Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 101 Laatste
Acties:
  • 655.797 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:47
Ik had deze vraag ook gesteld in het WP topic, maar hij past beter hier:

Voor het aansluiten van de 3 fase binnenunit op de werkschakelaar gebruik ik de bijgeleverde 5 aderige witte aansluitkabel (litze). Mag deze zo in de werkschakelaar gemonteerd worden of moet ik hier adereindhulzen voor gebruiken?

Ik heb deze werkschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:38
Melvin15397 schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:09:

Voor het aansluiten van de 3 fase binnenunit op de werkschakelaar gebruik ik de bijgeleverde 5 aderige witte aansluitkabel (litze). Mag deze zo in de werkschakelaar gemonteerd worden of moet ik hier adereindhulzen voor gebruiken?

Ik zie op foto’s van de binnenzijde dat er schroefterminals zijn. Ik zou verwachten dat er dus adereindhulzen nodig zijn.
Ik lees dat de striplengte 7mm is (standaard adereindhuls is 11mm), en het aandraaimoment 1.2 Nm.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:02
Melvin15397 schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:09:

Ik hanteer voor mezelf eigenlijk altijd: overal (bij litze draad) een adereindhuls op tenzij duidelijk/expliciet anders aangegeven.
Bij insteek klemmen met (bedienbare) veer-vergrendeling is het (meestal) niet nodig, zoals de bekende wago 221 serie.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:04
Men neme, mijn meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZChojpmqjcYUZUCA9LYaQzue0-g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y1htWneI5zLHIFxsap7CqSSu.png?f=user_large

En per rij, klik voor groter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yu5-kHAXNNOPlu4QKfH7Fgt6qY=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/pONBqnTcZ7YJMgBDhzXGjvhV.png?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m40tvEdk-37-6NL0yd1QfWGc1wg=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/0hUMgvr63Z3iftzxXYdYXren.png?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVGB9ZYNwfw4gsEnTfwWjnHf0KY=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/PgVyXRdJ6ILGBtk8RVMjB2lk.png?f=fotoalbum_small

En dan moet aangesloten worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E36WirEwmyprKnKu4dA5PjxWx7s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/k0IKa153fCJXsXIqMQmegEPV.png?f=user_large
Een tweetal aardlekautomaten + kWh meters.

Als ik het goed heb, kan ik de eerste Alamat aansluiten op het eerste of tweede blokje boven de hoofdschakelaar (afhankelijk van welke fase ik daarvoor wil gebruiken).
En de tweede Alamat kan ik aansluiten op het vrije insteekpunt op de hoofdschakelaar. Beide met een 6mm2 draad.
De het aardeblok koppel ik met een 6mm2 vertinde aarddraad aan de bestaande draad.
Correct?
Zie ik nog iets over het hoofd?

Vervolgens sluit ik er een warmtepomp+backupheater op aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Nnoitra op 09-09-2024 23:43 ]

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 14:03
Ik zou alles aansluiten op de blokjes boven je hoofdschakelaar.
Verder snapte ik de laatste foto niet maar fase in en uit zit bij deze meter inderdaad aan de bovenkant.
Volgens mij zie je niks over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
MeTooPV schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 00:03:
Ik zou alles aansluiten op de blokjes boven je hoofdschakelaar.
Verder snapte ik de laatste foto niet maar fase in en uit zit bij deze meter inderdaad aan de bovenkant.
Volgens mij zie je niks over het hoofd.
Thx!
Betreft deze kWh meter: https://www.elektramat.nl...taal-mid-ematkwh1f32dmid/ met idd fase in/uit aan de bovenkant.
Het maakt volgens mij niets uit of de kWh meters voor of na de Alamats zitten, correct?

[ Voor 8% gewijzigd door Nnoitra op 10-09-2024 00:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Nnoitra Waarom 2x C16 waarvan 1 niet gebruikt? En #9 en #10 passen er niet echt bij. Nu lijkt een goed moment om deze ook door Eaton te vervangen. En waarom is #10 20A?
Zonder de ongebruikte 2e C16 past alles in de grote kast.
Verder klopt het helemaal wat je schrijft.

[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 10-09-2024 07:58 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34

timovd

Voorsprong door techniek

@Nnoitra Je kunt ook nog 2 3-fasecomponenten naar de onderste rij verplaatsen en doorverbinden met een kam (met vorken).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
onetime schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 07:58:
@Nnoitra Waarom 2x C16 waarvan 1 niet gebruikt? En #9 en #10 passen er niet echt bij. Nu lijkt een goed moment om deze ook door Eaton te vervangen. En waarom is #10 20A?
Zonder de ongebruikte 2e C16 past alles in de grote kast.
Verder klopt het helemaal wat je schrijft.
Dit is de setup van de vorige eigenaar :+ , die ongebruikte C16 was ter voorbereiding op elektrisch koken (als ik me niet vergis).
Daarom laat ik 'm ook maar zitten, voor later.

#10 is voor een omvormer die tegen de 4kWh kan leveren (ook sinds vorige eigenaar).
Dat die en #9 er niet bij passen, daar stoor ik me niet aan. Ik kijk er te slotte niet dagelijks tegenaan ;) En het zijn voor zover ik weet geen pruts merken, dat scheelt.

@timovd Met de onderste rij bedoel je waar #9 en #10 zitten? Die heeft nog 1 vrije slot in de kap en de vrije ruimte er onder is minimaal. Dus dat laat ik maar zo.

Dank voor de tips en info allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:28
@Nnoitra ik zou die afgaande nuldraad van groep 10 eens goed bekijken.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
habbekrats schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:46:
@Nnoitra ik zou die afgaande nuldraad van groep 10 eens goed bekijken.
Thx!
Op de foto lijkt het erger dan het is; koper is niet zichtbaar.
Als ik de stroom er af heb, ga ik kijken of ik genoeg draad over heb om dat stukje er tussen uit te halen.
Anders heb ik er weer een uitdaging bij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:42
Even voor de check, klopt mijn meterkast zo?

- C40A Remautomaat voor mijn 40A 1f aardlekschakelaar (door 5kW 1f PV installatie op die fase)
- C25A beveiliging voor kabel naar schuur (in schuur weer opgesplitst met 16A aardlekautomaten na hoofdschakelaar)
- 3x 40A 1f aardlekschakelaren voor 12 huisgroepen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxBf3837hMQG1aBlqyDjskNpQP4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qco09nbWQPdpiezdJP76b3w8.jpg?f=fotoalbum_medium
1 ding waar ik mij zorgen om maak, ik lus nu de nul kabel 5x door (3x naar links, 2x naar rechts) vanaf de hoofdschakelaar met dubbele adereindhulzen (6mm2 kabel). Gaat dit goed?

[ Voor 25% gewijzigd door djoenez op 10-09-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@djoenez Sluit de PV alamat direct na de hoofdschakelaar aan, dan naar de REM-automaat, daarna naar de rest. Die N lus je dus door vanaf de REM-automaat. Je plaatje is helaas erg onduidelijk.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• habbekrats
@djoenez Nog even de kookgroep ruilen voor een 3F+N aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
onetime schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:57:
@djoenez Sluit de PV alamat direct na de hoofdschakelaar aan, dan naar de REM-automaat, daarna naar de rest. Die N lus je dus door vanaf de REM-automaat. Je plaatje is helaas erg onduidelijk.
Bedoel je dat de N voor ook fase 1 en 2 door de remautomaat van fase 3 gaat? (dus aardlekschakelaar f1 en f2 na 1f remautomaat f3?)

Over het plaatje. Ik heb mijn best gedaan met proficad, ik zoek nog wel een tekenprogramma die dit beter kan, heb jij tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@djoenez Toen ik de vorige reactie schreef (voor je edit ook) kreeg ik alleen nog dat kleine plaatje te zien en niet het grote. Ook bij erop klikken. De grote is duidelijk. En op zich ok. Al had ik de layout anders gedaan, maar dat maakt verder niet uit. Zoals @habbekrats al schrijft is er wel een puntje: zie
Het grote kookplaat aansluiten topic

• djoenez
onetime schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:55:
@djoenez Toen ik de vorige reactie schreef (voor je edit ook) kreeg ik alleen nog dat kleine plaatje te zien en niet het grote. Ook bij erop klikken. De grote is duidelijk. En op zich ok. Al had ik de layout anders gedaan, maar dat maakt verder niet uit. Zoals @habbekrats al schrijft is er wel een puntje: zie
Het grote kookplaat aansluiten topic
Ah, ja. Ik had de verkeerde link gebruikt om mijn plaatje te hosten. Excuses.

