Boven 225 cm (tenzij je douchekop/wateraanvoer hoger zit dan dat, in welk geval die hoogte geldt) is er geen zone meer en mag je alles doen zolang 't allemaal maar achter max. 30 mA aardlekbeveiliging zit. Stopcontact boven je douche? Mag, als je plafond maar minstens zo hoog is! Is dat slim? Niet echt

De vaag:
1) welke IP classificatie moet de verlichting hebben.
Minimaal IPX4. Zelf zou ik zeker voor IPX5 gaan vlak boven de douche met zo'n laag plafond.
Het materieel moet volgens de fabrikant geschikt zijn voor zone 1. In de praktijk wordt dit vaak niet aangegeven terwijl het evident geschikt zou zijn, bijvoorbeeld bij SELV of IP68.
2) moet dit 12V zijn of mag dit ook 230 zijn.
Het mag 230 V zijn. Hou er wel rekening mee dat er voor de badkamer extra eisen gelden zoals dat alles altijd achter aardlekbeveiliging van maximaal 30 mA moet, en de plaatselijke aanvullende vereffening (alle aardes en vreemde geleidende delen aan elkaar verbonden). Dit is wellicht ook een goed moment om eens te checken of je aardlekbeveiliging wel van type A of beter is (in ieder geval niet van het achterhaalde type AC!) en om te beginnen met regelmatig testen, als je dat niet al deed.
Als je gaat voor een lagere spanning voor de veiligheid (wat dus niet verplicht is in zone 1), kijk dan niet alleen naar de spanning, maar kies iets met een SELV voeding en leg de voeding buiten de zones.
Deze bron zegt IPx5, en zegt verder niets over de spanning.
Die pagina is gediskwalificeerd door het noemen van zone 2 rondom de wasbak. De zones zijn er alleen rondom douche en bad. De rest van de pagina heb ik niet gekeken.
Deze bron zegt IPx4, en zegt ook niets over de spanning.
Die zegt wel van alles over de spanning, in de zone waarbij daar regels voor gelden (zone 0).
Deze pagina komt dicht in de buurt van de daadwerkelijke regels, maar ook hier lijkt te worden gefantaseerd, zoals dat de 225 cm begint bij de bovenkant van zone 0 terwijl het vanaf de afgewerkte vloer telt. Ook ontbreekt de informatie dat de zone zo hoog is als de douchekop of wateraanvoer, wanneer die hoger dan 225 cm hangt.
Deze bron zegt IPx5, en max 12V wisselspanning.
Die pagina is gediskwalificeerd door het noemen van zone 3. Er bestaat geen zone 3. De rest van de pagina heb ik niet bekeken.
offtopic:
Het is echt zo slecht dat de NEN1010 niet gewoon openbaar is
Dat lijkt me hartstikke ON-topic en ik ben het helemaal met je eens.
Overigens vind ik persoonlijk de regels voor elektra in badkamers best suf. Dit is zo'n plek waar je beter de norm én je gezonde verstand kunt volgen. Al die maten en afstanden zijn een redelijk uitgangspunt, maar komt ergens water, zorg dan dat het waterdicht is, ook al zou het buiten de zones zijn. En ga liever voor een hoger 2e cijfer in de IP-code dan dat absolute minimum van 4.
[
Voor 3% gewijzigd door
Juerd op 19-08-2024 13:39
]