WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
@ASW1 of kijk eens op idealo.deAndrehj schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:38:
[...]
(het is 30 mA, zonder h)
Of toch twee componenten?
Bijvoorbeeld deze aardlekschakelaar:
https://www.eibabo.de/hag...a-30ma-cda440d-eb10606656
en deze automaat:
https://www.eibabo.de/hag...25a-6ka-mbn425-eb10606780
Samen ca € 135.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Zo zie je maar weer dat selectiviteit in de praktijk niet haalbaar is in een thuissituatie.mcetweaker schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 19:59:
[...]
Ha... Iets lager kijken in de meterkast en daar zaten inderdaad de hoofdzekeringen waarvan er één op groen stond.
Dank, weer wat geleerd. Laatst keer dat ik zoiets had was nog met een ouderwetse stoppenkast.
Mag ook niet met een multimeter, je moet volgens de norm een tweepolige spanningsaanwijzer gebruiken.Kapotto schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:44:
[...]
Ik ga niet meten, iets te weinig kennis van een multimeter om dit veilig te doen. Dit laat ik wel over aan de elektricien.
Duspool maakt deze maar Fluke ook.
Een multimeter kan je verkeerd instellen bijvoorbeeld op de Ampere stand dan zeg er iets poef.
Volgens mij is een Duspol gewoon een product van BENNINGbouwfraude schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:44:
[...]
Mag ook niet met een multimeter, je moet volgens de norm een tweepolige spanningsaanwijzer gebruiken.
Duspool maakt deze maar Fluke ook.
Een multimeter kan je verkeerd instellen bijvoorbeeld op de Ampere stand dan zeg er iets poef.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Dank, heb inmiddels een Schneider Electric gevonden voor 5 tientjes op marktplaats, dat lijkt me ok.Andrehj schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:38:
[...]
(het is 30 mA, zonder h)
Of toch twee componenten?
Bijvoorbeeld deze aardlekschakelaar:
https://www.eibabo.de/hag...a-30ma-cda440d-eb10606656
en deze automaat:
https://www.eibabo.de/hag...25a-6ka-mbn425-eb10606780
Samen ca € 135.
Maar dan is dit wellicht een beter alternatief, gewoon de ADM425G voor precies dezelfde prijs:
https://www.groepenkastco...aat-3PN-B25A-30mA-ADM425G
(deze zou ik kiezen denk ik, past ook mooi op de standaard kamrail naast de andere alamats)
Geen heel gangbaar merk in NL maar ik zie ze in het buitenland ook negens voor minder dan 140 euro dus qua positionering een A-merk.
Ga liever voor een gebruikt A-merk dan een nieuw C-merk, die laatste vond ik ook voor weinig maar dan zit de tekst er al raar opgemaakt en scheef op gedrukt en maffe spuitgietnaden zichtbaar etc.
Het nadeel van losse aardlek en daarnaast nog een automaat is natuurlijk dat het gigantisch veel ruimte kost in de groepenkast, en ruimte heb je eigenlijk bijna nooit genoeg.
[ Voor 7% gewijzigd door ASW1 op 25-02-2024 21:59 ]
Is het deze?ASW1 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 21:55:
Dank, heb inmiddels een Schneider Electric gevonden voor 5 tientjes op marktplaats, dat lijkt me ok.
Geen heel gangbaar merk in NL maar ik zie ze in het buitenland ook negens voor minder dan 140 euro dus qua positionering een A-merk.
https://www.elektramat.nl...-25a-b-kar-30ma-r9d54725/
Nieuw voor 60 euro...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Een verschil met een huis is dat de meterkast op de wal staat en vervolgens de elektrakabel over het water loopt naar de groepenkast aan boord van het schip. Momenteel loopt deze kabel eerst nog zo'n 30 meter buiten over het schip voor deze bij de groepenkast aan komt.
In de nieuwe situatie wil ik de kabel graag eerder naar binnen brengen en direct bij binnenkomst een lasdoos plaatsen. Zodat de kabel buiten makkelijker te vervangen is (bijv. bij slijtage), zonder ook binnen een nieuwe kabel te moeten trekken. Vanuit de lasdoos is mijn idee om "gewoon" verder met een elektrabuis tot de groepenkast te werken.
De aansluiting is 3x25A.
Ik wil het volgende aanleggen. Is dit verstandig of kan ik dit beter anders doen?
1. Aan de wal kant (bij de meterkast is een CEE aansluiting)
CEE stekker
2. Vervolgens wil ik een flexibele rubber kabel gebruiken 6 mm2.
Kabel
3. Lasdoos met verbindingsklemmen (
verbindingsklem
4. vanuit de lasdoos 6 mm2 elektra kabel naar de groepenkast.
Vragen:
1. Is 6mm2 voldoende? De afstand tussen meterkast en groepenkast is zo'n 20 meter.
2. Is een kabeldoos / lasdoos met lasdop/verbindingsklem voor de groepenkast op deze manier te gebruiken? Of moet de kabel uit 1 deel bestaan? Of kan ik beter een ander soort kabeldoos gebruiken.
Ik kan bijvoorbeeld deze vinden, maar dat is een opbouwdoos. Kabeldoos met klemmen
Nee. Het is deze maar dan in de 25A versie, die verkopen ze om een of andere reden niet. https://www.elektramat.nl...akteristiek-6ka-a9d87432/Andrehj schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:23:
[...]
Is het deze?
https://www.elektramat.nl...-25a-b-kar-30ma-r9d54725/
Nieuw voor 60 euro...
De arctic serie, geen idee wat dat betekent tov die jij aangeeft.
Waarom is die andere serie waar jij mee komt zo goedkoop?
De juiste aanvraag en de juiste volgorde. Alles onder controleKapotto schreef op zondag 25 februari 2024 @ 13:44:
[...]
Het is toch de bedoeling om aan de netbeheerder een verzwaring naar 3 fase + vervanging stoppen naar automaten aan te vragen. Eerst de groepenkast vervangen.
Bij Enexis is het tot nu toe zo geweest dat je bij een verzwaring van de aansluiting van 1-fase naar 3-fase gratis de hoofdzekeringen kunt laten vervangen door automaten (edit: kennelijk niet meer (zie beneden)). Enexis doet dat niet uit eigener beweging: je moet het aanvragen. Ik weet niet wat het beleid is bij de andere netbeheerders.habbekrats schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:10:
@Kapotto Vervangen doet niet elke netbeheerder zomaar.
Bij een 1-fase invoerkabel en automaten (meervoud) zie ik nog wel een flinke uitdaging...Heb je een hele oude 1 fase kabel onder je aansluitkast dan krijg je vaak 25A C automaten.
C25 automaten zijn de standaard voor een 3x25A aansluiting. Er is geen relatie met de leeftijd van de kabel (de dikte van de kabel bepaalt uiteraard wel de maximale zwaarte van je aansluiting). Als je nog 1-fase invoerkabel hebt, dan wordt bij een verzwaring naar 3-fase een nieuwe kabel aangelegd.
Automaten kon wel dan kwamen er kosten bij volgens mij iets van 220 euro voor de werkuren nieuwe huisaansluitkast + automaten en uren.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Er is dus wel een relatie tussen de kabel en het feit of je gratis automaten krijgt. Als men de kabel moet vervangen om 3x25A te realiseren krijg je daar standaard een nieuwe huisaansluitkast bij en dus standaard automaten.ZwarteIJsvogel schreef op maandag 26 februari 2024 @ 05:53:
Bij een 1-fase invoerkabel en automaten (meervoud) zie ik nog wel een flinke uitdaging...
C25 automaten zijn de standaard voor een 3x25A aansluiting. Er is geen relatie met de leeftijd van de kabel (de dikte van de kabel bepaalt uiteraard wel de maximale zwaarte van je aansluiting). Als je nog 1-fase invoerkabel hebt, dan wordt bij een verzwaring naar 3-fase een nieuwe kabel aangelegd.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Hier kabel niet vervangen en bij verzwaring automaten gekregen (Enexis gebied). Er is volgens Enexis ook een relatie met ouderdom.Xander schreef op maandag 26 februari 2024 @ 06:59:
[...]
Er is dus wel een relatie tussen de kabel en het feit of je gratis automaten krijgt. Als men de kabel moet vervangen om 3x25A te realiseren krijg je daar standaard een nieuwe huisaansluitkast bij en dus standaard automaten.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dat is dan in jouw geval de ouderdom van de aansluitkast, niet van de kabel zelf (wat ik uitdrukkelijk noemde). Ik kan mij voorstellen dat ze voor (heel) oude aansluitkasten gewoon geen passende patroonhouders meer hebben.John245 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:01:
[...]
Hier kabel niet vervangen en bij verzwaring automaten gekregen (Enexis gebied). Er is volgens Enexis ook een relatie met ouderdom.
Ik beweer ook nergens dat de huisaansluitkast niet om andere redenen vervangen kan worden, daar zijn uiteraard tig redenen voor.John245 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:01:
[...]
Hier kabel niet vervangen en bij verzwaring automaten gekregen (Enexis gebied). Er is volgens Enexis ook een relatie met ouderdom.
Één daarvan is dus dat de kabel vervangen dient te worden. Een nieuwe kabel sluiten ze niet meer aan op oude spullen.
En andersom geldt ook, is de kabel te oud en kunnen ze er gewoon 2x een smeltzekering bij draaien krijg je geen (/ lastig / duur) automaten.Xander schreef op maandag 26 februari 2024 @ 06:59:
[...]
Er is dus wel een relatie tussen de kabel en het feit of je gratis automaten krijgt. Als men de kabel moet vervangen om 3x25A te realiseren krijg je daar standaard een nieuwe huisaansluitkast bij en dus standaard automaten.
Overigens meldt Liander het tarief voor smelt naar zekering bij verzwaring gewoon, €319,97 bovenop de €332,15 voor verzwaring. En als ik lees kunnen de kosten voor kabel vervangen daar nog bovenop komen. €592,85 als je geen verzwaring tegelijk doet. Dus ja, geen haar op mijn hoofd die daar over dacht toen ik de verzwaring deed. Ik zie ze wel terugkomen als ze zelf de teerkabel te oud vinden.
Beetje jammer van Liander... Ik heb op mijnaansluiting.nl aangegeven dat in van 1x40 naar 3x25 wilde en Enexis heeft (in mei '22) voor € 286 een aannemer met graafmachine laten komen, de kabel vervangen, de smeltzekering vervangen door automaten, de meter vervangen en de boel netjes achtergelaten.Septillion schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:55:
Overigens meldt Liander het tarief voor smelt naar zekering bij verzwaring gewoon, €319,97 bovenop de €332,15 voor verzwaring. En als ik lees kunnen de kosten voor kabel vervangen daar nog bovenop komen. €592,85 als je geen verzwaring tegelijk doet.
Enige wat ik heb gedaan is een buis met getrokken bocht onder het beton leggen toen we toch bezig waren (de teerkabel lag door zand) dus daar hebben ze niet veel hoeven doen, ze waren ook zo klaar
Dat hetzelfde twee jaar later € 330 kost kan prima, maar Enexis heeft niks gerekend voor de automaten
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Maar de meerprijs voor automaten bij een verzwaring waar het anders gewoon 2x zekering + andere meter plaatsen zou zijn vind ik op zich wel terecht. Dat is puur meerwerk voor het gemak van de klant.
Maar wat ik zo lees is dat Enexis vooral super willekeurig is en het sterk afhangt van de regio en aannemen hoe makkelijk het loopt en wat betaald moet worden. Wat dat betreft lijkt Liander dus wat duidelijker. Maar het is inderdaad jammer dat zoiets niet landelijk vastgelegd is.
Bij ons was het ook rond de 300€ voor een verzwaring van 1 fase naar 3 wat in de praktijk 15 minuten werk was: 10 minuten voor het trekken van twee fase draden tussen de hoofdschakelaar en de schroefzekeringen, 5 minuten voor het terugplaatsen van de zegels en wat administratie.
Zo kan ik ze ook wel verdienen. Maar als ze er veel meer werk aan gehad hadden was het ook die prijs geweest*.
*volgens mij zijn graafwerkzaamheden op mijn grond wel uitgezonderd in deze prijs, mocht de kabel niet afdoende zijn.
Hier 185 en daarna kregen we nog bijna 9 euro terug.True schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:00:
Verzwaring is voor consumenten toch ook gewoon een soort van stelpost.
Bij ons was het ook rond de 300€ voor een verzwaring van 1 fase naar 3 wat in de praktijk 15 minuten werk was: 10 minuten voor het trekken van twee fase draden tussen de hoofdschakelaar en de schroefzekeringen, 5 minuten voor het terugplaatsen van de zegels en wat administratie.
Zo kan ik ze ook wel verdienen. Maar als ze er veel meer werk aan gehad hadden was het ook die prijs geweest*.
*volgens mij zijn graafwerkzaamheden op mijn grond wel uitgezonderd in deze prijs, mocht de kabel niet afdoende zijn.
Septillion schreef op maandag 26 februari 2024 @ 08:55:
Overigens meldt Liander het tarief voor smelt naar zekering bij verzwaring gewoon, €319,97 bovenop de €332,15 voor verzwaring.
Ook Enexis heeft gewoon een vastgesteld tarief voor het vervangen van smeltpatronen door automaten: https://www.enexis.nl/-/m...lektriciteit-01012024.pdf: €309,45.Paul schreef op maandag 26 februari 2024 @ 09:40:
[...]
Beetje jammer van Liander... Ik heb op mijnaansluiting.nl aangegeven dat in van 1x40 naar 3x25 wilde en Enexis heeft (in mei '22) voor € 286 een aannemer met graafmachine laten komen, de kabel vervangen, de smeltzekering vervangen door automaten, de meter vervangen en de boel netjes achtergelaten.
[...]
Dat hetzelfde twee jaar later € 330 kost kan prima, maar Enexis heeft niks gerekend voor de automaten
Daarnaast kun je inderdaad geluk hebben dat de netbeheerder zelf een reden ziet om het een en ander te vervangen, maar is dat niet zo dan krijg je zeker niet standaard automaten. Mijn ouders zijn in Enexis gebied rond dezelfde tijd van 1x35A naar 3x25A gegaan en daar zitten toch echt nog steeds smeltpatronen.
Ik zou je hele woning snel aansluiten op die 2 nieuwe fasen en lekker genieten van gratis elektriciteit.True schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:00:
Er hoort nog iets tussen de schroefzekeringen en de hoofdschakelaar.
[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 26-02-2024 12:47 ]
Vlak boven die tabel:Xander schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:45:
Ook Enexis heeft gewoon een vastgesteld tarief voor het vervangen van smeltpatronen door automaten: https://www.enexis.nl/-/m...lektriciteit-01012024.pdf: €309,45.
Daar komt het dus niet bovenop de verzwaringDaarnaast kunnen extra kosten in rekening worden gebracht als:
- alleen de hoofdzekering wordt vervangen door automaat zonder verzwaring en zonder extra graafwerk;
Rhàshan - Aditu Sunlock
In plaats van een lasdoos zou je ook een toestelcontactdoos op de boot kunnen plaatsen? Je sluit de boot dan aan met een kabel met stekker en contrastekker. Ik kan me voorstellen dat het wel eens handig kan zijn om beide kanten makkelijk los te kunnen koppelen.rine schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:40:
In de nieuwe situatie wil ik de kabel graag eerder naar binnen brengen en direct bij binnenkomst een lasdoos plaatsen. Zodat de kabel buiten makkelijker te vervangen is (bijv. bij slijtage), zonder ook binnen een nieuwe kabel te moeten trekken. Vanuit de lasdoos is mijn idee om "gewoon" verder met een elektrabuis tot de groepenkast te werken.
De aansluiting is 3x25A.
Ik wil het volgende aanleggen. Is dit verstandig of kan ik dit beter anders doen?
1. Aan de wal kant (bij de meterkast is een CEE aansluiting)
CEE stekker
2. Vervolgens wil ik een flexibele rubber kabel gebruiken 6 mm2.
Kabel
3. Lasdoos met verbindingsklemmen (
verbindingsklem
Ook heb je met het gebruik van stekker/contrastekker meteen een deugdelijke trekontlasting op het aansluitsnoer. Wanneer je het snoer vanaf de wal invoert in een kabeldoos met tules moet je daar zelf nog iets voor verzinnen.
Als je echt een duurzame kabel zoekt kun je misschien beter de Draka QWPK kiezen in plaats van de NWPK: https://draka-catalogus.prysmian.com/s/#/family/QWPK_450V
Ja dat is voldoende.1. Is 6mm2 voldoende? De afstand tussen meterkast en groepenkast is zo'n 20 meter.
De kabel hoeft niet uit één stuk te bestaan, daar mag prima een kabeldoos tussen. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je hier halverwege nog een contactdoos aftakt o.i.d.2. Is een kabeldoos / lasdoos met lasdop/verbindingsklem voor de groepenkast op deze manier te gebruiken? Of moet de kabel uit 1 deel bestaan? Of kan ik beter een ander soort kabeldoos gebruiken.
Ik kan bijvoorbeeld deze vinden, maar dat is een opbouwdoos. Kabeldoos met klemmen
Maar ik zou werken met de toestelcontactdoos denk ik en dan verder met normale installatiekabel.
Wat niet wil zeggen dat je bij een verzwaring automatisch automaten krijgt...Paul schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:58:
[...]
Vlak boven die tabel:
[...]
Daar komt het dus niet bovenop de verzwaring
Mijn ouders kregen ze iig niet begin 2022 en werden bij navraag wel met die kosten geconfronteerd.
Welke energie-aansluiting raden jullie aan? Vanwege het gigantische prijsverschil tussen 3x25A en 3x35/50A zouden we natuurlijk het liefst 3x25A - maar kan dit zonder problemen?
[ Voor 38% gewijzigd door Het Vosje op 26-02-2024 14:09 ]
Hier paar maanden geleden van 1 naar 3 fase gegaan bij Enexis. 300 euro betaald en heb nog steeds smeltzekering als hoofdzekeringen. Helaas geen automaten gekregenXander schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:05:
[...]
Wat niet wil zeggen dat je bij een verzwaring automatisch automaten krijgt...
Mijn ouders kregen ze iig niet begin 2022 en werden bij navraag wel met die kosten geconfronteerd.
Ik heb ook niet gezegd dat het automatisch gingXander schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:05:
Wat niet wil zeggen dat je bij een verzwaring automatisch automaten krijgt...
Dat is ergens ook wel logisch (zolang je het niet ziet als melkkoe); als ze er voor de verzwaring toch al zijn en de boel open en spanningsloos hebben dan is het vervangen van de smeltzekeringen door automaten peanuts; de grootste kosten zijn tijd, en de meeste tijd gaat op aan planning en (reis)tijd; de meerkosten voor de automaten (€30) en het erin schroeven (5 minuten) zijn te verwaarlozen.
We hebben de aanpassing 16 maart 2022 aangevraagd, op 12 augustus is het uitgevoerd. Jammer dat ze bij je ouders zo moeilijk deden?
Gewoon 3x25AHet Vosje schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:52:
Welke energie-aansluiting raden jullie aan?
Rhàshan - Aditu Sunlock
Maar goed, ga ik even uit van 300W is dat 3000W per fase, makkie op 3x25A. Je WP is ook maar een mega licht ding dus zolang je laadpaal netjes loadbalancing doet zit je met 3x25A helemaal goed. Scheelt je bakken met geld + je hoeft niets te doen omdat je meterkast >40A is. Ga ik er wel vanuit dat je PV dus netjes op 3-fase ligt.
Mocht ik in de toekomst een 6 / 8kW warmtepomp willen aansluiten ter vervanging van de huidige (bij voorkeur dan all-electric) - verandert dat jullie advies?
[ Voor 8% gewijzigd door Het Vosje op 26-02-2024 14:03 ]
Hebben ze bij jou dan automaten in de bestaande huisaansluitkast geschroefd? Nog nooit gezien, meestal betekent deze aanpassing dat de hele kast wordt vervangen.Paul schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:55:
Dat is ergens ook wel logisch (zolang je het niet ziet als melkkoe); als ze er voor de verzwaring toch al zijn en de boel open en spanningsloos hebben dan is het vervangen van de smeltzekeringen door automaten peanuts; de grootste kosten zijn tijd, en de meeste tijd gaat op aan planning en (reis)tijd; de meerkosten voor de automaten (€30) en het erin schroeven (5 minuten) zijn te verwaarlozen.
Ik zou graag een WCD in deze groepenkast inbouwen maar alle plekken op de DIN rail zijn vol. Nu kan ik een kabel naar de kruipruimte trekken en daar aansluiten op groep 8 maar her voelt een beetje vreemd om eerst naar beneden te gaan. Is er nog een slimmere manier om hier een WCD te maken?
:strip_exif()/f/image/PRKgZCJ5XP8W60yiRWuKUVCL.jpg?f=fotoalbum_large)
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
[ Voor 26% gewijzigd door MisterB op 26-02-2024 14:35 ]
Eerlijk gezegd geen idee, zal straks thuis kijken hoe het eruit ziet, maar een lege kast kost ook de wereld niet.Xander schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:09:
Hebben ze bij jou dan automaten in de bestaande huisaansluitkast geschroefd? Nog nooit gezien, meestal betekent deze aanpassing dat de hele kast wordt vervangen.
Rhàshan - Aditu Sunlock

Maar als je nog een invoer op de kast over hebt kan je toch zo een extra buisje trekken? Meen dat deze automaten gewoon tween draden mogen hebben en ander even een blokje eraan.
Maar zolang er geen kabel gedaan hoeft te worden zijn automaten optioneel en dus voor rekening van de klant. Immers dan ook veeeeeeel grotere ingrijp dan simpelweg smeltzekeringen plaatsen.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
ze hebben net vorige week bij mij de wp binnen en buiten unit vervangen en toen meteen zowel binnen als buiten een werkschakelaar naast de unit aangelegd.... aangezien ze geen spat meer doen dan noodzakelijk neem ik aan dat het wettelijk verplicht is ...... correct me if i am wrongRaymondD schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:41:
Is een werkschakelaar voor een warmtepomp (binnen) noodzakelijk? Of is daar net als bij een PV groep de automaat in de MK voldoende?
neem aan dat het in principe een zekerheid is voor de monteur als ie met zijn handen in de kast op je zolder zit om er zeker van te zijn dat niet iemand opeens de stroom erop gooit in de meterkast... of om onderhoud te kunnen doen aan een buiten unit als je niet thuis bent..
[ Voor 23% gewijzigd door MisterB op 26-02-2024 14:55 ]
Bij mij stonden ze erop 2 werkschakelaars te plaatsen - binnen 1m van de groepenkast waar je de warmtepomp kan uitschakelen.RaymondD schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:41:
Is een werkschakelaar voor een warmtepomp (binnen) noodzakelijk? Of is daar net als bij een PV groep de automaat in de MK voldoende?
Ik vond het onzin, maar volgens eigen zeggen moest het duidelijk zijn voor een leek/CV-monteur.

#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Dank! Ook @MisterB. Ik zal hem vragen terug te komen, ik wist dat niet van de kookgroep.Septillion schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:31:
@wheli Hij heeft wel meer niet goed gedaan![]()
Maar als je nog een invoer op de kast over hebt kan je toch zo een extra buisje trekken? Meen dat deze automaten gewoon tween draden mogen hebben en ander even een blokje eraan.
Bij ons was het 295 euro. Hiervoor kreeg ik:True schreef op maandag 26 februari 2024 @ 11:00:
Verzwaring is voor consumenten toch ook gewoon een soort van stelpost.
• 2 dagen lang, 14 man
• graafmachine
• 3 verkeers regelaars
• Nieuwe meter
• Nieuwe hofodkabel
• Automaten
Ik vond het een prima deal
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Atlas schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:37:
[...]
Bij ons was het 295 euro. Hiervoor kreeg ik:
• 2 dagen lang, 14 man
• graafmachine
• 3 verkeers regelaars
• Nieuwe meter
• Nieuwe hofodkabel
• Automaten
Je vergeet de 40€ aan gevulde koeken
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
En dan de stekker aan de kant van de boot losmaken en per ongeluk de stekker onder spanning in het water later vallen?Xander schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:02:
[...]
In plaats van een lasdoos zou je ook een toestelcontactdoos op de boot kunnen plaatsen? Je sluit de boot dan aan met een kabel met stekker en contrastekker. Ik kan me voorstellen dat het wel eens handig kan zijn om beide kanten makkelijk los te kunnen koppelen.
[...]

Afhankelijk van de geleidbaarheid van je plaatselijke sloot krijg je wel of geen kortsluiting en klapt je zekering er uit, maar lijkt me handig om daar niet op te vertrouwen. Zeker niet als iemand daarna de gevallen stekker uit het water vist zonder de kabel spanningsloos te maken...
Zo scherp als een voetbal!
Daarvoor mag ik onderaan de streep dan nu 6K voor aftikkenAtlas schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:37:
[...]
Bij ons was het 295 euro. Hiervoor kreeg ik:
• 2 dagen lang, 14 man
• graafmachine
• 3 verkeers regelaars
• Nieuwe meter
• Nieuwe hofodkabel
• Automaten

#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Geen idee. Ik ken Schneider niet. Deze kwam gewoon naar boven toen ik op de site van Elektramat via de filters even een 25A alamat zocht.ASW1 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:40:
Nee. Het is deze maar dan in de 25A versie, die verkopen ze om een of andere reden niet. https://www.elektramat.nl...akteristiek-6ka-a9d87432/
De arctic serie, geen idee wat dat betekent tov die jij aangeeft.
Waarom is die andere serie waar jij mee komt zo goedkoop?
Let trouwens wel op met die goedkope Schneider van Elektramat uit mijn link: Die lijkt 5 modules breed ipv 4 modules. Dat kan erg onhandig zijn in je meterkast.
[ Voor 18% gewijzigd door Andrehj op 26-02-2024 20:08 ]
Dit is natuurlijk de situatie op bijna elke boot heReptile209 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:06:
[...]
En dan de stekker aan de kant van de boot losmaken en per ongeluk de stekker onder spanning in het water later vallen?Ik zou het lekker houden bij een stekker aan de walzijde, zodat de kabel altijd spanningsloos is als je de stekker loshaalt (-laat).
![]()
Afhankelijk van de geleidbaarheid van je plaatselijke sloot krijg je wel of geen kortsluiting en klapt je zekering er uit, maar lijkt me handig om daar niet op te vertrouwen. Zeker niet als iemand daarna de gevallen stekker uit het water vist zonder de kabel spanningsloos te maken...
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Toch nog even terugkomend op je opmerking over de kookgroep (wel echt fijn dat je meedenkt); ik weet vrijwel zeker dat hij via 2x 16A op de 2-polige (= 1fase?) Aardlekschakelaar zit. Dus fout volgens het mooie topic hierover. Nu heb ik in het midden wel een 3-fase aardlekschakelaar waar de meterkast van zolder op aangesloten zit. Kan de kookgroep hier dan ook op aangesloten worden? Dat scheelt de Beltrafo wegdoenSeptillion schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:31:
@wheli Hij heeft wel meer niet goed gedaan![]()
Dan eentje die je gewoon in het stopcontact kan laten zitten?onetime schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:19:
@habbekrats Voor mij NOOIT een batterij deurbel. Geregeld leeg, altijd problemen mee.
Ik ben namelijk ook op zoek naar een alternatief zodat ik de beltrafo er uit kan halen.
https://www.lidl.nl/p/sil...adloze-deurbel/p100370802rube schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:15:
[...]
Dan eentje die je gewoon in het stopcontact kan laten zitten?
Ik ben namelijk ook op zoek naar een alternatief zodat ik de beltrafo er uit kan halen.
Zoiets? Bel in stopcontact, drukker is batterijloos.
Zo scherp als een voetbal!
Is het geen optie om geen deurbel te hebben? Hier in 2004 huis gekocht met als opmerking in de overdrachtspapieren dat er geen deurbel aanwezig is.rube schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:15:
[...]
Tot nu toe missen we de deurbel nog niet.
Ik ga ervan uit dat gewone hollewanddozen niet geschroefd mogen worden ivm beschadigen bij het draden trekken maar ik doe het stiekem toch.
Ik heb een hekel aan flex buis en voer alles met vaste pijp uit. De AT1081 en de AT1088 zijn natuurlijk bedoeld voor het sluiten van de wand en daarna boren 76 en opzoeken van de flexbuis.
Wat is doe is achterhout maken zo dat voorkant doos gelijk is met voorkant gips en dan alles installeren en draden trekken alvorens de de boorgaten uit meten op het osb + gips en zet de platen dan over de dozen heen. Ik moet daarvoor de dozen wel iets met de fein mishandelen anders past het net niet
Weet er iemand of er wellicht een ander merk inbouwdoos is die wel geschroefd mag worden?
Bij zo'n vermogen zal ie wel een eigen transformatorhuisje in de tuin krijgen denk ik?Septillion schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:59:
Maar goed, ga ik even uit van 300W is dat 3000kW per fase, makkie op 3x25A.
Op 3x25A gaat dat in ieder geval niet meer lukken.
De AT1088 installeren door een gat van 76mm zal niet meevallen?Sarcomorbato schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:54:
De AT1081 en de AT1088 zijn natuurlijk bedoeld voor het sluiten van de wand en daarna boren 76 en opzoeken van de flexbuis.
Wat is doe is achterhout maken zo dat voorkant doos gelijk is met voorkant gips en dan alles installeren en draden trekken alvorens de de boorgaten uit meten op het osb + gips en zet de platen dan over de dozen heen. Ik moet daarvoor de dozen wel iets met de fein mishandelen anders past het net niet
Weet er iemand of er wellicht een ander merk inbouwdoos is die wel geschroefd mag worden?
Attema verkoopt daarvoor allerlei steunen om de doos naast een stud te kunnen monteren. Maar volgens mij kan wat jij wilt ook, de doos tegen achterhout monteren. Heb het nooit zo geprobeerd maar volgens mij kun je gewoon schroeven door de gaten tussen de tuiten.
Ben jij niet ook de doelgroep van plaatprikker.com ?
Kan best handig zijn die platen prikker! Maar zitten die oortjes van de at1088 niet zo dat je alleen de gipsplaat kwijt kan? Ik pak ook altijd 9mm osb als achterhout.Xander schreef op maandag 26 februari 2024 @ 20:51:
[...]
De AT1088 installeren door een gat van 76mm zal niet meevallen?Deze is juist bedoeld om te plaatsen voor het sluiten van de wand.
Attema verkoopt daarvoor allerlei steunen om de doos naast een stud te kunnen monteren. Maar volgens mij kan wat jij wilt ook, de doos tegen achterhout monteren. Heb het nooit zo geprobeerd maar volgens mij kun je gewoon schroeven door de gaten tussen de tuiten.
Ben jij niet ook de doelgroep van plaatprikker.com ?
[YouTube: Instructievideo Plaatprikker.com]
En nog een vraag. Bij de inbouwdoos zit altijd 1 van de 2 tuiten nog dicht met zo'n wegbreekbaar plaatje.
Wegbreekbaar in theorie dat is, ik zet de speedboor er maar in.
Is daar een truuk voor?
Wat is je probleem met de beltrafo? Ruimte of warmte in de groepenkast? Er zijn ook opbouw varianten die je tegen de muur kunt schroeven (bij voorkeur wel in je meterkastrube schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:15:
[...]
Eigenlijk allebei: sluipverbruik/warmte en ruimte. Het is niet heel erg, maar dan kan ik nog wat verplaatsen en ziet het er wat mooier/strakker uit. Bovendien zijn we toe aan een andere bel want deze horen we vaak niet in de woonkamer. Ik ga binnenkort wel eens kijken wat het verbruik is van batterij/stopcontact bellen. Maar volgens mij is dat niet echt meer voor dit topic.True schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:13:
[...]
Wat is je probleem met de beltrafo? Ruimte of warmte in de groepenkast? Er zijn ook opbouw varianten die je tegen de muur kunt schroeven (bij voorkeur wel in je meterkast).
Ik bedoel niet de oortjes, maar deze schroefgaten:Sarcomorbato schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:09:
[...]
Kan best handig zijn die platen prikker! Maar zitten die oortjes van de at1088 niet zo dat je alleen de gipsplaat kwijt kan? Ik pak ook altijd 9mm osb als achterhout.
:strip_exif()/f/image/wcdO8QKIpQnfcYSUj4KEbvFa.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik dacht te begrijpen dat je ze tegen de achterkant wilde vastschroeven.
Ik zet er meestal een schroevendraaier op de rand en geef dan even een klap met mijn vuist achterop de schroevendraaier.En nog een vraag. Bij de inbouwdoos zit altijd 1 van de 2 tuiten nog dicht met zo'n wegbreekbaar plaatje.
Wegbreekbaar in theorie dat is, ik zet de speedboor er maar in.
Is daar een truuk voor?
Dat bedoelde ik ook. Ik was vergeten dat je ze tussen de tuutjes kon schroeven.Xander schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:25:
[...]
Ik bedoel niet de oortjes, maar deze schroefgaten:
[Afbeelding]
Ik dacht te begrijpen dat je ze tegen de achterkant wilde vastschroeven.
[...]
Die
Ik zet er meestal een schroevendraaier op de rand en geef dan even een klap met mijn vuist achterop de schroevendraaier.
Ik zal vandaag nog eens wat tikken met de schroevendraaier uitdelen. Dank!
Dank voor de reactie.Xander schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:02:
[...]
In plaats van een lasdoos zou je ook een toestelcontactdoos op de boot kunnen plaatsen? Je sluit de boot dan aan met een kabel met stekker en contrastekker. Ik kan me voorstellen dat het wel eens handig kan zijn om beide kanten makkelijk los te kunnen koppelen.
Ook heb je met het gebruik van stekker/contrastekker meteen een deugdelijke trekontlasting op het aansluitsnoer. Wanneer je het snoer vanaf de wal invoert in een kabeldoos met tules moet je daar zelf nog iets voor verzinnen.
Als je echt een duurzame kabel zoekt kun je misschien beter de Draka QWPK kiezen in plaats van de NWPK: https://draka-catalogus.prysmian.com/s/#/family/QWPK_450V
QWPK Kabel ga ik naar kijken. Contactdoos is denk ik nergens te bevestigen, de kabel gaat direct het ijzeren dak in naar binnen.
Voor het beeld nog even de staat van de huidige kabel
:strip_exif()/f/image/tMgW0BmeMaRIgOfs5ZvsVl3z.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil een Shelly Pro 3EM Energie Meter in mijn groepenkast inbouwen en aansluiten op mijn LAN (dus bedraad). De vraag: mag je een cat5 of cat6 kabel je groepenkast in voeren? Zo ja, wat zou de officiële manier zijn?
Nog even terugkomend hierop (zijn bijna zover om te gaan bestellen), in de schuur zou ik i.p.v. een B16 30mA ook een 30mA + B16 kunnen pakken toch?Septillion schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:59:
@ThinkPad Zelf zou ik geen (30mA) aardlek delen tussen PV en gebruikers. Zou dan een 300mA aardlek pakken voor de kabel en een 30mA in de schuur voor de schuur. Voor PV kan je dan gewoon automaat pakken tenzij fabrikant wat anders zegt.
De PV-verdeler wordt dan:
1x HS
1x B16 voor de PV (deze hangt via de HS dan rechtstreeks op de B16/300mA die zich in huis bevind)
1x ALS 30mA (deze hangt via de HS dan rechtstreeks op de B16/300mA die zich in huis bevind)
1x B16 voor gebruikers in de schuur/verlichting (deze hangt aan de ALS hierboven)
Kost iets meer ruimte, maar dan kan ik de linker 30mA Eaton en een B16 hergebruiken (huis wordt waarschijnlijk een volledig nieuwe kast), scheelt weer wat, want die B16/30mA zijn ook best duur
Ik heb een Hager Vega en daar kun je het redelijk scheiden als je de meters aan de buitenkant monteer.jweetje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:39:
Ik heb het topic doorgezocht maar kan het antwoord op mijn simpele vraag niet vinden.
Ik wil een Shelly Pro 3EM Energie Meter in mijn groepenkast inbouwen en aansluiten op mijn LAN (dus bedraad). De vraag: mag je een cat5 of cat6 kabel je groepenkast in voeren? Zo ja, wat zou de officiële manier zijn?
Deze aardlekautomaat door @Andrehj gelinkt is een eigenaardig geval waarschijnlijk voor machines bedoeld niet voor in een groepenkast (kan wel).ASW1 schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 18:17:
Ik ga een laadpaal aanleggen en zoek daarvoor een 3-fase 3x25A alamat.
Nu kom ik ergens de Hager CDA425J tegen voor een mooi prijsje.
Ik zie echter dat in Nederland vooral de CDA425D verkocht wordt, maar ik kom ook een CDA425M tegen en ergens een CDA425N.
Ik kom er niet achter waar het verschil in zit met die laatste letter of is dat niet belangrijk?
Schneider is een groot merk die haar producten overal vandaan haalt.
(Aardlek) automaten voor laadpalen kunnen langdurig zwaar belast worden, bezuinig daar niet op met lowcost merken.
:strip_exif()/f/image/oaqTCACM2K1StJf3L51304e2.jpg?f=fotoalbum_large)
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Toch fijn dat er voor alle technische muk een mooi tweakerstopic is. Dank aan OP's boor de moeite die in de intropost is gaan zitten :-)
Ik wil graag mijn meterkast vervangen/uitbreiden omdat ik graag meer zonnepanelen wil. Misschien hebben jullie wat tips.
Mijn huidige installatie bestaat uit:
- een 1 fase 40A hoofdzekering;
- 40A hoofdschakelaar;
- 8 B16 installatie-automaten (waarvan 2 stuks een kookgroep vormen) verdeeld over 2 aardlekschakelaars;
- twee B16 alamats (wasmachine/droger)
- Daarnaast hangen er 16x330=5280 Wp aan panelen via enphase micro-inverters achter een B25 alamat. De panelen hangen half oost half west.
Ik wil graag panelen bijplaatsen, wat betekent dat ik naar een 3x25A hoofdaansluiting zal moeten (toch?). Dat leek me hoe dan ook wel een goed idee gelet op toekomstige aanleg warmtepomp en laadpaal. Mijn plan was ongeveer:
- Verzwaren hoofdaansluiting naar 3x25A;
- 4-polige 40A hoofdschakelaar (of moet dat per se 25 zijn? Die lijken moeilijker te krijgen);
- 8 B16 alamats, die 1 module breed zijn (ABB 2CDB352501R1165 is dan de enige A-merk optie?), verdeeld aangesloten over 3 fasen;
- 3 3-fase B16 alamats: een voor de aansluiting van mijn panelen, een voor de laadpaal, en een ter vervanging van de twee kookgroepen;
- Enphase Q-relais 3-fasen;
- Shelly EM-3 tbv. meten verbruik laadpaal;
- Beltrafo.
Klinkt dit als een redelijk plan?
Verder een aantal concrete vragen:
Volgordelijkheid oftewel kip/ei:
Hoe gaat het met de volgorde: Kun je eerst de meterkast vervangen, en daarna pas de hoofdaansluiting verzwaren? Of doe je dat andersom? Beide lijkt me onwenselijk:- In het eerste geval heb je maar 1 live fasedraad en zul je die in drieën moeten splitsen (klinkt funky, en je moet dan in ieder geval je drie-fasegroepen nog niet gebruiken denk ik).
- In het andere geval komen er drie live fasedraden uit mn meter, en is er nog geen hoofdschakelaar om die in te steken – en heb ik for the time being maar 1x25A ter beschikking. Ook niet zo wenselijk (ook omdat Liander zegt de verzwaring niet uit te voeren als de hoofdschakelaar nog niet present is.
Alamats vs. Aardlekschakelaar + automaten
- Alamats zijn een stuk duurder, maar ik vind het wel lekker als niet m’n halve huis eruit klapt als er een keer een aardlek is. Zijn er - afgezien van de prijs – nog nadelen aan het gebruik van alamats t.o.v. aardlekschakelaars + meerdere automaten? Zijn de 1-module-brede ABB alamats technisch even goed als de 2-module varianten van ABB of andere merken?Aansluiting zonnepanelen
- Op dit moment hangen de zonnepanelen allemaal aan 1 fase – en er lopen ook maar 3 aders richting dak. Dat rewiren is nog wel een klusje en ik wil dat eigenlijk pas veranderen als ik panelen ga bijplaatsen. Ik snap (inmiddels, dank voor de originele intro-post) dat ik in verband met selectiviteit richting hoofdzekering in de nieuwe situatie met een 3x25A hoofdzekering eigenlijk nog maar maximaal 16A mag afzekeren.- Door de oost-westligging van de panelen is het daadwerkelijke maximumvermogen de afgelopen 3 jaar nog nooit boven de 3000W uitgekomen. Dat betekent dat een 16A afzekering in de praktijk voldoende zal zijn;
- Is het dan acceptabel en veilig om de panelen vooralsnog aan 1 fase te laten hangen en die dan op 16A af te zekeren? (heb ik gelijk dat het ergste wat er daarmee kan gebeuren is dat de zon opeens 2 keer zo hard gaat schijnen en m’n 16A zekering er dan uitklapt, ergo veilig?); Of is het beter om een oog dicht te knijpen re: selectiviteit en de huidige 25A zekering vooralsnog te laten zitten tot ik de boel over 3 fasen verdeel?
- Ik heb nog ruimte voor 1 of 2 panelen+micro-inverter op mijn schuurtje. Kan ik daar gewoon 3x2.5mm2 naartoe trekken? Moeten die achter een aparte automaat? of kan ik die (in de nieuwe situatie) op 1 van de fases achter de 3p-alamat voor de zonnepanelen prikken? (of zowel-als)?
Aansluiting kookplaat:
- Op dit moment heb ik een kookplaat aan 2 B16-automaten. Ervan uitgaande dat er nu twee fasedraden en twee nuldraden richting kookplaat lopen, kan ik die in de nieuwe situatie aan 2 van de 3 fasen van een 3p-alamat aansluiten (d.w.z. de fasedraden aan resp l1 en l2, en de beide nuldraden aan N?)- Is er een voordeel aan het aansluiten van de kookplaat op 3 fasen ipv 2? M.a.w. heeft het zin daar nieuwe draden voor te trekken?
Ik heb al een jaar of 14 een aantal deurbellen in huis op zonne-energie. Werkt altijd. Nog nooit uitgevallen. Zelfs als de netspanning uitvalt werkt het nogonetime schreef op maandag 26 februari 2024 @ 18:19:
@habbekrats Voor mij NOOIT een batterij deurbel. Geregeld leeg, altijd problemen mee.
Zie: https://geen-energiereken...bel-op-zonne-energie.html
Zwerius Kriegsman
@Zwerius Waarom meer dan één? Één is toch genoeg? Of houden ze het niet zolang uit? De deurbel bij mijn ouders houdt het al meer dan 45 jaar uit....
