• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:29
Hier in de energiecooperatie is er nu natuurlijk ook volop discussie over 1x35A is dat nu wel of niet genoeg voor b.v. woning tot 1400-1500 m3 gas en BEV.

Weet iemand linkjes naar meer ervaringsinfo hierover? ik weet zelf de site van martin kleinman en mijn eigen data.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017


  • Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:27
BarryH schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:35:
Hier in de energiecooperatie is er nu natuurlijk ook volop discussie over 1x35A is dat nu wel of niet genoeg voor b.v. woning tot 1400-1500 m3 gas en BEV.

Weet iemand linkjes naar meer ervaringsinfo hierover? ik weet zelf de site van martin kleinman en mijn eigen data.
met of zonder peakshaving?

Er zijn in het Victron ontwerp forum een aantal mensen met 1x35A die een reeks van vernuftige trucs uithalen om hier prima mee rond te komen. 35A = 8,4kw + 5kw van een PV/accu oplossing zit je al op equivalent van 2x 25A.

mijn Panasonic draait piek 4.5kw gebruik (met historisch gebruik 2300m3) en dan heb je met 35A nog zat om een auto op te laden, misschien niet met 8kw, maar met 3.5kw laden de meeste EV's ook prima op.

  • Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:32
BarryH schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:35:
Hier in de energiecooperatie is er nu natuurlijk ook volop discussie over 1x35A is dat nu wel of niet genoeg voor b.v. woning tot 1400-1500 m3 gas en BEV.

Weet iemand linkjes naar meer ervaringsinfo hierover? ik weet zelf de site van martin kleinman en mijn eigen data.
1x35A is 8 kW. Het kan maar het houdt niet over. Een warmtepomp die 6-7kW levert bij -10C vraagt al snel 1,5 tot 2,0 kW aan vermogen als het goed koud is. Quooker is 2kW piekjes. Resteert 4kW.

Dat wordt dus geen wasjes draaien + auto laden op de koude dagen. Geen ramp als je dat nooit tegelijkertijd doet. Met een gezin en/of dynamisch contract wil je dat wel tegelijkertijd kunnen doen. In theorie ook op te lossen met een flinke batterij maar daar betaal je nu nog flink voor...

Absoluut nodig, nee. Is het fijn? Ja.

  • Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:19
Kameelstok schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:31:
[...]

1x35A is 8 kW. Het kan maar het houdt niet over. Een warmtepomp die 6-7kW levert bij -10C vraagt al snel 1,5 tot 2,0 kW aan vermogen als het goed koud is. Quooker is 2kW piekjes. Resteert 4kW.

Dat wordt dus geen wasjes draaien + auto laden op de koude dagen. Geen ramp als je dat nooit tegelijkertijd doet. Met een gezin en/of dynamisch contract wil je dat wel tegelijkertijd kunnen doen. In theorie ook op te lossen met een flinke batterij maar daar betaal je nu nog flink voor...

Absoluut nodig, nee. Is het fijn? Ja.
mwoah, beetje kort niet? Ja er is een beperkte hoeveelheid ruimte en het vraagt dus wat verstand. Maar de makkelijkse en belangrijkste --> auto's laden moet je gewoon dynamisch / met load balancing doen. en de piekjes van de quooker oid maken het ook echt niet meteen stuk. Dus ja: zelfs een warmtepomp + elektrische wagen kunnen best maar dan moet je wel een laadpaal neerzetten die slimme dingen doet. en als de was dus draait het laadvermogen terugschroeft.

  • RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:18
BarryH schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:35:
Hier in de energiecooperatie is er nu natuurlijk ook volop discussie over 1x35A is dat nu wel of niet genoeg voor b.v. woning tot 1400-1500 m3 gas en BEV.

Weet iemand linkjes naar meer ervaringsinfo hierover? ik weet zelf de site van martin kleinman en mijn eigen data.
Groene nerds hadden nog een podcast over 1 / 3 fase en verduurzamen. Vondt de video persoonlijk een beetje tegenvallen, maar misschien heb jij er meer aan.
YouTube: In de WACHTRIJ voor 3-fase: kan verduurzaming IN DE PRULLENBAK?

Korte samenvatting: 3fase is niet noodzakelijk, maar wel gemakkelijk en comfort verhogend.

[ Voor 6% gewijzigd door RemmyB83 op 02-06-2026 19:58 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West


  • Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:32
Fr33z schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:35:
[...]

mwoah, beetje kort niet? Ja er is een beperkte hoeveelheid ruimte en het vraagt dus wat verstand. Maar de makkelijkse en belangrijkste --> auto's laden moet je gewoon dynamisch / met load balancing doen. en de piekjes van de quooker oid maken het ook echt niet meteen stuk. Dus ja: zelfs een warmtepomp + elektrische wagen kunnen best maar dan moet je wel een laadpaal neerzetten die slimme dingen doet. en als de was dus draait het laadvermogen terugschroeft.
Dat is toch precies wat ik zeg? Het kan maar je moet niet alles tegelijkertijd willen doen.

Een Quooker geeft meerdere keren per uur een kort piekje, vindt een loadbalancer niet zo leuk.

Laadvermogen terugschroeven zit ook een grens aan. Of langzaam laden een optie is hangt ook af van je dagelijkse aantal km. Met 2-4 kW op de laadpaal red ik niet op een gemiddelde werkdag tenzij ik de dure uren meepak. Met de variabele nettarieven vanaf 2029 wordt dit effect versterkt.

Als je voor +/- 1000 euro nu nog over kan naar 3x25A dan zou ik dat zeker doen. Al is het maar om ruimte te hebben om de dure piekuren te vermijden. Goedkoper dan een batterij...

  • BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:29
RemmyB83 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:43:
[...]

Groene nerds hadden nog een podcast over 1 / 3 fase en verduurzamen. Vondt de video persoonlijk een beetje tegenvallen, maar misschien heb jij er meer aan.
YouTube: In de WACHTRIJ voor 3-fase: kan verduurzaming IN DE PRULLENBAK?

Korte samenvatting: 3fase is niet noodzakelijk, maar wel gemakkelijk en comfort verhogend.
Bedankt. Die ken ik.

Het gaat prima op 1x35A, maar om dat aan over te brengen helpt het om meer voorbeelden te hebben

@Beer070 Ik bedoelde zonder peakshaving, maar met mag ook (hoewel je dan eerder verhalen leest over de 1x10A garagebox aansluiting).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017


  • Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:27
BarryH schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:00:
[...]

Bedankt. Die ken ik.

Het gaat prima op 1x35A, maar om dat aan over te brengen helpt het om meer voorbeelden te hebben

@Beer070 Ik bedoelde zonder peakshaving, maar met mag ook (hoewel je dan eerder verhalen leest over de 1x10A garagebox aansluiting).
Ik zal eens wat zoeken in dat forum. Als ik mooie voorbeelden vind stuur ik ze door

  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:15
BarryH schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:00:
[...]

Bedankt. Die ken ik.

Het gaat prima op 1x35A, maar om dat aan over te brengen helpt het om meer voorbeelden te hebben

@Beer070 Ik bedoelde zonder peakshaving, maar met mag ook (hoewel je dan eerder verhalen leest over de 1x10A garagebox aansluiting).
Ik heb tot nu toe 2 winters mijn ruwweg 1400m3 met een Vaillant 55/6 en 300 liter boiler zelfs gedaan met een 1 x 25A aansluiting. Toevallig wel net de aanvraag gedaan naar 1 x 40A.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 02-06-2026 20:56 ]


  • GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58
MotorBeast schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:55:
[...]

Ik heb tot nu toe 2 winters mijn ruwweg 1400m3 met een Vaillant 55/6 en 300 liter boiler zelfs gedaan met een 1 x 25A aansluiting. Toevallig wel net de aanvraag gedaan naar 1 x 40A.
Bij welke netbeheerder krijg je 1x40A?

Hier bij Stedin is het 1x35 of 3x25. Dat je 5A bij een enkele fase aansluiting meer krijgt scheelt gewoon ~1.2kW aan belasting, niet irrelevant voor een geëlektrificeerd huishouden. Daar kun je een extra aircootje voor draaien.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°


  • Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:22
nvt

[ Voor 98% gewijzigd door Adam1980 op 02-06-2026 21:28 . Reden: overbodig ]


  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:15
GudZ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:04:
[...]

Bij welke netbeheerder krijg je 1x40A?

Hier bij Stedin is het 1x35 of 3x25. Dat je 5A bij een enkele fase aansluiting meer krijgt scheelt gewoon ~1.2kW aan belasting, niet irrelevant voor een geëlektrificeerd huishouden. Daar kun je een extra aircootje voor draaien.
Enexis met automaat. Ook handig mocht de boel eruit klappen.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 02-06-2026 21:33 ]


  • BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:29
@GudZ Liander zelfde

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017


  • martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Wij hebben hier 1 fase 50A. Ik dacht dat dit een uitzondering was maar ik heb het hier in de buurt al vaker gezien. Ook Stedin.

