Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 65 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbrunek
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-08 12:09
Mijn K7 van 2,5 maand oud springt de afgelopen weken af en toe in de H42 error (compressor lage druk) tijdens de SWW run. Op die momenten gaat hij enorm pendelen (<5 minuten aan/uit) en krijgt hij het water niet warm. Rode draad lijkt dat het alleen gebeurt op momenten dat het buiten 30+ graden is en de zon vol op de buitenunit staat (buitentemperatuur dan vaak 35+ graden in de software). Dit zou toch niet voor problemen moeten zorgen? Bedrijfsbereik verwarmen staat wel op -25-35 graden in de specs.

Ik heb al contact gehad met de installateur en die weer met de importeur. Volgens de importeur was de H42 error al meer dan een jaar niet gemeld. Ze weten niet zo goed wat ze ermee aan moeten. Uiteraard moeten ze het gewoon oplossen, want ik wil een 100% betrouwbare installatie.

Benieuwd of iemand ideeën of ervaringen heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door mbrunek op 14-08-2024 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:27
mbrunek schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:54:
Mijn K7 van 2,5 maand oud springt de afgelopen weken af en toe in de H42 error (compressor lage druk) tijdens de SWW run. Op die momenten gaat hij enorm pendelen (<5 minuten aan/uit) en krijgt hij het water niet warm. Rode draad lijkt dat het alleen gebeurt op momenten dat het buiten 30+ graden is en de zon vol op de buitenunit staat (buitentemperatuur dan vaak 35+ graden in de software). Dit zou toch niet voor problemen moeten zorgen? Bedrijfsbereik verwarmen staat wel op -25-35 graden in de specs.

Ik heb al contact gehad met de installateur en die weer met de importeur. Volgens de importeur was de H42 error al meer dan een jaar niet gemeld. Ze weten niet zo goed wat ze ermee aan moeten. Uiteraard moeten ze het gewoon oplossen, want ik wil een 100% betrouwbare installatie.

Benieuwd of iemand ideeën of ervaringen heeft.

Foto van Service Cloud grafiek:
[Afbeelding]
Zelf zou je kunnen beginnen met onderzoek naar die H42 fout volgens de zoekboom in de service manual. Die begint bij de luchtstroom door de buitenunit, of de fan goed loopt, of de verdamper niet vervuild is of dat hij valse lucht (die al is afgekoeld) aanzuigt. Fan en Outdoor Pipe kun je ook in de grafieken zien. Die fout treedt ook op als de outdoor pipe temp na 5 minuten nog boven de 26° is.

Als je alle vinkjes rechts naast de legenda zet, komen van alle interessante variabelen de waarden aan de rechterkant van de grafiek. Nu zien we daar alleen een schaal van 0.0 tot 7.0, mogelijk het opgewekte vermogen. Het is nu een zoekplaatje. Je kunt in die grafiek nog 7 dagen terug en je kunt daar van de afgelopen 7 dagen ook variabelen zien die je nu niet op het plaatje hebt. Bijvoorbeeld in de buurt van die H42 fout.

Je hoeft niet echt je camera/foon voor het beeldscherm te houden om ons mee te laten genieten van je grafieken. Met cntrl-PrtScr maak je een "foto" van het beeldscherm die je in Paint kunt plakken en bijsnijden. Die sla je op en plakt hem in je post hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbrunek
Hieronder de grafiek vanuit Service Cloud. Om 15:00 wordt de setpoint van SWW verhoogd van 40 naar 51 en schakelt hij van koelen naar SWW. De warmtepomp heeft circa 40 minuten geprobeerd warm water te maken voordat ik het zelf stop heb gezet. Het viel mij inderdaad op dat de outlet temperatuur boven de 26 graden blijft. De vraag is alleen waarom. De luchtstroom lijkt niet het probleem. Is ook al door de installateur bekeken en als goed ondervonden. Op minder warmte momenten ('s avonds) werkt het wel prima.

