All-electric.
Bij airco’s zal ik e.e.a. wel eens een keer moeten vervangen. Is er iets zinnigs te zeggen over de levensduur van airco’s als je ze gebruikt om te verwarmen. Gaan binnen- en buitenunits even lang mee? En hoe verhoudt zich dat toch een L/W warmtepomp?
Hij wil.
Vreemd genoeg heeft hij het niet over waarschuwingslampjes of piepjes dus dat betwijfel ik. Waarom ik in deze richting denk is omdat het vaak zo is dat naar mate de buitenunit hoger in zijn vermogen gaat de COP afneemt. Een onderbemeten multisplit buitenunit kan met twee overbemeten binnenunits raar regelgedrag gaan vertonen.digifun schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:30:
[...]
Kan niet , hij heeft een cop van 2.5. Daar moet iets anders aan de hand zijn.
Tip: Als het binnenkort kouder wordt zou ik de vraagbesturing etc. uitzetten. Ik merk bij mij dat hij het dan niet goed op temperatuur kan houden. (ps. ik hoef geen feedback)por200 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:30:
Iemand met een Perfera single- of multisplit nog behoefte om zijn tips en tweaks te delen?
Ik draai een 2MXM50A buitenunit met twee FTXM35R + FTXM25R binnenunits. Alleen de 3.5kw staat aan op de overloop van de 1e verdieping. Zolder pakt hij mee.
Bij 24/7 verbruikt hij ongeveer 10kw met een cop van 4,8-5,5
Bij koud weer (< 3 graden) kan dat dalen tot een cop van 3.8
Mijn instellingen zijn: demand (vraagbesturing) 40-50% en ventilator binnenunit op automatisch. Zijn er nog meer zaken waar ik mee zou kunnen spelen om toestel iets zuiniger te laten draaien?
Nee, dat gaat niet op. Je benoemd hier een hardnekkig misverstand over Zweden. Hou er rekening mee dat Zweden van noord naar zuid 1574 km lang is en een enorme diversiteit aan klimaten kent. Ja, natuurlijk is het Lapland in de winter koud want je zit dichtbij de Noordpool. Tegelijkertijd heb je in het zuiden van Zweden weer gebieden met een binnenland klimaat waar het zowel in de winter als in de zomer warmer is dan in Nederland. Waar wij in Zweden zitten is het het merendeel van het jaar op minder regen na gelijk is aan Nederland maar zijn er een aantal weken per jaar waar het voornamelijk in de nacht onder de -10 graden kan komen. Het verschil is dat in Zweden de benodigde warmtecapaciteit anders berekend wordt. Daar wordt de minimale en maximale COP/Capaciteit in de berekening mee genomen en persoonlijk denk ik dat dat verstandig is.MiBe schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:59:
[...]
In de basis ben ik het met je eens hoor (ik zou ook niet snel een unit installeren die voor gemiddelde temperaturen nét sterk genoeg is maar het niet meer trekt als het buiten wat kouder wordt), echter zijn Zweden en Nederland hierin niet helemaal vergelijkbaar. In Zweden kunnen de minimumtemperaturen echt wel fors lager zijn dan in Nederland, dus die capaciteit neemt door de kou verder af dan hier waardoor er doorgaans ook simpelweg meer overcapaciteit nodig is om er consequent warmpjes bij te zitten.
De lagen van redundantie in verwarmen heeft daar een andere oorzaak. In Zweden zegt de overheid al sinds jaar en dag dat je bij rampen en calamiteiten langere tijd autonoom en zelfredzaam moet zijn. Afhankelijk van waar je woont kan dat tot 2 weken zijn. Verwarming van je huis hoort daar dus bij en de overheid stuurt jaarlijks ook boekjes waarin staat hoe en wat. Wellicht wat moeilijk te duiden omdat men daar in Nederland anders tegenaan kijkt. Ook op dat onderwerp denk ik dat er wat van Zweden te leren valt.
Hangt nogal af van de kwaliteit. Vooral of de condensor gecoat is en waar je in Nederland woont.klaaas schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:34:
Ik ben me nog steeds aan het oriënteren en ik wil voor de volledigheid het vergelijk met L/W en vloerverwarming maken. Los van het comfort is een voordeel van L/W natuurlijk dat ik nu investeer in een afgiftesysteem en de rest van mijn leven hopelijk niet weer.
Bij airco’s zal ik e.e.a. wel eens een keer moeten vervangen. Is er iets zinnigs te zeggen over de levensduur van airco’s als je ze gebruikt om te verwarmen. Gaan binnen- en buitenunits even lang mee? En hoe verhoudt zich dat toch een L/W warmtepomp?
Bij de kust (zout) en in de buurt van Schiphol (zure regen) is het aanzienlijk korter.
Maar meestal 10-15 jaar ben je wel aan de beurt. Meestal wordt bijvullen dan oo erg duur omdat de R32 dan niet meer geleverd wordt in nieuwe installaties. Je bent dan afhankelijk van de voorraad.
Er zit geen verschil tussen LL of LW.
Bij LL moet je meestal de binnen unit ook vervangen omdat hier de regeling in zit.
Voordeel van een LW monoblok is dat je het zelf kan doen. Geen certificaten nodig.
Als je vloerverwarming hebt is het voor mij L/W zonder twijfel.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW, 3x AUX C-serie
Maar toch niet een halvering van de COP? Dan zou de unit op 50 % dus net zoveel warmte afgeven als op 100 %Chatslet schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:21:
[...]
Vreemd genoeg heeft hij het niet over waarschuwingslampjes of piepjes dus dat betwijfel ik. Waarom ik in deze richting denk is omdat het vaak zo is dat naar mate de buitenunit hoger in zijn vermogen gaat de COP afneemt. Een onderbemeten multisplit buitenunit kan met twee overbemeten binnenunits raar regelgedrag gaan vertonen.
Misschien is het een combinatie van factoren. De specs/meetresultaten heb ik niet gevonden op eurovent. Er kan ook iets mis zijn met de unit (te weinig koudemiddel). Of misschien wordt er toch harder verwarmd dan op gas.
Ik ken Zweden heel goed, heb er ook een tijd gewoond (in Västerås om precies te zijn). Ga toevallig vrijdag ook die kant weer op om er de kerstdagen door te brengenChatslet schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:50:
[...]
Nee, dat gaat niet op. Je benoemd hier een hardnekkig misverstand over Zweden. Hou er rekening mee dat Zweden van noord naar zuid 1574 km lang is en een enorme diversiteit aan klimaten kent. Ja, natuurlijk is het Lapland in de winter koud want je zit dichtbij de Noordpool. Tegelijkertijd heb je in het zuiden van Zweden weer gebieden met een binnenland klimaat waar het zowel in de winter als in de zomer warmer is dan in Nederland. Waar wij in Zweden zitten is het het merendeel van het jaar op minder regen na gelijk is aan Nederland maar zijn er een aantal weken per jaar waar het voornamelijk in de nacht onder de -10 graden kan komen. Het verschil is dat in Zweden de benodigde warmtecapaciteit anders berekend wordt. Daar wordt de minimale en maximale COP/Capaciteit in de berekening mee genomen en persoonlijk denk ik dat dat verstandig is.
De lagen van redundantie in verwarmen heeft daar een andere oorzaak. In Zweden zegt de overheid al sinds jaar en dag dat je bij rampen en calamiteiten langere tijd autonoom en zelfredzaam moet zijn. Afhankelijk van waar je woont kan dat tot 2 weken zijn. Verwarming van je huis hoort daar dus bij en de overheid stuurt jaarlijks ook boekjes waarin staat hoe en wat. Wellicht wat moeilijk te duiden omdat men daar in Nederland anders tegenaan kijkt. Ook op dat onderwerp denk ik dat er wat van Zweden te leren valt.
Tuurlijk is het in het noorden (véél) kouder dan in het zuiden - je benoemt het enorme verschil in afstand al - maar zelfs in Zuid-Zweden liggen de minimumtemperaturen wel degelijk lager dan waar in Nederland dan ook. In letterlijk iedere Zweedse provincie is de laagst gemeten temperatuur láger dan de laagst gemeten temperatuur in heel Nederland. Nederland heeft nog altijd meer dan zelfs het uiterste zuiden van Zweden een zeeklimaat, wat voor zeer gematigde temperaturen zorgt. Dit is geen hartnekkig misverstand maar een simpel feit, je kunt de meteorologische statistieken er gewoon op naslaan. Je refereert verder naar "het meerendeel van de tijd", maar dat is juist niet waar je last hebt van het gebrek aan overcapaciteit. Dat zijn die pieken naar beneden, die er in Zweden meer (en heftiger) zijn dan in Nederland, en hoe verder noordelijk je in Zweden gaat hoe extremer die pieken zijn.
Ik was in de winter van 2009-2010 in Zweden (Västerås dus, echt niet heel noordelijk, amper noordelijker dan Stockholm) en wist eerst niet wat ik meemaakte met minima onder de -25 graden. Oké, fair enough, dat was echt wel een strenge winter (ook voor daar), maar ook vorig jaar is er bijvoorbeeld -21 graden gemeten daar. Voor Nederland zijn dat soort temperaturen ongehoord (sterker nog, de laagst gemeten temperatuur van het hele afgelopen decenium ligt hoger dan dat).
Hoewel er zeker iets te zeggen is voor het Zweedse systeem, mag het voor Nederland echt wel een tandje gematigder. Ik ben nog altijd van mening dat iets overcapaciteit zeker geen overbodige luxe is, maar dat kan in veel gevallen met een beperktere overcapaciteit dan doorgaans in Zweden mee gerekend wordt (uiteraard nog wel afhankelijk van andere variabelen zoals isolatie, stookgedrag, etc).
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Je kunt altijd een fles R32 van 5 kg kopen voor eigen gebruik.Pietje555 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:04:
[...]
Maar meestal 10-15 jaar ben je wel aan de beurt. Meestal wordt bijvullen dan oo erg duur omdat de R32 dan niet meer geleverd wordt in nieuwe installaties. Je bent dan afhankelijk van de voorraad.
Ik snap helemaal niets van deze logica. Een binnenunit is een afgiftepunt net als een radiator, waarom zou méér afgitecapaciteit kwaad kunnen? Hoe hard de unit moet werken wordt bepaald door de warmtevraag (of koude), daar verandert de binnenunit niets aan.Chatslet schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:23:
Waar hij bij jou fout lijkt te gaan is dat je buitenunits onderbemeten zijn tov je binnenunits. Ik weet dat hier een soort hype is om je airco maar niet te laten pendelen en dat mensen daardoor rare keuzes maken maar voor verwarmen is dat dus funest. Dat is om de doodeenvoudige reden dat de efficiëntie en dus het vermogen om mee te verwarmen afneemt naarmate het buiten kouder wordt. Je buitenunit moet daardoor op hogere vermogens draaien met als gevolg dat de efficiëntie verder afneemt en je ook vaker defrosts hebt. Door het gebruik aan vermogen zal ook de aanvoertemperatuur omlaag gaan waardoor je binnenunits harder moeten blazen wat het gevoel van kou alleen maar versterkt.
Om precies deze reden hebben mijn buitenunits (in zowel Nederland als Zweden) allemaal 1 tot 2kw overcapaciteit.
Ja op hoog vermogen zal de efficientie lager zijn maar hetzelfde geldt voor draaien op laag vermogen. Bij overdimensioneren van de buitenunit krijg je daar pendelen bij wat nog lagere efficientie geeft.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Wat bijbenen? De buitenunit hoeft toch helemaal niets bij te benen? De buitenunit bepaalt welk vermogen hij maakt, de binnenunit bepaald hoeveel er afgegeven kan worden. Een binnenunit "vraagt" ook helemaal geen vermogen (hij veroorzaakt hoogstens een dT die resulteert in meer vermogen).Chatslet schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:12:
@assje dat is simpelweg omdat de capaciteit van de buitenunit geen constante is. Die loopt vrij snel terug als het buiten kouder wordt. Hang je bijvoorbeeld een 5kw buitenunit op met een 3kw en een 3,5kw binnenunit dan kan die het aan het begin van de gerst bijbenen. Aan het einde van de herfst heeft hij het moeilijk want dan is hij nog maar 4kw en gaan de binnen units juist meer vermogen vragen, in de winter hou je misschien nog maar 3kw of minder over maar dan heb je wel 2 binnenunits die bijna max vermogen gaan vragen. En nee, pendelverhaal is onzin.
Met heel veel afgiftecapaciteit heb je de mogelijkheid om op hoger vermogen te draaien, wil je dat niet dan begrens je hem. Te weinig afgiftevermogen kan je niks aan veranderen.
[ Voor 14% gewijzigd door assje op 17-12-2025 18:21 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik ben geen expert maar als ik de Mono (Vaillant) hier moet optillen met 120 kg massa of mijn multi ( Daikin ongeveer hetzelfde vermogen) krijg ik mijn Mono echt niet in mijn eentje verplaatst (oke zit natuurlijk ook wat water en pomp in). Compressor van de mono is veel zwaarder uitgevoerd en echt veel stiller. Dat ding hoor ik echt niet. Of het wbt levensduur wat uitmaakt? Mijn L/L hebben 4 jaar continue gedraaid in de winter en continue in de zomer (geen enkel onderhoud gehad) en zijn nog als nieuw. Geen piepjes, kraakjes, rammeltjes, vermogensverlies (alleen een swingarm die tikt maar stonden toch vast fixeerd).klaaas schreef op woensdag 17 december 2025 @ 13:34:
Ik ben me nog steeds aan het oriënteren en ik wil voor de volledigheid het vergelijk met L/W en vloerverwarming maken. Los van het comfort is een voordeel van L/W natuurlijk dat ik nu investeer in een afgiftesysteem en de rest van mijn leven hopelijk niet weer.
Ik zou overigens daarop mijn keuze niet bepalen. Ik zou iemand bezoeken die L/L heeft hangen en ervaren bij een echte koude dag (niet zoals nu 13 graden buiten
Proost!Jesaul schreef op woensdag 17 december 2025 @ 16:03:
[...]
Je kunt altijd een fles R32 van 5 kg kopen voor eigen gebruik.
Ik weet het niet maar je kan/moet gewoon berekenen wat je bij -7 of wat je wil -10 nodig hebt aan vermogen. Dat installeer je. Simpel.assje schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:18:
[...]
Wat bijbenen? De buitenunit hoeft toch helemaal niets bij te benen? De buitenunit bepaalt welk vermogen hij maakt, de binnenunit bepaald hoeveel er afgegeven kan worden. Een binnenunit "vraagt" ook helemaal geen vermogen (hij veroorzaakt hoogstens een dT die resulteert in meer vermogen).
Met heel veel afgiftecapaciteit heb je de mogelijkheid om op hoger vermogen te draaien, wil je dat niet dan begrens je hem. Te weinig afgiftevermogen kan je niks aan veranderen.
Jij was degene die begon over een buitenunit overdimensioneren ten opzichte van de binnenunit.Chatslet schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:30:
@assje ik begrijp je redenering niet. Je hebt een bepaalde afgifte capaciteit nodig ten opzichte van je warmteverlies. Het is onzin om teveel afgifte capaciteit te hebben want daar win je niets mee. Je miet wel voldoende warmte kunnen produceren. Als die warmte niet geproduceerd wordt dan is die er simpelweg niet.
Ik heb het idee dat we hier een klok/klepel verhaal hebben.
Je dimensioneert de capaciteit van de warmtepomp (buitenunit) op basis van het warmteverlies. Het vermogen van de binneunits is vrijwel irrelevant, dit is simpelweg aan de fabrikant om te optimaliseren. Jij suggereert om het vermogen van de warmtepomp te begrenzen door de afgiftecapaciteit te verkleinen. Ik zit niet diep in de L/L maar dat slaat nergens op.
Zie de binnenunit als radiator, meer is het niet. Teveel radiatoren (ten opzichte van warmteverlies) kan geen kwaad, te weinig capaciteit wel.
[ Voor 29% gewijzigd door assje op 17-12-2025 18:39 ]
Zelfde principe als een druppende kraan: klinkt niet hard, maar wel vervelend.
l/w werkt anders; daar heb je als bonus een waterbuffer bij en die koelt langzaam af, terwijl l/l abrupt stopt.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
@mr_evil08 Comfort kun je zeker discussies over voeren maar in de meeste gevallen heeft (zeker bij multisplit) een buitenunit die een stapje hoger in het vermogen zit hetzelfde minimale vermogen en lever je er dus niets op in qua pendelen. Anders zit je er hoogstens 50 tot 100 watt naast. Pendelen doet sowieso iedere airco in de herfst en als dat niet zo is heb je te weinig vermogen in de winter waar pendelen niet of nauwelijks voorkomt. In de meeste gevallen los je dit soort comfort klachten op door 24/7 te verwarmen en de ventilator op een lage stand te laten werken zodat je huis de buffer is. Los van dat kan ik je in ieder geval garanderen dat een onder gedimensioneerde buitenunit comfort klachten van een hele andere orde geeft.
Jij zei dat het zinvol is om een buitenunit over te dimensioneren ten opzichte van de binnenunit.Chatslet schreef op woensdag 17 december 2025 @ 19:21:
@assje Duidelijk een klok en klepel verhaal en het woord begrenzen komt niet voor in mijn reacties. Ik leg simpelweg uit dat het vermogen van de buitenunit geen vaste waarde is en terugloopt wanneer de weersomstandigheden veranderen.
Ik laat het aan jezelf om uit te vinden waar de klok en klepel zijn.
Ik ga voor het vergelijk uit van dezelfde leverancier dus, naar ik aanneem, vergelijkbare kwaliteit. Ik ga zelf niks aanleggen of sleutelen dus dat is voor mij geen argument. 10-15 jaar zie ik vaker voorbij komen. Dat wordt meestal gerelateerd aan de compressor. Hoe het met de binnenunits zit wordt nergens expliciet gemaakt. Ik kan het zo niet vinden. Lijkt me nogal relevant als dat ook met dezelfde cyclus vervangen moet worden.Pietje555 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 15:04:
[...]
Hangt nogal af van de kwaliteit. Vooral of de condensor gecoat is en waar je in Nederland woont.
Bij de kust (zout) en in de buurt van Schiphol (zure regen) is het aanzienlijk korter.
Er zit geen verschil tussen LL of LW.
Bij LL moet je meestal de binnen unit ook vervangen omdat hier de regeling in zit.
Voordeel van een LW monoblok is dat je het zelf kan doen. Geen certificaten nodig.
Als je vloerverwarming hebt is het voor mij L/W zonder twijfel.
Ik heb geen vloerverwarming dus de aanleg daarvan neem ik mee in het vergelijk. Aangezien daar zo'n 10k mee gemoeid is hoopte ik ergens dat een L/W installatie langer mee zou gaan zodat de kosten over de gehele levensduur dichter bij elkaar komen. Maar als ik de hele boel na 15 jaar sowieso moet vervangen wordt een L/W installatie wel een dure hobby.
Hij wil.
Ik ben genoeg op de hoogte van de werking van de systemen bij anderen om de voorkeur te hebben voor L/W met vloerverwarming. Alleen het kostenplaatje is wel even een heel ander verhaal dan L/L, mede door de aanleg van de vloerverwarming.MotorBeast schreef op woensdag 17 december 2025 @ 18:23:
Ik zou overigens daarop mijn keuze niet bepalen. Ik zou iemand bezoeken die L/L heeft hangen en ervaren bij een echte koude dag (niet zoals nu 13 graden buiten) wat het doet in een min of meer gelijkwaardig huis en bezoek/ervaar VV.
Hij wil.
Wat je beschrijft zou kunnen. In de service handleiding staat dat deze combinatie aangesloten kan worden. Bij simultaan gebruik heb je dan dat het vermogen verdeeld wordt, echter zie ik dat bij het gebruik van 1 binnenunit de andere unit ook warm wordt (bleeden) Ik denk alleen dat door het uitblijven van de ventilator het condensatieproces minder snel verloopt en er dus meer vermogen over blijft voor de ander. Ik wil hier nog aan toevoegen dat de buitenunit naar max vermogen schiet als het binnen 19 graden is, buiten 0 en de vraag op beide units 22 graden. Dan komt er ook wel flink warme lucht uit. Maar als het op temp houden is komt er lauwe lucht uit. Het ding moduleert dan gewoon ver terug. Of de buitenunit dan nog efficiënt bezig is weet ik niet. Bij 1 binnenunit aan gaat ie vaak terug naar 400 watt verbruik per uur voor een ruimte van 130 m3 die dan overigens niet comfortabel warm blijft als ik de thermostaat niet op 22 graden zet.Chatslet schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:23:
@Nollekeuh Ik herken een deel van je comfortklachten maar je verbruik is wat aan de hoge kant.
Waar hij bij jou fout lijkt te gaan is dat je buitenunits onderbemeten zijn tov je binnenunits. Ik weet dat hier een soort hype is om je airco maar niet te laten pendelen en dat mensen daardoor rare keuzes maken maar voor verwarmen is dat dus funest. Dat is om de doodeenvoudige reden dat de efficiëntie en dus het vermogen om mee te verwarmen afneemt naarmate het buiten kouder wordt. Je buitenunit moet daardoor op hogere vermogens draaien met als gevolg dat de efficiëntie verder afneemt en je ook vaker defrosts hebt. Door het gebruik aan vermogen zal ook de aanvoertemperatuur omlaag gaan waardoor je binnenunits harder moeten blazen wat het gevoel van kou alleen maar versterkt.
Om precies deze reden hebben mijn buitenunits (in zowel Nederland als Zweden) allemaal 1 tot 2kw overcapaciteit. Overigens is het in Zweden redelijk normaal dat buitenunits met overcapaciteit geïnstalleerd worden. Daar is men er al langer bekend mee dat bij lagere buitentemperaturen de capaciteit afneemt en ik denk dat installateurs in Nederland daar wat van kunnen leren.
In Nederland is mijn verbruik in kWh stroom voor verwarmen ongeveer 1 op 1 gelijk aan m3 gas dat we voorheen met de HR ketel en vloerverwarming hadden. Dan de comfortklachten, die herken ik deels. Met vloerverwarming heb je stralingswarmte en is de vloer altijd lekker warm en dat heb je met airco gewoon niet meer. We merken dit vooral beneden. Boven gaat het allemaal prima met airco. We hebben daarom in oktober beneden een pelletkachel laten plaatsen. Met behulp van home assistant kunnen we hybride verwarmen en wordt op basis van de weersomstandigheden de airco of pelletkachel gebruikt.
In Zweden is het een wat ander verhaal. Daar is verwarming vaak van levensbelang en gaat het doorgaans met meerdere lagen van redundantie.
Bij aanzetten van de buitenunit vind ik het wel raar dat die eerst met veel vermogen gaat draaien, zodra er warmte bij de binnenunit komt gaat de buitenunit weer omlaag qua vermogen. Hij heeft daar best wel veel tijd voor nodig om op druk te komen.
Een andere optie is dat er te weinig koudemiddel inzit. Leidinglengte zit voor de 3,5 kw op ongeveer 9 mtr, voor de 5 kw op ongeveer 10,5 welke ook een grotere diameter heeft. Ik weet alleen niet hoe het koudemiddel berekend wordt of dat er standaard al genoeg inzit. Edit: er zit standaard voor 30 meter leidinglengte voorgevuld. Heeft hier iemand daar kennis van?
Ik heb overigens niet de buitenunit uitgekozen op basis van pendelen, maar op formaat. Boven de 6kw multisplit worden megakasten. Het was in eerste instantie voor koelen, wat overigens wel weer erg efficiënt werkt en qua verbruik veel zuiniger is.
[ Voor 13% gewijzigd door Nollekeuh op 17-12-2025 21:06 ]
Heb je geen radiatoren? Werkt ook. Hier probleemloos.klaaas schreef op woensdag 17 december 2025 @ 20:24:
[...]
Ik ben genoeg op de hoogte van de werking van de systemen bij anderen om de voorkeur te hebben voor L/W met vloerverwarming. Alleen het kostenplaatje is wel even een heel ander verhaal dan L/L, mede door de aanleg van de vloerverwarming.
Luchtverwarming.MotorBeast schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:15:
[...]
Heb je geen radiatoren? Werkt ook. Hier probleemloos.
Hij wil.
Ja per dag 🙂assje schreef op woensdag 17 december 2025 @ 12:52:
[...]
Ik denk(hoop) dat je kWh(/dag) bedoelt.
Maar, hoe weet jij de COP?
Cop kan ik berekenen obv thermische output die onecta app aangeeft.
Hoewel ik thermische output niet zeker weet, heb ik verbruik wel met homewizard berekend en hiervoor had ik één winter met 2 5kw laser-petroleumkachels gestookt. Vergelijkbare luchtwarmte en ik denk dat waarde van app wel overeenkomt.
Daarbij vind ik het systeem niet erg comfortabel. Veel geluid (hebben we het eerder over gehad) en de kanalen zijn net aan de krappe kant (huis is uitgebouwd).
Hij wil.
Radiatoren kan zeker, maar geen normale radiatoren. Ik heb radiatoren uit 1975, als je daar met 35 graden water in gaat stoken dan mag je hopen dat je een keer 15°C op de meter ziet, dus die vlieger gaat niet op.MotorBeast schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:15:
[...]
Heb je geen radiatoren? Werkt ook. Hier probleemloos.
Ventilatorconvectoren wil ik ze wel voor gaan vervangen, maar dat is voor al mijn radiatoren ca. 2500 euro. Maar goed als je dat combineert met een L/W monoblock van 3-4000 euro ben je idd hetzelfde kwijt als een nieuwe multi-split.
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)
Klopt allemaal, capaciteitsprobleem is er niet hoor, wel dat airco een mindere oplossing is voor deze woning. Maar goed, heb het initieel niet gekocht om primair mee te verwarmen. Meer inderdaad als bijverwarming en primair om mee te koelen.Chatslet schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:29:
@Nollekeuh De lengtes die je hebt zijn peanuts voor de gemiddelde multisplit. Je zou natuurlijk kunnen laten controleren of de hoeveelheid koelmiddel aan de lage kant is maar dat gebeurt sowieso al bij het onderhoud. Het past sowieso niet bij het beeld wat je hier schetst want dan had je ook geklaagd over dat je airco steeds met defrosts bezig is of zelfs in storing schiet. Dat lijkt me nu niet aan de orde. Ik denk dat het vooral een combinatie van factoren is. Je hebt een capaciteitsprobleem waardoor je comfortklachten hebt, door de comfortklachten zet je de temperatuur hoger waardoor ook je verbruik toeneemt. Waar je eventueel nog naar zou kunnen kijken is tocht en ventilatie. Uiteindelijk staat je airco de lucht te verwarmen. Heb je bijvoorbeeld een wat ijverig type C ventilatiesysteem dan wordt alle warme lucht zo weer naar buiten geblazen. Met tocht is het een beetje hetzelfde verhaal. Al met al denk ik dat het een kwestie van ambities bijstellen is. Airco als bijverwarming of om een ruimte snel op temperatuur te krijgen waarna de CV het met vloerverwarming of radiatoren over pakt lijkt me dan realistisch.
Ik weet niet wat jij onder gewone radiatoren verstaat maar ik heb hier gewone standaard T22 en T33 radiatoren in de woonkamer, T11 in slaapkamers en zolder, T10 in toilet uit 1978 en designradiator in badkamer. Maaaaar......ik heb mijn huis goed geisoleerd. Gemiddelde aanvoer 30 tot 35 graden. 40 bij vorst. 21 graden beneden, badkamer 22 graden, slaapkamers 19 graden. Standaard is de isolatie van woning uit die tijd helemaal niets. Ik heb nu een A label oude norm, nieuwe norm schat ik A++barta123 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:04:
[...]
Radiatoren kan zeker, maar geen normale radiatoren. Ik heb radiatoren uit 1975, als je daar met 35 graden water in gaat stoken dan mag je hopen dat je een keer 15°C op de meter ziet, dus die vlieger gaat niet op.
Ventilatorconvectoren wil ik ze wel voor gaan vervangen, maar dat is voor al mijn radiatoren ca. 2500 euro. Maar goed als je dat combineert met een L/W monoblock van 3-4000 euro ben je idd hetzelfde kwijt als een nieuwe multi-split.
[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 18-12-2025 12:00 ]
Ik zou even een apart topic maken en daar op laten schieten. Maak ook een linkje vanuit L/W topic. Krijg je veel input.klaaas schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:03:
@mr_evil08 combinatie van factoren. Ik wil niet experimenteren en een kant en klare oplossing voor een 1:1 vervanging is er niet echt. Enkel de hele dure van Brink voor dat geld heb ik ook bijna L/W met vloerverwarming.
Daarbij vind ik het systeem niet erg comfortabel. Veel geluid (hebben we het eerder over gehad) en de kanalen zijn net aan de krappe kant (huis is uitgebouwd).
Traditionele heteluchtsystemen werken met een hoge temperatuur en een hoog debiet. Oftewel relatief korte "luchtstoten" met bijbehorend geluid en comfort. Een moderne passende kanaalairco werkt op een veel lagere temperatuur en lager debiet. Waardoor veel comfortabeler en tevens "gratis" airco in het hele huis in de zomer. Als je handig bent en netjes werkt kun je het gros zelf aansluiten, enkel het spoelen met stikstof, afpersen en inbedrijfstelling zul je door een STEK erkende onderneming moeten laten doen.klaaas schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:03:
@mr_evil08 combinatie van factoren. Ik wil niet experimenteren en een kant en klare oplossing voor een 1:1 vervanging is er niet echt. Enkel de hele dure van Brink voor dat geld heb ik ook bijna L/W met vloerverwarming.
Een en ander hangt af van je thuissituatie: diameter kanalen, zijn ze goed en luchtdicht geïsoleerd, enz. Maar voor diegenen met een oude luchtverwarming zou ik de optie zeker niet bij voorbaat afschrijven.
www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR
Een vraag over offerte, plaatsing of uitzoeken van L/L WP hoort in een nieuw, eigen topic. Drop hier dan een linkje
We respecteren elkaars keuzes over energiegebruik en verschillen in comfort.
Laat bij een 'snelle vraag' wel even weten wat je al gevonden hebt, dat voorkomt herhaling van zetten.
Veel relevante informatie en principes zijn ook te vinden in het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic , waar je ook een template kan vinden voor een nieuw adviestopic.
Voor MHI vind je veel tips en tweaks in Het MHI L/L warmtepomp/airco topic