• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
JME schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:55:

Ik ga me wel meer verdiepen in het dak. De landelijke speler die hier gisteren over de vloer deed dat opvallend genoeg liever niet: ze zouden bij bestaande constructies niet kunnen garanderen dat ze geen vocht insluiten en daarmee op den duur problemen veroorzaken. Wut?? Klonk meer als “we hoeven de klus eigenlijk niet zo nodig”.
Beide zit een kern van waarheid, maar is afhankelijk van de exacte situatie.

Mijn dak heeft af bouw 3cm wol of 2 cm EPS… bouwtekening laat het open…
Dat maakt dat je bij van binnen isoleren minder keuze hebt… precies 1: damp open isoleren met klimaat folie.
In mijn situatie bouw ik onder -5 vocht op, maar er is genoeg droog tijd om dat er weer uit te laten gaan.

Veel bedrijven bieden maar 1 manier van isoleren aan … ik heb er 4 langs gehad die hier niet eerlijk over waren… en inzetten op wat in het busje lag…

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 04-07-2026 17:55 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
True schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 23:22:
[...]

Nee, dat gaf ik hierboven al aan. Ik heb ChatGPT nog even laten ratelen en kom uit op deze vier die er op lijken, maar het volgens mij ook niet zijn.Die van Dwars en berekenthuisbatterij komen nog het meest in de buurt met wat ik mijn meen te herinneren.
https://stroomvoorspeller.nl/batterij-berekenen misschien, is gemaakt door een tweaker, zie Backtest voor thuisbatterij aanschaf obv echte energieprijze

When life gives you lemons, start a battery factory

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dat zou 'm wel eens geweest kunnen zijn, ik zal 'm met een edit aan mijn lijstje toevoegen, mocht iemand er ooit nog eens op zoeken en mijn post vinden, dank je.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Gewoon even hier droppen. De impact die een PHEV van 20kWh en een setje thuisbatterijen van 13kWh doet in je energieverbruik…
2025:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z5KH0slXW6ccIDQnP4FaEQVoJIE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3HRUOLiscWd2O2ms9WEay5Ex.png?f=fotoalbum_large

En eerste helft 2026:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqeDCtKjk1ynQxxXHkBoUeMShdU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OOY4i8QWW0lM5r6Beb409Ooj.png?f=fotoalbum_large

PHEV kwam eind 2025, thuisbatterijen april 2026. Die hele curve van 2025 is straks omgekeerd 🫣

[ Voor 6% gewijzigd door Gramser op 07-07-2026 08:39 ]

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
@Gramser Ik begrijp niet goed wat je met voorgaande statistieken wil aantonen?
Een thuisbatterij heeft toch geen grote invloed op je energieverbruik (alleen een licht meerverbruik voor de omzettingserliezen) en een PHEV zal uiteraard thuis meer elektriciteit verbruiken maar dat is afhankelijk van hoeveel je er thuis mee gaat laden en hoeveel km je op elektriciteit gaat rijden.

De statistieken die je toont laten - wanneer ik ze goed interpreteer - alleen je netafname en netteruglevering zien, niet je energieverbruik.

En of een PHEV duurzaam is valt ook nog eens te betwijfelen. Je hebt in één auto nl. een batterij, een elektromotor en een brandstofmotor met brandstoftank. De statistiek laat ook niet zien hoeveel CO2 en fijnstof je minder uitstoot in verhouding tot een BEV of brandstofauto.

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Gramser
  • Nu online
Ivo, het is voor jou niet snel goed genoeg he :+?. Geeft niet, we houden toch wel van je. Maar vooruit, voor jou, of andere mensen die het interesseert een hele korte samenvatting: het laat zien dat in de winter mijn verbruik danig is gestegen (door de PHEV, paarse staven zijn hoger), en er minder teruglevering plaatsvindt (groene staven, wordt verklaard door veel meer direct verbruik van zonnestroom door de PHEV). Ook vindt er in de zomer weer minder netafname plaats omdat de batterij het een en ander opslaat en 's nachts afgeeft aan mijn huis. Dat vind ik het mooie eraan, ik heb veel meer verbruik door de auto, maar ook meer eigenverbruik van de panelen door zowel auto als accu. Als ik ooit een laadpaal heb, kan het allemaal nog wat beter bestuurd worden, ik laad nu met de grannycharger.

Of de PHEV duurzaam is, is ook helemaal geen vraag hier, dat ding is nu een gegeven. Het ging om energieverbruik van mijn huishouden en daar heeft de PHEV, net als de thuisbatterij, nu zijn plek in. Maar aangezien we bijna alles elektrisch rijden (het is al bijna 2000km geleden dat we voor het laatst een benzinepomp zagen en de vrij kleine tank zit nog voor tweederde vol), en de PHEV eigenlijk alleen hebben om de caravan mee te trekken én we deze konden betalen itt een EV waar ik met mijn rijbewijs de caravan niet mee mag trekken, mag ik graag denken dat het geen gekke keuze is. Maar daar heb jij vast je vraagtekens bij. Dat mag.

[ Voor 13% gewijzigd door Gramser op 07-07-2026 09:29 ]

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:03
Gramser schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:25:
Ivo, het is voor jou niet snel goed genoeg he :+?. Geeft niet, we houden toch wel van je. Maar vooruit, voor jou, of andere mensen die het interesseert een hele korte samenvatting: het laat zien dat in de winter mijn verbruik danig is gestegen (door de PHEV, paarse staven zijn hoger), en er minder teruglevering plaatsvindt (groene staven, wordt verklaard door veel meer direct verbruik van zonnestroom door de PHEV). Ook vindt er in de zomer weer minder netafname plaats omdat de batterij het een en ander opslaat en 's nachts afgeeft aan mijn huis. Dat vind ik het mooie eraan, ik heb veel meer verbruik door de auto, maar ook meer eigenverbruik van de panelen door zowel auto als accu. Als ik ooit een laadpaal heb, kan het allemaal nog wat beter bestuurd worden, ik laad nu met de grannycharger.

Of de PHEV duurzaam is, is ook helemaal geen vraag hier, dat ding is nu een gegeven. Het ging om energieverbruik van mijn huishouden en daar heeft de PHEV, net als de thuisbatterij, nu zijn plek in. Maar aangezien we bijna alles elektrisch rijden (het is al bijna 2000km geleden dat we voor het laatst een benzinepomp zagen en de vrij kleine tank zit nog voor tweederde vol), en de PHEV eigenlijk alleen hebben om de caravan mee te trekken én we deze konden betalen itt een EV waar ik met mijn rijbewijs de caravan niet mee mag trekken, mag ik graag denken dat het geen gekke keuze is. Maar daar heb jij vast je vraagtekens bij. Dat mag.
Het is tenslotte de kroeg, ik ben gestopt met lezen bij de woorden ' paarse staven'. :9

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Gramser
  • Nu online
Hahaha! A dirty mind… 🍆

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

Een auto gebruikt eigenlijk aardig wat energie in vergelijk met je huis, ja. Zelfs als je bedenkt dat een EV ongeveer 4x efficienter is dan een benzineauto en een WP ongeveer 4x efficienter dan een gasketel, kun je niet ver rijden voordat je al meer energie voor de auto nodig hebt dan een jaar lang je full-electric huishouden draaien.

Verder heeft @IvoB2 wel een punt dat zonder opwek te laten zien we hier niet uit kunnen afleiden wat je verbruik echt is. Dus of je nog even je opwek voor beide jaren erbij wilt zetten of, beter nog, gewoon je daadwerkelijke verbruik posten ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Gramser
  • Nu online
Oh maar ik wist niet dat jullie het kapot wilden analyseren hier in de kroeg? Misschien had ik erbij moeten zetten “bij gelijkgebleven opwek” (min of meer, maar dat zou ook niet nauwkeurig genoeg zijn denk ik :+). Ik nam eigenlijk aan dat dat wel gesnapt zou worden.

Ok, here goes. Twee systemen, een Goodwe en een SolarEdge. Sorry, geen aparte kWh-meter.

Goodwe 2025: 5,5MWh
Goodwe 1e helft 2026: 3,1MWh

SolarEdge 2025: 2,11MWh
SolarEdge 1e helft 2026: 1,21MWh

Paar plaatjes erbij (zonder paarse staven):

Goodwe (fijn dat die het totaal niet weergeven in hun diagrammen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHGxwfrcIn8RsVR4EjtYNCebZ0Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PaGTderywsaKl6x5bKFMWA0f.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3s9SlAlRMz3dlaZRRLzBJ5Xfwg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Post88RYhb8K2hKEOCFdhOKI.jpg?f=fotoalbum_tile
SolarEdge:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYolZL5cGj0xYsPeOJAOrXuVnrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WypTK0qvN1kFPP0gQlJFknRn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5epD1NrDciINlYzdEhP2hWnLuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQzZMwIubMF6AN0cqVoU1S7E.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 81% gewijzigd door Gramser op 08-07-2026 06:52 ]

• IvoB2
  • Niet online
Termy schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 00:31:
Een auto gebruikt eigenlijk aardig wat energie in vergelijk met je huis, ja. Zelfs als je bedenkt dat een EV ongeveer 4x efficienter is dan een benzineauto en een WP ongeveer 4x efficienter dan een gasketel, kun je niet ver rijden voordat je al meer energie voor de auto nodig hebt dan een jaar lang je full-electric huishouden draaien.

Verder heeft @IvoB2 wel een punt dat zonder opwek te laten zien we hier niet uit kunnen afleiden wat je verbruik echt is. Dus of je nog even je opwek voor beide jaren erbij wilt zetten of, beter nog, gewoon je daadwerkelijke verbruik posten ;).
Ja dat weet ik ook wel.
Maar dat verbruik is o.a. afhankelijk van laadsnelheid, afgelegde km, snelheid waarmee je die km aflegt, weersomstandigheden, type EV, ....
De weerslag op je thuisgebruik is dan ook nog eens afhankelijk hoeveel kWh je thuis gaat laden (gemeten aan de laadpaal en niet in de EV) en niet hoeveel kWh je daarvan eventueel buitenhuis gaat laden.

Allemaal parameters die je niet in de grafiek kan terugzien.

Mijn punt was trouwens dat de grafiek niet je (woning)verbruik laat zien maar alleen wat er op die locatie afgenomen wordt uit het net en teruggeleverd aan het net. Dat is iets totaal anders dan verbruik. Om dat te weten moet je ook de PV productie kennen en het direct verbruik daarvan voor de woning (en de EV). Bij inzet van een thuisaccu moet je ook nog eens het meerverbruik van de accu zelf meetellen om te vergelijken met de situatie zonder accu (omzetverliezen en eigen verbruik van het systeem).

Dat het thuisladen van een (PH)EV je zelfverbruik uit PV zal opkrikken is nogal evident.

Wat betreft het onderwerp van dit topic "duurzaamheid", het mag duidelijk zijn dat het gebruik van een thuisaccu en inzonderheid een PHEV niet echt duurzaam te noemen is. Dat mag hier toch benoemt worden? Dat is iets anders dan dat ik er tegen ben (perfectie is niet van deze wereld). Ik gebruik al sinds 2019 zelf sporadisch een BEV en een thuisaccu draait hier al jaren 24/7. Maar ik beschouw mezelf dan ook niet echt "duurzaam". :)

ps. Mijn woning verbruikt op jaarbasis meer kWh dan onze BEV thuis gaat laden. De BEV verbruikt in totaliteit ook nog eens minder kWh dan onze woning doorgaans op een jaar verbruikt. En op een grafiek die netafname en netinjectie toont kan je - wat onze situatie betreft - daar al helemaal niets uit afleiden want dat is doorgaans een "flatline" aan de bovenzijde (dus nauwelijks "paarse staven". :)

[ Voor 61% gewijzigd door IvoB2 op 08-07-2026 09:00 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Termy schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 00:31:
Bwah, ik rij toch ruim 25000km met dik 4500kWh. Dat is zowat mijn jaarlijks verbruik zonder de WP.

En als ik alles in rekening breng, incl airco, auto en PV, dan koop ik ca 7000 kWh en ik lever 6000 kWh terug.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Als ik vergelijk met 2021 dan verbruik ik toch een heel stuk minder energie.

Woning gas+elek 2021: ongeveer 10.000kWh/jaar, auto (benzine, 30.000km/j): 20000kWh/j

Woning elek 2026: <1000kWh van het net, auto EV 6000kWh(enkel openbaar laden).

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• IvoB2
  • Niet online
Kan, want iedere situatie is anders.
Jij verbruikt minder energie omdat fossiele brandstoffen doorgaans meer kWh nodig hebben om de brandstof in bruikbare energie om te zetten dan (zelf opgewekte) elektriciteit. Elektriciteit is daarin veel efficiënter.
Maar ook dat kan je niet aantonen louter op basis van een grafiek die je elektriciteitsafname uit en naar het net toont.
Wozmro schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:53:
Woning elek 2026: <1000kWh van het net, auto EV 6000kWh(enkel openbaar laden).
En dat zegt alleen iets over je daadwerkelijke elektriciteitsverbruik wanneer je geen PV hebt. Heb je die wel moet je het verbruik uit PV daar ook nog bijtellen om je verbruik te kennen.
Mijn "netafname" toont bv. zowat dagelijks een flatline*. Maar dat betekent helemaal niet dat ik dagelijks geen elektriciteit verbruik. Het tegendeel is waar.

*Nu ja, om helemaal correct te zijn dien ik erbij te vermelden dat dit de strategie voor 2025 was. Voor 2026 wijzigt de strategie en streef ik naar 400 kWh netafname (om economische, niet om duurzaamheidsredenen).

[ Voor 52% gewijzigd door IvoB2 op 08-07-2026 09:22 ]

• Gramser
  • Nu online
IvoB2 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 08:21:
[...]

Ja dat weet ik ook wel.
Maar dat verbruik is o.a. afhankelijk van laadsnelheid, afgelegde km, snelheid waarmee je die km aflegt, weersomstandigheden, type EV, ....
De weerslag op je thuisgebruik is dan ook nog eens afhankelijk hoeveel kWh je thuis gaat laden (gemeten aan de laadpaal en niet in de EV) en niet hoeveel kWh je daarvan eventueel buitenhuis gaat laden.

Allemaal parameters die je niet in de grafiek kan terugzien.

Mijn punt was trouwens dat de grafiek niet je (woning)verbruik laat zien maar alleen wat er op die locatie afgenomen wordt uit het net en teruggeleverd aan het net. Dat is iets totaal anders dan verbruik. Om dat te weten moet je ook de PV productie kennen en het direct verbruik daarvan voor de woning (en de EV). Bij inzet van een thuisaccu moet je ook nog eens het meerverbruik van de accu zelf meetellen om te vergelijken met de situatie zonder accu (omzetverliezen en eigen verbruik van het systeem).

Dat het thuisladen van een (PH)EV je zelfverbruik uit PV zal opkrikken is nogal evident.

Wat betreft het onderwerp van dit topic "duurzaamheid", het mag duidelijk zijn dat het gebruik van een thuisaccu en inzonderheid een PHEV niet echt duurzaam te noemen is. Dat mag hier toch benoemt worden? Dat is iets anders dan dat ik er tegen ben (perfectie is niet van deze wereld). Ik gebruik al sinds 2019 zelf sporadisch een BEV en een thuisaccu draait hier al jaren 24/7. Maar ik beschouw mezelf dan ook niet echt "duurzaam". :)

ps. Mijn woning verbruikt op jaarbasis meer kWh dan onze BEV thuis gaat laden. De BEV verbruikt in totaliteit ook nog eens minder kWh dan onze woning doorgaans op een jaar verbruikt. En op een grafiek die netafname en netinjectie toont kan je - wat onze situatie betreft - daar al helemaal niets uit afleiden want dat is doorgaans een "flatline". :)
En precies om al die details "dropte" ik gewoon twee screenshots, die voor mijzelf logischerwijze het meest aanspreken, want ik ken het "gedrag" van mijn huishouden natuurlijk het beste. Je moet er ook weer niet teveel in willen lezen. Natuurlijk wist ik dat een PHEV en een thuisaccu impact zouden hebben, en bij gelijkblijvende opwek, vind ik het verschil tussen die twee staafdiagrammetjes toch groter dan ik had verwacht. Ik hoef het voor mezelf niet tot op de komma nauwkeurig te zien, en de keuzes voor PHEV en thuisaccu's zijn weloverwogen. Maar, duurzaam? Het is maar net waarmee je vergelijkt, maar alles moet eens geproduceerd worden.

Niettemin is die flatline wel iets waarnaar ik min of meer streef. Ik heb helaas nog geen manier gevonden om het elektrisch verbruik van de PHEV in kWh goed te registreren. Ik heb geen laadpaal en de API van de auto stelt ook niet erg veel voor. Laadpaal zou wel helpen in het streven naar de flatline, omdat die veel beter, en ook nadat mijn accu's vol zijn, het zonneoverschot kan volgen. Maar we moeten iets te wensen houden (ik vermoed dat-ie er volgend jaar wel komt)!

• IvoB2
  • Niet online
Je stelt toch te laden met een granny?
Zet er dan bv. een HW socket op.

Het echte verbruik van een (PH)EV meet je ook niet in de auto zelf maar aan het aftappunt (of dat nu een laadpaal of een gewoon stopcontact is maakt niet uit, de afrekening gebeurt nl. aan het aftappunt en niet volgens wat de GOM als intern verbruik van de auto opgeeft).
Bij een brandstofauto kijk/keek je toch ook naar de rekening aan de pomp en niet naar de brandstofmeter?

[ Voor 72% gewijzigd door IvoB2 op 08-07-2026 09:19 ]

• Gramser
  • Nu online
Heb ik zeker overwogen - maar ik weet eigenlijk niet of ik die permanent (half) buiten wil hebben met 10A continu erdoorheen (van leeg naar vol duurt al gauw een uur of 10-11). En voor inzicht is die goed, maar voor puur zonneladen niet geschikt in combinatie met de gebruikte grannycharger.

Mijn auto geeft -elektrisch, maar net als reguliere ICE-auto's ook qua benzine- alleen een gemiddeld verbruik weer, niet een absoluut verbruik in kWh of liters. Sterker nog, mijn auto laat die twee elkaar beïnvloeden. Als ik hybride rij, gaat het brandstofverbruik omhoog maar het elektrisch verbruik omlaag, en als ik EV rij, andersom. Ik meen dat bij andere merken het absoluut aantal kWh's van een laadbeurt ook wel wordt weergegeven. Doet de mijne niet.

[ Voor 44% gewijzigd door Gramser op 08-07-2026 09:24 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
IvoB2 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:07:
Kan, want iedere situatie is anders.
Jij verbruikt minder energie omdat fossiele brandstoffen doorgaans meer kWh nodig hebben om de brandstof in bruikbare energie om te zetten dan (zelf opgewekte) elektriciteit. Elektriciteit is daarin veel efficiënter.
Maar ook dat kan je niet aantonen louter op basis van een grafiek die je elektriciteitsafname uit en naar het net toont.

[...]

En dat zegt alleen iets over je daadwerkelijke elektriciteitsverbruik wanneer je geen PV hebt. Heb je die wel moet je het verbruik uit PV daar ook nog bijtellen om je verbruik te kennen.
Mijn "netafname" toont bv. zowat dagelijks een flatline. Maar dat betekent helemaal niet dat ik dagelijks geen elektriciteit verbruik. Het tegendeel is waar.
Energie uit de zon moet ik zeker bijtellen bij mijn verbruik.

Maar of dat nu 1000kWh of 10.000kWh is, wat maakt het uit? Er is niets mis met veel energie verbruiken als je er geen* externe problemen mee veroorzaakt.

We moeten als mens afstappen van met energie moet je zuinig doen. Ik tel mijn dataverbruik ook niet (meer).

*Ja, het spul moet ook nog gemaakt en uiteindelijk fatsoenlijk gerecycleerd worden.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• IvoB2
  • Niet online
Off topic maar wanneer je doorgaans op 10A gaat laden zijn de "verliezen" (afhankelijk van de EV) redelijk groot. Je hebt dan veel meer kWh nodig per 100 km dan de GOM van de (PH)EV toont.
Dat geldt doorgaans voor een BEV (eigen verbruik elektronica tijdens een laad/ontlaad sessie is voor mijn EV bv. 300W), geen idee wat dit geeft voor een PHEV maar nul zal het niet zijn.

• Gramser
  • Nu online
Ook dat is een overweging om een laadpaal te nemen (en er nu misschien een maandje toch eens een HW socket tussen te hangen). Tegelijkertijd duurt het wel even voor ik de investering van een laadpaal weer heb terugverdiend, maar als ik de mogelijkheid om veel beter zonneoverschot te volgen meeneem in de berekening, wordt het al gunstiger. Pluss een stukje veiligheid, want mijn grannycharger zit NIET op zijn eigen groep (oh, the horror).

• IvoB2
  • Niet online
Wozmro schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 09:24:
[...]

Energie uit de zon moet ik zeker bijtellen bij mijn verbruik.

Maar of dat nu 1000kWh of 10.000kWh is, wat maakt het uit? Er is niets mis met veel energie verbruiken als je er geen* externe problemen mee veroorzaakt.

We moeten als mens afstappen van met energie moet je zuinig doen. Ik tel mijn dataverbruik ook niet (meer).

*Ja, het spul moet ook nog gemaakt en uiteindelijk fatsoenlijk gerecycleerd worden.
Daar ben ik het volledig mee eens maar dat is een ander uitgangspunt.
Het punt is dat wanneer je spreekt over "verbruik" en zeker wanneer je "verbruik" wil gaan vergelijken (met anderen/met voorgaande situaties) je dan ook het totale verbruik moet weergeven en niet alleen de netafname.
De zon komt er hier nu door dus ik ga de BEV koppelen aan de PV overproductie (op 1,4-3 kW) tot de Soc van de EV-accu 100% bereikt. Betekent dat dan dat de EV nadien geen verbruik heeft? Uiteraard niet. Hij verbruikt zelfs meer dan een EV die extern DC geladen wordt of extern/intern op 7-11 kW. Het "kost" me minder (levert in mijn situatie zelfs meer euro op) maar dat is een ander uitgangspunt.
En om op het voorgaande (grafiek) terug te komen, dat laden zie je totaal niet terug in de "paarse" staven en alleen in de "groene" staven wanneer je de meting van de MID teller in de laadpaal erbij zou tellen.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 08-07-2026 09:34 ]

Pagina: 1 ... 97 98 Laatste