Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

reneeke1970 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:17:
[...]

Zonde van spoelen terwijl het gratis zonnewarmte is????
Hier staat het meng ventiel op 30 graden voor vaatwasser wasmachine en spoelbak keuken. Dat beetje zonde neem ik voor lief.....
Dat is waar, want hoe meer de zonneboiler afkoelt, hoe meer ruimte hij weer heeft om nieuwe warmte te absorberen. Toch maar even de lokale loodgieter vragen, ben zelf niet zo een klusser.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-06 21:23
_JGC_ schreef op maandag 5 mei 2025 @ 20:36:
Afgelopen jaar weer 20% bespaard op stookkosten dmv beter isoleren van zolder en dakkapel en vraaggestuurd ventileren. Vandaag vond ik nog een paar platen isolatie in de schuur die leeg moet, dus knieschot achter een slaapkamer ook nog maar even van R=0,93 naar R=5,7 gebracht.
Niet dat het veel doet, 15 kuub op jaarbasis, maar is toch weer 2%.

Binnenkort boven nog wat oude T20 en T21 zooi vervangen door T22 op de bovenverdieping en dan klaar voor warmtepomp op 30 of 35 aanvoer. Gasketeltje is 15 jaar inmiddels, die wil ik niet nog jaren laten hangen.
Goed bezig! Ik heb zelf T10 radiatoren op de bovenverdieping (jaren '30 woning) en zelfs die geven voldoende warmte af. Zelf zou ik gewoon nu voor de WP gaan en alleen als het boven koud is die radiatoren vervangen. Je mag natuurlijk doen wat je wil maar het klinkt mij als werkverschaffing ;)

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:03
wheli schreef op zondag 11 mei 2025 @ 06:45:
[...]

Goed bezig! Ik heb zelf T10 radiatoren op de bovenverdieping (jaren '30 woning) en zelfs die geven voldoende warmte af. Zelf zou ik gewoon nu voor de WP gaan en alleen als het boven koud is die radiatoren vervangen. Je mag natuurlijk doen wat je wil maar het klinkt mij als werkverschaffing ;)
Ketel staat vast op 6.5KW, is net iets hoger dan de capaciteit die ik heb aan radiatoren. Waar de woonkamer met een steenkoud systeem 's morgens al direct begint met opwarmen komt die slaapkamer totaal niet mee. T20 doet geen drol op lage temperaturen. Een T11 of T21 heeft lamellen, die doen hun werk wel.
Ik zit er wel eens te werken, dan pak ik van ellende de ventilatorkachel uit de badkamer (die komt ook niet mee met die handdoekradiator).

Hangt nu een 50x100 radiator in het midden van de dakkapel, doel is om daar een 40x180 radiator op te hangen. Iets meer ruimte onder de vensterbank en dan over bijna de hele breedte (dakkapel is 225 breed).

De T21 doet het op zich ook redelijk, de T20 op de slaapkamer op het noorden is hetzelfde verhaal als de dakkapel, komt ook niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Quizvraag: Waar gaat de energie naar toe als je de omvormer uitschakelt?
Wie het weet hoeft vandaag niet terug te leveren :+ - Leuke prijzen vandaag :)F 13-14 uur = - € 0,42/kWh

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:37
dunklefaser schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:09:
Wie het weet hoeft vandaag niet terug te leveren :+ - Leuke prijzen vandaag :)F 13-14 uur = - € 0,42/kWh
20 kW kachels in de tuin zetten en 8 euro verdienen in uurtje

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-05 22:24

johan_solar

kitesurfing and coding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2eM6WqkqzVB3mOSmKcua3gxYmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iRONoTwIPiKx9lENMlRKdojn.png?f=fotoalbum_large

Mijn koelkast/vriezer heeft een ventilator in het vriesgedeelte tbv de no-frost functie. Maar die ventilator maakt een hinderlijk geluid. Ik heb de besturing overgenomen met een esp en een relais, en doe hem nu alleen aan als de temperatuur daalt, dus als hij aan het koelen is. En als ik de ventilator even stil wil hebben, dan kan dat nu.

Voor het meten en sturen gebruik ik dit leuke boardje: https://devices.esphome.io/devices/ESP-12F-Relay-X1 Werkt ook goed samen met home assistant.

Om goed te kunnen sturen meet ik ook de temperatuur in het vriesgedeelte, en nu pas valt mij op dat de koelkast de temp elke dag even tot boven 0 laat komen, ik denk om zo het ijs van het element te laten komen. Dat wilde ik even delen :)

[ Voor 7% gewijzigd door johan_solar op 11-05-2025 09:20 ]

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@reneeke1970 Of beter nog de accu van de EV volknallen (met de 17 kW snellader uiteraard O-) )
Oh - wacht de accu is nog van gisteren bijna vol _O- .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
dunklefaser schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:31:
@reneeke1970 Of beter nog de accu van de EV volknallen (met de 17 kW snellader uiteraard O-) )
17? Met de zon erbij kun je toch gewoon 22kW laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@bbbrumbrum Jij wel - maar ik niet. Hier geen EV en natuurlijk ook geen snellader.
Nog niet eens een accu, wel een achteruit razende ferraris O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
dunklefaser schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:09:
Geen idee, maar waar blijft het als je de omvormer op 50% zet?

Denk dat ik dat komende zomer maar even instel... ik kan hier wassen, drogen en vaatwassen wat ik wil, maar ik krijg de 2610Wp gewoon niet weg. Nu kan me dat geen drol schelen want tot 2000KWh betaal ik 125 euro terugleverkosten, maar kom er dit jaar waarschijnlijk net 100KWh overheen en betaal dan het dubbele.

Dacht dat je in uitzonderlijke gevallen 1KWh uit een Wp per jaar zou halen (meestal rekent men minder) maar ik zit over vorig jaar op 2950KWh uit 2610Wp en dit jaar gaat daar nog even fors overheen met dat zonnige voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
dunklefaser schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:31:
Even snel 400 km rijden......
Wel beetje milieu vervuiling

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@_JGC_ Het antwoord hangt er waarschijnlijk niet van af of je een beetje knijpt of helemaal uitschakelt.
@reneeke1970 Daarom in toekomst dichtslibbende snelwegen op zonnige zondagen ook in het binnenland - niet vanwege "strandweer" - de (snel)weg is het doel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
dunklefaser schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:21:
@_JGC_ Het antwoord hangt er waarschijnlijk niet van af of je een beetje knijpt of helemaal uitschakelt.
@reneeke1970 Daarom in toekomst dichtslibbende snelwegen op zonnige zondagen ook in het binnenland - niet vanwege "strandweer" - de (snel)weg is het doel.
Het antwoord is, energie blijft in de lucht hangen....

En een rollerbank op de oprit is betere oplossing voor de ev

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

reneeke1970 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:26:
[...]

Het antwoord is, energie blijft in de lucht hangen....

En een rollerbank op de oprit is betere oplossing voor de ev
Tja - de (uit)geknepen prosument in het nauw maakt soms rare sprongen _O- 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
dunklefaser schreef op zondag 11 mei 2025 @ 10:53:
[...]

Tja - de (uit)geknepen prosument in het nauw maakt soms rare sprongen _O- 7(8)7
Ik vind die rare sprongen wel leuk, ik heb lak aan wat een ander er van denkt.
Als de leveranciers kaatsen, kunnen ze de bal terug verwachten......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@reneeke1970 Uiteraard - als het uiteindelijk het optimum aan winst oplevert.
Of is het vermeden verlies? - Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:42
johan_solar schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:17:
[Afbeelding]

Mijn koelkast/vriezer heeft een ventilator in het vriesgedeelte tbv de no-frost functie. Maar die ventilator maakt een hinderlijk geluid. Ik heb de besturing overgenomen met een esp en een relais, en doe hem nu alleen aan als de temperatuur daalt, dus als hij aan het koelen is. En als ik de ventilator even stil wil hebben, dan kan dat nu.

Voor het meten en sturen gebruik ik dit leuke boardje: https://devices.esphome.io/devices/ESP-12F-Relay-X1 Werkt ook goed samen met home assistant.

Om goed te kunnen sturen meet ik ook de temperatuur in het vriesgedeelte, en nu pas valt mij op dat de koelkast de temp elke dag even tot boven 0 laat komen, ik denk om zo het ijs van het element te laten komen. Dat wilde ik even delen :)
Zit de esp in de koelkast? Waar haal je de voeding vandaan?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan_solar

johan_solar

kitesurfing and coding

manusjevanalles schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:15:
[...]

Zit de esp in de koelkast? Waar haal je de voeding vandaan?
De voeding van het boardje met ESP kan op 230V, en de ventilator zit via het relais hier ook op aangesloten. Het boardje zit buiten de koelkast in een bakje. Er gaan nu 3 draden naar binnen met enkel de 230V van ventilator, en de temperatuursensor.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
johan_solar schreef op zondag 11 mei 2025 @ 09:17:
[Afbeelding]

Creatief! Ik zou het wel spannend vinden om 230v draadjes in je koelkast te hebben. Ik neem aan dat je alles netjes afgewerkt hebt.

Het doet me denken aan een oud ideetje van mij... Ik wil graag een wijnkoelkast, maar die zijn best inefficiënt. Als je een geïsoleerde buis van je koelkast naar een erg goed geïsoleerde kast kunt maken, dan kan je koude lucht vanuit je koelkast de wijnkast in blazen als de temperatuur te hoog wordt. Met zo'n esp is dat kinderspel. Helaas vindt copilot het geen goed idee.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_solar

johan_solar

kitesurfing and coding

Uiteindelijk wil ik ook het setpoint kunnen veranderen. Zo kun je extra hard koelen wanneer je er niet bent (geluid) of wanneer de stroom goedkoop is (geld, netbelasting).

Wanneer je bijv naar -30 koelt ipv -20, dan kun je een periode overbruggen zonder dat je stroom nodig hebt. Zie het als een thermische batterij.

Echter hiervoor moet ik een potmeter gaan verdraaien/simuleren, dat heb ik echter nog nooit gedaan. Overigens kan ik het koel en vriesgedeelte onafhankelijk van elkaar instellen

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:24
dunklefaser schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:13:
@reneeke1970 Uiteraard - als het uiteindelijk het optimum aan winst oplevert.
Of is het vermeden verlies? - Whatever.
Ik met m'n goede bedoelingen een pedelec en dagelijks op de fiets naar het werk moet ik nu eigenlijk de elektrische auto pakken om meer stroom te verbruiken :+

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:58

Termy

valt er nog wat te fragge?

Als je die stroom gebruikt help je het net en laat je zien dat meer zonnepanelen etc goed zijn dus dan kun je idd beter de straalkachel in de tuin aanzetten dan zeuren over 'verspilling'.

Verspilling is om het zonlicht altijd naar hitte te laten gaan ;).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:19
Daarom beter het zonlicht laten vangen door volledig autonome koolstofvastleggers die uitgerust zijn met photosynthese

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:24
bensss schreef op maandag 12 mei 2025 @ 15:02:
Daarom beter het zonlicht laten vangen door volledig autonome koolstofvastleggers die uitgerust zijn met photosynthese
En dan als verbranden in een biomassa centrale middels BECCS :)

Wellicht de meest verguisde energiebron van allemaal....

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
Nee, want door photosynthese/verdamping en schaduwwerking heb je de beste koeling in je tuin. Na de herfst kan je dan weer je schaarse zonlicht oogsten met PV

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
wheli schreef op zondag 11 mei 2025 @ 06:45:
[...]

Het is een gratis T33 van 180x40 geworden. Niet slecht als je al even zoekt naar een T22 van 40 hoog en 160-200 breed.
Kan deze ook mooi kruislings aansluiten, dat kon met de oude niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareHenk
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:19
Net een aanbieding van Zonneplan gekregen.
19 panelen ongeveer €0.85/wp (alles inclusief)
14 panelen ongeveer €0.92/wp (alles inclusief)

Ik had wat goedkoper gehoopt.
Even kijken of goedkoper lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:02

Wuursj

want worst is al bezet

_Apache_ schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 12:11:
[...]

Ja, maar dan spoelt ie dus ook na met warm water. Dat is dan weer zonde.
Plus dat de vaatwasser het koude spoelwater ook gebruikt om de vaat droog te krijgen door de wand te koelen. Niet verbaast zijn als je vaatwasser niet meer zo goed droogt bij een warm water aansluiting.

Vorig jaar heb ik nog een Miele wasmachine gekocht met hot fill en dat scheelt aardig. De enige hotfill die ik kon vinden. Maar nu wilde een vriend van me (met ook een WP boiler) hetzelfde trucje uithalen maar blijkt ook die Miele van de markt te zijn verdwenen ;(

[ Voor 25% gewijzigd door Wuursj op 21-05-2025 22:05 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

Wuursj schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:01:
[...]

Plus dat de vaatwasser het koude spoelwater ook gebruikt om de vaat droog te krijgen door de wand te koelen. Niet verbaast zijn als je vaatwasser niet meer zo goed droogt bij een warm water aansluiting.

Vorig jaar heb ik nog een Miele wasmachine gekocht met hot fill en dat scheelt aardig. De enige hotfill die ik kon vinden. Maar nu wilde een vriend van me (met ook een WP boiler) hetzelfde trucje uithalen maar blijkt ook die Miele van de markt te zijn verdwenen ;(
Ja, nou het was ook meer idealistisch dan technisch. De wasmachine staat naast - praktisch tegen - de zonneboiler. De ene heeft warm water, de ander heeft het nodig, vandaar.

Maar onze wasjes verbruiken 0,3kWh per keer, dus dat valt allemaal wel erg mee.

Heb een loodgieter gevraagd, maar die rekent 'al gauw 300+ euro' voor het plaatsen van een thermostaatkraan (+ arbeid). :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@_Apache_ zoiets er tussen zetten werk ook al, en met een paar flex slangen kun je dat zonder loodgieter. Die mengt tot een minimale temp van 35 graden:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61O-14QzOKL._AC_SX679_.jpg
4 tientjes op amazon, nog wat minder via Ali etc.

Hier gingen zelfs 60 graden wasjes van 1,4kwh naar ~0,5 kwh met een input van 50-55 graden (dus moet de wasmachine zelf nog wat bijstoken). Ik hoop wel dat die Miele het nog ff uit houdt want terugverdienen duurt wel lang, zeker nu ik nog kan sladeren en stroom over heb :P

[ Voor 35% gewijzigd door Wuursj op 22-05-2025 09:55 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Nu online

_Apache_

For life.

Wuursj schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:51:
@_Apache_ zoiets er tussen zetten werk ook al, en met een paar flex slangen kun je dat zonder loodgieter. Die mengt tot een minimale temp van 35 graden:
[Afbeelding]
4 tientjes op amazon, nog wat minder via Ali etc.

Hier gingen zelfs 60 graden wasjes van 1,4kwh naar ~0,5 kwh met een input van 50-55 graden (dus moet de wasmachine zelf nog wat bijstoken). Ik hoop wel dat die Miele het nog ff uit houdt want terugverdienen duurt wel lang, zeker nu ik nog kan sladeren en stroom over heb :P
Ja, alhoewel ik bij dit soort dingen wel een beetje weg wil blijven van Gamma / Ali kwaliteit. Als het misgaat stort de boiler honderden liters heet water uit over de zolder en trap. En het is voor mij - als leek - lastig kwaliteit beoordelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-06 18:46
Wuursj schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 22:01:
[...]

Miele heeft net het wasmachinegamma vernieuwd. Maar ik zie wel degelijk twee van de nieuwe modellen (weliswaar redelijk bovenin de range) die nog een hotfill aansluiting hebben. Echter niet meer het allwater van voorheen met 3 ingangen.

https://www.miele.nl/category/1015701/voorladers

Filteren op Efficientie en Duurzaamheid > Warm water

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

RonJ schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:42:
[...]

Miele heeft net het wasmachinegamma vernieuwd. Maar ik zie wel degelijk twee van de nieuwe modellen (weliswaar redelijk bovenin de range) die nog een hotfill aansluiting hebben. Echter niet meer het allwater van voorheen met 3 ingangen.

https://www.miele.nl/category/1015701/voorladers

Filteren op Efficientie en Duurzaamheid > Warm water
Ah thx! Nog wat prijziger idd.

3 ingangen heeft de mijne met 'all water' ook niet tegelijk, bleek toen ik het ding had staan. Bij de tweede aansluiting kan je kiezen tussen regenwater om te spoelen of warm water. Ik heb dus voor niks een regenwater leiding naar de wasmachine gelegd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006

ericplan

5180 Wp PV

Op zoek naar een CV-ketel die ver terug kan moduleren om een appartement van totaal 70 m2 met vloerverwarming, mogelijk Warp Systems, zonder pendelen kan verwarmen?
Ik kom uit bij de Vaillant Ecotec exclusive type VHR 25/36 CF/1-7, is dit een goede keuze? Lees in Pendelen en hoog gasverbruik WARP vloerverwarming over hoog gasverbruik en pendelen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 22-05-2025 11:31 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:38
Ik heb hier een Asko machine (inmiddels zo'n 10 jaar oud) met hotfill. 40 graden was kost 130 Wh.
De Asko W6098X.W/3 is nog leverbaar (wel behoorlijk prijzig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@ericplan 70m2, is dat ook het oppervlak van de vloerverwarming, of minder dan dat?
Volgens dat topic is Warp 60W/m2, zit je op 4.2KW afgifte. Zou je elke ketel die een beetje ver terug kan moduleren op aan moeten kunnen sluiten.
Welke ketel heb je nu? De TS van dat topic dat je linkt heeft de pech dat 'ie een ketel met interne bypass heeft en een leidingsysteem met teveel weerstand voor wat de pomp erdoorheen probeert te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

_JGC_ schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:29:
@ericplan 70m2, is dat ook het oppervlak van de vloerverwarming, of minder dan dat?
Volgens dat topic is Warp 60W/m2, zit je op 4.2KW afgifte. Zou je elke ketel die een beetje ver terug kan moduleren op aan moeten kunnen sluiten.
Welke ketel heb je nu? De TS van dat topic dat je linkt heeft de pech dat 'ie een ketel met interne bypass heeft en een leidingsysteem met teveel weerstand voor wat de pomp erdoorheen probeert te duwen.
Dat is de totale oppervlakte. Er gaan dus nog wat vierkante meters af die onder de keuken en de wasmachine zitten. Er is nu een CV op basis van een antieke moederhaard met zeer oude radiatoren. Dat gaat er allemaal uit, want de leidingen zitten in het zicht en bovendien ook deels hinderlijk voor een balkondeur.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:29
ericplan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:54:
[...]

Dat is de totale oppervlakte. Er gaan dus nog wat vierkante meters af die onder de keuken en de wasmachine zitten. Er is nu een CV op basis van een antieke moederhaard met zeer oude radiatoren. Dat gaat er allemaal uit, want de leidingen zitten in het zicht en bovendien ook deels hinderlijk voor een balkondeur.
Let wel op de vloerverwarming isolatie. Anders gaat 30-40% van de warmte naar de onderburen.

En bij niet al te beste gevels/kozijnen is radiatoren echt veel meer comfort dan vloerverwarming

Ik dacht dat intergas nu ketels heeft die tot 1,8kW terug kunnen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-05 15:57
ericplan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 11:30:
Op zoek naar een CV-ketel die ver terug kan moduleren om een appartement van totaal 70 m2 met vloerverwarming, mogelijk Warp Systems, zonder pendelen kan verwarmen?
Ik kom uit bij de Vaillant Ecotec exclusive type VHR 25/36 CF/1-7, is dit een goede keuze? Lees in Pendelen en hoog gasverbruik WARP vloerverwarming over hoog gasverbruik en pendelen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Is het niet wat om dat met een warmtepomp te doen?

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

BarryH schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 13:31:
[...]
Let wel op de vloerverwarming isolatie. Anders gaat 30-40% van de warmte naar de onderburen.

En bij niet al te beste gevels/kozijnen is radiatoren echt veel meer comfort dan vloerverwarming

Ik dacht dat intergas nu ketels heeft die tot 1,8kW terug kunnen.
De gevel heeft kunststof kozijnen met HR++ glas. De borstwering gaan we van binnenuit isoleren met pir oid.

Wat betreft vloer is het een beetje de vraag. Waarschijnlijk wordt het Fermacell Therm25 met vilt eronder.

Zal eens kijken naar de Intergas, er stond recent een test van CV-ketels in de Consumentengids.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

CvP_tweakers schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:13:
[...]
Is het niet wat om dat met een warmtepomp te doen?
Niet het plan. Voor nu, te moeilijk, te duur, te tijdrovend.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:29
ericplan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:36:
[...]

De gevel heeft kunststof kozijnen met HR++ glas. De borstwering gaan we van binnenuit isoleren met pir oid.

Wat betreft vloer is het een beetje de vraag. Waarschijnlijk wordt het Fermacell Therm25 met vilt eronder.

Zal eens kijken naar de Intergas, er stond recent een test van CV-ketels in de Consumentengids.
Bij twijfel over vloer isolatie zou ik een houtachtige vloer doen (voelt niet koud aan) en gewoon T33 radiatoren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

BarryH schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:42:
[...]
Bij twijfel over vloer isolatie zou ik een houtachtige vloer doen (voelt niet koud aan) en gewoon T33 radiatoren
Ik woon zelf ook in een appartement en heb de ervaring dat de benedenburen voor mij stoken. Ik heb echt idioot lage stookkosten.

Wat betreft radiatoren, de vloer is dun en daar mag niet in gefreesd worden. Dat is een uitdaging voor het leidingverloop om het netjes te zeggen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-05 13:20
_JGC_ schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 12:29:
Een ketel met min 4,2 kW kun je er op aansluiten, echter zul je dat minimumvermogen voor de meeste dagen voor 70m² niet eens nodig hebben.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-05 13:20
ericplan schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 15:37:
[...]

Niet het plan. Voor nu, te moeilijk, te duur, te tijdrovend.
Welke verdieping? Is er buitenruimte?
Zo duur zijn goedkopere units niet.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:23
Ik las op de website van milieu centraal dat herlabelen mogelijk is, hebben jullie hier ervaring mee?

Energielabel is aangevraagd door de verkopende partij, zo'n 1.5 jaar geleden en het was al een energielabel A. Maar daarnaast heb ik nog veel aanpassingen gedaan en ben benieuwd naar de effecten daarvan.

Dit zijn de aanpassingen:
14 zonnepanelen met verschillende orientaties
Warmtenet --> warmtepomp (alleen nog stadswarmte voor sanitair water)
Vloerverwarming (gok geen effect)
Ventilatiebox met AC motor naar balans ventilatie (co2 gestuurd)
Helft kozijnen vervangen door HR+++ (kunststof), zo'n 10m2, 2m2 sandwichpaneel en nog een voordeur. Alles met Uw 0.7
WTW douche

Volgens het energielabel had ik een geschat verbruik van 153,34kwh/m2 per jaar en het lijkt mij interessant om te zien wat voor effect de aanpassingen hebben gehad voor het label.

[ Voor 5% gewijzigd door Antonl91 op 24-05-2025 21:39 ]

Pagina: 1 ... 76 77 Laatste