Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl
Inderdaad 0.1kWh per dag. Maar weet je ook de reden waarom mijn single split dit niet doet?luckremers schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:26:
[...]
100w continu? Dus 2.4kWh per dag? Dan gaat er iets niet helemaal goed.
Als je 0,1kWh per dag bedoelt, dit is een normaal stand-by verbruik
GPT zegt:
Type Sluipverbruik (typisch) Oorzaak
Single split 1–10 W Minimale standby-elektronica
Multisplit 50–150 W Crankcase heater + communicatie-elektronica
Dat is te wijten aan een onnauwkeurige meting en/of afronding. Een apparaat dat continue luistert, heeft altijd een verbruik groter dan 0.STIMPPYYY schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:09:
[...]
Volgens chatgpt zijn het ook andere zaken. Het is raar want mijn single split heeft ook wifi. Daar is toch echt het gerapporteerde verbuik 0
Maar, hoe meet je? kWh-meter, slimme stekker...? Die kunnen natuurlijk defect zijn he. Zijn ze van hetzelfde merk? Als het stekkers zijn, wat gebeurt er als je ze omwisselt?STIMPPYYY schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:37:
[...]
Inderdaad 0.1kWh per dag. Maar weet je ook de reden waarom mijn single split dit niet doet?
GPT zegt:
Type Sluipverbruik (typisch) Oorzaak
Single split 1–10 W Minimale standby-elektronica
Multisplit 50–150 W Crankcase heater + communicatie-elektronica
Wat de app laat zien, dat het is het enigeGramser schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:03:
[...]
Maar, hoe meet je? kWh-meter, slimme stekker...? Die kunnen natuurlijk defect zijn he. Zijn ze van hetzelfde merk? Als het stekkers zijn, wat gebeurt er als je ze omwisselt?
Gemeten met een externe HomeWizard kWh-meter (MID-gecertificeerd).
Thanks, bij mij is het dus per unit 100w per dag. Dus 2 units op 1 multisplit = 200w standby verbruik.ThinkPad schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:45:
Is normaal, dat is met name het verbruik van wifi-module. Bij een singlesplit zie ik 2-3W en bij een triplesplit zo'n 8W zoals @Sjamo
Voor wat het waard is, met het plaatsen van wifi-modules in 2 van onze units is het stand-by verbruik van de unit zo'n 2W omhoog gegaan. Daarvoor was het verbruik ongeveer 6 à 7W.ThinkPad schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:45:
Is normaal, dat is met name het verbruik van wifi-module. Bij een singlesplit zie ik 2-3W en bij een triplesplit zo'n 8W zoals @Sjamo
Hier lijkt het wifi-gebeuren dus betrekkelijk weinig impact op het verbruik te hebben.
"100w per dag" is een onjuiste uitdrukking. Vermogen druk je uit in W, energie(verbruik) in Wh of kWh.STIMPPYYY schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:50:
[...]
Thanks, bij mij is het dus per unit 100w per dag. Dus 2 units op 1 multisplit = 200w standby verbruik.
Ik vermoed dat je bedoelt 100 Wh verbruik per dag, oftewel 100 Wh / 24 h = 4.17 W opgenomen vermogen. En 200 Wh verbruik per dag, oftewel 200 Wh / 24 h = 8.33 W opgenomen vermogen.
Mijn oude Daikin Perfera single split registreerd ook gewoon (sluip)verbruik, iets van 0,1kwh per dag, is logisch natuurlijk.STIMPPYYY schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:09:
[...]
Volgens chatgpt zijn het ook andere zaken. Het is raar want mijn single split heeft ook wifi. Daar is toch echt het gerapporteerde verbuik 0
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 10-11-2025 15:14 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik heb voor bg en 1e een multisplit. Het zijn toshiba haori binnendelen met een 5,2 kw buitendeel. 1e heeft een 16 BTU versie en de woonkamer 13. Ofwel 4,6 en 3,5 kw koelen. Leidingwerk beb ik afgestemd op deze binnendelen. Achteraf gezien had ik ivm verwarmen de krachtigere beter beneden kunnen hebben, maar dat is een les. De insteek was koelen, en dat gaat goed.