De layout is voor mij logisch, want het komt zo in de meterkast (zit nog een home automation systeem in die niet meer goed werkt. Maar ik heb nog niet de energie om die eruit te halen).

Over mijn vraag. De nul 5 maal doorlussen met dubbele adereindhulzen, dat is prima?

If yes. Zal ik later een foto neerzetten ter lering en vermaak. Ben benieuwd!

• habbekrats
@djoenez Ik probeer bij doorlussen het voedingspunt ongeveer in het midden te houden.

Een goede perstang voor twin6 hulzen van de juiste lengte gebruiken.

De meeste automaten verdragen 4 of 6 kant persing. Sommige schrijven het echter voor wat de beste is.

Als je nog niet veel ervaring hebt, knip alle lengte's af door de draad in de automaten te steken . Maak draden niet onnodig lang.
Even merken daarna kun je rustig aan tafel de draden verbinden.
Bij persing met twinhulzen even kijken dat je goed uitkomt , dwz een opstaande of liggende persing in de automaat.

[ Voor 86% gewijzigd door habbekrats op 11-09-2024 09:07 ]

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:15
Wellicht beetje picobello gehalte maar annyhow hier komt ie

Ik wil graag mijn eufy batterij deurbell voeden, normaal zou je dit met een beltrafo naar de meterkast kunnen doen maar dat vond ik allemaal net iets teveel werk :) nu hebben we plafond in de hal er nog uit en mijn idee was een kleine transformator in de centraaldoos te plaatsen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c07A9zuyD2FXKidc6O4_IrxEGv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mlsbFAZKDbFDHJzsxwViYbdV.jpg?f=fotoalbum_large

Echter zie ik overal dat ze voor led zijn bedoeld, maar dat zou toch niks moeten uitmaken?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@flaskk zolang de voeding een vaste spanning levert lijkt dat me prima. Je hebt ook ledvoedingen waarbij een vaste stroom (constant current) wordt geleverd en waarbij de spanning juist varieert: die moet je niet hebben.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:50
flaskk schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:41:
Echter zie ik overal dat ze voor led zijn bedoeld, maar dat zou toch niks moeten uitmaken?
Ik zie "Output: Max 15W" Vandaar geschikt voor LED ipv hallogeen-spots, vermoed ik.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:27

dragonhaertt

@_'.'

Ik wil graag mijn eufy batterij deurbell voeden, normaal zou je dit met een beltrafo naar de meterkast kunnen doen maar dat vond ik allemaal net iets teveel werk :) nu hebben we plafond in de hal er nog uit en mijn idee was een kleine transformator in de centraaldoos te plaatsen [Afbeelding]

Hou er rekening mee dat een beltrafo AC is, ik kan het niet goed zien op je plaatje maar dit lijkt me een DC output.

Die Eufy camera verwacht 8-24V AC input.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• flaskk
dragonhaertt schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:00:
[...]

Hou er rekening mee dat een beltrafo AC is, ik kan het niet goed zien op je plaatje maar dit lijkt me een DC output.
ah goeie, ik ging vanuit dat deurbel wel dc waren. Dan gaat dit waarschijnlijk niet (goed) werken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koenster
  • Laatst online: 19-09 15:19
flaskk schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:02:
[...]

ah goeie, ik ging vanuit dat deurbel wel dc waren. Dan gaat dit waarschijnlijk niet (goed) werken :)
Kun je geen klein installatiekastje kopen, daar een beltrafo in stoppen en dan de boel op je verlaagde plafond leggen (liefst wel even monteren natuurlijk)? Kan gewoon met 230V gevoed worden en dan werkt het zeker weten. :)

Installatiekastje
Beltrafo

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:04
Ik weet dat de verschillende installateurs die aan mijn groepenkast gewerkt hebben, nooit een momentschroevendraaier gebruikt hebben. Er lopen a.g.v. de aanwezigheid van grote gebruikers/leveranciers (EV, PV & inductiekookplaat) wel forse stromen.

Is het wenselijk/verstandig om alle schroefverbindingen met een momentschroevendraaier na te lopen of is dat juist onverstandig?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cville schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:46:
Ik weet dat de verschillende installateurs die aan mijn groepenkast gewerkt hebben, nooit een momentschroevendraaier gebruikt hebben. Er lopen a.g.v. de aanwezigheid van grote gebruikers/leveranciers (EV, PV & inductiekookplaat) wel forse stromen.

Is het wenselijk/verstandig om alle schroefverbindingen met een momentschroevendraaier na te lopen of is dat juist onverstandig?
Ja, maar merk op dat je niks meer kunt fixen aan een schroef die zo hard is aangedraaid dat het metaal plastisch is vervormd. Je kunt alleen herstellen wat te zacht is aangedraaid, of hooguit een klein beetje te hard (eerst beetje losdraaien met normale schroevendraaier, dan vast met de momentschroevendraaier).

Het is erg jammer dat nog steeds zoveel "professionals" weigeren om het juiste gereedschap te gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Juerd op 11-09-2024 14:56 ]

• cville
Juerd schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:55:
[...]

Ja, maar merk op dat je niks meer kunt fixen aan een schroef die zo hard is aangedraaid dat het metaal plastisch is vervormd. Je kunt alleen herstellen wat te zacht is aangedraaid, of hooguit een klein beetje te hard (eerst beetje losdraaien met normale schroevendraaier, dan vast met de momentschroevendraaier).

Het is erg jammer dat nog steeds zoveel "professionals" weigeren om het juiste gereedschap te gebruiken.
Tot die conclusie was ik ook gekomen maar hoe kom ik erachter of een schroef plastisch vervormd is?

cville schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:58:
[...]

Tot die conclusie was ik ook gekomen maar hoe kom ik erachter of een schroef plastisch vervormd is?
Op de lange termijn: door de geur van oververhit pvc...

Op de korte termijn: ... niet. :(

Soms is het zo verkloot dat je 't redelijk snel merkt: tijdens het vaster draaien merk je dan dat ie eigenlijk al losser komt te zitten. Maar een subtielere plastische vervorming is nauwelijks te voelen en helemaal niet te meten in een automaat, terwijl de elasticiteit van het metaal (dat nodig is om de uitzetting en krimp door temperatuurschommelingen op te vangen) al wel verpest kan zijn.

• cville
Juerd schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:06:
[...]

Op de lange termijn: door de geur van oververhit pvc...

Op de korte termijn: ... niet. :(

Soms is het zo verkloot dat je 't redelijk snel merkt: tijdens het vaster draaien merk je dan dat ie eigenlijk al losser komt te zitten. Maar een subtielere plastische vervorming is nauwelijks te voelen en helemaal niet te meten in een automaat, terwijl de elasticiteit van het metaal (dat nodig is om de uitzetting en krimp door temperatuurschommelingen op te vangen) al wel verpest kan zijn.
Bedankt voor je reacties. Ik ben het eens met al je observaties maar het helpt me nog onvoldoende bij de vraag of ik een momentschroevendraaier moet aanschaffen en zo ja, welke.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
cville schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:16:
[...]

Bedankt voor je reacties. Ik ben het eens met al je observaties maar het helpt me nog onvoldoende bij de vraag of ik een momentschroevendraaier moet aanschaffen en zo ja, welke.
Dat ligt aan je risico-inschatting, risico-bereidheid, en budget. Allemaal dingen waar je alleen zelf een gevoel bij hebt waar je wat mee kan. Alleen in het geval dat je voor andere mensen dingen installeert zou ik echt zeggen dat je er absoluut een zou moeten hebben omdat met de kennis die je hebt zomaar dingen op de gok aandraaien niet verantwoord is. Maar als het voor jezelf is, voor een installatie waar je hopelijk op tijd bij bent als het toch te warm zou worden... lastige overweging!

Zelf gebruik ik een Wiha TorqueVario die van 0,8 tot 5 Nm kan, die ik ooit tweedehands via Marktplaats heb gekocht omdat de nieuwprijs te veel pijn deed. Ze zijn wel iets goedkoper geworden sinds dien, maar nog steeds zeer stevig geprijsd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:55
Bedrijven moeten een momentschroevendraaier elk jaar laten controleren en kalibreren.
Geen kritiek hoor, maar hoe bepaal jij of een tweedehands schroevendraaier wel in orde is?
devriesjande schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:43:
Bedrijven moeten een momentschroevendraaier elk jaar laten controleren en kalibreren.
Citation needed. Ik heb dit vaker gelezen maar ik heb het daadwerkelijke voorschrift niet kunnen vinden.
Geen kritiek hoor, maar hoe bepaal jij of een tweedehands schroevendraaier wel in orde is?
In eerste instantie gewoon hoop en vertrouwen dat het sowieso beter zou zijn dan "op gevoel" (op de gok dus) aandraaien. Ik koop tweedehands gereedschap sowieso alleen als het er weinig gebruikt uitziet.

In tweede instantie door 'm te vergelijken met een andere, nieuwe, momentschroevendraaier.

[ Voor 7% gewijzigd door Juerd op 11-09-2024 15:48 ]

• devriesjande
Juerd schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:46:
[...]

Citation needed. Ik heb dit vaker gelezen maar ik heb het daadwerkelijke voorschrift niet kunnen vinden.

[...]

In eerste instantie gewoon hoop en vertrouwen dat het sowieso beter zou zijn dan "op gevoel" (op de gok dus) aandraaien. Ik koop tweedehands gereedschap sowieso alleen als het er weinig gebruikt uitziet.

In tweede instantie door 'm te vergelijken met een andere, nieuwe, momentschroevendraaier.
https://mgservice.nl/service/momentgereedschap/

https://cdn.standards.ite...d6e0d/ISO-6789-2-2017.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door devriesjande op 11-09-2024 16:03 ]

Dat is geen onafhankelijke bron, maar een bedrijf dat kalibratiediensten verkoopt. En zelfs zij brengen het als advies, niet als verplichting.

Vervolgens hebben ze het ook over 5000 lastwisselingen, en alleen over 12 maanden als het aantal niet kan worden getraceerd. Oftewel mijn momentschroevendraaier heeft volgens deze instructies geen kalibratie nodig en zal dat waarschijnlijk ook nooit nodig gaan hebben. Per normale ABB Hafonorm groepenkast met busboard zijn er immers maar 13 à 17 schroefjes aan te draaien :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
Juerd schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:04:
[...]

Dat is geen onafhankelijke bron, maar een bedrijf dat kalibratiediensten verkoopt. En zelfs zij brengen het als advies, niet als verplichting.

Vervolgens hebben ze het ook over 5000 lastwisselingen, en alleen over 12 maanden als het aantal niet kan worden getraceerd. Oftewel mijn momentschroevendraaier heeft volgens deze instructies geen kalibratie nodig en zal dat waarschijnlijk ook nooit nodig gaan hebben. Per normale ABB Hafonorm groepenkast met busboard zijn er immers maar 13 à 17 schroefjes aan te draaien :)
Ik heb mijn post aangevuld met de ISO6789 norm.

Zelf heb ik jarenlang bij een grote installateur gewerkt. Voor bedrading onder de 10 mm2 heb ik nooit een momentschroevendraaier gebruikt. Dat gaat ook in de papieren lopen als een momentschroevendraaier na 5000 boutjes moet worden gekalibreerd.
Nee, in de praktijk draai je alles op gevoel vast. Een kwartslag voordat de bout breekt moet je stoppen was het gezegde.
Boven de 10 mm2 maakten we wel gebruik van een momentsleutel. Maar dat is hier off-topic.

• cville
Juerd schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:34:
[...]

Dat ligt aan je risico-inschatting, risico-bereidheid, en budget. Allemaal dingen waar je alleen zelf een gevoel bij hebt waar je wat mee kan. Alleen in het geval dat je voor andere mensen dingen installeert zou ik echt zeggen dat je er absoluut een zou moeten hebben omdat met de kennis die je hebt zomaar dingen op de gok aandraaien niet verantwoord is. Maar als het voor jezelf is, voor een installatie waar je hopelijk op tijd bij bent als het toch te warm zou worden... lastige overweging!

Zelf gebruik ik een Wiha TorqueVario die van 0,8 tot 5 Nm kan, die ik ooit tweedehands via Marktplaats heb gekocht omdat de nieuwprijs te veel pijn deed. Ze zijn wel iets goedkoper geworden sinds dien, maar nog steeds zeer stevig geprijsd.
Het is voor mij in ieder geval bevredigend dat je tot dezelfde keus als ik ben gekomen. Bij Amazon kost hij nu EUR 184.99.

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:50
Juerd schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:04:
[...]

Ik heb helaas geen toegang tot de nederlandse norm, maar de internationale waar de nederlandse norm van is afgeleid/vertaald zegt het volgende:

4.1 Calibration during use
If the user utilizes procedures for the control of test devices, torque tools shall be included in these
procedures. The interval between calibrations shall be chosen on the basis of the factors of operation
such as required maximum permissible measurement error, frequency of use, typical load during
operation as well as ambient conditions during operation and storage conditions. The interval shall
be adapted according to the procedures specified for the control of test devices and by evaluating the
results gained during successive calibrations.
If the user does not utilize a control procedure, a period of 12 months, or 5 000 cycles, whichever occurs
first, may be taken as default values for the interval between calibrations. The interval starts with the
first use of the torque tool.

Dus dat betekend dat in principe elk jaar gekalibreerd moet worden, of je moet hem zo vaak gebruiken dat eerder nodig is.

Tenzij je zelf een afwijkende procedure bedenkt waarbij dat veel minder vaak nodig is natuurlijk :+ maar in de professionele wereld wil je je daar niet te erg aan branden ivm risico en aansprakelijkheid dus volgen veel mensen de jaarlijkse keuring.
devriesjande schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:12:
[...]

Ik heb mijn post aangevuld met de ISO6789 norm.
Een klein stukje ervan. En ook daarin staat zo te zien geen verplichting voor een jaarlijkse check; er staat geen "shall" maar "may" bij het periodieke stukje. Sowieso is het bij elke norm de vraag of die norm wel verplicht is.

Er staat wel "shall" in dit stuk: "The torque tool shall be calibrated when it has been subjected to an overload greater than the values given in ISO 6789-1:2017, 5.1.6, after repair, or after any improper handling which might influence the torque tool performance and the fulfilment of the quality conformance requirements." en in theorie kan het natuurlijk zijn dat een stuk gereedschap op zo'n manier is mishandeld als je 'm tweedehands koopt. Maar dat kan ook als je je gereedschap niet 24/7 bewaakt en iemand anders 't even onkundig heeft gebruikt.
Zelf heb ik jarenlang bij een grote installateur gewerkt. Voor bedrading onder de 10 mm2 heb ik nooit een momentschroevendraaier gebruikt. Dat gaat ook in de papieren lopen als een momentschroevendraaier na 5000 boutjes moet worden gekalibreerd.
Een grote installateur kan gewoon zo'n "control procedure" toepassen zoals genoemd wordt in de norm die je linkte. Het eens in de 5000 keer of 12 maanden kalibreren wordt genoemd als alternatief, niet als uitgangspunt.
Nee, in de praktijk draai je alles op gevoel vast.
Ja, jammer is dat. Hoe langer het geleden is, hoe meer begrip ik ervoor heb, want de kennis over dit onderwerp is er niet altijd geweest. Maar wie nu nog steeds op de gok aandraait als professional is mijns inziens gewoon niet goed bezig; het is inmiddels een zeer bekend onderwerp, fabrikanten schrijven het voor, en het is makkelijk om eraan te voldoen. Hoewel op de gok (aka "op gevoel") aandraaien in bijna alle gevallen wel een goede verbinding zal geven, zijn er ongetwijfeld ook aardig wat meterkastbranden geweest die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden.
pickboy schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:25:
[..]
Dus dat betekend dat in principe elk jaar gekalibreerd moet worden, of je moet hem zo vaak gebruiken dat eerder nodig is.
Misschien heb je m'n vraag niet goed begrepen. Maar ik heb 'm ook niet goed verwoord. Ik ben op zoek naar waar staat dat 't verplicht is, niet zozeer naar waar staat dat het moet.

Jij moet nu je tong uitsteken. Dat kan ik wel schrijven, maar dat maakt het nog niet verplicht voor jou om dat ook te doen, want jij hoeft niet naar mij te luisteren. Zo werkt dat ook met normen: pas als wetgeving of bijvoorbeeld een contract stelt dat je je aan de norm moet houden, is het ook echt verplicht.

Ik kom steeds weer tot de conclusie dat het laten kalibreren van een momentschroevendraaier niet verplicht is. Het is vast verstandig om het wel te doen, zodat je weet dat je je gereedschap kunt vertrouwen. Zelf heb ik mijn momentschroevendraaier ook aan een testje onderworpen. Maar dat doe ik voor mezelf, niet omdat het verplicht zou zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Juerd op 11-09-2024 16:36 ]

• djoenez
Zo, middagje adereindhulzen persen later.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxOsobkHs3ELW9mz88tEGG_ZkEY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Sz1OoVLmEM33dZ57VQMTYvvM.jpg?f=user_large

Het is wat druk en chaotisch, dit komt vooral door het onemarthome systeem waar ik ooit nog een keer vanaf moet, bij mij al 2x geëxplodeerd in de meterkast (en bij veel buren ook). Maar het is soms wel handig om een lampje uit bed uit te doen.

Verder: Alles vertakt met dubbele adereindhulzen (4 kant geperst). Alles met een torquesleutel aangedraaid. gezorgd dat alle kabels iets van slack hebben, zodat er geen kracht op staat.

Voor de volledigheid, hieronder nog de tekening
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rB58cMMZvUl25eou5dDchqpXjU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Qco09nbWQPdpiezdJP76b3w8.jpg?f=user_large

Ik hoor graag op of aanmerkingen!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:18
devriesjande schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:43:
Wie zegt dat, in normen staat iets van "deugdelijk gereedschap" dat kan je vaststellen door controle. Maar kan ook anders.

Edit:
If the user does not utilize a control procedure, a period of 12 months, or 5 000 cycles, whichever occurs
first, may be taken as default values for the interval between calibrations. The interval starts with the

Die onderstreepte zin biedt de mogelijkheid om een eigen methode te doen of procedure.

[ Voor 35% gewijzigd door leonbong op 11-09-2024 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Juerd schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:35:
[...]

Misschien heb je m'n vraag niet goed begrepen. Maar ik heb 'm ook niet goed verwoord. Ik ben op zoek naar waar staat dat 't verplicht is, niet zozeer naar waar staat dat het moet.
Op het kalibratiecertificaat wat fabrieksaf bij je momentschroevendraaier zat staat ook dat het ding na 1 jaar of 5000 clicks gekalibreerd moet worden.

Maarja waar staat eigenlijk dat je instructies van de fabrikant van je gereedschap moet volgen? NEN1010 zegt alleen iets over fabrikantinstructies van het materieel wat je installeert... :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:35
Staat je kookgroep op 1fase?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
djoenez schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:47:

[Afbeelding]

[...]

Zijn de aardrails van beide kasten wel onderling verbonden?

Midden boven heeft de bedrading klem gezeten onder het deksel. Dat gaat midden onder ook nog een keer gebeuren op deze manier.

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:46

Ik wil graag mijn eufy batterij deurbell voeden, normaal zou je dit met een beltrafo naar de meterkast kunnen doen maar dat vond ik allemaal net iets teveel werk :) nu hebben we plafond in de hal er nog uit en mijn idee was een kleine transformator in de centraaldoos te plaatsen [Afbeelding]

Offtopic, maar je hebt ze ook met een stekker :X

15x330 SW38

Xander schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:51:

Op het kalibratiecertificaat wat fabrieksaf bij je momentschroevendraaier zat staat ook dat het ding na 1 jaar of 5000 clicks gekalibreerd moet worden.
Misschien dat dat na 2018 is veranderd, maar ik heb dat certificaat nog, en nee, dat staat er niet op.

• flaskk
Nog wat anders, we zijn bezig met een huis en is een nieuwe groepenkast ingekomen. Elektra in het huis is nog niet af.

Nu is het zo dat aardlek niet wil inschakelen terwijl alle installatie automaten uitstaan achter die betreffende aardlek. Deze moet toch gewoon in te schakelen zijn? Namelijk 1 groep die voltooid is wil ik aanzetten.
Juerd schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:16:
[...]

Misschien dat dat na 2018 is veranderd, maar ik heb dat certificaat nog, en nee, dat staat er niet op.
Uit 2022:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wP6ByOjd7SOQEhVtQi2tG59Lmbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVWdDUix0g8nkppt42tFuCpk.jpg?f=fotoalbum_large

Wel een beetje apart dat in het Duits "Empfehlung" in het Engels ineens "it is required" is geworden. In het Duits is het blijkbaar alleen een aanbeveling. :S

flaskk schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:21:
Nog wat anders, we zijn bezig met een huis en is een nieuwe groepenkast ingekomen. Elektra in het huis is nog niet af.

Nu is het zo dat aardlek niet wil inschakelen terwijl alle installatie automaten uitstaan achter die betreffende aardlek. Deze moet toch gewoon in te schakelen zijn? Namelijk 1 groep die voltooid is wil ik aanzetten.
Als je zeker weet dat alle groepen achter die aardlekschakelaar zijn uitgeschakeld (coderingen enzo kloppen niet altijd hè!) en de aardlekschakelaar is niet in te schakelen, dan lijkt het er op dat deze defect is.

Welk model aardlekschakelaar is het? Heb je in de gaten dat je bij sommige exemplaren eerst de hendel nog handmatig helemaal naar beneden moet drukken voordat je hem weer kunt inschakelen?

• Annuk
[...]

Heb alle certificaten daarvoor moeten inleveren op m'n werk, maar daarop stond het wel degelijk, 5000 clicks of per 12 maanden, wat inderdaad ook zo gebeurd.
Val je buiten die scoop val je ook buiten de garantie (o.a. knipex en gedore tools).

Weet van iemand die in de HV montage zit (voornamelijk >25kV) dat daar door opdrachtgevers etc geëist wordt ieder kwartaal kalibratie.

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42
[...]

2023:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjoC9gdGgnz899Y7AfWR7IwVesE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5wF6ubURyOSDbFsY6OIqGcW.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

leonbong schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:50:
[...]

Wie zegt dat, in normen staat iets van "deugdelijk gereedschap" dat kan je vaststellen door controle. Maar kan ook anders.

Edit:

Die onderstreepte zin biedt de mogelijkheid om een eigen methode te doen of procedure.
Het woord "may" biedt ook de mogelijkheid om met andere getallen te werken. Dat woord wordt immers opzettelijk gebruikt als er geen verplichting is, zie https://www.iso.org/foreword-supplementary-information.html waar staat: «"shall" indicates a requirement, "should" indicates a recommendation, "may" is used to indicate that something is permitted, "can" is used to indicate that something is possible, (...)». Het is hier wel interessant, overigens, dat deze norm dus geen minimum gespecificeert wanneer er niet met een control procedure wordt gewerkt, maar alleen suggesties doet, niet eens een aanbeveling. Da's volgens mij best ongebruikelijk.

Je mag dus uitgaan van 5000 keer of 12 maanden, maar dat hoeft niet per se. Met de juiste overwegingen kun je ook van wat anders uitgaan.

Persoonlijk vind ik die 12 maanden nogal raar. Dat vind ik een erg korte interval voor een ding dat weinig gebruikt wordt. Het zou me enorm verbazen als er een significant verloop in zit dat je binnen 5 jaar kunt merken.

• John245
Juerd schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:28:
[...]

Het woord "may" biedt ook de mogelijkheid om met andere getallen te werken. Dat woord wordt immers opzettelijk gebruikt als er geen verplichting is, zie https://www.iso.org/foreword-supplementary-information.html waar staat: «"shall" indicates a requirement, "should" indicates a recommendation, "may" is used to indicate that something is permitted, "can" is used to indicate that something is possible, (...)». Het is hier wel interessant, overigens, dat deze norm dus geen minimum gespecificeert wanneer er niet met een control procedure wordt gewerkt, maar alleen suggesties doet, niet eens een aanbeveling. Da's volgens mij best ongebruikelijk.

Je mag dus uitgaan van 5000 keer of 12 maanden, maar dat hoeft niet per se. Met de juiste overwegingen kun je ook van wat anders uitgaan.

Persoonlijk vind ik die 12 maanden nogal raar. Dat vind ik een erg korte interval voor een ding dat weinig gebruikt wordt. Het zou me enorm verbazen als er een significant verloop in zit dat je binnen 5 jaar kunt merken.
Die 12 maanden is juist wel logisch. Dit is een termijn die is te overzien. Indien de kalibratie na 12 maanden te veel afwijkt en justering nodig is (neem aan dat dat mogelijk is) dan is het aantal componenten dat mogelijk verkeerd is geïnstalleerd beperkt. De daaropvolgende RA is dan ook nog te overzien en de correctie acties zijn beheersbaar.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

John245 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:32:
[...]

Die 12 maanden is juist wel logisch. Dit is een termijn die is te overzien. [...]
Tja, dan kun je alles wel om de 12 maanden controleren. Toch zijn er zat dingen waar 24 maanden of zelfs 10 jaar voor staat.

Voor een dagelijks gebruikt ding kan ik me er wat bij voorstellen, maar mijn momentschroevendraaier gebruik ik misschien 3 keer per jaar en ik kan me oprecht niet voorstellen dat ie dan zou verlopen. Zeker niet omdat ik 'm netjes terugdraai naar z'n laagste moment (wat Wiha niet eens voorschrijft, gek genoeg...).

• John245
Juerd schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:37:
[...]

Tja, dan kun je alles wel om de 12 maanden controleren. Toch zijn er zat dingen waar 24 maanden of zelfs 10 jaar voor staat.

Voor een dagelijks gebruikt ding kan ik me er wat bij voorstellen, maar mijn momentschroevendraaier gebruik ik misschien 3 keer per jaar en ik kan me oprecht niet voorstellen dat ie dan zou verlopen. Zeker niet omdat ik 'm netjes terugdraai naar z'n laagste moment (wat Wiha niet eens voorschrijft, gek genoeg...).
Zo werkt het natuurlijk niet. die frequenties zijn gebaseerd op een RA en praktijk data. Die 10 jaar zijn ze waarschijnlijk ook met een hogere kalibratie frequentie gestart en is er op basis van data besloten de frequentie te verlagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Periodiek kalibreren is geen verplichting, nergens niet.

Ga je als bedrijf om met je verantwoordelijkheid dan zijn daar wat mogelijkheden:
-je koopt zelf een kalibratieapparaat en controleert in huis je eigen momentsleutels.
-je koopt zelf je eigen kalibratieapparaat dat je jaarlijks extern laat controleren door een RVA gecertificeerd bedrijf zodat je een gekalibreerde referentie hebt en controleert zelf alle momentsleutels.
Bij beide leg je de controles uiteraard schriftelijk vast en zijn de momentsleutels door een nummer terug te vinden en herleiden.
-koopt momentsleutels en laat deze extern controleren door een RVA gecertificeerd bedrijf.

De RVA is de Raad voor Accreditatie en het officiële orgaan in Nederland die meetlaboratoria erkend en accrediteerd.
Heb je als bedrijf een ISO9001 of heb je klanten die dit eisen ga je kalibreren, anders is het alleen een kostenpost.
Uiteraard heeft alles te maken met herleidbaarheid en aantoonbaarheid en dat is vaak bij kritische toepassingen verplicht, denk aan luchtvaart, medisch of chemische bedrijven en instellingen.

De elektricien die bij je thuis komt heeft hier weinig mee van doen en doet het alleen als hij dit belangrijk vind.

Ik heb hiervoor een cursus gehad, die weliswaar gespecialiseerd was voor geometrische meetmiddelen maar de aantoonbaarheid en herleidbaarheid is voor alles toepasbaar, en een momentsleutel is hier ook een controlemiddel.

Éen ding is duidelijk, verplicht is het nooit, het heeft alles van doen wat je voor werkzaamheden hebt en voor wie.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In Nederland zijn dingen niet verplicht als je aan kan tonen dat jouw oplossing gelijkwaardig of beter is voor de situatie. En omdat niet iedereen daar zin in heeft beschouwen we veel dingen in de volksmond maar als 'veplicht'.

• John245
Trilliwilli schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:44:
Periodiek kalibreren is geen verplichting, nergens niet.
"Calibration requirements for equipment are defined by Title 21 of the FDA’s Code of Federal Regulations. According to section 820.72:

Manufacturers need to ensure inspection, measuring and test equipment is suitable for the intended purposes and capable of producing results that are valid. They must include proper provisions for handling, preserving and storing equipment.
Calibration must be performed routinely and if there are any errors found, corrective action needs be taken and any adverse effects caused need to be evaluated and documented."

Ga jij de FDA en de EMA maar eens overtuigen.

• Trilliwilli
John245 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:50:
[...]

"Calibration requirements for equipment are defined by Title 21 of the FDA’s Code of Federal Regulations. According to section 820.72:

Manufacturers need to ensure inspection, measuring and test equipment is suitable for the intended purposes and capable of producing results that are valid. They must include proper provisions for handling, preserving and storing equipment.
Calibration must be performed routinely and if there are any errors found, corrective action needs be taken and any adverse effects caused need to be evaluated and documented."

Goed lezen John, ik schrijf dat het wel nodig kan zijn voor medische toepassingen, als jou bedrijf geen werk in deze branche heeft hoef je de FDA en de EMA nooit te overtuigen en is het dus ook niet verplicht.

jadjong schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:48:
In Nederland zijn dingen niet verplicht als je aan kan tonen dat jouw oplossing gelijkwaardig of beter is voor de situatie. En omdat niet iedereen daar zin in heeft beschouwen we veel dingen in de volksmond maar als 'veplicht'.
Da's wel heel breed gesteld. Ik denk dat je hier refereert aan de gelijkwaardigheidsbepaling (artikel 1.3) uit het Bouwbesluit, maar dat werkt niet zo in alle regelgeving. Bovendien is het in het Besluit bouwwerken leefomgeving, dat dit jaar het Bouwbesluit heeft opgevolgd, veel beperkter geworden.
[...]

"Calibration requirements for equipment are defined by Title 21 of the FDA’s Code of Federal Regulations. According to section 820.72:[...]
Kunnen we Amerikaanse overheidsorganisaties en regels er buiten laten, en het houden bij Nederlandse/Europese?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
jadjong schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:48:
Dat geld ook voor de rest van de wereld. Maar inspecteurs, auditors worden daar in het algemeen erg kriegelig van, en je wil niet de hele tijd discussies voeren. Aan de andere kant geeft het je ook wat wisselgeld tijdens een inspectie. Het is makkelijk om dingen toe te zeggen die makkelijk te regelen zijn in de hoop dat de inspecteur op een ander punt wat water bij de wijn doet omdat de inspectie in een prettige sfeer verloopt.

• John245
Trilliwilli schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:55:
[...]

Goed lezen John, ik schrijf dat het wel nodig kan zijn voor medische toepassingen, als jou bedrijf geen werk in deze branche heeft hoef je de FDA en de EMA nooit te overtuigen en is het dus ook niet verplicht.
Ik lees heel goed. Je begon met "Periodiek kalibreren is geen verplichting, nergens niet."

Alles wat daarna geschreven wordt is bijzaak :)

• John245
Juerd schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:56:
[...]

Kunnen we Amerikaanse overheidsorganisaties en regels er buiten laten, en het houden bij Nederlandse/Europese?
De EMEA staat er hetzelfde in. En "nergens niet" interpreteer ik als wereldburger als "nergens ter wereld".

• leonbong
[...]

Wat heb ik met FDA of EMA te maken als ik niet in de medicijnen productie zit in Europa. FDA bemoeit zich niet met voedsel buiten de VS.
FDA = Food en drugs
EMA = medicijnen autoriteit Europa

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 11-09-2024 18:09 ]

• John245
leonbong schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:08:
[...]

Wat heb ik met FDA of EMA te maken als ik niet in de medicijnen productie zit in Europa. FDA bemoeit zich niet met voedsel buiten de VS.
FDA = Food en drugs
EMA = medicijnen autoriteit Europa
Nee maar de FDA bemoeit zich wel met medicijnenproductie in Europa. Voedsel durf ik niet te zeggen wat dat is niet mijn cup of tea.

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:34
Xander schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:22:
[...]

Uit 2022:
[Afbeelding]

Wel een beetje apart dat in het Duits "Empfehlung" in het Engels ineens "it is required" is geworden. In het Duits is het blijkbaar alleen een aanbeveling. :S
Nee, in het Duits wordt aanbevolen om te kalibreren volgens [norm].
In het Engels staat dat het volgens [norm] verplicht is om te kalibreren. Niet dat je ook die norm moet volgen.

In het Duits is de tekst dus dwingender dan in het Engels. Dat de tekst verschilt, vind ik wel opmerkelijk.

• Trilliwilli
John245 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:59:
[...]

Ik lees heel goed. Je begon met "Periodiek kalibreren is geen verplichting, nergens niet."

Alles wat daarna geschreven wordt is bijzaak :)
Voor het gereedschap niet nee, nooit. Voor aantoonbaarheid en herleidbaarheid wel, het gaat over het op papier hebben.

Hier werd gesuggereerd dat de handleiding van het momentgereedschap die verplichting oplegt, en dat is pertinent niet zo en ook niet altijd nodig. En vrijwaren van garantie doen alle fabrikanten in hun handleiding, dat is niets nieuws onder de zon.

Maar jij interpreteert het iets anders, maakt mij niets uit hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@John245
Ja maar als wel willekeurige instanties gaan noemen die iets voorschrijven maakt het nog geen wetgeving.

En daarmee geen algemene verplichting.

Zo zal er ongetwijfeld een andere instantie zijn die ook zo iets eist. Zoals de scheepvaart/luchtvaart/treinverkeer enz enz.

Of bijvoorbeeld een brandverzekering die bijvoorbeeld een scios certificaat vereist willen ze je verzekeren. Maar dat maakt het nog steeds geen algemene verplichting, je kan ook een andere verzekeraar zoeken die het niet eist. Bijvoorbeeld voor een hogere premie.

[ Voor 33% gewijzigd door leonbong op 11-09-2024 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
John245 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:11:
[...]

Nee maar de FDA bemoeit zich wel met medicijnenproductie in Europa. Voedsel durf ik niet te zeggen wat dat is niet mijn cup of tea.
Ps de FDA bemoeit zich alleen met aspecten die kwaliteit van het product beïnvloeden. Dat is niet het op moment aandraaien van de schroefklemmen van de verlichting in de kantine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
Ik zie de veiligheid van de gemiddelde groepenkast niet hoger worden als deze met een gekalibreerde momentsleutel in plaats van een niet gekalibreerde wordt aangedraaid.

Een installateur kan zoveel andere zaken fout doen waardoor er toch een hoog risico op problemen is dat de aangedraaide schroefjes hierin maar een klein aandeel hebben.

En voor zover ik weet heeft het geen zin om dat wel te doen als de gehele achterliggende installatie door beun de haas of dirk de doehetzelver zijn aangelegd, officiële instanties voor woningbouw die hierop controleren en toezien zijn er volgens mij niet, de “erkende” installateur is hier de waarborg voor zover ik weet.

• John245
leonbong schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:20:
[...]

Ps de FDA bemoeit zich alleen met aspecten die kwaliteit van het product beïnvloeden. Dat is niet het op moment aandraaien van de schroefklemmen van de verlichting in de kantine.
Deze discussie zal ik niet verder hier voeren. Maar een FDA inspecteur kan vreemde vragen stellen.

Xander schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:22:
[...]

Uit 2022:
[Afbeelding]

Ik denk dat de Duitse versie klopt gezien de inhoud van die norm.

Het certificaat zag er in 2018 overigens nog zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cfn8aCS3OdgaCd-mQqOXHFFWs24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S35LFRWTOTS9xXdn1A39c5c7.jpg?f=fotoalbum_large

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:41
Op zich kan een kalibratie ook niet verlopen. Kalibratie is dan ook de momentopname waarin hij goed of niet goed bevonden kan worden. En de extrapolatie is dat alles wat daarmee tussen twee kalibraties is aangedraaid / getest is dus goed/betrouwbaar is. Dus vandaar ook de "Empfehlung". Het is volgens aan een of andere norm om aan te geven hoe vaak je een kalibratie moet doen om het risico op fouten in het veld te reduceren tot acceptabel.

• Annuk
leonbong schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:20:
[...]

Ik kan je garanderen dat ze zich ook met bv. zulke dingen bemoeien, zal er zoals @John245 zegt niet verder op ingaan maar je kijkt er heel raar vanop waarmee ze zich allemaal bemoeien in de voedingsindustrie.

• leonbong
Ik weet dat er rare vragen worden gesteld maar dat betekent niet dat het altijd een dossier afwijking is.

Ik heb lang in de Pharma gewerkt momenteel in de food.

• Annuk
leonbong schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:44:
Ik weet dat er rare vragen worden gesteld maar dat betekent niet dat het altijd een dossier afwijking is.

Ik heb lang in de Pharma gewerkt momenteel in de food.
Heb 16 jaar in de food gezeten bij een toko waarvan ruim 90% naar het buitenland ging, en als je nagaat waar met audits op gecontroleerd werd met name door FDA/USDA en voor de Douane Unie (Rusland etc) dat ding inclusief inspecties in sturings-kasten en momenten checken waarbij complete lijnen uitgezet moesten worden om veilig te controleren.

Groot deel is en blijft in alle gevallen ook een papieren tijger, maar als het linksom of rechtsom gevraagd of geëist wordt kan je beter zorgen dat je eraan voldoet om geen gezeik te hebben.

• leonbong
Klopt helemaal mee eens maar er werd hier gesteld dat het verplicht is om een momentsleutel te kalibreren. Dat is gewoon onjuist, er kunnen natuurlijk andere zwaarwegende belangen om het wel te doen.

[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 11-09-2024 19:56 ]

• Annuk
leonbong schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:54:
Klopt helemaal mee eens maar er werd hier gesteld dat het verplicht is om een momentsleutel te kalibreren. Dat is gewoon onjuist.
Ik ga me er niet hard in mengen hoe of wat het wel verplicht is of niet (geen zin om alles door te spitten).
Weet voor mezelf, werk nu in een 2e sector waarin het aan alle kanten tenminste geëist wordt.

En weet vanuit de garantie certificaten van de tools die me verschaft zijn vanuit m'n werkgever dat zij het verplicht stellen met oog op garantie en aansprakelijkheid.
Voordeel m'n eigen tools kan ik direct laten mee calibreren :D

Deels ben ik het wel met @Juerd eens voor die 3x per jaar dat je het gebruikt, maar hetgeen wat ook meespeelt is natuurlijk hoe wordt er mee omgegaan (bv telkens weer in ontspannen stand terug zetten), maar bv ook hoe deze vervoerd wordt, ligt deze bv standaard in je koffer/tas waar regelmatig mee "gesmeten" wordt, of ligt het bv achterin je bus continu mee te hobbelen, of heb je alles in een perfect gedempte schuim-isolatie koffer liggen die je zonder problemen van 10 hoog kunt laten vallen.

Tevens wat al gezegd werdt je termijn is makkelijker te reduceren zodat je mogelijk niet alle 10.000 klussen weer bij langs hoeft die je afgelopen 15 jaar hebt gedaan.
Maar in dit geval alleen de klussen tussen september 2023 en 2024 bijvoorbeeld.

• flaskk
Xander schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:24:
[...]

Als je zeker weet dat alle groepen achter die aardlekschakelaar zijn uitgeschakeld (coderingen enzo kloppen niet altijd hè!) en de aardlekschakelaar is niet in te schakelen, dan lijkt het er op dat deze defect is.

Welk model aardlekschakelaar is het? Heb je in de gaten dat je bij sommige exemplaren eerst de hendel nog handmatig helemaal naar beneden moet drukken voordat je hem weer kunt inschakelen?
Betreft de blauwe groep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fi3b3UsRckddOxaiuz_3tNUfMsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNZwbSl4Hluoasp1iPipO39B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@flaskk Heb je een 3x 25A aansluiting? Zo ja, zie: Het grote kookplaat aansluiten topic

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:41
Kent iemand deze oude "horizontale" klemvervinbindingen? En zijn deze nog verkrijgbaar?

De "verticale" zijn volop verkrijgbaar alleen horizontaal is soms net wat fijner en t zijn de laatste 2. Verticaal kan denk ik maar net in t gat van dat kasje. Daarna wordt t alsnog meterkast vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CmipYpQcQ6iMBWZHRxp6B0TToQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eeoYOaHmxOnefEAu6DN97iAX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XUUjCsx_HR5PIk7-mobGFMBt5M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIzv0wOn2Kr1B9Gp8szWyw6j.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUgtoWrJF1b6wc8yApzj-9CJor0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pj8Z1aia0bOBKAXqNtE79WmN.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SpZOzfHQGDKLD9AQhe8EeqHpJng=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xESw1e7xG5CM9J97N9cKtHDZ.jpg?f=fotoalbum_tile

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:41
Siemens heeft een 25mm2 versie

En Eaton ook e.g.
4015082649357 ean.

Is uit 1970 die periode. Toen keek men niet naar hoofdschakelaars. Dat hoefde volgens de norm destijds. En naar isolatie ook wat minder. Tegenwoordig spuiten ze er een isolerend hulsel omheen.

t was even zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door asjemenou74 op 12-09-2024 14:37 ]

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:50
Juerd schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:35:
[...]

Jij moet nu je tong uitsteken. Dat kan ik wel schrijven, maar dat maakt het nog niet verplicht voor jou om dat ook te doen, want jij hoeft niet naar mij te luisteren. Zo werkt dat ook met normen: pas als wetgeving of bijvoorbeeld een contract stelt dat je je aan de norm moet houden, is het ook echt verplicht.

Ik kom steeds weer tot de conclusie dat het laten kalibreren van een momentschroevendraaier niet verplicht is. Het is vast verstandig om het wel te doen, zodat je weet dat je je gereedschap kunt vertrouwen. Zelf heb ik mijn momentschroevendraaier ook aan een testje onderworpen. Maar dat doe ik voor mezelf, niet omdat het verplicht zou zijn.
Naar mjin weten is het voor de consument ook niet verplicht.

Bedrijfsmatig komt het volgens mij uit normen/contracten waar bedrijven zich aan conformeren. ISO9001, BRL6000, Safety culture ladder etc.

Daarnaast kan onnauwkeurigheid aan je momentsleutel schade/letsel veroorzaken, dus tegen die juridische verantwoordelijkheid wil je je graag indekken lijkt mij, al is dat geen verplichting natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pickboy schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:11:

Daarnaast kan onnauwkeurigheid aan je momentsleutel schade/letsel veroorzaken, dus tegen die juridische verantwoordelijkheid wil je je graag indekken lijkt mij, al is dat geen verplichting natuurlijk.
Dat het schade en indirect ook letsel kan veroorzaken, klopt zeker. Maar het zou op z'n zachtst gezegd interessant zijn als iemand daarvoor verantwoordelijk werd gehouden omdat een momentschroevendraaier te lang geleden was gecalibreerd, in een wereld waarin helaas de meeste installateurs die schroeven überhaupt "op gevoel" aandraaien. Volgens mij is het nog nooit gebeurd dat een bedrijf of persoon die indirect brand heeft veroorzaakt door een te zacht of te hard aangedraaide schroef in een groepenkast, daar ook verantwoordelijk voor is gehouden. (Maar als dat wel eens is gebeurd, zou ik daar graag meer over lezen!)

Wie überhaupt een momentschroevendraaier gebruikt hiervoor, is sowieso al significant beter bezig. Een momentschroevendraaier die ooit is gekalibreerd, ongeacht hoe lang geleden en ongeacht hoe veel die is gebruikt, zal volgens mij altijd betrouwbaarder in de buurt van het voorgeschreven moment komen dan iemands gevoelsinschatting. Om de laatste zin van elk wekelijks eFixx-nieuwsbulletin te citeren: "there is no such thing as a torque calibrated arm".

Gelukkig is het voor mij niet zo relevant. Mijn momentschroevendraaierset wordt heel weinig gebruikt. Ik leen 'm vaker uit aan vrienden die aan hun groepenkast gaan knutselen, dan dat ik 'm zelf nodig heb... Die is vast nog exact zo goed als de dag dat ie uit de verpakking kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 21:36
Xander schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:09:
[...]

Zijn de aardrails van beide kasten wel onderling verbonden?

Midden boven heeft de bedrading klem gezeten onder het deksel. Dat gaat midden onder ook nog een keer gebeuren op deze manier.
Dat viel mij ook gelijk op, zie nergens een verbinding :?

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DeHollander schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:15:
[...]

Dat viel mij ook gelijk op, zie nergens een verbinding :?
De 2,5mm² in het meest rechter steekcontact kan ik niet volgen op de foto. Misschien dat deze achter die kluwe bruine en blauwe draden langs naar de rechter aardrail loopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LxOsobkHs3ELW9mz88tEGG_ZkEY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Sz1OoVLmEM33dZ57VQMTYvvM.jpg?f=user_large

Maar deze doorverbinding hoort natuurlijk ook geen 2,5mm² te zijn.

@djoenez Heb je hier nog naar gekeken? Als het 2,5mm² is moet je dit vervangen door 6mm² of natuurlijk beter nog de strip die hiervoor bedoeld is. Als er geen verbinding zit tussen beide kasten dan moet je al helemaal snel actie ondernemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

djoenez schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:47:
Zo, middagje adereindhulzen persen later.

[Afbeelding]

Het is wat druk en chaotisch, dit komt vooral door het onemarthome systeem waar ik ooit nog een keer vanaf moet, bij mij al 2x geëxplodeerd in de meterkast (en bij veel buren ook). Maar het is soms wel handig om een lampje uit bed uit te doen.

Verder: Alles vertakt met dubbele adereindhulzen (4 kant geperst). Alles met een torquesleutel aangedraaid. gezorgd dat alle kabels iets van slack hebben, zodat er geen kracht op staat.

Voor de volledigheid, hieronder nog de tekening
[Afbeelding]

Inderdaad zoals hierboven benoemd even deze bestellen:
https://www.sandervunderi...uMTcyNjIyMTAxNy4wLjAuMA..

Afbeeldingslocatie: https://123groepenkast.nl//Files/10/222000/222295/ProductPhotos/448/1141988321.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben benieuwd of die wel past, want de kasten zijn niet strak tegen elkaar aan gemonteerd (de verbindingsclips zijn ook niet gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Juerd schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:33:
[...]

Ben benieuwd of die wel past, want de kasten zijn niet strak tegen elkaar aan gemonteerd (de verbindingsclips zijn ook niet gebruikt).
Oh goed punt, al zie ik geen reden waarom de linker kast niet 2 mm opgeschoven kan worden om hem wél netjes aan te laten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
Juerd schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:00:
[...]
Gelukkig is het voor mij niet zo relevant. Mijn momentschroevendraaierset wordt heel weinig gebruikt. Ik leen 'm vaker uit aan vrienden die aan hun groepenkast gaan knutselen, dan dat ik 'm zelf nodig heb... Die is vast nog exact zo goed als de dag dat ie uit de verpakking kwam.
Dat is dus een gevaarlijke aanname. Is die namelijk wel altijd terug naar nul gedraaid zodat de spanning van de veer af is?

Kijk eindeloos discussieren over kalibreren voor een huisinstallatie is leuk maar de basis begint bij goed en deugdelijk gebruik van gereedschap en een fatsoenlijke installatie.

Daar draait zo’n beetje dit hele topic over. Ik ben het volledig eens dat een momentschroevendraaier altijd meer in de buurt zit dan de sterke arm van de installateur, en zal dat zelf ook gewoon netjes doen, maar besef wel dat juist gebruik de zekerheid aanzienlijk verhoogt.

Kennis van gebruik van gereedschap is dan veel belangrijker dan de controle met een kalibratie, zeker voor thuisgebruik, de aanname die jij doet voor jou momentschroevendraaier kun je alleen hard maken als die vrienden weten hoe ze zo’n ding moeten gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Trilliwilli schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:37:
Is die namelijk wel altijd terug naar nul gedraaid zodat de spanning van de veer af is?
Nee, want je mag 'm niet lager dan 0,8 doen :P. En ja, ik draai 'm altijd terug naar die laagste stand. Het is een gewoonte die ik ken van momentsleutels en voor de zekerheid ook maar met de momentschroevendraaier doe. Maar of het echt belangrijk is, betwijfel ik: Wiha geeft het niet als instructie.
de aanname die jij doet voor jou momentschroevendraaier kun je alleen hard maken als die vrienden weten hoe ze zo’n ding moeten gebruiken.
Wie zulk specialistisch en/of duur gereedschap van me leent, krijgt daarbij een verplichte les in correct gebruik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
@Juerd ja terugdraaien heeft zeker zin. Een veer onder spanning verloopt over tijd, lees verliest zijn veerkracht ( wel heel langzaam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:33
Ik hoop dat iemand mij even op weg kan helpen want ik weet even niet of ik een probleem heb en hoe ik dat verder kan onderzoeken.

Ik heb thuis een 3x25A aansluiting in de meterkast. Vanuit de meterkast gaat er een distributie groep(3F) naar de onderverdeler in de garage. Op deze onderverdeler zijn een 1 fase warmtepomp (Fase 1) een laadpaal (3F), twee Sessy's (F2 en F3) en een SolarEdge (SE5k) omvormer aangesloten. Bij de Sessy's en de laadpaal zitten een Easton SDM72D ModBus kWh meter.

Sinds 2 weken geven beide kWh meters aan dat fase 2 af en toe 0 volt is. ik heb geen problemen met apparatuur, de zonnepen functioneren netjes, de laadpaal doet het goed, de Sessy's werken na behoren, geen problemen. Alleen die kWh meter blijven maar dipjes naar 0 volt aangeven. Als ik wat meer data uitvraag dan geven op beide meters de voltage meting van fase 2 dipjes naar 0 volt. Maar ook de meting voltage meting tussen fase 2 en 3 geeft 0 volt aan. De andere voltage metingen (fase 1, Fase 3, F1-F2 en F3-F1) geven normale waarden aan. De warmte pomp zit op fase 2 en heeft ook een kWh meter, deze geeft ook normale waarden aan. Het gaat dus echt om de 3F kWh meters die raar doen.

Ook de SolarEdge omvormer geeft geen problemen weer, via ModBus lees ik hier ook de voltage's uit en deze zijn allemaal normaal.

Is dit een meetfout/defect in 2 kWh meters op hetzelfde moment of kan er wat anders spelen?

Foto's zijn enkele seconden van elkaar genomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ti7z0ObyZJLPHxn-umHGP9CjLZ8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1o3Jmoasku7EsmwzIx4p5wM.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1OAI4Mzz9ZSjD6_f6mz7RIhxGyc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBaDH2WwTVQWEMyuqKKZwDGn.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 27% gewijzigd door DJP! op 15-09-2024 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:47
Annuk schreef op maandag 9 september 2024 @ 09:06:
[...]

Ik hanteer voor mezelf eigenlijk altijd: overal (bij litze draad) een adereindhuls op tenzij duidelijk/expliciet anders aangegeven.
Bij insteek klemmen met (bedienbare) veer-vergrendeling is het (meestal) niet nodig, zoals de bekende wago 221 serie.
Ik was van plan er adereindhulzen op te maken. Nu zag ik dat de litze samengeperst is tot een vlak. Geldt het 'altijd bij litze' dan nog steeds?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EC8VR2nxUiostHD4HFlqxYPI6Y4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGrJrpPA7WJjJpFDiMwTQ7Cs.jpg?f=fotoalbum_large

Alternatief is natuurlijk de draden iets inkorten en er dan adereindhulzen op maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Melvin15397 schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:49:
Ik was van plan er adereindhulzen op te maken. Nu zag ik dat de litze samengeperst is tot een vlak. Geldt het 'altijd bij litze' dan nog steeds?:

[Afbeelding]
Als de haartjes niet meer los van elkaar komen, is het dus geen litze meer. Waarschijnlijk is het ultrasoon gelast. Dat is een prima alternatief voor een adereindhuls en scheelt materiaal. Die machines zijn ontzettend duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djoenez
Xander schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:23:
[...]

De 2,5mm² in het meest rechter steekcontact kan ik niet volgen op de foto. Misschien dat deze achter die kluwe bruine en blauwe draden langs naar de rechter aardrail loopt.

[Afbeelding]

Maar deze doorverbinding hoort natuurlijk ook geen 2,5mm² te zijn.

@djoenez Heb je hier nog naar gekeken? Als het 2,5mm² is moet je dit vervangen door 6mm² of natuurlijk beter nog de strip die hiervoor bedoeld is. Als er geen verbinding zit tussen beide kasten dan moet je al helemaal snel actie ondernemen.
Excuses voor de late reactie, en bedankt (allemaal) voor de scherpe opmerking!
Er loopt wel een 2.5mm² van de ene naar de andere kast. Maar dat is natuurlijk niet genoeg. gelijk bij besteld, komt dinsdag binnen.

Wel lekker, dit huis staat er nu 5 jaar (2e eigenaar) en is zo opgeleverd door een groot bouwbedrijf beginnend met de letter H. Niet echt kwaliteit (ook de zonnepanelen aansluiting was om te huilen toen we hier introkken).

Niet echt kwaliteit allemaal :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:30
djoenez schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:20:
[...]

Excuses voor de late reactie, en bedankt (allemaal) voor de scherpe opmerking!
Er loopt wel een 2.5mm² van de ene naar de andere kast. Maar dat is natuurlijk niet genoeg. gelijk bij besteld, komt dinsdag binnen.

Wel lekker, dit huis staat er nu 5 jaar (2e eigenaar) en is zo opgeleverd door een groot bouwbedrijf beginnend met de letter H. Niet echt kwaliteit (ook de zonnepanelen aansluiting was om te huilen toen we hier introkken).

Niet echt kwaliteit allemaal :(
Huis die wij hadden gekocht had al 20jr 11kW over 2x 2,5mm2 naar de keuken, maar in de keuken vertakt naar 3 kabels voor de 3 fase aansluiting.
Een nieuwe kookplaat gaf steeds een error.
Ik met m'n warmtecamera kijken in de meterkast, hardstikke warm die kabel. (Ook nog eens met maar een klein puntje aangesloten in de kookgroep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:36
Hoi allen,

Ons huis is eind vorig jaar opgeleverd en we zijn nu bezig met de plannen voor de achtertuin en, meer specifiek, de verlichting.

Wij zouden graag een in-light systeem of een philipshue systeem aanschaffen maar ik heb een aantal vragen of dat kan op de groep die is gezet.

We hebben een aantal groepen in de groepenkast, waaronder groep 5. Op groep 5 zijn veel apparaten aangesloten (koelkast, wijnklimaatkast, koffiezet apparaat, verlichting keuken, verlichting garage, garagedeur, maar ook wcd's in de slaapkamer etc. Nu zie ik ook dat de " Bedrade koppeldoos t.b.v. buitenverlichting" ook op groep 5 is aangesloten met een schakelaar in de woning (zie foto).

1) Hoor je hiervoor niet een aparte groep te hebben?
2) is het logisch om de buitenverlichting hierop aan te sluiten? Wanneer er iets in je tuin uit klapt klapt ook mijn koelkast eruit?
3) Wat zouden jullie doen? Er ligt verder geen l
Alvast dank voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5BO1Y1wAmBXBBa0NM3Bx7-CjCw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ly33dHH7V73rU2Iyi5C68Xhh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Smartbikers schreef op zondag 15 september 2024 @ 22:28:

We hebben een aantal groepen in de groepenkast, waaronder groep 5. Op groep 5 zijn veel apparaten aangesloten (koelkast, wijnklimaatkast, koffiezet apparaat, verlichting keuken, verlichting garage, garagedeur, maar ook wcd's in de slaapkamer etc. Nu zie ik ook dat de " Bedrade koppeldoos t.b.v. buitenverlichting" ook op groep 5 is aangesloten met een schakelaar in de woning (zie foto).

1) Hoor je hiervoor niet een aparte groep te hebben?
Nee, dat hoeft niet.

Het is wel handig om voor buiten-elektra een aparte aardlekbeveiliging te hebben vanwege de grotere kans dat er water in komt. Maar als het alleen een enkel lampje is, wordt dat meestal niet gedaan, en verplicht is het al helemaal niet.
2) is het logisch om de buitenverlichting hierop aan te sluiten? Wanneer er iets in je tuin uit klapt klapt ook mijn koelkast eruit?
Het is inderdaad een goed idee om de dingen die moeten blijven werken en/of de dingen die een grotere kans op aardlek geven, op een eigen aardlekautomaat te doen, zodat ze onafhankelijk van elkaar worden.

De reden dat ik het alleen over aardlek heb, is dat kortsluiting en overstroom meestal gebeuren als je thuis en wakker bent, en dan kun je gewoon de groep weer inschakelen. Bovendien is bij kortsluiting de kans best groot dat een hoofdautomaat óók uit gaat, terwijl het niet realistisch is om je vriezer een eigen fase te geven :). Aardlek daarentegen gebeurt meestal op moeilijker te voorspellen momenten.

[ Voor 14% gewijzigd door Juerd op 15-09-2024 22:48 ]

Pagina: 1 ... 91 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.