• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:16
Ik heb het idee dat de motor af en toe zelf ook aanspringt in de EV stand. Maar, ik ben benieuwd hoor. Ik heb toch echt wel de behoefte om vijf jaar of langer met deze auto te doen en als vervolgens niemand ‘m wil, dan rij ik ‘m maar echt op. Lijkt me ook niks mis mee. Man, ik heb ‘m net - en ik ben benieuwd waar de PHEV techniek heen gaat. En: als-ie met een nieuwe accu weer lekker lang vooruit kan… is dat misschien wel beter dan een nieuwe auto? We gaan het meemaken, als ik je mag geloven ;)

Voor nu ben ik er blij mee, maar ik ga je advies over de ICE wel ter harte nemen! Binnenkort ook weer weg met de caravan dus dan mag hij weer aan de bak.

Trouwens, net even een AI-searchje gedaan op wat dat dan moet kosten, zo'n nieuw accupakket. Ik schrik er niet van om eerlijk te zijn. Gesteld dat de rest van de auto dan nog goed is, zou ik dat wel aandurven:

"Voor de Seat Leon PHEV uit 2025 zijn de kosten voor het vervangen van de HV-accu nog niet overal officieel gepubliceerd, omdat dit een recent model is. Op basis van beschikbare informatie en vergelijkbare PHEV-modellen liggen de kosten voor een nieuwe HV-accu voor de Seat Leon PHEV tussen €4.000 en €8.000 (inclusief arbeid en garantie)"

Nou ja, volgens AI dan he ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Gramser op 19-03-2026 15:17 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-04 18:17
RonJ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 14:37:
[...]
Dat scheelt nog steeds. Volgens mij kom jij dan hierop uit, want ik zie hierboven geen berekening?
- Benzine, 1:25, 2,10/l = 8,4ct/km.
- Elektrisch, 130wh/km, 50ct publiek of snelladen-met-abo = 6,5ct.

Maar dan neem je het allemaal wel maximaal in je voordeel en dan nog is een EV dus 23% goedkoper. Je zou bijv. ook kunnen snelladen buiten de piektijden voor 28ct/kWh hier in de buurt. Mits de oorlog en evt. energiecrisis dit jaar weer eindigt zullen de dure palen op straat ook weer gaan zakken in prijs. Een groot deel daarvan zijn in 2022/23 aanbesteed toen de prijzen piekte, die worden elke 5 jaar weer opnieuw aanbesteed, dan zal het weer richting de 35ct gaan.

Als ik bovenstaand sommetje voor mezelf maak:
- Benzine >250pk, 1:10 op euro 98 in de randstedelijke-bbk, 2,30/l = 23ct/km
- Elektriciteit, 200Wh/km * 23ct = 4,6ct/km

Ofwel, 80% goedkoper.

Nou komt bij mij het merendeel uit al terugverdiende PV (volgend jaar icm dynamisch in de winternachten) dus het is zelfs nog veel minder, rond de 95% goedkoper, maar ik snap dat dat niet voor iedereen van toepassing is.
Wanneer je een nieuwe auto aanschaft moet je uiteraard wel beide tegen elkaar zetten dus ofwel nieuwe EV en nieuwe benzinewagen. ;)
80% goedkoper slaat natuurlijk kant noch wal om een oude wagen met 1:10 brandstofverbruik te gaan vergelijken met iets nieuws.

Ik zal er binnenkort weer eens in duiken, laatst was de TCO niet voordeliger om EV te gaan maar tijden veranderen natuurlijk, aan huis laden wordt het wel voordelig.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:38
mr_evil08 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:23:
[...]

Wanneer je een nieuwe auto aanschaft moet je uiteraard wel beide tegen elkaar zetten dus ofwel nieuwe EV en nieuwe benzinewagen. ;)
80% goedkoper slaat natuurlijk kant noch wal om een oude wagen met 1:10 brandstofverbruik te gaan vergelijken met iets nieuws.
Het verschil in verbruik zit meer in het verschillende segment waarin wij kijken (icm de bijbehorende rijstijl) dan oud of nieuw denk ik. Ook een nieuwe S5 (mijn laatste dinohok) blijft een 3 liter, daarin is de besparing van de 48v startmotor-hybride meuk zelfs op papier vrij verwaarloosbaar. Net als dat bij een EV een grotere/zwaardere/snellere model S (200wh/km) gewoon veel meer verbruikt dan een model 3 (130wh/km). Je moet wel dino-appels met ev-appels vergelijken.
Ik zal er binnenkort weer eens in duiken, laatst was de TCO niet voordeliger om EV te gaan maar tijden veranderen natuurlijk, aan huis laden wordt het wel voordelig.
Als je de mogelijkheid kan realiseren om aan huis te laden en een beetje km's maakt is het een absolute no-brainer, ook zonder allerlei subsidies.

[ Voor 26% gewijzigd door RonJ op 19-03-2026 16:34 ]

All-electric.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:33
Tommie12 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:04:
[...]

Ik volg je in behoorlijk wat van je argumenten.

Wat je nogal regelmatig ziet is dat mensen de stap zetten naar een thuisbatterij, en dan een veel te grote capaciteit kiezen. Bij 90% van de mensen zal alles boven de 5kWh leiden tot situaties dat ze de batterij in de winter niet vol krijgen, en in de zomer niet leeg trekken. [...]
Als je Home Assistant hebt draaien dan is deze custom add-on (via HACS) een leuke: GitHub: hif2k1/battery_sim. Omdat het allemaal virtueel is kun je prima meerdere batterijen naast elkaar draaien om zo te kijken wat voor jouw situatie het benodigde aantal kWh's is. Een 5,76 kWh is voor mij net te klein zoals het nu lijkt, die is vaak rond 5:00 al weer leeg (maar ik moet ook nog even weer m'n nachtelijke sluipverbruik kritisch bekijken). Idealiter zou je het net wat meer willen rekken dat hij het redt totdat je PV begint op te wekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1gu7XmMR0__1kcOBWSXC3MC6oI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9uKMlCyKJYrr6uEdLBjjaveF.png?f=user_large
glitch in de grafiek was vanwege een Home Assistant herstart

Ik zie nu op sommige dagen idd ook al dat de 11kWh die ik heb toegevoegd soms niet eens helemaal vol komt.
Geen EV, wel verwarmen met een WP (airco) die 's ochtends aan ging, waardoor de batterij toen wel erg hard naar beneden ging.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 19-03-2026 16:41 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-04 18:17
RonJ schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:30:
[...]

Het verschil in verbruik zit meer in het verschillende segment waarin wij kijken (icm de bijbehorende rijstijl) dan oud of nieuw denk ik. Ook een nieuwe S5 (mijn laatste dinohok) blijft een 3 liter, daarin is de besparing van de 48v startmotor-hybride meuk zelfs op papier vrij verwaarloosbaar.

[...]

Als je de mogelijkheid kan realiseren om aan huis te laden en een beetje km's maakt is het een absolute no-brainer, ook zonder allerlei subsidies.
Een degelijke hybride van afgelopen 5 jaar werkt al met 177V en Lithium‑ion.
Ik begrijp waar je op doelt, dat zijn inderdaad wagens wat de naam hybride niet hoort te hebben.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:54
ThinkPad schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:37:
[...]

Als je Home Assistant hebt draaien dan is deze custom add-on (via HACS) een leuke: GitHub: hif2k1/battery_sim. Omdat het allemaal virtueel is kun je prima meerdere batterijen naast elkaar draaien om zo te kijken wat voor jouw situatie het benodigde aantal kWh's is. Een 5,76 kWh is voor mij net te klein zoals het nu lijkt, die is vaak rond 5:00 al weer leeg. Idealiter zou je het net wat meer willen rekken dat hij leeg is als je PV begint op te wekken.

[Afbeelding]

Ik zie nu idd ook al dat de 11kWh die ik heb toegevoegd soms niet eens helemaal vol komt.
Je moet dat over een heel jaar bekijken.

Laat ons eens rekenen wat de voorwaarden zijn om een batterij van 5 kwh bruto die 1200€ kost terug te verdienen op 5 jaar.

Per cyclus gan je 5kWh in de batterij steken en er 4 kWh uit halen.
5kWh van de zon levert je in B bij teruglevering 30ct op (tarief Maart 2026), dus dat is je kost.
4kWh uit je batterij halen ipv ze aan te kopen levert je 4 x 28ct op (mijn tarief om 1kwh aan te kopen marginaal).
Dus per cyclus spaar je 82cent.
1200€ / 5jaar = 240€
240€/0.82€= 292 cycli

Dat lijkt me behoorlijk ambitieus, dus verwacht een terugbetalingstermijn van ca 6 jaar voor de eerste batterij.
De tweede batterij ga je nooit zo veel cycli kunnen laten maken. In de winter krijg je ze meerdere maanden niet vol, en in de zomer niet leeg tenzij je zowat elke dag 5-7 kWh (50km) in je EV kan pompen.
Maar in de zomer kan je beter direct laden overdag als de zon schijnt.

Pas gerust de cijfers aan, maar een terugbetaaltermijn van 5 jaar blijft behoorlijk ambitieus met de huidige stroomtarieven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:03
Tommie12 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 16:47:
[...]
<knip>

Dat lijkt me behoorlijk ambitieus, dus verwacht een terugbetalingstermijn van ca 6 jaar voor de eerste batterij.
De tweede batterij ga je nooit zo veel cycli kunnen laten maken. In de winter krijg je ze meerdere maanden niet vol, en in de zomer niet leeg tenzij je zowat elke dag 5-7 kWh (50km) in je EV kan pompen.
Maar in de zomer kan je beter direct laden overdag als de zon schijnt.

Pas gerust de cijfers aan, maar een terugbetaaltermijn van 5 jaar blijft behoorlijk ambitieus met de huidige stroomtarieven.
Ik denk dat je inmiddels ook voor de winter wel rekening moet houden en meenemen, thuisaccu laden van het net en niet enkel van eigen PV om van 16u tot 9u volgende dag te overbruggen, in de minder zonrijke periode van het jaar.

Het gebied verzorgt door HV Breukelen 380kV/150kV koppelstation, is het meer dan krap, loopt wel voor op andere regio's.
Als daar de komende 2-3 maanden geen geniale werkende oplossingen/maatregelen voor bedacht worden, dreigt niet alleen een aansluitstop of wachtlijst voor verzwaren van 1 fase naar 3 fase (voor een gebied met nu 1,5 mln kleinverbuikers aansluiting), maar ook geen garantie meer, oplopend tot >200uur tot verzwaring gereed is, dat licht voor bestaande aansluitingen ook zeker aan blijft.

Een paar andere gebieden zijn ook al dichtbij de drempel dat er geen nieuwe aansluitingen of verzwaring meer kunnen tenzij er geen piek ontlasting in relatief directe omgeving/flex-vermogen ook tegenover staat.
Her en der zijn er vertragingen bij de netverzwaringen.

Met het nieuwe prioriteitskader dient ook eerst berekend te worden of er nog ruimte is en de woning aansluiting is ook niet meer de eerste die in aanmerking komt als er nog ruimte is en mocht er een aanvraag van andere met hogere prioriteit zijn, die voorgaan en eerst piekontlasting/flex-vermogen gezocht moet worden.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Domba schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:45:
[...]

Ik denk dat je inmiddels ook voor de winter wel rekening moet houden en meenemen, thuisaccu laden van het net en niet enkel van eigen PV om van 16u tot 9u volgende dag te overbruggen, in de minder zonrijke periode van het jaar.

Het gebied verzorgt door HV Breukelen 380kV/150kV koppelstation, is het meer dan krap, loopt wel voor op andere regio's.
Als daar de komende 2-3 maanden geen geniale werkende oplossingen/maatregelen voor bedacht worden, dreigt niet alleen een aansluitstop of wachtlijst voor verzwaren van 1 fase naar 3 fase (voor een gebied met nu 1,5 mln kleinverbuikers aansluiting), maar ook geen garantie meer, oplopend tot >200uur tot verzwaring gereed is, dat licht voor bestaande aansluitingen ook zeker aan blijft.
Laten we het ook niet groter maken dan het is. Die aansluitstop voor KV is ook bedoeld om de leveringszekerheid voor bestaande aansluitingen in stand te houden. Dan is er inderdaad nog steeds geprognotiseerde overbelasting, maar die is vanuit n-1 (of zelfs n-2) berekend. Niet voor niets wordt er gepraat over de inzet van reservecapaciteit, als het in de praktijk al niet gebeurt. ;)

Uitval is ook in de FGU-regio vooralsnog echt niet ter sprake. En als er al afgeschakeld wordt, zijn huizen zeker niet als eerste aan de beurt.
Een paar andere gebieden zijn ook al dichtbij de drempel dat er geen nieuwe aansluitingen of verzwaring meer kunnen tenzij er geen piek ontlasting in relatief directe omgeving/flex-vermogen ook tegenover staat.

Met het nieuwe prioriteitskader dient ook eerst berekend te worden of er nog ruimte is en de woning aansluiting is ook niet meer de eerste die in aanmerking komt als er nog ruimte is en mocht er een aanvraag van andere met hogere prioriteit zijn, die voorgaan en eerst piekontlasting/flex-vermogen gezocht moet worden.
Sec klopt dat, maar de categorieën die erboven staan zijn ook niet zo spannend. Congestieverzachters worden sowieso aangesloten, en de categorie ‘veiligheid’ is niet zo groot (behalve rond Eindhoven waar er veel ‘hoogsensitieve industrie’ zit. :P ). Woningen zijn -als er capaciteit is- doorgaans vrij snel aan de beurt. Enig nadeel is dat je als individu die wil verzwaren ook in de rij staat waar nieuwe woonwijken in staan, en die worden tot 10 jaar vooruit aangevraagd.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• Domba
Krisp schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 22:25:
[...]
Laten we het ook niet groter maken dan het is. Die aansluitstop voor KV is ook bedoeld om de leveringszekerheid voor bestaande aansluitingen in stand te houden. Dan is er inderdaad nog steeds geprognotiseerde overbelasting, maar die is vanuit n-1 (of zelfs n-2) berekend. Niet voor niets wordt er gepraat over de inzet van reservecapaciteit, als het in de praktijk al niet gebeurt. ;)

Uitval is ook in de FGU-regio vooralsnog echt niet ter sprake. En als er al afgeschakeld wordt, zijn huizen zeker niet als eerste aan de beurt.
Dan heb jij andere info, dan ik, dat de eerste 9 stappen van het 10-stappenplan uit 2022 ook werkelijk meer oplevert en verzwaring Breukelen/ Utrecht-Noord tot mogelijk 4 jaar vertraging heeft opgelopen en ook meer benodigd wordt om te overbruggen.
Tennet komt met de aankondiging ook ermee, na al gemeten overbelasting op 380kV/150kV trafo en wel een N-0 en afhankelijk zijn van de windstroom binnen het gebied zelf.

(ook met al gehele aansluitstop deze zomer moet nog paar honderd MW extra gevonden worden om weg te blijven van fase 3 gedwongen afschakelen )

Als ook dat bij deze rekenronde afwijkend van verleden, dat nieuwe aanvragen die nog niet definitief toegekend zijn, ook niet meegenomen zijn en waarvoor ook de aansluitstop dreigt (Prov. Utrecht 52k+, Prov Gelderland tot 102k, voor Flevopolder weet ik niet).

Provincies en gemeente willen natuurlijk graag dat die nieuwbouw woningen doorgaan en verzekert zijn van een aansluiting, die bedenken vast en zeker extra maatregelen dat een deel van de huishoudens met bestaande aansluiting komt en minder afnemen tussen 16-21 uur.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:55

Termy

valt er nog wat te fragge?

Pietje555 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 08:24:
[...]

Er zijn voldoende argumenten gegeven in de artikelen van de consumenten bond en Radar.
Daarnaast vind ik dat investeringen in energiemaatregelen binnen 5 jaar terugverdiend moeten kunnen worden (is eigenlijk vooruit betalen van je energie rekening) omdat de energiemarkt veel te veel variabelen heeft.
Tja, dat is een mening en ik heb geen idee wat de consumentendbond en Radar gezegd hebben.
Dynamisch leek leuk, tot er een oorlog in het Midden Oosten kwam,
Thuisladen lijkt leuk, maar de belastingdienst onderzoekt hoe ze het kunnen belasten. Zeker met het terugverkopen op het net heeft de aandacht.
Hier sla je de plank mis. Juist met zo'n oorlog zijn zonnepanelen en een batterij nuttig. Mijn huidige zonnepanelen verdienden zich in no time terug in 2022 toen ik voor 60 ct/kWh kon terugleveren. Er zijn er hier wel meer die enorm binnengelopen zijn destijds. Nu gaat het niet zo hard met de stroomprijzen maar is juist een EV handig om benzinekosten te voorkomen, voornamelijk als je thuis kunt laden.
Grote bedrijven verplichten nu al om bij openbare laadpalen te laden en niet thuis. Thuis laden wordt niet vergoed omdat het vergoeden ingewikkeld is en als je vergoeding hoger is dan je kWh tarief dan begint de belasting dienst al te morren dat het loon in natura is.
Hier heb ik nog nooit van gehoord. Heb je hier een bron van?
Thuisbatterij kan ik weinig mee met een verbruik van 10.000 kWh per jaar. 80% is in de wintermaanden.
De batterijen zijn nog lang niet uitontwikkelt en productie en recycelen erg milieu belastend. Gaan ook tekort mee.
Zucht, het aloude "nog niet uitontwikkeld". Wanneer is dat dan wel het geval? Wat is er precies mis met een LFP die 6000+ cycli doet? Het is technologie en als iemand die op Tweakers zit zou je toch moeten snappen dat dat altijd verbetert en wat je nu koopt gisteren al achterhaald was. Hoe verbruik jij 8000 kWh in de winter en slechts 2000 in de rest van het jaar? Heb je een enorm huis met een slechte WP en verder niks elektrisch of zo?
Prijzen gaan alleen maar omhoog als gevolg van de hype en misleidende reclame, zeker rond 2027.
Zit vaak aan een energie leverancier vast wegens de sturing en lease contracten
Tja, dan koop je dat niet? Zonnepanelen zijn zo ook een slecht idee en dat kon je ook gewoon niet doen.
En belangrijkste; ik kan heel goed zelf berekenen wat rendabel is want ik toegang tot software om haalbaarheid studies te doen.
Laat maar zien dan :).
Lijken me wel voldoende argumenten om investeren in een thuis accu dom te vinden in mijn geval.
Mij niet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:40
[...]

Er zijn voldoende argumenten gegeven in de artikelen van de consumenten bond en Radar.
Daarnaast vind ik dat investeringen in energiemaatregelen binnen 5 jaar terugverdiend moeten kunnen worden (is eigenlijk vooruit betalen van je energie rekening) omdat de energiemarkt veel te veel variabelen heeft.
Thuisladen lijkt leuk, maar de belastingdienst onderzoekt hoe ze het kunnen belasten. Zeker met het terugverkopen op het net heeft de aandacht.
Hoe denk je dat een belastingdienst dit kan gaan doe, een mannetje continu bij thuis die in de gaten houd wat je verbruikt :?
bedenk dat je alles wat je achter de meter kunt houden per defintie niet belastbaar is, als je dus jouw zonnestroom buiten de meter om in je thuis-batterij stopt zal dat niemand kunnen zien en dus ook niet belastbaar kan zijn (tenslotte is dat door hun niet meetbaar).
Grote bedrijven verplichten nu al om bij openbare laadpalen te laden en niet thuis. Thuis laden wordt niet vergoed omdat het vergoeden ingewikkeld is en als je vergoeding hoger is dan je kWh tarief dan begint de belasting dienst al te morren dat het loon in natura is.
De meeste bedrijven eisen een MID meter in je laadpaal, en daarmee voldoe je ook aan de laatste voorwaarden van de laatste subsidiemogelijkheden. dus met de juiste MID meter is er geen vuiltje aan de lucht.
Thuisbatterij kan ik weinig mee met een verbruik van 10.000 kWh per jaar. 80% is in de wintermaanden.
De batterijen zijn nog lang niet uitontwikkelt en productie en recycelen erg milieu belastend. Gaan ook tekort mee.
vind je ruim 25 jaar en langer te kort ? zeker de nieuwere Na+ ion cellen zijn relatief minder belastend dan je druppel benzine, sta je wel bij stil hoe belastend het winnen en maken van die benzine wel niet is?
mogelijk ligt bij jou de winst er in om gewoon minder te gaan gebruiken, want 8.000 kWh in de winter te verbruiken is niet bepaald zuinig aan doen.
Prijzen gaan alleen maar omhoog als gevolg van de hype en misleidende reclame, zeker rond 2027.
prijzen van energie zijn gekoppeld aan vraag en aanbod, dat zie je nu heel sterk met die situatie in Iran, het aanbod is sterk verstoort en je ziet daar direct de reactie van de wereldmarkt op.
Zit vaak aan een energie leverancier vast wegens de sturing en lease contracten
En belangrijkste; ik kan heel goed zelf berekenen wat rendabel is want ik toegang tot software om haalbaarheid studies te doen.

Lijken me wel voldoende argumenten om investeren in een thuis accu dom te vinden in mijn geval.
mogelijk dat je beter kunt investeren in gewoon minder verbruiken, volgens mij ligt daar bij jou je winst.

• Domba
[...]
Ik heb een verbruik van ~10MWh en een wat grotere thuisaccu sinds 2022.
In winter kun je dynamisch de afname kosten drukken door te laden voor later eigenverbruik en laden voor teruglevering bijv bij dynamisch het verschil > dan EB &BTW, wat onverspelbaar is.

Je kan het ook proberen het andersom te berekenen, wat mag de aanschafkosten max per kWh opslag zijn voor je en is daar iets voor verkrijgbaar.
Dat is wel moeilijker, toekomstige leverprijzenprijzen zijn onbekend, afschaffing van salderen na 2026, nettarieven na 2027 waarvan methodiek & tarief voor de blokken nog onbekend, enkel indicaties.
10MWh is boven landelijk gemiddelde en ook nog ruim boven 2/3 van de huishoudens en met komst van nettarieven, op basis van de voorlopige indicaties tarieven ligt kantelpunt bij ~3300kWh verbruik tussen nov-mrt waar boven je meer gaat betalen als je de rest van jaar geen afname hebt.

Reden om eraan te beginnen waren wel heel andere, opknapwoning (Oost-Brabant) en gebruik powertools was een issue.(TL's die soms niet aangingen, vanwege te lage netspanning wat op zich bizar was met afzekering in wijktrafo direct naast me en net zo totaal bizare net spanningsverschillen tussen laden/ontladen tot soms wel 5-7V (P1 data), zit nu alleen op een afzekering, die er vroeger ook opzaten is dichterbij een kleine wijktrafo neergezet)
Daarmee vanaf het begin een eiland opzet (tijdelijk off-grid), in principe als noodzakelijk alleen on-grid om te laden en PV overschot terug te leveren en als het uitkomt beetje EPEX-handek wat te laden voor teruglevering.

2022 en 2023 waren ook nog geplaagd met nodige stroomstoringen, met heel opmerkelijk meeste in de nacht, zelfs de 10kV ringkabel tussen de wijktrafo's die het net na middernacht opgaf,
In Q4 2025 vooraankondiging van mogelijke afschakeling bij gebrek aan 150kV transportcapaciteit in uiterste geval, voor juist de MS-trafo waarop ik zit om voldoende voor de rest op MS-station en volgende MS-station aan de 150kV lijn te hebben (werd al een draaiboek voor gemaakt met voorbeeldteksten voor sociale media en websites, kaartjes etc), maar Tennet kon nog 10MW vrijgeven, net voor afgelopen winter.
(MS station is afname inmiddels niet het issue meer (nog ~40% afnameruimte vrij binnen de N-1) en heeft het zich verplaatst naar de 150kV lijn en 380kV/150kV koppeltrafo, die vertraging hebben)
2024/2025 waren super rustig, met geen stroomstoringen, nog wel heel soms, niet elke maand dat hybride automatisch off grid gaat op momenten dat on-line ben, vanwege netkwaliteit, ben niet altijd on-grid , maar wel als accu SOC <25% SOC is en >90% als er nog opwek is

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 21-03-2026 12:54 ]

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Domba schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 23:10:
[...]