In werkelijkheid komen we met een all electric huis (zonder laadpaal) niet hoger dan 5 kW.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4


  • BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:29
Kameelstok schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 19:31:
[...]

1x35A is 8 kW. Het kan maar het houdt niet over. Een warmtepomp die 6-7kW levert bij -10C vraagt al snel 1,5 tot 2,0 kW aan vermogen als het goed koud is. Quooker is 2kW piekjes. Resteert 4kW.

Dat wordt dus geen wasjes draaien + auto laden op de koude dagen. Geen ramp als je dat nooit tegelijkertijd doet. Met een gezin en/of dynamisch contract wil je dat wel tegelijkertijd kunnen doen. In theorie ook op te lossen met een flinke batterij maar daar betaal je nu nog flink voor...

Absoluut nodig, nee. Is het fijn? Ja.
Hier kan het prima. Eigenlijk iedereen waar de P1 meter opgehangen wordt (of mooiere domotica) ziet dat zn pieken lager zijn dan gedacht.. Maar goed, ik ben op zoek naar wat echte praktijkcases.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017


  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:15
BarryH schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:38:
[...]

Hier kan het prima. Eigenlijk iedereen waar de P1 meter opgehangen wordt (of mooiere domotica) ziet dat zn pieken lager zijn dan gedacht.. Maar goed, ik ben op zoek naar wat echte praktijkcases.
Hoogste wat ik zie is zo'n 2800W bij defrost.

  • Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:27
MotorBeast schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 23:51:
[...]

Hoogste wat ik zie is zo'n 2800W bij defrost.
Hoogste wat ik zie is 11Kw terugleveren in de zomer.

Zelfs met de inductie kookplaat, oven, magnetron, vaatwasser, wasmachine, airco en DWH run aan zie ik vrijwel nooit 11kw gebruik. Met auto op 11kw kom je samen dan wel net boven de 18kw van 3x25A, maar die klapt er met een piek van 10 minuten ook niet gelijk uit.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

BarryH schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 22:38:
[...]

Hier kan het prima. Eigenlijk iedereen waar de P1 meter opgehangen wordt (of mooiere domotica) ziet dat zn pieken lager zijn dan gedacht.. Maar goed, ik ben op zoek naar wat echte praktijkcases.
3 fase hier, maar wel een logje van piek verbruik. full electric wp, ev, inductie. En batterij. Afgelopen maand , was de piek 12500W hier. Meeste pieken boven de 10kW zijn door simultaan EV laden en nog iets anders. De EV doet aan loadbalancing dus schaalt af als op 1 fase de 25A overschreden wordt.

Vorig jaar had ik regelmatig pieken op 1 fase boven de 30A. Dat werd met name veroorzaakt door de 2x 16A inductieplaat en een oven van 12A op diezelfde fase. Warmtepomp zat tijdelijk ook op die fase. Warmtepomp en oven zijn ondertussen verhuisd naar andere fase. Dat had ik in een 1 fase situatie niet gehad .

Nu met betere verdeling trekt de inductie bij twee pannen aan de kook brengen nog steeds 25A, oven erbij aan en ik zit aan de 35A (maar nu dus bij mij wel verdeeld over fases).

Alles komt bij mij uit de batterij met 12kW omvormer. Dus pieken boven 12kW vermijd ik, die komen rechtstreeks van net. Daarom hou ik t ook in de gaten.

Onderstaande is dus huisverbruik, maar bij mij dus 12kW uit batterij + beetje wat extra direct uit net getrokken wordt. Daardoor is de p1 grafiek van mij nu doorgaans lager. Die p1 doet nu wel 12kW in /uit op moment dat batterij vind dat dat voordelig is. Als er tegelijkertijd met import ook verbruik is telt t wel op tot 16kW. Evenzo andersom met PV productie en batterij export.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MX-z7b41DpD4RPwg5-I2YC3Xqf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tj7h1IdzmpnBi5WJovWPqBHM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 03-06-2026 08:49 ]


  • torvodlor
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19:01
Ik zit in een offertetraject, en heb gisteren een installateur over de vloer gehad. De warmtepomp komt midden in de tuin te staan, dus deze zal met een geisoleerde grondleiding het huis in komen. De diameter van zo'n grondleiding inclusief isolatie is aanzienlijk, bijvoorbeeld 140mm. Of, als aanvoer en afvoer gescheiden zijn, kunnen de diameters van beide leidingen natuurlijk minder zijn. De grondleiding komt bij de meterkast het huis binnen. In de meterkast moeten de leidingen dan naar boven naar de volgende verdieping. In de weg naar boven in de meterkast is niet gigantisch veel ruimte, en zeker niet voor een 140mm buis. Maar is het wel nodig dat er binnen de schil nog wel met geisoleerde leidingen wordt gewerkt? Kan er niet zodra de grondleiding het huis binnenkomt overgegaan worden op bijvoorbeeld 32mm MLB?

  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:15
@torvodlor Ik neem aan Monoblock? Als je niet wil dat je meterkast heel warm wordt kan je daar het isoleren met HT Armaflex. Niet isoleren zal hij erg warm worden. Bij mij op zolder was de isolatie niet goed gesloten door installateur (stond op veel plekken open en naden niet verlijmd) en werd het in de winter makkelijk 21/22 graden. Beetje te warm dus heb ik het zelf verbetert daar. Geen isolatie rond de aan- en afvoerleidingen zou ik niet aanraden.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 03-06-2026 10:40 ]


  • torvodlor
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19:01
@MotorBeast, inderdaad een monoblock. Maar bij een reguliere cv ketel zijn aan- en afvoerleidingen vaak toch ook niet binnen de schil geisoleerd? En daar gaat over het algemeen water van een hogere temperatuur doorheen, dus meer warmteverlies. Wel gaat er natuurlijk minder continu warmtertansport doorheen dan bij een warmtepomp.

Ik zoek even naar de mogelijkheden om leidingwerk buiten de schil zo kort mogelijk te houden. Alternatief waar de installateur mee kwam was namelijk langs de gevel omhoog. Dat kan ook niet in 1 rechte lijn, dus dat zou 7 a 8 meter langs de gevel worden. Dan zou dan natuurlijk welliswaar een geisoleerde leiding zijn, maar het is a) niet mooi, b) heeft meer kans op bevriezing, en c) heeft sowieso ook aardig wat warmteverlies, lijkt me. Ik vraag me af of een stuk ongeisoleerd (of licht/dun nageisoleerd) binnen de schil dan niet beter is.

[ Voor 5% gewijzigd door torvodlor op 03-06-2026 10:56 ]


  • BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:29
torvodlor schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:55:
@MotorBeast, inderdaad een monoblock. Maar bij een reguliere cv ketel zijn aan- en afvoerleidingen vaak toch ook niet binnen de schil geisoleerd? En daar gaat over het algemeen water van een hogere temperatuur doorheen, dus meer warmteverlies. Wel gaat er natuurlijk minder continu warmtertansport doorheen dan bij een warmtepomp.

Ik zoek even naar de mogelijkheden om leidingwerk buiten de schil zo kort mogelijk te houden. Alternatief waar de installateur mee kwam was namelijk langs de gevel omhoog. Dat kan ook niet in 1 rechte lijn, dus dat zou 7 a 8 meter langs de gevel worden. Dan zou dan natuurlijk welliswaar een geisoleerde leiding zijn, maar het is a) niet mooi, b) heeft meer kans op bevriezing, en c) heeft sowieso ook aardig wat warmteverlies, lijkt me. Ik vraag me af of een stuk ongeisoleerd (of licht/dun nageisoleerd) binnen de schil dan niet beter is.
Binnen de schil is beter, maar met 2cm isolatie is buiten de schil ca. 0,5% per meter warmteverlies (afh van afgifte temperatuur)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017


  • hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:35

hnq

torvodlor schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:56:
Ik zit in een offertetraject, en heb gisteren een installateur over de vloer gehad. De warmtepomp komt midden in de tuin te staan, dus deze zal met een geisoleerde grondleiding het huis in komen. De diameter van zo'n grondleiding inclusief isolatie is aanzienlijk, bijvoorbeeld 140mm. Of, als aanvoer en afvoer gescheiden zijn, kunnen de diameters van beide leidingen natuurlijk minder zijn. De grondleiding komt bij de meterkast het huis binnen. In de meterkast moeten de leidingen dan naar boven naar de volgende verdieping. In de weg naar boven in de meterkast is niet gigantisch veel ruimte, en zeker niet voor een 140mm buis. Maar is het wel nodig dat er binnen de schil nog wel met geisoleerde leidingen wordt gewerkt? Kan er niet zodra de grondleiding het huis binnenkomt overgegaan worden op bijvoorbeeld 32mm MLB?
In ieder geval binnen direct overgaan naar 'gewoon' 32mm mlb. Zo'n grondleiding (terrendis/watts) wil je echt niet door je huis hebben. Daarna kun je altijd nog isoleren indien nodig/gewenst.

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl


  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:15
torvodlor schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:55:
@MotorBeast, inderdaad een monoblock. Maar bij een reguliere cv ketel zijn aan- en afvoerleidingen vaak toch ook niet binnen de schil geisoleerd? En daar gaat over het algemeen water van een hogere temperatuur doorheen, dus meer warmteverlies. Wel gaat er natuurlijk minder continu warmtertansport doorheen dan bij een warmtepomp.

Ik zoek even naar de mogelijkheden om leidingwerk buiten de schil zo kort mogelijk te houden. Alternatief waar de installateur mee kwam was namelijk langs de gevel omhoog. Dat kan ook niet in 1 rechte lijn, dus dat zou 7 a 8 meter langs de gevel worden. Dan zou dan natuurlijk welliswaar een geisoleerde leiding zijn, maar het is a) niet mooi, b) heeft meer kans op bevriezing, en c) heeft sowieso ook aardig wat warmteverlies, lijkt me. Ik vraag me af of een stuk ongeisoleerd (of licht/dun nageisoleerd) binnen de schil dan niet beter is.
Ik heb bewust maar zo'n 2,5 meter vanaf plat dak en dan direct naar binnen. Stukje door een slaapkamer en daar door plafond naar zolder. Is buiten mooier? Vast, maar ook meer verlies. Isoleer ik die leidingen niet wordt het makkelijk 21/22 graden boven hier. Die warmte wil ik daar niet hebben maar voornamelijk in mijn woonkamer. 19 boven max. Ik stook dan ook met minimaal 30/32 graden met alleen radiatoren. En vergeet niet dat je er ook, als je legionellarun doet, er 60/65 graden door heen jaagt. Ik doe nooit een legionellarun maar dan nog een aanvoer van 55 graden om op 52 te komen in de boiler.

NB: je hebt nu dubbele aan-en afvoer leidingen tov gasketel. Een gasketel vervoert geen warmwater vanuit een buitenunit naar een verdeelpunt. Die stookt warm en water gaat gelijk je verdeelpunt in. Vanuit dat verdeelpunt heb je dan weer aanvoer en retour naar je afgifte plekken.

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 03-06-2026 11:36 ]


  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:35
BarryH schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:00:
[...]

Bedankt. Die ken ik.

Het gaat prima op 1x35A, maar om dat aan over te brengen helpt het om meer voorbeelden te hebben

@Beer070 Ik bedoelde zonder peakshaving, maar met mag ook (hoewel je dan eerder verhalen leest over de 1x10A garagebox aansluiting).
Het probleem zit in dat alle aansluitingen op uitzondering van 1x10A onder hetzelfde net tarief valt, dus je vraagt gelijk 3x 25 aan omdat je niet nogmaals kosten wil maken.

Ook hier ben ik geupgrade van 1x 35a naar 3x 25a puur om de angst dat in de toekomst lastig wordt terwijl wij het niet nodig hebben.

(Meterkast was al 3 fase ready).

Het kan ook prima allemaal op 1x 35A, hier warmtepomp, inductieplaat en warmtepompboiler aanwezig.

Op de valreep van de wetswijziging ingediend anders had ik het niet gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 03-06-2026 13:27 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

@torvodlor en als je wil gaan koelen, dan zou ik hem zeker in de meterkast wel geïsoleerd willen hebben.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

offtopic:
[quote]GudZ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:04:
Bij welke netbeheerder krijg je 1x40A?

Hier bij Stedin is het 1x35 of 3x25.
[/quote]
Er bestaan geen 35A automaten, dus bij moderne aansluitingen met hoofdautomaten is het altijd 1x40A ipv 1x35A.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • torvodlor
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19:01
martijn v o schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:36:
@torvodlor en als je wil gaan koelen, dan zou ik hem zeker in de meterkast wel geïsoleerd willen hebben.
@martijn v o, bedoel je dan condenserend koelen, niet-condenserend koelen, of allebei?

[ Voor 57% gewijzigd door torvodlor op 03-06-2026 15:27 ]


  • martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

bij condenserend koelen zeker te weten en bij niet condenserend koelen bij voorkeur.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4


  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:15
torvodlor schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:27:
[...]

@martijn v o, bedoel je dan condenserend koelen, niet-condenserend koelen, of allebei?
Om je te overtuigen van isolatie van de leidingen. Het is hier vandaag aardig bewolkt dus zolder warmt niet op door zoninstraling. Boilerrun startte hier om 14.00 uur en zolder is 22,1 graden. Boilerrun klaar rond 16.00 uur en zolder is 22,6 graden. Let wel, leidingen top geisoleerd met HT Armaflex. Je bent gewaarschuwd. Gelukkig heb ik ook L/L om te koelen.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 03-06-2026 16:44 ]


  • Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-06 08:56
MotorBeast schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:43:
[...]. Let wel, leidingen top geisoleerd met HT Armaflex. Je bent gewaarschuwd. Gelukkig heb ik ook L/L om te koelen.
Maar die boiler staat ws ook op zolder, is maar matig geïsoleerd, en heeft een véél groter stralend oppervlakte.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos


  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:15
Naalroc schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:46:
[...]

Maar die boiler staat ws ook op zolder, is maar matig geïsoleerd, en heeft een véél groter stralend oppervlakte.
Matig geisoleerd? Lijkt me niet. Water in de boiler zakt maar minimaal in temperatuur. Zit hem echt in het leidingwerk. Anders zou nu zonder koeling niet de temperatuur op zolder aan het zakken zijn, is nu 0,2 graden weer af en water in de boiler is nog steeds 52 graden. Is nog niets uitgehaald. Beneden keukenboiler. .

  • EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:01
MotorBeast schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:43:
[...]

Om je te overtuigen van isolatie van de leidingen. Het is hier vandaag aardig bewolkt dus zolder warmt niet op door zoninstraling. Boilerrun startte hier om 14.00 uur en zolder is 22,1 graden. Boilerrun klaar rond 16.00 uur en zolder is 22,6 graden. Let wel, leidingen top geisoleerd met HT Armaflex. Je bent gewaarschuwd. Gelukkig heb ik ook L/L om te koelen.
Ik onderschrijf deze ervaring.

Hier loopt de warmtepomp leiding, ca. 20 meter, door mijn wijnkelder. Die houd ik netjes op 12 graden en de koelmachine wordt continue op verbruik gemonitoord. Ik merk dat in de stookperiode er ca. 1 kWh per dag extra nodig is (tov nu de WP niet verwarmd) om het lek van de genoemde leidingen op te vangen. Dat is een gemiddeld vermogen van 40W. De Ta is gemiddeld zo’n 35 graden, dus 23 graden verschil met de temperatuur in de kelder. Ofwel het warmtelek van die 20 meter leiding is ca. 2 W/K, en ca. 100 mW/K per meter leiding. De isolatie is niet het dure Armaflex, wellicht had ik het lek nog een beetje kunnen reduceren. Maar nu laat ik het voor wat het is. Geen isolatie zou factoren erger geweest zijn.

Dus zoals @MotorBeast aangeeft, onderschat niet de opwarming doordat de leidingen bij WP stoken gewoon de hele dag warm zijn. Zelfs met adequate isolatie.

Edit: om het helemaal juist te doen moet ik nog de COP van de koelmachine meenemen in de berekening van het warmtelek. Die is 1.9 (ja is niet hoog, maar koelt dan ook de lucht tot 8 graden). Kortom alle bovengenoemde getallen even met deze factor corrigeren. Blijft de conclusie wel hetzelfde.

[ Voor 9% gewijzigd door EVfan op 03-06-2026 19:34 ]

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW


  • EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:01
MotorBeast schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:52:
[...]

Matig geisoleerd? Lijkt me niet. Water in de boiler zakt maar minimaal in temperatuur. Zit hem echt in het leidingwerk. Anders zou nu zonder koeling niet de temperatuur op zolder aan het zakken zijn, is nu 0,2 graden weer af en water in de boiler is nog steeds 52 graden. Is nog niets uitgehaald. Beneden keukenboiler. .
Reken het oppervlak van de leidingen maar eens uit. Die 20 meter leiding in mijn wijnkelder komt qua oppervlak op een aardige radiator. En die is toch wel minder geïsoleerd dan mijn boilervat.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW


  • Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-06 08:56
Vannacht over een periode van 12 uur, zonder warm watergebruik, is de temperatuur in mijn 200L boiler 2,0° gezakt. Voorheen was dit veel meer, en daarom heb ik er een paar jaar geleden een kast omheen gebouwd van 7 cm PIR, cpl met ditto deksel,

Standaard heeft mijn boiler 5 cm harde schuim rondom, ook boven en onderkant, weet niet welke soort, maar het warmte verlies is veel minder geworden nadat die kast er om heen zit. De temp daling van vóór de extra isolatie weet ik niet meer.
Dat is mijn ervaring, en nee, ik heb geen 1 pijps circulatie, en de aan- en afvoer leidingen zijn normaal geïsoleerd, en de boiler staat in de verwarmde ruimte.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos


  • ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Get!em schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:41:
[...]
Vorig jaar had ik regelmatig pieken op 1 fase boven de 30A. Dat werd met name veroorzaakt door de 2x 16A inductieplaat en een oven van 12A op diezelfde fase. Warmtepomp zat tijdelijk ook op die fase. Warmtepomp en oven zijn ondertussen verhuisd naar andere fase. Dat had ik in een 1 fase situatie niet gehad .

