Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 46 ... 49 Laatste
Acties:

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:28

Seafarer

XXX

ThinkPad schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:25:
[Afbeelding]

Wat vinden we hier van? Is een installatie bij familie. Ik vind het extreem onrustig gedrag, volgens mij zijn het allemaal branderstarts. Dit gaat de hele dag- en nacht zo door. De installatie is voorzien van Honeywell Evohome radiatorknoppen in diverse ruimtes en in de woonkamer ligt vloerverwarming, voor de verdeler zit een Honeywell klep om van de woonkamer ook een zone te kunnen maken.

Bij een ander familielid die mij ook toegang hebben gegeven tot hun Homewizard P1 zie ik een veel logischer en rustiger beeld:
[Afbeelding]

Beide huishoudens hebben een DSMR5 meter, dus de uitleesfrequentie van gasgebruik is identiek.
Dat andere familie lid heeft geen naregeling? (onderste foto)

Edit: ik zag je tweede bericht net. Haal bij het eerste familielid die zone regeling ermaar eens af. En laat dan weer een plaatje zien. Het verschil is gigantisch. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Seafarer op 26-12-2025 11:14 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Reintje
  • Registratie: September 2022
  • Nu online
Kan er iets gezegd worden over de efficiëntie van de ketel (xtreme) in de volgende 2 situaties?
Gemeten in de fase waarbij het huis op temperatuur gehouden wordt en ik heb alleen radiatoren.

Situatie 1:
Ta 45
Tr 30
Rookgastemperatuur 35

En de volgende meting, na het verhogen van de minimale pompstand met 8% naar 30:

Ta 42
Tr 32
Rookgastemperatuur 35

Hij koelt dus beter bij een iets hogere min pompstand, terwijl de Tr hoger is door de lagere Delta T.

De rookgastemperatuur blijft wel gelijk, maar de delta T’s verschillen.

Welke situatie is het zuinigst?

[ Voor 5% gewijzigd door Reintje op 26-12-2025 11:44 ]

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:31
Reintje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:29:
Kan er iets gezegd worden over de efficiëntie van de ketel (xtreme) in de volgende 2 situaties?
Gemeten in de fase waarbij het huis op temperatuur gehouden wordt en ik heb alleen radiatoren.

Situatie 1:
Ta 45
Tr 30
Rookgastemperatuur 35

En de volgende meting, na het verhogen van de minimale pompstand met 8% naar 30:

Ta 42
Tr 32
Rookgastemperatuur 35

Hij koelt dus beter bij een iets hogere min pompstand, terwijl de Tr hoger is door de lagere Delta T.

Bij hogere pompstand is Tr opgelopen van 30 naar 32 graden. Hij koelt dan toch niet beter??
Daarom situatie 1: lagere Tr --> geeft meer condensatie --> minder warmteverlies. Temperatuur rookgas is temperatuur van de niet-condenseerbare gassen (N2,O2, CO2) + restantje niet gecondenseerd H2O.

[ Voor 5% gewijzigd door Veerman24 op 26-12-2025 14:13 ]

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:05
ThinkPad schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:25:
[Afbeelding]
Wat vinden we hier van? … De installatie is voorzien van Honeywell Evohome radiatorknoppen in diverse ruimtes en in de woonkamer ligt vloerverwarming, voor de verdeler zit een Honeywell klep om van de woonkamer ook een zone te kunnen maken.
Ik vind dit normaal gedrag voor een Evohome die geen nachtverlaging heeft. Heb je de pieken getelt?! Ik tel ongeveer 30 pieken tussen 2 en 7 uur, dus 6 aan-uit per uur wat de standaard instelling is voor Evohome. Check pagina 22 van de handleiding om te kunnen controleren wat de huidige instelling is en aan te passen naar minder schakelingen per uur, dan zal de temperatuur wel meer schommelen. Maar een CV ketel heeft geen probleem met zoveel schakelingen, een warmtepomp zeker wel.

Het andere huis heeft gewoon midden in de nacht verwarming aangezet en de gevraagde temperatuur is nog niet bereikt en verwarmt nog lekker door. Zet bij de 1e huis de verwarming maar 2 graden hoger en Evohome doet hetzelfde als in huis 2.

• ErwinN174
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15:30
bert pit schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:11:
[...]

Bij veel 'standaard' woonhuizen heb je ook t-stukken om naar de voor of achterkant van de woning te gaan en dergelijke. Het idee van correct afstellen van je radiatoren/vv-lussen is dat er overal een zoveel mogelijk gelijkwaardige aan en afvoer temperatuur is. In de startpost staat dat uitgebreid uitgelegd.
Door dit eenmalig goed af te stellen (waterzijdig inregelen) voorkom je dat je ergens in je systeem een hazepaadje hebt (shunt) waar een groot deel van de aanvoer doorheen loopt rechtstreeks retour naar de ketel. Bovendien is het efficienter om de delta T overal ongeveer hetzelfde te hebben.
Bij een radiator meet je aan de afvoer en aanvoer kant op de radiator de temperatuur. Het verschil (delta T) zul je bij matige isolatie op 12 a15 graden willen hebben.
Hoe stel je bij:
Radiator te warm / te weinig ΔT → knijpen (voorinstelventiel dichter draaien)
Radiator te koud / te veel ΔT → open zetten
Bedankt voor de uitleg.
In de korte lus had ik alle radiatoren dicht gedraaid. En de retour temperatuur ging omhoog. Wordt er ook wel eens een modulerende klep als t stuk gebruikt? Ik zal de radiatoren nog keer controleren hoe ze ingeregeld zijn en ga nog beter kijken hoe de leidingen lopen.

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:06
Ik ben een poging aan het wagen om mijn installatie waterzijdig in te regelen maar ik heb een combinatie van oude, nieuwe radiatoren en vloerverwarming.

Bij de meeste radiatoren heb ik volgens mij geen voetventiel. Hoe kan ik hier het beste de radistor afstellen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4zACYfFJt-PDuZIngiQMZf3Xv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65NtCs20E0vHakrjI7l1109Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p0Izbew8-7Zt9qATwU0PVKUULbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YmyrcWXf6UhVZ7lCAmPBFqLi.jpg?f=fotoalbum_large

don't mind me

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:14
Pindakaas schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:20:
Ik ben een poging aan het wagen om mijn installatie waterzijdig in te regelen maar ik heb een combinatie van oude, nieuwe radiatoren en vloerverwarming.

Bij de meeste radiatoren heb ik volgens mij geen voetventiel. Hoe kan ik hier het beste de radistor afstellen?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Had je de start post gelezen?
De radiator in balans brengen kan door het beperken van de flow (=hoeveelheid water per tijdseenheid) van de radiatoren door middel van voetventielen, of de stelschroeven die onder de thermostaatknop zitten (voorinstelbare thermostaatkraan). Als je geen van beide hebt dan kan het ook met met je gewone radiatorknop.
Het gaat er simpelweg om dat je de doorstroming kunt afknijpen. In dat laatste geval is het wel belangrijk dat je de positie van de knop even markeert of de knop er gewoon afhaalt na inregelen. Anders heb je kans dat iemand anders aan de knop gaat draaien en daarmee de instelling verprutst.

• Eisbar
  • Laatst online: 16:24
Joove schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:42:
[...]

Ik vind dit normaal gedrag voor een Evohome die geen nachtverlaging heeft. Heb je de pieken getelt?! Ik tel ongeveer 30 pieken tussen 2 en 7 uur, dus 6 aan-uit per uur wat de standaard instelling is voor Evohome. Check pagina 22 van de handleiding om te kunnen controleren wat de huidige instelling is en aan te passen naar minder schakelingen per uur, dan zal de temperatuur wel meer schommelen. Maar een CV ketel heeft geen probleem met zoveel schakelingen, een warmtepomp zeker wel.

Het andere huis heeft gewoon midden in de nacht verwarming aangezet en de gevraagde temperatuur is nog niet bereikt en verwarmt nog lekker door. Zet bij de 1e huis de verwarming maar 2 graden hoger en Evohome doet hetzelfde als in huis 2.
Met nieuwe firmware (vanaf 2024 ofzo) kun je dacht ik naar 1x schakelen per uur (instelling voor warmtepomp) met de evohome. Zou willen dat Tado dit ook mogelijk maakte. Die staat vast op +-6x uur (voor tado x)

• Joove
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:05
Eisbar schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 16:33:
[...]

Met nieuwe firmware (vanaf 2024 ofzo) kun je dacht ik naar 1x schakelen per uur (instelling voor warmtepomp) met de evohome. Zou willen dat Tado dit ook mogelijk maakte. Die staat vast op +-6x uur (voor tado x)
Dat ligt niet alleen aan de firmware op de Evohome hoofdunit, maar je hebt ook de juiste BDR91 ketelrelais nodig. De oude is BDR91/BDR91A en de nieuwe die 1/h kan schakelen is de BDR91T. Goed opletten welke je hebt/koopt.

