Paul schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:58:
@
mauritso Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, of die dat nog nodig hebben en ze tegelijkertijd al in staat zijn een deur die (me de sleutel er op) op slot zit open te krijgen, maar een standaard
kinderbeveiliging lijkt me simpel genoeg te overweldigen door de brandweer?
Dat gezegd, hoeveel groepen heb je nodig voor je bedrade domotica? Zou je per groep een kast kunnen maken? Op die manier heb je de afscherming al voor elkaar, maar heb je ook maar 1 groep per kast en dus geen onderverdeler nodig.
Leeftijd kinderen is

, maar het lijkt me alsnog een goed idee om het kindveilig te maken. Ik dacht eigenlijk met de deur op slot en de sleutel ergens anders (niet in het slot), met de sleutel in het slot komt de brandweer er vast uit (en als dat als voldoende geacht word in combinatie met een gevaar sticker oid dan lijkt mij dat ook voldoende).
In principe is het plan een boel groepen te hebben puur vanwege beperkte blast radius en makkelijk kunnen sleutelen aan elektra zonder dat het halve huis geen licht heeft bijvoorbeeld. Ik weet nog niet precies hoe de verdeling word maar ik denk dat ik uiteindelijk 10-20 1 fase groepen heb en 4-5 3 fase groepen.
Qua bedrade domotica staat op de planning (van het hele huis centraal naar de meterkast):
- Wago PLC
- WCDs schakelen met relais
- Paar kilowatt aan led strips (24v, iets van DMX besturing)
- Sensoren uitlezen (beweging, magneetcontact, temperatuur, luchtvochtigheid)
- Ventilatie(kleppen) besturen
- Stroomverbruik uitlezen per groep/verbruiker met stroom spoelen (CT spoel)
- Sturing warmtepomp
- Mogelijk elektronische sloten
Het huis is ingericht op naderhand elektra te kunnen aanleggen (door middel van een verlaagd plafond en een kolom waarmee je van de meterkast naar elk plafond kunt), dus het plan is om dat komend jaar over tijd op te bouwen, het liefst begin ik wel in de kast op een manier dat niet van alles verplaatst moet worden in verband met ruimtegebrek.
Al met al denk ik dat een kast per groep hebben niet een praktische oplossing is, maar ik denk er nog even over na. Huidig idee is om de binnenkomende draden boven en onder op de wand aan wago rijgklemmen te verbinden en een groepenkast gedeelte ergens in het midden qua hoogte en dan of links of rechts op de wand (en dan aan de andere kant de laagspanning).