Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:26
SebastiaanPs schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:41:
[...]

Volgens mij is 1,8 liter/minuut per groep helemaal prima. Ik zou dit persoonlijk nooit gaan ondernemen. Je warmtepomp draait nu al best mooi. 1 gr lagere Ta geeft een 2.0-2.5% betere COP. De baten wegen hier denk ik echt niet op tegen de inspanningen en investering.
Dat vrees ik ook. Het is meer een gevoelskwestie dat er nog meer in zou kunnen zitten, zeker omdat je overal leest dat de flow zo hoog mogelijk moet. De pomp van de binnenunit kan ca 21-22l op de maximale stand. Dit is nu 17l als gevolg van kennelijk wat weerstand.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:33
Reken eerst maar eens uit hoeveel Ta gaat dalen bij meer flow. Kan je daarna bedenken of dat de moeite waard is. En ook even kijken of de pomp niet een standje hoger kan (meer power is ook meer flow , en als de leiding weggestopt zit heb je wellicht geen geluidsissues)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:35
@Proton_ , @Maxwp Bij mijn sensoComfort 720 VRC bestaat de mogelijkheid met een zgn. adaptieve stooklijn te werken. Typisch Vaillant is de uitleg van de werking.
Wat ik vastgesteld heb:
De steilheid van de curve is sinds het afgelopen stookseizoen omlaag gegaan wat waarschijnlijk aan de overgangsperiode met nog relatief veel zonsinstraling ligt. Ik vermoed dat binnenkort de steilheid weer toeneemt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@dunklefaser Inderdaad, de ervaringen met die adaptieve stooklijn zijn erg wisselend omdat bij een weersomslag de boel standaard op het vorige weertype ingesteld staat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Proton_ schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:05:
@dunklefaser Inderdaad, de ervaringen met die adaptieve stooklijn zijn erg wisselend omdat bij een weersomslag de boel standaard op het vorige weertype ingesteld staat.
Ik kan me voorstellen dat juist dat de bedoeling is van "adaptief", of niet?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 00:13
dunklefaser schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:20:
[...]
Ik kan me voorstellen dat juist dat de bedoeling is van "adaptief", of niet?
Ik heb liever een systeem dat anticipeert op een weersverandering. Ik maak gewoon weer gebruik van een vaste stooklijn. Dat adaptieve gebeuren klinkt leuk maar het weer in Nederland is te variabel ten opzichte van de traagheid van een nieuwbouwwoning.

De vervelende dagen zijn de koude dagen met veel wind. Wind is een factor die zelden meegenomen wordt maar wel heel veel invloed heeft op het warmteverlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:52
Ik denk dat fabrikaten de aanvoer temp en Stooklijn los moeten laten en sturen op compressor frequentie tov setpoint ruimtetemp.
De regeling moet dan de runs zo lang mogelijk houden met een instelbare overschrijding van T kamer, en binnen bepaalde max aanvoertemp natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Technician- schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 07:36:
Ik denk dat fabrikaten de aanvoer temp en Stooklijn los moeten laten en sturen op compressor frequentie tov setpoint ruimtetemp.
De regeling moet dan de runs zo lang mogelijk houden met een instelbare overschrijding van T kamer, en binnen bepaalde max aanvoertemp natuurlijk.
Volg dan het opentherm heishamon topic. Daar wordt daar aan gewerkt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Maxwp schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:07:
[...]
Kunnje eventueel via home assistant zn goedkopere stooklijn w/p niet slimmer maken en betere regeling regelen ?
Als je je WP niet op stooklijn instelt, maar op vaste temperatuur én je kunt via home-assistant die vaste temperatuur instellen, dan zou je zelf een slimme adaptieve regeling kunnen maken.

(Je moet je wel afvragen of je een primaire functie als het verwarmen van je huis afhankelijk wil zijn van Home Assistant)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:49:
@Maxwp Het hangt er van af, een stooklijn is eenvoudig uit te leggen en levert voorspelbaar gedrag op, zeker in combinatie met een kamerthermostaat.
Ook systemen die bijregelen met de kamertemperatuur hebben vaak een stooklijn als basis.
Ik kan eigenlijk geen voorbeeld geven van een dynamisch, zelfregelend AI ding waar iedereen tevreden mee is, misschien iemand anders?
Ik heb alleen ervaring met de adaptieve ruimteregling van Mitsubishi Electric, maar daar ben ik eigenlijk erg tevreden over.
Als het weer plotseling omslaat, dan regelt hij in een halve dag of zo bij.
Op zich gebruikt hij daarbij een vrij simpel herstel-algoritme: Zodra de gevraagde kamertemperatuur na een poosje niet gehaald wordt, blijft hij de doel-aanvoertemperatuur met 0,01 graad per minuut verhogen net zo lang tot het wel lukt (of tot de maximale ingestelde waarde is bereikt).
Op dagen met veel koude wind pakt hij dan vanzelf een wat hogere aanvoerwaarde en als het met minder warm wordt dan zakt dat weer. Zorgt ook keurig voor één lange run per dag (ik doe nachtverlaging).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kameelstok schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 23:26:
De vervelende dagen zijn de koude dagen met veel wind. Wind is een factor die zelden meegenomen wordt maar wel heel veel invloed heeft op het warmteverlies.
Dat hangt heel erg van het toegepaste type isolatie en de luchtdichtheid van de woning af.
Onze nieuwbouwwoning is voorzien van harde isolatie, met daarop ca 25 mm steenwol, zodat deze isolatie overal perfect aansluit op de binnenmuur. Aan de buitenkant zijn bovendien nog alle naden afgeplakt. Daarmee zijn we maximaal ongevoelig geworden voor harde wind.
Als je steen- of glaswol isolatie in de muren hebt, dan zal de woning via de spouwventilatie veel meer last van de wind hebben.

Bij ons is het vooral de zon die enorme invloed heeft. Vandaar dat hier eergisteren al de verwarming aan ging. Het was de afgelopen weken immers grijs en mistig, zodat de woning overdag niet meer opwarmde. Vorig jaar was de eerste stookdag pas op 2 november, maar toen was oktober veel zonniger.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kameelstok
Andrehj schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:28:
[...]

Dat hangt heel erg van het toegepaste type isolatie en de luchtdichtheid van de woning af.
Onze nieuwbouwwoning is voorzien van harde isolatie, met daarop ca 25 mm steenwol, zodat deze isolatie overal perfect aansluit op de binnenmuur. Aan de buitenkant zijn bovendien nog alle naden afgeplakt. Daarmee zijn we maximaal ongevoelig geworden voor harde wind.
Als je steen- of glaswol isolatie in de muren hebt, dan zal de woning via de spouwventilatie veel meer last van de wind hebben.