• saabfanatic
  • Laatst online: 16:59
Inmiddels draai ik enkele dagen een warmtepomp. Dat is nog een beetje stoeien, ook met de combinatie vloerverwarming en radiatoren. Ik heb best wel grote T22 en T33 radiatoren met fans er onder. Op de warmtepomp heb ik een Delta T van 4 a 5 graden. Op de radiatoren heb ik een Delta T van ongeveer 13 tot 15 graden. Bij een aanvoertemperatuur van 40 graden. De radiatoren worden aan de onderkanten ook niet echt warm, over de hele breedte wel (dus de bovenkant is over de hele breedte warm). Het debiet is tussen de 18 en 22 liter per minuut. De voetventielen staan helemaal open op alle radiatoren en ik heb bij elke radiator 'dezelfde' uitdaging.

Zijn er zaken die ik aan kan passen om de zaken te optimaliseren?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:02

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@saabfanatic Waarschijnlijk kan je door "optimaliseren" aka cv-tuning geen gas meer besparen.
Je vind passende informatie bijvoorbeeld in het L/W-warmtepomptopic of misschien in het FAQ-topic
om jouw installatie beter te leren kennen. Trouwens de deltaT over de radiatoren past niet echt bij de deltaT over de warmtepomp.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• duvekot
saabfanatic schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:32:
Inmiddels draai ik enkele dagen een warmtepomp. Dat is nog een beetje stoeien, ook met de combinatie vloerverwarming en radiatoren. Ik heb best wel grote T22 en T33 radiatoren met fans er onder. Op de warmtepomp heb ik een Delta T van 4 a 5 graden. Op de radiatoren heb ik een Delta T van ongeveer 13 tot 15 graden. Bij een aanvoertemperatuur van 40 graden. De radiatoren worden aan de onderkanten ook niet echt warm, over de hele breedte wel (dus de bovenkant is over de hele breedte warm). Het debiet is tussen de 18 en 22 liter per minuut. De voetventielen staan helemaal open op alle radiatoren en ik heb bij elke radiator 'dezelfde' uitdaging.

Zijn er zaken die ik aan kan passen om de zaken te optimaliseren?
Idd vreemde delta meeting .. want als het bij een radiator bij 40 graden aanvoer een delta van 15 heeft (dus 25 graden uitgang) .. maar bij de warmtepomp zelf slechts 5 graden verschil hebt dan heb je of ergens een extra opwarming in je systeem zitten ... Of een bypass of een radiator die heel snel doorstroomt. Dus ga gewoon het normale stappenplan af om al je radiatoren na te lopen en breng je hele CV systeem eens in kaart met hoe de buizen lopen en hoe eea is aangesloten om eea beter te snappen.

• Pindakaas
duvekot schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:34:
[...]

Had je de start post gelezen?

[...]
Zeker, heb de thermostaatknop ook al los gehad, maar kan nog geen stelschroef oid vinden, vandaar mijn vraag.
Ik heb 1 radiator die 'gewoon' gelijkmatig warm wordt. Maar aan de andere kant van het huis is 1 kamer waar de radiator eigenlijk helemaal niet warm wil worden tenzij ik de radiator in de kamer ernaast helemaal dicht draai (ook de vorst stand is niet genoeg)

don't mind me

• duvekot
Pindakaas schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:27:
[...]

Zeker, heb de thermostaatknop ook al los gehad, maar kan nog geen stelschroef oid vinden, vandaar mijn vraag.
Ik heb 1 radiator die 'gewoon' gelijkmatig warm wordt. Maar aan de andere kant van het huis is 1 kamer waar de radiator eigenlijk helemaal niet warm wil worden tenzij ik de radiator in de kamer ernaast helemaal dicht draai (ook de vorst stand is niet genoeg)
Ik denk niet dat de meeste hier in het topic helderziend zijn .. dus zonder meer detail fotos and andere informatie over je knop kan er natuurlijk nooit iets zinnigs over gezegd worden.

• Pindakaas
duvekot schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:01:
[...]

Ik denk niet dat de meeste hier in het topic helderziend zijn .. dus zonder meer detail fotos and andere informatie over je knop kan er natuurlijk nooit iets zinnigs over gezegd worden.
Thanks voor je opbouwende commentaar. Ik zal morgen even een andere foto maken.

don't mind me

• Seafarer

Seafarer

XXX

Pindakaas schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 20:27:
[...]

- Dan heb je een niet ingeregeld probleem.
- Radiatoren staan in serie met een verkeerd onderblok.
Dingen die me als eerste te binnen schieten.

[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 28-12-2025 09:01 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Reintje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:29:

Situatie 1:
Ta 45
Tr 30
Rookgastemperatuur 35

Ta 42
Tr 32
Rookgastemperatuur 35

Vermogen stond vast waarschijnlijk.

Het verschil is klein, waarschijnlijk moeilijk om een verschil te merken, in de tweede situatie is je gemiddelde radiator temperatuur met 1 graad afgenomen. Dan zou je afgifte ook zakken.

Iets bemerkt aan je comfort?

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:12
ErwinN174 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:01:
Ik zit sinds een tijdje mij te verdiepen in zuiniger te stoken met de cv ketel. Heb een groot huis/ boerderij en niet ideaal geïsoleerd. Mijn vader heeft het 25 jaar geleden verbouwd en nu woon ik er al paar jaar alleen. We hadden altijd al dat de keuken eerst opwarmt en de woonkamer wat later.
Nu zit ik al een hele tijd te puzzelen hoe de leidingen lopen en vind het toch beetje gek. Na de CV zit een Tstuk en die maakt 2 lussen, een korte lus door de keuken en een lus naar de zolder en vanuit daar richting alle kamers en woonkamer. Bij de retour zit ook een t stuk om alles weer bij elkaar te krijgen.

Nu zit ik de aanvoer en retour temperatuur te monitoren (2 x pt100). Aanvoer temp is 40 graden (heb het expres erg laag gezet) en retour is 35 graden. De lange lus retour is koud.

Waar moet ik beginnen...
Er is al 1 punt vrij duidelijk, vrijwel al het water loopt door je keukenradiator. Die kring wat smoren is een nobrainer, en daarna zal je wat waterzijdig moeten regelen.
Een thermostatische kraan op je keukenradiator gaat ook helpen…. Tenzij je thermostaat in de keuken staat.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Reintje
  • Nu online
Veerman24 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:16:
[...]

Bij hogere pompstand is Tr opgelopen van 30 naar 32 graden. Hij koelt dan toch niet beter??
Daarom situatie 1: lagere Tr --> geeft meer condensatie --> minder warmteverlies. Temperatuur rookgas is temperatuur van de niet-condenseerbare gassen (N2,O2, CO2) + restantje niet gecondenseerd H2O.
Wellicht leg ik het verkeerd uit, maar met beter koelen bedoel ik dat het verschil tussen Tr en de rookgastemperatuur lager is bij een hogere pompsnelheid.
Ik lees namelijk dat bij een te laag debiet met als resultaat een extra lage Tr, de ketel soms niet genoeg gekoeld wordt met als resultaat een hoge rookgastemperatuur.

Maar eigenlijk zeg je dat de sleutel bij een zo laag mogelijke Tr ligt?

• Reintje
  • Nu online
Seafarer schreef op zondag 28 december 2025 @ 10:24:
[...]

Vermogen stond vast waarschijnlijk.

Het verschil is klein, waarschijnlijk moeilijk om een verschil te merken, in de tweede situatie is je gemiddelde radiator temperatuur met 1 graad afgenomen. Dan zou je afgifte ook zakken.

Iets bemerkt aan je comfort?
Niets gemerkt. Het weer wisselt de laatste dagen ook best wel waardoor je verschillen moeilijk opmerkt. Maar klachten? Nee

Maar zeg je ook dat de Tr het belangrijkste is?
Bij een laag debiet heb ik een iets groter verschil tussen de Tr (laag) en rookgassen van ongeveer 5-6 graden en bij hoger debiet een kleiner verschil van ongeveer 3 graden, maar de Tr is dan weer hoger.

Dit is trouwens in de fase waarbij het huis alleen warm gehouden dient te worden. De opwarmfase is een ander verhaal dan zijn de verschillen tussen Tr en de rookgassen groter, tot bijna 10 graden.

[ Voor 11% gewijzigd door Reintje op 28-12-2025 20:03 ]

• Reintje
  • Nu online
Blihi schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 13:03:
[...]

Het maximum vermogen van de ketel begrens je eventueel op het maximale vermogen van alle radiatoren samen bij een hoge Tset, maar omdat de ketel daar toch nooit komt, hoeft dat niet. Wel gaat een lager maximaal vermogen zorgen voor een hoger pompdebiet, want de pomp draait op de ingestelde maximumsnelheid (P031) zodra de brander op het maximum vermogen (P010) zit en draait op de minimumsnelheid (P032) als de brander op minimum vermogen (P011) zit. Daar zit een direct, lineair verband tussen bij de XTreme ketels.
Interessant.
Dus bij het verlagen van het maximum vermogen (P010) dan moet je ook de max pompsnelheid (P031) verlagen?

[ Voor 17% gewijzigd door Reintje op 28-12-2025 23:14 ]

• Veerman24
Reintje schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:05:
[...]

Interessant.
Dus bij het verlagen van het maximum vermogen (P010) dan moet je ook de max pompsnelheid (P031) verlagen?
Ja. Idealiter zijn deze processen met elkaar in balans: (i) de snelheid waarmee warmte wordt geproduceerd (cv-vermogen), (ii) de snelheid waarmee die warmte wordt getransporteerd (pompsnelheid/debiet) en (iii) de snelheid waarmee de warmte wordt afgegeven door het afgiftesysteem. De optimale afstemming wordt daarbij mede bepaald door het beschikbare afgiftevermogen van het systeem.

[ Voor 23% gewijzigd door Veerman24 op 29-12-2025 11:27 ]

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-02 13:26
Reintje schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:05:
[...]

Interessant.
Hoe lees je de retourtemp uit, want er zit geen retour ntc in een xtreme.
Pompsnelheden passen zich aan, aan de vermogensvraag. Bij navraag bij de fabrikant als antwoord dat je eventueel max pompvermogen niet moet willen verlagen. Hoogstens bij stevige stromingsgeluid.

[ Voor 23% gewijzigd door scofield op 30-12-2025 10:42 ]

• witterholt
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-02 17:14
scofield schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:39:
[...]

Pompsnelheden passen zich aan, aan de vermogensvraag. Bij navraag bij de fabrikant als antwoord dat je eventueel max pompvermogen niet moet willen verlagen. Hoogstens bij stevige stromingsgeluid.
Daar heeft de Xtreme geen ingebouwde sensor voor. Zelf heb ik daarom een externe temperatuursensor, de ds18b20, aan de buitenkant van de retourleiding vast gemaakt. Deze lees ik uit met een Raspberry Pi welke de gegevens via MQTT weer naar Home Assistant, die onder Proxmox op een laptop draait, door stuurt waar ook de Delta-T berekend wordt.
In een Grafana grafiek ziet dat er dan zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egOxGeuavcBmvAKi6Ri1Ki_SZfQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/coxkTaV3BPIrlbThs65ibuTA.png?f=fotoalbum_large

Hé, zie ik daar pendelgedrag?! Nee, als het aantal pieken per uur beperkt blijft schijnt dat niet erg te zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door witterholt op 30-12-2025 11:05 ]

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-02 13:56
ErwinN174 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:01:
Ik zit sinds een tijdje mij te verdiepen in zuiniger te stoken met de cv ketel. Heb een groot huis/ boerderij en niet ideaal geïsoleerd. Mijn vader heeft het 25 jaar geleden verbouwd en nu woon ik er al paar jaar alleen. We hadden altijd al dat de keuken eerst opwarmt en de woonkamer wat later.
Nu zit ik al een hele tijd te puzzelen hoe de leidingen lopen en vind het toch beetje gek. Na de CV zit een Tstuk en die maakt 2 lussen, een korte lus door de keuken en een lus naar de zolder en vanuit daar richting alle kamers en woonkamer. Bij de retour zit ook een t stuk om alles weer bij elkaar te krijgen.

Nu zit ik de aanvoer en retour temperatuur te monitoren (2 x pt100). Aanvoer temp is 40 graden (heb het expres erg laag gezet) en retour is 35 graden. De lange lus retour is koud.

Waar moet ik beginnen...
Tado ruimteregeling installeren?

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
scofield schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:39:
[...]

Ik kan dat bevestigen. Het is niet verstandig om het pomp vermogen aan te passen bij een moderne modulerende CV.
Het is echter wel verstandig om precies het juiste maximale vermogen in te stellen van al je radiatoren bij elkaar. Reken dat uit met de Ta/Tr waarop ze ontworpen zijn, bijv 80/60 of 90/70 bij oude radiatoren. En reken dit uit bij een ruimte temperatuur van je nachtverlaging (bijv. 16gr.)

Dan kom ik voor mijn situatie uit op 15,67kw.
Met een 100% pomp vermogen heb je bij het opwarm-process een Delta T van ongeveer 13,5gr.
Wat ongeveer klopt in de verhouding van 90/70, waar mijn radiatoren op gemaakt zijn (retour = 77,77% van Ta) bij een ta van 60gr.

Zodra het opwarm-process klaar is, dan gaat hij ongeveer op een Delta T van 80% van je Ta draaien (62,5/50 max.) draaien, met de default pomp instellingen.

• Veerman24
edgarf28 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:25:
[...]

Ik kan dat bevestigen. Het is niet verstandig om het pomp vermogen aan te passen bij een moderne modulerende CV.
Het is echter wel verstandig om precies het juiste maximale vermogen in te stellen van al je radiatoren bij elkaar. Reken dat uit met de Ta/Tr waarop ze ontworpen zijn, bijv 80/60 of 90/70 bij oude radiatoren. En reken dit uit bij een ruimte temperatuur van je nachtverlaging (bijv. 16gr.)

Dan kom ik voor mijn situatie uit op 15,67kw.
Met een 100% pomp vermogen heb je bij het opwarm-process een Delta T van ongeveer 13,5gr.
Wat ongeveer klopt in de verhouding van 90/70, waar mijn radiatoren op gemaakt zijn (retour = 77,77% van Ta) bij een ta van 60gr.

Zodra het opwarm-process klaar is, dan gaat hij ongeveer op een Delta T van 80% van je Ta draaien (62,5/50 max.) draaien, met de default pomp instellingen.
Max vermogen van 15,7 kW is best fors. Wat is dan je Tr in de opwarmfase en hoe lang duurt het voordat je ruimte temperatuur is gestegen van 16 graden naar 20 graden?

• edgarf28
  • Niet online
Veerman24 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:04:
[...]

Max vermogen van 15,7 kW is best fors. Wat is dan je Tr in de opwarmfase en hoe lang duurt het voordat je ruimte temperatuur is gestegen van 16 graden naar 20 graden?
De opwarmfase (dat hij op 15,7kw draait) duurt max. 10-15min met 100% pomp, met een maximale Tr van 47-48gr.
Daarna gaat hij op minimaal vermogen (7,7kw) met 51% pomp (default setting) aan 1 stuk (zonder tussendoor af te slaan) branden totdat de gewenste kamer temperatuur is bereikt (wat meestal 19gr is in de ochtend, einde van de middag ga ik pas naar de 20gr)
Dan met een maximale Tr van 49,5-49,8gr ongeveer. Hij blijft netjes op 1 temperatuur constant door branden, soms wel 2u lang aan 1 stuk, ongeveer op ta 62,5 / tr 49,6.
Van 16-17gr naar 19gr duurt ongeveer 1u15m tot 2u (ligt er aan hoe koud het is)

Hij brandt dus maar heel kort (door de 100% pomp) op 15,7kw en met een acceptabele Delta T (van 13,5gr ongeveer)

Als je de pomp zou verlagen dan wordt de Delta T te groot (om met een Ta van rond de 60gr het warm te krijgen) + dat hij veel langer op hoog vermogen draait.

Ik heb overigens een on-geisoleerd 70-jaren tussenwoning.
Dus ben al lang blij dat ik de Tr onder de 50gr kan houden en het toch nog in een acceptabele tijd warm kan krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door edgarf28 op 30-12-2025 19:47 ]

• Veerman24
De Tr meet je bij de cv ketel?

[ Voor 11% gewijzigd door Veerman24 op 30-12-2025 19:47 ]

• edgarf28
  • Niet online
Ja dat klopt, ik heb een Remeha Tzerra Ace, en kan zowel de Ta als de Tr en het pomp percentage uitlezen op het schermpje van de cv.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-02 22:11

Compizfox

Bait for wenchmarks

Bij lage warmtevraag (de thermostaat staat op 12°) doet mijn CV dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9ZBpeRgLat_LiljpHiCrveRQ8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c8uRqzhszKXQVmcTJLIjRd6a.png?f=fotoalbum_large

De CV lijkt dus te "pendelen", maar niet omdat de retourtemperatuur te hoog is o.i.d., maar omdat de thermostaat zo'n lage aanvoertemperatuur vraagt, dat de CV niet naar zo'n laag vermogen naar beneden kan moduleren om die aanvoertemperatuur stabiel te leveren.

Is dit een probleem (qua efficientie), en zo ja, wat kan ik daar aan doen? Mijn thermostaat (Honeywell Chronotherm Touch Modulation) heeft wel een "low load control" setting, maar zover ik kan zien is wat dat doet, dat de thermostaat (d.m.v. de gevraagde aanvoertemperatuur) gaat "pendelen" i.p.v. dat de ketel dat doet, hoewel met een wat langere periode.

Dit is een wat extreem voorbeeld, maar dit doet ie ook met wat hogere gevraagde aanvoertemperaturen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• edgarf28
  • Niet online
Compizfox schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:10:

[Afbeelding]

De CV lijkt dus te "pendelen", maar niet omdat de retourtemperatuur te hoog is o.i.d., maar omdat de thermostaat zo'n lage aanvoertemperatuur vraagt, dat de CV niet naar zo'n laag vermogen naar beneden kan moduleren om die aanvoertemperatuur stabiel te leveren.

Is dit een probleem (qua efficientie), en zo ja, wat kan ik daar aan doen? Mijn thermostaat (Honeywell Chronotherm Touch Modulation) heeft wel een "low load control" setting, maar zover ik kan zien is wat dat doet, dat de thermostaat (d.m.v. de gevraagde aanvoertemperatuur) gaat "pendelen" i.p.v. dat de ketel dat doet, hoewel met een wat langere periode.

Dit is een wat extreem voorbeeld, maar dit doet ie ook met wat hogere gevraagde aanvoertemperaturen.
Heb je de eco modus wel aan staan voor warm tapwater? Lijkt er op dat hij de warmtewisselaar warm houdt voor iets sneller warm tapwater.

Lijkt me sterk dat het onder de 12gr bij jou binnen is toch waardoor je cv aan slaat.

[ Voor 3% gewijzigd door edgarf28 op 01-01-2026 12:16 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

edgarf28 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:16:
[...]

Heb je de eco modus wel aan staan voor warm tapwater? Lijkt er op dat hij de warmtewisselaar warm houdt voor iets sneller warm tapwater.

Lijkt me sterk dat het onder de 12gr bij jou binnen is toch waardoor je cv aan slaat.
Nee, ik heb de functie dat hij sanitair warm water warm houdt uit staan.

Het 12° bij mij binnen (ik ben van huis momenteel).

Zoals ik al noemde is dit een heel extreem voorbeeld, maar de CV doet hetzelfde als de thermostaat b.v. op 19° staat, en het niet erg koud is buiten, waardoor hij maar een klein beetje hoeft te verwarmen.

[ Voor 23% gewijzigd door Compizfox op 01-01-2026 12:31 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

edgarf28 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:16:
[...]

Met 30° water de WW wisselaar warm houden? Dat is toch wel erg laag.

• JorH
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08:57
Seafarer schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:13:
[...]

2 weg klep is aan/uit of open/dicht dus vloerverwarming aan of uit.

Misschien de start post eens doorlezen daar staat veel info in.
Beste wensen allemaal! Ik vond het wel netjes om even een update te geven na zo'n twee weken stoken in dit huis.

- We zitten nu op zo'n 12-14m3 gas per dag. Ik was bang om twintigers te halen maar dat valt dus wel mee ondanks dat we veel thuis zijn in de vakantie. Thermostaat in woonkamer staat op 17,5/18 en dat vinden wij helemaal prima.
- Ik heb de ketel (Intergas HRE48 solo) op 50 graden teruggezet en dat werkt. Ik heb niet getest of de woonkamer ook op 21c komt - maar wij hebben in de afgelopen 5 jaar nog nooit de thermostaat op 19 gezet eigenlijk. Misschien koudbloedig ;-). Met de ambitie om het enkel glas op termijn te vervangen ben ik wel een stuk enthousiaster geworden over het scenario all-electric; terwijl de installateur mij enorm zit te pushen op hybride.

Uitdagingen korte termijn:
- Wat wel minder fijn is, is dat in het hele huis de radiatoren écht warm worden als de boiler gaat opstoken. Dus na het douchen is het hele huis opeens warmer. Honeywell driewegklep is twee weken geleden vervangen (hele module) maar dit lijkt dus nog echt niet goed te gaan. Of kan dit nog iets anders zijn? De thermostaat is ook tegelijkertijd vervangen - kan dat nog een verstoring geven? 🤨
- Wat ook jammer is - maar ik wel aan zag komen - is dat stookgedrag om de 120L water warm te houden. Daar zie je nu wel forse pieken in het verbruik zitten en vergaat er zomaar 2/3/4 kuub gas per dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R34qlys8N5gvE_u0Ho5eICSc29o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tAUnUEITgTGSSqUcAJJ9ksCz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door JorH op 01-01-2026 15:35 ]

• MazzHead
  • Laatst online: 16:39

[Afbeelding]

Die thermostaat vraagt alleen een aanvoertemperatuur. De ketel heeft meestal een te hoog minimaal vermogen en dus wordt je aanvoertemperatuur hoger dan gevraagd. De ketelregeling zal ingrijpen, bij mijn. ketel is dat bij aanvoer 5 graden boven setpoint, noemen ze een regelstop. Die duurt dan minimaal 2,5 minuut en daarna tot retour 3 graden is gezakt vanaf regelstop (instelbaar). Dan start de cyclus opnieuw.

Kan bij elke ketel anders zijn.

Hier screenshot van mijn keteldata (Remeha Quinta 25s), kan 3-5 minuten branden voor de aanvoer te hoog wordt. Setpoint is 40 graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/df2aRnDGlnCFPJde6rBFgIUd1ZE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SNTfQE2dTcQ9uFPvK0vLU0MC.png?f=fotoalbum_large

• scofield

[Afbeelding]

Als je 12 graden vraagt als ruimte temp dan houd je chrono modulation het op deze manier 12 graden.

• scofield
JorH schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:53:
[...]

Beste wensen allemaal! Ik vond het wel netjes om even een update te geven na zo'n twee weken stoken in dit huis.

- We zitten nu op zo'n 12-14m3 gas per dag. Ik was bang om twintigers te halen maar dat valt dus wel mee ondanks dat we veel thuis zijn in de vakantie. Thermostaat in woonkamer staat op 17,5/18 en dat vinden wij helemaal prima.
- Ik heb de ketel (Intergas HRE48 solo) op 50 graden teruggezet en dat werkt. Ik heb niet getest of de woonkamer ook op 21c komt - maar wij hebben in de afgelopen 5 jaar nog nooit de thermostaat op 19 gezet eigenlijk. Misschien koudbloedig ;-). Met de ambitie om het enkel glas op termijn te vervangen ben ik wel een stuk enthousiaster geworden over het scenario all-electric; terwijl de installateur mij enorm zit te pushen op hybride.

- Wat wel minder fijn is, is dat in het hele huis de radiatoren écht warm worden als de boiler gaat opstoken. Dus na het douchen is het hele huis opeens warmer. Honeywell driewegklep is twee weken geleden vervangen maar dit lijkt dus nog echt niet goed te gaan. Of kan dit nog iets anders zijn?
- Wat ook jammer is - maar ik wel aan zag komen - is dat stookgedrag om de 120L water warm te houden. Daar zie je nu wel forse pieken in het verbruik zitten en vergaat er zomaar 2/3/4 kuub gas per dag.

[Afbeelding]
Is er wel de VC 4013 gemonteerd met het juiste binnenwerk? Als je radiatoren warm worden tijdens boiler opwarmen klopt er idd nog steeds iets niet met je klep. Blijft ie misschien hangen in het midden?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

MazzHead schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:12:
[...]

Die thermostaat vraagt alleen een aanvoertemperatuur. De ketel heeft meestal een te hoog minimaal vermogen en dus wordt je aanvoertemperatuur hoger dan gevraagd. De ketelregeling zal ingrijpen, bij mijn. ketel is dat bij aanvoer 5 graden boven setpoint, noemen ze een regelstop. Die duurt dan minimaal 2,5 minuut en daarna tot retour 3 graden is gezakt vanaf regelstop (instelbaar). Dan start de cyclus opnieuw.

Kan bij elke ketel anders zijn.

Hier screenshot van mijn keteldata (Remeha Quinta 25s), kan 3-5 minuten branden voor de aanvoer te hoog wordt. Setpoint is 40 graden

[Afbeelding]
scofield schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:22:
[...]

Als je 12 graden vraagt als ruimte temp dan houd je chrono modulation het op deze manier 12 graden.
Thanks. Ik snap waarom dit gebeurt: het vermogen wat gevraagd wordt, is gewoon lager dan het minimum vermogen waarnaar de CV-ketel kan moduleren.

Mijn vraag is vooral of dit problematisch is (qua efficiëntie of slijtage), en zo ja, wat ik hier aan kan doen.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Compizfox Om met de laatste vraag te beginnen: Je kan er niets aan doen.
En een probleem wat slijtage betreft zie ik niet - de NL-ketels zijn er quasi op berekend.
De efficiëntie zal ietsje minder kunnen zijn - waarom dat zo is gaat hier iets te ver.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• DVin
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 01-01 23:06
Goedendag,
En nog de beste wensen voor komend jaar.
Ik zit dit topic te lezen en vraag me af; wat doen we nu met dat “ingesteld maximaal WW vermogen van 99..?
Alvast bedankt.

Ipv necro-kick van CV-tuning 2006 Intergas HR Combi Kompact een schopje naar het grote topic.

[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 01-01-2026 16:24 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

DVin schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:48:
Goedendag,
En nog de beste wensen voor komend jaar.
Ik zit dit topic te lezen en vraag me af; wat doen we nu met dat “ingesteld maximaal WW vermogen van 99..?
Alvast bedankt.
Waarschijnlijk wordt hier 100% bedoelt.

Maar waar wil je naar toe?

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:27

[Afbeelding]

Normaal gedrag doordat je maar 12 graden ruimte vraagt is het minimum vermogen van de ketel al snel te veel.
Daardoor schakelt deze aan en uit hij gaat 4x per uur aan, totaal geen probleem deze situatie.

• DVin
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 01-01 23:06
Seafarer schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 16:01:
[...]

Waarschijnlijk wordt hier 100% bedoelt.

Maar waar wil je naar toe?
Aha, zie nu sinds ik geregistreerd ben dat mijn reactie heel ergens anders terecht is gekomen dan oorspronkelijk bedoeld…
Weet niet precies hoe ik dat voor elkaar heb gekregen? Zie net dan een moderator mijn post heeft verplaatst. Waarschijnlijk kon ik op die post waar ik op wilde reageren niet meer reageren.
Laat maar.