Dan heb jij andere info, dan ik, dat de eerste 9 stappen van het 10-stappenplan uit 2022 ook werkelijk meer oplevert en verzwaring Breukelen/ Utrecht-Noord tot mogelijk 4 jaar vertraging heeft opgelopen en ook meer benodigd wordt om te overbruggen.
Tennet komt met de aankondiging ook ermee, na al gemeten overbelasting op 380kV/150kV trafo en wel een N-0 en afhankelijk zijn van de windstroom binnen het gebied zelf.
Je bent niet heel duidelijk, maar er ligt een nieuw 10-puntenplan. Meest prominent zijn daar (1) het op de wachtlijst zetten van KV (levert 339MW op) en (2) niet-marktgebaseerd congestiemanagement (±250MW). Dat is zijn maatregelen die serieus vermogen opleveren. Verder staat e.e.a. in het laatste congestiemanagementonderzoek van TenneT.
(ook met al gehele aansluitstop deze zomer moet nog paar honderd MW extra gevonden worden om weg te blijven van fase 3 gedwongen afschakelen )
Die contractering moet zeker volgen, maar daar is niet-marktgebaseerd congestiemanagement voor.
Als ook dat bij deze rekenronde afwijkend van verleden, dat nieuwe aanvragen die nog niet definitief toegekend zijn, ook niet meegenomen zijn en waarvoor ook de aansluitstop dreigt (Prov. Utrecht 52k+, Prov Gelderland tot 102k, voor Flevopolder weet ik niet).

Provincies en gemeente willen natuurlijk graag dat die nieuwbouw woningen doorgaan en verzekert zijn van een aansluiting, die bedenken vast en zeker extra maatregelen dat een deel van de huishoudens met bestaande aansluiting komt en minder afnemen tussen 16-21 uur.
Als je met die aanvragen doelt op de ‘aanvragen’ die de provincies zelf hebben gedaan: die hebben geen status. ;) Op dit moment is het nog steeds nodig om een huisnummerbesluit in te leveren, en dat hebben beide provincies niet gedaan. Sterker: het is niet eens duidelijk waar die woningen moeten komen. Daarmee kunnen ze ook niet op de wachtlijst geplaatst worden.

Begrijp me niet verkeerd: de status is kritiek en maatregelen als het op de wachtlijst zetten van KV heeft veel impact. Er moet echt werk verzet worden. Tegelijkertijd heb ik wel de hoop gevestigd op de rijksoverheid: door het vergunningentraject voor Utrecht Noord serieus te versnellen kan er een hoop ellende voorkomen worden. Maar afschakelen van KV-gebruikers zie ik ook in deze omstandigheden niet/nauwelijks gebeuren. En zelfs als dat gebeurt, gaat dat niet 200 uur per jaar zijn, omdat je niet de hele provincie plat hoeft te leggen.

• Domba
@Krisp Ik verwacht dus, juist op punt dat van die wachtlijst voor KV gesleutelt gaat worden door de politiek met bijdrage van netbewust laden aan prive laadpaal en thuisaccu's (meer normering, de belasting/gedrag van "onbalansaccu's" zijn ze nog niet vergeten, prijsprikkels die geen relatie hebben met lokale netbelasting ).

Tussen die KV die opwachtlijst komen zitten ook150k+ nieuwbouw woningen van de woondeal die nog geen "nummerbesluit" hebben.
Voor provincie & gemeenten is een stedenbouwkundige visieplan en een verzekerde netaansluiting, veel makkelijker om bouwers te vinden.
Ook talloze laadpalen van laad visies,(tot wel 7x zoveel als erin 2025 stonden, met belofte netbewust laden) maar aantonen van de netverzachting voor die prioriteit na 1 juli willen ontlopen.

• Krisp
  • Niet online

Krisp

like.no.other

@Domba Ik zie geen enkele aanleiding om KV niet per 1 juli op de wachtlijst te zetten. De FGU-regio gaat daarin niet de enige regio zijn, en heeft wel de meeste (geprognotiseerde) congestie. Sterker: ik was verbaasd dat het al niet dit voorjaar gebeurde, en vermoed dat het externe onderzoek wat TenneT aankondigde een politieke move was om het nog even niet te hoeven doen. Ik sluit daarom niet uit dat de FGU-regio al niet eerder op slot gaat dan op 1 juli, maar TenneT en Stedin houden naar buiten toe de lippen stevig op elkaar. :P

Ja, de politieke druk is hoog, maar de politiek gaat niet over het aansluiten van klanten. Daar gaan de netbeheerders toch echt zelf over. Het is nu echt door de pijn heen bijten en een nieuw precedent scheppen. Dan ligt de bal ook bij de politiek om te komen met daadwerkelijke oplossingen, niet in de laatste plaats het versnellen van procedures/wetgeving.

Publieke laadpalen zijn een minor issue. In de sector is Netbewust (publiek) Laden toprioriteit. Dit congestieseizoen heeft dat een statisch profiel, planning is dat dit volgend seizoen (26/27) dynamisch is. Op die manier kun je in wezen laadpalen gewoon doorplaatsen, zolang ze maar volledig dynamisch regelbaar (en dus ook uit te zetten) zijn.

Thuisladen is inderdaad een issue dat terugkomt in niet beïnvloedbare autonome groei, maar doordat verzwaringen ook op de wachtlijst komen is dat probleem kleiner dan zonder wachtlijst. Verder is ook netbewust thuisladen in ontwikkeling. Het is afwachten of dat veel gebruikt gaan worden: de vergoedingen zijn niet denderend. Anderzijds: als je toch al reageert op dynamische prijzen, is het (ook) reageren op congestiesignalen geen grote stap meer.

[ Voor 15% gewijzigd door Krisp op 21-03-2026 20:06 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

In ander nieuws; Nederland loopt weer iets minder achter
https://www.transport-onl...lers-na-jarenlange-lobby/
Hoewel de generator-as al jaren bestaat en het concept zich in de praktijk heeft bewezen, konden trailers met deze techniek in Nederland tot nu toe niet via de reguliere weg worden gekentekend. Naar schatting rijden in Nederland al honderden koeltrailers met een dergelijke as rond, terwijl dit er in Europa zelfs duizenden zijn.

De RDW gaf hiervoor geen goedkeuring omdat de Europese regelgeving onvoldoende aanknopingspunten bood om de veiligheid te beoordelen. In landen als Duitsland en Frankrijk werden dergelijke voertuigen wel toegelaten, waardoor Nederlandse vervoerders soms noodgedwongen met buitenlandse kentekens reden of de as pas na kentekening lieten inbouwen.
Vooral interessant omdat het precedent schept voor de obvious opvolger:
Ontwikkeling e-as in volle gang
Naast de generator-as wordt internationaal ook gewerkt aan een elektrische aandrijfas voor trailers, de zogenoemde e-as. Deze kan niet alleen energie terugwinnen, maar ook actief bijdragen aan de aandrijving van de combinatie. Eerste tests wijzen op mogelijke CO₂-reducties tot circa 40 procent. Naar verwachting duurt het echter nog enkele jaren voordat deze techniek breed wordt toegelaten.
De meeste opleggers en vrachten worden niet belemmerd door maximumgewicht/aslast, dus als die ruimte gevuld kan worden met accu maakt dat een groter bereik mogelijk.
Ook maakt het vrijspelen van significante vermogens bij de oplegger allerlei interessante optimalisaties mogelijk zoals het gebruiken van actieve airflow aan de achterkant van een rechthoekige trailer om luchtweerstand te verminderen zonder compatibiliteit met dockshelters of laadvolume te verliezen (https://www.mdpi.com/2076-0825/14/11/556).

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 22-03-2026 12:23 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:04
Ik heb een offerte gekregen voor DMEGC glas-glas N-type 470Wp zonnepanelen, een GoodWe omvormer en optioneel een GoodWe thuisaccu 5kWh en een laadpaal Zaptec Go 2.

Ik lees ook goede dingen over een Zappi laadpaal? En deze installateur levert ook Sessy en Enphase IQ thuisbatterijen. Weet iemand of deze merken/types oke zijn en of een Zappi laadpaal een betere keuze is?

• Termy

Termy

Santee schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:09:
Ik heb een offerte gekregen voor DMEGC glas-glas N-type 470Wp zonnepanelen, een GoodWe omvormer en optioneel een GoodWe thuisaccu 5kWh en een laadpaal Zaptec Go 2.

Ik lees ook goede dingen over een Zappi laadpaal? En deze installateur levert ook Sessy en Enphase IQ thuisbatterijen. Weet iemand of deze merken/types oke zijn en of een Zappi laadpaal een betere keuze is?
Niet helemaal de plek voor deze vraag (zie daarvoor de topics voor Thuisladen, zonnepanelen en thuisbatterijen, respectievelijk), maar als eigenaar van een Zappi kan ik zeggen dat het een prima paal is maar dat de Zaptec Go 2 een groot voordeel heeft: een MID kWh meter. Daarmee kun je meedoen aan de ERE certificaten (zie het topic daarvoor). Verder schijnt het ook een goede paal te zijn en overweeg ik zelf hiervoor te gaan in ons nieuwe huis.

