Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 48 49 Laatste
Acties:

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Kees85 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:53:
Nogmaals de ketel heeft deze feature NIET, de thermostaat bezit deze feature.
Oftewel koop een thermostaat die lowload heeft en ook jou itho ketel zal in lowload gaan draaien.
OK, goed advies, ik ga dit checken op mijn thermostaat!

• Marc_Sway
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkkNZQqclGUJjz2lOBZwCbNQMqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHYM87ff2mmAcXAD7vlm3rT6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZlTvNYyGi92xleSrnd5C_UX-ew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbqQYV0ShPsUgZAwufjlhYtd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb even AI er op losgelaten! :-)
Mijn thermostaat staat er helaas niet tussen

Het staat hier mooi beschreven: het gaat naar On-Off control met een berekende interval

Moet dan niet de nadraai-tijd van de pomp naar iets van 10 min (om het water te blijven rondpompen tot de volgende burner-start begint)? Of is dat waste van electriciteit (voor de pomp)?

[ Voor 24% gewijzigd door Marc_Sway op 26-01-2026 20:35 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Marc_Sway

Ik heb even snel terug gebladerd hier en zo te lezen maak je gebruik van radiatoren in convectorputten? Heb je daar toevallig ook nog extra pompen voor in gebruik welke je eventueel middels pompschakelaars kunt 'remmen' (lees: aan/uit schakelen op basis van de aanvoertemperatuur vanuit je ITHO CV Ketel)?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Marc_Sway
  • Nu online
Will_M schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 00:29:
@Marc_Sway

Ik heb even snel terug gebladerd hier en zo te lezen maak je gebruik van radiatoren in convectorputten? Heb je daar toevallig ook nog extra pompen voor in gebruik welke je eventueel middels pompschakelaars kunt 'remmen' (lees: aan/uit schakelen op basis van de aanvoertemperatuur vanuit je ITHO CV Ketel)?
@Will_M Ik heb in de convectorputten gewone convectors met lamellen. Extra pompen heb ik niet, alles wordt gevoed door de centrale pomp van de CV. De convectors staan altijd volledig open, al zitten er normale radiatorventielen voor en voetventielen (ook volledig open). Ik heb wel eens gedacht om er Eclipsen aan de ingang te zetten.

• Marc_Sway
  • Nu online
De beperkingen die ik eigenlijk hier heb zijn:
  • Ketel over-gedimensioneerd: ca 42 kW Max vermogen (was sized toen die hele huis nog maar enkelglas had)
  • Min nominaal vermogen van deze (2007) Itho ketel is ca 9.5 kW
  • Geen low load feature in de kamerthermostaat
Dat leidt in de praktijk tot relatief veel korte burner-runs per uur :N (7-10)

Ik heb t Max vermogen op 30% gezet vanochtend en ga zien wat dit oplevert. Ta Max staat op 70C.

[ Voor 34% gewijzigd door Marc_Sway op 27-01-2026 06:20 ]

• Marc_Sway
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nkr5qo3Bl8eT2QN5BX-mRAhvGT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EzzTACgqqSArI8Mhl2YrkWmX.jpg?f=fotoalbum_large

Ca 15 uur komt hier iemand thuis en start de CV op (van praktisch koude start). Lekker verloop dit...
Het Max vermogen staat nog steeds op 30%, Veroorzaker van deze rare grafieken?

[ Voor 17% gewijzigd door Marc_Sway op 27-01-2026 16:56 ]

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:49
Marc_Sway schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:48:
[Afbeelding]

Ca 15 uur komt hier iemand thuis en start de CV op (van praktisch koude start). Lekker verloop dit...
De meeste belangrijke grafiek heb je niet gedeeld ...wat is nu de temperatuur in de ruimte? En wat is de WAF waarde op dit moment van de verwarming?

• D43m0n
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:50
Marc_Sway schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:48:
[Afbeelding]

Wanneer heb je het maximale vermogen van je CV-ketel op 30% gezet? Heb je daarna (via je thermostaat) al een warmtevraag gehad? Ik kan me voorstellen dat je thermostaat rond 15:00 uitging van het vorige maximaal ingestelde vermogen en dat nog niet heeft "geleerd"?

Wat zegt trouwens die onderste grafiek (Actueel (220V) vermogen CV)? Is dat een vermogensgrafiek in Watt van je CV-ketel? Levert die vanaf +/- 15:00 105W aan vermogen?

• Marc_Sway
  • Nu online
D43m0n schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:03:
[...]

Wanneer heb je het maximale vermogen van je CV-ketel op 30% gezet?
Dat was om ca 6 uur vanochtend. Na de ochtend was iedereen weg hier en is de CV weer aan gezet om ca 15 uur.
[...]

Wat zegt trouwens die onderste grafiek (Actueel (220V) vermogen CV)? Is dat een vermogensgrafiek in Watt van je CV-ketel? Levert die vanaf +/- 15:00 105W aan vermogen?
[/quote]

Dat is het elektrisch vermogenverbruik (wanneer de pomp/ventilator draait).

• Marc_Sway
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZa2esI79YJj0ndHK3iy0i9knSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zm29PyxAM9O1qaQEWgAiowdp.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wat AI er van zegt (voor velen hier al bekend op t forum)

• D43m0n
Marc_Sway schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:30:
[...]

Dat was om ca 6 uur vanochtend. Na de ochtend was iedereen weg hier en is de CV weer aan gezet om ca 15 uur.
[...]

[/quote]

Dat is het elektrisch vermogenverbruik (wanneer de pomp/ventilator draait).
Oké, dan is dit tijdstip (rond 15:00) het eerste moment dat je thermostaat “ontdekt” heeft dat je CV-ketel minder vermogen levert? Laat hem gewoon lopen nu en kijk hoe de CV-ketel zich morgen gedraagt.

Hoe ervaar je de temperatuur vanaf 15:00 tot “nu”?

Als je vandaag geen koude klachten hebt is dat iets om te vergelijken met morgen als je thermostaat zich aangepast heeft aan het lagere vermogen van je CV-ketel. Misschien zie je morgen een ander gedrag van je ketel, iets dat meer past bij wat je zou verwachten. Als dat morgen inderdaad zo is en je hebt morgen ook geen koude klachten, zou je het maximale vermogen van je CV-ketel nog verder kunnen verlagen en dan weer een dag wachten en ervaren hoe dat voelt in ruimte temperatuur. Ik zou wel steeds 1 aanpassing doen (en altijd noteren) en een dag wachten, ervaren eigenlijk, wat het effect is.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:07

Seafarer

XXX

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsurGODp9gbjINrrQsPazUPaP_c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/19pS8qjLvGPTol5CWLqcjCrP.jpg?f=user_large

Totdat iemand het nodig vond om het ketel water om 18.00hrs. naar 45° te zetten. Gelijk een zaagtand.

Benieuwd hoe het met @Marc_Sway z'n zaagtand is. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03:43

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Seafarer Interessant plaatje - zoiets heb ik nooit gezien en mijn plofketel (8 kW b.w. minimum) was begrensd op 40°C - uitschakelen bij 45 °C - maar deze temperatuur bereikte de aanvoer nooit.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:06:
@Seafarer Interessant plaatje - zoiets heb ik nooit gezien en mijn plofketel (8 kW b.w. minimum) was begrensd op 40°C - uitschakelen bij 45 °C - maar deze temperatuur bereikte de aanvoer nooit.
Dit is met 420ltr/uur, bij jouw zal het algauw de helft meer zijn geweest. Ik wilde even laten zien wat de gevolgen zijn om zomaar de aanvoer temperatuur te verlagen waarbij ik direct 12 starts per uur krijg.

Omdat aanvoer temperatuur verlaging nog steeds als goede oplossing wordt gezien om direct energie te besparen. Maar dat kan echt niet zonder de flow flink te verhogen.
Maar dat wist je al. It is the flow to go. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Seafarer schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:45:
[...]

Dit is met 420ltr/uur, bij jouw zal het algauw de helft meer zijn geweest. Ik wilde even laten zien wat de gevolgen zijn om zomaar de aanvoer temperatuur te verlagen waarbij ik direct 12 starts per uur krijg.

Omdat aanvoer temperatuur verlaging nog steeds als goede oplossing wordt gezien om direct energie te besparen. Maar dat kan echt niet zonder de flow flink te verhogen.
Maar dat wist je al. It is the flow to go. :)
De gevolgen zijn 12 starts - is dit misschien dan een "p........e" ketel?
Energie bespaart het wel, maar of het ook overal warm wordt?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 00:04:
[...]

De gevolgen zijn 12 starts - is dit misschien dan een "p........e" ketel?
Een moderne ketel zou dit ook doen. Begrenst is begrenst. De thermostaat blijft vragen. (met meer flow hadden het minder starts geweest)
Energie bespaart het wel, maar of het ook overal warm wordt?
Met 12 starts betwijfel ik of het bespaart. De vlam moet zich 12 keer opbouwen tegen 2 keer per uur. Het blijft warm. Ik heb niet de bovenverdieping gecontroleerd, dat kan wel eens wat krap zijn met die T10 en T11.

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 29-01-2026 00:37 ]

• D43m0n
Ik ben de afgelopen weken aan het lezen om de concepten te begrijpen en ik denk een eind te komen, maar wil graag wat spiegelen, hopelijk leg ik het begrijpelijk uit.

Binnenkort wordt er in de volledige benedenverdieping vloerverwarming ingefreesd (75m2). Deze zal als hoofdverwarming gaan dienen waarbij de radiatoren verdwijnen. In de garage, op de 1e verdieping en op zolder hangen radiatoren.

De vloerverwarming wordt met 10 groepen gelegd, afstand tussen de leidingen 10 cm zodat deze later ook geschikt is voor een warmtepomp. De verdeler die er komt is geschikt te maken voor een warmtepomp. Er wordt ook een bypass geplaatst omdat er ook radiatoren in gebruik zullen blijven.

De overige radiatoren wil ik vanaf nu goed waterzijdig in gaan regelen. Ik zou 't kunnen doen zoals ik dat eerder in 2022 gedaan heb via de onderblokken meer dicht/open zetten op basis van delta T maar ik krijg daarbij nog best wat verschillen. Met dynamisch inregelbare radiatorkranen zoals de Heimeier Eclipse is dat eenvoudig te doen met de Hytools-app. Ik wil het dan ook gewoon goed doen voor alle overige radiatoren, ook al gebruik ik op 2 slaapkamers en de badkamer deze radiatoren vrij wisselend, meer niet dan wel. Op 2 andere kamers wordt regelmatig thuis gewerkt dus dan zal op die momenten de radiatorkraan open gedraaid worden. Oftewel, er zal regelmatig een grotere en kleinere afgifte zitten in het systeem. Daarom denk ik aan dynamisch inregelbare radiatorkranen met een thermostaatknop. En omdat we dan toch bezig zijn; dan maar op alle radiatoren gelijk alles maar goed doen want het plan is nog zeker 25 tot 30 jaar in dit huis te blijven wonen.

Nou komt mijn twijfel; ik lees her en der dat de combinatie van vloerverwarming, dynamisch inregelbare radiatorkranen een een modulerende pomp in de CV-ketel wel eens voor problemen kunnen zorgen. Ik heb een Intergas HRE 36/30A uit 2019 en deze moduleert zowel het vermogen als de pomp.
Die geschetste problemen worden dan wel eens omschreven als "twee kapiteins op één schip" die allebei invloed uitoefenen op de flow in het systeem. Er zijn installateurs die daarom liever statisch inregelbare radiatorkranen gebruiken en de CV-ketel een marge geven voor de pomp om te moduleren.

Als ik de uitleg over bijvoorbeeld de Eclipse mag geloven, is het een eenvoudige manier om de CV-installatie optimaal waterzijdig in te regelen en daarmee ook hydraulisch "stabiel" te houden ook al worden er radiatoren open of dicht gedraaid en sluit een vvw-verdeler zich. Maar ik kan me voorstellen dat CV-ketels met modulerende pompen die de flow willen verhogen als er meer weerstand gedetecteerd wordt, dat die dynamische kranen dat dan compenseren waardoor de CV-ketel z'n warmte niet kwijt kan en daardoor gaat pendelen. Is dit dan een geschetst probleem waardoor sommige installateurs liever één kapitein op 't schip hebben?

Overigens is mijn idee achter die dynamisch inregelbare radiatorkranen plaatsen is dat bij verlaging van de aanvoertemperatuur op de CV-ketel, ik dat in kan voeren in de Hytools-app en die geeft dan de nieuwe instelling (benodigde flow) van de radiatorkraan weer. En weer later als de CV-ketel vervangen wordt door een warmtepomp, kan ik datzelfde opnieuw toepassen en dan bijvoorbeeld boosters toepassen of LTV-radiatoren ophangen waar nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door D43m0n op 29-01-2026 20:22 ]

• REDN4S
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08:32
Wij hebben beneden last van een thermostaatkraan op de vvw unit die suist. Nu las ik dat als ik de pompsnelheid verlaag ik dit kan verminderen. Welke instelling op de intergas hre is ook alweer voor de pompsnelheid? Kan het zo 123 niet terugvinden in de handleiding bij parameters.

• Marc_Sway
  • Nu online
Seafarer schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 00:36:
[...]
Een moderne ketel zou dit ook doen. Begrenst is begrenst. De thermostaat blijft vragen. (met meer flow hadden het minder starts geweest)

[...]

Met 12 starts betwijfel ik of het bespaart. De vlam moet zich 12 keer opbouwen tegen 2 keer per uur. Het blijft warm. Ik heb niet de bovenverdieping gecontroleerd, dat kan wel eens wat krap zijn met die T10 en T11.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOPrX30a_yeKNGEQmpk6MMWhexk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6rxHUJA9YzDkuEx6Axv2hg1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qehGCoR4I-3AyxycOIVenstK3CI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCCznOwEl1pQx7AFzRW5uFM9.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn huis is jaren '30, wel dubbelglas en dakisolatie, maar niet perfect geïsoleerd, dus we gebruiken ook nacht-verlaging (om het overall gasverbruik wat te temperen). Hier ook geen vloerverwarming, wel convectors.

Wat ik hier eigenlijk wil hebben, is dat je het Max (CV water) Vermogen van de ketel (dus niet de Ta, die hier standaard op 70C staat) lineair kan instellen afhankelijk van de buitentemperatuur, vanwege de nacht-verlaging en het feit dat dit huis niet perfect geïsoleerd is. Dus bijv. 70% als het buiten -10C is en 30% als het buiten +10C is. En daartussen een lineaire vermogensinstelling afh. van de buiten-temp.

AI geeft aan dat de consument dit soort dingen niet kan doen (op afstand het Max vermogen instellen), maar dat die met de (Remote) installateur service tools van bepaalde CV merken dit waarschijnlijk wel kan. En dat is wat ik eigenlijk zelf ook wil kunnen doen.

• Marc_Sway
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-hwszxOxlMoOW1GJe6pad7FrrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nr7lVFkWkgEQzI6VE9qle5Bb.jpg?f=fotoalbum_large

En AI geeft ook nog even aan waarom Honeywell (met hun thermostaat-oplossingen) dit niet kan

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:16
Gaan we dit draadje vullen met antwoorden uit AI?
Als je 10x een vraag aan AI stelt is de kans groot dat je 10x een ander antwoord terugkrijgt.

En plaats dan ook de disclaimer.
[ AI-reacties kunnen fouten bevatten. Meer informatie ]

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:29
Eens met de hoeveelheid AI-waarheden, als je je beperkt tot je eigen conclusie leest dat veel makkelijker. Dat gezegd hebbende. Ik heb ook wel de behoefte om een eigen stooklijn op mijn nefit los te laten. Inmiddels heb ik deze situatie geaccepteerd. En spaar ik voor een WP.

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
D43m0n schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:03:
Ik ben de afgelopen weken aan het lezen om de concepten te begrijpen en ik denk een eind te komen, maar wil graag wat spiegelen, hopelijk leg ik het begrijpelijk uit.

Binnenkort wordt er in de volledige benedenverdieping vloerverwarming ingefreesd (75m2). Deze zal als hoofdverwarming gaan dienen waarbij de radiatoren verdwijnen. In de garage, op de 1e verdieping en op zolder hangen radiatoren.

De vloerverwarming wordt met 10 groepen gelegd, afstand tussen de leidingen 10 cm zodat deze later ook geschikt is voor een warmtepomp. De verdeler die er komt is geschikt te maken voor een warmtepomp. Er wordt ook een bypass geplaatst omdat er ook radiatoren in gebruik zullen blijven.

De overige radiatoren wil ik vanaf nu goed waterzijdig in gaan regelen. Ik zou 't kunnen doen zoals ik dat eerder in 2022 gedaan heb via de onderblokken meer dicht/open zetten op basis van delta T maar ik krijg daarbij nog best wat verschillen. Met dynamisch inregelbare radiatorkranen zoals de Heimeier Eclipse is dat eenvoudig te doen met de Hytools-app. Ik wil het dan ook gewoon goed doen voor alle overige radiatoren, ook al gebruik ik op 2 slaapkamers en de badkamer deze radiatoren vrij wisselend, meer niet dan wel. Op 2 andere kamers wordt regelmatig thuis gewerkt dus dan zal op die momenten de radiatorkraan open gedraaid worden. Oftewel, er zal regelmatig een grotere en kleinere afgifte zitten in het systeem. Daarom denk ik aan dynamisch inregelbare radiatorkranen met een thermostaatknop. En omdat we dan toch bezig zijn; dan maar op alle radiatoren gelijk alles maar goed doen want het plan is nog zeker 25 tot 30 jaar in dit huis te blijven wonen.

Nou komt mijn twijfel; ik lees her en der dat de combinatie van vloerverwarming, dynamisch inregelbare radiatorkranen een een modulerende pomp in de CV-ketel wel eens voor problemen kunnen zorgen. Ik heb een Intergas HRE 36/30A uit 2019 en deze moduleert zowel het vermogen als de pomp.
Die geschetste problemen worden dan wel eens omschreven als "twee kapiteins op één schip" die allebei invloed uitoefenen op de flow in het systeem. Er zijn installateurs die daarom liever statisch inregelbare radiatorkranen gebruiken en de CV-ketel een marge geven voor de pomp om te moduleren.

Als ik de uitleg over bijvoorbeeld de Eclipse mag geloven, is het een eenvoudige manier om de CV-installatie optimaal waterzijdig in te regelen en daarmee ook hydraulisch "stabiel" te houden ook al worden er radiatoren open of dicht gedraaid en sluit een vvw-verdeler zich. Maar ik kan me voorstellen dat CV-ketels met modulerende pompen die de flow willen verhogen als er meer weerstand gedetecteerd wordt, dat die dynamische kranen dat dan compenseren waardoor de CV-ketel z'n warmte niet kwijt kan en daardoor gaat pendelen. Is dit dan een geschetst probleem waardoor sommige installateurs liever één kapitein op 't schip hebben?

Overigens is mijn idee achter die dynamisch inregelbare radiatorkranen plaatsen is dat bij verlaging van de aanvoertemperatuur op de CV-ketel, ik dat in kan voeren in de Hytools-app en die geeft dan de nieuwe instelling (benodigde flow) van de radiatorkraan weer. En weer later als de CV-ketel vervangen wordt door een warmtepomp, kan ik datzelfde opnieuw toepassen en dan bijvoorbeeld boosters toepassen of LTV-radiatoren ophangen waar nodig.
Ik heb hier alles eclipse en ook een mix van vvw en radiatoren. Let even op dat standaard eclipse een max heeft. Voor LTV wil je mogelijk voor grotere radiatoren de speciaal daarvoor bedoelde eclipse met hoger debiet. instellingen hebben (alleen zin als je leidingen dat aankunnen).
Ik heb geen problemen maar voor het afgifte systeeem een aparte pomp die staat afgesteld op proportionele druk. Dat werkt goed samen met de eclipse.
Wellicht dat een goed ingestelde bypass helpt voor de zekerheid. Wordt sowieso meestal gedaan bij een VVW met verdeler.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 07:50:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn huis is jaren '30, wel dubbelglas en dakisolatie, maar niet perfect geïsoleerd, dus we gebruiken ook nacht-verlaging (om het overall gasverbruik wat te temperen). Hier ook geen vloerverwarming, wel convectors.

Wat ik hier eigenlijk wil hebben, is dat je het Max (CV water) Vermogen van de ketel (dus niet de Ta, die hier standaard op 70C staat) lineair kan instellen afhankelijk van de buitentemperatuur, vanwege de nacht-verlaging en het feit dat dit huis niet perfect geïsoleerd is. Dus bijv. 70% als het buiten -10C is en 30% als het buiten +10C is. En daartussen een lineaire vermogensinstelling afh. van de buiten-temp.
En hoe wil je dit dan doen met wind?

Iets wat soms vreselijk onderschat wordt.!!

• Marc_Sway
  • Nu online
Seafarer schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:09:
[...]

En hoe wil je dit dan doen met wind?

Iets wat soms vreselijk onderschat wordt.!!
Goed punt, valt vast ook iets te doen met een klein weerstation wat (eventueel met additioneel script) een gevoelstemp globaal uitrekent voor buiten waar de meeste wind op je gevel te verwachten is.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:40:
[...]

Goed punt, valt vast ook iets te doen met een klein weerstation wat (eventueel met additioneel script) een gevoelstemp globaal uitrekent voor buiten waar de meeste wind op je gevel te verwachten is.
Ook dat werkt niet, gevoelstemperatuur is gevoel. :) Technisch is 10 graden 10 graden ook bij windkracht 10.
Dan hebben we het nog niet over de aanstroom hoek van wind gehad en het drukverschil over een gebouw bij een bepaalde hoek. Vooral oudere woningen die nog niet spleet dicht zijn verliezen hier veel warmte.

Daarom vraagt een thermostaat: temperatuur. Bij 65° vraag kan het minimum ketel vermogen teveel tot voldoende zijn. Maar als bij dezelfde buiten temperatuur het veeeeel harder gaat waaien dan kan het zijn dat de 30% onvoldoende is. (de thermostaat heeft geen flauwbenul van wind en niemand in huis weet of de Noord gevel meer warmte nodig heeft dan de West gevel of andersom).
De ketel moet alleen maar het bevel van de thermostaat volgen. En gaat dus meer gasgeven om die 65 graden te halen immers door de wind is het warmteverlies van het huis toegenomen en probeert de ketel met meer gas dit te compenseren. De thermostaat bepaalt weer hoe lang dit duurt en verhoogt eventueel de vraag temperatuur.
Hiermee lukt het heel aardig alle onbekenden te compenseren en het comfortabel te houden.
En hoe langer je ketel op weing vermogen draait (hoe langer er water rondraait van lage temperatuur) hoe makkelijker het is voor de thermostaat knoppen in andere ruimtes om de boel bij te regelen. (soort warmtepomp :) )

Dus een bifilair gewikkelde vermogensregeling met een snuifje AI correctie gaat hem niet worden voor een gewoon woonhuis. ;)

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08:29
Seafarer schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:46:
[...]

Ook dat werkt niet, gevoelstemperatuur is gevoel. :) Technisch is 10 graden 10 graden ook bij windkracht 10.
Dan hebben we het nog niet over de aanstroom hoek van wind gehad en het drukverschil over een gebouw bij een bepaalde hoek. Vooral oudere woningen die nog niet spleet dicht zijn verliezen hier veel warmte.

Daarom vraagt een thermostaat: temperatuur. Bij 65° vraag kan het minimum ketel vermogen teveel tot voldoende zijn. Maar als bij dezelfde buiten temperatuur het veeeeel harder gaat waaien dan kan het zijn dat de 30% onvoldoende is. (de thermostaat heeft geen flauwbenul van wind en niemand in huis weet of de Noord gevel meer warmte nodig heeft dan de West gevel of andersom).
De ketel moet alleen maar het bevel van de thermostaat volgen. En gaat dus meer gasgeven om die 65 graden te halen immers door de wind is het warmteverlies van het huis toegenomen en probeert de ketel met meer gas dit te compenseren. De thermostaat bepaalt weer hoe lang dit duurt en verhoogt eventueel de vraag temperatuur.
Hiermee lukt het heel aardig alle onbekenden te compenseren en het comfortabel te houden.
En hoe langer je ketel op weing vermogen draait (hoe langer er water rondraait van lage temperatuur) hoe makkelijker het is voor de thermostaat knoppen in andere ruimtes om de boel bij te regelen. (soort warmtepomp :) )

Dus een bifilair gewikkelde vermogensregeling met een snuifje AI correctie gaat hem niet worden voor een gewoon woonhuis. ;)
Je verwoordt het perfect. Ik denk dat je een duidelijk aantal variabelen hebt die je ogenschijnlijk overzichtelijk kunt combineren. Maar vervolgens zie je dat ketel te laat reageert, te overdreven, maar tegelijk ook pas mag reageren als de zon tenminste een half uur in je huis schijnt. Zo kom je erachter dat het complex wordt. En dan zie je dat de thermostaat al die variabelen bijelkaar voegt tot een resultaat dat eigenlijk prima voldoet. En dat is juist weer heel frustrerend voor een tweaker; je streeft naar perfectie met al dat getweak, dat lukt niet en opeens is je zoektocht ten einde. Daar gaat je hobby! 8)7 Ergens ligt die heilige graal van perfectie.

• Marc_Sway
  • Nu online
Seafarer schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:46:
[...]

Mee eens, het is een complexe vergelijking van allerlei variabelen binnenshuis en van buiten (temperatuur daar, windrichting & sterkte), etc, wat bepaalt hoe de burner wordt aangestuurd door de thermostaat / OT.

Wat ik wel weet is dat in mijn situatie: jaren '30 woning, niet perfect geïsoleerd, geen vloerverwarming, enkele convectors op de begane grond en nachtverlaging die wij hier hanteren (aangezien dit huis niet super goed geïsoleerd is), dat we hier niet wegkomen met het 'eenmaal instellen van het Max vermogen van de CV' om een beetje acceptabel en efficiënt stookgedrag van deze ketel te bereiken.

Het hoeft niet perfect, maar het aanpassen van het Max vermogen afh. van de buitentemperaturen (met name ook 's nachts) is noodzakelijk om een meer stabiel stookpatroon te krijgen en ook het aantal burner-starts tussen de 3 a 8 per uur te houden.
Is het -10C buiten, dan moet hier het Max vermogen op de CV een hogere % hebben dan als het +10C buiten is.

Nu doe ik die Max vermogen settings op de CV ketel met de hand, afhankelijk van de verwachting van de buiten-temperatuur op een dag en de dag er na. Dit is een grove en handmatige aanpak maar werkt wel om een stabieler brandergedrag te krijgen en met ca 4-8 burner-starts / uur. Dit is zowel beter voor het gasverbruik en ook voor de ketel zelf (lagere mechanische belasting).
En dit is iets wat ik eigenlijk helemaal wil automatiseren.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:08:
[...]

Mee eens, het is een complexe vergelijking van allerlei variabelen binnenshuis en van buiten (temperatuur daar, windrichting & sterkte), etc, wat bepaalt hoe de burner wordt aangestuurd door de thermostaat / OT.

Wat ik wel weet is dat in mijn situatie: jaren '30 woning, niet perfect geïsoleerd, geen vloerverwarming, enkele convectors op de begane grond en nachtverlaging die wij hier hanteren (aangezien dit huis niet super goed geïsoleerd is), dat we hier niet wegkomen met het 'eenmaal instellen van het Max vermogen van de CV' om een beetje acceptabel en efficiënt stookgedrag van deze ketel te bereiken.

Het hoeft niet perfect, maar het aanpassen van het Max vermogen afh. van de buitentemperaturen (met name ook 's nachts) is noodzakelijk om een meer stabiel stookpatroon te krijgen en ook het aantal burner-starts tussen de 3 a 8 per uur te houden.
Is het -10C buiten, dan moet hier het Max vermogen op de CV een hogere % hebben dan als het +10C buiten is.

Nu doe ik die Max vermogen settings op de CV ketel met de hand, afhankelijk van de verwachting van de buiten-temperatuur op een dag en de dag er na. Dit is een grove en handmatige aanpak maar werkt wel om een stabieler brandergedrag te krijgen en met ca 4-8 burner-starts / uur. Dit is zowel beter voor het gasverbruik en ook voor de ketel zelf.
En dit is iets wat ik eigenlijk helemaal wil automatiseren.
Hoe ziet jouw plaatje er nu uit met 30% vermogen?

• Marc_Sway
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jhu_mxAQ4S5RO2nE0HMPcAo5-vY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1AnhySHneQniFfOCtGxNc3v.jpg?f=fotoalbum_large
  • 30% Max vermogen
  • Buitentemp in de nacht/'s ochtends vroeg: 2.3C
  • Ta Max is ingesteld op 70C
  • De onderste grafiek is elektrisch vermogen wat de CV gebruikt. De scherpe pieken geven de brander-starts aan
  • De tijd van ca 8 uur tot aan 9:30 heb ik maar even weggelaten. De CV kwam van 13C nachtverlaging (met het Max vermogen op 30%) maar moeilijk vooruit qua kamertemperatuur.
    Mijn conclusie is dat in die periode eigenlijk het Max vermogen op 45% moet staan, om sneller de huiskamer op te warmen uit de nachtverlaging

[ Voor 3% gewijzigd door Marc_Sway op 30-01-2026 16:07 ]

• D43m0n
Eisbar schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:16:
[...]

Ik heb hier alles eclipse en ook een mix van vvw en radiatoren. Let even op dat standaard eclipse een max heeft. Voor LTV wil je mogelijk voor grotere radiatoren de speciaal daarvoor bedoelde eclipse met hoger debiet. instellingen hebben (alleen zin als je leidingen dat aankunnen).
Ik heb geen problemen maar voor het afgifte systeeem een aparte pomp die staat afgesteld op proportionele druk. Dat werkt goed samen met de eclipse.
Wellicht dat een goed ingestelde bypass helpt voor de zekerheid. Wordt sowieso meestal gedaan bij een VVW met verdeler.
Dank! Dan kijk ik of het de Eclipse 300 wordt of die andere. Met de Hytools app kan ik de eigenschappen van de radiator invoeren, de aanvoertemperatuur en de delta T. Afhankelijk van wat eruit komt zou ik dan moeten kijken of ik het 10-150L/h of 30/300L/h model nodig heb. Ik bekijk dat wel per radiator wat ik nu en later bij LTV nodig heb. Idealiter zit er een sweetspot tussen nu en straks minimaal 40L/h bijvoorbeeld. Dan zou ik daarmee toekomstbestendig moeten zijn voor LTV als er een keer een warmtepomp komt. En tegen die tijd ga ik rustig kijken of ik dan andere radiatoren nodig heb; hetzij groter of LTV-radiatoren. Misschien kan ik nog wat oprekken met boosters, maar dat ga ik gewoon proberen als het zover is. De leidingen naar de radiatoren zijn 15mm.

Die aparte (proportionele) pomp waar je het over hebt, is dat externe pomp buiten je CV-ketel? Of bedoel je dat ik mogelijk de modulerende pomp in m’n Intergas dan moet vervangen voor een die om kan gaan met drukverschillen?

Een bypass bij de vvw-verdeler komt er in ieder geval.

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-02 05:52
Ik heb (zoals hier eerder gepost) alle radiatorkranen vervangen door Eclipse kranen om de warmte beter door de woning te verdelen. Afgelopen week netjes 11 kranen vervangen en ingeregeld - so far so good. Nu de boel goed monitoren en tweaken en al pielende loop ik tegen iets heel geks aan...

Het lijkt alsof de aanvoer en retour leiding is omgewisseld bij CV-plaatsing / Quatt plaatsing. Op alle radiatoren die ik kan voelen / meten is de retourleiding warmer dan de aanvoerleiding en worden radiatoren maar deels warm. Graag jullie doublecheck of ik niet gek ben.

De linker standleiding is de aanvoer en de rechter standleiding is de afvoer aangesloten op de radiatoren. Dit rijmt niet met de aanvoer vanuit de Quatt en CV - die zitten nu op de afvoerleiding van het afgiftesysteem. Vloerverwarming (later geplaatst) is dan wel weer goed aangesloten.. Wut?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPqjQsqKPvpsdE5H44ve9BXq1HE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESz5pJmKWaRaV1YhnSyGcpwg.jpg?f=fotoalbum_large

• Seafarer

Seafarer

XXX

Clock schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:22:
Ik heb (zoals hier eerder gepost) alle radiatorkranen vervangen door Eclipse kranen om de warmte beter door de woning te verdelen. Afgelopen week netjes 11 kranen vervangen en ingeregeld - so far so good. Nu de boel goed monitoren en tweaken en al pielende loop ik tegen iets heel geks aan...

Het lijkt alsof de aanvoer en retour leiding is omgewisseld bij CV-plaatsing / Quatt plaatsing. Op alle radiatoren die ik kan voelen / meten is de retourleiding warmer dan de aanvoerleiding en worden radiatoren maar deels warm. Graag jullie doublecheck of ik niet gek ben.

De linker standleiding is de aanvoer en de rechter standleiding is de afvoer aangesloten op de radiatoren. Dit rijmt niet met de aanvoer vanuit de Quatt en CV - die zitten nu op de afvoerleiding van het afgiftesysteem. Vloerverwarming (later geplaatst) is dan wel weer goed aangesloten.. Wut?

[Afbeelding]
Komt mij totaal niet onbekend voor. O-)

Ik heb dit al 2 keer gezien. Dus nee je bent niet gek.

Toch zou ik voor alle zekerheid echt alle radiatoren even controleren om zeker te weten dat ze echt allemaal verkeerd zitten.
En dan de installateur bellen.

• Eisbar
  • Nu online
D43m0n schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 18:19:
[...]

Dank! Dan kijk ik of het de Eclipse 300 wordt of die andere. Met de Hytools app kan ik de eigenschappen van de radiator invoeren, de aanvoertemperatuur en de delta T. Afhankelijk van wat eruit komt zou ik dan moeten kijken of ik het 10-150L/h of 30/300L/h model nodig heb. Ik bekijk dat wel per radiator wat ik nu en later bij LTV nodig heb. Idealiter zit er een sweetspot tussen nu en straks minimaal 40L/h bijvoorbeeld. Dan zou ik daarmee toekomstbestendig moeten zijn voor LTV als er een keer een warmtepomp komt. En tegen die tijd ga ik rustig kijken of ik dan andere radiatoren nodig heb; hetzij groter of LTV-radiatoren. Misschien kan ik nog wat oprekken met boosters, maar dat ga ik gewoon proberen als het zover is. De leidingen naar de radiatoren zijn 15mm.

Die aparte (proportionele) pomp waar je het over hebt, is dat externe pomp buiten je CV-ketel? Of bedoel je dat ik mogelijk de modulerende pomp in m’n Intergas dan moet vervangen voor een die om kan gaan met drukverschillen?

Een bypass bij de vvw-verdeler komt er in ieder geval.
Ik heb een ketel met verplichte open verdeler tussen ketel (atag q51c) en afgifte systeem. Geen aanrader, maar dan heb je dus een extra pomp aan de afgifte kant van de verdeler die het water door de radiatoren trekt. Voordelig is dus wel dat flow afgifte systeem los staat van flow door de ketel.

• Lawrentz
Eisbar schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:15:
[...]

Ik heb een ketel met verplichte open verdeler tussen ketel (atag q51c) en afgifte systeem. Geen aanrader, maar dan heb je dus een extra pomp aan de afgifte kant van de verdeler die het water door de radiatoren trekt. Voordelig is dus wel dat flow afgifte systeem los staat van flow door de ketel.
De Q51C is een ketel met een zeer hoog thermisch vermogen dat de ketel bijna als blokverwarming kan worden ingezet en waarbij Atag een open verdeler vereist.

Een open verdeler onder de 51C gedraagt zich als een kleine 4-poorts buffer of evenwichtsfles waarbij door vermenging een (groot) deel van vermogen aan de secundaire kant verloren gaat.
Brendon Uys weet dat prima te verwoorden in YouTube: Is Your Buffer Tank Wasting Heat and Money? Buffer Tanks & Heat Pump...
Ik zou het effect van een open verdeler in deze context niet voordelig willen beschrijven.
En helemaal niet omdat deze open verdeler vaak horizontaal onder de ketel wordt geplaatst waardoor vermenging van aanvoer en retour ook niet door gelaagdheid (=stratification) wordt tegengegaan.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Lawrentz schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:56:
[...]

De Q51C is een ketel met een zeer hoog thermisch vermogen dat de ketel bijna als blokverwarming kan worden ingezet en waarbij Atag een open verdeler vereist.

Een open verdeler onder de 51C gedraagt zich als een kleine 4-poorts buffer of evenwichtsfles waarbij door vermenging een (groot) deel van vermogen aan de secundaire kant verloren gaat.
Brendon Uys weet dat prima te verwoorden in YouTube: Is Your Buffer Tank Wasting Heat and Money? Buffer Tanks & Heat Pump...
Ik zou het effect van een open verdeler in deze context niet voordelig willen beschrijven.
En helemaal niet omdat deze open verdeler vaak horizontaal onder de ketel wordt geplaatst waardoor vermenging van aanvoer en retour ook niet door gelaagdheid (=stratification) wordt tegengegaan.
Kruislings aangesloten. Ik was even sprakeloos.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:33:
[Afbeelding]
  • 30% Max vermogen
  • Buitentemp in de nacht/'s ochtends vroeg: 2.3C
  • Ta Max is ingesteld op 70C
  • De onderste grafiek is elektrisch vermogen wat de CV gebruikt. De scherpe pieken geven de brander-starts aan
  • De tijd van ca 8 uur tot aan 9:30 heb ik maar even weggelaten. De CV kwam van 13C nachtverlaging (met het Max vermogen op 30%) maar moeilijk vooruit qua kamertemperatuur.
    Mijn conclusie is dat in die periode eigenlijk het Max vermogen op 45% moet staan, om sneller de huiskamer op te warmen uit de nachtverlaging
Best nette aanvoer temperatuur als je daar alles mee warm kunt houden.

tsja als 30% oncomfortabel is s'morgens dan maar een tandje hoger. Als beide convector putten heatmeisters
hadden dan was het denk ik wel gelukt.

• Marc_Sway
  • Nu online
@Seafarer Mee eens, het verloop van die grafiek is niet slecht. Wat hier denk ik ook helpt, is dat ik vrij goede plafondisolatie heb zowel in de living als de keuken. Dat kan ik echt iedereen aanraden als je een renovatie hebt.

Met de 30% Max vermogen lukt t inderdaad niet echt lekker (met de nachtverlaging en met ca 2C buitentemp) om 's ochtends in een beetje redelijke tijd de woonkamer comfortabel te krijgen. Duur zo 2 uur. Ventilatoren/Heatmeisters op de 2 convectors kan helpen, ik ga dat overwegen.
Nu zet ik het Max vermogen op 45% in de ochtend voor 2 uur en ga daarna naar de 30%.
Is het buiten -5C of nog kouder dan zet ik het Max vermogen 's ochtends vroeg op 60% voor ca 1 uur en daarna op 45%.
Idealiter zou ik dit allemaal met een script in HA of een kleine Rasp Pi doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Marc_Sway op 31-01-2026 09:29 ]

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:02
Hier een mooi voorbeeld van moduleren in de tijd (tot 18:45) en pendelen (na 18:45)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgFUFJ8UnXCM-LgbKRrLv7cLEoY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IZV5Uj1y67whAcC7UMTE1WXe.png?f=fotoalbum_large
De afgelopen dagen mooi constant weer met lage temperaturen (in iedere geval in het Noorden) waardoor het een mooi moment is om de cv (Atag E325EC) wat verder te tunen. Ik draai al mooi stabiel met 40 graden setpoint en 10% vermogen (vrijstaand huis uit 1989, goed (na)geïsoleerd, 700m3 gas per jaar), maar wil kijken of er nog wat uit te persen is. Maximaal setpoint naar 35 graden en vermogen wat omhoog (naar 15%). Vanaf dat moment zie ik bovenstaande gedrag. Hele dag gaat goed (nachtverlaging 18 graden, daarna rustig over de dag en ruimtes verdeeld naar 18,5, 19 en 19,5 in de avond). Die laatste stap lukt dus net niet, ook niet als ik de max setpoint omhoog doe naar 36 en nu 37 graden.
Het lijkt erop dat als de achterkamer (met grote convector radiator met 2 speedcomforts) op temperatuur is en de kraan dichter gaat (zie bovenste grafiek), de voorkamer (grote 3 meter lange T22 radiator met 4 speedcomforts) de warmte niet meer kwijt kan. Die zit dan nog op 19,2-19,3 graden en komt niet hoger. Dan begint het pendelen. Ook als de achterkamer weer helemaal open gaat, komt de boel niet meer op gang.

Iemand nog tips over de instelling? Vermogen omhoog of omlaag?
Als het verder niet lukt, dan ga ik terug naar 40 graden met 10% vermogen (misschien nog iets lager proberen) en ben tevreden met wat ik hier de afgelopen jaren heb opgestoken en mijn gasverbruik van meer dan 2000 m3 naar 700 m3 heb kunnen terugbrengen :)

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-02 20:48
[b]Marc_Sway in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV"Marc_Sway schreef op vrijdag 30 januari 2026 @
[/list]
Wat was de kamertemperatuur na de nachtverlaging?

• Seafarer

Seafarer

XXX

Torch1969 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:26:
Hier een mooi voorbeeld van moduleren in de tijd (tot 18:45) en pendelen (na 18:45)
[Afbeelding]
De afgelopen dagen mooi constant weer met lage temperaturen (in iedere geval in het Noorden) waardoor het een mooi moment is om de cv (Atag E325EC) wat verder te tunen. Ik draai al mooi stabiel met 40 graden setpoint en 10% vermogen (vrijstaand huis uit 1989, goed (na)geïsoleerd, 700m3 gas per jaar), maar wil kijken of er nog wat uit te persen is. Maximaal setpoint naar 35 graden en vermogen wat omhoog (naar 15%). Vanaf dat moment zie ik bovenstaande gedrag. Hele dag gaat goed (nachtverlaging 18 graden, daarna rustig over de dag en ruimtes verdeeld naar 18,5, 19 en 19,5 in de avond). Die laatste stap lukt dus net niet, ook niet als ik de max setpoint omhoog doe naar 36 en nu 37 graden.
Het lijkt erop dat als de achterkamer (met grote convector radiator met 2 speedcomforts) op temperatuur is en de kraan dichter gaat (zie bovenste grafiek), de voorkamer (grote 3 meter lange T22 radiator met 4 speedcomforts) de warmte niet meer kwijt kan. Die zit dan nog op 19,2-19,3 graden en komt niet hoger. Dan begint het pendelen. Ook als de achterkamer weer helemaal open gaat, komt de boel niet meer op gang.

Als het verder niet lukt, dan ga ik terug naar 40 graden met 10% vermogen (misschien nog iets lager proberen) en ben tevreden met wat ik hier de afgelopen jaren heb opgestoken en mijn gasverbruik van meer dan 2000 m3 naar 700 m3 heb kunnen terugbrengen :)
Die enorme gasverbruik verlaging komt niet alleen door even je installatie te Tweaken? Ik ga ervan uit dat 75% door stevig isoleren komt. Waardoor de aanvoer temperatuur heel erg kan zakken.

Temperatuur naar beneden is flow omhoog bij hetzelfde vermogen. Dus als je daar nog mogenlijkheden hebt is dat het laatste wat je nog kunt doen denk ik.

• Marc_Sway
  • Nu online
Torch1969 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:26:
[Afbeelding]

@Torch1969 De data van de onderste grafiek, hoe haal je dat binnen, direct van de ketel of via een OTGW? Interessante grafieken!

• Torch1969
Marc_Sway schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:52:
[...]

@Torch1969 De data van de onderste grafiek, hoe haal je dat binnen, direct van de ketel of via een OTGW? Interessante grafieken!
Ik heb een Plugwise Adam, die levert die data via de HA-integratie. Ook de kraan (valve) positie van de bijbehorende slimme thermostaat kranen (Tom) vind ik zeer leerzaam en bruikbaar.

• Torch1969
Seafarer schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:51:
[...]

Die enorme gasverbruik verlaging komt niet alleen door even je installatie te Tweaken? Ik ga ervan uit dat 75% door stevig isoleren komt. Waardoor de aanvoer temperatuur heel erg kan zakken.

Temperatuur naar beneden is flow omhoog bij hetzelfde vermogen. Dus als je daar nog mogenlijkheden hebt is dat het laatste wat je nog kunt doen denk ik.
Na isolatie is met name HR++ glas en spouwmuur na isoleren. Vloer isolatie (dik pak tempex) en dakisolatie (10cm glaswol) is nog van de oorspronkelijke bouw. Dus dat valt mee. Grote klappers waren: nieuwe ketel met zonne boiler, keuken gasloos, bewustwording, halve graad lager stoken, zone verwarming, ad-hoc verwarming in werkkamers met airco, kinderen de deur uit ( ;) ). Ik zit nu in de fase om zone temperatuur verschillen en nachtverlaging te minimaliseren. Meer comfort met zelfde gasverbruik.

Probleem met mijn ketel is dat ik de pomp niet kan instellen. Die gaat helemaal automatisch. Ik heb ook geen inzage in pompsnelheid. Ik probeer dus nu zoveel mogelijk flow uit te lokken door meer radiatoren open te zetten (zo heb ik de kleine radiator in de hal na jaren weer half open. Meer flow en minder temperatuur verschil in hal en boven.).
Doel is eigenlijk om te kijken of huidige setup geschikt is voor volledige warmtepomp.

• Eisbar
  • Nu online
Lawrentz schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:56:
[...]

Dat bedoel ik met geen aanrader :) Eens hoor verder. Heat geeks heeft een goede video over wat te doen met deze configuratie om de vermenging te beperken. Vermenging zorgt voor lagere TA en hogere TR namelijk. YouTube: Why NOT to use Buffers or LOW LOSS HEADERS! The Low Loss header exp...

Bij mij is TA verlies (dus verschil dat de ketel levert en wat na de open verdeler menging daadwerkelijk naar de radiatoren gaat nu beperkt tot zo'n 3-4c. Was voordat ik de pomp afstelde vaak 6-7c. Zelfde gebeurt op je retour dus twee keer slecht nieuws (je afgifte vermogen gaat naar beneden en je condensatie neemt af). Ik zag ergens ook dat warmtepompen wel eens met een open verdeler worden geinstalleerd. Lijkt mij dus geen goed idee maar elk systeem is uniek, dus wellicht met alleen VVW en een lage delta T is er iets voor te zeggen?

Als hier de ketel eruit gaat dan komt er een warmtepomp idealiter of als nieuwe cv gaan we meerdere stappen kleiner. Maar eerst nog de spouw isoleren :)

[ Voor 18% gewijzigd door Eisbar op 31-01-2026 13:29 ]

• Marc_Sway
  • Nu online
Torch1969 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:10:
[...]

Ik heb een Plugwise Adam, die levert die data via de HA-integratie. Ook de kraan (valve) positie van de bijbehorende slimme thermostaat kranen (Tom) vind ik zeer leerzaam en bruikbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLxkb3dOO--MHWcP1mTUJAICbfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTo5FWYkJq2N9BenLEbEEvJr.jpg?f=fotoalbum_large

OK, thanks. Is het dit device?

• Marc_Sway
  • Nu online
@Torch1969 Heb je wellicht ook een lijstje met de parameters(waarden) die je met de Plugwise kan uitlezen van de OT bus?

• Lawrentz
Hieronder een Screenshot uit Domoticz van de Plugwise Anna, het zusje van de Plugwise Adam.
De Plugwise Anna is bij mij gekoppeld aan een Vaillant Ecotec plus VHR 20/26CS/1-5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WaN5RwX5yOlQ4PvNweHBGPE7ys=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XFnVfx8GYLRcIZo5sIN5zVLV.png?f=user_large

De benamingen van de parameters heb heb ik aangepast in Domoticz.

De build-in Webserver van de Plugwise Anna heeft ongedocumenteerde API's waarbij gegevens kunnen worden uitgelezen (get) en/of worden aangestuurd (set) zoals de gewenste kamertemperatuur en scene's (Thuis, Weg, Nacht, Vakantie, Anti-vorst).
De Plugwise Anna heeft een optie voor een weersafhankelijke regeling obv lokale weerstations, maar daar maak ik geen gebruik van.

Maar goed, genoeg reclame vanuit de fanclub dacht ik zo.

• Marc_Sway
  • Nu online
OK, great, goed om dit allemaal te weten. Dank!
Een alternatieve oplossing is de DIYLess:
'OpenTherm Thermostat 3', ook met native AH integratie, waarbij ook heel veel parameters over de OT Bus uit te lezen zijn.

• Torch1969
Marc_Sway schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:11:
@Torch1969 Heb je wellicht ook een lijstje met de parameters(waarden) die je met de Plugwise kan uitlezen van de OT bus?
Zie het antwoord van Lawrence. Realiseer je wel dat dit in eerste instantie slimme thermostaten zijn, niet alleen een device om je OT bus uit te lezen. Ik denk dat wat er terugkomt ook nog erg afhangt van je ketel en de aansluiting daarop.

• Marc_Sway
  • Nu online
Mee eens, primair zijn dit smart thermostaat devices, maar als er tevens daarmee veel CV parameters uit te lezen zijn via de OT bus en daarmee kunnen worden binnengehaald in HA of andere tools, dan is dat erg meegenomen.

• Lawrentz
Seafarer schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 01:41:
[...]

Kruislings aangesloten. Ik was even sprakeloos.
Idd, maar dat was niet zozeer wat ik bedoelde.
Al komt kruislings aansluiten in NL ook voor helaas.

Even iets anders, maar wel hieraan gerelateerd.
Wat ik nooit heb begrepen is het aansluiten van een open verdeler, evenwichtsfles, 4-poorts buffer.
Ook in YouTube: Is Your Buffer Tank Wasting Heat and Money? Buffer Tanks & Heat Pump... wordt de warmtebron schematisch links geplaatst en het afgiftesysteem rechts.
Dan zal er m.i. altijd in een een open verdeler, evenwichtsfles, 4-poorts buffer vermenging door een interne werveling plaatsvinden.
Dit nog even los gezien dat de pompen in het primaire en secundaire circuit nooit synchroon lopen zoals Brandon Uys duidelijk verwoordt.
De gewenste gelaagdheid verdwijnt ook op die manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQUqYVynUnacc9Ikq-8zMzUjdu8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K9FPAem0HskZJIVT9PanSiwo.png?f=fotoalbum_large
Ondanks dat dit een schematische weergave is, wordt dit in de praktijk ook zo geïnstalleerd.

Waar ik aan denk is om de ingangen van de warmtebron en afgiftesysteem aan één zijde van de open verdeler, evenwichtsfles, 4-poorts buffer te plaatsen en de uitgangen aan de andere zijde.
Vermenging door interne werveling blijft dan beperkt tot het gebrek aan synchronisatie van de pompen aan de primaire en secundaire zijde en blijft de gelaagdheid beter behouden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DB6AquqyjGNJ0e6Rpz27u1bvDR4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/J7hKJ8lniTw40JIBCcYLyMuT.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag
Zie ik iets over het hoofd met deze gedachte?

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online
Lawrentz schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:46:
...
Mijn vraag
Nee, je ziet niets over het hoofd. Die interne menging is het nadeel van een open verdeler.
Om een open verdeler goed te laten werken, moet je hem inregelen.
Hier wordt dat goed uitgelegd:
https://portal.ecologiefo...sdatabase/1-open-verdeler
Quote:
Bij het toepassen van deze verdeler dient het systeem hydraulisch wel te kloppen en ingeregeld te zijn. Anders gaat het niet goed werken.

• Lawrentz
arpeggio schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:36:
[...]

Nee, je ziet niets over het hoofd. Die interne menging is het nadeel van een open verdeler.
Om een open verdeler goed te laten werken, moet je hem inregelen.
Hier wordt dat goed uitgelegd:
https://portal.ecologiefo...sdatabase/1-open-verdeler

[...]
De afbeelding in de url komt overeen met 'mijn' bovenste afbeelding waarbij de warmtebron(nen) B links staan en het afgiftesysteem A rechts.
Hoe goed je dit ook inregelt, er zal altijd een interne werveling met vermenging plaatsvinden, ook al is B = A.

Door de ingangen van de warmtebron(nen) en het afgiftesysteem aan één zijde te plaatsen en de uitgangen aan de andere zijde wil ik de interne werveling met vermenging zoveel als mogelijk voorkomen.
Dit heb ik geprobeerd te visualiseren met 'mijn' tweede afbeelding.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Lawrentz schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:46:
[...]

Idd, maar dat was niet zozeer wat ik bedoelde.
Al komt kruislings aansluiten in NL ook voor helaas.

Even iets anders, maar wel hieraan gerelateerd.
Wat ik nooit heb begrepen is het aansluiten van een open verdeler, evenwichtsfles, 4-poorts buffer.
Ook in YouTube: Is Your Buffer Tank Wasting Heat and Money? Buffer Tanks & Heat Pump... wordt de warmtebron schematisch links geplaatst en het afgiftesysteem rechts.
Dan zal er m.i. altijd in een een open verdeler, evenwichtsfles, 4-poorts buffer vermenging door een interne werveling plaatsvinden.
Dit nog even los gezien dat de pompen in het primaire en secundaire circuit nooit synchroon lopen zoals Brandon Uys duidelijk verwoordt.
De gewenste gelaagdheid verdwijnt ook op die manier.

[Afbeelding]
Ondanks dat dit een schematische weergave is, wordt dit in de praktijk ook zo geïnstalleerd.

Waar ik aan denk is om de ingangen van de warmtebron en afgiftesysteem aan één zijde van de open verdeler, evenwichtsfles, 4-poorts buffer te plaatsen en de uitgangen aan de andere zijde.
Vermenging door interne werveling blijft dan beperkt tot het gebrek aan synchronisatie van de pompen aan de primaire en secundaire zijde en blijft de gelaagdheid beter behouden.
[Afbeelding]

Mijn vraag
Zo bedoel je?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ta43LUrGn6Pn-COVW1w3UORmKmU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nfFYJoj0bnUYaFipGFKmhjS0.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 01-02-2026 11:08 ]

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Lawrentz , @Seafarer Ik zou dit verhaal over de wp en de warmteafgifte i.c.m. de evenwichtsfles graag in het wp-topic terug willen zien, misschien als link? - Mijn persoonlijke mening - beide manieren verschillen waarschijnlijk niet (wezenlijk) van elkaar wat het resultaat betreft.
Anders zou ik heel snel een octrooi aanvragen.

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 01-02-2026 11:50 ]

• Lawrentz

• Lawrentz
dunklefaser schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:48:
@Lawrentz , @Seafarer Ik zou dit verhaal over de wp en de warmteafgifte i.c.m. de evenwichtsfles graag in het wp-topic terug willen zien, misschien als link? - Mijn persoonlijke mening - beide manieren verschillen waarschijnlijk niet (wezenlijk) van elkaar wat het resultaat betreft.
Anders zou ik heel snel een octrooi aanvragen.
Laat je niet door mij tegenhouden.

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:48:
- Mijn persoonlijke mening - beide manieren verschillen waarschijnlijk niet (wezenlijk) van elkaar wat het resultaat betreft.
Ik denk dat er eentje helemaal geen fatsoenlijk resultaat geeft. De laatste schets bedoel ik dan.

• arpeggio
  • Nu online
Lawrentz schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 23:55:
[...]

De afbeelding in de url komt overeen met 'mijn' bovenste afbeelding waarbij de warmtebron(nen) B links staan en het afgiftesysteem A rechts.
Hoe goed je dit ook inregelt, er zal altijd een interne werveling met vermenging plaatsvinden, ook al is B = A.

Door de ingangen van de warmtebron(nen) en het afgiftesysteem aan één zijde te plaatsen en de uitgangen aan de andere zijde wil ik de interne werveling met vermenging zoveel als mogelijk voorkomen.
Dit heb ik geprobeerd te visualiseren met 'mijn' tweede afbeelding.
Jouw tweede afbeelding gaat volgens mij niet werken. In het plaatje van @Seafarer wordt dat nog wat duidelijker.
Als ik naar die plaatjes kijk, zie ik een kortsluiting voor het circuit van de warmtebron en ook een kortsluiting voor het afgiftesysteem. Bovendien zal het warme water vanaf de warmtebron, dat bovenin passeert, nooit beneden komen om het afgiftesysteem te bereiken. Die gelaagdheid verhindert het warmtetransport van 'warm' naar 'koud'.

Je hebt gelijk dat een open verdeler altijd een bepaalde mate van interne werveling en vermenging heeft en wat dus verlies oplevert. De primaire functie van een open verdeler is echter het realiseren van een hydraulische (ont)koppeling tussen warmtebron en warmte-afgifte bij hetzelfde temperatuurtraject en debiet. Om die reden wordt het o.a. toegepast bij cascadesystemen met meerdere warmtebronnen en gekoppeld aan grotere afgiftesystemen.
Om dat doel te bereiken treden er helaas verliezen op. Met een goede dimensionering van de verdeler en een zo goed mogelijk inregeling kun je die verliezen beperken, maar niet voorkomen. Het is met recht een open verdeler.

• Lawrentz
arpeggio schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:27:
[...]

Jouw tweede afbeelding gaat volgens mij niet werken. In het plaatje van @Seafarer wordt dat nog wat duidelijker.
Als ik naar die plaatjes kijk, zie ik een kortsluiting voor het circuit van de warmtebron en ook een kortsluiting voor het afgiftesysteem. Bovendien zal het warme water vanaf de warmtebron, dat bovenin passeert, nooit beneden komen om het afgiftesysteem te bereiken. Die gelaagdheid verhindert het warmtetransport van 'warm' naar 'koud'.

Je hebt gelijk dat een open verdeler altijd een bepaalde mate van interne werveling en vermenging heeft en wat dus verlies oplevert. De primaire functie van een open verdeler is echter het realiseren van een hydraulische (ont)koppeling tussen warmtebron en warmte-afgifte bij hetzelfde temperatuurtraject en debiet. Om die reden wordt het o.a. toegepast bij cascadesystemen met meerdere warmtebronnen en gekoppeld aan grotere afgiftesystemen.
Om dat doel te bereiken treden er helaas verliezen op. Met een goede dimensionering van de verdeler en een zo goed mogelijk inregeling kun je die verliezen beperken, maar niet voorkomen. Het is met recht een open verdeler.
Iedereen bedankt voor de terugkoppeling.
Ik heb me vergist met de tweede tekening.

Hieronder een nieuwe poging.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7osDd17wywvmtvAnxcBbBl-hrHI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xjZwjz79iJgFK76Oj1azKrxP.png?f=fotoalbum_large

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Lawrentz Ik mis eigenlijk nog de secundaire pomp - waar ga je die plaatsen?

• arpeggio
  • Nu online
Lawrentz schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:54:
[...]

Iedereen bedankt voor de terugkoppeling.
Ik heb me vergist met de tweede tekening.

Hieronder een nieuwe poging.
[Afbeelding]
Optisch ziet dit schema er anders uit, maar hydraulisch maakt het volgens mij weinig verschil met afbeelding 1 in jouw oorspronkelijke post.
Ik zie alleen dat de retouraansluitingen zijn omgedraaid. De retour naar de warmtebron zit nu rechtsonder ipv linksonder en de retour van de warmte-afgifte zit nu linksonder (ipv rechtsonder). Dat zal voor de werking weinig of geen verschil maken.

• Lawrentz
dunklefaser schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:09:
@Lawrentz Ik mis eigenlijk nog de secundaire pomp - waar ga je die plaatsen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhlgKgwciQJMrZqRRu6IGNN1h5I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i025AyZn7mjf9qouZxMsU2S9.png?f=fotoalbum_large
Het gaat me puur om de aansluiting van een 4-poorts buffer.
Om het schema overzichtelijk te houden heb ik bewust geen rekening gehouden met afstanden, leidingdiameter, vermogens, debiet, aantal radiatoren, vloerverwarming, expansievat, enz.
Een pomp aan de secundaire zijde vind ik eigenlijk al teveel voor een concept.

• Lawrentz
arpeggio schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:25:
[...]

Optisch ziet dit schema er anders uit, maar hydraulisch maakt het volgens mij weinig verschil met afbeelding 1 in jouw oorspronkelijke post.
Ik zie alleen dat de retouraansluitingen zijn omgedraaid. De retour naar de warmtebron zit nu rechtsonder ipv linksonder en de retour van de warmte-afgifte zit nu linksonder (ipv rechtsonder).
Klopt.
Dat zal voor de werking weinig of geen verschil maken.
Ik denk dat hiermee interne werveling en daardoor vermenging kan worden voorkomen.

• arpeggio
  • Nu online
Lawrentz schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:27:
...
Ik denk dat hiermee interne werveling en daardoor vermenging kan worden voorkomen.
Dat zou idd kunnen, maar dat is met een tekening of schema niet vast te stellen. Dat zou je dan in een praktijksituatie met allerlei metingen moeten vaststellen. Maar menging voorkomen doe je volgens mij niet; aanvoer en retour staan volledig met elkaar in contact. Enige vorm van vermenging kun je dan niet voorkomen.

• MazzHead
  • Laatst online: 02:09
Lawrentz schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:27:
[...]

Klopt.

[...]

Je krijgt bij gelijke flow inderdaad door gelijke stroomrichting (meestroom) minder wervels door dat de flowverschillen niet A+B maar |A-B| is.

edit: te vroeg...

Maar bij verschillen wel kruislingse menging, die was er eerst niet. Dus of het echt wat op gaat leveren

[ Voor 14% gewijzigd door MazzHead op 01-02-2026 15:29 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

MazzHead schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:27:
[...]

Je krijgt bij gelijke flow inderdaad door gelijke stroomrichting (meestroom) minder wervels door dat de flowverschillen niet A+B maar |A-B| is.

edit: te vroeg...

Maar bij verschillen wel kruislingse menging, die was er eerst niet. Dus of het echt wat op gaat leveren
En hoe wil je energie overpompen? De warmte pomp draait z'n eigen rondje en de cv pomp ook. :)

• MazzHead
  • Laatst online: 02:09
Seafarer schreef op zondag 1 februari 2026 @ 15:39:
[...]

En hoe wil je energie overpompen? De warmte pomp draait z'n eigen rondje en de cv pomp ook. :)
Wel het laatste schema (13:25) volgen. BovenLinks WP in BovenRechts Radiatoren uit en BenedenLinks in en dus BenedenRechts uit naar WP. Dus krijg je de stroom BovL naar BovR en BenL naar BenR, dus geen tegenstroom meer met wervelingen.

Meestroom als Qin = Quit met prima scheiding. maar als Qwp > Qrad krijg je een kruisstroming van BovL naar BenR. Als Qwp < Qrad een kruisstroom van BenL naar BovR.

Flow is alles toch 8)

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:31
Lawrentz schreef op zondag 1 februari 2026 @ 13:25:
[...]

[Afbeelding]
Het gaat me puur om de aansluiting van een 4-poorts buffer.
Om het schema overzichtelijk te houden heb ik bewust geen rekening gehouden met afstanden, leidingdiameter, vermogens, debiet, aantal radiatoren, vloerverwarming, expansievat, enz.
Een pomp aan de secundaire zijde vind ik eigenlijk al teveel voor een concept.
Dit heeft geen zin en geeft geen verbetering aan een open verdeler.

Een open verdeler wordt toegepast bij hoge vermogens waarbij het gevaarlijk is als de minimum flow in de ketel niet wordt gehaald.
De open verdeler zorgt ervoor dat flow in ketel onafhankelijk is van de flow in het afname circuit. In praktijk is de flow van ketel nooit gelijk aan de flow van het afname circuit omdat daar bijvoorbeeld radiatoren dicht staan.
Die denkbeeldige verbeteringen die hier getekend zijn werken alleen als de flow in het afname circuit gelijk is aan de flow van ketel, dat is nooit het geval.
Als er een verschil is wordt dat opgeheven door flow die door de balk van de verdeler gaat dus er is altijd vermenging.

• Seafarer

Seafarer

XXX

MazzHead schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:28:
[...]

Wel het laatste schema (13:25) volgen. BovenLinks WP in BovenRechts Radiatoren uit en BenedenLinks in en dus BenedenRechts uit naar WP. Dus krijg je de stroom BovL naar BovR en BenL naar BenR, dus geen tegenstroom meer met wervelingen.

Meestroom als Qin = Quit met prima scheiding. maar als Qwp > Qrad krijg je een kruisstroming van BovL naar BenR. Als Qwp < Qrad een kruisstroom van BenL naar BovR.

Flow is alles toch 8)
8) maar wel gescheiden flow.

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:15
Ik heb een vraag. Hier een bosch 24 hrc ketel die op vloerverwarming (120 m2) beneden en 2 radiatoren boven in de slaapkamers.
De cv staat op 5,5 kw (25 %) en de instelling voor de pomp die er door de installateur in stond wat ik zag was minimaal 50 % en maximaal 60 %..
Ik zie de cv echter constant op 75 % pomp capaciteit staan ! Iemand die weet waarom. Ik wil liever niet teveel zelf rommelen in de settings.
Radiatoren boven worden ook niet echt goed warm. Logisch want de temperatuur van de ketel blijft op 36,5 graden. Terwijl max temperatuur op 55 graden staat.
Op de ketel staat onder info ook een "control setpoint' die ik niet boven 37 graden zag denk ik. Behalve gisteravond zag ik die wel op in de 50 graden ! Toevallig.
Iemand idee waarom de ketel pomp toch op die hoge 75 % toert ? En waarom de temperatuur in de cv niet hoger komt terwijl dat eerder altijd wel..
De vloerpomp staat altijd op 1. In de kamer wordt de ingestelde temperatuur van 19,5 graden wel constant dag en nacht gehaald. De vloerthermostaat stond altijd al op 4 (ik denk 40 graden?)
Maar die 40 graden is niet nodig maar wordt ook niet gehaald. Ik zie hem tot 34 graden komen denk ik.. Retour van vloer voelen koud aan.
Radiatoren boven stromen wel (thermostaatknop) en zijn zoals de 36,5 graden lauw.

[ Voor 3% gewijzigd door belmonde op 02-02-2026 11:50 ]

• zomaar0iemand
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:44
Hoi,

Volgende maand krijgen we sleutel van onze eerste koopwoning. Het betreft een maisonette van 3 woonlagen met energie label C, we hebben het dak als onderdeel van ons appartement en zitten op de hoek. De VVE heeft geen isolatie / verduurzaming plannen dus willen we zoveel mogelijk zelf doen om kosten te besparen, het waterzijdig inregelen van de het CV systeem is 1 van de stappen die we willen ondernemen. De CV-Ketel is uit 2025 dus we blijven ook nog even op gas verwarmen.

Gezien wij al van plan zijn 1 radiator in de woonkamer te vervangen willen om het makkelijker te maken en voor comfort alle kranen vervangen met thermostatische kranen, het plan is nu als volgt:

- Alle kranen vervangen door RA-DV of RA-N kranen van Danfoss (of heimeier maar lees meer positiefs over Danfoss)
- Overal thermostatisch kranen (Danfoss Aveo kom ik tegen) behalve de keuken en woonkamer.
- In de woonkamer en keuken normale kranen plaatsen omdat de thermostaat ook in deze ruimte hangt en deze anders tegen elkaar gaan werken.

Nu hoop ik dat jullie kunnen helpen met de volgende twee vragen:

- RA-DV of RA-N / Heiemer Ecplice of Heimeier V-Exact. De Eclipse en RA-DV zijn dynamisch, waardoor druk verschillen makkelijker op te vangen zijn. Ik lees alleen hier en daar online en op de website van Danfoss dat voor woningen er niet echt meerwaarde is voor het RA-DV systeem en dat RA-N voldoende zou zijn gezien de druk verchillen niet heel erg zijn. Maar de combinatie van thermostatische kranen verwacht ik wel dat de radatioren in kamers wij niet in komen snel dicht zullen gaan (die willen we op 15 graden houden namelijk). Wat is jullie mening hierover? Ik doe het het liefst in 1 keer goed, maar RA-N is een stuk goedkoper.

- Wat is wijsheid in de badkamer, een normale knop of een thermostatische? Gezien het douchen / in bad zitten gaat dit niet ook tegen elkaar werken?

- Wat is jullie ervaring met de Danfoss Aveo kranen en het RA-N / RA-DV systeem tegen over Heimeier?

Alvast bedankt voor de reacties hulp!

• Lawrentz
Iedereen bedankt voor het meedenken.

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-02 20:07

B2

wa' seggie?

Ik ben bezig met een “de-Google” actie, dus heb mijn Nest Thermostaat vanmiddag vervangen voor een Honeywell Lyric T6.
De CV ketel hangt aan een verbruiksmeter en ik zie sinds het vervangen rond 15.00 uur een heel ander patroon, klopt dit wel? Beide aangesloten op de Opentherm aansluitingen. (het klopt dat ie om 18.00uur uitgaat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4eOhs9wRC_zy-wbYgEL9rSD-XHM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3TaOTU5LpUwQfPL4VbOCJxcb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door B2 op 02-02-2026 21:34 ]

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
B2 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:32:
Ik ben bezig met een “de-Google” actie, dus heb mijn Nest Thermostaat vanmiddag vervangen voor een Honeywell Lyric T6.
De CV ketel hangt aan een verbruiksmeter en ik zie sinds het vervangen rond 15.00 uur een heel ander patroon, klopt dit wel? Beide aangesloten op de Opentherm aansluitingen. (het klopt dat ie om 18.00uur uitgaat)

[Afbeelding]
Je moet die nieuwe Honeywell wel ff de tijd geven om je ruimte te leren.
Hij leert zelf maar jij wist op je eerste schooldag ook nog niet alles, geef 'm een paar dagen.
Wat(t) meet je eigenlijk? Het stroomverbruik van je CV ketel? Hoop dat je al ff bezig bent op mindergas.nl, daarmee kan je het relevante gasverbruik beter vergelijken dan wat je ketelpomp en ventilator aan stroomverbruik doen.

[ Voor 12% gewijzigd door PalingDrone op 02-02-2026 21:50 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Huis was een beetje afgekoeld. Van 16 naar 19,5° graad, 2uur stoken met bijna 8kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYpiigjEQybXavVeCkKQf9Bx5_U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zJRJ1XS5W3kECPfM1PSRp05O.jpg?f=user_large

Overigens geen vloerverwarming.
Waterflow en luchtflow zijn het toverwoord.

[ Voor 6% gewijzigd door Seafarer op 03-02-2026 21:45 ]

• belmonde
belmonde schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:45:
Ik heb een vraag. Hier een bosch 24 hrc ketel die op vloerverwarming (120 m2) beneden en 2 radiatoren boven in de slaapkamers.
De cv staat op 5,5 kw (25 %) en de instelling voor de pomp die er door de installateur in stond wat ik zag was minimaal 50 % en maximaal 60 %..
Ik zie de cv echter constant op 75 % pomp capaciteit staan ! Iemand die weet waarom. Ik wil liever niet teveel zelf rommelen in de settings.
Radiatoren boven worden ook niet echt goed warm. Logisch want de temperatuur van de ketel blijft op 36,5 graden. Terwijl max temperatuur op 55 graden staat.
Op de ketel staat onder info ook een "control setpoint' die ik niet boven 37 graden zag denk ik. Behalve gisteravond zag ik die wel op in de 50 graden ! Toevallig.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Niemand een antwoord/idee !?
Ik heb nu net de radiatoren boven dichtgezet.. Maar waarom dat de temperatuur van de cv-ketel circuit omhoog zou brengen ? Met slechts 35 graden zullen die radiatoren niet veel warmte af geven.. En de temperatuur van de cv komt niet omhoog..
Lijkt ook niet gaan gebeuren omdat het control setpoint dat de ketel onder info weergeeft meestal laag is. Gisteravond zag ik hem wel op 50 staan ????
Maar als de modulerende thermostaat (bosch fr10) steeds een lage temperatuur voor de vwoonkamer (vloerverwarming) vraagt... Zit je boven steeds met slechts 35 graden in de radiatoren.
En het water stroomt hard want de ketel zit constant zonder uitzondering op 75 % te draaien als ie in bedrijf is.. Terwijl zo gezegd de instelling al sinds installatie op min 50 % en max 60 % staat..
Als iemand hier iets over kan zeggen.. ? Anders even de installateur bellen..
Iemand idee waarom de ketel pomp toch op die hoge 75 % toert ? En waarom de temperatuur in de cv niet hoger komt terwijl dat eerder altijd wel..
De vloerpomp staat altijd op 1. In de kamer wordt de ingestelde temperatuur van 19,5 graden wel constant dag en nacht gehaald. De vloerthermostaat stond altijd al op 4 (ik denk 40 graden?)
Maar die 40 graden is niet nodig maar wordt ook niet gehaald. Ik zie hem tot 34 graden komen denk ik.. Retour van vloer voelen koud aan.
Radiatoren boven stromen wel (thermostaatknop) en zijn zoals de 36,5 graden lauw.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Dat de ketel naar 75% flow gaat snap ik niet. Ik kan daar dus geen fatsoenlijk antwoord opgeven.

Als 5,5kW net voldoende is om je cv water op 36 graden te krijgen. Wat moet je dan doen om die temperatuur omhoog te krijgen?

• belmonde
Seafarer schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:38:
[...]

Dat de ketel naar 75% flow gaat snap ik niet. Ik kan daar dus geen fatsoenlijk antwoord opgeven.

Als 5,5kW net voldoende is om je cv water op 36 graden te krijgen. Wat moet je dan doen om die temperatuur omhoog te krijgen?
Ik heb de 5.5 kw al omhoog gedaan eergisteren. Ik denk naar 9 of 10 kw. Maar de cv temperatuur blijft op die lage 36 graden ergens. Normaal kijk ik niet zo naar de ketel. Maar ik zag op dat schermpje altijd wel die 53 graden staan. Wat ik nu zag dat dit als max is ingestled onder info-knop.
De radiatoren staan nu al een uur en nog wat dicht en thermostaat vroeg iets van 40 graden. Maar de cv pomp staat steeds vast op 75 %.. Ik kan slecht voelen of temperatuur voor en na de bypass verschilt van temperatuur. 36 graden is sowieso niet echt te voelen..

• Seafarer

Seafarer

XXX

belmonde schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:45:
[...]

Ik heb de 5.5 al omhoog gedaan eergisteren. Ik denk naar 9 of 10 kw. Maar de temperatuur blijft op die lage 36 graden ergens. Normaal kijk ik niet zo naar de ketel. Maar ik zag op dat schermpje altijd wel die 53 graden staan. Wat ik nu zag dat dit als max is ingestled onder info-knop.
De radiatoren staan nu al een uur en nog wat dicht en thermostaat vroeg iets van 40 graden. Maar de cv pomp staat steeds vast op 75 %.. Ik kan slecht voelen of tmep voor en na de bypass verschilt van temperatuur. 36 graden is sowieso niet echt te voelen..
Precies vermogen omhoog.

Dat had moeten helpen. Na een tijdje.
Hoor je de ketel ook continue branden?

• belmonde
Seafarer schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:49:
[...]

Precies vermogen omhoog.

Dat had moeten helpen. Na een tijdje.
Hoor je de ketel ook continue branden?
Nee, niet continu. Maar nu komt de zon ook recht op de grote ramen.. En temperatuur is ook op ingestelde temperatuur in de woonkamer (vloerverwarming). Ik weet ook niet wanneer die thermostaat aan en uitgaat.. ? Als ie 0,?? graad er onder zit.. Ik denk dat de thermostaat wel constant op 39,5 graden aangeeft.
Retourslangen van de vloerverwariming is wel gewoon koud aanvoelend.

• Seafarer

Seafarer

XXX

belmonde schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:55:
[...]

Nee, niet continu. Maar nu komt de zon ook recht op de grote ramen.. En temperatuur is ook op ingestelde temperatuur in de woonkamer (vloerverwarming). Ik weet ook niet wanneer die thermostaat aan en uitgaat.. ? Als ie 0,?? graad er onder zit.. Ik denk dat de thermostaat wel constant op 39,5 graden voor het oog zit.
Retourslangen van de vloerverwariming is wel gewoon koud aanvoelend.
Dan even wachten tot het weer koud is.
Of thermostaat naar 25 graden dan moet er serieus iets gebeuren.

[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 04-02-2026 12:58 ]

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-02 20:07

B2

wa' seggie?

PalingDrone schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:43:
[...]

Je moet die nieuwe Honeywell wel ff de tijd geven om je ruimte te leren.
Hij leert zelf maar jij wist op je eerste schooldag ook nog niet alles, geef 'm een paar dagen.
Wat(t) meet je eigenlijk? Het stroomverbruik van je CV ketel? Hoop dat je al ff bezig bent op mindergas.nl, daarmee kan je het relevante gasverbruik beter vergelijken dan wat je ketelpomp en ventilator aan stroomverbruik doen.
Het gaat mij om het verschil in patroon. Het blijft de afgelopen dagen ongeveer hetzelfde, de Nest leek veel meer een aan/uit patroon te volgen. Op zich is het comfort beter, het blijft nu qua temperatuur de hele dag gelijk. De Honeywell zorgt voor ongeveer 6 start/stops per uur, is dit prima voor een ketel of teveel?

• Eisbar
  • Nu online
B2 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 07:56:
[...]

Het gaat mij om het verschil in patroon. Het blijft de afgelopen dagen ongeveer hetzelfde, de Nest leek veel meer een aan/uit patroon te volgen. Op zich is het comfort beter, het blijft nu qua temperatuur de hele dag gelijk. De Honeywell zorgt voor ongeveer 6 start/stops per uur, is dit prima voor een ketel of teveel?
Ik ken de lyric niet maar op de Honeywell evohome kun je de frequentie instellen (onder 'cycling'). 6 is vrij standaard (ook wat Tado en Evohome doen)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:17

Onbekend

...

Ik heb een storing gehad in de driewegklep van de cv-ketel waardoor deze in 1 stand vast stond. Alleen de radiatoren werden warm, maar het tapwater niet. Deze is gerepareerd en ik begrijp niet waarom het gasverbruik nu ineens anders is. Hier is de grafiek te zien van de dag van de reparatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_TaiCT0-VJO13jphLIEPSXZKNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QFq77p86QZGPSaqhC3f2ykLu.png?f=fotoalbum_large

Tot ongeveer 12:00 uur is het gasverbruik zo rond de 0,02. (De piek rond 8:15 uur is van tapwatergebruik.)
Tussen 12:00 en 15:00 uur stond de cv-ketel uit (mogelijk dat deze om 14:30 uur even aan is gezet). En na 15:00 uur tot einde van de dag stond de verwarming weer aan. Maar hier is de grafiek onrustiger en ligt het gemiddelde iets hoger. Het is geen momentopname, want die dag daarna t/m vandaag geeft precies dit onrustige beeld.

De cv-temperatuur staat ingesteld op 50 graden en zo te zien is dit niet aangepast. Hebben jullie een mogelijke verklaring waarom deze grafiek iets anders is?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mijn eerste gedachte is dat de functie die tapwater warm houdt weer aan staat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• belmonde
elke dag zo ?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:36

The Third Man

The Third Jellyfish

@Onbekend mijn eerste ingeving is dat er toch een ketelinstelling is veranderd/verruimd. Dit is mijn grafiek van gisteren toen ik terugkwam van een lange vakantie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIv4ARR6uThrPEEralVZCovQn74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUtsM4HDIQKycOjI4iIG0rJO.jpg?f=fotoalbum_large Ik had de ketel maximaal geknepen qua vermogen en pompsnelheid zodat de vochtbeveiliging een stabiel verbruik zou opleveren, want ik zit met helaas een enorm overbemeten Calenta 40c die de vorige eigenaar had laten plaatsen, terwijl ik maar 3 radiatoren te verwarmen heb. Die minimumstand was natuurlijk niet voldoende om het huis weer aangenaam warm te krijgen toen ik er weer was. Vanaf 18:00 had ik het weer wat ruimer ingesteld qua vermogen en pompsnelheid en dat werd gelijk een verdubbeling in het grafiek.

[ Voor 8% gewijzigd door The Third Man op 16-02-2026 06:34 ]

• Lawrentz
The Third Man schreef op maandag 16 februari 2026 @ 06:31:
@Onbekend mijn eerste ingeving is dat er toch een ketelinstelling is veranderd/verruimd. Dit is mijn grafiek van gisteren toen ik terugkwam van een lange vakantie:

[Afbeelding] Ik had de ketel maximaal geknepen qua vermogen en pompsnelheid zodat de vochtbeveiliging een stabiel verbruik zou opleveren, want ik zit met helaas een enorm overbemeten Calenta 40c die de vorige eigenaar had laten plaatsen, terwijl ik maar 3 radiatoren te verwarmen heb. Die minimumstand was natuurlijk niet voldoende om het huis weer aangenaam warm te krijgen toen ik er weer was. Vanaf 18:00 had ik het weer wat ruimer ingesteld qua vermogen en pompsnelheid en dat werd gelijk een verdubbeling in het grafiek.
Weet je het zeker dat je vochtbeveiliging bedoelt en geen vorstbeveiliging?

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@The Third Man Toen ik nog een combigasketel had was het minimumvermogen van 8 kW voor cv altijd te hoog (ook bij -10 °C) en het pompvermogen was meestal maximaal.
Maar de aanvoer was ook met ca. 35 °C en maximaal! 40 °C relatief laag. Ketelrendement ca. 95% b.w.
Vorstbeveiliging? Nooit aan gedacht (dat deed de kamerthermostaat).

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 16-02-2026 11:20 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Lawrentz schreef op maandag 16 februari 2026 @ 10:08:
[...]

Weet je het zeker dat je vochtbeveiliging bedoelt en geen vorstbeveiliging?
Beide eigenlijk. Niet te koud waarbij er condens ontstaan met evt schimmelrisico. De kans dat het echt onder 0 wordt dat een leiding zou bevriezen is erg klein in mijn situatie, maar ook weer niet uitgesloten (maar dan moet het echt richting Elfstedentocht-temperaturen gaan).

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:17

Onbekend

...

Ik heb de instellingen van de cv-ketel nog eens nagelopen, en alles staat nog steeds zoals het hoort te staan. De pompsnelheid is ook niet veranderd, en de ketel staat nog steeds op eco-stand (dus geen buffervat wat warm blijft).
Misschien dat het weer zoals windrichting en kracht toch wat invloed heeft gehad, maar dat is te lang geleden om dat uit te zoeken. Ik zal het de komende tijd in de gaten blijven houden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• belmonde
The Third Man schreef op maandag 16 februari 2026 @ 06:31:

[Afbeelding] Ik had de ketel maximaal geknepen qua vermogen en pompsnelheid zodat de vochtbeveiliging een stabiel verbruik zou opleveren, want ik zit met helaas een enorm overbemeten Calenta 40c die de vorige eigenaar had laten plaatsen, terwijl ik maar 3 radiatoren te verwarmen heb. Die minimumstand was natuurlijk niet voldoende om het huis weer aangenaam warm te krijgen toen ik er weer was. Vanaf 18:00 had ik het weer wat ruimer ingesteld qua vermogen en pompsnelheid en dat werd gelijk een verdubbeling in het grafiek.
De grafiek geeft wel lage gasverbruik aan per eenheid.. Als dat de waardes zijn per 5 minuten dan tenminste.. Als "calenta 40c" 40 kw betekent.. Lage miniale waarde dan !?

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@belmonde het is maar wat je laag noemt, het grafiek van Onbekend zit rond de 0,02 en 0,03. Bij normaal bedrijf (en niet gehandicapt wat ik voor de vakantie had geforceerd via min vermogen en min pomptoerental) zit mijn ketel minimaal op 0,05 en kan niet lager moduleren, ik meen dat de ondergrens iets van 7 of 9 kW is. Dit was een redelijk normale thuiswerkdag gister, met ‘s middags nog wat zon die het verbruik wat terugdrong:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/1tw4qLK1/IMG-1997.jpg

En dan te bedenken dat in mijn vorige huis een Avanta 28c hing en ik daar op dit soort dagen maar 3 of 4 kuub verbruikte.

Het is dus het leed dat Remeha heet samen met een oversized ketel, ik zit gezien de tips hier wel te denken om naar bijvoorbeeld een Intergas te gaan die schijnbaar wel ver kan terugmoduleren. Maar wellicht is een warmtepomp nog effectiever, dat ga ik na afloop van de koudeperiode afwegen en beslissen. Heb helaas alleen jaren 70 radiatoren en geen vloerverwarming dus dat wordt een uitdaging of alsnog een flinke investering om dat ook te regelen.

[ Voor 20% gewijzigd door The Third Man op 17-02-2026 05:32 ]

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:20
Ter vergelijing, hier heb ik ook een Calenta 40C op nagenoeg minimaal vermogen hangen.
ca 60m2 vloerverwarming via een mengverdeler, 6m2 vloerverwarming met RTL ventiel en 4 radiatoren (waarvan 1 zo'n zielig handdoek dingetje is)

Thermostaat op 19 met nachtverlaging tot 18.
gisteren zat ik op 6.5m3 gas, inkl SWW (maar met 136l totaal water zal daar niet veel SWW tussen hebben gezeten)

Ondergrens is idd rond de 9kW.

[ Voor 4% gewijzigd door MzKzM73 op 17-02-2026 06:07 ]

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
The Third Man schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 05:25:
@belmonde het is maar wat je laag noemt, het grafiek van Onbekend zit rond de 0,02 en 0,03. Bij normaal bedrijf (en niet gehandicapt wat ik voor de vakantie had geforceerd via min vermogen en min pomptoerental) zit mijn ketel minimaal op 0,05 en kan niet lager moduleren, ik meen dat de ondergrens iets van 7 of 9 kW is. Dit was een redelijk normale thuiswerkdag gister, met ‘s middags nog wat zon die het verbruik wat terugdrong:

[Afbeelding]

En dan te bedenken dat in mijn vorige huis een Avanta 28c hing en ik daar op dit soort dagen maar 3 of 4 kuub verbruikte.

Het is dus het leed dat Remeha heet samen met een oversized ketel, ik zit gezien de tips hier wel te denken om naar bijvoorbeeld een Intergas te gaan die schijnbaar wel ver kan terugmoduleren. Maar wellicht is een warmtepomp nog effectiever, dat ga ik na afloop van de koudeperiode afwegen en beslissen. Heb helaas alleen jaren 70 radiatoren en geen vloerverwarming dus dat wordt een uitdaging of alsnog een flinke investering om dat ook te regelen.
Ik heb een Remeha Tzerra Ace 39C met minimaal vermogen van 7,7kw, en ook 70 jarigen huis en radiatoren.

Had gisteren 5,7 m³ gas verbruik, heel de dag op 20 gestookt, met nachtverlaging van 16,5 (maar het was gisterochtend 18,1 toen ik wakker werd)
Pagina: 1 ... 48 49 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?