Nee. Het zomaar "natrekken" van schroeven is in principe niet nodig. (Uitgezonderd grof samengeslagen draad dat tijdens het aandraaien soms nog wat beweeglijk is, maar dat is al goed op te vangen door het meteen na het aandraaien weer los en opnieuw op moment aan te draaien.)
Het natrekken is een gewoonte die stamt uit de tijd van vóór de momentschroevendraaier. Het voorgeschreven moment is als ik het goed begrijp in principe goed voor een permanente verbinding: de schroef wordt uitgerekt, maar niet permanent vervormd, waardoor ie een bepaalde contactdruk blijft geven. De fabrikant zou het moment zo moeten hebben bepaald, dat er genoeg speling in zit dat er ruimte is voor uitzetting en krimp bij wisselende temperaturen, zodat de schroef zichzelf ook dan niet loswerkt. (Mede hierom twijfel ik aan componenten waarbij een heel breed momentbereik wordt opgegeven, zoals 2.0 - 3.5 Nm. Daarbij vind ik het moeilijk te geloven dat de uitersten van het bereik genoeg speling geven voor werking door opwarmen en afkoelen, en zal ik dus altijd het midden van het bereik kiezen...)
Met het natrekken van schroeven riskeer je dat je het
te hard aandraait, en dat de schroef uiteindelijk wordt uitgerekt tot voorbij het elastische, waardoor ie permanent begint te vervormen en je de contactdruk op de geleider dus verpest. Ook met een momentschroevendraaier kun je 'm steeds een stukje verder draaien, en daarom is het ook in principe de bedoeling om bij het eerste klikje te stoppen.
Stel dat het wel aangeraden wordt, is het dan nodig om alle automaten eerst iets los te draaien en dan met de momentschroevendraaier weer vast te draaien? Of kan je de momentschroevendraaier er direct opzetten en draaien?
Wat ik op meerdere plekken heb gelezen, is dat je bij opnieuw aandraaien met een momentschroevendraaier, 'm eerst een stukje losser zou moeten draaien. Daarom dus ook niet doen met de spanning er nog op.
Als er wat veranderd is, bijvoorbeeld als een draad bewogen is in de klem (dat kan! "op moment" betekent niet per se dat het ook elke trekkracht kan hebben!), dan iets losdraaien en weer op moment vastdraaine.
Als ze nog vast zitten klikt hij direct door, als ze iets losser zitten dan draait hij eerst vast.
Het klikt niet altijd direct door. Soms draait ie eerst nog een klein stukje, al snap ik niet waarom omdat ik zou denken dat vanuit stilstand draaien juist altijd moeilijker zal gaan. Ik heb het wel eens opgezocht en de verklaring gevonden, maar de details weet ik niet meer. Het had te maken met dat het moment eigenlijk niet is waar het om gaat, maar een indirecte meting is voor de uitrekking/druk die de schroef uitoefent, die alleen betrouwbaar genoeg is vanuit een vloeiende beweging.
Mede hierom wordt een moment-check vaak uitgevoerd op iets minder dan het voorgeschreven moment.
Een keertje alles opnieuw aandraaien zal niet meteen een probleem zijn, lijkt mij, maar de gewoonte om het periodiek of bij elke inspectie alleen maar aan te draaien, schijnt echt niet goed te zijn.
Bij zeskantbouten en -moeren wordt wel eens een breekbare lak ("torque seal") gebruikt om aan te geven dat het op moment is aangedraaid - als iemand er dan toch aankomt, kun je zien dat de zegellak verbroken is. Nadat het opnieuw op moment is aangedraaid, wordt er nieuwe lak aangebracht. Ik ken geen vergelijkbare handige truc die kan werken met de verdiepte schroeven van groepenkastcomponenten. Helaas kun je daardoor nergens aan zien of de installateur over aanhaalmomenten heeft nagedacht.
[
Voor 7% gewijzigd door
Juerd op 07-09-2024 03:53
]