Idealiter kun je of met 2e circuit tot aan de ketel (als ketel dat ondersteunt) of met verdeler lagere TA naar je VVW sturen. Kan hier niet neem ik aan, dus dan zou je denk ik de flow kunnen begrenzen naar je vloer toe. Die wordt dan deels kouder en zo krijg je een betere balans tussen warmtetoevoer boven en beneden.Rensaru schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 20:18:
Wie o wie heeft nog tips om mijn systeem verder te optimaliseren?
'Helaas' heeft de vorige eigenaar van mijn woning besloten om de Jaga Tempo convectoren op de 2e en 3e te laten hangen en alleen vloerverwarming op de BG te installeren. Betreft een 2-onder-1 uit 2007 dus wat betreft isolatie zal het wel OK zijn.
Enkel sturen op de vloerverwarming zorgde ervoor dat twee wat koudere kamers niet lekker op temperatuur kwamen. Andersom werd de vloerverwarming te warm als ik stuurde op de kamers (middels Tado TRVs). Deze week begonnen de radiatoren te voorzien van ventilatoren om de afgifte te stimuleren.
Ik heb de ketel (Intergas HRE 36/30a) op aan-uit sturing gezet, teruggeschroefd naar 25% vermogen, en op zoek gegaan naar een pomptoerental waarbij deze niet gaat pendelen (40%). Dit punt heb ik gevonden en hij kan nu continu op 35c draaien zonder te pendelen.
Vervolgens de ketel laten aansturen op de koudste kamer (veel raampartijen, op het noorden en aan de zijgevel). Deze bleef (i.c.m de ventilatoren) netjes op 19.5c met een stop elke ~10-15 minuten (gisteren). Op continu vermogen verbruikt de ketel ongeveer 0.7 kuub gas per uur maar als de kamer eenmaal op temperatuur is ~0.25-0.30 kuub per uur op een dag zoals gisteren. Een nadeel van op deze manier sturen is dat de woonkamer vrij warm wordt (~22c) omdat de warmtevraag daar minder is.
Is er nog ruimte voor verbetering? Wellicht de thermostaat weer laten moduleren?
Los daarvan: Afhankelijk van je thermostaat zou die over open therm na de opwarmfase zelf 'low load mode' kunnen kiezen (stuur op 0% rel power van je ketel), de TA is dan de resultante. Natuurlijk blijft de ketel ook dan aan/uit gaan, maar gestuurd door de thermostaat en zo weinig mogelijk. Bij mijn Tado/ATAG Q combo werkte dit niet overigens en ik heb low load laten uitschakelen, maar wellicht werkt het bij Intergas wel.
Als de ketel ooit vervangen moet worden de intergas extreme heeft een veel lager minimum ik geloof van zo'n 4 kW voor de 36