BAM13 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 17:49:
Ik val een beetje midden in deze discussie en heb er andere kijk op, ik heb geen antwoord op het forum kunnen vinden, wat niet wil zeggen dat het er niet op staat. Maar iets met bomen en een bos..
Ik vraag me af of Eclips of andere kranen die de flow drukonafhankelijk regelen wel geschikt zijn voor een warmtepomp, want als de temperatuur min of meer vast is dan is de andere variabele om het vermogen af te kunnen geven de flow en die moet mijns inziens dus niet fixed zijn. Ik denk dat het om de verhouding van de flow door de verschillende radiatoren gaat. Alles eerst zoveel mogelijk open en dan de flow over de radiatoren die teveel afgeven verminderen, maar dan met conventionele kranen. Als de flow van de warmtepomp dan wijzigt, wijzigt die over alle radiatoren mee.
Ik heb Heimeier Eclipse en Jaga Gammpers (tot 300l/m) op mijn 'old school' radiatoren en Jaga LTV's. Warmtebron is een 6kW warmtepomp. De som van alle berekende radiator flows bij 35/30 is 16.5 l/m terwijl de warmtepomp zijn beste rendement heeft bij 18 l/m. Het afgelopen jaar heb ik de warmtepomp teruggeschroefd naar 16.5l/m. Dat werkte op zich prima.
Op dit moment ben ik met Homeassistant, een ESP32 en twee BS18d20 temperatuurvoelers de gehele installatie waterzijdig aan het inregelen op basis van de echte in- en uitgaande radiator temperaturen. Daarbij heb ik alle radiatorflows procentueel naar rato verhoogt zodat het totaal van alle flows 18l/m wordt.
Met de huidige buitentemperaturen blijkt dit wat lastig, ik wacht even tot het wat kouder wordt zodat ik mijn warmtepomp outlet op +/+35grC kan houden (35grC bij de radiator inlet).
De eerste testen lijken goed. De radiator delta t's worden door de verhoogde flow iets lager (ik heb 2 grC gemeten op één Jaga LTV), dat lijkt me prima.
De warmtepomp delta t hoop ik op 5grC te krijgen maar moet groter zijn dan 2grC ivm de ingestelde hysteresis van 2grC: inschakelpunt (setpoint minus inlet temperatuur).
Het is even werk maar eigenlijk doe ik met de eclipsen hetzelfde als waterzijdig afregelen met de voetventielen. Bij het gebruik van voetventielen zal de totale flow ook 18.5l/m zijn en zich verdelen over de radioatoren.
Mocht iemand betere oplossingen hebben zonder te investeren in nieuwe aansluitkranen,.......
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant