Vraagje; dient iedere kamer/ieder verblijf zijn eigen centraaldoos te hebben? Of mag bijv. de overloop ook bekabeld worden vanuit de centraaldoos van een slaapkamer? Ik zit op de overloop namelijk met alleen maar schuin dak waardoor ik niet echt plek heb voor een centraaldoos.
@emot Hier af bouw geen centraaldoos op zolder;
de schakelaar krijgt zijn draden van beneden, en dat loopt door naar de lamp.
de schakelaar krijgt zijn draden van beneden, en dat loopt door naar de lamp.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Aanstaande dinsdag komen ze de nieuw geplaatste groepenkast weer vervangen voor afgesproken model.
Maar zit nog met een vraag m.b.t. mijn zonnepanelen installatie. Voldoet deze wel aan de eisen?
Oude situatie:
- Omvormer Goodwe 3600d ns
- PV-verdeler? Hierop zit de omvormer aangesloten en de droger.
- Gacia aardlekautomaat b20a 300mA in de meterkast
Foto PV-verdeler
Foto aardlekautomaat groepenkast
Huidige situatie:
-Omvormer Goodwe 3600d ns
- PV-verdeler? Hierop zit de omvormer aangesloten en de droger
Maar in de groepenkast zie ik geen aardlekautomaat b20a 300mA.
Huidige groepenkast:
Overig info. Ga van 1 fase 40a naar 3 fase 25a.
Denk dat je deze tags zocht
Maar zit nog met een vraag m.b.t. mijn zonnepanelen installatie. Voldoet deze wel aan de eisen?
Oude situatie:
Foto PV-verdeler
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Members only:
Inloggen
Huidige situatie:
Huidige groepenkast:
Members only:
Inloggen
Denk dat je deze tags zocht
[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 07-11-2023 20:09 ]
Aangenomen dat je zonnepanelen en wasdroger het nu wel doen terwijl die ene 3-fase groep in de meterkast uitstaat, zou dit betekenen dat je je PV-"onderverdeler" achter een van de normale installatieautomaten met gedeelde aardlek zit. Dat is inderdaad niet handig, en er zou een aparte aardlekautomaat moeten zijn.Ruben0s schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:25:
Aanstaande dinsdag komen ze de nieuw geplaatste groepenkast weer vervangen voor afgesproken model.
Oude situatie:
Foto PV-verdeler
spoiler:
spoiler:
Huidige situatie:
Huidige groepenkast:
spoiler:
Verder is de PV-"verdeler" zo te zien niet helemaal wat het zou moeten zijn; hij bevat geen hoofdschakelaar om de twee onderverdeelde groepen (één voor de droger, één voor de omvormer) in een handeling stroomloos te schakelen. Ook verdient de aansluiting van de "onderverdeler" naar de WCD voor de droger (neem ik aan tenminste) niet de schoonheidsprijs, omdat je de individuele VD-draden kan zien tussen de behuizingen.
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
@Ruben0s
- Een onderverdeler zoals een PV-verdeler hoort een eigen hoofdschakelaar te hebben.
- Stukje pijp om de draden tussen dat kastje en de WCD ontbreekt.
- Als je kookgroep een krachtgroep is geworden, dan is dat goed. Zo niet...
- Geen PV-alamat in de Gacia kast.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Bedankt voor je antwoord. Had al zo'n vermoeden, maar niet de technische kennis.TGEN schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:11:
[...]
Aangenomen dat je zonnepanelen en wasdroger het nu wel doen terwijl die ene 3-fase groep in de meterkast uitstaat, zou dit betekenen dat je je PV-"onderverdeler" achter een van de normale installatieautomaten met gedeelde aardlek zit. Dat is inderdaad niet handig, en er zou een aparte aardlekautomaat moeten zijn.
Verder is de PV-"verdeler" zo te zien niet helemaal wat het zou moeten zijn; hij bevat geen hoofdschakelaar om de twee onderverdeelde groepen (één voor de droger, één voor de omvormer) in een handeling stroomloos te schakelen. Ook verdient de aansluiting van de "onderverdeler" naar de WCD voor de droger (neem ik aan tenminste) niet de schoonheidsprijs, omdat je de individuele VD-draden kan zien tussen de behuizingen.
Zal dit dinsdag gaan aankaarten. Kan je ook een voorbeeld geven waarom het niet handig is dat het achter de gedeelde aardlek zit?
Van de PV verdeler vond ik het ook apart dat er geen hoofdschakelaar op zit. Het is blijkbaar goedkope meuk wat geïnstalleerd is door de zonnepanelen boer. Kan dit verder nog kwaad om het zo te laten? Of beter laten vervangen door iets degelijks. Het draait nu immers al een paar jaar zonder problemen.
De 3 fase groep staat uit, omdat dit voor de laadpaal is. De drie fase aansluiting moet nog worden opgeleverd door de netbeheerder.
Hoe bedoel je kookgroep krachtgroep? In huidige situatie zie ik geen kookgroep zitten. En de krachtgroep die erin zit is voor de laadpaal.onetime schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:27:
@Ruben0s
- Een onderverdeler zoals een PV-verdeler hoort een eigen hoofdschakelaar te hebben.
- Stukje pijp om de draden tussen dat kastje en de WCD ontbreekt.
- Als je kookgroep een krachtgroep is geworden, dan is dat goed. Zo niet...
- Geen PV-alamat in de Gacia kast.
@Ruben0s Van L->R ; Hager alamat 2x, Holec automaat 2x, Holec kookgroep, Holec aardlek, Holec beltrafo.
Zie pagina 6 van dit document van ABB.Ruben0s schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:28:
[...]
Bedankt voor je antwoord. Had al zo'n vermoeden, maar niet de technische kennis.
Zal dit dinsdag gaan aankaarten. Kan je ook een voorbeeld geven waarom het niet handig is dat het achter de gedeelde aardlek zit?
Kwaad is een groot woord; het is niet hoe het hoort volgens de norm. De blootliggende VD-draden zijn wel een risico omdat ze op deze manier niet meer (minstens) dubbel geïsoleerd zijn.Van de PV verdeler vond ik het ook apart dat er geen hoofdschakelaar op zit. Het is blijkbaar goedkope meuk wat geïnstalleerd is door de zonnepanelen boer. Kan dit verder nog kwaad om het zo te laten? Of beter laten vervangen door iets degelijks. Het draait nu immers al een paar jaar zonder problemen.
Pixilated NetphreaX
DragonFly
Kookgroep ontbreekt. Momenteel koken we nog op gas, maar hebben wel aangegeven dat we naar elektrisch willen gaan.onetime schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:44:
@Ruben0s Van L->R ; Hager alamat 2x, Holec automaat 2x, Holec kookgroep, Holec aardlek, Holec beltrafo.
Heb een mail gestuurd en gevraagd of ze de zonnepanelen bij vervangen van kast willen aansluiten op aardlekautomaat en kookgroep willen plaatsen.
Zal de draden bij de PV verdeler ook "isoleren".
Ben wel geschrokken hoeveel "fouten" worden gemaakt door bedrijven die ik inhuur. Dit jaar al al 4 x gezeik gehad.
Bedankt voor jullie antwoorden.
Waarom? Je hebt drie fase, dus een krachtgroep (of kracht alamat) nodig ipv een kookgroep.Ruben0s schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 13:00:
Heb een mail gestuurd en gevraagd of ze [..] kookgroep willen plaatsen.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Lees inderdaad dat de kookgroep niet van toepassing is bij 3 fase. Zal dit aanpassen.
Vandaag mijn meterkast vervangen.
Morgen nog even wat extra buisjes en een extra groep aanleggen en dan voldoet hij hopelijk weer aan moderne normen.
:strip_exif()/f/image/1CSbC2PWpiTqp2uEkzW4OVkj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XOd2YgOsF0bf93NDDA4LUO4w.jpg?f=fotoalbum_large)
De buizen rechts van de kast wil ik op den duur ook verplaatsen en netjes maken.
Maar eerst alle stopcontacten vervangen en randaarde aansluiten.
Elke groep in de meterkast heeft wel een aardedraad, dus de draden lopen tenminste wel tot aan de centraaldozen.
Morgen nog even wat extra buisjes en een extra groep aanleggen en dan voldoet hij hopelijk weer aan moderne normen.
:strip_exif()/f/image/1CSbC2PWpiTqp2uEkzW4OVkj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XOd2YgOsF0bf93NDDA4LUO4w.jpg?f=fotoalbum_large)
De buizen rechts van de kast wil ik op den duur ook verplaatsen en netjes maken.
Elke groep in de meterkast heeft wel een aardedraad, dus de draden lopen tenminste wel tot aan de centraaldozen.
[ Voor 19% gewijzigd door dragonhaertt op 04-11-2023 22:13 ]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Ook nog en paar buisjes ;-) Vergeet vooral niet de doorverbinding van de 2 aardrailen tussen de kasten.
https://www.elektramat.nl...184-haf-verbindingsstrip/
Ziet er een stuk beter uit dan het was.
Ik heb hem intern doorverbonden met een draad, maar ik ga ook zo'n strip halen morgenMeTooPV schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:27:
Ook nog en paar buisjes ;-) Vergeet vooral niet de doorverbinding van de 2 aardrailen tussen de kasten.
Flinke verbetering. Heb je die C16 automaat (niet de alamat) voor de PV nu achter de 3f als zitten?dragonhaertt schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:12:
Vandaag mijn meterkast vervangen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Nee, de c16 zit achter de 300ma Eaton aardlek, deze komen beide uit de oude kast.timovd schreef op zondag 5 november 2023 @ 07:14:
[...]
Flinke verbetering. Heb je die C16 automaat (niet de alamat) voor de PV nu achter de 3f als zitten?
:strip_exif()/f/image/HUG0WbNKp8xzItID1XT3Xt8x.jpg?f=fotoalbum_large)
Let niet op groep 8

@dragonhaertt maar dat is een B16 alamat. Of zie ik dit verkeerd? Ook dacht dat je twee PV-installaties hebt aan de twee groepen te zien.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dat klopt volgens mij.timovd schreef op zondag 5 november 2023 @ 07:42:
@dragonhaertt maar dat is een B16 alamat. Of zie ik dit verkeerd? Ook dacht dat je twee PV-installaties hebt aan de twee groepen te zien.
Ik weet ook niet waarom dit zo aangesloten zat, ik ga ze in de toekomst waarschijnlijk ook voor ABB spul vervangen, maar nu even tijdelijk zoals het al was voor de PV. (En inderdaad, maar 1 PV installatie)
Ik heb de kast ontworpen en bedraad voordat ik in de bestaande kast kon kijken, dus hij is nog niet precies zoals ik wil.
Misschien gaat de hele PV groep er sowieso uit en vervangen voor een 3-fase groep.
Eerst even de kast netjes maken en volgende week komt de voorinspectie voor de 3-fase aansluiting.
@dragonhaertt je weet wel dat die C16 niets doet, behalve een extra schakel? C is trager dan B, dus bij overbelasting schakelt de alamat (eerder) uit. De "gewone" automaat doet niets meer lektlstroom. Waarom die er ooit heeft gezeten is mij een raadsel.
Ja, dat weet ik.timovd schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:17:
@dragonhaertt je weet wel dat die C16 niets doet, behalve een extra schakel? C is trager dan B, dus bij overbelasting schakelt de alamat (eerder) uit. De "gewone" automaat doet niets meer lektlstroom. Waarom die er ooit heeft gezeten is mij een raadsel.
Ik had het me niet beseft tijdens het ontwerp dat daar een aardlekautomaat + automaat achter elkaar zaten.
Ik ga het binnekort ook wel aanpassen, alleen nu nog niet
@dragonhaertt Die kookplaat die eerst op, lijkt het, 1 16A groep zat, komt nu op 3fase?
De kookplaat is een interessant verhaal.onetime schreef op zondag 5 november 2023 @ 23:36:
@dragonhaertt Die kookplaat die eerst op, lijkt het, 1 16A groep zat, komt nu op 3fase?
Er zat ooit een kookplaat in de keuken, maar die is al heel lang geleden verwijderd. Deze zag aangesloten op een kookgroep (fornuis groep?)
De dubbele hager automaat.
Deze kookplaat bestaat niet meer, dus ze hebben de oude perilex opgesplitst in twee stopcontacten waar nu de oven en de koelkast op aangesloten zitten.
Twee losse groepen dus, op één dubbele schakelaar met één aardedraad, die door één buis naar twee stopcontacten gaat.
Dat gaan dus twee losse groepen worden (8 en 9).
@dragonhaertt gaan de kabels nog steeds door één buis, met één aardedraad? Want dan kun je het beter op een kookgroep houden.
De zekering van onze vloerverwarming (MG Vloerverwarming) is doorgebrand. Is een glaszekering van 5x20, 2A-250V (T2AL250V P)
Ik denk voor de pomp. Waarschijnlijk kortsluiting in de kamer regelaar.
Bij enkele winkels (zoals Warmteservice en Toolstation) kunnen ze mijn alleen aan een vertraagde zekering (Vaillant zekering 2,0A T2H) helpen. Deze zou ook erin kunnen aldus de baliemedewerker. Volgens mij is degene die erin zit ook vertraagd, volgens warmteservice echter niet 🤷♂️
Een dubbel check voordat ik meer schade aangericht dan enkel een zekering; klopt dat?
Ik denk voor de pomp. Waarschijnlijk kortsluiting in de kamer regelaar.
Bij enkele winkels (zoals Warmteservice en Toolstation) kunnen ze mijn alleen aan een vertraagde zekering (Vaillant zekering 2,0A T2H) helpen. Deze zou ook erin kunnen aldus de baliemedewerker. Volgens mij is degene die erin zit ook vertraagd, volgens warmteservice echter niet 🤷♂️
Een dubbel check voordat ik meer schade aangericht dan enkel een zekering; klopt dat?
[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 06-11-2023 09:21 ]
T is Traag (https://elektricienaanhuis.nl/wat-is-een-zekering) dus de oude is ook vertraagd.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Dank! Bij zoeken op typenummer kwam ik ook vertraagd tegen, WS gaf echter aan dat deze dat niet is “want gewoon een glas zekering”.Paul schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:36:
T is Traag (https://elektricienaanhuis.nl/wat-is-een-zekering) dus de oude is ook vertraagd.
Dank voor bevestiging!
Wij hebben een huis gekocht, jaren 70 woning, die we gaan verduurzamen.
Dus zonnepanelen erop, warmtepomp, inductie etc. Oftewel ik kom groepen (en helaas ruimte) tekort.
De groepenkast die er nu in zit zal relatief jong zijn, alles Hager, schat max 10-15 jaar oud.
Ik zou dus een leeg groter model Hager (3 rijen) kunnen kopen, het zaakje overzetten (vind ik zelf niet zo spannend, spanning eraf en gewoon rustig de tijd nemen).
Andere opties zouden zijn om een volledig bedrade kast te kopen (ander of hetzelfde merk, maakt niet uit dan), of ernaast een uitbreiding.
Laatste optie zie ik eigenlijk niet zo zitten, ruimte die ernaast zit zou ik mogelijk nog willen gebruiken, en omhoog heb ik nog ruimte zat mits ik de bestaande pijpjes wat inkort.
Er zitten nu 9 16a automaten verdeeld over 3 als en een 3 fase hoofdschakelaar in. Daar moeten in ieder geval nog 2 3 fase alamatten bij (PV en Inductie) en afhankelijk van welke warmtepomp nog een kookgroep alamat of een 16a alamat.
Opties 1 en 3 zijn overduidelijk het goedkoopste, waarbij optie 3 het makkelijkst te realiseren is. Bij optie 2 is juist weer alles nieuw, wat ook een fijn idee is.
Wat zouden jullie doen?
Dus zonnepanelen erop, warmtepomp, inductie etc. Oftewel ik kom groepen (en helaas ruimte) tekort.
De groepenkast die er nu in zit zal relatief jong zijn, alles Hager, schat max 10-15 jaar oud.
Ik zou dus een leeg groter model Hager (3 rijen) kunnen kopen, het zaakje overzetten (vind ik zelf niet zo spannend, spanning eraf en gewoon rustig de tijd nemen).
Andere opties zouden zijn om een volledig bedrade kast te kopen (ander of hetzelfde merk, maakt niet uit dan), of ernaast een uitbreiding.
Laatste optie zie ik eigenlijk niet zo zitten, ruimte die ernaast zit zou ik mogelijk nog willen gebruiken, en omhoog heb ik nog ruimte zat mits ik de bestaande pijpjes wat inkort.
Er zitten nu 9 16a automaten verdeeld over 3 als en een 3 fase hoofdschakelaar in. Daar moeten in ieder geval nog 2 3 fase alamatten bij (PV en Inductie) en afhankelijk van welke warmtepomp nog een kookgroep alamat of een 16a alamat.
Opties 1 en 3 zijn overduidelijk het goedkoopste, waarbij optie 3 het makkelijkst te realiseren is. Bij optie 2 is juist weer alles nieuw, wat ook een fijn idee is.
Wat zouden jullie doen?
too weird to live too rare to die
@terror538 een foto of tekening zou helpen. Waarschijnlijk het oude model Vision? Je kunt er een VKG21Z boven plaatsen wellicht.
Bij deze:timovd schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:19:
@terror538 een foto of tekening zou helpen. Waarschijnlijk het oude model Vision? Je kunt er een VKG21Z boven plaatsen wellicht.
:strip_exif()/f/image/0WAYqdx2xmKqfJ6t1AjTFIEt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/I46cZUqZlhnmWbfhF3Nzn0aG.jpg?f=fotoalbum_large)
@terror538 Oude Vision inderdaad. Er boven is nog ruimte zat, maar inderdaad pijpjes inkorten. Een nieuwe, lege Hager Vega (3x18 bijvoorbeeld) zou kunnen. Heb ik hier ook hangen. Twee rijen kan ook. Dan kunnen je 1f groepen op de bovenste rij. Heb je plek voor meerdere 3f alamats en nog voor een 2u brede (1f) alamat.
Persoonlijk zou ik een maatje groter nemen.
Persoonlijk zou ik een maatje groter nemen.
Een kast ernaast lijkt mij veel handiger. Als je de hele kast vervangt moet je ook de hoofdschakelaar verplaatsen, daar staat spanning op.
@terror538 Een kookgroep, in ieder geval één die met beide automaten op dezelfde fase zit, hoort niet in een 3fase kast. Neem ook daar een 3fase alamat voor... Tenzij het op een 1fase alamat van 16A past natuurlijk.
Ik zat te denken aan bijvoorbeeld zo een:onetime schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 02:01:
@terror538 Een kookgroep, in ieder geval één die met beide automaten op dezelfde fase zit, hoort niet in een 3fase kast. Neem ook daar een 3fase alamat voor... Tenzij het op een 1fase alamat van 16A past natuurlijk.
https://123groepenkast.nl...roep-aardlekautomaat-2P2N
Die mag over 2 fase aangesloten worden, en de aardlek is geïntegreerd.
Als je drie fases tot je beschikking hebt is het gebruik van een kookgroep gewoon niet nodig, maar ik snap dat dat specifieke product als een soort '2-fase' aansluiting kan werken. Alleen zou ik geen brol van SEP kopen verder (en dan maar 4 posities opofferen voor een 3-fase alamat ipv 2 posities voor deze kookgroep-die-wel-op-twee-verschillende-fases-mag.terror538 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:24:
[...]
Ik zat te denken aan bijvoorbeeld zo een:
https://123groepenkast.nl...roep-aardlekautomaat-2P2N
Die mag over 2 fase aangesloten worden, en de aardlek is geïntegreerd.
Pixilated NetphreaX
DragonFly
@terror538 Een SEP in een Hager kast is dan wel weer zonde... Zou ik gewoon een 3-fase automaat of alamat voor pakken (al naar gelang of je losse aardlekschakelaar hebt).
Zelf zou ik er gewoon een kast naast plaatsen. Veeeeeeel minder werk en extra ruimte zo weg.
Blijft inderdaad jammer / raar dat er geen 3 module brede krachtgroepen of kracht-alamats zijn. Immers kunnen ze P+N ook in één module breed maken (zelfs alamat) en is een krachtgroep met een flexomaat ook maar 3 modules breed.
Zelf zou ik er gewoon een kast naast plaatsen. Veeeeeeel minder werk en extra ruimte zo weg.
Blijft inderdaad jammer / raar dat er geen 3 module brede krachtgroepen of kracht-alamats zijn. Immers kunnen ze P+N ook in één module breed maken (zelfs alamat) en is een krachtgroep met een flexomaat ook maar 3 modules breed.
Met je gewenste uitbreidingen vul je eigenlijk al een complete rij, dus 1 rij extra zou kunnen, maar je hebt weinig ruimte over. Wil je bijvoorbeeld nog eens een meter plaatsen voor je PV of Laadpaal aansluiting maken dan kom je gelijk weer in de problemen.
Persoonlijk zou ik er een 2e kast naast hangen. Dat geeft je meer ruimte en flexibiliteit. Dan kun je eventueel ook gelijk van een onderinvoer gebruik kunnen maken voor enkele groepen die naar beneden gaan.
OK, het wordt dan sowieso inderdaad gewoon een 3 fase alamat. Die mag ik wel 2 fase met dubbel geschakelde nul aansluiten?
Twijfel dan nog tussen simpelweg een grotere kast en alles overzetten (meer werk) en een kast ernaast (minder vrije ruimte aan de zijkant). Die hager vega 3x18 zou voldoende zijn, wel iets breder, daar zou ik dan zelfs nog kwh meters in kunnen zetten.
Nog een vraag, want ik kan het niet terugvinden, een in de kast geplaatste beltrafo, moet die achter een zekerings automaat of direct achter de aardlek? Mijn gevoel zegt zekeren, maar ik weet het dus niet zeker
Twijfel dan nog tussen simpelweg een grotere kast en alles overzetten (meer werk) en een kast ernaast (minder vrije ruimte aan de zijkant). Die hager vega 3x18 zou voldoende zijn, wel iets breder, daar zou ik dan zelfs nog kwh meters in kunnen zetten.
Nog een vraag, want ik kan het niet terugvinden, een in de kast geplaatste beltrafo, moet die achter een zekerings automaat of direct achter de aardlek? Mijn gevoel zegt zekeren, maar ik weet het dus niet zeker
@terror538 Niet nodig, gewoon helemaal 3-fase uitvoeren. En uiteindelijk gaan de 2xN aan dezelfde aansluiting 
En zoals gezegd, zelf zou ik voor meer ruimte gaan. Extra rij is voor nu genoeg maar straks doe je nog een EV, extra PV, extra groep naar de keuken, extra groep naar de schuur etc en je zit weer. Naast dat het gewoon minder werk is. Je meterkast is ook primair hiervoor bedoelt, al het andere is extra. Dus zou het dus ook gewoon gebruiken voor je elektra.
En laatste vraag, zekeren. Enige waarvan ik weet dat hij niet gezekerd hoeft is de beltrafo voor ABB busboard.
En zoals gezegd, zelf zou ik voor meer ruimte gaan. Extra rij is voor nu genoeg maar straks doe je nog een EV, extra PV, extra groep naar de keuken, extra groep naar de schuur etc en je zit weer. Naast dat het gewoon minder werk is. Je meterkast is ook primair hiervoor bedoelt, al het andere is extra. Dus zou het dus ook gewoon gebruiken voor je elektra.
En laatste vraag, zekeren. Enige waarvan ik weet dat hij niet gezekerd hoeft is de beltrafo voor ABB busboard.
Je hoeft geen dubbele nul omdat de 3 fasen uit fase staan. Als je meerdere fasen tegelijk belast dan neemt de stroom door de nul juist af, bij 3 gelijk belaste fasen is er helemaal geen stroom door de nul. Je kunt dus veilig de nul doorverbinden in je kookplaat.terror538 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:31:
OK, het wordt dan sowieso inderdaad gewoon een 3 fase alamat. Die mag ik wel 2 fase met dubbel geschakelde nul aansluiten?
Regeren is vooruitschuiven
De kookgroep is niet voor een fornuisSeptillion schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 09:39:
@terror538 Niet nodig, gewoon helemaal 3-fase uitvoeren. En uiteindelijk gaan de 2xN aan dezelfde aansluiting
@terror538 Maakt helemaal niet uit, gewoon een krachtgroep met gedeelde N geven
En je bent er zelf bij hoe je hem aansluit. Je hangt een van de twee natuurlijk niet tussen twee fases. Maar je laat één fase leeg en combineert de twee N'en.
En je bent er zelf bij hoe je hem aansluit. Je hangt een van de twee natuurlijk niet tussen twee fases. Maar je laat één fase leeg en combineert de twee N'en.
@terror538 Er is zo te zien meer dan genoeg ruimte om er een tweede kast naast te hangen. Waarom zou je dat niet doen? Waarvoor wil je die ruimte anders gebruiken?
Ik heb er zelf deze naast gehangen: https://www.elektramat.nl...en-12-modules-220x695-mm/, is er ook met twee rijen: https://www.elektramat.nl...en-12-modules-220x475-mm/
Ik heb er zelf deze naast gehangen: https://www.elektramat.nl...en-12-modules-220x695-mm/, is er ook met twee rijen: https://www.elektramat.nl...en-12-modules-220x475-mm/
Rhàshan - Aditu Sunlock
Ik heb een kleine uitbreidingskast gekocht voor mijn groepenkast, met daarin een extra aardlekautomaat voor mijn tweede pv-installatie en een 3 fase kookgroep (ter vervanging van de niet volgens norm aangesloten kookgroepen in nieuwbouwwoningen, hier loopt ook een ander topic over)
Zoals op de foto is te zien loopt het blanke aarddraad nu door een pvc buisje direct naast de bestaande groepenkast, maar ik wil graag de uitbreidingskast recht tegen de bestaande kast aan hebben.
De kleinere kast heeft bovenin geen aardrail waar ik de aarde kan doorlussen . Er zit wel een klein aardblokje onderin in de uitbreidingskast waar ik (intern) een groen draad heen wil laten lopen vanaf de aardrail vanaf de originele kast.
Ik zit dan nog even met de blanke aarddraad wat er nu ligt in de grijze pvc-buis. .Wat zouden jullie hiermee doen?
- Bestaande pvc buisje verplaatsen naar rechts van de uitbreidingskast? Nadeel is dan wel dat de aarddraad voor de uitbreidingskast langs loopt.
- Het pvc buisje iets inkorten en draad vanaf het aansluitblokje in de uitbreidingskast onderin naar buiten en weer aansluiten op het blanke aarddraad?
:strip_exif()/f/image/ntVSMLWIlxiMf0UTOm2a41Cr.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoals op de foto is te zien loopt het blanke aarddraad nu door een pvc buisje direct naast de bestaande groepenkast, maar ik wil graag de uitbreidingskast recht tegen de bestaande kast aan hebben.
De kleinere kast heeft bovenin geen aardrail waar ik de aarde kan doorlussen . Er zit wel een klein aardblokje onderin in de uitbreidingskast waar ik (intern) een groen draad heen wil laten lopen vanaf de aardrail vanaf de originele kast.
Ik zit dan nog even met de blanke aarddraad wat er nu ligt in de grijze pvc-buis. .Wat zouden jullie hiermee doen?
- Bestaande pvc buisje verplaatsen naar rechts van de uitbreidingskast? Nadeel is dan wel dat de aarddraad voor de uitbreidingskast langs loopt.
- Het pvc buisje iets inkorten en draad vanaf het aansluitblokje in de uitbreidingskast onderin naar buiten en weer aansluiten op het blanke aarddraad?
:strip_exif()/f/image/ntVSMLWIlxiMf0UTOm2a41Cr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Mbwlrl3UbRwz33CPNluE2Jxz.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door jtm_ op 11-11-2023 10:51 ]
Ik zou eerst beginnen met een grotere uitbreidingskast. Deze kast is nu gelijk weer vol. Wat doe je bij de volgende uitbreiding (elektrisch rijden, extra PV, elektrisch koken, warmtepomp, monitoring etc)? Zet je er dan weer zo'n klein kastje bij? Dat wordt toch een rommeltje? Als je iets doet moet je het goed doen.jtm_ schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:47:
Ik heb een kleine uitbreidingskast gekocht voor mijn groepenkast, met daarin een extra aardlekautomaat voor mijn tweede pv-installatie en een 3 fase kookgroep (ter vervanging van de niet volgens norm aangesloten kookgroepen in nieuwbouwwoningen, hier loopt ook een ander topic over)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dus:
- Een zoveel mogelijk gelijke kast naast je huidige monteren, zodat je voor de toekomst dat in ieder geval voor elkaar hebt.
- En dan die aardedraad er gewoon links of rechts langs monteren. Dat kan nooit lastig zijn.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Links van de huidige kast zit al een extra kastje van hager (superlelijk omdat het geen ABB is maarja ) voor de elektrische auto. Dit is een half jaar geleden aangesloten door een partij waar het werk/leasecontract van mijn vriendin mee samenwerkt. Achteraf had ik dat liever allemaal wat netter gehad, maar het is even niet anders.
Maar aangezien er twee groepen vrijkomen vanwege het vervangen van de huidige 1-fase fornuisgroep is dit allemaal ruim genoeg. Eventuele warmtepomp kan dan op de vrijgekomen groepen
Maar aangezien er twee groepen vrijkomen vanwege het vervangen van de huidige 1-fase fornuisgroep is dit allemaal ruim genoeg. Eventuele warmtepomp kan dan op de vrijgekomen groepen
[ Voor 7% gewijzigd door jtm_ op 11-11-2023 11:39 ]
Dit lijkt me de netste oplossing. Dat blokje binnenin de kast met 6mm² VDS groen/geel verbinden met de bestaande aardrail in de kast links, de blanke 6mm² draad aansluiten op hetzelfde blokje. Isoleer het stuk van de blanke draad wat in de kast komt dan wel even met groen/gele krimpkous of isolatietape want eigenlijk wil je geen blanke aardgeleiders door je dubbel geïsoleerde kast.jtm_ schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:47:
Waarom geen aardlekautomaat voor de kookplaat? Ken je de aardverspreidingsweerstand en is deze laag genoeg om de kookplaat alleen op een installatieautomaat aan te sluiten? Als je de aardverspreidingsweerstand niet kent maak je de installatie mogelijk veel slechter / gevaarlijker / nog minder volgens norm (?) dan nu...jtm_ schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:47:
met daarin een extra aardlekautomaat voor mijn tweede pv-installatie en een 3 fase kookgroep (ter vervanging van de niet volgens norm aangesloten kookgroepen in nieuwbouwwoningen, hier loopt ook een ander topic over)
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik dacht vandaag mooi met een kamrail te kunnen werken, maar dit type hoofdschakelaar heeft een andere hoogte dan de aardlekautomaat. Zo past de deksel er niet op. Is er nog een manier om dit te ondervangen met deze spullen? Of moet de hoofdschakelaar worden vervangen voor een nieuw type (=even hoog als de aardlekautomaat)? (en nee, zo is het niet verantwoord om in te schakelen natuurlijk)
/f/image/OLX0cJgilPaCN6f2Egfo63Q7.png?f=fotoalbum_large)
Ik ken alleen kamrails die je aan de onderkant aansluit. Weet je zeker dat het boven hoort?m_rick schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:25:
Ik dacht vandaag mooi met een kamrail te kunnen werken, maar dit type hoofdschakelaar heeft een andere hoogte dan de aardlekautomaat. Zo past de deksel er niet op. Is er nog een manier om dit te ondervangen met deze spullen? Of moet de hoofdschakelaar worden vervangen voor een nieuw type (=even hoog als de aardlekautomaat)? (en nee, zo is het niet verantwoord om in te schakelen natuurlijk)
[Afbeelding]
Normaal is onder de ingang en boven de uitgang, je kunt dus ook niet de hoofdschakelaar zo doorlussen met een kamrail.
Overigens kan het bij EATON anders zijn, ik ken het alleen van Hager.
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Dat maakt bij een schakelaar dan weer niet zoveel uitDutchKel schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:51:
[...]
Normaal is onder de ingang en boven de uitgang, je kunt dus ook niet de hoofdschakelaar zo doorlussen met een kamrail.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Blijkbaar wel, het maakt misschien niet uit welke kant de kabels erin of eruit gaan. Maar de kamrail hebben ze zo te zien zo ontworpen dat het net niet lekker zit bij de hoofdschakelaar en als het net niet lekker zit dan moet je het ook niet doen.Ethirty schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 22:17:
[...]
Dat maakt bij een schakelaar dan weer niet zoveel uit
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Zit de hoofdschakelaar wel goed op de din rail?m_rick schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:25:
[Afbeelding]
En kamrail had makkelijk geweest maar voor 1 automaat is bedraden toch geen ramp?
[ Voor 5% gewijzigd door IplugNplay op 12-11-2023 11:58 ]
Uiteraard, ik had het ook alleen over de schakelaar an sich.DutchKel schreef op zondag 12 november 2023 @ 11:37:
[...]
Blijkbaar wel, het maakt misschien niet uit welke kant de kabels erin of eruit gaan. Maar de kamrail hebben ze zo te zien zo ontworpen dat het net niet lekker zit bij de hoofdschakelaar en als het net niet lekker zit dan moet je het ook niet doen.
Ik heb zoiets in mijn onderverdeler wel succesvol toegepast. Kamrail aan de onderkant, alamats ook. En dan de invoer aan de bovenkant van de schakelaar. Scheelt ook bedrading en ruimte.
Maar ik zou de hoofdschakelaar van de netaansluiting nooit zo aan willen sluiten.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Boven of onder maakt niet uit voor het functioneren van een aardlekschakelaar of aardlekautomaat.DutchKel schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:51:
[...]
Ik ken alleen kamrails die je aan de onderkant aansluit. Weet je zeker dat het boven hoort?
Dit is een wat ouder type hoofdschakelaar van Eaton. Ik weet dat een nieuw type hoofdschakelaar wél precies past qua hoogte, zodat de kamrails goed aansluit en de deksel sluit. Ik was benieuwd of er nog wat anders was om de hoogte te overbruggen. Maar dat wordt dus het vervangen van de hoofdschakelaar.
[ Voor 4% gewijzigd door m_rick op 12-11-2023 13:49 ]
Even snelle checkvraag; xmvk en ymvk kabel kan toch gewoon in de muur worden weggewerkt?
Sleuf in de muur, kabel erin, dichtzetten en klaar!
Als je een sleuf kan slijpen, dan lijkt het me dat er ook een buis in kan
Maar volgens mij kan het inderdaad prima. Heb zelf ook een klein stukje draad achter stucwerk, ik wil geen sleuf slijpen in het plafond in het midden van de kamer, en mijn vrouw wil geen kabelgootje.
Maar volgens mij kan het inderdaad prima. Heb zelf ook een klein stukje draad achter stucwerk, ik wil geen sleuf slijpen in het plafond in het midden van de kamer, en mijn vrouw wil geen kabelgootje.
Rhàshan - Aditu Sunlock
Voor zover ik weet mag je ze beide ondersmeren. Bij zwaardere belastingen is YMvK de regel. Zodra je meerdere kabels gaat bundelen moet het ook YMvK zijn. In alle andere gevallen volstraat XMvK.Vliegvlug schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:43:
Even snelle checkvraag; xmvk en ymvk kabel kan toch gewoon in de muur worden weggewerkt?
Het is voor een ledlamp boven het keukeneiland en maar 1 kabel nodig dus dan voldoet xmvk. Zie echter dat die niet in een kleinere diameter dan 1,5mm2 te krijgen zijn terwijl 0,75mm2 ook al ruim voldoende is.FrankHe schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:07:
[...]
Voor zover ik weet mag je ze beide ondersmeren. Bij zwaardere belastingen is YMvK de regel. Zodra je meerdere kabels gaat bundelen moet het ook YMvK zijn. In alle andere gevallen volstraat XMvK.
Neopreen en siliconen kabel is wel in die diameter te krijgen, maar mogen die ook in de muur worden weggewerkt?
En zo niet zijn er dan andere kabels met kleine ader diameter waarbij dat wel kan?
Of je doet het zoals ik het hier tegenkwam: gedaan door de vorige bewoner, een stukje tweelingsnoer in de stuclaag van het plafond weggewerkt / mee gesmeerdVliegvlug schreef op zondag 12 november 2023 @ 21:33:
En zo niet zijn er dan andere kabels met kleine ader diameter waarbij dat wel kan?
Of het mag?
Vast niet. maar hier zit het al dik 15 jaar. (nu met LED's)
Ik heb dit in mijn dakkapel opgelost door 2 VD-draadjes in een kleine platte kabelgoot in te frezen in het plafond. Zo kreeg ik het weg in 9mm MDF.
Die Eaton aardlekautomaat mag je zowel vanaf boven als vanaf onder invoeren, dat maakt niet uit voor de werking van de beveiligingen. Die specifieke hoofdschakelaar ken ik niet maar daarvoor geldt natuurlijk dat het niet uitmaakt hoe om je 'm bedraadDutchKel schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:51:
[...]
Ik ken alleen kamrails die je aan de onderkant aansluit. Weet je zeker dat het boven hoort?
Overigens kan het bij EATON anders zijn, ik ken het alleen van Hager.
Pixilated NetphreaX
DragonFly
Dat is dan waarschijnlijk VMvL kabel?LooneyTunes schreef op maandag 13 november 2023 @ 00:58:
[...]
Of je doet het zoals ik het hier tegenkwam: gedaan door de vorige bewoner, een stukje tweelingsnoer in de stuclaag van het plafond weggewerkt / mee gesmeerd(en toen zaten er nog 60 Watt gloeilampen in).
Of het mag?
Vast niet. maar hier zit het al dik 15 jaar. (nu met LED's)
Dat kwam ik ook nog tegen inderdaad. Is gewoon van dat aansluitsnoer wat aan apparaten zit volgens mij.
Ben wel van plan 3 aderig snoer te gaan gebruiken mocht een lamp toch aarde nodig hebben.
Als het niet echt de bedoeling is dit direct in de muur te stucen ga ik denk ik toch maar een 16mm pvc buis in de muur zetten, is het ook nog vervangbaar mocht dat een keer nodig zijn.
Dat is ook wel een goede tip voor bij geringe inbouwdieptes. Zal waarschijnlijk niet zo’n probleem zijn om een kabelgootje te gebruiken ipv een pvc buis.T-MOB schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:55:
Ik heb dit in mijn dakkapel opgelost door 2 VD-draadjes in een kleine platte kabelgoot in te frezen in het plafond. Zo kreeg ik het weg in 9mm MDF.
Bij mij is de diepte niet echt een probleem maar is VD draad juist niet handig.
Het idee is om vanuit de muur in het kanaal van het kanaalplaatplafond te komen en daarin moet wel iets van kabel gebruikt worden lijkt me en het is sowieso handiger dan 3 losse VD draden.
Denk dat 16mm pvc in de muur en dan met wat flex het kanaal het plafond in gaan en daardoorheen dan vmvl kabel trekken ‘m gaat worden
Ben toch nog even in de prijzen van de (i.v.m. PAP/SAP) door onze installateur voorgestelde groepenkast gedoken, dan kom ik op het volgende uit (op basis van prijzen Sander Vunderink):
/f/image/K6EDrrpvj6uLm875UXH5sxd0.png?f=fotoalbum_large)
Als ik dan kijk wat er minimaal nodig is, dan zijn dat m.i. 2x een 22x33 kast (voor de benodigde 44 breedte eenheden) *nu 3x 22x33 en 3x 22x22 als ik het goed zie? De componenten heb ik geprobeerd af te leiden uit de wat onscherpe afbeelding, maar daar zal ik niet heel ver naast zitten. Als ik aanneem dat alle componenten hetzelfde zijn dan betaal ik dus ruim € 800,- ex. BTW voor iets wat (qua componenten) maximaal zo'n € 300,- extra kost. Het monteren / inbouwen van de grotere groepenkast zal natuurlijk ook wat extra werk zijn. Ik vrees alleen dat het later verbouwen / uitbreiden van de groepenkast niet echt handig is. Ik gun de installateur natuurlijk best zijn marge, maar ruim € 600,- extra kosten (incl. BTW) bovenop de daadwerkelijke meerkosten van € 300,- (ex) lijkt me toch wel fors. Wat is wijs om te doen
Voor daadwerkelijk PAP/SAP mist er natuurlijk ook nog een hoofd schakelaar, ook kan de beltrafo er nog uit aangezien we een video-deurbel krijgen.
/f/image/K6EDrrpvj6uLm875UXH5sxd0.png?f=fotoalbum_large)
Als ik dan kijk wat er minimaal nodig is, dan zijn dat m.i. 2x een 22x33 kast (voor de benodigde 44 breedte eenheden) *nu 3x 22x33 en 3x 22x22 als ik het goed zie? De componenten heb ik geprobeerd af te leiden uit de wat onscherpe afbeelding, maar daar zal ik niet heel ver naast zitten. Als ik aanneem dat alle componenten hetzelfde zijn dan betaal ik dus ruim € 800,- ex. BTW voor iets wat (qua componenten) maximaal zo'n € 300,- extra kost. Het monteren / inbouwen van de grotere groepenkast zal natuurlijk ook wat extra werk zijn. Ik vrees alleen dat het later verbouwen / uitbreiden van de groepenkast niet echt handig is. Ik gun de installateur natuurlijk best zijn marge, maar ruim € 600,- extra kosten (incl. BTW) bovenop de daadwerkelijke meerkosten van € 300,- (ex) lijkt me toch wel fors. Wat is wijs om te doen
Voor daadwerkelijk PAP/SAP mist er natuurlijk ook nog een hoofd schakelaar, ook kan de beltrafo er nog uit aangezien we een video-deurbel krijgen.
[ Voor 4% gewijzigd door Batilan op 14-11-2023 01:04 ]
@Batilan Zelf doen?
Haha, ja als ik de tijd en ervaring ervoor had. Het is natuurlijk geen rocket science, maar aangezien dit niet mijn dagelijks werk is denk ik dat ik het beter aan een prof kan overlaten. Een paar kWh meters erbij klussen moet me nog wel lukken (in het ruime ontwerp). Ook denk ik dat de aannemer het liever laat opleveren door zijn vaste (erkende) installateur.
Ik mis vergeleken met de afbeelding in ieder geval 2x 3P+N aardlekautomaten à €93,17 in jouw lijstje (groep 14 en 17). Voor de PV-installaties (groep 15 en 16) zijn geen aardlekautomaten ingetekend, mocht de installateur die toch voorzien hebben kun je er nog 2 rekenen.Batilan schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 01:02:
Ben toch nog even in de prijzen van de (i.v.m. PAP/SAP) door onze installateur voorgestelde groepenkast gedoken, dan kom ik op het volgende uit (op basis van prijzen Sander Vunderink):
[Afbeelding]
Als ik dan kijk wat er minimaal nodig is, dan zijn dat m.i. 2x een 22x33 kast (voor de benodigde 44 breedte eenheden) *nu 3x 22x33 en 3x 22x22 als ik het goed zie? De componenten heb ik geprobeerd af te leiden uit de wat onscherpe afbeelding, maar daar zal ik niet heel ver naast zitten.
Verder mis je inzetstukken voor de onderzijde, kamrails, draad. Als je het wilt vergelijken, reken dan wel alles mee.
Maar ja bij een installateur koop je het materiaal doorgaans inderdaad duurder dan via de goedkoopste webshops.
Thx! Ik kon die 2 aardlekautomaten niet direct herkennen (dat gele puntje is wel erg vaagXander schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 01:12:
[...]
Ik mis vergeleken met de afbeelding in ieder geval 2x 3P+N aardlekautomaten à €93,17 in jouw lijstje (groep 14 en 17). Voor de PV-installaties (groep 15 en 16) zijn geen aardlekautomaten ingetekend, mocht de installateur die toch voorzien hebben kun je er nog 2 rekenen.
Verder mis je inzetstukken voor de onderzijde, kamrails, draad. Als je het wilt vergelijken, reken dan wel alles mee.
Maar ja bij een installateur koop je het materiaal doorgaans inderdaad duurder dan via de goedkoopste webshops.

Inderdaad realiseer ik me dat er nog wat extra 'klein spul'

Inderdaad van dat snoer wat je aan (schemer) lampjes vond toen dat nog mocht met enkelvoudige isolatie. (zeg maar wat je ook als dun speakersnoer gebruikt)Vliegvlug schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:37:
Dat is dan waarschijnlijk VMvL kabel?
Dat kwam ik ook nog tegen inderdaad. Is gewoon van dat aansluitsnoer wat aan apparaten zit volgens mij.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ag4QTix84XdTvbTsBsc1B7pJ.jpg?f=user_large)
(oude foto)
Dank voor de foto!LooneyTunes schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 01:34:
[...]
Inderdaad van dat snoer wat je aan (schemer) lampjes vond toen dat nog mocht met enkelvoudige isolatie. (zeg maar wat je ook als dun speakersnoer gebruikt)[Afbeelding]
(oude foto)
Dan is Vmvl kabel toch wat anders dan ik dacht als dat maar 1 laag isolatie heeft.
Ik dacht namelijk dat het gewoon aansluitsnoer was met een isolatie per ader en daaromheen nog een extra laag.
Werd op het verkeerde been gezet door de beschrijving van Elektramat: “Een VMVL kabel is een flexibel aansluitsnoer dat zeer geschikt is voor de aansluiting van onder andere wasmachines, vaatwassers en droogautomaten.”
Het zou niet in mij opgekomen zijn mijn wasmachine aan te sluiten met een dik luidsprekersnoer namelijk
Hetgeen wat ik bedoelde noemt elektramat blijkbaar netsnoer H05VV-F.
Ga ik dat gebruiken, lijkt me toch veiliger om dubbele isolatie te hebben.
[edit]
Blijkbaar is het erg onduidelijk neergezet bij Elektramat want bij Sander Vunderink hebben ze het over “VMVL snoer H05VV-F” en dat heeft wel dubbel isolatie.
Bij Elektramat heeft de vmvl categorie geen plaatjes van de aders, er worden enkel grote rollen getoond wat verdacht veel lijkt op luidsprekersnoer. Maar tegelijkertijd hebben ze ook een losse categorie luidsprekerkabel waar duidelijk te zien is dat er maar 1 laag isolatie is.