Nu met betere verdeling trekt de inductie bij twee pannen aan de kook brengen nog steeds 25A, oven erbij aan en ik zit aan de 35A (maar nu dus bij mij wel verdeeld over fases).
off-topic: Waarom sluit je dan ook een 2x16A inductieplaat uit op 1 fase van maximaal 25A?
Je hebt 3 fasen, gebruik ze! Weg met die kookgroep en gewoon op een 3-fase automaat, zodat je max 16A per fase trekt.

  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:15
Naalroc schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:10:
Vannacht over een periode van 12 uur, zonder warm watergebruik, is de temperatuur in mijn 200L boiler 2,0° gezakt. Voorheen was dit veel meer, en daarom heb ik er een paar jaar geleden een kast omheen gebouwd van 7 cm PIR, cpl met ditto deksel,

Standaard heeft mijn boiler 5 cm harde schuim rondom, ook boven en onderkant, weet niet welke soort, maar het warmte verlies is veel minder geworden nadat die kast er om heen zit. De temp daling van vóór de extra isolatie weet ik niet meer.
Dat is mijn ervaring, en nee, ik heb geen 1 pijps circulatie, en de aan- en afvoer leidingen zijn normaal geïsoleerd, en de boiler staat in de verwarmde ruimte.
Het ging hier om verlies van leidingen zonder isolatie en ja een boiler zal altijd ook verlies hebben. Ik hou hier de hele bovenverdieping op 19 graden in de winter alleen door de aanvoer en retour van leidingen met isolatie. Dus......als je die helemaal niet isoleert zweet je het hok hier uit boven. Een meterkast waar het om ging zal dus helemaal bloedheet worden zonder isolatie.

  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ocaj schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 20:18:
[...]

off-topic: Waarom sluit je dan ook een 2x16A inductieplaat uit op 1 fase van maximaal 25A?
Je hebt 3 fasen, gebruik ze! Weg met die kookgroep en gewoon op een 3-fase automaat, zodat je max 16A per fase trekt.
Huis zo gekocht. Wil t nog wel aanpassen, maar elektricien die de meterkast had aangepast kon op dat moment niet bij keuken ivm verbouwing. En ivm 2p2n en perilex halverwege en meerdere mogelijke aansluitingen op de plaat moet dat allemaal even los en gemeten worden of dat goed is aangesloten. Dus meer werk dan alleen even wat draadjes een automaat in meterkast. Simpelste oplossing was die even de andere grootgebruikers (en dus de warmtepomp) omzetten van fase. En sindsdien zijn de pieken verder te behappen.

  • ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:07
Lees net dit op het ondernemersplein.

[quote]

Apparaten moeten voldoen aan strengere eisen standby-verbruik

Gepubliceerd door:

Afbeeldingslocatie: https://ondernemersplein.overheid.nl/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fproduction.kvk-dop.bloomreach.cloud%2Fsite%2Fbinaries%2Fcontent%2Fgallery%2Fdop-images%2Fbronhouders%2Flogos%2Frijkslintjeklein.svg&w=3840&q=75

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

< 1 min lezen

Dit wetsvoorstel gaat in op: 1 januari 2027
Wat verandert er?
Produceert of levert u elektrische of elektronische apparaten op de EU-markt? Dan moet uw apparatuur vanaf 2027 voldoen aan strengere eisen voor energieverbruik in standby-stand, uitstand en networked standby. Met de Europese verordening (EU) 2023/826 moeten producten energiezuiniger worden en energie worden bespaard. Daarom gaan de grenswaarden van maximaal energieverbruik omlaag.

Dit zijn de nieuwe grenswaarden vanaf 2027:
  • Apparaten mogen in standby-stand maximaal 0,5 watt verbruiken.
  • In uitstand (off mode) geldt een maximum van 0,3 watt.
  • Toont een apparaat informatie in standby? Dan is maximaal 0,8 watt toegestaan.
  • Apparaten in networked standby mogen tussen de 2 en 7 watt verbruiken, afhankelijk van het type product.
Networked standby betekent dat een apparaat uit lijkt te staan, maar nog verbonden is met een netwerk, zoals wifi of internet. Het apparaat verbruikt dan nog stroom, bijvoorbeeld om updates te ontvangen of op afstand te starten.
Wat betekent dit voor u?
  • U moet uw producten aanpassen of opnieuw ontwerpen zodat ze voldoen aan de nieuwe energie-eisen.
  • U mag alleen producten op de EU-markt brengen die binnen de verbruiksgrenzen blijven.
[/quote]


Lijkt mij werk aan de winkel voor de WP fabrikanten, of kennen jullie modellen die al wel binnen deze specs vallen?

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)


  • martijnst
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:25
Lijkt mij werk aan de winkel voor de WP fabrikanten, of kennen jullie modellen die al wel binnen deze specs vallen?
niet van toepassing -> https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2023/826/oj/eng

  • dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:21
Zelf als de EU-richtlijn niet van toepassing is, veel wp'en zijn meestal met internet verbonden en voldoen vaak aan de genoemde grenswaarde van 7 W (zou natuurlijk lager kunnen).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights


  • ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:07
Je hebt gelijk. Ik zal volgende keer doorklikken op het wetsvoorstel en zijn bijlagen.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)


  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:35
torvodlor schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 15:27:
[...]

@martijn v o, bedoel je dan condenserend koelen, niet-condenserend koelen, of allebei?
Bij niet condenserend koelen de aanvoerleiding dampdicht isoleren, duikt hier onder dauwpunt met vloerkoeling maar wellicht kom je ermee weg als je enkel meerlagenbuis hebt i.p.v vaste buis.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:35
MotorBeast schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 16:43:
[...]

Om je te overtuigen van isolatie van de leidingen. Het is hier vandaag aardig bewolkt dus zolder warmt niet op door zoninstraling. Boilerrun startte hier om 14.00 uur en zolder is 22,1 graden. Boilerrun klaar rond 16.00 uur en zolder is 22,6 graden. Let wel, leidingen top geisoleerd met HT Armaflex. Je bent gewaarschuwd. Gelukkig heb ik ook L/L om te koelen.
Deze periode van het jaar is tijdens bewolkt weer nog steeds redelijk zoninstraling aanwezig, niet voor niks geeft KNMI UV3 aan tijdens bewolkt(zonnepanelen doen het ook nog redelijk).

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 04-06-2026 12:31 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:15
dit is het l/w warmtepomp topic.

[ Voor 89% gewijzigd door teacher op 04-06-2026 18:18 ]


  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:35
dit is het l/w warmtepomp topic.

Ook beneden warmt het gewoon op ondanks vandaag niemand aanwezig en geen apparatuur aan(remote gekeken).

Hier een WP boiler binnenopstelling op zolder als die straks aangaat koelt het huis wel weer een beetje, een klein mini airco is het, maakt de lucht droger binnen.

[ Voor 127% gewijzigd door teacher op 04-06-2026 18:19 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:35
Andrehj schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:51:
offtopic:
[quote]GudZ schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:04:
Bij welke netbeheerder krijg je 1x40A?

Hier bij Stedin is het 1x35 of 3x25.
[/quote]
Er bestaan geen 35A automaten, dus bij moderne aansluitingen met hoofdautomaten is het altijd 1x40A ipv 1x35A.
Enexis, de oude smeltzekeringen kunnen 1x 40A zijn(nog steeds aanvraagbaar), zag hem voorbij komen toen ik 3x 25a "moest" aanvragen vanwege de wetgeving wijziging van 1 Juni.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 04-06-2026 13:30 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • martijnst
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:25
ArjoK schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:16:
[...]

Je hebt gelijk. Ik zal volgende keer doorklikken op het wetsvoorstel en zijn bijlagen.
Ik had er ook weinig van verwacht, maar ging toch even kijken, en het was nog redelijk overzichtelijk ;-)

  • Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:17
Ik ga mijn 2de traject starten om een woning te voor zien van een Warmte Pomp. Dit keer wil ik meer mogelijkheden tot het aan sturen van de warmtepomp en beter integreren in de domotica en beter laten reageren op de zonnepanelen en dynamische prijzen.

Ik ben opzoek naar een WP (+/- 9kW) die van fabriek al deze opties heeft en geen cloud dienst hier voor nodig hebt. Bij voorkeur dus een directe verbinding. Het hart van de domotica zal een PLC zijn waar ik mee wil communiceren. Verbinding mag dus industrieel zijn (Bacnet, CanBus, ethercat, profinet modbus enz) maar ook KNX is een optie.