Afhankelijk van de prijs zijn die panelen en omvormer overigens prima, zeker als je geen schaduw hebt.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:44
Ik heb geen verstand van Goodwe omvormers (plus, je noemt geen type) maar ik zou zeer sterk aanraden met zekerheid vast te stellen of je de omvormer lokaal kunt aan sturen om te dimmen "dimmen" (zero-export) of uit te schakelen. Die flexibiliteit ga je hoe dan ook nodig hebben in de (nabije) toekomst.

Verder, denk na over verplichte cloud-koppeling. Waar gaat je data heen, wie heeft er écht controle over je omvormer, enz. Maar dat doen we als Tweakers met al het "smart" spul wat we ons huis insjouwen, toch?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:30
Domba schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 21:45:
[...]

Leuk maar ik snap niet wat dit met de post te maken heeft. Tommie rekent voor dat ~250 cycli per jaar nodig zijn tegen in belgie geldende tarieven om beetje uit te komen met een 5 kwh accu. Ja netcongestie is een ding enzo, daar weet jij duidelijk meer van dan de meesten. Maar die accu (wn vrijwel alle accus wat mij betreft) heeft toch weinig tot niks te maken met netcongestie? In theorie snap ik heus wel dat je misschien als je vermogen tekort komt een serieuze thuisbatterij kan helpen. Of als je bang bent voor afschakeling. Maar in beide gevallen heb je toch heel wat anders nodig dan een 5kWh accutje?

• Domba
Fr33z schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:13:
[...]

Leuk maar ik snap niet wat dit met de post te maken heeft. Tommie rekent voor dat ~250 cycli per jaar nodig zijn tegen in belgie geldende tarieven om beetje uit te komen met een 5 kwh accu. Ja netcongestie is een ding enzo, daar weet jij duidelijk meer van dan de meesten. Maar die accu (wn vrijwel alle accus wat mij betreft) heeft toch weinig tot niks te maken met netcongestie? In theorie snap ik heus wel dat je misschien als je vermogen tekort komt een serieuze thuisbatterij kan helpen. Of als je bang bent voor afschakeling. Maar in beide gevallen heb je toch heel wat anders nodig dan een 5kWh accutje?
Binnen de terugverdientijd van die thuisaccu kan je rekenen op dat er nettarieven zijn,
Je zult het waarschijnlijk al van zelf doen, op moment er winter nettarieven zijn, omdat het blok ervoor, met huidige indicatieprijs 16ct lager is , plus alleen bij dynamisch contract prijsverschil met 16-21 uur.
Voor kleinverbruikers is tijdpad tot nu toe dat het ergens in 2028 komt, maar dat hoeft niet de 28ct te zijn die je vermijdt met van eigen PV laden.

Algehele aansluitstop, klein verbruikers in FGU gebied op de wachtlijst voor verzwaring en nieuwe aansluiting tot 2033, dat is het maatregelen pakket van de netwerkbeheerder, tenzij alternatief voor deel met zelfde zekere dekking.
Netbeheerders willen politieke ruggesteun voor hun besluit en krijgen daar de tijd voor.

Daarbij kijkt de politiek ook naar, niet als eerste actiepunt: naar versneld benutten en realiseren van flexibiliteit uit laadpalen, thuisbatterijen en warmtepompen bij huishoudens om piekverbruik te verlagen..
(na invoering nettarieven voor kleinverbruikers is er een prijsprikkel).
a.s. dinsdag vergadert de commisie KGG wel, maar zal doorschuiven naar 22 april, door een al geplande vergadering van 28 mei naar voren te halen, voor we een eerste in kijkje krijgen waar politiek aan denkt.

En dan de thuisaccu's waarvoor registratie verplicht is, in de hoop om iets van de woningbouw opgang te houden en niet stil valt na die verzekert zijn van een aansluiting
Voor zeker 100k+ woningen waar normaal tot 2030 een aansluiting voor aangevraagd zou worden, die landen op de wachtlijst (tenzij politieke geitenpaadje)

Het meeste effect heeft natuurlijk dat netverzwaring sneller en eerder gereed is, ook minder te overbruggen.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
[...]
Thuisaccu met dynamisch is nog steeds heel leuk hoor.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:18
Domba schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:34:
[...]

Binnen de terugverdientijd van die thuisaccu kan je rekenen op dat er nettarieven zijn,
Je zult het waarschijnlijk al van zelf doen, op moment er winter nettarieven zijn, omdat het blok ervoor, met huidige indicatieprijs 16ct lager is , plus alleen bij dynamisch contract prijsverschil met 16-21 uur.
Voor kleinverbruikers is tijdpad tot nu toe dat het ergens in 2028 komt, maar dat hoeft niet de 28ct te zijn die je vermijdt met van eigen PV laden.

Algehele aansluitstop, klein verbruikers in FGU gebied op de wachtlijst voor verzwaring en nieuwe aansluiting tot 2033, dat is het maatregelen pakket van de netwerkbeheerder, tenzij alternatief voor deel met zelfde zekere dekking.
Netbeheerders willen politieke ruggesteun voor hun besluit en krijgen daar de tijd voor.

Daarbij kijkt de politiek ook naar, niet als eerste actiepunt: naar versneld benutten en realiseren van flexibiliteit uit laadpalen, thuisbatterijen en warmtepompen bij huishoudens om piekverbruik te verlagen..
a.s. dinsdag vergadert de commisie KGG wel, maar zal doorschuiven naar 22 april, door een al geplande vergadering van 28 mei naar voren te halen, voor we een eerste in kijkje krijgen waar politiek aan denkt.

En dan de thuisaccu's waarvoor registratie verplicht is, in de hoop om iets van de woningbouw opgang te houden en niet stil valt na die verzekert zijn van een aansluiting
Voor zeker 100k+ woningen waar normaal tot 2030 een aansluiting voor aangevraagd zou worden, die landen op de wachtlijst (tenzij politieke geitenpaadje)

Het meeste effect heeft natuurlijk dat netverzwaring sneller en eerder gereed is, ook minder te overbruggen.
Wat ik me afvraag is of de piek verlaging door de thuisaccu opweegt tegen de extra kWh behoefte.
Bij strenge vorst is mijn uurpiek ca 1000 watt (door koken)bovenop 3000 watt continu verbruik (door warmtepomp ). Maar om die 1000wh weg te poetsen moet ik eerder op de dag 1300wh laden….
Dus in totaal meer te leveren door het net

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:04
Termy schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:47:
[...]

Niet helemaal de plek voor deze vraag (zie daarvoor de topics voor Thuisladen, zonnepanelen en thuisbatterijen, respectievelijk), maar als eigenaar van een Zappi kan ik zeggen dat het een prima paal is maar dat de Zaptec Go 2 een groot voordeel heeft: een MID kWh meter. Daarmee kun je meedoen aan de ERE certificaten (zie het topic daarvoor). Verder schijnt het ook een goede paal te zijn en overweeg ik zelf hiervoor te gaan in ons nieuwe huis.

Afhankelijk van de prijs zijn die panelen en omvormer overigens prima, zeker als je geen schaduw hebt.
Ik kan het topic over zonnepanelen niet 123 vinden. De omvormer is trouwens volledig 'GoodWe | 3600N-EH Plus+ | Hybride EHU3600-03-02P | 1-Fase | 3.6kW | HV | 2 MPPT 2 IN | WIFI | incl. GM3000'. Ik heb op zich wel schaduw deels, onderste 3 panelen vrij veel (9 totaal) als ze zon nog lager staat en mogelijk wat schaduw van boomtakken in de wintermaanden. Wat zou een beter alternatief zijn? Ik wil het best elders vragen als dit niet de geschikte plaats is.
JeroenH schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:54:
[...]

Ik heb geen verstand van Goodwe omvormers (plus, je noemt geen type) maar ik zou zeer sterk aanraden met zekerheid vast te stellen of je de omvormer lokaal kunt aan sturen om te dimmen "dimmen" (zero-export) of uit te schakelen. Die flexibiliteit ga je hoe dan ook nodig hebben in de (nabije) toekomst.

Verder, denk na over verplichte cloud-koppeling. Waar gaat je data heen, wie heeft er écht controle over je omvormer, enz. Maar dat doen we als Tweakers met al het "smart" spul wat we ons huis insjouwen, toch?
Sorry, de omvormer staat hierboven benoemd. Ik ga het navragen bij de leverancier. Over die data heb ik nog helemaal niet nagedacht :+

[ Voor 25% gewijzigd door Santee op 23-03-2026 08:05 ]

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:44
Taro schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:41:
[...]

Thuisaccu met dynamisch is nog steeds heel leuk hoor.
Dat wilde ik ook zeggen. De thuisbatterij stelt me in staat om simpelweg de dure uren nauwelijks af te nemen. Ik vind het een apart soort genoegen als ik prijzen van 50-60-70 ct zie (en dat komt ook weer niet zo heel vaak voor) maar ons verbruik komt uit de batterij.

Ik ben nog van plan een paar paneeltjes bij de plaatsen, behoorlijk rechtop, voor extra opbrengst in de winter. 's Zomers kan ik dan mijn HA laten beslissen of die uitgeschakeld worden o.i.d., afhankelijk van de dynamische kosten/opbrengsten op dat moment.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
JeroenH schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:56:
[...]

Dat wilde ik ook zeggen. De thuisbatterij stelt me in staat om simpelweg de dure uren nauwelijks af te nemen. Ik vind het een apart soort genoegen als ik prijzen van 50-60-70 ct zie (en dat komt ook weer niet zo heel vaak voor) maar ons verbruik komt uit de batterij.

Ik ben nog van plan een paar paneeltjes bij de plaatsen, behoorlijk rechtop, voor extra opbrengst in de winter. 's Zomers kan ik dan mijn HA laten beslissen of die uitgeschakeld worden o.i.d., afhankelijk van de dynamische kosten/opbrengsten op dat moment.
Als je de afgelopen weken goedkoop laadt én voldoende vermogen en capaciteit hebt kan je aan deze dure uren prima verdienen door terug te leveren ipv niet te gebruiken. Vanaf 1-1-2027 anders, maar nu vooral nog gebruik van maken :)

Heb nu 6 panelen in de achtertuin op de grond staan, in de winter komt de zon nauwelijks boven de schutting uit. De tuin wordt nog gedaan, maar wat mij betreft komt er een overkapping met 6-8x 505 Wp panelen. Staan ze mooi hoger en idd ook in de winter wat extra opbrengst.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Domba
BarryH schreef op maandag 23 maart 2026 @ 06:54:
[...]

Wat ik me afvraag is of de piek verlaging door de thuisaccu opweegt tegen de extra kWh behoefte.
Bij strenge vorst is mijn uurpiek ca 1000 watt (door koken)bovenop 3000 watt continu verbruik (door warmtepomp ). Maar om die 1000wh weg te poetsen moet ik eerder op de dag 1300wh laden….
Dus in totaal meer te leveren door het net
Als 40 000 huishoudens dat doen, elk jaar meer doen
Als ik zo kijk naar congestie onderzoek is er jaarlijks 40MW meer voor woningbouw en 40MW voor verduurzaming woningen als ook 20-35MW voor groeit aantal EV nodig.

Er is van alles te bedenken, die een algehele aansluitstop op schuift, na 1 juli landen alle aanvragen op een wachtlijst en als er ruimte is worden die naar prioriteitkader als er nog restruimte toegekend.

Er is best wel wat de bedenken om wat rest ruimte te creeren.

We zijn verplicht een energieleverancier te hebben bij wet, als we een energiecontract afsluiten, sluiten we ook een ATO (transport overeenkomst af) die zou je kunnen aanpassen met CSC-clausule (capaciteit sturend clausule).
FGU-gebied is ~1,5 mln kleinverbruikers aansluitingen, als jaarlijks 3-4% of meer hun piekverbruik wat verminderen zwakt dat de aansluitstop erg af.
Dat je zolang een bepaalde crisis status voor een gebied geldt, bijv opnemen dat tot 1 kW eigenverbruik voorziet uit accu waarvoor meldingsplicht bestaat van 16-20 uur.
Je kan ook meldingsplicht voor een laadpaal achter meter invoeren en dat die niet laden of tot ten hoogste met max 6kW bijv van 16 tot 20 uur .

• Fr33z
JeroenH schreef op maandag 23 maart 2026 @ 07:56:
[...]

wel gek, ik heb ook dynamisch en heb nog nooit een prijs boven de 40 cent/kWh gezien. Ja ik snap dat het leuk is als spelletje maar er is toch maar 1 landelijk tarief voor stroom? ik vind 50/60/70 cent/kWh noemen wat overdreven, er is volgens mij niemand die dat betaalt.

• Fr33z
Domba schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:34:
[...]

Wat? sorry maar zelfs chatGPT kan dit niet samenvatten. Je blijft maar typen over FGU-regio, wachtlijsten etc etc. Maar kun je uitleggen waarom je alleen daar over praat? Ik begrijp echt niks van je post en je argumentatie. Ik lees alleen zeer onzekere toekomstmuziek die er misschien wel of misschien niet komt.

Is je stelling: "er komen nettarieven in de toekomst dus wordt de use-case en financiele perspectief voor een thuisaccu anders en/of beter?"

• BarryH
Domba schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:17:
[...]

Als 40 000 huishoudens dat doen, elk jaar meer doen
Als ik zo kijk naar congestie onderzoek is er jaarlijks 40MW meer voor woningbouw en 40MW voor verduurzaming woningen als ook 20-35MW voor groeit aantal EV nodig.

Er is van alles te bedenken, die een algehele aansluitstop op schuift, na 1 juli landen alle aanvragen op een wachtlijst en als er ruimte is worden die naar prioriteitkader als er nog restruimte toegekend.

Er is best wel wat de bedenken om wat rest ruimte te creeren.

We zijn verplicht een energieleverancier te hebben bij wet, als we een energiecontract afsluiten, sluiten we ook een ATO (transport overeenkomst af) die zou je kunnen aanpassen met CSC-clausule (capaciteit sturend clausule).
FGU-gebied is ~1,5 mln kleinverbruikers aansluitingen, als jaarlijks 3-4% of meer hun piekverbruik wat verminderen zwakt dat de aansluitstop erg af.
Dat je zolang een bepaalde crisis status voor een gebied geldt, bijv opnemen dat tot 1 kW eigenverbruik voorziet uit accu waarvoor meldingsplicht bestaat van 16-20 uur.
Je kan ook meldingsplicht voor een laadpaal achter meter invoeren en dat die niet laden of tot ten hoogste met max 6kW bijv van 16 tot 20 uur .
Ik wil best een accu kopen en de avondpiek verlichten. Maar dan ga ik dus meer afnemen in de winter. Voorlopig vooral de auto buiten de piek laden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03:30
BarryH schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:27:
[...]

Ik wil best een accu kopen en de avondpiek verlichten. Maar dan ga ik dus meer afnemen in de winter. Voorlopig vooral de auto buiten de piek laden
Waarom ga je door de accu meer afnemen in de winter?
Wij regelen de boel qua thuisbatterijen hier zo dat voordeel meer zelfverbruik opweegt tegen hoger verbruik standby. We zetten hiervoor tijdens de 3 a 4 slechte maanden de batterij met hoogste stand by gebruik uit (70% geladen).

Dat gaat hier goed. Inmiddels hebben we een prachtige maand maart qua zon en zitten we hier met ook de inmiddels weer aangesloten meer verbruikende thuisbatterij weer op 85% zelfvoorziening, met weinig verbruik in de avondpiek ondanks electrisch verwarmen. Zelfvoorziening afgelopen winter (voor ons 1 nov '25 tot nu) was 32,5%. Dat was ons zonder de batterijen niet gelukt.

Huizen en situaties verschillen altijd, maar ik ben zelf positief over onze thuisbatterijen, ook in de winter.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjamo op 23-03-2026 11:42 ]

• Tommie12
Sjamo schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:40:
[...]

Als je tijdens piektijden 4kWh uit je batterij wil halen zal je er een paar uur voordien toch 5 kWh moeten in steken.
Dat is in totaal extra verbruik.
Dan maar hopen dat jij die stroom (inclusief taksen en distributiekosten etc) ook 20% goedkoper kan inkopen, en liefst 40% want je wil je batterij ook terug verdienen.

Om de auto buiten de pieken te laden gebruik ik nog altijd Jedlix. Die staat via API in verbinding met de auto, en gaat het laden plannen. Momenteel is dat vooral als de zon schijnt (je geeft bij jedlix in hoe groot je PV is en welke orientatie die heeft), en in de winter is dat vooral 's nachts na 22h.
Werkt vrij goed al zijn er al bugs geweest.
Je kan altijd overrulen als je bv direct wil laden.

• Sjamo
Tommie12 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:53:
[...]

Als je tijdens piektijden 4kWh uit je batterij wil halen zal je er een paar uur voordien toch 5 kWh moeten in steken.
Dat is in totaal extra verbruik.
Dan maar hopen dat jij die stroom (inclusief taksen en distributiekosten etc) ook 20% goedkoper kan inkopen, en liefst 40% want je wil je batterij ook terug verdienen.

Om de auto buiten de pieken te laden gebruik ik nog altijd Jedlix. Die staat via API in verbinding met de auto, en gaat het laden plannen. Momenteel is dat vooral als de zon schijnt (je geeft bij jedlix in hoe groot je PV is en welke orientatie die heeft), en in de winter is dat vooral 's nachts na 22h.
Werkt vrij goed al zijn er al bugs geweest.
Je kan altijd overrulen als je bv direct wil laden.
Aannames.

Ik reageerde op een post waarin werd gesteld dat je in de winter door het gebruik van thuisbatterijen meer gaat afnemen.

Dus niet duurder, niet hoger verbruik, maar meer afnemen. Afnemen is inkopen bij een energieleverancier. Meer afnemen tbv gebruik thuisbatterij is een keuze, geen verplichting.

Wij nemen minder af door onze thuisbatterijen omdat we onze eigen opwek beter kunnen benutten. Bij terugleveren van onze opwek levert dat nagenoeg niets op.

Wij hebben een vast contract en gebruiken onze batterijen niet voor "handel" . We kopen geen stroom in om later te verbruiken of te verkopen.

Je gaat er vanuit dat wij onze batterijen willen terugverdienen. Ik geloof niet dat ik dat ergens in mijn post zei. En dat is geen doel van ons.

Maar dat staat allemaal los van waar ik op reageerde.

• BarryH
Sjamo schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:40:
[...]

Wij regelen de boel qua thuisbatterijen hier zo dat voordeel meer zelfverbruik opweegt tegen hoger verbruik standby. We zetten hiervoor tijdens de 3 a 4 slechte maanden de batterij met hoogste stand by gebruik uit (70% geladen).

Dat gaat hier goed. Inmiddels hebben we een prachtige maand maart qua zon en zitten we hier met ook de inmiddels weer aangesloten meer verbruikende thuisbatterij weer op 85% zelfvoorziening, met weinig verbruik in de avondpiek ondanks electrisch verwarmen. Zelfvoorziening afgelopen winter (voor ons 1 nov '25 tot nu) was 32,5%. Dat was ons zonder de batterijen niet gelukt.

Huizen en situaties verschillen altijd, maar ik ben zelf positief over onze thuisbatterijen, ook in de winter.
In de wintermaanden lever ik niet/af en toe terug.
De accu heeft een rte van 75% oid. Dus 3kwh eruit vergt 4kwh erin stoppen
1kWH extra dus

• Sjamo
BarryH schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:42:
[...]

In de wintermaanden lever ik niet/af en toe terug.
De accu heeft een rte van 75% oid. Dus 3kwh eruit vergt 4kwh erin stoppen
1kWH extra dus
Ok, maar dan ga je dus meer afnemen in de winter door de manier waarop je je thuisaccu gebruikt. Niet door de accu op zich.

• Termy

Termy

Fr33z schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:18:
[...]

wel gek, ik heb ook dynamisch en heb nog nooit een prijs boven de 40 cent/kWh gezien. Ja ik snap dat het leuk is als spelletje maar er is toch maar 1 landelijk tarief voor stroom? ik vind 50/60/70 cent/kWh noemen wat overdreven, er is volgens mij niemand die dat betaalt.
Dan heb je waarschijnlijk niet naar de all-in prijzen gekeken. Vanavond is de absolute kwartierpiek 50,22 ct/kWh om 18:45-19:00 (bij Tibber, kan een cent of zo schelen qua opslag met andere partijen).

@Santee Dit is het topic voor zonnepanelen. Lees de TS goed en ook de waarschuwing ;). Harde schaduw is prima met Goodwe (ik ga er even vanuit dat deze ook gewoon de schaduwmanagement/global maximum power point tracking heeft) en het beetje verlies bij lage zon is de moeite van het fixen niet waard. Maar goed, zie verder dus dat topic :).

• Fr33z
Termy schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:39:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk niet naar de all-in prijzen gekeken. Vanavond is de absolute kwartierpiek 50,22 ct/kWh om 18:45-19:00 (bij Tibber, kan een cent of zo schelen qua opslag met andere partijen).

@Santee Dit is het topic voor zonnepanelen. Lees de TS goed en ook de waarschuwing ;). Harde schaduw is prima met Goodwe (ik ga er even vanuit dat deze ook gewoon de schaduwmanagement/global maximum power point tracking heeft) en het beetje verlies bij lage zon is de moeite van het fixen niet waard. Maar goed, zie verder dus dat topic :).
Nee ik kijk naar uurprijzen omdat mijn dynamisch tarief op uren gaat. Blijkbaar gaat het wat harder als je per kwartier betaalt :o Wel beetje flauw omdat je een mega-dure outlier aanwijst en dat duurt letterlijk maar 15 min. heeft weinig invloed want hoeveel kWh's kun je nou echt verpompen in 15 min.... ik niet zoveel in elk geval. Max 1 of 2 als ik heel erg m'n best doe.

maar fair is fair, ik vroeg "Wanneer komt dat voor?" en het antwoord is dus "heel erg soms als je per ongeluk/met opzet per 15 minuten betaald en net in het duurste kwartier van de dag lekker wilt knallen met je EV/WP/Boiler/Kookplaat/oven/sauna/werkplaatsinrichting.

[ Voor 12% gewijzigd door Fr33z op 23-03-2026 20:50 ]

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:33
Hmpf, eindelijk een knoop doorgehakt om een airco als bij verwarming in de woonkamer te hangen, blijkt de ruimte boven het raam tot aan het plafond 37 cm te zijn. 40 schijnt volgens één installateur het minimale te zijn (goede kennis) en een Mitsubishi model. Iemand heel misschien een gouden tip?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Termy

Termy

Fr33z schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:48:
[...]

Nee ik kijk naar uurprijzen omdat mijn dynamisch tarief op uren gaat. Blijkbaar gaat het wat harder als je per kwartier betaalt :o Wel beetje flauw omdat je een mega-dure outlier aanwijst en dat duurt letterlijk maar 15 min. heeft weinig invloed want hoeveel kWh's kun je nou echt verpompen in 15 min.... ik niet zoveel in elk geval. Max 1 of 2 als ik heel erg m'n best doe.

maar fair is fair, ik vroeg "Wanneer komt dat voor?" en het antwoord is dus "heel erg soms als je per ongeluk/met opzet per 15 minuten betaald en net in het duurste kwartier van de dag lekker wilt knallen met je EV/WP/Boiler/Kookplaat/oven/sauna/werkplaatsinrichting.
Dan kijk je nog steeds niet goed want de all-in uurprijspiek die ik zie voor 18:00-19:00 is 43,76 ct/kWh.

• Termy

Termy

Cobb schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:50:
Hmpf, eindelijk een knoop doorgehakt om een airco als bij verwarming in de woonkamer te hangen, blijkt de ruimte boven het raam tot aan het plafond 37 cm te zijn. 40 schijnt volgens één installateur het minimale te zijn (goede kennis) en een Mitsubishi model. Iemand heel misschien een gouden tip?
Bekijk de installatiehandleiding en hoe hoog de unit is en hoeveel ruimte je moet overhouden.

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:27
mischien kun je ergens een vloermodel kwijt, mischien nog wel beter geschikt om te verwarmen dan een wandmodel.

Wh-mdc07j3e5

• wmeester
  • Laatst online: 03-04 11:49
Dat is soms ook nodig om bijvoorbeeld een kap te demonteren voor schoonmaakwerkzaamheden. Het monteren op de 37 cm gaat dan nog wel maar onderhoud gaat dan wat lastiger.

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:04

pietje63

RTFM

Afgelopen jaren geprobeerd met energieverbruik te optimaliseren, icm dynamisch contract. Vrij lastig, wpb optimaal afgestemd en voor zover ik de was deed koos ik ook een gunstig moment. Vaatwasser wat lastiger (want doordeweeks ruim ik die graag uit voor het naar bed gaan).