Dus mogelijk dat de vmvl van Elektramat dan ook twee lagen heeft maar duidelijk is het allerminst.
[ Voor 24% gewijzigd door Vliegvlug op 14-11-2023 23:30 ]
Hoewel dit deels met een stekker te maken heeft, denk ik toch dat het volgende wel hier op zijn plaats is:
We krijgen volgend jaar een nieuwe keuken. Hierbij zal de huidige perilex aansluiting (3 fase, fornuisgroep, ingebouwde WCD) niet meer op de correcte plaats zitten. Ik zal deze vanaf het punt van de huidige WCD, ongeveer 6-8 meter moeten verleggen langs 3 muren OF direct vanuit de kruipruimte moeten laten komen (wat bewerkelijk is, ook ivm aanwezig vloerverwarming etc.).
Vanuit de keukenboer is er aangegeven dat er een perilex aansluiting moet komen bij het nieuw te maken kookeiland (duh) en deze adviseert om vanuit de meterkast nieuwe kabels en leidingen te trekken en deze in grond uit te laten komen. Want de standaard perilex stekkers die de monteurs meenemen zijn maar 2 tot 2,5m lang.
Wat ik mij echter afvraag; is er iets op tegen om een perilex stekker + 10 meter perilex kabel (YMVK, 5 x 2.5mm2 OF neopreen kabel H07RNF 5x2,5 (ivm soepelheid bij aansluiten op kookplaat) vooraf te kopen, aansluiten (stekker kant)en deze achter de (keuken)plinten te laten lopen vanaf het huidige punt naar de nieuwe kookplaat (welke dan direct dan op de kookplaat aangesloten kan worden)?
AFAIK zit er niet een technisch limiet aan de lengte van deze kabel (ja; ~120m maar dat is niet aan de orde hier). YMVK is redelijk stug, maar die neopreen kabel is een stuk soepeler en is volgens mij ook geschikt hiervoor?
Of is dit een compleet verkeerde aanpak en is dit vragen om problemen en moet ik voor verleggen gaan van het WCD direct vanuit de meterkast?
We krijgen volgend jaar een nieuwe keuken. Hierbij zal de huidige perilex aansluiting (3 fase, fornuisgroep, ingebouwde WCD) niet meer op de correcte plaats zitten. Ik zal deze vanaf het punt van de huidige WCD, ongeveer 6-8 meter moeten verleggen langs 3 muren OF direct vanuit de kruipruimte moeten laten komen (wat bewerkelijk is, ook ivm aanwezig vloerverwarming etc.).
Vanuit de keukenboer is er aangegeven dat er een perilex aansluiting moet komen bij het nieuw te maken kookeiland (duh) en deze adviseert om vanuit de meterkast nieuwe kabels en leidingen te trekken en deze in grond uit te laten komen. Want de standaard perilex stekkers die de monteurs meenemen zijn maar 2 tot 2,5m lang.
Wat ik mij echter afvraag; is er iets op tegen om een perilex stekker + 10 meter perilex kabel (YMVK, 5 x 2.5mm2 OF neopreen kabel H07RNF 5x2,5 (ivm soepelheid bij aansluiten op kookplaat) vooraf te kopen, aansluiten (stekker kant)en deze achter de (keuken)plinten te laten lopen vanaf het huidige punt naar de nieuwe kookplaat (welke dan direct dan op de kookplaat aangesloten kan worden)?
AFAIK zit er niet een technisch limiet aan de lengte van deze kabel (ja; ~120m maar dat is niet aan de orde hier). YMVK is redelijk stug, maar die neopreen kabel is een stuk soepeler en is volgens mij ook geschikt hiervoor?
Of is dit een compleet verkeerde aanpak en is dit vragen om problemen en moet ik voor verleggen gaan van het WCD direct vanuit de meterkast?
Ik weet niet of het een geschreven regel is, maar je wilt je elektronische apparatuur in de keuken kunnen uitschakelen door de stekker los te halen dit moet / mag / zou mooi zijn als dit in het kastje er naast, er onder of onder bij de plint kan.Notna schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:24:
Hoewel dit deels met een stekker te maken heeft, denk ik toch dat het volgende wel hier op zijn plaats is:
Zolang je er redelijkerwijs bij kan zie ik geen probleem.
NB als je inductie via de perilex hebt en dit als één aparte (kracht)groep in de groepenkast zit, kun je 'm bij onderhoud ook via die weg spanningsvrij maken.
Stel jezelf de vraag: hoe maak ik dit makkelijk en logisch voor een volgend bewoner die ik niets vertel over hoe het inhoudelijk zit.
edit: houdt rekening met het feit dat het laatste stukje van de perilex draad onder een trekbeveiliging zit dit moet wel passen dus een dikke YMVK wordt wat lastig.
[ Voor 3% gewijzigd door True op 14-11-2023 15:44 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
De WCD's zoals ze nu geplaatst zijn komen uit in de achterwand van het te creëren gootsteenkastje. Erbij kunnen is nu geen enkel probleem; het is enkel een hele lange stekker (lees: waar je wellicht verwacht dat de stekker in het kookeiland zou zitten, zit het nu in het kastje achter je en is die 6 tot 8 meter lang ipv 2 tot 2.5m).True schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:40:
[...]
Ik weet niet of het een geschreven regel is, maar je wilt je elektronische apparatuur in de keuken kunnen uitschakelen door de stekker los te halen dit moet / mag / zou mooi zijn als dit in het kastje er naast, er onder of onder bij de plint kan.
Zolang je er redelijkerwijs bij kan zie ik geen probleem.
NB als je inductie via de perilex hebt en dit als één aparte (kracht)groep in de groepenkast zit, kun je 'm bij onderhoud ook via die weg spanningsvrij maken.
Stel jezelf de vraag: hoe maak ik dit makkelijk en logisch voor een volgend bewoner die ik niets vertel over hoe het inhoudelijk zit.
Zolang er technisch gezien geen restrictie op zit, zie ik namelijk het probleem ook niet. Maar wilde het navragen omdat de keukenboer er zo op hamert (en ik dus twijfelde aan mijzelf)
Edit: YMVK is dus lastig; die neopreen kabel lijkt mij dan een goed alternatief? (die is een stuk soepeler dan de YMVK)
Ik kan eventueel 5x4 doen, maar dat lijkt mij overkill voor de afstand
[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 14-11-2023 15:53 ]
Lijkt toch niet bijster veel uit te maken:Notna schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:42:
[...]
De WCD's zoals ze nu geplaatst zijn komen uit in de achterwand van het te creëren gootsteenkastje. Erbij kunnen is nu geen enkel probleem; het is enkel een hele lange stekker (lees: waar je wellicht verwacht dat de stekker in het kookeiland zou zitten, zit het nu in het kastje achter je en is die 6 tot 8 meter lang ipv 2 tot 2.5m).
Zolang er technisch gezien geen restrictie op zit, zie ik namelijk het probleem ook niet. Maar wilde het navragen omdat de keukenboer er zo op hamert (en ik dus twijfelde aan mijzelf)
Edit: YMVK is dus lastig; die neopreen kabel lijkt mij dan een goed alternatief? (die is een stuk soepeler dan de YMVK)
Ik kan eventueel 5x4 doen, maar dat lijkt mij overkill voor de afstand
- Die jij linkt: https://www.elektramat.nl...l-h07rnf-5x2-5-per-meter/ Buitendiameter circa (mm) 14
- Een ymvk: https://www.elektramat.nl...2-5-per-50-meter/#details Buitendiameter circa (mm) 14
- Of een perilex: https://www.sandervunderi...5x2-5-lengte-2-meter.html Diameter 13mm
:strip_exif()/f/image/IFQJ4o0qQPxpnzkd31i4WrLK.jpg?f=fotoalbum_large)
edit: 5x4 wordt helemaal te dik voor fatsoenlijk aansluiten op een inductiekookplaat, dat is nergens voor nodig (mits je niet echt afstanden af moet leggen).
[ Voor 4% gewijzigd door True op 14-11-2023 16:07 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Voor mijn nieuwe keuken ben ik de elektra aan het inventariseren.
Kom daarbij tot de volgende losse groepen:
2820W gecombineerd moet geen enkel probleem zijn toch?
Voor de beeldvorming; de huidige vaatwasser zit nu op de keuken/garage groep waar ook de vriezer en afzuigkap bij zit. Niet de koelkast trouwens want die is nu gecombineerd met de combimagnetron.
Daarnaast moet ik me nog in de verdeling van de groepen over de 3 fasen gaan verdiepen waarbij de wasmachine/droger groep verder nog de enige andere groep is die echt vermogen trekt. De rest van de groepen zijn verlichting en wcd groepen van ruimtes zoals woon-, eet en slaapkamers.
Zijn er nog tips mbt deze verdeling of er gewoon voor zorgen dat elke fase een vergelijkbare belasting krijgt?
Ik ga bij deze verdeling ook rekening houden met waar de groepen fysiek uitkomen in de meterkast zodat ik niet een groep de links binnenkort helemaal rechts op een automaat moet gaan koppelen om op de juiste fase uit te komen.
Kom daarbij tot de volgende losse groepen:
- Quooker (2200W)
- Combimagnetron (2700W)
- Oven (3950W)
- Kookplaat met afzuiging (7,8kW, 3 fase krachtgroep)
- Vaatwasser (2400W) + Warmhoudlade (420W)
- Koelkast (~100W, gokje want Bosch geeft geen enkele aansluitwaarde voor hun KIR41ADD1 koelkast ) + Vriezer (120W) + 5 stopcontacten op het werkblad + keukenverlichting + de garage
2820W gecombineerd moet geen enkel probleem zijn toch?
Voor de beeldvorming; de huidige vaatwasser zit nu op de keuken/garage groep waar ook de vriezer en afzuigkap bij zit. Niet de koelkast trouwens want die is nu gecombineerd met de combimagnetron.
Daarnaast moet ik me nog in de verdeling van de groepen over de 3 fasen gaan verdiepen waarbij de wasmachine/droger groep verder nog de enige andere groep is die echt vermogen trekt. De rest van de groepen zijn verlichting en wcd groepen van ruimtes zoals woon-, eet en slaapkamers.
Zijn er nog tips mbt deze verdeling of er gewoon voor zorgen dat elke fase een vergelijkbare belasting krijgt?
Ik ga bij deze verdeling ook rekening houden met waar de groepen fysiek uitkomen in de meterkast zodat ik niet een groep de links binnenkort helemaal rechts op een automaat moet gaan koppelen om op de juiste fase uit te komen.
Je keukenboer heeft mogelijk een vrijstaand kookeiland in gedachten? Maar uit jouw verhaal blijkt dat je achter de keukenplinten een kabel kwijt kunt naar het huidige perilex stopcontact. Dan kun je dat stopcontact toch gewoon vervangen door een lasdoos en vervolgens flexbuis over de vloer langs de muren laten lopen naar de goede lokatie en daar een opbouw perilex stopcontact monteren? Dat is iig een stuk goedkoper en minder gedoe dan vanuit je meterkast een helemaal nieuwe aansluiting maken.Notna schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:24:
zo heb ik bij onze nieuwe keuken ook wat stopcontacten verplaatst.
Niets op tegen om hier 1 groep van te maken. De regel dat grote gebruikers een afzonderlijke eigen groep moeten hebben is gelukkig vervallen.Vliegvlug schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:22:
• Vaatwasser (2400W) + Warmhoudlade (420W)
Ik heb voor mijn vriendin in haar huis een buitenstopcontact aangesloten waarmee ze haar elektrische auto kan opladen. Hiervoor heb ik de meest rechtse groep in de hoofdkast gebruikt die nog leeg was.
Nu zat ik te kijken naar hoe de kast is ingedeeld en ik vraag me af of dat wel helemaal correct is. Het is een 1-fase aansluiting. Dit is de indeling van de kast:
:strip_exif()/f/image/YsMSnejmcyMAOJVsnvwB4auW.jpg?f=fotoalbum_large)
De eerste 4 groepen zitten op de aardlek links en de tweede 4 groepen op de aardlek rechts. So far so good. Nu zit in de kast ernaast de kookgroep (fornuisgroep) en de aardlekautomaat voor de zonnepanelen.
Nu vraag ik me af of de kookgroep niet achter een aardlek zou moeten? Voor zover ik kan zien is het alleen een automaat en geen aardlekautomaat.
Verder nog dingen op te merken aan deze kast en indeling?
Nu zat ik te kijken naar hoe de kast is ingedeeld en ik vraag me af of dat wel helemaal correct is. Het is een 1-fase aansluiting. Dit is de indeling van de kast:
:strip_exif()/f/image/YsMSnejmcyMAOJVsnvwB4auW.jpg?f=fotoalbum_large)
De eerste 4 groepen zitten op de aardlek links en de tweede 4 groepen op de aardlek rechts. So far so good. Nu zit in de kast ernaast de kookgroep (fornuisgroep) en de aardlekautomaat voor de zonnepanelen.
Nu vraag ik me af of de kookgroep niet achter een aardlek zou moeten? Voor zover ik kan zien is het alleen een automaat en geen aardlekautomaat.
Look behind you! A three headed monkey!
@Notna Ik zou het met neopreen doen, en een label met situatie beschrijving er bij de kookplaat aan hangen. Tenzij je met een IR camera kunt zien waar de vloerverwarming loopt, dan kan je daar tussendoor met een kabel rechtstreeks naar de groepenkast. Via de kruipruimte.
edit: wat @wimpie schrijft kan natuurlijk ook.
edit: wat @wimpie schrijft kan natuurlijk ook.
[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 15-11-2023 15:24 ]
@MrScratch
Ik ben in dit topic beland als vragensteller en niet als expert/oplosser, maar vziw moeten groepen alleen achter de aardlek als die punten bevat waar op reguliere basis apparaten in en uit getrokken worden (normale stopcontacten dus). Een perilex+kookplaat hoort daar niet bij.
Ik ben in dit topic beland als vragensteller en niet als expert/oplosser, maar vziw moeten groepen alleen achter de aardlek als die punten bevat waar op reguliere basis apparaten in en uit getrokken worden (normale stopcontacten dus). Een perilex+kookplaat hoort daar niet bij.
Een typisch geval waar telkens wat naast is geknutseld.MrScratch schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:01:
Wat direct opvalt is dat er geen hoofdschakelaar is geplaatst.
En wordt de linker aardlekschakelaar van boven gevoed? Of is boven de uitgaande kant van de aardlek? Anders zit de meest rechtste groep (niet op de foto te zien) hier ook achter. Twee draden los onder één klem is een no-go.
Ik zou inderdaad verwachten dat die kookgroep op een aardlek zou moeten zitten, kan de bedrading niet precies volgen maar volgens mij gaat deze inderdaad naar de aansluitblokjes en niet naar 1 van de 2 aardlekschakelaars. Maar ben geen expert, kan dat er een uitzondering op die regel is.MrScratch schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:01:
Los van de combinatie van verschillende merken, heeft de kast geen hoofdschakelaar en kan je dus niet met 1 handeling alles spanningsvrij maken. Dat hoefde vroeger niet, de vraag is of eerdere uitbreidingen officieel een reden hadden moeten zijn om dit te corrigeren. Alsnog laten doen (want het moet onder spanning) wordt ook lastig want er is volgens mij geen plek voor een 2-brede hoofdschakelaar.
En een auto opladen op 1-fase is wel heel traag. En wat voor een hoofdzekering zit er in? Want de combinatie van de kookgroep, de auto laden + een oven ofzo, kan wel eens over de 30A gaan.
Wil je het echt goed oplossen, zou je de aansluiting kunnen laten verzwaren naar 3x25A, met een bijpassende 3-fase meterkast waar je alles in kwijt kan, kookgroep door krachtgroep vervangen en een 3-fase lader voor de auto. Maar dat kost geld, en is niet iets wat je doet als je niet van plan bent er voor de lange termijn te blijven wonen.
Hoofdschakelaar had ik ook gezien, maar is waarschijnlijk uit de tijd dat dat nog niet verplicht was? Netbeheerder stop zit in verzegelde kast, dus een hoofdschakelaar kan alleen geplaatst worden door elektricien met zegelrecht, denk ik.m_rick schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:18:
[...]
Een typisch geval waar telkens wat naast is geknutseld.
Wat direct opvalt is dat er geen hoofdschakelaar is geplaatst.
Aardlek wordt inderdaad van boven gevoed. Maar zoals je correct ziet zitten daar wel 2 draden in 1 klem. Dat hebben de zonnepaneelcowboys vast gedaan.En wordt de linker aardlekschakelaar van boven gevoed? Of is boven de uitgaande kant van de aardlek? Anders zit de meest rechtste groep (niet op de foto te zien) hier ook achter. Twee draden los onder één klem is een no-go.
Look behind you! A three headed monkey!
YMVK installatiekabel met massieve aders hoort niet op een stekker, maar als je zoiets met neopreensnoer zou doen kan dat in theorie ja. Maar het is geen kookeiland dan als je er via de plint kunt komen? Een schiereiland dan?Notna schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:24:
De tussenoplossing is natuurlijk om de bestaande aansluiting te verlengen met YMVK (vast aangesloten dan wel) via de plint en in de buurt van de kookplaat een nieuwe Perilex contactdoos te plaatsen. Lijkt mij netter dan een lang snoer onder de keuken slingeren maar dat is vooral gevoelsmatig denk ik.
Pas wel op dat je geen kookplaat met vast gemonteerd snoer hebt besteld, dan werkt jouw plannetje niet meer.
Ik zou de contactdozen boven het werkblad nog verdelen over 2 verschillende groepen. Vroeger was dit zelfs norm. De normen zijn flink uitgekleed de laatste jaren maar dat maakt het natuurlijk niet meteen een slecht idee.Vliegvlug schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:22:
• Koelkast (~100W, gokje want Bosch geeft geen enkele aansluitwaarde voor hun KIR41ADD1 koelkast ) + Vriezer (120W) + 5 stopcontacten op het werkblad + keukenverlichting + de garage
Het scheelt natuurlijk dat je een Quooker hebt en geen waterkoker zult neerzetten. Maar misschien wel een koffiezetapparaat, broodrooster, contactgrill, tosti-ijzer, frituurpan, airfryer, broodbakmachine, rijstkoker, weet ik 't.
Technisch gezien is het een schiereiland, want hij komt niet vast te zitten aan het andere gedeelte van de keuken. Ik moet tussen keuken en 'schiereiland' ongeveer een 1,5meter door de muuur. Maar de rest ligt achter een plint.Xander schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:24:
[...]
YMVK installatiekabel met massieve aders hoort niet op een stekker, maar als je zoiets met neopreensnoer zou doen kan dat in theorie ja. Maar het is geen kookeiland dan als je er via de plint kunt komen? Een schiereiland dan?
De tussenoplossing is natuurlijk om de bestaande aansluiting te verlengen met YMVK (vast aangesloten dan wel) via de plint en in de buurt van de kookplaat een nieuwe Perilex contactdoos te plaatsen. Lijkt mij netter dan een lang snoer onder de keuken slingeren maar dat is vooral gevoelsmatig denk ik.
Pas wel op dat je geen kookplaat met vast gemonteerd snoer hebt besteld, dan werkt jouw plannetje niet meer.
Is het netjes? Nee, vast niet. Zie je er iets van? 0.0
Van al die apparaten heb ik alleen een broodrooster en rijstkoker in huis dus op zich valt het mee.Xander schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:33:
[...]
Ik zou de contactdozen boven het werkblad nog verdelen over 2 verschillende groepen. Vroeger was dit zelfs norm. De normen zijn flink uitgekleed de laatste jaren maar dat maakt het natuurlijk niet meteen een slecht idee.
Het scheelt natuurlijk dat je een Quooker hebt en geen waterkoker zult neerzetten. Maar misschien wel een koffiezetapparaat, broodrooster, contactgrill, tosti-ijzer, frituurpan, airfryer, broodbakmachine, rijstkoker, weet ik 't.Je sluit nogal snel zwaardere apparaten aan in de keuken.
Maar vind het wel een goed idee!
De stopcontacten zitten toch verdeeld over twee kabels en niet doorgelust dus ik kan makkelijk een van de twee kabels bij een andere generieke groep voegen die niet zwaar belast wordt.
@Notna ik zou die perilex WCD van de muur af schroeven en ergens in de buurt van je kookplaat onder het (schier)eiland hangen, en dan met een stuk YMvK verbinden met de lasdoos waar hij eerst zat. Lijkt me een stuk netter en praktischer, ook als je ooit een nieuwe kookplaat moet of zo.
Een vraag wat me niet geheel duidelijk is.
Als je een uitbreidingskast wilt plaatsen naast je bestaande groepenkast. Maar je hebt geen mogelijkheid om deze er direct tegen aan te zetten. Mag je deze 2 dan verbinden met een buis waardoor je kabels lopen vanaf je hoofdschakelaar naar de te voeden 3 fase alamat?
Zelf denk ik overigens van niet, maar misschien heb ik het mis.
Als je een uitbreidingskast wilt plaatsen naast je bestaande groepenkast. Maar je hebt geen mogelijkheid om deze er direct tegen aan te zetten. Mag je deze 2 dan verbinden met een buis waardoor je kabels lopen vanaf je hoofdschakelaar naar de te voeden 3 fase alamat?
Technisch gezien word het dan een losse verdeler en zou hij een eigen hoofdschakelaar moeten krijgen.g00gle schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:58:
Een vraag wat me niet geheel duidelijk is.
Als de verdeler maar 1 automaat bevat, dan is hij met 1 handeling spanningsloos te maken. Hiermee voldoet hij aan de eisen van NEN1010.pickboy schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:54:Technisch gezien word het dan een losse verdeler en zou hij een eigen hoofdschakelaar moeten krijgen.
Waarom zou je dan nog een hoofdschakelaar plaatsen?
Het lijkt me ook afhangen van de lengte van de buis. Als het om 10cm binnen dezelfde meterkast gaat is het imho wat anders dan wanneer je in een andere ruimte terechtkomt. Wat ik ook zou overwegen is dat de verbindingskabel afgezien van de hoofdzekering onbeveiligd is.
Ja, als er enkel 1 automaat inzit en deze is tevens als lastscheider gekwalificeerd is (dat zijn ze tegenwoordig bijna allemaal) dan hoeft er idd geen seperate hoofdschakelaar bij.arievz schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:11:
[...]
Als de verdeler maar 1 automaat bevat, dan is hij met 1 handeling spanningsloos te maken. Hiermee voldoet hij aan de eisen van NEN1010.
Waarom zou je dan nog een hoofdschakelaar plaatsen?
@OnlyTheBest Heb je je 'werfinstallatie' laten herkeuren? Is Fluvius langsgeweest en wat zeiden ze ervan? Wij zitten een beetje in een vergelijkbare situatie.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Oke, je hebt gelijk. Heb de kleine kast teruggebrachtAndrehj schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 10:59:
[...]
Ik zou eerst beginnen met een grotere uitbreidingskast. Deze kast is nu gelijk weer vol. Wat doe je bij de volgende uitbreiding (elektrisch rijden, extra PV, elektrisch koken, warmtepomp, monitoring etc)? Zet je er dan weer zo'n klein kastje bij? Dat wordt toch een rommeltje? Als je iets doet moet je het goed doen.
Dus:
- Een zoveel mogelijk gelijke kast naast je huidige monteren, zodat je voor de toekomst dat in ieder geval voor elkaar hebt.
- En dan die aardedraad er gewoon links of rechts langs monteren. Dat kan nooit lastig zijn.
Wat zou jij doen?
- Gewoon dezelfde als die er al hangt, zoals deze: https://new.abb.com/products/nl/1SPF006964F0230/hld33 ?
- Of een iets kleinere met 12 modules, zoals deze: https://www.sandervunderi...enkast-22x22cm-hld22.html. In deze laatste is dan weer minder plek voor nieuwe aardlekschakelaars, dus de variant met 24 modules is denk ik de verstandigste keuze?
Ik heb nog een 1-fase meterkast die in januari wordt verzwaard. Er is al wel een kabel voorbereid voor 3-fase kookplaat. Maar kan nu deze kabel ook gebruiken om een 1-fase kookplaat aan te sluiten?
Ik ben bang dat die kabel nu niet gebruik kan maken van meerdere groepen en daarmee overbelast raakt?
Ik ben bang dat die kabel nu niet gebruik kan maken van meerdere groepen en daarmee overbelast raakt?
Ik tast letterlijk in het duister
Ik heb een ecodim 14 module met bijbehorende busch-jaeger pulsdrukker. Maar ik begrijp niet hoe deze aan te sluiten. De ecodim handleiding is onduidelijk, en de busch-jaeger afwezig
Bij de ecodim:
3 = N(ul)
~ = lamp
P = naar pulsdrukker, maar waar?
Lp = naar puldrukker, maar waar?
L = L / Fase
pulsdrukker:
N= N(ul)
L - L / Fase
Pijl = schakel richting??
In de ecodim handleiding lees ik dat er twee draden ( P en Lp) naar de pulsdrukker moeten. Maar naar welke ingang? De P naar de N, en de Lp naar de L van de pulsdrukker en de schakel van de pulsdrukker onbenut laten??
Wordt sowieso een opgave om deze in een 50mm inbouwdoos te laten passen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wJSsTexXLxEvqiDFcZZFZpgv.jpg?f=user_large)
gaat om deze combi:
https://www.ecobright.nl/...h-jaeger-pulsdrukker.html
@Pieter2 : je bedoelt dat er een 5-aderige kabel ligt, en je een 1-fase kookplaat hebt? Waarom zou die kabel overbelast raken als je 2 aders onbenut laat? Of wil je je 3-fase kookplaat aansluiten op 1 fase? Ik ben geen expert (ik kom hier voor een vraag), maar lijkt me dat je de zwarte en grijze onbenut kan laten en een 1-fase kookplaat kan aansluiten.
Ik heb een ecodim 14 module met bijbehorende busch-jaeger pulsdrukker. Maar ik begrijp niet hoe deze aan te sluiten. De ecodim handleiding is onduidelijk, en de busch-jaeger afwezig
Bij de ecodim:
3 = N(ul)
~ = lamp
L = L / Fase
pulsdrukker:
N= N(ul)
L - L / Fase
In de ecodim handleiding lees ik dat er twee draden ( P en Lp) naar de pulsdrukker moeten. Maar naar welke ingang? De P naar de N, en de Lp naar de L van de pulsdrukker en de schakel van de pulsdrukker onbenut laten??
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wJSsTexXLxEvqiDFcZZFZpgv.jpg?f=user_large)
gaat om deze combi:
@Pieter2 : je bedoelt dat er een 5-aderige kabel ligt, en je een 1-fase kookplaat hebt? Waarom zou die kabel overbelast raken als je 2 aders onbenut laat? Of wil je je 3-fase kookplaat aansluiten op 1 fase? Ik ben geen expert (ik kom hier voor een vraag), maar lijkt me dat je de zwarte en grijze onbenut kan laten en een 1-fase kookplaat kan aansluiten.
[ Voor 14% gewijzigd door inquestos op 16-11-2023 21:30 ]
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
De kabel zou bruikbaar zijn voor een kookgroep (2P+2N). Een 3-fasen groep kun je echter niet (zomaar) gebruiken. Je zou de groepenkast dus wel 2x moeten aanpassen.Pieter2 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:35:
Ik heb nog een 1-fase meterkast die in januari wordt verzwaard. Er is al wel een kabel voorbereid voor 3-fase kookplaat. Maar kan nu deze kabel ook gebruiken om een 1-fase kookplaat aan te sluiten?
Lp en P van de dimmer aansluiten op de L en het pijltje van de schakelaar.inquestos schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:23:
Ik tast letterlijk in het duister![]()
Bij de ecodim:
3 = N(ul)
~ = lamp
L = L / Fase
pulsdrukker:
N= N(ul)
L - L / Fase
[Afbeelding]
gaat om deze combi:
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.