Bij mijn dementerende vader thuis tript af en toe de aardlekschakelaar. Ik verdenk de zonnepanelen omdat de omvormer regelmatig een isolatiefout geeft. Omdat er ook een groepenverklaring ontbreekt ben ik afgelopen zaterdag eerst maar eens alle groepen in kaart gaan brengen. Daarbij bleken de zonnepanelen (groep 3) inderdaad achter de trippende aardlekschakelaar (arrdlek 1) te zitten dus ik heb de installateur inmiddels een mail gestuurd. (Groep 13 zijn de zonnepanelen op de garage achter een eigen aardlekautomaat)
Bij het in kaart brengen viel echter ook iets anders op:
Automaat 6 en 8 schakelen allebei dezelfde groep(en) uit!
namelijk: WC, Hal, buitenlamp, Oostzijde woonkamer, hybride warmteponp en CV-ketel.
Ik begreep hier eerst niets van en de draden wirwar in de groepenkast durf ik niet uit elkaar te trekken terwijl de groepenkast onder spanning staat. En afschakelen vergt nogal wat planning in het huis van een dementerende bejaarde.
Na een tijdje nadenken vermoed ik dat de nul-draden van groep 6 en 8 verwisseld zijn en daardoor allebei afschakelen als je een van de automaten uitzet. Dit betekent volgens mij ook dat op één van die verwisselde groepen dan nog wel gewoon 230 volt staat. Dat lijkt mij onveilig dus daar moet iets aan gebeuren.
Is er nog een andere mogelijkheid dan verwisselde draden? Zo nee, Kan ik dan zelf de nul van groep 6 en 8 omwisselen? Ik vermoed dat ik daarna gewoon twee afzonderlijke groepen heb die ook afzonderlijk afschakelen.
Ik kan als ik weer bij mijn vader ben eerst wel even stopcontacten gaan testen met een spanningszoeker als groep 6 of 8 is afgeschakeld. In één van beide gevallen zou ik dan toch spanning moeten meten.
Klopt dit allemaal en kan ik veilig de nul van groep 6 en 8 wisselen?
Met een uitgeschakelde hoofdschakelaar natuurlijk en dan kan ik ook nog handmatig de draden gaan volgen en kijken of nul en fase vervolgens allebei in dezelfde pvc-buis verdwijnen.
[
Voor 1% gewijzigd door
wlmpie op 28-11-2023 20:06
. Reden: extra info over zonnepanelen ]