Bij ons is het vooral de zon die enorme invloed heeft. Vandaar dat hier eergisteren al de verwarming aan ging. Het was de afgelopen weken immers grijs en mistig, zodat de woning overdag niet meer opwarmde. Vorig jaar was de eerste stookdag pas op 2 november, maar toen was oktober veel zonniger.
Ik heb ook van die mooie isolatieplaten met tape maar ook ventilatie-type C. Dus in de praktijk komt er aardig wat koude lucht naar binnen via de roosters. Zon doet inderdaad ook heel veel.

Sturing op warmteverlies in plaats van enkel buitentemperatuur is m.i. de sleutel tot een rustig systeem. Dus sturing op temperatuur, zon en wind en eigenlijk ook luchtvochtigheid maar dan wordt het weer veel complexer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:49:
@Maxwp Het hangt er van af, een stooklijn is eenvoudig uit te leggen en levert voorspelbaar gedrag op, zeker in combinatie met een kamerthermostaat.
Ook systemen die bijregelen met de kamertemperatuur hebben vaak een stooklijn als basis.
Ik kan eigenlijk geen voorbeeld geven van een dynamisch, zelfregelend AI ding waar iedereen tevreden mee is, misschien iemand anders?
Ik heb een eigen zelf lerend iets gemaakt, dat was een leuke oefening. Maar is verder allemaal open source en gedocumenteerd. Het werkt op een esp voor de ecodan warmtepompen.

Eerste week ermee gedraaid en performed vrij goed. Hoef niet meer aan te zitten, en heeft ook wat voorzieningen als je na-regeling heb die dicht gaat waardoor je tegen min output aan komt.

Mijn algo werkt ook met een stooklijk, maar die is alleen bepaald door je vloer en ingestelde slope. De offset, zeg maar niveau gaat dan omhoog/omlaag afhankelijk van de omstandigheden (zelf lerende stooklijn principe).

Van wat ik ingelezen heb is dit algo (variaties erop) redelijk vaak gebruikt. De AI en andere modellen hebben wat meer rekenkracht nodig en draaien daarom vaak ik de cloud. Ze sturen dan alleen het resultaat doel temp door. Maar je wil niet afhankelijk zijn van de cloud voor je verwarming denk ik zo.

Je kan bij mij ook via een bias parameter tweaken wanneer hij harder moet werken (dynamische tarieven, zon, ..).
Mijn ervaringen heb ik hier beschreven https://github.com/gekkek...ecodan-hp/discussions/194

[ Voor 21% gewijzigd door xoror op 19-10-2025 11:56 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 21:56
Ik heb een vraag over de condensafvoer van de warmtepomp. Vorig jaar lieten we het condens gewoon weglopen over het zand. Omdat we nu een keienstrook hebben aangelegd, en de vrouw bang is dat deze groen worden door het condenswater, laten we nu met een leiding het water in een gat met stenen lopen (tot onder de vorstgrens. Moet de afvoerleiding naar het gat verwarmd worden? Deze loopt eerst ca 30 cm onder afschot horizontaal, voordat hij het gat in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:11
ocaj schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 08:17:
[...]

Als je je WP niet op stooklijn instelt, maar op vaste temperatuur én je kunt via home-assistant die vaste temperatuur instellen, dan zou je zelf een slimme adaptieve regeling kunnen maken.

(Je moet je wel afvragen of je een primaire functie als het verwarmen van je huis afhankelijk wil zijn van Home Assistant)
kan natuurlijk ook dir stooklijnen instellen via HA?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-10 03:35
Even terugkomen op het dynamisch energiecontract.

Ik heb al lang geleden een dynamisch simulatie programma van woning en WP gemaakt met warmtebuffers voor wanden, lucht CV/vloerverwarming. Een ingewikkeld programma leuk om te maken, maar te mooi voor de WP wereld. Verschillende regelingen uitgeprobeerd. Ik denk aardig voor de ontwerpfase van de WP systeem maar in de praktijk heb je er weinig aan. Voordeel dat je zonder realtime metingen al inzicht hebt in het gedrag van woning en WP.

De WP even uitzetten bij hoog tarief b.v. tussen 17.00 en 22.00 levert toch wel opmerkelijke resultaten waar mijn vrouw niet blij mee zal zijn.
Bij uitschakelen daalt de ruimtetempertuur redelijk snel 2 C t.g.v. het afkoelen van de luchtbuffer in de woning en daarna blijft de temperatuur hangen op de steenmassa van wanden en vloer. Het eerste stuk gaat dus snel naar beneden net als de bewoners thuis komen. Weer opwarmen gaat snel maar dan wel met 100% vermogen en dus een lagere COP. Het is de vraag wat je er mee wint.
Met een warmtebuffer zou je natuurlijk uitschakelen van de WP kunnen compenseren. Daarvoor heb je ongeveer 2m3 water nodig.( bij 4kW en dT 10c en gedurende 4 uur) .
Zware vloerverwarming heeft een mooie buffer functie en dan daalt de ruimte temperatuur maar 0,5 C. Eigenlijk een mooie warmte accu voor de piek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Tomexergie schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 14:52:

Ik heb al lang geleden een dynamisch simulatie programma van woning en WP gemaakt met warmtebuffers voor wanden, lucht CV/vloerverwarming. Een ingewikkeld programma leuk om te maken, maar te mooi voor de WP wereld. Verschillende regelingen uitgeprobeerd. Ik denk aardig voor de ontwerpfase van de WP systeem maar in de praktijk heb je er weinig aan. Voordeel dat je zonder realtime metingen al inzicht hebt in het gedrag van woning en WP.

De WP even uitzetten bij hoog tarief b.v. tussen 17.00 en 22.00 levert toch wel opmerkelijke resultaten waar mijn vrouw niet blij mee zal zijn.
Bij uitschakelen daalt de ruimtetempertuur redelijk snel 2 C t.g.v. het afkoelen van de luchtbuffer in de woning en daarna blijft de temperatuur hangen op de steenmassa van wanden en vloer. Het eerste stuk gaat dus snel naar beneden net als de bewoners thuis komen. Weer opwarmen gaat snel maar dan wel met 100% vermogen en dus een lagere COP. Het is de vraag wat je er mee wint.
Met een warmtebuffer zou je natuurlijk uitschakelen van de WP kunnen compenseren. Daarvoor heb je ongeveer 2m3 water nodig.( bij 4kW en dT 10c en gedurende 4 uur) .
Zware vloerverwarming heeft een mooie buffer functie en dan daalt de ruimte temperatuur maar 0,5 C. Eigenlijk een mooie warmte accu voor de piek.
exact. het potentieel zit - zonder zware vloerverwarming- dus in voor/na seizoen, SWW en verder met de thuisaccu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:02

Bij mij heb ik het probleem dat ik deels beton en deels houten vloeren heb. De warmtebuffer is ongelijk door mijn huis verdeeld. Ik zit erover te denken om over een paar jaar een thuisbatterij als buffer neer te zetten. Met 1 kWh aan batterij kan ik al gauw 4-5 kWh aan warmte produceren wanneer ik ze nodig heb.
Een handje mais is gemakkelijker te bewaren dan een zak popcorn ;)

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:34
Kameelstok schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 10:57:
[...]

Ik heb ook van die mooie isolatieplaten met tape maar ook ventilatie-type C. Dus in de praktijk komt er aardig wat koude lucht naar binnen via de roosters. Zon doet inderdaad ook heel veel.

Sturing op warmteverlies in plaats van enkel buitentemperatuur is m.i. de sleutel tot een rustig systeem. Dus sturing op temperatuur, zon en wind en eigenlijk ook luchtvochtigheid maar dan wordt het weer veel complexer.
Tip: Zet de vloerverwarmingsgroep langs de buitengevel vol open(heb ik hier rekening mee gehouden door juist die groep in meander te leggen en kort houden),heter retourwater is niet erg, breekt aardig de kouval.
- Doe filterdoek in je ventilatieroosters.
Voorbeeld: https://www.wtw-filtersho...ntilatierooster-47mm.html

Decentraal WTW ook aanwezig maar die gaat pas aan als het echt koud wordt en de roosters echt dichtgezet worden met een stuk karton erin, nu nog gewoon ventilatie C.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 20-10-2025 15:10 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
g-j-t schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:51:
[...]

Dat vrees ik ook. Het is meer een gevoelskwestie dat er nog meer in zou kunnen zitten, zeker omdat je overal leest dat de flow zo hoog mogelijk moet. De pomp van de binnenunit kan ca 21-22l op de maximale stand. Dit is nu 17l als gevolg van kennelijk wat weerstand.
Mensen slaan door hier, indien deltaT 3 al mogelijk is dan niks meer aan doen, is perfect.
Hier gaat 1,5 l/m doorheen maar heb bewust de groepen korter gehouden zo rond 55m, gewoon deltaT 3, pomp op 43%, niet zinvol meer door te rossen.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 20-10-2025 15:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08

Denk ook eens aan gevoelstemperatuur, belangrijker dan de werkelijke temperatuur.
Ik heb liever dat het systeem opwarmt bij 20°C kamertemperatuur dan dat het afkoelt bij 23°C.

* Bij opwarming is de omgeving vaak nog relatief koel, maar je lichaam ervaart een stijgende temperatuur als prettig.
* Een dalende temperatuur kan ook leiden tot een gevoel van tocht, zelfs als de lucht stil lijkt te staan.

Dan stuur ik liever de warmtepomp zo aan dat het op mimimaal vermogen draait.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 20-10-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
mr_evil08 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:06:
[...]

Tip: Zet de vloerverwarmingsgroep langs de buitengevel vol open(heb ik hier rekening mee gehouden door juist die groep in meander te leggen en kort houden),heter retourwater is niet erg, breekt aardig de kouval.
- Doe filterdoek in je ventilatieroosters.
Voorbeeld: https://www.wtw-filtersho...ntilatierooster-47mm.html

Decentraal WTW ook aanwezig maar die gaat pas aan als het echt koud wordt en de roosters echt dichtgezet worden met een stuk karton erin, nu nog gewoon ventilatie C.
Ventilatie is er natuurlijk niet voor niets. Dichtzetten van roosters is onverstandig. Als alle roosters dichtstaan zit de woonkamer binnen 30 minuten boven de 1000 ppm CO2

Een ventilatie WTW kan hier niet uit. Wel eens naar gekeken maar het gaat om zo'n beperkte extra besparing ten opzichte van het beetje extra energie dat de warmtepomp verbruikt. Zo vaak is het ook niet meer onder de 0..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:45
Dat afkoelen is idd een dingetje. Schema wat ik nu heb:

5:00: 19.5
6:00: 20.0
11:30: 20.5
22:00: 19.0

Wat er nu dus gebeurt is dat de warmtepomp na het koken en eten 's avonds de hele avond geen ruk doet en dan om 21:45 begint met verwarmen om het 20.5 te houden. 22:00 gaat de boel uit en begint het afkoelen. Prima... maar 's morgens vroeg heeft de warmtepomp echt serieus werk om het vanaf 19.0/19.5 weer op te stoken. Aanvoertemperaturen naar 32 graden terwijl warmhouden met 25-27 lukt.

Denk dat ik de 20.5 doortrek naar 22:30 of 23:00 en dan verlaging doe naar 19.5 ipv 19. Kan het opstapje naar 20 ook wat later, het hoeft van mij geen 20 graden te zijn aan de ontbijttafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Kameelstok schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:33:
[...]

Ventilatie is er natuurlijk niet voor niets. Dichtzetten van roosters is onverstandig. Als alle roosters dichtstaan zit de woonkamer binnen 30 minuten boven de 1000 ppm CO2

Een ventilatie WTW kan hier niet uit. Wel eens naar gekeken maar het gaat om zo'n beperkte extra besparing ten opzichte van het beetje extra energie dat de warmtepomp verbruikt. Zo vaak is het ook niet meer onder de 0..
Voordeel van (decentraal)WTW zit in comfort en luchtkwaliteit, terugverdienen lukt inderdaad niet.
Ventilatie is hier 800ppm, dik in orde.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 20-10-2025 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 25-10 00:09
Ik haak ook even in op leiding diameter.

Wij hebben nog een Elga Toshiba unit hangen. Doet al 7 jaar enorm haar best, zo goed dat ze solo draait en er een 200 liter boilervat naast staat voor het sww en de cv ketel al 5 jaar de deur uit is.

Ivm vervelende resonanties in de vv verdeler, een meng verdeler die al lt was gemaakt, een pomplose verdeler opgehangen. 5 groepen en maximaal 1.8 liter per groep er uit te halen met maximale pompstand.

