Zoem/brom in meterkast als oven aan is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:33
Het viel me op dat als de oven aan is er geluid uit mijn meterkast komt. Een soort periodieke zoem/brom.
Is dit normaal? Moet ik hier iets mee?
Het geluid is alleen hoorbaar als de oven aanstaat en dus niet constant, maar het zou kunnen dat de oven (met opwarmen) alleen om de ~20 seconden extra veel stroom trekt.

Ik heb een filmpje gemaakt met de meterkast open. Het geluid lijkt wel uit de richting van de ovengroep te komen, maar kan het niet helemaal goed plaatsen.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Zoem meterkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5oL-kdoco6IKvI2ffR8Y9QFiK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7AD2lC5vd5cT2rX8xeczvhM.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit normaal/veilig?

P.S. Sowieso twijfel ik of het nu klopt dat wasmachine, oven en vaatwasser (VW) direct op de hoofdader zonder aardlekschakelaar zitten... Misschien maar eens in z'n geheel laten vervangen.

Beste antwoord (via TiBoD op 24-03-2021 19:52)

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:11
Ik heb het ook gehad. Bleken dat de schroefjes niet meer aangedraaid waren. Deze heb ik toen met een geïsoleerde schroevendraaier stevig aangedraaid. Probleem was toen verholpen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-04 18:07
Klinkt niet jofel. Hoeveel vermogen trekt de oven?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Nieuwe groepenkast met hoofdschakelaar en fatsoenlijke aardlekschakelaars zou kunnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:47
Ik zou er z.s.m. een electricien naar laten kijken.

Inderdaad, een vaatwasser en nog van alles zonder ALS, degene die dat zo erin heeft gezet moet zich schamen. Dus die electricien heb je sowieso nodig.

Overigens valt mij op dat ook op de momenten zonder de luide zoemtoon je een soort knetteren hoort. Of is dat de oven zelf in de ruimte ernaast o.i.d.?

Niks te ruiken in die kast verder? Heel toevallig een IR thermometer liggen? Die zou ik er dan zeker eens op richten en kijken of je ergens extra warmte detecteert.

Zou het de beltrafo kunnen zijn? Als er een contact is blijven steken o.i.d. maar dan zou je toch verwachten dat het continu is.

[ Voor 12% gewijzigd door Wilke op 18-03-2021 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-04 17:21
kan je voor de grap een het rechter kastje van je zonnepanelen beluisteren zit het daarin ?
maak daar eens een foto van het transparante kastje ?

of je beltrafo. (om eerlijk te zijn klinkt het als een deurrelais welke wordt bekrachticht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:06
Kijk eens naar die draden onder de als waar de pv ook op afgetakt zit? Die horen daar sowieso niet zo samen onder één klem..

Oh ik zie nu dat de belasting van de oven daar niet doorheen gaat.. dan zal t daar niet in zitten

[ Voor 28% gewijzigd door Makrolon op 19-03-2021 07:19 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Juicy
  • Laatst online: 20:05
Sethro schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:42:
Nieuwe groepenkast met hoofdschakelaar en fatsoenlijke aardlekschakelaars zou kunnen
Een nieuwe computer kan ook, wat wil je hiermee zeggen ?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
Dank voor alle reacties.

Ik zie op moment van het filmpje pieken van 3.3kW stroomverbruik en dalen van 1.6kW (dit is dus mijn hele huis, maar grotendeels aan de oven toe te schrijven).
Het gezoem tussendoor is de oven inderdaad in de keuken met de deur open.

Het doorzichtichtige kastje rechts op de foto is een eigen doosje met een ESP01, die ik zelf op mijn deurbeltrafo aangesloten heb als slimme bel. Hier komt het volgens mij niet vandaan en de trafo zelf maakt ook geen herrie. Het hele circuit daarin in 5V en 8V. Ik zal 'm voor de zekerheid nog eens uitzetten als ik de oven weer gebruik.

Het ruikt niet anders/verbrand in de meterkast. Die IR thermometer ga ik ook proberen. Goede!
Het is dus echt alleen als de oven aan staat, verder niet. En als de oven aan is, dus afwisselend zoals op het filmpje te horen is.

Inderdaad moet ik een electricien laten komen voor de meterkast en dan misschien maar direct vervangen. We gaan over een paar maanden verbouwen en dan komt er sowieso een electricien voor nieuwe WCD's en waarschijnlijk een airco-groep. Ik weet alleen niet of ik zo lang durf te wachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-04 15:15
TiBoD schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:28:

Inderdaad moet ik een electricien laten komen voor de meterkast en dan misschien maar direct vervangen. We gaan over een paar maanden verbouwen en dan komt er sowieso een electricien voor nieuwe WCD's en waarschijnlijk een airco-groep. Ik weet alleen niet of ik zo lang durf te wachten.
Je hebt deze post gemaakt. Je trekt zelf de conclusie om de elektricien in te schakelen. Maar je wil wachten op een geplande actie van over een paar maanden. Ik weet niet goed waarom. Als er nu wat gebeurt, dan heb je een "had ik maar!".

Mijn tip is om de pijn te nemen, en de elektricien te laten komen. Je moet de kosten toch maken. Dan kan je vanwege het bovenstaande de kosten beter direct nemen. Ik heb in een oud huis met geknutsel in Rotterdam gewoond. Ik woon nu in beter huis waar mijn elektricien alles heeft gecontroleerd. Ik slaap een stuk beter :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
TiBoD schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:28:
Vertel hem dit en laat hem gelijk de meterkast naar de 21 eeuw brengen met voorbereiding voor nieuwe WCD's en een aircogroep, als ie dan de volgende keer terug komt hoeft ie het alleen nog maar aan te sluiten, maar is de meterkast verder al helemaal klaar hiervoor.

En laat hem met een paar maanden ook lekker zelf terugkomen. Mag ie zijn eigen werk afmaken. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Pizza_Boom op 19-03-2021 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:41
Eerst goed controleren of alle draden goed vastzitten.

Het zou kunnen dat het de automaat zelf is die een beetje raar doet onder invloed van de zware belasting van de oven. Alhoewel die automaten er redelijk nieuw uit zien.

Je zou eens kunnen proberen om de automaat van de oven en die van de vaatwas om te wisselen (draden verplaatsen), en zien of het probleem zich verplaatst.

Ik zou zowiezo de automaten een beetje uit elkaar zetten, is beter voor koeling. Moet je wel het brugje vervangen onderaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxkoe
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:01
Ik had precies hetzelfde geluid in mijn meter kast.

Bij mij was het als de wasmachine en de droger tegelijk aan stonden. Er wordt dan zoveel stroom getrokken over die automaat dat hij rare geluidjes maakt. Ik denk dat het de spoel is die geluid maakt. Hieronder een plaatje van de werking.

https://nl.wikipedia.org/...estand:Circuitbreaker.jpg

Oplossing: Andere automaat, minder stroom verbruiken op die groep, zwaardere automaat, ouderwetse stop.

Iets wat je zelf kan als je verstand van zaken hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door maxkoe op 19-03-2021 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-04 10:47
Pizza_Boom schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:14:
[...]als ie dan de volgende keer terug komt hoeft ie het alleen nog maar aan te sluiten, maar is de meterkast verder al helemaal klaar hiervoor.
Dit inderdaad! Dan betaal je alleen 1x voorrijkosten "extra".
Wat ik verder nog als tip mee kan geven, vooral nu, en wat veel mensen over het hoofd zien:
Installeer een rook/brandmelder in de meterkast

Als er toch iets gebeurt midden in de nacht (of wanneer je lekker staat te koken) ben je blij dat je die "dure investering van 20 euro" hebt gedaan voor een brandmelder.

Wil je helemaal meterkast-2.0 gaan, draai dan je huidige E27 lamp eruit en vervang dit door deze:
Emergency battery powered LED E27

Dat ding hangt hier ook _/-\o_ Sterker nog, ik had niet eens licht in de meterkast. Dus snel een aansluiting gemaakt met een simpele houder. Voordeel is dus dat in geval van nood, wanneer al het licht uitgevallen is, deze lamp gewoon blijft werken door de ingebouwde batterij.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-04 16:55
Met een Chinese lamp met batterij EN 230v zou ik inderdaad niet zonder rookmelder in de meterkast durven wonen ;)

Ik heb naast een rookmelder een ouderwetsche knijpkat in de meterkast liggen, beide gelukkig nog niet nodig gehad in de 10 jaar dat ik hier woon.

edit:
@TiBoD Heb je de schroeven van de betreffende automaat gecontroleerd? (MET DE HOOFDSCHAKELAAR UIT)
Het liefst op moment, maar ze zouden zeker 'handvast' moeten zitten.

[ Voor 25% gewijzigd door elleP op 19-03-2021 21:12 . Reden: extra antwoord aan TS ]

elleP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:07
Juicy schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:07:
[...]

Een nieuwe computer kan ook, wat wil je hiermee zeggen ?
Dat het oude meuk is en een opfrisbeurt kan gebruiken.
Nieuwe componenten en aansluiten volgens de huidige geldende regelgeving en standaarden (alles achter de aardlek, een hoofdschakelaar hebben ed)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:16

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Met elektra moet je gewoon niet knoeien en geen enkel risico nemen.

Laat de kast a.u.b. vervangen. Plaats wat extra groepen, zodat die tijdens de verbouwing kunnen worden benut. Drie groepen is wel erg summier.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• jan-marten
  • Laatst online: 19:11
Ik heb het ook gehad. Bleken dat de schroefjes niet meer aangedraaid waren. Deze heb ik toen met een geïsoleerde schroevendraaier stevig aangedraaid. Probleem was toen verholpen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

jan-marten schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:10:
Ik ben elektriciën, dit is regelmatig het geval inderdaad.

My middle finger salutes you.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04 19:13

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Fidelity schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:43:
[...]

Dit inderdaad! Dan betaal je alleen 1x voorrijkosten "extra".
Wat ik verder nog als tip mee kan geven, vooral nu, en wat veel mensen over het hoofd zien:
Installeer een rook/brandmelder in de meterkast
Als je dat doet: installeer dan ook gelijk een automatische brandblusser, zoals een Mabo (https://brandveilig-neder...utomatische-brandblusser/) :P

Als de meterkast in brand staat, is dat ding toch verloren en wil je niet eerst naar een geschikte brandblusser moeten zoeken die geschikt is voor elektra :P

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiBoD
Dank voor alle extra reacties.

De plot thickens nog meer: Ik kan geen aardpen vinden. Er loopt geen dikke blanke metaaldraad naar beneden. In de kruipruimte zie ik ook niets. Het zou kunnen dat het via de netbeheerder geaard is via een zogenoemd TN-stelsel, maar die willen dat niet garandere (via whatsapp-klantenservice) lijkt het.
Helaas kan ik dit niet zelf zien, want dit zou dan in de zegelkast zitten, die ik dus niet kan/mag openen.

Inmiddels ben ik contact via aannemer (voor verbouwing) met z'n electricien aan het opnemen om alles eens te laten bekijken/vervangen.
De extra lamp/rookmelder/blusapparaat zet ik direct op de todolijst voor de meterkast.

Qua lamp op batterij heb ik ook deze gevonden: https://www.ikea.com/nl/n...adbare-led-lamp-00400418/
Die vertrouw ik toch iets meer dan die van AliExpress.

Wat betreft het aandraaien van de schroeven voor de ovengroep, moet ik even kijken hoe ik dat veilig kan doen. Er is dus geen hoofdschakelaar helaas @elleP. Ik heb volgens mij geen geisoleerde schroevendraaier liggen, behalve een spanningszoeker, maar dat is eigenlijk ook een no-go voor 230V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Linksboven gaat toch echt een blanke draad een buis in, waar gaat die dan naartoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
Pizza_Boom schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:04:
Linksboven gaat toch echt een blanke draad een buis in, waar gaat die dan naartoe?
Die draad loopt naar boven een leiding in. Ik vermoed naar de badkamer.
Er loopt er daar ook een naar beneden, die zit dan weer (gesplits via zo'n metalen balkje) op de zegelkast, gasleiding en waterleiding, maar gaat dus niet naar de kruipruimte door.

Het zou kunnen dat de aarde via de waterleiding gaat, maar dat is dus ook verouderde stijl. De aarding op de waterleiding zit trouwens na de watermeter, die vorig jaar vervangen is en van kunsstof lijkt te zijn (aan de buitenkant).

Edit: connectiviteitsmeting met multimeter laat gelukkig zien dat voor en na watermeter verbonden is. :D

[ Voor 7% gewijzigd door TiBoD op 19-03-2021 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Oftewel, genoeg reden om de elektricien te laten kijken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Part
  • Laatst online: 22-04 16:53

Part

Helemaal niets.....

-Geen hoofdschakelaar.
-Diverse groepen zonder aardlekschakelaar
-Maar 1 aardlekschakelaar dus hele huis donker bij uitval.

Niet over nadenken maar hele kast vervangen voor een nieuwe of verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-04 16:58

menonv

Beunhazerij?

Yup, kennis vragen met verstand van zaken die je dit volledig met nieuwe groepjes, netjes achter een, of twee aardlekschakelaars plaatst.
Hoeft niet duur te zijn, maar deze investering krijg je dubbel en dwars terug met de verkoop van je huis!

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:36
menonv schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:47:
Yup, kennis vragen met verstand van zaken die je dit volledig met nieuwe groepjes, netjes achter een, of twee aardlekschakelaars plaatst.
Hoeft niet duur te zijn, maar deze investering krijg je dubbel en dwars terug met de verkoop van je huis!
Volgens mij is dit nog een vrij nieuwe meterkast, die automaten zijn uit de jaren '90 ofzo? Wat voor mafklappers bieden 1000 euro meer omdat er een nieuwe meterkast in een woning zit?

(als de electricien voorkomt dat je huis in de fik vliegt is het de investering wel waard natuurlijk)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
Tips als je besluit de hele kast te vervangen:

Neem, als de plek er is, een kast van 3 rijen hoog. Dan is er ruimte om nog wat extra in te zetten ooit. Verder, maak het een kast die op 3 fasen voorbereid is, dwz met 4-polige hoofdschakelaar. Daarachter dan 2x40A enkelfasige aardlekschakelaar, en daarachter B16 installatieautomaten. Als de verbouwing er komt kan er zo een derde ALS bij als dat nodig is. Achter elke ALS mogen max 4 groepen. Bij enkel-fase in totaal max 12 (dus verdeeld over 3xALS). Als je het vermogen niet nodig hebt, is het niet noodzakelijk meteen 3-fasen aan te vragen (kost nl. zo'n €300). Als het ooit nodig is kun je dan elke ALS 1 fase geven, voor een electricien is dit dan een klusje van niks (zonder materiaalkosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:05:
[...]

Volgens mij is dit nog een vrij nieuwe meterkast, die automaten zijn uit de jaren '90 ofzo? Wat voor mafklappers bieden 1000 euro meer omdat er een nieuwe meterkast in een woning zit?

(als de electricien voorkomt dat je huis in de fik vliegt is het de investering wel waard natuurlijk)
Zonnepanelen en uitbreidingen komen steeds vaker voor (ja dit huis heeft al een pv-aansluiting). Men wil aanzienlijk meer contactdozen dan vroeger. Een meterkast die met zijn tijd is meegegaan is gewoon een pluspunt en staat goed bij een advertentie. Het toont aan dat men onderhoud aan het huis heeft gedaan en voorbereid is op de toekomst (aanbouw, extra leidingen in laten frezen etc). Dus het kan wel degelijk geld opleveren, immers is een maand dubbele lasten ook al snel 100 euro, nietwaar? ;)

Zelf hadden we tot afgelopen zomer 6 groepen, dat samen met de hoofdschakelaar en een beltrafo zorgde voor een volle kast. Die heb ik zelf uitgebreid door een nieuwe te hangen met daarin momenteel 8 groepen en ruimte voor zonnepanelen en andere toevoegingen die er ooit komen. Het idee was vorig jaar dat ergens de komende jaren te willen doen. Waarschijnlijk wordt dat nu al ergens komende twee maanden. Zo zie je maar. :)

My middle finger salutes you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elleP
Ik ben gelijk all-in gegaan met mijn nieuwe meterkast, van 2 groepen zonder ALS naar 12 groepen over 3 ALS met een 3fase hoofdschakelaar (op 1 fase). Later alleen nog een groep vervangen door een combiautomaat voor pv.

De prijs van een groep meer bij het kopen van een kast vs. een losse extra groep halveerde toen bijna.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:36
elleP schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 13:58:
Ik ben gelijk all-in gegaan met mijn nieuwe meterkast, van 2 groepen zonder ALS naar 12 groepen over 3 ALS met een 3fase hoofdschakelaar (op 1 fase). Later alleen nog een groep vervangen door een combiautomaat voor pv.

De prijs van een groep meer bij het kopen van een kast vs. een losse extra groep halveerde toen bijna.
En hoeveel kostte het om de leidingen voor die groepen aan te leggen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
@CVTTPD2DQ alleen materiaalkosten, ik heb het helemaal zelf gedaan.

Maar als je je centraaldozen allemaal vanuit de meterkast voedt maakt het niet uit op hoeveel groepen je het uiteindelijk aansluit

elleP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:16

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Inderdaad is een upgrade naar 3 fasen ook wel verstandig. Hier betaal je éénmalig geloof ik iets van 260 euro voor. De maandelijkse kosten voor netbeheer blijven gelijk.
Met 3 fasen heb je wat meer speelruimte, en het komt zeker van pas als je op inductie gaat koken. Dit kán op 1 fase, maar kan problemen geven als je meerdere zones op hogere standen zet.

Niet meer nadenken; vernieuwen dat ding!