Sinds begin van de maand een elektrische auto met laadpaal thuis. Nog steeds leuk om daar het maximale (lees laagste tarief) uit te halen (log ik in Home Assistant), maar ben nu wel mijn eerdere hobby kwijt. Alle andere optimalisaties zijn nu als gepriegel in de marge...

[edit: duurzaam onder de assumptie dat goedkope stroom meestal gelijk staat aan overschot groene stroom)]

[ Voor 9% gewijzigd door pietje63 op 25-03-2026 16:57 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• BarryH
Fien26 gepubliceerd: de prognose van de nettarieven tot 2040:
https://www.netbeheernederland.nl/publicatie/fien-2026

Ik snap niet waarom gas vastrecht zo beperkt stijgt voor huishouden, terwijl de gasnet kosten maar beperkt dalen en het # hh met gas naar 50% zakt.
Het moet iets zijn van een aanname dat de niet-huishoudens nog langzamer van het gas gaan....

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 04:00
@BarryH Ik meen op pagina 23 te lezen dat de beperkte stijging van de netkosten (geen investeringen, alleen onderhoud in het gasnetwerk) wel verdeeld moet worden over minder aansluitingen omdat er steeds meer huishoudens overstappen op warmtenet en vooral op FE warmtepompen.

Dus per huishouden kan de toename van netkosten toch nog behoorlijk stijgen. En daar zit natuurlijk ook een behoorlijke onzekerheid in die relatief onvoorspelbaar is door FE vs hybride.

Je ziet de laatste tijd het sentiment een beetje kantelen. De studie van TNO laat al zien dat de stap naar FE aantrekkelijk is voor duurzaamheid en kosten. Voor individuele huishoudes wordt het met de mooie tool van @marvel27 https://warmtepompofgas.nl/ heel gemakkelijk om te zien dat een FE warmtepomp niet zo’n gekke keuze is. Deze recente inzichten icm de oorlog in Iran kunnen toch nog voor een sterke stijging van gasafsluitingen zorgen waardoor de kosten per aansluiting aanzienlijk sterker zullen stijgen dan de totale kosten zoals gerapporteerd in FIEN26.

[ Voor 4% gewijzigd door bensss op 01-04-2026 23:30 ]

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:17
BarryH schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:08:
Fien26 gepubliceerd: de prognose van de nettarieven tot 2040:
https://www.netbeheernederland.nl/publicatie/fien-2026

Ik snap niet waarom gas vastrecht zo beperkt stijgt voor huishouden, terwijl de gasnet kosten maar beperkt dalen en het # hh met gas naar 50% zakt.
Het moet iets zijn van een aanname dat de niet-huishoudens nog langzamer van het gas gaan....
Door de enorme sprong van nettatief elektra van Maximale elektrificatie (10.000 kWh) in 2029 zou het zomaar kunnen dat publiek laden van de EV voordeliger wordt dan een eigen laadpaal gevoed door het net.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:33
Volgens de datasheet is het bij MHI minimaal 10cm :? Lager is wel beter voor de luchtcirculatie.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ArjoK schreef op woensdag 1 april 2026 @ 10:20:
Door de enorme sprong van nettatief elektra van Maximale elektrificatie (10.000 kWh) in 2029 zou het zomaar kunnen dat publiek laden van de EV voordeliger wordt dan een eigen laadpaal gevoed door het net.
Dat lijkt me onwaarschijnlijk, tenzij je een zwaardere aansluiting moet nemen vanwege die laadpaal.

Maar idd, elektriciteitsnetwerken zijn nou eenmaal heel duur tov gas, en daar gaat ook qua kosten naar de toekomst toe weinig aan veranderen, dus met name voor winterverbruik is het zinnig om (vanuit het hele systeem gezien) een groot deel van die extra capaciteit via het gasnetwerk te blijven verzorgen. En met de groeiende vergroening van de algehele gasproductie kan dat gelukkig ook naar de toekomst toe zonder CO2 uitstoot.

• Tommie12
Dreamvoid schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:23:
[...]
En met de groeiende vergroening van de algehele gasproductie kan dat gelukkig ook naar de toekomst toe zonder CO2 uitstoot.
Dat moet je even uitleggen aub.
Waar haal je gas zonder CO2?

Tommie12 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:28:
Uit Groningen ( :X ) . Dat scheelt ca de helft met het gas wat nu als LNG wordt aangevoerd. En als je dan 100% van de netto opbrengst teruggeeft aan de Groningers, dan hebben die er ook geen bezwaar tegen.
Bovendien is dan een groot deel van ons huidige gastoevoerprobleem opgelost én blijft de opbrengst in eigen land. Maar helaas is zo'n logische oplossing in het huidige kabinet onbespreekbaar.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:44

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Andrehj Sommige zweren bij witte waterstof (alweer):
o.a. "Grote waterstofbel ontdekt in Frankrijk: ‘Brandstof voor miljoenen auto’s’"
De cv-ketel op waterstof wordt misschien ook weer gereanimeerd.
Gegarandeerd geen CO2-uitstoot, of toch niet?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:30
Andrehj schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:43:
[...]

Uit Groningen ( :X ) . Dat scheelt ca de helft met het gas wat nu als LNG wordt aangevoerd. En als je dan 100% van de netto opbrengst teruggeeft aan de Groningers, dan hebben die er ook geen bezwaar tegen.
Bovendien is dan een groot deel van ons huidige gastoevoerprobleem opgelost én blijft de opbrengst in eigen land. Maar helaas is zo'n logische oplossing in het huidige kabinet onbespreekbaar.
Zo is da,zuigen kreng...

1 PVoutput . Dongen NB

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 14:28:
Groen gas - als je het beleid een beetje gevolgd hebt, in Nederland gaan we vanaf volgend jaar verplicht bijmengen. In 2030 wordt 20% van gasverbruik voor huishoudens groen. De groen gas productie gaat de komende jaren in de EU fors omhoog, dus als we het gasverbruik per huishouden een stuk terugschroeven (isolatie, hybride warmtepompen, geothermie) kunnen we als Nederland relatief makkelijk naar de 100% groen ergens tussen de 2040 en 2050. Dat is in elk geval de richting waar we nu naartoe gaan. Uiteraard kan er op de weg daar naartoe nog van alles gebeuren, als er een regering komt die alle groene investeringen stopzet of de bijmengverplichting stopzet, dan natuurlijk niet.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:04
Is er nog wel ruimte vrij op het elektriciteitsnet om gas te winnen?

https://www.hoogspannings...lapen-slopen-herbenutten/

Die hadden toch ook wel een 110kV hoogspanningslijntje nodig om dat gas tot in de woningen en bedrijven te krijgen. Tientallen megawatts aan vermogen.

Waarschijnlijk al deels gesaneerd om ergens anders ruimte vrij te maken op het elektriciteitsnet.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:03
Dreamvoid schreef op woensdag 1 april 2026 @ 18:01:
[...]

Groen gas - als je het beleid een beetje gevolgd hebt, in Nederland gaan we vanaf volgend jaar verplicht bijmengen. In 2030 wordt 20% van gasverbruik voor huishoudens groen. De groen gas productie gaat de komende jaren in de EU fors omhoog, dus als we het gasverbruik per huishouden een stuk terugschroeven (isolatie, hybride warmtepompen, geothermie) kunnen we als Nederland relatief makkelijk naar de 100% groen ergens tussen de 2040 en 2050. Dat is in elk geval de richting waar we nu naartoe gaan. Uiteraard kan er op de weg daar naartoe nog van alles gebeuren, als er een regering komt die alle groene investeringen stopzet of de bijmengverplichting stopzet, dan natuurlijk niet.
"De groen gas productie gaat de komende jaren in de EU fors omhoog"

Het probleem met dat voornemen is dat die verhoogde productie wel eerst waar gemaakt moet worden Het zal niet de eerste keer zijn dat groene voornemens stuiten op de harde werkelijkheid van kosten en uitvoerbaarheid.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:04
Ik was onlangs bij een ingenieursbureau dat zich toelegt op anaerobe vergisting van organisch afval (van boerderijen, huishoudelijk afval, bedrijven,...) om daar methaangas uit te halen.

Die hebben momenteel vacatures openstaan 🙂

Dat zullen natuurlijk nooit dezelfde volumes zijn als fossiel gas.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

Pagina: 1 ... 87 88 Laatste