus een extra pomp aan de afgifte kant van de verdeler die het water door de radiatoren trekt. Voordelig is dus wel dat flow afgifte systeem los staat van flow door de ketel.
De Q51C is een ketel met een zeer hoog thermisch vermogen dat de ketel bijna als blokverwarming kan worden ingezet en waarbij Atag een open verdeler vereist.

Een open verdeler onder de 51C gedraagt zich als een kleine 4-poorts buffer of evenwichtsfles waarbij door vermenging een (groot) deel van vermogen aan de secundaire kant verloren gaat.
Brendon Uys weet dat prima te verwoorden in YouTube: Is Your Buffer Tank Wasting Heat and Money? Buffer Tanks & Heat Pump...
Ik zou het effect van een open verdeler in deze context niet voordelig willen beschrijven.
En helemaal niet omdat deze open verdeler vaak horizontaal onder de ketel wordt geplaatst waardoor vermenging van aanvoer en retour ook niet door gelaagdheid (=stratification) wordt tegengegaan.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Lawrentz schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:56:
[...]

De Q51C is een ketel met een zeer hoog thermisch vermogen dat de ketel bijna als blokverwarming kan worden ingezet en waarbij Atag een open verdeler vereist.

Een open verdeler onder de 51C gedraagt zich als een kleine 4-poorts buffer of evenwichtsfles waarbij door vermenging een (groot) deel van vermogen aan de secundaire kant verloren gaat.
Brendon Uys weet dat prima te verwoorden in YouTube: Is Your Buffer Tank Wasting Heat and Money? Buffer Tanks & Heat Pump...
Ik zou het effect van een open verdeler in deze context niet voordelig willen beschrijven.
En helemaal niet omdat deze open verdeler vaak horizontaal onder de ketel wordt geplaatst waardoor vermenging van aanvoer en retour ook niet door gelaagdheid (=stratification) wordt tegengegaan.
Kruislings aangesloten. Ik was even sprakeloos.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:33:
[Afbeelding]
  • 30% Max vermogen
  • Buitentemp in de nacht/'s ochtends vroeg: 2.3C
  • Ta Max is ingesteld op 70C
  • De onderste grafiek is elektrisch vermogen wat de CV gebruikt. De scherpe pieken geven de brander-starts aan
  • De tijd van ca 8 uur tot aan 9:30 heb ik maar even weggelaten. De CV kwam van 13C nachtverlaging (met het Max vermogen op 30%) maar moeilijk vooruit qua kamertemperatuur.
    Mijn conclusie is dat in die periode eigenlijk het Max vermogen op 45% moet staan, om sneller de huiskamer op te warmen uit de nachtverlaging
Best nette aanvoer temperatuur als je daar alles mee warm kunt houden.

tsja als 30% oncomfortabel is s'morgens dan maar een tandje hoger. Als beide convector putten heatmeisters
hadden dan was het denk ik wel gelukt.

• Marc_Sway
@Seafarer Mee eens, het verloop van die grafiek is niet slecht. Wat hier denk ik ook helpt, is dat ik vrij goede plafondisolatie heb zowel in de living als de keuken. Dat kan ik echt iedereen aanraden als je een renovatie hebt.

Met de 30% Max vermogen lukt t inderdaad niet echt lekker (met de nachtverlaging en met ca 2C buitentemp) om 's ochtends in een beetje redelijke tijd de woonkamer comfortabel te krijgen. Duur zo 2 uur. Ventilatoren/Heatmeisters op de 2 convectors kan helpen, ik ga dat overwegen.
Nu zet ik het Max vermogen op 45% in de ochtend voor 2 uur en ga daarna naar de 30%.
Is het buiten -5C of nog kouder dan zet ik het Max vermogen 's ochtends vroeg op 60% voor ca 1 uur en daarna op 45%.
Idealiter zou ik dit allemaal met een script in HA of een kleine Rasp Pi doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Marc_Sway op 31-01-2026 09:29 ]

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:30
Hier een mooi voorbeeld van moduleren in de tijd (tot 18:45) en pendelen (na 18:45)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgFUFJ8UnXCM-LgbKRrLv7cLEoY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IZV5Uj1y67whAcC7UMTE1WXe.png?f=fotoalbum_large
De afgelopen dagen mooi constant weer met lage temperaturen (in iedere geval in het Noorden) waardoor het een mooi moment is om de cv (Atag E325EC) wat verder te tunen. Ik draai al mooi stabiel met 40 graden setpoint en 10% vermogen (vrijstaand huis uit 1989, goed (na)geïsoleerd, 700m3 gas per jaar), maar wil kijken of er nog wat uit te persen is. Maximaal setpoint naar 35 graden en vermogen wat omhoog (naar 15%). Vanaf dat moment zie ik bovenstaande gedrag. Hele dag gaat goed (nachtverlaging 18 graden, daarna rustig over de dag en ruimtes verdeeld naar 18,5, 19 en 19,5 in de avond). Die laatste stap lukt dus net niet, ook niet als ik de max setpoint omhoog doe naar 36 en nu 37 graden.
Het lijkt erop dat als de achterkamer (met grote convector radiator met 2 speedcomforts) op temperatuur is en de kraan dichter gaat (zie bovenste grafiek), de voorkamer (grote 3 meter lange T22 radiator met 4 speedcomforts) de warmte niet meer kwijt kan. Die zit dan nog op 19,2-19,3 graden en komt niet hoger. Dan begint het pendelen. Ook als de achterkamer weer helemaal open gaat, komt de boel niet meer op gang.

Iemand nog tips over de instelling? Vermogen omhoog of omlaag?
Als het verder niet lukt, dan ga ik terug naar 40 graden met 10% vermogen (misschien nog iets lager proberen) en ben tevreden met wat ik hier de afgelopen jaren heb opgestoken en mijn gasverbruik van meer dan 2000 m3 naar 700 m3 heb kunnen terugbrengen :)

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:21
[b]Marc_Sway in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV"Marc_Sway schreef op vrijdag 30 januari 2026 @
[/list]
Wat was de kamertemperatuur na de nachtverlaging?

• Seafarer

Seafarer

XXX

Torch1969 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:26:
Hier een mooi voorbeeld van moduleren in de tijd (tot 18:45) en pendelen (na 18:45)
[Afbeelding]
De afgelopen dagen mooi constant weer met lage temperaturen (in iedere geval in het Noorden) waardoor het een mooi moment is om de cv (Atag E325EC) wat verder te tunen. Ik draai al mooi stabiel met 40 graden setpoint en 10% vermogen (vrijstaand huis uit 1989, goed (na)geïsoleerd, 700m3 gas per jaar), maar wil kijken of er nog wat uit te persen is. Maximaal setpoint naar 35 graden en vermogen wat omhoog (naar 15%). Vanaf dat moment zie ik bovenstaande gedrag. Hele dag gaat goed (nachtverlaging 18 graden, daarna rustig over de dag en ruimtes verdeeld naar 18,5, 19 en 19,5 in de avond). Die laatste stap lukt dus net niet, ook niet als ik de max setpoint omhoog doe naar 36 en nu 37 graden.
Het lijkt erop dat als de achterkamer (met grote convector radiator met 2 speedcomforts) op temperatuur is en de kraan dichter gaat (zie bovenste grafiek), de voorkamer (grote 3 meter lange T22 radiator met 4 speedcomforts) de warmte niet meer kwijt kan. Die zit dan nog op 19,2-19,3 graden en komt niet hoger. Dan begint het pendelen. Ook als de achterkamer weer helemaal open gaat, komt de boel niet meer op gang.

Als het verder niet lukt, dan ga ik terug naar 40 graden met 10% vermogen (misschien nog iets lager proberen) en ben tevreden met wat ik hier de afgelopen jaren heb opgestoken en mijn gasverbruik van meer dan 2000 m3 naar 700 m3 heb kunnen terugbrengen :)
Die enorme gasverbruik verlaging komt niet alleen door even je installatie te Tweaken? Ik ga ervan uit dat 75% door stevig isoleren komt. Waardoor de aanvoer temperatuur heel erg kan zakken.

Temperatuur naar beneden is flow omhoog bij hetzelfde vermogen. Dus als je daar nog mogenlijkheden hebt is dat het laatste wat je nog kunt doen denk ik.

• Marc_Sway
Torch1969 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:26:
[Afbeelding]

@Torch1969 De data van de onderste grafiek, hoe haal je dat binnen, direct van de ketel of via een OTGW? Interessante grafieken!

• Torch1969
Marc_Sway schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:52:
[...]

@Torch1969 De data van de onderste grafiek, hoe haal je dat binnen, direct van de ketel of via een OTGW? Interessante grafieken!
Ik heb een Plugwise Adam, die levert die data via de HA-integratie. Ook de kraan (valve) positie van de bijbehorende slimme thermostaat kranen (Tom) vind ik zeer leerzaam en bruikbaar.

• Torch1969
Seafarer schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:51:
[...]

Die enorme gasverbruik verlaging komt niet alleen door even je installatie te Tweaken? Ik ga ervan uit dat 75% door stevig isoleren komt. Waardoor de aanvoer temperatuur heel erg kan zakken.

Temperatuur naar beneden is flow omhoog bij hetzelfde vermogen. Dus als je daar nog mogenlijkheden hebt is dat het laatste wat je nog kunt doen denk ik.
Na isolatie is met name HR++ glas en spouwmuur na isoleren. Vloer isolatie (dik pak tempex) en dakisolatie (10cm glaswol) is nog van de oorspronkelijke bouw. Dus dat valt mee. Grote klappers waren: nieuwe ketel met zonne boiler, keuken gasloos, bewustwording, halve graad lager stoken, zone verwarming, ad-hoc verwarming in werkkamers met airco, kinderen de deur uit ( ;) ). Ik zit nu in de fase om zone temperatuur verschillen en nachtverlaging te minimaliseren. Meer comfort met zelfde gasverbruik.

