Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:58
ZonnigY schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:26:
Eigenlijk zou ik het graag andersom willen benaderen. Hoeveel grijze kWh moet een geproduceerde kWh aan batterijcapaciteit besparen om 'winst' te maken qua duurzaamheid.

Alleen voor CO2 kom ik uit op het volgende;
hier heb ik een uitgangspunt van 5000 kg CO2 voor een auto-accu. Volgens ev-database hebben die een gemiddelde capaciteit van ca 70 kWh. Productie kost dus circa 70 kg CO2 per kWh.
Bij het stoken van 1 kuub aardgas komt ongeveer 1.78 kg CO2 vrij. Das ongeveer 0.2 kg CO2 per grijze kWh verbruik.

@antonboonstra vermijdt nu met de accu 12,5 kg CO2 in de mooiste maanden, misschien optimistisch 20kg per jaar uiteindelijk. En dat wordt alleen maar minder met de andere energiemix. Ik vond dat de capaciteit van de accu 5kWh was, dat kostte dan aan productie 350 kg CO2. Ik denk dus niet dat die CO2-uitstoot gecompenseerd gaat worden binnen de levensduur van de batterij en dan zijn zaken als de andere uitstoten, de uitputting van grondstoffen etc. nog niet verrekend.

Ik hoop dat ik ergens een rekenfout heb gemaakt, verkeerde getallen heb gebruikt of de productietechniek inmiddels beter is dan wat ik zo snel kon vinden, want anders kan de thuisaccu imo wel echt definitief uit dit topic verdwijnen.
Je kan alleen naar de co2- uitstoot kijken van de losse onderdelen. Als ik bij onszelf kijk, besparen we met een batterijcapaciteit van ongeveer 8kWh rond de 700 tot 800kWh afname van het stroomnet op jaarbasis.

De co2 van mijn verbruik dat geloof ik wel. Persoonlijk denk ik dat we soms teveel kijken naar de co2 die vrijkomt bij het produceren van een batterij, en onvoldoende naar de co2 die vrij komt bij het invliegen van sperziebonen, sinaasappels en aardappels etcbuiten het seizoen. Om maar een voorbeeld te noemen.

Wat mij betreft zit de waarde van onze thuisbatterij vooral in het feit dat deze overdag vrijwel volledig het stroomverbruik hier voorziet, althans in de 8 goede maanden. In de overige 4 maanden is dat gedeeltelijk zo. Bovendien kunnen we in die maanden in de avond en ochtend (de piektijden waar netbeheer met klem vraagt geen of zo weinig mogelijk stroom te gebruiken), ook grotendeels toe met onze eigen opgewekte stroom.

Dit draagt volgens mij op kleine schaal bij aan het reguleren van het stroomnet, waardoor mogelijk meer ruimte beschikbaar komt voor verdere elektrificatie.

In de winter verbruiken we uiteraard wel stroom, maar dat zou zonder all electric te zijn ook zo zijn geweest. Bovendien besparen we gasverbruik, dus dat er wat gas verbruikt wordt voor het opwekken van onze stroom zie ik niet direct als een probleem.

ik lees hier vaak de redenatie dat onze opwek zonder gebruik van batterij gebruikt zou kunnen worden voor het opladen van de auto van de buren. Maar die mensen lijken te vergeten dat dat een theoretisch verhaal is. In de praktijk leveren we vaak nog steeds terug, en bovendien smeekt netbeheer mensen bij zon stroom te gebruiken, om het net wat stabieler te krijgen. Dus beter als de buurman het zelf uit het net trekt, en ik mijn eigen opwek kan gebruiken voor ons eigen gebruik in de avond en nacht. Denk ik.

Bovendien heb ik geen zin de problemen bij de buren op te lossen. Ik ben druk genoeg geweest met onze eigen situatie. De buren (in overdrachtelijke zin) kunnen dat beter zelf regelen denk ik

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:28
Deze kwam vandaag op mijn tijdlijn:
https://share.google/mAfVgCdeMUSGroJeW

Een natrium accu uit Nederland. Ik heb maar eens een contactformulier ingevuld, ben erg benieuwd naar de mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyjopje
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:24
G-addict schreef op woensdag 24 september 2025 @ 22:15:
Deze kwam vandaag op mijn tijdlijn:
https://share.google/mAfVgCdeMUSGroJeW

Een natrium accu uit Nederland. Ik heb maar eens een contactformulier ingevuld, ben erg benieuwd naar de mogelijkheden.
Heb hem ook voorbij zien komen... 1e gedachte was hoe groot moet dat zoutvat wel niet zijn... Erna d8 ik welke particulier kan 20kw laden/ontladen en nog nieuwsgieriger welke particulier dat nodig heeft...om over omzetverlies bij bijvoorbeeld 500watt (ruim standby/nachtverbruik) nog maar te zwijgen...

Klonk te mooi...
Al geloof ik wel dat zoutbatterij aan de voet van ontwikkeling staat en er meer potentie is. Dit verhaal leek mij teveel pr te weinig realiteit

volvo v70 2.4 '03,atag i36ezc 12-20,3080wp oost 8-21,hewalex 300l 6m2 West 12-21, 2x 5kw lg split 6-22, 2460wp Noord 10-23..

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:28
Ik heb vanmiddag even over de site gescrold. Las ergens dat je kunt beginnen vanaf zo'n 5kWh en kunt uitbreiden tot 20 kWh.
De zoutbatterij gaat volgens mij snel terrein winnen, las eerder deze week al een bericht dat CATL een zoutbatterij heeft met een energiedichtheid gelijk aan LFP, deze wordt in China al succesvol toegepast in een kleine BYD auto en de toepassing wordt op korte termijn uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:02
Ik heb in een groep energiecoaches een discussie over wel/niet nachtverlaging bij toepassing van een LW WP in een slecht geisoleerd huis.
Wie heeft een bron waar goed uitgelegd wordt hoe eea werkt met opwarmen/afkoelen van een niet geisoleerde woning en de impact van koude muren/meubels etc op de gevoelstemperatuur?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:50
Type woning lijkt me hierbij ook cruciaal. Vloerverwarming/radiatoren? Betonvloer? Vrijstaand in open gebied? Glas op zuid? Ik heb geen data maar als ik mijn 4 jaar meelezen in de topics hier samenvat: bij sommigen werkt het energiebesparend, maar zeker niet altijd comfortverhogend. Meestal is het verschil nihil en als je met die WP overdag ook SWW moet maken juist prettig als je niet op 18,5 begint.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tja.
b.v. 1920 woning. dus houten vloeren, soms enkelsteens muur, soms dunne, niet te isoleren spouw

De "nachtverlaging bespaart energie" slogan is er zo ingeprent dat ik het met

"je verwarmt je woning in de avond toch naar 20 graden, dus hem dan op temperatuur houden scheelt maar een beetje warmteverlies. Wat je met name bij radiatorverwarming weer ruim terugwint met lagere aanvoertemperatuur met de warmtepomp. Nog los van de benodigde WP capaciteit"

niet voldoende overtuigend uitgelegd krijg.....

De:
20 in de avond (6 uur) , 15 graden minimaal daar buiten, is op zn laagst gemiddeld 16,25 gemiddeld.
Bij nul graden buiten dus 20% minder warmteverlies
Maar de warmte moet er dan in 6 uur in geduwd worden, dus 80% warmte in 6 ipv ca 20 uur = 240% meer momentane afgifte nodig.
dus b.v. 40/35/20 wordt 60/55/20 en dat is 40% lagere efficientie: 80% /(1-40%) = 133% stroomverbruik

is onvoldoende

[ Voor 28% gewijzigd door BarryH op 26-09-2025 21:40 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:50
In het L/L WP topic zijn er wel wat voorbeelden te vinden van tweakers die nachtverlaging doen, het gehele stookseizoen of alleen oktober en maart oid. En ook een meting hebben gedaan. In het L/W WP topic kan ik me geen voorbeelden herinneren, maar de zoekfunctie is je vriend. Qua principe zal het niet veel verschillen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:48
BarryH schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:36:
Tja.
b.v. 1920 woning. dus houten vloeren, soms enkelsteens muur, soms dunne, niet te isoleren spouw

"je verwarmt je woning in de avond toch naar 20 graden, dus hem dan op temperatuur houden scheelt maar een beetje warmteverlies. Wat je met name bij radiatorverwarming weer ruim terugwint met lagere aanvoertemperatuur met de warmtepomp. Nog los van de benodigde WP capaciteit"

De:
20 in de avond (6 uur) , 15 graden minimaal daar buiten, is op zn laagst gemiddeld 16,25 gemiddeld.
Maar de warmte moet er dan in 6 uur in geduwd worden, dus 80% warmte in 6 ipv ca 20 uur = 240% meer momentane afgifte nodig.
dus b.v. 40/35/20 wordt 60/55/20 en dat is 40% lagere efficientie: 80% /(1-40%) = 133% stroomverbruik

is onvoldoende
Ik heb geen vaste data voor je, maar il houd het 24/7 op 21 graden, voor het comfort en voor energie besparing. Een nacht verlaging kost uren om weer bij te trekken en met veel stroom verbruik.
Nacht verlaging kun je alleen toepassen als je extra investeerd in een veel te zware wp is mijn gevoel.... Dan geeft het een stroom piek van twee uur en dan ist weer op temperatuur.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Nachtverlaging doen wij ook niet aan hij staat hier 24/7 op 21 soms 22.
Op die wijze hebben we geen gekke pieken in het verbruik.
Ga ik wel verlagen en de volgende dag weer opstoken dan gaat de wp een uurtje of langer richting de 2000 watt doe ik dat niet dan pruttelt hij rond de 800 watt en soms even uit.

Qua energieverlies op de woning zal ik hoger uitkomen.
Qua energie verbruik van de wp ontloopt het elkaar niet heel veel, in ieder geval te weinig om over na te denken.

Dan de accu/pv combi.
Hier staat sinds 10 januari één accu en die is per 28 april aangevuld met nog 2 accu's, dus drie totaal.
2500 watt max vermogen laden en ontladen per stuk en een 5kwh per stuk netto komt dat iets lager uit.
Hierbij een grafiek van vorig jaar zonder accu's en één van dit jaar met accu's vanaf 28 april volledig operationeel.
De koude donkere maanden moeten nog komen maar het eigen gebruik is fors hoger.
Helaas daarmee ook het verlies aan energie dat gepaard gaat met het gebruik van thuisbatterijen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GweT_bOQBAW8KUAwIwhsaBpdhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y73jUjL3xq4TBa2BQFnucS0W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i4UDn5JgunZTcT87rFz0MIUvnVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KnshcCgLhN8ig9MmzqUbkQ5u.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:35

pietje63

RTFM

Vergelijkbaar met nachtverlaging is natuurlijk dagverlaging. Afgelopen jaar gemeten met verschillen per dag van de week (weekend niet, ma, di en do wel, woe en vrijdag halve dag en halve verlaging).
Bijv. Op maandag was het schema ochtend 18,5 overdag 17,5 en avond 19. Op zondag hele dag 19.

Eerder deze week vergeleken en gasverbruik scheelde bijna niets.

Ons huis? Jaren 30, redelijk nageisoleerd (subsidie normen voor vloer, dak en gevel), vloerverwarming

Ik denk wel dat het warmteverlies bij een slecht geïsoleerd huis hoger is. Maar je laat het ook niet te ver afkoelen en het warmteverlies verschil tussen 15 en 19 graden is niet zo heel groot (als het buiten echt koud is)

Edit: het voelde toch wel slecht dat ik vandaag de verwarming weer aan moest zetten.. temp bleef afgelopen dagen dalen en werd toch onaangenaam

[ Voor 9% gewijzigd door pietje63 op 26-09-2025 22:42 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:51
Ik laat het in m’n huis uit 1910 van 19.5 naar 18 afkoelen in de tussen seizoenen. Met name omdat overdag we weinig binnen zijn en de zonnepanelen nog best wat doen. Ook makende leidingen van een deel van het huis af en toe nog wat geluid, dus fijn als alles uit staat. Als het begint te vriezen gaat ‘t wel over naar 24/7.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
BarryH schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:36:
Tja.

De:

is onvoldoende
Ik heb vorig stookseizoen een experimentje gedaan met mijn L/W warmtepomp: dagverhoging en nachtverlaging versus vast setpoint.
Zie: SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Misschien heb je er wat aan.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
GudZ schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 21:40:
In het L/L WP topic zijn er wel wat voorbeelden te vinden van tweakers die nachtverlaging doen, het gehele stookseizoen of alleen oktober en maart oid. En ook een meting hebben gedaan. In het L/W WP topic kan ik me geen voorbeelden herinneren, maar de zoekfunctie is je vriend. Qua principe zal het niet veel verschillen.
Hier enthousiaste gebruiker van airco voor verwarming en wij verwarmen het overgrote gedeelte van het jaar alleen delen van de dag.

In onze woning (1957, gemiddeld geïsoleerd voor nu) scheelt dat qua verbruik. In de nacht niet aan staan is niet verbruiken (alleen 8 a 9W stand by). Wanneer de temperatuur in de woonkamer in de nacht onder de 15,5 graden zakt (enkele dagen per jaar) houden we de airco aan.

Onze installatie heeft riant ruimte om onze woning in de ochtend zo nodig vlot weer op temperatuur te krijgen en voor ons geeft dat voldoende comfort. Anderen kunnen dat anders ervaren uiteraard.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat het juist met een lucht/water warmtepomp, in combinatie met vloerverwarming, minder goed werkt. Ik heb begrepen dat dat principe juist goed werkt met constante lage temperaturen waarmee je een constante temperatuur in de woning handhaaft. Geen ervaring hier dus slechts van horen zeggen.

Maar met onze lucht/lucht warmtepomp, in ons huis en voor onze comfortwensen werkt 's nachts niet (zelden) verwarmen erg goed en scheelt het daadwerkelijk aardig in verbruik.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:50
Mijn ervaring is wel wat anders qua nachtverlaging (goed nageisoleerde woning met hoge thermische capaciteit).

In het voorjaar/najaar draait de warmtepomp maar paar uur per dag op de minimale afgifte temperatuur rond de 25. Zelfs in de winter lukt het me niet om de warmtepomp 24/7 te laten draaien.

Dus snachts setpoint graadje lager:
Warme vloer in de ochtend/avond
Hoger verbruik PV opwek
Hogere buitentemperatuur

Ook met Ta 25-30 warmt de (lucht in de) woning 0,5-1 graad per uur op.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 27-09-2025 13:24 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:30
Wij hebben een middagverhoging in het voor- en het naseizoen. 12 uur gaat de temperatuur een halve graad omhoog. Meestal heeft de zoninstraling dat al geregeld. Dit zorgt ervoor dat de warmtepomp niet zachter draait agv de stijgende buitentemperatuur en de oplopende temp is fijn in de middag. Daarnaast begint het warm water (als dat nodig is) om 1 uur, door de verhoging van de temperatuur vlak daarvoor merken we dat niet. Ook niet bij de langere wekelijkse legionella run, die kan op laag vermogen wel 2 uur duren.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:48
assje schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:12:
Mijn ervaring is wel wat anders qua nachtverlaging (goed nageisoleerde woning met hoge thermische capaciteit).

In het voorjaar/najaar draait de warmtepomp maar paar uur per dag op de minimale afgifte temperatuur rond de 25. Zelfs in de winter lukt het me niet om de warmtepomp 24/7 te laten draaien.

Hoger verbruik PV opwek
Hogere buitentemperatuur

Zoals ik al zei, met over capaciteit kun je nacht verlaging toepassen. Jij hebt aan een 2 kW wp voldoende om die continu te laten pruttelen. Jij hebt nu een te grote die niet lekker kan draaien dus moet je hem even uitzetten, zodat hij daarna kan opwarmen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
assje schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 13:12:

Hoger verbruik PV opwek
Hogere buitentemperatuur

Ik weet niet waar je naar refereert als je schrijft “anders”. Mijn experiment was in de maanden november tot en met februari.

In het tussenseizoen als de warmtepomp een beperkt aantal uren per dag verwarmt, dan doe ik dat ook overdag vanwege de hogere efficiëntie van L/W bij hogere buitentemperaturen, gebruik van eigen PV (duurzaam) en lagere dynamische energieprijzen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 17:54
BarryH schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 19:28:
Ik heb in een groep energiecoaches een discussie over wel/niet nachtverlaging bij toepassing van een LW WP in een slecht geisoleerd huis.
Wie heeft een bron waar goed uitgelegd wordt hoe eea werkt met opwarmen/afkoelen van een niet geisoleerde woning en de impact van koude muren/meubels etc op de gevoelstemperatuur?
Misschien heb je wat aan deze oude discussie: http://www.ecologieforum....b16242188a06ccff0adbfc7c8

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Iemand nog iets gehoord over Borg? De website verwijst nog overal naar 2024.

edit: Borg is een korte-termijn warmtebuffer voor je verwarmingsysteem (denk ~1-2 weken aan warmteopslag). Een thermosfles van 4000 liter warm water, kort gezegd.

Kosteneffectief is het alleszins niet aan 15k incl btw voor de hardware. Dat zou mij niet per se tegenhouden, ware het niet dat er andere niet-kosten effectieve oplossingen zijn die goedkoper zijn (batterijen zijn hard gegaan). Dat moet zo'n startup toch pijn doen, maar eerlijk gezegd, ik zie de 15k aan materiaalkost echt niet, die prijsstelling is moeilijk. Als je kan opschalen vast heel wat aan te doen, maar kip & ei..
Stap 1 - QuickScan en reserveren

Doe de QuickScan en check in een paar vragen of de Borg bij jou past. Ziet dat er goed uit en wil jij een Borg reserveren? Vul het reserveringsformulier in.

Met de aanbetaling van € 200 is jouw Borg voor 2024 gereserveerd! Deze aanbetaling verrekenen we bij aanschaf van jouw Borg. Komt het – om welke reden dan ook – niet tot een deal, dan krijg je € 100 terug.

We verwachten jouw Borg te kunnen leveren vanaf het derde kwartaal van 2024.

[ Voor 7% gewijzigd door Capt Waffles op 05-10-2025 16:07 ]

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Capt Waffles schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:20:

Kosteneffectief is het alleszins niet aan 15k incl btw voor de hardware. Dat zou mij niet per se tegenhouden, ware het niet dat er andere niet-kosten effectieve oplossingen zijn die goedkoper zijn (batterijen zijn hard gegaan). Dat moet zo'n startup toch pijn doen, maar eerlijk gezegd, ik zie de 15k aan materiaalkost echt niet, die prijsstelling is moeilijk. Als je kan opschalen vast heel wat aan te doen, maar kip & ei..

[...]
Wat is een Borg überhaupt? Misschien goed als je dat even erbij zegt, dan hoeft niet iedereen in de link te gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:31
Capt Waffles schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:20:

edit: Borg is een korte-termijn warmtebuffer voor je verwarmingsysteem (denk ~1-2 weken aan warmteopslag). Een thermosfles van 4000 liter warm water, kort gezegd.

[...]
Qua concept vind ik het dat het vooral gebaseerd is op onbalans in produktie en aanbod, of zoals bij ons in NL nu dat je een manier zoekt om je opwek toch wel nuttig in te kunnen zetten ipv verkopen en moeten betalen en als noodgreep het terugregelen van je PV installatie. Dus wat dat betreft is het een goed idee.
Verder is het een beter idee om het op te slaan in een andere vorm dan stroom/elektriciteit. Want veel vd die opslag wordt ingezet als warmte of warm water. Dus twee vliegen in een klap.
Je hebt dus als het ware een WP met een extra in en uitgang, een tweede bron en kan dus switchen tussen bronnen.
Ik heb een soortgelijk systeem met PVT als opwekking en een bufferzak tbv de opslag vd energie in de vorm van, latente, warmte, dus ik begrijp precies hoe je zo een systeem in zou zetten.

De prijs van installeren in ook onderhevig aan allerlei factoren.
Hoe eerder dit in je bouwplan verwerkt kan worden hoe goedkoper en veelzijdiger de integratie zal zijn.
Wil je gaan renoveren dan zit je dus al met beperkingen mbt bereikbare ruimtes. De kraan om de tank over het dak heen te tillen kost je al gauw €1000 voor de dag, Tel daarbij het afsluiten vd straat, graafwerk, omleggen van bestaand leidingwerk ter plaatse en misschien zelfs vergunningen die aangevraagd dienen te worden, lopen de kosten van zo'n installatie al gauw op.

Maar voor nieuwbouw zou de techniek eigenlijk altijd wel altijd meegenomen moeten worden. Jammer dat je niet veel succesverhalen hoort van deze of soortgelijke vormen van opslag.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:56
SebastiaanPs schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:50:
[...]

Wat is een Borg überhaupt? Misschien goed als je dat even erbij zegt, dan hoeft niet iedereen in de link te gaan zoeken.
Ik lees dat het een themosfles van 4000 liter is ;) En dus (gevuld) ook 4.000 kilo weegt, zeg maar 3 auto's.

[ Voor 8% gewijzigd door DjoeC op 05-10-2025 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Borg is 9m3 piepschuim waterbuffer voor in de tuin met 4m3 waterinhoud

+ je kan in de goedkope uren warmtemaken
- je hebt warmteverlies en een berg aan equipment en nogal wat graafwerk

Een normale thuisaccu lijkt me effectiever.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:54
SebastiaanPs schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:50:
[...]

We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile.

Afbeeldingslocatie: https://static0.srcdn.com/wordpress/wp-content/uploads/2018/08/BORG-QUEEN-VOYAGER.jpg?q=50&fit=crop&w=825&dpr=1.5

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:44
Ik ben op zoek naar 2 of 3 nieuwe slimme stekkers ter vervanging van 3 jaar oude smartify stekkers. Gisteren is de 2e stekker stuk gegaan, ze vallen uit en proberen daarna om de 5 seconden aan te gaan, leuk voor de apparatuur die erachter zit..
Ik wil dus monitoren en op tijd aan en uit kunnen schakelen en de slimme stekkers moeten in HA geïntegreerd kunnen worden. Ik heb de home wizard en de Shelly gevonden maar zijn nog andere slimme stekkers of wat is de beste keuze?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:16

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@No Hands Er zijn/waren nog meer fantastische & exotische oplossingen zoals:
solareis.com, sun-tank.nl, hydrobag.nl, solarenergybooster.nl, ...
Ik ben zeker nog een paar vergeten.
Ik wacht nog op een combinatie van de super windwokkel voor op het dak
en een van de b.g. super efficiënte opslagsystemen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:56

Bravo

Second Best

corsat schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 18:58:
Ik ben op zoek naar 2 of 3 nieuwe slimme stekkers ter vervanging van 3 jaar oude smartify stekkers. Gisteren is de 2e stekker stuk gegaan, ze vallen uit en proberen daarna om de 5 seconden aan te gaan, leuk voor de apparatuur die erachter zit..
Ik wil dus monitoren en op tijd aan en uit kunnen schakelen en de slimme stekkers moeten in HA geïntegreerd kunnen worden. Ik heb de home wizard en de Shelly gevonden maar zijn nog andere slimme stekkers of wat is de beste keuze?
Ikea Tretakt (schakelen) of Inspelning (schakelen + meten) via Zigbee (Zigbee2mqtt op HA). Nog niet betrapt op ongestuurd schakelgedrag.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:59
Ik weet even niet waar ik dit het beste kan plaatsen, maar ik wilde mensen erop wijzen dat de CO-melder en rookmelders weer in de aanbieding zijn bij de Action. (Tot en met dinsdag.)
De gewone rookmelder, €3,27.
De rookmelder met 10 jaar batterij, €6,97.
En de CO-melder, €11,99.
Pagina: 1 ... 80 81 Laatste