[ Voor 51% gewijzigd door DVin op 01-01-2026 18:25 ]

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17:06
DVin schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:07:
[...]

Aha, zie nu sinds ik geregistreerd ben het aantal pagina’s…
De eerste vraag ging over de instellingen van de Intergas HRE 36/30 waaronder wat te doen met parameter 4:
Ingesteld maximaal WW vermogen…
Ik vroeg me af of je hier nog wat mee kunt doen, bijv. verlagen. Maar dat zal dus niet…
Alvast bedankt.
Mvg
De HRE 36/30 is een CW5 toestel. Als je daarvan het WW-vermogen kan verlagen, dan wordt het een CW4 toestel. Daarbij blijft het CV-vermogen gelijk. CV-zijdig blijft alles hetzelfde.
Ik heb zelf een Xtreme 36 en daarvan het WW-vermogen verlaagd tot ca. 80%. Daarmee kreeg ik het WW-vermogen dat hoort bij een Xtreme 30 met klasse CW4.
Als je een bad hebt, is dit wellicht niet zo handig. Maar voor douchen is dit prima. Reken je overigens niet rijk hiermee, want de besparing in het gasverbruik is maar beperkt.

• MazzHead
  • Laatst online: 16:39
Compizfox schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:36:
[...]

[...]

Thanks. Ik snap waarom dit gebeurt: het vermogen wat gevraagd wordt, is gewoon lager dan het minimum vermogen waarnaar de CV-ketel kan moduleren.

Mijn vraag is vooral of dit problematisch is (qua efficiëntie of slijtage), en zo ja, wat ik hier aan kan doen.
Hier doet deze ketel het al 20 jaar, dus lijkt geen probleem te zijn.

• JorH
scofield schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 15:35:
[...]

Is er wel de VC 4013 gemonteerd met het juiste binnenwerk? Als je radiatoren warm worden tijdens boiler opwarmen klopt er idd nog steeds iets niet met je klep. Blijft ie misschien hangen in het midden?
Dit is wat er geplaatst is. Is er een overzicht ergens van welk binnenwerk compatibel is met zo’n Intergas Solo uit 2015?

Hij blijft niet hangen. Dit witte palletje kan ik makkelijk heen en weer bewegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GWmI1cpJKGxJLDWvd2agQ7155o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOjzu56Yns9WpTW31GA91cOS.jpg?f=fotoalbum_large

• Seafarer

Seafarer

XXX

DVin schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:07:
[...]

Aha, zie nu sinds ik geregistreerd ben dat mijn reactie heel ergens anders terecht is gekomen dan oorspronkelijk bedoeld…
Weet niet precies hoe ik dat voor elkaar heb gekregen? Zie net dan een moderator mijn post heeft verplaatst. Waarschijnlijk kon ik op die post waar ik op wilde reageren niet meer reageren.
Laat maar.
Ik denk dat de moderator dat aardig goed heeft ingeschat. Hier kan je vraag beter beantwoord worden.

• Seafarer

Seafarer

XXX

JorH schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:04:
[...]

Dit is wat er geplaatst is. Is er een overzicht ergens van welk binnenwerk compatibel is met zo’n Intergas Solo uit 2015?

Hij blijft niet hangen. Dit witte palletje kan ik makkelijk heen en weer bewegen.

[Afbeelding]
Je kunt nu toch met je blote handen voelen waar het hete water naar toe gestuurd wordt en concluderen of dit goed of fout is?

• Seafarer

Seafarer

XXX

MazzHead schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:57:
[...]

Hier doet deze ketel het al 20 jaar, dus lijkt geen probleem te zijn.
Ik heb gewonnen. :) 28 jaar.

• scofield
JorH schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:04:
[...]

[Afbeelding]
VCZZ6005/U is de honeywell code voor het binnenwerk. Maar wat is er dan exact vervangen?

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:27
Anders kijk dit https://youtu.be/y2-JgJ_yxmg?si=gKoEGrmXFdX4cgNt die kleppen zitten heel eenvoudig in elkaar

• Reintje
  • Nu online
Veerman24 schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:12:
[...]

Ja. Idealiter zijn deze processen met elkaar in balans: (i) de snelheid waarmee warmte wordt geproduceerd (cv-vermogen), (ii) de snelheid waarmee die warmte wordt getransporteerd (pompsnelheid/debiet) en (iii) de snelheid waarmee de warmte wordt afgegeven door het afgiftesysteem. De optimale afstemming wordt daarbij mede bepaald door het beschikbare afgiftevermogen van het systeem.
De Xtreme30 heeft default het vermogen op 100%, min pomp 45% en max pomp 65%. Zie plaatje.

Nu heb ik dus irritante stromingsgeluiden bij 4 radiatoren vanaf een pompsnelheid van 50%.

Daarom staat de max pomp nu op 50% en om de ketel ruimte te geven de min op 25%. Ik behoud altijd een mooie deltaT van 20% bij de ketel. Minder op de radiatoren.

Nu heb ik het vermogen gereduceerd naar 50% met een max pomp van 50% en min pomp van 25%.
Die minimale pompsnelheid haalt ie zelden, meestal is dit 30%.

Zijn dit instellingen waarbij je je bedenkingen hebt?

Huis verwarmen van 2 graden duurt bij deze instellingen 2 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auGzkDiNGcB8ugy67BbSRLRSZp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qyrdSaoPGrWG2sZoZVNUPlsk.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht nog wat interessante info uit de handleiding.
Ik weet niet hoe ik die doorstroom hoeveelheid omzet in een percentage van de pomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjrDurCdkddNORaCwL9gwQutKRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vAvSpQ0Zaemi0ZhQdUatgxRf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Reintje op 01-01-2026 22:43 ]

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:57

[Afbeelding]

Interessant, dat je een chronotherm touch modulation, thermostaat hebt. Ik heb die net gekocht (marktplaats) en zal die na het weekend aansluiten. De oude chronotherm modulation zonder toucht,.. reageerde niet meer op de button van + en - .
Heb je nog advies over de thermostaat in combinatie met een atag e325ec ketel (modulerende ketel) ?

• Eisbar

[Afbeelding]

Op vakantie stand werkt het bij mij vrijwel hetzelfde, maar dan door de thermostaat geregelde low load control (Tado). Als je dit niet wilt zou je ipv continue op 12 een paar periodes per dag kunnen verwarmen en daartussen naar zeg 10 c laten afkoelen. Als je thermostaat de optie heeft hysterese verhogen is ook een optie voor rustiger beeld

• edgarf28
  • Niet online
Ik dacht dat het niet verstandig was om je huis onder de 15-16 graden te laten komen vanwege verhoogde kans op schimmelvorming?

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

edgarf28 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 08:45:
Ik dacht dat het niet verstandig was om je huis onder de 15-16 graden te laten komen vanwege verhoogde kans op schimmelvorming?
Zolang je ervoor kan zorgen dat de r.v. aan/in de buitenmuren niet de 100% kan overschrijden
dacht ik dat er geen schimmel kan ontstaan?
Met de lagere r.v. binnenshuis is je dauwpunt ook lager

Mijn VRC 720/3 van Vaillant schat iets van 8,5 °C bij een r.v. van 50% @19,5°C
De "Taupunktrechner" berekent 8,8 °C.

P.S.: De temperatuur ligt iets hoger, maar niet de "helft" - ik gebruik dan ook Kelvin :+

[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 02-01-2026 09:47 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:03:
[...]

Zolang je ervoor kan zorgen dat de r.v. aan/in de buitenmuren niet de 100% kan overschrijden
dacht ik dat er geen schimmel kan ontstaan?
Met de lagere r.v. binnenshuis is je dauwpunt ook lager
- ik schat iets van 6 °C bij een r.v. van 50% @20°C
Ik denk dat die temperatuur de helft hoger ligt. Ergens bij 9 graden.

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:35
Seafarer schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:33:
[...]

Ik denk dat die temperatuur de helft hoger ligt. Ergens bij 9 graden.
9,3 grC om precies te zijn.
Bron: https://www.weerschip.nl/calc_Td.php

• Veerman24
Reintje schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:37:
[...]

De Xtreme30 heeft default het vermogen op 100%, min pomp 45% en max pomp 65%. Zie plaatje.

Nu heb ik dus irritante stromingsgeluiden bij 4 radiatoren vanaf een pompsnelheid van 50%.

Daarom staat de max pomp nu op 50% en om de ketel ruimte te geven de min op 25%. Ik behoud altijd een mooie deltaT van 20% bij de ketel. Minder op de radiatoren.
Twee graden temperatuurstijging in twee uur vind ik niet verkeerd. Voor het HR-rendement van de ketel is vooral de retourtemperatuur bepalend, niet de grootte van de ΔT. Zolang de retourtemperatuur voldoende laag blijft (< 50C, maar bij voorkeur tussen de 30 en 40 °C) functioneert de ketel netjes binnen het HR-gebied.

[ Voor 3% gewijzigd door Veerman24 op 02-01-2026 13:08 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Veerman24 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:01:
[...]

Twee graden temperatuurstijging in twee uur vind ik niet verkeerd. Voor het HR-rendement van de ketel is vooral de retourtemperatuur bepalend, niet de grootte van de ΔT. Zolang de retourtemperatuur voldoende laag blijft (< 50C, maar bij voorkeur tussen de 30 en 40 °C) functioneert de ketel netjes binnen het HR-gebied.
3,5° erbij in 2 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Lv8Sjc33EDTUujSTa9cfD6C5ro=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zwIlT3JJNLF12YphEQ3pRIR2.jpg?f=user_large

Als je maar voldoende afgifte hebt. Geen vloervwerwarming.
( met een Hyper moderne Nefit Ecomline van 28 jaar)

• Seafarer

Seafarer

XXX

Geen WAR regeling benodigt. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDoq-IVEIx-nQnJYxlyvBInbhkw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cPiRXD59WJ4RuXqjh058wkn9.jpg?f=user_large

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:34
Seafarer schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:17:
[...]

3,5° erbij in 2 uur.

[Afbeelding]

Als je maar voldoende afgifte hebt. Geen vloervwerwarming.
( met een Hyper moderne Nefit Ecomline van 28 jaar)
Daar istie weer met z'n ecomline ;)

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je warmtewisselaar eruit ziet. De onze was wel ver opgevreten, maarja die ketel had al 18 jaar op standje 75/80 graden gestaan.

• Seafarer

Seafarer

XXX

elektriekert schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:00:
[...]

Daar istie weer met z'n ecomline ;)

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe je warmtewisselaar eruit ziet. De onze was wel ver opgevreten, maarja die ketel had al 18 jaar op standje 75/80 graden gestaan.
Wel, ik moet goed flow erop houden en niet te hard gas geven anders worden de rookgassen te warm wegens gebrekkige lamellen op de onderste 2 pijpen. En dan heeft die toch regelmatig een Nefit protect behandeling gehad.
Warmwater is hierdoor nog slechter te bereiden. (DWTW helpt goed) Maar hij moet eruit. Alleen hij zit strak tussen het dak en de vloer, alle nieuwe ketels zijn een stuk hoger. Naar voren plaatsen gaat niet dan hangt hij meteen in het trap gat.

Ik denk dat hoge temperaturen minder problematisch zijn dan dat getweak met sloten condenswater. :)

• elektriekert
Seafarer schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:35:
[...]

Wel, ik moet goed flow erop houden en niet te hard gas geven anders worden de rookgassen te warm wegens gebrekkige lamellen op de onderste 2 pijpen. En dan heeft die toch regelmatig een Nefit protect behandeling gehad.
Warmwater is hierdoor nog slechter te bereiden. (DWTW helpt goed) Maar hij moet eruit. Alleen hij zit strak tussen het dak en de vloer, alle nieuwe ketels zijn een stuk hoger. Naar voren plaatsen gaat niet dan hangt hij meteen in het trap gat.

Ik denk dat hoge temperaturen minder problematisch zijn dan dat getweak met sloten condenswater. :)
Toch maar over op een warmtepomp dan ;)

• Seafarer

Seafarer

XXX

elektriekert schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 22:18:
[...]

Toch maar over op een warmtepomp dan ;)
Tsja. Keuken eruit, vloerverwarming erin enz. enz.Pffffffffffffffffffff

• JorH
Seafarer schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 20:37:
[...]

Je kunt nu toch met je blote handen voelen waar het hete water naar toe gestuurd wordt en concluderen of dit goed of fout is?
Zeker, het gaat allebei de kanten op dus dat lijkt me fout. Ik snap alleen zelf niet hoe dat kan als de pomp plus die veer is vervangen. Dan zou je toch denken dat het moet werken..

• JorH
scofield schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:13:
[...]

VCZZ6005/U is de honeywell code voor het binnenwerk. Maar wat is er dan exact vervangen?
Volgens mij (maar heb er niet de hele tijd bij gestaan) dat kastje en de veer. De installateur zag bij een schouw eerder dat de veer niet meer bewoog en dit was dus het advies. Maar nu lijkt het dus niet beter geworden te zijn helaas.

Is het een kwestie van nog eens vervangen of zou het ook aan iets heel anders kunnen liggen?

• Seafarer

Seafarer

XXX

JorH schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:56:
[...]

Volgens mij (maar heb er niet de hele tijd bij gestaan) dat kastje en de veer. De installateur zag bij een schouw eerder dat de veer niet meer bewoog en dit was dus het advies. Maar nu lijkt het dus niet beter geworden te zijn helaas.

Is het een kwestie van nog eens vervangen of zou het ook aan iets heel anders kunnen liggen?
Maar heb je nu al met je handen getest wat er allemaal heet wordt? Edit. Mosterd maaltijd.

• elektriekert
Seafarer schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:41:
[...]

Tsja. Keuken eruit, vloerverwarming erin enz. enz.Pffffffffffffffffffff
Radiator technisch geen mogelijkheden met heatboosters?

• Seafarer

Seafarer

XXX

JorH schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:53:
[...]

Zeker, het gaat allebei de kanten op dus dat lijkt me fout. Ik snap alleen zelf niet hoe dat kan als de pomp plus die veer is vervangen. Dan zou je toch denken dat het moet werken..
Normaliter ja. Maar soms gaan dingen verkeerd. Je kunt hem wel bewegen zoals eerder aangehaald met dat filmpje van John Visser?

YouTube: Hoe reinig je zelf het cartridge van een Honeywell zoneklep...

[ Voor 13% gewijzigd door Seafarer op 03-01-2026 14:47 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

elektriekert schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:51:
[...]

Radiator technisch geen mogelijkheden met heatboosters?
De convector put heeft een T16 van 2,4mtr. en ligt vol fannen met heatmeister (bij 35/30/20 en dbe nog 1,8kW)
En een Briza (bij 35/30/20 comfort stand 975watt) totaal woonkamer 2775watt.

Briza vervangen door grotere. En convector put past er nog wel eentje van een meter naast.
Schiet aardig op. :)

• elektriekert
Seafarer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:34:
[...]

De convector put heeft een T16 van 2,4mtr. en ligt vol fannen met heatmeister (bij 35/30/20 en dbe nog 1,8kW)
En een Briza (bij 35/30/20 comfort stand 975watt) totaal woonkamer 2775watt.

Briza vervangen door grotere. En convector put past er nog wel eentje van een meter naast.
Schiet aardig op. :)
Ah ja, jij was ook al te vinden in het Heatmeister topic, ik moet nog steeds wennen aan de naamsverandering :9

• scofield
JorH schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 08:53:
[...]

Als de juiste cardtridge is gemonteerd zou 1 van de 3 poorten niet heet moeten worden en je poort welke van je ketel komt wel, envenzo de poort van je boiler respectivelijk cv systeem.

• Eisbar
edgarf28 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 08:45:
Goed ventileren en rv in de gaten houden als je het huis laat afkoelen. Rond kerst had ik rv van 40-45% met binnentemp van 11c. Vocht bij ons is eerder een probleem in de late herfst, dan laat ik wel hoger staan.
Benieuwd naar ervaringen van anderen. Ik doe dit al jaren zo en geen schimmel problemen.

In ubakus kun je kijken waar dauwpunten ontstaan in de muur bij verschillende scenario’s (op je binnenmuur bij koudebruggen of typisch op spouwzijde buitenblad als spouw geïsoleerd is en je hebt een dampopen muur.

Nog even toevoegen: bij ongeisoleerde spouw en of geen spouw of koude kruipruimte heb je ook nog risico op bevriezing sanitair water als het een keer echt koud is. Dan is 24 uur zelfde temp denk ik beter ook voor cv leidingen ipv nachtverlaging als je afwezig bent. Het blijft opletten. Hier liggen cv leidingen gewoon ongeisoleerd in de geventileerde kruipruimte. En een van de toiletten heeft geen verwarming maar wel enkel glas en buitenmuur. Deuren allemaal open helpt. Ook een sensor in de kruipruimte gelegd voor de zekerheid

[ Voor 25% gewijzigd door Eisbar op 04-01-2026 22:29 ]

• Appel105
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik heb sinds kort een OTGW tussen mijn remeha avanta (2008) en Honeywell round modulation. Nu kijk ik met interesse naar wat de thermostaat precies vraagt, en eerlijk gezegd vind ik het gedrag nogal opmerkelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MBto6_dYX977bZuL3PqAh7NyBCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ntEY639dGj8aUNkAVSpU9YNJ.png?f=fotoalbum_large

1. De uitgaande temperatuur lijkt de setpoint maar matig te volgen. Tot de setpoint een klein extra sprongetje maakt: dan weer even precies. Maar als de setpoint dan weer wat daalt, zakt de uitgaande temperatuur weer helemaal in, waarna de thermostaat de setpoint voor hele korte tijd naar nul zet. Hebben jullie dit eerder gezien? Is dit normaal gedrag, of misschien slecht voor de cv?
2. Het verwarmen duurt heel lang: pas na 2 uur is het zo'n 2 graden gestegen. Is de thermostaat niet veel te voorzichtig? Of heeft die tijd nodig om het huis te leren kennen?

• scofield
1. Ik zie 6 starts per uur, niks vreemds imo.
2.Een honeywell modulation is altijd overbezorgd dat je teveel gas verstookt. Dus ja. En hoezo het huis leren kennen? Hangt ie er net een paar dagen ofzo?

[ Voor 72% gewijzigd door scofield op 04-01-2026 10:28 ]

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:50
Appel105 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:57:
Ik heb sinds kort een OTGW tussen mijn remeha avanta (2008) en Honeywell round modulation. Nu kijk ik met interesse naar wat de thermostaat precies vraagt, en eerlijk gezegd vind ik het gedrag nogal opmerkelijk.
[Afbeelding]

1. De uitgaande temperatuur lijkt de setpoint maar matig te volgen. Tot de setpoint een klein extra sprongetje maakt: dan weer even precies. Maar als de setpoint dan weer wat daalt, zakt de uitgaande temperatuur weer helemaal in, waarna de thermostaat de setpoint voor hele korte tijd naar nul zet. Hebben jullie dit eerder gezien? Is dit normaal gedrag, of misschien slecht voor de cv?
2. Het verwarmen duurt heel lang: pas na 2 uur is het zo'n 2 graden gestegen. Is de thermostaat niet veel te voorzichtig? Of heeft die tijd nodig om het huis te leren kennen?
Zet je retour-temperatuur er eens bij in de grafiek? Bij mij is het zo dat een brander-run duurt tot het moment dat de retourtemperatuur het setpoint heeft bereikt. De aanvoertemperatuur gaat bij mij altijd hoger.

• AJM49
  • Registratie: November 2023
@appel105: Als je type T87M2018 hebt, dan kan je 2 instellingen proberen. Std en Opc. De laatste is iets sneller.

• arpeggio
AJM49 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:04:
@appel105: Als je type T87M2018 hebt, dan kan je 2 instellingen proberen. Std en Opc. De laatste is iets sneller.
@Appel105

Als aanvulling op bovenstaande post:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhjS6QV9i5yP4tzetl3m4YVCgy4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/b3lOIzbjGsxudp4w0m3PMD06.png?f=user_large

• JorH
Seafarer schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:06:
[...]

Normaliter ja. Maar soms gaan dingen verkeerd. Je kunt hem wel bewegen zoals eerder aangehaald met dat filmpje van John Visser?

YouTube: Hoe reinig je zelf het cartridge van een Honeywell zoneklep...
Als de ketel SWS aan het verwarmen gaat zijn al deze drie (oranje streepjes) leidingen even heet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tic0Ec4OON57NEPfU5t0Ow-qRi4=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/0SQBzYJn8Zv8mGh5bxwyPugZ.gif?f=fotoalbum_large

Ik heb de module er even afgehaald (net als in het filmpje) maar ik krijg totaal geen beweging in die veer.
De installateur liet twee weken geleden zien dat hij toen, na zijn werkzaamheden, wel weer bewoog. Zou het kunnen dat dit in zo'n korte tijd al weer ast komt te zitten?

Plaatst m'n overwegingen om een WPB te nemen wel weer in ander perspectief - dan kan dit hele ding ertussenuit.

• JorH
scofield schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 21:13:
[...]

Ik wil altijd van het goede uitgaan, maar als ik me nu bedenken hoe snel dit ging toen, vraag ik me af of cartridge ook echt is vervangen. Ik krijg er nu in ieder geval totaal geen beweging in, dus heb het idee dat die klep dat ook niet doet.

• Appel105
  • Niet online
scofield schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:27:
1. Ik zie 6 starts per uur, niks vreemds imo.
2.Een honeywell modulation is altijd overbezorgd dat je teveel gas verstookt. Dus ja. En hoezo het huis leren kennen? Hangt ie er net een paar dagen ofzo?
1. Ik had eigenlijk verwacht dat een modulerende thermostaat de vlam continue zou laten branden, maar op lager vermogen. Onderstaand gedrag heb ik afgelopen uur, vol aan vol uit, ziet er niet heel modulerend uit toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKC6nSX583iKvzCz02Ru74RKjbI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cYjjFnFdY7ZPn64f59AAv6Mz.png?f=fotoalbum_large
Je ziet hier trouwens ook dat nadat de setpoint omlaag gaat, de uitgaande temperatuur eerst heel stijl daalt, en daarna langzaam afvlakt. Dat komt omdat de pomp dan alweer afslaat...

2. Goed om te weten dat hij zo voorzichtig is :P . Ik heb hem inderdaad pas 3 dagen. Ik zal eens die andere setting proberen!

[ Voor 9% gewijzigd door Appel105 op 04-01-2026 15:59 ]

• Appel105
  • Niet online
Torch1969 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:59:
[...]

Zet je retour-temperatuur er eens bij in de grafiek? Bij mij is het zo dat een brander-run duurt tot het moment dat de retourtemperatuur het setpoint heeft bereikt. De aanvoertemperatuur gaat bij mij altijd hoger.
Retour temperatuur lijkt mijn remeha avanta uit 2008 niet door te geven aan de OTGW... :| .

• scofield
JorH schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:37:
[...]

Als de ketel SWS aan het verwarmen gaat zijn al deze drie (oranje streepjes) leidingen even heet.

[Afbeelding]

Ik heb de module er even afgehaald (net als in het filmpje) maar ik krijg totaal geen beweging in die veer.
De installateur liet twee weken geleden zien dat hij toen, na zijn werkzaamheden, wel weer bewoog. Zou het kunnen dat dit in zo'n korte tijd al weer ast komt te zitten?

Plaatst m'n overwegingen om een WPB te nemen wel weer in ander perspectief - dan kan dit hele ding ertussenuit.
Je kan zelf proberen of je de cartridge weer gangbaar kan krijgen door voorzichtig met een tang de centrale stift heen en weer te bewegen?
Wordt je magnetische vuilvanger ook ieder jaar gereinigd tijdens de ohb? En dan ook eerst de magneet loshalen uiteraard. Heb wel eens een lampie de magnetische filter zien reinigen met de magneet er nog op, vandaar 8)7 8)7
Btw als de cartridge niet geïnspecteerd is, schiet het lekker op. Deze zijn ook wel eens stuk, dan ligt ie in het klephuis in twee. Dan beweegt wel de veer maar de rest inwendig niet. :(

[ Voor 7% gewijzigd door scofield op 04-01-2026 16:11 ]

• AJM49
  • Registratie: November 2023
Appel105 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:55:
[...]

Retour temperatuur lijkt mijn remeha avanta uit 2008 niet door te geven aan de OTGW... :| .
Wat je ziet is lowload gedrag van de thermostaat. Helaas is dat aan/uit bij deze thermostaat. Maar wel modulatie in de tijd.

• Seafarer

Seafarer

XXX

JorH schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:37:
[...]

10 jaar geleden is de mijne vervangen. Maar of dat echt nodig was? Schoonmaken is soms voldoende.
Maar inderdaad alles kan. Vuil in de leiding. enz.enz.
Zo op afstand kunnen we hier moeilijk wat van zeggen. Maar je hebt duidelijk bewezen dat hij vast zit.
Ik zou de monteur even terug laten komen.

• Seafarer

Seafarer

XXX

AJM49 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:18:
[...]

Wat je ziet is lowload gedrag van de thermostaat. Helaas is dat aan/uit bij deze thermostaat. Maar wel modulatie in de tijd.
Hoezo is dat helaas?

Als je warmte verlies in huis lager is dan het minimum ketel vermogen dan moet je wel aan/uit. Dat doet iedere thermostaat. No problemo. En als dat netjes verdeelt wordt in maximaal 6x per uur dan is dat acceptabel .

• Seafarer

Seafarer

XXX

scofield schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:09:
[...]

Je kan zelf proberen of je de cartridge weer gangbaar kan krijgen door voorzichtig met een tang de centrale stift heen en weer te bewegen?
Wordt je magnetische vuilvanger ook ieder jaar gereinigd tijdens de ohb? En dan ook eerst de magneet loshalen uiteraard. Heb wel eens een lampie de magnetische filter zien reinigen met de magneet er nog op, vandaar 8)7 8)7
Btw als de cartridge niet geïnspecteerd is, schiet het lekker op. Deze zijn ook wel eens stuk, dan ligt ie in het klephuis in twee. Dan beweegt wel de veer maar de rest inwendig niet. :(
Wat dacht je van magneet loshalen terwijl de pomp nog draait. 8)7
;)

• arpeggio
Appel105 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:54:
...
2. Goed om te weten dat hij zo voorzichtig is :P . Ik heb hem inderdaad pas 3 dagen. Ik zal eens die andere setting proberen!
Heb je enig idee of jouw OTGW ook OPc-berichten kan lezen? In het OTGW-topic staat daar niets over.
Als die dat niet doet, weet je nog niets...

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-01 19:58

The Third Man

The Third Jellyfish

Seafarer schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:25:
[...]

Hoezo is dat helaas?

Als je warmte verlies in huis lager is dan het minimum ketel vermogen dan moet je wel aan/uit. Dat doet iedere thermostaat. No problemo. En als dat netjes verdeelt wordt in maximaal 6x per uur dan is dat acceptabel .
Zou het niet ideaal zijn om low load ook te moduleren? Dat scheelt weer herhaaldelijk in- en uitschakelen.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Appel105 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:54:
[...]

1. Ik had eigenlijk verwacht dat een modulerende thermostaat de vlam continue zou laten branden, maar op lager vermogen. Onderstaand gedrag heb ik afgelopen uur, vol aan vol uit, ziet er niet heel modulerend uit toch?

[Afbeelding]
Je ziet hier trouwens ook dat nadat de setpoint omlaag gaat, de uitgaande temperatuur eerst heel stijl daalt, en daarna langzaam afvlakt. Dat komt omdat de pomp dan alweer afslaat...

Er is een minimum vermogen daar kun je niet onder komen.
Als je ketel 5kW maakt als minimum en je huis verliest 2,5kW Dan kun je 30min. branden en 30 min. uitgaan dan heb je 2,5kW. Heel oncomfortabel. Dus de thermostaat hakt dat in 3 tot 6 stukjes. Dan merk je dat niet zo erg.

Maar veel instellingen veranderen aan je thermostaat maakt hem wel een beetje gek. ;) Je kunt op je ketel je vermogen beperken to 10kW of minder. Dan zie je wel wat er gebeurt. En als je tever gaat dan wordt het niet meer warm. Tikkie erbij.

• Seafarer

Seafarer

XXX

The Third Man schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:33:
[...]
Zou het niet ideaal zijn om low load ook te moduleren? Dat scheelt weer herhaaldelijk in- en uitschakelen.
Als minimum, minimum is?

Je verbranding moet ook goed blijven.

Ik zit ver over de 500.000 starts. (ik mag niet meer zeggen welke ketel ;) ) Dus zo erg is dat niet.

• arpeggio
The Third Man schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:33:
[...]
Low-load is moduleren. Het is moduleren in brandertijd ipv moduleren op aanvoertemperatuur.
Beide vormen van modulatie werken met een regelkarakteristiek op basis van een PID-regeling.

De oude vorm van aan/uit werkt op basis van hysterese. Dat is een vertraging in de meting van de ruimtetemperatuur. Denk aan die kwikdruppel in het glazen buisje dat heen en weer wordt bewogen door een bimetaal.

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:50
Appel105 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:55:
[...]

Ai, da’s jammer. Is een goede indicator of je warmte afgifte systeem wat op orde is.

• the_eye6
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-02 19:10
Beste Tweakers, graag jullie hulp met een probleem, waar ik zelf niet meer uitkom.
Situatie: CV ketel Bosch HRC 30 II, vloerverwarming onder in woonkamer, Chronoterm aan/uit thermostaat in woonkamer, AIRCO ook in woonkamer. Aanvoertemp 50'C. Vermogen cv ketel op 35 (een na laagste stand). De rest praktisch alle instellingen op standaard.
Op 2 jan. is er een nieuwe stroommeter en gasmeter door Enexis geplaatst. Sindsdien krijg ik onverklaarbaar gedrag van mijn cv ketel/gasverbruik. De eerste dag was een ramp (bijna continu sifonvulprogramma, te zien op display van cv ketel), de 2e dag zie ik dat niet meer. Wat ik wel zie is dat de cv ketel periodiek (iedere 20 min) bij geen ingestelde warmtevraag vanuit de thermostaat, telkens naar zijn aanvoertemp van 50 graden gaat, en dan weer afkoelt, en dan weer naar 50'C gaat. Dit verdwijnt bijna onmiddellijk nadat ik de AIRCO gebruik voor verwarmen in de woonkamer. Zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yog5wQQgumZMKvpDi6jp5Z-8c4s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kUiYedYith5jwFySFQUAUaKq.png?f=fotoalbum_large

Ik heb wat aan diverse instellingen zitten te experimenteren, zowel op de thermostaat als op de cv ketel. Geen resultaat. Iemand een (gouden) tip?

• Seafarer

Seafarer

XXX

the_eye6 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:24:
Beste Tweakers, graag jullie hulp met een probleem, waar ik zelf niet meer uitkom.
Situatie: CV ketel Bosch HRC 30 II, vloerverwarming onder in woonkamer, Chronoterm aan/uit thermostaat in woonkamer, AIRCO ook in woonkamer. Aanvoertemp 50'C. Vermogen cv ketel op 35 (een na laagste stand). De rest praktisch alle instellingen op standaard.
Op 2 jan. is er een nieuwe stroommeter en gasmeter door Enexis geplaatst. Sindsdien krijg ik onverklaarbaar gedrag van mijn cv ketel/gasverbruik. De eerste dag was een ramp (bijna continu sifonvulprogramma, te zien op display van cv ketel), de 2e dag zie ik dat niet meer. Wat ik wel zie is dat de cv ketel periodiek (iedere 20 min) bij geen ingestelde warmtevraag vanuit de thermostaat, telkens naar zijn aanvoertemp van 50 graden gaat, en dan weer afkoelt, en dan weer naar 50'C gaat. Dit verdwijnt bijna onmiddellijk nadat ik de AIRCO gebruik voor verwarmen in de woonkamer. Zie hieronder:
[Afbeelding]

Ik heb wat aan diverse instellingen zitten te experimenteren, zowel op de thermostaat als op de cv ketel. Geen resultaat. Iemand een (gouden) tip?
Heb je ook een plaatje dat hij continue brand?

Meter vervanging, spanning is eraf geweest. Ergens een instelling omgevallen?

• glaswerk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:58
Eisbar schreef op zondag 4 januari 2026 @ 00:12:
[...]

Goed ventileren en rv in de gaten houden als je het huis laat afkoelen. Rond kerst had ik rv van 40-45% met binnentemp van 11c. Vocht bij ons is eerder een probleem in de late herfst, dan laat ik wel hoger staan.
Benieuwd naar ervaringen van anderen. Ik doe dit al jaren zo en geen schimmel problemen.

In ubakus kun je kijken waar dauwpunten ontstaan in de muur bij verschillende scenario’s (op je binnenmuur bij koudebruggen of typisch op spouwzijde buitenblad als spouw geïsoleerd is en je hebt een dampopen muur.
Eens. Lager dan 16 graden kan best, maar houd het gewoon in de gaten. Ieder huis is anders, en het zijn heel lokale factoren in een ruimte die schimmel kunnen veroorzaken. In ons 100 jaar oude huis met anderhalf-steens muren (geen spouw) koelt het 's nachts gemakkelijk af tot 14 graden of minder. De RV gaat dan al gauw (ver) boven de 60%. Hoeft op zich geen probleem te zijn, bijvoorbeeld in een logeerkamer waar geen vocht wordt toegevoegd door bijv. een slapend persoon. Maar in onze huiskamer hebben we een koudebrug (betonnen plaat boven de erker, die de buitentemperatuur vrij goed volgt) waar geheid schimmel op komt, of ik nu stook of niet. Weinig aan te doen heb ik geconcludeerd, behalve regelmatig weghalen.

En toen ik in coronatijd een paar maanden €2,40 betaalde per kuub gas, had ik de CV zoveel geknepen dat er in de slaapkamers ook schimmel ontstond. Dat is dan dus duidelijk, "boem is ho".

Een warmtecamera helpt overigens om te anticiperen waar schimmel zich misschien zal ontwikkelen.

• the_eye6
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-02 19:10
Seafarer schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:33:
[...]

Heb je ook een plaatje dat hij continue brand?

Meter vervanging, spanning is eraf geweest. Ergens een instelling omgevallen?
Hartelijk dank voor het reageren. Tussen thermostaat aan en thermostaat uit staat hij 'vol' aan. Oude plaatje heb ik ook nog. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YP7s0Oih0ubtUu4FFrS5LzZY3SQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zHPh29KiSwG5T1W0ZjDrHUvY.png?f=fotoalbum_large

Verder heb ik alle instellingen op 27 december opgeschreven en die 1 voor 1 gecontroleerd. Na fabrieksreset ook alles zo teruggezet. Geen verandering van gedrag. Hopelijk snap je mijn ??

• Seafarer

Seafarer

XXX

the_eye6 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:54:
[...]

Hartelijk dank voor het reageren. Tussen thermostaat aan en thermostaat uit staat hij 'vol' aan. Oude plaatje heb ik ook nog. [Afbeelding]

Verder heb ik alle instellingen op 27 december opgeschreven en die 1 voor 1 gecontroleerd. Na fabrieksreset ook alles zo teruggezet. Geen verandering van gedrag. Hopelijk snap je mijn ??
Jouw snap ik. Maar je probleem niet.

Je hebt echt 230volt in huis? Ook als je zware apparaten aanzet? Oven vol aan. (ik verwacht een slechte aansluiting na vervanging, maar ik geloof het zelf niet)
Omdat de ketel net doet alsof die opnieuw opstart. Eventueel ketel spannings loos maken, voor 5min de stekker eruit. En weer opnieuw laten opstarten.

Je kunt wel bergen warm water tappen zonder problemen?

Edit: Bijstoken met airco, dat snapt je thermostaat niet. Zet alle radiatoren in huis eens volopen en thermostaten kranen op standje max. Dan moet je toch een rustig gedrag zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Seafarer op 04-01-2026 19:57 ]

Pagina: 1 ... 46 ... 49 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?