Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 165 166 Laatste
Acties:

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:03
MotorBeast schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Ik krijg in een 1/2 uurtje met de L/W niet even een snelle temperatuur verhoging. Hier nu buiten 14 graden en kom net thuis. Vindt het gewoon net even te kil binnen (20,1 graden en wil graag 21) en dan zet ik gewoon de L/L even aan. Kan hij over 1/2 uurtje weer uit. Werkt vele malen sneller en zuiniger dan het hele watersysteem van de L/W opwarmen hier om alleen de woonkamer even 1 graadje bij te stoken. Boven is het ook 20 graden dus daar hoef ik nu niet te verwarmen. Sterker bijna koelen. :D

Heb op deze manier de ideale combi. Voor echte koude de L/W met het comfort van HR Ketel en zuinig verbruik en met dit weer de L/L. Tevens is de L/L de BUH mocht het ooit nog eens -10/-15 worden. Kan hij de L/W ondersteunen. En in de zomer natuurlijk zalig condenserend koelen. Dat laatste zou ik niet meer zonder kunnen.
Ik ken je CV systeem niet, hier is dat niet het geval.
Het verschil tussen L/L en L/W is in mijn situatie echt te verwaardelozen, alleen koelen is de wandairco top(maar alleen voor het ontvochtigen gedeelte).

Persoonlijk vindt ik niet condenserend koelen door het hele huis tot 3c laten afkoelen ook prima, de wandairco staat alleen aan bij een echte hittegolf(niet statistisch zoals vorig jaar omdat de nachten gemiddeld warm waren).

Het opstarten van het watertraject stelt echt weinig voor hier, boven is het niet koud maar wel prettig als de badkamer ook nog een beetje warmte krijgt(zit op noord).

Voor mij is de gevoelstemperatuur bepalend en niet de werkelijke temperatuur.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 27-02-2026 21:31 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mr_evil08
MotorBeast schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:40:
[...]

Radiatoren ja maar die verwarmen sneller juist dan VV. Opstarten van een koud L/W ben je al snel 1,5 a 2kW verder. Eenmaal warm verbruikt hij dan weer hetzelfde als een L/L. Maar die 2kW voor L/W kan ik hier beneden met dit weer de L/L 10 uur op draaien als het nodig is. Maar hij gaat zo alweer uit. Dan is het warm zat en blijft het ook wel warm.
Dat ligt aan jouw CV systeem/type huis.
Zoals vandaag heb ik met 0,7kw de temperatuur met 1 tot 1,5 graad laten stijgen incl CV water opwarmen.

De verschillen tussen L/L en L/W ook bij kort verwarmen zijn klein mits de zaak op orde is.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 27-02-2026 21:41 ]

• AJayFasho
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-03 10:56
Ik ben van plan een multisplit van Daikin te laten installeren. De buitenunit wordt een 3MXM40A2V1B9 en binnen wil ik 3x een CVXM20A3V1B9 unit plaatsen, het lichtste vloermodel. Het geheel afgezekerd op een 16A groep.

De buitenunit komt op de 1e verdieping (plat dak), naast mijn kantoor. De eerste unit komt rechtstreeks in mijn kantoor. De tweede unit komt in een slaapkamer op de 1e verdieping (naast het kantoor). In mijn kantoor heb ik Hager BR65 wandgoten (130x65mm). Die wil ik (exclusief) gebruiken voor de aircoleidingen in de hoek waar de binnenunits komen, waar volgens mij meer dan voldoende ruimte beschikbaar is (voor de 3 leiding sets en bijhorende stroomkabels en condensafvoer).

Dat is allemaal vrij makkelijk te realiseren, ik zit echter met de laatste unit. Die moet komen op zolder, voor een knieschot. Het idee is dat de laatste leidingset door de wandgoot naar boven het plafond gaat (systeemplafond). Hier loopt wel bestaande infra doorheen, zoals Ethernet en stroom, maar dat moet volgens mij wel passen. Boven het systeemplafond gaat de leidingset dan door de houten verdiepingsvloer, om uit te komen achter het knieschot (zoldergedeelte), en moet dan door een kalkzandsteen muur om uit te komen in het knieschot van de slaapkamer. Op die manier kan het leidingwerk volledig onzichtbaar gerealiseerd worden.

Mijn probleem is de condensafvoer. Er moeten nogal wat bochten gemaakt worden (1x 90 graden onderin een T-stuk in de Hager wandgoot, 2x 45 graden boven het systeemplafond, 1x 90 graden muurdoorvoer en waarschijnlijk nogmaals 2x 45 graden om uit te komen voor het knieschot) om lekker uit te komen op de plek waar ik de unit graag wil hebben laten hangen. Het knieschot is nu nog niet dicht, dus kan ik alvast de voorbereidingen doen voor het leidingwerk, zoals de condensafvoer. Door alle bochten (vooral de 90 graden varianten) is een flexibele condensafvoer niet optimaal, dus heb ik zitten kijken naar harde PVC buis.

Mijn probleem:
Documentatie zegt het volgende over de afvoer: "Gebruik een harde pvc-buis met een nominale
diameter van 20 mm en een buitendiameter van 26 mm". Ik kan echter geen buis vinden die aan deze specificatie voldoet. Een standaard PVC buis is bijvoorbeeld 25 of 32mm buitendiameter. Het kantoor is tevens al afgewerkt, dus idealiter werk ik met PVC buis met rubberen manchet i.p.v. alles nog te verlijmen, wat een ramp zal zijn boven het systeemplafond. Dan kom ik automatisch uit op 32mm in de bekendere merken of zoiets: https://www.mijnklimaatsh...voer/pvc-afvoer-wit-25mm/

Wat raden jullie aan in deze situatie?

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03 08:55
AJayFasho schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 11:27:
Ik ben van plan een multisplit van Daikin te laten installeren. De buitenunit wordt een 3MXM40A2V1B9 en binnen wil ik 3x een CVXM20A3V1B9 unit plaatsen, het lichtste vloermodel. Het geheel afgezekerd op een 16A groep.

De buitenunit komt op de 1e verdieping (plat dak), naast mijn kantoor. De eerste unit komt rechtstreeks in mijn kantoor. De tweede unit komt in een slaapkamer op de 1e verdieping (naast het kantoor). In mijn kantoor heb ik Hager BR65 wandgoten (130x65mm). Die wil ik (exclusief) gebruiken voor de aircoleidingen in de hoek waar de binnenunits komen, waar volgens mij meer dan voldoende ruimte beschikbaar is (voor de 3 leiding sets en bijhorende stroomkabels en condensafvoer).

Dat is allemaal vrij makkelijk te realiseren, ik zit echter met de laatste unit. Die moet komen op zolder, voor een knieschot. Het idee is dat de laatste leidingset door de wandgoot naar boven het plafond gaat (systeemplafond). Hier loopt wel bestaande infra doorheen, zoals Ethernet en stroom, maar dat moet volgens mij wel passen. Boven het systeemplafond gaat de leidingset dan door de houten verdiepingsvloer, om uit te komen achter het knieschot (zoldergedeelte), en moet dan door een kalkzandsteen muur om uit te komen in het knieschot van de slaapkamer. Op die manier kan het leidingwerk volledig onzichtbaar gerealiseerd worden.

Mijn probleem is de condensafvoer. Er moeten nogal wat bochten gemaakt worden (1x 90 graden onderin een T-stuk in de Hager wandgoot, 2x 45 graden boven het systeemplafond, 1x 90 graden muurdoorvoer en waarschijnlijk nogmaals 2x 45 graden om uit te komen voor het knieschot) om lekker uit te komen op de plek waar ik de unit graag wil hebben laten hangen. Het knieschot is nu nog niet dicht, dus kan ik alvast de voorbereidingen doen voor het leidingwerk, zoals de condensafvoer. Door alle bochten (vooral de 90 graden varianten) is een flexibele condensafvoer niet optimaal, dus heb ik zitten kijken naar harde PVC buis.

Mijn probleem:
Documentatie zegt het volgende over de afvoer: "Gebruik een harde pvc-buis met een nominale
diameter van 20 mm en een buitendiameter van 26 mm". Ik kan echter geen buis vinden die aan deze specificatie voldoet. Een standaard PVC buis is bijvoorbeeld 25 of 32mm buitendiameter. Het kantoor is tevens al afgewerkt, dus idealiter werk ik met PVC buis met rubberen manchet i.p.v. alles nog te verlijmen, wat een ramp zal zijn boven het systeemplafond. Dan kom ik automatisch uit op 32mm in de bekendere merken of zoiets: https://www.mijnklimaatsh...voer/pvc-afvoer-wit-25mm/

Wat raden jullie aan in deze situatie?
Een grotere diameter zal nooit een probleem zijn.

Met vele bochten die ook nog min of meer onbereikbaar worden moet je enorm letten op je afschot. De flow is altijd klein dus lekker doorspoelen gebeurt nooit, elk stofje kan dus overal blijven hangen en opstapelen. Zorg dus dat je op bepaalde plaatsen er wel bij kunt en de zaak met een ontstoppingsveer kunt schoon raggen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
@AJayFasho Kun je niet recht achter de unit met wat afschot naar buiten toe?

Ik heb standaard 16mm elektrabuis gebruikt: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2" ik wilde voorkomen dat ik met lawaaiige condenspompjes aan de gang moest. Dit werkt prima bij mij, druppelt lekker door in de zomer :P

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 28-02-2026 13:08 ]

• mr_evil08
ThinkPad schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:07:
@AJayFasho Kun je niet recht achter de unit met wat afschot naar buiten toe?

Ik heb standaard 16mm elektrabuis gebruikt: ThinkPad in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2" ik wilde voorkomen dat ik met lawaaiige condenspompjes aan de gang moest. Dit werkt prima bij mij, druppelt lekker door in de zomer :P
Zou er wel een kapje of klein bochtje op doen dan dat de wind er zo vol doorheen kan waaien.

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:53
Kun je bij Daikin instellen dat hij niet verder doorverwarmt dan de ingesteld temp? Nu stel ik 17 graden in en hij verwarmt door (op de app afgelezen) tot 20 a 21 graden.

Is hier een benaming voor ? Anders kan ik het zelf ook opzoek.

• Kartmans1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:44
Hieperdepiep schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:53:
Kun je bij Daikin instellen dat hij niet verder doorverwarmt dan de ingesteld temp? Nu stel ik 17 graden in en hij verwarmt door (op de app afgelezen) tot 20 a 21 graden.

Benaming is overshoot. Weet alleen niet of hier een instelling voor is. Zover ik weet niet (nooit tegen gekomen), maar wellicht dat het wat dieper in de instellingen zit.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:51

Zoek hier eens op "offset". Vaak besproken.

• Hieperdepiep
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:53
MotorBeast schreef op zondag 1 maart 2026 @ 08:40:
[...]

Zoek hier eens op "offset". Vaak besproken.
Als ik het goed begrijp is Offset het corrigeren van de gemeten temperatuur? Maar mij gaat het meer erom dat hij niet 3 graden boven ingestelde temperatuur gaat doorverwarmen.

De temperatuur wat hij meet klopt in de ruimte,

• MotorBeast
Hieperdepiep schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:51:
[...]

Als ik het goed begrijp is Offset het corrigeren van de gemeten temperatuur? Maar mij gaat het meer erom dat hij niet 3 graden boven ingestelde temperatuur gaat doorverwarmen.

Dan heb je niet goed gelezen volgens mij. Hij corrigeert niet de gemeten temperatuur, hij corrigeert tot hoever hij door stookt. Daikin (en wellicht ook andere merken) stookt verder door dan gemeten bij de unit. En dat is ook logisch want hij blaast vanuit 1 punt in de kamer en gaat ervan uit dat de gemeten temperatuur niet zo is aan de andere kant van de kamer. Het is geen VV of radiatoren waarbij vanuit meerdere kanten of vloer er warmte komt. Dat doorstoken kan je dus corrigeren met de afstandsbediening en wat knoppen. Heb volgens mij 3 maanden geleden nog de settings hier weg gezet in topic. NB: ik heb er gewoon mee leren leven 19 graden setting is 21 graden bij koude. Vreemd genoeg als het warmer werd buiten klopte dit dan ook weer niet. Vandaar dat ik die offset dan ook maar weer op fabrieksetting had teruggezet. Je gaat er nooit een goede oplossing voor vinden mits je met domotica gaat werken if this than that enz of een externe temperatuurvoeler gaat werken. @mr_evil08 had volgens mij zelfs de voeler uit de binnenunit verlengt met een kabel en hem daaruit gesloopt. :D

[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 01-03-2026 21:03 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
[...]

Airco's opereren binnen een bandbreedte, ook vanwege de locatie van de sensor.
2 a 3 graden overshoot lokaal zie je wel vaker.

Gebruik je de interne sensor, negeer dan de absolute temperatuur en regel vooral met "te koud" "goed" "te warm".

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:42

Winkiller

De Mopperpot

MotorBeast schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:59:
[...]
Vreemd genoeg als het warmer werd buiten klopte dit dan ook weer niet.
Zeg dat, vorige week woensdag kwam ik thuis in +/- 18 graden terwijl het daarvoor (sinds nov) altijd 21 was.
Daikin staat hier op 18 automatisch, woensdag was een warme voorjaarsdag en daikin ging koelen.
Gelukkig is het dan binnen 10 minuten wel weer warm met verwarmen op 25 graden. :*)
Daarna uit gezet en gisteren weer aan op automatisch, raad eens ? 21 graden :+

• MotorBeast
Winkiller schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:34:
[...]

Zeg dat, vorige week woensdag kwam ik thuis in +/- 18 graden terwijl het daarvoor (sinds nov) altijd 21 was.
Daikin staat hier op 18 automatisch, woensdag was een warme voorjaarsdag en daikin ging koelen.
Gelukkig is het dan binnen 10 minuten wel weer warm met verwarmen op 25 graden. :*)
Daarna uit gezet en gisteren weer aan op automatisch, raad eens ? 21 graden :+
Sowieso altijd kiezen voor functie instelling verwarmen of koelen. Niet de autofunctie pakken. Anders blijft hij dit doen met dit weer. Ochtend 7 graden buiten, middag tegen de 20 met zon op je huis. Autofunctie voor fansnelheid kan dan weer wel.

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:42

Winkiller

De Mopperpot

MotorBeast schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:42:
[...]
Sowieso altijd kiezen voor functie instelling verwarmen of koelen. Niet de autofunctie pakken. Anders blijft hij dit doen met dit weer. Ochtend 7 graden buiten, middag tegen de 20 met zon op je huis. Autofunctie voor fansnelheid kan dan weer wel.
Ja ik weet het maar was lui en heb er helemaal niet meer over nagedacht. :o
Hij loopt via een programma O-)

• mr_evil08
[...]

De thermostaat hysteresis is +2 tot -2 graden dacht ik, je kan het beinvloeden met de SU code maar zult het meerdere malen in het jaar moeten wijzigen tijdens de seizoenen.

De fabrikant heeft dit bewust ingebouwd omdat luchtverwarming snel reageert en de voeler op een niet idiaal plek in de kamer zit waardoor je snel een warmte bubbel hebt en anders de buitenunit te snel gaat "pendelen".

In verleden de voeler verplaatst door eruit halen dat werkt wel maar ook dat is niet 100% perfect.
Mijn advies mee leren leven en niet naar omkijken/negeren, instellen hoe het voor jou prima is ondanks de afwijking, je gaat het niet perfect krijgen zoals een CV thermostaat die midden in de kamer hangt op de juiste hoogte.

Wandunit's waren oorspronkelijk niet bedoelt als hoofdverwarming waardoor de fabrikant er weinig rekening mee heeft gehouden.
De vloertype units doen het beter in verwarmbedrijf, de wandunit in koelbedrijf.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 02-03-2026 20:15 ]

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik hoop dat ik hier in het goede topic zit om even een offerte check te kunnen doen. Ik heb een offerte ontvangen voor:
2x Daikin MXM buitenunit Multi-split 6,8 kW R32 (á €2.100 ex. btw)
4x Daikin Perfera binnenunit 2,5 kW R32 (á €630 ex. btw)
2x Daikin Perfera binnenunit 5,0 kW R32 (á €735 ex. btw)
2x Installatie buitenunit (á €185 ex. btw)
6x Installatie binnenunit (á €140 ex. btw)

Daar komt dan nog een aantal uur arbeid bij. Totaal komt de totale prijs op €13.500 (inclusief btw).

Ik ben nog van plan meerdere offertes aan te vragen, maar ik wil alvast even weten of dit een redelijk bedrag is.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:46
miicker schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:21:
Ik hoop dat ik hier in het goede topic zit om even een offerte check te kunnen doen. Ik heb een offerte ontvangen voor:
2x Daikin MXM buitenunit Multi-split 6,8 kW R32 (á €2.100 ex. btw)
4x Daikin Perfera binnenunit 2,5 kW R32 (á €630 ex. btw)
2x Daikin Perfera binnenunit 5,0 kW R32 (á €735 ex. btw)
2x Installatie buitenunit (á €185 ex. btw)
6x Installatie binnenunit (á €140 ex. btw)

Daar komt dan nog een aantal uur arbeid bij. Totaal komt de totale prijs op €13.500 (inclusief btw).

Ik ben nog van plan meerdere offertes aan te vragen, maar ik wil alvast even weten of dit een redelijk bedrag is.
Als ik het bij elkaar klik (inclusief montage) op 123klimaatshop, dan kom je op een vergelijkbaar bedrag.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Magiaconatus
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 23:47

Dat heet temperatuurcompensatie.

Hysterese is iets heel anders, en daar heb je helemaal geen invloed op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kzs5Ldv3TtbZdOyg8MSsEYYlM1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fddqimLrhTodAKX8xwZu9iUo.png?f=fotoalbum_large

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:39
!null schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:28:
Iemand wat suggesties met het oplossen van een H97 Outdoor Fan storing op een Panasonic CS-Z25VKEW?
....
Maandje verder, en hij draait weer.

Via verkoper door groothandel uit coulance een nieuwe printplaat gekregen, want het is een bekend probleem.
Dit is 5 jaar na aanschaf en installatie, en op de unit zelf zag ik stickers die 2019 productiejaar aangeven.

Duurde even voordat hij binnen was, en ik tijd had. Hij zit er in, en draait weer prima.

Ventilator dus niet vervangen.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 08-03-2026 17:15 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik ben opzoek naar een oplossing om enkele kamers in mijn huis mee te koelen en heb daarvoor dit topic aangemaakt: Airco om te koelen: 3 stuks en nu vermogen en de offertes
Ik kan hierin nog wel wat inzichten gebruiken, met mijn idee tot nu toe schrik ik van de bizarre marges die er op zo'n installatie zitten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

Pagina: 1 ... 165 166 Laatste

Let op:
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje :)

We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic