Gewoon een compressor ontvochtiger om de boel qua vocht te beheersen. Heeft nog als voordeel dat het met COP > 1 verwarmd door de condensatie. Laat hier de bijbouw tot 14°C afkoelen voor er verwarmd wordt, met ontvochtiger om beneden de ~60% RV te blijven.glaswerk schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:32:
[...]
Eens. Lager dan 16 graden kan best, maar houd het gewoon in de gaten. Ieder huis is anders, en het zijn heel lokale factoren in een ruimte die schimmel kunnen veroorzaken. In ons 100 jaar oude huis met anderhalf-steens muren (geen spouw) koelt het 's nachts gemakkelijk af tot 14 graden of minder. De RV gaat dan al gauw (ver) boven de 60%. Hoeft op zich geen probleem te zijn, bijvoorbeeld in een logeerkamer waar geen vocht wordt toegevoegd door bijv. een slapend persoon. Maar in onze huiskamer hebben we een koudebrug (betonnen plaat boven de erker, die de buitentemperatuur vrij goed volgt) waar geheid schimmel op komt, of ik nu stook of niet. Weinig aan te doen heb ik geconcludeerd, behalve regelmatig weghalen.
En toen ik in coronatijd een paar maanden €2,40 betaalde per kuub gas, had ik de CV zoveel geknepen dat er in de slaapkamers ook schimmel ontstond. Dat is dan dus duidelijk, "boem is ho".
Een warmtecamera helpt overigens om te anticiperen waar schimmel zich misschien zal ontwikkelen.
Seafarer schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:52:
[...]
Jouw snap ik. Maar je probleem niet.
Je hebt echt 230volt in huis? Ook als je zware apparaten aanzet? Oven vol aan. (ik verwacht een slechte aansluiting na vervanging, maar ik geloof het zelf niet)
--> Ja, 230V, kan electrisch koken, airco aan, en alle toestellen gaan normaal aan.
Omdat de ketel net doet alsof die opnieuw opstart. Eventueel ketel spannings loos maken, voor 5min de stekker eruit. En weer opnieuw laten opstarten.
--> doe ik morgen.
Ik constateer dat de ketel telkens naar de ingestelde aanvoertemperatuur van 50'C gaat, dan stopt met branden (logisch, want dat is ingesteld), dan 10'C terugvalt tot 40'C en dan weer opwarmt tot 50'C. Dat gebeurt 3 keer per uur.
Je kunt wel bergen warm water tappen zonder problemen?
--> gisteren gedoucht zonder problemen, dus ja
Edit: Bijstoken met airco, dat snapt je thermostaat niet. Zet alle radiatoren in huis eens volopen en thermostaten kranen op standje max. Dan moet je toch een rustig gedrag zien.
--> alle radiatoren open vanavond en thermostaat op 21 gezet. Regelgedrag blijft; naar 50'C, dan stopt de cv, dan terug naar 40'C en dan weer naar 50'C zolang de thermostaat op 21'C staat.
Iemand nog tips?
Dat laatste is dus duidelijk. Je flow is te laag en je bereikt de 50 graden te snel. Dus die beperking van 50 naar 65 of hoger zetten. Flow vergroten. En je vermogen naar beneden.
Toevallig ook waterzijdig ingeregeld?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
:strip_exif()/f/image/XeAEhObukMmuSvSLn5gNyVFm.jpg?f=fotoalbum_large)
Benieuwd. Inmiddels volg ik al een aantal jaar dit topic, en heb het pendelen flink uit de ketel. Helaas iets te veel...
Appartement. Ketel staat al op minimaal vermogen, pomp mag tussen 15-50% draaien, maar we lopen tegen het volgende aan: de Nest V3 thermostaat doet maar 3 lange runs in een dag. 3 uur branden, 2 uur niks, 3 uur branden, 2 uur niks.
Liever heb ik voor het comfort iets meer pendelen. 30 minuten branden, 30 niks, etc, bijvoorbeeld.
Nu brand ie lang door, schiet ie flink over setpoint, en laat het vervolgens weer een te lange tijd afkoelen. Liever veel vaker een klein beetje voor een stabielere temperatuur in huis.
Heeft iemand tips hoe ik dit kan bereiken? Smorgens een lange run is prima, maar daarna is het best vervelend gedrag.
Hartelijk dank voor je hulp tot nu toe. Ok. Ik zal 1 voor 1 testen. Vermogen kan nog maar 1 stapje lager. dat ga ik eerst testen. Aanvoer naar 65 test ik daarna. Waterzijdig inregelen van vloerverwarming ga ik nog (laten) doen.Seafarer schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:30:
[...]
Dat laatste is dus duidelijk. Je flow is te laag en je bereikt de 50 graden te snel. Dus die beperking van 50 naar 65 of hoger zetten. Flow vergroten. En je vermogen naar beneden.
Toevallig ook waterzijdig ingeregeld?
Mochten anderen nog tips hebben, graag!
Met waterzijdig inregelen bedoelde ik het hele huis. Vloerverwarming kun je zelf doen met de flow regelaars.the_eye6 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:56:
[...]
Hartelijk dank voor je hulp tot nu toe. Ok. Ik zal 1 voor 1 testen. Vermogen kan nog maar 1 stapje lager. dat ga ik eerst testen. Aanvoer naar 65 test ik daarna. Waterzijdig inregelen van vloerverwarming ga ik nog (laten) doen.
Mochten anderen nog tips hebben, graag!
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Dat eerste huis heeft goede grote bypass nodig dat is echt heel belangrijk voor naregeling. (Let geen open badkamer radiator)ThinkPad schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:25:
[Afbeelding]
Wat vinden we hier van? Is een installatie bij familie. Ik vind het extreem onrustig gedrag, volgens mij zijn het allemaal branderstarts. Dit gaat de hele dag- en nacht zo door. De installatie is voorzien van Honeywell Evohome radiatorknoppen in diverse ruimtes en in de woonkamer ligt vloerverwarming, voor de verdeler zit een Honeywell klep om van de woonkamer ook een zone te kunnen maken.
Bij een ander familielid die mij ook toegang hebben gegeven tot hun Homewizard P1 zie ik een veel logischer en rustiger beeld:
[Afbeelding]
Beide huishoudens hebben een DSMR5 meter, dus de uitleesfrequentie van gasgebruik is identiek.
Die moet zodanig worden afgesteld dat als de zone met het minste vermogen actief is de minimum flow wordt gehaald.
the_eye6 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:24:
Beste Tweakers, graag jullie hulp met een probleem, waar ik zelf niet meer uitkom.
Situatie: CV ketel Bosch HRC 30 II, vloerverwarming onder in woonkamer, Chronoterm aan/uit thermostaat in woonkamer, AIRCO ook in woonkamer. Aanvoertemp 50'C. Vermogen cv ketel op 35 (een na laagste stand). De rest praktisch alle instellingen op standaard.
Op 2 jan. is er een nieuwe stroommeter en gasmeter door Enexis geplaatst. Sindsdien krijg ik onverklaarbaar gedrag van mijn cv ketel/gasverbruik. De eerste dag was een ramp (bijna continu sifonvulprogramma, te zien op display van cv ketel), de 2e dag zie ik dat niet meer. Wat ik wel zie is dat de cv ketel periodiek (iedere 20 min) bij geen ingestelde warmtevraag vanuit de thermostaat, telkens naar zijn aanvoertemp van 50 graden gaat, en dan weer afkoelt, en dan weer naar 50'C gaat. Dit verdwijnt bijna onmiddellijk nadat ik de AIRCO gebruik voor verwarmen in de woonkamer. Zie hieronder:
[Afbeelding]
Ik heb wat aan diverse instellingen zitten te experimenteren, zowel op de thermostaat als op de cv ketel. Geen resultaat. Iemand een (gouden) tip?
Houd er rekening mee dat de slimme gasmeter niet altijd met dezelfde intervallen hoeft te rapporteren!the_eye6 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:54:
[...]
Hartelijk dank voor het reageren. Tussen thermostaat aan en thermostaat uit staat hij 'vol' aan. Oude plaatje heb ik ook nog. [Afbeelding]
Verder heb ik alle instellingen op 27 december opgeschreven en die 1 voor 1 gecontroleerd. Na fabrieksreset ook alles zo teruggezet. Geen verandering van gedrag. Hopelijk snap je mijn ??
Dit is hier ook aan de orde, ene dag in 5 minuten resolutie, daarna weer per 60 minuten. Dan krijg je dus de ene dag het eerste plaatje, en de andere dag het andere plaatje. Bij vervanging van de gasmeter lijkt mij dit zeker mogelijk
Met de zelfde gas en slimme meter.. verschillende update frequenties? Dat lijkt me bijzonder.sjigr schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:34:
Houd er rekening mee dat de slimme gasmeter niet altijd met dezelfde intervallen hoeft te rapporteren!
Dit is hier ook aan de orde, ene dag in 5 minuten resolutie, daarna weer per 60 minuten. Dan krijg je dus de ene dag het eerste plaatje, en de andere dag het andere plaatje. Bij vervanging van de gasmeter lijkt mij dit zeker mogelijk
De DSMR5 zegt dat de gasstanden de laatste ontvangen 5min waarde plus het tijdstip van ontvangst moet doorgeven. Dus je zou bij een DSMR5 slimme meter elke 5min een andere waarde moeten kunnen zien en het tijdstip van die waarde.
:strip_exif()/f/image/MXy4PozbNbmiMIRtrtY2Wj68.png?f=user_large)
Bron: pagina 27 paragraaf 7.3
In DSMR4 was dat idd maar 1 keer per uur.
Maar een mix van beide die ook nog eens anders is per dag (stand van de maan? Wel/geen sneeuw?) lijkt me wel heel bijzonder. Heb je de ruwe logs van je P1 output?
Complete willekeurduvekot schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:09:
[...]
Met de zelfde gas en slimme meter.. verschillende update frequenties? Dat lijkt me bijzonder.
De DSMR5 zegt dat de gasstanden de laatste ontvangen 5min waarde plus het tijdstip van ontvangst moet doorgeven. Dus je zou bij een DSMR5 slimme meter elke 5min een andere waarde moeten kunnen zien en het tijdstip van die waarde.
[Afbeelding]
Maar een mix van beide die ook nog eens anders is per dag (stand van de maan? Wel/geen sneeuw?) lijkt me wel heel bijzonder. Heb je de ruwe logs van je P1 output?
Desondanks is dit wel een verklaring voor de verschillende plaatjes van @the_eye6
Die heeft immers een nieuwe gasmeter gekregen, en juist sindsdien is de resolutie veel hoger (eerste plaatje 1 update per uur, tweede plaatje lijkt meer op eens per 5 minuten).
Daadwerkelijk gasverbruik (en ketelgedrag) kan gewoon gelijk gebleven zijn, alleen door de hogere resolutie ziet het er anders uit.
Ook als je in je eigen ruwe logs kijkt? Want dat zou eigenlijk gewoon niet moeten kunnen zo ver ik weet .. en zou direct duidelijk moeten zijn in de ruwe logs met data vanuit de P1 poort.sjigr schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:08:
[...]
Complete willekeurGelukkig blijven de dag/maand/jaar statistieken in orde
Zelfs als je niets gezegd had, zou het duidelijk zijn dat het hier om een Honeywell systeem gaat. Ik tel zo'n 25 pieken in 5 uur tijd, ofwel 5 pieken per uur. Dat komt overeen met de standaardinstelling van Honeywell Evohome, die in periodes van 12 minuten regelt.ThinkPad schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:25:
[Afbeelding]
Wat vinden we hier van? Is een installatie bij familie. Ik vind het extreem onrustig gedrag, volgens mij zijn het allemaal branderstarts. Dit gaat de hele dag- en nacht zo door. De installatie is voorzien van Honeywell Evohome radiatorknoppen in diverse ruimtes en in de woonkamer ligt vloerverwarming, voor de verdeler zit een Honeywell klep om van de woonkamer ook een zone te kunnen maken.
Bij een ander familielid die mij ook toegang hebben gegeven tot hun Homewizard P1 zie ik een veel logischer en rustiger beeld:
[Afbeelding]
Beide huishoudens hebben een DSMR5 meter, dus de uitleesfrequentie van gasgebruik is identiek.
Voor zover ik weet is de Evohome niet in te stellen op een andere periodelengte.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
Er is een bypass aanwezig, net voor de vloerverwarmingverdeler, laatst nog even gekeken. Staat op 0,4 bar dus dat lijkt mij op zich prima. Het is een oud huis en ze stoken ook niet heel hoog. Denk dat er daardoor gewoon veel branderstarts zijn.leonbong schreef op maandag 5 januari 2026 @ 05:46:
[...]
Dat eerste huis heeft goede grote bypass nodig dat is echt heel belangrijk voor naregeling. (Let geen open badkamer radiator)
Die moet zodanig worden afgesteld dat als de zone met het minste vermogen actief is de minimum flow wordt gehaald.
Maar kan geen kwaad om de warmtecamera nog eens mee te nemen en te kijken wat er gebeurt bij de verdeler.
[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2026 15:01 ]
Je moet daadwerkelijk vaststellen of de bypass dusdanig is ingesteld dat als de evohomekleppen dicht gaan de minimum flow voor de ketel is gewaarborgd.
Door zoneregeling verklein je de actieve inhoud van het circuit daardoor is vaak een grotere overstort dan gebruikelijk noodzakelijk.
https://assets.danfoss.co...008986402751nl-000401.pdf
Door zoneregeling verklein je de actieve inhoud van het circuit daardoor is vaak een grotere overstort dan gebruikelijk noodzakelijk.
[ Voor 41% gewijzigd door leonbong op 05-01-2026 15:16 ]
Dat kan de oorzaak zijn, maar het kan ook gewoon dat de Evohome besloten heeft dat maar 50% van de tijd warmte nodig is en dat hij dus 6 min aan, 6 min uit aan het regelen is.leonbong schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:11:
Je moet daadwerkelijk vaststellen of de bypass dusdanig is ingesteld dat als de evohomekleppen dicht gaan de minimum flow voor de ketel is gewaarborgd.
Hangt ook van de ketel af. Evohome kan met Opentherm werken en zo dus de Ta regelen, maar kan ook aan/uit regelen. Zonder te weten welke ketels er achter zitten is eigenlijk nauwelijks te zeggen wat hier gebeurt. De 5 pieken per uur is wel een indicatie van Honeywell's low-load aan/uit regeling.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu
Die is in te stellen op evohome. Voor lange runs (60 min 'cycling') was bij mij wel recente firmware upgrade nodig en dan instellen op warmtepomp als bron. Oudere versies (meer dan 4-5 jaar oud) ondersteunen dit mogelijk niet.Blihi schreef op maandag 5 januari 2026 @ 14:48:
[...]
Zelfs als je niets gezegd had, zou het duidelijk zijn dat het hier om een Honeywell systeem gaat. Ik tel zo'n 25 pieken in 5 uur tijd, ofwel 5 pieken per uur. Dat komt overeen met de standaardinstelling van Honeywell Evohome, die in periodes van 12 minuten regelt.
Voor zover ik weet is de Evohome niet in te stellen op een andere periodelengte.
Bij mij nog veel enkelglas bovenramen (ook 100+ jaar oud), maar wel een spouw muur (niet gevenileerd). Dat enkel glas is eigenlijk een extreme koude brug en kan flink wat condens veroorzaken. Als dauwpunt maar naar beneden gaat, gaat dat goed. Met enkelsteens zou ik wel oppassen als het een keer flink vriest, vooral als er ergens waterleidingen in de muur gefreesd zijn en er staat een kast voor bijvoorbeeld. Wellicht is 15c dan veiliger.glaswerk schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:32:
[...]
Eens. Lager dan 16 graden kan best, maar houd het gewoon in de gaten. Ieder huis is anders, en het zijn heel lokale factoren in een ruimte die schimmel kunnen veroorzaken. In ons 100 jaar oude huis met anderhalf-steens muren (geen spouw) koelt het 's nachts gemakkelijk af tot 14 graden of minder. De RV gaat dan al gauw (ver) boven de 60%. Hoeft op zich geen probleem te zijn, bijvoorbeeld in een logeerkamer waar geen vocht wordt toegevoegd door bijv. een slapend persoon. Maar in onze huiskamer hebben we een koudebrug (betonnen plaat boven de erker, die de buitentemperatuur vrij goed volgt) waar geheid schimmel op komt, of ik nu stook of niet. Weinig aan te doen heb ik geconcludeerd, behalve regelmatig weghalen.
En toen ik in coronatijd een paar maanden €2,40 betaalde per kuub gas, had ik de CV zoveel geknepen dat er in de slaapkamers ook schimmel ontstond. Dat is dan dus duidelijk, "boem is ho".
Een warmtecamera helpt overigens om te anticiperen waar schimmel zich misschien zal ontwikkelen.
Nu trouwens net het huis weer opgewarmd en zitten we onder de 40% RV
Deze calc is handig - geeft missende variabele. Bijv: koudebrug is 5c, binnentemp is 15c, welke rv grens voordat condenseert.
https://www.calculator.ne...tunit=celsius&x=Calculate
[ Voor 6% gewijzigd door Eisbar op 05-01-2026 18:56 ]
@Eisbar Misschien een linkje of twee naar de een of ander "Dauwpunt calculator" of "Taupunktrechner"?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
snap ik. dank!Seafarer schreef op zondag 4 januari 2026 @ 23:27:
[...]
Met waterzijdig inregelen bedoelde ik het hele huis. Vloerverwarming kun je zelf doen met de flow regelaars.
helaas geen ruwe logs, hoe zou ik daaraan kunnen komen achteraf?duvekot schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:09:
[...]
Met de zelfde gas en slimme meter.. verschillende update frequenties? Dat lijkt me bijzonder.
[Afbeelding]
ik kan nog proberen te achterhalen of de vorige meter DSMR4 was, bij Enexis.
sjigr schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:08:
[...]
Complete willekeurGelukkig blijven de dag/maand/jaar statistieken in orde
Desondanks is dit wel een verklaring voor de verschillende plaatjes van @the_eye6
Die heeft immers een nieuwe gasmeter gekregen, en juist sindsdien is de resolutie veel hoger (eerste plaatje 1 update per uur, tweede plaatje lijkt meer op eens per 5 minuten).
Daadwerkelijk gasverbruik (en ketelgedrag) kan gewoon gelijk gebleven zijn, alleen door de hogere resolutie ziet het er anders uit.
En ik maar zoeken in de instellingen en van alles proberen. SUper bedankt! Ik zoek wel nog even de resolutie van de vorige meter uit qua versturen, just to be sure
Daarnaast zie je dat veel mensen de radiatoren niet inregelen omdat ze denken dat de knoppen van evohome dat oplossen.Blihi schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:34:
[...]
Dat kan de oorzaak zijn, maar het kan ook gewoon dat de Evohome besloten heeft dat maar 50% van de tijd warmte nodig is en dat hij dus 6 min aan, 6 min uit aan het regelen is.
Hangt ook van de ketel af. Evohome kan met Opentherm werken en zo dus de Ta regelen, maar kan ook aan/uit regelen. Zonder te weten welke ketels er achter zitten is eigenlijk nauwelijks te zeggen wat hier gebeurt. De 5 pieken per uur is wel een indicatie van Honeywell's low-load aan/uit regeling.
Dat is natuurlijk niet zo een te grote maximale flow op een radiator kraan heeft allleen maar tot gevolg dat je het nuttig regelbereik heel klein maakt, oftewel veel doorschieten van temperatuur dus veel grote schommelingen. De er evohome knop zal dan ook heel vaak correcties doen.
Ik zou er niet te veel tijd aan besteden .. wat gebruik je om de P1 uit te lezen? En je kan eventueel daarin ook de huidige meetgegevens "comprimeren" naar wat er per uur verbruikt werd om daarmee de boel weer te kunnen vergelijken.the_eye6 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:00:
[...]
helaas geen ruwe logs, hoe zou ik daaraan kunnen komen achteraf?
ik kan nog proberen te achterhalen of de vorige meter DSMR4 was, bij Enexis.
Gasketel van famlie moet met spoed vervangen worden. Het is een Daalderop Confort Classic 130 38/80+.
Jaren 60 geschakelde woning met weinig isolatie behalve nieuw dubbel glas beneden en nageisoleerd dak.
Afgifte systeem twee grote convectorbakken in woonkamer, verder radiatoren boven. Huis is ruim maar wordt maar deels gebruikt. 2500-2800 m3 per jaar.
Er is beperkte ruimte in ketelkast, maar veel ruimte in de garage direct aangrenzend. Verwachting is dat binnen een jaar of 5-7 wordt verkocht en dan volledig gerenoveerd.
Opties:
- Combiketel met boilervat. Stapje kleiner wat er nu is maar vooral met lager min vermogen zodat de convectorbakken constanter op lage temp kunnen blijven ipv aan uit in herfst / lente.
- Combiketel zonder boilervat. Duurt het in de praktijk echt veel langer voordat je warm water hebt of is dat bij 10m+ leiding lengte eigenlijk onzin?
- Solo ketel en aparte warmtepompboiler in de garage. Er is veel ruimte aanwezig. Warmtepompboiler 150l zou voldoende moeten zijn om 1x week bad vol te laten lopen en dagelijkse douchen. Mede door subsidie is dit mogelijk gunstig en besparen van een boilervat in de CV ketel.
Welke ketel zouden jullie overwegen / aanraden? Ik heb zelf issues gehad met een combiketel en zie het wel als een pluspunt om echt af te splitsen + natuurlijk gasverbruik terugbrengen.
Jaren 60 geschakelde woning met weinig isolatie behalve nieuw dubbel glas beneden en nageisoleerd dak.
Afgifte systeem twee grote convectorbakken in woonkamer, verder radiatoren boven. Huis is ruim maar wordt maar deels gebruikt. 2500-2800 m3 per jaar.
Er is beperkte ruimte in ketelkast, maar veel ruimte in de garage direct aangrenzend. Verwachting is dat binnen een jaar of 5-7 wordt verkocht en dan volledig gerenoveerd.
Opties:
- Combiketel met boilervat. Stapje kleiner wat er nu is maar vooral met lager min vermogen zodat de convectorbakken constanter op lage temp kunnen blijven ipv aan uit in herfst / lente.
- Combiketel zonder boilervat. Duurt het in de praktijk echt veel langer voordat je warm water hebt of is dat bij 10m+ leiding lengte eigenlijk onzin?
- Solo ketel en aparte warmtepompboiler in de garage. Er is veel ruimte aanwezig. Warmtepompboiler 150l zou voldoende moeten zijn om 1x week bad vol te laten lopen en dagelijkse douchen. Mede door subsidie is dit mogelijk gunstig en besparen van een boilervat in de CV ketel.
Welke ketel zouden jullie overwegen / aanraden? Ik heb zelf issues gehad met een combiketel en zie het wel als een pluspunt om echt af te splitsen + natuurlijk gasverbruik terugbrengen.
Ik doe het wel voor je:Seafarer schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:40:
[...]
Als minimum, minimum is?
Je verbranding moet ook goed blijven.
Ik zit ver over de 500.000 starts. (ik mag niet meer zeggen welke ketel) Dus zo erg is dat niet.
De felbegeerde EcomLine!
elektriekert schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:53:
[...]
Ik doe het wel voor je:
De felbegeerde EcomLine!
De Homewizard app. In mijn ideale beeld bij de vorige gasmeter brandde de cv ketel 1 uur achter elkaar en dan 1 uur niet. Maar volgens mij is dat niet realistisch, omdat de cv ketel natuurlijk altijd stopt als de ingestelde aanvoertemperatuur bereikt is. Logisch. Dank voor je reactie!duvekot schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:03:
[...]
Ik zou er niet te veel tijd aan besteden .. wat gebruik je om de P1 uit te lezen? En je kan eventueel daarin ook de huidige meetgegevens "comprimeren" naar wat er per uur verbruikt werd om daarmee de boel weer te kunnen vergelijken.
Boilervat is zonde van het geld en de meeste gebruiken dat boilervat helemaal niet voor verwarming.Eisbar schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:27:
Gasketel van famlie moet met spoed vervangen worden. Het is een Daalderop Confort Classic 130 38/80+.
Opties:
Nee, dat duurt niet langer. Dat is onzin. Een moderne ketel start in een paar seconde naar max vermogen.- Combiketel zonder boilervat. Duurt het in de praktijk echt veel langer voordat je warm water hebt of is dat bij 10m+ leiding lengte eigenlijk onzin?
Terugverdientijd is waarschijnlijk groter dan de tijd dat je er nog woont.- Solo ketel en aparte warmtepompboiler in de garage. Er is veel ruimte aanwezig. Warmtepompboiler 150l zou voldoende moeten zijn om 1x week bad vol te laten lopen en dagelijkse douchen. Mede door subsidie is dit mogelijk gunstig en besparen van een boilervat in de CV ketel.
Koop op Marktplaats een Intergas XTreme 24 of 36. Vrijwel het grootste modulatiebereik op de markt en goedkoper vind je ze niet.Welke ketel zouden jullie overwegen / aanraden? Ik heb zelf issues gehad met een combiketel en zie het wel als een pluspunt om echt af te splitsen + natuurlijk gasverbruik terugbrengen.
Goedemorgen, is er een tweaker die mij zou willen helpen met het inregelen van ons systeem? We hebben een Vaillant hrsolide plus VHR NL 18-22. Onze woning hebben we in 2020 gekocht, eea verbouwd inclusief vloerverwarming op de begane grond. Op zolder een kamer met radiator, eerste etage 2 slaapkamers met radiatoren en badkamer met radiator en vloerverwarming. Inregelen van de cv-installatie is nooit gebeurd, maar heb het gevoel dat we nog wel wat winst kunnen behalen in ons gasverbruik.
Na ruim 2 jaar lang CV en 9 radiatoren inregelen ben ik eindelijk tevreden.
Ben in 2 jaar tijd van een Tr van rond de 58-60 naar 42gr. gegaan met zulke lage buiten temperaturen zoals vandaag (wanneer hij aan het verwarmen is), zodra hij het op temperatuur kan houden dan heb ik altijd een Tr van tussen de 30-35gr.
Ben in 2 jaar tijd van een Tr van rond de 58-60 naar 42gr. gegaan met zulke lage buiten temperaturen zoals vandaag (wanneer hij aan het verwarmen is), zodra hij het op temperatuur kan houden dan heb ik altijd een Tr van tussen de 30-35gr.
Het huidige weer nodigt uit om dat waterzijdig inregelen nu eindelijk maar eens op te pakken. Het klinkt niet heel complex, daar moet ik toch uit kunnen komen als rechtgeaarde tweaker.
In de openingspost (lekker uitgebreid, hulde) wordt gesproken over deuren open, volle bak stoken, aanvoer- en retourtemperaturen meten en de aanvoer rustig knijpen tot de juiste ΔT en retourtemperatuur is bereikt. En wellicht een paar rondjes langs alle radiatoren aangezien elke aanpassing invloed heeft op het gehele systeem. Fair enough.
We hebben echter ook een Honeywell Evohome systeem. Het gebeurt dus zelden dat alle radiatoren tegelijk open staan. Blijft de routine van alles nalopen in een paar iteraties dan nog overeind? De plaatjes hoe radiatoren in serie opwarmen gaat dan namelijk ook niet op, die staan veelal standaard dicht.
Geen knoppen met automatische debietregeling hier helaas. Dat wordt gewoon de kraantjes op de onderblokken tunen. Beginnen met beide volledig open, om daarna de aanvoerkant te knijpen. We gaan het proberen, ben benieuwd!
In de openingspost (lekker uitgebreid, hulde) wordt gesproken over deuren open, volle bak stoken, aanvoer- en retourtemperaturen meten en de aanvoer rustig knijpen tot de juiste ΔT en retourtemperatuur is bereikt. En wellicht een paar rondjes langs alle radiatoren aangezien elke aanpassing invloed heeft op het gehele systeem. Fair enough.
We hebben echter ook een Honeywell Evohome systeem. Het gebeurt dus zelden dat alle radiatoren tegelijk open staan. Blijft de routine van alles nalopen in een paar iteraties dan nog overeind? De plaatjes hoe radiatoren in serie opwarmen gaat dan namelijk ook niet op, die staan veelal standaard dicht.
Geen knoppen met automatische debietregeling hier helaas. Dat wordt gewoon de kraantjes op de onderblokken tunen. Beginnen met beide volledig open, om daarna de aanvoerkant te knijpen. We gaan het proberen, ben benieuwd!
Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
Met Evhohome wordt het process anders: Evohome er uit, alles vol open en de ketel maximaal. Inregelen zoals beschreven gedurende enkele dagen en als alles netjes ingeregeld is het Evohome systeem terugplaatsen indien gewenst, of of Marktplaats zetten als het niet meer nodig isKaastosti schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:11:
Het huidige weer nodigt uit om dat waterzijdig inregelen nu eindelijk maar eens op te pakken. Het klinkt niet heel complex, daar moet ik toch uit kunnen komen als rechtgeaarde tweaker.
Thanks! Dan haal ik die radiatorkoppen er af en draai ze handmatig helemaal open. Hoef ik maar één zo'n kop open te draaien en koel te houden, dan blijft de ketel stoken.Blihi schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:32:
[...]Met Evhohome wordt het process anders: Evohome er uit, alles vol open en de ketel maximaal. Inregelen zoals beschreven gedurende enkele dagen en als alles netjes ingeregeld is het Evohome systeem terugplaatsen indien gewenst, of of Marktplaats zetten als het niet meer nodig is
Tjah... gewenst... echt al tien jaar geregeld gezeur met dat systeem. We willen iets hebben om per ruimte te kunnen verwarmen, wat lokaal draait, zonder verplicht abonnement. Tien jaar terug was Evohome eigenlijk de enige optie. En meestal werkt het... maar zo niet, dan wordt het meteen vervelend.
Heb al zitten kijken naar losse radiatorkoppen die gewoon goed stabiel werken met Zigbee om het zelf te gaan regelen, maar je wordt er vrij snel op gewezen dat het bouwen van zo'n "slim" systeem niet heel makkelijk is. Komt meer bij kijken dan je denkt... en dat moet je dan dus allemaal zelf gaan verzinnen. Ben niet tegen experimentele projectjes, maar de PAF vereist gewoon een fatsoenlijk werkend CV systeem
Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
Misschien jezelf afvragen of je EVO echt nodig hebt?Kaastosti schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:51:
[...]
Thanks! Dan haal ik die radiatorkoppen er af en draai ze handmatig helemaal open. Hoef ik maar één zo'n kop open te draaien en koel te houden, dan blijft de ketel stoken.
Tjah... gewenst... echt al tien jaar geregeld gezeur met dat systeem. We willen iets hebben om per ruimte te kunnen verwarmen, wat lokaal draait, zonder verplicht abonnement. Tien jaar terug was Evohome eigenlijk de enige optie. En meestal werkt het... maar zo niet, dan wordt het meteen vervelend.
Heb al zitten kijken naar losse radiatorkoppen die gewoon goed stabiel werken met Zigbee om het zelf te gaan regelen, maar je wordt er vrij snel op gewezen dat het bouwen van zo'n "slim" systeem niet heel makkelijk is. Komt meer bij kijken dan je denkt... en dat moet je dan dus allemaal zelf gaan verzinnen. Ben niet tegen experimentele projectjes, maar de PAF vereist gewoon een fatsoenlijk werkend CV systeem
Wat is je onderste vermogens grens van de ketel? Als je dat niet in een enkele radiator kwijt kunt dan zie ik ook alleen maar problemen.
Overigens je systeem heeft een goede bypass?
Evohome kan goed werken, maar voorwaarde is wel dat het hele systeem eerst goed ingeregeld is.Kaastosti schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:51:
[...]
Thanks! Dan haal ik die radiatorkoppen er af en draai ze handmatig helemaal open. Hoef ik maar één zo'n kop open te draaien en koel te houden, dan blijft de ketel stoken.
Wat is nou de beste manier om radiators waterzijdig te regelen bij een WP?
Via de Heimeier Exact 2 thermostaatkranen met voorinstelling of alleen via voetventiel iets knijpen?
Heb nu het eerste, maar hoor toch wel veel ruis. Neig nu naar de voetventielen knijpen.
Via de Heimeier Exact 2 thermostaatkranen met voorinstelling of alleen via voetventiel iets knijpen?
Heb nu het eerste, maar hoor toch wel veel ruis. Neig nu naar de voetventielen knijpen.
Evohome kan heel goed werken alleen een goede inregeling en bijbehorende bypass die groter dan wat normaal zou toepassen is essentieel.
PS Bovenstaande geldt voor alle systemen met naregeling.
PS Bovenstaande geldt voor alle systemen met naregeling.
De voornaamste reden om per ruimte te willen verwarmen, is dat er geregeld maar 1 persoon thuis is. Die is aan het werk op 1 kamer. Beetje zonde om het hele huis op 20 graden te stoken als het maar op die ene kamer nodig is.Seafarer schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:41:
[...]Misschien jezelf afvragen of je EVO echt nodig hebt?
Wat is je onderste vermogens grens van de ketel? Als je dat niet in een enkele radiator kwijt kunt dan zie ik ook alleen maar problemen.
Overigens je systeem heeft een goede bypass?
Er wordt in de startpost aangegeven dat standaard een lagere temperatuur instellen echt wel een besparing oplevert, dus standaard hebben we alles op 17 graden staan als ondergrens. Alleen de ruimtes die gebruikt worden, verwarmen we verder. Op een radiator in de badkamer en gang beneden na, die staan open en draaien altijd mee.
Zonder EVO (of vergelijkbaar systeem), ben ik op zolder afhankelijk van de temperatuursensor in de huiskamer. Is de huiskamer op temperatuur, dan kan het op zolder waar ik zit te werken nog steeds best fris zijn. De huiskamer maar door blijven stoken tot sauna zodat ik het uiteindelijk op zolder ook warm krijg is ook niet heel besparend.
De ketel is net nieuw, net geen twee jaar oud, dus ik ga ervan uit dat dingen als een bypass daarin geregeld zijn. Een korte zoekactie levert op dat de Intergas HRE 28/24 een onderste vermogensgrens van ongeveer 6,9 kW tot 7,1 kW voor CV-gebruik bij lagere temperaturen (50/30°C of 80/60°C) heeft.
Bypass staat los van de ketel op zich, die moet op een logische plek in de keten geplaatst worden. Maar op zich kan je een radiator altijd open hebben (wat jij al hebt) gebruiken als bypass.Kaastosti schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:56:
[...]
De voornaamste reden om per ruimte te willen verwarmen, is dat er geregeld maar 1 persoon thuis is. Die is aan het werk op 1 kamer. Beetje zonde om het hele huis op 20 graden te stoken als het maar op die ene kamer nodig is.
Er wordt in de startpost aangegeven dat standaard een lagere temperatuur instellen echt wel een besparing oplevert, dus standaard hebben we alles op 17 graden staan als ondergrens. Alleen de ruimtes die gebruikt worden, verwarmen we verder. Op een radiator in de badkamer en gang beneden na, die staan open en draaien altijd mee.
Zonder EVO (of vergelijkbaar systeem), ben ik op zolder afhankelijk van de temperatuursensor in de huiskamer. Is de huiskamer op temperatuur, dan kan het op zolder waar ik zit te werken nog steeds best fris zijn. De huiskamer maar door blijven stoken tot sauna zodat ik het uiteindelijk op zolder ook warm krijg is ook niet heel besparend.
De ketel is net nieuw, net geen twee jaar oud, dus ik ga ervan uit dat dingen als een bypass daarin geregeld zijn. Een korte zoekactie levert op dat de Intergas HRE 28/24 een onderste vermogensgrens van ongeveer 6,9 kW tot 7,1 kW voor CV-gebruik bij lagere temperaturen (50/30°C of 80/60°C) heeft.
Ik heb hier zelf Tado (zonder abonnement) en meegenomen van oude huis naar nieuw huis, nooit problemen mee gehad met storingen o.i.d. Heb hier de radiator in het halletje altijd volledig openstaan als bypass.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Dat is heel goed, een beetje minder maar niet helemaal uit.Kaastosti schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:56:
[...]
De voornaamste reden om per ruimte te willen verwarmen, is dat er geregeld maar 1 persoon thuis is. Die is aan het werk op 1 kamer. Beetje zonde om het hele huis op 20 graden te stoken als het maar op die ene kamer nodig is.
Er zijn voorzover ik weet maar 2 ketels met ingebouwde bypass. En dat is niet Intergas. Maar je hebt continue wat open staan dat helpt problemen te voorkomen. En andere ruimtes zet je niet uit maar verlaag je is helemaal goed.Zonder EVO (of vergelijkbaar systeem), ben ik op zolder afhankelijk van de temperatuursensor in de huiskamer. Is de huiskamer op temperatuur, dan kan het op zolder waar ik zit te werken nog steeds best fris zijn. De huiskamer maar door blijven stoken tot sauna zodat ik het uiteindelijk op zolder ook warm krijg is ook niet heel besparend.
Een radiator volledig open als bypass is geen drukverschilregelaar. Hoogstens kan je dit zien als een verzekerde flow.Koldur schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:04:
[...]
Bypass staat los van de ketel op zich, die moet op een logische plek in de keten geplaatst worden. Maar op zich kan je een radiator altijd open hebben (wat jij al hebt) gebruiken als bypass.
Ik heb hier zelf Tado (zonder abonnement) en meegenomen van oude huis naar nieuw huis, nooit problemen mee gehad met storingen o.i.d. Heb hier de radiator in het halletje altijd volledig openstaan als bypass.
Een wp draait altijd met een groot pompvermogen en is ruis bijna niet te vermijden bij inregelen op radiatoren.loyske schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:44:
Wat is nou de beste manier om radiators waterzijdig te regelen bij een WP?
Sinds ik de pompsnelheid verhoogd heb (stand3) in onze Intergas HR 36/30 op 21 december 2025 merk ik het volgende:
- De ruimte middenin het appartement, berging/bijkeuken waar de ketel hangt wordt aanzienlijk minder warm, dat is op 2 vlakken gunstig: 1. er staat daar ook een vriezer. 2. merkbaar worden de rookgassen nu veel beter gekoeld want dat stukje metalen rookgasafvoer van ketel tot plafond (en dan door het dak gelijk naar buiten) was blijkbaar een aardige warmtebron. Ondanks dat nu de ketel bijna continu draait gedurende 16 uur (en toch nog overbemeten is gezien er nog met hele korte tussenpozen op tijd met laag vermogen gemoduleerd wordt, graadje of 42 Ta continu is blijkbaar nog te veel.) wordt die ruimte gelukkig niet meer onnodig warm gestookt en condenseert het daar allemaal lekker. Tr bij de ketel zit in de lage 30-ers.
Alleen bij het aanwarmen 's ochtends na de nachtverlaging een langere ononderbroken run en wanneer de temperatuur in de avond van 19,5 naar 20 opgeschroefd wordt brandt hij ook wat langer continu tot setpoint bereikt is en gaat dan weer tijdmoduleren met korte intervallen tussen die 6 starts per uur (Honeywell T4R) en een Ta van zo rond de 41 a 43 graden.
Heb ook de graaddagen op mindergas.nl over de periode 21-12 tot 6-1 vergeleken met het verleden (dit jaar opvallend veel meer graaddagen in deze periode vergeleken met de laatste 15 jaar) en stook nu, ondanks ongunstige harde Z wind op de referentieruimte, sneeuw etc., toch zo'n 14% zuiniger dan vorig jaar, en dat was toen al een heel laag verbruik voor deze woning.
De periode eerder dit jaar met lagere flow in het systeem zat ik in rond 8% zuiniger per graaddag dus die hogere flow maakt de ketel wel wat efficiënter, misschien juist als 'ie moet presteren zoals nu, benieuwd of dat met minder warmtevraag ook nog zo gunstig zal uitpakken.
Ook zit er nu een schuifdeur meestal dicht die de referentieruimte behoorlijk vergrootte door een slaapkamer die tot balkonkamer gebombardeerd was maar in het ontwerp uiteraard als slaapkamer berekend is nu af te sluiten met de schuifdeur. Die ruimte blijft nu zo'n 2 graden koeler dan de woonkamer maar voorkomt wel dat alle warmte uit de woonkamer/referentieruimte daarheen bleef lekken en de thermostaat in de wk maar bleef vragen zonder dat het daar echt aangenaam werd.
Nu is en blijft de wk (met gebooste convectors en een stukje vv in de keuken) prettig constant op temperatuur, alle andere ruimtes (T21 radiatoren, vv + een design radiator op de badkamer) doen lekker mee na m'n waterzijdige inregeling van een paar jaar geleden dus daar ook geen klachten over.
Comfort in huis is er zeker (weer) op vooruit gegaan, woonkamer veel aangenamer, andere ruimtes niet onnodig heet gestookt, gasverbruik per graaddag omlaag.
Al valt het sneeuwlaagje op het platte dak wat tegen qua isolatiewaarde met de flinke wind die ook nog eens pal op de gevel/glas van de referentieruimte stond, vermoedelijk is die isolerende sneeuw al lang weggewaaid en zorgde dat vandaag dus voor een toch wel aanzienlijk dagverbruik.
Al maak ik mij totaal geen zorgen over een paar dagen wat meer verbruiken, dat trekt wel weer bij gedurende de maand.
Voorlopig dank ik @Seafarer in het bijzonder voor het prediken van: Flow is the way to go.
Dat lijkt iig tijdens het wat serieuzere stoken van de laatste weken goed te werken.
- De ruimte middenin het appartement, berging/bijkeuken waar de ketel hangt wordt aanzienlijk minder warm, dat is op 2 vlakken gunstig: 1. er staat daar ook een vriezer. 2. merkbaar worden de rookgassen nu veel beter gekoeld want dat stukje metalen rookgasafvoer van ketel tot plafond (en dan door het dak gelijk naar buiten) was blijkbaar een aardige warmtebron. Ondanks dat nu de ketel bijna continu draait gedurende 16 uur (en toch nog overbemeten is gezien er nog met hele korte tussenpozen op tijd met laag vermogen gemoduleerd wordt, graadje of 42 Ta continu is blijkbaar nog te veel.) wordt die ruimte gelukkig niet meer onnodig warm gestookt en condenseert het daar allemaal lekker. Tr bij de ketel zit in de lage 30-ers.
Alleen bij het aanwarmen 's ochtends na de nachtverlaging een langere ononderbroken run en wanneer de temperatuur in de avond van 19,5 naar 20 opgeschroefd wordt brandt hij ook wat langer continu tot setpoint bereikt is en gaat dan weer tijdmoduleren met korte intervallen tussen die 6 starts per uur (Honeywell T4R) en een Ta van zo rond de 41 a 43 graden.
Heb ook de graaddagen op mindergas.nl over de periode 21-12 tot 6-1 vergeleken met het verleden (dit jaar opvallend veel meer graaddagen in deze periode vergeleken met de laatste 15 jaar) en stook nu, ondanks ongunstige harde Z wind op de referentieruimte, sneeuw etc., toch zo'n 14% zuiniger dan vorig jaar, en dat was toen al een heel laag verbruik voor deze woning.
De periode eerder dit jaar met lagere flow in het systeem zat ik in rond 8% zuiniger per graaddag dus die hogere flow maakt de ketel wel wat efficiënter, misschien juist als 'ie moet presteren zoals nu, benieuwd of dat met minder warmtevraag ook nog zo gunstig zal uitpakken.
Ook zit er nu een schuifdeur meestal dicht die de referentieruimte behoorlijk vergrootte door een slaapkamer die tot balkonkamer gebombardeerd was maar in het ontwerp uiteraard als slaapkamer berekend is nu af te sluiten met de schuifdeur. Die ruimte blijft nu zo'n 2 graden koeler dan de woonkamer maar voorkomt wel dat alle warmte uit de woonkamer/referentieruimte daarheen bleef lekken en de thermostaat in de wk maar bleef vragen zonder dat het daar echt aangenaam werd.
Nu is en blijft de wk (met gebooste convectors en een stukje vv in de keuken) prettig constant op temperatuur, alle andere ruimtes (T21 radiatoren, vv + een design radiator op de badkamer) doen lekker mee na m'n waterzijdige inregeling van een paar jaar geleden dus daar ook geen klachten over.
Comfort in huis is er zeker (weer) op vooruit gegaan, woonkamer veel aangenamer, andere ruimtes niet onnodig heet gestookt, gasverbruik per graaddag omlaag.
Al valt het sneeuwlaagje op het platte dak wat tegen qua isolatiewaarde met de flinke wind die ook nog eens pal op de gevel/glas van de referentieruimte stond, vermoedelijk is die isolerende sneeuw al lang weggewaaid en zorgde dat vandaag dus voor een toch wel aanzienlijk dagverbruik.
Al maak ik mij totaal geen zorgen over een paar dagen wat meer verbruiken, dat trekt wel weer bij gedurende de maand.
Voorlopig dank ik @Seafarer in het bijzonder voor het prediken van: Flow is the way to go.
Dat lijkt iig tijdens het wat serieuzere stoken van de laatste weken goed te werken.
Ja, dat klopt, maar in verreweg de meeste situaties is dat wel een prima oplossing. Ik pendel hier nooit en ruimtes worden comfortabel/vrij geleidelijk warm. Maar een echte bypass is op zich het beste, toch doe ik het nietscofield schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:58:
[...]
Een radiator volledig open als bypass is geen drukverschilregelaar. Hoogstens kan je dit zien als een verzekerde flow.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Correctie: Ik ben echt niet de enige die flow promoot. Maar leuk dat je een uitgebreide post hebt gemaakt met je ervaring.PalingDrone schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 04:13:
Sinds ik de pompsnelheid verhoogd heb (stand3) in onze Intergas HR 36/30 op 21 december 2025 merk ik het volgende:
Alleen dat je in een appartement standje 3 op de pomp gebruikt. Geen last van veel ruis?
Nope, hoor er gelukkig helemaal niets van.Seafarer schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:02:
[...]
Correctie: Ik ben echt niet de enige die flow promoot. Maar leuk dat je een uitgebreide post hebt gemaakt met je ervaring.
Alleen dat je in een appartement standje 3 op de pomp gebruikt. Geen last van veel ruis?
Bij de bouw is er het nodige geprutst door de aannemer maar de installateur heeft gelukkig wel alles netjes ontbraamd en geen vreemde constructies of rare bochten in het cv systeem aangelegd. Er is ook sinds oplevering niets aan leidingen of radiatoren veranderd.
Ketel zit centraal in de woning met minimale afstanden naar de radiatoren en de pomp hoeft geen hoogte te overwinnen.
Gebouw is ook nog geen 20 jaar oud.
Wat doet je verbruik nu per uur met deze setup?PalingDrone schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 04:13:
Ik heb een vergelijkbare situatie, 36/30, vvw beneden, boven t11 radiatoren. Flow verhogen was hier ook the way to go. Kom echter niet onder de 0,9m³ per uur (constant stoken, modulatie uitgezet ivm vvw)
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Ik heb mijn Remeha Tzerra Ace nu zo ingesteld dat hij altijd met een Delta T draait van tussen de 19,5 en 20gr. Doormiddel van GP021 (maximale Delta T) op 20 en PP014 (minimale Delta T) op 0.50 (20 - 0,5gr=19,5gr.) in te stellen.
Pomp op maximaal 70% en vermogen op maximaal 15,5kw.
Hij gaat hierdoor nooit naar de ingestelde maximale vermogen van 15,5kw, maar draait altijd automatisch tussen de 7,7 en 8,5kw, en pomp gaat automatisch tussen de 35 en 44%, als ik naar het huidige pomptoerental en vermogen kijk op het schermpje.
Maximale Ta heb ik op mijn Tado op maximaal 65gr ingesteld. Retour is nog niet verder gekomen dan 46gr., en dat is maar even en alleen als ik de thermostaat meerdere graden omhoog gooi.
Ga de komende dagen het goed in de gaten houden hoe hij draait verder, maar als 46gr de maximale retour is en op max 8,5kw draait, waar hij maar heel even op draait, dan vind ik dat zeer netjes.
Pomp op maximaal 70% en vermogen op maximaal 15,5kw.
Hij gaat hierdoor nooit naar de ingestelde maximale vermogen van 15,5kw, maar draait altijd automatisch tussen de 7,7 en 8,5kw, en pomp gaat automatisch tussen de 35 en 44%, als ik naar het huidige pomptoerental en vermogen kijk op het schermpje.
Maximale Ta heb ik op mijn Tado op maximaal 65gr ingesteld. Retour is nog niet verder gekomen dan 46gr., en dat is maar even en alleen als ik de thermostaat meerdere graden omhoog gooi.
Ga de komende dagen het goed in de gaten houden hoe hij draait verder, maar als 46gr de maximale retour is en op max 8,5kw draait, waar hij maar heel even op draait, dan vind ik dat zeer netjes.
[ Voor 9% gewijzigd door edgarf28 op 09-01-2026 09:21 ]
Wie kan me helpen, mijn vrouw klaagt na het vervangen van 1 radiator door een lage temperatuur radiator van Jaga en het waterzijdig inregelen van de radiatoren dat ze continue een ruisend geluid hoort bij de radiatoren. Ik heb alles meerdere keren ontlucht en er komt geen lucht meer uit na 2 weken.
Nu last ik dat je de pompsnelheid moet verlagen, maar ik zie de optie niet op mijn Remeha Avanta 28c. Ik ga naar C12 en dan moet deze setting onder P24 of P28 staan. Echter houd de instellingen op na P22 en de volgende optie die ik dan zie is dF. Kan het zijn dat deze onder een andere instelling verstopt zit ?
Nu last ik dat je de pompsnelheid moet verlagen, maar ik zie de optie niet op mijn Remeha Avanta 28c. Ik ga naar C12 en dan moet deze setting onder P24 of P28 staan. Echter houd de instellingen op na P22 en de volgende optie die ik dan zie is dF. Kan het zijn dat deze onder een andere instelling verstopt zit ?
Neem aan dat je dan aan-uit stookt met een vaste Ta en je ketel alleen moduleert op tijd?KoningPaulus schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 19:58:
[...]
Wat doet je verbruik nu per uur met deze setup?
Ik heb een vergelijkbare situatie, 36/30, vvw beneden, boven t11 radiatoren. Flow verhogen was hier ook the way to go. Kom echter niet onder de 0,9m³ per uur (constant stoken, modulatie uitgezet ivm vvw)
Zit ook in de richting van jouw verbruik per uur bij continu stoken (al babbelen thermostaat en ketel hier OpenTherm met elkaar en vechten samen uit wat op dat moment de efficiëntste manier van verwarmen is, moduleren op tijd op lage temperatuur en mocht dat niet toereikend zijn gooit ie de Ta wat omhoog), dat zal ons huis dan wel aan warmteverlies hebben wanneer de ketel constant op minimaal vermogen pruttelt en de binnentemperatuur gelijk blijft.
Op een piekdag (sneeuw, veel wind pal op de natte gevel) vliegt er hier met 16 uur stoken en een douche, koken en een afwas ook bijna 15m3 door, vandaag iets van 12m3 maar dat was niet continu verwarmen, 7min aan 3 min uit en dan weer 7 min aan, 3 uit etc.
De Heatmeister fansturing van de convectoren in de woonkamer geeft hele handige grafiekjes die de stookmomenten goed inzichtelijk maken. Dit was bijvoorbeeld vandaag:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1RT4rbolYks8tcJgrZfQ0gT8.jpg?f=user_large)
De Honeywell thermostaat staat hier op 6x per uur verwarmen, gebruik je grotendeels vloerverwarming dan is er een mogelijkheid om naar 3x per uur te gaan maar aangezien dat hier niet de hoofdverwarming is staat ie op 6 en daarmee blijft de referentieruimte mooi op een constante temperatuur. Toch is de situatie niet helemaal vergelijkbaar, hier is alles gelijkvloers op 4 hoog. Jij profiteert boven nog wat van de stijgende warmte uit je vvw binnen de schil. Boven jezelf slapen is stukken efficiënter dan alles horizontaal met een plat dak er op. Nou zijn dit wel de extremere dagen qua gasverbruik, neem aan dat je niet gedurende het hele stookseizoen op 0,9 m3/h zit.
Gebruik je ook mindergas.nl om inzicht te krijgen in je gasverbruik afgezet tegen de etmaaltemperatuur?
offtopic:
Wordt wel weer eens tijd voor een paar uurtjes laagstaande winterzon, 'k gun de thermostaat en ketel ook hun middagdutje
(zo'n siesta scheelt gelijk een paar kuub gas op een dag)
Wordt wel weer eens tijd voor een paar uurtjes laagstaande winterzon, 'k gun de thermostaat en ketel ook hun middagdutje
[ Voor 4% gewijzigd door PalingDrone op 09-01-2026 04:30 ]
@Rolfie007 hoe oud is de ketel? Ik had in het vorige huis ook een Avanta waar die optie niet was en na navraag bleek dat pas het recente model die optie biedt. De oudere had meen ik alleen een regelstand op de pomp zelf.
Heatmeister met Artics, met die doorlus stekkertjes?PalingDrone schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 04:06:
[...]
Neem aan dat je dan aan-uit stookt met een vaste Ta en je ketel alleen moduleert op tijd?
Zit ook in de richting van jouw verbruik per uur bij continu stoken (al babbelen thermostaat en ketel hier OpenTherm met elkaar en vechten samen uit wat op dat moment de efficiëntste manier van verwarmen is, moduleren op tijd op lage temperatuur en mocht dat niet toereikend zijn gooit ie de Ta wat omhoog), dat zal ons huis dan wel aan warmteverlies hebben wanneer de ketel constant op minimaal vermogen pruttelt en de binnentemperatuur gelijk blijft.
Op een piekdag (sneeuw, veel wind pal op de natte gevel) vliegt er hier met 16 uur stoken en een douche, koken en een afwas ook bijna 15m3 door, vandaag iets van 12m3 maar dat was niet continu verwarmen, 7min aan 3 min uit en dan weer 7 min aan, 3 uit etc.
De Heatmeister fansturing van de convectoren in de woonkamer geeft hele handige grafiekjes die de stookmomenten goed inzichtelijk maken. Dit was bijvoorbeeld vandaag:
[Afbeelding]
De Honeywell thermostaat staat hier op 6x per uur verwarmen, gebruik je grotendeels vloerverwarming dan is er een mogelijkheid om naar 3x per uur te gaan maar aangezien dat hier niet de hoofdverwarming is staat ie op 6 en daarmee blijft de referentieruimte mooi op een constante temperatuur. Toch is de situatie niet helemaal vergelijkbaar, hier is alles gelijkvloers op 4 hoog. Jij profiteert boven nog wat van de stijgende warmte uit je vvw binnen de schil. Boven jezelf slapen is stukken efficiënter dan alles horizontaal met een plat dak er op. Nou zijn dit wel de extremere dagen qua gasverbruik, neem aan dat je niet gedurende het hele stookseizoen op 0,9 m3/h zit.
Gebruik je ook mindergas.nl om inzicht te krijgen in je gasverbruik afgezet tegen de etmaaltemperatuur?offtopic:
Wordt wel weer eens tijd voor een paar uurtjes laagstaande winterzon, 'k gun de thermostaat en ketel ook hun middagdutje(zo'n siesta scheelt gelijk een paar kuub gas op een dag)
Volgens mij was de versie na 2006 met een parameter in de software, maar kan het zo gauw niet meer vinden. Zou p21 geweest kunnen zijn. Staat in de installatiehandleiding die erbij heeft gezeten.The Third Man schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:11:
@Rolfie007 hoe oud is de ketel? Ik had in het vorige huis ook een Avanta waar die optie niet was en na navraag bleek dat pas het recente model die optie biedt. De oudere had meen ik alleen een regelstand op de pomp zelf.
Correct. Ik zorg dat er gewoon altijd 40 graden op hoge druk naar de vvw wordt gestuurd zodat die zo constant mogelijk gevoed wordt en warmte afgeeft. Eigenlijk is het te weinig voor de radiatoren boven, maar zolang ik die nog niet echt "nodig" heb gezien de thuissituatie laat ik het voorlopig zo. De gweee verdieping doet de airco op de hal zn werk die de kamers inblaast.PalingDrone schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 04:06:
[...]
Neem aan dat je dan aan-uit stookt met een vaste Ta en je ketel alleen moduleert op tijd?
[Afbeelding]
Gebruik je ook mindergas.nl om inzicht te krijgen in je gasverbruik afgezet tegen de etmaaltemperatuur?offtopic:
Wordt wel weer eens tijd voor een paar uurtjes laagstaande winterzon, 'k gun de thermostaat en ketel ook hun middagdutje(zo'n siesta scheelt gelijk een paar kuub gas op een dag)
Door aan/uit af te dwingen en de constante 40 aanvoer is die 0,9m³ per uur altijd. Ongeacht seizoen. Mindergas gebruik ik niet nee.
In de toekomst moet ik wel eea gaan aanpassen. Of ander type radiatoren of toch weer met hogere temperaturen zodat de bestaande T11 fatsoenlijk warmte afgeven (al zal dat pas bij 60-80 graden zijn). Dus dat wordt weer een puzzel om te kijken wat efficiënt werkt in combinatie met geen-pendelgedrag
4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W
Jaga Tempo met wat P14 PWM PST's idd.Seafarer schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:32:
[...]
Heatmeister met Artics, met die doorlus stekkertjes?
Nog best een forse delta T over die vrijstaande Jaga's terwijl ze vol open staan wbt voorinstelling, die fans doen echt wel wat.
[ Voor 23% gewijzigd door PalingDrone op 09-01-2026 10:47 ]
De ketel is 13 jaar oud. Ik zie alleen P21 die staat al op 0 (laag)The Third Man schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:11:
Allemaal doorgelust met die arctic stekkertjes? dus geen extra splitter gebruikt.PalingDrone schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:37:
[...]
Jaga Tempo met wat P14 PWM PST's idd.
Nog best een forse delta T over die vrijstaande Jaga's terwijl ze vol open staan wbt voorinstelling, die fans doen echt wel wat.
Ik heb er 15 doorgelust op max toerental heeft de laatste fan 9,5 volt??? Jij toevallig ook zoveel verlies?
Deze opmerking roept geen vragen op? Ik vertaal dit als: ongeacht de buitentemperatuur is mijn warmte verlies constant.KoningPaulus schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:37:
[...]
Correct. Ik zorg dat er gewoon altijd 40 graden op hoge druk naar de vvw wordt gestuurd zodat die zo constant mogelijk gevoed wordt en warmte afgeeft. Eigenlijk is het te weinig voor de radiatoren boven, maar zolang ik die nog niet echt "nodig" heb gezien de thuissituatie laat ik het voorlopig zo. De gweee verdieping doet de airco op de hal zn werk die de kamers inblaast.
Door aan/uit af te dwingen en de constante 40 aanvoer is die 0,9m³ per uur altijd. Ongeacht seizoen. Mindergas gebruik ik niet nee.
Ik zou eens kijken of je op een veilige manier je rookgassen kunt meten.In de toekomst moet ik wel eea gaan aanpassen. Of ander type radiatoren of toch weer met hogere temperaturen zodat de bestaande T11 fatsoenlijk warmte afgeven (al zal dat pas bij 60-80 graden zijn). Dus dat wordt weer een puzzel om te kijken wat efficiënt werkt in combinatie met geen-pendelgedrag
Dunno, nooit aan gemeten maar heb ook maar 10 fans (5 per Jaga) die nooit max rpm draaien.Seafarer schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:46:
[...]
Allemaal doorgelust met die arctic stekkertjes? dus geen extra splitter gebruikt.
Ik heb er 15 doorgelust op max toerental heeft de laatste fan 9,5 volt??? Jij toevallig ook zoveel verlies?
Er tussenin zit een paar meter zelfgebakken verlengsnoer van 3 aderige stroomkabel.
Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?