Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 101 Laatste
Acties:
  • 655.665 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rimco schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:30:
@Juerd heb je de link überhaupt wel geopend? ;)
Nee... Ik dacht te weten welk product werd bedoeld, maar zat er helemaal naast en had wel de link moeten openen. Bedankt dat je er meteen wat van hebt gezegd; ik heb mijn vorige reactie volledig doorgestreept.

Ik ben wel erg verbaasd dat dit bestaat. Het lijkt me een slecht idee.

Verbindingen moeten toegankelijk zijn voor inspectie, beproeving, en onderhoud (526.3 NEN 1010). Door een centraaldoos dicht te stuccen is het niet meer toegankelijk. Wellicht wat makkelijker vindbaar met zo'n detecteerbaar deksel, maar je kan er niet zonder breekwerk bij. En aangezien het dichtstuccen om esthetische redenen wordt gedaan, zal de bewoner protesteren bij de suggestie het open te breken. Degene die een installatie moet inspecteren, beproeven, of onderhouden, wordt dan geconfronteerd met afwegingen die voor dies werk helemaal niet relevant zouden moeten zijn.

Er zijn wat uitzonderingen. Je mag de doos ook afvullen met "compound", zoals bij een grondkabeldoos. Dan hoeft ie niet meer bereikbaar te zijn. Als je dan toch van plan was om normaal onderhoud onmogelijk te maken, doe het dan goed :)

[ Voor 56% gewijzigd door Juerd op 07-12-2023 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-09 21:22
Juerd schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:27:
[...]

Die zijn niet bedoeld en niet toegestaan voor permanent gebruik, maar voor zeer tijdelijk gebruik, zodat je niet om de doos heen hoeft te stuccen en kort na het stuccen het deksel kunt vinden, voordat je het inbouwmateriaal zoals een wandcontactdoos gaat plaatsen. Daarom zitten er ook geen schroefgaten in die deksels, en is het deksel voorzien van opzettelijk verzwakte lijnen zodat je 'm kapot kunt drukken/slaan. Het is geen deugdelijke afdekking.

Ze zijn ook niet geschikt voor centraaldozen.

Edit: ik had de link moeten openen. Ik dacht dat het over de gele RFID-deksels ging en kon me niet voorstellen dat ABB dit in een daadwerkelijk centraaldoosdeksel voor normaal gebruik zou toepassen.
Ik ben er ook geen fan van en ik waarschuw altijd voor de mogelijke gevolgen als er een storing ontstaat. Maar mensen zien altijd strakke plafonds op tv en als ze dat thuis ook willen dan zijn deze deksels een passende oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucas321
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:16
Ethirty schreef op donderdag 7 december 2023 @ 23:18:
[...]

Voor een kamrail. Die ervoor is voor draad.

Weet niet wat er aan het uiteinde van die blauwe draad zit, lijkt wel iets ertussen geklemd? Maar zichtbaar koper is niet goed.
Ja er zit een adereind huls op. Maar ben met je eens dat dit ook niet netjes zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chuck_Norris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-09 11:59
Ik was van plan mijn meterkast te upgraden naar iets nieuwers, maar was altijd onzeker over het loskoppelen, omdat we eigenlijk geen hoofdschakelaar in de meterkast hebben.

Maar nu heb ik een bericht gekregen van de netbeheerder dat ik een afspraak moet maken voor een nieuwe slimme meter. Als ik naar de foto kijk, zou het werken als ik een kleine groepenkast met een hoofdschakelaar krijg die ik tussen de slimme meter en de huidige groepenkast kan plaatsen tijdens de upgrade van de slimme meter. Die kan ik later uitschakelen wanneer ik een nieuwe groepenkast plaats?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFrju0xcoY-DsEERSoznJe-IJ04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hovdXFHST7Dv6GcAnEbcrWOd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:51
Chuck_Norris schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:39:
Ik was van plan mijn meterkast te upgraden naar iets nieuwers, maar was altijd onzeker over het loskoppelen, omdat we eigenlijk geen hoofdschakelaar in de meterkast hebben.

Maar nu heb ik een bericht gekregen van de netbeheerder dat ik een afspraak moet maken voor een nieuwe slimme meter. Als ik naar de foto kijk, zou het werken als ik een kleine groepenkast met een hoofdschakelaar krijg die ik tussen de slimme meter en de huidige groepenkast kan plaatsen tijdens de upgrade van de slimme meter. Die kan ik later uitschakelen wanneer ik een nieuwe groepenkast plaats?
[Afbeelding]
Heb je geen zekering van de netbeheerder? Ik zie onder je huidige meter een mooi kastje zitten. Zit daar geen zekering of automaat in? Als je een nieuwe groepenkast installeert schakel je die gewoon af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chuck_Norris
TwingyTwingy schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:42:
[...]

Heb je geen zekering van de netbeheerder? Ik zie onder je huidige meter een mooi kastje zitten. Zit daar geen zekering of automaat in? Als je een nieuwe groepenkast installeert schakel je die gewoon af.
Ja klopt, maar deze heeft ook een zegel erop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xjLnKN7Mie5zqtr1aXnVZ6mS1ac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUploHcIpxaQ153xbLPDHtVG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:13

pietje63

RTFM

Ik had hetzelfde, elektricien heeft die zegel moeten vervangen door een nieuwe om meterkast veilig te kunnen vervangen. Wel wat gebrom dat er een schakelaar hoort te zitten en dat de netbeheerder dat hoort te regelen. Wellicht meteen naar vragen voor/als ze de slimme meter komen plaatsen?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21:54

[Afbeelding]
Ik hou van je strategie. Als het mijn installatie zou zijn, zou ik een klein leeg groepenkastje en een hoofdschakelaar kopen. Dan gewoon vragen of je die kunt installeren terwijl de hoofdzekering er uit is, terwijl ze een kop koffie drinken en een koekje eten.

Een van deze twee misschien? https://www.sandervunderi...er-buisinvoer-vkg21z.html of https://www.sandervunderi...kast-22x16-5cm-hld16.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

[Afbeelding]
Als je daar deze kan plaatsen met een 4P hoofdschakelaar ben je meteen op eventuele ombouw naar 3fase voorbereid.
edit: Aansluiten bij het meterboard en snel een nieuwe kast er boven aansluiten. Bij je hoofdschakelaar past ook een overspanningsbeveiliging en een eigen meter naast, mocht je dat willen.

edit: ooit kwam ik thuis en had mijn ex het voor elkaar gekregen de hoofdzekering te laten klappen. Ik meteen begonnen met een klein kastje met hoofdschakelaar dat ik toevallig al had liggen. De monteur voor de hoofdzekering had er geen probleem mee een paar minuten te wachten tot ik die hoofdschakelaar op zijn plaats had aangesloten toen hij aankwam. ik was toch al bijna klaar.

Dit was mijn eerste ervaring met sleutelen aan een groepenkast. Anders had ik niet zo snel aan groepenkasten gaan sleutelen.
Een gezond respect voor, toen 220V, had mij tot dan toe tegengehouden om het onbekende te betreden.

[ Voor 25% gewijzigd door onetime op 08-12-2023 23:49 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pietje63 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:55:
Ik had hetzelfde, elektricien heeft die zegel moeten vervangen door een nieuwe om meterkast veilig te kunnen vervangen. Wel wat gebrom dat er een schakelaar hoort te zitten en dat de netbeheerder dat hoort te regelen. Wellicht meteen naar vragen voor/als ze de slimme meter komen plaatsen?
Een hoofdschakelaar is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de woning.
Ik heb zelf een paar groepenkasten onder spanning vervangen. De fase draad (draden) en de N één voor één losmaken en in de nieuwe, loshangende, hoofdschakelaar monteren. Tijdens deze fase niemand binnen een paar meter afstand zodat ik niet afgeleid en gestoord word. Hierna is het verder niet zo <spannend>. 8) :+ O-)

Ik had hier dus al ervaring mee, en was heel voorzichtig. Niemand in de buurt.

[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 08-12-2023 23:56 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chuck_Norris
Dank je voor alle suggesties. Het klinkt als iets wat ik zeker kan proberen en kan plaatsen als ze de meter vervangen. Zo niet, dan heb ik in ieder geval de onderdelen wanneer ik op het punt kom dat ik wil overschakelen.

Ik was ook niet zeker over 3 fasen, maar een goede suggestie is in ieder geval te gaan voor een 4-polige hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:46
onetime schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:21:
Tijdens deze fase niemand binnen een paar meter afstand zodat ik niet afgeleid en gestoord word.
Ik heb ooit geleerd dat je iemand naast je moet hebben staan die, als jij begint te roken of spastische bewegingen begint te maken, je meteen in je knieholtes moet schoppen.
Beter vallen dan gebakken of gekookt worden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@LooneyTunes Ik doe het liever niet want het voelt niet fijn, maar ik heb tot nu toe geen problemen met het aanraken van netspanning. Mijn schoenen als ik dit soort klussen doe isoleren voldoende, altijd rubber in die gevallen. En zo min mogelijk aanraken zodat ik echt geïsoleerd sta. Het is wel gebeurt dat ik het niet eens voelde. En volgens een meting tussen de draden stond er toch echt spanning op. Maar ik zoek het niet op.

! Huid weerstand kan varieren tussen de 30kohm en 3Mohm; het is de stroom die gevaarlijk is; erg persoonlijk !

Maar ik werk dus niet aan hoogspanning, daar verwacht ik wel de methode die jij aangeeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:55
Wat staat er op de papieren die linksonder in de kast zijn gestopt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciKZ7xfQXcFllUworuiomXgH2VA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0urktjLJp1K7aVZxNUWQlsXF.jpg?f=fotoalbum_large
Een schema van de kast wellicht? >:)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
onetime schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:29:
@LooneyTunes Ik doe het liever niet want het voelt niet fijn, maar ik heb tot nu toe geen problemen met het aanraken van netspanning.
't Ging er ook om te voorkomen dat je zou 'blijven hangen' aan één van de draden.
Een klap is inderdaad niet leuk,maar overleef je meestal wel, zeker als je er al in je achterhoofd rekening mee houdt.
En als je het goed en met beleid doet, gaat het uiteraard nooit mis. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
LooneyTunes schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:25:
[...]

Ik heb ooit geleerd dat je iemand naast je moet hebben staan die, als jij begint te roken of spastische bewegingen begint te maken, je meteen in je knieholtes moet schoppen.
Beter vallen dan gebakken of gekookt worden. ;)
Om hier even op aan te haken.

Als je al werkzaamheden uitvoert waarbij er een veiligheidswacht dient te zijn, dan dient die op enige afstand te staan zodat als de boel ploft je niet beiden verblind (of erger) bent, daarnaast trap je iemand die onder stroom staat niet in een knieholte maar gebruik je een geïsoleerde stok om iemand die nog onder spanning staat weg te duwen. (houten bezem bijvoorbeeld)

En wees trouwens zeker dat iemand echt onder spanning staat voor je rare dingen doet, oud-collega van mij heeft ooit een been gebroken omdat een timmerman dacht dat de collega onder stroom stond en dus trapte die de laden onder hem vandaan terwijl die alleen maar wat spastisch deed omdat die zich met een uitgeschoten schroevendraaier door de hand had gestoken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LooneyTunes schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 21:03:
[...] 't Ging er ook om te voorkomen dat je zou 'blijven hangen' aan één van de draden.
Een klap is inderdaad niet leuk,maar overleef je meestal wel, zeker als je er al in je achterhoofd rekening mee houdt.
En als je het goed en met beleid doet, gaat het uiteraard nooit mis. ;)
Ik ervaar het tot nu toe niet als een klap. Persoonlijk. Meestal wel als een soort "zwak" schrikdraad.
Maar is alweer héél lang geleden. Dat wil ik eigenlijk toch maar zo houden. :Y :Y :Y

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:42
onetime schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 23:18:
[...]

Ik ervaar het tot nu toe niet als een klap. Persoonlijk. Meestal wel als een soort "zwak" schrikdraad.
Maar is alweer héél lang geleden. Dat wil ik eigenlijk toch maar zo houden. :Y :Y :Y
En toch, zullen we zulke dingen - het klussen aan compontenten onder spanning - hier gewon niet bespreken alsof het gewoon kan en redelijk risicoloos te doen is?

Voor je het weet leest hier iemand mee die daardoor denkt dat hij wel even aan draadjes kan gaan lopen kloten en frituurt hij/zij zichzelf. Dat jij en ik weten hoe je dat veilig moet doen, betekent niet dat we nonchalant moeten posten dat het allemaal best wel kan.

Zeker als topicstarter, met karmabadge voor 'Groepenkast', zou je beter moeten weten. Laten we het werken onder spanning in een forum dat door Jan en alleman wordt gelezen ALTIJD, maar dan ook ALTIJD ten strengste afraden.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:51

Ethirty

Who...me?

Met de nick onetime, zou je ook kunnen weten dat het maar 1x goed mis hoeft te gaan :+

Dus met dreamscape, gewoon niet doen en niet verkondigen. Genoeg mensen die meelezen die fase en nul al nauwelijks uit elkaar kunnen houden waarschijnlijk.

Hier op de bouw lopen ervaren bouwvakkers rond die niet begrijpen dat een 230V apparaat veel stroom kan trekken of dat 6kW op een 16A groep niet werkt. Niet iedereen werkt op hetzelfde niveau.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@dreamscape @Ethirty Vanaf 12:00, zo duidelijker? DM voor verder over dit onderwerp. Verder hier [ot]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LooneyTunes
Groningerkoek schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:02:
Om hier even op aan te haken.

Als je al werkzaamheden uitvoert waarbij er een veiligheidswacht dient te zijn, dan dient die op enige afstand te staan zodat als de boel ploft je niet beiden verblind (of erger) bent,
Eens.
Maar hier ging het om het vervangen van een groepenkast zonder hoofdschakelaar (dus nog altijd de 25A beveiliging van de netbeheerder die het betere vuurwerk voorkomt) door een exemplaar met hoofdschakelaar.

De persoon naast mij hield de werkzaamheden prima in de gaten en zag waar ik mee bezig was. Een 'leek' zou ik minder vertrouwen.
daarnaast trap je iemand die onder stroom staat niet in een knieholte maar gebruik je een geïsoleerde stok om iemand die nog onder spanning staat weg te duwen. (houten bezem bijvoorbeeld)
Gaat een beetje lastig in een (te kleine) groepenkast die uitkomt op een klein halletje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-11-2024
Dit jaar zijn er veel zonnepanelen bijgeplaatst in ons Dorp.

Nu heb ik 2 omvormers op twee verschillende fase's en 1 heeft sinds dit jaar veel last van de hoge netspanning.

Voor de installatie heb ik zelf een met veel moeite ymvk 5x4 naar boven getrokken alleen heeft de installateur het laatste stuk van de werkschakelaar naar de omvormer met 2.5mm uitgevoerd.

Zou het voor het afschakelen nog uitmaken als ik dit laatste stuk ook 4mm2 maak?

Dank alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 18:58
Sarcomorbato schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 06:50:

Nu heb ik 2 omvormers op twee verschillende fase's en 1 heeft sinds dit jaar veel last van de hoge netspanning.

Voor de installatie heb ik zelf een met veel moeite ymvk 5x4 naar boven getrokken alleen heeft de installateur het laatste stuk van de werkschakelaar naar de omvormer met 2.5mm uitgevoerd.

Zou het voor het afschakelen nog uitmaken als ik dit laatste stuk ook 4mm2 maak?

Dank alvast.
Meten is weten, eerst met een multimeter in de meterkast e/of de overgang van 4 naar 2.5mm je voltage meten op en mooie dag. Is hij daar al 253 volt dan doe je er niks aan en kan je beter direct naar je netbeheerder stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
jeeedeee schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:04:
[...]

Meten is weten, eerst met een multimeter in de meterkast e/of de overgang van 4 naar 2.5mm je voltage meten op en mooie dag. Is hij daar al 253 volt dan doe je er niks aan en kan je beter direct naar je netbeheerder stappen.
Ga ik doen. Wachten tot het voorjaar natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:15

Dank alvast.
Wellicht is er ook nog wat ruimte op die andere fase (je zult er immers 3 hebben) en kun je deze ene omvormer om zetten naar die fase. Dat zou ook nog een optie kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03:19
RobertMe schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:24:
[...]

Wellicht is er ook nog wat ruimte op die andere fase (je zult er immers 3 hebben) en kun je deze ene omvormer om zetten naar die fase. Dat zou ook nog een optie kunnen zijn.
Met een 5x4mm2 verwacht ik een drie fase omvormer.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
RobertMe schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:24:
[...]

Dat was ik tevens van plan. Alleen zie ik er een beetje tegenop door de spaghetti onder de kap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:39

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Aannemend dat de werkschakelaar direct bij de omvormer hangt: nauwelijks. 4 mm2 scheelt bij 16A (3680W) ca. 0,08V per meter t.o.v. 2,5 mm2 (1-fase).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

big bang schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:42:
[...]

Misschien hangt er wel een keurige PV-verdeler bij de omvormers met een 4P-hoofdschakelaar en een 1-fase aardlekautomaat voor elke omvormer. Een 3-fase omvormer zou wel duidelijk verlichting kunnen brengen doordat er geen spanningsverloop meer is over de nuldraad.

[ Voor 19% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 09-12-2023 20:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:15
[...]

Goed punt, maar ook:
Een 3f omvormer kun je bij mijn weten toch alleen aansluiten op de 3 fases die je van de netbeheerder krijgt. "2 omvormers op verschillende fases" wordt dan lastig :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Sarcomorbato schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:44:
[...]

Dat was ik tevens van plan. Alleen zie ik er een beetje tegenop door de spaghetti onder de kap ;)
Heb je al contact opgenomen met je netbeheerder? Dit soort problemen kunnen soms verrassend snel worden aangepakt door de trafo in de wijk wat bij te stellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:31
wlmpie schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:49:
[...]

Ik heb de groepenkast nog niet kunnen aanpassen, maar kan nu wel met 99% zekerheid bevestigen dat de draden van groep 6 en 8 kruiselings zijn verwisseld. Als ik alleen groep 6 afschakel, gaan licht, tv en cv-ketel etc. uit maar met een spanningszoekertje (zo'n schroevedraaiertje met lampje) meet ik in de stopcontacten nog wel spanning. Als ik alleen groep 8 afschakel meet ik geen spanning meer in de woonkamer en bij de cv. Na even zoeken blijkt groep 6 de fase van de wasmachine aansluiting te schakelen. Want daar is het precies andersom. Nu snap ik waarom verstandige elektriciens toch altijd eerst meten of iets spanningsloos is, zelfs als de groep is afgeschakeld.

Binnenkort hoofdschakelaar uit en de nuldraden van groep 6 en 8 wisselen en alle draden fysiek navolgen naar het pvc buisje voor de laatste procent zekerheid en dan is de installatie weer een stukje veiliger. Ze zitten wel allebei achter dezelfde aardlek gelukkig.

Wel een beetje jammer dat de elektricien dit niet gecontroleerd heeft na installatie van deze groepenkast. Of de keukenboer heeft achteraf nog lopen prutsen, maar groep 6 en 8 hebben niets met de keuken van doen. Het is iig slordig. Er was ook al geen groepenverklaring en het zit al meer dan 5 jaar zo.
Vandaag de fasedraad van groep 6 en 8 omgewisseld zodat ze weer goed zitten. Dat was nog even lastig, want hoe krijg je draden los uit zo'n insteekautomaat van ABB. Na googlen gevonden dat je de gekleurde bovenkanten hard naar beneden moet drukken en gelijktijdig de draad eruit trekken.

Na het wisselen verdwijnen de fase en nul van dezelfde groep nu ook in dezelfde pvc buis en is alles weer veilig. Ik vertrouw iig nooit meer op alleen het afschakelen van een groep in de meterkast. Ik ga voortaan altijd eerst nameten of de bedrading wel echt spanningsloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:01
wlmpie schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:09:
[...]

Vandaag de fasedraad van groep 6 en 8 omgewisseld zodat ze weer goed zitten. Dat was nog even lastig, want hoe krijg je draden los uit zo'n insteekautomaat van ABB. Na googlen gevonden dat je de gekleurde bovenkanten hard naar beneden moet drukken en gelijktijdig de draad eruit trekken.

Na het wisselen verdwijnen de fase en nul van dezelfde groep nu ook in dezelfde pvc buis en is alles weer veilig. Ik vertrouw iig nooit meer op alleen het afschakelen van een groep in de meterkast. Ik ga voortaan altijd eerst nameten of de bedrading wel echt spanningsloos is.
Pas altijd LOTOTO toe.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarcomorbato
[...]

De totale zonnepanelen toestand is in 3 episodes aangelegd vandaar de 2 omvormers
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:00:
[...]

Aannemend dat de werkschakelaar direct bij de omvormer hangt: nauwelijks. 4 mm2 scheelt bij 16A (3680W) ca. 0,08V per meter t.o.v. 2,5 mm2 (1-fase).
Dat zal het verschil dus niet maken.
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:07:
[...]

Heb je al contact opgenomen met je netbeheerder? Dit soort problemen kunnen soms verrassend snel worden aangepakt door de trafo in de wijk wat bij te stellen.
Ik heb een keer gebeld, was bekend voor onze postcode

Dank allen voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:29
Ik wil een extra aardlekautomaat, 3 fase, plaatsen voor een inductiekookplaat.

Nu is de situatie in mijn meterkast als volgt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y0rjEdhKA7uwf2ajKh2AussxtK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T2zrzFpDU410KkH04f9lcXBq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xC-lYcGDPw1aFCZ-N2oGMOMHpaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6FpSukiCY8zVckgjPJgs3qlD.jpg?f=fotoalbum_large

De installateur van de warmtepomp, heeft de kabel die naar de omvormer van de zonnepanelen gaat doorgelust naar de warmtepomp. Ertussen past nog mooi een 3 fase aardelekautomaat.

Maar ik heb geen krimptang, en hoewel ik die wel op het werk zou kunnen lenen, moet ik dan gaan lopen klooien met dubbele adereindhulzen etc.

Kan ik ook gewoon een kamrail kopen en die plaatsen?
Bijvoorbeel deze:
https://www.elektramat.nl...-polig-3-voudig-85220020/

Dat lijkt mij een hoop minder werk.

Kan ik die kamrail gewoon in die voorste gleuf van de aardlekautomaten zetten?
Dan heb ik een dubbele verbinding van aardlek 3 naar aardlek 1, maar dat lijkt me niet zo'n issue.
Zou me een hoop gepriegel schelen.

@Danny96
Check, zit hetzelfde, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny96
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-03 10:25
FireAge schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 23:25:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De installateur van de warmtepomp, heeft de kabel die naar de omvormer van de zonnepanelen gaat doorgelust naar de warmtepomp. Ertussen past nog mooi een 3 fase aardelekautomaat.

Maar ik heb geen krimptang, en hoewel ik die wel op het werk zou kunnen lenen, moet ik dan gaan lopen klooien met dubbele adereindhulzen etc.

Bijvoorbeel deze:

Dan heb ik een dubbele verbinding van aardlek 3 naar aardlek 1, maar dat lijkt me niet zo'n issue.
Dit zou heel mooi kunnen met zo'n kam rail, of deze specifiek past durf ik niet te zeggen (denk het wel zo te zien). Let wel goed op als je de doorlussing laat zitten dat fase 1-2-3 op beide automaten hetzelfde zit. En als je een andere automaat er bij zet goed kijken of de N aan dezelfde kant zit.

Dannybuurmans.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:58
Ik zou wel de doorlussing weghalen. Of je stopt de doorlussing in de lege aansluitblokjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:58
Of nog simpeler: een tweevoudige kamrail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:07
Hebben jullie wel eens meegemaakt (of kun je een scenario bedenken hoe dit zou kunnen) dat een balansventilatie box (Zehnder WHR930) af en toe de aardlek eruit laat slaan? Is me de afgelopen 2 jaar een paar keer overkomen, steeds op een moment dat het flink waait (maar ook weer niet altijd als het waait, dus waarschijnlijk een specifieke windrichting). Er zijn inmiddels al twee onderhoud monteurs bij geweest die me allebei glazig aankijken als ik ernaar vraag. Ze hebben allebei in ieder geval geen sporen van vocht gezien in de unit.

Foto van de meterkast: anboni in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
ALS5 klapt. Daarachter zitten automaten 13 tm 15 (is op de foto's niet goed te zien, maar dat waren de groepen die stroomloos waren)
13 heeft een aantal terraria en een lichtpunt.
14 heeft m'n IT (switch met PoE wifi, server, HA) daar merk ik het eerst dat het eruit ligt.
15 is de WTW
16 is de beltrafo en een ongebruikte wcd in de badkamer (tbv een verwarmingspaneel wat we uiteindelijk niet nodig vonden)

Ik heb de WTW al eens met een verlengsnoer op een andere groep dan bovenstaande geprikt en toen verhuisde het probleem mee, maar ik heb dus geen idee wat voor mechanisme er nog achter kan zitten.

Is het nog zinvol om verder te zoeken naar een oorzaak, of kan ik me er net zo goed bij neerleggen en de WTW achter een eigen alamat zetten om de overlast te beperken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 17:30
anboni schreef op zondag 10 december 2023 @ 08:19:

Ik heb de WTW al eens met een verlengsnoer op een andere groep dan bovenstaande geprikt en toen verhuisde het probleem mee, maar ik heb dus geen idee wat voor mechanisme er nog achter kan zitten.

Is het nog zinvol om verder te zoeken naar een oorzaak, of kan ik me er net zo goed bij neerleggen en de WTW achter een eigen alamat zetten om de overlast te beperken?
Was de andere groep ook een andere aardlekgroep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Zwartoog schreef op zondag 10 december 2023 @ 08:43:
[...]

Was de andere groep ook een andere aardlekgroep?
Uiteraard.

En, voor wat het waard is, ik heb een tijdje geleden een zigbee stroommeter bij de WTW geplaatst. Verbruik is normaal zo'n 42-43W, laatste meting voordat HA uitviel was een piekje naar 47W. Voltage zat toen op 250. En wat me ook opvalt, die meter geeft op dit moment al 247V aan, terwijl ik op m'n P1 (en een paar andere zigbee meters) 226 of 227 aflees.

[ Voor 50% gewijzigd door anboni op 10-12-2023 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
FireAge schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 23:25:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bijvoorbeel deze:

@Danny96
Check, zit hetzelfde, bedankt!
Die past inderdaad.

Maar zoals gezegd, haal een 2 voudige kamrail en zet die tussen jouw nieuwe middelste automaat en links of rechts. Kan t ook niet mis gaan.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
anboni schreef op zondag 10 december 2023 @ 08:51:
[...]

Uiteraard.

En, voor wat het waard is, ik heb een tijdje geleden een zigbee stroommeter bij de WTW geplaatst. Verbruik is normaal zo'n 42-43W, laatste meting voordat HA uitviel was een piekje naar 47W. Voltage zat toen op 250. En wat me ook opvalt, die meter geeft op dit moment al 247V aan, terwijl ik op m'n P1 (en een paar andere zigbee meters) 226 of 227 aflees.
Klinkt toch alsof het zeker in de unit zit en niet in je huisinstallatie. Heb zelf geen ervaring met ventilatie, maar ik kan me voorstellen dat als het hard waait, dat hij meer weerstand ondervangt en daardoor iets niet goed gaat. Wat niet zou moeten natuurlijk.

Wat kost zo'n WTW box ter vervanging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

@anboni Welke automaten zijn dat in je kast op de hoogste rails? Want dat zijn 2P-automaten die maar de plaats van één module nodig hebben lijkt het? ABB heeft ook zo'n lijn (Unibis), maar van Hager vind ik die niet direct.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
Borromini schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:55:
@anboni Welke automaten zijn dat in je kast op de hoogste rails? Want dat zijn 2P-automaten die maar de plaats van één module nodig hebben lijkt het? ABB heeft ook zo'n lijn (Unibis), maar van Hager vind ik die niet direct.
Volgens mij zijn dat deze: https://hager.com/nl/cata...automaat-1pn-6ka-b-16a-1m Enige verschil is dat op die van mij onder de B16 een blokje met daarin '6000' staat, en op de foto op hun site staat daar 4500 (geen idee wat dat betekent verder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
Makrolon schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:10:
[...]

Die past inderdaad.

Maar zoals gezegd, haal een 2 voudige kamrail en zet die tussen jouw nieuwe middelste automaat en links of rechts. Kan t ook niet mis gaan.
Waarom heb ik daar niet aan gedacht 8)7

Heb nu 3-voudig besteld. Dus dat wordt hem dan maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
FireAge schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:19:
[...]

Waarom heb ik daar niet aan gedacht 8)7

Heb nu 3-voudig besteld. Dus dat wordt hem dan maar.
Koper uit het kapje klikken, de afzonderlijke railtjes af knippen, terug in het kapje drukken en voila, je hebt een 2 voudige :P Niet t kapje inkorten anders is het koper niet meer geisoleerd.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Zwartoog schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:54:
[...]

Wat kost zo'n WTW box ter vervanging?
Beetje WTW box kost al snel een paar k. :X

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
Hoi! Vraagje. Ik heb thuis een installatie die wat verouderd is. Geen hoofdschakelaar, bij binnenkomen meteen op een kabelblok naar twee aardlekschakelaars (die ook alleen wisselstroom detecteren en daarmee ook verouderd zijn). De kast is te klein voor een aantal nieuw toe te voegen groepen dus ik wil hem vergroten. Daarbij wil ik eigenlijk gewoon meteen de hele kast vervangen en daarmee meteen de kans grijpen om naar driefasen te gaan om iets bestendiger te zijn voor de toekomst. (Recent al airco's gekregen in een aantal ruimten en ook de keuken staat op het programma met nieuwe inductiekookplaat).

Ik zit nu even met het volgende. Hoe zouden jullie het vervangen van de kast aanpakken? Ik heb smeltzekeringen onder de meter en kan daarmee de installatie dus niet spanningsloos maken. In mijn hoofd wordt de route het afdoppen van de hoofdkabel, oude kast eruit, nieuwe kast erin, en daarmee afmonteren op een driefasen hoofdschakelaar. Dan kan de netbeheerder daarna komen om de hoofdaansluiting om te bouwen naar driefasen, waarna ik zelf de faseverdeling in de lasdoos (zoals Hager KJ01B) kan verspreiden over de drie fasen. Ik moet hierbij dus wel onder spanning werken wanneer ik de kast vervang (voorkeur heeft natuurlijk van niet, maar met de juiste bescherming en materialen is het niet onmogelijk). Zie ik een mogelijke alternatieve route over het hoofd, waarmee ik het voor mezelf nog makkelijker (en veiliger) kan maken?

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Borromini schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:55:
Welkom in Nederland. ;) Dit zijn dus geen 2P automaten zoals men die in België gebruikt, maar 1P+N. Enkel de fase wordt beveiligd, de nul wordt alleen maar meegeschakeld. Iedere fabrikant maakt dit in 1 module breed.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Ethirty schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:44:
[...]

Beetje WTW box kost al snel een paar k. :X
Oef, die vervang je dan ook niet zomaar vroegtijdig.

Aparte alamat is dan misschien wel een idee. Eventueel met een hogere lekstroomtolerantie van 300 mA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:18
jk-5 schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:42:
Hoi! Vraagje. Ik heb thuis een installatie die wat verouderd is. Geen hoofdschakelaar, bij binnenkomen meteen op een kabelblok naar twee aardlekschakelaars (die ook alleen wisselstroom detecteren en daarmee ook verouderd zijn). De kast is te klein voor een aantal nieuw toe te voegen groepen dus ik wil hem vergroten. Daarbij wil ik eigenlijk gewoon meteen de hele kast vervangen en daarmee meteen de kans grijpen om naar driefasen te gaan om iets bestendiger te zijn voor de toekomst. (Recent al airco's gekregen in een aantal ruimten en ook de keuken staat op het programma met nieuwe inductiekookplaat).

Ik zit nu even met het volgende. Hoe zouden jullie het vervangen van de kast aanpakken? Ik heb smeltzekeringen onder de meter en kan daarmee de installatie dus niet spanningsloos maken. In mijn hoofd wordt de route het afdoppen van de hoofdkabel, oude kast eruit, nieuwe kast erin, en daarmee afmonteren op een driefasen hoofdschakelaar. Dan kan de netbeheerder daarna komen om de hoofdaansluiting om te bouwen naar driefasen, waarna ik zelf de faseverdeling in de lasdoos (zoals Hager KJ01B) kan verspreiden over de drie fasen. Ik moet hierbij dus wel onder spanning werken wanneer ik de kast vervang (voorkeur heeft natuurlijk van niet, maar met de juiste bescherming en materialen is het niet onmogelijk). Zie ik een mogelijke alternatieve route over het hoofd, waarmee ik het voor mezelf nog makkelijker (en veiliger) kan maken?
Veiliger (en makkelijker) is het laten doen door een electricien met zegelrecht. Die kan de stoppen eruit halen.

Of zelf het zegel verbreken zodat je spanningsloos kan werken en dan hopen dat de netbeheerder zonder gezeur weer verzegeld.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-09 10:38
Erwin_83 schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:59:
[...]

Of zelf het zegel verbreken zodat je spanningsloos kan werken en dan hopen dat de netbeheerder zonder gezeur weer verzegeld.
En dat werkt beter als je nog niet heel lang in het huis zit. Kan je altijd vertellen dat dat al zo was >:) .

Liever veilig en niet helemaal legaal, als onveilig!

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Xander schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:55:
[...]

Welkom in Nederland. ;) Dit zijn dus geen 2P automaten zoals men die in België gebruikt, maar 1P+N. Enkel de fase wordt beveiligd, de nul wordt alleen maar meegeschakeld. Iedere fabrikant maakt dit in 1 module breed.
Bedankt, weet ik ineens waarom ik ze niet bij Hager België vind ;).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Makrolon
Erwin_83 schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:59:
[...]

Veiliger (en makkelijker) is het laten doen door een electricien met zegelrecht. Die kan de stoppen eruit halen.

Zeg er dan wel even bij dat voor de hoofdzekering er uitdraaien je geïsoleerde handschoenen aan moet en erg voorzichtig moet doen. Als je onder je hoofdzekering sluiting maakt heb je pas echt vuurwerk.

Iedereen doet altijd maar of de hoofdzekering er uit draaien super veilig is, zonder verdere toelichting. Dit is dus echt niet zo.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Makrolon schreef op zondag 10 december 2023 @ 18:37:
[...]

Zeg er dan wel even bij dat voor de hoofdzekering er uitdraaien je geïsoleerde handschoenen aan moet en erg voorzichtig moet doen. Als je onder je hoofdzekering sluiting maakt heb je pas echt vuurwerk.

Iedereen doet altijd maar of de hoofdzekering er uit draaien super veilig is, zonder verdere toelichting. Dit is dus echt niet zo.
Mee eens. Gelaatsscherm is ook geen overbodige luxe, en helaas spreek ik uit ervaring. Ik dacht veilig bezig te zijn, maar heb waarschijnlijk een stukje van de tang ingeademd toen ik ontdekte dat je met een tang heel makkelijk sluiting kunt maken tussen geïsoleerde draden (de isolatie is niet zo goed als je zou denken!). Gelukkig heb ik geen metaaldruppels in m'n oog gehad en heb ik het verder prima overleefd, maar het had zo makkelijk fout kunnen gaan. Ik was prima beschermd tegen elektrocutie, maar d'r zijn nog meer gevaren.

Met alle respect voor iedereens doe-het-zelf-ervaring en anekdotes van iedereen die het ook heeft overleefd: tenzij je specifiek geleerd hebt hoe je dit veilig moet doen, heb je waarschijnlijk geen goed beeld van de risico's en hoe je daarmee om moet gaan. En mijn ervaring is dat je zelfs na honderden uren verdieping van je kennis op dit gebied, nog steeds domme fouten kunt maken.

Werken onder spanning is niet zomaar gevaarlijk, het is levensgevaarlijk. Een heel klein foutje kan je leven eindigen. Het is zo gevaarlijk, dat zelfs als je spanningsloos gaat werken, je eerst moet aantonen dat er geen spanning meer op staat, en moet zorgen dat dat ook zo zal blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04:36

timovd

Voorsprong door techniek

anboni schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:02:
[...]

Volgens mij zijn dat deze: https://hager.com/nl/cata...automaat-1pn-6ka-b-16a-1m Enige verschil is dat op die van mij onder de B16 een blokje met daarin '6000' staat, en op de foto op hun site staat daar 4500 (geen idee wat dat betekent verder)
Kortsluitvastheid
Als ik @FireAge was, zou ik de eerder genoemde oplossing doen om de uiteinden op de klemmen onderin de kast te zetten. Dan maak je een andere keer de kabels netjes als je wel een krimptang hebt met 6mm² VDS.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik heb een Shelly Pro 3EM gehaald, maar vooraf mijn huiswerk niet helemaal gedaan. Hoe plaats ik de klemmen als ik van de meter naar de hoofdschakelaar geen dikke kabel, maar stevig stroomdraad heb?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7X6_q0JiLGbdRrC1b12ijGntWjI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBxGtuSZtQyIZW0ydElIR1Id.jpg?f=fotoalbum_medium

PS
Uiteindelijk wil ik naar een grotere kast links, maar die is nog in onderzoek. Ik ben eerst aan het snappen wat waar zit. Ik vervang dan ook de lelijke bekabeling van groep 12. Die is nu niet moeders mooiste qua waar en hoe.

[ Voor 25% gewijzigd door Milmoor op 10-12-2023 20:45 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Zwartoog schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:54:
[...]

Klinkt toch alsof het zeker in de unit zit en niet in je huisinstallatie.
Het enige wat ik niet helemaal snap is die 247V op de stekker terwijl er naar ik aanneem een enkele set installatiedraad van groepenkast naar WCD ligt. Kan dat veroorzaakt worden door het apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18-09 14:41
Makrolon schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:21:
[...]

Koper uit het kapje klikken, de afzonderlijke railtjes af knippen, terug in het kapje drukken en voila, je hebt een 2 voudige :P Niet t kapje inkorten anders is het koper niet meer geisoleerd.
@FireAge je kan koper het ook laten zitten. Heb je alleen een dubbele “draad”. Wel goed controleren voor je de spanning erop zet.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Milmoor schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:36:
Ik heb een Shelly Pro 3EM gehaald, maar vooraf mijn huiswerk niet helemaal gedaan. Hoe plaats ik de klemmen als ik van de meter naar de hoofdschakelaar geen dikke kabel, maar stevig stroomdraad heb?
Je kunt de CT-klemmen ook achter de hoofdschakelaar plaatsen, dan kun je langere soepele draden (H07V2-K) gebruiken voor meer speling. De stroom is achter de hoofdschakelaar praktisch hetzelfde als ervoor. Het blijft wel 'n beetje proppen, want die shelly-klemmen zijn echt groot. Maar dankzij de busboard-automaten heb je tussen twee rijen net genoeg ruimte. Het is waarschijnlijk beter, ook qua warmte-ontwikkeling, om ze in een eigen kastje te doen.

Als je dan toch de draden na de hoofdschakelaar vervangt, neem ze dan meteen in dezelfde dikte als de rest van de verdelende draden in je kast :)

De spanningsdraden van de Shelly 3EM moeten achter dezelfde aardlekschakelaar, en kunnen dus niet achter 2-polige aardlekschakelaars. Die heb je momenteel niet, maar het gebruik van tweepolige aardlekschakelaars voor enkelfase eindgroepen wordt wel steeds gangbaarder. Mocht je dat ook ooit omgooien, vergeet dan niet je spanningsdraden van de Shelly 3EM achter 'n krachtgroep te doen.

P.S. Waarom hebben de afgaande draden van alle groepen in de rechter kast een beschadiging op dezelfde lijn? Whatever je daar gedaan hebt, beter niet meer doen...

P.P.S. Weet je dat je ETI aardlekautomaten spanningsafhankelijk zijn en dus volgens gangbare interpretaties van de NEN 1010 niet in een woonhuisinstallatie horen?

[ Voor 10% gewijzigd door Juerd op 10-12-2023 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Juerd schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:55:
[...]

Je kunt de CT-klemmen ook achter de hoofdschakelaar plaatsen, dan kun je langere soepele draden (H07V2-K) gebruiken voor meer speling. De stroom is achter de hoofdschakelaar exact hetzelfde als ervoor. Het blijft wel 'n beetje proppen, want die shelly-klemmen zijn echt groot. Maar dankzij de busboard-automaten heb je tussen twee rijen net genoeg ruimte. Het is waarschijnlijk beter, ook qua warmte-ontwikkeling, om ze in een eigen kastje te doen.

Als je dan toch de draden na de hoofdschakelaar vervangt, neem ze dan meteen in dezelfde dikte als de rest van de verdelende draden in je kast :)

De spanningsdraden van de Shelly 3EM moeten achter dezelfde aardlekschakelaar, en kunnen dus niet achter 2-polige aardlekschakelaars. Die heb je momenteel niet, maar het gebruik van tweepolige aardlekschakelaars voor enkelfase eindgroepen wordt wel steeds gangbaarder. Mocht je dat ook ooit omgooien, vergeet dan niet je spanningsdraden van de Shelly 3EM achter 'n krachtgroep te doen.

Trouwens, waarom hebben de afgaande draden van alle groepen in de rechter kast een beschadiging op dezelfde lijn? Whatever je daar gedaan hebt, niet meer doen.
Heb je er ervaring mee als ze achter verschillende aardleks zitten? Ik heb er laatst een bij iemand aangesloten en twijfelde er al over, maar heb t wel zo aangesloten en heb nog niet gehoord dat aardleks hebben afgeschakeld.

Die ct klemmen passen overigens gewoon tussen meterbord en hoofdschakelaar. Desnoods een er boven en 2 er onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Makrolon schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:06:
Heb je er ervaring mee als ze achter verschillende aardleks zitten?
Ja.
Makrolon schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:06:
Die ct klemmen passen overigens gewoon tussen meterbord en hoofdschakelaar. Desnoods een er boven en 2 er onder.
Tja. Dat dacht ik ook. Maar de stugge draden zaten net niet helemaal lekker om de klem te kunnen plaatsen, en het recht buigen leidde tot het ongelukje dat ik enkele posts hierboven in dit topic beschreef, waarbij er een stukje van de tang verdampte. Daarom toch liever om soepelere draden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

Juerd schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:55:
[...]

Je kunt de CT-klemmen ook achter de hoofdschakelaar plaatsen, dan kun je langere soepele draden (H07V2-K) gebruiken voor meer speling. De stroom is achter de hoofdschakelaar exact hetzelfde als ervoor. Het blijft wel 'n beetje proppen, want die shelly-klemmen zijn echt groot. Maar dankzij de busboard-automaten heb je tussen twee rijen net genoeg ruimte. Het is waarschijnlijk beter, ook qua warmte-ontwikkeling, om ze in een eigen kastje te doen.
Het is blijkbaar niet erg dat de klemmen was los om het draad heen zitten. Kan ik ze dan niet gewoon om de zwarte draden naar de hoofdschakelaar doen? Dat lijkt meer ruimte te zijn, en het is soepel draad verwacht ik zodat het wel mee wil werken bij wat duwen.
Goed punt, dat ziet er nu niet logisch uit. Geen reden waarom het zinnig is die dunner uit te voeren. Raar dat ze het zo gedaan hebben bij aanleg.
Ik snap de “dus” niet, maar houdt het resulterende advies in mijn achterhoofd.
P.S. Waarom hebben de afgaande draden van alle groepen in de rechter kast een beschadiging op dezelfde lijn? Whatever je daar gedaan hebt, beter niet meer doen...
Geen idee, van het zwarte voorzetstuk van de kast? Ik heb er zelf nog niet in geknutseld.
P.P.S. Weet je dat je ETI aardlekautomaten spanningsafhankelijk zijn en dus volgens gangbare interpretaties van de NEN 1010 niet in een woonhuisinstallatie horen?
? Ik heb dit zo opgeleverd gekregen eind 2016 ? Is dit het vervangen waard, of is het een puur een schoonheidsfoutje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

Shelly heeft trouwens ook kleinere klemmen, CT50, met verder dezelfde specificaties op de uiteinden na. Ik zoek de bron nog even op. Dat kan bij ruimtegebrek handig zijn als alternatief.

Gevonden: https://www.shelly-suppor...s-smaller-than-the-120-a/

[ Voor 38% gewijzigd door Milmoor op 10-12-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Juerd schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:12:
[...]

Ja.[...]

Tja. Dat dacht ik ook. Maar de stugge draden zaten net niet helemaal lekker om de klem te kunnen plaatsen, en het recht buigen leidde tot het ongelukje dat ik enkele posts hierboven in dit topic beschreef, waarbij er een stukje van de tang verdampte. Daarom toch liever om soepelere draden!
Oh apart... Heb ik net geluk gehad dan, of het gaat binnenkort nog fout

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Milmoor schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:17:
Het is blijkbaar niet erg dat de klemmen was los om het draad heen zitten. Kan ik ze dan niet gewoon om de zwarte draden naar de hoofdschakelaar doen? Dat lijkt meer ruimte te zijn, en het is soepel draad verwacht ik zodat het wel mee wil werken bij wat duwen.
Als het past, past het. Maar ga niet lopen duwen, en vertrouw niet te veel op de isolatie van spanningvoerende draden. Lees hierboven over werken onder spanning, en hou bij het lezen in je achterhoofd dat het genoemde ongelukje ook gebeurde bij het verbuigen van draden voor de installatie van stroomklemmen voor een Shelly 3EM... Nou geven soepele draden wat meer mee, maar toch. Wees voorzichtiger dan ik was. Neem alle voorzorgen.
Ik snap de “dus” niet, maar houdt het resulterende advies in mijn achterhoofd.
Er zijn 4 van die aansluitingen: 1 per fase en 1 voor de nul. Daardoor kun je ze niet achter dezelfde 2-polige aardlekschakelaar doen, omdat 2 < 4. :)

Zoals gezegd, nu nog niet relevant, hooguit iets om te onthouden voor de toekomst.
Geen idee, van het zwarte voorzetstuk van de kast? Ik heb er zelf nog niet in geknutseld.
Ik bedoel deze beschadigingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4s8DRqZTqFtqdUh6vAe6Vu-Yqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwLWWN4SdkXdymNSm3exu4Dl.jpg?f=fotoalbum_large
? Ik heb dit zo opgeleverd gekregen eind 2016 ? Is dit het vervangen waard, of is het een puur een schoonheidsfoutje?
Over spanningsafhankelijke aardlekschakelaars/aardlekautomaten lopen de meningen uiteen. Persoonlijk zou ik ze willen vervangen. Zoek in dit topic naar eerdere berichten als je er meer over wilt leren.

Een lange tijd zijn waren alle verkrijgbare smalle aardlekautomaten spanningsafhankelijk. Had je nog één modulebreedte over, dan moest je ofwel de regels van de NEN 1010 negeren, ofwel een grotere of extra kast erbij nemen. Velen gingen voor die eerste optie, waarschijnlijk vaak zonder te weten dat het niet de bedoeling is. Tegenwoordig zijn er een aantal merken met spanningsonafhankelijke aardlekautomaten van 18 mm breed. Zelf heb ik recent voor het eerst een ABB DS301C geïnstalleerd en ik ben daar heel tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Makrolon schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:25:
[...]

Het gaat uiteindelijk om de optelsom van de foutstroom. Blijft die onder de tripgrens van de aardlekschakelaar, dan tript ie dus niet. Maar het kan zijn dat je nu dichter bij die grens zit dan voorheen. Onveilig is dat niet, hooguit irritant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12
Dat komt door de rand van afdekplaat die de aardrail afdekt die daar nog los op klikt voordat je de kap van de groepenkast er weer op zet.
De draden steken net wat teveel naar voren waardoor die inkepingen in de isolatie gedrukt zijn.

Op onderstaande voorbeeld foto zit die afdekplaat er wel op, dan zie je wat het veroorzaakt heeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VC_MLvk8zgkS3LNL_wHbkQzwxJA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ARUhpvzqzKUJPrUWtFUWo1Ut.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op zondag 10 december 2023 @ 22:03:
Dat komt door de rand van afdekplaat die de aardrail afdekt die daar nog los op klikt voordat je de kap van de groepenkast er weer op zet.
Ah, mysterie opgelost. Daar moet iemand wel hard op hebben zitten duwen dan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 20:42
anboni schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:02:
[...]

Dit getal staat voor het kortsluitvermogen, in woningen is een kortsluitvermogen van 4,5kA normaal gesproken genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
anboni schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:46:
[...]

Het enige wat ik niet helemaal snap is die 247V op de stekker terwijl er naar ik aanneem een enkele set installatiedraad van groepenkast naar WCD ligt. Kan dat veroorzaakt worden door het apparaat?
Is wel een vreemde situatie, maar ik lees dat je data afleest van Zigbee stekkers e.d. Ik zou zelf eerst eens goed gaan meten met een (goede) multimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit soort effecten kan je krijgen bij sluiting vóór je hoofdzekeringen...:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Juerd schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:14:
[...]

Mee eens. Gelaatsscherm is ook geen overbodige luxe, en helaas spreek ik uit ervaring. Ik dacht veilig bezig te zijn, maar heb waarschijnlijk een stukje van de tang ingeademd toen ik ontdekte dat je met een tang heel makkelijk sluiting kunt maken tussen geïsoleerde draden (de isolatie is niet zo goed als je zou denken!). Gelukkig heb ik geen metaaldruppels in m'n oog gehad en heb ik het verder prima overleefd, maar het had zo makkelijk fout kunnen gaan. Ik was prima beschermd tegen elektrocutie, maar d'r zijn nog meer gevaren.

Met alle respect voor iedereens doe-het-zelf-ervaring en anekdotes van iedereen die het ook heeft overleefd: tenzij je specifiek geleerd hebt hoe je dit veilig moet doen, heb je waarschijnlijk geen goed beeld van de risico's en hoe je daarmee om moet gaan. En mijn ervaring is dat je zelfs na honderden uren verdieping van je kennis op dit gebied, nog steeds domme fouten kunt maken.

Werken onder spanning is niet zomaar gevaarlijk, het is levensgevaarlijk. Een heel klein foutje kan je leven eindigen. Het is zo gevaarlijk, dat zelfs als je spanningsloos gaat werken, je eerst moet aantonen dat er geen spanning meer op staat, en moet zorgen dat dat ook zo zal blijven.
en @Makrolon goed dat jullie dit benoemen!

Wat vaak vergeten wordt, is dat het niet zozeer de spanning is, maar het vermogen.

230VAC is an sich niet zo spannend, ZOLANG dit achter een beveiliging (zekering, aardlek) zit, en je redelijk geïsoleerd staat (dus niet ingezeept in bad).

Het hoofdzekeringskastje biedt weinig verzekering. Dat ís namelijk de verzekering, en dan alleen voor kortsluit, geen aardlekveiligheid.

Dus ja, dat je je slechts geprikkeld voelde toen je een keer 230V aanraakte - dat staat niet in verhouding tot de 160A kortsluitstroom die je in je hoofdzekeringskastje kunt veroorzaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
onetime schreef op maandag 11 december 2023 @ 01:53:
Dit soort effecten kan je krijgen bij sluiting vóór je hoofdzekeringen...:

[YouTube: Metershoge steekvlam blaast klusjesmannen weg]
Dit is wel voor je hoofdzekeringen, maar ook voor de transformator.
Dat is waarschijnlijk een falende 10 kV las.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:54
Vraag; ik wil in de garage een onderverdeler plaatsen, denk gewoon een System 55 kast van Eaton.
Nu is de muur van beton. Moet ik daar éérst een houten plaat op monteren, of mag de groepenkast ook op een betonnen muur gemonteerd worden??

Ik denk dat ik even waterbestendige multiplex moet halen?

[ Voor 11% gewijzigd door Whiskey48 op 11-12-2023 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Whiskey48 schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:55:
Vraag; ik wil in de garage een onderverdeler plaatsen, denk gewoon een System 55 kast van Eaton.
Nu is de muur van beton. Moet ik daar éérst een houten plaat op monteren, of mag de groepenkast ook op een betonnen muur gemonteerd worden??

Lijkt me sowieso handiger werken met buisinvoeren ed. Maar volgens mij zijn er geen regels omtrent de ruimte anders dan de meterkast.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Whiskey48 schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:55:

Geen idee of daar regels voor zijn, maar ik heb een Spelsberg AKe 24 in mijn garage koud op de muur opgehangen, mede vanwege de IP55-classificatie.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:09
Makrolon schreef op zondag 10 december 2023 @ 21:25:
[...]

Ja en ja.

Kan dus zijn dat hij nu je aardlekschakelaars gewoon altijd al een bias geeft van paar mA.

Daarnaast voldoet zo ver ik weer de hoofdschakelaar niet om het device in een enkele handeling spanningsvrij te maken dus voldoet het ook niet zo.

En hopelijk wel nog achter automaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06:54
TGEN schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:38:
[...]

Geen idee of daar regels voor zijn, maar ik heb een Spelsberg AKe 24 in mijn garage koud op de muur opgehangen, mede vanwege de IP55-classificatie.
Ook een leuke kast, wat meer een onderverdeler (gesloten) tov een Eaton system 55. Ik ga hier even naar kijken! (deze is wel 1fase ipv 3 fase, maar misschien kan ik daar een verdeelblok in doen).

Denk dat koud op de muur idd goed zal zijn, dat zal makkelijker te monteren zijn iig. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zwartoog schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:29:
[...]
Wat vaak vergeten wordt, is dat het niet zozeer de spanning is, maar het vermogen.

230VAC is an sich niet zo spannend, ZOLANG dit achter een beveiliging (zekering, aardlek) zit, en je redelijk geïsoleerd staat (dus niet ingezeept in bad).

Het hoofdzekeringskastje biedt weinig verzekering. Dat ís namelijk de verzekering, en dan alleen voor kortsluit, geen aardlekveiligheid.
Achter alleen een zekering is het nog altijd gewoon hartstikke dodelijk. Het ongeluk dat ik beschreef was bijvoorbeeld achter 35 A smeltzekering. De klap is mogelijk wat minder heftig dan voor de hoofdzekering, maar nog altijd dodelijk, dus ik vind de omscrhijving "niet zo spannend" daar niet bij passen.

Achter een goed werkende aardlekschakelaar begint die typering te kloppen, maar geldt het ook alleen als de stroom niet via de nul wegvloeit. Gaat het van fase via een last (bijv. je lichaam) naar nul, dan vindt de aardlekschakelaar het wel prima.

Netspanning blijft spannend, ook met alle veiligheden in de groepenkast.
Zwartoog schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:29:
Dus ja, dat je je slechts geprikkeld voelde toen je een keer 230V aanraakte - dat staat niet in verhouding tot de 160A kortsluitstroom die je in je hoofdzekeringskastje kunt veroorzaken.
Hoe kom je aan "160 A"? Je vergist je denk ik in hoe groot de kortsluitstroom kan zijn. Die kan veel groter zijn dan 160 A. Sterker nog, die moet minstens 160 A zijn om een C16-automaat snel magnetisch te doen afschakelen en minstens 400 A om je C40 hoofdautomaat magnetisch te doen trippen. Bij kleinere stromen dan dat ben je afhankelijk van de tragere thermische uitschakeling.

Op moderne automaten staat in een rechthoekje de kortsluitvastheid, oftewel de maximale stroom waarbij een goede werking is gegarandeerd. Dat is niet voor niets een getal in de duizenden A: vroeger was 4500 A gangbaar, tegenwoordig meestal 6000 A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:07
Vraagje, als ik een installatieautomaat van 40A met B karakteristiek achter een aardlekschakelaar zet, kan ik dan een standaard aardlekschakelaar pakken die tot 40A gaat? Het is natuurlijk een aardlekschakelaar, hij kijkt naar de foutstroom, niet naar de hoofdstroom (dus het is geen geval van selectiviteit). Maar hij mag dan tot 40A eroverheen hebben, wat mij prima lijkt en past bij de 40A automaat. Of kan ik toch beter een aardlekschakelaar pakken die tot 63A gaat?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@!null Dat kan, ook al is dan vaak gebruikelijk hem ervoor te zetten. Dan kunnen er eventueel ook meerdere aardlekschakelaars achter dezelfde automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:07
Septillion schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:14:
@!null Dat kan, ook al is dan vaak gebruikelijk hem ervoor te zetten. Dan kunnen er eventueel ook meerdere aardlekschakelaars achter dezelfde automaat.
Oh zo, daar had ik niet over nagedacht, kan natuurlijk ook.
In dit geval zal het weinig uit maken, het is gewoon 1 op 1 direct naast elkaar.

Maar dat komt dus goed met 40A automaat met 40A aardlekschakelaar.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Whiskey48 schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:55:
[...]

Ook een leuke kast, wat meer een onderverdeler (gesloten) tov een Eaton system 55. Ik ga hier even naar kijken! (deze is wel 1fase ipv 3 fase, maar misschien kan ik daar een verdeelblok in doen).
? Wat bedoel je? Het is een ledige behuizing, 1 of 3 fasen ligt aan de componenten die je erin stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Septillion schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:46:
[...]

Ja en ja.

Kan dus zijn dat hij nu je aardlekschakelaars gewoon altijd al een bias geeft van paar mA.

Daarnaast voldoet zo ver ik weer de hoofdschakelaar niet om het device in een enkele handeling spanningsvrij te maken dus voldoet het ook niet zo.

En hopelijk wel nog achter automaten?
Hoe bedoel je dat de hoofdschakelaar nu niet meer voldoet? Daar is niks aan veranderd. Die ik heb geplaatst zit wel gewoon achter automaten uiteraard.

Wat een vreemd ding is t dan. Kan je een krachtgroep gaan plaatsen om dat ding zn metingen te laten verrichten. Kan je net zo goed een 3 fase kWh meter er tussen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06
Vraag (met name of het confom nen1010 is) ik heb dus een eaton meterkast, hier heb ik nu een identieke kast naast gehangen om uit te breiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VPjX-TI7hmKiInBEp0tTYt1wYQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9n8gx4LZH6PAQalNJLo6aYPw.png?f=user_large

Mag ik de rails van meterkast 1 doorverbinden naar de rails van meterkast 2 en mag dat tussen de 2 kasten in gebeuren (van binnenuit doorlussen), met 6mm2 draad met aderhulzen of geperste kern.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-09 23:00
Ik ben met het bouwen van een huis aangekomen bij het punt waarop er begonnen kan worden aan een schakelkast of liever een schakelplank voor bedrade domotica.

Het plan is om de groepenkast en de schakelkast te combineren op DIN rails bevestigd aan een gips plaat met een OSB plaat erachter.

Nou kan ik erg lastig achterhalen of dat aan de normen voldoet, een groepenkast zoals ik nu tijdelijk geplaatst heb is van kunststof met een voorplaat die zorgt dat alleen de bedieningselementen van de automaten zichtbaar is. Als je deze plaat eraf haalt zie je vervolgens alsnog geen koper.

Wat ik eigenlijk voor ogen heb is een schakelplank zoals @Femme hier laat zien met een hoofdschakelaar en een gedeelte voor aardlekautomaten: Femme in "Domotica. Ervaringen en vragen."

De hoofdaansluiting zou dan direct naar deze groepen/schakelplank of eigenlijk een groepen/schakelwand gelegd worden (zijwand van de meterkast, meterkast is 1 meter diep, deze wand is groter dan de achterwand). Dit voorkomt dat ik 2 losse schakelkasten heb waar ik voor elke groep een verbinding tussen moet aanleggen of de schakelplank een onderverdeler moet maken). Ook kan ik zo optimaal gebruik maken van de ruimte op de wand voor de schakelinrichting.

Dus mijn vraag is of je dat kan aanleggen op een manier die veilig is/aan de normen voldoet en hoe dat aangepakt zou kunnen worden zonder schakelkast. De boel aanleggen op DIN rails en verbinden zonder dat er koper te zien is lijkt me geen probleem, moet daarbij een soort kunststof deksel of toch een soort van deur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:16
@mauritso Een installatie moet leken en kinderveilig zijn. Methode 1 is afscherming (dus ok schroefjes onder spanning) voor je groepenkast is dat het deksel. Daarna kun je kijken of je de meterkast afsluitbaar maken even met de vrouw overleggen over de stofzuiger plaatsing. Wat Femme heeft is een aparte ruimte welke je als schakelruimte beschouwd waar dus geen leken / kinderen komen.

@loewie1984 Dat mag, daar zijn die blokjes voor mits je de kasten tegen elkaar zet mag dit met losse draad.
De automaat links op de foto lijkt het of de adereindhulzen niet ver genoeg in de automaat zitten of ze zijn veel te lang.

[ Voor 23% gewijzigd door habbekrats op 12-12-2023 06:46 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Makrolon schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:09:
[...]

Hoe bedoel je dat de hoofdschakelaar nu niet meer voldoet? Daar is niks aan veranderd. Die ik heb geplaatst zit wel gewoon achter automaten uiteraard.
Ik schreef het misschien wat krom. Maar je moet een device altijd in een enkele handeling uit kunnen zetten. Dat kan achter meerdere groepen / aardlekschakelaar niet. Of nauwja, dat dan alleen met de hoofdschakelaar. Maar of je die daarvoor mag aanwijzen is twijfelachtig. Voor een normale groep ook niet maar andere kant is de meter nu wel onderdeel van de verdeler zelf.
Wat een vreemd ding is t dan. Kan je een krachtgroep gaan plaatsen om dat ding zn metingen te laten verrichten. Kan je net zo goed een 3 fase kWh meter er tussen zetten.
Hoezo vreemd? In de eerste plaats IS gewoon een 3-fase kWh meter maar met stroom spoelen :+ Ze hebben hem alleen wat multifunctionele gemaakt door hem ook in te kunnen zetten als 3 individuele meters. Je zou er ook drie devices op een enkele fase mee kunnen meten. Maar als je er in Nederland meerdere fases mee wilt meten zal hem op elke fase moeten beveiligen. Maar achter meerdere aardlekschakelaars hoort dus nooit omdat je dan altijd al een verschilstroom introduceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Whiskey48 schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:55:
[...]

Denk dat koud op de muur idd goed zal zijn, dat zal makkelijker te monteren zijn iig. Dank!
Ik heb 'm zonder verdeelblok; er komt 5G6 YMVK binnen op een hoofdschakelaar, die met kamrails naar twee 3-fase alamats gaat en de rij erboven met VDS en ook weer een kamrail (voor zes 1-fase alamats). In die AKe 24 zit wel een aardrail ingebouwd, dus die hoef je er niet los in te zetten.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
habbekrats schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 06:44:
@mauritso Een installatie moet leken en kinderveilig zijn. Methode 1 is afscherming (dus ok schroefjes onder spanning) voor je groepenkast is dat het deksel. Daarna kun je kijken of je de meterkast afsluitbaar maken even met de vrouw overleggen over de stofzuiger plaatsing. Wat Femme heeft is een aparte ruimte welke je als schakelruimte beschouwd waar dus geen leken / kinderen komen.
Bedankt voor je reactie, dus als ik het goed begrijp en we de meterkast niet voor ongerelateerde dingen gebruiken en we zorgen dat deze doorgaans op slot zit kunnen we deze beschouwen als schakelruimte?

