Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 41 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:43
Ik wil hier toch even de resultaten van mijn CV tunings-avontuur aan jullie voorleggen ter beoordeling.
In onderstaand plaatje het temperatuurverloop van mijn installatie in de afgelopen paar dagen. CV toestel is een XTreme 36 met Comfort Touch thermostaat, overal in huis radiatoren zonder voetventielen of thermostaatknoppen. Thermostaat overdag op 20 (alleen gisteren 's ochtends op 19), 's nachts op 17. Ik woon in het zuiden des lands, dus we hebben hier een sneeuw- en vorstperiode gehad deze week.
In de grafiek zijn de aanvoer- (blauw) en retour (geel) temperaturen gemeten via DS18B20 sensoren, en de ketel temperatuur (rood) via de sensor in de ketel zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/soR-WUNDRQySLXPidRMMDy4nQNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y7EIXbwxsYhMwKT6PwS8ArDs.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie over de hele periode een vrijwel constant beeld in de zin van een retour/aanvoer ratio van ongeveer 0.8 op vrijwel alle tijdstippen. De hoogst gemeten retourtemperatuur was 46°C.
Enige puntje van kritiek op dit moment is de wat langzame opwarmtijd in de ochtend. Ik kom van een aan/uit VR-ketel van 35 kW met 80-90°C aanvoer, dus dat vergt wellicht enige gewenning. Ik heb overigens niets getweaked aan de instellingen van ketelvermogen of aanvoertemperatuur. Dat regelen thermostaat en ketel zelf.

Graag jullie mening of wellicht nog adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:17
Seafarer schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:22:
[...]

Ik zou zowieso overgaan op CO2 ventileren.
In de winter heb je geen last van vocht. En teveel ventileren doe je dan algauw.
Is ook mijn ervaring. Ik verloor makkelijk 1 graad/dag in de badkamer door het ventilerende dakraam. Dat bleek elektrisch te zijn dus nu heb ik een regeling gemaakt in Home Assistant dat deze alleen ventileert bij het douchen. Heeft 2 dagen gewerkt, toen overleed de S3 gateway van BBQ Kees. Terug naar handmatige bediening... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-05 15:58
Is er iemand in de regio Maastricht die het leuk/interessant vind om ons CV systeem een keer onder handen te nemen in ruil voor een kratje bier of andere kleinigheid? We hebben net een 'nieuwe' woning (1930) waar een HR CV ketel hangt icm traditionele radiatoren die volgens mij wel wat afstelling kan gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mukky
andy88 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:21:
Is er iemand in de regio Maastricht die het leuk/interessant vind om ons CV systeem een keer onder handen te nemen in ruil voor een kratje bier of andere kleinigheid? We hebben net een 'nieuwe' woning (1930) waar een HR CV ketel hangt icm traditionele radiatoren die volgens mij wel wat afstelling kan gebruiken.
Het afstellen van je CV installatie kost tijd en dien je voor goed resultaat een aantal keer uit te voeren. Het is volgens KIWA niet kostendekkend (lees hier, terugverdientijd 7 tot 30 jaar) als je het laat doen maar wel als je het zelf doet. Hopelijk vind je iemand die dit voor je wil doen voor een kratje bier maar zo niet dan kun je het middels de aanwijzingen in dit forum prima zelf leren ;) ik heb zelf gebruik gemaakt van de hulp van CV Tuning om het basisproces onder de knie te krijgen en het daarna zelf verder op te pakken (let op: reactietijd nogal wisselend, kennis wel OK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jff.fbr
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-05 15:49
Kan pompsnelheid niet verlagen. Storingcode 1 (cv temperatuur te hoog/kan warmte niet kwijt) bij 60 of 70 graden)

Beste Tweakers, ik heb een probleem en kan Geen antwoord vinden op internet. hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

Cv ketel: intergas xtreme 30 : 2024 Incl vuilafscheider en Microbel ontluchter. Automatische ontluchter op bovenkant ketel.
Alle radiatoren ontlucht. En vaak gecontroleerd
1 radiator beneden altijd volledig open.

Op het moment dat ik mijn pompsnelheid wil verlagen (alles lager dan 45%) krijg ik storingcode 1. Ook als ik op zolder 1 extra radiator helemaal open zet. Pompsnelheid staat nu op 45/80% met minimaal vermogen van 25%

Ik vermoed (Zie foto) een luchtbel in mijn cv leiding. Maar ik hoor geen getik of duidelijke stromings geluiden.
Ik heb al geprobeerd pompsnelheid 100% te zetten zodat ik evt luchtbel verpomp naar radiator. Niks.

Ik merk op. Dat het hoogste punt in mijn systeem (de cv) de eerste leidingen verkeerd aflopen. Zou dit het probleem kunnen zijn voor luchtbel ophoping? (Zie foto)

Er zitten geen gekke bochten of wat ik vermoed aan de buitenkant slechte leidingen. Leiding water is ook niet perse vies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRB1EZHGJp45KZsm0srmhV4EN20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqbpJvfj1VUNC4lcZyyG4DQy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwBCR5xYSAPE2AYUmjW7muhtgYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFEBIf9SSyhzxTwvThAHQOsq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:51

Seafarer

XXX

jff.fbr schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 18:01:
Beste Tweakers, ik heb een probleem en kan Geen antwoord vinden op internet. hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

Cv ketel: intergas xtreme 30 : 2024 Incl vuilafscheider en Microbel ontluchter. Automatische ontluchter op bovenkant ketel.

Op het moment dat ik mijn pompsnelheid wil verlagen (alles lager dan 45%) krijg ik storingcode 1. Ook als ik op zolder 1 extra radiator helemaal open zet. Pompsnelheid staat nu op 45/80% met minimaal vermogen van 25%

Ik vermoed (Zie foto) een luchtbel in mijn cv leiding. Maar ik hoor geen getik of duidelijke stromings geluiden.
Ik heb al geprobeerd pompsnelheid 100% te zetten zodat ik evt luchtbel verpomp naar radiator. Niks.

Ik merk op. Dat het hoogste punt in mijn systeem (de cv) de eerste leidingen verkeerd aflopen. Zou dit het probleem kunnen zijn voor luchtbel ophoping? (Zie foto)

Er zitten geen gekke bochten of wat ik vermoed aan de buitenkant slechte leidingen. Leiding water is ook niet perse vies.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Storings code 1 = ?????

https://www.warmgarant.nl...des-xtreme#Bedrijfscode_1 Te weinig doorstroming.

Maak eens een lijstje met instellingen. Dan kan iedereen er naar kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 16-01-2025 18:12 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:45

The Third Man

The Third Jellyfish

Krijg je nog steeds wel eens lucht eruit als je weer eens (bij goed heet gestookt systeem) ontlucht? Of is het ooit een keer ontlucht en als je recenter probeert komt er gelijk water uit?
Check dubbelcheck: is afgezien van die schuine leiding de rest logisch gemonteerd, niet een expansievat op z'n kop, doodlopende leiding zonder ontluchting of iets anders mafs?
Wordt die vlot warm als je vanuit koud op gaat stoken? Zo nee, heb je gecheckt dat het voetventiel niet te ver dicht staat? Wat gebeurt er met alle radiatoren wagenwijd open?
Wat zijn je andere instellingen? Die te laag/zuinig hebben staan kan namelijk ook snel dit soort effecten geven zelfs al is de pompsnelheid nog niet te laag. Bij de tips van bijvoorbeeld John Visser verandert hij ook alles in 1 keer, niet specifiek de pompsnelheid bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:05
mukky schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:17:
[...]
Ik heb zelf gebruik gemaakt van de hulp van CV Tuning om het basisproces onder de knie te krijgen en het daarna zelf verder op te pakken (let op: reactietijd nogal wisselend, kennis wel OK)
Daar is weer een "deskundige" handleiding:
"Wanneer warm water de radiator binnenstroomt via de aanvoer, heeft
het tijd nodig om zijn warmte af te kunnen geven."

Zucht....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Simple mind schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:10:
[...]

Daar is weer een "deskundige" handleiding:
"Wanneer warm water de radiator binnenstroomt via de aanvoer, heeft
het tijd nodig om zijn warmte af te kunnen geven."

Zucht....
7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veerman24
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19-05 12:22
Kan pompsnelheid niet verlagen. Storingcode 1 (cv temperatuur te hoog/kan warmte niet kwijt) bij 60 of 70 graden)

Bedrijfscode 1 wordt ook gegeven wanneer de retourtemperatuur hoger is dan de door de thermostaat gevraagde watertemperatuur. Verhoog eens de minimale aanvoertemperatuur (P056) tot 40 of 45 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Volgende uitdaging. Heb een Vaillant ecoTEC plus echter de ketel draagt op zo'n laag tempo dat de aanvoer 35 a 38 graden is. Voor de vloerverwarming is dat prima, maar in het woon/leefgedeelte moet ik het hebben van radiatoren en ik merk toch wel met koudere dagen dat het wat fris aanvoelt

Ik heb het idee dat de cv-ketel erg naar de retourtemperatuur kijkt. Is de retour 20 graden, dan is aanvoer 30. Is retour 30 graden dan is aanvoer 40 graden. Dus als de vloerverwarming ook draait, dan krijgen de radiatoren nooit een hogere aanvoertemperatuur omdat de ketel kennelijk erg een vaste delta T aanhoudt. Althans, dat is wat ik tot zover zie, maar wellicht klopt mijn theorie niet

Is het bij die vaillant mogelijk om de aanvoertemp vast te zetten, of een minimale waarde op te geven?
En wat zou ik anders kunnen doen om de aanvoertemp te verhogen.

De pomp van de ketel staat op auto (meestal 15%), deze kan ik verder instellen op 54% en hoger (geen idee waarom er zo'n gat zit). Zou de ketel dan sneller hogere temperatuur aanmaken omdat het warme water sneller weggaat en retour sneller omhoog gaat?

Verder wordt het dan denk ik spelen met het vermogen in kW welke nu op 10kW staat. voor 129m2 tussenwoning met boven en zij-buren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

AOC schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:30:
Volgende uitdaging. Heb een Vaillant ecoTEC plus echter de ketel draagt op zo'n laag tempo dat de aanvoer 35 a 38 graden is. Voor de vloerverwarming is dat prima, maar in het woon/leefgedeelte moet ik het hebben van radiatoren en ik merk toch wel met koudere dagen dat het wat fris aanvoelt

Ik heb het idee dat de cv-ketel erg naar de retourtemperatuur kijkt. Is de retour 20 graden, dan is aanvoer 30. Is retour 30 graden dan is aanvoer 40 graden. Dus als de vloerverwarming ook draait, dan krijgen de radiatoren nooit een hogere aanvoertemperatuur omdat de ketel kennelijk erg een vaste delta T aanhoudt. Althans, dat is wat ik tot zover zie, maar wellicht klopt mijn theorie niet

Is het bij die vaillant mogelijk om de aanvoertemp vast te zetten, of een minimale waarde op te geven?

De pomp van de ketel staat op auto (meestal 15%), deze kan ik verder instellen op 54% en hoger (geen idee waarom er zo'n gat zit). Zou de ketel dan sneller hogere temperatuur aanmaken omdat het warme water sneller weggaat en retour sneller omhoog gaat?
Hoeft niet. Meer flow is meer vermogen. De brander kan hoger gaan zonder dat de Ta hoger wordt. 15% is wel erg laag.
Verder wordt het dan denk ik spelen met het vermogen in kW welke nu op 10kW staat. voor 129m2 tussenwoning met boven en zij-buren
Vaillant had toch en parameter voor delta-T?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:34
AOC schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:30:

Hier hetzelfde issue, je kan even teruglezen vanaf 6 januari. Heb je dit altijd, of alleen de laatste halve graad? Welke thermostaat en dan aan/uit of modulerend (welke Ta heeft thermostaat aan als wens temperatuur?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

SimonBR39 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:56:
[...]

Hier hetzelfde issue, je kan even teruglezen vanaf 6 januari. Heb je dit altijd, of alleen de laatste halve graad? Welke thermostaat en dan aan/uit of modulerend (welke Ta heeft thermostaat aan als wens temperatuur?)
Ik heb een bdr91 relais aan de ketel welke door een Evohome display en hce80 wordt aangesproken.
Gaat nu wel om een halve graad inderdaad. Ik zou moeten testen wat er gebeurt als ik hogere warmtevraagt instel. Maar met een aan/uit schakelaar zou ik verwachten dat aan/aan is?

Qua Ta kan ik niks instellen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als er echt een luchtbel in zou zitten zou je dat wel horen en anders drukt de pomp die wel door.
Thermostaat hoog en ketel laten draaien tot alles goed heet is.
Wellicht zit er ergens een blokkade, er zit een vulslang aangesloten op je vuilfilter, ik hoop dat je niet zo bijvult dan duw je het vuil weer de installatie in.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:34
AOC schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:02:
[...]

Ik heb een bdr91 relais aan de ketel welke door een Evohome display en hce80 wordt aangesproken.
Gaat nu wel om een halve graad inderdaad. Ik zou moeten testen wat er gebeurt als ik hogere warmtevraagt instel. Maar met een aan/uit schakelaar zou ik verwachten dat aan/aan is?

Qua Ta kan ik niks instellen helaas.
Bij mij zit het probleem ook op de laatste halve graad. Vandaar de vraag welke Ta de thermostaat vraagt in die periode. Bij aan/uit is het een hoge Ta (max), maar korte periodes (te kort om echt op te warmen). Bij modulerend is de gevraagde Ta sowieso laag, dus dan worden de radiatoren nooit warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

SimonBR39 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:00:
[...]

Bij mij zit het probleem ook op de laatste halve graad. Vandaar de vraag welke Ta de thermostaat vraagt in die periode. Bij aan/uit is het een hoge Ta (max), maar korte periodes (te kort om echt op te warmen). Bij modulerend is de gevraagde Ta sowieso laag, dus dan worden de radiatoren nooit warm.
Geen idee of dit nou de oplossing is geweest maar ik heb branderwachttijd d.002 van 2 minuten op standaard (20?) gezet en de radiatoren worden nu goed heet. Nu maar weer met vermogen spelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-05 12:01
fjux schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:52:
[...]

Zeker, maar is een aardig draadje geworden ;) moet nog even goed doorheen spitten want las wel flinke verschillen tussen T22 vs Convector radiatoren, en het merendeel gaat over het boosten van convertor radiatoren.

Misschien moet het een combinatie worden van thermostaat knoppen + heatboosters.
(wie weet kan ik op den duur wel over op een Warmtepomp!)
Je zou voor nu de temperatuur van de vloer kunnen verlagen. Daarmee breng je vermogen meer in balans met 1 hoog en zal de ketel langer draaien. Wellicht is op de ketel ook een min aanvoerwater temp in te stellen (bij mijn atag ketel wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 23:57
arpeggio schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:26:
[...]

Je hoeft de thermostaatknoppen niet hoger te zetten.
Met de 2 adviezen van @scofield zou het ook wel moeten lukken:
1) thermostaat terugzetten op 2=rEG (radiatoren) of
2) parameter P056 op 45 zetten (minimum aanvoertemperatuur bij OpenTherm vraag)
Je mag ze ook allebei toepassen.

Als aanvulling op bovenstaande helpt misschien een kleine toelichting. De bedoeling van deze settings is om de aanvoertemperatuur vanaf de cv-ketel boven een bepaald minimum-niveau te krijgen. Als de aanvoertemperatuur op de ketel is ingesteld op 60°C, dan wordt met P056 het modulatiebereik van de Comfort Touch beperkt van 45 tot 60°C.
Jouw radiatoren worden dan aangenaam warm en de thermostaatknoppen kun je op de gewenste stand laten staan. En daarnaast is het ook beter om jouw mengverdeler goed te laten werken.
Eigenlijk werkt een mengverdeler het best bij een constante temperatuur; bij voorkeur rond 60°C. Lagere aanvoertemperaturen kunnen ook naar behoren werken, maar vragen wel aanpassingen in de flow over de mengverdeler.
De combinatie van een mengverdeler met een OpenTherm thermostaat is niet altijd een gelukkige combinatie omdat de kans bestaat dat OpenTherm een (te) lage aanvoertemperatuur vraagt.

Als je meer wilt weten, zul je je moeten verdiepen in de werking van een mengverdeler (een verdeler met een pomp). Een mengverdeler is bedoeld om 2 verschillende watercircuits aan elkaar te koppelen: een HT-circuit en een LT-circuit. Deze watercircuits werken autonoom omdat ze elk een eigen pomp en een eigen thermostaat hebben. De ruimtethermostaat (OpenTherm) regelt het ketel-circuit met de radiatoren (HT) en de thermostaat op de verdeler regelt de vvw (LT).
scofield schreef op woensdag 18 december 2024 @ 20:58:
[...]

Nu reageert ie optimaal voor trage verwarming, dat wilde je toch? Anders terugzetten waar ie op stond. Of parameter 56 hoger zetten bv naar 45 graden. Staat standaard op 30.
Even uit de lucht geweest ivm de feestdagen en werk.
Maar ondertussen wel een paar vragen.
Ik heb de P056 gezet op 45 graden. Dat werkt volgens mij prima op de stand 2 (radiatoren). Stand 1 nog niet geprobeerd.
Verder niet aan de andere parameters gekomen, die zijn nog steeds:
P10: 50
P031: 60
P032: 45
P059: 70

Nu heb ik het volgende fenomeen:
Overdag staat hij standaard op 19,5 graden
Voor de avond heb ik aangegeven dat hij om 17:00 uur moet gaan verwarmen naar 20,5 graden.
Dat doet hij ook netjes zonder zover ik kan zien uit en weer aangaan.
Dit is tot 23:30 uur en daarna gaat hij normaal gesproken terug naar 18.5 graden.
Daarna moet hij dus in de ochtend om 6:15 uur weer gaan verwarmen naar 19,5 graden.
Dat ging volgens mij goed.
Echter met de kou van de afgelopen 2 weken heb ik de thermostaat elke nacht handmatg ingesteld op 19 graden gedurende nacht.
Huis koelt best goed af. Weinig isolatie.

Maar wat ik nu zie in de ochtend dat de ketel aanslaat een tiende graad verwarmt. Afslaat en weer aangaat en dan weer 0.1 graad verwarmt. Dit gaat dan in een tijdsbestek van ongeveer 3 kwartier naar 19.5 graden. De gevraagde warmte dus.
Daarna slaat de ketel gedurende dag steeds aan om hem op 19,5 graden te houden.

De vraag is eigenlijk waarom reageert de ketel in de ochtend anders dan in de avond waar hij gewoon een paar uur brandt. Eerst snel denk ik en daarna langzaam.
Het ljkt mij dat hij in de ochtend ook gewoon continue moet branden.
Ik heb hem wel eens zie afslaan en zag ik 1 staan aan de rechter kant.

Zal de ketel dan pendelen?
Ik zie in de ochtend 45 graden staan en dan komt hij nooit hoger. Waar in de avond bijvoorbeeld wel 58 graden op de ketel staat.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Heeft het zin om de P031 max pompsnelheid nog hoger te zetten?
Of staat P10 niet goed?

Ik dacht dat ik het aardig in de smiezen had. Maar nu ben ik vrees ik toch even de weg kwijt..

Hopelijk kunnen jullie me weer de juiste weg wijzen?

Overigens ketel is een Intergas xtreme 36

P.s. ben van plan om een P1 meter te kopen van Homewizard om wellicht wat meer inzicht te krijgen.
Denk dat dat wel slim is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:52
Vraag: onze benedenverdieping is volledig voorzien van vloerverwarming. Behalve de hal, waar een wandradiator geplaatst is welke volledig open staat. Overdag staat de temperatuur op 19,5, 's nachts zetten wij deze terug naar 18,5.

Ik vind dat onze thermostaat (Honeywell Round) ondanks dat deze al 19,5 graden aangeeft, te lang warmte van de CV blijft vragen. Vaak ontstaat er vervolgens een overshoot van 0,5 of 1 graad. Hierdoor duren runs puur om de ruimte op temperatuur te houden soms maar liefst 3 tot 4 uur zonder dat de CV afslaat.Zodra de CV afslaat wordt er vervolgens urenlang geen warmte van de CV gevraagd. Dit kan zomaar 5 tot 7 uur duren, waardoor de vloer volledig afkoelt. Wanneer er weer warmtevraag is duurt een nieuwe run daardoor weer enkele uren.

Het betreft een mengverdeler met 4 groepen. CV aanvoer staat op 50 graden. Thermostaatknop op de mengverdeler staat volledig open. De vloer wordt merkbaar warm, dus daar lijkt het probleem niet in te zetten. Naar mijn mening is het probleem dat de thermostaat om lange runs vraagt ipv afslaan met tussendoor een kortere run om de vloer op temperatuur te houden.

Kan ik dit met een andere thermostaat oplossen? Of moet ik dit in de instellingen van de CV, de mengverdeler of het toevoegen van andere opties zoeken?

Relevant info:
Ketel: Intergas HRECO 36 (aanvoer max 50 graden, vastgezet op reageren met aan/uit protocol)
Mengverdeler: Robot met 4 groepen (volgens de meters op de mengverdeler: aanvoer 42, retour 32)
Thermostaat:Honeywell Round (T87RF2025). (Deze hangt op 1,6 hoogte aan een muur waar links een deur en rechts een opening naar de keuken zit. Muur aan de andere kant van de kamer staat in de zon, dus dat lijkt mij geen optie)
Verbruik per uur volgens Homewizard P1 meter: 1 kuub per uur

[ Voor 8% gewijzigd door meintje op 20-01-2025 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
Vloer aanvoer kan een stuk naar beneden, dan krijg je een rustiger beeld (bijvoorbeeld 35c) en een vloer die de hele dag warm blijft en overal even warm is (mits goed ingeregeld). Een delta over vvw van 3-5 c is prima, 10 alleen in de opwarm fase. Een beter anticiperende thermostaat kan ook helpen door de ketel al uit te zetten voordat je doel temp bereikt is. Evohome heeft functies die de round geloof ik niet heeft hiervoor als je bij Honeywell blijft, maar goede kans dat het met de round prima werkt zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
Eisbar schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:30:
Vloer aanvoer kan een stuk naar beneden, dan krijg je een rustiger beeld (bijvoorbeeld 35c) en een vloer die de hele dag warm blijft en overal even warm is (mits goed ingeregeld). Een delta over vvw van 3-5 c is prima, 10 alleen in de opwarm fase. Een beter anticiperende thermostaat kan ook helpen door de ketel al uit te zetten voordat je doel temp bereikt is. Evohome heeft functies die de round geloof ik niet heeft hiervoor als je bij Honeywell blijft, maar goede kans dat het met de round prima werkt zo.
Dat staat niet in mijn vorige bericht, maar dat heb ik al geprobeerd. De ketel slaat dan af met code 1, wat betekend dat hij de warmte niet kwijt kan met code 0, wat betekend dat de temperatuur is bereikt. 1 minuut later slaat deze dan echter meteen weer aan. Bovendien geloof ik niet zo in nog verder verlagen. Ik zie niet in hoe mijn runs dan korter worden aangezien het nog langer zal duren voordat de vloer warm is.

[ Voor 6% gewijzigd door meintje op 20-01-2025 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacefreek
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:08
Hoewel er veel info in dit topic te vinden is vind ik het lastig om een duidelijk antwoord te vinden op onderstaande.

Situatie: redelijk goed geïsoleerd huis (bj. 2000), CV-ketel (gas), beneden vloerverwarming en split-unit airco (1 grote open ruimte, ~70 a 80 m2), boven radiatoren in (slaap)kamers (worden vrijwel nooit gebruikt). Thermostaat (Toon) hangt in de woonkamer.

Op dagen dat ik thuis werk ben ik vrijwel de hele dag boven. Verwarmen beneden is dan onnodig. Op frisse dagen is de CV-ketel dan gewoon uit, en gebruik ik een elektrisch kacheltje om de werkkamer boven wat te verwarmen (gebruikt paar kWh/dag, 's avonds gebruiken we dan overigens de split-unit airco voor verwarming beneden), maar op echt koude dagen (rond een paar graden en kouder buiten) wordt dat te inefficiënt en gebruik ik liever de radiator boven (gebruikt +/- 1 m3 voor een werkdag). Op dergelijke dagen zet ik de pomp van de vloerverwarming beneden uit tot zo'n 16:00 uur (is niet nodig, scheelt zo 5 m3 gas per dag), waardoor de CV ketel overdag continue een warmtevraag ontvangt (is immers beneden constant kouder dan de ingestelde temperatuur). De radiator boven draai ik dan in de werkkamer volledig open (is dan zo'n 70 *C, nodig om de kamer warm te krijgen), waardoor de retour-temperatuur vrijwel gelijk aan de aanvoer wordt, waardoor de CV ketel weer uit gaat (en na een tijdje weer even (zeg een minuutje) aanslaat als er een delta T ontstaat).

Ik lees op enkele plekken in dit forum dat indien de CV ketel een warmtevraag heeft, maar niet meer aanslaat omdat het retourwater te warm is, dit eigenlijk pendelen betreft (en dit niet goed is voor de CV ketel). Is dit inderdaad niet goed? Help ik hier de CV mee om zeep? En zo ja, hoe moet ik hier dan mee omgaan? Ik heb geen zin om de hele installatie aan te passen voor de paar dagen waarop deze situatie optreedt. Of is dit normaal 'low-load' gedrag? Bvd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:13
meintje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:33:
...
Het betreft een mengverdeler met 4 groepen. CV aanvoer staat op 50 graden. Thermostaatknop op de mengverdeler staat volledig open.
...
Dit is volkomen verkeerd gebruik van een mengverdeler.
(tenzij je heel goed weet wat je moet doen met pompinstellingen)
De cv-pomp staat ongehinderd water van 50°C te pompen in het vvw-circuit, waar ook de vvw-pomp het vvw-water vrijelijk aan het rondpompen is. Je hebt op die manier geen enkel idee over de flow en de watertemperatuur in het vvw-circuit.

De oplossing om de mengverdeler te laten werken zoals bedoeld:
- de aanvoertemperatuur op de CV-ketel instellen op 60°C
- de temperatuur op de thermostaatknop op de mengverdeler instellen op 35°C (40°C mag eventueel ook)

[ Voor 5% gewijzigd door arpeggio op 20-01-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
arpeggio schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:25:
[...]

Dit is volkomen verkeerd gebruik van een mengverdeler.
(tenzij je heel goed weet wat je moet doen met pompinstellingen)
De cv-pomp staat ongehinderd water van 50°C te pompen in het vvw-circuit, waar ook de vvw-pomp het vvw-water vrijelijk aan het rondpompen is. Je hebt op die manier geen enkel idee over de flow en de watertemperatuur in het vvw-circuit.

De oplossing om de mengverdeler te laten werken zoals bedoeld:
- de aanvoertemperatuur op de CV-ketel instellen op 60°C
- de temperatuur op de thermostaatknop op de mengverdeler instellen op 35°C (40°C mag eventueel ook)
Beperk ik dan niet de flow van het inkomende water vanaf de CV de mengverdeler in? Alle radiatoren in huis staan dicht (behalve de radiator in de hal en de badkamer. De laatste staat op stand 1 van de thermostaatkraan). Als ik dan ook de thermostaatkraan op de mengverdeler ga beperken dan kan de CV toch zijn warmte niet kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
meintje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:53:
[...]

Beperk ik dan niet de flow van het inkomende water vanaf de CV de mengverdeler in? Alle radiatoren in huis staan dicht (behalve de radiator in de hal en de badkamer. De laatste staat op stand 1 van de thermostaatkraan). Als ik dan ook de thermostaatkraan op de mengverdeler ga beperken dan kan de CV toch zijn warmte niet kwijt?
Probeer het eerst maar eens uit.
De warmte (= energie) die nodig is in het vvw-circuit komt hoe dan ook vanaf de cv-ketel.
Het thermostaatventiel op de verdeler fungeert als een doseerventiel: zo veel heet water als nodig is en dan weer dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
Ik zal het vanavond aanpassen en monitoren. Vorige week heeft het systeem op soortgelijke instellingen gedraait (aanvoer CV 65, thermostaatknop aanvoer mengverdeler 43 graden). Het gasverbruik werd toen gemeten rond 0,110 m3 per meetpunt met de P1 meter van Homewizard. Met de huidige instellingen ligt dat rond de 0,085 m3 (dus niet naar het totale gasverbruik kijken). Ik moet wel eerlijk bekennen dat nu ik naar de onderstaande afbeeldingen kijk het gemeten verbruik lager is, maar dat de run ook langer lijkt te duren.

Oude situatie, hoger verbruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vOAdtkaafq0DKNoHlWrEktPgx0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rq8XOyb8Fb3dGvesOGVc2N9i.png?f=fotoalbum_large

Nieuwe situatie, lager verbruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ac9iQ1Qz2boEAtsN6MBNXLmXd88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JzsSlo5RPunNGCqCE1F2pz6V.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door meintje op 20-01-2025 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:53
zeve schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:29:
[...]

[...]

Even uit de lucht geweest ivm de feestdagen en werk.
Maar ondertussen wel een paar vragen.
Ik heb de P056 gezet op 45 graden. Dat werkt volgens mij prima op de stand 2 (radiatoren). Stand 1 nog niet geprobeerd.
Verder niet aan de andere parameters gekomen, die zijn nog steeds:
P10: 50
P031: 60
P032: 45
P059: 70

Nu heb ik het volgende fenomeen:
Overdag staat hij standaard op 19,5 graden
Voor de avond heb ik aangegeven dat hij om 17:00 uur moet gaan verwarmen naar 20,5 graden.
Dat doet hij ook netjes zonder zover ik kan zien uit en weer aangaan.
Dit is tot 23:30 uur en daarna gaat hij normaal gesproken terug naar 18.5 graden.
Daarna moet hij dus in de ochtend om 6:15 uur weer gaan verwarmen naar 19,5 graden.
Dat ging volgens mij goed.
Echter met de kou van de afgelopen 2 weken heb ik de thermostaat elke nacht handmatg ingesteld op 19 graden gedurende nacht.
Huis koelt best goed af. Weinig isolatie.

Maar wat ik nu zie in de ochtend dat de ketel aanslaat een tiende graad verwarmt. Afslaat en weer aangaat en dan weer 0.1 graad verwarmt. Dit gaat dan in een tijdsbestek van ongeveer 3 kwartier naar 19.5 graden. De gevraagde warmte dus.

De vraag is eigenlijk waarom reageert de ketel in de ochtend anders dan in de avond waar hij gewoon een paar uur brandt. Eerst snel denk ik en daarna langzaam.

Ik zie in de ochtend 45 graden staan en dan komt hij nooit hoger. Waar in de avond bijvoorbeeld wel 58 graden op de ketel staat.

Heeft het zin om de P031 max pompsnelheid nog hoger te zetten?
Of staat P10 niet goed?

Ik dacht dat ik het aardig in de smiezen had. Maar nu ben ik vrees ik toch even de weg kwijt..

Hopelijk kunnen jullie me weer de juiste weg wijzen?

P.s. ben van plan om een P1 meter te kopen van Homewizard om wellicht wat meer inzicht te krijgen.
Denk dat dat wel slim is.
Ik vind zelf P 31 erg krap met 60%, maar is een keuze.
Dat je ketel met ot thermostaat de laatste halve graad op het gemak haalt met 3 kwartier tijd is niet verkeerd hoor. Wel zo zuinig en is geen pendelen. Ook rechts de 1 in de display is niet zorgelijk. De keteltemp is op dat moment hoger dat de gewenste temp vd thermostaat.
En dat je om 1 volle graad te overbruggen in de avond wel een hogere temp ziet, in dit geval soms 58, is omdat de ot (open therm) kamerthermostaat dat vraagt op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Vraag: onze benedenverdieping is volledig voorzien van vloerverwarming. Behalve de hal, waar een wandradiator geplaatst is welke volledig open staat. Overdag staat de temperatuur op 19,5, 's nachts zetten wij deze terug naar 18,5.

Ik vind dat onze thermostaat (Honeywell Round) ondanks dat deze al 19,5 graden aangeeft, te lang warmte van de CV blijft vragen. Vaak ontstaat er vervolgens een overshoot van 0,5 of 1 graad. Hierdoor duren runs puur om de ruimte op temperatuur te houden soms maar liefst 3 tot 4 uur zonder dat de CV afslaat.Zodra de CV afslaat wordt er vervolgens urenlang geen warmte van de CV gevraagd. Dit kan zomaar 5 tot 7 uur duren, waardoor de vloer volledig afkoelt. Wanneer er weer warmtevraag is duurt een nieuwe run daardoor weer enkele uren.

Het betreft een mengverdeler met 4 groepen. CV aanvoer staat op 50 graden. Thermostaatknop op de mengverdeler staat volledig open. De vloer wordt merkbaar warm, dus daar lijkt het probleem niet in te zetten. Naar mijn mening is het probleem dat de thermostaat om lange runs vraagt ipv afslaan met tussendoor een kortere run om de vloer op temperatuur te houden.

Kan ik dit met een andere thermostaat oplossen? Of moet ik dit in de instellingen van de CV, de mengverdeler of het toevoegen van andere opties zoeken?

Relevant info:
Ketel: Intergas HRECO 36 (aanvoer max 50 graden, vastgezet op reageren met aan/uit protocol)
Mengverdeler: Robot met 4 groepen (volgens de meters op de mengverdeler: aanvoer 42, retour 32)
Thermostaat:Honeywell Round (T87RF2025). (Deze hangt op 1,6 hoogte aan een muur waar links een deur en rechts een opening naar de keuken zit. Muur aan de andere kant van de kamer staat in de zon, dus dat lijkt mij geen optie)
Wat bedoel je met vastgezet op reageren met aan/uit protocol? de t87rf2025 is al een aan/uit thermostaat. Die sluit je aan op 6 en 7 van de kroonsteen als ik het goed heb.
En je Robot verdeler is dat een standaard Pro verdeler met ltv inbus?
Dit scheelt wel degelijk in hoe je kan stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
scofield schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:55:
[...]

Wat bedoel je met vastgezet op reageren met aan/uit protocol? de t87rf2025 is al een aan/uit thermostaat. Die sluit je aan op 6 en 7 van de kroonsteen als ik het goed heb.
En je Robot verdeler is dat een standaard Pro verdeler met ltv inbus?
Dit scheelt wel degelijk in hoe je kan stoken.
Daarmee bedoel ik dat ik in de instellingen van de Intergas parameter E. (reactie OT of RF kamerthermostaat) heb ingesteld op optie 2=warmtevraag beantwoorden met maximaal ingestelde aanvoertemperatuur (aan/uit functie). De maximale aanvoertemperatuur staat dus op 50 graden.
De T87RF2025 was tot gisteravond draadloos verbonden met een R8810A Opentherm module. Deze was aangesloten op aansluiting 10 + 11 op de Intergas. Deze module heb ik nu verwijderd en de thermostaat rechtstreeks verbonden met de ingebouwde RFLink van de Intergas.

Ik heb een foto bijgevoegd van de verdeler. Hopelijk kan iemand daar op afleiden om wat/welke Robot verdeler het gaat (oude foto, ik heb de installatie inmiddels al zo goed mogelijk ontdaan van het gips).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AxhINH7PZKW9AsSVsNtnhmzeYQk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqb5Y13taJiIENNYoE2wJq0w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
scofield schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:39:
[...]

Ik vind zelf P 31 erg krap met 60%, maar is een keuze.
Dat je ketel met ot thermostaat de laatste halve graad op het gemak haalt met 3 kwartier tijd is niet verkeerd hoor. Wel zo zuinig en is geen pendelen. Ook rechts de 1 in de display is niet zorgelijk. De keteltemp is op dat moment hoger dat de gewenste temp vd thermostaat.
En dat je om 1 volle graad te overbruggen in de avond wel een hogere temp ziet, in dit geval soms 58, is omdat de ot (open therm) kamerthermostaat dat vraagt op dat moment.
Bedankt voor je feedback.
wat zou in U ogen dan beter zijn voor P31? op 70% zetten?

Dat de ketel in de morgen in drie kwartier naar 0,5 graden meer gaat is zeker niet verkeerd. Ik snap ook dat als hij er langer over moet doen dan de temp van het water omhoog gaat.

Wat ik echter niet goed snap is dat hij 's morgens dat in stappen doet van een aantal keer aan en uit maar in de avond volgens mij niet. Dan zie ik een constante vlam. van ongeveer 17:00 uur tot een uur 21:30 a 22:00.
Daarna schiet de temperatuur door van 20,5 naar 20,7. Wat logisch is omdat het lang duurt om geleidelijk op te warmen,

Maar als ik net kijk naar het afgelopen uur dan is de temp gezakt naar 19,4 en gaat de ketel 3x aan om de 19,5 te halen. Elke keer is hij zo'n 5 minuten aan. De retourleidingen zijn dan een stuk minder warm dan de aanvoer. uiteindelijk komt hij op de 19,5 graden.Daarna gaat de ketel af en aan om hem op die temp te houden (neem ik aan). Is de thermostaat wellicht heel gevoelig?
De vloer wordt overigens wel warmer dan in de gang waar geen VVW ligt

Nog een vraag als het mag. Als ik P31 op 70% zet zou het fluiten dan ook nog minder worden. Dat is al minder dan in het begin. Wat daarbij opvalt is dat hij in de avond bij een hogere watertemperatuur ook eigenlijk niet doet, Je heb dan aan het begin en einde een fluit(piep).
Of zou het helpen als ik de VVW pomp op stand 3 zet?

Bedankt alvast voor de moeite om mijn vragen te beantwoorden en me verder op weg te helpen. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03 12:36
Kindrih schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:12:
Wat zou dit gedrag kunnen zijn?
[Afbeelding]
Betreft een Vaillant ecotec plus ketel met op de begane grond vloerverwarming met 5 groepen en op de verdieping 1 radiator minimaal open voor doorstroming. Dit alles aangestuurd middels een Nest v3.
In de Vaillant ketel is de bypass al helemaal dicht gezet en heb ik de volgende instelling geprogrammeerd: aanvoer temperatuur 40 graden en maximale deellast 6kW.
Wat ik merk is dat de ketel opstookt naar de 40 graden, waarschijnlijk de retour temperatuur te hoog wordt, ketel schakelt weer uit, wachttijd brander loopt en daarna begint de ketel weer op te stoken.
Waarom moduleert de ketel niet? Er blijft wel warmtevraag vanuit de ruimte/thermostaat.

Edit; piek punten in grafiek zijn douche / WW momenten
Aaaaah... de vragen die ik bijna 2 jaar gelden ook allemaal had _/-\o_

De naamgeving van de instellingen bij Vaillant zetten je (en mij) snel op het verkeerde pad..

De parameter die jij aanpast is idd de max temp dat de ketel mag stoken. Maar dat is niet gelijk aan wat de ketel door je verwarming (vloer/radiator) wil sturen.

Voor dit laatste wordt een aparte sensor gebruikt door je thermostaat.

Bekijk het zo:

Je hebt vloerverwarming waar je 40 graden door wil sturen, je retour is 35 graden.
Dit betekent dat je ketel die 35 graden terug moet bijwarmen tot 40 graden.
Maar omdat het water maar kort doorheen je ketel loopt en op korte tijd die 35 terug naar 40 moet brengen, moet je ketel hoger dan 40 kunnen stoken. Opwarmen van soep gaat ook een pak sneller als je het kookvuur op een hogere stand zet ;)

Op je ketel kan je de max temperatuur op de standaard 75 graden laten staan. Hiermee kan de ketel bepalen welke temp nodig is om je retourwater weer op de gevraagde temperatuur te krijgen.

