Afstand tussen automaten is lang niet altijd nodig.John245 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:45:
[...]
Ja, maar hoe hou je afstand met een kamrail?
Dat ben ik met je eens. Maar je Quote me nu ook wel heel selectiefJuerd schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:12:
[...]
Afstand tussen automaten is lang niet altijd nodig.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Sorry, maar dat vind ik een absurde extrapolatie van wat ik zei. Ik ben overigens überhaupt geen fan van dergelijke schroefklemmen en ga ver om ze niet te hoeven gebruiken.Xander schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:46:
[...]
Tja dan is er ook geen bezwaar om 2,5mm² aan te sluiten in een schroefklem die voor 6-16mm² geschikt is o.i.d.? Als je maar zorgt dat de draad precies goed midden onder het schroefje ligt...
Fair en je hebt een goed punt. Ik zie het alleen als iets om op te letten, en niet als fout.Mij niet gezien.
Je moet sowieso op van alles letten bij het vastschroeven. Of er geen isolatie in de klem komt, bijvoorbeeld. En hoewel 't niet altijd nodig zal zijn, herken ik scheef aangesloten draden sowieso wel als prutswerk, ook wanneer het technisch prima moet kunnen.Op het moment dat je tijdens het vastschroeven in de gaten moet gaan houden of dingen wel precies goed uitlijnen dan ben je volgens mij gewoon iets wat niet hoort aan het doen.
Sowieso netter om het ding te gebruiken dat de fabrikant heeft bedoeld, maar omdat dan de voedende draden van de hoofdschakelaar los moeten en een DIY'er dat niet moet doen, geen voor de hand liggende optie in dit topic.Ik zou mooi de kamrail die hiervoor bedoeld is gebruiken: https://hager.com/nl/cata...il-vork-3p-n-10-mm2-8-mod
[ Voor 3% gewijzigd door Juerd op 25-08-2024 20:22 ]
Kwestie van op de juiste lengte aanstrippen / de juiste maat adereindhuls gebruiken en je hoeft alleen nog maar op te letten dat je de draad helemaal in de klem steekt.Juerd schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:16:
[...]
Je moet sowieso op van alles letten bij het vastschroeven. Of er geen isolatie in de klem komt, bijvoorbeeld.
Daarom zou ik alleen de 3-fasen automaten op de kam zetten en de hoofdschakelaar lekker met rust laten. Ook hartstikke netjes in mijn ogen.Sowieso netter om het ding te gebruiken dat de fabrikant heeft bedoeld, maar omdat dan de voedende draden van de hoofdschakelaar los moeten en een DIY'er dat niet moet doen, geen voor de hand liggende optie in dit topic.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Juist met adereindhulzen in grote klemmen heb ik dat mis zien gaan! Adereindhulzen zijn immers korter dan de aangewezen striplengte (ook weer zo'n ding waarbij we met z'n allen dus niet strikt de instructies van de fabrikant opvolgenXander schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:32:
Kwestie van op de juiste lengte aanstrippen / de juiste maat adereindhuls gebruiken en je hoeft alleen nog maar op te letten dat je de draad helemaal in de klem steekt.
Zeker een prima oplossing. Zelf zou ik waarschijnlijk doorlussen met twinhulzen, omdat ik te lui zou zijn om een kam te bestellenDaarom zou ik alleen de 3-fasen automaten op de kam zetten en de hoofdschakelaar lekker met rust laten. Ook hartstikke netjes in mijn ogen.
Dank voor het meedenken allen! Slimme oplossing inderdaad met de kamrail, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik ga dan de alamat van de laadpaal naast die van de warmtepomp plaatsen en die twee met een kamrail verbinden.
Onverstandig is het niet, maar moet je de backup heater van het SWW vat op die manier voeden? Dat lijkt me namelijk sterk.gebruiker001 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:51:
Naar mijn toekomstige warmtepomp ligt een 5 aderige kabel die aangesloten is op een 3 fasen groep. Van de 3 fasen gebruikt de warmtepomp er maar 2 (1 voor compressor en 1 voor back up heater). Er blijft dus 1 fase over. Is het verstandig/acceptabel om deze overgebleven fase door te trekken naar zolder om daar de backup heater (3000 W) van het warmwatervat op aan te sluiten? Nulfase en aarde moet ik dan uiteraard ook doortrekken. De elektricien zei dat het niet gebruikelijk is omdat er dan 2 verschillende apparaten op 1 3-fase groep zitten. Maar het werd mij niet duidelijk in hoeverre het echt onverstandig is om dit te doen?
Meestal gaan de 3-fase draden naar de binnenunit en vandaar uit door naar de buitenunit, de backup heater intern in de binnenunit en de backup heater in het SWW vat. Als je de backup in het SWW vat direct voedt, hoe denk je dan dat die aan en uit geschakeld wordt?
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Persoonlijk afhankelijk of er "spoed" achter zit of niet, liever met kamrail maar is dat vergeten en het "moet nu" dan (uit nood) maar met twinhulzen en draad.Juerd schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:37:
[...]
[...]
Zeker een prima oplossing. Zelf zou ik waarschijnlijk doorlussen met twinhulzen, omdat ik te lui zou zijn om een kam te bestellen
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Weet er misschien iemand wat de boetes zijn als een particulier zich niet aan de netcode elektriciteit houd? Is het een lage boete of staat er een forse boete/gevangenisstraf op?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Wat heb je heeft een bekende van je in gedachten om te doen? Gaat het om het niet selectief zekeren van je aansluiting, of ga je 400V kabels over de schutting naar de buren leggen? Of stiekem 10 MW terugleveren uit de kerncentrale in de achtertuin?John245 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:07:
Weet er misschien iemand wat de boetes zijn als een particulier zich niet aan de netcode elektriciteit houd? Is het een lage boete of staat er een forse boete/gevangenisstraf op?
Ik denk niet dat er 'vaste' boetes op staan (à-la wet Mulder), maar alleen een Wetboek v Strafrecht categorie voor bepaalde overtredingen. En dan bepaalt de rechter wel hoe dat moet worden ingevuld in jouw geval van jouw kennis.
Edit: je kan even in de Elektriciteitswet 1998 kijken: https://wetten.overheid.n...5/2024-01-01/#Hoofdstuk5A
[ Voor 7% gewijzigd door Reptile209 op 29-08-2024 15:15 ]
Zo scherp als een voetbal!
Ik ga niks ilegaals doen.Reptile209 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:11:
[...]
Wat heb je heeft een bekende van je in gedachten om te doen? Gaat het om het niet selectief zekeren van je aansluiting, of ga je 400V kabels over de schutting naar de buren leggen? Of stiekem 10 MW terugleveren uit de kerncentrale in de achtertuin?
Ik denk niet dat er 'vaste' boetes op staan (à-la wet Mulder), maar alleen een Wetboek v Strafrecht categorie voor bepaalde overtredingen. En dan bepaalt de rechter wel hoe dat moet worden ingevuld in jouw geval van jouw kennis.
Een bekende heeft in gedachte om zijn installatie 0,0 selectief te maken van de netaansluiting. Ik weet dat mijn installatie ook niet 100% selectief is want dat is bijna geen een particuliere installatie in Nederland (mijn installatie is natuurlijk wel gedeeltelijk selectief).
Volgens mij kan je dat alleen doen door te zware of te trage zekeringen ná de hoofdzekering te gebruiken. En dan gaat bij een kortsluiting ook je eigen hoofdzekering mee. Doe dat een paar keer, en dan krijg je van de plaatselijke netbeheerder vast een eigen tarief voor het steeds komen herstellen van je hoofdzekeringJohn245 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:15:
[...]
Ik ga niks ilegaals doen.
Een bekende heeft in gedachte om zijn installatie 0,0 selectief te maken van de netaansluiting. Ik weet dat mijn installatie ook niet 100% selectief is want dat is bijna geen een particuliere installatie in Nederland (mijn installatie is natuurlijk wel gedeeltelijk selectief).
Zo scherp als een voetbal!
Njah durf niet te zeggen of er boetes op staan, maar de kans bestaat als je HZ er (te vaak) door gaan of uitbranden dat je een verplichting krijgt voor selectief maken binnen X tijd voordat de je weer een nieuwe hz plaatsen.John245 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:15:
[...]
Ik ga niks ilegaals doen.
Tevens komen ze na een paar keer HZ in korte termijn alleen nog tijdens kantooruren + kosten.
In het heftigste geval knippen ze je kabel en heb je niets meer, en betaal je eerst afsluit en daarna aansluitkosten nadat alles netjes is gemaakt zo het hoort (2x €2500 meen ik).
Bovenstaande kan ook gebeuren als je met accupakket gaat werken die teruglevert in het net als de spanning wordt afgeschakeld door netbeheerder i.v.m. storing (afsluiten). Oftewel zorg dat je je HS inderdaad zo hebt dat er geen teruglevering in het net kan komen als je een accupakket gebruikt.
[ Voor 3% gewijzigd door Annuk op 29-08-2024 15:22 ]
Ik ben een leek maar 'er zijn mensen' die 'overwegen' om een dikke omvormer per fase aan te sluiten die per stuk gewoon een 25A fase vol kunnen trekken aka 0 selectiviteit (dus 3x25A huis aansluiting vol trekken).
Technisch kan dat. Misschien nog wel veilig ook. Maar wat zouden de consequenties kunnen zijn behalve wat @Annuk bijv al aangeeft?
Bredere context: mensen met forse accu pakketten die ook nog eens kunnen handelen op de onbalans markt.
Kun je zomaar honderden euros per maand mee 'verdienen'.
Technisch kan dat. Misschien nog wel veilig ook. Maar wat zouden de consequenties kunnen zijn behalve wat @Annuk bijv al aangeeft?
Bredere context: mensen met forse accu pakketten die ook nog eens kunnen handelen op de onbalans markt.
Kun je zomaar honderden euros per maand mee 'verdienen'.
[ Voor 33% gewijzigd door Q op 29-08-2024 15:50 ]
Ik denk dat die consequenties al vervelend genoeg zijn. Wil jij je gezin een week in het donker en de kou laten zitten vanwege je hobby?Q schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:45:
Ik ben een leek maar 'er zijn mensen' die 'overwegen' om een dikke omvormer per fase aan te sluiten die per stuk gewoon een 25A fase vol kunnen trekken aka 0 selectiviteit (dus 3x25A huis aansluiting vol trekken).
Als je 3x 25A hoofdaansluiting gewoon een MCB heeft en geen smelt zekering, dan is dit risico er niet echt toch? Of zie ik iets over het hoofd?John245 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:50:
[...]
Ik denk dat die consequenties al vervelend genoeg zijn. Wil jij je gezin een week in het donker en de kou laten zitten vanwege je hobby?
Die zekeringen branden alleen iets eerder uit t.o.v. een smeltzekering doordat mensen zelf snel her-inschakelen. Maar het merendeel heeft nog smeltzekeringen...Q schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:51:
[...]
Als je 3x 25A hoofdaansluiting gewoon een MCB heeft en geen smelt zekering, dan is dit risico er niet echt toch? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik snap het probleem niet echt. Op een 25A fase mag ik 16A afzekeren in de huisinstallatie. 25A afnemen met een enkel apparaat is daardoor niet mogelijk, maar knoop ik twee keer een 16A apparaat op een fase (afname of invoeden) dan kraait er geen haan naar en ben ik er zelf voor verantwoordelijk dat ze niet gelijktijdig hun ding doen. 
Mij lijkt een enkel 25A apparaat op een 25A fase beter dan een verzameling 16A apparaten die van elkaar niet weten wat ze doen en afhankelijk zijn van externe sturing voor loadbalancing/gelijktijdigheid.

Mij lijkt een enkel 25A apparaat op een 25A fase beter dan een verzameling 16A apparaten die van elkaar niet weten wat ze doen en afhankelijk zijn van externe sturing voor loadbalancing/gelijktijdigheid.
[ Voor 7% gewijzigd door jadjong op 29-08-2024 17:22 ]
Een kennis (met teveel geld) heeft dus 6 omvormers gekocht (Victron Multiplus 5000) die max 4KW kan leveren/laden.jadjong schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:21:
Ik snap het probleem niet echt. Op een 25A fase mag ik 16A afzekeren in de huisinstallatie. 25A afnemen met een enkel apparaat is daardoor niet mogelijk, maar knoop ik twee keer een 16A apparaat op een fase (afname of invoeden) dan kraait er geen haan naar en ben ik er zelf voor verantwoordelijk dat ze niet gelijktijdig hun ding doen.
Vervolgens stopt hij er twee per fase ieder op een eigen groep van 16A en knijpt hij de omvormers af zodanig dat hij niet over de 25A per fase gaat.
Als jouw huis smeltzekeringen heeft op de drie fasen zou ik - als je het zo graag wilt en het geld er voor hebt - gewoon zo aanpakken.
Als je fases met MCBs zijn beschermd, tja, .....

Ook begrijp ik dat zodra een Elektriciën jouw meterkast openmaakt en zo'n '25A-oplossing' ziet deze kalm maar resoluut weer sluit en de benen neemt.
Maar laten we tot een compromis komen.
Je koopt die 3 x 8000 omformers (6KW vermogen) en dan doe je dit: Je maakt gewoon twee 16A groepen per fase en die verbind je dan gewoon met je 6KW omvormer. En dat dan per fase.
[ Voor 24% gewijzigd door Q op 29-08-2024 17:35 ]
Even 2 plaatjes ter vermaeck.
3x 3000 ampere noodaansluiting van een generator op een verdeler omdat de 10 Kv kabel naar de trafo opgerookt is.
Dan stook je ineens 5000 liter dieselolie per dag op..
Plaatje één is drie x 1000 ampere
:strip_exif()/f/image/i5npdgDDj9sLmEUNWu4Zkczt.jpg?f=fotoalbum_large)
Plaatje 2 is de rest van de stroom.
:strip_exif()/f/image/KIlMlE6MwMMsJ1uOSQ7Q2HaT.jpg?f=fotoalbum_large)
Best wel grappig spul om een noodaansluiting te maken.
3x 3000 ampere noodaansluiting van een generator op een verdeler omdat de 10 Kv kabel naar de trafo opgerookt is.
:strip_exif()/f/image/i5npdgDDj9sLmEUNWu4Zkczt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KIlMlE6MwMMsJ1uOSQ7Q2HaT.jpg?f=fotoalbum_large)
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Gaaf om te zien hoor, mooie locomotief (equivalent) motor in de buurt er naastRonald.42 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:34:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja dat is echt een beest, oorpluggen in en oorkappen op als je er bij wilt kijken in die trailer.Q schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:40:
[...]
Gaaf om te zien hoor, mooie locomotief (equivalent) motor in de buurt er naast
Elke morgen een tankauto met diesel om de tank te vullen.
Echt absurd als je ziet wat er allemaal door gaat.
En dat hele bos kabels wordt nog leuk warm ook.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik mis zo te zien de PEN aansluiting....Ronald.42 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:34:
[Afbeelding]
En hoezo boven en onder de schakelaar? Of bovenste van de synchronisatie?Plaatje 2 is de rest van de stroom.
[Afbeelding]
Ja dat zal, leuke belasting en zwarte kabels in de zonRonald.42 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:43:
[...]
Ja dat is echt een beest, oorpluggen in en oorkappen op als je er bij wilt kijken in die trailer.
[ Voor 17% gewijzigd door Annuk op 29-08-2024 17:45 ]
Pen aansluiting.Annuk schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:44:
[...]
Ik mis zo te zien de PEN aansluiting....
[...]
En hoezo boven en onder de schakelaar? Of bovenste van de synchronisatie?
[...]
Ja dat zal, leuke belasting en zwarte kabels in de zon
Aarde en nul zijn één tot aan de verdeler.
Synchroniseren is niet van toepassing de trafo hangt niet meer aan het net.
Dat komt wel binnenkort dan moet die generator een service beurt hebben.
Dan zetten ze er nog één naast en dan synchroon laten lopen.
Dan gaat de huidige er af en onderhoud krijgen en vervolgens weer terug er op.
Ben benieuwd hoe dat gaat.
De zon schijnt niet in die verdeler
Ik weet het... Maar zie op de eerste foto alleen L1 t/m L3 hangen en geen PEN.Ronald.42 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:48:
[...]
Pen aansluiting.
Aarde en nul zijn één tot aan de verdeler.
Of is het een HV aggregaat die 10kV invoed daar?
Nee als de voedende 10kV (uitloper?) geploft is, maar kan wezen dat men de sync wel (al) heeft aangesloten.Synchroniseren is niet van toepassing de trafo hangt niet meer aan het net.
Dat komt wel binnenkort dan moet die generator een service beurt hebben.
Dan zetten ze er nog één naast en dan synchroon laten lopen.
Dan gaat de huidige er af en onderhoud krijgen en vervolgens weer terug er op.
Ben benieuwd hoe dat gaat.
De zon schijnt niet in die verdeler
En Nee de zon schijnt niet in de verdeler, maar aggregaat staat misschien wel buiten en deel v/d kabels liggen daar dan ook neem k aan..
Het is 400 volt dat ingevoerd wordt.Annuk schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:54:
[...]
Ik weet het... Maar zie op de eerste foto alleen L1 t/m L3 hangen en geen PEN.
Of is het een HV aggregaat die 10kV invoed daar?
[...]
Nee als de voedende 10kV (uitloper?) geploft is, maar kan wezen dat men de sync wel (al) heeft aangesloten.
En Nee de zon schijnt niet in de verdeler, maar aggregaat staat misschien wel buiten en deel v/d kabels liggen daar dan ook neem k aan..
Beide foto's zijn dezelfde verdeler, wegens omstandigheden ruimtegebrek etc.
Wordt een gedeelte ingevoerd via foto 1 en een deel via foto 2.
Foto 1 is erbij gekomen nadat de eerste lichtere generator de geest gaf.
Synchroniseren gebeurt straks zoals ik het begrepen heb door een tweede generator aan te sluiten op vrije plaatsen in de eerste generator zodat we zonder te stoppen dat ding onderhoud kunnen geven.
Als alles aan de hv kant weer hersteld is dan gaan we spanningsloos en opnieuw opstarten via de trafo.
Althans dat is het plan volgens mij.
@Q Honderden euro's per maand? indianen verhaal hou het maar op 10tjes per maand.
En 6 kw terug leveren gaat net met 25A, moet jezelf natuurlijk niet wat gebruiken.
En 6 kw terug leveren gaat net met 25A, moet jezelf natuurlijk niet wat gebruiken.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Impressive maar dit is geen huisinstallatie of hoort daar een fabriek bij?Ronald.42 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:34:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
met 17+ KW aan vermogen denk ik dat je 100 euro+ per maand kunt halen, maar de kosten voor de batterij capaciteit, solar en de omvormers is totaal niet meer in verhouding.habbekrats schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:07:
@Q Honderden euro's per maand? indianen verhaal hou het maar op 10tjes per maand.
Bedankt voor het delen, gewoon gaaf om te zien, ook al is het beetje off-topic.Ronald.42 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:43:
[...]
Ja dat is echt een beest, oorpluggen in en oorkappen op als je er bij wilt kijken in die trailer.
Dat zijn neem ik aan de afgaande aders het veld (de fabriek oid) in.jadjong schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:13:
Behoorlijk offtopic, ik zie zelfs stekkers!
Wat zijn die drie draden per fase op de onderste foto?
Wat is daadwerkelijke stroom? Ik kan niet geloven dat 1000 A via die kabels loopt. Ik kan me nauwelijks een stroom van 100A voorstellen, laat maar 1000.Ronald.42 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:34:
Het zijn allemaal parallelle kabels per fase van de generator naar de verdeler.jadjong schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:13:
Één kabel voor dat vermogen krijg je niet zo makkelijk de bocht om.
Die gaan naar een andere verdeler in het veld 6 meter verderop.jadjong schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:13:
3x 600 amp mespatronen hangen daarvoor.
Ik had iets specifieker moeten zijn.Ronald.42 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:03:
[...]
Het zijn allemaal parallelle kabels per fase van de generator naar de verdeler.
Één kabel voor dat vermogen krijg je niet zo makkelijk de bocht om.

Volledige belasting van de gen op deze verdeler mag 3000 ampere per fase zijn.andru123 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:52:
[...]
Wat is daadwerkelijke stroom? Ik kan niet geloven dat 1000 A via die kabels loopt. Ik kan me nauwelijks een stroom van 100A voorstellen, laat maar 1000.
Nominaal hangt het nu wat tussen de 1500 en 2000 amp.
Op die eerste foto met 2 parallelle kabels mag 1000 ampere lopen.
500 per kabel ongeveer.
Ik vind het op zich wel wat eng om er bij te staan.
2 van die dikke kabels op een y stukje dat met een soort van lijmklem constructie aan die koperen strippen hangt.
Maar ik kijk er elke dag even.
Kijken of er niks echt heet wordt en of er nog diesel in de tank zit.
jadjong schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:05:
[...]
Ik had iets specifieker moeten zijn.Bedoelde de onderste draden, die aan de rail vast zitten met M10 boutjes.
Zoals gezegt die gaan naar een andere verdeler goed voor 3x600 amp.
Edit : drie keer antwoorden op dezelfde vraag ik moet eerder op bed

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald.42 op 29-08-2024 20:11 ]
Kun je na gaan dat op (server ) moederborden al stromen lopen van meer dan 100A en dat gaat gewoon over een PCB.andru123 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:52:
[...]
Wat is daadwerkelijke stroom? Ik kan niet geloven dat 1000 A via die kabels loopt. Ik kan me nauwelijks een stroom van 100A voorstellen, laat maar 1000.
Heb ooit is een server PCB getekend waar ( dacht ik, is alweer even geleden ) 250A piek liep naar de xeon processor.
Wel allemaal bij een spanning van rond de 1 volt.
Ah! Wie heeft de langste voor gevorderden. Dat kunnen we ook!
:strip_exif()/f/image/pNxRbKLcLu063PxII0Oru8K0.jpg?f=fotoalbum_large)
In maart hadden we bij een klant 2x deze geploft. IGBT sluiting in een nieuwe frequentieomvormer. 16 uur op de klok.
En we zijn nu bij een klant bezig met een machine met 2 x een 3x2500A zekering na de hoofdschakelaar.
En ik snap wel dat die singles warm worden. Volgens mij kan er in een Powerlock maximaal 150mm2. De connectoren zijn max 400A. Dus die worden wel tot hun max belast bij deze toepassing. Die railklemmen had ik nog nooit gezien, interessante dingen.
Right. Nu weer terug naar 3x25A...
Lijkt op de foto eerder 3x800ARonald.42 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:04:
[...]
Die gaan naar een andere verdeler in het veld 6 meter verderop.
3x 600 amp mespatronen hangen daarvoor.
Wat denk je wat voor kabels er in het gewone net gebruikt worden dan? En welke stromen daar lopen?andru123 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:52:
[...]
Heb je de Y-klemmen (en de single klemmen) ook gezien voor montage? Als ze goed vast aangedraaid worden gaan ze in principe nergens heen.Ronald.42 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:08:
[...]
Volledige belasting van de gen op deze verdeler mag 3000 ampere per fase zijn.
Nominaal hangt het nu wat tussen de 1500 en 2000 amp.
Op die eerste foto met 2 parallelle kabels mag 1000 ampere lopen.
500 per kabel ongeveer.
Ik vind het op zich wel wat eng om er bij te staan.
2 van die dikke kabels op een y stukje dat met een soort van lijmklem constructie aan die koperen strippen hangt.
Maar ik kijk er elke dag even.
Kijken of er niks echt heet wordt en of er nog diesel in de tank zit.
Er zitten vrij grove groeven in en in combinatie met het gewicht wat er nu aanhangt gebeurd er niets, zolang er niet zijwaarts teveel mee gebeurt (van de koperen strippen af bewegen)...
Klopt drie keer 800 idd, wordt tijd voor een bril ookAnnuk schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:26:
[...]
Lijkt op de foto eerder 3x800A
[...]
Wat denk je wat voor kabels er in het gewone net gebruikt worden dan? En welke stromen daar lopen?
[...]
Heb je de Y-klemmen (en de single klemmen) ook gezien voor montage? Als ze goed vast aangedraaid worden gaan ze in principe nergens heen.
Er zitten vrij grove groeven in en in combinatie met het gewicht wat er nu aanhangt gebeurd er niets, zolang er niet zijwaarts teveel mee gebeurt (van de koperen strippen af bewegen)...

Ik zal morgen even kijken naar die klemmen er ligt volgens mij nog een stel op de grond.
Zal ik daar wel even detail foto's van maken voor de leuk.
Ik heb mij overigens verbaasd over die oude 10Kv kabel.
Aluminium papier en olie...
En een heel stuk dunner dan na de trafo
[ Voor 7% gewijzigd door Ronald.42 op 29-08-2024 20:31 ]
Heb ze met enige regelmaat wel in handenRonald.42 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:28:
[...]
Klopt drie keer 800 idd, wordt tijd voor een bril ook![]()
Ik zal morgen even kijken naar die klemmen er ligt volgens mij nog een stel op de grond.
Zal ik daar wel even detail foto's van maken voor de leuk.
Niet altijd even fijne situaties om een NSA aan te sluiten maar het gebeurt... Part off the job he..
Maar vind zulke installaties altijd mooi om te zien
Ik zal morgen wel even een foto van de hele verdeler maken plus een foto van de oude verdeler waar die 3x800 heen gaat, dat is echt antiekAnnuk schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:31:
[...]
Heb ze met enige regelmaat wel in handen
Niet altijd even fijne situaties om een NSA aan te sluiten maar het gebeurt... Part off the job he..
Maar vind zulke installaties altijd mooi om te zienwat voor verdeelinrichting is het verder?
Tenminste als ik dan niet opgehangen wordt door de offtopic politie
Zoiets?Ronald.42 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:43:
:strip_exif()/f/image/VfG2GM0XEfOf2ccWhTwv4vrg.jpg?f=fotoalbum_large)
Jup. Alleen dan met een grotere tank en 2 enorme uitlaatpijpen boven op. 2x 150 of 200 mm pijpen.
Dat ding is van VOET stonden 180 draaiuren op toen hij kwam nu tegen de 500.
Koste 1 miljoen ofzo in aanschaf.
Zal een leuk prijskaartje voor de huur ook zijn plus dan nog 5000 liter diesel per etmaal...
Echt bizar.
En dan hebben we nog een aantal trafo's die het nog wel doen.
Je staat er nooit zo bij stil hoeveel vermogen er doorgaat bij dat spul, maar nu is het wel meer zichtbaar zeg maar.
@Ronald.42 In het kader groot groter grootst,
De 16 cilinder Rolls Royce Bergen Natural Gas Engine
https://i.imgur.com/BUy19KM.jpeg, https://i.imgur.com/1hiTODR.jpeg en als uitsmijter https://i.imgur.com/IXdu8I8.jpeg
De grotere broer staat 500 meter verder de 20 cilinder.
https://m.youtube.com/watch?v=FYSvp3hs6nA
Resp 6,7 en 8,6 MW
https://i.imgur.com/BUy19KM.jpeg, https://i.imgur.com/1hiTODR.jpeg en als uitsmijter https://i.imgur.com/IXdu8I8.jpeg
https://m.youtube.com/watch?v=FYSvp3hs6nA
Resp 6,7 en 8,6 MW
[ Voor 6% gewijzigd door wizzopa op 30-08-2024 14:45 ]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Echt bizar als je daar bij staat als dat draait,daar wordt je klein van.wizzopa schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:49:
@Ronald.42 In het kader groot groter grootst,
Resp 6,7 en 8,6 MW
In hetzelfde kader van groter, grootst.
Afgelopen maandag viel die generator hier uit en daarbij ook de stoomketels en ammoniak installatie.
Als we dan de zaak weer snel op stoom willen hebben gaat er ruim 2000m3 aardgas per uur door.
Dat is op het werk dan "gewoon" maar als je er over na denkt zijn het gewoon absurde cijfers.
En dan de burger die de kachel een graadje lager zet want energiecrisis....
Goooeeed.. einde offtopic voor vandaag
Volgens mij zijn alle accupakketten zo ingesteld, net zoals bij omvormers, dat deze stroom nodig hebben om te kunnen functioneren. Bij spanningsuitval zal je dus ook geen stroom geleverd krijgen. Als dit niet zo is, kun je dit bereiken door een magneetschakelaar tussen je hoofdschakelaar en afgaande voedingen te plaatsen. Is de hoofdschakelaar bekrachtigd, dan magneetschakelaar ook. Zo niet, magneetschakelaar uit.Annuk schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:21:
[...]
Bovenstaande kan ook gebeuren als je met accupakket gaat werken die teruglevert in het net als de spanning wordt afgeschakeld door netbeheerder i.v.m. storing (afsluiten). Oftewel zorg dat je je HS inderdaad zo hebt dat er geen teruglevering in het net kan komen als je een accupakket gebruikt.
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Nee al paar keer meegemaakt dat het een "off-grid" installatie is die bleek terug te voeden in het net.MrBas schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:14:
[...]
Volgens mij zijn alle accupakketten zo ingesteld, net zoals bij omvormers, dat deze stroom nodig hebben om te kunnen functioneren. Bij spanningsuitval zal je dus ook geen stroom geleverd krijgen. Als dit niet zo is, kun je dit bereiken door een magneetschakelaar tussen je hoofdschakelaar en afgaande voedingen te plaatsen. Is de hoofdschakelaar bekrachtigd, dan magneetschakelaar ook. Zo niet, magneetschakelaar uit.
Normaal hoort de boel inderdaad veilig gesteld te worden mits goed aangesloten en geïnstalleerd, maar al paar keer dus gehad dat men zelf had geïnstalleerd en niet goed dus.
Zeer slordig. Dit soort dingen test je toch als je de noodstroomfunctie test.Annuk schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:19:
[...]
Nee al paar keer meegemaakt dat het een "off-grid" installatie is die bleek terug te voeden in het net.
Normaal hoort de boel inderdaad veilig gesteld te worden mits goed aangesloten en geïnstalleerd, maar al paar keer dus gehad dat men zelf had geïnstalleerd en niet goed dus.
Blijkbaar niet.... En zeg indd wel zelf aangesloten maar zou ook best een installateur geweest kunnen zijn maar dat weet ik niet...John245 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:22:
[...]
Zeer slordig. Dit soort dingen test je toch als je de noodstroomfunctie test.
Er wordt hier zoveel gehamerd op het juiste aanhaalmoment. Dat probeer ik nu op te zoeken voor een ABB DSC301C. Maar dat valt nog niet mee.
Staat niet in de data sheet. Diverse sites en data sheets en dergelijke bekeken maar is niet zomaar te vinden.
Zoek ik verkeerd?
Staat niet in de data sheet. Diverse sites en data sheets en dergelijke bekeken maar is niet zomaar te vinden.
Zoek ik verkeerd?
1,2 Nm (zie hier).Guido7619 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:06:
Er wordt hier zoveel gehamerd op het juiste aanhaalmoment. Dat probeer ik nu op te zoeken voor een ABB DSC301C. Maar dat valt nog niet mee.
Zoek ik verkeerd?
Ondertussen had ik het ook gevonden, maar had verwacht dat dit makkelijker naar boven zou komen.
Leuk zo'n WIHA momentschroevedraaier. Na 1 keer gebruik al defect. De Nm aanduiding draait niet meer rond bij het verstellen van het moment.
[ Voor 18% gewijzigd door Guido7619 op 30-08-2024 11:35 ]
Het staat ook gewoon op de zijkant van het component zelf.
[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 30-08-2024 11:49 ]
Zeker weten dat je die versteller ver genoeg in de momentschroevendraaier drukt? Dat is even 'wennen' hoe dat werkt. Ik had volgens mij ook zoiets de eerste keer en krabde toen ook achter mijn oren.Guido7619 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:25:
[...]
Ondertussen had ik het ook gevonden, maar had verwacht dat dit makkelijker naar boven zou komen.
Leuk zo'n WIHA momentschroevedraaier. Na 1 keer gebruik al defect. De Nm aanduiding draait niet meer rond bij het verstellen van het moment.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Een kwestie van de juiste zoektermen: als ik Google "ds301c B16 aanhaalmoment" vraag, staat de link bovenaan in de zoekresultaten.Guido7619 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:25:
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 30-08-2024 12:49 ]
ja, kan het hem ook wel verstellen en je voelt de veerdruk met het verstellen, enkel die witte indicatie draait niet meer mee.True schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:44:
[...]
Zeker weten dat je die versteller ver genoeg in de momentschroevendraaier drukt? Dat is even 'wennen' hoe dat werkt. Ik had volgens mij ook zoiets de eerste keer en krabde toen ook achter mijn oren.
Heb de datasheet bekeken, daar staat het niet op. is meer een soort reclame folder. Diverse zoektermen gebruikt maar ook niets.ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:48:
[...]
Een kwestie van de juiste zoektermen: als ik Google "ds301c B16 aanhaalmoment" vraag, staat de link bovenaan in de zoekresultaten.
Op een gegeven moment op de site van ABB dan gevonden, en daarna is het makkelijk te vinden voor alle componenten.
Inderdaad staat het ook op de zijkant, maar als het al in de kast zit kun je dat niet meer aflezen.
Dan moeten er meerdere datasheets in omloop zijn... Welke datasheet heb je gevonden? Ik vond deze datasheet van de DS301C en dat is een van de meest uitgebreide datasheets die ik ooit van een groepenkast-component heb gezien! Het aanhaalmoment staat erin als "tightening torque", op pagina 3.Guido7619 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:06:
Zoek ik verkeerd?
Ja dat is wel een uitgebreidere datasheet. Die ik had gevonden was maar 2 pagina’s. Dat leek meer een soort reclame folder.Juerd schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:14:
[...]
Dan moeten er meerdere datasheets in omloop zijn... Welke datasheet heb je gevonden? Ik vond deze datasheet van de DS301C en dat is een van de meest uitgebreide datasheets die ik ooit van een groepenkast-component heb gezien! Het aanhaalmoment staat erin als "tightening torque", op pagina 3.
Kent iemand een model buitenstopcontact waar ik altijd de stekker in kan laten zitten voor een lichtsnoer met lampen? Het probleem is dat buitenschakelmateriaal niet IP44 is wanneer er een stekker in zit. Een soort opbouwdoos met een klepje waar de stekker volledig in kan of zou zo ideaal zijn. De stekker afknippen en een lasdoos plaatsen zou kunnen, of een CEE stopcontact, maar een opbouwstopcontact heeft de voorkeur.
Timmer er een klein regendakje over en je bent klaar. Ik gebruik al 10 jaar van de Busch JaegerPyramiden schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:14:
Kent iemand een model buitenstopcontact waar ik altijd de stekker in kan laten zitten voor een lichtsnoer met lampen? Het probleem is dat buitenschakelmateriaal niet IP44 is wanneer er een stekker in zit. Een soort opbouwdoos met een klepje waar de stekker volledig in kan of zou zo ideaal zijn. De stekker afknippen en een lasdoos plaatsen zou kunnen, of een CEE stopcontact, maar een opbouwstopcontact heeft de voorkeur.
serie https://www.sandervunderi...sch-jaeger-spatwaterdicht
De pomp zit altijd aangesloten.
Die had ik gevonden, is ongeveer wat ik zoek, maar dan iets minder "merkloos".
Dat is ook nog wel een goede, ga ik naar kijken!habbekrats schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:48:
[...]
Timmer er een klein regendakje over en je bent klaar. Ik gebruik al 10 jaar van de Busch Jaeger
serie https://www.sandervunderi...sch-jaeger-spatwaterdicht
De pomp zit altijd aangesloten.
Ik zou dan een werkschakelaar pakken en inderdaad de stekker afknippen en die aansluiten op de werkschakelaar dan krijg je het 100% waterdicht. Wel zowel invoerende kant als je lichtsnoer bij voorkeur via de onderkant inbrengen.Pyramiden schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:14:
Als je echt de stekker niet los wilt knippen kun je de eventueel een verlengsnoer nemen (of zelf maken) en de stekker van je lichtsnoer en de contrastekker in zo'n waterdicht kliksysteem verpakken.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ben stiekem wel benieuwd wat voor soort apparatuur dit soort vermogens vraagt. Moeten we denken aan hele zware electro motoren of anders? Weet niet wat je ‘mag’ vertellen hierover.Ronald.42 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 23:17:
@Annuk
De verdelers die nu op noodstroom draaien plus de klemmen op de rail.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Utp dubbel gemaakt. Loze leidingen doen ze niet. Die zouden vollopen met gruis en andere rotzooi tijdens de bouw zodat ze vervolgens niet meer te gebruiken zijn.blackd schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:48:
@YKla overweeg stroompunten of loze leidingen bij de kozijnen voor zonwering.
Verder zou ik meer loze leidingen aanleggen voor apparatuur bij de tv zodat je met een centrale switch in de meterkast uit de voeten kunt. Zelf heb ik er twee per kant, dubbel utp maakt 4 aansluitingen per wand.
Een beetje offtopic, maar zo te zien gaat het over een voedingsmiddelenfabriek. Daar staan motoren en ketels (die volgens mij ook elektrisch worden verwarmd) plus koelingen met grote compressoren.Q schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 00:18:
[...]Ben stiekem wel benieuwd wat voor soort apparatuur dit soort vermogens vraagt. Moeten we denken aan hele zware electro motoren of anders? Weet niet wat je ‘mag’ vertellen hierover.
Zo zit ik in de telecom waar dit soort energieaansluitingen (10kV) ook vrij normaal zijn, en een snelle berekening van mij (er hangen kWh meters) een energierekening geeft van ruim 1,2 mln euro per jaar.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Vooral elektromotoren van klein tot iets van 200Kw zoals vanQ schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 00:18:
[...]
Ben stiekem wel benieuwd wat voor soort apparatuur dit soort vermogens vraagt. Moeten we denken aan hele zware electro motoren of anders? Weet niet wat je ‘mag’ vertellen hierover.
Schroefcompresoren, pompen ventilatoren van koeltorens etc etc
Krimptunnels dat zijn een soort van ovens met een transportband erin die worden elektrisch verwarmd.
En een hoeveelheid 220 groepen voor het standaard spul.
Kom er net vandaan kreng was om 02:20 uitgevallen.
Daarna de hele toko weer op starten.
Ik weet dat we in 2019 op ongeveer 200K per maand aan energie kosten zaten gas en elektra samen.Jim423 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 00:35:
[...]
Een beetje offtopic, maar zo te zien gaat het over een voedingsmiddelenfabriek. Daar staan motoren en ketels (die volgens mij ook elektrisch worden verwarmd) plus koelingen met grote compressoren.
Zo zit ik in de telecom waar dit soort energieaansluitingen (10kV) ook vrij normaal zijn, en een snelle berekening van mij (er hangen kWh meters) een energierekening geeft van ruim 1,2 mln euro per jaar.
Geen idee hoeveel dat nu is. Maar in ieder geval meer
De combinatie van een IP44 WCD en IP44 stekker zou wel degelijk IP44 moeten zijn ook met de stekker geplaatst.Pyramiden schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:14:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tOKzbHi5FQTZvqumrDoVNW3i.jpg?f=user_large)
IP44 stekkers hebben zo'n rubberen rand eraan en dat zou naadloos op de WCD moeten aansluiten.
IP44 is natuurlijk ook alleen maar spatwaterdicht, je moet daar dus niet de tuinslang op zetten. Maar een regenbui zou het gewoon moeten overleven ook zonder extra afdakjes etc.
Maar het is dan dus wel te hopen dat er een fatsoenlijke stekker aan je lichtsnoer zit.
[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 31-08-2024 07:50 ]
Goed, het uitstapje is weer klaar, terug naar huisinstallaties.
@Ronald.42 Als je meer wilt delen mag je er altijd een topic voor aanmaken.
@Ronald.42 Als je meer wilt delen mag je er altijd een topic voor aanmaken.
Originele situatie: hoofdaansluiting 3*25A. 1f 4mm2 kabel naar onderverdeler schuur, afgezekerd met een aardlekschakelaar en automaat (zo uit de bouw). Op de onderverdeler zit een 1f autolader en 1kw omvormer voor de zonnepanelen (allebei Alamats).
Nieuwe situatie: ik wil een 3f autolader monteren, dus ik dacht ik leg er een 3f(4mm2) kabel naast de al bestaande kabel in de pijp. Jammer genoeg paste dit niet en was ik genoodzaakt de 1f kabel op te offeren.
Nu zal ik de onderverdeler ombouwen naar 3f (dus andere hoofdschakelaar en 3*16a Alamat voor de autolader)
Nu vroeg ik mij af hoe ik dit ga doen in de meterkast. Zou ik dan een 20A Alamat moeten toepassen voor de kabel? (alleen qua "rating" selectief, in het echt dubieus). Of een 16/25A?
Moet deze kabel wel vanuit de meterkast beveiligd worden middels een aardlekautomaat? (ik denk van wel. Maar check dit graag even met jullie).
Nieuwe situatie: ik wil een 3f autolader monteren, dus ik dacht ik leg er een 3f(4mm2) kabel naast de al bestaande kabel in de pijp. Jammer genoeg paste dit niet en was ik genoodzaakt de 1f kabel op te offeren.
Nu zal ik de onderverdeler ombouwen naar 3f (dus andere hoofdschakelaar en 3*16a Alamat voor de autolader)
Nu vroeg ik mij af hoe ik dit ga doen in de meterkast. Zou ik dan een 20A Alamat moeten toepassen voor de kabel? (alleen qua "rating" selectief, in het echt dubieus). Of een 16/25A?
Moet deze kabel wel vanuit de meterkast beveiligd worden middels een aardlekautomaat? (ik denk van wel. Maar check dit graag even met jullie).
[ Voor 3% gewijzigd door djoenez op 31-08-2024 10:12 ]
Na heel lang lurken hier heb ik ook een bijdrage voor dit topic 
Mijn vriendin heeft recent een huis gekocht en daar zijn we bezig alle elektra te vernieuwen. Voor het frezen heb ik alle draden naar de WCD's eruit getrokken zodat we de stroom op de centraaldozen en enkele WCD's terug aan konden zetten.
Alleen kreeg ik op een van de slaapkamers de draden er niet uit getrokken... Maakt niet uit of ik aan de WCD kant trekte of aan de centraaldoos kant, er was geen beweging in te krijgen...
Mijn theorieën waren als volgt: of er is een doos weggewerkt in het verlaagde plafond, of de buis is ergens open en de draden zitten daardoor ergens achter vast. Het betekende i.i.g. dat het plafond eruit moest om te kunnen onderzoeken wat er aan de hand was.
Ik ben blij dat we het plafond hebben opengemaakt en de elektra aan het vernieuwen zijn
:strip_exif()/f/image/KxTIZMdo7X7WnP7D60vB4Hz1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TA2URfRjvU9DnO4GdsiDQAuw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a7vyYQywtP3jxM65wWT2d7E8.jpg?f=fotoalbum_large)
(ja dit was een gele PVC buis)
Mijn vriendin heeft recent een huis gekocht en daar zijn we bezig alle elektra te vernieuwen. Voor het frezen heb ik alle draden naar de WCD's eruit getrokken zodat we de stroom op de centraaldozen en enkele WCD's terug aan konden zetten.
Alleen kreeg ik op een van de slaapkamers de draden er niet uit getrokken... Maakt niet uit of ik aan de WCD kant trekte of aan de centraaldoos kant, er was geen beweging in te krijgen...
Mijn theorieën waren als volgt: of er is een doos weggewerkt in het verlaagde plafond, of de buis is ergens open en de draden zitten daardoor ergens achter vast. Het betekende i.i.g. dat het plafond eruit moest om te kunnen onderzoeken wat er aan de hand was.
Ik ben blij dat we het plafond hebben opengemaakt en de elektra aan het vernieuwen zijn
:strip_exif()/f/image/KxTIZMdo7X7WnP7D60vB4Hz1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TA2URfRjvU9DnO4GdsiDQAuw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a7vyYQywtP3jxM65wWT2d7E8.jpg?f=fotoalbum_large)
@DynaSpan : is dat brandschade?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Mijn theorie is dat de draad beschadigd is geraakt en een of meerdere keren flink belast is geworden, waardoor deze roodgloeiend is geworden en de buis heeft laten smelten. Hoe verder je van de buis afgaat, hoe "schoner" het plafond ook weer wordt (dus minder zwarte roetaanslag).
Als ik zo kijk lijkt het eerder op (lokale) brandschade en waarna er niets (meer) met de elektra is gedaan en gewoon een plafond onderdoor is geklapt.DynaSpan schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:47:
[...]
Mijn theorie is dat de draad beschadigd is geraakt en een of meerdere keren flink belast is geworden, waardoor deze roodgloeiend is geworden en de buis heeft laten smelten. Hoe verder je van de buis afgaat, hoe "schoner" het plafond ook weer wordt (dus minder zwarte roetaanslag).
Als dit overbelasting zou zijn geweest was er wel brand ontstaan.
Verborgen gebrek bij aankoop van de woning!DynaSpan schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:36:
Na heel lang lurken hier heb ik ook een bijdrage voor dit topic
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
@DynaSpan Met @Annuk hier, (en @natural colour ) dit ziet er voor mij ook uit als brandschade met smelten en verkolen van de pijp tot gevolg. Als je niet bent geïnformeerd over de brandschade is het een verborgen gebrek. Vraag de aankoopmakelaar maar. Zijn (waren) er (opvallende) verschillen tussen deze brandplek en de rest van het huis? Je was er al achter dat de elektra niet meer in orde was, daarom vernieuwen en het plafond open...
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
@Annuk @natural colour @onetime voor ons en de buren is er geen kennis van brand. Huis is van een woningbouw geweest en er is geen aankoopmakelaar aan te pas gekomen. Daarnaast zou de brandhaard dan ook vrij lokaal moeten zijn geweest gezien er 20-30cm pijp beschadigd is en er voor de rest nergens anders brandsporen zijn (behalve de roetaanslag) op de houten balken o.i.d.
We gaan i.i.g. maandag eens contact opnemen met de woningbouwvereniging of zij er meer vanaf weten.
We gaan i.i.g. maandag eens contact opnemen met de woningbouwvereniging of zij er meer vanaf weten.
[ Voor 11% gewijzigd door DynaSpan op 31-08-2024 17:13 ]
@DynaSpan Als huurder overgenomen van de woningbouw? Aanvaard in de aan de huurder bekende staat?
Dan is kosten verhaal wat moeilijker. Begin eens voorzichtig te vragen zonder slapende honden wakker te maken of er bij de woningbouw kennis is van brandschade in het verleden. Omdat je nu deze situatie aantreft.
Dan is kosten verhaal wat moeilijker. Begin eens voorzichtig te vragen zonder slapende honden wakker te maken of er bij de woningbouw kennis is van brandschade in het verleden. Omdat je nu deze situatie aantreft.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Bij mijn schoonouders zijn afgelopen winter zonnepanelen geïnstalleerd, al met al best een forse hoeveelheid. Het piekvermogen is zo'n 15 kW (oost/west), en hij ziet regelmatig 18A per fase. De panelen zijn aangesloten op een onderverdeler in de schuur achter een B20 alamat.
In het huis zit de meterkast. Naar mijn mening zou hier een remschakelaar toegepast moeten worden. Volgens een elektricien die recent is geweest zou het niet nodig zijn. Maar 25+18A is >40A per fase.
Zo ziet de onderverdeler in de schuur eruit:
:strip_exif()/f/image/q3jtn1RyV9yzehMPK6nKiVSG.jpg?f=fotoalbum_large)
En de meterkast in het huis:
:strip_exif()/f/image/eDspyn6mcbTzLKn4YoAlsW0G.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn plan is om de remautomaat rechts naast de hoofdautomaat te plaatsen, en met een kam te verbinden aan de bovenzijde. Volgens mij is er bij zowel de hoofdschakelaar als de beoogd remschakelaar een gleuf voor een gevorkte kam. De alamat van de schuur kan ik met 6mm2 verbinden met de kooiklemmen van de remautomaat of direct op de hoofdschakelaar.
De onderzijde van de remschakelaar verbind ik met de
Vragen:
1. Is dit de juiste remschakelaar?
2. Kan ik het beste de groep naar de onderverdeler direct op de hoofdschakelaar aansluiten of op de bovenzijde van de remautomaat? Of nog een andere manier?
3. Klopt het dat de beoogde remautomaat extra gleuven heeft voor een gevorkte kam?
4. In de onderverdeler zijn er 2 krachtgroepen achter één ALS gezet. Mag dit zo?
NB: de losse automaat linksonder in de meterkast vervang ik direct voor een b16 alamat.
In het huis zit de meterkast. Naar mijn mening zou hier een remschakelaar toegepast moeten worden. Volgens een elektricien die recent is geweest zou het niet nodig zijn. Maar 25+18A is >40A per fase.
:strip_exif()/f/image/q3jtn1RyV9yzehMPK6nKiVSG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eDspyn6mcbTzLKn4YoAlsW0G.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn plan is om de remautomaat rechts naast de hoofdautomaat te plaatsen, en met een kam te verbinden aan de bovenzijde. Volgens mij is er bij zowel de hoofdschakelaar als de beoogd remschakelaar een gleuf voor een gevorkte kam. De alamat van de schuur kan ik met 6mm2 verbinden met de kooiklemmen van de remautomaat of direct op de hoofdschakelaar.
Vragen:
2. Kan ik het beste de groep naar de onderverdeler direct op de hoofdschakelaar aansluiten of op de bovenzijde van de remautomaat? Of nog een andere manier?
3. Klopt het dat de beoogde remautomaat extra gleuven heeft voor een gevorkte kam?
4. In de onderverdeler zijn er 2 krachtgroepen achter één ALS gezet. Mag dit zo?
NB: de losse automaat linksonder in de meterkast vervang ik direct voor een b16 alamat.
[ Voor 3% gewijzigd door manusjevanalles op 31-08-2024 17:21 ]
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Aangezien ik een raam zie zitten verwacht ik b.v. een gordijn daar wat vlam heeft gevat...DynaSpan schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 17:12:
@Annuk @natural colour @onetime voor ons en de buren is er geen kennis van brand. Huis is van een woningbouw geweest en er is geen aankoopmakelaar aan te pas gekomen. Daarnaast zou de brandhaard dan ook vrij lokaal moeten zijn geweest gezien er 20-30cm pijp beschadigd is en er voor de rest nergens anders brandsporen zijn (behalve de roetaanslag) op de houten balken o.i.d.
En dat kan kort en hevig genoeg zijn om de pijp wel te beschadigen want het is maar pvc... En ken ook genoeg roetaanslag veroorzaken zonder de houten constructie aan te tasten...
Nee, is nadat de huurder het huis heeft verlaten in de verkoop gegaan.onetime schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 17:18:
@DynaSpan Als huurder overgenomen van de woningbouw? Aanvaard in de aan de huurder bekende staat?
Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.Annuk schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 17:20:
[...]
Aangezien ik een raam zie zitten verwacht ik b.v. een gordijn daar wat vlam heeft gevat...
En dat kan kort en hevig genoeg zijn om de pijp wel te beschadigen want het is maar pvc... En ken ook genoeg roetaanslag veroorzaken zonder de houten constructie aan te tasten...
We gaan het maandag eens polsen bij de woningbouwvereniging.
@manusjevanalles Dan zou je in de kast in de schuur ook een remautomaat moeten plaatsen voor de overige afgaande groepen of de hele installatie naar minimaal 63A omzetten.
@manusjevanalles Behalve wat @habbekrats al schrijft, ik zie DRIE kookgroepen die ogenschijnlijk ieder achter 1 fase zitten. Zie: Het grote kookplaat aansluiten topic
edit: je zou in de schuur met een paar alamats de bestaande groepen vrij kunnen spelen voor de hoofdkast. Alles gelijk daar. Ook kan je de groepen in de schuur dan verdelen over de fases. Of in de schuur in plaats van een remautomaat ook kunnen volstaan met 1x 63A aardlek en voldoende dikke draden..
edit: je zou in de schuur met een paar alamats de bestaande groepen vrij kunnen spelen voor de hoofdkast. Alles gelijk daar. Ook kan je de groepen in de schuur dan verdelen over de fases. Of in de schuur in plaats van een remautomaat ook kunnen volstaan met 1x 63A aardlek en voldoende dikke draden..
[ Voor 43% gewijzigd door onetime op 31-08-2024 18:06 ]
Waar zie je 3 kookgroepen? Voor zover ik op de foto kan zien zijn het losse groepen. Kan het nu niet live bekijken.onetime schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 17:49:
@manusjevanalles Behalve wat @habbekrats al schrijft, ik zie DRIE kookgroepen die ogenschijnlijk ieder achter 1 fase zitten. Zie: Het grote kookplaat aansluiten topic
Je hebt gelijk over de remautomaat in de onderverdeler, die 4x B16 moet ook beveiligd worden. Maar die 2 krachtgroepen niet toch? Dat zijn 2 B20’s achter een 40A ALS, dus max 40A per fase. Of kan een 3 fase-alamat maar 40A in totaal over alle fases opgeteld?
Ik zou de enkelfase ALS kunnen vervangen voor een C40 alamat (als die bestaat), dan fungeert die direct als remschakelaar
manusjevanalles schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 18:25:
[...]
Waar zie je 3 kookgroepen? Voor zover ik op de foto kan zien zijn het losse groepen. Kan het nu niet live bekijken.
:strip_exif()/f/image/4YaHmrcSmhInRpJER7bLefL0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Mk4CjQjmXnO9P2nObdW832ND.jpg?f=fotoalbum_large)
Die 4 groepen 2 groepen en een kookgroep allemaal op 1 fase lijkt me sowieso al niet het meest wenselijke. Of dat moet gezien de totale belasting in de woning toevallig goed uitkomen zo...Je hebt gelijk over de remautomaat in de onderverdeler, die 4x B16 moet ook beveiligd worden. Maar die 2 krachtgroepen niet toch? Dat zijn 2 B20’s achter een 40A ALS, dus max 40A per fase. Of kan een 3 fase-alamat maar 40A in totaal over alle fases opgeteld?
Ik zou de enkelfase ALS kunnen vervangen voor een C40 alamat (als die bestaat), dan fungeert die direct als remschakelaar
Ai, je hebt gelijk. Ik ben vooral Eaton gewend en daar zijn ze makkelijker te herkennen. Toen mijn schoonouders het huis vorig jaar kochten, had het een 3x35A aansluiting. Die is omgezet naar 3x25A, maar verder is de groepenverdeling en dus de kookgroepen ook niet aangepast.Xander schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 18:47:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Die 4 groepen 2 groepen en een kookgroep allemaal op 1 fase lijkt me sowieso al niet het meest wenselijke. Of dat moet gezien de totale belasting in de woning toevallig goed uitkomen zo...
Die kookgroepen gaan een project op zich worden. Het huis heeft een zwembad met warmtepomp, meerdere waterpompen, oven, een groot fornuis etc. Het wordt een flinke klus om dat allemaal uit te vogelen (heb ik de tijd niet voor, mijn schoonouders ook niet de kennis). De elektricien die de onderverdeler laatst heeft vervangen, heeft er verder ook niets mee gedaan en vond een remautomaat ook niet nodig.
Vandaag zij mijn schoonvader dat hij regelmatig 35A per fase ziet via de P1-meter

Stap 1 is nu die remschakelaars.
Voor de hoofdkast zou dat deze zijn, klopt dat?
En voor de onderverdeler is toch alleen een remautomaat nodig voor de groep linksboven? Die 2 krachtgroepen (laadpaal + pompzwembad) kunnen toch maar max 40A per fase vragen, en de ervoorliggende ALS kan die 40A per fase wel aan (of is het 40A in totaal over alles fases opgeteld?)
Ik kan geen goede remautomaat vinden van Hager. Een C40 alamat lijkt niet te bestaan, en een C40 automaat kan ik ook niet vinden. Welke zou geschikt zijn?
Misschien even nieuw label maken voor de Pelletkachel?manusjevanalles schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 17:19:
Bij mijn schoonouders zijn afgelopen winter zonnepanelen geïnstalleerd, al met al best een forse hoeveelheid. Het piekvermogen is zo'n 15 kW (oost/west), en hij ziet regelmatig 18A per fase. De panelen zijn aangesloten op een onderverdeler in de schuur achter een B20 alamat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vragen:
Vaevictis_ schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:22:
[...]
Misschien even nieuw label maken voor de Pelletkachel?

Waarom moet het C zijn? Als ik het goed begrijp komt die remautomaat in de verdeler van de schuur, en daar zijn alle automaten zo te zien B, dus dan biedt een tragere karakteristiek voor je hogere niks extra's Edit: dit hoeft niet te kloppen. B40 staat een inschakelpiek van 120 A toe, alleen voor het bereik tussen 120 A en 200 A heb je een C40 nodig (die vervolgens 200 tot 400 A toestaat). Als je zoveel apparatuur met extreme inrush current zou hebben, wordt het tijd wat keuzes te heroverwegenmanusjevanalles schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:22:
Ik kan geen goede remautomaat vinden van Hager. Een C40 alamat lijkt niet te bestaan, en een C40 automaat kan ik ook niet vinden. Welke zou geschikt zijn?
Daarnaast volg ik niet waarom het een alamat zou moeten zijn als de rest al aardlekbeveiliging heeft; een remautomaat is doorgaans een normale automaat.
Een B40 automaat zou je makkelijk moeten kunnen vinden.
[ Voor 18% gewijzigd door Juerd op 31-08-2024 19:42 ]
Goed om te weten dat een B-karakteristiek ook kan, ik dacht dat remschakelaars vaak C-karakteristiek zijn.Juerd schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:28:
[...]
Waarom moet het C zijn? Als ik het goed begrijp komt die remautomaat in de verdeler van de schuur, en daar zijn alle automaten zo te zien B, dus dan biedt een tragere karakteristiek voor je hogere niks extra's. B40 staat een inschakelpiek van 120 A toe, alleen voor het bereik tussen 120 A en 200 A heb je een C40 nodig (die vervolgens 200 tot 400 A toestaat). Als je zoveel apparatuur met extreme inrush current zou hebben, wordt het tijd wat keuzes te heroverwegen
Daarnaast volg ik niet waarom het een alamat zou moeten zijn als de rest al aardlekbeveiliging heeft; een remautomaat is doorgaans een normale automaat.
Een B40 automaat zou je makkelijk moeten kunnen vinden.
De gedachte voor een C/B40 alamat voor de onderverdeler is om de huidige ALS te vervangen. Maar er kan kan ook een losse B40 automaat voor natuurlijk, deze dus
En klopt het dat de 2 krachtgroepen in de onderverdeler geen remautomaat nodig hebben voor de ALS?
[ Voor 8% gewijzigd door manusjevanalles op 31-08-2024 19:39 ]
Je die kun je daar prima voor gebruiken.manusjevanalles schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:22:
Stap 1 is nu die remschakelaars.
Voor de hoofdkast zou dat deze zijn, klopt dat?
Hager componenten hebben alleen een sleuf voor vorkjes aan de onderkant.manusjevanalles schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 17:19:
Mijn plan is om de remautomaat rechts naast de hoofdautomaat te plaatsen, en met een kam te verbinden aan de bovenzijde. Volgens mij is er bij zowel de hoofdschakelaar als de beoogd remschakelaar een gleuf voor een gevorkte kam.
Die 40A aardlekschakelaar is het enige component wat overbelast kan worden. Maar mogelijk heb je ook een probleem met de bedrading in de kast.manusjevanalles schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:22:
En voor de onderverdeler is toch alleen een remautomaat nodig voor de groep linksboven? Die 2 krachtgroepen (laadpaal + pompzwembad) kunnen toch maar max 40A per fase vragen, en de ervoorliggende ALS kan die 40A per fase wel aan (of is het 40A in totaal over alles fases opgeteld?)
Ik zou me éérst even afvragen of je wel alle 1-fase eindgroepen in die onderverdeler op dezelfde fase wilt hebben, voordat je hier over nadenkt.
40A aardlekautomaten van Hager ga je alleen 4-polig vinden volgens mij.Ik kan geen goede remautomaat vinden van Hager. Een C40 alamat lijkt niet te bestaan, en een C40 automaat kan ik ook niet vinden. Welke zou geschikt zijn?
1-polige automaat hebben ze wel: https://hager.com/nl/cata...omaat-1-polig-40-a-c-6-ka
Of 2-polig: https://hager.com/nl/cata...automaat-1p-n-40-a-c-6-ka
Al zie ik niet echt een reden om met een "remautomaat" de nul te beveiligen of te schakelen.
Klopt, dat is de "veilige" keuze omdat de inrush current van dingen dan in het algemeen niet boeit. Ik heb m'n vorige bericht overigens aangepast, want wat ik zei over dat 't niks toevoegt, klopt lang niet altijd.manusjevanalles schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:36:
[...]
Goed om te weten dat een B-karakteristiek ook kan, ik dacht dat remschakelaars vaak C-karakteristiek zijn.
Maar ik blijf er wel bij dat als je zo veel inrush current hebt, je toch eens kritisch moet kijken naar of je niet wat apparaten zou vervangen
Ik snap je zin niet, wat is "nodig hebben", en in welke betekenis gebruik je "voor" (ten behoeve van, of de positie gezien vanuit de hoofdzekering, of de positie gezien vanuit de inverter)? Een remautomaat beveiligt in het algemeen "de rest" van de installatie, niet specifieke groepen. Je kunt eventueel wat groepen aan de PV-kant van de remautomaat erbij zetten, zolang je maar beredeneert dat alle draden en componenten de maximale stroom die ze theoretisch kunnen krijgen, ook mogen hebben. Het wordt wel een stuk complexer als je een remautomaat op een andere manier inzet dan simpelweg voedingsbronnen aan de ene kant, en verbruikers aan de andere kant.En klopt het dat de 2 krachtgroepen in de onderverdeler geen remautomaat nodig hebben voor de ALS?
[ Voor 6% gewijzigd door Juerd op 31-08-2024 19:53 ]
Hmm, dan zou ik dus dubbele adereindhulzen moeten gebruiken in de remautomaat, en dan naar hoofdschakelaar en naar automaat naar onderverdeler. Dat kan ook.Xander schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:43:
[...]
Je die kun je daar prima voor gebruiken.
[...]
Hager componenten hebben alleen een sleuf voor vorkjes aan de onderkant.
[...]
Die 40A aardlekschakelaar is het enige component wat overbelast kan worden. Maar mogelijk heb je ook een probleem met de bedrading in de kast.
Ik zou me éérst even afvragen of je wel alle 1-fase eindgroepen in die onderverdeler op dezelfde fase wilt hebben, voordat je hier over nadenkt.
[...]
40A aardlekautomaten van Hager ga je alleen 4-polig vinden volgens mij.
1-polige automaat hebben ze wel: https://hager.com/nl/cata...omaat-1-polig-40-a-c-6-ka
Of 2-polig: https://hager.com/nl/cata...automaat-1p-n-40-a-c-6-ka
Al zie ik niet echt een reden om met een "remautomaat" de nul te beveiligen of te schakelen.
Ik heb het nu niet helemaal meer helder. Volgens @Juerd is een C-karakteristiek niet nodig als remautomaat, dus dan zou deze beter zijn (en goedkoper).
Tav de onderverdeler: balen dat daar zoveel mis mee is. Die is net nieuw aangelegd, ik meen dat het ze zo'n 2000 euro heeft gekost. Die faseverdeling is daar niet netjes gedaan. Maar het werkt gaan mijn schoonouders zeggen...
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.