I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Daar heb ik er al veel van gebruikt in het huis en in een van m’n eerdere ideeën afgeschoten omdat ik losse draden dacht te hebben.
Maar nu wil ik een goede flexibele siliconen kabel solderen en dan sluit die tule wel weer goed genoeg af. Het zit achter open houten gevel bekleding. Dus directe regen zal niet voorkomen maar vochtig wel.
Wago’s in de lasdoos inderdaad. Solderen van de siliconen kabel op de ledstrip.m_rick schreef op maandag 4 december 2023 @ 07:57:
Waarom solderen en geen Wago's gebruiken?
Ze zeggen dat ze de kast gaan bestellen welke ik had aangegeven, maar:Xander schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:52:
[...]
Tja dan is de Eaton kast 7cm hoger. Of dat in de meterkast past of niet zie je zelf ook het snelst.
Eventueel kun je met Eaton System55 ook op 44cm (33+11) of 49,5cm (33+16,5) uitkomen, met de eerste optie heb je alleen wat minder modules ruimte maar ook dat hoeft geen probleem te zijn aangezien de kast nog lang niet vol zit.
[...]
Dan bestellen ze het toch ergens anders.
Zij hebben toch een Eaton kast aangeboden, laat ze dan lekker zelf uitzoeken hoe en wat.
[ Voor 17% gewijzigd door Ruben0s op 04-12-2023 09:30 ]
Ik voorspel dat ze meerkosten gaan rekenen.. hij is zich nu al aan t indekken. Trap er niet in, die kast gaat gewoon passen.Ruben0s schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:16:
[...]
Ze zeggen dat ze de kast gaan bestellen welke ik had aangegeven, maar:
***members only***
Het enige wat ik me kan bedenken dat ie bedoeld is de draden naar de hoofdschakelaar. Die zit bij de Medusa iets hoger.
Je kan ook een normale Eaton kast met verhoging voorstellen, die komt op 495mm volgens mij, hoofdschakelaar zit dan op dezelfde hoogte. Wel duurder dan een Medusa kast.
[ Voor 30% gewijzigd door Makrolon op 04-12-2023 09:37 ]
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Welke heb je nu aangegeven?Ruben0s schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:16:
[...]
Ze zeggen dat ze de kast gaan bestellen welke ik had aangegeven, maar:
***members only***
Wij hebben natuurlijk ook alleen maar een close-up van de kast gezien, hoeveel plek daar precies boven is voor een grotere kast kun je zelf nog steeds het beste opmeten.
Met "invoerkabel" bedoelt hij de aansluitdraden vanaf de meter van de netbeheerder? Deze mag een installateur met zegelrecht gewoon vervangen, ik neem aan dat men die paar stukjes draad wel ingecalculeerd heeft als ze een nieuwe groepenkast komen plaatsen. Opnieuw verzegelen zal toch nodig zijn als men de hoofdzekeringen spanningsloos heeft gemaakt (of zijn dit bij jou bereikbare automaten?), die ene zegel extra voor het deksel van de meter zal hopelijk ook het verschil niet maken.
Maar hoe dan ook, men heeft toch zelf een Eaton kast aangeboden in eerdere communicatie?! Dan hebben ze maar een Eaton kast te plaatsen zoals afgesproken voor het bedrag zoals afgesproken. Pas wel op dat je nu zelf niet te sterk op een specifiek type Eaton kast aanstuurt, als daar straks toch iets mee aan de hand blijkt komen ze met "ja maar we waren van een ander Eaton type uitgegaan, jij wilde deze!". Laat ze gewoon zelf bedenken welk type Eaton past...
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik heb deze aangegeven:Xander schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:39:
[...]
Welke heb je nu aangegeven?
Wij hebben natuurlijk ook alleen maar een close-up van de kast gezien, hoeveel plek daar precies boven is voor een grotere kast kun je zelf nog steeds het beste opmeten.
Met "invoerkabel" bedoelt hij de aansluitdraden vanaf de meter van de netbeheerder? Deze mag een installateur met zegelrecht gewoon vervangen, ik neem aan dat men die paar stukjes draad wel ingecalculeerd heeft als ze een nieuwe groepenkast komen plaatsen. Opnieuw verzegelen zal toch nodig zijn als men de hoofdzekeringen spanningsloos heeft gemaakt (of zijn dit bij jou bereikbare automaten?), die ene zegel extra voor het deksel van de meter zal hopelijk ook het verschil niet maken.
Maar hoe dan ook, men heeft toch zelf een Eaton kast aangeboden in eerdere communicatie?! Dan hebben ze maar een Eaton kast te plaatsen zoals afgesproken voor het bedrag zoals afgesproken. Pas wel op dat je nu zelf niet te sterk op een specifiek type Eaton kast aanstuurt, als daar straks toch iets mee aan de hand blijkt komen ze met "ja maar we waren van een ander Eaton type uitgegaan, jij wilde deze!". Laat ze gewoon zelf bedenken welk type Eaton past...
https://www.sandervunderi...fdschakelaar-22x55cm.html
Zal vanavond even volledige foto van de kast plaatsen.
Zet je bij een ABB SN201 de draad uit de aardlekschakelaar en de kamrail onder de zelfde schroef?
zo ja, is er dan nog een praktische optie welke je aan de zichtzijde doet?
alvast bedankt
Zal als ik verder ben wel een topic openen.MeTooPV schreef op zondag 3 december 2023 @ 19:31:
@Lord Anubis Off-grid kan je om allerlei redenen voor kiezen in Nederland, maar niet om er geld aan over te houden.
Zelf heb ik een vakantiewoning van mijn ouders off-grid van stoom voorzien (een grid aansluiting was extreem duur). Alles werkt, het is stabiel, en ze weten dat stroom niet onbeperkt beschikbaar is.
Je noemt wel een aantal goede keuzes, zoals aan de gelijkstroomkant met 48V werken (mijn systeem zit op 24V, dat is echt niet volgens de huidige inzichten).
Daarnaast heb je het over 63 A uit je accu trekken, dus 48V * 63A = 3024 W. Dus dan heeft je systeem eigenlijk 1 groep van 13A aan de 230V kant? Dat is weinig voor een normaal huis. Als je aan de 230V kant er 63A wilt kunnen gebruiken, dan mogen de accu's 300A leveren. Dat worden stoere (dure) accu's.
Waar al die stroom vandaan moet komen is mij nog niet duidelijk. Ik heb vrij veel PV op mijn dak liggen, maar onvoldoende om het stroomverbruik vandaag af te dekken met dit matige weer.
Ik vrees dat je het toch nogal onderschat. Het is niet voor niets dat het zo weinig voorkomt.
Echter de MK is 63A bij 230vac.
Wil 4x 11+kWh Sodium accu’s. Zullen dus rond de 230Ah accu’s zijn. LTO’s getest en was mijn eerste keus, maar belachelijk gestegen in prijs per cell. Heb nu een accu met Panasonic cells en de BMS diybms. Werkt prima. O ja begin met 45 PV panelen maar wil er 70 uiteindelijk. Kom voor 8-15 dgn per jaar tekort aan elektra. Verwarming wordt een pelletkachel. Ik heb nu voor bijna 2x 15 jaar aan pv data van twee locaties. Had aan handelen gedacht met PAP en SAP maar met de huidige en toekomstige gegevens/gevoelens hierover. Als het kan/lukt waarom niet. Maar zal het verder hier alleen over de MK en huisinstallatie houden; neem wel aan dat 48vdc in de woning erbij hoort/mag.
Verwarming met een palletkachel scheelt een hoop op energieopslag lijkt mij en daardoor beter haalbaar.Lord Anubis schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:31:
[...]
Zal als ik verder ben wel een topic openen.
Echter de MK is 63A bij 230vac.
Wil 4x 11+kWh Sodium accu’s. Zullen dus rond de 230Ah accu’s zijn. LTO’s getest en was mijn eerste keus, maar belachelijk gestegen in prijs per cell. Heb nu een accu met Panasonic cells en de BMS diybms. Werkt prima. O ja begin met 45 PV panelen maar wil er 70 uiteindelijk. Kom voor 8-15 dgn per jaar tekort aan elektra. Verwarming wordt een pelletkachel. Ik heb nu voor bijna 2x 15 jaar aan pv data van twee locaties. Had aan handelen gedacht met PAP en SAP maar met de huidige en toekomstige gegevens/gevoelens hierover. Als het kan/lukt waarom niet. Maar zal het verder hier alleen over de MK en huisinstallatie houden; neem wel aan dat 48vdc in de woning erbij hoort/mag.
Ik ben benieuwd naar je topic als je zo ver bent.
Ze hebben hier op de bouw nu 3x 3kW kachels neergezet maar onze woonunit verbruikt ook regelmatig en langdurig 3kW per fase (verwarming, boiler, etc).
Iets zegt me dat ik dan straks ineens in de kou zit.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk
Denk dat de overbelasting tot nu toe meevalt. Maar merk dat de bouwvakkers de kachels iedere keer terug op vol vermogen zetten. Snap ik wel want het huis moet opwarmen.
Zitten van die langwerpige zekeringen in Hager Nh 500V/25A
Hmm bedenk me net nog dat 1 mogelijk wel aangetast is. Bij het aansluiten is er kortsluiting geweest waarbij er 2 zijn doorgebrand en de 3e belast is alsof er 3 fases beschikbaar waren.
[ Voor 23% gewijzigd door Ethirty op 04-12-2023 15:41 ]
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
3x25A
en de bouwkachels staat eigenlijn continu aan en de huisbelasting varieert, maar komt ook regelmatig op 3KW per fase uit.
Totaal zit je dan op 6 KW per fase max, wat dus dus net rond de max van je aansluiting (25A) zit.
Smeltzekeringen kunnen vrij lang iets boven hun max waarde worden belast zonder dat ze uitschakelen. Als je de karakteristiek van de zekering kunt aflezen dan zou je de curve kunnen opzoeken. Dan weet je wat de fabrikant op geeft voor de betreffende zekering.
Probleem is vooral dat we wel eens boven die 6kW per fase kunnen komen. Met een elektrische boiler, radiatoren, airco (voor de bulkverwarming), maar ook huishoudelijke zaken als kookplaat of oven zit je daar al snel.
Zonder die bouwkachels was er geen probleem.
#team_UTC+1
Aan de achterkant van de spotjes zitten dan de lasklemmen tegen het hout aan dat leek mij onwenselijk aangezien je dan geen dubbele isolatie hebt. Vandaar dat ik opzoek was naar een ondiepe inbouwdoos oid. Ik had hier gepost aangezien de kans hier op mensen die een overzicht hebben wat beschikbaar is op het gebied van inbouwdozen me het grootst leek.onetime schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:58:
@susscorfa
[...]
Lampen ergens op monteren, snoeren door gaatje naar achterkant.
Combineer de snoeren van je spotjes, vastzetten met krammetjes oid, in een mini doosje:
https://www.gamma.nl/assortiment/kabeldoos-met-doorsteektules-spatwaterdicht-ip54-grijs/p/B225696
gewoon snoeren van de spotjes daar samen brengen en dan met snoer naar bestaande WCD.
Ethirty schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:40:
Zitten van die langwerpige zekeringen in Hager Nh 500V/25A
https://assets.sc.hager.c..._gg_690v_tsn.pdf?la=nl-nlEthirty schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:11:
Was al druk aan het zoeken, maar Hager laat dat niet zien bij hun producten. Zal wel ergens anders staan. Van wat ik zo wel kon vinden praat je over minuten ipv uren of dagen, dus dat is wel zorgelijk.
30A voor een 25A patroon staat niet eens meer in de grafiek. Dan heb je het dus al over (ruim) meer dan 4000s.
Bij 50A zit je op 500s (8.3 min)
Dus bij een zeer kleine overschrijding hoef je je echt geen zorgen over te maken.
#team_UTC+1
Kun je niet beter een CV-keteltje (desnoods op gasfles of stookolie) op Marktplaats kopen en die met een paar slangen tijdelijk aan je vloerverwarming hangen? Dat is een stuk efficiënter dan die olie eerst verbranden, met een laag rendement daar stroom van maken en vervolgens met die stroom met cop 1 je keet verwarmen....Ethirty schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:47:
Mijn dank is groot. De stucadoor had ze nu netjes op 1500W gezet zoals beloofd en de aannemer zou kijken voor een aggregaat omdat die 9kW verwarming nog maar weinig doet voor het opwarmen.
Scheelt nog een bult lawaai ook, dus tevens goed voor de relatie met je toekomstige buren.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Yep, ware het niet dat de planning van de aannemer ruk is en de warmtepomp én vloerverwarming pas in januari komt ipv novemberAndrehj schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:50:
[...]
Kun je niet beter een CV-keteltje (desnoods op gasfles of stookolie) op Marktplaats kopen en die met een paar slangen tijdelijk aan je vloerverwarming hangen? Dat is een stuk efficiënter dan die olie eerst verbranden, met een laag rendement daar stroom van maken en vervolgens met die stroom met cop 1 je keet verwarmen....
Scheelt nog een bult lawaai ook, dus tevens goed voor de relatie met je toekomstige buren.

Heb zelf al even zitten kijken naar een 15 or 30kW gasverwarmer voor de bouw, maar die jagen er nogal wat gas doorheen. Dan blijf ik met flessen slepen. Morgen maar eens wat verhuurders bellen, de aannemer is niet echt van het vooruit denken. Die ging eerder met COP 1 de buitenlucht verwarmen toen het glas er nog niet in zat.

#team_UTC+1
Hier moet dus nog 7 cm bij.Xander schreef op maandag 4 december 2023 @ 09:39:
[...]
Welke heb je nu aangegeven?
Om deze kast te plaatsen. Ze komen volgende week langs.
[ Voor 3% gewijzigd door Ruben0s op 04-12-2023 18:10 ]
Niet alleen dat, ze pompen ook een heleboel water je huis in. Als je het aggregaat binnen kunt zetten en de luchtinlaat en uitlaat naar buiten kunt leiden heb je iig ook nog de warmte van het aggregaat binnen, en minder geluid buitenEthirty schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:22:
Heb zelf al even zitten kijken naar een 15 or 30kW gasverwarmer voor de bouw, maar die jagen er nogal wat gas doorheen. Dan blijf ik met flessen slepen.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
De stukadoor had het over 20L water per zak, er staan 2 pallets buiten.Paul schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:05:
[...]
Niet alleen dat, ze pompen ook een heleboel water je huis in. Als je het aggregaat binnen kunt zetten en de luchtinlaat en uitlaat naar buiten kunt leiden heb je iig ook nog de warmte van het aggregaat binnen, en minder geluid buiten
Maar met gasgestookt kan de 13A bouwdroger in ieder geval gaan ontvochtigen. Maar nu raken we offtopic
#team_UTC+1
Als er (ruimte) is voor een kroonsteentje ben je er. Goed genoeg. Spotje goed vast, bedrading netjes afwerken, kroonsteentje / WAGO221, Knoop in het snoer voor trekontlasting, verder zie vorige post. [/ot]susscorfa schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:18:
[...] Aan de achterkant van de spotjes zitten dan de lasklemmen tegen het hout aan dat leek mij onwenselijk aangezien je dan geen dubbele isolatie hebt. Vandaar dat ik opzoek was naar een ondiepe inbouwdoos oid. Ik had hier gepost aangezien de kans hier op mensen die een overzicht hebben wat beschikbaar is op het gebied van inbouwdozen me het grootst leek.
edit: zoek desnoods eens op holle wand dozen.
