Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 101 Laatste
Acties:
  • 655.425 views

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Zijn er kenners die mij kunnen vertellen of ik goed doe aan zo'n setje: https://www.amazon.nl/QOO...verbinders/dp/B0B3TW8QDW/
Of dat ik beter een selectie aan specifieke maten kan kopen: https://www.sandervunderi...esult/?q=Ringkabelschoen+

In eerste instantie voor een aardpunt op een omvormer en wellicht wat extra in de toekomst voor andere huis-tuin-en-keuken (lees PV en 230V-huisinstallaties) zaken?

Zie eventueel: True in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11" & https://tweakers.net/i/gG...7YRCAofU.png?f=user_large

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• jweetje
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:08
Juerd schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 01:16:
[...]

Tja, of het mag of niet... je gaat het toch doen, want je hebt die Shelly al gekocht :)

Volgens mij is het hetzelfde als met beltrafo's: een gekke situatie waar in de regels eigenlijk niet echt rekening mee is gehouden. De isolatie moet in principe officieel geschikt zijn voor de hoogste spanning die in de kast voorkomt, maar UTP is dat meestal niet echt, en je kunt hier ook niet zomaar even installatiedraden gebruiken voor je ethernetsignaal. Echter, afstand door de lucht is ook isolatie.

Installeer die Shelly helemaal links of helemaal rechts op de onderste rail en laat de netwerkkabel de kortste route naar buiten volgen, oftewel aan de zijkant van de kast. Gebruik bij voorkeur klein buisinvoerstukje en een buis, geschikt voor je kast, of anders op z'n minst een wartel.

De bovenste rail is minder geschikt omdat de fasedraden van de Shelly zelf aan de bovenkant zitten. Leg de fase- en nuldraden zo dat ze ver uit de buurt liggen van de UTP. Hou naast de Shelly een modulebreedte vrij van draden en/of plaats een plastic schot (maar niet zomaar een willekeurig stuk plastic; zorg dat het isoleert en vlamvertragend is, etc). Het is erg jammer dat Shelly zelf niet een schotje geintegreerd heeft in 't ding, zoals je bij veel deurbeltrafo's wel ziet, want gek genoeg is zoiets niet los verkrijgbaar (zo ver ik weet...).
Tnx voor de input, dat van de schotjes kende ik niet. Ik ga eens kijken hoe ik e.a. bij mijn groepenkast kan oplossen. Of desnoods zet ik de shelly in een extra/grote behuizing bij de Warmtepomp waar ik wil meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
True schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:43:
Zijn er kenners die mij kunnen vertellen of ik goed doe aan zo'n setje: https://www.amazon.nl/QOO...verbinders/dp/B0B3TW8QDW/
Of dat ik beter een selectie aan specifieke maten kan kopen: https://www.sandervunderi...esult/?q=Ringkabelschoen+

In eerste instantie voor een aardpunt op een omvormer en wellicht wat extra in de toekomst voor andere huis-tuin-en-keuken (lees PV en 230V-huisinstallaties) zaken?

Zie eventueel: True in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11" & https://tweakers.net/i/gG...7YRCAofU.png?f=user_large
Beter een selectie die je nodig hebt, anders blijf je met veel ongebruikte kabelschoenen zitten. Goed merk is ook meestal betere kwaliteit.
En hier is een goede momentkrimptang eigenlijk nog wel het allerbelangrijkste om een deugdelijke verbinding te krijgen.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:59
@True Belangrijkste is een goede tang. En dat hoeft niet de meest fancy maar vooral niet dit. Of assortiment handig is hangt er vanaf of je meer van dat werk gaat doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:06:
@True Belangrijkste is een goede tang. En dat hoeft niet de meest fancy maar vooral niet dit. Of assortiment handig is hangt er vanaf of je meer van dat werk gaat doen :)
Zo een tang kan best overigens, best veel mee vast gezet, je moet er alleen even goed aan trekken om het zeker te weten dat het vast zit. Ik zou me eerder druk maken over het goedkope amazon setje zie:

https://www.youtube.com/watch?v=y83BS_mK9GE (rond 4:14)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Septillion schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 22:06:
Ik heb deze dan nog wel: https://www.gamma.nl/asso...ische-striptang/p/B519446 kan ik hier die ringkabelschoentjes degelijk mee vastkrimpen? Of wordt dat een no-no?

Voor eindaderhulsjes heb ik gewoon een nette hex-tang maar dat werkt natuurlijk niet hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04:42

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

MrBas schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:20:
Ik blijf het gedeelte van de netcode wat betreft “scheefvoeden” apart vinden.
Je kunt je afvragen hoe effectief die bepaling nog is. Het is momenteel behoorlijk chaos op het net. Maar iedereen hoort zich wel aan deze regels te houden: de netcode heeft kracht van wet.
De netbeheerder adviseert particulieren met een 3 fase aansluiting met (als voorbeeld) een installatie van 3 panelen, deze op een 3 fase omvormer aan te sluiten, anders krijg je dus scheefvoeding. Dat gaat natuurlijk niet werken.

Is overigens al een paar keer voorgekomen dit.
Mee eens. Ik lees zo'n advies overigens niet uit de tabel (die geeft alleen het maximum PV-vermogen bij een bepaalde aansluiting weer, meer dan dat moet je er niet uit proberen te lezen), maar dat bedoel je denk ik ook niet. Kleine installaties (tot 5 kW) kunnen gewoon op 1 fase.

[ Voor 4% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 01-03-2024 06:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:25
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 05:57:
[...]

Je kunt je afvragen hoe effectief die bepaling nog is. Het is momenteel behoorlijk chaos op het net. Maar iedereen hoort zich wel aan deze regels te houden: de netcode heeft kracht van wet.

[...]

Mee eens. Ik lees zo'n advies overigens niet uit de tabel (die geeft alleen het maximum PV-vermogen bij een bepaalde aansluiting weer, meer dan dat moet je er niet uit proberen te lezen), maar dat bedoel je denk ik ook niet. Kleine installaties (tot 5 kW) kunnen gewoon op 1 fase.
Ik begrijp dat dat op 1 fase kan, alleen de netbeheerder geeft aan dat je bij een 3 fase aansluiting ook verplicht een 3 fase omvormer nosig hebt. Ik verzin dit niet, zie genoeg berichten op linkedin voorbij komen van eigenaren van bijvoorbeeld appartementen met 3 panelen welke een 3 fase omvormer moeten aanschaffen van enexis of liander 8)7, want zie netcode: scheefvoeden is niet toegestaan.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:16
Trilliwilli schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:56:
[...]

Beter een selectie die je nodig hebt, anders blijf je met veel ongebruikte kabelschoenen zitten. Goed merk is ook meestal betere kwaliteit.
En hier is een goede momentkrimptang eigenlijk nog wel het allerbelangrijkste om een deugdelijke verbinding te krijgen.
Kon gelukkig een goede tang lenen (koste Euro 400,-). Dus de kosten van die kabelschoenen zijn peanuts.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

MrBas schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 06:43:
[...]

Ik begrijp dat dat op 1 fase kan, alleen de netbeheerder geeft aan dat je bij een 3 fase aansluiting ook verplicht een 3 fase omvormer nosig hebt. Ik verzin dit niet, zie genoeg berichten op linkedin voorbij komen van eigenaren van bijvoorbeeld appartementen met 3 panelen welke een 3 fase omvormer moeten aanschaffen van enexis of liander 8)7, want zie netcode: scheefvoeden is niet toegestaan.
Van de netcode hoeft het niet en dan kan de netbeheerder het zonder zwaarwegende redenen ook niet eisen. Een klacht bij de ACM zal vrijwel zeker succes hebben (duurt alleen lang). Er zijn ook helemaal geen 3-fase omvormers voor dit soort kleine vermogens.

[ Voor 50% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 01-03-2024 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@True Nu heb ik het ook wel eens daarmee gedaan snel in een aanhanger ofzo maar zou toch echt een ratel-model aanraden die over hele lengte krimpt. Nu zijn er echt hele mooie en exacte tangen in de €400+ range maar zelfs een tang van twee tientjes doet het echt al veeeeeel netter (en makkelijker) dan zo'n ding.

En mja, er is zoals @vormulier opmerkt ook wel troep beschikbaar maar dat voor ring terminals nog niet heel veel gezien. Het is in ieder geval makkelijk te controleren, gewoon even goed aan trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trilliwilli
John245 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:03:
[...]

Kon gelukkig een goede tang lenen (koste Euro 400,-). Dus de kosten van die kabelschoenen zijn peanuts.
Nou €400,- vind ik wat overdreven, dat moet dan een grote zware “model” betonschaar zijn geweest.

@True bij de Conrad slaag je al voor €22,-: https://www.conrad.nl/nl/...5-tot-2-5-mm-2620427.html

Voor een tientje meer een gerenommeerd merk: https://www.conrad.nl/nl/...0-5-tot-6-mm-1422879.html

Iets soortgelijks als die tweede heb ik denk ik 30 jaar geleden bij de Conrad gekocht toen ALI en consorten nog niet bestonden. Uit mijn hoofd heb ik daar toen rond de 30 gulden voor betaald. Die functioneert nog steeds prima in intensief hobby gebruik. Car hifi en zo toen ik nog jong en knap was 8)

Voor de krimpstekkers zelf zijn de Cimco bij SanderVunderink en Klauke of Haupa de meest gebruikte, die vind je bij de Conrad ook plenty.

Haupa heeft de Hornbach ook: https://www.hornbach.nl/p...m-blauw-25-stuks/6093963/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Trilliwilli @Septillion @vormulier bedankt voor jullie reacties ik denk dat ik voor de pragmatische aanval ga: juiste maat ringkabelschoen bij SV bestellen (kan ik ophalen) paar proberen te krimpen en los trekken als die vast zitten is het goed. Als ze los komen bestel ik alsnog een andere tang er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 15:35

Milmoor

Footsteps and pictures.

jweetje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:39:
Ik heb het topic doorgezocht maar kan het antwoord op mijn simpele vraag niet vinden.
Ik wil een Shelly Pro 3EM Energie Meter in mijn groepenkast inbouwen en aansluiten op mijn LAN (dus bedraad). De vraag: mag je een cat5 of cat6 kabel je groepenkast in voeren? Zo ja, wat zou de officiële manier zijn?
Ik ben ook nog zoekende hoe ik mijn Shelly netjes plaats. Ik hoor/zie graag wat jij er uiteindelijk van gemaakt hebt. Mijn werk in uitvoering hier: Milmoor in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin220589
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 20:14
Onze nieuwbouwwoning is net opgeleverd en wij willen nu een laadpaal plaatsen. Daarvoor dient er een extra aardlekautomaat geplaatst te worden.

Op de foto zie je dat fase 1 en 2 van de automaat tbv de zonnepanelen doorgelust is naar de aardlekautomaat tbv de warmtepomp. Fase 3 en de nul zitten direct op het verdeelblok.

Mag ik de nieuw te plaatsen aardlekautomaat doorverbinden vanaf de aardlekautomaat van de warmtepomp doorverbinden naar de te plaatsen aardlekautomaat voor de laadpaal?

De installatieautomaten schuif ik dan 2 posities op naar rechts zodat de aardlekautomaat ertussen past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dP0LVSqVMW6d4ouCU9rEzsH6X3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/syACqvke3bhY06G8WuLHgJr6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Justin220589 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 16:46:
Op de foto zie je dat fase 1 en 2 van de automaat tbv de zonnepanelen doorgelust is naar de aardlekautomaat tbv de warmtepomp. Fase 3 en de nul zitten direct op het verdeelblok.
Wat is dat nou weer voor een halfgare manier van aansluiten... Er is niet direct iets mis mee, maar normaal zou je de 4 draden, of minstens alle fasedraden, op dezelfde manier aansluiten.
Mag ik de nieuw te plaatsen aardlekautomaat doorverbinden vanaf de aardlekautomaat van de warmtepomp doorverbinden naar de te plaatsen aardlekautomaat voor de laadpaal?
Ja, je mag die doorverbinden vanaf een andere automaat doorverbinden. Je hebt daarbij geluk dat de ABB aardlekautomaat van je warmtepomp dubbele klemmen heeft, dus je kunt netjes 1 draad per gat doen.

Vergeet niet de schroeven op het juiste moment aan te draaien.
De installatieautomaten schuif ik dan 2 posities op naar rechts zodat de aardlekautomaat ertussen past.
Als ik het goed zie, heb je een 3-fase busboard. Dan zorgt het verschuiven van de automaten er ook voor dat die groepen op andere fasen komen. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar het kan wel, dus check dat even. Mogelijk wil je voor een goede verdeling niet zomaar verschuiven, maar ook de volgorde aanpassen.

Qua warmte-ontwikkeling is het wel krap om een langdurig zwaar belaste automaat (voor je laadpaal) in een volgepropte groepenkast te plaatsen. Afhankelijk van hoe warm de groepenkast normaal al wordt (staat de zon op de groepenkast of de hal?) is het praktisch om het wat luchtiger in te richten. Gebruik ook zeker H07V2-K om het aan te sluiten, met de nadruk op de 2 na de V; die draden kunnen een wat hogere temperatuur hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:25
Ik kan het type niet lezen, maar zijn daar geen 3 fase+N bruggen voor, 2 automaten naast elkaar, brug erin en klaar. Uitgaande dat je niet vanv de rail mag afnemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:45
Waarom zet je de nieuwe aardlekautomaat niet tussen de ZP automaat en de aardlekschakelaar?
Deze drie met een kamrail aansluiten en bedraden naar de verdeelklemmmen. De automaat van de warmtepomp rechtstreeks op de verdeelklemmmen aansluiten.
Zo hou je ook nog plek vrij voor eventuele extra 1 fase automaten op het busboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPZ01
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 20:01
Doorverbinden kan mooi met een 3-fasen kamrail.
Voorbeeld: https://www.sandervunderi...se-4-polig-10mm2-63a.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin220589
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 20:14
Inderdaad goede suggestie om de aardlekautomaat aan de onderzijde te plaatsen middels een kamrail. Dan moet het lukken. Ivm warmteontwikkeling heb ik al een 20A automaat aangeschaft zodat deze niet volledig belast wordt. Overigens ook geen zoninstraling aan die kant van de woning. :)

Dank aan allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Justin220589 schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 21:49:
Inderdaad goede suggestie om de aardlekautomaat aan de onderzijde te plaatsen middels een kamrail. Dan moet het lukken. Ivm warmteontwikkeling heb ik al een 20A automaat aangeschaft zodat deze niet volledig belast wordt. Overigens ook geen zoninstraling aan die kant van de woning. :)

Dank aan allen!
Heb je expres een automaat met een hogere afzekering genomen ivm de warmteontwikkeling? Dat mag niet volgens de norm. De afzekering en maximale te verwachten stroom welke getrokken kan worden moet op elkaar afgestemd zijn. Dus als deze 11kW is zal je toch echt een 16A 3 Fase aardlekautomaat moeten hebben. En dan hangt het nog af van de fabrikant of deze een type A of B vereist: zie installatie-/gebruikershandleiding van de fabrikant.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-08 20:53
MrBas schreef op zondag 3 maart 2024 @ 07:10:
[...]

Heb je expres een automaat met een hogere afzekering genomen ivm de warmteontwikkeling? Dat mag niet volgens de norm. De afzekering en maximale te verwachten stroom welke getrokken kan worden moet op elkaar afgestemd zijn. Dus als deze 11kW is zal je toch echt een 16A 3 Fase aardlekautomaat moeten hebben. En dan hangt het nog af van de fabrikant of deze een type A of B vereist: zie installatie-/gebruikershandleiding van de fabrikant.
Dat móet zelfs van de norm... IEC61439. Bij een Scope12 keuring is het ook afkeur als je een B16 plaatst, terwijl de pv omvormer meer dan 80% van die 16 A terug kan leveren.

Continue belastingen (en wat dat is, is redelijk wat onbegrip / verschil van mening over) mogen maar continue 80% van de ontwerpstroom van een automaat belasten. Tenzij de fabrikant van groepenverdeling (installateur / tweaker) met een warmtelastberekening kan aantonen daat 100% belasten wel oke is. Smeltzekeringen mogen ook tot 100% belast worden.

Een B20 plaatsen voor een 11kW laadpaal is juist top! Of heb jij nóg meer achtergrond info die anders zegt MrBas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Skubba schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:25:
[...]

Dat móet zelfs van de norm... IEC61439. Bij een Scope12 keuring is het ook afkeur als je een B16 plaatst, terwijl de pv omvormer meer dan 80% van die 16 A terug kan leveren.
Wat zegt scope 12 dan over selectiviteit?
En de discussie over continue, heerlijk _/-\o_
Pa's auto met 11kW laden op B16 is dat continue als ik het 1x per dag voor 5 uur doe?
Is toch maar 5/24 deel van de tijd. 21% dat noem je toch niet continue?
Infrarood foto denkt er toch anders over.

Daarom zeker dat al die WP's 20A automaten eisen terwijl ze makkelijk op een B16 draaien.
Blijf je met je selectiviteit nergens meer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
Dapdodo schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:28:
Zoals al erg vaak aangetoond: selectiviteit in een thuissituatie is toch een utopie. Hier één keer een harde kortsluiting op een B16 automaat gehad, maar toen ging toch ook ook direct de achterliggende C25 hoofdautomaat er uit. So much for selectiviteit....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
Andrehj schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:20:
[...]

Zoals al erg vaak aangetoond: selectiviteit in een thuissituatie is toch een utopie. Hier één keer een harde kortsluiting op een B16 automaat gehad, maar toen ging toch ook ook direct de achterliggende C25 hoofdautomaat er uit. So much for selectiviteit....
Ging mij er ook om wat scope 12 zegt. Dat het een utopie is, ja.
Zit hier nu te kijken naar meterkast tekening:
Bron 1: 3x40A van STEDIN administratief 3x25A
Bron+Gebr 2: V2G auto (doe even 5kW-11kW) 16A (zowel in als uit, weliswaar nog toekomst maar MK moet nu)
Bron 3: Zonnepanelen 3kW per fase 13A
Bron+Gebr 4: Thuisaccu 10kW inverter met 10kWh accu (piekschering, 7kW) Fabrikant schrijft C20A voor
Gebr 5 Huis: max 6,5kW gemeten afgelopen jaar, heeft al 40A REM ALAMAT
Gebr 6 WP: 6kW thermisch, max 3kW bij SWW
Zit je dik boven de 63A, toch maar ergens REM automaatjes zetten.

En uiteindelijk zeggen de metingen dat het hele huis (muv auto) moet kunnen lopen op 1500W totaal gemiddeld.................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Skubba schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:25:
[...]

Continue belastingen (en wat dat is, is redelijk wat onbegrip / verschil van mening over) mogen maar continue 80% van de ontwerpstroom van een automaat belasten. Tenzij de fabrikant van groepenverdeling (installateur / tweaker) met een warmtelastberekening kan aantonen daat 100% belasten wel oke is. Smeltzekeringen mogen ook tot 100% belast worden.

Een B20 plaatsen voor een 11kW laadpaal is juist top! Of heb jij nóg meer achtergrond info die anders zegt MrBas?
Stel dat de laadpaal wat ouderdom gaat vertonen en meer gaat gebruiken waarvoor deze ontworpen is, dus meer gaat gebruiken dan de 11kW waar deze voor is ontworpen, dan wil je dat de zekering ervoor eruit klapt. Als je daar een 20A hebt zitten dan gaat deze er niet uit. Het is namelijk een beveiliging tegen kortsluiting EN overbelasting. Hij klapt er uiteindelijk wel uit hoor als je laadpaal bijvoorbeeld is afgefikt van binnen :).

80% belasten moet alleen als de automaat volledig belast wordt en volledig opgesloten zit tussen andere automaten (onlangs nog tijdens cursus Elektroraad besproken). Plaats je een apart kastje voor deze automaat mag je hem gewoon 100% belasten. Gaat echter toch maar om 4-5 uur per dag dat dit gebeurd.

Blijf het overigens apart vinden dat een Scope 12 zich moet bemoeien met een laadpaal installatie terwijl dit een inspectie is voor PV panelen, maar wie ben ik.

[ Voor 9% gewijzigd door MrBas op 03-03-2024 12:44 ]

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:11
MrBas schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:37:
[...]

Stel dat de laadpaal wat ouderdom gaat vertonen en meer gaat gebruiken waarvoor deze ontworpen is, dus meer gaat gebruiken dan de 11kW waar deze voor is ontworpen, dan wil je dat de zekering ervoor eruit klapt. Als je daar een 20A hebt zitten dan gaat deze er niet uit. Het is namelijk een beveiliging tegen kortsluiting EN overbelasting. Hij klapt er uiteindelijk wel uit hoor als je laadpaal bijvoorbeeld is afgefikt van binnen :).

80% belasten moet alleen als de automaat volledig belast wordt en volledig opgesloten zit tussen andere automaten (onlangs nog tijdens cursus Elektroraad besproken). Plaats je een apart kastje voor deze automaat mag je hem gewoon 100% belasten. Gaat echter toch maar om 4-5 uur per dag dat dit gebeurd.

Blijf het overigens apart vinden dat een Scope 12 zich moet bemoeien met een laadpaal installatie terwijl dit een inspectie is voor PV panelen, maar wie ben ik.
In principe is de automaat of wat er ook in de MK zit ter beveiliging van je kabel en aanrakingsgevaar. Een fout in de laadpaal of ander verbruikend toestel dient door het apparaat zelf te gebeuren. Je radio van 100 watt zit ook op een 16A groep.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
habbekrats schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:56:
[...]

In principe is de automaat of wat er ook in de MK zit ter beveiliging van je kabel en aanrakingsgevaar. Een fout in de laadpaal of ander verbruikend toestel dient door het apparaat zelf te gebeuren. Je radio van 100 watt zit ook op een 16A groep.
De contactdoos waar echter de radio op zit aangesloten kan echter wel maximaal 16A dragen. Vandaar de 16A beveiliging.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De 'laadpaal' is hierin de contactdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:45
En de fabrikant zal aangeven hoe de voeding afgezekerd moet zijn. Zal waarschijnlijk geen 20 Ampère zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!
devriesjande schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:00:
En de fabrikant zal aangeven hoe de voeding afgezekerd moet zijn. Zal waarschijnlijk geen 20 Ampère zijn
Of wel. Zie bijvoorbeeld de installatiehandleiding van een Alfen Eve Single:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZzIRdnTVxNtnn7JOzDzCL10Ja8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2YE9QkLpw7NIM2lEM3IApZfw.png?f=fotoalbum_large
20A automaat voor 16A laden, 40A automaat voor 32A laden.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
Werken die laadpalen niet dynamisch? Met andere woorden, als er veel verbruikt wordt dan regelen ze terug.
En als de opbrengst van de PV rechtstreeks in de laadpaal gaat ziet de hoofdzekering niets langskomen, dan gaat de selectiviteit toch sowieso niet op, of mis ik nu iets.

Ben geen expert maar is meer boerenverstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MrBas schreef op zondag 3 maart 2024 @ 07:10:
De afzekering en maximale te verwachten stroom welke getrokken kan worden moet op elkaar afgestemd zijn. Dus als deze 11kW is zal je toch echt een 16A 3 Fase aardlekautomaat moeten hebben.
Het moet op elkaar worden afgestemd volgens de regel IB ≤ In ≤ IZ. Oftewel: de nominale stroom van de zekering moet minimaal de ontwerpstroom zijn, maximaal wat de leidingen aankunnen. Dat is je bandbreedte. En de ontwerpstroom moet je nog even verhogen met 25% bij langdurige belasting, vanwege de 80%-regel.

Dat wil dus niet zeggen dat een toestel dat een bepaalde stroom trekt, op exact die stroom moet zijn afgezekerd, maar dat het op minstens die stroom moet zijn afgezekerd.

Om het even uit de context van een laadpaal te halen: je hoeft niet op zoek te gaan naar een 0,25 A installatieautomaat voor een groep waar je alleen je 60 W laptoplader op gaat aansluiten... :)

Als je leidingen 20 A aankunnen, en je hebt geen dingen (zoals normale stopcontacten) waardoor het lager afgezekerd moet worden, dan kun je dus gewoon afzekeren op 20 A. Voor leidingen van 2,5 mm² komt dat in het algemeen prima uit. (Overigens wellicht noemenswaardig dat in België een kring (groep) met normale stopcontacten bedraad op 2,5 mm² wél met een 20 A installatieautomaat mag worden beveiligd, terwijl dat in Nederland 16 A zou moeten zijn.)
Pa's auto met 11kW laden op B16 is dat continue als ik het 1x per dag voor 5 uur doe?
Het gaat voor de 125%/80%-regel over belastingen die langer dan 3 uur duren. En nee, 2:59:00, dan een minuutje uit en dan weer aanzetten is niet in lijn met de geest van die regel.

P.S. Vrijwel geen Nederlander weet zowat hoe je "continu" spelt. De woorden "continu" en "continue" bestaan allebei, maar om een of andere reden schrijven mensen praktisch altijd die "e" erbij, ook wanneer het gewoon "continu" moet zijn. Het eerste woord heeft 3 lettergrepen en heeft als laatste klank een uu, het tweede word heeft 4 lettergrepen en heeft als laatste klank een uh (schwa, stomme e). Het is gewoon hetzelfde verschil als tussen groen en groene.

[ Voor 10% gewijzigd door Juerd op 03-03-2024 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Trilliwilli schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:38:
Werken die laadpalen niet dynamisch? Met andere woorden, als er veel verbruikt wordt dan regelen ze terug.
En als de opbrengst van de PV rechtstreeks in de laadpaal gaat ziet de hoofdzekering niets langskomen, dan gaat de selectiviteit toch sowieso niet op, of mis ik nu iets.

Ben geen expert maar is meer boerenverstand.
De laadpaal doet vrij weinig, het is de laadcontroller in de auto die op verschillende vermogens kan laden. De laadpaal zoals die thuis geïnstalleerd wordt moet je zien als en esthetisch vorm gegeven krachtstroomstekker met een extra pennetje er in. Maakt dat pennetje contact dan weet de auto dat de kabel er in zit en gaat vervolgens laden.
Iets intelligentere laadpalen kunnen stroom meten met een externe meter en zo bepalen wat de auto mag laden, maar het is nog altijd aan de auto om dat ook op te volgen. :+

Dat laatste klopt volledig, zodra je meerdere stroombronnen hebt in de vorm van PV of accu kan je selectiviteit helemaal het raam uit gooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jadjong schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:15:
De laadpaal doet vrij weinig, het is de laadcontroller in de auto die op verschillende vermogens kan laden.
De laadpaal vertelt middels PWM op een 1 kHz blokgolf aan de auto welk deel van de maximumstroom (die is gecodeerd in de stekker van de laadkabel via een weerstand tussen een van de contacten en PE) de auto mag trekken, en moet vervolgens bewaken dat de auto zich aan die regel houdt. Als de auto te veel stroom trekt, moet de laadpaal afschakelen.

De laadpaal meet dus de stroom en schakelt af bij overstroom. Het heeft als het ware ook de functie van een zekering (al is het eng vanwege de actieve elektronica die makkelijker zou kunnen falen dan de thermische werking van een installatieautomaat), aangezien de definitie van overstroom afhankelijk is van de aangesloten laadkabel. Je wilt immers niet 3×32 A door een kabel met aders van 2,5 mm² jagen, zeker niet langdurig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
[...]

Wat zegt scope 12 dan over selectiviteit?
Infrarood foto denkt er toch anders over.

Daarom zeker dat al die WP's 20A automaten eisen terwijl ze makkelijk op een B16 draaien.
Dat ligt aan de functie van het gebouw.
Maar sowieso is selectiviteit niet belangrijker dan het juist dimensioneren in verband met brandgevaar.
Selectiviteit is vooral een wens van de netbeheerder zodat die niet constant zekeringen aan het wisselen is, tevens is dat steeds minder van toepassing omdat ze automaten plaatsen tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Momenteel heb ik al een slimme 3-fase meter en ook de verzwaring van mijn aansluiting is al voorbereid. Liander heeft de 2 andere fases helaas toendertijd niet doorgetrokken naar de groepenkast. In het zwarte kastje is er al voorbereid op 3 fase, alleen gaat er maar 1 fase omhoog het pijpje door.

Liander geeft aan, na heel veel maanden wachten, dat zij dit niet willen/kunnen doen en dat ik een aannemer/installateur met zegelrecht moet vragen via installq (echteinstallateur.nl). Alleen hoe zie ik of een installateur zegelrecht heeft voor Liander? Ik zie namelijk 'Elektrotechnisch installateur ' en partijen die gecertificeerd zijn voor de BRL 6000, maar niet specifiek 'zegelrecht liander'. Iemand een idee hoe je dit kan achterhalen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eY9kqlyc0btH4j8ULBpi3AQhbxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWiQU96obHgVbPkvL1MSzozW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pieter2 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:32:
Liander heeft de 2 andere fases helaas toendertijd niet doorgetrokken naar de groepenkast. In het zwarte kastje is er al voorbereid op 3 fase, alleen gaat er maar 1 fase omhoog het pijpje door.
Which is it? Is er maar 1 fase aangesloten op de groepenkast, of is er ook maar 1 fase aangesloten op de meter? Bedrading van de meter naar de groepenkast mag een installateur voor je aansluiten*, maar bedrading van de hoofdzekeringenkast naar de meter voor zover ik weet niet. Als er dus echt maar 1 fase door die buis loopt zul je toch de netbeheerder nodig hebben.

* Dat is de theorie iig. Een user in dit topic had laatst de grootst mogelijke moeite om een installateur daar daadwerkelijk toe bereid te vinden: Revaes in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

@Revaes Toevallig ondertussen al meer succes gehad daarmee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-09 17:39
Xander schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:47:
[...]

Which is it? Is er maar 1 fase aangesloten op de groepenkast, of is er ook maar 1 fase aangesloten op de meter? Bedrading van de meter naar de groepenkast mag een installateur voor je aansluiten*, maar bedrading van de hoofdzekeringenkast naar de meter voor zover ik weet niet. Als er dus echt maar 1 fase door die buis loopt zul je toch de netbeheerder nodig hebben.

* Dat is de theorie iig. Een user in dit topic had laatst de grootst mogelijke moeite om een installateur daar daadwerkelijk toe bereid te vinden: Revaes in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

Liander geeft aan dat ik het moet laten doen door een installateur met zegelrecht. Zelf ik heb gezien dat er 3 fase voorbereid zijn in het zwarte kastje, als ik het goed begrijp moet de installateur met zegelrecht het doortrekken naar de slimme meter en vervolgens naar de groepenkast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:44
Momenteel heb ik al een slimme 3-fase meter en ook de verzwaring van mijn aansluiting is al voorbereid. Liander heeft de 2 andere fases helaas toendertijd niet doorgetrokken naar de groepenkast. In het zwarte kastje is er al voorbereid op 3 fase, alleen gaat er maar 1 fase omhoog het pijpje door.

Liander geeft aan, na heel veel maanden wachten, dat zij dit niet willen/kunnen doen en dat ik een aannemer/installateur met zegelrecht moet vragen via installq (echteinstallateur.nl). Alleen hoe zie ik of een installateur zegelrecht heeft voor Liander? Ik zie namelijk 'Elektrotechnisch installateur ' en partijen die gecertificeerd zijn voor de BRL 6000, maar niet specifiek 'zegelrecht liander'. Iemand een idee hoe je dit kan achterhalen?

[Afbeelding]
Dit brede model ISKRA meter is wel een 3-fasige meter. Zou raar zijn dat ze dan twee fasen niet aansluiten op de ingang van de meter toch? Bij sommige meters kun je in de display zien welke van de drie fasen actief zijn, kun je dat toevallig zien?

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pieter2 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:55:
[...]

Liander geeft aan dat ik het moet laten doen door een installateur met zegelrecht. Zelf ik heb gezien dat er 3 fase voorbereid zijn in het zwarte kastje, als ik het goed begrijp moet de installateur met zegelrecht het doortrekken naar de slimme meter en vervolgens naar de groepenkast.
Maar dat mag een installateur met zegelrecht dus niet.

Van de website van Liander:
Als u zegelrecht heeft, mag u:

• Een door de netbeheerder verzegelde aansluiting openen en opnieuw verzegelen.
• Het verzegelde (meter) klemmendeksel openen en opnieuw verzegelen t.b.v. het vervangen van bedrading van de afgaande kant van de meter naar de groepenkast van de klant.
• De hoofdzekering aansluitkast openen en opnieuw verzegelen t.b.v. verwijderen van een zekering tijdens werkzaamheden om spanningsloos te kunnen werken.
• Voor meetdoeleinden nieuwe of gewijzigde Elektrische installaties onder spanning zetten.
Deze mag dus alleen de draden van de meter naar de hoofdschakelaar plaatsen.Als het echt zit zoals jij schetst dan heb je de netbeheerder zelf nodig.

Je kunt niet toevallig ergens achter het meterbord spieken hoeveel draden er daadwerkelijk uit de hoofdzekeringenkast komen? Misschien vanuit de groepenkast naar beneden kijken als het meterbord aan de bovenkant open is? Als je niet vertrouwd bent met werken in een groepenkast begin je daar beter niet aan trouwens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Pieter2 kan je op het scherm zien of hij spanning heeft op 3 fases?

Dat het al voorbereid is in het kastje zegt niet zo veel, dat is vaak zo. Maar zolang daar niet 3x een smeltpatroon in zit heb je vanaf Liander gewoon 1-fase en moeten zij dit aanpassen. Of ze de draden tussen meter en hoofdzekering mogen doen is al twijfelachtig (wat @Xander zelfs bevestigd) maar ze mogen zeker geen extra zekeringen erin draaien zonder dat in opdracht van Liander te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliantje15
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-09 09:33
Hi allen,

Ik ben van plan om mijn nogal oude meterkast te vernieuwen in voorbereiding op een krachtstroom groep. Ik heb aan verschillende installatiebedrijven gevraagd een offerte op te maken, maar ik krijg er bij 1 te horen dat mijn gewenste situatie niet zou mogen vanwege selectiviteit van de PV groep. Ze geven aan dat de PV verdeler weggehaald moet worden om dit in orde te krijgen, maar dat is iets wat ik niet graag zou willen ivm stopcontact bij de PV verdeler. Is dit ook echt zo, of klopt het niet wat ze zeggen?

In de gewenste situatie wil ik overigens
- ABB HS404 hoofdschakelaar
- ABB DS301C alamats
- ABB DS203NC B16 A30 Krachtgroep

Om een beeld te krijgen bij wat ik wil:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uf-61CyECzBgEUwGcn7PPmjrII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mICl9KTWvru6PyeRrmlgUapN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAsP3f3gQJs6l7ua7Vh12sxk8a0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mL6WFfE4aLiH8Vcc8FptjoCr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqShwCMLH5wAXzEm3VcuPNGU44Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pJKRzBObeaDxvI8CZJcHBkCj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 22:49
Zat op de website van ABB configurator voor groepenkasten te kijken. En daar kwam ik 2 meldingen tegen.

1) Geen installatie automaten in smalle kast, alamats lukt wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8x226KQQGouwDvYfmVBZUusHHgU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qX1AKqQpDXxgF3WTMSMrsVEE.png?f=fotoalbum_large

2) ALS en installatie automaten dienen in dezelfde kast te zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfI1JHMOWtIu_ATDpESpPaMneZI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ECewD5SVBXqHeXPmxOod4uIt.png?f=fotoalbum_large

Welke normen worden hier overschreden?

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@juliantje15 Je beschrijft / tekent de huidige situatie niet goed, dat is verwarrend. Je tekent automaten maar het zijn ten dele smelt zekeringen.

edit: het wordt ook een stuk duidelijker als je 1fase en 3fase duidelijk aangeeft. Dat gaat met 1 of 3 streepjes schuin door je getekende draad.

[ Voor 33% gewijzigd door onetime op 05-03-2024 15:04 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliantje15
onetime schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:59:
@juliantje15 Je beschrijft / tekent de huidige situatie niet goed, dat is verwarrend. Je tekent automaten maar het zijn ten dele smelt zekeringen.

edit: het wordt ook een stuk duidelijker als je 1fase en 3fase duidelijk aangeeft. Dat gaat met 1 of 3 streepjes schuin door je getekende draad.
Je hebt gelijk, ik ben geen topper in het maken van diagrammen. Weer wat geleerd!

In de huidige situatie zijn groep 2, 3, 4 en 5 smeltzekeringen, alleen groep 6 is een installatie automaat. Voor de rest is er moment geen krachtgroep, maar zijn de 3 fases volgens mij verdeelt over de groepen.

Zie hier een foto van binnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tS6ZJQZ8d5h-eRbPzswARt_lwXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhsQK5nBuztgWNsIt61UvvrH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliantje15
Om nog even de gewenste situatie te verduidelijken:

- Ik wil alles combineren in 1 kast van ABB, dus al die uitbreidingskasten kunnen dan weg.
- De hoofdschakelaar wil ik vervangen door een nieuw model in een eigen kast van 22x11, zelfde grootte als dat er nu hangt.

Dus als je de HLD 33 als kast hebt, dan wil ik op de bovenste rij:

- 7x DS301 alamats
- 1x 20a installatie automaat van eaton die ik overzet uit mn huidige kast
- beltrafo die ik er nog in moet zetten.

En op de onderste rij:
- 1x ABB DS203NC B16 A30 krachtgroep
- eventueel nog ABB overspanningsbeveiliging 4-Polig OVR T2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
juliantje15 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:26:
ik krijg er bij 1 te horen dat mijn gewenste situatie niet zou mogen vanwege selectiviteit van de PV groep. Ze geven aan dat de PV verdeler weggehaald moet worden om dit in orde te krijgen, maar dat is iets wat ik niet graag zou willen ivm stopcontact bij de PV verdeler. Is dit ook echt zo, of klopt het niet wat ze zeggen?
Lekker boeiend. Als je in de huidige situatie het stopcontact op zolder overbelast met 20A terwijl de zekering in de PV verdeler 16A is dan gaat die netjes uit. Stel dat je beneden de 20A Eaton vervangt door een 6A variant dan is die 16A boven niet meer selectief omdat de 6A beneden eerder uit gaat. Echter heb je boven nog een voedingsbron in de vorm van PV, dus bij voldoende zonneschijn kan het zomaar zijn dat er 16A uit de panelen komt en je voor 20A overbelasting van dat stopcontact nog maar 4A uit het net hoeft te trekken. Dan gaat de automaat van dat losse stopcontact wel uit ondanks dat je beneden een 6A variant geplaatst hebt. Je bent dan niet selectief, maar in de praktijk wel. :+
Selectiviteit werkt niet als je meerdere voedingsbronnen hebt. In geval van keiharde kortsluiting is het sowieso Russisch roulette welke automaat uit gaat. Als je echt mooie kortsluiting produceert kan het prima zo zijn dat de 16A automaat van het stopcontact uit gaat, die 20A Eaton uit en ook nog eens de 25/40A van de netbeheerder.

Selectiviteit is een suggestie, geen verplichting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Karlok[JY-616] schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 13:57:
Zat op de website van ABB configurator voor groepenkasten te kijken. En daar kwam ik 2 meldingen tegen.

1) Geen installatie automaten in smalle kast, alamats lukt wel.
[Afbeelding]
De standaard automaten in zo'n HAD groepenkast zijn flexomaten op busboard. ABB verkoopt geen busboard voor die smalle kasten.
2) ALS en installatie automaten dienen in dezelfde kast te zitten.
[Afbeelding]
In zo'n HAD groepenkast zit een busboard, daar zitten standaard af-fabriek al draden aan die op de aardlekschakelaar(s) wordt aangesloten. Ik gok dat deze draad te kort is om in de kast ernaast aan te sluiten.
Welke normen worden hier overschreden?
Geen enkele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
juliantje15 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:59:
[...]

Voor de rest is er moment geen krachtgroep
Die is er wel, hij wordt alleen niet gebruikt (die onderste rij met 3 smeltpatronen).
juliantje15 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:07:
- 7x DS301 alamats
- 1x 20a installatie automaat van eaton die ik overzet uit mn huidige kast
Ik zou die automaat ook vervangen door ABB zodat je alles op 1 kamrail kunt plaatsen.

En ik zou hier ook gewoon een B16 automaat voor kiezen. Meer dan 16A (afname of teruglevering) heb je toch niet, selectiviteit ga je niet voor elkaar krijgen en met 16A heb je nog de illusie van selectiviteit ten opzichte van de hoofdzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPZ01
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-09 20:01
Enige punt van aandacht is dat je nu invoedt via 2 kanalen: via de nuts voorziening 40A en vanuit je zonnepanelen max. 16 A. Daarmee kan er in het deel tussen de hoofdschakelaar en de voedende zijde van de installatieautomaten theoretisch 56 (40+16) Ampère lopen. Waarschijnlijk komt je maximale verbruik niet in de buurt van dit maximale, maar het zou wellicht een punt van aandacht kunnen zijn.

Ik weet niet wanneer een REMautomaat verplicht is. Stel je nutsaansluiting is 3x 25 Ampère, dan zal het probleem zich niet voordoen, gezien de maximale stroom dan 25+16 = 41 Ampère wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door SPZ01 op 05-03-2024 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 16:17
Xander schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:47:
[...]
Nee, Whatsapp chat met Stedin werkt zeer matig. Vaak verloopt de tijd waarin men respons mag geven en moet je weer een nieuw sessie starten, gelukkig kunnen ze wel teruglezen.

Echter blijft Stedin hardnekkig beweren dat ze niet verantwoordelijk zijn. Ik ga ze maar weer eens per telefoon benaderen. Merk dat de urgentie niet hoog genoeg is aan beide kanten om eens echt actie te ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Revaes schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:49:
[...]

Echter blijft Stedin hardnekkig beweren dat ze niet verantwoordelijk zijn.
In jouw geval hebben ze natuurlijk ook gewoon gelijk dat een installateur met zegelrecht dit voor je mag aansluiten.

Sterker nog, volgens Stedin mag diezelfde installateur blijkbaar zelfs draad tussen de hoofdzekeringen en de meter vervangen?! (de casus van @Pieter2).

• de zegel op de aansluitkast verbreken
• hoofdzekeringen verwijderen
het klemmendeksel van de KWh-meter openen om de bedrading van de meter naar de groepenkast of de hoofdzekering te vervangen
• (huis)installaties die niet in bedrijf staan tijdelijk van spanning voorzien voor meetdoeleinden.
Het zou alleen wel praktisch zijn als de installateur zelf ook weet wat hij mag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
SPZ01 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:38:
Enige punt van aandacht is dat je nu invoedt via 2 kanalen: via de nuts voorziening 40A en vanuit je zonnepanelen max. 16 A. Daarmee kan er in het deel tussen de hoofdschakelaar en de voedende zijde van de installatieautomaten theoretisch 56 (40+16) Ampère lopen. Waarschijnlijk komt je maximale verbruik niet in de buurt van dit maximale, maar het zou wellicht een punt van aandacht kunnen zijn.

Ik weet niet wanneer een REMautomaat verplicht is. Stel je nutsaansluiting is 3x 25 Ampère, dan zal het probleem zich niet voordoen, gezien de maximale stroom dan 25+16 = 41 Ampère wordt.
Hij heeft een 3-fasen aansluiting, dus hoogstwaarschijnlijk 3x25A. Het is daarnaast ook niet gezegd dat de omvormer 16A kan leveren alleen maar omdat deze achter een 16A automaat zit, misschien is de PV-installatie wel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juliantje15
Xander schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:45:
[...]

Hij heeft een 3-fasen aansluiting, dus hoogstwaarschijnlijk 3x25A. Het is daarnaast ook niet gezegd dat de omvormer 16A kan leveren alleen maar omdat deze achter een 16A automaat zit, misschien is de PV-installatie wel kleiner.
Ik heb inderdaad 3x25A, en de PV installatie zijn 11 panelen met in totaal 3,3kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Rare situatie. Een 3-fase meter is normaliter ook 3-fase aangesloten. Maar goed, er kunnen destijds redenen zijn geweest om het zo te doen.

Met herhaald drukken op de witte knop krijg je uiteindelijk een informatiescherm te zien met de fases waarop de AM550 spanning ziet. Wat geeft dit informatiescherm aan? (just to be sure)
Liander geeft aan, na heel veel maanden wachten, dat zij dit niet willen/kunnen doen en dat ik een aannemer/installateur met zegelrecht moet vragen via installq (echteinstallateur.nl).
Heeft Liander dit gezegd nadat je een aanvraag voor verzwaring van je aansluiting naar 3x25A had ingediend? Vanaf dat moment is Liander verantwoordelijk voor alle noodzakelijke aanpassingen tot aan de hoofdschakelaar van je installatie. Jij moet ervoor zorgen dat die hoofdschakelaar (4P) er is.
Alleen hoe zie ik of een installateur zegelrecht heeft voor Liander? Ik zie namelijk 'Elektrotechnisch installateur ' en partijen die gecertificeerd zijn voor de BRL 6000, maar niet specifiek 'zegelrecht liander'. Iemand een idee hoe je dit kan achterhalen?
Je zult de installateur van je keuze moeten bellen en ernaar vragen.

Edit: Maar die installateur zal onverrichter zake moeten vertrekken als het inderdaad zit zoals je zegt.

https://www.liander.nl/vo...s-en-aannemers/zegelrecht:
  • Een door de netbeheerder verzegelde aansluiting openen en opnieuw verzegelen.
  • Het verzegelde (meter) klemmendeksel openen en opnieuw verzegelen t.b.v. het vervangen van bedrading van de afgaande kant van de meter naar de groepenkast van de klant.
  • De hoofdzekering aansluitkast openen en opnieuw verzegelen t.b.v. verwijderen van een zekering tijdens werkzaamheden om spanningsloos te kunnen werken.
  • Voor meetdoeleinden nieuwe of gewijzigde Elektrische installaties onder spanning zetten.
Let op! Het zegelrecht is niet bedoeld voor het vervangen van een hoofdzekering n.a.v. een storing in de installatie.
Let op! Het is de installateur niet toegestaan om de aansluiting te verzwaren/verlichten of aan te passen.
Let op! Uitgesloten van deze regeling zijn flatkasten die onderdeel zijn van de infrastructuur van Liander, waarop meerdere individuele huisinstallaties aangesloten zijn.
Het aanbrengen van nieuwe draden tussen hoofdzekeringkast en meter behoort niet tot de bevoegdheden van een installateur met zegelrecht (zie de 2e bullet). Dat komt ook neer op aanpassing van de aansluiting (dat mag alleen in opdracht van Liander).

[ Voor 31% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 06-03-2024 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49
Mijn broer heeft een woning gekocht en wil zijn groepenkast toekomstbestendig laten vervangen. Gezien het kleine prijsverschil dacht ik aan een kast met 3-fase hoofdschakelaar + brug.

Wens:
4 huidige groepen + 1 huidige wasmachinegroep + vaatwasser + wasdroger = 7+ groepen. Daarnaast een beltrafo + ruimte voor wat uitbreiding (kookgroep of alamat voor PV).

Vragen:
Voldoet dit of mis ik iets? Heeft een duurdere Eaton of Hager kast nog voordelen qua kwaliteit van ABB SN?Wat zou plaatsing ongeveer (mogen) kosten als hij een offerte krijgt met materiaal erin en waar let ik op in kwaliteit bij het kiezen van een installateur? Helaas geen hoofdschakelaar aanwezig dus iemand met zegelrecht nodig omgeving Ede.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bc-bg5b2DYTWAs8pR4BmJd0C4wo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/POb7EKZ9wVTqbH2jYOHBsXo7.png?f=fotoalbum_large

Aardappel foto uit het keuringsrapport >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienzilla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-01 11:52
Hi all,

Na een boel lezen ben ik in de war geraakt over aansluitwaardes in mijn nieuw te maken groepenkast. Als ik het goed begrijp:

- Moet je selectief zijn ten opzichte van je hoofdzekering. Dus de aansluitwaarde van zekeringen in je groepenkast moet 1,6 keer kleiner zijn dan je hoofdzekering.
- Mag je i.v.m. warmteontwikkelen een automaat continu belasten op maximaal 80% van zijn aansluitwaarde.

Als dat klopt, hoe sluit je dan bijv. een 11kW laadpaal aan op een normale 3x25A huisaansluiting? Zie ik het goed, heb je voor een 11KW continue load dan een 20A zekering nodig (20*0,8*230*3=11k). Maar i.v.m. selectiviteit mag je maximaal een 16A automaat achter een 25A hoofdzekering plaatsen. Kan/mag dit gewoon niet als je strak in de leer zit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:18

Ethirty

Who...me?

Het is laatst nog langs gekomen. Die laadpaal zal geen 24/7 op 11kW draaien dus dan zou 16A prima mogen.

Tenzij de leverancier van de laadpaal anders voorschrijft uiteraard.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rienzilla
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-01 11:52
Ethirty schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:18:
Het is laatst nog langs gekomen. Die laadpaal zal geen 24/7 op 11kW draaien dus dan zou 16A prima mogen.

...maar je kunt dus niet binnen de geldende norm een 11kW 24/7 continue load aansluiten op een 3x25A aansluiting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 22:18

Ethirty

Who...me?

Selectiviteit is met automaten sowieso vaak al niet haalbaar ;)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jappas schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:34:
Mijn broer heeft een woning gekocht en wil zijn groepenkast toekomstbestendig laten vervangen. Gezien het kleine prijsverschil dacht ik aan een kast met 3-fase hoofdschakelaar + brug.

Wens:
4 huidige groepen + 1 huidige wasmachinegroep + vaatwasser + wasdroger = 7+ groepen. Daarnaast een beltrafo + ruimte voor wat uitbreiding (kookgroep of alamat voor PV).

Vragen:
Voldoet dit of mis ik iets? Heeft een duurdere Eaton of Hager kast nog voordelen qua kwaliteit van ABB SN?Wat zou plaatsing ongeveer (mogen) kosten als hij een offerte krijgt met materiaal erin en waar let ik op in kwaliteit bij het kiezen van een installateur? Helaas geen hoofdschakelaar aanwezig dus iemand met zegelrecht nodig omgeving Ede.

[Afbeelding]

Aardappel foto uit het keuringsrapport >:)
Ik zou kijken of er niet twee groepenkasten geplaatst kunnen worden zodat er wat meer uitbreidingsruimte is dan die standaard 24DIN. In jouw voorbeeld zit je dus al aan die 7 v.d. 8 groepen die geleverd worden. Dan nog 3-fase inductie en 3-fase PV heb je de gehele kast volledig vol! Wil hij ooit een warmtepomp of misschien een kwh-meter moet je uitbreiden. Een extra lege kast is aan onderdelen nog geen 90€ incl. btw.

Een offerte voor dit zal ergens tussen de 600 (goedkoop) en 1200 (duur) zitten.

ABB, Eaton, Hager (en ook Siemens/Attema en Schneider Electric) zijn redelijke vergelijkbaar in (A-)kwaliteit. SanderVunderink biedt ABB relatief goedkoop aan en andere webshops zullen wellicht Eaton wat goedkoper kunnen aanbieden. Over het algemeen is Hager in NL gewoon duurder en Siemens en SE zie je in de consumentenmarkt gewoon weinig de laatste jaren en hierom is de prijs dan ook onevenredig duur (mijn mening).

Over die aansluitkam kan ik je geen advies geven daar hebben anderen hier meer praktische ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

jappas schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:34:
Voldoet dit of mis ik iets? Heeft een duurdere Eaton of Hager kast nog voordelen qua kwaliteit van ABB SN?
Er is niets mis met ABB (A-merk, zie ook Merken groepenkast in de topicstart). De aansluitkam past niet in een ABB-hoofdschakelaar. Voor ABB moet je een kam met pennen hebben: https://www.sandervunderi...-voudig-steek-17-8mm.html.

[ Voor 3% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 06-03-2024 13:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Rienzilla schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:07:
Hi all,

Na een boel lezen ben ik in de war geraakt over aansluitwaardes in mijn nieuw te maken groepenkast. Als ik het goed begrijp:

- Moet je selectief zijn ten opzichte van je hoofdzekering. Dus de aansluitwaarde van zekeringen in je groepenkast moet 1,6 keer kleiner zijn dan je hoofdzekering.
Het is hier al vaker voorbij gekomen (en dat blijft in de toekomst ongetwijfeld ook gebeuren): selectiviteit is met automaten in het veelal een illusie. Als je een harde kortsluiting hebt in een B16 groep, dan kan een C25 hoofdzekering zomaar mee eruit gaan. Er zijn speciale selectieve automaten. Mijn aansluiting heeft een selectieve 35A automaat als hoofdzekering, maar bij de komende verzwaring naar 3x25A zal Enexis er vrijwel zeker gewone C25 automaten in zetten.
- Mag je i.v.m. warmteontwikkelen een automaat continu belasten op maximaal 80% van zijn aansluitwaarde.
80% is prima.
Als dat klopt, hoe sluit je dan bijv. een 11kW laadpaal aan op een normale 3x25A huisaansluiting? Zie ik het goed, heb je voor een 11KW continue load dan een 20A zekering nodig (20*0,8*230*3=11k).
Daar is hier wat discussie over. Sommigen zeggen 16A (100% belasting), anderen 20A (80% belasting). De warmteontwikkeling zelf is één ding (die is bij een 20A automaat wat minder dan bij een 16A automaat). De nominale stroomsterkte van een automaat is ook afhankelijk van de omgevingstemperatuur (hogere temperatuur ==> lagere stroomsterkte, zie bv. dit document van Hager (p1103)). Op een hete zomerdag zou een 16A automaat er best uit kunnen klappen als je auto uren achtereen op 11kW staat te laden.

Ik ga hier voor de 20A-variant als ik overstap naar elektrisch rijden. De kabel naar de laadpaal wordt dan wel minstens 4mm2.
Maar i.v.m. selectiviteit mag je maximaal een 16A automaat achter een 25A hoofdzekering plaatsen. Kan/mag dit gewoon niet als je strak in de leer zit?
Zoals al gezegd, neem die selectiviteit maar met een paar korrels zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49
@True Extra kast ernaast had ik ook gedacht, het leek me nu niet nodig. Had al wel bedacht de ruimte houden in de meterkast hiervoor.

@ZwarteIJsvogel Thanks! Klein, maar essentieel verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jappas schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:05:
@True Extra kast ernaast had ik ook gedacht, het leek me nu niet nodig. Had al wel bedacht de ruimte houden in de meterkast hiervoor.

@ZwarteIJsvogel Thanks! Klein, maar essentieel verschil.
Punt is, nu kost je dat 90€ (en marge) + halfuur uurloon. Maar als er straks een PV-boer komt zetten ze er doodleuk een mini-opbouwkastje naast.
En nu kun je er ook voor kiezen ze 50:50 in het midden boven de aansluiting te zetten. Als je dat nu niet doet komt de nieuwe groepenkast er rechtboven en zal een toevoeging op een later moment er rechts of links naast moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rienzilla schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:07:

Als dat klopt, hoe sluit je dan bijv. een 11kW laadpaal aan op een normale 3x25A huisaansluiting? Zie ik het goed, heb je voor een 11KW continue load dan een 20A zekering nodig (20*0,8*230*3=11k). Maar i.v.m. selectiviteit mag je maximaal een 16A automaat achter een 25A hoofdzekering plaatsen. Kan/mag dit gewoon niet als je strak in de leer zit?
Laden op 11 kW is inderdaad niet mogelijk op een 3×25A-aansluiting als je al die regels tegelijkertijd wilt naleven. In de praktijk laten maar weinig mensen zich hinderen door deze beperkingen: zo snel mogelijk laden wordt om een of andere reden veel belangrijker gevonden.

Je kunt echter vrijwel elke laadpaal en/of auto instellen op een lager vermogen. Als je laadt op 8,8 kW (doorgaans afgerond op 9 kW), dan blijf je binnen de 80% van 16 A en is je accu ook nog steeds elke ochtend vol. Alleen als je dynamische tarieven hebt en tijdens het goedkoopste moment zo hard mogelijk wilt laden, is het m.i. een beetje zinnig om per se 11 kW te willen halen. In alle andere gevallen ga je het verschil tussen 9 kW en 11 kW in de praktijk heus niet merken als je 's laadt terwijl je slaapt.

Overigens heb ik gemerkt dat menig openbare laadpaal ook onder de 9 kW blijft.
Ethirty schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:18:

Waar haal je die 24/7 vandaan? De grens voor de 80%-regel is 3 uur, en daar kom je met een laadpaal boven.
Ethirty schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:30:
Selectiviteit is met automaten sowieso vaak al niet haalbaar ;)
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:02:
Het is hier al vaker voorbij gekomen (en dat blijft in de toekomst ongetwijfeld ook gebeuren): selectiviteit is met automaten in het veelal een illusie. Als je een harde kortsluiting hebt in een B16 groep, dan kan een C25 hoofdzekering zomaar mee eruit gaan.
Selectiviteit hoef je niet te zien als zwart/wit. Er wordt onderscheid gemaakt tussen 2.530.3.13 "algehele selectiviteit" (zelden haalbaar tussen automaten) en 2.530.3.14 "gedeeltelijke selectiviteit" (wel haalbaar tussen automaten). Je kunt van twee verschillende automaten onderling stellen dat ze selectief zijn tot een bepaalde stroom.

Niet elke kortsluiting is "harde" kortsluiting tussen dikke draden. Je denkt wellicht alleen aan kortsluiting die je zelf veroorzaakt bij het klussen, maar er zijn veel meer oorzaken van kortsluiting en overstroom. Als er een stroombeperkende factor (dunne draden, imperfect contact) is, en dat is best vaak, kan het prima zijn dat de stroom keurig tussen de karakteristieklijntjes van je B16 en C25 blijft, en de B16 afslaat zonder de C25 mee te nemen. Maar als je dan voor een B20 gaat, of zelfs een B25 omdat je bent gaan geloven dat selectiviteit toch "niet haalbaar" of "een illusie" is, liggen die lijnen natuurlijk nog dichter bij elkaar, en wordt het een zelfvervullende voorspelling...

Dat neemt niet weg dat het jammer is dat er C25's als hoofdautomaten worden toegepast, want de selectiviteit is daarmee wel heel beperkt. Ik ben benieuwd of netbeheerders vaker selectieve automaten gaan gebruiken wanneer de NEN1010:2020 wordt aangewezen in het bouwbesluitBBL.

[ Voor 5% gewijzigd door Juerd op 06-03-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik kan het even niet meer vinden: Ik had, dacht ik, begrepen dat de "norm" die we hadden: Alles 2,5mm2 VD draad in buis, of kabel met minimaal 2,5mm2, binnen de huisinstallatie.

Is veranderd? Ik dacht dat inmiddels ook 1mm2 toegestaan was? En dat je dus in principe het hele huis zou kunnen bedraden met 1mm2?

Nu ben ik dat niet van plan. :) Maar ik heb een aantal sensoren, die ik graag zou willen bedraden met minder dikke draad, gezien ze never nooit meer dan 0,1A zullen gebruiken en dat het de installatie an sich gigantisch ten goede komt.

Helaas is de NEN1010 niet inzichtelijk zonder betaling. :(

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartje91
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-09 20:16
Schakeldraad is veelal 1,5mm2 dus niet alle bedrading in een huisinstallatie is 2,5mm2. Wandcontactdozen moeten volgens de 1010 met 2,5mm2 bedraad zijn. De 1010 heeft een een rubriek gewijd aan stuurstroom circuits waar sensoren onder vallen. Deze mogen zelfs bedraad worden met 0.1mm2. Belangrijk is wel dat de bekabeling beveiligd is op overbelasting door middel van een zekering/automaat met de juiste uitschakelstroom.

Dit is slechts mijn nobele interpretatie van de norm, wellicht dat collega tweakers hier anders over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Bartje91 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:05:
De 1010 heeft een een rubriek gewijd aan stuurstroom circuits waar sensoren onder vallen. Deze mogen zelfs bedraad worden met 0.1mm2. Belangrijk is wel dat de bekabeling beveiligd is op overbelasting door middel van een zekering/automaat met de juiste uitschakelstroom.
En je dient voldoende geïsoleerde draad/kabel te gebruiken wanneer je 230V over 0.1mm2 stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Tanuki @Bartje91 @jadjong

Kort gezegd draad in buis in een huisinstallatie voor algemeen gebruik 2,5mm2 schakeldraden 1,5mm2

Voor vast aangesloten toestellen zijn er wat meer mogelijkheden dmv van berekening. Alleen dan nog bruin/blauw gl/grn in 1,5 mm2 draden zien te kopen. Voor kabel kan dat wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

habbekrats schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:42:
@Tanuki @Bartje91 @jadjong

Kort gezegd draad in buis in een huisinstallatie voor algemeen gebruik 2,5mm2 schakeldraden 1,5mm2

Voor vast aangesloten toestellen zijn er wat meer mogelijkheden dmv van berekening. Alleen dan nog bruin/blauw gl/grn in 1,5 mm2 draden zien te kopen. Voor kabel kan dat wat makkelijker.
Overzicht van UBB-codes #tag_sup :> (sup geen sub).
Of natuurlijk 2,5mmmm })

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bartje91 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:05:
Wandcontactdozen moeten volgens de 1010 met 2,5mm2 bedraad zijn.
Die regel geldt alleen voor draden in buis. Voor andere omstandigheden geldt een minimum van 1,5 mm² koper per geleider. Een contactdoos op een 3G1,5 kabel is dan ook in principe toegestaan. Of de stroom moet worden beperkt op minder dan 16 A ligt aan de lengte van de kabel, hoe die loopt, en eventuele andere correctiefactoren, maar in veel omstandigheden zal een kabel isolatie van XLPE hebben en korter zijn dan (worst case bij C16) 37 meter en zal het gewoon op 16 A mogen worden afgezekerd. Of het ook slim is om zo strak op het minimum te gaan zitten? Wat mij betreft kun je beter wat foutmarge inbouwen, ook wanneer dat niet verplicht is!

In een aantal landen is 1,5 mm² voor contactdozen op 16 A heel normaal. Ik gruwel ervan, maar tegelijkertijd is het gewoon niet zo snel een probleem. Het is wat mij betreft slim om gewoon altijd 2,5 mm² en B16's te gebruiken voor contactdozen, want dan is het binnen een normaal woonhuis gewoon altijd goed omdat je de lengtes en omstandigheden waarbij het nog dikker zou moeten, niet haalt. Ik erger me eraan dat we doorgaans schakeldraad van 1,5 mm² gebruiken. Met PVC installatiedraad in een buis in de muur geldt bij 1,5 mm² in Nederland een toelaatbare stroom van minder dan 16 A volgens tabel 52.B.2, dus zomaar installatiedraad in buis gebruiken is ook dan niet zomaar mogelijk, en het is me niet helemaal duidelijk waarom het voor schakeldraad wel geschikt wordt geacht.
De 1010 heeft een een rubriek gewijd aan stuurstroom circuits waar sensoren onder vallen. Deze mogen zelfs bedraad worden met 0.1mm2. Belangrijk is wel dat de bekabeling beveiligd is op overbelasting door middel van een zekering/automaat met de juiste uitschakelstroom.
Het minimum van 0,1 mm² geldt voor meeraderige stuurstroomkabels. Heb je losse draden, of kabels met 1 of 2 aders, dan geldt een minimum van 0,5 mm². Dit is vanwege de mechanische sterkte.

[ Voor 10% gewijzigd door Juerd op 06-03-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:15
Juerd schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:42:
[...]

Die regel geldt alleen voor draden in buis. Voor andere omstandigheden geldt een minimum van 1,5 mm² koper per geleider. Een contactdoos op een 3G1,5 kabel is dan ook in principe toegestaan. Of de stroom moet worden beperkt op minder dan 16 A ligt aan de lengte van de kabel, hoe die loopt, en eventuele andere correctiefactoren, maar in veel omstandigheden zal een kabel isolatie van XLPE hebben en korter zijn dan (worst case bij C16) 37 meter en zal het gewoon op 16 A mogen worden afgezekerd. Of het ook slim is om zo strak op het minimum te gaan zitten? Wat mij betreft kun je beter wat foutmarge inbouwen, ook wanneer dat niet verplicht is!
Ik heb tussen mijn Shelly pro4 en de buitenverlichting 3g1,5 H07RN-F in buis liggen. Dit omdat ymvk in buitenarmaturen bijna niet fatsoenlijk waterdicht aan te sluiten is. Ik heb echter inderdaad wel de voeding van de Shelly terug gezekerd naar 10A, nog altijd meer dan zat met die LED verlichting.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 06:18:
[...] Rare situatie. Een 3-fase meter is normaliter ook 3-fase aangesloten. Maar goed, er kunnen destijds redenen zijn geweest om het zo te doen.

Met herhaald drukken op de witte knop krijg je uiteindelijk een informatiescherm te zien met de fases waarop de AM550 spanning ziet. Wat geeft dit informatiescherm aan? (just to be sure)

[...] Heeft Liander dit gezegd nadat je een aanvraag voor verzwaring van je aansluiting naar 3x25A had ingediend? Vanaf dat moment is Liander verantwoordelijk voor alle noodzakelijke aanpassingen tot aan de hoofdschakelaar van je installatie. Jij moet ervoor zorgen dat die hoofdschakelaar (4P) er is.

[...] Je zult de installateur van je keuze moeten bellen en ernaar vragen.

Edit: Maar die installateur zal onverrichter zake moeten vertrekken als het inderdaad zit zoals je zegt.

https://www.liander.nl/vo...s-en-aannemers/zegelrecht:

[...] Het aanbrengen van nieuwe draden tussen hoofdzekeringkast en meter behoort niet tot de bevoegdheden van een installateur met zegelrecht (zie de 2e bullet). Dat komt ook neer op aanpassing van de aansluiting (dat mag alleen in opdracht van Liander).
Maar als de meter al 3fase is, is die waarschijnlijk wel op die 3 fasen aangesloten.
In dat geval zeg ik vanuit consumenten standpunt, de aansluiting is al 3fasen, en alleen vanaf de meter moeten nog 2 draden worden aangesloten. Dat zie ik niet als verzwaring van de aansluiting. Dat is al eerder gebeurt.
Maar dit lijkt me een zeldzame situatie. In dit geval zou een mail van Liander die bevestigt dat de aansluiting al 3fase is een installateur met zegelrecht moeten kunnen overtuigen de ontbrekende draden te monteren.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb hier een YMvK-as kabel van 36m met 12x 1,5mm2 zwarte draad. Naar mijn mening mag ik daarvan aders parallel aansluiten mits ik de aders correct omkleur. Niet de meest wenselijke situatie, maar wel toegestaan. (16A automaat, zou net kunnen op één ader, dus zeker met meerdere aders) Zie ik iets over het hoofd? Zo nee, dan gaan er 12m van de groepenkast naar de achtergevel en 24m van de groepenkast naar de schuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
@onetime Als je 3% spanningsverlies aanhoud bij volle 16A belasting moet je meer parallel zetten.
https://www.tkf.nl/nl/ser...elberekening-laagspanning kom ik met methode A1 uit op 4mm2 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zojuist in de badkamer stootte ik tegen de aardklem van de radiator... die blijkt helemaal los te zitten. De aardklemmen van de waterleidingen ook. Aiai. Toen ik hier 14 jaar geleden kwam wonen was het nog goed, maar de dikke oxidatielaag verraadt dat het al een behoorlijke tijd los heeft gezeten.

Ik heb 't als provisorische oplossing iets opgeschuurd en opnieuw aangesloten. Er zit weer keurig ongeveer 0 ohm tussen de vereffende dingen. De vernikkelde aardklemmen vervang ik binnenkort wel en de koperdraad kan ik opnieuw vertinnen.

Maar nu heb ik ook ontdekt dat de wasmachinegroep niet vereffend is met de rest van de badkamer. Er is ook geen verbinding tussen het CAP en de centraaldoos. Nou kan die centraaldoos me niet veel schelen omdat daar alleen 'n IP44 lamp op zit, maar die wasmachine is natuurlijk groot, van metaal, en aanraakbaar. En... aan de andere kant van de badkamer.

De koperen waterleiding gaat van de wasmachine naar de wastafel waar de waterleiding is aangesloten op het CAP, en dat hele stuk waterleiding zit in het zicht (helaas, maar nu wel handig). Ik denk dat ik die wasmachinegroep toch maar ga vereffenen via de waterleiding... Da's een stuk praktischer dan alles openbreken om een aardedraad te leggen. Zijn er nog zwaarwegende redenen om dat niet te doen, die ik nu vergeet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Juerd Kan je niet gewoon de groep waar de wasmachine op zit een aarddraad geven?
Dan komt alles toch samen bij de groepenkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
onetime schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:45:
@Juerd Kan je niet gewoon de groep waar de wasmachine op zit een aarddraad geven?
Dan komt alles toch samen bij de groepenkast?
Die heeft gelukkig al een aardedraad tot in de groepenkast. Maar in de badkamer moet je aanvullende plaatselijke vereffening hebben. Aangezien mijn groepenkast niet direct naast de badkamer zit, is dat dus niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 20:49
Ja dat werd 30-40 jaar geleden nog niet gedaan.
Ik zou het zo laten, evt de aarding van het wasmachine WCD door (laten) meten als je dit niet vertrouwd.
Hou er rekening mee: als je de aarding van de WCD met de aardmat/waterleiding e.d. gaat verbinden moet dit geheel dus wel met de centraaldoos verbonden worden. Of met een aardleiding naar de groepenkast.
Wat nu niet het geval is begrijp ik.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-09 15:15
Juerd schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:42:
In een aantal landen is 1,5 mm² voor contactdozen op 16 A heel normaal. Ik gruwel ervan, maar tegelijkertijd is het gewoon niet zo snel een probleem. Het is wat mij betreft slim om gewoon altijd 2,5 mm² en B16's te gebruiken voor contactdozen,
Je kunt dat natuurlijk ook zien als verkwisting van grondstoffen. 66% meer koper gebruiken dan noodzakelijk. In die andere landen staan toch ook niet steeds de elektra installaties in de brand? Misschien kunnen wij daar nog iets van leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Het is niet zozeer dat je installatie in de fik vliegt maar de spanning zal wel minder snel uitgaan bij een eventuele kortsluiting. In veel gevallen kun je dus wel met 1,5mm² af maar vertrouw je op de vakmensen om deze afweging goed te maken? Ik denk dat daarom in NL standaard 2,5mm² wordt gekozen voor een standaard woning.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jim423 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:02:
Ik zou het zo laten, evt de aarding van het wasmachine WCD door (laten) meten als je dit niet vertrouwd.
Momenteel 8 ohm tussen CAP en aarding van de wasmachine, dus er is ergens nog iets niet in orde.
Hou er rekening mee: als je de aarding van de WCD met de aardmat/waterleiding e.d. gaat verbinden moet dit geheel dus wel met de centraaldoos verbonden worden. Of met een aardleiding naar de groepenkast.
Wat nu niet het geval is begrijp ik.
Het is ouderwets met een eigen blote vertinde koperdraad in de meterkast verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Je weet zeker dat deze draad vanaf de badkamer komt? En niet gewoon de huisaarding is?
Je zou in de groepenkast eens tussen de aardrail en de waterleiding kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MeTooPV schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:02:
Je kunt dat natuurlijk ook zien als verkwisting van grondstoffen. 66% meer koper gebruiken dan noodzakelijk. In die andere landen staan toch ook niet steeds de elektra installaties in de brand? Misschien kunnen wij daar nog iets van leren.
Het is zelfs ongeveer 178% meer. Vanuit het perspectief van grondstoffen is extra bescherming tegen brand volgens mij eigenlijk altijd wel een goede investering, omdat bij brand een extreme hoeveelheid grondstoffen verloren gaat, en ook nog eens veel viezigheid in de lucht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jim423 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:09:
Je weet zeker dat deze draad vanaf de badkamer komt?
Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En ik weet dat het contact in het CAP ook verrot is. De ene keer meet ik ongeveer 1 ohm, na wat rommelen aan het aardblokje gaat dat soms naar 80 of 600 ohm. Aiaiai. Ik denk dat ik de verhuurder er toch maar eens bij moet betrekken, want het CAP is zo afschuwelijk opgebouwd (alle draden komen uit een willekeurige richting, de doos zit los, etc.) dat ik er zelf niet aan wil werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9ZTln8umWidLJgOzwMFbhQxc8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dW0PVJYdVbaKsV7aCWNxTfaK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Juerd op 07-03-2024 00:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:38
Juerd schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:09:
[...]
Vanuit het perspectief van grondstoffen is extra bescherming tegen brand volgens mij eigenlijk altijd wel een goede investering, omdat bij brand een extreme hoeveelheid grondstoffen verloren gaat, en ook nog eens veel viezigheid in de lucht komt.
Een beetje vreemd wellicht om het zo te stellen, maar ergens zit een "break even point" en is een "extra investering" niet altijd de moeite waard (puur gezien vanuit efficiency van grondstoffen)

Hoeveel minder huizen gaan er in vlammen op in Nederland bij b.v. 5, 10 of zelfs 15mm2 draad? Dat zal waarschijnlijk nihil zijn als het geen 0 is. Terwijl dat echt heeeel veel extra materiaal zou kosten.

Ik ben verder niet bekend met gegevens van branden die veroorzaakt zijn door (te) dunne draden e.d. maar het feit dat andere landen het doen zonder (naar ik bekend mee ben) (veel?) ongelukken, kun je je afvragen of het optimum niet lager zit dan 2.5mm.

Dat gezegd hebbende, ik heb laatst 5 x 6mm2 gebruikt voor een EV laadpunt terwijl die meestal via PV stroom ver onder de 11 kW geladen zal worden, laat staan 22 kW. Maar ja, wel voorbereid voor de toekomst.
En ook zullen dunnere draden meer verlies geven, geen idee hoe zich dat zal verhouden tot besparing aan materiaal.

Dus laten we het maar gewoon als "standaard" op 2.5mm2 houden in dit topic :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

onetime schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 19:19:
[...]

Maar als de meter al 3fase is, is die waarschijnlijk wel op die 3 fasen aangesloten.
Dat zou je wel verwachten, maar volgens @Pieter2 is dat niet het geval. En dat is vreemd. Vandaar dat ik om bevestiging heb gevraagd door te kijken wat de meter ziet.
In dat geval zeg ik vanuit consumenten standpunt, de aansluiting is al 3fasen,
Voor Liander administratief misschien ook wel. En dan heb je plotseling te maken met een papieren werkelijkheid die verschilt van de fysieke werkelijkheid. Met bureaucratische organisaties kan het dan even duren voor je schip weer vlot hebt getrokken. Voor deze consument is een 3-fase aansluiting overigens pas een 3-fase aansluiting als die ook als zodanig werkend is opgeleverd.
en alleen vanaf de meter moeten nog 2 draden worden aangesloten. Dat zie ik niet als verzwaring van de aansluiting. Dat is al eerder gebeurt.
Maar dit lijkt me een zeldzame situatie. In dit geval zou een mail van Liander die bevestigt dat de aansluiting al 3fase is een installateur met zegelrecht moeten kunnen overtuigen de ontbrekende draden te monteren.
Dat is een mogelijkheid, maar voor mij is de situatie nog onvoldoende helder. Voor mij is bv. nog onduidelijk wat @Pieter2 aan Liander heeft gevraagd (en waarna hij kennelijk heel lang op een reactie heeft moeten wachten). Als dat een aanvraag was voor wijziging van de aansluiting naar 3-fase, dan kan ik mij nauwelijks voorstellen dat Liander verwijst naar een installateur met zegelrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Revaes
Xander schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:43:
[...]

In jouw geval hebben ze natuurlijk ook gewoon gelijk dat een installateur met zegelrecht dit voor je mag aansluiten.

Sterker nog, volgens Stedin mag diezelfde installateur blijkbaar zelfs draad tussen de hoofdzekeringen en de meter vervangen?! (de casus van @Pieter2).

[...]

Het zou alleen wel praktisch zijn als de installateur zelf ook weet wat hij mag.
Dat is natuurlijk het nare, de installateurs die ik telefonisch heb gesproken geven aan dit niet te doen omdat Stedin het zou moeten doen. De ene die ik bereid heb gevonden langs te komen kwam tot de conclusie dat hij aan de meter zelf moest gaan morrelen en dat dat expliciet niet van Stedin mag, dit werd live aan de telefoon door Stedin bevestigd. Jammer dan weer dat een volgend gesprek weer vanaf 0 start en Stedin direct doorverwijst aan een installateur. Ik ga ze zo maar weer eens bellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Revaes schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:30:
[...]

Dat is natuurlijk het nare, de installateurs die ik telefonisch heb gesproken geven aan dit niet te doen omdat Stedin het zou moeten doen. De ene die ik bereid heb gevonden langs te komen kwam tot de conclusie dat hij aan de meter zelf moest gaan morrelen en dat dat expliciet niet van Stedin mag, dit werd live aan de telefoon door Stedin bevestigd. Jammer dan weer dat een volgend gesprek weer vanaf 0 start en Stedin direct doorverwijst aan een installateur. Ik ga ze zo maar weer eens bellen :)
Zo ingewikkeld is het allemaal niet, de installateur mag dit gewoon aansluiten op de meter. Het staat zwart op wit op de website van Stedin, dat moet duidelijk genoeg zijn.

Ik zou mijn pijlen op een andere installateur richten en vooraf even goede afspraken maken. Ik neem aan dat je ook niet hebt betaald voor een installateur die op locatie kwam om je te vertellen dat hij niet kan doen wat je met hem had afgesproken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Revaes
Xander schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:33:
[...]

Zo ingewikkeld is het allemaal niet, de installateur mag dit gewoon aansluiten op de meter. Het staat zwart op wit op de website van Stedin, dat moet duidelijk genoeg zijn.

Ik zou mijn pijlen op een andere installateur richten en vooraf even goede afspraken maken. Ik neem aan dat je ook niet hebt betaald voor een installateur die op locatie kwam om je te vertellen dat hij niet kan doen wat je met hem had afgesproken...
Dat klopt, de beste man heeft wel de zegels verbroken en achter de meter gekeken. Van tevoren had het bedrijf aangegeven dit waarschijnlijk niet te mogen doen, dat klopt dus. Monteur heeft ter plaatste ook zijn baas gebeld en ook die gaf aan dat de monteur niet aan de meter mocht komen. De overige 10 bedrijven die zegelrecht hebben in de regio gaven telefonisch al aan het niet te doen.

Zojuist Steding weer aan de lijn gehad, die geven aan dat het gezien wordt als een niet complete verzwaring maar geven ook weer aan niets te kunnen doen. Mooi is dat hij mijn suggestie om de hoofdzekering eruit te laten vliegen om een monteur ter plaatste te laten komen wellicht niet zo gek was :) . Ik ga mijn installateur nog maar eens weer bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Revaes schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:26:
[...]

Dat klopt, de beste man heeft wel de zegels verbroken en achter de meter gekeken. Van tevoren had het bedrijf aangegeven dit waarschijnlijk niet te mogen doen, dat klopt dus. Monteur heeft ter plaatste ook zijn baas gebeld en ook die gaf aan dat de monteur niet aan de meter mocht komen. De overige 10 bedrijven die zegelrecht hebben in de regio gaven telefonisch al aan het niet te doen.

Zojuist Steding weer aan de lijn gehad, die geven aan dat het gezien wordt als een niet complete verzwaring maar geven ook weer aan niets te kunnen doen. Mooi is dat hij mijn suggestie om de hoofdzekering eruit te laten vliegen om een monteur ter plaatste te laten komen wellicht niet zo gek was :) . Ik ga mijn installateur nog maar eens weer bellen.
Een installateur met zegelrecht mag bij Stedin bestaande draden tussen meter en groepenkast vervangen, maar geen nieuwe draden trekken. Echter, omdat het hier om een incomplete verzwaring gaat en die twee draden er eigenlijk hadden moeten zijn (dit is essentieel), zou ik als installateur in deze situatie niet moeilijk doen en die twee virtuele draden vervangen door fysieke draden.

De hoofdzekering laten klappen lijkt mij geen goed idee. Dan komt er iemand om de hoofdzekering te vervangen en als jij dan over het monteren van die twee ontbrekende draden begint, zal die zeggen dat hij/zij daar geen opdracht voor heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 07-03-2024 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Revaes Vraag de netbeheerder om een email, die de installateur expliciet toestaat om draden vanaf de meter naar de hoofdschakelaar te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Laatst online: 22:53
Ik kreeg het advies in een offerte van een leverancier van zonnepanelen om de huidige meterkast in zijn geheel te vervangen. Zie foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffpS0p4hjk4ddj3iLQdEPbD5NIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFPwM38xE5ukEWgLd8IQcIlU.jpg?f=fotoalbum_large

De installateur die voor het bedrijf werkt is geraadpleegd en hij geeft aan dat:
- de groepenkast sterk verouderd is
- deze meterkast zit ook echt op het randje van wat nog mag
- Verder is in de offerte met Solaredge omvormer, een Chint B-karakteristiek 300 mA aardlekautomaat voorgesteld.
De rest van de kast is Eaton en volgens mij een A merk. Chint zegt mij niks en kan niet beoordelen of Chint een A of B merk is maar als deze KEMA keur heeft zou het toch wel ok moeten zijn.

Deze meterkast is van 1995. Mijn vraag aan de experts hier:
1. Klopt het dat deze meterkast sterk verouderd is en op het randje zit?
2. Is Chint vergelijkbaar met Eaton en/of zijn er andere redenen om niet/wel voor Chint te kiezen?
3. B kar. 300 mA aardlek bij SolarEdge installatie ok?

Alvast dank!

[ Voor 9% gewijzigd door Taatort op 07-03-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Taatort Je hebt een voor zijn tijd heel mooie kast. Toen al alamts! Als je iets moet uitbreiden is vervangen het beste. Anders kan het nog even zo blijven. GEEN Chint nemen.
Je kunt de huidige kast voor ongeveer €600 aan ABB materiaal vervangen. Excl. arbeidsloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Taatort De bestaande alamats zijn wel beroemd om het blijven plakken bij te hoge foutstroom.
De linker aardlekschakelaar is ook flink op leeftijd, waarschijnlijk al voordat de bovenste kast vervangen is.

Ik snap die installateur niet helemaal de NEN1010 1962 en later zijn nog steeds geldig. Welke latere nen1010 van toepassing is hangt af van het bouwjaar van je huis en/of de laatste grote revisie.

Gezien de beruchte alamats is vervangen raadzaam, echter snap ik de keuze dan niet voor Chint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

habbekrats schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:08:
Gezien de beruchte alamats is vervangen raadzaam, echter snap ik de keuze dan niet voor Chint.
Die is toch wel logisch, hogere marge voor de installateur terwijl de klant een voor zijn idee concurrerende offerte kan krijgen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBas
Taatort schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:14:
Ik kreeg het advies in een offerte van een leverancier van zonnepanelen om de huidige meterkast in zijn geheel te vervangen. Zie foto
[Afbeelding]

De installateur die voor het bedrijf werkt is geraadpleegd en hij geeft aan dat:
- de groepenkast sterk verouderd is
- deze meterkast zit ook echt op het randje van wat nog mag
- Verder is in de offerte met Solaredge omvormer, een Chint B-karakteristiek 300 mA aardlekautomaat voorgesteld.
De rest van de kast is Eaton en volgens mij een A merk. Chint zegt mij niks en kan niet beoordelen of Chint een A of B merk is maar als deze KEMA keur heeft zou het toch wel ok moeten zijn.

Deze meterkast is van 1995. Mijn vraag aan de experts hier:
1. Klopt het dat deze meterkast sterk verouderd is en op het randje zit?
2. Is Chint vergelijkbaar met Eaton en/of zijn er andere redenen om niet/wel voor Chint te kiezen?
3. B kar. 300 mA aardlek bij SolarEdge installatie ok?

Alvast dank!
Een zoekopdracht op het trefworod Chint en je wist eigenlijk al voldoende. Als de gehele kast Eaton is, die krachtalamat ook lekker Eaton laten worden. Ik zou zeggen tegen die leverancier dat je dit wilt en dat je dezelfde prijs wilt betalen als met de Chint, er is in de offertes nog genoeg mogelijk met prijzen.

Over het vervangen van die groepenkast. Ik zie het altijd zo, een cv ketel dient ook na 15 jaar vervangen te worden en behoeft ook elk jaar onderhoud. Hoevaak heb je zelf deze kast al onderhouden (eerlijk zijn) en wat is de gebruikelijke theoretische einde levensduur van een verdeler? Functioneren de aardlekautomaten nog naar behoren (testknop).

Dit is ommenabij de 25 jaar voor een verdeler. Dit is waar we rekening mee houden met NEN 2767 inspecties. Daarnaast kan je de nieuwe verdeler alsvast voor laten bereiden op de toekomst: reservegroep voor laadpaal, accupakket, warmtepomp etc. Als je dit later doet kost het je weer extra…

Maargoed dit zijn enkel maar adviezen. Dit is wat je overigens zelf ook via google hebt kunnen vinden.

2+2=4-1=3 QUICKMATH

Pagina: 1 ... 56 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.