Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 175 176 Laatste
Acties:

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:53
Wij laten waarschijnlijk binnenkort airco plaatsen op bovenverdieping. Nou heb ik aangegeven bij de 2 bedrijven die ik maand terug vroeg om een offerte dat er geen haast bij is. Als het goedkoper is om in najaar te doen heeft dat mijn voorkeur. Nu komt er al wel 1 bedrijf volgende week. Is het aantoonbaar goedkoper om dit in laagseizoen te doen?

Want vind het wel zonde om onnodig extra daarvoor te betalen. Daarbij zal het wel september worden als we daarvoor kiezen en de airco geplaatst wordt. Dan is het mssn ook al wel stuk rustiger ook gezien intrede herfst.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:17
Kluifjes schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:31:
Wij laten waarschijnlijk binnenkort airco plaatsen op bovenverdieping. Nou heb ik aangegeven bij de 2 bedrijven die ik maand terug vroeg om een offerte dat er geen haast bij is. Als het goedkoper is om in najaar te doen heeft dat mijn voorkeur. Nu komt er al wel 1 bedrijf volgende week. Is het aantoonbaar goedkoper om dit in laagseizoen te doen?

Want vind het wel zonde om onnodig extra daarvoor te betalen. Daarbij zal het wel september worden als we daarvoor kiezen en de airco geplaatst wordt. Dan is het mssn ook al wel stuk rustiger ook gezien intrede herfst.
Nee, maar ik vind het bizar dat jouw 'bedrijf' al in September kan plaatsen. Hier vind je niemand meer die dit jaar nog kan plaatsen. Alles is volgeboekt... Sommigen tot April.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:51:
[...]

Nee, maar ik vind het bizar dat jouw 'bedrijf' al in September kan plaatsen. Hier vind je niemand meer die dit jaar nog kan plaatsen. Alles is volgeboekt... Sommigen tot April.
Hier in Twente begin juni bestelt 1/2 juli geplaatst. :)
(en niet door een beun )
En waar is "hier" :?

• Tommie12
TvanW schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:02:
[...]

Hier in Twente begin juni bestelt 1/2 juli geplaatst. :)
(en niet door een beun )
En waar is "hier" :?
België.

Begin Juni was voor de eerste hittegolf. Direct er na zijn het aantal prijsvragen ontploft. We hadden natuurlijk wel een paar graden meer dan in NL, en zeker meer dan in het 'hoge noorden'.

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:04:
[...]

België.

Begin Juni was voor de eerste hittegolf. Direct er na zijn het aantal prijsvragen ontploft. We hadden natuurlijk wel een paar graden meer dan in NL, en zeker meer dan in het 'hoge noorden'.
Waar in Belgie ? België is wel niet zo groot als NL :+ maar het maakt nogal wat uit of je langs de kust woont of in de Ardennen. Btw Twente ligt in het oosten van NL..

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Tommie12 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:04:
[...]

België.

Aan de huizen te zien in Belgie kunnen jullie het betalen 8)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Tommie12
TvanW schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:15:
[...]

Waar in Belgie ? België is wel niet zo groot als NL :+ maar het maakt nogal wat uit of je langs de kust woont of in de Ardennen. Btw Twente ligt in het oosten van NL..
Midden van België, tussen Antwerpen en Brussel.

Wij kregen eind Juni een paar dagen met 35 graden en toen koelde het 's nachts niet onder de 25 graden. Er is toen een oversterfte van 2000 personen geregistreerd..

Maar veel mensen hebben toen offertes gevraagd en besteld. Dat is nog versterkt met de tweede hittegolf midden Juli... En deze week hebben we weer 2-3 dagen boven de 30 graden.

Dus ja, de aircoinstallateurs hebben overvolle orderboekjes.

• Tommie12
Glashelder schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:20:
[...]

Aan de huizen te zien in Belgie Vlaanderen kunnen jullie het betalen 8)
FTFY

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Ik kom ook even binnenvallen in dit topic. Ik heb een offerte liggen voor het plaatsen van 2 single split airco's voor een bedrag van € 4.250 euro. Gaat om wandmodel Mitsubishi SRK units van 2,5 kW en 3,5 kW voor de slaapkamer en de woonkamer. Naar wat ik online kan vinden is dat redelijk marktconform maar ook niet heel scherp geprijsd. Wat vinden de kenners hier er van?

• Tommie12
Afas schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 14:29:
Ik kom ook even binnenvallen in dit topic. Ik heb een offerte liggen voor het plaatsen van 2 single split airco's voor een bedrag van € 4.250 euro. Gaat om wandmodel Mitsubishi SRK units van 2,5 kW en 3,5 kW voor de slaapkamer en de woonkamer. Naar wat ik online kan vinden is dat redelijk marktconform maar ook niet heel scherp geprijsd. Wat vinden de kenners hier er van?
Die prijs is heel redelijk. Als de reputatie van die plaatser goed is, snel tekenen!

Als iemand dat voor 1000€ minder doet, dan wordt het verdacht.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:06
[...]

Hier tijdens de gittegolf iemand laten komen. Kon eind juli installeren. Soms heb je geluk met een eerlijke installateur die gewoon nog een gaatje heeft.

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:53
[...]

Ik weet niet of het september wordt, maar ga ik enigszins vanuit als ze half augustus komen kijken. Woon ook in oosten van Nederland trouwens bij Twente. Ging mij er meer om of in september plaatsen duurder is dan in bv november. Maar dat is dus over het algemeen niet zo.

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Om nog eens op mijn schets terug te komen, volgens een installateur heeft het geen zin in de midden ruimte een airco te zetten, de hal beneden zou heel koud worden, maar de slaapkamers helemaal niet (zelfs niet met de deuren open). De airco zou uiteindelijk af slagen.

De airco boven een traphal zetten kan, maar niet met zo'n groot trap gat en grote overloop (other op de schets).

Het is uiteraard altijd beter een airco in de slaapkamers te hebben, maar de installatie is bijzonder complex en dan zit ik met vloer units + pompje.

Ik zoek nog een 2de opinie, maar vertrouwde deze gast wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxNubhJCToBU6SKBVUOKD7CbhRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHdhmkLqytsg55EnvG9FQOAN.jpg?f=fotoalbum_large

• Tommie12
poing schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:36:
Om nog eens op mijn schets terug te komen, volgens een installateur heeft het geen zin in de midden ruimte een airco te zetten, de hal beneden zou heel koud worden, maar de slaapkamers helemaal niet (zelfs niet met de deuren open). De airco zou uiteindelijk af slagen.

De airco boven een traphal zetten kan, maar niet met zo'n groot trap gat en grote overloop (other op de schets).

Het is uiteraard altijd beter een airco in de slaapkamers te hebben, maar de installatie is bijzonder complex en dan zit ik met vloer units + pompje.

Ik zoek nog een 2de opinie, maar vertrouwde deze gast wel.

[Afbeelding]
Die man heeft gelijk.

Je kan hem uitdagen door een oplossing te zoeken om het toch zonder pompjes te doen.

Wat zit er onder deze ruimtes?

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 15:49:
[...]

Die man heeft gelijk.

Je kan hem uitdagen door een oplossing te zoeken om het toch zonder pompjes te doen.

Wat zit er onder deze ruimtes?
Ik moet de ijskast eens uit de keukenkast halen, misschien dat ik genoeg ruimte heb om de condens afvoer zo tot in de kruipkelder te krijgen. Dat zal helaas enkel lukken voor de condens afvoer.

• Tommie12
poing schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 16:01:
[...]

Ik moet de ijskast eens uit de keukenkast halen, misschien dat ik genoeg ruimte heb om de condens afvoer zo tot in de kruipkelder te krijgen. Dat zal helaas enkel lukken voor de condens afvoer.
Altijd pompjes vermijden! Vroeg of laat gaan ze eens defect en heb je een natte muur.

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:33
als je het goed aansluit gaat je binnenunit uit als je pompje kapot is, daarvoor zit in elk pompje een contact.

Of dat in de praktijk wordt aangesloten is een tweede.

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:44
Ik had een tijdje een Sauermann Si-20 omdat ik m’n Daikin binnenunit een paar centimeter lager moest hangen. Ik had hem aangesloten dat hij de stroom naar de binnenunit zou afkappen, heeft ie net na installatie netjes gedaan maar ineens deed ie dat niet meer, dus het was een tikkende tijdbom.

Ik heb het geluk dat de MHI die de Daikin heeft vervangen, iets minder hoog is en de lekbak daardoor hoger aan de muur zit en ik het nu wel met natuurlijke afvoer kan doen. Ik ben echt blij dat ik van dat rotding af ben, want ik kreeg hem ook nooit echt stil ondanks vele verwoede pogingen.

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Kluifjes schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 13:31:

Goedkoper is het vaak niet, het is eerder dat de bedrijven in het najaar en voorjaar het rustiger hebben waardoor de installatie sneller kan plaatsvinden.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:06
hvwees schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:18:
[...]

Goedkoper is het vaak niet, het is eerder dat de bedrijven in het najaar en voorjaar het rustiger hebben waardoor de installatie sneller kan plaatsvinden.
Er is ook geen tekort aan airco’s wereldwijd. Hoogstens dat ze in een bepaalde periode in een land of regio tijdelijk wat moeilijker verkrijgbaar zijn. Prijzen zijn het hele jaar ook vrij constant, tijdens een hittegolf een fractie duurder soms door de piek vraag. De bottle neck ligt echt bij de beschikbaarheid van gecertificeerde stek monteurs voor plaatsing en inregelen.

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:05
Even kort mijn ervaring met het plaatsen van een Panasonic airco single split unit. Ik ben geen handige Harrie en heb geen ervaring met leidingwerk maar ben wel van het proberen.
1. De leidingen aan een binnunit van Panasonic zijn circa 35cm lang, mijn muur is ook 35cm dik. Je kunt de koppelingen nog net bespuiten met zeepsop of gaslekzoeker. Als het lekt moet alles weer los. Je kunt m niet even vaster draaien.
2. Een gat van 65mm is aan de dunne kant en een hoop gedoe als er veel isolatie is gebruikt. Vooral als je gat toch net niet op de juiste plek zit. Bij een Panasonic unit zit geen mal bijgeleverd voor de muur dus die heb ik zelf moeten maken. (ging ervan uit dat dit standaard bijgeleverd werd). Zo'n mal is erg handig als je er veel moet ophangen.
3. Ik had geflarede leiding van Aircotube gebruikt , met het erdoor halen hebben we te hard getrokken of teveel heen en weer gehaald in de muur waardoor de flares dwars door de moer getrokken werden (flares moesten dus opnieuw gemaakt worden).
4. Als je het schroefdraad met vet of Nylog Blue insmeert dan klopt je torque niet meer. In mijn geval scheurde de moer bij het aandraaien.
5. Op een torque wrench staat een pijl. Let erop dat die pijl in de draairichting staat, anders werkt het torque gedeelte niet.
6. Het afpersen met stikstof en het vacumeren is allemaal wel spannend als je het nog nooit gedaan hebt maar valt eigenlijk wel mee.
7. Een 1,60meter lange stikstoffles is niet te tillen.
8. Ik had een aansluitset gehuurd inclusief een flaretool (gelukkig).Toen ik m stuk trok dacht ik dat ik een nieuwe leiding moest kopen of toch maar aan een prof vragen om te solderen of te persen. Het maken van flares bleek echter zeer eenvoudig.
9. Ik denk dat ik voor de andere units gewoon ongeflare leiding bestel en alles op maat maak.
10. Ik dacht dat de buitenunit aan het stroom verbonden moest worden en de binneunit stroom krijgt via de aansluttingen met de buitenunit. Bij een Panasonic is dat niet het geval. Wel onhandig, vind ik.
11. Degene van wie ik het gehuurd had was erg behulpzaam, zowel via de app als bellen. Dat geeft wel vertrouwen en vermindert de stress als het niet gaat zoals in de Youtube filmpjes.
12. Ik had een buigeset gekocht bij Warmteservice. Bij Alie zijn ze goedkoper, voorals als je maar twee maten nodig hebt. Weet niet of er kwaliteitsverschil is. Ik vermoed van niet want het is simpel materiaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Aziona op 13-08-2026 09:17 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf,BUF Seal AWD, ESS: Deye 6K-SG03LP1, 2xLuyuan, 32kWh

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:32
Vraagje voor een kennis:

Zij hebben recent een huis gekocht met een Mitsubishi Electric airco op de slaapkamer. De buitenunit staat op het dak van de garage, met daarbij - je raadt het al - een condenspompje. Nu klagen ze dat het pompje uren nadat de binnenunit is uitgeschakeld nog loopt af te pompen. En zelfs midden in de nacht.

Is hier iets aan in te stellen of te doen? (Uiteraard heb ik geadviseerd om te kijken of er tzt niet een condensafvoer naar buiten geboord kan worden, maar ik zoek voor nu even een tijdelijke quick-win). Naar mijn weten hoort een condenspompje hooguit enkele minuten na het uitschakelen te draaien, maar ik heb verder geen ervaring met deze (volgens velen) ondingen.

[ Voor 13% gewijzigd door KoningPaulus op 13-08-2026 10:08 ]

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• Tommie12
KoningPaulus schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:04:
Vraagje voor een kennis:

Zij hebben recent een huis gekocht met een Mitsubishi Electric airco op de slaapkamer. De buitenunit staat op het dak van de garage, met daarbij - je raadt het al - een condenspompje. Nu klagen ze dat het pompje uren nadat de binnenunit is uitgeschakeld nog loopt af te pompen. En zelfs midden in de nacht.

Is hier iets aan in te stellen of te doen? (Uiteraard heb ik geadviseerd om te kijken of er tzt niet een condensafvoer naar buiten geboord kan worden, maar ik zoek voor nu even een tijdelijke quick-win). Naar mijn weten hoort een condenspompje hooguit enkele minuten na het uitschakelen te draaien, maar ik heb verder geen ervaring met deze (volgens velen) ondingen.
Dan zal er een vlottertje vast hangen vermoed ik, of de schakelaar werkt niet meer.

Altijd problemen met die ondingen.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:10:
[...]

Dan zal er een vlottertje vast hangen vermoed ik, of de schakelaar werkt niet meer.

Altijd problemen met die ondingen.
Bijna altijd dan 8) De airco's in mijn vorige woning hadden zo'n condenspompje en nooit problemen mee gehad ;)

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
@Aziona Ik heb die buigsnoeren van Alie was rond de 20 euro. Eigenlijk heb je alleen de 3/8 nodig een 1/4 leiding knik je niet zo maar. De verwerking van de koelleidingen hangt ook af welk merk/type koelleiding je koopt. De goedkopere hebben dunnere wanddikte 0,8mm en de betere zijn 1 mm wanddikte.

Ik doe alleen maar een heel klein drupje vet in de kraak van de moer en niet op contact of schroefdraad. Daarna op juiste moment aandraaien. Ik draai de moet ook eerst een heel stuk met de hand dit moet gewoon soepel lopen.

Flare maken is even een handigheidje wat je het beste op een afvalstuk kunt oefenen.

[ Voor 7% gewijzigd door habbekrats op 13-08-2026 10:35 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:06
@Aziona Ik heb onlangs twee Panasonic airco’s gehangen en heb deze gesoldeerd dat geeft toch de meest betrouwbare aansluiting boven flares.

Wat betreft je punt #10 kun je dit niet veralgemeniseren voor alle Panasonic airco’s. Mijn ervaring is dat een vloermodel Panasonic vanuit de buitenunit gevoedt wordt en een wandmodel vanuit de binnenunit. Afhankelijk van het vermogen wordt er met minimaal 1.5 of 2.5mm2 draad gewerkt maar dat is terug te vinden in de manual.

• Tommie12
jimh307 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 10:25:
[...]

Bijna altijd dan 8) De airco's in mijn vorige woning hadden zo'n condenspompje en nooit problemen mee gehad ;)
Het is geen kwestie van of, het is een kwestie van tijd. Jij hebt je woning blijkbaar op tijd verkocht.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:06
@KoningPaulus Condensafvoer hoeft niet moeilijk te zijn, ik heb gewoon een elektrabuisje (zijn er ook in wit!) door de gevel: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2" Met een lange 19mm SDS-boor even een gaatje geprikt.

Als noodoplossing: kap onderaan airco losmaken en een stuk tuinslang aan de condensafvoer freubelen en die in een emmer/jerrycan laten druppen? Wel op tijd leeggooien want kan met benauwd weer snel gaan met condens.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 13-08-2026 11:18 ]

• KoningPaulus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:32
ThinkPad schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:16:
@KoningPaulus Condensafvoer hoeft niet moeilijk te zijn, ik heb gewoon een elektrabuisje (zijn er ook in wit!) door de gevel: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2" Met een lange 19mm SDS-boor even een gaatje geprikt.

Als noodoplossing: kap onderaan airco losmaken en een stuk tuinslang aan de condensafvoer freubelen en die in een emmer/jerrycan laten druppen? Wel op tijd leeggooien want kan met benauwd weer snel gaan met condens.
Thanks!

Anker Solix Max AC 7 kWh | 4.320WP | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS-W

• DesiredPeanut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:56
Zijn er hier ook mensen die in elke slaapkamer een binnenunit hebben geplaatst? Dat overwegen wij momenteel, maar met vier slaapkamers plus woonkamer en werkkamer zouden we dan op 6 binnenunits uitkomen. Meer dan drie zullen er tegelijkertijd niet zo snel aangaan denk ik.

Is dit realistisch of overkill? Ben ook wel benieuwd of ik dan bijvoorbeeld ook twee buitenunits nodig zou hebben, en of het dan niet gigantisch duur wordt.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:25
DesiredPeanut schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 00:07:
Zijn er hier ook mensen die in elke slaapkamer een binnenunit hebben geplaatst? Dat overwegen wij momenteel, maar met vier slaapkamers plus woonkamer en werkkamer zouden we dan op 6 binnenunits uitkomen. Meer dan drie zullen er tegelijkertijd niet zo snel aangaan denk ik.

Is dit realistisch of overkill? Ben ook wel benieuwd of ik dan bijvoorbeeld ook twee buitenunits nodig zou hebben, en of het dan niet gigantisch duur wordt.
Ik heb 6 binnenunits verdeeld over drie buitenunits, waar mee wordt gekoeld en verwarmd. Ik zou er wel voor kiezen om deze te verdelen over meerdere buitenunits, zeker als ze niet allemaal tegelijk aanstaan.

9040 Wp | Zendure 20 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• DesiredPeanut
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:56
GermanPivo schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 06:49:
[...]

Ik heb 6 binnenunits verdeeld over drie buitenunits, waar mee wordt gekoeld en verwarmd. Ik zou er wel voor kiezen om deze te verdelen over meerdere buitenunits, zeker als ze niet allemaal tegelijk aanstaan.
Super, dat klinkt goed. Meerdere buitenunits lijkt me inderdaad een must ivm pendelen. Weet je nog (ongeveer) wat de totale kosten waren of is dat al te lang geleden/niet meer relevant?

• Tommie12
DesiredPeanut schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 07:53:
[...]

Super, dat klinkt goed. Meerdere buitenunits lijkt me inderdaad een must ivm pendelen. Weet je nog (ongeveer) wat de totale kosten waren of is dat al te lang geleden/niet meer relevant?
Grof kan je rekenen rond de 2000€ per binnenunit als je bij de A merken blijft.

Hier 4 binnenunits op 1 buitenunit. Draait prima.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:15
Goede buitenunits kunnen prima terug moduleren dus 4:1 is geen enkel probleem.

Het meeste comfort bereik je met een unit in iedere kamer. Dan kunnen de deuren dicht, is het mogelijk eigen temperatuur te kiezen en hoef je niet altijd alles mee te nemen. Daarnaast zijn kleinere units stiller.

Prijs is heel afhankelijk van merk, type maar vooral ook complexiteit van de aanleg. Soms leggen wij een 4 multi aan voor 7.500, soms voor 11.000.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• hvwees
  • Nu online
DesiredPeanut schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 00:07:

Ik niet, maar een vriend van mij wel.

Die heeft in elke ruimte van zijn huis een single split laten plaatsen.

3 slaapkamers en woonkamer, aan de zijgevel hangen de buiten units. Zolder heeft ook nog een single split maar die buiten unit staat op het dak van de verdieping eronder.

Qua prijs verschilde het niet heel veel van een multisplit vertelde hij mij destijds.

Multisplit heeft ook nadelen, zoals bleeding.

Mijn visie hierop is, als je de ruimte ervoor heb kies voor single splits voor elke ruimte.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:37
hvwees schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:26:
[...]
Multisplit heeft ook nadelen, zoals bleeding.

Mijn visie hierop is, als je de ruimte ervoor heb kies voor single splits voor elke ruimte.
Eens. Multisplit buitenunit heeft ook een hoger minimum vermogen. Maar per binnenunit kun je lager uitkomen als je meerdere units aan hebt staan.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:25
DesiredPeanut schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 07:53:
[...]

De boel draait alweer ruim 5 jaar naar volledige tevredenheid, dus al even geleden, maar was toen zo'n €7500.
Martin7182 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:59:
[...]

Eens. Multisplit buitenunit heeft ook een hoger minimum vermogen. Maar per binnenunit kun je lager uitkomen als je meerdere units aan hebt staan.
6 buitenunits werd qua ruimte wel iets te gortig, maar we hebben alles zo gecombineerd dat we het minimumvermogen altijd wel kwijt kunnen. Goed dimensioneren helpt hierbij ook een stuk natuurlijk.

9040 Wp | Zendure 20 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Caelorum
Martin7182 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 10:59:
[...]
Wij hadden plek voor 1 buitenunit of hij moest op een 12m hoog dak komen te staan. Dus een SCM71ZS-W genomen met daarop 3x 20 en 1x 35.
Aangezien alle kamers op het zuiden liggen, grote raampartijen hebben en er minstens 3 tegelijkertijd aanstaan heb ik niet zo'n last van de 1.8kW ondergrens voor koelen. Voor verwarmen verwacht ik met 1.1kW ook niet echt een probleem.

Als ik de ruimte had gehad, had ik wel gewoon single-splits gedaan, maar dat is in deze rijtjeswoning niet echt handig. Strict gezien is dit al niet mogelijk zonder een suskast voor de airco. Mochten de buren er ooit een probleem van maken koop ik die dan wel, Kost alleen al snel zo'n 3k.

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 15-08-2026 13:54 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Caelorum schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 13:51:
Aangezien alle kamers op het zuiden liggen, grote raampartijen hebben en er minstens 3 tegelijkertijd aanstaan heb ik niet zo'n last van de 1.8kW ondergrens voor koelen. Voor verwarmen verwacht ik met 1.1kW ook niet echt een probleem.
In het kader van duurzaamheid en zo: Al eens aan zonwering gedacht? Eerst de zon ongehinderd naar binnen laten schijnen en dan daarna weer al die warmte naar buiten pompen is niet bijzonder efficiënt...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Martin7182
Andrehj schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:17:
[...]

In het kader van duurzaamheid en zo: Al eens aan zonwering gedacht? Eerst de zon ongehinderd naar binnen laten schijnen en dan daarna weer al die warmte naar buiten pompen is niet bijzonder efficiënt...
Hangt er maar net vanaf. I.p.v. zonneopwek terugregelen kun je het ook in airco's steken. Ben het wel eens dat zonwering doorgaans effectiever is. HR++ of zonwerend glas helpt ook al veel.

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 09:34:
[...]

Grof kan je rekenen rond de 2000€ per binnenunit als je bij de A merken blijft.

Hier 4 binnenunits op 1 buitenunit. Draait prima.
Hier een binnenunit die heel het appartement bestrijkt. Hier weinig deuren en een paar mooie togen tussen de ruimtes zodat het heel ruim oogt. De koele lucht bestrijkt ook de keuken en de slaapruimte en in de winter heeft de badkamer een extra sierradiator die samen met de airco het hier aangenaam houden. Het is zeer goed geïsoleerd hier en merk je weinig tot niets van de hitte buiten. Ik heb wel vaak de zon binnen en dat is heerlijk. 2000 euro kan kloppen. Ik hou wel van warmte en als de zon binnen op mij staat en ik voel een koele bries uit de airco komen dan is dit een 10 waard :)

• Caelorum
Andrehj schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 14:17:
[...]

Ja, leuk, maar de buren doen het niet. 800W aan warmte die via de muren maar binnen komen. Moet ik alsnog gaan lopen koelen.
Komt nog bij dat de zonwering ook de helft is qua aanschafkosten en ik beperkt ben in budget.
En dan als extra nog dat zonnepanelen dit jaar ook op het dak gaan en dit dus niet direct beter of slechter is dan met screens.

Screens komen er uiteindelijk ook wel hoor, maar wilde toch van het gas af en zorgen dat het sowieso leefbaar is voordat ik naar energiebesparende oplossingen ga kijken.

En die 7.1kW is de kleinste buitenunit met 4 poorten. Ik wilde eigenlijk een 6.0kW, maar dat kon dus niet van MHI. Dus screens hadden de oplossing niet anders gemaakt.

[ Voor 17% gewijzigd door Caelorum op 15-08-2026 15:41 ]

• mbbs1024
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:04
Kan je een buitenunit ook op een schuin pannendak laten plaatsen ?
Ik denk niet dat het hier toegelaten is om die op de voorgevel langs de straat te zetten.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:31
mbbs1024 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:08:
Ik denk niet dat het hier toegelaten is om die op de voorgevel langs de straat te zetten.
Monoblock een optie?

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
mbbs1024 schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 17:08:
Daar zijn ook beugels voor, maar veel airco monteurs zullen er niet blij mee zijn of helemaal niet aan beginnen.

dak

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

• hvwees
  • Nu online
Caelorum schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 15:39:
[...]

Ja, leuk, maar de buren doen het niet. 800W aan warmte die via de muren maar binnen komen. Moet ik alsnog gaan lopen koelen.
Komt nog bij dat de zonwering ook de helft is qua aanschafkosten en ik beperkt ben in budget.
En dan als extra nog dat zonnepanelen dit jaar ook op het dak gaan en dit dus niet direct beter of slechter is dan met screens.

Screens komen er uiteindelijk ook wel hoor, maar wilde toch van het gas af en zorgen dat het sowieso leefbaar is voordat ik naar energiebesparende oplossingen ga kijken.
Er zijn meer soorten zonwering dan screens.

Je zou ook (tijdelijk) voor zoiets als sun eclipse kunnen gaan. Is niet extreem duur en kan je prima de in de zomer maanden erop doen en na de zomer er weer af halen.

• Caelorum
hvwees schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:29:
[...]

Je zou ook (tijdelijk) voor zoiets als sun eclipse kunnen gaan. Is niet extreem duur en kan je prima de in de zomer maanden erop doen en na de zomer er weer af halen.
Zou kunnen, maar dan moet ik een ladder op. Daar doe ik niet aan. Één en zeker twee hoog is niet te doen voor mij.

We hebben naar alles gekeken hoor. Ik geef ook niet voor mijn lol 8k uit ;) maar in de uiteindelijke situatie heb ik dit toch nodig en het brengt nu het meeste comfort. Hierna is dus zonnepanelen en daarna screens.

• Martin7182
hvwees schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:29:
[...]

YouTube: Solar zonwering ☀️⚡️
Maar goed, dan moet je wel even een ladder op :)

• hvwees
  • Nu online
Caelorum schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 18:54:
[...]

Zou kunnen, maar dan moet ik een ladder op. Daar doe ik niet aan. Één en zeker twee hoog is niet te doen voor mij.

We hebben naar alles gekeken hoor. Ik geef ook niet voor mijn lol 8k uit ;) maar in de uiteindelijke situatie heb ik dit toch nodig en het brengt nu het meeste comfort. Hierna is dus zonnepanelen en daarna screens.
Sun eclipse kan je ook aan de binnenkant monteren hè, dat is weliswaar minder effectief, maar het kan. Een (al dan niet verduisterende) plissé van Veneta kost ook de wereld niet.

Ik gebruikte eerst sun eclipse voor mijn keuken ramen, maar sinds ruim een half jaar hangt er een verduisterde plissé van Veneta en eigenlijk heb ik dit jaar de moeite niet genomen om de sun eclipse aan te brengen. En ik heb airco, die het prima aankan.

Maar ik snap je keuze hoor, ik geef ook niet elke dag dat soort bedragen uit. Ik heb dit jaar rolluiken laten plaatsen bij de ramen van de slaapkamers (5 stuks) dat was ook een goede 7k. Stapje voor stapje investeren 😊

Affin ik raak een beetje off-topic.

Succes met je keuze voor een airconditioning lucht/lucht warmtepomp.

• Caelorum
hvwees schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 20:42:
[...]

Sun eclipse kan je ook aan de binnenkant monteren hè, dat is weliswaar minder effectief, maar het kan. Een (al dan niet verduisterende) plissé van Veneta kost ook de wereld niet. [...]
Wij hebben rolgordijnen met aluminium coating. Hitte werend.

Ik heb overigens een 7.1kW multisplit met 3x 2.0kw en 1x 3.5 kw.

• Rth
  • Registratie: September 2023
  • Nu online

Rth

Net voor de hitte een Daikin Sensira 3,5 kw met standaard wifi in de slaapkamer geplaatst (ben zelf koelmonteur) ik ben zeer verbaasd hoe goed deze werkt .. slaapkamer snel op temp. 20 graden , luchtstroom is 20 db is niet storend .. en het energieverbruik is best wel laag … huis is wel goed geïsoleerd. Totale kosten installatie €680,- 👍
Pagina: 1 ... 175 176 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic