Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik zet hem iedere week even een uurtje aan.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Ja ik draai WAR only en heb het setpoint op het display op -3 gezet zodat er geen trigger plaatsvind. Onze woning komt niet onder de 20C momenteel door de buitenwarmte en de retour temp dus ook niet onder de 19/20C.
Oke, dat is wellicht een optie, anderzijds vind het wel slecht dat ik dan handmatig een apparaat van ruim 3k moet gaan in-/uitschakelen.martijn v o schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:12:
Denk ik ook, en als je hem uit zet dan is het standby gebruik nog 10 Watt als je ook de extra print hebt en de cloud module.
Ik zet hem iedere week even een uurtje aan.
Ik wil eigenlijk na het eerste jaar van instellen/finetunen niet meer naar de WP hoeven omkijken…
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Punt is dat hij bij WAR only simpelweg niet weet of er wel of geen warmtevraag is. Het enige wat hem wordt gevraagd is bij een bepaalde buiten temperatuur een bepaalde aanvoer temperatuur te garanderen. Om dat goed te doen moet hij altijd pompen, omdat hij anders niet zeker weet of de aanvoer temperatuur wel of niet klopt. Wat jij zoekt is WAR + thermostaat. Dan geef je de warmtepomp wel het signaal van de warmtevraag of niet. Pas bij een warmtevraag gaat hij dan pompen en verwarmen.Cige schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:29:
[...]
Ja ik draai WAR only en heb het setpoint op het display op -3 gezet zodat er geen trigger plaatsvind. Onze woning komt niet onder de 20C momenteel door de buitenwarmte en de retour temp dus ook niet onder de 19/20C.
Dat is hoe de meeste hun WP hebben ingeregeld. Anders is het inderdaad niet anders dan simpelweg je WP uitzetten.
Als je met de timer of met de knop op de controller de wp uit zet, dan gaan ook de circulatiepompen uit. Alleen de software en eventuele heishamon, cloudverbinding, beveiligingen en instelknoppen op de controller blijven actief.martijn v o schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:54:
Weet eigenlijk niet als je de klok instelt gaat ie dan echt uit, dus display uit en pomp uit of voorkomt ie alleen dat de compressor niet aangaat. Nooit uitgeprobeerd.
Hier een standby tijd van 8 watt.Cige schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:55:
Onze Panasonic (WH-SDC0709J3E5 binnen en WH-UD07JE5 buiten) staat al ruim 1,5 week ‘uit’ dat wil zeggen. Er is geen warmtevraag vanuit onze woning. Toch kan ik via de kwh-meter in meterkast zien dat de WP +/- 1 kwh per dag verbruikt. Dat is een standby verbruik van 41,66 watt per uur. Nu valt mij op dat zowel de pomp van de WP als de externe pomp om het water rond te pompen door de verdelers eigenlijk de hele dag draaien. Volgens mij is dit zonde van de stroom… er hoeft immer niks verwarmt te worden. En als de pomp elke dag een uurtje draait, voorkom je ook wel dat de boel vast kan gaan zitten…
Iemand hier ervaring mee?
Dan zet ik hem dus uit op het extern contact CN4 en staat er in het display bediening vanaf extern contact.
De pomp blijft dan ook uit. dus die laat ik nu elke dag een ha;f uurtje draaien.
Ik heb de 5j en een heishaman.
-edit-
Hoe laat je alleen de pomp even draaien?nike schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 07:43:
[...]
Hier een standby tijd van 8 watt.
Dan zet ik hem dus uit op het extern contact CN4 en staat er in het display bediening vanaf extern contact.
De pomp blijft dan ook uit. dus die laat ik nu elke dag een ha;f uurtje draaien.
Ik heb de 5j en een heishaman.
1
2
| http://172.16.5.40/command?SetPump=1 http://172.16.5.40/command?SetPump=0 |
en dan het ip adres veranderen van je heishaman.
Via home assistant, op voorwaarde dat hij niet aan het koelen/verwarmen is etc...
Ik zit namelijk in de regeltechniek en bij elk gebouw met een GBS systeem zit in de regeling periodiek pompen er in, zodat deze niet vast komen te staan. (voor alle transport pompen en dergelijke)
Dus daarom doe ik het thuis ook maar.
-edit-
Hm, ik verkeer in de veronderstelling dat het geen kwaad kan als de wp het zomerseizoen uit staat. En dat de pomp dus niet draait. Maar ik begin nu een beetje te twijfelen. Ben wel benieuwd naar mening van de bekende deskundigen hier.Cige schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:55:
Onze Panasonic (WH-SDC0709J3E5 binnen en WH-UD07JE5 buiten) staat al ruim 1,5 week ‘uit’ dat wil zeggen. Er is geen warmtevraag vanuit onze woning. Toch kan ik via de kwh-meter in meterkast zien dat de WP +/- 1 kwh per dag verbruikt. Dat is een standby verbruik van 41,66 watt per uur. Nu valt mij op dat zowel de pomp van de WP als de externe pomp om het water rond te pompen door de verdelers eigenlijk de hele dag draaien. Volgens mij is dit zonde van de stroom… er hoeft immer niks verwarmt te worden. En als de pomp elke dag een uurtje draait, voorkom je ook wel dat de boel vast kan gaan zitten…
Iemand hier ervaring mee?
Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl
ik heb het vermoeden (maar niet meer dan een vermoeden) dat de WP de pomp ook af en toe even laat lopen als de WP "off" staat.
overigens heb ik ook wel begrepen dat het geen probleem is als deze een zomer-seizoen niet draait.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Ik kan me zelf bij een apparaat als dit ook niet voorstellen dat die dat niet even doet.sjimmie schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:22:
[...]
ik heb het vermoeden (maar niet meer dan een vermoeden) dat de WP de pomp ook af en toe even laat lopen als de WP "off" staat.
overigens heb ik ook wel begrepen dat het geen probleem is als deze een zomer-seizoen niet draait.
haha, ja en als ie dat niet doet dan zal ie het ook niet nodig hebben.CurlyMo schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:22:
[...]
Ik kan me zelf bij een apparaat als dit ook niet voorstellen dat die dat niet even doet.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
In deze woningen zou het weinig moeite en kosten moeten veroorzaken om splitsingen in aan-/afvoer leidingen aan te brengen waar dat niet reeds is gebeurd bij de aanleg van gas-CV of later bij installatie van een WP. Je zou veronderstellen dat het mogelijk is de aan-/afvoerleiding middels T-stukken in tenminste 2 delen per verdieping op te knippen.
De T-stukken zijn dan te installeren onder de vloer op een min of meer centraal punt in de woning.
Na ieder T-stuk daalt dan de flow met gemiddeld een halvering van de liters en op een bovenverdieping die is aangesloten op slechts 1 van de aftakkingen beneden is de verlaging dan ook x 1/2 x 1/2.
Dit betekent een vermindering van de aanvangsdruk die doorzet in de rest van het systeem.
Door een dergelijke layout is het mogelijk aanzienlijk meer liters door het systeem te krijgen bij "normale" flow snelheid en weinig of geen ruis.
Op deze wijze is hier het systeem aangelegd nadat in 2011 de oude ringleiding en moederhaard geheel zijn verwijderd. Zonder al te veel kennis van zaken leek mij dit opknippen een logische zaak.
( vreemd is het, dat men niet reeds vroeger bij installatie van een ringleiding dat opknippen heeft toegepast; dan had kunnen worden volstaan met lagere temperatuur en aanzienlijk kleinere en goedkopere radiatoren "verderop" in het systeem )
Het opknippen van de aan-/afvoerleidingen heeft hier geresulteerd in 4 aparte sectoren.
Een WP met deels 26 en 22mm aan-/afvoer leiding en daardoor flow problemen/geruis ?
Is hier een onbekend fenomeen. ( De WP binnen unit hangt in de kelder op 4 meter van de buiten unit)
Ja, alles sal reg kom .....sjimmie schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:38:
[...]
haha, ja en als ie dat niet doet dan zal ie het ook niet nodig hebben.
Maar het is toch beter, meten is weten wordt hier bij alles geroepen, om de gebruikershandleiding er op na te slaan en vast te stellen hoe het werkelijk zit.
Met "ja maar, ik dacht" etc etc.. , kan de reparateur niet betaald worden.
Met een draaiende pomp vangen ook de filters en magneten oud en nieuwe ongerechtigheden op. Dat gaat niet gebeuren in stilstaand water.
Onvoldoende zorg + netheid gaan aan reparaties vooraf. ( meestal )
Het is een Heima24 verdeler geworden. Beugeltje wat verbouwd en nu hangt ie er als volgt bij:Wouter2403 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 13:53:
[Afbeelding]
Mijn vvw-verdeler zit achter een keukenkastje weggebouwd en wil ik gaan vervangen voor een gesloten verdeler. Nu is er destijds een slim verdeler geplaatst. Hoogte tussen aan- en afvoerslang is slechts 7cm. Ik kan ook ook niet veel hoger aan de bovenkant, daar zit een stopcontact zoals op de foto zichtbaar is.
Iemand tips voor een gesloten verdeler die in deze toepassing zou kunnen werken?
:strip_exif()/f/image/558JAQqHcdvZpz6kKAkuqORj.jpg?f=fotoalbum_large)
Die verrekte installateur had dat tweede slangetje vooraan vanaf rechts behoorlijk kort geknipt. Die viel nog niet mee om er goed in te krijgen.
Komend weekend begin ik alle 32mm leidingen door het huis/kruipruimte aan te leggen.
4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023
Bedankt voor je duidelijke toelichting. Ik zal een thermostaat bij plaatsen en heb voor nu de WP uitgezet middels de power knop op het display.CurlyMo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:19:
[...]
Punt is dat hij bij WAR only simpelweg niet weet of er wel of geen warmtevraag is. Het enige wat hem wordt gevraagd is bij een bepaalde buiten temperatuur een bepaalde aanvoer temperatuur te garanderen. Om dat goed te doen moet hij altijd pompen, omdat hij anders niet zeker weet of de aanvoer temperatuur wel of niet klopt. Wat jij zoekt is WAR + thermostaat. Dan geef je de warmtepomp wel het signaal van de warmtevraag of niet. Pas bij een warmtevraag gaat hij dan pompen en verwarmen.
Dat is hoe de meeste hun WP hebben ingeregeld. Anders is het inderdaad niet anders dan simpelweg je WP uitzetten.
Stook hier met Panasonic middels WAR. Als er niet verwarmd wordt, draait de pomp niet, althans staat er achter pomp liters een 0.CurlyMo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:19:
[...]
Punt is dat hij bij WAR only simpelweg niet weet of er wel of geen warmtevraag is. Het enige wat hem wordt gevraagd is bij een bepaalde buiten temperatuur een bepaalde aanvoer temperatuur te garanderen. Om dat goed te doen moet hij altijd pompen, omdat hij anders niet zeker weet of de aanvoer temperatuur wel of niet klopt. Wat jij zoekt is WAR + thermostaat. Dan geef je de warmtepomp wel het signaal van de warmtevraag of niet. Pas bij een warmtevraag gaat hij dan pompen en verwarmen.
Kennelijk wordt de interne sensor in de Aanvoer niet beinvloed door een draaiende pomp en/of door een flow sensor.
Mogelijk neemt een zone sensor de info verstrekking voor zijn rekening.
correctie: indien uit pomp liters 0,13
Iemand die permanent de flow logt en geen sww tank heeft, zou het moeten opvallen.CurlyMo schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:22:
[...]
Ik kan me zelf bij een apparaat als dit ook niet voorstellen dat die dat niet even doet.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Klopt dit?
Meterkast naar Warmtepomp:
- UTP (voor internet)
- UTP (voor heishamon)
- 3x 2,5mm^2 XMVK tbv voeding Warmtepomp (en indirect SWW)
Warmtepomp naar SWW-zone:
- 3x 2,5mm^2 XMVK huishoudsnoer tbv backup heater
- 3x 0,75mm^2 huishoudsnoer tbv driewegklep
- 2x 0,75mm^2 huishoudsnoer tbv temperatuursensor in SWW
SWW-zone naar meterkast:
- UTP tbv Kamstrup
Warmtepomp naar woning:
- 3x 0,75mm^2 huishoudsnoer tbv thermostaat
Bvd voor de check!
1. Voor de warmtepomp
2. Voor de backupheater in de warmtepomp (en die wordt ook doorgelust naar de heater in de boiler)
En bedoel je met thermostaat de controller, of een separate thermostaat?
[ Voor 18% gewijzigd door bartvl op 02-06-2023 22:30 ]
Life is not about specs, it is about joy!
Thanks! Betreft trouwens een 7kW model.bartvl schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:29:
Van meterkast naar warmtepomp gaat 2x 3x2,5mm2
1. Voor de warmtepomp
2. Voor de backupheater in de warmtepomp (en die wordt ook doorgelust naar de heater in de boiler)
En bedoel je met thermostaat de controller, of een separate thermostaat?
Ik bedoel de kamerthermostaat in de woonkamer, beter bekend als controller?
Kun je de 2* 3*2,5ymvk vanaf de MK naar de WP ook vervangen door 1* 5*2,5mm^2? Dat scheelt weer een buisje vullen.
[ Voor 11% gewijzigd door Laro op 02-06-2023 22:47 ]
Kan dat wel 25A over 3x 2,5 mm2 ?
5x2,5 werkt wellicht wel. Maar hij komt waarschijnlijk ook van twee automaten, dus twee verschillende groepen af? Dat mag niet door 1 kabel/buis.Laro schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 22:45:
[...]
Thanks! Betreft trouwens een 7kW model.
Ik bedoel de kamerthermostaat in de woonkamer, beter bekend als controller?
Kun je de 2* 3*2,5ymvk vanaf de MK naar de WP ook vervangen door 1* 5*2,5mm^2? Dat scheelt weer een buisje vullen.
[ Voor 67% gewijzigd door bartvl op 02-06-2023 23:54 ]
Life is not about specs, it is about joy!
Lekker verder gehobbied vandaag. Halve dag op de rug door de kruipruimte tijgeren en 32mm leiding op z’n plek martelen en knijpen. Ik voel spiertjes waar ik het bestaan niet van kende.Wouter2403 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:25:
[...]
Het is een Heima24 verdeler geworden. Beugeltje wat verbouwd en nu hangt ie er als volgt bij:
[Afbeelding]
Die verrekte installateur had dat tweede slangetje vooraan vanaf rechts behoorlijk kort geknipt. Die viel nog niet mee om er goed in te krijgen.
Komend weekend begin ik alle 32mm leidingen door het huis/kruipruimte aan te leggen.
Nog een kleine uitdaging, ik had hier gelezen dat de 32x3 perskoppelingen ook wel op de Terrendis buis zouden gaan. Ik krijg ze er met geen mogelijkheid ver genoeg in, alsof de terrendis buis toch stiekem ietsepietsie dikker is? Kan ik toch beter de Terrendis puntstukken kopen?
Zou jammer zijn, want die gaan alleen naar 1” en m’n warmtepompslangen zijn 1 1/4”. In de kruipruimte betekend dat ook weer een feest aan verloopjes van 1” naar 32mm.
4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023
Hoe is het heb (verkorte versie): 5/4 Panasonic, rvs flexibele slang, 5/4 naar 1" verloop, puntstuk Terrendis.
[ Voor 35% gewijzigd door timovd op 03-06-2023 21:05 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
@CurlyMo Laatst had ik het ook al eens gedeeld. De indruk heb ik niet dat de Panasonic de pomp periodiek aanzet. Ik meet nauwkeurig wattage en pomp, over periode van een week is er niets gebeurd. Wellicht dat er een langere periode van stilstand nodig is, want in de tussentijd heb ik ook wat SWW gedaan.FransvWoerkom schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 02:22:
[...]
Iemand die permanent de flow logt en geen sww tank heeft, zou het moeten opvallen.
Ik heb een domoticz script die elke dag om 13:00 even kijkt of de WP de afgelopen 24 uur is aangeweest of niet, zo niet, dan eventjes 2 minuten pompen op laag toerental.
Waar ik wel benieuwd naar ben, wat is wijsheid qua frequentie van pompen? Elke 24u een keer? Of is 1x per week of maand voldoende? En hoe lang is dan verstandig? Is 10 seconden al genoeg? Of is 30 minuten aan een stuk belangrijk? Zal vast iets voor te zeggen, elke 24u lijkt mij wat te frequent, en een half uur aan 1 stuk lijkt mij ook zeer overdreven. Misschien is 20 seconden 1x per week ruim voldoende om te zorgen dat er niets vastloopt. Je wil de pomp ook weer niet overdreven vaak aanslingeren.
Overigens ben ik al overgestapt op koelen, dus de pomp die loopt toch wel
Het is de bedoeling dat de "troebelheid" niet neerslaat en zich definitief hecht. Dan lijkt bijv. 1 x per week een te lange rustpauze. Beter is m.i. iedere dag 10 minuten.padoempats schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:58:
[...]
@CurlyMo Laatst had ik het ook al eens gedeeld. De indruk heb ik niet dat de Panasonic de pomp periodiek aanzet. Ik meet nauwkeurig wattage en pomp, over periode van een week is er niets gebeurd. Wellicht dat er een langere periode van stilstand nodig is, want in de tussentijd heb ik ook wat SWW gedaan.
Ik heb een domoticz script die elke dag om 13:00 even kijkt of de WP de afgelopen 24 uur is aangeweest of niet, zo niet, dan eventjes 2 minuten pompen op laag toerental.
Waar ik wel benieuwd naar ben, wat is wijsheid qua frequentie van pompen? Elke 24u een keer? Of is 1x per week of maand voldoende? En hoe lang is dan verstandig? Is 10 seconden al genoeg? Of is 30 minuten aan een stuk belangrijk? Zal vast iets voor te zeggen, elke 24u lijkt mij wat te frequent, en een half uur aan 1 stuk lijkt mij ook zeer overdreven. Misschien is 20 seconden 1x per week ruim voldoende om te zorgen dat er niets vastloopt. Je wil de pomp ook weer niet overdreven vaak aanslingeren.
Dat is slechts 1/144 deel van het zomerseizoen. Een verbruik van 1/6 x 60 Watt is 10Watt per dag ofwel plm. 1,5 kW gedurende de zomer ofwel 60 cent energie verbruik.
Kan me niet voorstellen dat iemand daar ook maar 2 tellen over na wil denken.
Zou je je script willen delen?padoempats schreef op zondag 4 juni 2023 @ 08:58:
[...]
@CurlyMo Laatst had ik het ook al eens gedeeld. De indruk heb ik niet dat de Panasonic de pomp periodiek aanzet. Ik meet nauwkeurig wattage en pomp, over periode van een week is er niets gebeurd. Wellicht dat er een langere periode van stilstand nodig is, want in de tussentijd heb ik ook wat SWW gedaan.
Hierbij de code. Ik wist niet dat er een SetPump trigger was, deze is niet aanwezig in de HeishamonMQTT domoticz plugin. Ik denk dat ik deze ga toevoegen aan mijn fork van de plugin, zodat je het niet hoeft te trucen door de WP aan te zetten, maar de heatrequest op -5 te zetten tov Curve (WAR).
@Gary199 adviseert 10 minuten, ik heb het op 2 minuten gezet, kies wat je wil. Ik weet niet of 10 minuten veel uitmaakt. Lijkt mij dat als die draait dat alles er al instant afvliegt dus misschien is 10 seconden al meer dan zat
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
| return { on = { timer = { 'at 13:00', } }, execute = function(domoticz, timer) draaitijd = 120 pump_speed = 110 wp_min_off_seconds = 80000 -- ruim onder een dag om elke dag te triggeren local wp = domoticz.devices('WP Switch') local wp_temp = domoticz.devices('WP Heat Request Temp') local wp_mode = domoticz.devices('WP Mode') local pump_device = domoticz.devices('WP Max_Pump_Duty') currentSetpoint = wp_temp.setPoint if (wp.state == 'Off' and wp.lastUpdate.secondsAgo > wp_min_off_seconds) then wp_mode.setLevel(0) -- Set to Heat wp_temp.updateSetPoint(-5.0) wp.switchOn() pump_device.updateSetPoint(pump_speed) wp.switchOff().afterSec(draaitijd) wp_temp.updateSetPoint(currentSetpoint).afterSec(draaitijd) wp_mode.setLevel(10).afterSec(draaitijd) -- Back to Cooling end end } |
Ik heb ondertussen wat inelkaar gefreubeld in HA obv SetPump inderdaad. Ik laat hem 5 minuten draaien, dat is dan wel op vol vermogen. Toch bedankt voor het delen.padoempats schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:46:
[...]
Hierbij de code. Ik wist niet dat er een SetPump trigger was, deze is niet aanwezig in de HeishamonMQTT domoticz plugin. Ik denk dat ik deze ga toevoegen aan mijn fork van de plugin, zodat je het niet hoeft te trucen door de WP aan te zetten, maar de heatrequest op -5 te zetten tov Curve (WAR).
@Gary199 adviseert 10 minuten, ik heb het op 2 minuten gezet, kies wat je wil. Ik weet niet of 10 minuten veel uitmaakt. Lijkt mij dat als die draait dat alles er al instant afvliegt dus misschien is 10 seconden al meer dan zat
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 return { on = { timer = { 'at 13:00', } }, execute = function(domoticz, timer) draaitijd = 120 pump_speed = 110 wp_min_off_seconds = 80000 -- ruim onder een dag om elke dag te triggeren local wp = domoticz.devices('WP Switch') local wp_temp = domoticz.devices('WP Heat Request Temp') local wp_mode = domoticz.devices('WP Mode') local pump_device = domoticz.devices('WP Max_Pump_Duty') currentSetpoint = wp_temp.setPoint if (wp.state == 'Off' and wp.lastUpdate.secondsAgo > wp_min_off_seconds) then wp_mode.setLevel(0) -- Set to Heat wp_temp.updateSetPoint(-5.0) wp.switchOn() pump_device.updateSetPoint(pump_speed) wp.switchOff().afterSec(draaitijd) wp_temp.updateSetPoint(currentSetpoint).afterSec(draaitijd) wp_mode.setLevel(10).afterSec(draaitijd) -- Back to Cooling end end }
Oh wilde net zeggen dat ik voor domoticz een update heb gedaan voor de plugin, zodat nu SetPump wel als device bestaat in Domoticz: https://github.com/jgaalen/HeishamonMQTTBeekforel schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:57:
[...]
Ik heb ondertussen wat inelkaar gefreubeld in HA obv SetPump inderdaad. Ik laat hem 5 minuten draaien, dat is dan wel op vol vermogen. Toch bedankt voor het delen.
En update van domoticz script:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| return { on = { timer = { 'at 13:00', } }, execute = function(domoticz, timer) draaitijd = 300 pump_speed = 130 wp_min_off_seconds = 80000 -- ruim onder een dag om elke dag te triggeren local wp = domoticz.devices('WP Switch') local wp_service = domoticz.devices('WP Pump Service Mode') local pump_device = domoticz.devices('WP Max_Pump_Duty') currentSetpoint = wp_temp.setPoint if (wp.state == 'Off' and wp.lastUpdate.secondsAgo > wp_min_off_seconds and wp_service.lastUpdate.secondsAgo > wp_min_off_seconds) then wp_service.switchOn() pump_device.updateSetPoint(pump_speed) wp_service.switchOff().afterSec(draaitijd) end end } |
Is het een beetje te doen om die 32mm koppelingen met de hand te persen? Of kan ik beter een elektrische tang gaan huren? Ik zie namelijk dat de meeste verhuurbedrijven geen 32mm kop aanbieden.
Zit er nog verschil in het persen met een handtang of electrische perstang, is elektrisch bijvoorbeeld beter?
[ Voor 13% gewijzigd door NRJ020 op 05-06-2023 15:43 ]
Itho Amber 95 + WPV-H 240L
https://www.bol.com/nl/nl...t-kelox/9300000062896881/
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Super eenvoudig met een handpers, ik vind het als boter gaan. Lastige stukken was in de kruipruimte met nauwelijks ruimte, liggend, maar zelfs dat was redelijk te doen. Als je tempo wilt maken is elektrisch misschien handig, maar als doe-het-zelver lekker de handpers doenNRJ020 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:41:
Binnenkort ga ik starten met het leggen van de leidingen voor de warmtepomp. Dit worden de 32mm leidingen (van Heima). Ik heb al een hand perstang (32mm).
Is het een beetje te doen om die 32mm koppelingen met de hand te persen? Of kan ik beter een elektrische tang gaan huren? Ik zie namelijk dat de meeste verhuurbedrijven geen 32mm kop aanbieden.
Zit er nog verschil in het persen met een handtang of electrische perstang, is elektrisch bijvoorbeeld beter?
De temperatuur blijft lekker laag in de woonkamer, vloer voelt erg (maar lekker) koel en nergens condens. Merkt goed dat de koeling zijn best doet, want woonkamer blijft zakken en met 20,3 graden maar stopgezet. Zie dat bij gelijkblijvende delta T de wattage op de middag stijft naar 660 watt als het 22,5 graden is. Beetje pielen nog, maar denk dat ik obv een script als het het koudst is (de nacht dus) lekker de temperatuur uit de massa wil halen, want als de WP uitgaat blijft het gewoon lekker koel in huis. Tot heden blij met koelen en had meer vermogen verwacht
Van de week wordt het warmer dus ik denk dat ik hem dan wel aan ga zetten.
Ja ik ervaar dit ook zo, als de vloer massa wat koeler is, en iets warmere lucht, is het een erg fijn binnenklimaat. Persoonlijk lekkerder dan airco.padoempats schreef op maandag 5 juni 2023 @ 19:08:
Ik ben inmiddels al aan het koelen geslagen, zijn er anderen al aan het koelen? Begreep dat er veel ontevreden over waren, maar ik moet zeggen dat ik wel tevreden ben. Aanvoer 15 graden, retour 18.5 graden op 15L/min, draait in de ochtend als het 14 graden is maar op 360 watt met COP van 10,0 (zo'n 160m2 vloerverwarming)
De temperatuur blijft lekker laag in de woonkamer, vloer voelt erg (maar lekker) koel en nergens condens. Merkt goed dat de koeling zijn best doet, want woonkamer blijft zakken en met 20,3 graden maar stopgezet. Zie dat bij gelijkblijvende delta T de wattage op de middag stijft naar 660 watt als het 22,5 graden is. Beetje pielen nog, maar denk dat ik obv een script als het het koudst is (de nacht dus) lekker de temperatuur uit de massa wil halen, want als de WP uitgaat blijft het gewoon lekker koel in huis. Tot heden blij met koelen en had meer vermogen verwacht
Alleen ik koel nog lang niet, vorig jaar 1 of 2 weken maar gekoeld toen 't echt 35+ was. Als je overdag de deuren dicht houd en zonnescherm uit, scheelt dat heel veel warmte in huis, 't warmt hier niet zo snel op. Zolang de massa nog koud is, is 't aangenaam. Na een week 30+wordt die massa warm en dan wordt 't smerig warm in huis, maar dan biedt de wp juist hele fijne uitkomst.
Ik draai hem dan snachts, voor betere Cop, alles is toch traag hier. 🥸
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Ha nou koelen gisteren al uitgezet maar de temp in huis blijft maar dalen, zo traag is hetBaapje327 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:01:
[...]
Ja ik ervaar dit ook zo, als de vloer massa wat koeler is, en iets warmere lucht, is het een erg fijn binnenklimaat. Persoonlijk lekkerder dan airco.
Alleen ik koel nog lang niet, vorig jaar 1 of 2 weken maar gekoeld toen 't echt 35+ was. Als je overdag de deuren dicht houd en zonnescherm uit, scheelt dat heel veel warmte in huis, 't warmt hier niet zo snel op. Zolang de massa nog koud is, is 't aangenaam. Na een week 30+wordt die massa warm en dan wordt 't smerig warm in huis, maar dan biedt de wp juist hele fijne uitkomst.
Ik draai hem dan snachts, voor betere Cop, alles is toch traag hier. 🥸
Met welke aanvoertemp vindt bij jou de koeling plaats?padoempats schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 07:20:
[...]
Ha nou koelen gisteren al uitgezet maar de temp in huis blijft maar dalen, zo traag is hetInmiddels in de woonkamer onder de 20 graden (oops), dat is het afgelopen 2 maanden zonder verwarmen niet eens geweest (21-22 graden). Merk dus goed dat de temp goed uit de massa is gehaald en het koelen zeer traag gaat. Prima, ik ben aan het testen hoe mijn huis erop reageert, maar blij te zien dat het toch (goed) werkt. Denk dat ik inderdaad maar met periodes van veel zon (heb vrij veel grote raampartijen zonder zonwering) en hoge temperaturen alleen in de nacht hoef te koelen om de warmte uit de massa te halen. Ramen open in de volle zomer heeft hier nooit echt effect gehad om de temperatuur uit huis te halen. En airco in de slaapkamer werkt alleen op het moment dat deze aanstaat. Airco uit en de temperatuur vliegt in notime weer naar de waarde van vlak ervoor.