Met een loadbalancing laadpaal van 7kW kan je ook alles wat je hebt genoemd aansluiten.
Als je toch naar 3x 25A wilt ben je met je plannen op de goede weg.
Deurklopper. Mogen ze mooi op eigen energie je lastig vallenrube schreef op maandag 26 februari 2024 @ 21:30:
[...]
Eigenlijk allebei: sluipverbruik/warmte en ruimte. Het is niet heel erg, maar dan kan ik nog wat verplaatsen en ziet het er wat mooier/strakker uit. Bovendien zijn we toe aan een andere bel want deze horen we vaak niet in de woonkamer. Ik ga binnenkort wel eens kijken wat het verbruik is van batterij/stopcontact bellen. Maar volgens mij is dat niet echt meer voor dit topic.
Nee, ik heb een bel op meer plaatsen in het huis, zodat hij overal te horen is.onetime schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:02:
offtopic:
@Zwerius Waarom meer dan één? Één is toch genoeg? Of houden ze het niet zolang uit? De deurbel bij mijn ouders houdt het al meer dan 45 jaar uit....
Het huis is een beetje te groot voor één bel...
Maar ze worden wel allemaal gevoed vanuit het ene paneeltje bij de belknop en krijgen ook allemaal hun signaal vanaf die ene knop.
Zwerius Kriegsman
Ons huis is ook niet klein. Maar we hebben gewoon geen deurbel. Vraag me ook af wie er bij jullie allemaal wel niet op die deurbel drukt.Zwerius schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:24:
[...]
Nee, ik heb een bel op meer plaatsen in het huis, zodat hij overal te horen is.
Het huis is een beetje te groot voor één bel...![]()
Maar ze worden wel allemaal gevoed vanuit het ene paneeltje bij de belknop en krijgen ook allemaal hun signaal vanaf die ene knop.
Die kaku bellen kun je door het hele huis hangen geen draadje nodig.Zwerius schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:24:
[...]
Nee, ik heb een bel op meer plaatsen in het huis, zodat hij overal te horen is.
Het huis is een beetje te groot voor één bel...![]()
Nu doe je net alsof het raar is om een deurbel te hebbenJohn245 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:27:
[...]
Ons huis is ook niet klein. Maar we hebben gewoon geen deurbel. Vraag me ook af wie er bij jullie allemaal wel niet op die deurbel drukt.
#team_UTC+1
Raar misschien niet. Maar wat is de toegevoegde waarde ten opzichte van de kosten? En staan deze in verhouding tot elkaar?Ethirty schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:59:
[...]
Nu doe je net alsof het raar is om een deurbel te hebben
John245 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:27:
[...]
Ons huis is ook niet klein. Maar we hebben gewoon geen deurbel. Vraag me ook af wie er bij jullie allemaal wel niet op die deurbel drukt.
De pakjesbezorger. Vrienden of familie op bezoek?
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Als het goed is heb je aan de andere zijde ook nog openingen zitten. De contacten welke je laat zien zijn met elkaar doorgebrugd.1 en 2 blauw zijn gebrugd, 1 en 2 rood zijn gebrugd. De L op de schakelaar is de Fase (bruin) over het algemeen (bij een wissel schakeling kan dit nog wel eens de lampendraad zijn) en de overige contacten (links en rechts) aan de andere zijde van de L zijn je lampendraden van beide lichtpunten (zwart).mrjobby schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 09:47:
Hallo allen,
Even een "simpel" vraagje... op mijn serieschakelaar heb ik twee gaten per aansluiting. Welke moet/kan ik gebruiken? Ik heb op internet wat video's gekeken, maar zie daar alleen schakelaars met 1 gat.
[Afbeelding]
Als je een foto van de achterkant meestuurt kunnen we je gelijk vertellen hoe je deze moet aansluiten. Meestal staat daar ook het schema op.
[ Voor 14% gewijzigd door MrBas op 28-02-2024 10:08 ]
2+2=4-1=3 QUICKMATH
bruin in de rode zwart uit 1 van die 2 zwarte -- iedere aansluiting heeft 2 'gaten' die identiek zijn waarmee je kan doorlussen etcmrjobby schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:33:
Check. Hierbij de achterkant. Maakt het dan nog iets uit of ik de schakel of stroom draad in 1 of in 2 stop?
[Afbeelding]
bruin op rood en op beide zwarte klemmetjes 1 van de zwart aders. klaarmrjobby schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 10:33:
Check. Hierbij de achterkant. Maakt het dan nog iets uit of ik de schakel of stroom draad in 1 of in 2 stop?
[Afbeelding]
Die rode 1/2 van de foto ervoor zijn loos en doen verder niets.
[ Voor 5% gewijzigd door MrBas op 28-02-2024 13:14 ]
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Tja, of het mag of niet... je gaat het toch doen, want je hebt die Shelly al gekochtjweetje schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:39:
mag je een cat5 of cat6 kabel je groepenkast in voeren? Zo ja, wat zou de officiële manier zijn?
Volgens mij is het hetzelfde als met beltrafo's: een gekke situatie waar in de regels eigenlijk niet echt rekening mee is gehouden. De isolatie moet in principe officieel geschikt zijn voor de hoogste spanning die in de kast voorkomt, maar UTP is dat meestal niet echt, en je kunt hier ook niet zomaar even installatiedraden gebruiken voor je ethernetsignaal. Echter, afstand door de lucht is ook isolatie.
Installeer die Shelly helemaal links of helemaal rechts op de onderste rail en laat de netwerkkabel de kortste route naar buiten volgen, oftewel aan de zijkant van de kast. Gebruik bij voorkeur klein buisinvoerstukje en een buis, geschikt voor je kast, of anders op z'n minst een wartel.
De bovenste rail is minder geschikt omdat de fasedraden van de Shelly zelf aan de bovenkant zitten. Leg de fase- en nuldraden zo dat ze ver uit de buurt liggen van de UTP. Hou naast de Shelly een modulebreedte vrij van draden en/of plaats een plastic schot (maar niet zomaar een willekeurig stuk plastic; zorg dat het isoleert en vlamvertragend is, etc). Het is erg jammer dat Shelly zelf niet een schotje geintegreerd heeft in 't ding, zoals je bij veel deurbeltrafo's wel ziet, want gek genoeg is zoiets niet los verkrijgbaar (zo ver ik weet...).
#team_UTC+1
Waarom niet? Ik dacht dat ik de PV-groep ivm selectiviteit niet hoger mag afzekeren dan 25A, en dat ik daar dan dus ook niet meer dan 5.5kW aan PV-piekvermogen achter mag hangen. Waar zit m'n denkfout?onetime schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:20:
@Rienzilla Nee, je hoeft niet naar 3x 25A, maar het maakt het wel makkelijker.
Die 5.5kW per fase is volgens mij een maximum wat als terugleververmogen wordt gesteld voor kleinverbruikersaansluitingen, ongeacht of deze 3x25A, 1x80A, 1x40A etc zijn (ik kan het mis hebben, maar vaag staat me zoiets bij). Je mag echter prima 25A aan PV-vermogen terugleveren op een 1x40A-aansluiting, dus je beoogde PV-piekvermogen is niet per se een harde reden om een verzwaring naar 3x25A aan te vragen, is denk ik wat @onetime bedoelde.Rienzilla schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:13:
[...]
Waarom niet? Ik dacht dat ik de PV-groep ivm selectiviteit niet hoger mag afzekeren dan 25A, en dat ik daar dan dus ook niet meer dan 5.5kW aan PV-piekvermogen achter mag hangen. Waar zit m'n denkfout?
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Netcode Elektriciteit Artikel 2.33 lid 5: Vermogenselektronische omzetters met een nominaal vermogen groter dan 5 kW, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde, zijn in de regel op drie fasen aangesloten.TGEN schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:45:
[...]
Die 5.5kW per fase is volgens mij een maximum wat als terugleververmogen wordt gesteld voor kleinverbruikersaansluitingen, ongeacht of deze 3x25A, 1x80A, 1x40A etc zijn (ik kan het mis hebben, maar vaag staat me zoiets bij). Je mag echter prima 25A aan PV-vermogen terugleveren op een 1x40A-aansluiting, dus je beoogde PV-piekvermogen is niet per se een harde reden om een verzwaring naar 3x25A aan te vragen, is denk ik wat @onetime bedoelde.
Dit betekent dat de limiet voor een 1-fase omvormer 5 kW is (21,7A). Als je een PV-installatie hebt van meer dan 5 kW, moet je een 3-fase omvormer gebruiken. Maar als je een 3-fase omvormer hebt, dan is er geen beperking m.b.t. het vermogen. Een kleinverbruikersaansluiting is overigens t/m 3x80A.
[ Voor 6% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 29-02-2024 13:06 ]
De waarde moet groter zijn dan die van de voorliggende zekeringen, dus 40A/63A/1kA voldoet allemaal.Rienzilla schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 17:22:
- 4-polige 40A hoofdschakelaar (of moet dat per se 25 zijn?
Je geeft zelf het antwoord al - eerst de groepenkast vervangen zodat de netbeheerder een vierpolige hoofdschakelaar heeft om aan te sluiten. Je kan voorlopig achter de (40A!) hoofdschakelaar alles aan je huidige 1x40A hangen, de situatie is dan feitelijk niet anders dan nu.eerst de meterkast vervangen, en daarna pas de hoofdaansluiting verzwaren? Of doe je dat andersom?
Niet bij alle alamats kun je zien of hij is aangesproken vanwege overstroom of differentiaalstroom (controleer de manual van de alamat). Dat maakt storingzoeken lastiger.Alamats zijn een stuk duurder, maar ik vind het wel lekker als niet m’n halve huis eruit klapt als er een keer een aardlek is. Zijn er - afgezien van de prijs – nog nadelen aan het gebruik van alamats t.o.v. aardlekschakelaars + meerdere automaten?
Je kan jezelf ook de vraag stellen of je zoveel wil investeren in iets wat bijna nooit gebeurt - met de conventionele aanpak heb je immers per fase al een "aardlekschakelaar" waardoor niet je hele huis spanningsloos wordt als deze aanspreekt. Het is daarnaast een goed gebruik om de verlichting van het huis zodanig te verdelen is over de fases dat niet een hele verdieping donker wordt als 1 fase uitvalt. (Ik heb bijvoorbeeld boven overloop+badkamer op L1 en de slaapkamers op L2.)
Dat lijkt me simpel te testen: vervang die zekering nu al, evt achter je 25A-zekering.Door de oost-westligging van de panelen is het daadwerkelijke maximumvermogen de afgelopen 3 jaar nog nooit boven de 3000W uitgekomen. Dat betekent dat een 16A afzekering in de praktijk voldoende zal zijn
Ja, die 2de N heb je overigens niet nodig vanwege het faseverschil.Ervan uitgaande dat er nu twee fasedraden en twee nuldraden richting kookplaat lopen, kan ik die in de nieuwe situatie aan 2 van de 3 fasen van een 3p-alamat aansluiten (d.w.z. de fasedraden aan resp l1 en l2, en de beide nuldraden aan N?)
Ik vermoed van niet, maar dat hangt van je kookplaat af - zie manual.Is er een voordeel aan het aansluiten van de kookplaat op 3 fasen ipv 2? M.a.w. heeft het zin daar nieuwe draden voor te trekken?
Behalve dat selectiviteit niet echt haalbaar is in een normaal woonhuis, betreft dat voornamelijk afnemers.Rienzilla schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 10:13:
[...] Waarom niet? Ik dacht dat ik de PV-groep ivm selectiviteit niet hoger mag afzekeren dan 25A, en dat ik daar dan dus ook niet meer dan 5.5kW aan PV-piekvermogen achter mag hangen. Waar zit m'n denkfout?
Ik heb ergens langs zien komen dat invoeden tot de zekering waarde geen probleem is, alleen wil de netbeheerder dus liever geen grotere onbalans tussen de fases dan die 5kW. Als je maar één fase hebt kan je niet verdelen, dus tot de zekering waarde. Als je je PV kan verdelen over meerdere groepen heeft dat wel meerwaarde, ondanks dat volledige selectiviteit niet reëel en bijna onmogelijk is in een woonhuis.
( @TGEN @ZwarteIJsvogel )
Dan wel ook bij de kookplaat doorverbinden en dus echt parallel aansluiten. Als je ze in de groepenkast samen aansluit op een 3-fasen groep en bij de kookplaat op afzonderlijke nulklemmen zoals bij een kookgroep, vergroot je juist de leidingverliezen.onetime schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:13:
@Rienzilla @arievz Die 2e N heb je al, als je die parallel aansluit, halveer je het verlies in de nul-draad.
Inderdaad. Dat is de achterliggende gedachte van Artikel 2.33 lid 5.onetime schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:05:
Behalve dat selectiviteit niet echt haalbaar is in een normaal woonhuis, betreft dat voornamelijk afnemers.
Ik heb ergens langs zien komen dat invoeden tot de zekering waarde geen probleem is, alleen wil de netbeheerder dus liever geen grotere onbalans tussen de fases dan die 5kW.
Boven 5 kW alleen met toestemming van de netbeheerder. Vraag is of je die zult krijgen.Als je maar één fase hebt kan je niet verdelen, dus tot de zekering waarde.
Dat vraagt volgens bij bijna niemand, ik al 3 personen die tussen de 5 en 8 kw op 1 fase terug duwen het net in. Dat gaat overigens alleen goed als de spanning op een zonnige dag onder de 253V blijft.ZwarteIJsvogel schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 13:20:
[...]
Inderdaad. Dat is de achterliggende gedachte van Artikel 2.33 lid 5.
[...]
Boven 5 kW alleen met toestemming van de netbeheerder. Vraag is of je die zult krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door habbekrats op 29-02-2024 19:15 ]
Ik blijf het gedeelte van de netcode wat betreft “scheefvoeden” apart vinden. De netbeheerder adviseert particulieren met een 3 fase aansluiting met (als voorbeeld) een installatie van 3 panelen, deze op een 3 fase omvormer aan te sluiten, anders krijg je dus scheefvoeding. Dat gaat natuurlijk niet werken.habbekrats schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 19:14:
[...]
Dat vraagt volgens bij bijna niemand, ik al 3 personen die tussen de 5 en 8 kw op 1 fase terug duwen het net in. Dat gaat overigens alleen goed als de spanning op een zonnige dag onder de 253V blijft.
[Afbeelding]
Is overigens al een paar keer voorgekomen dit.
2+2=4-1=3 QUICKMATH
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.