[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 04-12-2023 22:21 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
eigenlijk zou je er met 9kw continue wel moeten komen. en dat zou, mits een beetje netjes over de groepen verdeeld, ook gewoon binnen de 3x25 hoofdzekering moeten passen.Ethirty schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:47:
Mijn dank is groot. De stucadoor had ze nu netjes op 1500W gezet zoals beloofd en de aannemer zou kijken voor een aggregaat omdat die 9kW verwarming nog maar weinig doet voor het opwarmen.
Staan de kachels dag en nacht aan? doen de bouwvakkers de deur een beetje dicht met dit weer? hoeveel vermogen had de geplande warmtepomp, dat zal niet fors meer zijn?
Verder is zo”n petroleum kacheltje of zo,n “laser” kachel van de bouwmarkt vrij snel bruut veel kw”s maar moet je wel goede luchttoevoer hebben (lees: bouwvakkers die de deur open laten). verder is iets rustiger drogen/verwarmen vaak beter om scheurvorming te voorkomen, als je een hele grote kachel op 1 plek laat blazen krijg je een groot temperatuursverschil over de ruimte en daar houden uithardende/opdrogende dingen niet zo van.
Tja, zo zit dat met die spot ook als je hem tegen een houten plafond monteert.susscorfa schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:18:
[...]
Aan de achterkant van de spotjes zitten dan de lasklemmen tegen het hout aan dat leek mij onwenselijk aangezien je dan geen dubbele isolatie hebt. Vandaar dat ik opzoek was naar een ondiepe inbouwdoos oid. Ik had hier gepost aangezien de kans hier op mensen die een overzicht hebben wat beschikbaar is op het gebied van inbouwdozen me het grootst leek.
Raar eigenlijk he. Schroef je schakelmateriaal op hout, dan hoort daar een montageplaat tussen:
:strip_exif()/f/image/iLTGcpxavq9Atlqr2eKzAl4C.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar schroef je een armatuur tegen een houten plafond dan hoor je niemand.
Maar pak je NEN1010 erbij dan deugt ook het armatuur met open achterzijde natuurlijk niet.
Dus eigenlijk zoek je een montageplaat voor je verlichtingsarmatuur.Elektrisch materieel zonder achterplaat mag niet rechtstreeks zijn gemonteerd op een montageoppervlak, tenzij is voldaan aan de volgende voorwaarden:
— spanningsoverslag naar het montageoppervlak kan niet optreden en
— verspreiding van brand tussen het elektrisch materieel en een brandbaar montageoppervlak kan niet optreden.
Indien het montageoppervlak niet van metaal en niet brandbaar is, hoeven geen aanvullende maatregelen te worden getroffen. Anders kan aan deze eisen worden voldaan door een van de volgende maatregelen:
— indien het montageoppervlak van metaal is, moet dit zijn verbonden met de beschermingsleiding of de beschermende vereffeningsleiding van de installatie, zoals is aangegeven in hoofdstuk 41 en 54;
— indien het montageoppervlak brandbaar is, moet het materieel hiervan zijn afgescheiden door een geschikte laag isolerend materiaal met een code voor de brandbaarheid HF-1 volgens de NEN-EN-IEC 60695-reeks.
Inbouwdozen ondieper dan 30mm heb ik nooit gezien.
Ik zou zelf kijken of je zoiets in het armatuur kwijt kunt:
:strip_exif()/f/image/OHwve4USSvI9MJNpMxLsoQxu.jpg?f=fotoalbum_large)
Eventueel met een frees wat extra ruimte maken in de achterwand.
De verbindingen in een doosje maken en dan heb je je best wel weer gedaan denk ik...
ik heb een ev, 1-fase warmtepomp, en inductiefornuis op 3x25. die warmtepomp verziekt mijn faseverdeling, waardoor mijn loadbalancer de laadpaal naar onder de 5 ampere terugdraait en dan houd mijn EV op met laden en gaat in slaapstand dus niet meer aan als de stroom terugkomt.
ik zou mijn loadbalancer wel een paar ampere naar boven bij willen stellen zodat alle blijft draaien maar zou graag niet proefondervindelijk vast willen stellen dat hij 6 uur lang 28 ampere of zo niet trekt..
ik heb van horen zeggen dat ca 35 ampere voor 1 uur goed gaat met 25a traag afgezekerd, er zal vast iets van “traag” inzitten, maar wat voor zekeringen stopte PGEM eind jaren 80 in de hoofdzekeringen 25 ampere?
Ja.d_klijnsma schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:02:
Goedendag,
Zet je bij een ABB SN201 de draad uit de aardlekschakelaar en de kamrail onder de zelfde schroef?
zo ja, is er dan nog een praktische optie welke je aan de zichtzijde doet?
alvast bedankt
Kamrail aan de voorkant, draad erachter.
:strip_exif()/f/image/zyVDYJ9uWcMtJVPPICulH9HR.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij dit type klem is de voorkant "vast", de achterkant komt naar voren met vastdraaien. Als je de draad voor de kamrail zou doen trek je de kam scheef.
Je hebt aan de bovenkant wel ruim 7cm ruimte.Ruben0s schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:33:
[...]
Hier moet dus nog 7 cm bij.
***members only***
Om deze kast te plaatsen. Ze komen volgende week langs.
Alleen die kabel die van onderen komt moet nu misschien langs de zijkant worden ingevoerd in plaats van langs boven. Jammer, maarja.
En inderdaad je hebt kans dat de draden vanuit de meter van de netbeheerder te kort zijn en niet tot aan de hoofdschakelaar komen. Dat hoort er in mijn ogen bij als je een groepenkast vervangt.
[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 04-12-2023 23:41 ]
We krijgen een 9kW (thermische) warmtepomp, die komt op een enkele groep. Maar wel een heel groot huis dus de initiële opwarming kost heel veel energie vanaf bijna 0 graden. Warm houden is heel wat anders dan zoveel massa opwarmen.Lochnes schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:10:
[...]
eigenlijk zou je er met 9kw continue wel moeten komen. en dat zou, mits een beetje netjes over de groepen verdeeld, ook gewoon binnen de 3x25 hoofdzekering moeten passen.
Staan de kachels dag en nacht aan? doen de bouwvakkers de deur een beetje dicht met dit weer? hoeveel vermogen had de geplande warmtepomp, dat zal niet fors meer zijn?
Verder is zo”n petroleum kacheltje of zo,n “laser” kachel van de bouwmarkt vrij snel bruut veel kw”s maar moet je wel goede luchttoevoer hebben (lees: bouwvakkers die de deur open laten). verder is iets rustiger drogen/verwarmen vaak beter om scheurvorming te voorkomen, als je een hele grote kachel op 1 plek laat blazen krijg je een groot temperatuursverschil over de ruimte en daar houden uithardende/opdrogende dingen niet zo van.
Probleem is het huidige vocht en de kou waardoor ontvochtigen niet werkt en het stucwerk ook beïnvloed wordt. Maar ik heb ook geen zin om in onze keet in de kou te moeten zitten
Even voor de volledigheid wat er nu staat:
3x 3,3kW bouwkachel 24/7 - nu begrenst op 1,5kW, maar dat verwarmt onvoldoende.
1x bouwdroger 2,4 kW. Deze kan dus al niet aan met een kachel op dezelfde groep.
Vandaag is er een gips mixer op krachtstroom neergezet.
Bouwplaats is voorzien van 3x C16 en wat krachtgroepen
Verder een heel huishouden met elek boiler, elek radiatoren (daarvan gebruiken we er 2-3 regelmatig omdat de airco het niet trekt).
En verder standaard spul als vaatwasser, wasmachine, droger, oven etc
Huis is voorzien van normale B16
Het is heel makkelijk om >6kW per fase te trekken
Kan wel een overzichtje maken van wat wel en niet tegelijk aan mag maar dan krijg ik op zijn minst een vuile blik
#team_UTC+1
Als ze al zo oud zijn dan kan je er denk ik wel van uit gaan dat je een uur niet redt.Lochnes schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:27:
nu een on-topic vraag: hoe kom ik erachter welk type smelthoofdzekeringen ik heb? die zitten achter de verzegeling, nog orgineel PGEM met een 9 cijferig telefoonnummer :-).
ik heb een ev, 1-fase warmtepomp, en inductiefornuis op 3x25. die warmtepomp verziekt mijn faseverdeling, waardoor mijn loadbalancer de laadpaal naar onder de 5 ampere terugdraait en dan houd mijn EV op met laden en gaat in slaapstand dus niet meer aan als de stroom terugkomt.
ik zou mijn loadbalancer wel een paar ampere naar boven bij willen stellen zodat alle blijft draaien maar zou graag niet proefondervindelijk vast willen stellen dat hij 6 uur lang 28 ampere of zo niet trekt..
ik heb van horen zeggen dat ca 35 ampere voor 1 uur goed gaat met 25a traag afgezekerd, er zal vast iets van “traag” inzitten, maar wat voor zekeringen stopte PGEM eind jaren 80 in de hoofdzekeringen 25 ampere?
Maar zonder open (laten!) maken kom je daar niet achter. Als ze ooit zijn vervangen zit er gegarandeerd wat anders in dan PGEM er in deed, als ze het al bij 1 hielden. Kans is groot dat het schroefpatronen zijn en dan 25A traag, ik heb bijvoorbeeld al weer heel ander type gekregen recent.
Ik zou beginnen met een compleet overzicht van je groepen en fases zodat je zelf kan inschatten of verplaatsen naar een andere fase gaat helpen.
Onder vollast van je WP heb je nog 9A over, dat betekent ergens 900W vinden die zorgt voor het terugschakelen naar 5A.
Verder worstel ik ook met fase verdeling en belasting. Alleen dan zonder load balancing
#team_UTC+1
Is dat een kwestie van 1 voor 1 de groepen uitzetten tot die voltmeter niks meer doet, dan hoofdzekering eruit en dan kijken naar die groep?
[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 05-12-2023 00:22 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZwiGCHFIq10JtJCS3s5NyV0C.png?f=user_large)
Ik had ergens gelezen dat je deze aanduiding op een groepenkast moet hebben als je zonnepanelen hebt. Nou heb ik die zelf niet, maar ik wil de groepenkast van iemand anders updaten. Het elektrische werk kan ik prima doen, ik heb daar ook de nodige kennis en spullen voor. Maar zo'n stickertje plakken, da's een stuk lastiger!
Ik vroeg me af of je zo'n sticker nou plakt bij de PV-groep of ergens anders, en ben op zoek gegaan. Sowieso ergens anders, blijkt uit de norm. Volgens bepaling 712.514.6 van NEN 1010:2015 moet zo'n markering o.a. worden aangebracht "bij het voedingspunt (van het openbare net) van de elektrische installatie". Dat klinkt heel makkelijk, maar... waar is dat precies?
De definitie van "voedingspunt van de elektrische installatie" luidt "punt waar elektrische energie wordt geleverd aan de elektrische installatie" en brengt me nauwelijks verder. Is het de huisaansluitkast waar de hoofdzekeringen in zitten? Is het de kWh-meter? De hoofdschakelaar, of toch het aansluitblokje onderin de meterkast als de draden vanaf de meter daar zijn doorverbonden op weg naar de hoofdschakelaar?
Uit de NEN 1010 valt op te maken dat het "voedingspunt" in elk geval niet de elektriciteitsmeter is, aangezien daarvan expliciet wordt benoemd dat die óók zo'n markering moet hebben wanneer de elektriciteitsmeter zich niet bij het voedingspunt bevindt. Mooi, dat scheelt 1 mogelijkheid. Blijven er nog veel te veel over
En hoe nauw komt "bij"? Stel dat het "voedingspunt" in feite de hoofdschakelaar is, moet de sticker dan onder de hoofdschakelaar als de voedende draden onderaan zitten, of is erboven of links ervan dichtbij genoeg als dat beter uitkomt? Mag (of moet) het bijvoorbeeld op de deur van de meterkast?
Ik ben geïnteresseerd in alle benaderingen van deze vraag: wat zouden ze ermee bedoelen, hoe strikt zou het bij een keuring worden opgevat, en wat is gebruikelijk? Vermoedelijk doet het er in de praktijk niet zo heel veel toe, maar ik wil het graag meteen goed doen.
Het PV-systeem moet zijn voorzien van de volgende markeringen:
a) Een markering die de aanwezigheid van een PV-installatie aangeeft (zie figuur 712.1 van NEN 1010:2015) moet zijn aangebracht op de volgende plaatsen:
— Het voedingspunt van het openbare net. Dit is vaak de plaats waar de hoofdzekeringen of automaten van de netbeheerder zich bevinden.
— Bij de elektriciteitsmeter, behalve als deze in de nabijheid van het voedingspunt is geplaatst. In een standaard meterruimte zijn voedingspunt en elektriciteitsmeter dichtbij elkaar geplaatst en volstaat één markering.
— Bij de schakel- en verdeelinrichting waarop het voedingspunt van de omvormer is aangesloten.
b) Alle DC-aansluitkasten (kasten voor PV-generator en PV-array) en eventuele verdeelinrichtingen aan de DC-zijde moeten zijn voorzien van een permanent aangebracht waarschuwingslabel, bijvoorbeeld: ‘PV-installatie – DC – Actieve delen kunnen ook na afschakelen en scheiden onder spanning blijven staan’.
c) Alle omvormers moeten zijn voorzien van een aanduiding dat voorafgaand aan het uitvoeren van onderhoud de omvormer zowel aan DC-zijde als aan de AC-zijde moet worden gescheiden.
Volledig nieuwe woning met vloerverwarming?Ethirty schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:45:
[...]
We krijgen een 9kW (thermische) warmtepomp, die komt op een enkele groep. Maar wel een heel groot huis dus de initiële opwarming kost heel veel energie vanaf bijna 0 graden. Warm houden is heel wat anders dan zoveel massa opwarmen.
Probleem is het huidige vocht en de kou waardoor ontvochtigen niet werkt en het stucwerk ook beïnvloed wordt. Maar ik heb ook geen zin om in onze keet in de kou te moeten zitten
Even voor de volledigheid wat er nu staat:
3x 3,3kW bouwkachel 24/7 - nu begrenst op 1,5kW, maar dat verwarmt onvoldoende.
1x bouwdroger 2,4 kW. Deze kan dus al niet aan met een kachel op dezelfde groep.
Vandaag is er een gips mixer op krachtstroom neergezet.
Bouwplaats is voorzien van 3x C16 en wat krachtgroepen
Verder een heel huishouden met elek boiler, elek radiatoren (daarvan gebruiken we er 2-3 regelmatig omdat de airco het niet trekt).
En verder standaard spul als vaatwasser, wasmachine, droger, oven etc
Huis is voorzien van normale B16
Het is heel makkelijk om >6kW per fase te trekken
Kan wel een overzichtje maken van wat wel en niet tegelijk aan mag maar dan krijg ik op zijn minst een vuile blik
In dat geval dien je het opstookprotocol te volgen en gaat de temperatuur iedere dag maar in kleine stapjes omhoog.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Grondige renovatie en verduurzaming.John245 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:03:
[...]
Volledig nieuwe woning met vloerverwarming?
In dat geval dien je het opstookprotocol te volgen en gaat de temperatuur iedere dag maar in kleine stapjes omhoog.
Zoals eerder gezegd, verwarming ligt er nog niet.
Opstookprotocol is nog zeker anderhalve maand weg.
#team_UTC+1
Het is waarschijnlijker dat de aansluiting bij het stopcontact niet goed zit dan in de meterkast.Sport_Life schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 00:21:
Ik kwam erachter dat een (dubbele) wcd niet werkt. Met een voltmeter krijg ik wel stroom aan de rechterkant, dus er zit stroom op. Kan het zijn dat de andere pool dan niet goed is aangesloten in de meterkast? Hoe check ik dat ?
Is dat een kwestie van 1 voor 1 de groepen uitzetten tot die voltmeter niks meer doet, dan hoofdzekering eruit en dan kijken naar die groep?
Maar als je niet weet wat je doet/meet dan kun je dat beter overlaten aan iemand die dat wel weet.
Samengevat: bij de hoofdzekering van de netbeheerder.
Op de meter hoeft in 99% van de gevallen niet, omdat die vlakbij de hoofdzekering zit.
Op de PV-groep zelf. En eventueel onderverdeler.
Op de omvormer. Alleen lijkt mij dat niet heel logisch, want iedereen herkent zo'n omvormer inmiddels toch wel? De werkschakelaar (wisselspanning) hangt er in mijn geval vlak naast. Geen losse DC-schakelaar hier.
Nvm... Gaat niet over het labelen zo te zien.
Klopt dit zo? Mist er nog wat?
[ Voor 6% gewijzigd door timovd op 05-12-2023 10:07 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
timovd schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:05:
Op de omvormer. Alleen lijkt mij dat niet heel logisch, want iedereen herkent zo'n omvormer inmiddels toch wel? De werkschakelaar (wisselspanning) hangt er in mijn geval vlak naast. Geen losse DC-schakelaar hier.
Nvm... Gaat niet over het labelen zo te zien.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IN5ECXzl4dY6Ok5YpztUATw2.webp?f=user_large)
Op de omvormer moet sticker 3 als je zo'n standaard stickervel koopt.
Ja dat klopt zo.Klopt dit zo? Mist er nog wat?
Waar kan je zo'n stickervel kopen? De zonnepanelenboer hier heeft alleen een sticker geplakt bij mijn alamat in de hoofdverdeelkast, niet op het kastje met hoofdzekeringen van het netwerkbedrijf.Xander schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:47:
[...]
[Afbeelding]
Op de omvormer moet sticker 3 als je zo'n standaard stickervel koopt.
[...]
Ja dat klopt zo.
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Ik neem aan dat je hoofdzekeringen niet vlak bij de groepenkast zitten?
Rhàshan - Aditu Sunlock
Dank. Die zitten er wel vlakbij, en uit de woordensalade uit eerdergenoemde NPR5310 dacht ik op te moeten maken dat deze ook in dat geval op de hoofdzekeringenkast geplakt moeten worden (alleen niet op de meter, als die zich dichtbij bevindt). Maar misschien klopt de situatie hier dan tochPaul schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:22:
@TGEN Cedel, BOL.com. ESVshop... Niet om lelijk te doen, maar omdat het er erg veel zijn en ik niet weet waar je voorkeur naar uitgaat: https://www.google.com/search?q=pv+sticker+nen1010
Ik neem aan dat je hoofdzekeringen niet vlak bij de groepenkast zitten?
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Als ik dat zo (als leek) lees lijkt het er dus op dat de gemiddelde meterkast twee stickers moet hebben? Een bij de hoofdzekeringen en eentje 50cm hoger op de groepenkast? Of bedoelen ze met die derde de werkschakelaar naast de omvormer?
Bij mij hebben ze de sticker in de meterkast op de groepenkast geplakt, niet bij de hoofdzekeringen. Maar ik heb geen idee hoe goed of gecertificeerd die club was
Rhàshan - Aditu Sunlock
Nadat de laadpaal ermee ophield toch even de groepenkast opengehaald. Volgens mij geluk gehad dat er niks is afgefikt en de rest van de installatie rustig blijft werken.
Iemand die adhv dit plaatje een oorzaak kan bedenken en liever nog: hoe dit in de toekomst te voorkomen?
Groep is B16, laadpaal is Newmotion Home Advanced. Auto die er aan hing laadt met 1 fase, 16 amp.
:strip_exif()/f/image/zjcF9ydNnKsCgNofzVOJSKu6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3FCktpsx05HUqfhBGwN9OKqS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook houdt 2,5qmm niet over voor een 11kW laadpaal natuurlijk. Maar zou wel goed moeten gaan.
[ Voor 41% gewijzigd door Septillion op 05-12-2023 18:14 ]
Mijn eerste gedachte is dat de klem nooit aangedraaid is. Of de schroef heeft zich er uit gewerkt.Bastardi schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:58:
Ahum,
Nadat de laadpaal ermee ophield toch even de groepenkast opengehaald. Volgens mij geluk gehad dat er niks is afgefikt en de rest van de installatie rustig blijft werken.
Iemand die adhv dit plaatje een oorzaak kan bedenken en liever nog: hoe dit in de toekomst te voorkomen?
Groep is B16, laadpaal is Newmotion Home Advanced. Auto die er aan hing laadt met 1 fase, 16 amp.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat Septillion dus ook al zegt.
Ik roep hier al een tijdje dat het niet voor niets is dat (gerenommeerde) fabrikanten aanhaalmomenten voorschrijven voor de schroeven van hun automaten.
Nu weet je weer waarom.
Installateur die deze laadpaal heeft "geïnstalleerd" terug laten komen en zijn werk nu met fatsoenlijk gereedschap over laten doen.
Dit probleem is overigens wijdverbreid. Ik was laatst in de meterkast van mijn ouders en ook daar kon ik de diverse schroeven van veel automaten zonder moeite nog een heel stuk aandraaien.
Als je dan toch bezig bent kun je ook gelijk die draaddiameters verhogen, want continu 1-fase 16A door slechts 2.5 mm² geeft best hoge leidingverliezen. Die draden mogen best wat dikker.
[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 06-12-2023 08:41 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De gemiddelde elektricien kijkt volgens mij helemaal niet naar leidingverliezen.Andrehj schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:20:
[...]
Ik roep hier al een tijdje dat het niet voor niets is dat (gerenommeerde) fabrikanten aanhaalmomenten voorschrijven voor de schroeven van hun automaten.
Nu weet je weer waarom.
Installateur die deze laadpaal heeft "geïnstalleerd" terug laten komen en zijn werk nu met fatsoenlijk gereedschap over laten doen.
Dit probleem is overigens wijdverbreid. Ik was laatst in de meterkast van mijn ouders en ook daar kon ik de diverse schroeven van veel automaten zonder moeite nog een heel stuk aandraaien.
Als je dan toch bezig bent kun je ook gelijk die draaddiameters verhogen, want continu1-fase 16A door slechts 2.5 mm² geeft best hoge leidingverliezen. Die draden mogen best wat dikker.
"Is toch krachtstroom", "gaat toch goed" of "1,5mm2 is al genoeg voor 16A".
#team_UTC+1
Dat klopt. Die hoeft die stroomrekening ook niet te betalen. En technisch gezien kan het ook wel (mits schroeven aangedraaid...) Maar als je vele uren per dag 16A door die draadjes trekt dan lopen die onnodige verliezen aardig op.Ethirty schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:39:
De gemiddelde elektricien kijkt volgens mij helemaal niet naar leidingverliezen.
"Is toch krachtstroom", "gaat toch goed" of "1,5mm2 is al genoeg voor 16A".
Niet toevallig een gevalletje "schroef aangedraaid, maar ader achter de klem ipv er in"?Bastardi schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:58:
Ahum,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Inderdaad, heb zelf wel eens een globale berekening van mijn huidige verliezen gemaakt door gebruik van 2,5mm2 ipv 6mm2. Dat liep flink op. Het tijdelijke aspect is inmiddels bijna 2x zo lang, dus de verliezen ook.Andrehj schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:45:
[...]
Dat klopt. Die hoeft die stroomrekening ook niet te betalen. En technisch gezien kan het ook wel (mits schroeven aangedraaid...) Maar als je vele uren per dag 16A door die draadjes trekt dan lopen die onnodige verliezen aardig op.
Maar ja, de elek betaalt het toch niet.
#team_UTC+1
(even https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm gebruikt voorberekening)
3 aderige grondkabel kost 2,35/m bij 2,5 mm2, en 5,19/m bij 6 mm2 (electramat)
Als je nu 10 m hebt is spanningsval bij 16 A; 2,43 V bij 2,5 mm2, en 1,01 V bij 6 mm2
Je hebt dus 1,42 V minder spanningsval = 1,42 * 16 A = 23 besparing.
180 dagen per jaar , 8 uur = 33 kW. 33 * 0,40 cent = 13 euro .
10 m kabel vervangen kost 51,90 + arbeid. Dus dan duurt het 4 jaar om het eruit te halen.
Als het open ligt, of je begint vanaf 0, dan is het wel de moeite. Om het te vervangen, dan gebruik ik mijn vrije tijd liever voor iets anders.
Ik heb hier (gok ik) 30-50m in de grond liggen, ken het tracé niet exact en is ook nog eens meerdere keren verlengd danwel verlegd (beide uiteinden hebben andere kleuren). Maar 6-7V verlies (bij benadering) haalde ik deze zomer wel.MeTooPV schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:35:
Die verliezen moet je ook niet overdrijven.
Als je nu 10 m hebt is spanningsval bij 16 A; 2,43 V bij 2,5 mm2, en 1,01 V bij 6 mm2
10 m kabel vervangen kost 51,90 + arbeid. Dus dan duurt het 4 jaar om het eruit te halen.
Als het open ligt, of je begint vanaf 0, dan is het wel de moeite. Om het te vervangen, dan gebruik ik mijn vrije tijd liever voor iets anders.
#team_UTC+1
Maar voor je voorbeeld (1-fase) heb je genoeg aan 2 aderige kabel en is incl btw wel zo netjes
Ook al vind ik dat je arbeid buiten beschouwing moet laten want dit dient gewoon vooraf te gebeuren. Dan kan dus 6qmm al erg snel uit zou ik zeggen. Maar vervangen zou ik ook alleen overwegen als het makkelijk te vervangen is.
Zeker, dat helpt! Bedankt!
En ook bedankt voor de samenvatting
Zeker in verhouding tot de rest van je laadkosten.MeTooPV schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:35:
Die 13 € aan besparing is ten opzichte van 180 × 8 h × 11 kW × 0,40 €/kWh = 6336 € aan laadkosten in dit voorbeeld. Natuurlijk, de extra investering van een paar tientjes kun je terugverdienen, maar het gaat om een percentage van afgerond niks (0,2%).
Zelf zou ik het bij 10 a 20 meter vooral laten afhangen van niet-financiële overwegingen, zoals dat 5G6 (of 4x6+as) een heel stuk irritanter is om te buigen dan 5G2,5 (of 4x2,5+as) en dat mijn grootste betonboor 14 mm is en ik voor die dikkere kabel een nog grotere boor nodig heb
[ Voor 10% gewijzigd door Juerd op 06-12-2023 04:52 ]
Ik zal deze nog even updaten;Ruud schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:29:
Kan iemand mijn gedachtengang controleren? De installateurs die ik gecontacteerd hebben schrijven met een gouden pen lijkt het wel dus ik weet niet meer wat normale prijzen zijn en ben alternatieven aan het bekijken.
Er komt een (Quatt 4KW, 230V) warmtepomp aan en daarvoor moet een 16A aansluiting beschikbaar zijn. Aangezien de wasmachine in dezelfde ruimte staat moet er dus iets aangepast worden.
Als er een extra groep moet komen is dat zo, maar de drie installateurs die ik benaderd heb geven allemaal aan dat de groepenkast bijna vol is en vervangen moet worden. Daar krijg ik bedragen voor van 900 tot 1500 euro ex BTW.
Uiteindelijk ben ik niet zelf aan de slag gegaan maar uitgekomen bij een lokale installateur voor een Hager groepenkast inclusief installatie voor een (mijns inziens) normale prijs. Netjes en volgens afspraak gewerkt, duidelijke communicatie.
Nee. Deze discussie ging over de uitgebrande automaat van @Bastardi, die in zijn post duidelijk aangeeft dat er een auto aan hing die slechts met 1 fase op 16 A laadt:Septillion schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:20:
@MeTooPV Sterker nog, we hebben het over 3-fase.
Bastardi in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 06-12-2023 08:39 ]
Helemaal mee eens. Maar deze discussie ging over de initiële installatie. En dan gaat het alleen over de meerprijs van een wat dikkere kabel. Verdere installatiekosten blijven gelijk.MeTooPV schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:35:
In dat geval is die dikkere kabel voor een laadpaal echt een no-brainer.
Als hier een laadpaal komt leg ik er in ieder geval 5G6 naar toe (liefst een stranded versie, mits betaalbaar, vanwege het gemakkelijkere hanteren).
Maar dat kan blijkbaar niet omdat de kabel die in de grond ligt daar niet voor geschikt is.
Ik snap dat niet helemaal maar het zal wel zo zijn.
Onderstaande is voorbeeldfoto van wat ik graag wil; ik heb daar gewoon een gesloten kastje waar de (smeltzekeringen? in zitten)
:fill(white):strip_exif()/f/image/To5eWOYmtdP04cOe7T6siLFI.png?f=user_large)
Situatie Nu:
:strip_exif()/f/image/HzgFECN3LrR1iEgOnPsleW7u.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is wel jammer. Dan zal ik mijn best moeten doen om de boel niet te laten klappen
[ Voor 34% gewijzigd door Spikeee op 06-12-2023 12:53 ]
Er zit een vervelende zoem en een klik in deze kast. Het is de stroomkast voor de dompelpomp. Erg belangrijk dus.
Kan ik iets vervangen of laten vervangen waardoor dit geluid weg gaat?
Of moet ik een koof plaatsen met inspectie luik en deze compleet isoleren om het geluid niet meer te horen.
Ik hoor graag of er iets te doen is?
Vriendelijke groet,
Thijn
:strip_exif()/f/image/H12iy1Blhc4wif31VDbxCmPA.jpg?f=fotoalbum_large)
Wellicht kabel die niet goed aangedraaid is (zie bijv Zoem/brom in meterkast als oven aan is)
De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!
Ik denk dat dat de grap is; dat ze aan de telefoon / bij de planning zeiden dat het niet kon, en dat degene die het geplaatst heeft alsnog automaten heeft geplaatst? Gezien de smiley op het einde en dat dit na de werkzaamheden is (het begon met 1f: Spikeee in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" )wlmpie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:52:
Op die foto staan toch automaten? Ik begrijp je bericht niet.
@Thejodore Mijn eerste ingeving is dat het relais (rechts, LC1) klikt tijdens het aan- en uitschakelen, en zoemt zolang deze aan staat. Deze vervangen door een moderne variant zou al heel veel moeten schelen. Let daarbij wel op dat het ene relais de andere niet is, met name de maximale stroomsterkte die het kan schakelen en de stuurspanning (waarmee schakel je, 230V of bijvoorbeeld 12V) zijn sterk wisselend tussen modellen.
De gemiddelde dompelpomp verbruikt niet heel veel stroom, dus er een geluiddempend kastje omheen bouwen zou ook een optie kunnen zijn. Kijk dan eerst hoe warm de componenten worden, en als je besluit dat kastje te bouwen, blijf monitoren hoe warm het is dat kastje wordt.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Dat is de voorbeeldfoto; bij mij is het gewoon een dicht zwart kastje waar (sneltzekeringen?) achter zitten.wlmpie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:52:
Op die foto staan toch automaten? Ik begrijp je bericht niet.
Ik zal het bij de installatie zelf nog eens vragen. Lijkt me ontzettend handig dat je daar de boel helemaal kan uitzetten.
[ Voor 18% gewijzigd door Spikeee op 06-12-2023 12:35 ]
Niet in iedere huisaansluikast passen automaten, dus als je om automaten vraagt zullen ze de huisaansluitkast vervangen.Spikeee schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:29:
Ik had enexis nog gevraagd om automaten te plaatsen bij de verhoging naar 3x25A.
Maar dat kan blijkbaar niet omdat de kabel die in de grond ligt daar niet voor geschikt is.
Ik snap dat niet helemaal maar het zal wel zo zijn.
Als je nog een oude GPLK kabel o.i.d. hebt zitten zullen ze dat niet aansluiten op een moderne kast. Oftewel de kast vervangen betekent in dat geval ook de kabel vervangen.
Maar hoe ziet het er nu uit? Nog een gietijzeren hoofdzekeringenkast ofzo?
@Thejodore Kun je eens een duidelijke foto maken van dat Telemecanique component rechts onderin? En dan zonder spiegelende kap ervoor.Paul schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:29:
@Thejodore Mijn eerste ingeving is dat het relais (rechts, LC1) klikt tijdens het aan- en uitschakelen, en zoemt zolang deze aan staat. Deze vervangen door een moderne variant zou al heel veel moeten schelen. Let daarbij wel op dat het ene relais de andere niet is, met name de maximale stroomsterkte die het kan schakelen en de stuurspanning (waarmee schakel je, 230V of bijvoorbeeld 12V) zijn sterk wisselend tussen modellen.
Is dat niet stiekem een relais gecombineerd met motorbeveiligingsschakelaar? Zoals op deze foto:
:strip_exif()/f/image/7NgHby45VNAKg7g0fBlIyqFy.jpg?f=fotoalbum_large)
Er lijkt in ieder geval iets onder je relais te zitten.
In dat geval zou ik het niet zomaar vervangen door alleen een relais.
[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 06-12-2023 12:53 ]
Ik heb de foto er even bijgezet. Van mij mag die huisaansluitkast best vervangen worden (ook tegen meerkosten) maar dat was volgens de werkvoorbereiding van enexis niet mogelijk. Mogelijk dat het bij de monteur zelf wel lukt.Xander schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:42:
[...]
Niet in iedere huisaansluikast passen automaten, dus als je om automaten vraagt zullen ze de huisaansluitkast vervangen.
Als je nog een oude GPLK kabel o.i.d. hebt zitten zullen ze dat niet aansluiten op een moderne kast. Oftewel de kast vervangen betekent in dat geval ook de kabel vervangen.
Maar hoe ziet het er nu uit? Nog een gietijzeren hoofdzekeringenkast ofzo?
Als het inderdaad klopt wat eerder gezegd werd, kan het zijn dat voor automaten de hele kabel vervangen moet worden. Dat is kostbaar en staat achteraan de prioriteiten lijst van netbeheerders.Spikeee schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:56:
[...]
Ik heb de foto er even bijgezet. Van mij mag die huisaansluitkast best vervangen worden (ook tegen meerkosten) maar dat was volgens de werkvoorbereiding van enexis niet mogelijk. Mogelijk dat het bij de monteur zelf wel lukt.
Niks mis op zich met goede smeltzekeringen. Als het goed is zou je er sowieso nooit aan moeten hoeven zitten.
Ja, ik heb ook liever automaten en hoop ze straks in huis ook te krijgen, maar de bouwkast werd nadrukkelijk voorzien van smelt patronen.
#team_UTC+1
Zolang het werkt, werkt het. Hoe wordt die pomp aangestuurd? Ook ergens hand bediend?
Als je iets wilt veranderen moet je alle details helder hebben. Misschien is het dan wel goedkoper om de heleboel te vervangen, dus inclusief pomp... Kan veel werk zijn, maar ben je het wel kwijt uit je nieuwe woonruimte.
Dat relais zal altijd een beetje brommen. Excessief brommen kan als er vuil tussen de yoke/magneet-kern zit. Dat relais kan namelijk uit elkaar, de bodem kan eraf om bv een andere spoel spanning te monteren. Als je het aandurft, thermische motor beveiliging eraf, dan relais open maken, schoon maken en weer in elkaar.
Dankjewel voor je post nog. Inmiddels geregeld en er komt binnenkort een elektricien. Ik heb het zo geregeld dat er gelijk 18 appartementen kunnen worden gemeten (na elkaar natuurlijk)John245 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:02:
[...]
Huur een electricien in.
Laatste keer wa het met wat andere kleine aanpassingen en rekende hij voor de meting Euro 25,-
Kosten zijn starttarief en daarna op uurbasis
Ik heb wel snel gereageerd en ik denk dat dat ook zinvol was want dunea heeft 50.000 brieven de deur uit gedaan.
Dan gaan jullie ook een mooie prijs krijgen.Indoubt schreef op donderdag 7 december 2023 @ 10:48:
[...]
Dankjewel voor je post nog. Inmiddels geregeld en er komt binnenkort een elektricien. Ik heb het zo geregeld dat er gelijk 18 appartementen kunnen worden gemeten (na elkaar natuurlijk)
Kosten zijn starttarief en daarna op uurbasis
Ik heb wel snel gereageerd en ik denk dat dat ook zinvol was want dunea heeft 50.000 brieven de deur uit gedaan.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Als je daar iets aan wil doen zal je of moeten begrijpen wat het is en hoe het werkt, of heel goed in kaart brengen welk draadje waar hoort.
Labelen - loshalen - je ding doen - opnieuw aansluiten
#team_UTC+1
Eerst uitzoeken welk onderdeel het geluid veroorzaakt. Mijn eerste vermoeden is ook de contactor rechtsonder, waar LC1 op staat. Als die is ingeschakeld, kun je met een schroevendraaier (liefst geïsoleerd, voor het geval je uitschiet) een van de twee blauwe rechthoekjes in het midden steviger indrukken. Het geluid kan dan weggaan of veranderen, maar zelfs als het geluid hetzelfde blijft, kun je de trilling voelen in het handvat van je schroevendraaier. Merk je geen van die effecten, dan denk ik dat het geluid ergens anders vandaan komt. Als het wel de contactor blijkt te zijn, denk ik dat schoonmaken weinig zin heeft en je eerder moet denken aan vervangen voor 'n nieuwe.Thejodore schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:08:
Wat is het stappenplan als ik iets eruit moet halen en schoonmaken bijvoorbeeld?
Overigens maakt een contactor ook een luide klik bij in-/uitschakelen. Ik vraag me überhaupt af of je dat wel in een slaapkamer wilt.
Waar zie jij een beltrafo? Die aardlekschakelaar? Of dat indicatie lampje?Ethirty schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:16:
De beltrafo zal een hulpvoeding zijn, verder zie ik krachtstoom met 3 schroefzekeringen, 3 apparaten voor de “logica” een héél veel draadjes.
Als je daar iets aan wil doen zal je of moeten begrijpen wat het is en hoe het werkt, of heel goed in kaart brengen welk draadje waar hoort.![]()
Labelen - loshalen - je ding doen - opnieuw aansluiten
Wij willen boven het kookeiland een smalle rail met spotjes ophangen. Er zit in het plafond een inbouwdoos met plastic afdek kapje. Ik denk dat deze 7.6 cm breed is. De rails is slecht 3-4 cm breed. Dus als ik deze over de inbouwdoos monteer dan zie je dat plastic afdek kapje aan beide zijden van de rails nog. Hoe is dit het beste weg te werken? Het plafond moet nog gestuct worden, maar stuc kan natuurlijk niet op dat afdek kapje. Is hier een handig iets voor?
Bedankt alvast
Een dunne schijf ertussen doen die je minder lelijk vindt.Angriebirdie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:31:
De rails is slecht 3-4 cm breed. Dus als ik deze over de inbouwdoos monteer dan zie je dat plastic afdek kapje aan beide zijden van de rails nog. Hoe is dit het beste weg te werken?
Je zou kunnen kiezen voor een plint er overheen te zetten, maar je zou het ook een kabel eruit kunnen laten hangen en dicht laten smeren. Hier heb ik alle plafond dozen dicht laten smeren, de meeste waren loos en 1 met afdekkap ook dicht laten stucen.Angriebirdie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:31:
Goede avond,
Wij willen boven het kookeiland een smalle rail met spotjes ophangen. Er zit in het plafond een inbouwdoos met plastic afdek kapje. Ik denk dat deze 7.6 cm breed is. De rails is slecht 3-4 cm breed. Dus als ik deze over de inbouwdoos monteer dan zie je dat plastic afdek kapje aan beide zijden van de rails nog. Hoe is dit het beste weg te werken? Het plafond moet nog gestuct worden, maar stuc kan natuurlijk niet op dat afdek kapje. Is hier een handig iets voor?
Bedankt alvast
Ik weet niet welke stijl je zoekt, maar de rail naast de centraaldoos monteren, een afdekkapje op de centraaldoos en dan aansluiten met een stukje snoer kan ook best fraai zijn.
Zoiets:
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/quKAE91Jju6BJ4uJGHcho3Rg.webp?f=user_large)
Blijft het stucwerk goed zitten op dat plastic dan? Of bestaan er speciale stucbare afdek kapjes voor inbouwdozen?kiefty14 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:49:
[...]
Je zou kunnen kiezen voor een plint er overheen te zetten, maar je zou het ook een kabel eruit kunnen laten hangen en dicht laten smeren. Hier heb ik alle plafond dozen dicht laten smeren, de meeste waren loos en 1 met afdekkap ook dicht laten stucen.
Hmm het zou kunnen. Maar dan hangt de rails niet boven het midden van het eiland, dat is wel zonde. De inbouwdoos zit echt exact in het midden van het eiland.Xander schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:50:
@Angriebirdie De centraaldoos moet ook bereikbaar blijven, dus stuc erover zou ik sowieso niet doen.
Ik weet niet welke stijl je zoekt, maar de rail naast de centraaldoos monteren, een afdekkapje op de centraaldoos en dan aansluiten met een stukje snoer kan ook best fraai zijn.
Zoiets:
[Afbeelding]
Laten we hopen van niet, want zoals Xander al zei: centraaldozen moeten bereikbaar blijven. Dichtstuccen is fout.Angriebirdie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:59:
Of bestaan er speciale stucbare afdek kapjes voor inbouwdozen?
Geen idee, hier zit het dicht. Ik weet precies waar het zit dus mocht het nodig zijn kan deze weer open gemaakt worden.Angriebirdie schreef op donderdag 7 december 2023 @ 21:59:
[...]
Blijft het stucwerk goed zitten op dat plastic dan? Of bestaan er speciale stucbare afdek kapjes voor inbouwdozen?
Volgens de regels moet het bereikbaar zijn zonder kappen en breken dus is niet helemaal conform maar zit stopcontact achter voor sfeerlamp en geen zware apparaten en of verlichting.
[ Voor 49% gewijzigd door Juerd op 07-12-2023 22:33 ]
Die rails met spots wordt veel gebruikt, dus er moet toch een nette manier zijn om dit te plaatsen zonder dat de inbouwdoos of afdekkap zichtbaar is zou je denken
Voorheen was ik ook atijd van de "centraaldozen moeten bereikbaar blijven partij", maar sinds ABB de centraaldoosdeksels met detectiesticker verkoopt durf ik ze wel weg te werken:Juerd schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:10:
[...]
Laten we hopen van niet, want zoals Xander al zei: centraaldozen moeten bereikbaar blijven. Dichtstuccen is fout.
https://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/256206
Later weer op te sporen met deze detector:
https://new.abb.com/products/nl/1SPA007125T0250/dd-12
Wel even alles testen voordat de stucadoor komt
[ Voor 4% gewijzigd door Baxke op 07-12-2023 23:04 ]
En ja, stuc hecht wel aan plastic. Misschien iets minder goed dan aan steen, maar goed genoeg voor dit doel. Dat gezegd, ik zou de rails er net naast hangen, en een afdekplaat (bijv. https://www.hornbach.nl/p...-113x113-mm-wit/10273972/ ) gebruiken.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ik wil rechts van deze ABB hafonorm een zelfde LD33 kast plaatsen. Moet de hoofdaardingsdraad buiten de kast om lopen? Of mag die er ook doorheen lopen?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QUFRXp2yFCepUWVj5fq5WUYF.jpg?f=user_large)
Helemaal gelijk. Hij leek sprekend op de trafo die hier uit het huis kwam. Zie nu pas de T knop.onetime schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:45:
[...]
Waar zie jij een beltrafo? Die aardlekschakelaar? Of dat indicatie lampje?
#team_UTC+1
Voor een kamrail. Die ervoor is voor draad.lucas321 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:14:
Is deze positie voor de bus of voor draad?
[Afbeelding]
Weet niet wat er aan het uiteinde van die blauwe draad zit, lijkt wel iets ertussen geklemd? Maar zichtbaar koper is niet goed.
#team_UTC+1
Mag er ook doorheen, maar neem dan wel geïsoleerde draad. Gewoon vanaf de hoofdaardrail vervangen door 6mm² groen/geel VD of VDS met adereindhulzen.lucas321 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:11:
Mag de hoofdaardingsdraad door de groepenkast lopen?
Ik wil rechts van deze ABB hafonorm een zelfde LD33 kast plaatsen. Moet de hoofdaardingsdraad buiten de kast om lopen? Of mag die er ook doorheen lopen?
[Afbeelding]
Het mag er allebei in.lucas321 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:14:
Is deze positie voor de bus of voor draad?
[Afbeelding]
Die zijn niet bedoeld en niet toegestaan voor permanent gebruik, maar voor zeer tijdelijk gebruik, zodat je niet om de doos heen hoeft te stuccen en kort na het stuccen het deksel kunt vinden, voordat je het inbouwmateriaal zoals een wandcontactdoos gaat plaatsen. Daarom zitten er ook geen schroefgaten in die deksels, en is het deksel voorzien van opzettelijk verzwakte lijnen zodat je 'm kapot kunt drukken/slaan. Het is geen deugdelijke afdekking.Baxke schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:03:
[...]
Voorheen was ik ook atijd van de "centraaldozen moeten bereikbaar blijven partij", maar sinds ABB de centraaldoosdeksels met detectiesticker verkoopt durf ik ze wel weg te werken:
https://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/256206
Later weer op te sporen met deze detector:
https://new.abb.com/products/nl/1SPA007125T0250/dd-12
Wel even alles testen voordat de stucadoor komt
Ze zijn ook niet geschikt voor centraaldozen.
Edit: ik had de link moeten openen. Ik dacht dat het over de gele RFID-deksels ging en kon me niet voorstellen dat ABB dit in een daadwerkelijk centraaldoosdeksel voor normaal gebruik zou toepassen.
[ Voor 9% gewijzigd door Juerd op 07-12-2023 23:34 ]
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.