>> Airco uit en de temperatuur vliegt in notime weer naar de waarde van vlak ervoor.
Lucht verandert snel van temperatuur -- de energiedichtheid van lucht is heel laag vergeleken met bakstenen of water. Dus als je de airco uitzet warmt de lucht snel weer op naar de temperatuur van de omliggende vloer/muren/plafond.
Aanvoer stond ingesteld op 14 graden. Gemeten op de leidingen was het praktisch 15,5 en 18,2 retour.ErikKo schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:38:
[...]
Met welke aanvoertemp vindt bij jou de koeling plaats?
>> Airco uit en de temperatuur vliegt in notime weer naar de waarde van vlak ervoor.
Lucht verandert snel van temperatuur -- de energiedichtheid van lucht is heel laag vergeleken met bakstenen of water. Dus als je de airco uitzet warmt de lucht snel weer op naar de temperatuur van de omliggende vloer/muren/plafond.
Logisch dat de lucht weer vlot opwarmt. Maar dus wel een groot nadeel van een airco, want als je wil gaan slapen wil je liever dat ding uit (stil) hebben. Wat wel fijn is, is dat de COP met de Panasonic mijlen beter lijkt dat de COP van de airco (Daikin Perfera). De WP kan met 360 watt pruttelen COP van 10 halen op de koele uurtjes en vervolgens het huis een dag koel houden. Wat ik wilde zeggen is, dat het tot nu nog prettig lijkt, benieuwd hoe het verder de zomer doorgaat.
Heb je met 14 graden geen (gevaar op) condensvorming?padoempats schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:49:
[...]
Aanvoer stond ingesteld op 14 graden. Gemeten op de leidingen was het praktisch 15,5 en 18,2 retour.
Ik heb ff getest, gisteren via de kamerunit WP uitgezet, en vanochtend ging de pomp wel draaien zie ik wel een pumpflow in de logging. Is momenteel ingesteld op WAR + Interne thermostaat, ik weet niet of hij hetzelfde doet als je andere instellingen toepast.FransvWoerkom schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 02:22:
[...]
Iemand die permanent de flow logt en geen sww tank heeft, zou het moeten opvallen.
Mmz wacht; ik weet niet zeker of dit de pomp van de warmtepomp is; om 11:00 schakelt ook de Auer Edel Eau aan, wellicht wordt daardoor de flow gemeten door mijn WP...
Edit: het is inderdaad mijn Auer. Voor mijn situatie natuurlijk perfect; pomp van de panasonic verbruikt nix, maar er blijft wel dagelijks flow doorheen lopen in de periode dat ie uit staat.
/f/image/C98rahZRbtC210HhKJBv38gt.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door jurjen_g op 08-06-2023 13:37 ]
Mogelijk, maar heb het niet gehadErikKo schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:27:
[...]
Heb je met 14 graden geen (gevaar op) condensvorming?
En bovendien is het een misverstand dat de luchttemperatuur van groot belang is. Wat je waarneemt, is de warmtestraling of het ontbreken daarvan. Zowel bij verwarmen als koelen. Bij verwarmen door een vloer nemen de wanden en plafond ook een hogere temperatuur aan zodat de straling van alle kanten komt. Bij koelen door een vloer absorbeert die de straling van plafond en wanden (en mens). Je moet ook relaxed koelen en verwarmen. 's Winters weinig nachtverlaging en 's zomers zorgen dat de vloer en wanden niet teveel opwarmen.ErikKo schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:38:
[...]
Met welke aanvoertemp vindt bij jou de koeling plaats?
En bij koelen zorgen dat de aarde niet teveel opwarmt. Door eigen zonnepanelen te gebruiken
Is wel helemaal uit Spanje dus garantie zou ik niet te veel op rekenen, maar de prijzen zijn scherp en levering is vast snel. Ik heb een 7kW besteld. Paar maanden geleden ook bij climamarket.eu een mitsubishi ecodan bestelt, die was na 8 weken in NL. Mijn bestelling voor de 7kW is:
WP zelf: 3900 euro
bezorging naar NL: 208 euro
korting: -100 euro
totaal voor ~ 4.008 euro een 7kW dus, ik verwacht hem over een week of 3 te hebben. De 5kWs zijn helemaal goedkoop, die kun je voor iets minder dan 3500 euro al in huis hebben
Ik betaalde € 2500,-Fr33z schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:53:
totaal voor ~ 4.008 euro een 7kW dus, ik verwacht hem over een week of 3 te hebben. De 5kWs zijn helemaal goedkoop, die kun je voor iets minder dan 3500 euro al in huis hebben
Ja tuurlijk, ik heb ook een 9kW gekocht voor 3000 euro 2 jaar geleden maar dat is geweest heh
edit: en de ISDE is nu ook hoger dus netto scheelt het niet zoveel.
[ Voor 12% gewijzigd door Fr33z op 07-06-2023 11:16 ]
Er is ook een forumlid die Panasonics verkoopt.Fr33z schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 10:53:
Voor de liefhebbers weer een webshop gevonden die onze geliefde monoblocks op voorraad heeft! https://www.climamarket.e...at-pump-panasonic-aquarea
Is wel helemaal uit Spanje dus garantie zou ik niet te veel op rekenen, maar de prijzen zijn scherp en levering is vast snel. Ik heb een 7kW besteld. Paar maanden geleden ook bij climamarket.eu een mitsubishi ecodan bestelt, die was na 8 weken in NL. Mijn bestelling voor de 7kW is:
WP zelf: 3900 euro
bezorging naar NL: 208 euro
korting: -100 euro
Ook uit het buitenland, maar je koopt ze bij hem, dus de garantie loopt ook via hem.
Dat is al een stukje meer zekerheid.
Ja dat klopt, @Carboy54 doet dat. Ik noemde dit vooral als extra optie want er is dus nu een webwinkel waar meerdere tweakers dingen besteld hebben die relatief snel kan leveren voor op het moment goede prijzen. Dus voor alle mensen die er nog 1 zoeken is dit een hele mooie kans. Ik heb verder geen aandelen climamarket maar ik vond het toevallig gisteren en wilde het delen.Rzaan schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:22:
[...]
Er is ook een forumlid die Panasonics verkoopt.
Ook uit het buitenland, maar je koopt ze bij hem, dus de garantie loopt ook via hem.
Niet helemaal juist. Ik doe uitsluitend zaken met Nederlandse Panasonic distributeurs. @Fr33z Ik wil geen slapeloze nachten van defecte buitenlandse pompen zonder technische ondersteuning van Panasonic NL. Ik heb mijn lesje op dat gebied al heel lang geleden geleerd. Er is hier op het forum al meer dan genoeg over geschreven. Zie ook het topic: Panasonic problemen met leveringen in EuropaRzaan schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:22:
[...]
Er is ook een forumlid die Panasonics verkoopt.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ja gisteren via het menu vrij gegeven. Echter is het met enkel 40m2 vloerverwarming een pendel feest. Kortom even afwachten wat er gebeurt als het warmer is en anders dan moet boven ook mee doen.Possible schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 16:57:
Meer mensen die de wp dit weekend de wp weer in koelmodus zetten? Gezien de temperaturen buiten kan het hard gaan binnen…
Hoeveel m2 moet je hebben ongeveer om geen pendel feest te krijgen? Heb nu 80m2 beneden en straks 40 boven. Hopelijk voldoende voor koelen?bazzzzzz schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:09:
[...]
Ja gisteren via het menu vrij gegeven. Echter is het met enkel 40m2 vloerverwarming een pendel feest. Kortom even afwachten wat er gebeurt als het warmer is en anders dan moet boven ook mee doen.
De laagste stand van de warmtepomp in watt moet kleiner zijn dan de afgifte van de vloer. vierkante meters vloer maal aantal Watt/m2. De afgifte is afhankelijk van te temperatuur, de diameter van de buis, de isolatie onder de vloer en de hart afstand van de buis.
Is de laagste stand groter dan gaat ie pendelen is deze kleiner dan niet. Vaak kun je dan de aanvoer temperatuur ook nog wat lager zetten zodat de delta T groter wordt maar dat als hij net op het randje is. Lager aanvoeren dan de dauwpuntstemperatuur geeft risico op een natte vloer van de condens.
de praktijk: 2000 Watt minimale afgifte (buiten 28 graden, EER 3,2, input power 625 Watt)
De vloer 80 m2 maal 25 Watt (25 graden ruimte, 16 aanvoer 19 retour 12,5 cm hart-hart.
Gaat nu net goed, minimale vermogen is denk ik nog wel wat lager ik heb het vermogen al op 450 Watt gezien.
Ik zou me niet zo druk maken over pendelen. Je moet gewoon 's morgens vroeg, als de buitentemperatuur het laagst is, je vloeren flink koelen. Als de wp dan het laagste vermogen niet volhoudt, zijn de vloeren koud genoeg en kun je stoppen. De kans is dan klein dat het oppervlak van je vloer zo koud wordt dat je last krijgt van condens. Het dauwpunt ligt meestal toch onder de 15°.Maurice1066 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 22:51:
Tnx, bij koelen denk ik juist ook aan de bovenverdieping, dan ga ik richting 120m2 waarvandenk de helft op 10cm ligt.
ik ben nieuw op dit forum. ik heb samen met mijn vader een 5kw monobloc geïnstalleerd. aangeschaft bij warmtepomponline.
Gisteren het watercircuit afgevuld en de spanning er op gezet. Helaas ging het toen mis.. de afstandsbediening was op een verkeerde aansluiting in de pomp aangesloten waardoor er 220 volt op de afstandsbediening kwam te staan. de afstandsbediening is daardoor doorgebrand.
mijn vraag is; heeft iemand een afstandsbediening over die ik over kan nemen? ik schrok namelijk nogal van de nieuwprijs(500 euro)...
ps. ik ben voor het eerst op een forum, dus als ik iets verkeerds doe of op een verkeerde plek mijn oproep doe: excuses
met vriendelijke groet, michiel
Oef, da’s niet fijn. Controller, thermostaat, die termen worden nogal eens door elkaar gehaald. ‘t zijn echt hele andere dingen. En als je vanaf CV komt dan is gebruik van 230V voor thermostaat ook ff wennen….michielv schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:37:
hallo,
ik ben nieuw op dit forum. ik heb samen met mijn vader een 5kw monobloc geïnstalleerd. aangeschaft bij warmtepomponline.
Gisteren het watercircuit afgevuld en de spanning er op gezet. Helaas ging het toen mis.. de afstandsbediening was op een verkeerde aansluiting in de pomp aangesloten waardoor er 220 volt op de afstandsbediening kwam te staan. de afstandsbediening is daardoor doorgebrand.
mijn vraag is; heeft iemand een afstandsbediening over die ik over kan nemen? ik schrok namelijk nogal van de nieuwprijs(500 euro)...
ps. ik ben voor het eerst op een forum, dus als ik iets verkeerds doe of op een verkeerde plek mijn oproep doe: excuses![]()
Ik denk dat zonder controller de WP niet gaat functioneren. Ik hoop dat je er vlot 1 voor een goede prijs weet te bemachtigen, normale gebruikers zullen er niet zomaar 1tje over hebben.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Waarom gebruik je geen inlaatcombinatie? Of staat je vat te laag? Ik zou 'm aan de koude kant aansluiten.
inlaatcombinatie is doorgaans de beste oplossing. zulke vaten zijn leuk voor grotere systemen, niet echt voor huis-tuin-keuken gebruik.wervisser schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:59:
Heeft een van jullie een sanitair expansievat geïnstalleerd? Zoja, aan de koude zijde of warme zijde?
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dat is inderdaad niet handig en niet prettig. Helaas zijn schema's van de controller niet beschikbaar (nooit gezien, wel es naar gezocht), voorzover het te repareren zou zijn, en spare units en 2de hands exemplaren zijn op eBay en MP ook niet te vinden.michielv schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:37:
hallo,
ps. ik ben voor het eerst op een forum, dus als ik iets verkeerds doe of op een verkeerde plek mijn oproep doe: excuses![]()
Gelukkig kan warmtepomponline je helpen (neem ik aan). Verlies nemen en installeren lijkt me.
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Dat is vervelend, maar kan gebeuren. RjTec heeft hem overigens voor 320.michielv schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:37:
hallo,
De druk blijft in principe beter, maar het water wat uitzet gooi je niet in je riool maar hou je in het systeem. Uiteindelijk zullen dit geen m3's per jaar zijn, maar toch
Zoals @Carboy54 zelf al aangeeft is dat niet zijn werkwijze. Ik heb eerder dit jaar wel aardig wat stuks uit Polen laten komen voor onszelf en andere tweakers en dat is waar Rzaan aan refereert. Heb er recentelijk niets meer mee gedaan (veel te druk met andere dingen), waardoor er alleen nog 2 stuks 9J over zijn die bij ons in de garage staan te niksen. Was er toen vooral mee begonnen omdat er veel tweakers waren die al tijden zaten te wachten en ze in het buitenland wel gewoon op voorraad waren.Fr33z schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:26:
[...]
Ja dat klopt, @Carboy54 doet dat. Ik noemde dit vooral als extra optie want er is dus nu een webwinkel waar meerdere tweakers dingen besteld hebben die relatief snel kan leveren voor op het moment goede prijzen. Dus voor alle mensen die er nog 1 zoeken is dit een hele mooie kans. Ik heb verder geen aandelen climamarket maar ik vond het toevallig gisteren en wilde het delen.
Ik zie trouwens dat ClimaMarket ook nog maar beperkte voorraad heeft van de 9J (en opvallend duur), dus in dat opzicht zullen die 2 die ik heb vast nog wel gewild zijn. Dat is ook de uitvoering die volgens mij vanuit Panasonic NL nog geen goede vooruitzichten heeft. Wie weet omdat wij alle Poolse units al hebben weggehaald

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Heb je de temperatuur wel laag genoeg staan dan? Ik kijk met dit weer gewoon zelf naar wat het dauwpunt ongeveer is en blijf daar een beetje uit de buurt, maar ga dit weekend wel met 15C water de vloer in stoppen. Ik heb ook maar 40m2 vloerverwarming dus in theorie maar ~1000W afgifte, dat is te weinig. Het scheelt dat er veel massa is en ik die een tijdje kan afkoelen dus pendelfeestje valt mee hier.bazzzzzz schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 18:09:
[...]
Ja gisteren via het menu vrij gegeven. Echter is het met enkel 40m2 vloerverwarming een pendel feest. Kortom even afwachten wat er gebeurt als het warmer is en anders dan moet boven ook mee doen.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
het gaat om erg weinig liters water en de kosten van zo'n vat zijn vele malen hoger dan wat je kwijt bent aan water.wervisser schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:25:
@timovd @flippy Het boilervat staat gewoon op de begane grond en een inlaatcombinatie is in het geval van een sanitair expansievat nog steeds noodzakelijk voor het geval de druk onverhoopt toch teveel toeneemt. Het is dan ook een beetje als waterbesparing.
De druk blijft in principe beter, maar het water wat uitzet gooi je niet in je riool maar hou je in het systeem. Uiteindelijk zullen dit geen m3's per jaar zijn, maar toch
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Succes Michiel ik hoop dat iemand jou kan helpen aan een exemplaar voor jouw J serie👏michielv schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:37:
hallo,
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Heb je geen allrisk inboedel verzekering?michielv schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 10:37:
hallo,
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
Ik zit even op de twijlfestoel ivm aansluiting van mijn ontvangen 12kw tcap.
Ik wilde de warmtepomp aansluiten op de volgende manier: verloopkoppeling van 1 1/4 naar 1". Rvs slang van 50cm van 1" naar 32mm pers.
Nu heb ik van de duitse leverancier de 50cm rvs slangen binnen gekregen en vind ik de binnendiameter toch wel erg compact. Twijfel nu of ik niet beter voor de 1 1/4 had moeten gaan. Ik vind het lastig in te schatten in hoeverre het echt een bottleneck gaat worden. Perskoppelingen ( zelfs 32mm ) versmallen natuurlijk ook al aardig.
Ik wilde even checken welke afmetingen sommigen van jullie hebben gekozen bij de aansluiting direct op de pomp
Naar binnen toe gaat alles overigens over in 28mm staal met oa knel en 1" koppelingen die een beduidend grotere binnendiameter hebben.
Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase
Gewoon zo aansluiten. Ik heb aan mijn MXC12 ook 1" slangen tussen de verloopnippels en de 28mm stalen buizen in de kruipruimte. Slangen van 2 meter zelfs. De circulatiepomp heeft daar totaal geen probleem mee.Daffy1982 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:19:
Dag allemaal,
Ik wilde de warmtepomp aansluiten op de volgende manier: verloopkoppeling van 1 1/4 naar 1". Rvs slang van 50cm van 1" naar 32mm pers.
Nu heb ik van de duitse leverancier de 50cm rvs slangen binnen gekregen en vind ik de binnendiameter toch wel erg compact. Twijfel nu of ik niet beter voor de 1 1/4 had moeten gaan. Ik vind het lastig in te schatten in hoeverre het echt een bottleneck gaat worden. Perskoppelingen ( zelfs 32mm ) versmallen natuurlijk ook al aardig.
Ik wilde even checken welke afmetingen sommigen van jullie hebben gekozen bij de aansluiting direct op de pomp
Naar binnen toe gaat alles overigens over in 28mm staal met oa knel en 1" koppelingen die een beduidend grotere binnendiameter hebben.
Wat Frans zegt.FransvWoerkom schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:26:
[...]
Gewoon zo aansluiten. Ik heb aan mijn MXC12 ook 1" slangen tussen de verloopnippels en de 28mm stalen buizen in de kruipruimte. Slangen van 2 meter zelfs. De circulatiepomp heeft daar totaal geen probleem mee.
Die circulatiepomp in die 12kw tcap is mega krachtig. Ik had hier 12m 20mm flex in 't circuit, duwt ie gewoon 20l/m doorheen.
50 cm 1 inch is echt prima .
Merk je niks van, wellicht een watt meer pomp verbruik oid.
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Kan het hier ook nog wel koel houden maar heb het koelen zojuist geactiveerd. Heb alleen geen idee nog hoe dat verder werkt. Is daar ook een stooklijn voor of beter op direct? M'n Pana staat op zuid in de luwte dus de buitentemperatuur piekt wel flink.blb4 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 17:44:
Zijn jullie al aan 't koelen? Hier houden we 't met markiezen en zonwering binnen nog zeer aangenaam zonder actieve koeling. Dat zal van 't weekend mogelijk wel anders worden, kijken of ik iets voor elkaar krijg met radiator en convectorput met ventilatoren.
Direct it is. Dingetje gemaakt om het dauwpunt in de gaten te houden en draait nu lekker op 19 Hz.
[ Voor 8% gewijzigd door Beekforel op 09-06-2023 21:21 ]
De warmtepomp gaat enkel op mijn vloerverwarming aangesloten worden (>150m2). De stadsverwarming houd ik om mijn radiatoren te verwarmen (indien nodig op heel koude dagen) en voor SWW (via een warmtewisselaar, dus oneindig warm water en geen boilervat nodig).
De warmtepomp kan zo steeds op lage temperatuur blijven werken (volgens de thermometer op de VV verdeler kan ik met 25C uit) wat efficient is (hoge COP). In de toekomst zou ik nog een warmtepomp kunnen toevoegen die dan alleen op hoge temperatuur draait icm een aan te schaffen boilervat. Maar mijn huidige project
Afgelopen winter heb ik in detail mijn verbruik bijgehouden en heb ik het huis zo goed als alleen met de vloerverwarming warm kunnen houden. De vloerverwarming stond in de winter altijd aan met een vaste aanvoer temperatuur. De verdeler heeft 10 groepen zonder zoneregeling. De pomp en mengthermostaat ga ik er tussenuit halen. Dit zou moeten kunnen leiden tot de meest simpele installatie en regeling (water temperatuur geregeld, geen thermostaat, geen nachtverlaging, geen buffervat, ik ga beginnen zonder extra expansievat (want temperatuur is bijna constant (20-30C) dus ook weinig uitzetting). Ik weet niet hoeveel systeeminhoud ik heb. Geen documentatie of fotos van hoever de slangen uit elkaar liggen. De warmtepomp komt op het platte dak te staan (beton), boven de verdeler, dus korte verbinding.
Reden van de omschakeling is de monopolie positie van de stadswarmte en de belachelijk hoge prijzen icm met mijn hoge verbruik (~70GJ/jaar, ruim boven het prijsplafond). Je kunt geen kant op. Ook vind ik duurzaamheid belangrijk.
Open punten:
Het leidingwerk:
Omdat de 9J veel debiet levert wordt of 28mm staal of koper of 32mm meerlagenbuis geadviseerd. Ik heb maar een korte route en wil niet in gereedschap investeren voor perskoppelingen. Staal is goedkoop maar zorgt voor roest en wordt afgeraden door de meesten ivm galvanische corrosie (in het geval van messing koppelingen (uiteindelijk is de aansluiting op de WP van messing dus daar kom je niet onderuit). Koper is ontzettend duur geworden, maar ik denk toch dat het koper wordt met knelkoppelingen. Op het dak wordt het dan flexibele slang met RVS omvlechting. Om van 1 1/4" naar 28mm koper te gaan vind ik geen geschikte puntstukken. Er is steeds weer een verloopnippel 1 1/4" naar 1" nodig. Dit vind ik niet zo'n elegante oplossing (meer kans op lekken, duurder, meer weerstand). Heeft iemand een tip?
Ik denk dat ik voor de vorstbeveiligingsventielen ga. Die kosten zijn de gemoedsrust waard (als het tenminste goed werkt). De meesten hier kiezen ervoor ze niet te installeren, dat brengt me toch aan het denken. De handleiding zegt geen sifonwerking, maar ivm de dakdoorvoer zal er toch een knik in komen en er een locaal laagste punt zal ontstaan....
Dakdoorvoer is nog een dingetje. Daar wil ik eigenlijk niet zelf aan beginnen, maar dakdekkers reageren niet, of willen/kunnen het niet. Ik heb na lang zoeken 1 offerte van 500 Euro! Dan krijg ik toch zin het toch maar zelf te doen.
Meterkast:
velen schrijven dat ze maar op 16A afzekeren, maar zonder te vermelden of het om de 5J, 7J of 9J gaat. De installatie documentatie is er duidelijk over: 16A is voldoende voor de 5J, voor de 7J en 9J wordt 25A voorgeschreven.
/f/image/bDH78ZPxFFp5UZwSacB322LK.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb even het verbuik bekeken en de stroom kan veel groter dan 16A worden voor de 9kW. In de manual gaat het over de 'H', van de 'J' heb ik het niet kunnen vinden. Uitgaande dat dit hetzelfde is heb ik geel gemaakt waar het verbruikt 16A overschrijd (16A*230V=3,7kW), en rood als het zelfs 20A overschrijd (4,6kW).
/f/image/ERSZj5KBAfBOFRoUFDopdLae.png?f=fotoalbum_large)
Voor mij is duidelijk: 16A is niet voldoende. Ik heb maar een 3x25A aansluiting (en wil dit zo houden), dus een 25A afzekering wil ik ook niet. Als de hoofdzekering eruit vliegt en de netbeheerder moet komen, zal die zeggen dat het mijn eigen schuld is met een 25A automaat. Ik denk dat ik voor een 20A alamat ga. ivm alleen vloerverwarming zal de water temperatuur laag blijven (dus blijf ik links in de tabel). (N.B. het hoogst opgenomen vermogen is niet bij -15C maar bij -7C! 55C water is erg relevant voor mensen een boiletvat ermee verhitten)
Hier staat trouwens 22,9A en 5kW voor de 'H', dus dezelfde conclusie:
/f/image/O2kh57sX5RRbYZUSSixbhUqp.png?f=fotoalbum_large)
Echter staat hier in de handleiding voor de 'J', 3.83kW en 17A, wat heel veel minder is. Zou het een fout zijn? (bijvoorbeeld hoort het bij de 7kW ipv de 9kW?)
/f/image/5H2FUuKrxo9JV5j27Mkt1dA1.png?f=fotoalbum_large)
Uitlezing:
Ik twijfel nog tussen de CZ-TAW1 of heishamon. Ik ben een beetje bang voor een ingewikkelde toolchain en veel werk bij de heishamon / Node-red. Een schematisch overzicht wat allemaal nodig is heb ik ook hier op het forum nog niet gevonden. Ik heb het idee dat voor gevorderden allemaal duidelijk is maar er niet iets makkelijks plug en play is. Heeft er iemand een CZ-TAW1 over die ik voor een klein prijsje kan overnemen? dan kan ik daar mee beginnen en later evt alsnog naar heishamon gaan. Ik ga in iedergeval 2 kwh meters installeren (1 voor de warmtepomp en 1 voor de BUH). Die kunnen ook gewoon visueel uitgelezen worden
Ik denk dat werkschakelaars niet nodig zijn, want achter de kap zitten al de aardlekschakelaars waarmee de boel spannings vrijgemaakt kan worden.
Geluid en positie:
Ik ben nog wel een beetje bang voor geluidsoverlast (boze buren). Mijn beoogde locatie is kort op de erfgrens (is bijna niet te doen om die ver genoeg weg te krijgen), bovendien is er een wand waartegen het geluid zal reflecteren. Welke kant straalt het meeste geluid uit? Zodat ik die kant naar de straat en van de buren af kan richten en ook van de muur af kan richten ivm reflectie. Het gaat voornamelijk om het kompressor geluid, de ventilator is veel minder irritant. De kompressor zit aan de voorkant, betekent dit ook dat aan de achterkant minder uitgestraalt wordt? en de zijkanten?
Wat zijn de ervaringen met het panasonic 'noise reduction kit'? Is dat de moeite waard?
Afwatering:
Ik lees veel over grindbakken ed bij opstelling in de tuin. Op een plat dak het condensaat gewoon op het dak laten stromen? Hoopt het ijs daar niet ontzettend op? Vooral bij langere vorstperioden.
Tot nu toe heb ik al heel veel gehad aan jullie bijdragen en commentaren. Hoop hier nog veel te leren en verheug me op de installatie.
[ Voor 4% gewijzigd door Boxbal op 09-06-2023 23:35 ]
Mijn enige kamerthermostaat is een domme sensor die alleen een verwarming signaal kan geven. Klopt het dat ik er een nodig heb die ook het koeling signaal kan geven? Ik heb de bedrading van de binnen unit al eens bekeken en ik zie dat de room thermo aansluiting een heat en cool draad kan ontvangen, waarvan momenteel alleen de heat is aangesloten via een relais.
Ik kan niet goed vinden wat voor thermostaat ik hiervoor het beste aan kan schaffen, de meeste lijken met 3 draden te werken en kunnen dan alleen verwarmen OF koelen?
Ik begreep dat een andere optie is om de unit controller te gebuiken als thermostaat. Die zou ik eventueel best in de kamer willen hangen, niet het mooiste kastje, maar als het werkt..
Zit ik in de goede richting te denken of zit ik er helemaal naast?
/f/image/gSNnSW6GJGduJ76osVRWBdXG.png?f=fotoalbum_large)
Hangt van je installatie af. Is alles ingericht om geen last te krijgen van condens?mrmoos schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:48:
@Beekforel Thanks, wat voor waardes zou je dan voor koel curve aanraden hier? [Afbeelding]
Nee zeker niet, condens moet voorkomen worden. Dus van wat ik gelezen heb hier moet ik dat de waardes rond de 18-20 graden houden?CurlyMo schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:50:
[...]
Hangt van je installatie af. Is alles ingericht om geen last te krijgen van condens?
[ Voor 14% gewijzigd door mrmoos op 10-06-2023 09:59 ]
Oftewel, niet met een stooklijn werken, maar met directe temperatuur sturing. En die bijv. op 18 graden houden. Of je stooklijn op fixed 18 graden zetten kan natuurlijk ook.mrmoos schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 09:55:
[...]
Nee zeker niet, condens moet voorkomen worden. Dus van wat ik gelezen heb hier moet ik dat de waardes rond de 18-20 graden houden?
[ Voor 7% gewijzigd door CurlyMo op 10-06-2023 10:03 ]
Mocht het nog een paar dagen zo blijven wil ik de koelmodus gaan activeren.
Alleen alles is nog van staal. Volgens mij als ik ruim boven het condensatie punt blijft zal er weinig problemen zijn of zie ik iets over het hoofd?
Ta Tr is 20, wp staat op 16 met delta T van 5. Vooralsnog geen last van condensatie.
@Swenno mijn verdeler is RVS en liet al snel condensatie zien toen de wp op de standaard stooklijn aam de gang ging (volgens mij werd hij 13 graden) maar het trok snel weer weg toen ik gecorrigeerd heb naar net boven dauwpunt.
Volgens mij is staal zelf niet eens het probleem. Bijvoorbeeld lantaarnpalen zijn ook slechts verzinkt staal, en zijn ook de helft van het jaar nat. De verzinkte buizen van bv VSH zijn ook "gewoon" geschikt om te koelen.Swenno schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 12:55:
Mensen hier toevallig ervaring met koelen en stalen leidingen?
Mocht het nog een paar dagen zo blijven wil ik de koelmodus gaan activeren.
Alleen alles is nog van staal. Volgens mij als ik ruim boven het condensatie punt blijft zal er weinig problemen zijn of zie ik iets over het hoofd?
Messing (knel)fittingen zijn een groter probleem, omdat die kunnen corroderen. Maar zolang de leidingen niet vochtig worden, is er niets aan de hand.
[ Voor 4% gewijzigd door marcop23 op 10-06-2023 14:45 ]
[ Voor 94% gewijzigd door marcop23 op 10-06-2023 14:44 ]
delta met koelen moet je eerder op 2 of 3 hebben. en maximaal pompen.Beekforel schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:01:
Lijkt erop dat ik met koelen last heb van pendelen. Had gedacht dat hij met 100 m2 vloerverwarming in een al iets opgewarmd huis het wel kwijt kon.
Ta Tr is 20, wp staat op 16 met delta T van 5. Vooralsnog geen last van condensatie.
@Swenno mijn verdeler is RVS en liet al snel condensatie zien toen de wp op de standaard stooklijn aam de gang ging (volgens mij werd hij 13 graden) maar het trok snel weer weg toen ik gecorrigeerd heb naar net boven dauwpunt.
Hoop vragen, zou wellicht iets zijn voor eigen topic.Boxbal schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:29:
Na me uitvoerig ingelezen te hebben op dit forum (en andere bronnen) heb ik besloten de 9kW Panasonic monoblock te bestellen (in mei besteld, hoop dat die in juni geleverd wordt).
De warmtepomp gaat enkel op mijn vloerverwarming aangesloten worden (>150m2). De stadsverwarming houd ik om mijn radiatoren te verwarmen (indien nodig op heel koude dagen) en voor SWW (via een warmtewisselaar, dus oneindig warm water en geen boilervat nodig).
De warmtepomp kan zo steeds op lage temperatuur blijven werken (volgens de thermometer op de VV verdeler kan ik met 25C uit) wat efficient is (hoge COP). In de toekomst zou ik nog een warmtepomp kunnen toevoegen die dan alleen op hoge temperatuur draait icm een aan te schaffen boilervat. Maar mijn huidige project
Afgelopen winter heb ik in detail mijn verbruik bijgehouden en heb ik het huis zo goed als alleen met de vloerverwarming warm kunnen houden. De vloerverwarming stond in de winter altijd aan met een vaste aanvoer temperatuur. De verdeler heeft 10 groepen zonder zoneregeling. De pomp en mengthermostaat ga ik er tussenuit halen. Dit zou moeten kunnen leiden tot de meest simpele installatie en regeling (water temperatuur geregeld, geen thermostaat, geen nachtverlaging, geen buffervat, ik ga beginnen zonder extra expansievat (want temperatuur is bijna constant (20-30C) dus ook weinig uitzetting). Ik weet niet hoeveel systeeminhoud ik heb. Geen documentatie of fotos van hoever de slangen uit elkaar liggen. De warmtepomp komt op het platte dak te staan (beton), boven de verdeler, dus korte verbinding.
Reden van de omschakeling is de monopolie positie van de stadswarmte en de belachelijk hoge prijzen icm met mijn hoge verbruik (~70GJ/jaar, ruim boven het prijsplafond). Je kunt geen kant op. Ook vind ik duurzaamheid belangrijk.
Open punten:
Het leidingwerk:
Omdat de 9J veel debiet levert wordt of 28mm staal of koper of 32mm meerlagenbuis geadviseerd. Ik heb maar een korte route en wil niet in gereedschap investeren voor perskoppelingen. Staal is goedkoop maar zorgt voor roest en wordt afgeraden door de meesten ivm galvanische corrosie (in het geval van messing koppelingen (uiteindelijk is de aansluiting op de WP van messing dus daar kom je niet onderuit). Koper is ontzettend duur geworden, maar ik denk toch dat het koper wordt met knelkoppelingen. Op het dak wordt het dan flexibele slang met RVS omvlechting. Om van 1 1/4" naar 28mm koper te gaan vind ik geen geschikte puntstukken. Er is steeds weer een verloopnippel 1 1/4" naar 1" nodig. Dit vind ik niet zo'n elegante oplossing (meer kans op lekken, duurder, meer weerstand). Heeft iemand een tip?
Ik denk dat ik voor de vorstbeveiligingsventielen ga. Die kosten zijn de gemoedsrust waard (als het tenminste goed werkt). De meesten hier kiezen ervoor ze niet te installeren, dat brengt me toch aan het denken. De handleiding zegt geen sifonwerking, maar ivm de dakdoorvoer zal er toch een knik in komen en er een locaal laagste punt zal ontstaan....
Dakdoorvoer is nog een dingetje. Daar wil ik eigenlijk niet zelf aan beginnen, maar dakdekkers reageren niet, of willen/kunnen het niet. Ik heb na lang zoeken 1 offerte van 500 Euro! Dan krijg ik toch zin het toch maar zelf te doen.
Meterkast:
velen schrijven dat ze maar op 16A afzekeren, maar zonder te vermelden of het om de 5J, 7J of 9J gaat. De installatie documentatie is er duidelijk over: 16A is voldoende voor de 5J, voor de 7J en 9J wordt 25A voorgeschreven.
[Afbeelding]
Ik heb even het verbuik bekeken en de stroom kan veel groter dan 16A worden voor de 9kW. In de manual gaat het over de 'H', van de 'J' heb ik het niet kunnen vinden. Uitgaande dat dit hetzelfde is heb ik geel gemaakt waar het verbruikt 16A overschrijd (16A*230V=3,7kW), en rood als het zelfs 20A overschrijd (4,6kW).
[Afbeelding]
Voor mij is duidelijk: 16A is niet voldoende. Ik heb maar een 3x25A aansluiting (en wil dit zo houden), dus een 25A afzekering wil ik ook niet. Als de hoofdzekering eruit vliegt en de netbeheerder moet komen, zal die zeggen dat het mijn eigen schuld is met een 25A automaat. Ik denk dat ik voor een 20A alamat ga. ivm alleen vloerverwarming zal de water temperatuur laag blijven (dus blijf ik links in de tabel). (N.B. het hoogst opgenomen vermogen is niet bij -15C maar bij -7C! 55C water is erg relevant voor mensen een boiletvat ermee verhitten)
Hier staat trouwens 22,9A en 5kW voor de 'H', dus dezelfde conclusie:
[Afbeelding]
Echter staat hier in de handleiding voor de 'J', 3.83kW en 17A, wat heel veel minder is. Zou het een fout zijn? (bijvoorbeeld hoort het bij de 7kW ipv de 9kW?)
[Afbeelding]
Uitlezing:
Ik twijfel nog tussen de CZ-TAW1 of heishamon. Ik ben een beetje bang voor een ingewikkelde toolchain en veel werk bij de heishamon / Node-red. Een schematisch overzicht wat allemaal nodig is heb ik ook hier op het forum nog niet gevonden. Ik heb het idee dat voor gevorderden allemaal duidelijk is maar er niet iets makkelijks plug en play is. Heeft er iemand een CZ-TAW1 over die ik voor een klein prijsje kan overnemen? dan kan ik daar mee beginnen en later evt alsnog naar heishamon gaan. Ik ga in iedergeval 2 kwh meters installeren (1 voor de warmtepomp en 1 voor de BUH). Die kunnen ook gewoon visueel uitgelezen worden)
Ik denk dat werkschakelaars niet nodig zijn, want achter de kap zitten al de aardlekschakelaars waarmee de boel spannings vrijgemaakt kan worden.
Geluid en positie:
Ik ben nog wel een beetje bang voor geluidsoverlast (boze buren). Mijn beoogde locatie is kort op de erfgrens (is bijna niet te doen om die ver genoeg weg te krijgen), bovendien is er een wand waartegen het geluid zal reflecteren. Welke kant straalt het meeste geluid uit? Zodat ik die kant naar de straat en van de buren af kan richten en ook van de muur af kan richten ivm reflectie. Het gaat voornamelijk om het kompressor geluid, de ventilator is veel minder irritant. De kompressor zit aan de voorkant, betekent dit ook dat aan de achterkant minder uitgestraalt wordt? en de zijkanten?
Wat zijn de ervaringen met het panasonic 'noise reduction kit'? Is dat de moeite waard?
Afwatering:
Ik lees veel over grindbakken ed bij opstelling in de tuin. Op een plat dak het condensaat gewoon op het dak laten stromen? Hoopt het ijs daar niet ontzettend op? Vooral bij langere vorstperioden.
Tot nu toe heb ik al heel veel gehad aan jullie bijdragen en commentaren. Hoop hier nog veel te leren en verheug me op de installatie.
Maar om alvast een paar reacties te geven...
Volgens mij heb ik een installatie die lijkt op wat je wilt. Dus ook Pana Mono 9j zonder buffervat, zonder thermostaat, zonder SWW, met vaste aanvoertemperatuur (nou ja, vaste Td dan, de Ta varieer ik dan mee om juiste Tbinnen te bereiken) ...
Leidingen: Koperbuis ben ik voorstander van, gemakkelijk in gebruik en weliswaar wat prijziger buis (5 mtr 28mm ~90€) maar b.v. met soldeerkoppelingen weer erg goedkoop (1-2 € per bochtje of koppelstuk). En solderen werkt heel netjes af en is makkelijk te doen. Hier en daar ben je genoodzaakt om te knellen vanwege aansluitingen
Maar je kunt koperbuis ook knellen of persen, en 28mm is ook goed te buigen (geen work-out).
Elektra: Ik heb gewoon afgezekerd op 2 groepen van 16A met kWh meters erbij. Is niet nodig om dat zwaarder uit te voeren.
Bediening: Heishamon zou ik qua bediening (naast je Pana remote) doen als je tenminste in een HA kunt integreren want dan heb je meteen heel veel gegevens beschikbaar en kun je mooie stats beschikbaar maken. En daarmee kun je het dan ook op afstand bedienen en nakijken.
Plaatsing: Als je op een dak plaatst dan zal bij defrosts je dak een ijsbaan worden, wellicht moet je dan toch nadenken over een goede afvoer met warmtelint o.i.d. Liever plaatsen op BG met grindbak.
Noise: Geluidsoverlast is slecht te beoordelen omdat daar zoveel factoren meespelen maar ik ervaar de Pana eigenlijk als erg rustig en stil, behalve wanneer ie in de winter hard moet werken maakt ie wel meer geluid. Of bij defrosts wanneer ie in zo'n cyclus gaat is het wat meer geluid. Maar beide zijn eigenlijk zaken die relatief weinig voorkomen gezien zijn totale werkuren.
Met vaste Ta en alleen VVW hoef je ook geen pendelgedrag te zien en zal het heel rustig draaien. Ik zie geen pendelgedrag met vaste Td en Ta op rond de 30C.
My 2c
Ik ben ook voor ‘t eerst begonnen met koelen. En dat nog wel met radiatoren en convectorput. Radiator en convector zijn uitgerust met ventilatoren, vooral die convectorput doet wel wat, ventilatoren op behoorlijke snelheid, ‘s nachts nog hoger. Het is een groot pendel festijn maar de eerste indruk is dat ‘t wel helpt.Beekforel schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:01:
Lijkt erop dat ik met koelen last heb van pendelen. Had gedacht dat hij met 100 m2 vloerverwarming in een al iets opgewarmd huis het wel kwijt kon.
:strip_exif()/f/image/LKUUuNUWdmPrNakTpCz6xvMr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb 1 1/4 inch flex gedaan, maar dat was toch wel wat overkill en ook vrij lastig met de dakdoorvoer (staat op het dak), dus als ik het opnieuw zou doen kocht ik 1 inch...Daffy1982 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:19:
Dag allemaal,
Die convectorput zal zeker wat doen, maar het het koude water van de radiatoren niet direct naar je retour? Afgegeven vermogen zal enorm laag zijn; zeker met hoge aanvoer (ivm condens).blb4 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:45:
[...]
Ik ben ook voor ‘t eerst begonnen met koelen. En dat nog wel met radiatoren en convectorput. Radiator en convector zijn uitgerust met ventilatoren, vooral die convectorput doet wel wat, ventilatoren op behoorlijke snelheid, ‘s nachts nog hoger. Het is een groot pendel festijn maar de eerste indruk is dat ‘t wel helpt.
[Afbeelding]
Even twee driewegkleppen installeren om de aanvoer / retour om te draaien en als je ze wil gebruiken de ventilator omdraaien.blb4 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:45:
[...]
Ik ben ook voor ‘t eerst begonnen met koelen. En dat nog wel met radiatoren en convectorput.
Bedankt!dof schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:34:
[...]
Hoop vragen, zou wellicht iets zijn voor eigen topic.
Maar om alvast een paar reacties te geven...
Volgens mij heb ik een installatie die lijkt op wat je wilt. Dus ook Pana Mono 9j zonder buffervat, zonder thermostaat, zonder SWW, met vaste aanvoertemperatuur (nou ja, vaste Td dan, de Ta varieer ik dan mee om juiste Tbinnen te bereiken) ...
Leidingen: Koperbuis ben ik voorstander van, gemakkelijk in gebruik en weliswaar wat prijziger buis (5 mtr 28mm ~90€) maar b.v. met soldeerkoppelingen weer erg goedkoop (1-2 € per bochtje of koppelstuk). En solderen werkt heel netjes af en is makkelijk te doen. Hier en daar ben je genoodzaakt om te knellen vanwege aansluitingen
Maar je kunt koperbuis ook knellen of persen, en 28mm is ook goed te buigen (geen work-out).
Elektra: Ik heb gewoon afgezekerd op 2 groepen van 16A met kWh meters erbij. Is niet nodig om dat zwaarder uit te voeren.
Bediening: Heishamon zou ik qua bediening (naast je Pana remote) doen als je tenminste in een HA kunt integreren want dan heb je meteen heel veel gegevens beschikbaar en kun je mooie stats beschikbaar maken. En daarmee kun je het dan ook op afstand bedienen en nakijken.
Plaatsing: Als je op een dak plaatst dan zal bij defrosts je dak een ijsbaan worden, wellicht moet je dan toch nadenken over een goede afvoer met warmtelint o.i.d. Liever plaatsen op BG met grindbak.
Noise: Geluidsoverlast is slecht te beoordelen omdat daar zoveel factoren meespelen maar ik ervaar de Pana eigenlijk als erg rustig en stil, behalve wanneer ie in de winter hard moet werken maakt ie wel meer geluid. Of bij defrosts wanneer ie in zo'n cyclus gaat is het wat meer geluid. Maar beide zijn eigenlijk zaken die relatief weinig voorkomen gezien zijn totale werkuren.
Met vaste Ta en alleen VVW hoef je ook geen pendelgedrag te zien en zal het heel rustig draaien. Ik zie geen pendelgedrag met vaste Td en Ta op rond de 30C.
My 2c
Ik had nog niet echt aan solderen gedacht. De meeste dingen die aangesloten moeten worden gaan met schroefdraad (puntstuk voor de flex, VV verdeler, vulkraan, manometer, vuilafscheider, afsluiters). ik heb weinig/geen bochten nodig. Dus ik dacht aan knellen naar schroefdraad, maar ik ga eens op zoek naar soldeerbare varianten.
Ik heb nog geen home automation en merk dat dit een wereld op zich is. Moet ik meer tijd in gaan stoppen om te begrijpen wat ik allemaal nodig ga hebben. De mogelijkheden lijken eindeloos. Wel spannend.
Ik hoop dat de WP snel komt, ik zou de koeling goed kunnen gebruiken, het is nu al 25C in de woonkamer...
Graag gedaan. Nog even een paar dingen....Boxbal schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:31:
[...]
Bedankt!
Ik had nog niet echt aan solderen gedacht. De meeste dingen die aangesloten moeten worden gaan met schroefdraad (puntstuk voor de flex, VV verdeler, vulkraan, manometer, vuilafscheider, afsluiters). ik heb weinig/geen bochten nodig. Dus ik dacht aan knellen naar schroefdraad, maar ik ga eens op zoek naar soldeerbare varianten.
Ik heb nog geen home automation en merk dat dit een wereld op zich is. Moet ik meer tijd in gaan stoppen om te begrijpen wat ik allemaal nodig ga hebben. De mogelijkheden lijken eindeloos. Wel spannend.
Ik hoop dat de WP snel komt, ik zou de koeling goed kunnen gebruiken, het is nu al 25C in de woonkamer...
Systeeminhoud: Je weet je systeeminhoud niet maar hebt wel 10 groepen VVW. Lijkt me dat je dan snel tussen 50 en 100 ltr systeeminhoud hebt als ik even uitga van 16mm slang en HOH van 10cm. Maar goed, wil je het preciezer weten moet je even een warmtecamera lenen (of huren of kopen) en dan even je vloer bekijken. Dan komt het heel duidelijk tevoorschijn en kun je het nameten en uitrekenen.
In ieder geval genoeg voor de Pana 9j (ik heb minder vvw maar wel wat radiatoren). Pana minimum systeeminhoud is iets van 35 ltr (laatst een afdrukje uit de installatie manual hier geplaatst).
Expansie vat: Is ook onnodig want dat zit ook al in de Pana monobloc en minder relevant met lage watertemperaturen.
Leidingen: ik lees dat je maar heel weinig leiding nodig hebt en dan is de koperprijs eigenlijk geen issue. En met zo weinig aan te leggen is knellen wellicht toch het makkelijkst.
Ik heb hier 2/3 van de cv leidingen vernieuwd met 28mm koper en veel (flauwe en ruime) bochtjes. Dan is buigen en solderen best wel prettig. Mits je niet teveel haast hebt.
Persen gaat gewoon veel sneller, dus dat is wat bedrijven doen.
Met aansluiten van flex 5/4 aan passende puntstukken had ik geen probleem. Wel heb ik meeste leidingspul bij heima24.de en emax-haustechnik.de gekocht. Veel spul beschikbaar en ook vrij goedkoop.
Home automation is natuurlijk wel tijdsintensief dingetje. Als je dat (nog) niet hebt is het wellicht teveel gedoe om HA hiervoor te installeren. Heishamon kan ook simpeler draaien (buiten HA) maar daar moet iemand anders over vertellen (durf ik niks over te zeggen).
Wel kan ik Home Assistant enthousiast aanraden, en mogelijkheden zijn inderdaad eindeloos.
Maar dat is hier off-topic.
Succes met je installatie!