Gas besparen door middel van CV tuning deel IV Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:16

Seafarer

XXX

Lawrentz schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:56:
[...]

Meerlagenbuizen worden afgeraden icm een warmtepomp ivm de inserts en het negatieve effect op de flow.
Waar komt het woord meerlagen buis voor?
En waar en door wie wordt dit afgeraden?
Zo te zien gaat het om een relatief dunne meerlagenbuis waarbij de inserts een relatief groter effect hebben op de flow dan een dikkere meerlagenbuis.
Daarnaast zie ik meerdere haakse bochten en wat flauwe bochten.
Zouden het drukverlies en gebrek aan flow wellicht een rol spelen?

Ik ben trouwens ook niet echt onder de indruk van het esthetische van de aansluiting.
Een beetje installateur laat het niet zo achter.
Ethiek. _O-

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09-10 22:55
Seafarer schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:50:
[...]
Waar komt het woord meerlagen buis voor?
En waar en door wie wordt dit afgeraden?
In mijn post hierboven, en dat is gebaseerd op de foto waarbij de witte buis lijkt op een meerlagenbuis.

Het negatieve effect van een meerlagenbuis komt in meerdere video's voor van heat Geek.
Twee voorbeelden: YouTube: Do I Need To Upgrade My Pipework For A Heat Pump Install? | Consumer... en YouTube: 4 Tips For Using MICROBORE Pipework With Heat Pumps.
Ik heb meer vertrouwen in Heat Geek dan de gemiddelde installateur hier in NL.

Als het op de foto geen meerlagenbuis is dan kan de stelling worden genegeerd.
Ethiek. _O-
Vind je de de aansluiting er wel verantwoord en ethisch uitzien?

[ Voor 4% gewijzigd door Lawrentz op 06-10-2025 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:36

The Third Man

The Third Jellyfish

@Lawrentz ik ben dan weliswaar geen CV guru maar ik zie daar een klassieke stalen buis, een kenmerkend aspect is de afgebladderde verf vlak voor het uiteinde. En dat kunststofbuizen doorgaans flexibel zijn en je dus niet zo’n ‘kunstwerk’ nodig hebt om iets erop aan te sluiten wat er net iets verder vanaf ligt, zoals een andere radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:16

Seafarer

XXX

The Third Man schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 07:36:
@Lawrentz ik ben dan weliswaar geen CV guru maar ik zie daar een klassieke stalen buis, een kenmerkend aspect is de afgebladderde verf vlak voor het uiteinde. En dat kunststofbuizen doorgaans flexibel zijn en je dus niet zo’n ‘kunstwerk’ nodig hebt om iets erop aan te sluiten wat er net iets verder vanaf ligt, zoals een andere radiator.
En de componenten op de "pijp" zijn geschroefd op de pijp. Das bijzonder voor meerlagen buis.

In ieder geval geslaagd voor "materiaal herkenning" :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09-10 22:55
Seafarer schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:17:
[...]

En de componenten op de "pijp" zijn geschroefd op de pijp. Das bijzonder voor meerlagen buis.

In ieder geval geslaagd voor "materiaal herkenning" :)
Dan ben ik in deze context (door het ijs) gezakt.
1-1 :)
Pagina: 1 ... 41 42 Laatste

Let op:
Het posten van je gasverbruik voegt weinig toe (is voor elk huis/woonsituatie weer anders en daardoor sowieso al lastig vergelijken). Laat dit s.v.p. achterwege als dit het enige is wat je post. Het wordt dan al gauw een opsom-topic en laat de écht interessante berichten ondersneeuwen. Voor het vergelijken van je verbruik is er een apart topic: Wat is jouw actuele energieverbruik?