O.b.v. de zoekboom zijn de meeste punten al gecheckt: fan draait goed, luchtstroom is goed, geen vervuiling. Dan blijven over: koudemiddel tekort, verstopt/defect ventiel, sensor of printplaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWrG_qSynvj8rMme4JeKMUSZ-SU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJ9X4ScnC4v98Dz2JyC5cXYw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door mbrunek op 14-08-2024 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:24
mbrunek schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:07:
Hieronder de grafiek vanuit Service Cloud. Om 15:00 wordt de setpoint van SWW verhoogd van 40 naar 51 en schakelt hij van koelen naar SWW. De warmtepomp heeft circa 40 minuten geprobeerd warm water te maken voordat ik het zelf stop heb gezet. Het viel mij inderdaad op dat de outlet temperatuur boven de 26 graden blijft. De vraag is alleen waarom. De luchtstroom lijkt niet het probleem. Is ook al door de installateur bekeken en als goed ondervonden. Op minder warmte momenten ('s avonds) werkt het wel prima.

O.b.v. de zoekboom zijn de meeste punten al gecheckt: fan draait goed, luchtstroom is goed, geen vervuiling. Dan blijven over: koudemiddel tekort, verstopt/defect ventiel, sensor of printplaat.

[Afbeelding]
Ik zou als eerste controleren of het stekkertje van de sensor goed vast zit, dat is een relatief makkelijke actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
mbrunek schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:07:

[Afbeelding]
Hier zie ik geen H42. En Ta en Tr lopen op. Er gaat kennelijk warmte richting tank. Het zakken van de Ttank is normaal in het begin. Dan wordt water in de tank gemengd. Het lijkt wel of de pana in Quiet Mode staat. Het ziet er allemaal niet gevaarlijk uit. Wel erg sloom. Laat dat verwarmen eens doorlopen tot die H42.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:07

martijn v o

Certified by Enphase.

Als je die tickbox voor de error ook even aanvinkt komt er een rode streep op het moment dat de error optreed.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbrunek
Ik dacht dat eerder al was vastgesteld dat quiet mode geen impact op SWW heeft. Staat inderdaad op quiet mode om sneller naar laagste compressor frequentie terug te zakken tijdens koelen. Ik zet die even terug op normaal.

Vreemd genoeg krijg ik de error niet te zien in de grafiek als ik die aanvink. Wel in de error log op de kamerthermostaat.

Stekker van de sensor ga ik checken, maar lijkt geen issue. Tijdens koelen loopt de outdoor piping temperature op. Bij uitgeschakelde compressor zakt die naar de buitentemperatuur.

Het uit en aan schakelen hoort tijdens de SWW run toch uberhaupt niet te gebeuren? Dat zou normaal een teken zijn dat hij binnen de wamte niet kwijt kan of buiten de kou niet kwijt kan. H42 suggereert dat laatste, wat zichtbaar wordt in een te hoge outdoor piping temperatuur (boven 26 graden). Maar het kan ook zijn dat de unit voor de gek wordt gehouden door een hoge outdoor piping temperatuur en denkt dat er wat mis is. Rode draad: het lijkt alleen te gebeuren bij buitentemperaturen die richting de 35 graden gaan. Leidingen met koudemiddel staan dan vol op de zon en zijn in zwart tape ingepakt. Zou dat niet kunnen zorgen voor te veel opwarming van de leiding en dus de error? En dat er dus verder eigenlijk niets aan de hand is met de unit zelf?

Plaatsing op zuid-west:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IImLlWU4i7DHMirpYRFvztQIuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVXKLZwtAYzCOisGw9i8crK8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door mbrunek op 14-08-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
mbrunek schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:17:
Ik dacht dat eerder al was vastgesteld dat quiet mode geen impact op SWW heeft. Staat inderdaad op quiet mode om sneller naar laagste compressor frequentie terug te zakken tijdens koelen.

[...]
In ieder geval bij de H-serie heeft de quiet mode bij sww wel degelijk invloed. In de winter haal ik met QM de 52° niet binnen de 1,5 uur en zonder COP<1. Maar alle series verschillen.

