mussov schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:07:
Helaas kom ik er, ondanks veel lezen, nog niet helemaal uit hoe ik onze installatie goed kan afstellen. Sinds enkele maanden wonen we in een nieuw (bestaand) huis, en we hebben dus nog weinig ervaring met het stoken.
Situatie:- CV-ketel: Nefit Trendline HRC30 CW5 (in de kelder)
- In de kelder ligt een klein stukje vloerverwarming en hangt een radiator, maar die gebruiken we niet, dus daar hebben we de thermostaatknop voor uitgezet (zie foto).
- De normale (woon) verdieping heeft alleen vloerverwarming (ca. 55 m²) met een natuurstenen vloer.
Tijdens het verwarmen werd de vloer erg warm — mogelijk de oorzaak van de scheurtjes in de tegels. Daarom ben ik gaan kijken naar de instellingen van de CV.
Oude instellingen:- Thermostaatknop bij de vloerverwarming verdeler op de woonverdieping stond op stand 4 (daar zit ook een pompschakelaar AmfraMatic V-5+ op aangesloten, die soms “HI” aangaf — wat volgens mij staat voor een maximale temperatuur van rond de 49 °C of hoger. Heb gisteren in ieder geval ook 44 °C zien staan.
- CV-instellingen:
 - Maximale aanvoertemperatuur: 80 °C
 - Maximaal CV-vermogen: 22,5 kW
 - Pomp: Max 70%, Min 30%
Aangepast vanochtend:- Maximale aanvoertemperatuur verlaagd van 80 °C → 55 °C
- Maximaal CV-vermogen verlaagd van 22,5 kW → 6,9 kW (nu tijdelijk op 15 kW om te testen)
- Warmwaterbedrijf gewijzigd van “Hot” → “Int”
Op de grafiek in Home Assistant is te zien dat de woning gisteren goed opwarmde van 17,3 °C naar 21 °C (het werkte dus prima, maar waarschijnlijk te warm voor de vloer en niet efficiënt). In de namiddag heb ik de verwarming uitgezet, en vanochtend met de nieuwe instellingen weer aangezet. Toen was het 19,6 °C; inmiddels is het 20,6 °C.
De ketel lijkt echter behoorlijk te pendelen. Ook krijg ik niet goed inzicht in de aanvoer- en retourtemperatuur.
De pompschakelaar AmfraMatic V-5+ lijkt uit te schakelen onder de 25 °C. Kort daarna lijkt de CV weer aan te springen, waarna de pomp na enkele minuten ook weer start. Zodra de CV aangaat, wordt de aanvoerleiding (rood) richting de vloerverwarmingsverdeler snel heet, en even later ook de retour (blauw). Toch voelt de retour na enkele minuten vaak alweer vrij koel aan. De retourleidingen bij de verdeler zelf worden overigens nooit echt warm.
Meetwaarden vandaag:- 11:53 → aanvoer 35 °C, retour 23,5 °C
- 12:15 → aanvoer 42 °C, retour 26 °C
Ik weet nu niet goed wat de beste vervolgstap is:
- Het CV-vermogen verder verlagen?
- De maximale aanvoertemperatuur nog aanpassen?
- Of juist iets doen met de pompmodulatie?
Hopelijk kan iemand hierbij helpen  

De HRC30 heeft een gespecificeerde minimale deellast van 6.9 kW bij 80/60° of 7,4 kW bij 50/30°C.
Als je dan de ketel instelt op 6,9 kW bij 55 °C en je zou in je woning ook nog veel radiatoren dicht hebben staan (is een aanname) dan kan de ketel zijn warmte niet kwijt. De ketel gaat dan pendelen.
Ik raad je aan om per ruimte een warmteverliesberekening te (laten) maken en daar je warmteafgiftesystemen op in te stellen.
Als je het warmteverlies van alle ruimtes bij elkaar optelt dan bepaalt dat het maximale vermogen van je ketel.
Het maximaal ingestelde vermogen van de ketel moet altijd liggen boven de gespecificeerde minimale deellast van 6.9 kW bij 80/60° of 7,4 kW bij 50/30°C. 
Helaas heeft de Trendline een modulatiebereik van 25 tot 100%. Lager dan 25% gaat de Trendline niet.
De maximale temperatuur zou ik op 75 °C zetten.
De thermostaat bepaalt dan verder de aanvoertemperatuur. 
Wat ook zou kunnen is dat de bypass te snel opengaat.
Vraag: Is het mogelijk om de bypass verder dicht te draaien?
Wat ook meespeelt is dat op dit moment door de relatief hoge buitentemperaturen nog een lage warmtevraag is waardoor de installatie al snel zijn warmte niet meer kwijt kan.
Ook dit kan pendelen veroorzaken.
Hopelijk helpt dit je verder op weg.