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
Nyarlathotep schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:32:
Inderdaad is een upgrade naar 3 fasen ook wel verstandig. Hier betaal je éénmalig geloof ik iets van 260 euro voor. De maandelijkse kosten voor netbeheer blijven gelijk.
Met 3 fasen heb je wat meer speelruimte, en het komt zeker van pas als je op inductie gaat koken. Dit kán op 1 fase, maar kan problemen geven als je meerdere zones op hogere standen zet.

Niet meer nadenken; vernieuwen dat ding!
Inductiekookplaat en wellicht wamtepomp zitten ook op termijn in de planning.

Ik ga dus zeer waarschijnlijk de meterkast vervangen. De huidige is trouwens uit '95 en de Oven/WV groepen zijn wel nieuwer.

Wat betreft 3 fases: Heeft dit nog impact op mijn zonnepanelen (PV). Deze zitten nu op een 1-fase Goodwe NS3000 omvormer.
Daarnaast krijg ik met 3 fasen waarschijnlijk wel direct een hoofdautomaat met schakelaar i.p.v. de oudere smelt(?)stop die er nu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

TiBoD schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:32:
[...]

Inductiekookplaat en wellicht wamtepomp zitten ook op termijn in de planning.

Ik ga dus zeer waarschijnlijk de meterkast vervangen. De huidige is trouwens uit '95 en de Oven/WV groepen zijn wel nieuwer.

Wat betreft 3 fases: Heeft dit nog impact op mijn zonnepanelen (PV). Deze zitten nu op een 1-fase Goodwe NS3000 omvormer.
Daarnaast krijg ik met 3 fasen waarschijnlijk wel direct een hoofdautomaat met schakelaar i.p.v. de oudere smelt(?)stop die er nu zit.
Ik weet niet of je die automaten zomaar 'krijgt'. Ik heb ze zelf begin dit jaar laten vervangen door Enexis, was een klus van een uur of zo,kostte <200 Euro (Had al drie fasen).Voor dat geld kun je als particulier bijna niet de onderdelen kopen, dus ik vond het een zeer schappelijke prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

[...]
...
Bij Liander
€ 324,97 1-fase naar 3-fase
€ 568,55 Smelt vervangen door automaat

Dus € 893,52 ;w

Met een beetje geluk val je niet onder Liander en betaal je wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiBoD
Part schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:59:
[...]

Bij Liander
€ 324,97 1-fase naar 3-fase
€ 568,55 Smelt vervangen door automaat

Dus € 893,52 ;w

Met een beetje geluk val je niet onder Liander en betaal je wat minder.
Oh dat is jammer. Ik zit bij Stedin in Utrecht. Hopelijk is dat iets beter. De Stedin-klantenservice zegt dat ik een vrijblijvende offerte kan aanvragen. Ik laat wel weten wat eruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part

Part

Helemaal niets.....

TiBoD schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:03:
[...]

Oh dat is jammer. Ik zit bij Stedin in Utrecht. Hopelijk is dat iets beter. De Stedin-klantenservice zegt dat ik een vrijblijvende offerte kan aanvragen. Ik laat wel weten wat eruit komt.
Ik ben benieuwd wat er uit de offerte komt. Waarschijnlijk ongeveer de helft van Liander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
Nee hoor, die sluit je gewoon aan op 1 van de 3 fasen. Met een 3000W omvormer loop je ook geen risico op een overbelaste 40A ALS (die daardoor mogelijk niet meer correct ingrijpt): 25A van het net + 3000/230=13A van je panelen, gaat samen nooit over de 40A heen.

Het maakt ook niet echt uit welke van de drie fasen je gebruikt, je meter moet intern real-time het totaal van wat je op de 3 fasen verbruikt, verrekenen met het totaal wat je evt. erop terugstuurt. Dit voor als salderen straks ooit niet meer (volledig) meetelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TiBoD
jan-marten schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:10:
Dit lijkt te hebben geholpen voor de oven en het geluid. Tijdens aandraaien voelde ik niet dat 'ie strakker ging, maar daarna was wel het geluid weg, dus het heeft wel iets gedaan.

De electricien komt morgen ook langs voor een nieuwe meterkast. Ik neem alle tips daarover (voorbereiden op 3 fases/genoeg groepen etc) zeker mee. Hartelijk dank daarvoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiBoD
De meterkast is inmiddels vervangen door een nieuwe van A-merk, met hoofdschakelaar, 2 ALS, 8 groepen.
Aarding is getest, was nog goed en waarschijnlijk via de waterleiding. Wellicht ga ik toch nog een aardpen laten slaan voor de zeker- en netheid.

Volgens de electricien was de zoem/brom het trillen van de Ovengroep tegen de automaat ernaast, wat opzich eigenlijk niet zoveel kwaad zou hebben gekund.
Pagina: 1