Het is op je thermostaat dat je de max temperatuur van het circuit instelt. Hier geef je de 40gr max in.

De thermostaat laat dan aan de ketel weten of die temperatuur behaald wordt, zo niet kan de ketel een tandje bij steken.

Ik heb zelf in het begin de ketel altijd genepen op 40gr en de laagste modulatiestand.
Als resultaat bleef de thermostaat maar meer en meer van de ketel vragen om de gevraagde aanvoertemperatuur te kunnen halen, maar de ketel was beperkt op 40 gr..

Dit gaf een heel raar stookgedrag en zo doe je de thermostaat en ketel elkaar tegenwerken.

Maw, aanvoertemp op je ketel zelf niet limiteren, maar op je thermostaat (in dit geval spreek ik enkel voor Vaillant).

en dan moet je je ketel en thermostaat even met rust laten, die regelt dan zelf de correcte aanvoertemperatuur.

Let op, stel je stookcurve en max temp correct in voor je de max temp op je ketel gaat verhogen.
Niet dat je ketel ineens 50+gr door je vvw stuurt.

Een aanlegthermostaat beschermt je daar ook tegen (en/en verhaal, niet en/of)

Ikzelf heb ondertussen de max temp van de ketel op 55gr gezet omdat ik gemerkt heb dat de ketel hier niet over gaat op zelfs de koudste dagen (beetje extra veiligheid).

Dus je stelling klopt dat je ketel tegen de max temp van 40gr aanloopt en dan terug uitvalt.
Verhoog deze maar eens en laat de ketel even doen. Kijk niet naar de temp die je ketel aangeeft, maar meet de temperatuur dat je vloer/radiatoren ingaat. als deze niet boven 40 (of wat je kiest) uitkomt zit je goed :)

[ Voor 8% gewijzigd door Wouter06 op 20-01-2025 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
meintje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:12:
[...]

Daarmee bedoel ik dat ik in de instellingen van de Intergas parameter E. (reactie OT of RF kamerthermostaat) heb ingesteld op optie 2=warmtevraag beantwoorden met maximaal ingestelde aanvoertemperatuur (aan/uit functie). De maximale aanvoertemperatuur staat dus op 50 graden.
De T87RF2025 was tot gisteravond draadloos verbonden met een R8810A Opentherm module. Deze was aangesloten op aansluiting 10 + 11 op de Intergas. Deze module heb ik nu verwijderd en de thermostaat rechtstreeks verbonden met de ingebouwde RFLink van de Intergas.

Ik heb een foto bijgevoegd van de verdeler. Hopelijk kan iemand daar op afleiden om wat/welke Robot verdeler het gaat (oude foto, ik heb de installatie inmiddels al zo goed mogelijk ontdaan van het gips).

[Afbeelding]
Je thermostaat is me helemaal duidelijk nu, en via de rf link in de ketel moet ie werken. En wel aan/uit inderdaad.
Jouw Robot verdeler is een ouder model zonder ltv ventiel en met een 3 standen pomp welke wel een beetje stroom lust maar dat is met een pompschakelaar redelijk te ondervangen.
Deze verdeler is gebouwd om te werken met een aanvoertemp vanuit de ketel van minimaal 65 of zelfs 70 graden. Je thermostaat kraan op 40 en gaan. Er zijn tweakers die de thermostaatkraan helemaal open hebben staan en de av temp van de ketel op 45 graden bijvoorbeeld. Maar deze verdeler blijft de koudere retourtemp, lees bv 35 graden weer voor een bepaald percentage bijmengen met het opnieuw aangeboden 45graden water. In mijn beleving blijf je dan toch steeds achter met de mengtemp de vloer in. Jouw verdeler is ook niet meer nieuw te koop. Je zou dan moeten kijken naar de standaard pro verdeler met ltv ventiel.

https://www.robotclimate.com/producten/alle-verdelers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
zeve schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:29:
[...]

Bedankt voor je feedback.
wat zou in U ogen dan beter zijn voor P31? op 70% zetten?

Dat de ketel in de morgen in drie kwartier naar 0,5 graden meer gaat is zeker niet verkeerd. Ik snap ook dat als hij er langer over moet doen dan de temp van het water omhoog gaat.

Wat ik echter niet goed snap is dat hij 's morgens dat in stappen doet van een aantal keer aan en uit maar in de avond volgens mij niet. Dan zie ik een constante vlam. van ongeveer 17:00 uur tot een uur 21:30 a 22:00.
Daarna schiet de temperatuur door van 20,5 naar 20,7. Wat logisch is omdat het lang duurt om geleidelijk op te warmen,

Maar als ik net kijk naar het afgelopen uur dan is de temp gezakt naar 19,4 en gaat de ketel 3x aan om de 19,5 te halen. Elke keer is hij zo'n 5 minuten aan. De retourleidingen zijn dan een stuk minder warm dan de aanvoer. uiteindelijk komt hij op de 19,5 graden.Daarna gaat de ketel af en aan om hem op die temp te houden (neem ik aan). Is de thermostaat wellicht heel gevoelig?
De vloer wordt overigens wel warmer dan in de gang waar geen VVW ligt

Nog een vraag als het mag. Als ik P31 op 70% zet zou het fluiten dan ook nog minder worden. Dat is al minder dan in het begin. Wat daarbij opvalt is dat hij in de avond bij een hogere watertemperatuur ook eigenlijk niet doet, Je heb dan aan het begin en einde een fluit(piep).
Of zou het helpen als ik de VVW pomp op stand 3 zet?

Bedankt alvast voor de moeite om mijn vragen te beantwoorden en me verder op weg te helpen. _/-\o_
Het fluiten is volgens mij een weerstand probleem in de installatie. Teveel dicht of te krap open. Ik heb zelf alleen vloerverwarming op de BG en hoogstens nog 2 radiatoren open op de 1e etage met danfoss th kranen op stand 2 of 3. Minimale en maximale pomppercentage heb ik tussen de 40 en 70% staan. Wel uiteraard een bypass op minimaal 6 mtr van de ketel ( is een ouderwetse tip en vingerwijzing van een oude rot in het vak bij Nefit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
scofield schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:20:
[...]

Je thermostaat is me helemaal duidelijk nu, en via de rf link in de ketel moet ie werken. En wel aan/uit inderdaad.
Jouw Robot verdeler is een ouder model zonder ltv ventiel en met een 3 standen pomp welke wel een beetje stroom lust maar dat is met een pompschakelaar redelijk te ondervangen.
Deze verdeler is gebouwd om te werken met een aanvoertemp vanuit de ketel van minimaal 65 of zelfs 70 graden. Je thermostaat kraan op 40 en gaan. Er zijn tweakers die de thermostaatkraan helemaal open hebben staan en de av temp van de ketel op 45 graden bijvoorbeeld. Maar deze verdeler blijft de koudere retourtemp, lees bv 35 graden weer voor een bepaald percentage bijmengen met het opnieuw aangeboden 45graden water. In mijn beleving blijf je dan toch steeds achter met de mengtemp de vloer in. Jouw verdeler is ook niet meer nieuw te koop. Je zou dan moeten kijken naar de standaard pro verdeler met ltv ventiel.

https://www.robotclimate.com/producten/alle-verdelers
Bedankt over jouw uitleg over de mengverdeler. In principe kan ik deze dus op de huidige manier of zoals @arpeggio omschrijft afstellen. Kan de werking van de verdeler ook de lange runs én de lange tussenpozen waardoor de vloer volledig afkoelt verklaren (lijkt mij onlogisch)? Of moet ik dat bij de thermostaat zoeken? Ik heb namelijk het gevoel dat het geheel zeer onlogisch met elkaar samenwerkt. Telkens maar al die energie in de vloer stoppen om deze vervolgens geheel af te laten koelen.

Het gaat om een vloeroppervlak van ongeveer 45m2. Ik zit tot nu toe vandaag op een verbruik van bijna 11m3 gas. De huidige run welke om 09:30 is begonnen stopt pas nu net om 16:30 uur. Ik woon nog niet zo lang in dit huis, dus misschien zijn mijn verwachtingen gewoon onredelijk. Maar ik heb het idee dat dit efficiënter kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tL8bqrOmPgEUpjxnfZDZLCFwXps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cMWVkVjkyYKDdPmaOehGIVDn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door meintje op 20-01-2025 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Wouter06 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:14:
[...]
Maw, aanvoertemp op je ketel zelf niet limiteren, maar op je thermostaat (in dit geval spreek ik enkel voor Vaillant).
Ik heb deze 2 nu gelijk staan voor mijn Nefit ketels en alles werkt naar behoren. Volgens jouw logica is het beter om de ketel niet qua temp te beperken zodat hij zonder problemen een overshoot kan doen indien nodig? Snap ik deels, zou dan toch voor iedere setup zo gelden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wouter06
Mogelijks een leuke tip voor zij die met enkel HomeWizard ook effectief brandertijden willen monitoring en niet meteen zin hebben iets in elkaar te knutselen met bijv. een Raspberry Pi:

Dan kan je vanuit je luie stoel zien of je ketel pendelt zonder dat je bij de ketel moet kamperen :)

Zoals de meesten al gemerkt hebben is de grafiek van het gasverbruik in HomeWizard verre van representatief. Afhankelijk van je ketel kan deze op een hele vreemde manier het gasverbruik weergeven. Dit komt door het interval van 5min waardoor er verkeerde gemiddelde waardes op je scherm getoond worden.

Als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rc3bqibynE1unF3cb0mW3n92dGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxa14BHyqUgWL8ZOHQoovoBn.jpg?f=fotoalbum_large

Het ongetrainde oogt ziet een hoop pieken, dat moet wel een pendelende ketel zijn!!

Om meer inzicht te krijgen in het totale verbruik van de ketel heb ik deze aangesloten op een Energy Socket van HomeWizard.

Na een tijdje viel mij op dat ik hierin 3 trappen had:
  • Ketel standby, geen warmtevraag (+-6W)
  • Ketel brand, interne pomp draait (+- 26W)
  • Ketel brand niet, interne pomp draait(voor/na) (+-16W)
Het verschil tussen deze trappen was voldoende groot om duidelijk op de grafiek te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74pFmXPAo5WnVLXiW4rejVi9bsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OABqZccWBqcbn7IeteWPWFZI.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat stroomverbruik niet om de 5min zoals het gasverbruik gepolled wordt maar om de seconde, is deze grafiek véél nauwkeuriger om eventueel pendelgedrag op te sporen.

Hierboven zie je dus dat ik veel langere stooksessies heb dan dan het grafiekje van het gasverbruik doet vermoeden.

af en toe zie je wel nog een piekje, maar dat kan ik verklaren adhv het waterverbruik, op dat moment werd er warm water gevraagd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wd-F0ikm7DYB2V7vTgrJw2ZN5Ac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4H25uIfcsst5WU3gRUQFFCM5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Wouter06 op 20-01-2025 17:42 . Reden: Ach.. foutjes gebeuren zo snel.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
mukky schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:32:
[...]

Ik heb deze 2 nu gelijk staan voor mijn Nefit ketels en alles werkt naar behoren. Volgens jouw logica is het beter om de ketel niet qua temp te beperken zodat hij zonder problemen een overshoot kan doen indien nodig? Snap ik deels, zou dan toch voor iedere setup zo gelden?
Klopt!

Ik verwacht ook dat het voor andere systemen zo werkt, maar ik heb alleen ervaring met Vaillant en wil zo geen mogelijke verkeerde uitspraken doen voor andere systemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
meintje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:31:
[...]

Bedankt over jouw uitleg over de mengverdeler. In principe kan ik deze dus op de huidige manier of zoals @arpeggio omschrijft afstellen. Kan de werking van de verdeler ook de lange runs én de lange tussenpozen waardoor de vloer volledig afkoelt verklaren (lijkt mij onlogisch)? Of moet ik dat bij de thermostaat zoeken? Ik heb namelijk het gevoel dat het geheel zeer onlogisch met elkaar samenwerkt. Telkens maar al die energie in de vloer stoppen om deze vervolgens geheel af te laten koelen.

Het gaat om een vloeroppervlak van ongeveer 45m2. Ik zit tot nu toe vandaag op een verbruik van bijna 11m3 gas. De huidige run welke om 09:30 is begonnen stopt pas nu net om 16:30 uur. Ik woon nog niet zo lang in dit huis, dus misschien zijn mijn verwachtingen gewoon onredelijk. Maar ik heb het idee dat dit efficiënter kan.
[Afbeelding]
Je zou eens kunnen kijken of het aantal schakelingen per uur is af te lezen.
Ik weet niet zeker of dat met jouw thermostaat ook kan maar standaard staat een round op 6 schakelingen per uur welke naar 3 of 9 of zelfs 12 schakelingen per uur zouden kunnen. Volgens mij helemaal linksom en daarna totaal de andere kant op en dan zou je het aantal schakelingen knipperend in beeld moeten kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Wouter06 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:37:
[...]

Klopt!

Ik verwacht ook dat het voor andere systemen zo werkt, maar ik heb alleen ervaring met Vaillant en wil zo geen mogelijke verkeerde uitspraken doen voor andere systemen :)
Ik ga dat eens uittesten met 70 graden (staat nu allebei op 60) op te ketel en kijken of-ie daar gebruik van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
mukky schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:45:
[...]

Ik ga dat eens uittesten met 70 graden (staat nu allebei op 60) op te ketel en kijken of-ie daar gebruik van maakt.
Ik neem aan dat dit voor radiatoren is en niet vvw? Anders is 60 al best (te) hoog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukky
Wouter06 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:48:
[...]

Ik neem aan dat dit voor radiatoren is en niet vvw? Anders is 60 al best (te hoog)
Zit mengverdeler met radiators op. Vermogen iets geknepen waardoor hij niet te hard gaat branden. Maar radiatoren mogen wel warmer, dat branden op 40 graden doet niet zoveel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
scofield schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:44:
[...]

Ik weet niet zeker of dat met jouw thermostaat ook kan maar standaard staat een round op 6 schakelingen per uur welke naar 3 of 9 of zelfs 12 schakelingen per uur zouden kunnen. Volgens mij helemaal linksom en daarna totaal de andere kant op en dan zou je het aantal schakelingen knipperend in beeld moeten kunnen krijgen.
Is dit niet overshoot met een domme (niet anticiperende) thermostaat? Met lagere vloer temp wordt je overshoot minder, maar hik je tegen de min. kw van de ketel aan en gaat ie pendelen. Idealiter gaat ie elk uur of elk half uur even x minuten draaien op laag vermogen en hou je de hele dag een constante temp in je vloer. Een honeywell evohome thermostaat kan dat dmv cycling (ook 1 pu met laatste firmware)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
zeve schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:29:
[...]
[...]
.....

....

Ik zie datzelfde gedrag ook bij mijn XTreme 36. Overdag loopt ie na het initieel opwarmen lekker constant,
maar als tegen het einde van de nacht de ruimtetemperatuur onder de ingestelde nachttemperatuur van 17°C komt, en hij dan vóór het ingestelde tijdstip van 08:00 begint te warmen, vertoont ie ook dat gedrag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JU6Tq6eYR-zt--kQPWIa0Yi5EZc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0LcTnOv1b5ct1lH132LJPhld.jpg?f=user_large

Lijkt me geprogrammeerd gedrag. Ik maak overigens geen gebruik van de "Aanwarmvervroeging" in de Comfort Touch app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
Masimo schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:58:
[...]

Ik zie datzelfde gedrag ook bij mijn XTreme 36. Overdag loopt ie na het initieel opwarmen lekker constant,
maar als tegen het einde van de nacht de ruimtetemperatuur onder de ingestelde nachttemperatuur van 17°C komt, en hij dan vóór het ingestelde tijdstip van 08:00 begint te warmen, vertoont ie ook dat gedrag.

[Afbeelding]

Lijkt me geprogrammeerd gedrag. Ik maak overigens geen gebruik van de "Aanwarmvervroeging" in de Comfort Touch app.
Dat is bijzonder ja dat jij het zelfde gedrag waarneemt. Enige is dat hij bij mij staat ingesteld dat hij vanaf een bepaalde tijd ook daadwerkelijk moet gaan verwarmen naar een ingestelde temperatuur.
Maar het gedrag lijkt erg op elkaar.
Maar dan snap ik niet waarom dat dan alleen met 45 graden gebeurt en in de avond met 58+ graden.
Zou het kunnen zijn dat het uitmaakt of je een halve graad moet bijverwarmen of een hele graad.
Ik gebruik ook geen aanwarnvervroeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
Eisbar schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:40:
[...]

Is dit niet overshoot met een domme (niet anticiperende) thermostaat? Met lagere vloer temp wordt je overshoot minder, maar hik je tegen de min. kw van de ketel aan en gaat ie pendelen. Idealiter gaat ie elk uur of elk half uur even x minuten draaien op laag vermogen en hou je de hele dag een constante temp in je vloer. Een honeywell evohome thermostaat kan dat dmv cycling (ook 1 pu met laatste firmware)
Dit is wat ik dus ook vermoed. Helaas zit ik vast aan een draadloze thermostaat. De vorige bewoners hebben over de bedrade aansluiting (laten) stucen waardoor ik geen idee heb waar deze zit. En het lijkt er op dat de meeste draadloze thermostaten een stuk minder functies hebben dan wanneer je deze bedraad kunt aansluiten. Ook een wifi thermostaat met netsnoer kan ik niet op een logische plek plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
@Masimo ; @zeve

De ketelregeling van een Intergas Xtreme kan zelf ook moduleren. Misschien is dat hier aan de hand.

Zie punt 7.4 van de Installatiehandleiding:
Let op: Het vermogen tijdens het branden wordt langzaam verhoogd
en verlaagd zodra de ingestelde aanvoertemperatuur wordt bereikt
(modulatie op Taanvoer )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
meintje schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:28:
[...]

Dit is wat ik dus ook vermoed. Helaas zit ik vast aan een draadloze thermostaat. De vorige bewoners hebben over de bedrade aansluiting (laten) stucen waardoor ik geen idee heb waar deze zit. En het lijkt er op dat de meeste draadloze thermostaten een stuk minder functies hebben dan wanneer je deze bedraad kunt aansluiten. Ook een wifi thermostaat met netsnoer kan ik niet op een logische plek plaatsen.
Ik heb zelf een Intergas Xtreme die via de ingebouwde RF-link wordt geregeld door een draadloze Honeywell DTS92. Die thermostaat heeft veel meer instelmogelijkheden dan een draadloze Round.
Bijv. het aantal schakelmomenten.

[ Voor 3% gewijzigd door arpeggio op 20-01-2025 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veerman24
zeve schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:22:
[...]

Dat is bijzonder ja dat jij het zelfde gedrag waarneemt. Enige is dat hij bij mij staat ingesteld dat hij vanaf een bepaalde tijd ook daadwerkelijk moet gaan verwarmen naar een ingestelde temperatuur.
Maar dan snap ik niet waarom dat dan alleen met 45 graden gebeurt en in de avond met 58+ graden.
Zou het kunnen zijn dat het uitmaakt of je een halve graad moet bijverwarmen of een hele graad.
Je ziet bedrijfscode 1. Dat suggereert dat de retourtemperatuur hoger is dan de minimaal ingestelde watertemperatuur. P010 staat op 50, ongeveer 13 kW maximaal vermogen. Dat is best hoog. Probeer eens een lagere instelling, bijv 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monaliza
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-05 17:46
Ik wil mijn cv-installatie waterzijdig gaan inregelen. Ik heb begrepen dat je dat o.a. kan doen door (kort gezegd) de flow door de radiatoren zo aan te passen dat de retourtemperaturen ongeveer gelijk zijn. Mbv een infrarood warmtemeter moet dat wel lukken.
Een kwestie waar ik mee zit is de volgende: Ik heb een aantal radiatoren met ventilatoren uitgerust en volgens mij beïnvloeden die de delta-T. Ventilatoren verhogen de warmteafgifte en zullen (bij gelijke aanvoertemperatuur) de retourtemperatuur verlagen. Om op eenzelfde retourtemperatuur te komen, moet ik daarom mét ventilatoren de flow minder knijpen dan zonder ventilatoren.
Ik heb ergens gelezen dat het eigenlijke doel van waterzijdig inregelen is om de flow-weerstand in de leidingen naar de radiatoren te compenseren. Maar die flow-weerstand verandert natuurlijk niet door een ventilator. Vandaar mijn vraag:

Moet het waterzijdig inregelen nu mét of zónder ventilatoren gebeuren.

Ik heb geprobeerd het antwoord in dit topic te vinden, maar dat is me niet gelukt. Kunnen jullie licht op deze kwestie werpen?

GN, 2-onder-1-kap, 2 bouwlagen, plat dak, 1989, 162m2 , HR++ glas, Vloerisolatie Icynene H2Foam Lite 15 cm, Netfit Topline HRC25, Radiatoren+ventilatoren, 19°C, 12x 390 wp , Growatt 3600tl-x, (nog) geen Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
arpeggio schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:33:
@Masimo ; @zeve

De ketelregeling van een Intergas Xtreme kan zelf ook moduleren. Misschien is dat hier aan de hand.

Zie punt 7.4 van de Installatiehandleiding:

[...]
Is mijn conclusie dan juist dat er dan weinig aan te fine tunen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
zeve schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:22:
[...]

Ik vermoed ook dat het te maken heeft met die halve graad "warmtevraag". Zoals ik zei, de nachttemperatuur is hier ingesteld op 17°C en hij moet vanaf 8:00 de ruimte naar 20 graden verwarmen. Dat gaat prima.

In de vroege ochtend is de ruimtetemperatuur ongeveer gedaald naar 16,5 - 16,8 16.7 (laagst gemeten in HA) graden. Dat is dus nét onder de ingestelde 17°C. De ketel wil dan klaarblijkelijk met zo laag mogelijk vermogen die halve 0.3 graad overbruggen. Ik denk dat ik het minimaal vermogen (P011) eens op de laagste waarde instel om te kijken of dat iets doet.

Iedere keer dat het gebeurd (en het is niet iedere dag, alleen als het buiten -5°C was) is het nét een half uurtje voordat ie in de ochtend weer moet gaan stoken naar 20°C.
Dus in plaats van aan het vermogen te gaan draaien, heb ik de "Stand-by" temperatuur met een half graadje verlaagd. Ander optie was een half uurtje eerder beginnen met stoken. Eens kijken hoe dat gaat. Minimaal vermogen aanpassen is nog een laatste optie.

[ Voor 16% gewijzigd door Masimo op 20-01-2025 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
Veerman24 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:39:
[...]

Je ziet bedrijfscode 1. Dat suggereert dat de retourtemperatuur hoger is dan de minimaal ingestelde watertemperatuur. P010 staat op 50, ongeveer 13 kW maximaal vermogen. Dat is best hoog. Probeer eens een lagere instelling, bijv 30.
Dat zou ik dan eerder verwachten voor de avond en niet in de ochtend. Want beiden minimaal staat op 45 graden. In de ochtend zie ik altijd 45 graden en gaat dan uit. In de avond zie ik 58 graden.
ik vraag me dan af waarom in de ochtend ook niet naar bijv 50 graden opwarmen zodat hij sneller op de temperatuur komt.
Heeft dit te maken dat in de ochtend maar 0.5 graden moet worden bijverwarmd en in de avond 1 graden?

Bedankt voor de suggestie om het maximaal vernogen te verlagen. Kom ik dan nog wel aan me graden om in de leidingen te stoppen?
De andere suggestie om de pompsnelheid van 60 naar 70 te verhogen staat ook nog. In principe wil ik maar 1 variabele aanpassen. Maar welke is nu de slimste? En wat maakt het verschil.

zoveel keuzes zoveel mogelijkheden..maar het houd je van de straat zullen we maar zeggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arpeggio
zeve schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:51:
[...]

Is mijn conclusie dan juist dat er dan weinig aan te fine tunen is?
Ik kan het niet 100% zeker zeggen, maar ik denk idd dat er weinig aan te fine tunen is.

Uit de grafiekjes blijkt volgens mij niet dat de ketel aan het pendelen is, en dan is het een vorm van regeling.
En verder: je ondervindt er ook niet echt problemen van, toch? De ruimtetemperatuur wordt bereikt op het door jouw gewenste tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeve
arpeggio schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:59:
[...]

Ik kan het niet 100% zeker zeggen, maar ik denk idd dat er weinig aan te fine tunen is.

Uit de grafiekjes blijkt volgens mij niet dat de ketel aan het pendelen is, en dan is het een vorm van regeling.
En verder: je ondervindt er ook niet echt problemen van, toch? De temperatuur wordt bereikt op het door jouw gewenste tijdstip.
De grafiekjes waren niet van mij, maar als ik met mijn boerenverstand er naar kijk lijken ze wel op het gedrag van de ketel.
Maar idd de woonkamer warmt op en we hebben geen kou.
Ik ga jouw suggestie en dat van andere nog eens proberen.
En een P1 aanschaffen zodat ik kan zien wat de ketel precies doet.
Bedankt in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veerman24
zeve schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:58:
[...]

Heeft dit te maken dat in de ochtend maar 0.5 graden moet worden bijverwarmd en in de avond 1 graden?
Ik heb geen ervaring met de Comfort Touch maar het lijkt erop dat hij in de ochtend een lagere temperatuur vraagt omdat hij maar 0.5 graden moet overbruggen. Bij mijn thermostaat (Nefit easy) is dat iig wel het geval.
In mijn geval (hoekwoning, 1976, muur+vloer geisoleerd, radiatoren + vloerverwarming), is P010 op 30 voldoende. Je kunt eens proberen wat 35 doet. (Zoals Scofield opmerkte: de laatste 0.5 graad opwarming halen in 3 kwartier met alleen vvw kan eigenlijk niet beter, maar ik begrijp dat de lust om te pielen nu eenmaal moeilijk te bedwingen is :*) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
Masimo schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:58:
...
Minimaal vermogen aanpassen is nog een laatste optie.
Bij een Xtreme is het aanpassen van het minimum vermogen juist het eerste wat je zou moeten instellen.
Het lage minimale vermogen van een Xtreme is nu net het sterke punt van die ketel. Elke ketel maakt de meeste bedrijfsuren op minimum vermogen. Dus: hoe lager hoe beter!

Het maximum vermogen van een ketel wordt alleen gebruikt bij het opwarmen (verhogen van de ruimtetemperatuur). Zodra de zaak op temperatuur is (of bijna), zakt de ketel terug naar zijn minimum vermogen of schommelt daar iets boven.

[ Voor 20% gewijzigd door arpeggio op 20-01-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veerman24
arpeggio schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:36:
[...]

Bij een Xtreme is het aanpassen van het minimum vermogen juist het eerste wat je zou moeten instellen.
Het lage minimale vermogen van een Xtreme is nu net het sterke punt van die ketel. Elke ketel maakt de meeste bedrijfsuren op minimum vermogen. Dus: hoe lager hoe beter!

Het maximum vermogen van een ketel wordt alleen gebruikt bij het opwarmen (verhogen van de ruimtetemperatuur). Zodra de zaak op temperatuur is, zakt de ketel terug naar zijn minimum vermogen of iets daar boven.
Het minimum vermogen staat op de Xtreme 36 standaard op 18 (P011) lager kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
Veerman24 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:45:
[...]

Het minimum vermogen staat op de Xtreme 36 standaard op 18 (P011) lager kan niet.
Dat is dan ook de instelling waarop ik hem altijd zou zetten. Ik heb geen idee wat de huidige instelling af fabriek is.

Ik heb zelf een Xtreme uit 2019 en in die tijd was 22 nog de laagste instelling. Na een software-update heb ik ook die lagere instelling gekregen en daar heeft de ketel sindsdien altijd mee gedraaid.

[ Voor 32% gewijzigd door arpeggio op 20-01-2025 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Monaliza schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:42:
Ik wil mijn cv-installatie waterzijdig gaan inregelen. Ik heb begrepen dat je dat o.a. kan doen door (kort gezegd)
Niet kort gezegd, want dit klopt gewoon. DMV. temperatuur meting ga je de flow/water hoeveelheid door je radiator instellen.
de flow door de radiatoren zo aan te passen dat de retourtemperaturen ongeveer gelijk zijn. Mbv een infrarood warmtemeter moet dat wel lukken.
Een kwestie waar ik mee zit is de volgende: Ik heb een aantal radiatoren met ventilatoren uitgerust en volgens mij beïnvloeden die de delta-T. Ventilatoren verhogen de warmteafgifte en zullen (bij gelijke aanvoertemperatuur) de retourtemperatuur verlagen. Om op eenzelfde retourtemperatuur te komen, moet ik daarom mét ventilatoren de flow minder knijpen dan zonder ventilatoren.
Ik heb ergens gelezen dat het eigenlijke doel van waterzijdig inregelen is om de flow-weerstand in de leidingen naar de radiatoren te compenseren. Maar die flow-weerstand verandert natuurlijk niet door een ventilator. Vandaar mijn vraag:

Moet het waterzijdig inregelen nu mét of zónder ventilatoren gebeuren.

Ik heb geprobeerd het antwoord in dit topic te vinden, maar dat is me niet gelukt. Kunnen jullie licht op deze kwestie werpen?
Met ventilatoren, want dat is je dagelijkse toestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
scofield schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:44:
[...]

Helaas is deze functie niet aanwezig op mijn thermostaat. Ik ben mij al aan het inlezen voor een vervangend model. Dat neigt momenteel naar een Tado X of een Honeywell DT4R.

Vraagje over de verdeler; wat is de functie/ wat regel ik met het omcirkelde retourventiel? Deze staat bijna helemaal open, maar ik merk geen verschil wat temperatuur betreft wanneer ik deze 1 slag dicht draai. Wel voel ik dan aan de leiding dat er meer weerstand op zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9apdMM5Ib8_7IoHuh0o5fMiWTM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJ4QBb9o8iafQaxLfCjQOk5v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 24-05 19:11
Hoe kun je aan een leiding voelen dat er weerstand op zit?

Zo'n retourventiel gebruik je als je meerdere verdelers hebt, zodat je ze onderling kunt balanceren. Ik heb bijvoorbeeld 1 verdeler op 20 meter van de WP en de andere op 1 meter. Die tweede staat ver dicht, zodat de primaire flow over beide verdelers gelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monaliza
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-05 17:46
Seafarer schreef op maandag 20 januari 2025 @ 22:03:
[...]
Niet kort gezegd, want dit klopt gewoon. DMV. temperatuur meting ga je de flow/water hoeveelheid door je radiator instellen.

[...]

Met ventilatoren, want dat is je dagelijkse toestand.
Ok, dank voor je reactie. Ik ga het zo doen.

GN, 2-onder-1-kap, 2 bouwlagen, plat dak, 1989, 162m2 , HR++ glas, Vloerisolatie Icynene H2Foam Lite 15 cm, Netfit Topline HRC25, Radiatoren+ventilatoren, 19°C, 12x 390 wp , Growatt 3600tl-x, (nog) geen Quatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
Blihi schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:57:
Hoe kun je aan een leiding voelen dat er weerstand op zit?

Zo'n retourventiel gebruik je als je meerdere verdelers hebt, zodat je ze onderling kunt balanceren. Ik heb bijvoorbeeld 1 verdeler op 20 meter van de WP en de andere op 1 meter. Die tweede staat ver dicht, zodat de primaire flow over beide verdelers gelijk is.
Wanneer het ventiel verder dicht staat voel ik meer resonantie aan de leiding. Maar aangezien ik maar 1 verdeler heb zou deze dus grotendeels open moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 24-05 19:11
meintje schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:15:
[...]

Wanneer het ventiel verder dicht staat voel ik meer resonantie aan de leiding. Maar aangezien ik maar 1 verdeler heb zou deze dus grotendeels open moeten staan.
Als je ook radiatoren hebt, kun je dit ventiel dus gebruiken om de verdeler als geheel in te regelen. Als je verder ook geen radiatoren hebt, moet dit ventiel gewoon altijd helemaal open blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

meintje schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:15:
[...]

Wanneer het ventiel verder dicht staat voel ik meer resonantie aan de leiding.
Is ook alleen maar slecht voor je pomp op die manier. Een ventiel dichtdraaien moet slechts de verdeling van het water sturen, niet totale de stroom beperken (dan moet de pompsnelheid omlaag). En inderdaad met 1 afnemer heeft het ventiel geen functie voor in bedrijf. Wel als je eraan gaat klussen (leiding afsluiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meintje
Blihi schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:18:
[...]

Als je ook radiatoren hebt, kun je dit ventiel dus gebruiken om de verdeler als geheel in te regelen. Als je verder ook geen radiatoren hebt, moet dit ventiel gewoon altijd helemaal open blijven.
The Third Man schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:20:
[...]
Is ook alleen maar slecht voor je pomp op die manier. Een ventiel dichtdraaien moet slechts de verdeling van het water sturen, niet totale de stroom beperken (dan moet de pompsnelheid omlaag). En inderdaad met 1 afnemer heeft het ventiel geen functie voor in bedrijf. Wel als je eraan gaat klussen (leiding afsluiten).
Er is een radiator in de hal (volledig open) en radiatoren op de bovenverdiepingen. Daarvan staat alleen de badkamer een klein beetje open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

meintje schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:23:
[...]

[...]

Er is een radiator in de hal (volledig open) en radiatoren op de bovenverdiepingen. Daarvan staat alleen de badkamer een klein beetje open.
Dan zou ik beginnen om te checken dat die radiatoren correct zijn ingeregeld met hun ventielen: bij open radiatorkraan worden ze boven heet maar onderaan handwarm en dit gebeurt bij beiden ruwweg even snel. Alleen als de radiatoren niet snel genoeg warm worden zelfs al staan ze niet geknepen, dan trekt de vloerwerwarming te veel warm water en heeft het zin om die (iets) te knijpen.

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 21-01-2025 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
meintje schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 10:47:
[...]

Helaas is deze functie niet aanwezig op mijn thermostaat. Ik ben mij al aan het inlezen voor een vervangend model. Dat neigt momenteel naar een Tado X of een Honeywell DT4R.

Vraagje over de verdeler; wat is de functie/ wat regel ik met het omcirkelde retourventiel? Deze staat bijna helemaal open, maar ik merk geen verschil wat temperatuur betreft wanneer ik deze 1 slag dicht draai. Wel voel ik dan aan de leiding dat er meer weerstand op zit.

[Afbeelding]
Ik zou proberen hoe laag je je vloer toevoer temp kan instellen zonder dat de ketel gaat pendelen (dwz niet onder min kw) en dan een wireless thermostaat die anticipeert en goed kan cyclen en waar je wat op kunt instellen. Tado kan dat niet (?) maar honeywell evohome kan dat wel en wellicht zijn er nog betere opties. Eventueel kan wireless temp voeler op batterij aan de muur en de evohome ergens anders voor het bedieningspaneeltje

[ Voor 6% gewijzigd door Eisbar op 21-01-2025 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Laatst online: 07-05 20:04

Relevant info:
Ben benieuwd naar je bevindingen. Ik heb dezelfde setup ongeveer en ook voornamelijk vvw en sporadisch een andere verwarming aan. Om die reden destijds vvw meng verdeler vol open en 40 graden vanuit de ketel met 80% pompsnelheid. Ook icm E=2, aan uit en dezelfde thermostaat. Die overschoot blijft hier meestal beperkt maar er zit zeker vertraging in.

Ik kom op 0,9m3 per uur. Kan het niet actueel inzien via Homewizard ivm oudere slimme meter (4.2).

Benieuwd naar je bevindingen want overweeg ook om eea weer terug te zetten. Als die temperatuur verlaging namelijk niks toevoegt tov een hogere temperatuur, ga ik terug naar die hogere temperatuur zodat ik (als ik het gebruik) meer warmte afgifte heb van de radiatoren.

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eisbar
KoningPaulus schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:18:
[...]

Ben benieuwd naar je bevindingen. Ik heb dezelfde setup ongeveer en ook voornamelijk vvw en sporadisch een andere verwarming aan. Om die reden destijds vvw meng verdeler vol open en 40 graden vanuit de ketel met 80% pompsnelheid. Ook icm E=2, aan uit en dezelfde thermostaat. Die overschoot blijft hier meestal beperkt maar er zit zeker vertraging in.

Ik kom op 0,9m3 per uur. Kan het niet actueel inzien via Homewizard ivm oudere slimme meter (4.2).

Benieuwd naar je bevindingen want overweeg ook om eea weer terug te zetten. Als die temperatuur verlaging namelijk niks toevoegt tov een hogere temperatuur, ga ik terug naar die hogere temperatuur zodat ik (als ik het gebruik) meer warmte afgifte heb van de radiatoren.
Als je je ketel op 60 zet en je vvw toevoer op 40 dan zou dat moeten werken lijkt mij. De vvw verdeler mengt het vanzelf terug en je ketel vermogen zou gelijk moeten zijn. Wellicht kun je je pomp wat terugschroeven of doet de ketel dat vanzelf wel omdat je meer vermogen verplaatst met minder water. Als je ketel blijft condenseren zou qua rendement niet uit moeten maken. Ik heb zelf ketel op 50 en vloeren dmv verdelers op 30. Werkt goed hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-05 08:06
Goedenmiddag allen
Situatie :
Hoekwoning 1973
Spouw gevuld met eps parels hr++
Dak geïsoleerd rd 6
Vloerisolatie rd 4
Kunststof Schuifpui over de gehele breedte/hoogte hr++

Huiskamer + open keuken 4m breed 9m lang 2,5m hoog

1x jaga convector 120cm lang 23cm breed 33cm hoog 1400watt? Geboost met ventilatoren

1x vasco t22 90cmx60 1400watt geboost met ventilatoren

1x bijvloerverwarming 30m2 met warmtewisselaar wegens tyleenslangen

Toon zonder abonnement
Tzerra ace m c39 plus solar zonder display

Nu stoken wij voornamelijk van 8u sochtends tot 13/15u op 20gr en daarna gaat de houtkachel aan tot een uur of 11 op 23gr

Standaard staat de kachel op 16gr en op verzoek hoger

Toon staat ingesteld op 60gr max en 3gr per uur stoken

Nu was het vanochtend 18,5gr en dit brengt hij dan naar de 19,5gr binnen 10min maar jaagt er dan wel 0,85m3 doorheen

Hoeveel meerwaarde heeft het voor ons om de vloerverwarming nog te gebruiken aangezien deze maar enkele uren perdag aanstaat+het verlies in de warmtewisselaar

Helaas kunnen wij de parameters zelf niet instellen om bv het vermogen te beperken
Zou hiervoor de isense van pas komen of zijn hiervan de opties ook beperkt?

Wat zijn jullie gedachtes om hiermee wat zuiniger om tegaan aangezien hij er aardig snel wat m3 doorheen jaagt voordat hij terug moduleerd denk ik

Bbd
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
The Third Man schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:26:
...
Alleen als de radiatoren niet snel genoeg warm worden zelfs al staan ze niet geknepen, dan trekt de vloerwerwarming te veel warm water en heeft het zin om die (iets) te knijpen.
Een vloerverwarming met mengverdeler 'trekt' geen water, maar krijgt water gedoseerd uit het ketelcircuit (volgens het principe van een injectiemengregeling).
Het vvw-circuit is een autonoom werkend circuit omdat het een eigen pomp heeft. De vvw-pomp kan volledig onafhankelijk werken van de pomp in het ketelcircuit.

Ter illustratie: om nutteloos draaien van de vvw-pomp te voorkomen, is de pompschakelaar bedacht.

In het ketelcircuit wordt het water gelijkelijk verdeeld over de radiatoren en de mengverdeler, waarbij echter wel de leidinglengtes (leidingweerstand) en de drukverliezen in de radiatoren een rol spelen bij de verdeling van het debiet van de ketel-pomp.
De situatie die @Blihi beschrijft, gaat daarover. Zijn verdelers zitten in één circuit. De instelling van het (voet)ventiel op de dichtsbijzijnde verdeler is bedoeld om het leidingverlies naar de verste verdeler te compenseren.
Dat is in feite hetzelfde als het waterzijdig inregelen van radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningPaulus
  • Laatst online: 07-05 20:04
Eisbar schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:30:
[...]

Als je je ketel op 60 zet en je vvw toevoer op 40 dan zou dat moeten werken lijkt mij. De vvw verdeler mengt het vanzelf terug en je ketel vermogen zou gelijk moeten zijn. Wellicht kun je je pomp wat terugschroeven of doet de ketel dat vanzelf wel omdat je meer vermogen verplaatst met minder water. Als je ketel blijft condenseren zou qua rendement niet uit moeten maken. Ik heb zelf ketel op 50 en vloeren dmv verdelers op 30. Werkt goed hier.
Blijft idd zoeken maar thanks voor je input. Ik heb boven t11 radiatoren op 3/4 kamers en op 1 kamer vrijstaande convector radiatoren. Pompsnelheid min en max heb ik nu dus zoals gezegd op 80 staan, om een zo constant mogelijke flow te hebben voor de vvw (merkte dat deze anders inkakt qua vloer temp in)
Vermogen is beperkt tot het minimum, 20 of 25%.

De combinatie van een hoger vermogen en moduleren etc zorgde hier voor een hoop pendelen en geen strakke runs.

[ Voor 8% gewijzigd door KoningPaulus op 21-01-2025 14:15 ]

4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:41

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ReversdRainbow Een uitgebreide lijst van de hardware - maar jouw probleem blijft onduidelijk.
Ik denk dat je het zelf moet uitzoeken.
Dus om te beginnen:
houtkachel uit - alleen met cv-ketel stoken
en cv-ketel uit en alleen met houtkachel stoken.
Natuurlijk mogelijkst met hetzelfde stookregime.
Bereken de stookkosten en vergelijk.

Anders wordt het een discussie in het luchtledige.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meintje
KoningPaulus schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:18:
[...]

Zoals je in mijn grafieken kunt zit er niet veel verschil in beide methodes. Hogere aanvoer temp. en mengverdeler op 42 graden geeft een hoger verbruik per uur maar iets kortere runs. Lagere aanvoer met mengverdeler aanvoer volledig open geeft iets lager verbruik per uur maar met langere runs.
Ik wil vooral achterhalen/snappen waarom de thermostaat de vloer opwarmt en vervolgens volledig laat afkoelen. Om daarna weer opnieuw te beginnen. Dat moet veel efficiënter kunnen. Het is volgens Honeywell officieel een Round Wireless. Instellingen op de thermostaat zijn zeer beperkt. Ik overweeg een Tado X of Honeywell DT4R. Maar misschien ga ik komend weekend met een trekveer ook nog wel kijken of ik de locatie van de aansluiting in de woonkamer kan vinden. Bij de CV zit namelijk nog wel een buis met kabel die normaliter naar beneden loopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

The Third Man schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:20:
[...]
Waarom is dat slecht voor je pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Masimo schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:58:
[...]

De ketel wil dan klaarblijkelijk met zo laag mogelijk vermogen die halve 0.3 graad overbruggen.
De ketel volgt de orders van de Kaptein.

Thermostaat. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ReversdRainbow schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:34:
Goedenmiddag allen
Situatie :
Hoekwoning 1973
Dak geïsoleerd rd 6
Vloerisolatie rd 4

1x jaga convector 120cm lang 23cm breed 33cm hoog 1400watt? Geboost met ventilatoren

Toon zonder abonnement

Nu stoken wij voornamelijk van 8u sochtends tot 13/15u op 20gr en daarna gaat de houtkachel aan tot een uur of 11 op 23gr

Nu was het vanochtend 18,5gr en dit brengt hij dan naar de 19,5gr binnen 10min maar jaagt er dan wel 0,85m3 doorheen

Hoeveel meerwaarde heeft het voor ons om de vloerverwarming nog te gebruiken aangezien deze maar enkele uren perdag aanstaat+het verlies in de warmtewisselaar

Helaas kunnen wij de parameters zelf niet instellen om bv het vermogen te beperken

Wat zijn jullie gedachtes om hiermee wat zuiniger om tegaan aangezien hij er aardig snel wat m3 doorheen jaagt voordat hij terug moduleerd denk ik

Bbd
Mvg
Dan doe je de vloerverwarming toch uit om te testen?
Het kan dan wel bijverwarming zijn maar plavuizen van 8 graden of 18 graden is toch wel een verschil in comfort.

Als je aan het houtstoken bent dan koelt het hart van de vloer af dat zul je weer bij moeten stoken.

Ik heb een briza, puur lucht verwarming en een T16 van 2400mm geboost. Dus ook lucht verwarming. Met vriezend weer, 0 tot -0.5 en dan s'morgens 2,5 graad erbij op 60m² = 1m³/uur. het tweede uur 0.8m³.

Tsja huis van beton. bouwjaar 1970 Overall HR++, spouw gevult vloer geisoleerd enz.enz.

edit: jij schrijft 10min. = 0.85m³ dus 5.1m³/uur. Keteltje van 50kW en een afgifte waar je het in kwijt kan. ZEER stevig huis zullen we maar zeggen. Of er klopt iets niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Seafarer op 21-01-2025 17:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:09
ReversdRainbow schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 13:34:
Goedenmiddag allen
Situatie :
Hoekwoning 1973
Dak geïsoleerd rd 6
Vloerisolatie rd 4

Toon zonder abonnement

Bbd
Mvg
Als je het met zuiniger over de kosten hebt dan zijn de kosten voor hout stook in EUR/kWh hoger vergeleken met de kosten voor gas.
Uitgangspunt is dat hout in een gewone winkel/bouwmarkt is aangeschaft en je geen "afgekeurde pallets van markplaats" gebruikt.
Als je met zuiniger ook de uitstoot meeneemt dan liggen de verhoudingen nog schever.
Daarnaast staat de stookwijzer al wekenlang op Rood.
https://www.atlasleefomgeving.nl/stookwijzer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 25-05 08:06
Seafarer schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 17:38:
[...]

Dan doe je de vloerverwarming toch uit om te testen?
Het kan dan wel bijverwarming zijn maar plavuizen van 8 graden of 18 graden is toch wel een verschil in comfort.

Als je aan het houtstoken bent dan koelt het hart van de vloer af dat zul je weer bij moeten stoken.

Ik heb een briza, puur lucht verwarming en een T16 van 2400mm geboost. Dus ook lucht verwarming. Met vriezend weer, 0 tot -0.5 en dan s'morgens 2,5 graad erbij op 60m² = 1m³/uur. het tweede uur 0.8m³.

Tsja huis van beton. bouwjaar 1970 Overall HR++, spouw gevult vloer geisoleerd enz.enz.

edit: jij schrijft 10min. = 0.85m³ dus 5.1m³/uur. Keteltje van 50kW en een afgifte waar je het in kwijt kan. ZEER stevig huis zullen we maar zeggen. Of er klopt iets niet.
Goedeavond dankjewel voor je reactie
We gaan de komende tijd kijken wat het doet als de vloerverwarming uitstaat, we zijn zelf benieuwd ofdat de ketel dan vlot in de pendel mode schiet

Met de vvw nog aan was het vanochtend 0,55 van 19,5 naar 20,5 hij leekt hier iets minder moeite mee te hebben

Heeft u enig idee of een isense bij ons meerwaarde zou hebben ik kom er niet goed achter of deze bij alle parameters van de ketel kan om zodoende het maximaal vermogen te beperken ?
Lawrentz schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:18:
[...]

Als je het met zuiniger over de kosten hebt dan zijn de kosten voor hout stook in EUR/kWh hoger vergeleken met de kosten voor gas.
Uitgangspunt is dat hout in een gewone winkel/bouwmarkt is aangeschaft en je geen "afgekeurde pallets van markplaats" gebruikt.
Als je met zuiniger ook de uitstoot meeneemt dan liggen de verhoudingen nog schever.
Daarnaast staat de stookwijzer al wekenlang op Rood.
https://www.atlasleefomgeving.nl/stookwijzer
Goedenavond ook u bedankt voor uw reactie ,
Met hout stookt bedoel ik zelf gekapte bomen die 1 a 2 jaar hebben gedroogd en zodoende maar 2 veegbeurten per jaar kosten ,

Met zuiniger stoken hopen we de ketel langer te laten pruttelen en niet gelijk naar de 39kw schiet en daarna pas begint met terug moduleren

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

ReversdRainbow schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:42:
[...]

Goedeavond dankjewel voor je reactie
We gaan de komende tijd kijken wat het doet als de vloerverwarming uitstaat, we zijn zelf benieuwd ofdat de ketel dan vlot in de pendel mode schiet

Met de vvw nog aan was het vanochtend 0,55 van 19,5 naar 20,5 hij leekt hier iets minder moeite mee te hebben

Heeft u enig idee of een isense bij ons meerwaarde zou hebben ik kom er niet goed achter of deze bij alle parameters van de ketel kan om zodoende het maximaal vermogen te beperken ?
Dus geen 50kW ketel met een ace 39. Dan klopt het verbruik in die 10min. niet. :)
In de handleiding van de ketel kun je wel vinden hoe je het vermogen zelf kunt beperken. Beter is de temperatuur te verlagen dan gaat het vermogen vanzelf mee terug. (maar houd 65 graden aan,lager geeft vaak problemen.)
Zoek even in dit topic op isense is al veel voorbij gekomen.
Met zuiniger stoken hopen we de ketel langer te laten pruttelen en niet gelijk naar de 39kw schiet en daarna pas begint met terug moduleren

Mvg
Kan ook zijn dat de thermostaat dit gedrag aan de ketel vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streafer
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ook gepost in heatbooster topic maar waarschijnlijk beter geschikt voor dit topic...

Ik zit met het probleem dat ik vind en vooral mijn vriendin vindt dat het huis maar moeilijk warm wordt. Het duurt vaak relatief lang. Ook zit de ketel te pendelen maar zijn de radiatoren aan onderkant koud.

De situatie:
Huis: hoekhuis met platdak voor groot gedeelte, bouwjaar 1991
Ruimte die verwarmd wordt : 40m2 dus ongeveer 100m3

CV: Intergas extrem 30
Instellingen:
Ingesteld maximaal CV-vermogen 40
CV-pomp instelling: nadraaitijd Actief
Max. capaciteit modulerende CV-pomp: 30
Min. capaciteit modulerende CV-pomp: 15
CV-pomp nadraaitijd na CV-bedrijf: 5 min
Stappenmodulatie: aan
Anti-pendel tijd CV: 5 min
Reactie OpenTherm kamerthermostaat: warmtevraag beantwoorden met minimale aanvoertemperatuur begrensd op 30°C
Max. instelwaarde aanvoertemperatuur: 75

Radiotoren 1 x 33 1x 22 en 1x 11 in de woonkamer. en een klein 1x 11 op kantoor die vaak niet aanstaat)

- 1x 33 heeft 15 x 140 mm fans met heatboosters
- 1 x 22 heeft 14 x 80 mm fans met heatboosters
- 1 x 11 heeft 3 x heatbooster set (3 mini ventilatoren kant en klaar pakket)

Alle radiatoren zijn koud aan de onderkant. Dus dat is moeilijk inregelen. Hij blijft ook koud als alle andere radiatoren uitstaan. Daarnaast zit er niet echt een regelkraan op de radiatoren (kan ze uiteraard wel open en dichter draaien)

Isolatie:
- Kruipruimte - 30 cm piepschuim tegen plafon
- spouwmuur is na geïsoleerd met Isotherm (of iets soortgelijks) (niet overal is er spouwmuur)
- platdak wat mogelijk matig is geïsoleerd
- Dubbelglas

Probleem:
De ruimte opwarmen duurt erg lang en hij lijkt moeite te hebben met het warm houden van de ruimte.
Maar als ik voel aan de radiatoren dan merk ik dat een groot gedeelte van radiator helemaal niet warm is.

Zodra hij op temperatuur is gaat hij pendelen en ik heb een erg grote delta aanvoer en uitvoer. soms van 30 graden maar de onderkant van radiator is dus niet warm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5ieLRCt_6EV7bC4qurTdKB8V5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVp4xpD1T50CjR9nEsJJBxVu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7AfB4ENQA-2VKD6xsJ178bB8EhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWIHO4D5pncitCvOjE20n6fX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4c5SFYn2jw2lbgBxEBbGrK0rJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VKxK2tcwtR7yYJjZVRJ5JdQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yab4owzZtUYyXvjs0BvC8-xJGdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gKqZvdz19t3iq2VUYHl4UrG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had eerst de cv ketel op max 50 graden maar omdat zo'n enorm gedeelte van de radiator ook niet warm wordt.. .krijgt hij de ruimte niet warm. Door de cv Ketel op 60 graden te zetten.. stijgt de temperatuur uiteraard sneller en is een groter gedeelte van de radiator warm.

Toch bekruipt mij het gevoel dat de flow gewoon veel te laag is.
Zou ik gewoon de Max. capaciteit modulerende CV-pomp moeten verhogen of hebben jullie nog andere ideeën?

[ Voor 4% gewijzigd door streafer op 22-01-2025 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
streafer schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 22:46:
...
Max. capaciteit modulerende CV-pomp: 30
Min. capaciteit modulerende CV-pomp: 15
...

Toch bekruipt mij het gevoel dat de flow gewoon veel te laag is.
Zou ik gewoon de Max. capaciteit modulerende CV-pomp moeten verhogen of hebben jullie nog andere ideeën?
De instellingen voor de pomp zijn wel erg laag. Zet die eens op de fabrieksinstellingen:
min op 35% en max op 65%

En P011 minimum cv-vermogen zo laag mogelijk ( bereikbaar via Expertmenu C020 )

[ Voor 8% gewijzigd door arpeggio op 22-01-2025 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:29
arpeggio schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:12:
[...]

De instellingen voor de pomp zijn wel erg laag. Zet die eens op de fabrieksinstellingen:
min op 35% en max op 65%

En P011 minimum cv-vermogen zo laag mogelijk ( bereikbaar via Expertmenu C020 )
Pompvermogen is gekoppeld aan het CV vermogen. Als je het CV vermogen beperkt op een zo laag mogelijke waarde zal het pompvermogen ook evenredig laag zijn. Minimum instelling van de pomp mag waarschijnlijk nog wel wat omhoog.

Ik heb hier een HRE 28/24 met vermogen op 25% vastgezet, de pomp staat gewoon voluit te draaien (klassieke pomp, stand 3). Mooie van zo'n modulerende pomp is dat je 'm in percentage kunt regelen ipv 3 standen waarbij de ene te hard is en de andere te zacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meintje
arpeggio schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:59:
[...]

Probeer het eerst maar eens uit.
De warmte (= energie) die nodig is in het vvw-circuit komt hoe dan ook vanaf de cv-ketel.
Het thermostaatventiel op de verdeler fungeert als een doseerventiel: zo veel heet water als nodig is en dan weer dicht.
Ik heb inmiddels de thermostaatkraan van de vloerverwarming op 37 graden gezet met 50 graden aanvoer vanaf de CV. De temperatuurmeter op de mengverdeler voor aanvoer geeft nu 37/38 graden aan, de retour 29 graden.

Ik hoop dat de vloer hierdoor rustiger opwarmt. Ik had het idee dat deze met een aanvoer van 43 graden (meter mengverdeler) te warm werd. Daardoor straalt de vloer ook te lang warmte af, waardoor het lang duurt voordat de thermostaat weer aanslaat.

Qua verbruik lijkt het allemaal niets uit te maken. Wel vraag ik mij af of het verschil tussen aanvoer en retour niet te hoog is met bijna 10 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
_JGC_ schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 23:50:
[...]

Pompvermogen is gekoppeld aan het CV vermogen. Als je het CV vermogen beperkt op een zo laag mogelijke waarde zal het pompvermogen ook evenredig laag zijn. Minimum instelling van de pomp mag waarschijnlijk nog wel wat omhoog.

Ik heb hier een HRE 28/24 met vermogen op 25% vastgezet, de pomp staat gewoon voluit te draaien (klassieke pomp, stand 3). Mooie van zo'n modulerende pomp is dat je 'm in percentage kunt regelen ipv 3 standen waarbij de ene te hard is en de andere te zacht.
Ik gaf een aanvullend advies om het minimum vermogen zo laag mogelijk in te stellen (parameter P011). In het geval dat hij dat zelf nog niet had gedaan.
Het is prima als @streafer het maximum vermogen op zijn Xtreme (parameter P010) op 40 laat staan. Die laatste mag hij zelf bepalen op basis van de warmtebehoefte van zijn woning.
Bij P011 op de laagst mogelijke instelling (ik weet niet precies wat dat is bij een Xtreme 30; heb zelf een 36) is het modulatiebereik van de ketel zo groot mogelijk.
En daarbij de wetenschap dat een cv-ketel de meeste branduren draait op zijn minimum vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arpeggio
meintje schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 11:46:
[...]

Ik heb inmiddels de thermostaatkraan van de vloerverwarming op 37 graden gezet met 50 graden aanvoer vanaf de CV. De temperatuurmeter op de mengverdeler voor aanvoer geeft nu 37/38 graden aan, de retour 29 graden.

Ik hoop dat de vloer hierdoor rustiger opwarmt. Ik had het idee dat deze met een aanvoer van 43 graden (meter mengverdeler) te warm werd. Daardoor straalt de vloer ook te lang warmte af, waardoor het lang duurt voordat de thermostaat weer aanslaat.

Qua verbruik lijkt het allemaal niets uit te maken. Wel vraag ik mij af of het verschil tussen aanvoer en retour niet te hoog is met bijna 10 graden.
Die DeltaT van 37 - 29 = 8°C is niet uitzonderlijk hoog. Misschien zijn de lussen in jouw vvw-groepen erg lang; meer dan 100m ? Dat zou een reden kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-05 11:22
Is het minimum vermogen van een iets oudere kombi kompakt 24/28 volgens het boekje ook echt het allerlaagste wat hij kan doen? Het huis wat we gekocht hebben heeft enkel vloerverwarming in de keuken, badkamer en hal. Drie lusjes op een mengverdeler. Nagenoeg niks dus. Alles al zo laag mogelijk gezet, maar er is geen manier om dit via een truuk nog lager te krijgen dan de +-6 a7kw?

Heb er al een bypass tussen gezet ipv de loze lus die over de zolder lag (buiten eigenlijk, boerderij). Dat scheelt al aanzienlijk in het verbruik, maar zo krijg ik de ketel nooit aan het condenseren. Condens loopt overigens zo in een emmertje, afvoer hebben ze ook nooit gerealiseerd. (een liter na 2 weken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Doesnotcompute schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:03:
Is het minimum vermogen van een iets oudere kombi kompakt 24/28 volgens het boekje ook echt het allerlaagste wat hij kan doen? Het huis wat we gekocht hebben heeft enkel vloerverwarming in de keuken, badkamer en hal. Drie lusjes op een mengverdeler. Nagenoeg niks dus. Alles al zo laag mogelijk gezet, maar er is geen manier om dit via een truuk nog lager te krijgen dan de +-6 a7kw?

Heb er al een bypass tussen gezet ipv de loze lus die over de zolder lag (buiten eigenlijk, boerderij). Dat scheelt al aanzienlijk in het verbruik, maar zo krijg ik de ketel nooit aan het condenseren. Condens loopt overigens zo in een emmertje, afvoer hebben ze ook nooit gerealiseerd. (een liter na 2 weken)
Je kunt een hogere temperatuur proberen indien je vloer dat toelaat omdat je zegt dat je een mengverdeler hebt maar als je alleen vvw hebt zou ik geen mengverdeler verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Nee. Het is zo gebouwd. Iedere aanpassing lijd tot niets. Of slecht branden, of je dak gaat eraf. :)
1 liter per dag zou makkelijk haalbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:26

Je zou inclusief het gasverbruik voor warm water meerdere liters per dag moeten hebben.

Daar gaat dus iets helemaal mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Seafarer schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:36:
[...]
Nee. Het is zo gebouwd. Iedere aanpassing lijd tot niets. Of slecht branden, of je dak gaat eraf. :)

[...]

1 liter per dag zou makkelijk haalbaar moeten zijn.
Het geheel verbruikt maar 4 kuub per dag in de afgelopen koude mistige week. Er is alleen niet genoeg afgifte om de ketel op zn laagste vermogen te laten branden. Hoop aankomende zomer of de zomer daarop meet afgifte te creeren, maar dan hangt er ook een warmtepomp voor in de plaats.

Verder niets aan te doen dus.
mukky schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:29:
[...]

Je kunt een hogere temperatuur proberen indien je vloer dat toelaat omdat je zegt dat je een mengverdeler hebt maar als je alleen vvw hebt zou ik geen mengverdeler verwachten?
Nee, als je stookt met een toestel dat hogere temperaturen creert dan wat de vloer aankan heb je standaard een mengverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
Doesnotcompute schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:53:
[...]

Nee, als je stookt met een toestel dat hogere temperaturen creert dan wat de vloer aankan heb je standaard een mengverdeler.
Maar als er alleen vvw aanhangt zet je de temp van de ketel toch gewoon laag :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
Ja je kan hem wel begrensen op zeg max 40c, echter maak je het nog moeilijker om pendelgedrag bij een ketel te voorkomen. 7kw is al best veel vermogen als ondergrens, en dus veel teveel in mijn geval.

In het voor en najaar zijn veruit de meeste huizen al geen 7kw per uur nodig. Dan garandeer je dus korte runs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Laatst online: 16-05 14:04
Allen loopt er hier iemand rond die een beetje thuis is in staartstukken?

Ik heb nl een radiator waarbij in de aanvoer een retour ventiel zit en in de retour een gewone kraan. nu wil ik dit omdraaien dus kraan op de aanvoer en het voetventiel in de retour zoals het ook hoort.

Probleem is echter dat de kraan langer is dan het retour ventiel en ik dus buis tekort kom, het meest makkelijke is dan een langer staartstuk te gebruiken (heimeier voetventiel) want het huidige is 29mm en dat is dus te kort ik zou 45mm ofzo nodig hebben.

Nu zijn er telescopische staartstukken te verkrijgen zoals onderstaande, echter het lijkt erop of de flow hiervan veel dunner is en er hangt nogal een radiator aan (vertivaal 200 hoog en 63 breed vasco tulipa TV2) dus ik vraag me af of dit de flow niet te veel gaat beperken. https://www.cvkoopjes.nl/...stuk-12-34-tot-50-mm.html

Eventueel is een alternatief (niet telescopisch) deze van 42mm maar past die op heimierstaartstukken https://www.wasco.nl/artikel/3454410

Het lijkt erop dat dit is wat ik zoek voor een standaard voetventiel aan te sluiten voor een voetventiel naar 15mm buis of heb ik dat mis?

https://www.heiz24.de/Zub...enausgleich-5400-mm-R-NEU

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

@Fantastic_fox als ik je goed begrijp komen de buizen verkeerd om uit de vloer? Kan je die niet bij de verdeler omwisselen? Dan kan je bij de radiator een standaard onderblok gebruiken en de rest ook normaal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Laatst online: 16-05 14:04
@The Third Man ja zou ook kunnen maar dat zijn meer koppelingen, gekloot in de kruipruimte etc.

De radiator is een tulipa dus rechts vs links onder aansluiten kan omgewisseld worden. Vandaar mijn vraag om een langer staartstuk : geen extra koppelingen etc en waarschijnlijk sneller, goedkoper en makkelijker opgelost.

Stilletjes heb ik erbij ook de hoop dat de afgifte hier iets mee verbeterd aangezien nu de kraan en het voetventiel de verkeerde stromingsrichting hebben. Zal mogelijk een klein verschil zijn maar de retour ventiel lekt heel klein beetje dus die moet ik zowiezo vervangen. en nu kan dit mooi in een keer met 2 exact II kranen in de woonkamer op een ochtend als dat staartstuk goed gaat zijn voor wat ik wil.

[ Voor 38% gewijzigd door Fantastic_fox op 24-01-2025 15:31 ]

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcovp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-05 23:50
Beste tweakers

Ik zit met een klein probleempje. We hebben de op de bovenverdieping en in gang van ons huis een aantal wanden laten stucen. Hiervoor moest de radiator in de gang (die altijd dichtstaat) tijdelijk weg, en dus hebben we de cv leidingen leeg moeten laten lopen, de leiding naar de radiator toe afdoppen en vervolgens het steem weer moeten vullen.

Tijdens dit vullen is er denk ik iets misgegaan, aangezien niet alle radiatoren meer warm worden, ook al is er daar warmtevraag. Onze cv leidingen lopen een beetje gek door het huis, aangezien ze eerst naar boven gaan, en vervolgens nog naar een aantal radiatoren beneden lopen. Als ik alle radiatoren dichtdraai die wel makkelijk warm worden dan worden de "koude" radiatoren wel warm. Weet iemand waar dit door komt en hoe het op te lossen valt? Zit er wellicht toch nog ergens lucht in het systeem? Zie hieronder voor een tekening van de leidingen in ons huis, de radiatoren die makkelijk warm worden zijn rood, de radiatoren die koud blijven zijn blauw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4lRjPLLtZYuFHwWEWcUNs75Aec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4IEbcPyfFRwX5PuU06PwySwu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Fantastic_fox schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:29:
@The Third Man ja zou ook kunnen maar dat zijn meer koppelingen, gekloot in de kruipruimte etc.

De radiator is een tulipa dus rechts vs links onder aansluiten kan omgewisseld worden. Vandaar mijn vraag om een langer staartstuk : geen extra koppelingen etc en waarschijnlijk sneller, goedkoper en makkelijker opgelost.

Stilletjes heb ik erbij ook de hoop dat de afgifte hier iets mee verbeterd aangezien nu de kraan en het voetventiel de verkeerde stromingsrichting hebben. Zal mogelijk een klein verschil zijn maar de retour ventiel lekt heel klein beetje dus die moet ik zowiezo vervangen. en nu kan dit mooi in een keer met 2 exact II kranen in de woonkamer op een ochtend als dat staartstuk goed gaat zijn voor wat ik wil.
Foto?
Praat makkelijker. :)

Pagina: 1 ... 38 ... 41 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?