Magreet1 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:52:
@
Seafarer ik ben niet goed thuis in deze materie. Dat even vooraf. Dus of ik goed begrijp wat ik zeg kan idd een goede vraag zijn. Daarom vraag ik het ook hier, omdat ik hoop met jullie antwoorden verder te kunnen.
Wat ik probeerde te zeggen was: ‘Ik denk dat waterzijdig inregelen het eerste is wat ik kan proberen om deze vloerconvectoren effectiever te laten zijn. Ik hoop natuurlijk dat het helpt maar ik ga er niet vanzelfsprekend vanuit.’ Is dat een logische gedachte? Of wreekt zich hier al mijn gebrek aan kennis?
Je bent in iedergeval duidelijk.

Maar inderdaad de materie is je niet helemaal duidelijk. Ik adviseer je dan ook de eerste openings post eens door te nemen en op tweakers naar warmtepomp topics te zoeken.
Verder is het huis uit 1930. Deze vloerconvectoren zitten in een uitbouw die in 2011 geplaatst is.
Wij hebben een Quatt Duo Hybride die sinds deze winter draait. Aanvoertemperatuur is meestal tussen de 28 en 36 graden. We wonen hier ook sinds die tijd. Dus ik heb geen informatie over hoe het vorige winter was toen er met CV verwarmt werd.
Bedoel je dat ik doormiddel van die schroefjes waterzijdig kan inregelen? Of zeg ik dan nog steeds iets doms?
@
The Third Man Ik heb de knoppen beide wat afgeknepen, en dat zorgt ervoor dat het verschil tussen aanvoer en retour nu aanzienlijk is.
Tsja. Waar gaan we beginnen.
Probeer in iedergeval het volgende in je hoofd te graveren. Temperatuur is geen vermogen.
Hier gaan zoveel mensen de fout mee in. Want het volgende niet wetenschappelijke bewijs hebben we daarvoor.
Twee dezelfde huizen hebben 10kW nodig om het huis warm te houden.
Het ene huis heeft radiatoren en het andere huis heeft vloerverwarming. Als het rond het vriespunt is dan kun je bij het huis met radiatoren waarschijnlijk niet met je achterwerk op de radiator zitten terwijl je bij het andere huis zalig op de vloer gaat zitten.
Dus temperatuur is geen vermogen.
Het verschil tussen beide huizen is dat het water in de radiatoren relatief langzaam stroomt en in de vloerverwarming best wel hard. Dus flow (debiet) is je vermogen.
Klopt ook, immers: Q=m x c x ΔT
kW / (c x ∆T) = l/h - Vloerverwarming 10kW /(4.187 x 5) = 1719 ltr/u
(lage ∆T je wilt een gelijkmatige warmte spreiding over je vloer oppervlak)
kW / (c x ∆T) = l/h - Radiatoren 10kW /(4.187 x 20) = 430 ltr/u
( hoge aanvoer temperatuur, je wilt een hoge gemiddelde oppervlakte temperatuur, want de oppervlakte is maar klein, wat resulteert in een hoge ∆T)
Als jij dus de flow van je convector beperkt (knijpen) dan wordt de ∆T groter maar de flow lager en dus je vermogen.!! Waterzijdig inregelen in een installatie is het verdelen van het totale geleverde vermogen van de warmte opwekker. De juiste hoeveelheid flow naar de radiator of convector stel je hiermee in.
Dus kleine ∆T, is hoge flow, is hoog vermogen. Die schroefjes dan maar weer open draaien.
Maar haal geen illusies in je hoofd met deze convectoren deze zijn gemaakt voor hoge aanvoer temperaturen en met lage doen ze helemaal niets meer. Je kunt ze nog vervangen door moderne met extra veel plaatjes en ventilatoren. En dan hopen dat die stof verspreiders passen. En dat voor een bedrag van heb ik jouw daar.
Het beste wat ik kan verzinnen is dicht leggen met dezelfde houten vloer en daarboven op een T21 convector plaatsen met computer fannetjes erin. Dan wordt het wel zweet heet.
Met als gevolg dat de warmtepomp met veel lagere aanvoer temperatuur kan werken de COP omhoog gaat en je elektriciteits rekening omlaag.
Alleen de bovenverdieping wordt dan niet meer warm.

Ik hoop dat het iets verduidelijkt.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.