Hoofdleidingen zijn 22mm dikwandig staal. (Geen idee wat de binnendiameter is/huis uit 1970), deze kunnen natuurlijk naar 22 mm dunwandige staan voor de flow.
Nu de grote hamvraag, heeft groter toegevoegde waarde voor hogere flow?

Reden voor de vraag is dat de Elga in en uitgang ook 22 mm is. En de vloerverwarming 3/4 aansluitingen heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mr_evil08 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:37:
Voordeel van (decentraal)WTW zit in comfort en luchtkwaliteit, terugverdienen lukt inderdaad niet.
offtopic:
Ik heb al eens uitgerekend dat je toch een heel eind komt, vooral bij een nieuwe woning, waar je alleen de extra kosten van WTW hebt, en weer bespaart op de ventilatieroosters boven de kozijnen: Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
Andrehj schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:08:
[...]
offtopic:
Ik heb al eens uitgerekend dat je toch een heel eind komt, vooral bij een nieuwe woning, waar je alleen de extra kosten van WTW hebt, en weer bespaart op de ventilatieroosters boven de kozijnen: Andrehj in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"
Als ik die keuze had gehad... Aannemers zijn niet zo soepel. Ik kan nu hooguit nog een ventilatie wtw ophangen en die aantakken op het WTW vat. Daar maak ik mijn systeem een stuk complexer mee en het bespaart mij hooguit 1.5 a 2 kWh per dag (huidige SWW run). In de praktijk minder want een ventilatie WTW heeft natuurlijk ook stroom nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:58
Mjier schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:04:
[...]

Bij mij heb ik het probleem dat ik deels beton en deels houten vloeren heb. De warmtebuffer is ongelijk door mijn huis verdeeld. Ik zit erover te denken om over een paar jaar een thuisbatterij als buffer neer te zetten. Met 1 kWh aan batterij kan ik al gauw 4-5 kWh aan warmte produceren wanneer ik ze nodig heb.
Een handje mais is gemakkelijker te bewaren dan een zak popcorn ;)
Eens. Als je een betonvloer met vvw hebt dan is dat natuurlijk een mooie buffer. Ik heb een combinatie van convectoren en radiatoren dus een verwaarloosbare buffer. De temperatuur gaat dus al snel dalen als de WP een tijd uit gaat, ondanks dat m’n jaren 50 huis behoorlijk goed nageïsoleerd is. De eenvoudigste en minste ruimte innemende buffer is dan een batterijsysteem.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Twan dz Dikwandig staal is 1,5mm. Buitendiameter 22, dus heb je 19mm binnen. Meestal is het gelast of gesoldeerd en vooral veel bochten gebogen.
Moderne stalen buizen doen 22mm met 1,2mm wanddikte, dus door vervangen pal je 0,6mm diameter. Dan hopen dat jij beter afbraamt dan de vakmensen 50 jaar geleden...
Ik denk dat je heel veel werk op de hals haalt voor een kleine verbetering.
De enige reden waarom ik dikwandig staal zou aanpakken is omdat het veel lastiger is om mee te werken. Buren tegenover hebben die rotzooi ook in hun huis, daar is het ook nog eens als 1-pijp systeem gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
_JGC_ schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:27:
@Twan dz Dikwandig staal is 1,5mm. Buitendiameter 22, dus heb je 19mm binnen. Meestal is het gelast of gesoldeerd en vooral veel bochten gebogen.
Moderne stalen buizen doen 22mm met 1,2mm wanddikte, dus door vervangen pal je 0,6mm diameter. Dan hopen dat jij beter afbraamt dan de vakmensen 50 jaar geleden...
Ik denk dat je heel veel werk op de hals haalt voor een kleine verbetering.
De enige reden waarom ik dikwandig staal zou aanpakken is omdat het veel lastiger is om mee te werken. Buren tegenover hebben die rotzooi ook in hun huis, daar is het ook nog eens als 1-pijp systeem gelegd.
Klopt. Mooi bochten, alles gesoldeerd en nergens 90 graden hoeken. Qua flow niet verkeerd dus. Met 22 mm knel prima dunwandige er aan te maken.

Maar die leiding naar 28 mm maken heeft dat überhaupt nut als wp zelf 22 mm aansluiting heeft en vvv 3/4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Twan dz schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:51:
[...]

Klopt. Mooi bochten, alles gesoldeerd en nergens 90 graden hoeken. Qua flow niet verkeerd dus. Met 22 mm knel prima dunwandige er aan te maken.

Maar die leiding naar 28 mm maken heeft dat überhaupt nut als wp zelf 22 mm aansluiting heeft en vvv 3/4?
Hoeveel liter per uur moet dat ding gaan pompen? Met 22mm kan je op zich 1500 liter per uur wegpompen. Heb je wel enig last van leidingruis, maar ik vond het niet storend.
Heb nu een warmtepomp met 3/4 aansluiting, die doet 1000 liter per uur. Enige wat ik nu hoor is lucht bij een radiator waar het niet uit wil :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
_JGC_ schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:03:
[...]

Hoeveel liter per uur moet dat ding gaan pompen? Met 22mm kan je op zich 1500 liter per uur wegpompen. Heb je wel enig last van leidingruis, maar ik vond het niet storend.
Heb nu een warmtepomp met 3/4 aansluiting, die doet 1000 liter per uur. Enige wat ik nu hoor is lucht bij een radiator waar het niet uit wil :(
Maakt mij geen bal uit hoeveel die pompt haha, alleen als ik de Elga handmatig de temperatuur hoger zet krijg ik ik een 032 foutmelding;'de Elga kan onvoldoende water rond pompen'

Terwijl als de temperatuur zelf onder setpoint komt omdat de kamer afkoelt krijg ik die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Twan dz schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:33:
[...]

Maakt mij geen bal uit hoeveel die pompt haha, alleen als ik de Elga handmatig de temperatuur hoger zet krijg ik ik een 032 foutmelding;'de Elga kan onvoldoende water rond pompen'

Terwijl als de temperatuur zelf onder setpoint komt omdat de kamer afkoelt krijg ik die niet.
Volgens Remeha doet de 4KW Elga 12 liter per minuut, de 6KW versie doet 17 liter per minuut. Ligt beide ruim onder wat je met 22mm buis zou moeten kunnen transporteren.

Foutmelding krijg je waarschijnlijk als het verschil tussen aanvoer en retour te groot wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
_JGC_ schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 19:42:
[...]

