Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 101 Laatste
Acties:
  • 655.541 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:04

Pazo

Mroaw?

Bedankt @Septillion , moet vast gaan lukken!
Ik kan ook de p1 meter uitlezen per fase dus even de oven aanzetten en dan weet ik op welke die zit.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:05
Ik heb een oud huis gekocht waar een compleet nieuwe elektrische installatie (leidingen/kabels door huis en groepen kast) in gaat. Maar ik zit te twijfelen over de bestaande meterkast.
Ik heb veel domotica spul, Warmtepomp, laadpaal en wil veel KwH meters.

Ik ben bang dat de hele boel niet in de bestaande meterkast past. De meterkast verbreden kan ook niet omdat er (links) de voordeur naast zit en (rechts) een raam.

Een tweede meterkast ergens plaatsen is nog lastig op basis van bestaande wetgeving heb ik begrepen. Wat adviseren jullie, gewoon de boel echt volbouwen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KC93IUp4i8b_PzW8DYYZ3rHRq1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQK23oS3hAZoNOUbxeCssgwI.jpg?f=fotoalbum_large

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:06
krizzziz schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:13:
Een tweede meterkast ergens plaatsen is nog lastig op basis van bestaande wetgeving heb ik begrepen.
Tweede meterkast is lastig, maar een onderverdeelkast (OVK) kan prima. Aan de ruimte waar die OVK geplaatst wordt, worden ook nog eens minder eisen gesteld. Standaard voorbeelden zijn de keukenverdelers, pv verdelers en aparte groepenkast in schuur/garage. Je zet dan (bijvoorbeeld) een 3x20A alamat in je hoofdverdeelkast (HVK) en gaat dan met 5G4 YMVK naar je OVK.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:59
De huidige ruimte is ook zo slecht nog niet. Zeker niet als je alles gaat vervangen.
Hoeveel ruimte heb je nodig voor je componenten?

De TF ontvanger naast je meter heeft geen functie meer. Deze kun je saneren.
Boven de meter passen volgens mijn prima 2 kasten naast elkaar.
En naast de meter zou je zelfs ook nog een kast kwijt kunnen, al schat ik in dat deze wel smaller moet zijn ivm beperkte ruimte.

Door kasten met onderinvoer te gebruiken kun je de kabels van onderaf ook makkelijker aansluiten zonder je ruimte over hoeft te laten voor kabels naast de kast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:07
@krizzziz Zo krap is het niet toch? Ik zie nu ook twee kasten breedt. Dus twee kasten van 2 modules hoog geeft je al 48 posities. Zelfs als de rechter maar een half breedte kast is lijkt me links genoeg ruimte dat er als nog twee normale breedte kasten te plaatsen. Mocht je nog meer nodig hebben kan je misschien zelfs voor drie rijden hoog gaan voor 72 modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:05
Septillion schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:45:
@krizzziz Zo krap is het niet toch? Ik zie nu ook twee kasten breedt. Dus twee kasten van 2 modules hoog geeft je al 48 posities. Zelfs als de rechter maar een half breedte kast is lijkt me links genoeg ruimte dat er als nog twee normale breedte kasten te plaatsen. Mocht je nog meer nodig hebben kan je misschien zelfs voor drie rijden hoog gaan voor 72 modules.
Het is het gebrek aan ervaring op dit topic dat ik erover wakker lag hoe ik dit moet oplossen :)

Ik denk 48 modules nodig te hebben. Dus als je denkt dat twee kasten van twee modules hoog hierin past. Dan ben ik denk ik al geholpen.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:50

dragonhaertt

@_'.'

krizzziz schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:13:
Ik heb een oud huis gekocht waar een compleet nieuwe elektrische installatie (leidingen/kabels door huis en groepen kast) in gaat. Maar ik zit te twijfelen over de bestaande meterkast.
Ik heb veel domotica spul, Warmtepomp, laadpaal en wil veel KwH meters.

Ik ben bang dat de hele boel niet in de bestaande meterkast past. De meterkast verbreden kan ook niet omdat er (links) de voordeur naast zit en (rechts) een raam.

Een tweede meterkast ergens plaatsen is nog lastig op basis van bestaande wetgeving heb ik begrepen. Wat adviseren jullie, gewoon de boel echt volbouwen?
[Afbeelding]
Het lijkt me dat daar prima 2 van deze kasten in passen, maar meten is weten!
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/cache/7254b39789edebd7b7c366a3fbcd6106/i/m/image_5_2067_1.jpg

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-08 20:53
Pazo schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:04:
Bedankt @Septillion , moet vast gaan lukken!
Ik kan ook de p1 meter uitlezen per fase dus even de oven aanzetten en dan weet ik op welke die zit.
Een (eenvoudiger?) alternatief is om te meten tussen 2 punten in je perilex stopcontact, stekker of zelfs bij de kookplaat aansluiting (voordat je de kabel daadwerkelijk op de kookplaat aansluit). Tussen fases staat 400 volt, tussen fase en nul 230. Wat het grootste aansluitrisico is bij dit soort situaties is dat je per ongeluk een fase op de nul zet en daarmee 400 volt over een print stuurt die voor 230 geschikt is. Door te meten sluit je dat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:46
Skubba schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:02:
[...]
Door te meten sluit je dat uit.
Dit dus. Voor mij was het ook nieuw. Ik heb destijds ook 3 x gemeten (wel met drie keer dezelfde uitkomst) voor ik onze kookplaat aan durfde te sluiten en ik zeker was dat er geen 400V doorheen ging. :+

[ Voor 37% gewijzigd door rube op 26-10-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 00:16
Bij ons komen ze binnenkort een andere keuken plaatsen en ik ben van plan zelf de elektra voor te bereiden. Het betreft een L-keuken waar eigenlijk twee normale groepen van muur A naar B moeten, en de huidige perilex/2L+2N+PE kookgroep van muur B naar A. Mijn plan om zo min mogelijk te frezen (niet alleen moeite, maar ook qua kruisen van waterleidingen en andere elektra) als volgt.

Muur A bevat een loze leiding daar wil ik perilex (3fase) aanleggen voor de kookplaat. Is een 19mm buis (hele huis).

De perilex / kookgroep op muur B wil ik splitsen naar 2x 230V WCD. Hoe mag ik dit uitvoeren binnen NEN1010?

De dubbele automaat in de meterkast vervangen door twee enkele mag zeker niet. Want dan lopen er twee groepen door één leiding. Dus de automaat moet een dubbele blijven dat is zeker.

Bij intact laten van de dubbele automaat, mag ik dan de perilex WCD vervangen door een lasdoos, daar de spitsing doen, en in de muur verwerken om een metertje verder twee losse standaard WCD's te maken? Geldt dit nog steeds als één eindgroep ook al kan ik er nu twee apparaten op aansluiten?

Indien de perilex WCD intact moet blijven mag ik daar een perilex stekker in steken en vanuit daar, waarschijnlijk in een lasdoos, splitsen naar 2x230V? De installatie blijft daarmee zoals hij was..

Indien splitsen achter een stekker mag, mag ik dan de 230V kabels weer terug de muur in leiden, om uiteindelijk weer twee WCD's te maken? Dit i.v.m. krapte achter de kastjes.

De kookgroep automaat zit trouwens al achter een aardlekschakelaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
@Skubba en @rube Daarmee kan je inderdaad prima zien wat fase en wat nul is maar dat is het probleem van @Pazo niet. Hij wil weten wat L1, L2 en L3 is. Of andersom, op welk van de twee fases de kookplaat zit.

Want die ene blauwe draad voor de N is makkelijk te spotten maar met 3x bruin is het gokken welke L1, L2 en L3 is.

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 27-10-2023 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:19
Pazo schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:51:
@devriesjande Bedankt voor de tip, ga ik uitzoeken!

Edit: ik kom er net achter dat vanaf de meterkast voor de fasedraden 3x bruin is gebruikt en dus niet de kleuren (wel nul en aarde). Dus ik weet niet welke L1, L2 of L3 is. Maakt het nog uit voor het aansluiten of kan ik het meten (multimeter?) welke draad op welke fase zit?
Dat is eenvoudig uit te meten
Als de WCD van de oven niet in de buurt zit van de Perilex neem dan een verlengsnoer. Meet eerst tussen één gat van de WCD en aarde of er 230 Volt op staat. Zo nee, dan moet je het andere gat hebben. Nu meet je met éên pen in de WCD en de andere in één van de fasen in de Perilex. Dat doe je voor alle drie de fasen na elkaar. Je meet twee keer 400 Volt en één keer 0 Volt. De aansluiting in de Perilex waar je 0 Volt meet is de fase die je niet moet gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:12
Skubba schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:02:
[...]
Wat het grootste aansluitrisico is bij dit soort situaties is dat je per ongeluk een fase op de nul zet en daarmee 400 volt over een print stuurt die voor 230 geschikt is. Door te meten sluit je dat uit.
Onderschat het vergeten of niet goed aansluiten van de Nul niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:02

Ethirty

Who...me?

Vandaag aanleg vd elektra besproken met de installateur. Permanent wordt volgens hun gewoon 2,5mm2 maar alle schakeldraden voor de domotica, waar hetzelfde vermogen doorheen gaat straks, zou in 1,5mm2 gaan. Het is geen lichtpunt maar bijv een elektrische radiator oid.

Laat ik me nou omver lullen en moet ik gewoon 2,5mm2 eisen? Want 1,5 betekent wel minder buizen/meer schakeldraden.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:46

Jrz

––––––––––––

Ethirty schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:38:
Vandaag aanleg vd elektra besproken met de installateur. Permanent wordt volgens hun gewoon 2,5mm2 maar alle schakeldraden voor de domotica, waar hetzelfde vermogen doorheen gaat straks, zou in 1,5mm2 gaan. Het is geen lichtpunt maar bijv een elektrische radiator oid.

Laat ik me nou omver lullen en moet ik gewoon 2,5mm2 eisen? Want 1,5 betekent wel minder buizen/meer schakeldraden.
Ligt uiteindelijk aan hoeveel amp de automaat heeft, en hoeveel amp je radiator(en)! hebben. 1 radiator heeft misschien een aansluitwaarde van 2000W. Dan is er genoeg ruimte voor je domotica. Maar als je twee radiatoren wil, of in de toekomst iets wil veranderen, dan kom je wel in de problemen. Dan zal je nieuwe draad moeten trekken. En door een 16mm buis mogen maar 4x2.5mm, of 5x1.5mm (flex beide 1 minder zelfs)..

Dat kan net het verschil zijn of je later moet breken :-)

[ Voor 194% gewijzigd door Jrz op 27-10-2023 12:00 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Ethirty Als er punten zijn waar je verwacht langdurig meer dan 10A te gebruiken zou ik die geschakelde draden graag in 2,5mm2 zien. Anders valt het mee.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Groepen zullen gewoon 16A worden en met 3f verwacht ik ook niet richting 20A te gaan.

Buizen worden sowieso 19mm, daar had ik al op aangedrongen. Dan denk ik dat ik het zo laat. Die 1,5mm2 komt me op een aantal punten wel goed uit. Dan kan ik er 1 extra kwijt :)

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ethirty schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:38:
Want 1,5 betekent wel minder buizen/meer schakeldraden.
Als je meerdere schakeldraden door dezelfde buis legt, heb je het toch al niet over de grote verbruikers? Want grote verbruikers zullen op een aparte eindgroep komen en schakeldraden van verschillende eindgroepen mogen niet door dezelfde leiding.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:53
Weet iemand waarom de Schneider aardlekautomaat 3P+N zo goedkoop is voor een A merk? Ik zie de resi9 variant voor 6 tientjes. Terwijl ze ook een ander type hebben voor 100 euro vergelijkbaar qua prijs met abb en Eaton. Zelfs een chint (chinees) kost 80. Hoe kan dat? Zou hij spanningsafhankelijk zijn? Hij is qua maat/vorm ook wel afwijkend met 5slots breed en aansluiten is ook anders dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 07:26
Even een vraag.
Als ik een conventionele TL-buis vervang door een LED-buis, kan ik er voor kiezen om het VSA te laten zitten, maar moet dan de starter vervangen door een speciale "LED-starter" .

Ik heb deze even niet bij de hand.

Maar het is toch niets anders dan een doorverbinding tussen de 2 pootjes van de starter?
Dus ik kan van een oude starter de inhoud verwijderen en de 2 pootjes doorverbinden?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

michaeltb schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:31:
Weet iemand waarom de Schneider aardlekautomaat 3P+N zo goedkoop is voor een A merk? Ik zie de resi9 variant voor 6 tientjes. Terwijl ze ook een ander type hebben voor 100 euro vergelijkbaar qua prijs met abb en Eaton. Zelfs een chint (chinees) kost 80. Hoe kan dat? Zou hij spanningsafhankelijk zijn? Hij is qua maat/vorm ook wel afwijkend met 5slots breed en aansluiten is ook anders dan normaal.
Een linkje zou helpen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:51
Zwerius schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:48:
Even een vraag.
Als ik een conventionele TL-buis vervang door een LED-buis, kan ik er voor kiezen om het VSA te laten zitten, maar moet dan de starter vervangen door een speciale "LED-starter" .

Ik heb deze even niet bij de hand.

Maar het is toch niets anders dan een doorverbinding tussen de 2 pootjes van de starter?
Dus ik kan van een oude starter de inhoud verwijderen en de 2 pootjes doorverbinden?
Voor de besparing is het beter om je VSA af te koppelen toch ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 07:26
Erwin_83 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:39:
[...]

Voor de besparing is het beter om je VSA af te koppelen toch ?
Dat klopt. Het scheelt wel iets. Maar het geheel is ingebouwd en moeilijk bereikbaar. Bovendien is de gebruiksduur van de lamp (zeer) beperkt. Dus ik wil liever alleen de buis en starter vervangen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Xander schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:34:
[...]

Als je meerdere schakeldraden door dezelfde buis legt, heb je het toch al niet over de grote verbruikers? Want grote verbruikers zullen op een aparte eindgroep komen en schakeldraden van verschillende eindgroepen mogen niet door dezelfde leiding.
Goed punt. Ik kan wel 3kW schakelen maar dan kan er niet nog iets groots in het stopcontact van dezelfde groep.

Oorspronkelijke plan met decentrale aanleg was dat ik altijd kon kiezen een stopcontact een eigen groep te geven mocht dat ooit nodig zijn.

Maar dat is door de installateur door een flinke en ongeplande meerprijs zorgvuldig de nek omgedraaid. Gulden middenweg is 1 of 2 aanvoeren per vertrek dus daarmee kan ik alsnog wat meer dan in een traditioneel systeem.

Note to self: als ik ooit nog een keer zoiets doe, vanaf dag 1 duidelijk én hard zijn naar aannemers. Boeven!

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:20:
[...]

Goed punt. Ik kan wel 3kW schakelen maar dan kan er niet nog iets groots in het stopcontact van dezelfde groep.
Precies. Dat toestel van 3kW komt natuurlijk gewoon op een aparte eindgroep. Daar trek je 3x2,5mm² naar toe en dat past prima in een buis. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Xander schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:35:
[...]

Precies. Dat toestel van 3kW komt natuurlijk gewoon op een aparte eindgroep. Daar trek je 3x2,5mm² naar toe en dat past prima in een buis. ;)
Ik had het over iets dat je in het stopcontact steekt. Over 3 jaar nog een buis aanleggen is er niet meer bij.

Daarom volgende keer harder maken wat ik wil.

offtopic:
maar mijn verbouw frustraties zijn verder niet relevant voor dit topic

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:00
Mijn huis licht momenteel half open, dus gelegenheid om wat kabels (opnieuw) te trekken. Momenteel heb ik een omvormer waarvan de kabel via het dak loopt, helaas niet makkelijk zichtbaar wat voor kabel, maar ik verwacht een ymvk 3x2.5 . In de toekomst zal er waarschijnlijk een grotere omvormer komer, een WTW en wie weet ook nog in de verre toekomst een accu, of wat we dan verzinnen. Het gaat om ~25 meter afstand.

Ik denk aan ymvk-kabel-5x4 te trekken. Verstandig om er nog een te trekken, of bijvoorbeeld een extra 5x2.5 of 3x2.5. En handig om deze ook nog in een installatiebuis aan te brengen?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skubba
inquestos schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:51:
Mijn huis licht momenteel half open, dus gelegenheid om wat kabels (opnieuw) te trekken. Momenteel heb ik een omvormer waarvan de kabel via het dak loopt, helaas niet makkelijk zichtbaar wat voor kabel, maar ik verwacht een ymvk 3x2.5 . In de toekomst zal er waarschijnlijk een grotere omvormer komer, een WTW en wie weet ook nog in de verre toekomst een accu, of wat we dan verzinnen. Het gaat om ~25 meter afstand.

Ik denk aan ymvk-kabel-5x4 te trekken. Verstandig om er nog een te trekken, of bijvoorbeeld een extra 5x2.5 of 3x2.5. En handig om deze ook nog in een installatiebuis aan te brengen?
In plaats van kabel kun je er ook voor kiezen om enkele loze leidingen te leggen (met een trekdraad erin evt). Pak 19mm buis ipv 16 mm. Dit zou mijn voorkeur hebben, omdat je exacte benodigdheden nog niet concreet zijn.