Probleem met mijn ketel is dat ik de pomp niet kan instellen. Die gaat helemaal automatisch. Ik heb ook geen inzage in pompsnelheid. Ik probeer dus nu zoveel mogelijk flow uit te lokken door meer radiatoren open te zetten (zo heb ik de kleine radiator in de hal na jaren weer half open. Meer flow en minder temperatuur verschil in hal en boven.).
Doel is eigenlijk om te kijken of huidige setup geschikt is voor volledige warmtepomp.

• Eisbar
Lawrentz schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:56:
[...]

Dat bedoel ik met geen aanrader :) Eens hoor verder. Heat geeks heeft een goede video over wat te doen met deze configuratie om de vermenging te beperken. Vermenging zorgt voor lagere TA en hogere TR namelijk. YouTube: Why NOT to use Buffers or LOW LOSS HEADERS! The Low Loss header exp...

Bij mij is TA verlies (dus verschil dat de ketel levert en wat na de open verdeler menging daadwerkelijk naar de radiatoren gaat nu beperkt tot zo'n 3-4c. Was voordat ik de pomp afstelde vaak 6-7c. Zelfde gebeurt op je retour dus twee keer slecht nieuws (je afgifte vermogen gaat naar beneden en je condensatie neemt af). Ik zag ergens ook dat warmtepompen wel eens met een open verdeler worden geinstalleerd. Lijkt mij dus geen goed idee maar elk systeem is uniek, dus wellicht met alleen VVW en een lage delta T is er iets voor te zeggen?

Als hier de ketel eruit gaat dan komt er een warmtepomp idealiter of als nieuwe cv gaan we meerdere stappen kleiner. Maar eerst nog de spouw isoleren :)

[ Voor 18% gewijzigd door Eisbar op 31-01-2026 13:29 ]

• Marc_Sway
Torch1969 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:10:
[...]

Ik heb een Plugwise Adam, die levert die data via de HA-integratie. Ook de kraan (valve) positie van de bijbehorende slimme thermostaat kranen (Tom) vind ik zeer leerzaam en bruikbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLxkb3dOO--MHWcP1mTUJAICbfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTo5FWYkJq2N9BenLEbEEvJr.jpg?f=fotoalbum_large

OK, thanks. Is het dit device?

• Marc_Sway
@Torch1969 Heb je wellicht ook een lijstje met de parameters(waarden) die je met de Plugwise kan uitlezen van de OT bus?

• Lawrentz
Hieronder een Screenshot uit Domoticz van de Plugwise Anna, het zusje van de Plugwise Adam.
De Plugwise Anna is bij mij gekoppeld aan een Vaillant Ecotec plus VHR 20/26CS/1-5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WaN5RwX5yOlQ4PvNweHBGPE7ys=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XFnVfx8GYLRcIZo5sIN5zVLV.png?f=user_large

De benamingen van de parameters heb heb ik aangepast in Domoticz.

De build-in Webserver van de Plugwise Anna heeft ongedocumenteerde API's waarbij gegevens kunnen worden uitgelezen (get) en/of worden aangestuurd (set) zoals de gewenste kamertemperatuur en scene's (Thuis, Weg, Nacht, Vakantie, Anti-vorst).
De Plugwise Anna heeft een optie voor een weersafhankelijke regeling obv lokale weerstations, maar daar maak ik geen gebruik van.

Maar goed, genoeg reclame vanuit de fanclub dacht ik zo.

• Marc_Sway
OK, great, goed om dit allemaal te weten. Dank!
Een alternatieve oplossing is de DIYLess:
'OpenTherm Thermostat 3', ook met native AH integratie, waarbij ook heel veel parameters over de OT Bus uit te lezen zijn.

• Torch1969
Marc_Sway schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:11:
@Torch1969 Heb je wellicht ook een lijstje met de parameters(waarden) die je met de Plugwise kan uitlezen van de OT bus?
Zie het antwoord van Lawrence. Realiseer je wel dat dit in eerste instantie slimme thermostaten zijn, niet alleen een device om je OT bus uit te lezen. Ik denk dat wat er terugkomt ook nog erg afhangt van je ketel en de aansluiting daarop.

• Marc_Sway
Mee eens, primair zijn dit smart thermostaat devices, maar als er tevens daarmee veel CV parameters uit te lezen zijn via de OT bus en daarmee kunnen worden binnengehaald in HA of andere tools, dan is dat erg meegenomen.
Pagina: 1 ... 48 49 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?