Termy schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 00:31:
Een auto gebruikt eigenlijk aardig wat energie in vergelijk met je huis, ja. Zelfs als je bedenkt dat een EV ongeveer 4x efficienter is dan een benzineauto en een WP ongeveer 4x efficienter dan een gasketel, kun je niet ver rijden voordat je al meer energie voor de auto nodig hebt dan een jaar lang je full-electric huishouden draaien.
Verder heeft @
IvoB2 wel een punt dat zonder opwek te laten zien we hier niet uit kunnen afleiden wat je verbruik echt is. Dus of je nog even je opwek voor beide jaren erbij wilt zetten of, beter nog, gewoon je daadwerkelijke verbruik posten

.
Ja dat weet ik ook wel.
Maar dat verbruik is o.a. afhankelijk van laadsnelheid, afgelegde km, snelheid waarmee je die km aflegt, weersomstandigheden, type EV, ....
De weerslag op je thuisgebruik is dan ook nog eens afhankelijk hoeveel kWh je thuis gaat laden (gemeten aan de laadpaal en niet in de EV) en niet hoeveel kWh je daarvan eventueel buitenhuis gaat laden.
Allemaal parameters die je niet in de grafiek kan terugzien.
Mijn punt was trouwens dat de grafiek niet je (woning)verbruik laat zien maar alleen wat er op die locatie afgenomen wordt uit het net en teruggeleverd aan het net. Dat is iets totaal anders dan verbruik. Om dat te weten moet je ook de PV productie kennen en het direct verbruik daarvan voor de woning (en de EV). Bij inzet van een thuisaccu moet je ook nog eens het meerverbruik van de accu zelf meetellen om te vergelijken met de situatie zonder accu (omzetverliezen en eigen verbruik van het systeem).
Dat het thuisladen van een (PH)EV je zelfverbruik uit PV zal opkrikken is nogal evident.
Wat betreft het onderwerp van dit topic "duurzaamheid", het mag duidelijk zijn dat het gebruik van een thuisaccu en inzonderheid een PHEV niet echt duurzaam te noemen is. Dat mag hier toch benoemt worden? Dat is iets anders dan dat ik er tegen ben (perfectie is niet van deze wereld). Ik gebruik al sinds 2019 zelf sporadisch een BEV en een thuisaccu draait hier al jaren 24/7. Maar ik beschouw mezelf dan ook niet echt "duurzaam".
ps. Mijn woning verbruikt op jaarbasis meer kWh dan onze BEV thuis gaat laden. De BEV verbruikt in totaliteit ook nog eens minder kWh dan onze woning doorgaans op een jaar verbruikt. En op een grafiek die netafname en netinjectie toont kan je - wat onze situatie betreft - daar al helemaal niets uit afleiden want dat is doorgaans een "flatline" aan de bovenzijde (dus nauwelijks "paarse staven".
[
Voor 61% gewijzigd door
IvoB2 op 08-07-2026 09:00
]