Even kort mijn ervaring met het plaatsen van een Panasonic airco single split unit. Ik ben geen handige Harrie en heb geen ervaring met leidingwerk maar ben wel van het proberen.
1. De leidingen aan een binnunit van Panasonic zijn circa 35cm lang, mijn muur is ook 35cm dik. Je kunt de koppelingen nog net bespuiten met zeepsop of gaslekzoeker. Als het lekt moet alles weer los. Je kunt m niet even vaster draaien.
2. Een gat van 65mm is aan de dunne kant en een hoop gedoe als er veel isolatie is gebruikt. Vooral als je gat toch net niet op de juiste plek zit. Bij een Panasonic unit zit geen mal bijgeleverd voor de muur dus die heb ik zelf moeten maken. (ging ervan uit dat dit standaard bijgeleverd werd). Zo'n mal is erg handig als je er veel moet ophangen.
3. Ik had geflarede leiding van
Aircotube gebruikt , met het erdoor halen hebben we te hard getrokken of teveel heen en weer gehaald in de muur waardoor de flares dwars door de moer getrokken werden (flares moesten dus opnieuw gemaakt worden).
4. Als je het schroefdraad met vet of Nylog Blue insmeert dan klopt je torque niet meer. In mijn geval scheurde de moer bij het aandraaien.
5. Op een torque wrench staat een pijl. Let erop dat die pijl in de draairichting staat, anders werkt het torque gedeelte niet.
6. Het afpersen met stikstof en het vacumeren is allemaal wel spannend als je het nog nooit gedaan hebt maar valt eigenlijk wel mee.
7. Een 1,60meter lange stikstoffles is niet te tillen.
8. Ik had een aansluitset gehuurd inclusief
een flaretool (gelukkig).Toen ik m stuk trok dacht ik dat ik een nieuwe leiding moest kopen of toch maar aan een prof vragen om te solderen of te persen. Het maken van flares bleek echter zeer eenvoudig.
9. Ik denk dat ik voor de andere units gewoon ongeflare leiding bestel en alles op maat maak.
10. Ik dacht dat de buitenunit aan het stroom verbonden moest worden en de binneunit stroom krijgt via de aansluttingen met de buitenunit. Bij een Panasonic is dat niet het geval. Wel onhandig, vind ik.
11. Degene van wie ik het gehuurd had was erg behulpzaam, zowel via de app als bellen. Dat geeft wel vertrouwen en vermindert de stress als het niet gaat zoals in de Youtube filmpjes.
12. Ik had een buigeset gekocht bij
Warmteservice. Bij
Alie zijn ze goedkoper, voorals als je maar twee maten nodig hebt. Weet niet of er kwaliteitsverschil is. Ik vermoed van niet want het is simpel materiaal.
[
Voor 7% gewijzigd door
Aziona op 13-08-2026 09:17
]
WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf,BUF Seal AWD, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh