@SeanB89 John Visser laat in z'n filmpje YouTube: Instellen Remeha Tzerra Ace 39C cw5 cv-ketel.. wel zien hoe je de pompsnelheid kan verlagen, maar bij vermoedelijk pendelen wil je dat toch juist niet (ketel kan warmte niet snel genoeg kwijt)? Waarom niet simpelweg het vermogen verlagen en ook de temperatuur op redelijk hoog laten (JV verlaagt slechts naar 75). Immers 'de temperatuur' is slechts het maximum wat hij pas opzoekt bij de grootst mogelijke vraag, dus dat gaan begrenzen is niet automatisch in het voordeel om aan de warmtevraag te voldoen (knijpen aan de verkeerde kant).
Het idee is volgens mij dat er relatief heetwater aangevoerd wordt waarmee gemengd wordt naar bijvoorbeeld 45 graden. Dan heb je genoeg flow in de vloer. Als je 45 graden gaat aanvoeren valt er weinig te mengen en staat de klep constant open, zeker als je een ventiel plaatst waardoor er minder mening plaats vindt. Voor in die aanvoer zit veel weerstand, zie maar eens hoe dun het binnenwerk waar je de aanvoer leiding op aansluit.Eisbar schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:37:
[...]
Wordt de interne weerdstand van de verdeler niet meer dan opgeheven door de ingebouwde pomp? Ik heb de DVR nog hier liggen om in te bouwen, dus moet nog kijken of / hoe het werkt. Ook een vast VTE inregelventiel overwogen (niet dynamisch) maar fabrikant raadde in mijn geval de DVR aan. Met een vast ventiel kun je neem ik aan de flow forceren naar de toevoer. Geheel open kan niet zolang de radiatoren hogere TA nodig houden
Ik heb het eens opgehoogd van 50 -> 70 graden in zowel de CV ketel als in de Tado app. Eens kijken wat het doet.The Third Man schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:57:
@SeanB89 John Visser laat in z'n filmpje YouTube: Instellen Remeha Tzerra Ace 39C cw5 cv-ketel.. wel zien hoe je de pompsnelheid kan verlagen, maar bij vermoedelijk pendelen wil je dat toch juist niet (ketel kan warmte niet snel genoeg kwijt)? Waarom niet simpelweg het vermogen verlagen en ook de temperatuur op redelijk hoog laten (JV verlaagt slechts naar 75). Immers 'de temperatuur' is slechts het maximum wat hij pas opzoekt bij de grootst mogelijke vraag, dus dat gaan begrenzen is niet automatisch in het voordeel om aan de warmtevraag te voldoen (knijpen aan de verkeerde kant).
Het filmpje dat je hebt gestuurd heb ik gekeken. De betreffende settings bestaan niet in mijn Tzerra Ace Matic (zit blijkbaar alleen in de Tzerra Ace). De vergelijkbare instelling lijkt GP067 te zijn (Correctie van minimumvermogen (%)). Die staat bij mij op 1 in de range van 0-30.
@SeanB89 aha had daar overheen gelezen. Dat is wel balen want net als mijn Calenta vroeger kan je er dan bar weinig aan instellen. Geeft hij eigenlijk ook nog statuscodes weer? Want dan kan je nog bepalen of hij daadwerkelijk pendelt.
De tzerra ace-matic kan qua minimaal pomp vermogen niet lager dan 60%.SeanB89 schreef op maandag 15 december 2025 @ 10:49:
[...]
Ik heb het eens opgehoogd van 50 -> 70 graden in zowel de CV ketel als in de Tado app. Eens kijken wat het doet.
Het filmpje dat je hebt gestuurd heb ik gekeken. De betreffende settings bestaan niet in mijn Tzerra Ace Matic (zit blijkbaar alleen in de Tzerra Ace). De vergelijkbare instelling lijkt GP067 te zijn (Correctie van minimumvermogen (%)). Die staat bij mij op 1 in de range van 0-30.
Met GP088 kan je het cv vermogen aanpassen.
Please state the nature of the technical emergency
Als je al een pomploze verdeler zou willen, mag je wel goed naar de voeding kijken.Struikrover schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:12:
Ik ben ook wat terughoudend voor een pomploze verdeler, dat komt voornamelijk doordat ik er nog niet helemaal in ingelezen ben. Maar los daarvan vind ik het heel raar dat dit onderdeel zo moeilijk past, daar baal ik van. Het lijkt een prima oplossing en zou hem graag nog uitproberen voordat ik weer honderden euro's investeer
Een grotere diameter waar veel liters doorheen kunnen is dan wel een pre.
Wordt dat ventiel niet met een O-ring geleverd dan?Seafarer schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:43:
[...]
Heb je ergens in huis iets liggen met 3/4 binnendraad om het eens te proberen daar in te draaien als test.
[ Voor 14% gewijzigd door scofield op 15-12-2025 18:03 ]
Bedankt voor de tips. De aanpassing in aanvoertemperatuur heeft helaas niet het gewenste effect.edsandje schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:18:
[...]
De tzerra ace-matic kan qua minimaal pomp vermogen niet lager dan 60%.
Met GP088 kan je het cv vermogen aanpassen.
/f/image/joFPpvr7cWX9uEf5KIeMWN2t.png?f=fotoalbum_large)
Althans, hij lijkt nog steeds vergelijkbaar te draaien. Ik heb niet kunnen observeren of hij steeds aan en uit slaat.
Zijn er ideeen over de pomp snelheid instellingen?
GP088 staat bij mij op -12, maar ik begrijp niet wat deze en GP067 precies doen om het beter af te stellen. Zie onderstaand uit de handleiding.
:strip_exif()/f/image/dJ7aoVV3b1FL4z06QFq7D98T.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kunt het namelijk ook ‘positief’ instellen -70 tot +30.
Als de aanvoertemperatuur nu al gelijk staat aan die van een pomplozeverdeler dan zal er juist een voordeel aan zijn. Een mengverdeler is gemaakt voor hogere temperaturen waarbij de hogere temperatuur gebruikt wordt om de vloer te mengen naar de maximale temperatuur ingesteld op de thermostaat van de verdeler. Als er nu een maximale aanvoertemperatuur komt van 45 graden dan zal die dat gebruiken om te mengen waarmee de thermostaat altijd open staat. Door het vervangen van de verdeler zal de flow ten opzichte van het huidige systeem toenemen omdat er veel minder weerstand in zit. Als de aanvoerleidingen te dun zijn, dan had dat al een probleem geweest. De aanvoertemperatuur had bijvoorbeeld niet kunnen zakken onder de 60 graden.scofield schreef op maandag 15 december 2025 @ 17:52:
[...]
Als je al een pomploze verdeler zou willen, mag je wel goed naar de voeding kijken.
Een grotere diameter waar veel liters doorheen kunnen is dan wel een pre.
Je max vermogen kun je wat naar beneden halen (zeg -50%). Dat zou de pieken in je grafiek aftoppen wellicht.SeanB89 schreef op maandag 15 december 2025 @ 22:26:
[...]
Bedankt voor de tips. De aanpassing in aanvoertemperatuur heeft helaas niet het gewenste effect.
[Afbeelding]
Althans, hij lijkt nog steeds vergelijkbaar te draaien. Ik heb niet kunnen observeren of hij steeds aan en uit slaat.
Zijn er ideeen over de pomp snelheid instellingen?
GP088 staat bij mij op -12, maar ik begrijp niet wat deze en GP067 precies doen om het beter af te stellen. Zie onderstaand uit de handleiding.
[Afbeelding]
Je kunt het namelijk ook ‘positief’ instellen -70 tot +30.
Ik kan het aan deze grafiekjes niet goed zien of de ketel echt pendelt, want Tado X doet cycli met 20 minuten en dat is gewoon normaal gedrag om warmte te managen. Als het pendelen is, dan neem ik aan dat zodra je vvw weer op temperatuur is die knop dicht gaat en je radiatoren de warmte van de ketel op min vermogen niet kwijt kunnen.
Er is een reeks dingen die je kunt doen:
- Check even of de ketel echt pendelt. Neem aan dat er een storingscode of - in mijn geval - "ketel uit bij warmtevraag"oid te zien is. Je kunt ook even kijken wat Tado echt aan temperatuur van je ketel vraagt. Bij mij met X en open therm vraagt Tado telkens dezelfde temperatuur gedurende de dag en moduleert dat dus niet.
Als ie pendelt moet je even kijken wat je wil. Wil je zorgen dat de ketel zijn warmte kwijt kan in de radiatoren alleen of is het ok als de radiatoren meeliften op de VVW, dus niet zelfstandig de ketel aanzetten?
Meeliften:
- Nacht of periode verlaging. Dan krijg je lange runs op je VVW overdag waar je radiatoren op meeliften. Ik hoor ook van mensen met trappetjes van telkens een graad erbij, of uurtje aan uurtje uit. Bij mij werkt nachtverlaging
- Vloer temp wellicht omlaag, dan krijg je een langere run op je vloer. Maar vvw afgifte moet niet onder min kw van de ketel komen natuurlijk, dan lukt niets meer.
- Max vermogen omlaag - daarmee langere runs.
- Je kunt je Tado radiator knoppen in de app ontkoppelen (heating zone verwijderen uit de room settings) zodat die niet meer je ketel aanzetten
Of je zorgt dat de ketel zijn warmte kwijt kan als de VVW dicht staat:
- TA omhoog - dan hebben je radiatoren meer afgifte
- Zorgen dat je radiatoren echt helemaal open staan (op V desnoods)
- Sommetje maken, als je 4 kW radiatoren hebt en je ketel is minimum 6 kW dan probeer je iets dat met geen mogelijkheid gaat lukken.
Pompsnelheid eventueel testen door je huis goed af te laten koelen en dan alles aan. Kijken of elke radiator netjes warm wordt.
Dat blijft natuurlijk heel vreemd. Goede suggestie om te kijken wat nou de afwijkende maat is. De DVR of de boring in je verdeler. De DVR geeft 0.5 bar druk verschil op max, dat zou heel wat meer water toevoer moeten forceren. Nieuwe verdeler is nogal een ombouw en in een gecombineerd systeem met radiatoren die wellicht niet ook voor heel lage LTV gemaakt zijn vind ik het prettig de vvw zijn eigen temp te kunnen geven.Struikrover schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:12:
Ik ben ook wat terughoudend voor een pomploze verdeler, dat komt voornamelijk doordat ik er nog niet helemaal in ingelezen ben. Maar los daarvan vind ik het heel raar dat dit onderdeel zo moeilijk past, daar baal ik van. Het lijkt een prima oplossing en zou hem graag nog uitproberen voordat ik weer honderden euro's investeer
Ik ga eens kijken of ik bij een verwarmingscyclus het in de gaten kan houden met een timelapse of iets dergelijks.Eisbar schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 09:10:
[...]
Je max vermogen kun je wat naar beneden halen (zeg -50%). Dat zou de pieken in je grafiek aftoppen wellicht.
[...]
Mijn Tado lijkt in elk geval wel te moduleren, als ik namelijk wel eens op de ketel kijk, zie ik tijdens het verwarmen vaak verschillende temperaturen op het display staan (soms 35 graden, soms 50 graden etc.). Wie weet zit de oorzaak ook wel in de manier hoe Tado de ketel bevraagd.
De radiator knoppen zijn ingesteld dat ze niet zelf de ketel mogen aanzetten. Ze lliften altijd mee op de vloerverwarming. De vloerverwarming heeft geen Tado radiatorknop, dus als er warmte vraag is, zal de vloerverwarming altijd opwarmen. De primaire vraag komt dan ook van de thermostaat aan de muur.
Veel tips om na te lopen in elk geval. Ik ga ermee aan de slag. Ik kan ook nog niet inschatten of het zal resulteren in een efficiëntere ketelprestatie, maar op sommige dagen lijkt het er gewoon op dat hij enorm aan het pendelen is.
[ Voor 12% gewijzigd door SeanB89 op 16-12-2025 11:33 ]
Niet in temperatuur denken.SeanB89 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:25:
[...]
Ik ga eens kijken of ik bij een verwarmingscyclus het in de gaten kan houden met een timelapse of iets dergelijks.
Mijn Tado lijkt in elk geval wel te moduleren, als ik namelijk wel eens op de ketel kijk, zie ik tijdens het verwarmen vaak verschillende temperaturen op het display staan (soms 35 graden, soms 50 graden etc.). Wie weet zit de oorzaak ook wel in de manier hoe Tado de ketel bevraagd.
De radiator knoppen zijn ingesteld dat ze niet zelf de ketel mogen aanzetten. Ze lliften altijd mee op de vloerverwarming. De vloerverwarming heeft geen Tado radiatorknop, dus als er warmte vraag is, zal de vloerverwarming altijd opwarmen. De primaire vraag komt dan ook van de thermostaat aan de muur.
Veel tips om na te lopen in elk geval. Ik ga ermee aan de slag. Ik kan ook nog niet inschatten of het zal resulteren in een efficiëntere ketelprestatie, maar op sommige dagen lijkt het er gewoon op dat hij enorm aan het pendelen is.
35 graden zie je als er geen vermogen is, de brander is uit. Het koude retour water wordt nu dwarsdoor de warmtewisselaar gepompt en koelt dus ook de aanvoer sensor.
Je moet echt kijken of de brander aan of uit is.
Als je terug zoekt in dit topic zijn velen overgegaan naar aan/uit stoken en niks moduleren met vloerverwarming. Veel thermostaten breken hier hun nek op.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Die kans is heel groot.SeanB89 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:25:
...
Wie weet zit de oorzaak ook wel in de manier hoe Tado de ketel bevraagd.
...
Jouw Tado werkt vlgs OpenTherm en zo'n modulerende thermostaat is in het algemeen geen goede combinatie met een mengverdeler (verdeler met pomp). Die problemen zijn al vaker voorbijgekomen en @Seafarer wijst daar ook op. Een aan/uit regeling werkt in dat geval gewoon beter.
Hier een toelichting waarom het geen goede combinatie is.
arpeggio in "Gas besparen door middel van CV tuning deel IV"
Daarnaast kun je je afvragen wat de logika is om in het ketelcircuit een variabele temperatuur toe te passen terwijl je in het vvw-circuit een vaste temperatuur wil hebben...
Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?