Volgens Remeha doet de 4KW Elga 12 liter per minuut, de 6KW versie doet 17 liter per minuut. Ligt beide ruim onder wat je met 22mm buis zou moeten kunnen transporteren.

Foutmelding krijg je waarschijnlijk als het verschil tussen aanvoer en retour te groot wordt.
Enige is dat ik een Toshiba heb, dus de 5kw.

Aanvoer en retour van de flow? Temperatuur is dat nog niet begonnen met klimmen ivm dat ik juist op dat moment überhaupt warmte wil. Maar dan met opstarten een flow foutmelding krijg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharpster
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-10 08:32
Dag allen,

Is er iemand bekend met de rotenso monoblock variant windmi ?

Ik vindt er zelf weinig over op internet en ben benieuwd naar enige ervaringen gezien de subsidie hoger is dan het aanschaf bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 01:57
Het is een enorme lawaaibak...
https://comfortklimaat.nl...omp-pdf-folder-windmi.pdf

Zowaar gewoon de data die nodig is... de 6kW zit op 64dB(A) geluidsvermogen, toenemende tot 70dB(A) voor de 16kW.

Een ~6kW Vaillant zit op 55dB(A).

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ronald schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:00:
Het is een enorme lawaaibak...
https://comfortklimaat.nl...omp-pdf-folder-windmi.pdf

Zowaar gewoon de data die nodig is... de 6kW zit op 64dB(A) geluidsvermogen, toenemende tot 70dB(A) voor de 16kW.

Een ~6kW Vaillant zit op 55dB(A).
Opzich klopt dat maar een concurrent als een Panasonic J serie 7kw zit op 68 dB(A).

Grootste gedoe met die Chinese pompen is de waardeloze regeling afgezien van de slechte algehele kwaliteit zoals roest.

[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 21-10-2025 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Technician- schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:39:
[...]

Opzich klopt dat maar een concurrent als een Panasonic J serie 7kw zit op 68 dB(A).

Grootste gedoe met die Chinese pompen is de waardeloze regeling afgezien van de slechte algehele kwaliteit zoals roest.
Dus een inferieure versie van een Panasonic uit 2019 :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Technician- schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 19:39:
[...]

Staat tegenover dat ze zo goed als gratis zijn.

Afgezien van de herrie heeft de AUX hier een prima regeling. Lekker simpel. Ik vermoed dat die Rotensa gewoon uit dezelfde fabriek komt want het zal hier vast over comfortklimaat gaan en die zette hiervoor vol op AUX in en nu op Rotensa :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:44
Op die 16kW versie zit meer subsidie dan hij kost. No brainer eigenlijk.
Bij de andere een gratis buffervat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Nou... valt me net wat interessants op... B32 zekering voorgeschreven voor de 6kW... B40 voor de 8 en 10.
De 3-fase modellen 12-15 willen (3x)B25... en de 16 (3x)B32.
En dat is vast geen fout, want de bekabeling die gespecificeerd wordt is dito dik.

Is dat een teken voor een nogal bot startende compressor, @Technician- ?

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 21-10-2025 20:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:08
_JGC_ schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:27:
You sure? Dikwandige buis wordt in inchmaten gemeten. Het dichtst bij 22mm zit 1/2" buis, met een buitendiameter van 21,4 mm. De wanddikte is echter veel dikker: zo'n 2,8 mm. De binnendiameter is dus 15,8 mm.

Zo ziet een doorgezaagde dikwandige buis er uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWIddSLuyuAPTypbyVsntQGGvH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQ4vm72ohPU30SPdh0cJM6Am.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is 3/4", met een buitendiameter van 26,9 mm.

@Twan dz: Klopt het dat jouw buis 21,3 mm dik kan zijn, ipv 22? In dat geval heb je dus echt 1/2" pijp. Dat is wel nauw voor de boofdleiding van een warmtepomp. Vervangen door 28mm gaat wel veel verschil maken, ondanks dat de WP zelf wat nauwer is (dat is vaak zo). Wat is het debiet wat je nu haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Ronald schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:37:
Nou... valt me net wat interessants op... B32 zekering voorgeschreven voor de 6kW... B40 voor de 8 en 10.
En dat is vast geen fout, want de bekabeling die gespecificeerd wordt is dito dik.

Of een gare gebruiksaanwijzing, ook Chinezen hebben normaliter DC inverters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 01:48

Jerra

Beunhaas in wording

Ronald schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 20:37:

Misschien vanwege de 3 of 9kw backup heater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
marcop23 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 21:12:
[...]

You sure? Dikwandige buis wordt in inchmaten gemeten. Het dichtst bij 22mm zit 1/2" buis, met een buitendiameter van 21,4 mm. De wanddikte is echter veel dikker: zo'n 2,8 mm. De binnendiameter is dus 15,8 mm.

Zo ziet een doorgezaagde dikwandige buis er uit:
[Afbeelding]
Dit is 3/4", met een buitendiameter van 26,9 mm.

@Twan dz: Klopt het dat jouw buis 21,3 mm dik kan zijn, ipv 22? In dat geval heb je dus echt 1/2" pijp. Dat is wel nauw voor de boofdleiding van een warmtepomp. Vervangen door 28mm gaat wel veel verschil maken, ondanks dat de WP zelf wat nauwer is (dat is vaak zo). Wat is het debiet wat je nu haalt?
Dan zat het vast 1/2 inch zijn. Ik zal het morgen nog eens opmeten. Maar het zit ook in van die rode menie achtig spul. (Er omheen).

Ik haal nu maximaal 5 groepen 1.5 liter per groep met pomp op max. Dus 15 liter p.m. dit is wel met herrie in de buizen.

Aanpassen voor 28 mm dunwandige staal en dan bochtjes, hoekjes of is het ook fatsoenlijk te buigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Twan dz 28mm zal wel enige kracht vereisen om te buigen, maar Boels verhuurt daar gewoon 28mm buigtangen voor. Verder zijn er gewoon 28mm -> 3/4" puntstukken te krijgen, dus dat moet helemaal goed komen.
28mm geeft je tov 22mm zo'n 0,2 liter extra waterinhoud per meter buis. Lijkt maar een beetje, maar je moet zowel heen als terug, dus het gaat keer 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:08
Twan dz schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 23:52:
[...]

Aanpassen voor 28 mm dunwandige staal en dan bochtjes, hoekjes of is het ook fatsoenlijk te buigen?
Zoals JGC noemt: het kan wel, er bestaan gewoon buigtangen voor, maar het kost wel veel kracht. De techniek die ik heb gebruikt, is: 1 arm van het buigijzer op de grond, met je gewicht op de andere arm van het buigijzer leunen, en dan met je voet het draaipunt van de buigtang naar buiten duwen.

Voor bochten van 90 graden zijn persbochtjes wel zo makkelijk. Dan moet je wel weer een perstang huren a €65 per dag bij de Bo-Rent, maar persen scheelt veel arbeid (en ook bij beginners is vrijwel gegarandeerd waterdicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Perstang heb je voor een paar tientjes van Ali, gewoon hydraulisch met een pompje. Ja je bent even bezig met persen tov een accupers, maar je kunt wel op eigen tempo werken ipv alles op 1 dag persen om de huur zo laag mogelijk te houden.

Wel opletten welke bek je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@_JGC_
Moet zo'n tang nog ergens aan voldoen? Heb je misschien een link?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-10 13:07
Uit ervaring weet ik dat je bij de Wildkamp gratis een perstang meekrijgt, ook voor meerdere dagen, als je daar de perskoppelingen koopt. Maar verder eens dat een eigen handpers ook wel handig kan zijn.

Deze handperstang gebruik ik. Nadeel van deze is dat je wel fysiek veel ruimte nodig hebt rondom de perskoppeling.

[ Voor 38% gewijzigd door nMad op 23-10-2025 09:48 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elmardus
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-10 14:40
Hermarcel schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 08:45:
@_JGC_
Moet zo'n tang nog ergens aan voldoen? Heb je misschien een link?
Ik gebruik een tang zoals deze: https://nl.aliexpress.com/item/32795510790.html (maar dan gekocht van een willekeurige NL reseller).
Ideaal ding, stuk minder ruimte nodig met deze hydraulische dan met een handperstang, en rustig pompen kost een stuk minder kracht. Tuurlijk is dit niet gemaakt met dezelfde kwaliteitsgarantie als een officiële tang, maar ik heb hier een stuk of 30 TH 32mm verbindingen mee geperst zonder één lekkage, voornamelijk met koppelingen van Heima24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Elmardus schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:46:
[...]

Ik gebruik een tang zoals deze: https://nl.aliexpress.com/item/32795510790.html (maar dan gekocht van een willekeurige NL reseller).
Ideaal ding, stuk minder ruimte nodig met deze hydraulische dan met een handperstang, en rustig pompen kost een stuk minder kracht. Tuurlijk is dit niet gemaakt met dezelfde kwaliteitsgarantie als een officiële tang, maar ik heb hier een stuk of 30 TH 32mm verbindingen mee geperst zonder één lekkage, voornamelijk met koppelingen van Heima24.
Ik heb dezelfde, maar dan van een andere verkoper. Wel opletten dat je de goede bekken erbij neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruudvd
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:01
Ik heb zelf ondanks gebruik gemaakt van deze handperstang: https://a.aliexpress.com/_EuQ5EqY
Voordeel is dat deze makkelijker is dichtbij de muur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:40
Ik heb deze degelijke tang. Wel een afbraamtool meebestellen, want zonder afbramen loop je risico op lekkage door beschadigen o-ring!

Tang: https://amzn.eu/d/4Inp9al
Tooltje: https://amzn.eu/d/0zFabbM

[ Voor 13% gewijzigd door master1104 op 23-10-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelre
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 25-10 14:53
Beste allemaal,

Wij staan op het punt om een nieuwbouw twee-onder-een kapper te kopen. Al met al zo'n 170m2, 15 zonnepanelen van 425wp (10 west 5 oost), lage temp vloerverwarming op alle 3 verdiepingen, mechanische afzuiging met natuurlijke ventilatie en een L/W warmtepomp van Daikin, de Altherma 3R (225 liter). (Ik was zelf wel gecharmeerd van de slimmigheden van Weheat, maar dat is blijkbaar geen optie voor ons).

Als ik het goed heb begrepen, komt er in elk vertrek een thermostaat te hangen, waarmee je per vertrek de temperatuur kan bepalen. Enkel als er op de begane grond vraag is, zullen de verdiepingen ook kunnen aanslaan.

Ik heb veel te weinig verstand van dit soort zaken, maar op basis van bovenstaande, kunnen jullie mij misschien tips geven waar ik om moet denken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:07
Eelre schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:30:
Beste allemaal,

Wij staan op het punt om een nieuwbouw twee-onder-een kapper te kopen. Al met al zo'n 170m2, 15 zonnepanelen van 425wp (10 west 5 oost), lage temp vloerverwarming op alle 3 verdiepingen, mechanische afzuiging met natuurlijke ventilatie en een L/W warmtepomp van Daikin, de Altherma 3R (225 liter). (Ik was zelf wel gecharmeerd van de slimmigheden van Weheat, maar dat is blijkbaar geen optie voor ons).

Als ik het goed heb begrepen, komt er in elk vertrek een thermostaat te hangen, waarmee je per vertrek de temperatuur kan bepalen. Enkel als er op de begane grond vraag is, zullen de verdiepingen ook kunnen aanslaan.

Ik heb veel te weinig verstand van dit soort zaken, maar op basis van bovenstaande, kunnen jullie mij misschien tips geven waar ik om moet denken?
- Lage temperatuur is key, dus zoveel mogelijk vloerverwarming en waar dat niet past, zo groot mogelijke radiatoren en/of LT-radiatoren zodat je met water van 30oC toch de kou eruit kan halen.
- Thermostaten op secundaire ruimte is prima, maar je hoofdverwarming (huiskamer, keuken, wellicht badkamer) 24/7 open houden. Dan voorkom je een secundair circuit met extra temperatuurverlies en extra CV-pompen/stroomverbruik en mogelijk voorkom je ook een buffervat
- Verder op jouw kenmerken in deze groep delen, de 1e pagina goed lezen en een linkje naar een eigen topic delen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:44
Beste allemaal,

De Daikin 3R is prima warmtepomp. Sterker nog, ik heb een WeHeat en zo intelligent is dat nog niet. Er wordt aan gewerkt. Een Daikin heeft meer opties en een betere app. Tevens kan je deze uitbreiden met smart grid functies.
Er is wel recent een nieuw type gelanceerd (Altherma 4)

Overigens heb ik wel vertwouwen in WeHeat dat ze dit volgend jaar gaan uitrollen.

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 23-10-2025 14:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• blb4
Beste allemaal,

.... mechanische afzuiging met natuurlijke ventilatie .....
Dus ventilatie type C denk ik, dat is wel erg vorig eeuws. Ik zou zien hier systeem D met WTW van te maken dus zonder tochtroosters boven de ramen e.d.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelre
blb4 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:52:
[...]

Dus ventilatie type C denk ik, dat is wel erg vorig eeuws. Ik zou zien hier systeem D met WTW van te maken dus zonder tochtroosters boven de ramen e.d.
Ja, dat gevoel had ik ook al inderdaad. Is vast uit kostenoverwegingen gedaan. Uiteindelijk moet de woning wel aan de BENG normen voldoen, dus daar houd ik me eerst maar even aan vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
@Eelre Wat ik zo tegenkom als ik met "Daikin 3R" zoek is bijvoorbeeld de "Daikin 3R W" en minimaal nog een andere type.
Wat is het exacte model en met welk vermogen dan? - Heb je een warmteverliesberekening?
Ik sluit me wat de ventilatie betreft aan bij @blb4 .

EDIT0: Zeker met roosters boven de ramen en vloerverwarming is de kans op koudeval/tocht niet denkbeeldig.
EDIT1: Bij mij wordt eventuele koudeval voorkomen door grote, lange JAGA's van 2,8 m onder de betreffende raampartiijen - uiteraard passend "geboost" met Heatmeister's. Dit werkt perfeckt samen met de vloerverwarming.

[ Voor 39% gewijzigd door dunklefaser op 23-10-2025 19:38 . Reden: Ventilatie type C en vloerverwarming ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelre
dunklefaser schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:01:
@Eelre Wat ik zo tegenkom als ik met "Daikin 3R" zoek is bijvoorbeeld de "Daikin 3R W" en minimaal nog een andere type.
Wat is het exacte model en met welk vermogen dan? - Heb je een warmteverliesberekening?
Ik sluit me wat de ventilatie betreft aan bij @blb4 .
Het gaat om de 3 R F. Het vermogen heb ik nog als vraag uit te staan bij de installateur en een warmteverliesberekening heb ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Eelre schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 14:57:
[...]

Ja, dat gevoel had ik ook al inderdaad. Is vast uit kostenoverwegingen gedaan. Uiteindelijk moet de woning wel aan de BENG normen voldoen, dus daar houd ik me eerst maar even aan vast.
Dat kan ik me voorstellen, de klant is helaas niet echt koning bij iets wat vaak je grootste/duurste aanschaf van je leven is. 't zal inderdaad voldoen maar met (lage temperatuur) vloerverwarming ga je oncomfortabele koudeval krijgen. Die werd vroeger met HT radiatoren onder de ramen gecompenseerd/gemaskeerd. Maar goed, dat is in dit topic wat off-topic....

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 23-10-2025 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eelre
blb4 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:14:
[...]

Dat kan ik me voorstellen, de klant is helaas niet echt koning bij iets wat vaak je grootste/duurste aanschaf van je leven is. 't zal inderdaad voldoen maar met (lage temperatuur) vloerverwarming ga je oncomfortabele koudeval krijgen. Die werd vroeger met HT radiatoren onder de ramen gecompenseerd/gemaskeerd. Maar goed, dat is in dit topic wat off-topic....
Dat klopt helemaal. Dat geeft me ook best een vervelend gevoel, vandaar dat ik hier langswip voor een soort van second opinion. Het is wat tegenwoordig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:59

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

*knip* Even weg gehaald en ik zal een eigen topic aanmaken.

En bij deze: Geschakelde 2-onder-1-kap warmtepomp: L/L & L/W?

Ik zit zelf erg in de knoop met het kiezen voor een L/W warmtepomp voor mijn nieuwe woning! Kortom alle hulp is gewaardeerd, alvast bedankt!

[ Voor 180% gewijzigd door Yariva op 23-10-2025 16:21 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
@Yariva, volgens mij moet je ff een eigen topic aanmaken en dan hier een linkje plaatsen. Zo komen de reacties voor jou tussen alle andere posts door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
blb4 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:14:
[...]

Die kouval kun je beperken als je een kleine meander groep voor de ramen/roosters/buitengevel langs legt en veel water doorheen laat stromen, wordt vaak niet gedaan men knalt overal lukraak slakkenhuis patroon neer.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 23-10-2025 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-10 13:07
mr_evil08 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:10:
[...]

Die kouval kun je beperken als je een kleine meander groep voor de ramen/roosters/buitengevel langs legt en veel water doorheen laat stromen, wordt vaak niet gedaan men knalt overal lukraak slakkenhuis patroon neer.
Dat stukje vloer zal hierdoor misschien 2 graden warmer zijn dan met slakkenhuispatroon, dat is nou ook geen wereld van verschil en compenseert de koudeval niet. Een radiator van ~50 graden die aan de bovenkant warme lucht omhoog gooit doet dit wel.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
nMad schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 16:28:
[...]

Dat stukje vloer zal hierdoor misschien 2 graden warmer zijn dan met slakkenhuispatroon, dat is nou ook geen wereld van verschil en compenseert de koudeval niet. Een radiator van ~50 graden die aan de bovenkant warme lucht omhoog gooit doet dit wel.
2 graden oppervlakte temperatuur erbij doet veel bij vloerverwarming, zeker merkbaar.

Afhankelijk hoe sterk je ventileert of dit voldoende is.
Een radiator zal het nooit overtreffen dat klopt.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 23-10-2025 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:29
[...]

Dit. Of een stukkie wandverwarming onder t raam. Maar een ventilatiewtw blijft superieur.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:55
[...]

Wij hebben dit idd ook laten doen obv de adviezen hier op het forum en hebben 0 last van koudeval met hr+ ramen uit 2001 en 26 graden water door de vloer 👌. Voorheen hadden we hier veel last van.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BAM13
  • Laatst online: 21:41
Ik val een beetje midden in deze discussie en heb er andere kijk op, ik heb geen antwoord op het forum kunnen vinden, wat niet wil zeggen dat het er niet op staat. Maar iets met bomen en een bos..
Ik vraag me af of Eclips of andere kranen die de flow drukonafhankelijk regelen wel geschikt zijn voor een warmtepomp, want als de temperatuur min of meer vast is dan is de andere variabele om het vermogen af te kunnen geven de flow en die moet mijns inziens dus niet fixed zijn. Ik denk dat het om de verhouding van de flow door de verschillende radiatoren gaat. Alles eerst zoveel mogelijk open en dan de flow over de radiatoren die teveel afgeven verminderen, maar dan met conventionele kranen. Als de flow van de warmtepomp dan wijzigt, wijzigt die over alle radiatoren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Laatst online: 21:55
BAM13 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:49:
Ik val een beetje midden in deze discussie en heb er andere kijk op, ik heb geen antwoord op het forum kunnen vinden, wat niet wil zeggen dat het er niet op staat. Maar iets met bomen en een bos..
Ik vraag me af of Eclips of andere kranen die de flow drukonafhankelijk regelen wel geschikt zijn voor een warmtepomp, want als de temperatuur min of meer vast is dan is de andere variabele om het vermogen af te kunnen geven de flow en die moet mijns inziens dus niet fixed zijn. Ik denk dat het om de verhouding van de flow door de verschillende radiatoren gaat. Alles eerst zoveel mogelijk open en dan de flow over de radiatoren die teveel afgeven verminderen, maar dan met conventionele kranen. Als de flow van de warmtepomp dan wijzigt, wijzigt die over alle radiatoren mee.
Flow is ook niet fixed bij eclipse kranen, je stelt een maximum in. Ze kunnen wel minder dan dat maximum door laten (dacht ik).