Ik merk dat bleeding eigenlijk continue plaatsvind. Als ik beneden aanzet en boven niet, zie ik aan de interne temperatuurmeter in de appdat warmte ook altijd daar naartoe stroomt.
Als ik de schema’s bekijk van de installatiehandleiding zie ik dat een interne klep moet zorgen voor het sturen van het koudemiddel, dit betekent dus niet dat de leiding compleet afgesloten kan worden door de klep? Hoe werkt dit precies?
Ook zit ik dan met de bewustwording dat multisplit met overbemeten delen niet helemaal werkt zoals je zou wensen. Ik dacht namelijk dat ik met alleen de bg inschakelen de volledige 4,2 kw tot mijn beschikking zou hebben om te verwarmen. Maar de buitenunit verdeelt het koudemiddel naar rato. Of kan dit wel?
Dank alvast.
[ Voor 21% gewijzigd door Nollekeuh op 11-11-2025 18:11 ]
[ Voor 7% gewijzigd door Chatslet op 11-11-2025 18:18 ]
Niks ergs aan. Is gewoon de carterverwarming. Volgens mij 7kWh/mnd, zonder hem te gebruiken. Zo spannend is dat niet.
Ik gebruik 2200kWh/jr om te verwarmen, tov 1500m3 gas eerst.
En uitschakelen moet je al helemaal niet doen, ik geloof dat die carterverwarming is om je compressor te beschermen, dat er geen vloeistof in je compressor komt (dan is het boem en is de compressor kapot)
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)
Exact, sommige mensen zouden hier wel een basis introductie natuurkunde mogen krijgenMartin7182 schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:02:
[...]
"100w per dag" is een onjuiste uitdrukking. Vermogen druk je uit in W, energie(verbruik) in Wh of kWh.
Ik vermoed dat je bedoelt 100 Wh verbruik per dag, oftewel 100 Wh / 24 h = 4.17 W opgenomen vermogen. En 200 Wh verbruik per dag, oftewel 200 Wh / 24 h = 8.33 W opgenomen vermogen.
En dat bedoel ik niet negatief. Het voorkomt gewoon veel verwarring. Ik zie het ook met elektrische autos
Mensen adverteren bijvoorbeeld met "75kW auto". 75kW is ca. 100pk, maar men kan daarmee dus ook duiden op een accu van 75kWh.
1kWh is 1000W gedurende 1h, dus 3600s. Totaal 3.600.000J, 1kW is dus 1000J/s.
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Oke. Ik heb een redelijk grote rijwoning jaren 30 met isolatieverbetering (a label). Ik kom gemiddeld op 10-12kwh per dag voor verwarmen. Hiermee zou ik 2 kuub gas kunnen kopen.Chatslet schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:16:
Bleeding heb je altijd en is geen probleem. Het is ook noodzakelijk ivm verspreiding en recovery van olie. In principe moet een enkel binnendeel gewoon op zijn volle vermogen kunnen draaien als andere delen uitstaan. Bij veel fabrikanten mag er om die reden ook sprake zijn van overboeking. Let wel, gezien de COP staat opgenomen vermogen in stroom niet gelijk aan afgestaan vermogen in warmte. Gemiddeld staat 2 kWh stroom bij een airco gelijk aan 1 m3 gas met de cv ketel.
De strategie is in de ochtend op gas om de vloeren warm te krijgen, gedurende de dag met airco ivm zonnepanelen verbruik te maximaliseren. Het huis is elke dag bezet, dus dagelijkse de verwarming aan is gewenst. Het is met deze vorm van verwarmen wel zeer comfortabel. Altijd 22 graden beneden en met warme vloer en boven 20.
Ik twijfel alleen of het echt goedkoper is. Het zal een beetje minder kosten heb ik het idee. Ik zal de airco eens uithouden en dan het volledige huis (zoneregeling op radiatoren) op 20 graden houden om te zien wat het verbruik met gas is. Sowieso is straks met einde salderen het fors duurder.
Ik kom zomaar op 5500 kwh met 600 kuub uit. Waarvan ik 2000 kwh zelf opwek en verbruik en 1600 mag salderen. Dat laatste gaat uiteraard de rekening straks met 35 euro per maand ophogen.
Het klinkt alsof je een behoorlijke mate van comfort verwacht in een, zoals je zelf aangeeft, redelijk grote woning. Het lijkt me logisch dat je dan meer verbruikt (en betaalt) dan bijvoorbeeld wij hier (kleine tussenwoning en bewust matig verwarmen).Nollekeuh schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:31:
[...]
Oke. Ik heb een redelijk grote rijwoning jaren 30 met isolatieverbetering (a label). Ik kom gemiddeld op 10-12kwh per dag voor verwarmen. Hiermee zou ik 2 kuub gas kunnen kopen.
De strategie is in de ochtend op gas om de vloeren warm te krijgen, gedurende de dag met airco ivm zonnepanelen verbruik te maximaliseren. Het huis is elke dag bezet, dus dagelijkse de verwarming aan is gewenst. Het is met deze vorm van verwarmen wel zeer comfortabel. Altijd 22 graden beneden en met warme vloer en boven 20.
Ik twijfel alleen of het echt goedkoper is. Het zal een beetje minder kosten heb ik het idee. Ik zal de airco eens uithouden en dan het volledige huis (zoneregeling op radiatoren) op 20 graden houden om te zien wat het verbruik met gas is. Sowieso is straks met einde salderen het fors duurder.
Ik kom zomaar op 5500 kwh met 600 kuub uit. Waarvan ik 2000 kwh zelf opwek en verbruik en 1600 mag salderen. Dat laatste gaat uiteraard de rekening straks met 35 euro per maand ophogen.
Heb je een kWh-meter op je airco-installatie zodat je een goede indruk kan krijgen van wat een voor jouw installatie effectieve vorm van gebruik is? Dat heeft ons hier erg geholpen.
Hier blijkt bijvoorbeeld dat onze installatie in veel gevallen minder verbruikt wanneer we 2 binnenunits tegelijk gebruiken, dan wanneer we er maar 1 gebruiken. En dat geeft hier ook meer comfort. Maar zonder de kWh-meter hadden we dan nooit kunnen ontdekken.
Hier is het efficiënt gebruik van airco als hoofdverwarming iets wat we hebben moeten leren.
Neem dan wel de COP mee in de berekening. Ofwel, met 10 kWh aan stroom produceert jouw airco gemiddeld 40 tot 45 kWh aan warmte. Met 1 kuub gas produceert een cv ketel 8 tot 9 kWh aan warmte. Kortom, zou je de airco uitzetten dan zou je zo’n 5,5 kuub aan gas verbruiken. Je zegt zelf dat je voor 10 tot 12 kWh aan stroom zo’n 2 kuub aan gas kunt kopen. Financieel heb je dus een rendement van bijna 300% door met je airco te verwarmen.Nollekeuh schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:31:
[...]
Ik kom gemiddeld op 10-12kwh per dag voor verwarmen. Hiermee zou ik 2 kuub gas kunnen kopen.
Ik gebruik 1 buitenunit met 2 binnenunits voor verwarmen en op de 2e verdieping de airco als we er bezig zijn. Ik merk wel dat ik het de gehele dag aan moet laten staan, anders ben je lucht aan het verwarmen maar is het interieur koud. Dat is niet comfortabel.Sjamo schreef op woensdag 12 november 2025 @ 17:51:
[...]
Het klinkt alsof je een behoorlijke mate van comfort verwacht in een, zoals je zelf aangeeft, redelijk grote woning. Het lijkt me logisch dat je dan meer verbruikt (en betaalt) dan bijvoorbeeld wij hier (kleine tussenwoning en bewust matig verwarmen).
Heb je een kWh-meter op je airco-installatie zodat je een goede indruk kan krijgen van wat een voor jouw installatie effectieve vorm van gebruik is? Dat heeft ons hier erg geholpen.
Hier blijkt bijvoorbeeld dat onze installatie in veel gevallen minder verbruikt wanneer we 2 binnenunits tegelijk gebruiken, dan wanneer we er maar 1 gebruiken. En dat geeft hier ook meer comfort. Maar zonder de kWh-meter hadden we dan nooit kunnen ontdekken.
