fmb schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 09:38:
[...]
Paar opmerkingen die ik kan bedenken:
* Heb je voldoende UTP aansluitingen? Zie er maar een paar. Verder zie ik geen loze leidingen; als je een beetje handig bent kun je ook zelf de loze leidingen voorzien van UTP. Is goedkoper en dan heb je ook volledig in de hand welke bekabeling en montagemateriaal gebruikt wordt.
* Heb je buiten geen stroompunten, of wil je die achteraf zelf aanleggen of laten leggen? Dit kan ook vanuit de bouw, dan kan het wel slim zijn om het op een aparte groep aan te sluiten voor buiten - dan valt alleen de tuingroep uit in geval van kortsluiting buiten.
* Als je overweegt om buiten camera's te plaatsen dan kun je nu nog loze leidingen naar buiten aanleggen voor stroom en/of netwerk.
* Misschien kijk ik niet goed, maar zijn er geen lichtpunten buiten? Bij de achtergevel bijvoorbeeld zie ik wel een buitenkraan maar geen lichtpunt?
* Fijn dat je een buitenkraan bij de voordeur hebt! Je zou nog kunnen overwegen die naar de zijkant van de garage te verplaatsen, maar zo te zien zit hij nu naast een regenpijp dus dan valt hij niet zo op.
@
YKla en vergeet niet stroompunten voor evt zonwering mee te nemen (plus doosje in de muur voor bedienings locatie).
P.s. de lange wand in de woonkamer is wel erg karig aan stroompunten, zou hier tenminste op 4 plekken (ipv de 3 van nu) stroompunten willen.
Als je trouwens loze leidingen (LL) gaat laten aanleggen, laten opnemen dat deze uitgevoerd worden in 19mm (3/4") vaste buis, dan heb je de beste/meeste mogelijkheden.
En check even hoe de utp wordt uitgelegd die er nu staat ingetekend (zou persoonlijk willen: Cat6 dubbel uitgevoerd).
Check ook even de specificaties m.b.t. de slaapkamers, daar willen ze nog wel eens Y-dozen gebruiken met bijbehorende "dubbele" wcd's.
Woonkamer zou ik sowieso bij/tegen de trap(kast) ook nog UTP willen.
M.b.t spanplafond, weet niet wat je verder wenst m.b.t. verlichting, maar houd daar ook alvast rekening mee dat niet altijd alles mogelijk is, dus denk dat vast goed uit, of je komt b.v. straks omdat je vervangbare GU10 spots oid wilt ineens 10 a 15cm lager uit met je plafond dan dat je nu voor ogen hebt, vaak gebruiken ze met spanplafond van die mini geïntegreerde led spots die niet makkelijk slim te maken zijn of te vervangen.
Als je naar een slimme woning wilt een idee om bij iedere schakelaar ook een wcd te laten plaatsen, in sommige gevallen zelfs goedkoper dan er specifiek een nul-draad bij te laten trekken