OK, goed advies, ik ga dit checken op mijn thermostaat!Kees85 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:53:
Nogmaals de ketel heeft deze feature NIET, de thermostaat bezit deze feature.
Oftewel koop een thermostaat die lowload heeft en ook jou itho ketel zal in lowload gaan draaien.
:strip_exif()/f/image/DHYM87ff2mmAcXAD7vlm3rT6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VbqQYV0ShPsUgZAwufjlhYtd.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb even AI er op losgelaten! :-)
Mijn thermostaat staat er helaas niet tussen
Het staat hier mooi beschreven: het gaat naar On-Off control met een berekende interval
Moet dan niet de nadraai-tijd van de pomp naar iets van 10 min (om het water te blijven rondpompen tot de volgende burner-start begint)? Of is dat waste van electriciteit (voor de pomp)?
[ Voor 24% gewijzigd door Marc_Sway op 26-01-2026 20:35 ]
@Marc_Sway
Ik heb even snel terug gebladerd hier en zo te lezen maak je gebruik van radiatoren in convectorputten? Heb je daar toevallig ook nog extra pompen voor in gebruik welke je eventueel middels pompschakelaars kunt 'remmen' (lees: aan/uit schakelen op basis van de aanvoertemperatuur vanuit je ITHO CV Ketel)?
Ik heb even snel terug gebladerd hier en zo te lezen maak je gebruik van radiatoren in convectorputten? Heb je daar toevallig ook nog extra pompen voor in gebruik welke je eventueel middels pompschakelaars kunt 'remmen' (lees: aan/uit schakelen op basis van de aanvoertemperatuur vanuit je ITHO CV Ketel)?
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
@Will_M Ik heb in de convectorputten gewone convectors met lamellen. Extra pompen heb ik niet, alles wordt gevoed door de centrale pomp van de CV. De convectors staan altijd volledig open, al zitten er normale radiatorventielen voor en voetventielen (ook volledig open). Ik heb wel eens gedacht om er Eclipsen aan de ingang te zetten.Will_M schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 00:29:
@Marc_Sway
De beperkingen die ik eigenlijk hier heb zijn:
(7-10)
Ik heb t Max vermogen op 30% gezet vanochtend en ga zien wat dit oplevert. Ta Max staat op 70C.
- Ketel over-gedimensioneerd: ca 42 kW Max vermogen (was sized toen die hele huis nog maar enkelglas had)
- Min nominaal vermogen van deze (2007) Itho ketel is ca 9.5 kW
- Geen low load feature in de kamerthermostaat
Ik heb t Max vermogen op 30% gezet vanochtend en ga zien wat dit oplevert. Ta Max staat op 70C.
[ Voor 34% gewijzigd door Marc_Sway op 27-01-2026 06:20 ]
:strip_exif()/f/image/EzzTACgqqSArI8Mhl2YrkWmX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ca 15 uur komt hier iemand thuis en start de CV op (van praktisch koude start). Lekker verloop dit...
Het Max vermogen staat nog steeds op 30%, Veroorzaker van deze rare grafieken?
[ Voor 17% gewijzigd door Marc_Sway op 27-01-2026 16:56 ]
De meeste belangrijke grafiek heb je niet gedeeld ...wat is nu de temperatuur in de ruimte? En wat is de WAF waarde op dit moment van de verwarming?Marc_Sway schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:48:
[Afbeelding]
Ca 15 uur komt hier iemand thuis en start de CV op (van praktisch koude start). Lekker verloop dit...
Wanneer heb je het maximale vermogen van je CV-ketel op 30% gezet? Heb je daarna (via je thermostaat) al een warmtevraag gehad? Ik kan me voorstellen dat je thermostaat rond 15:00 uitging van het vorige maximaal ingestelde vermogen en dat nog niet heeft "geleerd"?Marc_Sway schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:48:
[Afbeelding]
Wat zegt trouwens die onderste grafiek (Actueel (220V) vermogen CV)? Is dat een vermogensgrafiek in Watt van je CV-ketel? Levert die vanaf +/- 15:00 105W aan vermogen?
Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?