Het allerliefste zou ik een WP hebben waarbij ik zelf het compressor vermogen kan regelen maar geloof dat een beetje een utopie gaat worden. Tot nu toe ben ik bij een Nibe terecht gekomen die modbus ondersteunt en waarbij ik wel het vermogen kan beperken. En een 2de zou de Daikin Altherma 4 kunnen zijn ook die heeft modbus maar daar is mij nog niet helemaal duidelijk wat wel en niet kan.

Zijn er nog ander WP die goed overweg kunnen met domotica/GBS ?

  • SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:47
Nelisj schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:40:
Ik ga mijn 2de traject starten om een woning te voor zien van een Warmte Pomp. Dit keer wil ik meer mogelijkheden tot het aan sturen van de warmtepomp en beter integreren in de domotica en beter laten reageren op de zonnepanelen en dynamische prijzen.

Ik ben opzoek naar een WP (+/- 9kW) die van fabriek al deze opties heeft en geen cloud dienst hier voor nodig hebt. Bij voorkeur dus een directe verbinding. Het hart van de domotica zal een PLC zijn waar ik mee wil communiceren. Verbinding mag dus industrieel zijn (Bacnet, CanBus, ethercat, profinet modbus enz) maar ook KNX is een optie.

Het allerliefste zou ik een WP hebben waarbij ik zelf het compressor vermogen kan regelen maar geloof dat een beetje een utopie gaat worden. Tot nu toe ben ik bij een Nibe terecht gekomen die modbus ondersteunt en waarbij ik wel het vermogen kan beperken. En een 2de zou de Daikin Altherma 4 kunnen zijn ook die heeft modbus maar daar is mij nog niet helemaal duidelijk wat wel en niet kan.

Zijn er nog ander WP die goed overweg kunnen met domotica/GBS ?
Met Mitsubishi Electric kan dat, kijk maar eens hier en hier.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.


  • LongTimeAgo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:32
Nelisj schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:40:
Ik ben opzoek naar een WP (+/- 9kW) die van fabriek al deze opties heeft en geen cloud dienst hier voor nodig hebt. Bij voorkeur dus een directe verbinding. Het hart van de domotica zal een PLC zijn waar ik mee wil communiceren. Verbinding mag dus industrieel zijn (Bacnet, CanBus, ethercat, profinet modbus enz) maar ook KNX is een optie.

Het allerliefste zou ik een WP hebben waarbij ik zelf het compressor vermogen kan regelen maar geloof dat een beetje een utopie gaat worden.

Zijn er nog ander WP die goed overweg kunnen met domotica/GBS ?
De Adlar modellen kunnen allemaal met Modbus verbonden worden én kan je vervolgens alle waarden zelf van aanpassen waar nodig. Je kan daar ook zelf de grenzen afstellen van compressor vermogen, fan snelheid, etc.
Of deze waarden ook via de modbus aan te passen zijn weet ik niet, maar er zijn wat slimme koppen in het forum die vrijwel dat hele apparaat zelf kunnen aansturen via de modbus, dus wellicht daar even vragen? Adlår Castra Aurora 2 Warmtepompen ervaringen

De warmtepompen van Adlar zijn wel prima, installatie ook, maar het loopt bij heen alleen nog een beetje stroef qua communicatie en (onderhouds)service. Dus dat is wel iets om rekening mee te houden.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Nelisj schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:40:
Het allerliefste zou ik een WP hebben waarbij ik zelf het compressor vermogen kan regelen maar geloof dat een beetje een utopie gaat worden. Tot nu toe ben ik bij een Nibe terecht gekomen die modbus ondersteunt en waarbij ik wel het vermogen kan beperken. En een 2de zou de Daikin Altherma 4 kunnen zijn ook die heeft modbus maar daar is mij nog niet helemaal duidelijk wat wel en niet kan.

Zijn er nog ander WP die goed overweg kunnen met domotica/GBS ?
Als toevoeging op de post van @SebastiaanPs hierboven: In Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" heb ik een overzicht gemaakt van de meeste (alle?) manieren waarop je een Mitsubishi Electric Ecodan WP kunt monitoren en aan kunt sturen.
Persoonlijk denk ik dat er niet veel warmtepompen zijn waarbij je zoveel mogelijkheden hebt om deze zelf te besturen (uiteraard optioneel, je kunt ook prima van de ingebouwde regelingen gebruik maken en deze externe besturing enkel gebruiken voor monitoring).
Alle opties lopen via de CN105 connector op de besturingsPCB van de binnenunit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:33
Ik vroeg mij af of de experts hier op tweakers mij kunnen adviseren over een l/w all electric warmte pomp in mijn eigen topic:

White_Collar in "Advies gevraagd: Warmte pomp all electric"

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"


  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Warmtepomp presteert pas echt met juiste afstelling en dimensionering

https://www.installatie.n...tm_content=NB_Installatie

[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 16-06-2026 13:30 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:35
Warmtepomp presteert pas echt met juiste afstelling en dimensionering - Installatie.nl

"Nachtverlaging kost rendement"
Feit: Een lagere SCOP betekend niet automatisch hoger jaarverbruik.

"wanneer de nachtverlaging ervoor zorgt dat de cv-ketel ’s ochtends moet bijspringen."
Dat ligt aan je afgiftesysteem en afstelling, in hybride opstelling was dat hier niet het geval, werklast rond 60-70% tijdens opwarming.

[ Voor 111% gewijzigd door mr_evil08 op 16-06-2026 15:53 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:21
@Carboy54 , @mr_evil08 De genoemde website loopt wel ontzettend achter en warmt oud nieuws nog maar even op (komkommertijd?) net zoals de
https://www.bouweninstall...-en-dus-minder-efficient/

De installatiemonitor 3.0 van januari 2025 heb ik op tweakers vorig jaar wat ingekleurd neergezet.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights


  • thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:41
Ik ben begonnen met het uitgraven van een put die ik straks met grind wil vullen, en daarop de wp, om het condenswater ook in de winter mooi af te voeren.

Nu ben ik met de grondboor al 1,5 meter diep maar alles is harde blauwe klei. Heb er gister wat water ingedaan en alles blijft liggen. In de winter staat het grondwater ook erg hoog (niet verwonderlijk met die klei).

Uit de Vaillant handleiding moet ik een 100mm pvc buis tot 60cm de grond in leggen. Maar met die hoge waterstand en zonder afvoer ben ik toch bang dat dat snel dicht vriest.

Heeft iemand nog een goede tip hoe ik (vooral met vorst) voldoende water af kan voeren zonder bevriezing van de afvoerbuis?
thys schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:14:
Heeft iemand nog een goede tip hoe ik (vooral met vorst) voldoende water af kan voeren zonder bevriezing van de afvoerbuis?
Onderin de grindput (dus onder de vorstgrens) een drainagebuis leggen en die aansluiten op je HWA. Zo heb ik dat hier ook. Werkt perfect.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.


  • KoekieMonstert
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22-06 19:50
Ik vroeg mij af of jullie mij kunnen helpen in de zoektocht naar op een warmtepomp uit kan en of het huis geschikt is.
Advies gevraagd: warmtepomp rendabel?

  • Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:27
thys schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 20:14:
Ik ben begonnen met het uitgraven van een put die ik straks met grind wil vullen, en daarop de wp, om het condenswater ook in de winter mooi af te voeren.

Nu ben ik met de grondboor al 1,5 meter diep maar alles is harde blauwe klei. Heb er gister wat water ingedaan en alles blijft liggen. In de winter staat het grondwater ook erg hoog (niet verwonderlijk met die klei).

Uit de Vaillant handleiding moet ik een 100mm pvc buis tot 60cm de grond in leggen. Maar met die hoge waterstand en zonder afvoer ben ik toch bang dat dat snel dicht vriest.

Heeft iemand nog een goede tip hoe ik (vooral met vorst) voldoende water af kan voeren zonder bevriezing van de afvoerbuis?
Hier is ook alles een paar meter klei. In de kruipruimte heb ik drainage en een pompje naar het riool, anders staat er altijd een halve meter water. Op die drainage heb ik ook de condensafvoer aangesloten, met een flexibele buis onder de fundering door. Dat maakt gelijk een waterslot, zodat er geen open verbinding is (Propaan)

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin


  • Tomm89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:56
Hoi allen,

Ik heb een eigen topic geopend met een adviesvraag aan jullie voor een warmtepomp. Als je wilt meedenken ben ik erg blij! Stuur me ook gerust een DM.

Advies warmtepomp installatie ontwerp huis 1989

Alvast bedankt!

  • tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:45
Tomm89 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:21:
Hoi allen,

Ik heb een eigen topic geopend met een adviesvraag aan jullie voor een warmtepomp. Als je wilt meedenken ben ik erg blij! Stuur me ook gerust een DM.

Advies warmtepomp installatie ontwerp huis 1989

Alvast bedankt!
Ik weet dat wij geen lange uitwisselingen willen over individuele vragen. Maar is het wellicht een idee om een aantal basisvragen in dit soort posts mee te nemen? Dat maakt het voor mij, en anderen, wellicht snel zichtbaar of je wel of niet iets kan bijdragen.


Ik denk aan (standaard kopjes):

- Huis: 190m2/600m3, 1930

- Isolatie: HR+, dak, vloer (geen spouw)

- Afgifte: vvw op bg, de rest radiatoren

- Referentie-gas: 2000m3 (2024)

- Wens: all electric

- Specifieke vragen: Boiler op zolder? WP op garagedak? Is 9kW (-10) genoeg?

  • Tomm89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:56
@tonwes99

Goeie. Bij deze dan:
Huis: 170 m2, waarvan 150 woonoppervlak (20m berging). 2 onder 1 kap.
Isolatie: Nu beneden glas HR++, (behalve voor en achterdeur) dit jaar nog hele huis HR++. Vloerisolatie conform 1989 piepschuim broodjes. Spouw schuim eps conform 1989.
Afgifte: 65m2 vvw beneden. Eerste en twee verdieping radiatoren. Deze staan nooit open (behalve badkamer). Op de tweede verdieping, werkkamer stoken we met elektrische convectors.
Wens: all-electric
Verbruik: historisch 1500-1650, vorige eigenaren. Eigen gebruik nog niet inzichtelijk.
Specifieke vraag: 6 of 9 kw warmtepomp? Die 6 sowieso met apart WBP. 9kw lijkt me te over bemeten voor 65m2 vloer, maar het huis zou t kunnen hebben. Maar ik verwarm de rest niet.

Advies warmtepomp installatie ontwerp huis 1989

  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Tomm89 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:43:
@tonwes99

Goeie. Bij deze dan:
Huis: 170 m2, waarvan 150 woonoppervlak (20m berging). 2 onder 1 kap.
Isolatie: Nu beneden glas HR++, dit jaar nog hele huis HR++. Vloerisolatie conform 1989 piepschuim broodjes. Spouw schuim eps conform 1989.
Afgifte: 65m2 vvw beneden. Eerste en twee verdieping radiatoren. Deze staan nooit open (behalve badkamer). Op de tweede verdieping, werkkamer stoken we met elektrische convectors.
Wens: all-electric
Verbruik: historisch 1500-1650, vorige eigenaren. Eigen gebruik nog niet inzichtelijk.
Specifieke vraag: 6 of 9 kw warmtepomp? Die 6 sowieso met apart WBP. 9kw lijkt me te over bemeten voor 65m2 vloer, maar het huis zou t kunnen hebben. Maar ik verwarm de rest niet.

Advies warmtepomp installatie ontwerp huis 1989
Je hebt dus minimaal 8 kW nodig bij -7 graden. Vergeet ook de geluidsbelasting niet. Je blijft indirect 20 jaar verantwoordelijk om binnen de gestelde wettelijke normen te blijven. Electrische convectors zijn stroomvreters met een cop van 1. De levensduur van een indirecte boiler is by far langer dan een warmtepomp boiler.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 19-06-2026 17:49 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Tomm89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:56
Carboy54 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:47:
[...]

Je hebt dus minimaal 8 kW nodig bij -7 graden. Vergeet ook de geluidsbelasting niet. Je blijft indirect 20 jaar verantwoordelijk om binnen de gestelde wettelijke normen te blijven. Electrische convectors zijn stroomvreters met een cop van 1
Bedankt voor je reactie. Geluidsbelasting wordt uitgezocht. Ik heb een grote tuin, hij kan achter de bijkeuken staan. De Remeha Confida is behoorlijk stil.

Ik weet dat convectors niet zuinig zijn. Maar het gaat om kleine werkkamers op de tweede verdieping. Ze verbruiken maximaal 1 kwh per dag. Drie dagen totaal in gebruik per week.
Ik kan de huidige radiatoren laten meedraaien en bij de elektrische convector indien nodig bij laten stoken. Nieuwe ltv ophangen kan ook, maar hier ga je al. Het is de investering niet waard.

  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:35
Zie hier dat een dakopstelling niet handig is.
Nefit Bosch stopt met verkoop dakwarmtepomp - Installatie.nl

Het apparaat moet toch een keer onderhoud hebben vuil komt er hoe dan ook in.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 21-06-2026 12:46 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:45
mr_evil08 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 12:45:
Zie hier dat een dakopstelling niet handig is.
Nefit Bosch stopt met verkoop dakwarmtepomp - Installatie.nl

Het apparaat moet toch een keer onderhoud hebben vuil komt er hoe dan ook in.
Jammer, na de Itho Vincent gestopt is blijven er maar weinig opties over als je zo’n buitenunit aan de gevel niet kwijt kan

  • JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:26
tonwes99 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:04:
[...]

Jammer, na de Itho Vincent gestopt is blijven er maar weinig opties over als je zo’n buitenunit aan de gevel niet kwijt kan
WeHeat komt met een warmtepomp die van binnenuit onderhouden kan worden

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler


  • Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
tonwes99 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:04:
[...]

Jammer, na de Itho Vincent gestopt is blijven er maar weinig opties over als je zo’n buitenunit aan de gevel niet kwijt kan
De vernieuwde versie van de Vincent is up and running.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline


  • Pieter Hermens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14:53
Goedemorgen, ik heb een S2125 met SMOS40 deze kan ook koelen, hoe kan ik zien of deze ook daadwerkelijk koelt (welke instellingen geschiedenis kiezen om info te zien). Buiten 32 graden binnen loopt op tot 25 graden, nu 8.15 uur 25,9 graden. (ben geen techneut! )

PieterH


  • Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-06 08:56
Heb je al eens in de handleiding gekeken? Over welk merk heb je het?

En vannacht de ramen niet open gehad? dat geeft de beste koeling: hier 21°

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos


  • BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:29
Pieter Hermens schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:17:
Goedemorgen, ik heb een S2125 met SMOS40 deze kan ook koelen, hoe kan ik zien of deze ook daadwerkelijk koelt (welke instellingen geschiedenis kiezen om info te zien). Buiten 32 graden binnen loopt op tot 25 graden, nu 8.15 uur 25,9 graden. (ben geen techneut! )
Klinkt als een nibe. In het topic daarvan even vragen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017


  • PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 22:48

PeteSplit

ik weet het niet

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K F


  • mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:35
tonwes99 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:04:
[...]

Jammer, na de Itho Vincent gestopt is blijven er maar weinig opties over als je zo’n buitenunit aan de gevel niet kwijt kan
Je hebt ook schoorstenen met serviceluik waar elk willigkeurig warmtepomp in kan.

Warmtepompen op het dak ben ik geen fan van i.v.m risico op resoneren.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 22-06-2026 10:34 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M


  • Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:54

Seafarer

XXX

tonwes99 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 20:04:
[...]

Jammer, na de Itho Vincent gestopt is blijven er maar weinig opties over als je zo’n buitenunit aan de gevel niet kwijt kan
zomaar een voorbeeld.
https://www.ggbinstallaties.nl/warmtepomp-schoorstenen

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.


  • Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:27
De warmtepomp op/in het dak of binnen op zolder blijft toch wel een beetje de Heilige Graal voor de tussenwoning.

Vincent was toch niet gestopt? Die zijn toch weer aan het herstarten op de projectmatige markt? En Weheat is met hun gierzwaluw ook onder het dak gekropen.

Dat bepaalde concepten afvallen is in een ontwikkelende markt niet meer dan logisch. Het idee dat je een warmtepomp op het dak zet en er nooit meer bij hoeft was misschien wel een beetje kortzichtig.

[ Voor 27% gewijzigd door Mjier op 22-06-2026 10:57 ]

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin


  • Tomm89
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:56
Tomm89 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 17:43:
@tonwes99

Goeie. Bij deze dan:
Huis: 170 m2, waarvan 150 woonoppervlak (20m berging). 2 onder 1 kap.
Isolatie: Nu beneden glas HR++, (behalve voor en achterdeur) dit jaar nog hele huis HR++. Vloerisolatie conform 1989 piepschuim broodjes. Spouw schuim eps conform 1989.
Afgifte: 65m2 vvw beneden. Eerste en twee verdieping radiatoren. Deze staan nooit open (behalve badkamer). Op de tweede verdieping, werkkamer stoken we met elektrische convectors.
Wens: all-electric
Verbruik: historisch 1500-1650, vorige eigenaren. Eigen gebruik nog niet inzichtelijk.
Specifieke vraag: 6 of 9 kw warmtepomp? Die 6 sowieso met apart WBP. 9kw lijkt me te over bemeten voor 65m2 vloer, maar het huis zou t kunnen hebben. Maar ik verwarm de rest niet.

Advies warmtepomp installatie ontwerp huis 1989
Op aanvulling van mijn eerdere post heb ik aanpassingen gemaakt (oa ik ga voor de 9KW variant). Ook heb ik een schema uitgetekend en een gedetailleerd kostenoverzicht.
Daarnaast uiteraard nog wat vragen.

Mocht je mee willen denken:
Tomm89 in "Advies warmtepomp installatie ontwerp huis 1989"

  • piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:20
In verband met het optimaliseren van de beschikbare ruimte in mijn woning, ben ik van plan om voor een Solo All-Electric Heating-Only warmtepomp te gaan. De warmtepompboiler komt dan op een andere plek te staan.

De situatie:
  • Woning: Bouwjaar 1975
  • Energielabel: A
  • Gasverbruik: ~800 m³
  • Afgiftesysteem: Klassieke stalen paneelradiatoren
Mijn eerste ingeving was om deze radiatoren direct te vervangen door LTV’s (bijv Jaga, Vasco of Radson) en daarna pas op zoek te gaan naar een geschikte WP. Na wat inlezen en advies ben ik er echter achter dat ik het beter via de officiële weg kan aanpakken: eerst een onafhankelijke warmteverliesberekening volgens NEN-EN 12831 laten maken om de exacte transmissieverliezen en het benodigde vermogen te bepalen.

Ik woon in de regio Arnhem / Ede. Heeft iemand hier ervaring met een goede, onafhankelijke partij in deze regio die zo'n berekening kan uitvoeren? Belangrijke voorwaarde is dat ze zelf géén warmtepompen verkopen (en dus geen commercieel belang hebben bij de uitslag).

Alvast bedankt voor het meedenken!

  • Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:54

Seafarer

XXX

piwakawaka schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:05:
In verband met het optimaliseren van de beschikbare ruimte in mijn woning, ben ik van plan om voor een Solo All-Electric Heating-Only warmtepomp te gaan. De warmtepompboiler komt dan op een andere plek te staan.

De situatie:
  • Woning: Bouwjaar 1975
  • Energielabel: A
  • Gasverbruik: ~800 m³
  • Afgiftesysteem: Klassieke stalen paneelradiatoren
Mijn eerste ingeving was om deze radiatoren direct te vervangen door LTV’s (bijv Jaga, Vasco of Radson) en daarna pas op zoek te gaan naar een geschikte WP. Na wat inlezen en advies ben ik er echter achter dat ik het beter via de officiële weg kan aanpakken: eerst een onafhankelijke warmteverliesberekening volgens NEN-EN 12831 laten maken om de exacte transmissieverliezen en het benodigde vermogen te bepalen.

Ik woon in de regio Arnhem / Ede. Heeft iemand hier ervaring met een goede, onafhankelijke partij in deze regio die zo'n berekening kan uitvoeren? Belangrijke voorwaarde is dat ze zelf géén warmtepompen verkopen (en dus geen commercieel belang hebben bij de uitslag).

Alvast bedankt voor het meedenken!
Zoek eens op de "koevlaas" formule. Dit heeft veel mensen een goede indicatie gegeven.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.


  • STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:35
piwakawaka schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:05:
In verband met het optimaliseren van de beschikbare ruimte in mijn woning, ben ik van plan om voor een Solo All-Electric Heating-Only warmtepomp te gaan. De warmtepompboiler komt dan op een andere plek te staan.

De situatie:
  • Woning: Bouwjaar 1975
  • Energielabel: A
  • Gasverbruik: ~800 m³
  • Afgiftesysteem: Klassieke stalen paneelradiatoren
Mijn eerste ingeving was om deze radiatoren direct te vervangen door LTV’s (bijv Jaga, Vasco of Radson) en daarna pas op zoek te gaan naar een geschikte WP. Na wat inlezen en advies ben ik er echter achter dat ik het beter via de officiële weg kan aanpakken: eerst een onafhankelijke warmteverliesberekening volgens NEN-EN 12831 laten maken om de exacte transmissieverliezen en het benodigde vermogen te bepalen.

Ik woon in de regio Arnhem / Ede. Heeft iemand hier ervaring met een goede, onafhankelijke partij in deze regio die zo'n berekening kan uitvoeren? Belangrijke voorwaarde is dat ze zelf géén warmtepompen verkopen (en dus geen commercieel belang hebben bij de uitslag).

Alvast bedankt voor het meedenken!
Hier is een wtv berekening uitgevoerd. Zelf niet betaald gelukkig. Maar was totaal neit onder de indruk. Je krijgt een enorm uitgebreid rapport gebasseerd op data die je zelf maar moet aaneleveren. Als ze die niet hebben vullen ze maar wat in (jHR++ kan je dan nog net zien of aflezen in je raam..).

Elke euro die je eraan uitgeeft is weggegooid geld imo.

  • BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:29
piwakawaka schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:05:
In verband met het optimaliseren van de beschikbare ruimte in mijn woning, ben ik van plan om voor een Solo All-Electric Heating-Only warmtepomp te gaan. De warmtepompboiler komt dan op een andere plek te staan.

De situatie:
  • Woning: Bouwjaar 1975
  • Energielabel: A
  • Gasverbruik: ~800 m³
  • Afgiftesysteem: Klassieke stalen paneelradiatoren
Mijn eerste ingeving was om deze radiatoren direct te vervangen door LTV’s (bijv Jaga, Vasco of Radson) en daarna pas op zoek te gaan naar een geschikte WP. Na wat inlezen en advies ben ik er echter achter dat ik het beter via de officiële weg kan aanpakken: eerst een onafhankelijke warmteverliesberekening volgens NEN-EN 12831 laten maken om de exacte transmissieverliezen en het benodigde vermogen te bepalen.

Ik woon in de regio Arnhem / Ede. Heeft iemand hier ervaring met een goede, onafhankelijke partij in deze regio die zo'n berekening kan uitvoeren? Belangrijke voorwaarde is dat ze zelf géén warmtepompen verkopen (en dus geen commercieel belang hebben bij de uitslag).

Alvast bedankt voor het meedenken!
Bedenk dat de meeste installateurs zelf ook zo’n calculatie willen doen.

In je woning is vast wat nageisoleerd , dus radiatoren al voldoende (even aan rekenen)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017


  • piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:20
Seafarer schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:11:
[...]

Zoek eens op de "koevlaas" formule. Dit heeft veel mensen een goede indicatie gegeven.
Bedankt, goede tip! Ik heb de formule er meteen even bij gepakt.

Mijn gasverbruik over het afgelopen jaar was 800 m³. In deze periode is de woning wel sterk nageïsoleerd (naar label A), dus de werkelijke warmtevraag ligt inmiddels waarschijnlijk nog iets lager.

Als ik de Koevlaas-formule invul:

(800×8)/1600=4 kW

Met een indicatie van ~4 kW benodigd vermogen bij de ontwerptemperatuur vallen de meeste solo-warmtepompen in de lichtste categorieën (bijvoorbeeld een 4 kW of 5 kW model). Dat is een geruststelling.

De reden dat ik alsnog die onafhankelijke NEN-EN 12831 berekening wil laten maken, is vooral vanwege de kamerspecifieke transmissieverliezen. Ik wil namelijk per ruimte kunnen bepalen of mijn huidige stalen paneelradiatoren (bij een lagere aanvoertemperatuur van bijv. 35°C tot 45°C) nog voldoende afgiftecapaciteit hebben, of dat er specifiek in de woonkamer of werkkamer LTV/convectoren moeten komen.

Heeft iemand op basis van deze 4 kW-indicatie nog een tip voor een onafhankelijk bureau (regio Arnhem/Ede) dat de transmissie per ruimte goed kan doorrekenen?

  • piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:20
BarryH schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:29:
[...]

Bedenk dat de meeste installateurs zelf ook zo’n calculatie willen doen.

In je woning is vast wat nageisoleerd , dus radiatoren al voldoende (even aan rekenen)
Scherp punt, en dat risico (garbage in, garbage out) zie ik inderdaad ook wel. Als een bureau met aannames en standaardwaarden gaat rekenen, schiet je er weinig mee op.

Het voordeel in mijn situatie is dat de isolatie net is aangebracht. Ik heb dus alle exacte gegevens (Rc-waarden van de vloer-, spouw- en dakisolatie, plus de exacte glasoppervlaktes en U-waarden) klaarliggen op papier. Als ik die data nauwkeurig aanlever, zou de uitkomst per ruimte in theorie wel betrouwbaar moeten zijn.

Mijn hoofddoel is echter de ruimte-voor-ruimte berekening. Met een totale warmtevraag van ~4 kW (via de Koevlaas-methode) weet ik dat de warmtepomp zelf wel gaat passen. Waar ik nu vooral mee worstel is de vraag: redden mijn huidige stalen paneelradiatoren het in de woonkamer als ik straks met een aanvoertemperatuur van 35°C à 40°C ga stoken, of moeten daar sowieso convectoren/LTV's komen?

Als zo'n rapport puur op basis van mijn eigen (exacte) invoer laat zien dat kamer X bij -7°C een tekort heeft van 400 Watt aan afgifte, dan weet ik tenminste heel gericht waar ik moet upgraden.

  • Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:30

Jerra

Beunhaas in wording

Mits je WP niet te klein is, en het juiste minimale vermogen om minder openstaande radiatoren aan te kunnen, zou je ook later alsnog een radiator kunnen vervangen als dan uit ervaring blijkt dat het niet passend is.
Bespaart je een duur advies bureau :)

Zolang je de WP maar niet onderdimensioneert kom je niet in de koude te zitten.
En in de winter zie je het misschien niet zitten om je radiator te vervangen uit "ongewenste" praktijkervaring ;) maar dan zou je de watertemperatuur voor die ene winter (verminder efficiëntie is de prijs daarvoor) kunnen verhogen.

  • piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:20
BarryH schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:29:
[...]

Bedenk dat de meeste installateurs zelf ook zo’n calculatie willen doen.

In je woning is vast wat nageisoleerd , dus radiatoren al voldoende (even aan rekenen)
Dat installateurs die calculatie vaak zelf willen doen geloof ik meteen, maar dat is nu juist waarom ik die onafhankelijkheid zo belangrijk vind. Ik wil voorkomen dat een installateur straks met een natte vinger een (te) zware warmtepomp offreert "voor de zekerheid", of mij direct een hele set dure design-convectoren aansmeert die misschien helemaal niet nodig zijn. Als ik vooraf zélf onafhankelijke cijfers heb, sta ik een stuk sterker in de schoenen tijdens de offertefase.

  • piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:20
Jerra schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:47:
Mits je WP niet te klein is, en het juiste minimale vermogen om minder openstaande radiatoren aan te kunnen, zou je ook later alsnog een radiator kunnen vervangen als dan uit ervaring blijkt dat het niet passend is.
Bespaart je een duur advies bureau :)

Zolang je de WP maar niet onderdimensioneert kom je niet in de koude te zitten.
En in de winter zie je het misschien niet zitten om je radiator te vervangen uit "ongewenste" praktijkervaring ;) maar dan zou je de watertemperatuur voor die ene winter (verminder efficiëntie is de prijs daarvoor) kunnen verhogen.
Dit is een heel fijn en geruststellend praktijkadvies, bedankt! Dat haalt inderdaad een beetje de druk van de ketel om alles vooraf tot achter de komma onafhankelijk berekend te hebben. Die achterdeur (de watertemperatuur tijdelijk iets verhogen als het ergens te koud blijkt) is een prima vangnet voor de eerste winter.

Als ik deze 'stapsgewijze' route kies, behoud ik inderdaad mijn onafhankelijkheid en bespaar ik de kosten van een calculatiebureau. Wel moet ik dan scherp zijn op de hardware die ik selecteer.

Je noemt een heel belangrijk punt: het juiste minimale vermogen. Met mijn lage warmtevraag (~4 kW bij kou) wil ik absoluut voorkomen dat de warmtepomp in het voor- en najaar gaat 'pendelen' (constant aan- en uitslaan) omdat hij zijn minimale vermogen niet kwijt kan, zeker als er eens wat radiatoren dichtstaan.

Gezien de wens voor een Solo All-Electric Heating-Only (zonder ingebouwde boiler), welke modellen rond de 4 à 5 kW staan er in de Tweakers-community momenteel bekend om hun uitstekende modulatierespreik en lage minimale vermogen? (Ik denk zelf aan merken als Panasonic of Vaillant, maar hoor graag jullie praktijkervaringen).

  • Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:54

Seafarer

XXX

piwakawaka schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:51:
[...]

Dit is een heel fijn en geruststellend praktijkadvies, bedankt! Dat haalt inderdaad een beetje de druk van de ketel om alles vooraf tot achter de komma onafhankelijk berekend te hebben. Die achterdeur (de watertemperatuur tijdelijk iets verhogen als het ergens te koud blijkt) is een prima vangnet voor de eerste winter.

Als ik deze 'stapsgewijze' route kies, behoud ik inderdaad mijn onafhankelijkheid en bespaar ik de kosten van een calculatiebureau. Wel moet ik dan scherp zijn op de hardware die ik selecteer.

Je noemt een heel belangrijk punt: het juiste minimale vermogen. Met mijn lage warmtevraag (~4 kW bij kou) wil ik absoluut voorkomen dat de warmtepomp in het voor- en najaar gaat 'pendelen' (constant aan- en uitslaan) omdat hij zijn minimale vermogen niet kwijt kan, zeker als er eens wat radiatoren dichtstaan.

Gezien de wens voor een Solo All-Electric Heating-Only (zonder ingebouwde boiler), welke modellen rond de 4 à 5 kW staan er in de Tweakers-community momenteel bekend om hun uitstekende modulatierespreik en lage minimale vermogen? (Ik denk zelf aan merken als Panasonic of Vaillant, maar hoor graag jullie praktijkervaringen).
Radiatoren kunnen ook vervangen worden door fancoils. Zijn topics over op Tweakers. Dat hoeft helemaal geen onbetaalbaar design te worden.

Kamers die komende winter niet voldoende warm worden kun je deze winter elektrisch bijstoken. dan weet je meteen waar het fout gaat.
Bedenk wel dat je flow nodig hebt dus zo min mogenlijk zoneren, zo min mogenlijk radiatoren dicht zetten.

Handige filmpjes: https://www.youtube.com/@HeatGeek

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.


  • piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:20
Seafarer schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:06:
[...]

Radiatoren kunnen ook vervangen worden door fancoils. Zijn topics over op Tweakers. Dat hoeft helemaal geen onbetaalbaar design te worden.

Kamers die komende winter niet voldoende warm worden kun je deze winter elektrisch bijstoken. dan weet je meteen waar het fout gaat.
Bedenk wel dat je flow nodig hebt dus zo min mogenlijk zoneren, zo min mogenlijk radiatoren dicht zetten.

Handige filmpjes: https://www.youtube.com/@HeatGeek
Helder, die fancoils ga ik zeker onthouden en opzoeken hier op het forum mocht het nodig zijn. Goede tip ook van dat tijdelijk elektrisch bijstoken om de 'pijnpunten' in huis onafhankelijk te lokaliseren zonder direct te hoeven verbouwen.

Het punt over de flow en het zo min mogelijk zoneren neem ik ook heel serieus. Het plan is inderdaad om de boel straks zo veel mogelijk open te zetten en puur op weersafhankelijkregeling (WAR) te gaan stoken om die flow te garanderen.

Alles bij elkaar nemend is mijn conclusie nu wel dat ik dat dure, onafhankelijke calculatiebureau voorlopig laat varen. Met een indicatie van ~4 kW op basis van het gasverbruik (800 m³), de wetenschap dat de radiatoren door de na-isolatie overcapaciteit hebben gekregen, en de optie om eventuele probleemkamers later met fancoils of ventilatoren aan te pakken, durf ik het onafhankelijke avontuur zo wel aan.

Ik ga me nu eerst eens inlezen in de specifieke L/W warmtepompen in de 4-5 kW categorie die mooi ver kunnen terugmoduleren.

Iedereen ontzettend bedankt voor het onafhankelijke advies en het meedenken, dit heeft me een hoop geld en uitzoekwerk bespaard!

  • Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:54

Seafarer

XXX

piwakawaka schreef op maandag 22 juni 2026 @ 17:29:
[...]

Helder, die fancoils ga ik zeker onthouden en opzoeken hier op het forum mocht het nodig zijn. Goede tip ook van dat tijdelijk elektrisch bijstoken om de 'pijnpunten' in huis onafhankelijk te lokaliseren zonder direct te hoeven verbouwen.

Iedereen ontzettend bedankt voor het onafhankelijke advies en het meedenken, dit heeft me een hoop geld en uitzoekwerk bespaard!
Wacht maar tot Tweakers een rekening stuurt. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Seafarer op 23-06-2026 13:03 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.


  • asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20:29
piwakawaka schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:05:
In verband met het optimaliseren van de beschikbare ruimte in mijn woning, ben ik van plan om voor een Solo All-Electric Heating-Only warmtepomp te gaan. De warmtepompboiler komt dan op een andere plek te staan.

De situatie:
  • Woning: Bouwjaar 1975
  • Energielabel: A
  • Gasverbruik: ~800 m³
  • Afgiftesysteem: Klassieke stalen paneelradiatoren
Mijn eerste ingeving was om deze radiatoren direct te vervangen door LTV’s (bijv Jaga, Vasco of Radson) en daarna pas op zoek te gaan naar een geschikte WP. Na wat inlezen en advies ben ik er echter achter dat ik het beter via de officiële weg kan aanpakken: eerst een onafhankelijke warmteverliesberekening volgens NEN-EN 12831 laten maken om de exacte transmissieverliezen en het benodigde vermogen te bepalen.

Ik woon in de regio Arnhem / Ede. Heeft iemand hier ervaring met een goede, onafhankelijke partij in deze regio die zo'n berekening kan uitvoeren? Belangrijke voorwaarde is dat ze zelf géén warmtepompen verkopen (en dus geen commercieel belang hebben bij de uitslag).

Alvast bedankt voor het meedenken!
Je kan met gasweg.nl even kijken of je radiatoren al genoeg afgiftevermogen hebben, en indien niet kan je op de site experimenteren met verschillende interventies (boosters of fancoils etc.)

gasweg.nl

Pagina: 1 ... 267 268 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)