Toon posts:

CV-tuning 2006 Intergas HR Combi Kompact

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03 11:44
Mijn onderstaande post sneeuwde onder in het grote cv-tuning topic, zonder enige reactie aldaar. Bij deze een apart topic te maken ivm deze wat langere post en de doorzoekbaarheid van het forum.

Ik heb me flink verdiept in dit topic, verschillende andere bronnen rondom onze apparatuur specifiek. Ik ben dus hopelijk met een antwoorden specifieke vragen/antwoorden volledig geholpen.

Context
We hebben hier een Intergas HR Kompact 30/36 uit 2006 die goed onderhouden is en functioneert. Hij bleek wel 'hopeloos' verkeerd ingesteld, conform de eerste post uit dit topic ;).
Hij geeft z'n warmte af aan Jaga convectoren van verschillende afmetingen, inmiddels uitgerust met Heatbooster van @Bazz0847.

Nu heb ik m'n weg gevonden naar het servicemenu van de Kompact, evenals de mechanisch in te stellen pomp(snelheid). Ik loop wat vast bij oa. het verlagen van CV vermogen.

Vermogen ketel verlagen
Het servicemenu van deze Intergas zit wat complexer in elkaar dan de standaarduitleg in het centrale topic. Ik begrijp het niet allemaal en de verschillende waarden maken gecombineerd het vermogen, denk ik.

Ingesteld maximaal CV vermogen stond (natuurlijk) op 99, ik heb deze naar 40 gezet.

Op basis van de uitleg hieronder, krijg ik de indruk dat er nog meer te behalen valt door deze aan te passen:
  • Ingesteld maximaal ww vermogen stond op 99, deze ook naar 40 zetten?
  • Temperaturen van de stooklijn?
  • Minimaal toerental?
  • Min. aanvoertemperatuur tijdens OT vraag?
  • Starttoerental?
  • Max toerental ventilator?

Verlagen aanvoertemperatuur CV ketel
Vraag: Klopt het dat ik de modulerende thermostaat (Honeywell Chromotherm, 2006) en modulerende CV meer in de weg zit/afknijp, dan dat het helpt om de Ta naar 60 of lager te forceren?

Waterzijdig inregelen
Alle Jaga lijken een stelschroef te hebben en stonden op stand 6 van 6.
Nu heb ik nergens kunnen vinden/berekenen wat het juiste debiet/stand is bij de omvang van de Jaga. Ik heb verschillende keren met Jaga gesproken en allerlei andere bronnen gezocht, zonder resultaat.
Vraag: Weet iemand of dit voor Jaga's te berekenen is?

Op dit moment ben ik maar proefondervindelijk dit aan het bijstellen naar de verhouding 0,8 Ta/Tr die me o.a. hier (Microkid in "Is de flow/debiet van mijn radiator te hoog?") werd aangeraden. Door de HeatBooster thermometers weet ik heel precies wat Ta/Tr per Jaga is.
Vraag: Stel ik hou 0,8 aan, moet ik dan de 'hoogste' Ta in verhouding tot de 'hoogste' Tr zetten?

Pompsnelheid CV-ketel verlagen
Pompsnelheid kan op 3 standen worden ingesteld. Dit hoort blijkbaar in relatie tot het ingestelde vermogen en drukverlies. Hij stond natuurlijk op stand 3.

Vraag: gegeven de nog te bepalen optimale instellingen hierboven, ben ik benieuwd of ik met stand 2 of stand 1 toe kan?
Vraag: De waterdruk op de CV op stand 2 zakt van 1,5 bar naar 1,1 dat lijkt me ok?
Vraag: klopt het dat je beter eerst de pompsnelheid goed kan zetten (ivm druk(verlies)) en daarna de radiatoren flow bijstelt?

Alle reacties

• jan--
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:40
Stond het max.CV vermogen op 99%? volgens de manual gaat het maar tot 85%?

Warmwater temperatuur hangt er van af of je graag onder de douche wil staan met veel warm water en of je het bad snel vol wil hebben. Maar waarom zou je dit af willen knijpen als je gekozen hebt voor een ketel met relatief veel vermogen?

Ik dacht dat die stooklijn alleen van toepassing is bij een aan/uit thermostaat of als je zou willen regelen op de buitentemperatuur.

Inderdaad eerst de pompsnelheid goed zetten (een zo laag mogelijke snelheid geeft een grotere delta T) en daarna waterzijdig inregelen. Gaat dat niet (hij gaat b.v. pendelen), dan kijken of het beter gaat met een hogere pompsnelheid. Maar dat hangt ook af van je max. aanvoer temperatuur.

Aanvoertempertuur is niet zo belangrijk voor zuinig stoken. Het gaat om de retourtemperatuur.

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:27
  • Mijn pompstand stond op stand 3, deze heb ik teruggezet naar stand 1.
  • Minimaal vermogen ook op 40% gezet.
  • CV temperatuur staat bij mij op 53 en ik merk een duidelijk verschil in verbruik (gemeten met P1 meter).
Voor mij prima (4 kamers met radiatoren, badkamer met handdoekradiator en vloerverwarming).Scheelt ongeveer 25% bij mij. Ik heb de radiatoren niet waterzijdig ingeregeld.

Geen antwoord op al je vragen maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Zuid-West 7025Wp, 15x345Wp JinkoSolar + 5x 370Wp TW Solar - SolarEdge SE5000H

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03 11:44
jan-- schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:58:
Stond het max.CV vermogen op 99%? volgens de manual gaat het maar tot 85%?

Warmwater temperatuur hangt er van af of je graag onder de douche wil staan met veel warm water en of je het bad snel vol wil hebben. Maar waarom zou je dit af willen knijpen als je gekozen hebt voor een ketel met relatief veel vermogen?

Ik dacht dat die stooklijn alleen van toepassing is bij een aan/uit thermostaat of als je zou willen regelen op de buitentemperatuur.

Inderdaad eerst de pompsnelheid goed zetten (een zo laag mogelijke snelheid geeft een grotere delta T) en daarna waterzijdig inregelen. Gaat dat niet (hij gaat b.v. pendelen), dan kijken of het beter gaat met een hogere pompsnelheid. Maar dat hangt ook af van je max. aanvoer temperatuur.

Aanvoertempertuur is niet zo belangrijk voor zuinig stoken. Het gaat om de retourtemperatuur.
Bij dit oudere type kon hij blijkbaar op 99%.

Met lagere pompsnelheid verlies ik meer temperatuur onderweg. Bovendien lijkt er dermate weinig water door de Jaga’s te stromen (‘low H2O’), dat het verlies op zo’n klein beetje water nog groter is.

M’n indruk is dat dat meer stoken/pendel-achtig gedrag oplevert?
Ik heb hem vooralsnog even teruggezet op 3 van 3.

Retourtemp zit altijd tussen de 20 en 32 graden.

• XethaX
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:39
Toevallig laatst ook aan het optimaliseren geweest met dezelfde ketel na aanleggen vloerverwarming.
Mijn instellingen:
  • CV aanvoer 50 graden (kan op 75 blijven staan als je 24/7 stookt)
  • WW 60graden
  • Tapconfort UIT (geen lampjes)
  • 3 op 40
  • kleine c op 25
  • Pomp stand op 1 ipv 3
Draait nu als een rustig zonnetje nu bij ons thuis :)

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee