MrBas schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 07:53:
[...]
Gezien zijn verwachtte verbruik van 3 binnenunits en de buitenunit met een mogelijkheid van een extra 4e verwacht ik dat deze tweaker het met “mogelijk” opstarten van 4 units tegelijk dat er inderdaad een te hoge inschakelstroom zal zijn.
Een binnenunit bevat elektrisch gezien wat besturingselektronica en een torenventilator-maar-dan-horizontaal. Ik verwacht daar eigenlijk maar een heel kleine aanloopstroom van. Een eventuele inschakelpiek zal van de compressor komen, en die zit in de buitenunit. En ze bestaan, die dat zo heftig doen dat er een C-karakteristiek automaat voor nodig is. Maar dan verwacht ik daarover een opmerking in de handleiding.
Dan had je het nog over kabeldikte en lengte, ik neem eveb voor het gemak aan dat je het product installeert zoals het hoort, het liefst door een elektricien (d’n echte wel teverstaan, niet een beunhaas).
Dat een nieuwe groep wordt aangelegd door een elektriciën lijkt me in dit topic niet voor de hand liggen.
Dan resteert de vraag wat "zoals het hoort" precies inhoudt. Daarover verschillen we van mening: ik vind dat je in Nederland geen C-karakteristiek hoort te gebruiken als je daar geen specifieke technische reden voor hebt, net zoals je niet hoger dan 16 A hoort te gaan als je daar geen specifieke technische reden voor hebt, en ik vind dat alles achter een aardlekschakelaar hoort als je geen specifieke technische reden hebt om 'm weg te laten.
Als ik jou goed begrijp, vind jij dat je bij onduidelijkheid over de noodzaak van een C-karakteristiek "voor het mooi" beter meteen voor de C kunt gaan, en ben je voorstander van het besparen van een paar tientjes door geen aardlekschakelaar toe te passen als de norm die niet noodzakelijk vindt.
Je standpunten zijn niet ongebruikelijk en het resultaat kan door 'n keuring komen als aan de genoemde extra voorwaarden wordt voldaan, maar mijn neiging is om bij twijfel steeds te kiezen voor de veiligere optie. Ik zou zo'n airco gewoon installeren met een normale aardlekschakelaar en een B16-automaat, tenzij de fabrikant zegt dat het een C16 moet zijn of een heel hoge aanloopstroom specificeert.
Daaarnaast geeft de leverancier al aan dat je de groepenkast moet voorzien van een 20A, dus waar kan je nou uiteindelijk van uitgaan? Daikin geeft zelf geen gegevens weer.
Geen gegevens? Okay, okay, ik heb het toch even opgezocht.
Daikin
geeft aan dat bij de 3MXM68N de
starting current 9,8 A is. Oftewel geen reden voor een C-automaat. En de
normal running current komt blijkbaar niet boven de 9,49 A uit. Oftewel geen reden voor afzekeren op 20 A in plaats van 16 A.
Gewoon B16 dus.
Ik vraag me af waarom een verkoper van het apparaat een stroom verwacht die 2 keer zo hoog is als wat de fabrikant aangeeft. Ik vermoed dat ze wat types door elkaar hebben gehaald.
[...] of je nou een Hager/Eaton/ABB/Schneider of een Gacia/Emat pakt, het maakt niet uit. Ze voldoen aan alle veiligheidseisen, anders mochten ze niet verkocht worden op de nederlandse markt.
Ik meen daarin 2 denkfouten te herkennen.
De eerste is dat alleen iets dat voldoet aan alle eisen, zou mogen worden verkocht. Er zijn wel eisen om iets te mogen verkopen, maar het gebeurt vaak dat iets wel mag worden verkocht, maar niet in elke situatie mag worden toegepast. Zo mag je bijvoorbeeld een blauw zwaailicht kopen, maar je mag er niet mee rondrijden. Er zijn nog zat type AC aardlekschakelaars te koop, maar in je groepenkast thuis moet je nu toch echt type A gebruiken. Je mag spanningsafhankelijke aardlekschakelaars verkopen aan particulieren, terwijl ze in een woonhuis niet zouden moeten worden toegepast. Voor verkoop en toepassing gelden vaak verschillende eisen, dus dat je het legaal kunt kopen wil echt niet automatisch zeggen dat het aan
alle veiligheidseisen voldoet.
(Overigens wordt er ook best veel verkocht dat überhaupt niet voldoet. Een kleine fractie daarvan wordt gevonden en gerapporteerd:
https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts/screen/webReport)
De tweede is dat er geen relevant onderscheid zou kunnen zijn tussen verschillende producten die aan de eisen voldoen. De eisen bepalen een minimumniveau, maar het mag altijd veiliger zijn dan dat. Ik rijd liever in een auto met airbags dan in een auto zonder airbags, ook al zijn airbags in Nederland niet verplicht. Zo schermt EMAT met het behalen van KEMA-KEUR, maar hebben de A-merken een hele rij extra keurmerken erbij, die vaak strengere eisen hebben. Bovendien zijn er ook kwaliteitsaspecten waar niet goed op getest kan worden, zoals de betrouwbaarheid op de lange termijn.
Dan nog het laatste, het is niet besparen op veiligheid zoals je aangeeft. Het is voldoen aan de norm.
Als je een veiligheidsmaatregel weglaat om geld te besparen, dan bespaar je op de veiligheid.
Ook hier geldt weer dat de norm alleen een minimumniveau bepaalt, en er vaak goede redenen zijn om meer veiligheid te willen hebben dan het strikte minimum. Het klopt dat de norm een uitzondering maakt op de verplichting om een aardlekschakelaar toe te passen, maar persoonlijk vind ik het dom om van die uitzondering gebruik te maken, zeker voor een apparaat waarin veel condens komt.
Ik geef al in mijn bericht aan, als je impedantie voldoet hoef je de aardlekbeveiliging niet te plaatsen. [...] Voldoet je impedantie, dan reageert de beveiliging ook op tijd.
De beveiliging reageert in dat geval op tijd bij volle sluiting tussen fase en aarde, en dat is voor de norm voldoende voor een groep met een enkel toestel en geen contactdozen voor algemeen gebruik, in een installatie met een voldoende lage impedantie van de foutstroomketen. MAARRRR... die beveiliging reageert
niet op een stroom die door je lichaam naar aarde gaat, iets wat toch zeker kan gebeuren als er bijvoorbeeld vocht in komt en dat vocht tegelijkertijd een fasecontact en jouw lichaam aanraakt. In dat geval loopt er mogelijk meer dan de dodelijke 30 mA, maar nog ruim minder dan de 80 A die nodig is om je B16-automaat (of 160 A voor de C16-automaat die jij mooier vond) betrouwbaar snel genoeg te laten afschakelen.
Een aardlekschakelaar kan je leven redden, ook wanneer die niet verplicht is.