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BAM13
  • Laatst online: 21:41
Ja minder kan wel, maar ze zitten vrij snel op een max. Ingestelde waarde die dan niet wijzigt. Dat is bij gas ideaal maar bij warmtepomp niet nodig en mogelijk ongewenst, denk ik. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bOXfjlJ2s1UBxqWUM1rkYjOselg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JB4oa1G1GLjJCFfJIwBkow2H.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:09
BAM13 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:49:
Ik heb Heimeier Eclipse en Jaga Gammpers (tot 300l/m) op mijn 'old school' radiatoren en Jaga LTV's. Warmtebron is een 6kW warmtepomp. De som van alle berekende radiator flows bij 35/30 is 16.5 l/m terwijl de warmtepomp zijn beste rendement heeft bij 18 l/m. Het afgelopen jaar heb ik de warmtepomp teruggeschroefd naar 16.5l/m. Dat werkte op zich prima.

Op dit moment ben ik met Homeassistant, een ESP32 en twee BS18d20 temperatuurvoelers de gehele installatie waterzijdig aan het inregelen op basis van de echte in- en uitgaande radiator temperaturen. Daarbij heb ik alle radiatorflows procentueel naar rato verhoogt zodat het totaal van alle flows 18l/m wordt.

Met de huidige buitentemperaturen blijkt dit wat lastig, ik wacht even tot het wat kouder wordt zodat ik mijn warmtepomp outlet op +/+35grC kan houden (35grC bij de radiator inlet).

De eerste testen lijken goed. De radiator delta t's worden door de verhoogde flow iets lager (ik heb 2 grC gemeten op één Jaga LTV), dat lijkt me prima.

De warmtepomp delta t hoop ik op 5grC te krijgen maar moet groter zijn dan 2grC ivm de ingestelde hysteresis van 2grC: inschakelpunt (setpoint minus inlet temperatuur).

Het is even werk maar eigenlijk doe ik met de eclipsen hetzelfde als waterzijdig afregelen met de voetventielen. Bij het gebruik van voetventielen zal de totale flow ook 18.5l/m zijn en zich verdelen over de radioatoren.

Mocht iemand betere oplossingen hebben zonder te investeren in nieuwe aansluitkranen,.......

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:40

Carboy54

Duurzaamheid coach

marnie schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:13:
[...]

Ik heb Heimeier Eclipse en Jaga Gammpers (tot 300l/m) op mijn 'old school' radiatoren en Jaga LTV's. Warmtebron is een 6kW warmtepomp. De som van alle berekende radiator flows bij 35/30 is 16.5 l/m terwijl de warmtepomp zijn beste rendement heeft bij 18 l/m. Het afgelopen jaar heb ik de warmtepomp teruggeschroefd naar 16.5l/m. Dat werkte op zich prima.

Op dit moment ben ik met Homeassistant, een ESP32 en twee BS18d20 temperatuurvoelers de gehele installatie waterzijdig aan het inregelen op basis van de echte in- en uitgaande radiator temperaturen. Daarbij heb ik alle radiatorflows procentueel naar rato verhoogt zodat het totaal van alle flows 18l/m wordt.

Met de huidige buitentemperaturen blijkt dit wat lastig, ik wacht even tot het wat kouder wordt zodat ik mijn warmtepomp outlet op +/+35grC kan houden (35grC bij de radiator inlet).

De eerste testen lijken goed. De radiator delta t's worden door de verhoogde flow iets lager (ik heb 2 grC gemeten op één Jaga LTV), dat lijkt me prima.

De warmtepomp delta t hoop ik op 5grC te krijgen maar moet groter zijn dan 2grC ivm de ingestelde hysteresis van 2grC: inschakelpunt (setpoint minus inlet temperatuur).

Het is even werk maar eigenlijk doe ik met de eclipsen hetzelfde als waterzijdig afregelen met de voetventielen. Bij het gebruik van voetventielen zal de totale flow ook 18.5l/m zijn en zich verdelen over de radioatoren.

Mocht iemand betere oplossingen hebben zonder te investeren in nieuwe aansluitkranen,.......
Een warmtepomp regelt zijn vermogen binnen een bepaalde bandbreedte op zijn retour temperatuur. De uitgaande temperatuur van het afgiftesysteem moet dus in de ideale wereld nagenoeg gelijk zijn. Op volume instellen houdt in dat dat niet lukt. Het ene afgiftesysteem geeft meer warmte af dan de ander. Ik onderschrijf dus @BAM13 zijn mening.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 00:41

Copitano

Hoorn NH

Tomexergie schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:40:
Er is alleen een probleem met de hybride werking, bij het opnieuw opstarten moet de HR ketel, met het dure aardgas, niet bijkomen. Ik dacht dat de HR bijkomt bij een dT van -1,5C t.o.v. de ingestelde waarde.
De programmering is lastig omdat je omgekeerd moet denken t.o.v. nachtverlaging. Ik ga het natuurlijk uitproberen want mijn Iungo meet ook het gasverbruik.

Heeft iemand ervaring?
Op de chromotherm heb ik het zo ingesteld dat de CV pas bij mag komen bij een buientemperatuur van 0 graden (P63 40 graden omlaag). Tot dat moment doet de ELGA het helemaal zelf. Betekent bij lage temperaturen wel dat de ELGA nagenoeg 24 uur per dag draait. Alleen als er veel wind bijkomt moet P63 naar 38 tot 35 omlaag. Wel pas ik een nachtverlaging toe van 1 graad.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Pagina: 1 ... 227 228 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)