Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 49 50 Laatste
Acties:

• TakenRandomName
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:11
Goedemorgen allemaal,

Ik heb kort geleden een nieuwe thermostaat (Honeywell DT4R) gekocht en aangesloten. Nu valt mij op dat deze op een hele andere manier stookt dan mijn voorgaande thermostaat (Remeha isense). Beiden zijn op Opentherm aangesloten. Ik heb alleen vloerverwarming beneden en heb de thermostaat altijd op 20 graden staan.

De Remeha stookte 20 min, en dat ongeveer 1x per uur.
De Honeywell DT4R, stookt ongeveer 3x per dag maar dan wel bijna 4 uur aan een stuk door.

De CV-ketel heb ik op zijn laagste vermogen staan, met de pompsnelheid op 75%.

Wat is nou beter voor de ketel? Meerdere korte stooksessies van 20 min, of hele lange stooksessies?
Ik vraag me nu af welke thermostaat het nou beter doet.

Ik hoor graag jullie mening.

Onderstaand ook 2 afbeeldingen van Homewizard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YOMMaGRb9p7nJ9GLSUt5cOH6DQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/njgCBvEwgYalsqsbQQlbnUBw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZS4GYz5zwcIl8gEQ1haC6wm8xM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gFvA4Zq3CToItjn5JY8rUee2.png?f=fotoalbum_large

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:02
Hoe is het comfort? Dat is wellicht de belangrijkste criteria.

De regeling van de Remeha, lijkt, in de tijd te moduleren, was de binnentemperatuur aangenaam constant?
Had je met de Honeywell te maken met soms te warm en soms te koud? Dat kan namelijk het effect zijn van de overshoot en undershoots.
Wat is nou beter voor de ketel? Meerdere korte stooksessies van 20 min, of hele lange stooksessies?
Langere lage stooksessies over het algemeen. Maar in praktijk heb je te maken hoe laag je ketel kan moduleren. De ondergrens van mijn Nefit ketel is 6.8 kWh, dus moduleert het ook in de tijd met mijn thermostaat omdat mijn afgiftesysteem maar iets van 2-3 kWh is.

Je ketel pendelt niet, dus ik zou me daar geen zorgen om maken. Ik denk dat je blijer mag zijn met deze thermostaat, want die smeert de warmte beter uit i.p.v. 3 blockbusters in 24 uur.

--edit--
vloerverwarming over het hoofd gelezen.

[ Voor 57% gewijzigd door goodfella op 20-02-2026 11:26 ]

• TakenRandomName
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:11
Bedankt voor je reactie,

Er is inderdaad sprake van alleen vloerverwarming, de ketel heb ik op een max aanvoer staan van 43 graden, wat direct mijn vloer in gaat.

De Remeha kon de temperatuur prima constant houden, maar voelde wel frisser aan omdat de vloer niet echt op kan warmen denk ik. Deze was bedraad aangesloten en hing niet echt op een goede plek. (naast een deur naar de hal, en soms in direct zonlicht). Op koude dagen met veel zon ging die dus hele middag niet meer aan.

De Honeywell daarentegen maakt de vloer merkbaar warmer, maar gaat daarna wel lange tijd uit. Moet nog even ondervinden wat dat met het comfort doet. Merkte net wel dat hij bij laatste stuk wel af en toe 5 minuten uit gaat om vervolgens weer op te starten en door te branden. Deze hangt er dus net een paar dagen, maar vind het wel vreemd dat er zo'n verschil in stoken zit.

[ Voor 3% gewijzigd door TakenRandomName op 20-02-2026 11:37 ]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:18
The Third Man schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 05:25:
@belmonde het is maar wat je laag noemt, het grafiek van Onbekend zit rond de 0,02 en 0,03. Bij normaal bedrijf (en niet gehandicapt wat ik voor de vakantie had geforceerd via min vermogen en min pomptoerental) zit mijn ketel minimaal op 0,05 en kan niet lager moduleren, ik meen dat de ondergrens iets van 7 of 9 kW is. Dit was een redelijk normale thuiswerkdag gister, met ‘s middags nog wat zon die het verbruik wat terugdrong:

[Afbeelding]

En dan te bedenken dat in mijn vorige huis een Avanta 28c hing en ik daar op dit soort dagen maar 3 of 4 kuub verbruikte.

Het is dus het leed dat Remeha heet samen met een oversized ketel, ik zit gezien de tips hier wel te denken om naar bijvoorbeeld een Intergas te gaan die schijnbaar wel ver kan terugmoduleren. Maar wellicht is een warmtepomp nog effectiever, dat ga ik na afloop van de koudeperiode afwegen en beslissen. Heb helaas alleen jaren 70 radiatoren en geen vloerverwarming dus dat wordt een uitdaging of alsnog een flinke investering om dat ook te regelen.
Ik verwarm hier al 2 winters FE met originele radiatoren in een huis uit 1978. Wel nageisoleerde woning. Geen centje pijn. Ik heb een Vaillant Arotherm Plus. Mocht je vragen hebben zien we je wel in het topic L/W en Vaillant. ;)

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:02
TakenRandomName schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 11:35:
Deze hangt er dus net een paar dagen, maar vind het wel vreemd dat er zo'n verschil in stoken zit.
Check even de documentatie van de Remeha. Soms kan je type gebouw en PID instellen.

Bijvoorbeeld met mijn Nefit Moduline 400 thermostaat.
Gebouw: light, medium, heavy
PID, fast, medium, slow.

Spelenderwijs ben ik achtergekomen dat voor mij dit het beste werkt:
Gebouw: medium
PID: medium

Hiermee heb ik undershoots van -0.3graad en overshoots +0.3graad. Wat prima comfort geeft.

Mocht je dergelijke instellingen hebben, dan is het afhankelijk van jouw situatie. Ik heb droogbouwvloerverwarming. Dus weinig massa. Warmt snel op, maar houd slechter warmte vast dan massieve beton.

• MotorBeast
Voor diegene die geen zin hebben om zelf te knutselen en nog fans zoeken voor onder de radiatoren is hier een mooie kortingsactie van Heatfan. Heb zelf die dingen ook en werken perfect. Starten bij 25 graden en moduleren Gebruik de code ‘heatfan15’ tijdens het afrekenen en ontvang 15% korting! https://heatfan.eu/

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:16

Seafarer

XXX

MotorBeast schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:06:
Voor diegene die geen zin hebben om zelf te knutselen en nog fans zoeken voor onder de radiatoren is hier een mooie kortingsactie van Heatfan. Heb zelf die dingen ook en werken perfect. Starten bij 25 graden en moduleren Gebruik de code ‘heatfan15’ tijdens het afrekenen en ontvang 15% korting! https://heatfan.eu/
Lache. Ze hebben zelfs een kolom radiator beugel. Zo wordt het echt makkelijk gemaakt.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• MotorBeast
En nog een goedkope tuningstip. Ik heb 2 T22 radiatoren van zo'n meter hoog en had een harde veel te korte borstel om deze schoon te maken en werden dus niet schoon. Die dingen zaten na jaren vol met stof en spinraggen. Heb deze besteld en resultaat is verbluffend. De ventilatoren die onder mijn radiatoren werken beter en ook veel stiller omdat er nu geen weerstand meer is. Benieuwd wat het rendementstechnisch gaat doen voor een tientje aan investering. https://www.amazon.nl/dp/B0CMM1GCXG
Pagina: 1 ... 49 50 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?