@SeanB89 John Visser laat in z'n filmpje YouTube: Instellen Remeha Tzerra Ace 39C cw5 cv-ketel.. wel zien hoe je de pompsnelheid kan verlagen, maar bij vermoedelijk pendelen wil je dat toch juist niet (ketel kan warmte niet snel genoeg kwijt)? Waarom niet simpelweg het vermogen verlagen en ook de temperatuur op redelijk hoog laten (JV verlaagt slechts naar 75). Immers 'de temperatuur' is slechts het maximum wat hij pas opzoekt bij de grootst mogelijke vraag, dus dat gaan begrenzen is niet automatisch in het voordeel om aan de warmtevraag te voldoen (knijpen aan de verkeerde kant).
Het idee is volgens mij dat er relatief heetwater aangevoerd wordt waarmee gemengd wordt naar bijvoorbeeld 45 graden. Dan heb je genoeg flow in de vloer. Als je 45 graden gaat aanvoeren valt er weinig te mengen en staat de klep constant open, zeker als je een ventiel plaatst waardoor er minder mening plaats vindt. Voor in die aanvoer zit veel weerstand, zie maar eens hoe dun het binnenwerk waar je de aanvoer leiding op aansluit.Eisbar schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:37:
[...]
Wordt de interne weerdstand van de verdeler niet meer dan opgeheven door de ingebouwde pomp? Ik heb de DVR nog hier liggen om in te bouwen, dus moet nog kijken of / hoe het werkt. Ook een vast VTE inregelventiel overwogen (niet dynamisch) maar fabrikant raadde in mijn geval de DVR aan. Met een vast ventiel kun je neem ik aan de flow forceren naar de toevoer. Geheel open kan niet zolang de radiatoren hogere TA nodig houden
Ik heb het eens opgehoogd van 50 -> 70 graden in zowel de CV ketel als in de Tado app. Eens kijken wat het doet.The Third Man schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:57:
@SeanB89 John Visser laat in z'n filmpje YouTube: Instellen Remeha Tzerra Ace 39C cw5 cv-ketel.. wel zien hoe je de pompsnelheid kan verlagen, maar bij vermoedelijk pendelen wil je dat toch juist niet (ketel kan warmte niet snel genoeg kwijt)? Waarom niet simpelweg het vermogen verlagen en ook de temperatuur op redelijk hoog laten (JV verlaagt slechts naar 75). Immers 'de temperatuur' is slechts het maximum wat hij pas opzoekt bij de grootst mogelijke vraag, dus dat gaan begrenzen is niet automatisch in het voordeel om aan de warmtevraag te voldoen (knijpen aan de verkeerde kant).
Het filmpje dat je hebt gestuurd heb ik gekeken. De betreffende settings bestaan niet in mijn Tzerra Ace Matic (zit blijkbaar alleen in de Tzerra Ace). De vergelijkbare instelling lijkt GP067 te zijn (Correctie van minimumvermogen (%)). Die staat bij mij op 1 in de range van 0-30.
@SeanB89 aha had daar overheen gelezen. Dat is wel balen want net als mijn Calenta vroeger kan je er dan bar weinig aan instellen. Geeft hij eigenlijk ook nog statuscodes weer? Want dan kan je nog bepalen of hij daadwerkelijk pendelt.
De tzerra ace-matic kan qua minimaal pomp vermogen niet lager dan 60%.SeanB89 schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:49:
[...]
Ik heb het eens opgehoogd van 50 -> 70 graden in zowel de CV ketel als in de Tado app. Eens kijken wat het doet.
Het filmpje dat je hebt gestuurd heb ik gekeken. De betreffende settings bestaan niet in mijn Tzerra Ace Matic (zit blijkbaar alleen in de Tzerra Ace). De vergelijkbare instelling lijkt GP067 te zijn (Correctie van minimumvermogen (%)). Die staat bij mij op 1 in de range van 0-30.
Met GP088 kan je het cv vermogen aanpassen.
Please state the nature of the technical emergency
Als je al een pomploze verdeler zou willen, mag je wel goed naar de voeding kijken.Struikrover schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:12:
Ik ben ook wat terughoudend voor een pomploze verdeler, dat komt voornamelijk doordat ik er nog niet helemaal in ingelezen ben. Maar los daarvan vind ik het heel raar dat dit onderdeel zo moeilijk past, daar baal ik van. Het lijkt een prima oplossing en zou hem graag nog uitproberen voordat ik weer honderden euro's investeer
Een grotere diameter waar veel liters doorheen kunnen is dan wel een pre.
Wordt dat ventiel niet met een O-ring geleverd dan?Seafarer schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:43:
[...]
Heb je ergens in huis iets liggen met 3/4 binnendraad om het eens te proberen daar in te draaien als test.
[ Voor 14% gewijzigd door scofield op 15-12-2025 18:03 ]
Bedankt voor de tips. De aanpassing in aanvoertemperatuur heeft helaas niet het gewenste effect.edsandje schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:18:
[...]
De tzerra ace-matic kan qua minimaal pomp vermogen niet lager dan 60%.
Met GP088 kan je het cv vermogen aanpassen.
/f/image/joFPpvr7cWX9uEf5KIeMWN2t.png?f=fotoalbum_large)
Althans, hij lijkt nog steeds vergelijkbaar te draaien. Ik heb niet kunnen observeren of hij steeds aan en uit slaat.
Zijn er ideeen over de pomp snelheid instellingen?
GP088 staat bij mij op -12, maar ik begrijp niet wat deze en GP067 precies doen om het beter af te stellen. Zie onderstaand uit de handleiding.
:strip_exif()/f/image/dJ7aoVV3b1FL4z06QFq7D98T.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kunt het namelijk ook ‘positief’ instellen -70 tot +30.
Als de aanvoertemperatuur nu al gelijk staat aan die van een pomplozeverdeler dan zal er juist een voordeel aan zijn. Een mengverdeler is gemaakt voor hogere temperaturen waarbij de hogere temperatuur gebruikt wordt om de vloer te mengen naar de maximale temperatuur ingesteld op de thermostaat van de verdeler. Als er nu een maximale aanvoertemperatuur komt van 45 graden dan zal die dat gebruiken om te mengen waarmee de thermostaat altijd open staat. Door het vervangen van de verdeler zal de flow ten opzichte van het huidige systeem toenemen omdat er veel minder weerstand in zit. Als de aanvoerleidingen te dun zijn, dan had dat al een probleem geweest. De aanvoertemperatuur had bijvoorbeeld niet kunnen zakken onder de 60 graden.scofield schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:52:
[...]
Als je al een pomploze verdeler zou willen, mag je wel goed naar de voeding kijken.
Een grotere diameter waar veel liters doorheen kunnen is dan wel een pre.
Je max vermogen kun je wat naar beneden halen (zeg -50%). Dat zou de pieken in je grafiek aftoppen wellicht.SeanB89 schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:26:
[...]
Bedankt voor de tips. De aanpassing in aanvoertemperatuur heeft helaas niet het gewenste effect.
[Afbeelding]
Althans, hij lijkt nog steeds vergelijkbaar te draaien. Ik heb niet kunnen observeren of hij steeds aan en uit slaat.
GP088 staat bij mij op -12, maar ik begrijp niet wat deze en GP067 precies doen om het beter af te stellen. Zie onderstaand uit de handleiding.
[Afbeelding]
Ik kan het aan deze grafiekjes niet goed zien of de ketel echt pendelt, want Tado X doet cycli met 20 minuten en dat is gewoon normaal gedrag om warmte te managen. Als het pendelen is, dan neem ik aan dat zodra je vvw weer op temperatuur is die knop dicht gaat en je radiatoren de warmte van de ketel op min vermogen niet kwijt kunnen.
Er is een reeks dingen die je kunt doen:
- Check even of de ketel echt pendelt. Neem aan dat er een storingscode of - in mijn geval - "ketel uit bij warmtevraag"oid te zien is. Je kunt ook even kijken wat Tado echt aan temperatuur van je ketel vraagt. Bij mij met X en open therm vraagt Tado telkens dezelfde temperatuur gedurende de dag en moduleert dat dus niet.
Als ie pendelt moet je even kijken wat je wil. Wil je zorgen dat de ketel zijn warmte kwijt kan in de radiatoren alleen of is het ok als de radiatoren meeliften op de VVW, dus niet zelfstandig de ketel aanzetten?
Meeliften:
- Nacht of periode verlaging. Dan krijg je lange runs op je VVW overdag waar je radiatoren op meeliften. Ik hoor ook van mensen met trappetjes van telkens een graad erbij, of uurtje aan uurtje uit. Bij mij werkt nachtverlaging
- Vloer temp wellicht omlaag, dan krijg je een langere run op je vloer. Maar vvw afgifte moet niet onder min kw van de ketel komen natuurlijk, dan lukt niets meer.
- Max vermogen omlaag - daarmee langere runs.
- Je kunt je Tado radiator knoppen in de app ontkoppelen (heating zone verwijderen uit de room settings) zodat die niet meer je ketel aanzetten
Of je zorgt dat de ketel zijn warmte kwijt kan als de VVW dicht staat:
- TA omhoog - dan hebben je radiatoren meer afgifte
- Zorgen dat je radiatoren echt helemaal open staan (op V desnoods)
- Sommetje maken, als je 4 kW radiatoren hebt en je ketel is minimum 6 kW dan probeer je iets dat met geen mogelijkheid gaat lukken.
Pompsnelheid eventueel testen door je huis goed af te laten koelen en dan alles aan. Kijken of elke radiator netjes warm wordt.
Dat blijft natuurlijk heel vreemd. Goede suggestie om te kijken wat nou de afwijkende maat is. De DVR of de boring in je verdeler. De DVR geeft 0.5 bar druk verschil op max, dat zou heel wat meer water toevoer moeten forceren. Nieuwe verdeler is nogal een ombouw en in een gecombineerd systeem met radiatoren die wellicht niet ook voor heel lage LTV gemaakt zijn vind ik het prettig de vvw zijn eigen temp te kunnen geven.Struikrover schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:12:
Ik ben ook wat terughoudend voor een pomploze verdeler, dat komt voornamelijk doordat ik er nog niet helemaal in ingelezen ben. Maar los daarvan vind ik het heel raar dat dit onderdeel zo moeilijk past, daar baal ik van. Het lijkt een prima oplossing en zou hem graag nog uitproberen voordat ik weer honderden euro's investeer
Ik ga eens kijken of ik bij een verwarmingscyclus het in de gaten kan houden met een timelapse of iets dergelijks.Eisbar schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:10:
[...]
Je max vermogen kun je wat naar beneden halen (zeg -50%). Dat zou de pieken in je grafiek aftoppen wellicht.
[...]
Mijn Tado lijkt in elk geval wel te moduleren, als ik namelijk wel eens op de ketel kijk, zie ik tijdens het verwarmen vaak verschillende temperaturen op het display staan (soms 35 graden, soms 50 graden etc.). Wie weet zit de oorzaak ook wel in de manier hoe Tado de ketel bevraagd.
De radiator knoppen zijn ingesteld dat ze niet zelf de ketel mogen aanzetten. Ze lliften altijd mee op de vloerverwarming. De vloerverwarming heeft geen Tado radiatorknop, dus als er warmte vraag is, zal de vloerverwarming altijd opwarmen. De primaire vraag komt dan ook van de thermostaat aan de muur.
Veel tips om na te lopen in elk geval. Ik ga ermee aan de slag. Ik kan ook nog niet inschatten of het zal resulteren in een efficiëntere ketelprestatie, maar op sommige dagen lijkt het er gewoon op dat hij enorm aan het pendelen is.
[ Voor 12% gewijzigd door SeanB89 op 16-12-2025 11:33 ]
Niet in temperatuur denken.SeanB89 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:25:
[...]
Ik ga eens kijken of ik bij een verwarmingscyclus het in de gaten kan houden met een timelapse of iets dergelijks.
Mijn Tado lijkt in elk geval wel te moduleren, als ik namelijk wel eens op de ketel kijk, zie ik tijdens het verwarmen vaak verschillende temperaturen op het display staan (soms 35 graden, soms 50 graden etc.). Wie weet zit de oorzaak ook wel in de manier hoe Tado de ketel bevraagd.
De radiator knoppen zijn ingesteld dat ze niet zelf de ketel mogen aanzetten. Ze lliften altijd mee op de vloerverwarming. De vloerverwarming heeft geen Tado radiatorknop, dus als er warmte vraag is, zal de vloerverwarming altijd opwarmen. De primaire vraag komt dan ook van de thermostaat aan de muur.
Veel tips om na te lopen in elk geval. Ik ga ermee aan de slag. Ik kan ook nog niet inschatten of het zal resulteren in een efficiëntere ketelprestatie, maar op sommige dagen lijkt het er gewoon op dat hij enorm aan het pendelen is.
35 graden zie je als er geen vermogen is, de brander is uit. Het koude retour water wordt nu dwarsdoor de warmtewisselaar gepompt en koelt dus ook de aanvoer sensor.
Je moet echt kijken of de brander aan of uit is.
Als je terug zoekt in dit topic zijn velen overgegaan naar aan/uit stoken en niks moduleren met vloerverwarming. Veel thermostaten breken hier hun nek op.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Die kans is heel groot.SeanB89 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:25:
...
Wie weet zit de oorzaak ook wel in de manier hoe Tado de ketel bevraagd.
...
Jouw Tado werkt vlgs OpenTherm en zo'n modulerende thermostaat is in het algemeen geen goede combinatie met een mengverdeler (verdeler met pomp). Die problemen zijn al vaker voorbijgekomen en @Seafarer wijst daar ook op. Een aan/uit regeling werkt in dat geval gewoon beter.
Hier een toelichting waarom het geen goede combinatie is.
arpeggio in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV"
Daarnaast kun je je afvragen wat de logika is om in het ketelcircuit een variabele temperatuur toe te passen terwijl je in het vvw-circuit een constante temperatuur wil hebben...
Interessant hoe je het beschrijft 'meeliften'... Dat is inderdaad hoe het best werkt. Maar als de ketel te zwaar is om weersafhankelijk degelijk te werken door steeds de watertemperatuur op de berekende gewenste waarde te houden verkrijg je toch pendelen,... Als radiatoren (tijdelijk) meeliften kan de ketel wel langer zijn minimumvermogen kwijt.Eisbar schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:10:
[...]
Je max vermogen kun je wat naar beneden halen (zeg -50%). Dat zou de pieken in je grafiek aftoppen wellicht.
Ik kan het aan deze grafiekjes niet goed zien of de ketel echt pendelt, want Tado X doet cycli met 20 minuten en dat is gewoon normaal gedrag om warmte te managen. Als het pendelen is, dan neem ik aan dat zodra je vvw weer op temperatuur is die knop dicht gaat en je radiatoren de warmte van de ketel op min vermogen niet kwijt kunnen.
Er is een reeks dingen die je kunt doen:
- Check even of de ketel echt pendelt. Neem aan dat er een storingscode of - in mijn geval - "ketel uit bij warmtevraag"oid te zien is. Je kunt ook even kijken wat Tado echt aan temperatuur van je ketel vraagt. Bij mij met X en open therm vraagt Tado telkens dezelfde temperatuur gedurende de dag en moduleert dat dus niet.
Als ie pendelt moet je even kijken wat je wil. Wil je zorgen dat de ketel zijn warmte kwijt kan in de radiatoren alleen of is het ok als de radiatoren meeliften op de VVW, dus niet zelfstandig de ketel aanzetten?
Meeliften:
- Nacht of periode verlaging. Dan krijg je lange runs op je VVW overdag waar je radiatoren op meeliften. Ik hoor ook van mensen met trappetjes van telkens een graad erbij, of uurtje aan uurtje uit. Bij mij werkt nachtverlaging
- Vloer temp wellicht omlaag, dan krijg je een langere run op je vloer. Maar vvw afgifte moet niet onder min kw van de ketel komen natuurlijk, dan lukt niets meer.
- Max vermogen omlaag - daarmee langere runs.
- Je kunt je Tado radiator knoppen in de app ontkoppelen (heating zone verwijderen uit de room settings) zodat die niet meer je ketel aanzetten
Of je zorgt dat de ketel zijn warmte kwijt kan als de VVW dicht staat:
- TA omhoog - dan hebben je radiatoren meer afgifte
- Zorgen dat je radiatoren echt helemaal open staan (op V desnoods)
- Sommetje maken, als je 4 kW radiatoren hebt en je ketel is minimum 6 kW dan probeer je iets dat met geen mogelijkheid gaat lukken.
Pompsnelheid eventueel testen door je huis goed af te laten koelen en dan alles aan. Kijken of elke radiator netjes warm wordt.
Idealiter is dat er enkel wordt gepompt wanneer er warmte wordt toegevoegd. Het pompverbruik en pendelen kan soms evenveel kosten dan de winst die uit condensatie komt als je alles rekent (veel ontstekingen, verlies van gas bij iedere onsteking, pomp kan sneller verslijten, hoog elektrisch verbruik (1 kwh elektriciteit kost tot 4 keer meer dan 1 kwh gas).
Ik zit met dit dilemma want ik heb zo'n systeem.
Ik zou graag mijn vloerverwarming dus met aan/uit willen laten werken en dus puur op de hysterie van de thermostaat pas willen verwarmen waardoor er meer energie nodig is per sessie om het verschil van de hysterie te overbruggen dan continue een gelijke kamertemperatuur na te streven.
Het enige probleem wat dan gebeurt is dat de ketel bij mij althans al ontsteekt alvorens de menggroep zijn driewegkraan voldoende open zet waardoor de eerste sessie na het aanschakelen van de thermostaat er hydraulisch een kortsluiting ontstaat. Ketel krijgt zijn aanvoertemperatuur meteen terug door een te gesloten stand van de driewegkraan in de menggroep.
Ik heb een vaillant vcw296 ketel. Eigenlijk is een vertraging van de ontsteking de oplossing maar dit kan ik nergens instellen. Of het circuit van de radiator moet tijdelijk geopend kunnen worden als buffer.
Mijn vloerverwarming heeft bij continue verwarming eigenlijk maar een aanvoer nodig van rond de 25 graden met +/- 23 retour. Kamertemperatuur +/- 21.
Wat misschien helpt is de aanvoer hoog genoeg zetten met maximum pompstand en ketelvermogen op laagste stand en nog voordat de ketel de aanvoer bereikt uit de thermostaat de hysterie al bereikt werkt met een lagere effectieve aanvoertemperatuur door het minimumvermogen van de ketel te begrenzen. Dit ga ik nog eens uitproberen.
Als je echt aan/uit stookt dan heb je ook een aan/uit signaal. Timer relais ertussen zetten?VerbeureM schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 15:52:
[...]
Interessant hoe je het beschrijft 'meeliften'... Dat is inderdaad hoe het best werkt. Maar als de ketel te zwaar is om weersafhankelijk degelijk te werken door steeds de watertemperatuur op de berekende gewenste waarde te houden verkrijg je toch pendelen,... Als radiatoren (tijdelijk) meeliften kan de ketel wel langer zijn minimumvermogen kwijt.
Idealiter is dat er enkel wordt gepompt wanneer er warmte wordt toegevoegd. Het pompverbruik en pendelen kan soms evenveel kosten dan de winst die uit condensatie komt als je alles rekent (veel ontstekingen, verlies van gas bij iedere onsteking, pomp kan sneller verslijten, hoog elektrisch verbruik (1 kwh elektriciteit kost tot 4 keer meer dan 1 kwh gas).
Ik zit met dit dilemma want ik heb zo'n systeem.
Ik zou graag mijn vloerverwarming dus met aan/uit willen laten werken en dus puur op de hysterie van de thermostaat pas willen verwarmen waardoor er meer energie nodig is per sessie om het verschil van de hysterie te overbruggen dan continue een gelijke kamertemperatuur na te streven.
Het enige probleem wat dan gebeurt is dat de ketel bij mij althans al ontsteekt alvorens de menggroep zijn driewegkraan voldoende open zet waardoor de eerste sessie na het aanschakelen van de thermostaat er hydraulisch een kortsluiting ontstaat. Ketel krijgt zijn aanvoertemperatuur meteen terug door een te gesloten stand van de driewegkraan in de menggroep.
Ik heb een vaillant vcw296 ketel. Eigenlijk is een vertraging van de ontsteking de oplossing maar dit kan ik nergens instellen. Of het circuit van de radiator moet tijdelijk geopend kunnen worden als buffer.
Mijn vloerverwarming heeft bij continue verwarming eigenlijk maar een aanvoer nodig van rond de 25 graden met +/- 23 retour. Kamertemperatuur +/- 21.
Wat misschien helpt is de aanvoer hoog genoeg zetten met maximum pompstand en ketelvermogen op laagste stand en nog voordat de ketel de aanvoer bereikt uit de thermostaat de hysterie al bereikt werkt met een lagere effectieve aanvoertemperatuur door het minimumvermogen van de ketel te begrenzen. Dit ga ik nog eens uitproberen.
Sommeige drieweg kleppen hebben een eind contact. De ketel krijgt pas een start signaal als de drieweg klep zijn einde (dus helemaal open) heeft bereikt.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Op pagina 66 staat een grafiek op welk vermogen je de ketel kan instellen.SeanB89 schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:26:
[...]
Bedankt voor de tips. De aanpassing in aanvoertemperatuur heeft helaas niet het gewenste effect.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je GP088 op -45 zet heb je ongeveer 8kw vermogen, dat is voor een doorsnee woning genoeg.
De pompsnelheid staat standaard op min 60% en max 100%, hier hoef je niks aan te wijzigen.
Overige instellingen lekker laten, zijn niet van toepassing om pendelen te voorkomen of om zuiniger te stoken.
Please state the nature of the technical emergency
arpeggio schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 12:02:
[...]
Die kans is heel groot.
Jouw Tado werkt vlgs OpenTherm en zo'n modulerende thermostaat is in het algemeen geen goede combinatie met een mengverdeler (verdeler met pomp). Die problemen zijn al vaker voorbijgekomen en @Seafarer wijst daar ook op. Een aan/uit regeling werkt in dat geval gewoon beter.
Ik heb gisteren GP088 op -45 gezet en zag geen verandering in de grafieken.edsandje schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 19:56:
[...]
Op pagina 66 staat een grafiek op welk vermogen je de ketel kan instellen.
Als je GP088 op -45 zet heb je ongeveer 8kw vermogen, dat is voor een doorsnee woning genoeg.
De pompsnelheid staat standaard op min 60% en max 100%, hier hoef je niks aan te wijzigen.
Overige instellingen lekker laten, zijn niet van toepassing om pendelen te voorkomen of om zuiniger te stoken.
Verder heb ik de ketel op een aantal momenten tijdens het verwarmen geobserveerd en wat mij opviel is dat de ketel regelmatig stopt, omdat er geen warmtevraag lijkt te zijn. De brander staat uit en de status op 'OK'. De thermostaat is echter niet op de ingestelde temperatuur (huidige temperatuur 19,3, setpunt 19,5 graden). Tado geeft met branders aan dat hij op laag vermogen (zou moeten) verwarmen.
Het lijkt er een beetje op dat Tado wellicht de ketel steeds uit en aan zet.
De volgende test die ik nu ga uitvoeren is de ketel via relais schakeling te sturen met de Tado en kijken welk effect dat heeft.
Update: Gedrag blijft vergelijkbaar op de relais aansluiting. De ketel brandt steeds voor zo'n 10 minuten en slaat dan weer uit voor 10 minuten. Geen foutmelding op de ketel te zien. Als ik de thermostaat even trigger door het kouder in te stellen en daarna weer (veel) warmer, slaat de ketel weer aan.
[ Voor 8% gewijzigd door SeanB89 op 17-12-2025 09:52 ]
Tado is een adaptieve thermostaat, je hebt het pas net gewijzigd de thermostaat moet het nieuwe verwarmingsgedrag nog leren. Duur meestal een twee weken of als er grote temperatuurverschillen buiten zijn dan gaat dat sneller.
@SeanB89 Om de discussie hier iets te relativeren:
(Eigenlijk weet ik niet wat het probleem/onderwerp is - ik hoor iets van "pendelen" langskomen.)
Wat je op het plaatje ziet is GEEN PENDELEN!) - Nog een paar plaatjes met tekst? misschien relevant.
(Eigenlijk weet ik niet wat het probleem/onderwerp is - ik hoor iets van "pendelen" langskomen.)
Wat je op het plaatje ziet is GEEN PENDELEN!) - Nog een paar plaatjes met tekst? misschien relevant.
[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 17-12-2025 11:42 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Als Tado een ringeltje geeft dan zijn de radiatorknoppen klein stukje open verder niets. Pas bij twee ringeltjes zet ie bij mij de ketel aan. Gedrag dat je ziet is cycling (3x per uur) en gewoon zoals Tado werkt. Dit is geen pendelen en alle adviezen mbt pendelen gaan dat niet oplossen. Je kunt natuurlijk wel proberen langere runs te doen door nachtverlaging, lagere ta, lager max vermogen etc of andere thermostaat waar je meer zelf kunt instellenSeanB89 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:46:
[...]
[...]
Ik heb gisteren GP088 op -45 gezet en zag geen verandering in de grafieken.
Verder heb ik de ketel op een aantal momenten tijdens het verwarmen geobserveerd en wat mij opviel is dat de ketel regelmatig stopt, omdat er geen warmtevraag lijkt te zijn. De brander staat uit en de status op 'OK'. De thermostaat is echter niet op de ingestelde temperatuur (huidige temperatuur 19,3, setpunt 19,5 graden). Tado geeft met branders aan dat hij op laag vermogen (zou moeten) verwarmen.
Het lijkt er een beetje op dat Tado wellicht de ketel steeds uit en aan zet.
De volgende test die ik nu ga uitvoeren is de ketel via relais schakeling te sturen met de Tado en kijken welk effect dat heeft.
Update: Gedrag blijft vergelijkbaar op de relais aansluiting. De ketel brandt steeds voor zo'n 10 minuten en slaat dan weer uit voor 10 minuten. Geen foutmelding op de ketel te zien. Als ik de thermostaat even trigger door het kouder in te stellen en daarna weer (veel) warmer, slaat de ketel weer aan.
Of je stelt een minimum aanvoer temperatuur in op de ketel. Zodat deze niets doet bij een thermostaat vraag van 35 graden waar je niets aan hebt. Dat voorkomt ook "onnodige" starts.Eisbar schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:27:
[...]
Als Tado een ringeltje geeft dan zijn de radiatorknoppen klein stukje open verder niets. Pas bij twee ringeltjes zet ie bij mij de ketel aan. Gedrag dat je ziet is cycling (3x per uur) en gewoon zoals Tado werkt. Dit is geen pendelen en alle adviezen mbt pendelen gaan dat niet oplossen. Je kunt natuurlijk wel proberen langere runs te doen door nachtverlaging, lagere ta, lager max vermogen etc of andere thermostaat waar je meer zelf kunt instellen
5min.aan 5min. uit.dunklefaser schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:05:
@SeanB89 Om de discussie hier iets te relativeren:
[Afbeelding]
Veel te grootte ketel.
Psst - ook een Intergas Xtreme is veel te groot.Seafarer schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:20:
[...]
5min.aan 5min. uit.
Veel te grootte ketel.
Het gaat natuurlijk om het minimum vermogen: 4 kW Intergas vs. 8 kW AWB.
(Op dit moment is ook het minimum vermogen van mijn wp met 2 kW te groot.)
[ Voor 53% gewijzigd door dunklefaser op 17-12-2025 13:59 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Tsjah, aan de hand van alle feedback denk ik inderdaad dat ik niet veel meer kan optimaliseren in deze opzet.Eisbar schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:27:
[...]
Als Tado een ringeltje geeft dan zijn de radiatorknoppen klein stukje open verder niets. Pas bij twee ringeltjes zet ie bij mij de ketel aan. Gedrag dat je ziet is cycling (3x per uur) en gewoon zoals Tado werkt. Dit is geen pendelen en alle adviezen mbt pendelen gaan dat niet oplossen. Je kunt natuurlijk wel proberen langere runs te doen door nachtverlaging, lagere ta, lager max vermogen etc of andere thermostaat waar je meer zelf kunt instellen
Het gasverbruik is al wat naar beneden gegaan door nachtverlaging niet meer toe te passen, dus dan win ik er niet veel op om dat weer toe te passen.
Ik vermoed dat Tado inderdaad een bepaalde manier van werken heeft, want ik lees het ook https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2150714/0 terug. Soms heeft de Tado er ook een handje van om door te blijven stoken terwijl de insteltemperatuur al behaald is (en toch nog zo'n 2 uur doorstoken).
Terugkoppeling : succes!Seafarer schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:04:
[...]
Flow te laag. Ketel kan z'n warmte niet kwijt bij te lage flow. En water temperatuur schiet omhoog hoppa ketel uit.
Dus aanvoer temp omhoog en flow omhoog.
Dit heb ik nu gedaan in 2 stappen, eerst de flow omhoog door alles nog eens na te lopen en iets meer flow mee te geven. Wat er denk ik gebeurde is dat bij de start in de ochtend alles open stond, maar dat de thermostaat kranen op de 1e verdieping al sneller dicht gingen dan de begane grond (18 ipv 20 graden), op dat moment dan uiteraard flow omlaag en dat pendelen.
Daarmee was het bijna over, ik heb daarna de aanvoer van 60 naar 70 graden max gezet en nu is het pendelen over
Ik ga nog testen op 65 graden. Misschien is er tzt nog iets te winnen door het vermogen nog iets verder terug te schroeven (40->35% ofzo?).
Goed dat je even terug meld.aesch schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:40:
[...]
Terugkoppeling : succes!
Dit heb ik nu gedaan in 2 stappen, eerst de flow omhoog door alles nog eens na te lopen en iets meer flow mee te geven. Wat er denk ik gebeurde is dat bij de start in de ochtend alles open stond, maar dat de thermostaat kranen op de 1e verdieping al sneller dicht gingen dan de begane grond (18 ipv 20 graden), op dat moment dan uiteraard flow omlaag en dat pendelen.
Daarmee was het bijna over, ik heb daarna de aanvoer van 60 naar 70 graden max gezet en nu is het pendelen over![]()
Ik ga nog testen op 65 graden. Misschien is er tzt nog iets te winnen door het vermogen nog iets verder terug te schroeven (40->35% ofzo?).
Maar hij gaat echt wel weer aan/uit doen. Als je ketel 4 kW maakt en je hebt maar 2 kW warmte verlies. Dan zal de thermostaat over moeten in een aan/uit cyclus.
Net als een waterkoker.
Ik heb een intergas xtreme en kan daarbij makkelijk de aanvoertemperatuur en de rookgastemperatuur uitlezen.
Is er eigenlijk ook een ideale delta T tussen die twee?
Ik zit nu gemiddeld op 20-25%
Waarom wil je dat weten?Reintje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:26:
Ik heb een intergas xtreme en kan daarbij makkelijk de aanvoertemperatuur en de rookgastemperatuur uitlezen.
Het rendement wordt gemaakt door de retour temperatuur. Met koud retour water koel je de rookgassen (en voldoende flow). Mijn ketel (28 jaar oud) heeft de rookgassen 10 graden hoger dan de cv water retour. Tenzij flink gas geven dan worden het helaas 20 graden. Dat doen moderne ketels beter denk ik.
Ja leuk toch om te horenSeafarer schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:31:
[...]
Goed dat je even terug meld.![]()
Maar hij gaat echt wel weer aan/uit doen. Als je ketel 4 kW maakt en je hebt maar 2 kW warmte verlies. Dan zal de thermostaat over moeten in een aan/uit cyclus.
Net als een waterkoker.
Het aan uit is dan na de initiële opwarming (gedurende de dag) als ik je goed begrijp? Dat gebeurt inderdaad.
Eerder was het : volle bak verwarmen in de ochtend, na 30-40 min pendelen, en dan uit/aan gedurende de dag (15-30 min aan, >40 min uit ofzo, wat volgens mij dus normaal gedrag is). En nu gebeurt hetzelfde maar dan zonder het pendelblok, dat is veranderd in één "run"
Van dit:

Naar dit:
Omdat ik die temperaturen wel goed kan monitoren via de ketel zelf.Seafarer schreef op donderdag 18 december 2025 @ 16:33:
[...]
Waarom wil je dat weten?
Het rendement wordt gemaakt door de retour temperatuur. Met koud retour water koel je de rookgassen (en voldoende flow). Mijn ketel (28 jaar oud) heeft de rookgassen 10 graden hoger dan de cv water retour. Tenzij flink gas geven dan worden het helaas 20 graden. Dat doen moderne ketels beter denk ik.
Ik had gedacht en gehoopt dat vooral de rookgastemperatuur automatisch iets zou zeggen over de efficiëntie.
Met de infraroodmeter krijg ik niet echt betrouwbare gegevens te zien. Ook niet met zwarte tape op de leiding
Zo laag mogenlijk die rookgassen want dat is eigenlijk warmte (geld) die door de schoorsteen naar buiten vliegt. En alleen de vogeltjes hebben er wat aan.Reintje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 19:53:
[...]
Omdat ik die temperaturen wel goed kan monitoren via de ketel zelf.
Ik had gedacht en gehoopt dat vooral de rookgastemperatuur automatisch iets zou zeggen over de efficiëntie.
Met de infraroodmeter krijg ik niet echt betrouwbare gegevens te zien. Ook niet met zwarte tape op de leiding
Die twee temperaturen meten verschillende dingen, dus er is geen vaste “ideale” ΔT tussen aanvoer en rookgas. Die ΔT hangt sterk af van retourtemperatuur, vermogen en waterdebiet.Reintje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:26:
Zinvoller is om te kijken naar rookgastemperatuur in relatie tot de retourtemperatuur, niet tot de aanvoer. Bij goed HR-bedrijf zie je grofweg:
* lage retour (< 35 °C)
* rookgastemperatuur ~10–15 K daarboven
Zit je bij een lage Tr toch structureel op een hoge rookgastemperatuur (hypothetisch geval) dan produceert de ketel meer warmte dan het water kan opnemen → vermogen omlaag en/of meer debiet levert dan meestal beter rendement op.
Toch maar met de infraroodmeter aan de slag gegaan en kom nu op ongeveer een Tr van 5 graden lager dan de rookgastemperatuur.Veerman24 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:41:
[...]
Die twee temperaturen meten verschillende dingen, dus er is geen vaste “ideale” ΔT tussen aanvoer en rookgas. Die ΔT hangt sterk af van retourtemperatuur, vermogen en waterdebiet.
Zinvoller is om te kijken naar rookgastemperatuur in relatie tot de retourtemperatuur, niet tot de aanvoer. Bij goed HR-bedrijf zie je grofweg:
* lage retour (< 35 °C)
* rookgastemperatuur ~10–15 K daarboven
Zit je bij een lage Tr toch structureel op een hoge rookgastemperatuur (hypothetisch geval) dan produceert de ketel meer warmte dan het water kan opnemen → vermogen omlaag en/of meer debiet levert dan meestal beter rendement op.
Ik heb gelezen dat 5-10 graden verschil normaal is.
Morgen eens kijken wat ie doet zodra ik de thermostaat hoger zet.
Maar door het bekijken van alle temperaturen kom ik dus op een deltaT ( Ta en Tr) van makkelijk 30% uit.
Dat is gemeten tussen Ta en Tr bij de ketel zelf, niet de radiatoren. Ta 45 graden, Tr 31 graden, rookgastemperatuur 36 graden.
Ja, de deltaT is geen doel op zich, maar kan je ook een te grote deltaT hebben?
[ Voor 13% gewijzigd door Reintje op 18-12-2025 22:14 ]
Is dit gemeten toen de cv stationair draaide om de kamer op temperatuur te houden?Reintje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:03:
[...]
Toch maar met de infraroodmeter aan de slag gegaan en kom nu op ongeveer een Tr van 5 graden lager dan de rookgastemperatuur.
Ik heb gelezen dat 5-10 graden verschil normaal is.
Morgen eens kijken wat ie doet zodra ik de thermostaat hoger zet.
Maar door het bekijken van alle temperaturen kom ik dus op een deltaT ( Ta en Tr) van makkelijk 30% uit.
Dat is gemeten tussen Ta en Tr bij de ketel zelf, niet de radiatoren. Ta 45 graden, Tr 31 graden, rookgastemperatuur 36 graden.
Ja, de deltaT is geen doel op zich, maar kan je ook een te grote deltaT hebben?
Ja, precies.Veerman24 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 22:43:
[...]
Is dit gemeten toen de cv stationair draaide om de kamer op temperatuur te houden?
Onder stationaire omstandigheden (ruimte op temperatuur, ketel laag gemoduleerd) zit een HR-ketel eigenlijk altijd in het HR-gebied. Het gedrag bij vol vermogen, bijv tijdens de opwarmfase, bepaalt waar je winst of verlies zit.
Gelukkig duurt de opstartfase bij de meeste cv-combiketels in NL niet langer dan enkele seconden
en "vol vermogen" hebben ze ook niet nodig om een stabiele verbranding te verkrijgen.
en "vol vermogen" hebben ze ook niet nodig om een stabiele verbranding te verkrijgen.
Ik bedoel niet de opstartfase van de ketel, maar de opwarmfase van de woning: de periode na nachtverlaging waarin de huiskamer weer op temperatuur wordt gebracht. Dat is een heel andere situatie.dunklefaser schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:59:
Gelukkig duurt de opstartfase bij de meeste cv-combiketels in NL niet langer dan enkele seconden
[Afbeelding]
In mijn geval draait de Xtreme dan ruim een uur tegen het maximaal ingestelde vermogen om de kamertemperatuur ongeveer 1 graad te verhogen. Juist in die fase is het interessant om naar Tr en rookgastemperatuur te kijken.
Nog een argument om het maximum vermogen te beperken. Dan maak je het tijdens opwarmfase van je huis het ook eenvoudiger om in HR-gebied te blijven.
De technische opstartcyclus van de ketel zelf kan je weinig aan doen daar is hoog vermogen nou eenmaal noodzakelijk. Maar dat is enkele seconden misschien een minuut bij een oudere ketel.
De technische opstartcyclus van de ketel zelf kan je weinig aan doen daar is hoog vermogen nou eenmaal noodzakelijk. Maar dat is enkele seconden misschien een minuut bij een oudere ketel.
[ Voor 11% gewijzigd door leonbong op 20-12-2025 08:54 ]
Ik zal het eens wat meer in die beginfase gaan monitoren.Veerman24 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:28:
[...]
Ik bedoel niet de opstartfase van de ketel, maar de opwarmfase van de woning: de periode na nachtverlaging waarin de huiskamer weer op temperatuur wordt gebracht. Dat is een heel andere situatie.
In mijn geval draait de Xtreme dan ruim een uur tegen het maximaal ingestelde vermogen om de kamertemperatuur ongeveer 1 graad te verhogen. Juist in die fase is het interessant om naar Tr en rookgastemperatuur te kijken.
Een verhoging gehanteerd van 2 graden, en bij het bereiken van de 1.5 graden hoger, is het beeld ongeveer gelijk aan de eerder genoemde cijfers.
Ta 44 graden, rookgastemperatuur 35 graden, Tr 30 graden.
Pomp zit niet op z’n minimum of maximum, dus die kan doen wat ie wil.
Weer een best hoge deltaT tussen Ta en Tr. Geen idee of dat ook slecht kan zijn eigenlijk.
Slecht voor:Reintje schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:14:
[...]
Weer een best hoge deltaT tussen Ta en Tr. Geen idee of dat ook slecht kan zijn eigenlijk.
- Je ketel?
- Je radiator?
- Je rendement?
- Je gevoel?
Rendement en m’n gevoel/ twijfel.Seafarer schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:15:
[...]
Slecht voor:
- Je ketel?
- Je radiator?
- Je rendement?
- Je gevoel?
De twijfel waar die grote deltaT toch vandaan komt. Ik lees voornamelijk 20%, ik zit daar aardig boven.
Ik heb de max pompsnelheid van 65% naar 50% verlaagd door stromingsgeluiden in met name het begin van de opwarmfase. Nu hoor je hem nog wel op een paar plaatsen, maar niet storend.
Radiatoren staan goed open op 1 na (dicht bij cv, iets geknepen). Dus een te laag debiet en/of teveel geknepen radiatoren lijkt me onwaarschijnlijk.
Waarom de twijfel over het effect op het rendement:
Hoe groter de deltaT, des te groter het verschil tussen Ta en Tr, en des te meer energie je nodig hebt om Tr weer op peil van Ta te brengen.
Maar nu ik dit schrijf bedenk ik me ook dat er door het lagere debiet (grote delta T, laag debiet, kleine deltaT, hoog debiet) minder water opgewarmd hoeft te worden. Dus het rendement kan het eigenlijk ook niet zijn.
Dan blijft Tr over en die wil je zo laag mogelijk hebben voor een optimaal rendement.
[ Voor 67% gewijzigd door Reintje op 20-12-2025 22:55 ]
Dat klopt wel met het regelgedrag. Zodra je richting Tset gaat begint de ketel terug te moduleren. Vermogen en pompsnelheid gaan omlaag.Reintje schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 20:14:
[...]
Een verhoging gehanteerd van 2 graden, en bij het bereiken van de 1.5 graden hoger, is het beeld ongeveer gelijk aan de eerder genoemde cijfers.
Ja maar dat komt omdat je afgifte dat wil. Er is dus een moment dat je warmteopwekking je afgifte niet kan bijhouden. Opwarmen bijvoorbeeld.Reintje schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 22:09:
[...]
Rendement.
Hoe groter de deltaT, des te groter het verschil tussen Ta en Tr, en des te meer energie je nodig hebt om Tr weer op peil van Ta te brengen?
Rendement zit in de lage Tr mits voldoende flow om de rookgassen te koelen.Of gewoon de focus op de Tr houden en dan zit je goed?
Maar vooral de ketels met superdunne warmtewisselaar (RVS) gaan liever terug moduleren om interne warmte spanningen niet te extreem te laten worden.
50° delta_t over een radiator is prima. Maar bij een T33 van 60 X 200cm op 90/30 20 komt er 2.29kW uit bij 21.6l/h terwijl je bij 60/45 20 2.89kW 166.3l/h Bij die laatste koel je de ketel echt beter.
Beste mensen,
Ik heb hier in de living 2 behoorlijk flinke convectorputten en een lange wandradiator draaien voor verwarming van de hele ruimte.
Gemeten Supply water-temp is (met de huidige temperaturen buiten) ca 30C overdag, met een Retour-temp van ca 25C. De Delta temp is dus ca 5C.
Is dit alles een goed teken dat deze Delta temp en de Supply temp zo laag zijn? Alles is hier dubbelglas, en betekenen deze lage temperaturen dat de warmte goed in de ruimte blijft? OF betekent dat de lage Delta wordt veroorzaakt door slechte warmte-afgifte van de convectorputten?
Of is het zelfs beide?
Ik heb hier in de living 2 behoorlijk flinke convectorputten en een lange wandradiator draaien voor verwarming van de hele ruimte.
Gemeten Supply water-temp is (met de huidige temperaturen buiten) ca 30C overdag, met een Retour-temp van ca 25C. De Delta temp is dus ca 5C.
Is dit alles een goed teken dat deze Delta temp en de Supply temp zo laag zijn? Alles is hier dubbelglas, en betekenen deze lage temperaturen dat de warmte goed in de ruimte blijft? OF betekent dat de lage Delta wordt veroorzaakt door slechte warmte-afgifte van de convectorputten?
Of is het zelfs beide?
Meet je bij de cv ketel? En die 30° wordt de hele dag rondgepompt? (Het kan maar lijkt me sterk)Marc_Sway schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:32:
Beste mensen,
Of is het zelfs beide?
@Marc_Sway Bij twijfel zijn beide oorzaken van toepassing
- en voor de rest lijkt het op dit moment een zelf verzonnen probleem.
- en voor de rest lijkt het op dit moment een zelf verzonnen probleem.
Dat is wel een goed punt!Seafarer schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:26:
[...]
Meet je bij de cv ketel? En die 30° wordt de hele dag rondgepompt? (Het kan maar lijkt me sterk)
Ik meet nu bij de inlet van de convectorputten, en de outlet.
Lijkt me idd een goed plan om ook te meten bij de outlet van de ketel; vanaf daar gaat er ca 10 meter 28 mm buis (met op de 1e een overgang naar 22mm buis) naar de convectors op de begane grond en die buizen zijn redelijk goed geïsoleerd maar natuurlijk niet perfect.
Interessant om te weten wat de Delta T is tussen outlet CV ketel en inlet van de convectors en een grote radiator op de begane grond.
Die Delta T zal wel een stuk meer zijn dan de Delta T tussen inlet en outlet van de convectors (5C momenteel)
[ Voor 7% gewijzigd door Marc_Sway op 21-12-2025 18:58 ]
Een paar jaar geleden heb ik een nieuwe CV ketel laten plaatsen. Een Remeha Tzerra Ace. Onwetend dat ik toen was een CW5 gekozen. Een paar jaar verder wordt de CV enkel voor verwarming gebruikt en is het huis een stuk beter geïsoleerd. Gasverbruik blijft echter aan de hoge kant.
Nu zie ik dat de ketel heel vaak op minimum vermogen draait. Het bijgevoegde plaatje is van gisteren. Een CW3 zou wellicht dus ook prima volstaan.
Zou het (veel) lonen om een andere ketel te hangen? Dat is natuurlijk ook weer een flinke investering. Ik zou wellicht op marktplaats een tweedehands kunnen scoren en m'n huidige verkopen. Maar die moet ik dan ook weer door iemand laten installeren. Zou dit zich nog terug verdienen?
Nu zie ik dat de ketel heel vaak op minimum vermogen draait. Het bijgevoegde plaatje is van gisteren. Een CW3 zou wellicht dus ook prima volstaan.
Zou het (veel) lonen om een andere ketel te hangen? Dat is natuurlijk ook weer een flinke investering. Ik zou wellicht op marktplaats een tweedehands kunnen scoren en m'n huidige verkopen. Maar die moet ik dan ook weer door iemand laten installeren. Zou dit zich nog terug verdienen?
De CW3 heeft nog steeds 3,3kW vs 4,8 als ik nu op de website kijk.
Zelfs al zou je een Viesmann 300 in NL weten te vinden ik denk niet dat het financieel zin heeft.
Nu zie ik op website van Viesmann dat die modellen die tot 1,9kW omlaag kunnen moduleren (300-serie) niet in NL worden aangeboden.
Zelfs al zou je een Viesmann 300 in NL weten te vinden ik denk niet dat het financieel zin heeft.
Nu zie ik op website van Viesmann dat die modellen die tot 1,9kW omlaag kunnen moduleren (300-serie) niet in NL worden aangeboden.
@Blune En als je het aan jouw installateur vraagt?
Waarschijnlijk heeft hij nog een paar goede argumenten.
Waarschijnlijk heeft hij nog een paar goede argumenten.
Dat de ketel na nachtverlaging vrijwel direct terugmoduleert/ pendelt wijst eerder op een afgifteprobleem (te weinig warmteafname), niet primair op een te groot CW-vermogen.Blune schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:04:
Een paar jaar geleden heb ik een nieuwe CV ketel laten plaatsen. Een Remeha Tzerra Ace. Onwetend dat ik toen was een CW5 gekozen. Een paar jaar verder wordt de CV enkel voor verwarming gebruikt en is het huis een stuk beter geïsoleerd. Gasverbruik blijft echter aan de hoge kant.
Ja dat zou kunnen hoor. Veel oude T10 radiatoren. Zonder voetventielen. Helaas ook niet heel eenvoudig op te lossen.
Maar daarvoer moet ik kijken naar de ΔT toch? Die is zo'n 10 graden. Het warmt op zich wel snel op de benedenverdieping. Krijg je met meer warmteafgifte niet de ketel weer sneller afslaat / terug moduleerd?
Maar daarvoer moet ik kijken naar de ΔT toch? Die is zo'n 10 graden. Het warmt op zich wel snel op de benedenverdieping. Krijg je met meer warmteafgifte niet de ketel weer sneller afslaat / terug moduleerd?
[ Voor 33% gewijzigd door Blune op 22-12-2025 11:44 ]
Meet je ook P1 op je energie meter? Kunnen we dat schrikbarend hoge gasverbruik zien.Blune schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:44:
Ja dat zou kunnen hoor. Veel oude T10 radiatoren. Zonder voetventielen. Helaas ook niet heel eenvoudig op te lossen.
[Afbeelding]
Inplaats van een goedwerkende ketel te vervangen en een "je weet niet exact wat je koopt" op marktplaats dan zou ik voor dat geld radiatoren gaan vervangen.
Zo te zien valt het aantal aan/uit-cycli valt wel mee. Dat wijst erop dat je woning goed geïsoleerd is. Wat je kunt proberen, is de aanvoertemperatuur stapsgewijs te verlagen (bijvoorbeeld richting 50 °C), en evt pompsnelheid verhogen, zodat de retourtemperatuur lager uitkomt en de ketel vaker in het HR-gebied kan condenseren.Blune schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:44:
[Afbeelding]
En waarom zou hij dat doen, levert alleen maar problemen op.
Momenteel komt zijn retourtemperatuur al zelden boven de 50 graden oftewel zijn ketel zit altijd in HR-gebied.
Afgiftevermogen vergroten en de ketel zit altijd in HR-gebied.
Ik ben eerder benieuwd wat voor thermostaat er hangt.
Momenteel komt zijn retourtemperatuur al zelden boven de 50 graden oftewel zijn ketel zit altijd in HR-gebied.
Ik ben eerder benieuwd wat voor thermostaat er hangt.
[ Voor 54% gewijzigd door leonbong op 22-12-2025 13:21 ]
Je hebt gelijk, heb niet goed gekeken.leonbong schreef op maandag 22 december 2025 @ 13:16:
En waarom zou hij dat doen, levert alleen maar problemen op.
Het is niet zo dat een CW5 per definitie meer gas verbruikt dan een CW3. Om een ruimte te verwarmen, hebben beide evenveel energie nodig. Die paar m3 die je wellicht wint door iets efficiënter kunnen terugregelen (het scheelt 1,5 kW) verdien je mijns inziens niet terug met het wisselen van je CV en alle kosten en risico's die daarbij komen.Blune schreef op maandag 22 december 2025 @ 09:04:
[Afbeelding]
Ik zou eerder denken in de richting van een hybride warmtepomp. Deze kan op een laag vermogen draaien in voor en najaar, je bespaart gas en in "barre tijden" springt je CW5 lekker bij.
Aiaiai... zeker met AI gedaan
Gezien er nog T10 radiatoren aanwezig zijn, lijkt de beste weg toch eerst T22 of T33 ophangen.
Dank voor jullie antwoorden. Ketel laat ik lekker hangen dan. Radiatoren vervangen staat ook nog wel planning voor ooit (netzoals als de WP), misschien dat maar eens naar voren halen dan.
De thermostaat is trouwens een Remeha iSense. En nog een plaatje van het gasverbruik er bij gezocht, voor wat het waard is.
De thermostaat is trouwens een Remeha iSense. En nog een plaatje van het gasverbruik er bij gezocht, voor wat het waard is.
[ Voor 37% gewijzigd door Blune op 22-12-2025 16:25 ]
Het plaatje geeft meer waarde met meer cijfertjes.Blune schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:24:
Dank voor jullie antwoorden. Ketel laat ik lekker hangen dan. Radiatoren vervangen staat ook nog wel planning voor ooit (netzoals als de WP), misschien dat maar eens naar voren halen dan.
[Afbeelding]
Hier op 21 dec. 4.07m³, buiten 9.0°, 110m² tussen woning.
:strip_exif()/f/image/6aHGRAVr8xvfqayd3IN7CqEd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F7YsmvpkG4bwn130uiAcc1yO.jpg?f=fotoalbum_large)
35min opwarmen s'morgens en de rest van de dag aan/uit pruttelen met 7.7kW. En 2 keer douchen.
BTW. Ketel is pas 28 jaar oud.
[ Voor 37% gewijzigd door Seafarer op 22-12-2025 18:57 ]
Ik ben niet bekend met de iSense (ik gebruik zelf een Nefit Easy), maar die spikes rond 4 uur kan ik niet goed duiden. De ketel staat op dat moment immers uit en de kamertemperatuur blijft stabiel, wat erop wijst dat dit geen echte warmtevraag is. Het ligt daarom voor de hand dat dit gedrag voortkomt uit het regelalgoritme van de iSense en niet uit de woning zelf. Mijn Nefit Easy vertoont dit gedrag in ieder geval niet.Blune schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:24:
[Afbeelding]
Rond 5 uur schakelt de ketel in en draait daarna vrij rustig door tot de maximale Ta wordt bereikt. De retourtemperatuur blijft daar netjes onder, wat aangeeft dat de afgifte toereikend is. Dat past ook bij een goed geïsoleerde woning: de warmtevraag is beperkt en de temperatuur blijft makkelijk op peil. In de eerste paar uur ligt de Tr wel wat aan de hoge kant (grofweg 50–55 °C); daar zit nog enige efficiëntiewinst, al moet je daar geen grote besparingen van verwachten.
Wat je zou kunnen proberen, is de maximale Ta verlagen en tegelijk de maximale pompsnelheid iets verhogen. Zoals Seafarer het treffend verwoordt: debiet is vermogen, niet de temperatuur. In een goed geïsoleerd huis is het effectiever om meer water rond te pompen op een lagere temperatuur dan om met hoge Ta te stoken. Op termijn, bijvoorbeeld bij vervanging van radiatoren, kun je dan mogelijk nog verder omlaag met de aanvoertemperatuur, richting warmtepomp-achtige waarden.
Mijn ketel heeft ook een minimaal vermogen van 7,7kw.Seafarer schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:18:
[...]
Het plaatje geeft meer waarde met meer cijfertjes.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
35min opwarmen s'morgens en de rest van de dag aan/uit pruttelen met 7.7kW. En 2 keer douchen.
Is die 35min. opwarmtijd ook op 7,7kw of heb je hem op een ander kw waarde beperkt?
Ik heb hem sinds vandaag op 7,7kw (minimaal vermogen) beperkt. Huis werd prima warm nog, duurde misschien 1,5x zo lang als anders wel, maar niet meer gas verbruikt zo ver ik kan zien.
Had hem voorheen rond de 15kw beperkt.
Ik stook via OpenTherm. Dus na de opwarmtijd gaat hij sowieso op 7,7kw aan/uit het op temperatuur houden.
Zolang ik op een verschil van zo’n 5 graden zit tussen Tr en de rookgastemperatuur, mag ik dan concluderen dat de koeling wel snor zit?Seafarer schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:54:
[...]
50° delta_t over een radiator is prima. Maar bij een T33 van 60 X 200cm op 90/30 20 komt er 2.29kW uit bij 21.6l/h terwijl je bij 60/45 20 2.89kW 166.3l/h Bij die laatste koel je de ketel echt beter.
Hij is beperkt op ergens 10kW.edgarf28 schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:13:
[...]
Mijn ketel heeft ook een minimaal vermogen van 7,7kw.
Is die 35min. opwarmtijd ook op 7,7kw of heb je hem op een ander kw waarde beperkt?
Ik heb hem sinds vandaag op 7,7kw (minimaal vermogen) beperkt. Huis werd prima warm nog, duurde misschien 1,5x zo lang als anders wel, maar niet meer gas verbruikt zo ver ik kan zien.
Had hem voorheen rond de 15kw beperkt.
Ik stook via OpenTherm. Dus na de opwarmtijd gaat hij sowieso op 7,7kw aan/uit het op temperatuur houden.
Ketel is een 28 jaar oude ecomline met moduline 400 thermostaat. Wel is de flow 390ltr/u. Bij ongeveer17 delta-T.
jazeker. Je gooit nu bijna geen warmte meer weg.Reintje schreef op maandag 22 december 2025 @ 20:43:
[...]
Zolang ik op een verschil van zo’n 5 graden zit tussen Tr en de rookgastemperatuur, mag ik dan concluderen dat de koeling wel snor zit?
Ik krijg hem echt niet onder de 8 graden. Maar goed is ook een beetje ouder.
Op MP kom je T22 en T33’s voor leuke prijsjes tegen. 1/10 van de nieuwprijs lukt regelmatig welBlune schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:24:
[Afbeelding]
Dank voor de tip!
/f/image/eYc8GkR39s0430YGY6peaqvK.png?f=fotoalbum_large)
De maximum toerental staat al op 100%. Of gaat het dan om 'Maximum pomptoerental bij laaglast als
percentage van het max. pomptoerental'?
Ook uit de handleiding:
/f/image/Ug4QYvp54EBEdqFyUZuHAmKn.png?f=fotoalbum_large)
Minimum toerental staat niet op 1200, maar op 2070. De ketel kan dus nog verder terug moduleren als ik het minimum verlaag. Of is dat om een of andere reden niet handig?
En dan dus 7,16m³. Hoeft niet per sé veel te zijn. Maar in de laatste jaren is daar wel spouwmuurisolatie bij gekomen en oud dubbel glas vervangen voor hr++. Het gasverbruik is wel iets minder geworden (gemeten bij mindergas.nl), maar niet zo veel als gehoopt.
Uit de handleiding (laatste kolom is mijn ketel):Veerman24 schreef op maandag 22 december 2025 @ 19:06:
[...]
Ik ben niet bekend met de iSense (ik gebruik zelf een Nefit Easy), maar die spikes rond 4 uur kan ik niet goed duiden. De ketel staat op dat moment immers uit en de kamertemperatuur blijft stabiel, wat erop wijst dat dit geen echte warmtevraag is. Het ligt daarom voor de hand dat dit gedrag voortkomt uit het regelalgoritme van de iSense en niet uit de woning zelf. Mijn Nefit Easy vertoont dit gedrag in ieder geval niet.
Rond 5 uur schakelt de ketel in en draait daarna vrij rustig door tot de maximale Ta wordt bereikt. De retourtemperatuur blijft daar netjes onder, wat aangeeft dat de afgifte toereikend is. Dat past ook bij een goed geïsoleerde woning: de warmtevraag is beperkt en de temperatuur blijft makkelijk op peil. In de eerste paar uur ligt de Tr wel wat aan de hoge kant (grofweg 50–55 °C); daar zit nog enige efficiëntiewinst, al moet je daar geen grote besparingen van verwachten.
Wat je zou kunnen proberen, is de maximale Ta verlagen en tegelijk de maximale pompsnelheid iets verhogen. Zoals Seafarer het treffend verwoordt: debiet is vermogen, niet de temperatuur. In een goed geïsoleerd huis is het effectiever om meer water rond te pompen op een lagere temperatuur dan om met hoge Ta te stoken. Op termijn, bijvoorbeeld bij vervanging van radiatoren, kun je dan mogelijk nog verder omlaag met de aanvoertemperatuur, richting warmtepomp-achtige waarden.
/f/image/eYc8GkR39s0430YGY6peaqvK.png?f=fotoalbum_large)
De maximum toerental staat al op 100%. Of gaat het dan om 'Maximum pomptoerental bij laaglast als
Ook uit de handleiding:
/f/image/Ug4QYvp54EBEdqFyUZuHAmKn.png?f=fotoalbum_large)
Minimum toerental staat niet op 1200, maar op 2070. De ketel kan dus nog verder terug moduleren als ik het minimum verlaag. Of is dat om een of andere reden niet handig?
Het gaat hier om een hoekhuis, 160m², doorzonwoning uit 1968. Dus grote ramen e.d. Buiten zal het ook zoiets geweest zijn.Seafarer schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:18:
[...]
...
En dan dus 7,16m³. Hoeft niet per sé veel te zijn. Maar in de laatste jaren is daar wel spouwmuurisolatie bij gekomen en oud dubbel glas vervangen voor hr++. Het gasverbruik is wel iets minder geworden (gemeten bij mindergas.nl), maar niet zo veel als gehoopt.
Heb je in mindergas ook je historische data, om goed vergelijkingsmateriaal te hebben? Ik heb ooit bij mijn energiemaatschappij verbruik van voorgaande jaren kunnen lospeuteren. Het kostte wat inspanning om die in te voeren, maar het was het waard.Blune schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:15:
Ja. Je kunt ook allerlei periodes tegen elkaar afzetten.Jailhouse schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:08:
[...]
Heb je in mindergas ook je historische data, om goed vergelijkingsmateriaal te hebben? Ik heb ooit bij mijn energiemaatschappij verbruik van voorgaande jaren kunnen lospeuteren. Het kostte wat inspanning om die in te voeren, maar het was het waard.
Moet in die periode je leefpatroon en bezettings graad wel hetzelfde zijn. Ohw ja. Wind.jeroenkb schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:10:
[...]
Ja. Je kunt ook allerlei periodes tegen elkaar afzetten.
Bekijk het over grootte periodes of hele jaren.
Je zou het maximum vermogen kunnen beperken tot ergens 10kW en kijken of dat gaat. Maar of dat veel gaat uitmaken?Blune schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:15:
Dank voor de tip!
[...]
Uit de handleiding (laatste kolom is mijn ketel):
[Afbeelding]
Ook uit de handleiding:
[Afbeelding]
[...]
Het gaat hier om een hoekhuis, 160m², doorzonwoning uit 1968. Dus grote ramen e.d. Buiten zal het ook zoiets geweest zijn.
Er zit nergens een verborgen bypass die als retour verhoger functioneert? Volgens je plaatje komt je retour niet extreem hoog.
Radiatoren kunnen hun warmte echt kwijt, 15cm eronder en erboven vrije ruimte. En veel convector lamellen erop.
Blijft niet veel over als je al behoorlijk geiisoleerd hebt.
Als die 7 m3 gebruikt is voor het verwarmen van 160 m2 woonoppervlak (= begane grond en eerste verdieping?) denk ik niet dat je heel veel lager kunt. Ter vergelijking: mijn verbruik was 4,2 m³ voor 70 m² in een hoekwoning uit 1975 (spouw en vloer geisoleerd, deels HR++ en deels 'oud' dubbelglas) bij 6 °C buiten.Blune schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:15:
Dank voor de tip!
[...]
[Afbeelding]
[...]
Het gaat hier om een hoekhuis, 160m², doorzonwoning uit 1968. Dus grote ramen e.d. Buiten zal het ook zoiets geweest zijn.
Je kunt nog proberen (wat Seafarer al aangaf) het maximale CV-vermogen te verlagen tot 10 kW. (Nu is dat ongeveer 20 kW?).
Wind + luchtvochtigheidSeafarer schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:15:
[...]
Moet in die periode je leefpatroon en bezettings graad wel hetzelfde zijn. Ohw ja. Wind.![]()
Bekijk het over grootte periodes of hele jaren.
Beide hebben hier iig een gigantische invloed op het gasverbruik, jammer dat mindergas alleen de temperatuur meeneemt in hun berekeningen. Nou is "iets" uiteraard beter dan "niets" om de jaren met elkaar te kunnen vergelijken maar toch, er spelen meer (grote) factoren mee.
Toch fijn dit topic, inmiddels al een enorme slag gemaakt qua gasverbruik vanaf 2021 maar vond (meting met de hand) de rookgasafvoer nog wat aan de hete kant. Ondanks dat we al flink zuinig stoken vergeleken met de historische verbruiksgegevens heb ik de pomp in de ketel sinds een paar dagen op de hoogste stand staan. Dat resulteert iig in een merkbaar/voelbaar koelere rookgasafvoer temperatuur.
Tr bij de ketel zit nog steeds netjes laag met zo'n 31 a 32 graden bij 40 a 41 Ta, merk daar iig weinig verschil tov de pomp op stand 2.
Convectoren in de woonkamer hebben voor m'n gevoel wel wat baat bij die extra flow en de rest van het huis is/blijft ook mooi op temperatuur.
Zeker omdat het momenteel flink afkoelt en voorlopig de wind nog uit de noord oosthoek blijft waaien is het een mooi moment om te kijken of dat hogere debiet/lagere rookgastemperatuur nog wat op gaat leveren.
Kom van een gemiddeld gasverbruik gemeten over de periode 2011 tot 2021 van dik 2200m3/jaar.
Dat zat richting de 0,7 m3/graaddag en zweeft nu (na jaren o.a. dit topic doorworstelen, de materie proberen te begrijpen en het nodige getweak) zo rond de 0,4m3/graaddag.
:strip_exif()/f/image/JDCgT2ki2cat7fR9OOa1Oibh.jpg?f=fotoalbum_large)
Plaatje is van eind november 2025.
Je ziet in die grafiek dat begin 2023 het appartement onder ons leeg kwam te staan en niet meer verwarmd werd, dat heeft 1,5 jaar geduurd en verklaart dat verhoogde gasverbruik in die periode. Nu de woonsituatie inmiddels weer genormaliseerd is kunnen we eindelijk pas zien waar we een beetje op uit gaan komen.
Heb je toevallig een gedeelde spouwmuur met de buren die open is aan de bovenkant?Blune schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:15:
Dank voor de tip!
[...]
[Afbeelding]
Ook uit de handleiding:
[Afbeelding]
[...]
Dit was bij ons in ieder geval van toepassing.
Mee eens, anders had ik ook niet veel gezien van mijn inspanningen.PalingDrone schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:10:
[...]
Wind + luchtvochtigheid
Beide hebben hier iig een gigantische invloed op het gasverbruik, jammer dat mindergas alleen de temperatuur meeneemt in hun berekeningen. Nou is "iets" uiteraard beter dan "niets" om de jaren met elkaar te kunnen vergelijken maar toch, er spelen meer (grote) factoren mee.
:strip_exif()/f/image/Wa7VfOoQnyGyE1pNSbC0UKUH.jpg?f=fotoalbum_large)
Flow is to go.Toch fijn dit topic, inmiddels al een enorme slag gemaakt qua gasverbruik vanaf 2021 maar vond (meting met de hand) de rookgasafvoer nog wat aan de hete kant. Ondanks dat we al flink zuinig stoken vergeleken met de historische verbruiksgegevens heb ik de pomp in de ketel sinds een paar dagen op de hoogste stand staan. Dat resulteert iig in een merkbaar/voelbaar koelere rookgasafvoer temperatuur.
Tr bij de ketel zit nog steeds netjes laag met zo'n 31 a 32 graden bij 40 a 41 Ta, merk daar iig weinig verschil tov de pomp op stand 2.
Echt klein is het appartement ook niet gok ik met 2200m3/jaar.Convectoren in de woonkamer hebben voor m'n gevoel wel wat baat bij die extra flow en de rest van het huis is/blijft ook mooi op temperatuur.
Zeker omdat het momenteel flink afkoelt en voorlopig de wind nog uit de noord oosthoek blijft waaien is het een mooi moment om te kijken of dat hogere debiet/lagere rookgastemperatuur nog wat op gaat leveren.
Kom van een gemiddeld gasverbruik gemeten over de periode 2011 tot 2021 van dik 2200m3/jaar.
Dat zat richting de 0,7 m3/graaddag en zweeft nu (na jaren o.a. dit topic doorworstelen, de materie proberen te begrijpen en het nodige getweak) zo rond de 0,4m3/graaddag.
[Afbeelding]
Plaatje is van eind november 2025.
Je ziet in die grafiek dat begin 2023 het appartement onder ons leeg kwam te staan en niet meer verwarmd werd, dat heeft 1,5 jaar geduurd en verklaart dat verhoogde gasverbruik in die periode. Nu de woonsituatie inmiddels weer genormaliseerd is kunnen we eindelijk pas zien waar we een beetje op uit gaan komen.
Dat vermogen beperken heeft geen zin, tenzij je af en toe in de kou wil zitten. Een moderne ketel stemt het vermogen gewoon af op wat er nodig is. Als je het te ver beperkt zit met kerst in de kou.Veerman24 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:02:
[...]
Als die 7 m3 gebruikt is voor het verwarmen van 160 m2 woonoppervlak (= begane grond en eerste verdieping?) denk ik niet dat je heel veel lager kunt. Ter vergelijking: mijn verbruik was 4,2 m³ voor 70 m² in een hoekwoning uit 1975 (spouw en vloer geisoleerd, deels HR++ en deels 'oud' dubbelglas) bij 6 °C buiten.
Je kunt nog proberen (wat Seafarer al aangaf) het maximale CV-vermogen te verlagen tot 10 kW. (Nu is dat ongeveer 20 kW?).
Klopt, maar als je een te enthousiaste thermostaat hebt werkt vermogens beperking heel comfortabel.bert pit schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:04:
[...]
Dat vermogen beperken heeft geen zin, tenzij je af en toe in de kou wil zitten. Een moderne ketel stemt het vermogen gewoon af op wat er nodig is. Als je het te ver beperkt zit met kerst in de kou.
En je gaat niet direct dood als je het in de winter niet warm krijgt, je loopt naar de zolder en zet hem een tandje hoger.
En dan gaat de ketel ‘vol gas’ zo snel mogelijk naar de gewenste temperatuur? Of gaat dat geleidelijk omdat de ketel beperkt vermogen heeft? In het ene geval schiet ie naar de 60 graden in een paar minuten en in het andere geval naar de 35 graden in een uur en in beide gevallen wordt de kamer warm… dus wat is nodig? En bij het eerste scenario is daarna de kans op pendelen aanwezig. Bij de tweede kan de ketel z’n warmte doorgaans voldoende kwijt en pendelt nauwelijks.bert pit schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:04:
[...]
Dat vermogen beperken heeft geen zin, tenzij je af en toe in de kou wil zitten. Een moderne ketel stemt het vermogen gewoon af op wat er nodig is. Als je het te ver beperkt zit met kerst in de kou.
Het heeft wel zin. Een ketel stemt zijn vermogen maar heel beperkt af op wat nodig is...bert pit schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:04:
[...]
Bij een koude start gaat hij sowieso vol-gas om zo snel mogelijk naar het setpoint te racen.
Bij een warme start gaat hij ook zo snel mogelijk naar het setpoint racen om vervolgens heel snel af te slaan omdat hij doorschiet of de retour te snel oploopt. Dit zorgt voor meer start-stops en dito verbruik.
Onze ketel is maar 11 kW max, werd afgeraden door andere installateurs (is voor een appartement), maar het werk prima in onze tussenwoning (ook een tussenwoning 120 m2)Seafarer schreef op maandag 22 december 2025 @ 18:18:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
En dan gaat die nog vaak aan/uit denk ik omdat hij z'n warmte niet kwijt kan.Marzman schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:49:
[...]
Onze ketel is maar 11 kW max, werd afgeraden door andere installateurs (is voor een appartement), maar het werk prima in onze tussenwoning (ook een tussenwoning 120 m2)
Hoe doe je dat met douchen? Boiler of elektrische boiler?
"Vol gas" is prima in het begin. Want dan is je retourwater nog ijskoud en zal er dus een maximale condensatie plaatsvinden. Je maakt dan maximaal gebruik van het HR gebied. Nadat de retour oploopt zal het vermogen dat de ketel gebruikt afnemen. Is dat niet zo, dan zou ik een andere ketel aanschaffen.Jailhouse schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:46:
[...]
En dan gaat de ketel ‘vol gas’ zo snel mogelijk naar de gewenste temperatuur? Of gaat dat geleidelijk omdat de ketel beperkt vermogen heeft? In het ene geval schiet ie naar de 60 graden in een paar minuten en in het andere geval naar de 35 graden in een uur en in beide gevallen wordt de kamer warm… dus wat is nodig? En bij het eerste scenario is daarna de kans op pendelen aanwezig. Bij de tweede kan de ketel z’n warmte doorgaans voldoende kwijt en pendelt nauwelijks.
Als je opentherm stookt, bepaalt dat protocol hoeveel energie er nodig is en wordt dat aangewend. De karakteristiek van opentherm bepaalt dat het opwarmen op een hoge snelheid gaat, dus met hoog vermogen en daarna wordt warm gehouden op een lager niveau.
Dat hoge vermogen maakt niet uit in energieverbruik, want energie gaat niet verloren, behalve door je rookgaskanaal en door gebrek aan isolatie. Maar een goeie ketel regelt dat vermogen correct.
Dat klopt maar het afgiftevermogen van de radiatoren moet dan wel gelijk aan, of hoger zijn dan het ketelvermogen. Anders kan de retourtemperatuur alsnog oplopen tot boven de condensatiegrens (tenzij de aanvoertemperatuur is begrensd op 55 graden, maar dan heb je een langzamere opwarming).
Ik zit sinds een tijdje mij te verdiepen in zuiniger te stoken met de cv ketel. Heb een groot huis/ boerderij en niet ideaal geïsoleerd. Mijn vader heeft het 25 jaar geleden verbouwd en nu woon ik er al paar jaar alleen. We hadden altijd al dat de keuken eerst opwarmt en de woonkamer wat later.
Nu zit ik al een hele tijd te puzzelen hoe de leidingen lopen en vind het toch beetje gek. Na de CV zit een Tstuk en die maakt 2 lussen, een korte lus door de keuken en een lus naar de zolder en vanuit daar richting alle kamers en woonkamer. Bij de retour zit ook een t stuk om alles weer bij elkaar te krijgen.
Nu zit ik de aanvoer en retour temperatuur te monitoren (2 x pt100). Aanvoer temp is 40 graden (heb het expres erg laag gezet) en retour is 35 graden. De lange lus retour is koud.
Waar moet ik beginnen...
Nu zit ik al een hele tijd te puzzelen hoe de leidingen lopen en vind het toch beetje gek. Na de CV zit een Tstuk en die maakt 2 lussen, een korte lus door de keuken en een lus naar de zolder en vanuit daar richting alle kamers en woonkamer. Bij de retour zit ook een t stuk om alles weer bij elkaar te krijgen.
Nu zit ik de aanvoer en retour temperatuur te monitoren (2 x pt100). Aanvoer temp is 40 graden (heb het expres erg laag gezet) en retour is 35 graden. De lange lus retour is koud.
Waar moet ik beginnen...
Datzelfde ding. Voor douchen heeft hij meer kW. Voor we dit toestel hadden was het een losse boiler, maar die heb ik weg laten halen.Seafarer schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:55:
[...]
En dan gaat die nog vaak aan/uit denk ik omdat hij z'n warmte niet kwijt kan.
Hoe doe je dat met douchen? Boiler of elektrische boiler?
[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 24-12-2025 17:38 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
De openings post lezen.ErwinN174 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:01:
Ik zit sinds een tijdje mij te verdiepen in zuiniger te stoken met de cv ketel. Heb een groot huis/ boerderij en niet ideaal geïsoleerd. Mijn vader heeft het 25 jaar geleden verbouwd en nu woon ik er al paar jaar alleen. We hadden altijd al dat de keuken eerst opwarmt en de woonkamer wat later.
Waar moet ik beginnen...
In een wat ouder gebouw met 40 graden gaan stoken zonder de bijbehorende maatregelen te treffen gaat hem niet worden. (vergeet die onzin van zet hem op 50°, dat je dat kunt instellen garandeert nog helemaal niet wat er praktisch gaat gebeuren). Temperatuur omlaag is debiet omhoog en warmteafgifte vergroten.
Ik zou ook eens met een grote bak koffie naast de ketel gaan zitten en tellen hoe vaak hij per minuut aan/uit gaat. Dan kom je wel tot de conclusie dat de temperatuur echt terug moet naar 65°
In de openings post lees je alles over waterzijdig inregelen. Wat eigenlijk betekend verdeel en heers. Dat is wat jij nodig hebt, je verdeling is waarschijnlijk niet correct.
Lees ook her en der wat vragen van anderen door zodat je ziet wat voor informatie die aanleveren.
Mooie oplossing. Welk merk is dat?Marzman schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:36:
[...]
Datzelfde ding. Voor douchen heeft hij meer kW. Voor we dit toestel hadden was het een losse boiler, maar die heb ik weg laten halen.
Die 2200 gemiddeld was over het decennium voordat ik een paar jaar geleden dit topic ontdekteSeafarer schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:03:
[...]
Mee eens, anders had ik ook niet veel gezien van mijn inspanningen.
[Afbeelding]
[...]
Flow is to go.Meteen het bewijs dat zoneren wel gas bespaart (flow omlaag) maar je rendement wordt slechter, (rookgassen hoger)
[...]
Echt klein is het appartement ook niet gok ik met 2200m3/jaar.
Idd niet klein, hoge ruimtes, plat dak. allemaal buitenmuren (N,O en Z) + veel glas, enorme windvang.
In de loop der jaren zijn er steeds meer scheuren tot in de spouw ontstaan en de nodige kieren langs kozijnen.
Scheuren dichtgestuct, paar tubes kit weggeknepen, her en der een tochtstrip vervangen door eentje die wel afsluit en schuifdeuren voorzien van tochtband, dat was allemaal net klaar na het vorige stookseizoen.
Vorig jaar was het relatief koud en kwam toen al op zo'n 900m3 minder verbruik vergeleken met de situatie voor mijn getweak en verwacht dit jaar nog eens 10% lager uit te komen. Richting de 1000m3 voor verwarming is best netjes aangezien we hier niet de luxe hebben om slaapkamers met opstijgende restwarmte van de bg op temperatuur te houden. Zonering doet in deze gelijkvloerse woning niet zo veel, een zo dicht mogelijke schil zet meer zoden aan de dijk. (tenminste als je met zoneren bedoelt een of meerdere kamers niet/minder verwarmen dan de rest.)
Dan heeft het plaatsen van HeatMeisters op de woonkamer convectoren, verse draadloze klokthermostaat en verplaatst naar de woonkamer, waterzijdig inregelen, ketel klein beetje temmen, pompschakelaar op de vvw bijverwarming in badkamer en keuken en heeeeel veel lezen al met al zo'n kleine 1000 m3 aan besparing opgeleverd t.o.v. de oude situatie waarin het huis langzaamaan steeds meer begon te verbruiken terwijl het comfort nu sterk verbeterd is.
Aan de ene kant zuigt veel glas want steen met spouw isoleert toch wat fijner en heeft thermische massa, aan de andere kant ging vanmorgen na 2 uurtjes de cv om 10:00 uit om pas rond 17:00 weer aan te springen. Zonnig Zuinig dagje vandaag.
De Intergas HR36/30 is niet zo geavanceerd, pompsnelheid kan op 3 vaste standen. Alles draaide op stand 2 maar probeer de komende weken of die hogere flow nog net iets efficiënter verwarmt, heb gelukkig genoeg data uit het verleden om mee te vergelijken. Convectoren in de woonkamer, klein stukje vvw in keuken en in de badkamer en aan de noordkant hebben de ruimtes T21 radiatoren. Komende periode gaan we het meemaken of alles aangenaam blijft met een lagere dT over de waterkoelers.
kan of beter, moetttt dat vermogen hoger zetten niet via de thermostaat ? Ik heb vandaag een nieuwe 2e hands thermostaat via marktplaats gekregen... Vroeg me af of die anders afgesteld staat dan de oude thermostaat van nu. Ik heb vorig jaar bij de ketel het vermogen verlaagd.. Maar ik zag een video van ketelklets die uitlegde dat bij modulerende thermostaat en ketel.. De thermostaat eigenlijk/meestal de baas is..Seafarer schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 19:19:
[...]
Klopt, maar als je een te enthousiaste thermostaat hebt werkt vermogens beperking heel comfortabel.
En je gaat niet direct dood als je het in de winter niet warm krijgt, je loopt naar de zolder en zet hem een tandje hoger.
EN ik las in de gebruiksaanwijzing dat de thermostaat standaard op 90 graden watertemp staat en toerental weet ik niet meer.. Of toerental nu vermogen is ?? weet ik niet..
Je zegt,.. met een bak koffie naast de ketel en tellen hoe vaak.. Wat is de verwachting van jou dan met 40 graden.. ? Gaat ie dan vaak aan en uit of niet. EN bij 65 graden ?Seafarer schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:38:
[...]
De openings post lezen.Gas besparen door middel van CV tuning deel IV
In een wat ouder gebouw met 40 graden gaan stoken zonder de bijbehorende maatregelen te treffen gaat hem niet worden. (vergeet die onzin van zet hem op 50°, dat je dat kunt instellen garandeert nog helemaal niet wat er praktisch gaat gebeuren). Temperatuur omlaag is debiet omhoog en warmteafgifte vergroten.
Ik zou ook eens met een grote bak koffie naast de ketel gaan zitten en tellen hoe vaak hij per minuut aan/uit gaat. Dan kom je wel tot de conclusie dat de temperatuur echt terug moet naar 65°
In de openings post lees je alles over waterzijdig inregelen. Wat eigenlijk betekend verdeel en heers. Dat is wat jij nodig hebt, je verdeling is waarschijnlijk niet correct.
Lees ook her en der wat vragen van anderen door zodat je ziet wat voor informatie die aanleveren.
Hoi, ik ben bezig met waterzijdig inregelen samen met chatgpt, en nu geeft hij een rare instructie ik heb in de woonkamer 2 t22 radiatoren hangen een 110cm de ander 220cm beide 60cm hoog. Beide een exact II kraan. Nu moet de voorinstelling volgens vhat voor de kleine staan op 5 en voor de grote op 4 dit komt voor mij als een heel bijzondere instelling als ik eerlijk ben.
En dan nog de aanvoer en retour metingen met ir thermometer hij geeft aan op de buis te meten op tape (witte leidingen) en dit geeft soms heel andere metingen (verschillende metingen ik denk door de ronding van de buis) . Hij geeft aan dat meten op de radiator voorzijde waar de aanvoer en retour zitten verstoort.
Wat is jullie mening over de
* voorinstellingsversvhillen klein 5 groot 4?
* meet plek op de buis (verstoorde meting)
Wp is een panasonic mdc9 j serie in totaal lijkt chat tov mijn oude instellingen flow naar radiatoren lager te willen zetten maar ik ervaar nu wat minder comfort (woonkamer schommelt meer als normaal) maar dit kan ook komen door de koude buiten temp
Ik ben dus een beetje in de wat door chat en zoek even wat context/kader.
En dan nog de aanvoer en retour metingen met ir thermometer hij geeft aan op de buis te meten op tape (witte leidingen) en dit geeft soms heel andere metingen (verschillende metingen ik denk door de ronding van de buis) . Hij geeft aan dat meten op de radiator voorzijde waar de aanvoer en retour zitten verstoort.
Wat is jullie mening over de
* voorinstellingsversvhillen klein 5 groot 4?
* meet plek op de buis (verstoorde meting)
Wp is een panasonic mdc9 j serie in totaal lijkt chat tov mijn oude instellingen flow naar radiatoren lager te willen zetten maar ik ervaar nu wat minder comfort (woonkamer schommelt meer als normaal) maar dit kan ook komen door de koude buiten temp
Ik ben dus een beetje in de wat door chat en zoek even wat context/kader.
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
@Fantastic_fox voor context/kader stel ik voor dat je dit topic doorleest en op basis daarvan zou je zelf alles moeten kunnen doen om je systeem goed in te kunnen regelen. Voor dit soort zaken zou ik nooit op een LLM willen vertrouwen en altijd zelf de voorstellen altijd verifiëren voordat ik een aanpassing door voer.
Het is iig prefect weer voor waterzijdig inregelen. Zie het stappenplan uit de start post.
Het is iig prefect weer voor waterzijdig inregelen. Zie het stappenplan uit de start post.
Bij veel 'standaard' woonhuizen heb je ook t-stukken om naar de voor of achterkant van de woning te gaan en dergelijke. Het idee van correct afstellen van je radiatoren/vv-lussen is dat er overal een zoveel mogelijk gelijkwaardige aan en afvoer temperatuur is. In de startpost staat dat uitgebreid uitgelegd.ErwinN174 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:01:
Waar moet ik beginnen...
Door dit eenmalig goed af te stellen (waterzijdig inregelen) voorkom je dat je ergens in je systeem een hazepaadje hebt (shunt) waar een groot deel van de aanvoer doorheen loopt rechtstreeks retour naar de ketel. Bovendien is het efficienter om de delta T overal ongeveer hetzelfde te hebben.
Bij een radiator meet je aan de afvoer en aanvoer kant op de radiator de temperatuur. Het verschil (delta T) zul je bij matige isolatie op 12 a15 graden willen hebben.
Hoe stel je bij:
Radiator te warm / te weinig ΔT → knijpen (voorinstelventiel dichter draaien)
Radiator te koud / te veel ΔT → open zetten
Zet eerst maar koffie.belmonde schreef op donderdag 25 december 2025 @ 01:48:
[...]
Je zegt,.. met een bak koffie naast de ketel en tellen hoe vaak.. Wat is de verwachting van jou dan met 40 graden.. ? Gaat ie dan vaak aan en uit of niet. EN bij 65 graden ?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tPsHOTR2190aLJVhCTU8D2nh.jpg?f=user_large)
Wat vinden we hier van? Is een installatie bij familie. Ik vind het extreem onrustig gedrag, volgens mij zijn het allemaal branderstarts. Dit gaat de hele dag- en nacht zo door. De installatie is voorzien van Honeywell Evohome radiatorknoppen in diverse ruimtes en in de woonkamer ligt vloerverwarming, voor de verdeler zit een Honeywell klep om van de woonkamer ook een zone te kunnen maken.
Bij een ander familielid die mij ook toegang hebben gegeven tot hun Homewizard P1 zie ik een veel logischer en rustiger beeld:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/v5dxoiNKv0zIfMTKnzggkL8y.jpg?f=user_large)
Beide huishoudens hebben een DSMR5 meter, dus de uitleesfrequentie van gasgebruik is identiek.
[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 26-12-2025 10:36 ]
@ThinkPad heedt voorbeeld 1 soms de comfortstand voor sww aan staan? Beide radiatoren en zelfde profiel voor nachtverlaging?
Het lijkt erop of voorbeeld 1 sneller afkoelt en dan op de nachtverlagings temperatuur gaat bijstoken +comfort sww verbruik erbij
Voorbeeld 2 lijkt langer niks te hebben gedaan(betere isolatie) en erna gaat opstoken naar een doel temperatuur. Maar zonder context over isolatie afgifte vvw/radiatoren en comfort stand sww is dit niet echt te zeggen
Het lijkt erop of voorbeeld 1 sneller afkoelt en dan op de nachtverlagings temperatuur gaat bijstoken +comfort sww verbruik erbij
Voorbeeld 2 lijkt langer niks te hebben gedaan(betere isolatie) en erna gaat opstoken naar een doel temperatuur. Maar zonder context over isolatie afgifte vvw/radiatoren en comfort stand sww is dit niet echt te zeggen
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Afbeelding 1 is een vrijstaande jaren '30 woning. Woonkamer vloerverwarming, slaapkamers/bijruimtes radiatoren met zoneregeling.
Afbeelding 2 is een 2-onder-1 kap uit 1998, woonkamer vloerverwarming (als bijverwarming, 15cm HOH) + radiatoren. Slaapkamers en bijruimtes ook radiatoren, alles goed waterzijdig ingeregeld. Geen zoneregeling, gewoon alles open.
Afbeelding 1 heeft idd comfortstand voor SWW. Nachtverlaging weet ik zo niet eigenlijk, maar gezien de matige isolatie is er volgens mij continu wel enige warmtevraag. Afbeelding 2 staat comfortstand uit en is stukken beter geïsoleerd.
Afbeelding 2 is een 2-onder-1 kap uit 1998, woonkamer vloerverwarming (als bijverwarming, 15cm HOH) + radiatoren. Slaapkamers en bijruimtes ook radiatoren, alles goed waterzijdig ingeregeld. Geen zoneregeling, gewoon alles open.
Afbeelding 1 heeft idd comfortstand voor SWW. Nachtverlaging weet ik zo niet eigenlijk, maar gezien de matige isolatie is er volgens mij continu wel enige warmtevraag. Afbeelding 2 staat comfortstand uit en is stukken beter geïsoleerd.
Gasverbruikgrafieken zijn hooguit een indicatie, ze vertellen niet het verhaal. Je moet dan toch gaan luisteren, meten, voelen enzovoort wat er exact gebeurt. Er zijn meerdere scenario's denkbaar waarbij de ketel ofwel de warmte niet kwijt kan, of dat de ruimte met de thermostaat te snel opwarmt, enzovoort. Of gewoonweg een slechte isolatie dus dan staat hij effectief aan/uit te gaan tussen warm genoeg en opeens weer veel te koud. Waar de thermostaat hangt tov de radiatoren maakt natuurlijk ook uit hoe die effectief communiceren.ThinkPad schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:25:
[Afbeelding]
Wat vinden we hier van? Is een installatie bij familie. Ik vind het extreem onrustig gedrag, volgens mij zijn het allemaal branderstarts. Dit gaat de hele dag- en nacht zo door. De installatie is voorzien van Honeywell Evohome radiatorknoppen in diverse ruimtes en in de woonkamer ligt vloerverwarming, voor de verdeler zit een Honeywell klep om van de woonkamer ook een zone te kunnen maken.
Maar het blijft gissen omdat een grafiekje dit niet vertelt. Ook is een gasmeter nooit heel duidelijk met wat er gebeurt, dus de 'zaagtand' kan ook in werkelijkheid anders verlopen, dan moet je toch met OTGW of iets dergelijks meten.
[ Voor 8% gewijzigd door The Third Man op 26-12-2025 11:08 ]
Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?