Juerd, dank voor je snelle reactie! Op basis hiervan ga ik nog wat zaken aanpassen.
Juerd schreef op zondag 17 december 2023 @ 20:23:
[...]
Waren die klemmen überhaupt wel geschikt voor 2 draden? Ik ken dit specifieke model niet, maar ik associeer sleufschroeven met ouderwetse klemmen waarbij de schroef de draad raakt; bij kooiklemmen zou ik PZ-sleuf verwachten. Edit: heb 'n
plaatje gevonden van de onderkant. Het zijn wel kooiklemmen.
Blijkbaar niet geschikt voor het opladen van een auto icm een oven. Ik had eigenlijk verwacht dat een automaat af had moeten gaan. Maar langdurige milde overbelasting glipt er kennelijk ongemerkt tussendoor.
Een stuk beter! (Mocht je nog niet veel ervaring hebben met twinhulzen, controleer dan goed of het koper van allebei de aders diep genoeg in de huls zit!)
Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed zit. Goed lang afgestipt, gelijk gehouden en ging er zonder problemen doorheen.
Ik zie een aantal dingen die niet (meer) ok zijn:
Er zijn niet-aanraakveilige metalen dingen (o.a. aftakblokjes)
Die irriteren mij ook idd.
Volgens mij zie ik een grijze twinhuls met maar één draad erin (hoofdschakelaar, 2e contact).
Goed gezien: dit is wat ik had, ik had al besloten die blokjes te gaan vervangen dus het zit er maar een paar dagen.
Er is een bruine draad "omgekleurd" naar blauw.
Zal ik ook vervangen.
De aardlitze van de grondkabel is gelast met een zwevend kroonsteentje in plaats van een vast gemonteerde deugdelijke verbinder.
Ik ben van plan het door dit te vervangen:
edit: ik zit nog te zoeken wat in het algemeen een goede oplossing is voor het verlengen van kabels in een meterkast die te kort zijn. Ik snap dat dat in het algemeen niet mag met een los kroonsteentje, wat dan wel?
Bovenstaand ding lijkt me geschikt voor aarde, maar zeker niet voor een fase of N.
De krachtautomaat linksboven is driepolig. (Maar niet in gebruik?)
Die is van een kookplaatgeweest, ik denk icm met de ALS die net is afgevoerd.
De krachtautomaat "SCHUUR" zit niet achter een aardlekschakelaar.
In de schuur zit een 4P 20A automaat en per fase een 2P ALS en daarachter weer 2P 16A automaten.
Van die mooie krullen bovenin worden nu afgeraden vanwege warmte-ontwikkeling.
Jammer, ze zijn zo mooi... Hoe zorgt men nu voor wat speling op een draad? Zal eens gaan googlen, maar ben van plan dit nu zo te laten.
Verder kan ik door de kwaliteit van de foto niet zien of de aardlekschakelaars wel type A (ipv het oude AC) zijn, maar ook hier vrees ik dat het oud is, gezien de sleufschroeven.
Het zijn idd oude, sterker nog: één blijkt er ook kapot te zijn.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mSJSOHCvO7tlxGtrWbbqWq7v.jpg?f=user_large)
Beter wel, maar of het nodig is, ligt aan meer dingen dan op 'n foto te zien is. Ik zie op de foto op zich geen specifieke reden om alles te vervangen. Maar als je 't kunt betalen en het werk niet erg (of zelfs leuk

) vindt, kan 't natuurlijk geen kwaad om het meteen te moderniseren, en dan kun je weer langer vooruit.
Ik vind het werk zeker leuk. Ik zou het best vaker willen doen, zelfs wel eens nagedacht over een opleiding, wat ik nu weet is van mijn schoonvader geleerd. Helaas verleden tijd.
Maar goed, ik wil zonder officiele opleiding liever terughoudend zijn met dingen aanpassen in de meterkast. Maar nu was het alleen maar veiliger om het wel te doen. Voor de kerst zitten er nog nieuwe ALSsen in, en een nieuwe hoofdschakelaar. De groepen laat ik eerst maar eens zitten.
Ik ga eens bellen of de lokale de installatie daarna eens wil langslopen.
[
Voor 3% gewijzigd door
apt op 17-12-2023 22:39
. Reden: Vraag toegevoegd over verlengen. ]