Zo kun je in de toekomst nog alle kanten op én leg je niet nét even de verkeerde kabel.

De door jouw voorgestelde YMVK 5x4mm2 is ook een prima optie. Mogelijk is t.z.t. een onverdeler nodig om écht alles te kunnen aansluiten, maar je zet je zelf in ieder geval niet schaakmat.
Vergeet 1 of meerdere ethernetkabels niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:46
Deze is 5 units breed, terwijl die van de concurrentie 4 units breed is. Je moet de ruimte maar hebben. Hij lijkt in ieder geval wel spanningsonafhankelijk. Verder zou ik het ook niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
Ethirty schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 18:20:
[...]

Oorspronkelijke plan met decentrale aanleg was dat ik altijd kon kiezen een stopcontact een eigen groep te geven mocht dat ooit nodig zijn.

Maar dat is door de installateur door een flinke en ongeplande meerprijs zorgvuldig de nek omgedraaid. Gulden middenweg is 1 of 2 aanvoeren per vertrek dus daarmee kan ik alsnog wat meer dan in een traditioneel systeem.

Note to self: als ik ooit nog een keer zoiets doe, vanaf dag 1 duidelijk én hard zijn naar aannemers. Boeven!
Ik snap wel dat er een meerprijs is voor zoiets ongebruikelijks wat veel werk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

IplugNplay schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:53:
[...]

Ik snap wel dat er een meerprijs is voor zoiets ongebruikelijks wat veel werk is.
Er was dan ook al 2 jaar geleden om gevraagd, het huis wordt voorzien van KNX ;)
(Ja zolang loopt dit project al).

En nu ze eindelijk starten moet je heel goed opletten dat als je A vraagt en ze A beloven, dat ze niet toch B uitvoeren want makkelijker voor hun.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is een alamat die is samengesteld uit goedkope(re) losse onderdelen, en niet helemaal op maat gemaakt.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:15

RobertowNL

For your gear!

Over een aantal weken komt mijn keuken. Daarom wil ik even inventariseren wat er moet gebeuren aan mijn groepenkast.

Ik heb een 3 fase aansluiting, dus het mooiste is dat de kookgroep ook 3 fase is?
Een aantal dingen wil ik voor mij zelf even helder hebben voordat ik iemand vraag om de boel aan te passen.

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3khfleYnVTZuQ02Ilb-Xh9_WW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a34IlsjorKELKbp60EH62qI9.jpg?f=fotoalbum_large

Plan:
- Automaat 1 & 2 naar onderen verplaatsen, rechts van de aardlekschakelaar.
- Automaat 3, 5 eruit halen.
- Op de 4 plaatsen ruimte die daardoor ontstaan een 3 fase aardlekautomaat? plaatsen (voor het fornuis).

Dan heb ik nog één vrije groep over voor de toekomst (of nu al extra richting de keuken/oven).

Mis ik iets? Wil ik iets wat niet kan. Zijn er dingen waar ik verder om moet letten.
IKRSA spul is wat lastiger te krijgen, kan ik gewoon voor EATON gaan?

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:28

timovd

Voorsprong door techniek

@RobertowNL het mooiste vind ik om de 3 fase componenten op de zelfde rij te hebben. Dat kun je mooi doorverbinden met kammen i.p.v. met kabelzooi. Heb je geen plek voor een grotere kast? Of een rij van 10 of 12 er boven plaatsen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

@timovd Dat is ook het idee, de tweede 3 fase aardlekautomaat direct links naast de eerste te plaatsten.
Moet het dan ook een ISKRA zijn?

En dan dus de 2 groepen van de groen gekleurde fase die boven niet passen naar onder te verplaatsten.

Links naast de huidige kast zou ik eventueel nog een tweede groepenkast(je) kwijt kunnen. Maar gaat dat niet veel duurder worden?

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@RobertowNL voor een kam heb je inderdaad wel het zelfde merk/de zelfde serie nodig.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@RobertowNL voor de beeldvorming is een foto van je groepenkast zonder deksel wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

True schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:43:
@RobertowNL voor de beeldvorming is een foto van je groepenkast zonder deksel wel handig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STUAlkPil1rK0bBWDDRxT6gvtG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/knRFdwEt9LZbsKcUCIXZVQzu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:28
Een lege kast ernaast zetten kost iets van 80 euro, makkelijker dan de kast reorganiseren. (En je hebt nog ruimte over.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skubba
`
Ik zou ook voor een lege (uitbreidings) kast ernaast gaan. Bij het naar onderen plaatsen van groepen gaat je bedrading mogelijk te kort zijn en met een extra kast houdt je je reservegroepen in tact voor wat de toekomst nog gaat brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@RobertowNL wat hierboven al gezegd is eigenlijk. Het is als je de ruimte hebt, is het gewoon veel en veel makkelijker om er een kast naast te zetten. D.m.v. de aansluitklemmen / aansluitblokken voor de fases en de nul kun je gemakkelijk vanuit daar naar je tweede kast doorlussen. Dan naar een nette krachtaardlekautomaat voor je inductiekookplaat. Als dit een 11 kW kookplaat is heb je ze alle drie nodig als het een 7,4 kW kookplaat is even kijken op welke fase je oven zit en de krachtaardlekautomaat (laten) aansluiten op de andere twee fases.

Je kunt er dan gerust een ander merk inzetten, ik zou kiezen uit:
  • Eaton,
  • ABB,
  • Hager,
  • SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL

RobertowNL

For your gear!

Bedankt allen!
Helder, dan ga ik mij daar in verdiepen. Geeft ook ruimte voor de toekomst inderdaad.

Edit; dit zou dan prima voldoen voor nu:
https://www.sandervunderi...ast-3-fase-220x330mm.html
Past ook mooi naast de bestaande ABB kast en is inderdaad net zo makkelijk dan al het gesleep met groepen.

[ Voor 53% gewijzigd door RobertowNL op 29-10-2023 20:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
Wellicht ben ik iets teveel groepen kast fetisjist, maar ik zou dus altijd zelfde merk kast (ABB zoals je nu gekozen hebt) maar ook zelfde merk automaten toepassen. Kasten met verschillende merken jeuken bij mij.

Of Iskra slecht is weet ik niet. Ze maken toch ook veel energiemeters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Laatst online: 16-09 08:58
Vanochtend elektricien over de vloer gehad om onze huidige installatie (1x25A) gereed te maken voor 3x25A.

Hij heeft de hoofdschakelaar vervangen en ons begeleid bij het aanvraagproces 'Uw aansluiting verzwaren' bij Enexis.

Wij kregen een offerte welke ook al is betaald om deze werkzaamheden uit te voeren, maar daarnaast kregen we ook een aparte mail terug:
Helaas is de aansluitkabel die naar uw perceel loopt niet geschikt, en maken meerdere percelen gebruik van deze aansluitkabel, waardoor deze vervangen dient te worden door onze aannemer.

Ik wil u middels deze mail laten weten dat de opdracht doorgezet zal worden naar onze aannemer, die het werk vervolgens verder zal uitvoeren.

De aannemer zal contact met u opnemen om een aantal zaken met u door te nemen. Er wordt een afspraak gemaakt om te schouwen en er wordt samen met u gekeken naar een moment om de werkzaamheden uit te voeren. Houdt rekening met een langere levertijd van 8 weken voor het uitvoeren van de werkzaamheden.
Wat betekend dit voor de buren? Iemand ervaring met een dergelijke situatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMuM6-JES1Ekt_KvkFIQVQCurAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0CJ1mL4ExkpmwSdgyvgDouq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door aapjuh99 op 30-10-2023 11:52 ]

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • +2 Henk 'm!
aapjuh99 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:50:
Wij kregen een offerte welke ook al is betaald om deze werkzaamheden uit te voeren, maar daarnaast kregen we ook een aparte mail terug:

[...]

Wat betekend dit voor de buren? Iemand ervaring met een dergelijke situatie?

[Afbeelding]
Het betekent dat jij geen eigen kabel hebt vanaf de straat, maar een kabel deelt met (waarschijnlijk één van) de buren. Onder de hoofdzekeringenkast zie je dan ook twee kabels, misschien zie je één daarvan ook wel door de muur naar de buren schieten?

In oude situaties kom je nog wel raardere dingen tegen. Bijvoorbeeld een hele rij woningen doorgelust op dezelfde kabel, of de hoofdzekering van de buren in jouw hoofdzekeringenkast (lekker bij een storing als jij op vakantie bent).

Wat het precies inhoudt in jouw situatie zul je van de aannemer horen maar ga er vanuit dat ze ook bij de betreffende buren aan het werk gaan. Meestal worden beide aansluitingen compleet vernieuwd in dit soort situaties. Mochten de buren ook naar 3x25A willen kunnen ze dit nu wellicht gratis voor elkaar krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aapjuh99
  • Laatst online: 16-09 08:58
Xander schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:06:
[...]

Het betekent dat jij geen eigen kabel hebt vanaf de straat, maar een kabel deelt met (waarschijnlijk één van) de buren. Onder de hoofdzekeringenkast zie je dan ook twee kabels, misschien zie je één daarvan ook wel door de muur naar de buren schieten?

In oude situaties kom je nog wel raardere dingen tegen. Bijvoorbeeld een hele rij woningen doorgelust op dezelfde kabel, of de hoofdzekering van de buren in jouw hoofdzekeringenkast (lekker bij een storing als jij op vakantie bent).

Wat het precies inhoudt in jouw situatie zul je van de aannemer horen maar ga er vanuit dat ze ook bij de betreffende buren aan het werk gaan. Meestal worden beide aansluitingen compleet vernieuwd in dit soort situaties. Mochten de buren ook naar 3x25A willen kunnen ze dit nu wellicht gratis voor elkaar krijgen.
Helder, dank! Ik ben even de kruipruimte ingekropen en zie inderdaad een kabel naar de buren gaan. Zij huren de desbetreffende woning. Ik denk dat het wel netjes is om aan te geven wat er gaat gebeuren mocht Enexis bij hun ineens voor de deur staan. Ik begrijp dat het nml. ook impact kan hebben voor hun aansluiting?

"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:54
Het zal minimaal voor een onderbreking in hun stroomvoorziening zorgen ja. Wat er verder gaat gebeuren is nog niet bekend, dat zal hoogstwaarschijnlijk naar aanleiding van de schouw worden besloten.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:07
Vraagje, ik (moet) wil mijn meterkast gaan uitbreiden, want deze is aardig vol:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37NmTHr8nyi6tUZTfCbrpmqawng=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/d7F0THTORtRaM9NzvhrvSpQo.jpg?f=user_large

De bedoeling is dat er een kast naast komt, ik ga de aardingsdraad omleggen en de kabels voor de beltrafo net als de witte goot waar nu CAT6 doorheen loopt.

De uitbreiding is noodzakelijk in mijn ogen omdat:
  1. ik een laadpaal wil installeren
  2. ik een 4mm2 3 fase draad naar mijn klusschuur heb lopen en daar ook de boel fatsoenlijk wil af monteren
  3. ik nog een paar automaten wil hebben voor oa. airco's op een aparte groep te zetten
De vuistregel is volgens mij 4 groepen op 1 aardlek, dat in gedachten houdende:

Er komt een 22kw laadpaal, dus volgens mij heb ik hiervoor tenminste een "Eaton aardlekautomaat B16 30mA 3P+N" voor nodig. (ik heb 3 fasen liggen).

Daarnaast dus een aparte aardlek voor de 4 aanvullende automaten die ik wil toevoegen om nog groepen te creeëren voor oa. de airco's

En dan heb ik nog iets nodig (vermoed ook een aardlek) waarmee ik 3 groepen en 3-fasen krachtstroom naar mijn klushok kan brengen. In het klushok wil ik het ook fatsoenlijk afgemonteerd hebben. Dus ik denk dat ik de 4mm2 kabel in de meterkast op een aardlek zet, en dan een klein meterkastje in de klusschuur hang voor krachtstroom en de 3 groepen toch?

edit: tevens ben ik benieuwd hoe ik de stroom naar de 2de meterkast kan brengen om daar dus de boel verder in te richten te verdelen. Dan moet ik van de hoofdschakelaars stroom naar de aardlekautomaten in de andere kast brengen toch? En dat ook met 4mm2.

edit2: of juist de 4mm2 kabel voor de klusschuur op de hoofdschakelaar aftakken en dan de aardlek in de klusschuur zetten met groepen. Als ie er dan uitklapt als ik bezig ben dan hoef ik niet heen en weer te lopen.

[ Voor 12% gewijzigd door loewie1984 op 30-10-2023 17:04 ]

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
loewie1984 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:25:
Er komt een 22kw laadpaal, dus volgens mij heb ik hiervoor tenminste een "Eaton aardlekautomaat B16 30mA 3P+N" voor nodig. (ik heb 3 fasen liggen).
22 kW is 32A. De meeste mensen (met 3 fases) hebben een 3x25A aansluiting, omdat het vastrecht daarboven flink omhoog schiet. Als je laadpaal een load balancer heeft (dus aansluiting op P1 van de meter) dan kun je een B25 of zelfs B32 nemen (ik zie een 3p PV groep). Hou er dan wel rekening mee dat de kans dat je hoofdzekering kan klappen.

Hoeveel levert je PV maximaal op? De componenten die zelf geen overstroombeveiliging bieden (zoals de hoofdschakelaar en aardlekschakelaars) hebben een maximale stroom die ze aankunnen, en vaak is dat 40A. Als je PV minder dan 10 kW opwekt dan zijn die 40A componenten goed :)

Je hebt een kookgroep, maar ook 3 fases ter beschikking. Het beste vervang je die kookgroep door een 3-fase aardlekautomaat, en sluit je je fornuis aan volgens het 400V-schema dat op je fornuis staat. Nu trek je alle stroom van één fase (en ik HOOP dat dit via een aardlekschakelaar gebeurt, ook al staat er geen kleur aangegeven onder de kookgroep) waardoor je die ene fase veel zwaarder belast, en mogelijk overbelast.

Voor de onderverdeler in je klushok zou ik een aardlekautomaat nemen in je meterkast, niet alleen een aardlekschakelaar. Op die manier bescherm je ook tegen issues met de kabel tussen de twee groepenkasten en heb je een grotere kans dat de rest van je huis nog spanning en licht heeft. In de klusruimte inderdaad een groepenkast, bij voorkeur met eigen hoofdschakelaar, een 3p aardlekautomaat voor je krachtgroep, en 1 of meer aardlekschakelaars en automaten voor de rest die je aan wil sluiten. Bij drie groepen verdeeld over de drie fases zijn drie 3p aardlekautomaten net iets goedkoper, als je denkt later meer groepen te willen aansluiten (als er bijvoorbeeld een zaagtafel, draaibank of frees bij komt of zo) dan zou ik losse aardlekschakelaars en automaten nemen.
edit: tevens ben ik benieuwd hoe ik de stroom naar de 2de meterkast kan brengen om daar dus de boel verder in te richten te verdelen. Dan moet ik van de hoofdschakelaars stroom naar de aardlekautomaten in de andere kast brengen toch? En dat ook met 4mm2.
Hoe ver is het? Onder de 25m zou 4mm2 moeten voldoen maar als 6mm2 past zou ik dat doen, zeker naar je laadpaal (die staat immers langere tijd hogere vermogens te trekken). En ik zou niet rechtstreeks vanaf de hoofdschakelaar gaan, ik zou daar een aardlekautomaat tussen zetten. Als je dan een schop door de kabel steekt dan springt de aardlek na 30mA ipv dat er een gat zit in je schop omdat de hoofdzekering er pas bij 25A uit klapt :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:07
@Paul
Dank voor je reactie, kan het redelijk volgen.

De pv zijn 21 panelen van ik meen 340 watt p.p. In een oost west opstelling. 10 oost, 11 west op een 3 fase omvormer. Die heeft 9k aansluit vermogen en 6k uitgangsvermogen.

Heb idd 3 fasen met 3x25A.

Naar de schuur ligt dus 4mm2 over een afstand van net geen 30 meter.

Naar de laadpaal is het vanuit de meterkast nog geen 5 meter.

Dat van het fornuis moet ik even uitzoeken, het is een BORA pure classic geloof ik.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:56
loewie1984 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:33:
@Paul
Dank voor je reactie, kan het redelijk volgen.

De pv zijn 21 panelen van ik meen 340 watt p.p. In een oost west opstelling. 10 oost, 11 west op een 3 fase omvormer. Die heeft 9k aansluit vermogen en 6k uitgangsvermogen.

Heb idd 3 fasen met 3x25A.

Naar de schuur ligt dus 4mm2 over een afstand van net geen 30 meter.

Naar de laadpaal is het vanuit de meterkast nog geen 5 meter.

Dat van het fornuis moet ik even uitzoeken, het is een BORA pure classic geloof ik.
Pas op met aardlekautomaten in serie, degene het dichts bij de voeding gaat eerst.
Zelf zou ik met een automaat in de meterkast naar de klusschuur gaan. En daar weer als meterkast aanpakken.
Selectieve aardlek is een alternattief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Vergeet niet een upgrade in te plannen van kookgroep naar krachtgroep voor je kookplaat. Kost je netto ook nog 2 plekken.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:21
Afgelopen nacht was er hier een stroomstoring, meerdere woningen zonder stroom. Dat werd netjes opgelost door de netbeheerder.

Echter, vanochtend was van 1 groep (#3) de automaat in de meterkast nog afgeschakeld. En als ik die probeerde aan te zetten (omhoog duwen) dan bleef hij niet 'hangen' maar direct weer uit. Meermaals geprobeerd en uiteindelijk, keer of vijftien proberen, bleef hij wel hangen en had het hele huis weer spanning.

Dit heb ik wel eens eerder gemerkt bij deze groep, maar nu leek het erger dan vorige keren. En ook bij deze groep: als een klusjesman een zwaar apparaat op deze groep had aangesloten en aan schakelde, dan vloog de groep er ook uit.

Zit er veel op de groep: mwah, dat lijkt eerst wel zo (keuken, garage, 1 slaapkamer, overloop/gang, werkkamer) maar als je er over nadenkt stelt het weinig voor: vooral verlichting die uit stond. Keuken is dan een standaard koel/vrieskast en verlichting, meer niet. Garage een garagedeur-opener en verlichting. Ofwel, dat lijkt mij niet heel extreem. Ook als ik naar het actuele verbruik nu kijk: minder dan 300W voor het hele huis.

Dus, ik voel mij niet heel gelukkig bij zo'n gevoelige automaat. Wat zou hier de oorzaak kunnen zijn?
a) automaat zelf
b) toch teveel apparaten op de groep (en dan vooral de inschakelbelasting?)

Zelf wil ik eerst de automaat vervangen (hoofdschakelaar uit, automaat losschroeven, aansluitingen van de auto automaat op de nieuwe, nieuwe er in schroeven, hoofdschakelaar aan). Maar voor de zekerheid: volgens mij kan ik van deze rij automaten er een gewoon vervangen door bijv. een "Emat Installatieautomaat 1P + N 16A B-karakteristiek"? (specifiek deze omdat de bouwmarkt op loopafstand deze heeft)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vQa-1a88i38PEjP4sE5xqeX4Yk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FhgmzhezdFwajO6QioWO6ksK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rsQ1cRuji-_e4xTKw6XXGBHBRGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhWNPT1mejrfvpomIvpPqv5z.jpg?f=fotoalbum_large
Ik kan op internet niet vinden wat een "E-norm MSN1-32" precies is, wel andere types. Maar lijkt mij een standaard automaat te zijn, maar voor de zekerheid vraag ik het dus hier.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Pas op met die vijf metalen blokjes onderin. Die zitten voor de hoofdschakelaar en dus altijd onder spanning!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
vanaalten schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:37:
Afgelopen nacht was er hier een stroomstoring, meerdere woningen zonder stroom. Dat werd netjes opgelost door de netbeheerder.

Echter, vanochtend was van 1 groep (#3) de automaat in de meterkast nog afgeschakeld. En als ik die probeerde aan te zetten (omhoog duwen) dan bleef hij niet 'hangen' maar direct weer uit. Meermaals geprobeerd en uiteindelijk, keer of vijftien proberen, bleef hij wel hangen en had het hele huis weer spanning.

Dit heb ik wel eens eerder gemerkt bij deze groep, maar nu leek het erger dan vorige keren. En ook bij deze groep: als een klusjesman een zwaar apparaat op deze groep had aangesloten en aan schakelde, dan vloog de groep er ook uit.

Zit er veel op de groep: mwah, dat lijkt eerst wel zo (keuken, garage, 1 slaapkamer, overloop/gang, werkkamer) maar als je er over nadenkt stelt het weinig voor: vooral verlichting die uit stond. Keuken is dan een standaard koel/vrieskast en verlichting, meer niet. Garage een garagedeur-opener en verlichting. Ofwel, dat lijkt mij niet heel extreem. Ook als ik naar het actuele verbruik nu kijk: minder dan 300W voor het hele huis.

Dus, ik voel mij niet heel gelukkig bij zo'n gevoelige automaat. Wat zou hier de oorzaak kunnen zijn?
a) automaat zelf
b) toch teveel apparaten op de groep (en dan vooral de inschakelbelasting?)

Zelf wil ik eerst de automaat vervangen (hoofdschakelaar uit, automaat losschroeven, aansluitingen van de auto automaat op de nieuwe, nieuwe er in schroeven, hoofdschakelaar aan). Maar voor de zekerheid: volgens mij kan ik van deze rij automaten er een gewoon vervangen door bijv. een "Emat Installatieautomaat 1P + N 16A B-karakteristiek"? (specifiek deze omdat de bouwmarkt op loopafstand deze heeft)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kan op internet niet vinden wat een "E-norm MSN1-32" precies is, wel andere types. Maar lijkt mij een standaard automaat te zijn, maar voor de zekerheid vraag ik het dus hier.
Je verkijkt je er vaak op hoeveel inschakelstroom moderne schakelende voedingen/adapters hebben.

De condensatoren in deze voedingen willen zich na stroomuitval allemaal tegelijk opladen. Meestal is het dan ook verstandig om deze voedingen (waar mogelijk) even er uit te halen en dan pas weer in te schakelen en dan 1 voor 1 de voedingen weer in te steken.

Zeker met werplekken (schermen en pc's en randapparatuur) is dat vaak een finke.

Uiteraard kan de automaat ook slijten en inmiddels gevoeliger zijn geworden, maar dat is niet iets wat je heel vaak meemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
Pfff...

spoiler:
Vandaag wordt een nieuwe groepenkast geïnstalleerd. Had van te voren gevraagd welk merk dit was. Toen kreeg ik te horen EATON, maar nu zie ik dat de groepen zelf en al het overige is voorzien van het merk Gacia. Als ik dit had geweten had ik nooit goedkeuring gegeven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Septillion
@Ruben0s Dan is het toch simpel? Gewoon bye bye, dat is niet wat afgesproken was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Ruben0s Niet accepteren dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben0s
Het is gewoon een gacia kast. Ben gaan kijken en heb er wat van gezegd, maar is al compleet geïnstalleerd.

Kunnen ze mooi weer weghalen en vervangen.

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mgj4mE9px-ZTN3TrtY3ZSPYnRAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avz3wHmTVDyXnUH7OvOlhUIL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 134% gewijzigd door Ruben0s op 31-10-2023 13:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:56
Heb je al de afgaande draden gewisseld met andere automaat en dan geen probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:35
loewie1984 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:25:
Vraagje, ik (moet) wil mijn meterkast gaan uitbreiden, want deze is aardig vol:
Weet je zeker dat je wilt uitbereiden? Het stopcontact en de beltrafo kan je makkelijk buiten de kast plaatsen. Dan heb je al 9 plekken vrij. Dat is genoeg voor 1 3 fase aardlekautomaat en 5 siemens aardlekautomaten van 16A(siemens omdat die maar 1 module breed is, aardlekautomaat ipv installatieautomaat omdat je geen vrije aardlekautomaten meer hebt)

Met bovenstaand ben je in een uurtje klaar. Een extra kast is meer geklooi maar geeft natuurlijk nog wel meer opties voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:19

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik heb een trap naar de zolder, waar bovenaan het trapgat een lamp zit die geschakeld wordt met een schakelaar onderaan de trap. Ik wil deze lamp verplaatsen naar de spantbalk op zolder, en halverwege een tweede schakelaar aanleggen, zodat ik de lamp zowel onderaan de trap als op zolder aan/uit kan schakelen. Een wisselschakeling dus.

Ik heb eerder een wisselschakeling aangelegd, maar ik ben even verward door de huidige situatie in de inbouwdoos onderaan de trap waar de huidige enkele schakelaar zit. Zie tekening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgFaz846Te10AIi61FsprbMGwiE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xUFXzsoLlgXg3BEB5f7KtnKZ.png?f=user_large

Wat ik had verwacht aan te treffen, is dat de inkomende fasedraad verbonden zou zijn met de L van de schakelaar, en dat er één schakeldraad vanuit L1 of L2 naar de lamp zou gaan.

Echter, alle drie zwarte (schakel-) draden lopen naar de zolder, waarvan er één bij de lamp uit komt. Ik ben er nog niet achter welke van de drie dat is.

Ik vermoed dat er in de zoldervloer een verdeeldoos is waar de fasedraad gesplitst wordt en met een zwarte draad (weer terug naar de inbouwdoos onderaan de trap) doorgelust is naar de L op de schakelaar. Één van L1 of L2 komt aan bij de lamp, en één van L1 of L2 raak ik ergens kwijt. Er is niets anders dat geschakeld wordt met die schakelaar.

Is mijn analyse enigszins logisch? En hoe nu verder? Kan ik simpelweg checken of de lamp via L1 of L2 geschakeld wordt en dan de tweede schakeldraad in de andere L1/L2 stoppen? Kan ik die schakeldraad die níet naar de lamp loopt er zomaar uit trekken?

Rail Away!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
Mad Marty schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:39:
Ik heb een trap naar de zolder, waar bovenaan het trapgat een lamp zit die geschakeld wordt met een schakelaar onderaan de trap. Ik wil deze lamp verplaatsen naar de spantbalk op zolder, en halverwege een tweede schakelaar aanleggen, zodat ik de lamp zowel onderaan de trap als op zolder aan/uit kan schakelen. Een wisselschakeling dus.

Ik heb eerder een wisselschakeling aangelegd, maar ik ben even verward door de huidige situatie in de inbouwdoos onderaan de trap waar de huidige enkele schakelaar zit. Zie tekening.

[Afbeelding]

Wat ik had verwacht aan te treffen, is dat de inkomende fasedraad verbonden zou zijn met de L van de schakelaar, en dat er één schakeldraad vanuit L1 of L2 naar de lamp zou gaan.

Echter, alle drie zwarte (schakel-) draden lopen naar de zolder, waarvan er één bij de lamp uit komt. Ik ben er nog niet achter welke van de drie dat is.

Ik vermoed dat er in de zoldervloer een verdeeldoos is waar de fasedraad gesplitst wordt en met een zwarte draad (weer terug naar de inbouwdoos onderaan de trap) doorgelust is naar de L op de schakelaar. Één van L1 of L2 komt aan bij de lamp, en één van L1 of L2 raak ik ergens kwijt. Er is niets anders dat geschakeld wordt met die schakelaar.

Is mijn analyse enigszins logisch? En hoe nu verder? Kan ik simpelweg checken of de lamp via L1 of L2 geschakeld wordt en dan de tweede schakeldraad in de andere L1/L2 stoppen? Kan ik die schakeldraad die níet naar de lamp loopt er zomaar uit trekken?
Dit lijkt al een wisselschakeling, dus de vraag waar zal de andere schakelaar hebben gezeten?
(Misschien een trekschakelaar ergens?)

Ik vermoed dan dat de L de lampdraad is.
Je kan de spanning meten natuurlijk, even een multimeter ene draad op nul/aarde andere draad op L/L1/L2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
Ruben0s schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:40:
Het is gewoon een gacia kast. Ben gaan kijken en heb er wat van gezegd, maar is al compleet geïnstalleerd.

Kunnen ze mooi weer weghalen en vervangen.

spoiler:
Ook niet echt duidelijk met dat spul wat dan de hoofdschakelaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Niet echt? Echt niet... Maar daar heeft bijvoorbeeld Hager ook last van, het verschil tussen een krachtgroep en hoofdschakelaar is bij Hager ook erg klein.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 09:35
Hoofdschakelaar is rood?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
Ik weet dat ABB en EMAT de hoofdschakelaars leveren met afwijkende (idd rood) gekleurde hendels, maar dat is niet bij alle merken zo. Ik moet zeggen dat ik dat wel prettig vind die afwijkende kleur. Het is in 1 opslag helder wat de hoofdschakelaar is zonder dat je labels hoeft te gaan lezen.

Verder lijkt de kast simpelweg nog niet klaar, er staat immers geen enkele groepennummering/markering op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Niet in de kast van @Ruben0s, en ook niet in de mijne.

Hager hoofdschakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/38919fEaM1wTaVOAZUwaRMkArEc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V5GszpZTmHoe2D8f6l9AXniy.jpg?f=user_large

Hager krachtgroep:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63-sRAlArjfBzZffMaixYGSMXp0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bNZInP0me7NDJTs0MrNZROat.jpg?f=user_large

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikke26
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 10:44
Idd, bij Hager vind ik dat wel vreemd, dat de schakelaars niet standaard met rode tuimel worden geleverd. Die hebben ze namelijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben0s
Volgende week wordt de nieuw geplaatste groepenkast van gacia weer vervangen door een van EATON.

Als ze nu maar niet komen aanzetten met Emat Eaton ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:36

TGEN

Hmmmx_

Ruben0s schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:54:
Volgende week wordt de nieuw geplaatste groepenkast van gacia weer vervangen door een van EATON.

Als ze nu maar niet komen aanzetten met Emat Eaton ofzo.
Ja, met een beetje pech hangen ze een Eaton System 55 kast op met daarin alsnog B-merk componenten. Dan voldoen ze in strikte zin aan 'het is een Eaton groepenkast' ;).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 09:35
Als de groepen aan staan is er toch een afwijkende kleur bij Hager?
Ben het wel eens met @ikke26 dat een rode tuimel nog duidelijker zou zijn.. maar die zie ik niet als los product beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZFRcA2VkR0pO8s9rkThe-n-4RY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91wgsBdpNBDriq3BlDy5mJFI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
Ik weet niet of dit helemaal het juiste topic is, maar zou zo snel ook niet weten waar anders.

Afgelopen weekend hier in huis 3 fase railverlichting opgehangen. Bij deze was het idee om vanuit 3 plafond punten de rails te voeden, twee van deze punten zitten op groep 1 op aardlekschakelaar 1. De ander zit op groep 5 op aardlekschakelaar 2. Bij het aansluiten van het 3de plafondpunt (groep 5) en vervolgens inschakelen klapte beide aardlekschakelaars eruit in de groepenkast. Draai ik de rails alleen op groep 1 is er niets aan de hand.

Hierdoor begon ik twijfelen of het daadwerkelijk wel mogelijk is om de 3fase railverlichting wel te voeden met 2 groepen op 2 verschillende ALS, of dat dit er juist voor zorgt dat er een verschil in lekstroom ontstaat.

Of heb ik gewoon 2x fout geconstateerd dat ik alles op de juiste manier heb aangesloten.

Groep 1 gebruikt L1 en L2 van de rails, groep 5 aangesloten op L3. Op alle punten naast L ook 0 en aarde aangesloten.

Ik hoor graag of er iemand mee wilt denken, of dat het toch ergens anders thuishoort.

edit: mijn idee waarom het fout gaat; de rail maakt nu gebruik van twee groepen, die hun eigen fase aansturing hebben, waardoor een van de fases nu "2 keer" gebruikt wordt ipv alle 3 de fases 1x. Maar wie weet is dit een compleet verkeerde gedachtegang.

Andere vraag; ik merk dat als ok groep 1 uitschakel en weer terug in wil schakelen, deze groep pas vaak beide de tweede keer inschakelen aan blijft staan. Dus in eerste instantie schakelt deze vaak meteen uit, waarna de tweede keer inschakelen wel goed gaat, weet iemand daar een oorzaak/oplossing voor?

[ Voor 8% gewijzigd door Sinny op 01-11-2023 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@Sinny Je rail is je apparaat en die mag maar op een enkele groep, punt :) Dus niet spreiden over groepen en al helemaal niet spreiden over aardlekschakelaars. Dus nee, niet mogelijk. Alle schakelaars moeten van dezelfde groep komen.

Je inschakelprobleem komt waarschijnlijk gewoon door "grote" hoeveelheid schakelende voeding. Op zich dus niet zo erg, kan je voorkomen door er vooraf er een paar uit te trekken. En grote tussen haakjes omdat het echt sterk tussen voedingen af kan hangen hoe net ze omgaan met inschakelstromen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
Sinny schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:02:
Ik weet niet of dit helemaal het juiste topic is, maar zou zo snel ook niet weten waar anders.

Afgelopen weekend hier in huis 3 fase railverlichting opgehangen. Bij deze was het idee om vanuit 3 plafond punten de rails te voeden, twee van deze punten zitten op groep 1 op aardlekschakelaar 1. De ander zit op groep 5 op aardlekschakelaar 2. Bij het aansluiten van het 3de plafondpunt (groep 5) en vervolgens inschakelen klapte beide aardlekschakelaars eruit in de groepenkast. Draai ik de rails alleen op groep 1 is er niets aan de hand.

Hierdoor begon ik twijfelen of het daadwerkelijk wel mogelijk is om de 3fase railverlichting wel te voeden met 2 groepen op 2 verschillende ALS, of dat dit er juist voor zorgt dat er een verschil in lekstroom ontstaat.

Of heb ik gewoon 2x fout geconstateerd dat ik alles op de juiste manier heb aangesloten.

Groep 1 gebruikt L1 en L2 van de rails, groep 5 aangesloten op L3. Op alle punten naast L ook 0 en aarde aangesloten.

Ik hoor graag of er iemand mee wilt denken, of dat het toch ergens anders thuishoort.

edit: mijn idee waarom het fout gaat; de rail maakt nu gebruik van twee groepen, die hun eigen fase aansturing hebben, waardoor een van de fases nu "2 keer" gebruikt wordt ipv alle 3 de fases 1x. Maar wie weet is dit een compleet verkeerde gedachtegang.

Andere vraag; ik merk dat als ok groep 1 uitschakel en weer terug in wil schakelen, deze groep pas vaak beide de tweede keer inschakelen aan blijft staan. Dus in eerste instantie schakelt deze vaak meteen uit, waarna de tweede keer inschakelen wel goed gaat, weet iemand daar een oorzaak/oplossing voor?
Geen idee wat een 3-fasen rail is, neem niet aan dat die op drie verschillende fasen zitten??

Maar ik denk dat je ergens de nul tussen de twee groepen hebt doorverbonden. Dat zal er wel voor zorgen dat de aardlek eruit gaat.

En als er nu in één rail voeding van twee verschillende groepen komt dan is dat ook (zeer terecht) zwaar verboden, want zo'n rail is niet meer met één handeling spanningsvrij te maken en als iemand denkt dat ie de spanning van de rail heeft afgeschakeld wordt ie even later alsnog geëlektrocuteerd door die andere groep. Niet doen dus. En ik begrijp ook niet waarom je dat zou willen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
Septillion schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:10:
@Sinny Je rail is je apparaat en die mag maar op een enkele groep, punt :) Dus niet spreiden over groepen en al helemaal niet spreiden over aardlekschakelaars. Dus nee, niet mogelijk. Alle schakelaars moeten van dezelfde groep komen.

Je inschakelprobleem komt waarschijnlijk gewoon door "grote" hoeveelheid schakelende voeding. Op zich dus niet zo erg, kan je voorkomen door er vooraf er een paar uit te trekken. En grote tussen haakjes omdat het echt sterk tussen voedingen af kan hangen hoe net ze omgaan met inschakelstromen.
Ah kijk, dan was ik best een eind op weg qua gedachtegang. Bedankt :)

Dan gaan we de delen loskoppelen, en een extra eindvoeding regelen zodat we de boel alsnog los van elkaar kunnen bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Je 3F rail heeft een enkele neutraal. Wat je wilt gaat nooit werken en mag ook niet :)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Andrehj schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:12:
[...]

Geen idee wat een 3-fasen rail is, neem niet aan dat die op drie verschillende fasen zitten??
3F rail is een licht rail met intern 3 fase rails en 1 neutraal rail. Hierdoor kan je meerdere verlichting individueel van elkaar schakelen terwijl ze fysiek op dezelfde rail zitten.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
Maar er zit een stekker aan, dus offtopic :+

Bedankt voor de input _/-\o_ ik ga de rails los halen van elkaar en afzonderlijk monteren op de twee groepen, 1 gedeelte op groep 1 de ander op zichzelf staand op groep 5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:51
De naam 3 fase rail is gewoon verwarrend.
Eigenlijk is het 3 keer een schakeldraad, nul en aarde. (Vanuit 1 groep)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erwin_83 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:23:
Je kunt zo'n rail natuurlijk ook prima op een 3-fasen groep aansluiten. Bijvoorbeeld als je er zoveel verlichting in wilt klikken dat het qua vermogen of qua inschakelstroom niet meer op een 1-fase 16A groep past. Daar zul je thuis niet snel tegenaan lopen maar ook in een distributiecentrum ofzo kun je zo'n soort rail toepassen.

Al is het dan wellicht een iets ander model. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMVW4blVnM98PDZmQSMO6qYMpVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tCjXYNkQ16Z1VPQkVF9cKP7E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erwin_83 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:23:
@Sinny Nou, je kan hem best op 3fase aansluiten, maar dan ook via een 3fase aardlek en 3fase automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
@Sinny Wat @Septillion ook al zegt.

Je combineert de Nul, dus het kan maar vanaf 1 aardlekschakelaar afkomen.

Het gaat om verlichting, dus je kunt meestal prima vanaf 1 groep werken (of het moet industrieel formaat met veel vermogen zijn).
3 fase word hier ook niet bedoelt als 3 fase in de zin van krachtstroom, maar het feit dat je 3 (sets) lampen los van elkaar kun schakelen. Al is de benaming wel wat verwarrend.

Mocht je wel met verschillende fasen willen werken dan zal het vanaf een 3 fase aardlekschakelaar / aardlekautomaat moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul

Afgelopen weekend hier in huis 3 fase railverlichting opgehangen. Bij deze was het idee om vanuit 3 plafond punten de rails te voeden
Waarom? Hoe groot is die rails wel niet dat het:
a) drie plafondpunten bereikt
b) 11 kW trekt (of iig meer dan 3.6 kW)

Ik denk dat je een fundamenteel punt van die rails verkeerd hebt begrepen :)

@Xander Tegen die tijd bedienen de schakelaars vaak een of meerdere relais; het geeft je de optie om een veelvoud aan groepen te gebruiken (iets wat met alleen een schakelaar uiteraard niet lukt), en het scheelt behoorlijk in verlies (zeker bij hotelschakelingen / meerdere schakelaars; de stroom moet anders via alle schakelaars). Dat hadden wij als VVE van 42 appartementen al, al was het hoofddoel daar zorgen dat de helft van de lampen in de gezamenlijke ruimtes blijven branden als één groep klapt (de echt belangrijke lampen hadden ook een accu die jaarlijks werd getest).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Paul schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:39:
@Xander Tegen die tijd bedienen de schakelaars vaak een of meerdere relais; het geeft je de optie om een veelvoud aan groepen te gebruiken (iets wat met alleen een schakelaar uiteraard niet lukt), en het scheelt behoorlijk in verlies (zeker bij hotelschakelingen / meerdere schakelaars; de stroom moet anders via alle schakelaars). Dat hadden wij als VVE van 42 appartementen al, al was het hoofddoel daar zorgen dat de helft van de lampen in de gezamenlijke ruimtes blijven branden als één groep klapt (de echt belangrijke lampen hadden ook een accu die jaarlijks werd getest).
Relais? Anno nu acht ik het waarschijnlijker dat het DALI armaturen o.i.d. zijn welke individueel aan te sturen zijn. Maar hoe je het ook schakelt - je komt in dergelijke toepassingen dus wel 3-fasen lijnen tegen welke daadwerkelijk op 3 fasen zijn aangesloten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad Marty

Mad Marty

IplugNplay schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 23:12:
[...]

Dit lijkt al een wisselschakeling, dus de vraag waar zal de andere schakelaar hebben gezeten?
(Misschien een trekschakelaar ergens?)

Ik vermoed dan dat de L de lampdraad is.
Je kan de spanning meten natuurlijk, even een multimeter ene draad op nul/aarde andere draad op L/L1/L2
Dank voor je reactie! Iets dergelijks dacht ik vandaag ook ineens. We hebben dit huis twee jaar geleden helemaal verbouwd en alle electra is daarbij vernieuwd. Mogelijk heeft de installateur toen gedacht dat we toch vast wel ooit een schakelaar op zolder er bij zouden willen hebben :)

Ik heb op zolder verder gezocht en kom in een inbouwdoos achter een stopcontact denk ik de zwarte draden tegen. Daar zit namelijk een zwarte draad in een lasklem met bruine fasedraden, én een losse zwarte schakeldraad.

Bij nameten bij de huidige schakelaar kom ik op het volgende:
Ingeschakeld: L = 230V, L1 = 0V, L2 = 230V
Uitgeschakeld: L = 0V, L1 = 0V, L2 = 230V

Dan is de conclusie volgens mij dat nu fase op L2 zit, L inderdaad naar de lamp, en L1 de losse draad is. Toch?

En de nieuwe situatie zou dan worden fase op L, L1 en L2 richting lamp en ze daar weer combineren in de tweede schakelaar.

Rail Away!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
Mad Marty schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:00:
[...]

Dank voor je reactie! Iets dergelijks dacht ik vandaag ook ineens. We hebben dit huis twee jaar geleden helemaal verbouwd en alle electra is daarbij vernieuwd. Mogelijk heeft de installateur toen gedacht dat we toch vast wel ooit een schakelaar op zolder er bij zouden willen hebben :)

Ik heb op zolder verder gezocht en kom in een inbouwdoos achter een stopcontact denk ik de zwarte draden tegen. Daar zit namelijk een zwarte draad in een lasklem met bruine fasedraden, én een losse zwarte schakeldraad.

Bij nameten bij de huidige schakelaar kom ik op het volgende:
Ingeschakeld: L = 230V, L1 = 0V, L2 = 230V
Uitgeschakeld: L = 0V, L1 = 0V, L2 = 230V

Dan is de conclusie volgens mij dat nu fase op L2 zit, L inderdaad naar de lamp, en L1 de losse draad is. Toch?

En de nieuwe situatie zou dan worden fase op L, L1 en L2 richting lamp en ze daar weer combineren in de tweede schakelaar.
Dat is inderdaad de juiste conclusie.
Je kan bij de nieuwe schakelaar een fase draad en twee zwarte draden naar het punt op zolder maken.
Die nieuwe schakelaar heeft dan L=fase en schakeldraden l1 l2, dan doe je zwarte draad die nu bij de fase zit los en doorverbinden met een nieuw draad en de losse met de andere nieuwe.

Dus wat je zegt, alleen niet vergeten die ene zwarte draad los te halen van de bruine (achter de wcd?)

Dus dan krijg je
L=fase l1 zwart l2 zwart
L=lamp l1 zwart l2 zwart

[ Voor 3% gewijzigd door IplugNplay op 01-11-2023 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty

Mad Marty

IplugNplay schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:46:
[...]

Dat is inderdaad de juiste conclusie.
Je kan bij de nieuwe schakelaar een fase draad en twee zwarte draden naar het punt op zolder maken.
Die nieuwe schakelaar heeft dan L=fase en schakeldraden l1 l2, dan doe je zwarte draad die nu bij de fase zit los en doorverbinden met een nieuw draad en de losse met de andere nieuwe.

Dus wat je zegt, alleen niet vergeten die ene zwarte draad los te halen van de bruine (achter de wcd?)

Dus dan krijg je
L=fase l1 zwart l2 zwart
L=lamp l1 zwart l2 zwart
Check. Dank voor het meedenken!

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
Hoi allen,

Wij hebben in onze nieuwbouw reeds sleuven gezaagd en nieuwe wcd’s ingeboord en ik heb een vraag omtrent het totale vermogen per groep.

Groep 5 heeft een totaal vermogen en een totaal verwacht vermogen. Het totaal vermogen is 2,3kw.

Is het niet zo dat het totaal vermogen 3,52 is ? P=u*I (16a*220v) = 3520w.

Wij sluiten daar zowel een wijnklimaatkast en een koffiezet apparaat op aan en wat losse stopcontacten (met de klimaatkast en koffie zitten we dan al op 2050w). Het lijkt me dat de groep meer aan kan dan wat dit kaartje zegt.

Zie ik iets over het hoofd of klopt het schema niet ? (Of beide)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrbzKcIOp21Xpv5c8d3R8EW_qgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRqi0p8ALpSTkilNl62R4NQu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
De elektricien heeft bij mij in de woonkamer een wcd doorgetrokken naar het midden van de muur, onder de tv. Van de linkerkant van de muur komt 2x utp en van de rechterkant komen de fase, nul en aarde draden. Dit zit netjes weer onder het stucwerk ondertussen. Van boven komen de kabels van de tv door een pijp in de muur, tv 'zweeft' dus netjes zonder kabels.

Ik heb nu een vijftal inbouwdozen naast elkaar.

Het idee is als volgt:

Van links naar rechts de inbouwdozen:

utp, wcd, open inbouw doos met pijp aan bovenkant voor tv kabels, wcd, wcd.

Schematische tekening:
....................(TV)
....................| |
....................| |
....................| |
(UTP) (X) ( OPEN ) (X) (X)

Nu vraag ik mij af hoe ik de wcd tussen de utp en open inbouwdoos kan bekabelen vanaf de buitenste twee wcds.

Ik kan natuurlijk de fase, nul en aarde draden door de open inbouwdoos heentrekken, maar dat lijkt me nogal een onveilige situatie. Zou ik daar dan een XMVK of YMVK kabel voor kunnen gebruiken? Of is er een betere oplossing.

Achteraf had de elektricien beter de pijp voor de tv niet in het midden kunnen doen, maar ja daar kan ik nu niks meer aan veranderen..

[ Voor 13% gewijzigd door yeehaw op 02-11-2023 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:46
@yeehaw de inbouwdozen zijn aan elkaar gekoppeld en er zit een deksel op? Waarom zou het onveilig zijn om de draden door de lege inbouwdoos te laten lopen? Ik denk dat ik iets niet helemaal begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
rube schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:09:
@yeehaw de inbouwdozen zijn aan elkaar gekoppeld en er zit een deksel op? Waarom zou het onveilig zijn om de draden door de lege inbouwdoos te laten lopen? Ik denk dat ik iets niet helemaal begrijp.
Ja, de dozen zijn gekoppeld. Op de middelste zit geen deksel, de rest zit een deksel op in de vorm van een wcd of utp-wcd

Door de lege inbouwdoos, gemarkeerd met OPEN komen de tv kabels van de tv en die gaan de muur uit mijn receiver in. Dus dan zouden de elektra draden de hdmi en adapter kabels van mijn tv kruizen.

[ Voor 12% gewijzigd door yeehaw op 02-11-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Smartbikers schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:49:
Hoi allen,

Wij hebben in onze nieuwbouw reeds sleuven gezaagd en nieuwe wcd’s ingeboord en ik heb een vraag omtrent het totale vermogen per groep.

Groep 5 heeft een totaal vermogen en een totaal verwacht vermogen. Het totaal vermogen is 2,3kw.

Is het niet zo dat het totaal vermogen 3,52 is ? P=u*I (16a*220v) = 3520w.

Wij sluiten daar zowel een wijnklimaatkast en een koffiezet apparaat op aan en wat losse stopcontacten (met de klimaatkast en koffie zitten we dan al op 2050w). Het lijkt me dat de groep meer aan kan dan wat dit kaartje zegt.

Zie ik iets over het hoofd of klopt het schema niet ? (Of beide)
De groep is max 16A/3600W. Het totaal aangesloten vermogen van de apparaten volgens de sticker op het apparaat is opgeteld 2300W, het verwachte vermogen is 810W omdat je niet alles tegelijk aan hebt staan.

Zo vat ik het op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
@yeehaw Is er ook al geschilderd / behangen? Stucwerk zelf is zo gerepareerd (zeker als het glad is, spachtelputz is iets lastiger), dus dan kun je de buis met TV-kabel een doos opschuiven.

@Smartbikers:
- Je hebt 3x25, dus gooi die kookgroep eruit en zet daar een 3fase aardlekautomaat voor in de plaats.
- Waarom een C16 voor de warmtepomp ipv B16? En heb je echt een 30kW warmtepomp? Of heb je een 7 kW warmtepomp en denkt je installateur dat deze de hele 7kW uit het stopcontact trekt?

Mijn invulling van totale en verwachte totale vermogen (ik ben geen expert):
- Totaal vermogen is de aansluitwaardes van de apparaten die je er op aansluit bij elkaar opgeteld. Dat is niet hetzelfde als het maximale wat een groep kan leveren.
- Verwachte vermogen is meer een soort gewogen gemiddelde; je wasmachine, vaatwasser en koffiezetter staan niet 24/7 te verwarmen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
Paul schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:29:
@yeehaw Is er ook al geschilderd / behangen? Stucwerk zelf is zo gerepareerd (zeker als het glad is, spachtelputz is iets lastiger), dus dan kun je de buis met TV-kabel een doos opschuiven.
Alles is alweer geschilderd en in orde verder helaas.

Ik kan natuurlijk die ene wcd een blindganger maken.. maar zou het met een dikke kabel met isolatie niet gewoon ok zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Ik zou bijna zeggen, laat die derde WCD vervallen. Drie is toch te weinig voor de gemiddelde Tweaker TV-hoek, dus er ligt al een verdeeldoos :P

YMVK mag samen met UTP en andere kabels door één kabelgoot, dus als je YMVK gebruikt dan lijkt het me geen probleem om door een data-doos te gaan? Wel zou ik kijken of je de doos dicht krijgt. Een optie is mogelijk iets met keystones om de gewenste combinatie te krijgen, of simpelweg een blindplaat waar je uitsparingen in maakt voor je HDMI en voeding?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17-09 07:42
yeehaw schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:56:

(UTP) (X) ( OPEN ) (X) (X)

Nu vraag ik mij af hoe ik de wcd tussen de utp en open inbouwdoos kan bekabelen vanaf de buitenste twee wcds.

Ik kan natuurlijk de fase, nul en aarde draden door de open inbouwdoos heentrekken, maar dat lijkt me nogal een onveilige situatie. Zou ik daar dan een XMVK of YMVK kabel voor kunnen gebruiken? Of is er een betere oplossing.
Ik zou me er niet zo'n zorgen over maken. Een installatiekabel (xmvk of ymvk) is het mooiste. Maar 3 losse installatie draden achter in de doos, ik zou niet weten hoe dat gevaarlijk moet gaan worden. Je hebt alleen geen trek ontlasting. De middendoos gewoon open houden, want daar komen alleen maar TV kabels uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
yeehaw schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:56:

Flexibele draad naar de TV trekken en er een male stekker aan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
ter voorkoming van in 10
Topics 10 vragen stellen, aangezien ik hier begonnen ben ik voor sommige wellicht ook interessant

Advies airco locatie / opstelling en stroom aansluiting
Pagina: 1 ... 38 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.