Er zit al een deur op met een slot, en omdat er een schakelpaneel/wand komt was het al niet een plek die we van plan waren te gebruiken voor opslag. Wel zit er natuurlijk de watermeter, wat riolering, een waterontharder en komt er ook netwerkapparatuur.

Moet de brandweer er natuurlijk wel bij kunnen om de stroom uit te schakelen indien nodig, dus in het geval van normaal de ruimte op slot moet de deur zonder te veel moeite open te rammen zijn of iets dergelijks. En om het af te maken een "elektriciteit gevaar" sticker op de deur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Ruben0s schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:33:
[...]

Hier moet dus nog 7 cm bij.

***members only***

https://www.sandervunderi...fdschakelaar-22x55cm.html

Om deze kast te plaatsen. Ze komen volgende week langs.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Is inmiddels geïnstalleerd. Eindelijk opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 19:54
@mauritso Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, of die dat nog nodig hebben en ze tegelijkertijd al in staat zijn een deur die (me de sleutel er op) op slot zit open te krijgen, maar een standaard kinderbeveiliging lijkt me simpel genoeg te overweldigen door de brandweer?

Dat gezegd, hoeveel groepen heb je nodig voor je bedrade domotica? Zou je per groep een kast kunnen maken? Op die manier heb je de afscherming al voor elkaar, maar heb je ook maar 1 groep per kast en dus geen onderverdeler nodig.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritso
Paul schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:58:
@mauritso Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, of die dat nog nodig hebben en ze tegelijkertijd al in staat zijn een deur die (me de sleutel er op) op slot zit open te krijgen, maar een standaard kinderbeveiliging lijkt me simpel genoeg te overweldigen door de brandweer?

Dat gezegd, hoeveel groepen heb je nodig voor je bedrade domotica? Zou je per groep een kast kunnen maken? Op die manier heb je de afscherming al voor elkaar, maar heb je ook maar 1 groep per kast en dus geen onderverdeler nodig.
Leeftijd kinderen is
code:
1
undefined
;), maar het lijkt me alsnog een goed idee om het kindveilig te maken. Ik dacht eigenlijk met de deur op slot en de sleutel ergens anders (niet in het slot), met de sleutel in het slot komt de brandweer er vast uit (en als dat als voldoende geacht word in combinatie met een gevaar sticker oid dan lijkt mij dat ook voldoende).

In principe is het plan een boel groepen te hebben puur vanwege beperkte blast radius en makkelijk kunnen sleutelen aan elektra zonder dat het halve huis geen licht heeft bijvoorbeeld. Ik weet nog niet precies hoe de verdeling word maar ik denk dat ik uiteindelijk 10-20 1 fase groepen heb en 4-5 3 fase groepen.

Qua bedrade domotica staat op de planning (van het hele huis centraal naar de meterkast):
- Wago PLC
- WCDs schakelen met relais
- Paar kilowatt aan led strips (24v, iets van DMX besturing)
- Sensoren uitlezen (beweging, magneetcontact, temperatuur, luchtvochtigheid)
- Ventilatie(kleppen) besturen
- Stroomverbruik uitlezen per groep/verbruiker met stroom spoelen (CT spoel)
- Sturing warmtepomp
- Mogelijk elektronische sloten

Het huis is ingericht op naderhand elektra te kunnen aanleggen (door middel van een verlaagd plafond en een kolom waarmee je van de meterkast naar elk plafond kunt), dus het plan is om dat komend jaar over tijd op te bouwen, het liefst begin ik wel in de kast op een manier dat niet van alles verplaatst moet worden in verband met ruimtegebrek.

Al met al denk ik dat een kast per groep hebben niet een praktische oplossing is, maar ik denk er nog even over na. Huidig idee is om de binnenkomende draden boven en onder op de wand aan wago rijgklemmen te verbinden en een groepenkast gedeelte ergens in het midden qua hoogte en dan of links of rechts op de wand (en dan aan de andere kant de laagspanning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:13

pietje63

RTFM

Zou een deurgrendel (https://www.onlinedeurbes...JhWjY1R8aBVxoCMJwQAvD_BwE) hoog genoeg een optie zijn voor de deur naar de meterkast? Hoog genoeg geplaatst krijgt geen kind de deur open, en voor de brandweer zou het geen belemmering moeten zijn

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mauritso schreef op maandag 11 december 2023 @ 21:03:
Ik ben met het bouwen van een huis aangekomen bij het punt waarop er begonnen kan worden aan een schakelkast of liever een schakelplank voor bedrade domotica.

Het plan is om de groepenkast en de schakelkast te combineren op DIN rails bevestigd aan een gips plaat met een OSB plaat erachter.
Nee, dat mag niet. Deze componenten en enkelvoudig geïsoleerde draad moeten worden geïnstalleerd in een omhulsel. Dit omhulsel mag alleen met gereedschap te openen zijn en moet IP2X zijn afgesloten (de bovenzijde zelfs IP4X).

Dat voorbeeld van Femme oogt als de binnenkant van een stalen regelkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8YJ1PtXx_QOr60LuBJ0xG5rVjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HV43wMpKMlWpD9QkCkGDfILu.jpg?f=fotoalbum_large

Als dat zomaar los tegen de muur hangt hoort het dus eigenlijk ook niet zo. Plus zo'n regelkast is ook niet bestemd voor bediening door "leken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:11
Twee vragen:

In januari gaan wij verhuizen. In ons “nieuwe” huis zit (niet schrikken!) deze meterkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7SgowZUwlmWYgPo48YAy3jRDug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pxtqq1B10P62K9LPEAcOHXVR.jpg?f=fotoalbum_large

Op dit moment is er nog een gaskookplaat aanwezig. Deze wil ik zo snel mogelijk vervangen voor een inductiekookplaat. Liefst nog voordat we gaan verhuizen.
Is het een idee dat ik er een extra groepenkastje bij plaats met losse 3-fasen aardlekautomaat? Ik moet sowieso een extra 5x2mm2 kabel leggen van de meterkast naar de keuken.

Te zijner tijd wil ik deze meuk vervangen door een schakelkast die meer aan deze tijd voldoet :+ .
Als we er eenmaal wonen, wil ik de hele meterkast onderhanden nemen en een voor ons meer logische indeling maken.

Vraag twee:
de slimme meter is een (oudere) Iskra MT382. Als ik het goed begrijp, zit de P1-poort blijkbaar achter de verzegelde afdekkap. Weet iemand een manier om deze toch te kunnen bereiken zonder het zegel te verbreken? Of moet ik hiervoor de netbeheerder laten komen?

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Aegle schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:13:
Twee vragen:

In januari gaan wij verhuizen. In ons “nieuwe” huis zit (niet schrikken!) deze meterkast:

[Afbeelding]

Op dit moment is er nog een gaskookplaat aanwezig. Deze wil ik zo snel mogelijk vervangen voor een inductiekookplaat. Liefst nog voordat we gaan verhuizen.
Is het een idee dat ik er een extra groepenkastje bij plaats met losse 3-fasen aardlekautomaat? Ik moet sowieso een extra 5x2mm2 kabel leggen van de meterkast naar de keuken.
Ik tel al 5x 3-fasen groepen, zijn die allemaal nog in gebruik? Anders kun je daar wellicht iets mee voor je kookplaat.
Te zijner tijd wil ik deze meuk vervangen door een schakelkast die meer aan deze tijd voldoet :+ .
Als we er eenmaal wonen, wil ik de hele meterkast onderhanden nemen en een voor ons meer logische indeling maken.
Lijkt me geen overbodige luxe.

De installateur die een PV-omvormer achter die antieke type AC aardlekschakelaar knoopt mag ook een schop onder zijn kont krijgen. :+
Vraag twee:
de slimme meter is een (oudere) Iskra MT382. Als ik het goed begrijp, zit de P1-poort blijkbaar achter de verzegelde afdekkap. Weet iemand een manier om deze toch te kunnen bereiken zonder het zegel te verbreken? Of moet ik hiervoor de netbeheerder laten komen?
Wat ik van Google begrijp zou de P1 poort gewoon bereikbaar aan de rechter zijkant moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:32
Xander schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:28:
[...]
Wat ik van Google begrijp zou de P1 poort gewoon bereikbaar aan de rechter zijkant moeten zitten.
Als ik de foto zo bekijk is de P1 poort inderdaad achter het verzegelde deel.

De meter komt me erg bekend voor, volgens mij heb ik die in mijn vorige woning ook gehad maar het onderste plastic afdekdeel was daarbij weg, de hoofdzekering zat los van de meter. Uit mijn hoofd gezegd zat de P1 poort rechts onderin, waar zo te zien nu geen toegang toe is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Pagina: 1 ... 43 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.