Hier is het efficiënt gebruik van airco als hoofdverwarming iets wat we hebben moeten leren.
Het gas gebruik ik om de vloeren te verwarmen in de ochtend. Zonder dat lukt het ook zeker met de airco. Maar als het echt koud wordt, betwijfel ik dat. Andersom is enkel vloerverwarming alleen erg traag en vind ik het in de ochtend niet comfortabel. Alle spullen en materialen koelen te sterk af. De combinatie werkt best goed en met zon overdag is het gratis.
De toshiba heeft zelf een kwh meter, daar heb ik de gegevens vandaan.
Ik denk dat ik 1000 kuub nodig heb voor verwarming zonder airco. Dat geeft me 500 kuub versus 1200 kwh middels de airco. 500 x 8 =4.000 kwh, versus 1200 x 3,5=4.200. Klopt wel redelijk denk ik zo.
[ Voor 4% gewijzigd door Nollekeuh op 12-11-2025 23:03 ]
Ik lees dit vaak, maar zon is niet gratis.
Zolang je kan salderen is iedere kWh welke je gebruikt € 0,35 die je niet kan salderen, en krijg je een teruglever vergoeding dan kost iedere kWh je de vergoeding. Alleen bij een dynamisch contract en overschot aan stroom kan stroomverbruik gratis zijn (of geld opleveren)
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Niet helemaal waar. Je betaald voor elke teruggeleverde kwh tegenwoordig de terugleververgoeding. Die is op dit moment bij vattenfall (en de meesten) ongeveer 14 cent, opgedeeld in staffels. Wat ik zelf verbruik kost mij niets, maar ik kan dat niet meer salderen. Dus kost het mij ongeveer 10 cent tot eind 2026. Hoe meer ik zelf verbruik, hoe gunstiger zolang ik niet verspil. Er is over nagedachtPietje555 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 21:16:
[...]
Ik lees dit vaak, maar zon is niet gratis.
Zolang je kan salderen is iedere kWh welke je gebruikt € 0,35 die je niet kan salderen, en krijg je een teruglever vergoeding dan kost iedere kWh je de vergoeding. Alleen bij een dynamisch contract en overschot aan stroom kan stroomverbruik gratis zijn (of geld opleveren)
Na 2026 is elke zelf opgewekte kwh die je zelf verbruikt gratis. Want er is geen salderen meer, geen terugleverkosten en ook geen terugleververgoeding. (Nihil)
Zijn er hier meer mensen die hun units boven elkaar hebben hangen? En zo ja, hoe hebben jullie dit probleem opgelost?
:strip_exif()/f/image/8IX9LV96DjnZ1hqn0OmsMD4D.jpg?f=fotoalbum_large)
(Al moet ik het nog verder afwerken zodat het netjes de goede kant op loopt.)
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Hopelijk staan ze niet gelijktijdig aan.Rimco schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:43:
@Rsport40 Een soort van "afdakje" er tussen. Heb ik ook gedaan voor 2 warmtepompen die boven elkaar staan:
[Afbeelding]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ja mijn idee was ook om een afdakje ertussen te zetten , maar dan wel schuin aflopend naar voren , zodat het water eraf valt. Bij jou zit de het tussendakje wel erg dicht aan de onderkant van de unit. Krijg je daar geen ijslaag tussen?Rimco schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:43:
@Rsport40 Een soort van "afdakje" er tussen. Heb ik ook gedaan voor 2 warmtepompen die boven elkaar staan:
[Afbeelding]
Huh? Die voorste mag de koude (bij verwarmen) of warme (bij koelen) lucht van de achterste aanzuigen? Hoe had je dit bedacht?Rimco schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:43:
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja, zie mijn 2 buitenunits boven elkaar:Rsport40 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:34:
Ik heb twee buitenunits aan de muur van mijn balkon hangen, waarbij de ene direct onder de andere is geplaatst. Vorig jaar, tijdens een periode met aanhoudende vorst, gaf de onderste unit problemen: tijdens de ontdooicyclus kwam al het dooiwater van de bovenste erop terecht, wat vervolgens weer bevroor.
Zijn er hier meer mensen die hun units boven elkaar hebben hangen? En zo ja, hoe hebben jullie dit probleem opgelost?
(met schuine aflopende, verwarmde plaat er tussen, in de wintermaanden.)
Gasoline1234 in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Die 2 op links kunnen prima tegelijk draaien, afgelopen winter zonder problemen gebruikt.mr_evil08 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 18:58:
[...]
Hopelijk staan ze niet gelijktijdig aan.
Die op rechts is enkel voor L/L binnenunits in de zomer (of als backup in de winter).
Het loopt er eigenlijk zo snel vanaf dat er weinig over blijft. Het is EPDM en het loopt stiekem wel naar voren af, maar ik wil het nog strakker spannen. Nu hangt het een beetje waardoor er wat water in bleef staan. Alsnog zorgde dat allemaal voor geen problemen. Ik was in mijn geval beperkt in de hoogte, maar meer tussenruimte is natuurlijk beter.Rsport40 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 19:32:
[...]
Ja mijn idee was ook om een afdakje ertussen te zetten , maar dan wel schuin aflopend naar voren , zodat het water eraf valt. Bij jou zit de het tussendakje wel erg dicht aan de onderkant van de unit. Krijg je daar geen ijslaag tussen?
De 2 op links blazen langs de rechter af (en dat wil ik nog meer forceren dmv een "tunnel"). Volgens de metingen nu ook al weinig last van recirculatie in de winter, slechts 1-2C koeler achter de warmtepompen tov de omgeving. Die op rechts staat sowieso zo ver naar voren dat hij meteen naar buiten blaast.Andrehj schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:15:
[...]
Huh? Die voorste mag de koude (bij verwarmen) of warme (bij koelen) lucht van de achterste aanzuigen? Hoe had je dit bedacht?
En zoals eerder vermeld worden de linker 2 alleen in de winter gebruikt en de rechter alleen in de zomer.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Hoe heb je die plaat gemonteerd? Aan de muur?Gasoline1234 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 21:48:
[...]
Ja, zie mijn 2 buitenunits boven elkaar:
(met schuine aflopende, verwarmde plaat er tussen, in de wintermaanden.)
Gasoline1234 in "Het MHI L/L warmtepomp/airco topic"
Ik heb geen stopcontact in de buurt dus ik zal het zonder verwarming moeten doen.
Zonder verwarming is dat kansloos, want zelfs met alle gaten open zal de bodemplaat bij langdurige vorst gewoon dichtvriezen. Afwatering via een pijpje of slangetje is dan binnen no-time bevroren.Chatslet schreef op donderdag 13 november 2025 @ 23:33:
Ik begrijp niet waarom je een hele overkapping voor een paar airco’s moet bouwen. Zet je er ook een barbecue bij? Er zijn gewoon slangpilaren die je in de bodemplaat van zo’n ding kunt klikken. PVC pijpje langs de muur, condensslangetjes er in en klaar. Als kers op de taart nog even een vorstlint door het pijpje heen zodat je er in de winter ook wat aan hebt.
Er zit toch gewoon 230V in je buitenunit?Rsport40 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 23:21:
[...]
Hoe heb je die plaat gemonteerd? Aan de muur?
Ik heb geen stopcontact in de buurt dus ik zal het zonder verwarming moeten doen.
All-electric.
Zeker na de werkschakelaar kun je een contactdoos zetten. Is alles meteen mooi spanningsloos bij onderhoud
Afgelopen zomer heb ik een Daikin Perfera L/L warmtepomp laten plaatsen, de buitenunit RXM35A5V1B en de binnenunit FVXM35A3V1B9.
Van de zomer slechts enkele uren gebruikt voor koeling en ingaande november voor dagelijkse verwarming. De verwarming bevalt uitstekend. Wij verwarmen alleen de woonkamer met open keuken, totaal circa 55 m2.
De installateur had de buitenunit aangesloten via de achterkant van een dubbele wandcontactdoos door de buitenmuur (spouwmuur) naar binnen. In de woonkamer wordt deze contactdoos alleen gebruikt voor de televisie en geluidsinstallatie.
Wat er bij nader inzien aan ontbreekt, nu ik hier een en ander heb doorgenomen in dit forum, is een werkschakelaar. Nu wil ik die alsnog laten aanbrengen door een lokale electro installateur uit het dorp in de toevoerkabel buiten die naar de buitenunit loopt.
Omdat de Onecta app zeer vertraagd een verbruiksgrafiek (staafdiagram) maakt, met een update frequentie van eenmaal per uur, zoek ik een manier om een energiemeter ergens op te nemen voor de airco. Maar waar?
Voor andere verbruiksapparatuur gebruik ik Fritz!Smart Energy 200 meters. In de wandcontactdoos kan uiteraard niet. Maar bestaan er ook werkschakelaars met ingebouwde energie verbruiksmeters? Of heeft iemand misschien een andere werkbare optie hiervoor?
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
Bedankt voor de waterdichte tip 😉 @Chatslet. Ga ik overwegen.Chatslet schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:27:
@Meubelmaker Beetje sketchy aangelegd door de installateur. Zelf meet ik het verbruik van de airco’s met een Shelly’s in grote waterdichte lasdozen naast de buitenunits. Omdat de airco’s hun eigen groep hebben is een werkschakelaar niet nodig maar het is ook geen rocket science om er zelf eentje tussen te zetten. Voor het geld dat je aan een installateur kwijt bent kun je zelf makkelijk het gereedschap en een heleboel werkschakelaars kopen.
Dat electrawerk zelf uitvoeren, hmmm, geen ervaring mee en vertrouwen in. Maar ook dat laat ik op me inwerken 🤞
UPDATE Toevoeging. Mijn airco zit trouwens niet op een eigen maar een met de tv/geluidsinstallatie gedeelde groep.
[ Voor 7% gewijzigd door Meubelmaker op 14-11-2025 18:40 ]
Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5
Ook met een eigen groep is een werkschakelaar verplicht. Je moet namelijk een schakelaar hebben in het zicht als je aan de machine werkt. Alternatief is een slot op je automaat in de groepenkast. Maar het mag niet mogelijk zijn dat iemand zonder medeweten de spanning op de machine kan zettenChatslet schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 18:27:
@Meubelmaker Beetje sketchy aangelegd door de installateur. Zelf meet ik het verbruik van de airco’s met een Shelly’s in grote waterdichte lasdozen naast de buitenunits. Omdat de airco’s hun eigen groep hebben is een werkschakelaar niet nodig maar het is ook geen rocket science om er zelf eentje tussen te zetten. Voor het geld dat je aan een installateur kwijt bent kun je zelf makkelijk het gereedschap en een heleboel werkschakelaars kopen.
De regels ken ik niet, de oplossing is mij wel duidelijk : de werkschakelaar komt er wel @Pietje555 👍Pietje555 schreef op vrijdag 14 november 2025 @ 19:42:
[...]
Ook met een eigen groep is een werkschakelaar verplicht. Je moet namelijk een schakelaar hebben in het zicht als je aan de machine werkt. Alternatief is een slot op je automaat in de groepenkast. Maar het mag niet mogelijk zijn dat iemand zonder medeweten de spanning op de machine kan zetten
Die metalen plaat ligt op de onderste buitenunit, met een rubberen band er tussen, om geluid van trillingen te voorkomen.Rsport40 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 23:21:
[...]
Hoe heb je die plaat gemonteerd? Aan de muur?
Aan de onderkant van de metalen plaat houdt een warmtematje de plaat warm genoeg dat het water van de bovenste unit er af kan lopen voordat het bevriest.
Stroom voor het warmtematje kan afgenomen worden van de buitenunit, maar ik gebruik gewoon een verlengsnoer omdat ik die daar in de wintermaanden altijd (op een droge plek) heb liggen voor de kerstverlichting aan de gevel.
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic
:strip_exif()/f/image/Qh2xx6AYlQdNzuAiLdXvSCg1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QLHj5E9LBwxS709cSpWLn75J.jpg?f=fotoalbum_large)