Ik heb gekeken wat een normale Low Pressure bij mijn MXC12H is. Een paar jaar geleden zag ik daar 8,5kg/cm2. Nu zie ik in de cloud alleen nog maar 0,0.

In de SM van jouw wp zie ik (blz 109) dat er 2 tanksensors zijn. Kun je die kiezen ofzo? Of is er eentje de overkookbeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18:24
mbrunek schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:17:
Ik dacht dat eerder al was vastgesteld dat quiet mode geen impact op SWW heeft. Staat inderdaad op quiet mode om sneller naar laagste compressor frequentie terug te zakken tijdens koelen. Ik zet die even terug op normaal.

Vreemd genoeg krijg ik de error niet te zien in de grafiek als ik die aanvink. Wel in de error log op de kamerthermostaat.

Stekker van de sensor ga ik checken, maar lijkt geen issue. Tijdens koelen loopt de outdoor piping temperature op. Bij uitgeschakelde compressor zakt die naar de buitentemperatuur.

Het uit en aan schakelen hoort tijdens de SWW run toch uberhaupt niet te gebeuren? Dat zou normaal een teken zijn dat hij binnen de wamte niet kwijt kan of buiten de kou niet kwijt kan. H42 suggereert dat laatste, wat zichtbaar wordt in een te hoge outdoor piping temperatuur (boven 26 graden). Maar het kan ook zijn dat de unit voor de gek wordt gehouden door een hoge outdoor piping temperatuur en denkt dat er wat mis is. Rode draad: het lijkt alleen te gebeuren bij buitentemperaturen die richting de 35 graden gaan. Leidingen met koudemiddel staan dan vol op de zon en zijn in zwart tape ingepakt. Zou dat niet kunnen zorgen voor te veel opwarming van de leiding en dus de error? En dat er dus verder eigenlijk niets aan de hand is met de unit zelf?

Plaatsing op zuid-west:
[Afbeelding]
Lastig in te schatten aan de hand van deze foto, maar voldoe je wel aan de vereiste vrije ruimte om de buitenunit?
Minimaal 30 cm aan de zijkant en 1 meter vrij aan de voorkant. (Tenzij dit anders is voor de K)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbrunek
Eisen in de installation manual zijn: minimaal 10cm links en achter, 100cm voor en 30cm rechts. Werkelijke afstand is 40cm links en 30cm achter. Voor en rechts zijn geen issue zoals je op de foto kunt zien.

Ik denk toch echt dat het met de buitentemperatuur+zon te maken heeft. Eventueel icm quiet mode. 35 graden buitentemperatuur wordt als bovengrens genoemd in de handleiding. Er staat: ‘When the outdoor temperature is out of the range in the table, the heating capacity will drop significantly and the outdoor unit may stop operating for its protection.’

[ Voor 4% gewijzigd door mbrunek op 14-08-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:47
Ethirty schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:21:
[...]

Mijn 9J pomp draait permanent zolang verwarmen of koelen aan staat. Maar ik draai uitsluitend op watertemperatuur en (nog) niet met een thermostaat. Misschien is er bij jou iets anders dat de pomp uitzet terwijl je dat niet wil?

Ik koel uitsluitend met zo'n 150m2 vloerverwarming en de compressor tokkelt dan urenlang heel rustig op 13Hz.
13Hz voor een 9J, weet je dat zeker? Mijn 7J komt nooit lager dan 19 Hz, niet voor verwarmen en niet voor koelen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
mbrunek schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:14:
Eisen in de installation manual zijn: minimaal 10cm links en achter, 100cm voor en 30cm rechts. Werkelijke afstand is 40cm links en 30cm achter. Voor en rechts zijn geen issue zoals je op de foto kunt zien.

Ik denk toch echt dat het met de buitentemperatuur+zon te maken heeft. Eventueel icm quiet mode. 35 graden buitentemperatuur wordt als bovengrens genoemd in de handleiding. Er staat: ‘When the outdoor temperature is out of the range in the table, the heating capacity will drop significantly and the outdoor unit may stop operating for its protection.’
Waar wordt die buitentemperatuur gemeten? En hoe hoog was die toen de foutmeldingen kwamen? De afgelopen dagen is het alleen hier in het uiterste noordoosten 34,7° geweest. Als je de interne temperatuursensor gebruikt en de zon schijnt, zou het daar wel eens te heet kunnen zijn. Dan moet je een externe buitensensor ergens in de schaduw hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:25

Ethirty

Who...me?

blb4 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:13:
[...]

13Hz voor een 9J, weet je dat zeker? Mijn 7J komt nooit lager dan 19 Hz, niet voor verwarmen en niet voor koelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8-HtXr8QYJk40Cv4bLxbuFB3ZY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UUUItWXpRpwJUkigtinxRxMG.png?f=fotoalbum_large
Kan er niet meer van maken dan 13-14Hz (met af en toe een piek richting 20Hz) bij een pompsnelheid van 16-22L/min tijdens een lange koelsessie die ik heb gestopt vanwege risico op condensatie.

Met de compressor uit blijft de pomp net onder de 10L/min doordraaien.

Eerder op de dag doet een SWW run 34-38Hz.

Maar goed, ik zie ook nog wat omverklaard gedrag Ethirty in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2" dus wie weet is er iets mis in de cijfers?

[ Voor 9% gewijzigd door Ethirty op 14-08-2024 21:16 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:55
Ethirty schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:09:
Ik heb vorige week de SWW sensor van 1/3 naar 2/3 (van onder gezien) verplaatst en omdat ik nu langer met mijn 300L kan doen voor ik moet bijwarmen had ik de SWW aan/uit timer uitgeschakeld (om verrassingen met koud water even te voorkomen).

Ik verwacht dan dat de temperatuur schommelt tussen de ingestelde 49° en de dT van -7. Uiteraard zal opwarmen dan wat langer duren omdat er meer water opgewarmd moet worden.

Dus ik zit nu naar de stats in de service cloud te kijken:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb rond 22u gedoucht, volgens de energie monitor ben ik gaan opwarmen terwijl de temperatuur op dat moment nog 51° was en er zo te zien geen temperatuurstijging is gemeten. De compressor lijkt vooral te relateren aan het initiële opwarmen om 14u en verder alleen het koelen (om 22:30 uitgezet) :?

Wat daarnaast opviel is dat maandag mijn legionella run is en dat deze dus stopt bij 53° Ik dacht dat ik die gefixt had weken terug, maar als ik terug kijk is deze vorige week ook niet succesvol geweest :-(

Kan iemand dit gedrag verklaren? En die wellicht wil meedenken waarom de sterilisatie zo moeizaam gaat? Ik heb helaas geen capabele installateur die daarmee kan helpen.
[Afbeelding]
Ik heb de werktijden eerder al flink opgehoogd en dacht een tijdje dat dat voldoende was.
De ene grafiek is van 13 augustus en de andere van 12 augustus. Dus dat is lastig verbanden leggen.

Gebruik je de interne of externe (tank) heater en wat zijn je instellingen daarvoor?

• FransvWoerkom
Ethirty schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:14:
[...]

[Afbeelding]
Kan er niet meer van maken dan 13-14Hz (met af en toe een piek richting 20Hz) bij een pompsnelheid van 16-22L/min tijdens een lange koelsessie die ik heb gestopt vanwege risico op condensatie.

Met de compressor uit blijft de pomp net onder de 10L/min doordraaien.

Eerder op de dag doet een SWW run 34-38Hz.

Maar goed, ik zie ook nog wat omverklaard gedrag Ethirty in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2" dus wie weet is er iets mis in de cijfers?
Naar aanleiding van die Tankopwarmgrafiek van 12-8: Er zijn veel plaatsen waar je de gewenste Ttank kunt opgeven: Onder Installateursinstellingen> Bedrijf>Tank, als gebruiker op de controller in het rechter schermdeel, als gebruiker in de weektimer, en waarschijnlijk als gebruiker in de cloud. Ik weet niet welke voorrang heeft, dus ik zet ze allemaal op de default 52°. De delta van 8° komt uit de installateursinstellingen. In ieder geval deed op 12-8 jouw pana hetzelfde als de mijne: 52° en 8° (53° is doorschieten van de sensor, 8° is de standaard reactie laten we eerst nog maar eens 2° wachten).

Alleen onder installateursinstellingen kun je instellingen voor sterilisatie/legionellabestrijding wijzigen. Maar als gebruiker kun je die wel uitzetten! Ik heb soms de indruk dat hij sterilisatie laat zitten als hij toevallig net de tank aan het verwarmen is naar 52° of zonder het element in te schakelen denkt door te kunnen naar 65°, wat hij natuurlijk nooit haalt.

• Pejdref
Het niet aangaan van de heater tijdens een sterilisatierun komt wellicht omdat de WP vast zit in een loop. De heater springt pas aan als de tanktemperatuur>52.
De WP slaat echter af als de outlet temperatuur >57°C voor 3 minuten is. In sommige gevallen komt (vooral bij laaggeplaatste sensoren) de tanktemperatuur hiermee niet boven de 52°C en komt de heater er dus nooit bij.
In geval van een externe tankheater werkt het iets anders maar kan hetzelfde gebeuren (heb dit een paar weken geleden gepost).

Andere punten:
Heater moet vrijgegeven zijn in instellingen.

De WP moet in tank mode (DHW mode) staan als een sterilisatierun gepland staat.

Smart DHW mode vergroot de ingestelde delta T met 3 graden. Smart DHW mode zorgt er ook voor dat tussen 20u en 5u geen water opgewarmd wordt.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Pejdref schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:42:
[...]

De ene grafiek is van 13 augustus en de andere van 12 augustus. Dus dat is lastig verbanden leggen.

Gebruik je de interne of externe (tank) heater en wat zijn je instellingen daarvoor?
De grafiek van 13 augustus heeft links de gegevens van 12/8 staan.

Gebruik externe tankheater (3kW element in OSO tank). Weet niet welke settings je zoekt, ik had een aantal settings gepost in de oorspronkelijke vraag. Die had ik gezet na suggesties dat de legionellarun langer duurt dan de standaard tijden die ervoor staan.

Ik heb de tank eerder op 60 gezien, dus ik weet dat het gewerkt heeft. Maar ik check dat niet wekelijks. Pas na het verplaatsen van de sensor en het aanpassen van de timers (nu always on) ben ik gaan kijken naar temperaturen en energieverbruik om een beeld te krijgen van het effect van de sensor op 2/3.
Pejdref schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 13:46:

Smart DHW mode vergroot de ingestelde delta T met 3 graden. Smart DHW mode zorgt er ook voor dat tussen 20u en 5u geen water opgewarmd wordt.
We hadden hier recent al geconstateerd dat een normale J geen Smart DHW heeft. Helaas :-(

Ik wacht komende maandag nog wel even af om te zien of de uitleg van @FransvWoerkom hout snijdt en DHW en legionella runs elkaar in de weg zitten.

Blijft raar dat de user app energie verbruik laat zien voor SWW terwijl er geen zichtbaar effect is in het opwarmen van water. Noch de compressor, nog de temperatuur laten activiteit zien.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

• Pejdref
@Ethirty Wat zijn je instellingen voor de tank heater (delay)?

Kun je de cloud plot van 12 augustus eens laten zien met de ingestelde operation mode, 3 wegklep positie, sterilization mode en tank heater status? Eventueel opgenomen vermogen zou je er ook nog bij kunnen plotten.

Als je wel opgenomen vermogen ziet maar er gebeurt verder niks is het enige wat ik me kan bedenken dat de tankheater niet aanstaat terwijl de WP deze wel aanstuurt. De WP rapporteert namelijk gewoon 3kW als tankheater aanstaat. Dit is geen direct gemeten waarde.
Ik heb een tankheater van 1.5kW en de WP rapporteert 3 kW als deze aanstaat.

Mogelijke oorzaken:
Defect.
OLP eruit (overload protection, in mijn geval zit die op de heater zelf zonder terugkoppeling naar de WP).
Los contact.
Geen spanning op PS2. (Bijv aardlek of zekering eruit).

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VovVfxJ3BQMLT8Yu2-OOcwzUl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h5YiS5OyfGHBftAWWZvuMEVj.png?f=fotoalbum_large

Hij lijkt inderdaad zijn legionelle run te starten om 14u en stopt daarmee om 22u.
Klep gaat om 14u open en om 15u dicht.
Maar de tankverwarming gaat pas na 21u aan en doet dan kennelijk niet heel veel in 45min voor deze daarna weer uit gaat. Vond het pas na de screenshot maar die geeft voor die tijd 3kW aan.

Groep had ik uiteraard gecontroleerd, daar staat stroom op. Dan is inderdaad de vraag of die werkt en zo ja waarom die dan niet gewoon rond 15u bijschakelt zoals bedoeld, maar pas helemaal richting 21u.

Edit: schiet me net te binnen dat ik tegenwoordig energie monitoring heb. Tussen 21 en 22u zie ik ook 3kW verbruik. Dus dan is het probleem dat het element veel te laat en daardoor veel te kort meedoet. Dan is het wellicht toch terug te brengen naar de manier waarop de Pana met de watertemperaturen omgaat. Heel bijzonder dat een legionella run zoveel afhankelijkheden moet hebben dat het soms wel en soms niet lukt.

[ Voor 19% gewijzigd door Ethirty op 15-08-2024 16:14 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pejdref schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:22:
[..]
Ik heb een tankheater van 1.5kW en de WP rapporteert 3 kW als deze aanstaat.
[..]
Mijn tankheater is 4,5kW en de pana rapporteert 3kW. Dus gemiddeld heeft panasonic gelijk ;)

Overigens was laatst de draad naar het relais los; de pana rapporteerde sterilisatie, maar zonder de 3kW. Die ging pas aan toen ik de draad vastschroefde. Hij detecteert dus wel degelijk of er iets dat stroom trekt aan de tankbooster aansluiting zit.

• Pejdref
Ethirty schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:26:
[Afbeelding]

Hij lijkt inderdaad zijn legionelle run te starten om 14u en stopt daarmee om 22u.
Klep gaat om 14u open en om 15u dicht.
Maar de tankverwarming gaat pas na 21u aan en doet dan kennelijk niet heel veel in 45min voor deze daarna weer uit gaat. Vond het pas na de screenshot maar die geeft voor die tijd 3kW aan.

Groep had ik uiteraard gecontroleerd, daar staat stroom op. Dan is inderdaad de vraag of die werkt en zo ja waarom die dan niet gewoon rond 15u bijschakelt zoals bedoeld, maar pas helemaal richting 21u.

Edit: schiet me net te binnen dat ik tegenwoordig energie monitoring heb. Tussen 21 en 22u zie ik ook 3kW verbruik. Dus dan is het probleem dat het element veel te laat en daardoor veel te kort meedoet. Dan is het wellicht toch terug te brengen naar de manier waarop de Pana met de watertemperaturen omgaat. Heel bijzonder dat een legionella run zoveel afhankelijkheden moet hebben dat het soms wel en soms niet lukt.
Nog een poging: wat zijn je instellingen voor de tankheater delay?

Je doeltemperatuur-dT=53. Ik zou sowieso zorgen dat die minimaal 54 is, het verklaart niet het volledige gedrag maar ik vermoed dat dat er wel iets mee te maken heeft aangezien de 53 redelijk snel bereikt wordt als ik het goed zie.

Zie ook: Pejdref in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"

• Pejdref
FransvWoerkom schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:41:
[...]

Mijn tankheater is 4,5kW en de pana rapporteert 3kW. Dus gemiddeld heeft panasonic gelijk ;)

Overigens was laatst de draad naar het relais los; de pana rapporteerde sterilisatie, maar zonder de 3kW. Die ging pas aan toen ik de draad vastschroefde. Hij detecteert dus wel degelijk of er iets dat stroom trekt aan de tankbooster aansluiting zit.
Ah, dat is goed om te weten. Dat maakt het wel nog vreemder dat @Ethirty geen wijziging in tanktemperatuur ziet terwijl de heater aan staat.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Pejdref schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 17:42:
[...]

Nog een poging: wat zijn je instellingen voor de tankheater delay?

Je doeltemperatuur-dT=53. Ik zou sowieso zorgen dat die minimaal 54 is, het verklaart niet het volledige gedrag maar ik vermoed dat dat er wel iets mee te maken heeft aangezien de 53 redelijk snel bereikt wordt als ik het goed zie.

Zie ook: Pejdref in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2"
Ik weet even niet waar ik die delay zou moeten vinden. Ongetwijfeld al 3x overheen gelezen maar de Engelse en NL vertaling wijken nog al eens af.

Overigens is doel voor sterilisatie 60 en geen 53, maar normale doel voor sww is 49.

Ik gok dat ie snel op de 53 zat als eerder die dag de sww al naar 49 is gegaan. Zal straks even kijken of ik dat kan zien.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
Ethirty schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:39:
[...]

Ik weet even niet waar ik die delay zou moeten vinden. Ongetwijfeld al 3x overheen gelezen maar de Engelse en NL vertaling wijken nog al eens af.

Overigens is doel voor sterilisatie 60 en geen 53, maar normale doel voor sww is 49.

Ik gok dat ie snel op de 53 zat als eerder die dag de sww al naar 49 is gegaan. Zal straks even kijken of ik dat kan zien.
Ik bedoelde ook de sterilisatietemperatuur, de WP ziet dat dan als doeltemperatuur en gedraagt zich voor de rest zoals een SWW run (behalve de max tankopwarmtijd instelling wordt genegeerd en is standaard 8 uur voor een sterilisatie run, dat verklaart ook waarom je heater om 22u, 14u+8u, weer uitgaat)

De delay instellingen vind je bij de tankheater instellingen, als je die op extern instelt komt er een vervolgmenu. Het heeft een beetje een verwarrende naam, 'verwarming aan tijd' of zoiets. De tankheater mag pas aan gaan als die tijd is verstreken. (Maar gaat dan dus afhankelijk van andere voorwaarden wel of niet aan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:19
Welke external heater delay time hanteren jullie? Bij mij staat hij op de standaard waarde van 20 min. Met deze waarde springt de heater regelmatig aan tijdens een reguliere SWW run met setpoint van 45 graden en SWW delta van -10.

Kan ik deze waarde hoger zetten zonder dat dit problemen veroorzaakt bij legionella runs?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• Update94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h44GMiaQogIUq0o6GpfGxAZU8zM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQhpeTcgZtt3ms7mtf89BSKt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAySz7JJUw0tr1-HlfQPi-Z_0wI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtcJ2pV8ergpm4DFMy2BGArX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaNmPAKT48uwvBZJH2dBRi6avas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rNFKg0gnjzT3aN491N8C09Fl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dit clipje onder in de warmtepomp gevonden (bij de rode pijl) toen ik de elektra aan aan het sluiten was, heeft iemand een idee waar die op zou horen? Ik heb nergens echt een plek gevonden waar het mist, het is te klein denk ik om van een van de buis klemmen af te komen?

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Pejdref schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:12:
[...]

Ik bedoelde ook de sterilisatietemperatuur, de WP ziet dat dan als doeltemperatuur en gedraagt zich voor de rest zoals een SWW run (behalve de max tankopwarmtijd instelling wordt genegeerd en is standaard 8 uur voor een sterilisatie run, dat verklaart ook waarom je heater om 22u, 14u+8u, weer uitgaat)

De delay instellingen vind je bij de tankheater instellingen, als je die op extern instelt komt er een vervolgmenu. Het heeft een beetje een verwarrende naam, 'verwarming aan tijd' of zoiets. De tankheater mag pas aan gaan als die tijd is verstreken. (Maar gaat dan dus afhankelijk van andere voorwaarden wel of niet aan).
Die staat op 120min. Dacht dat die was voor de maximale aan tijd?

[ Voor 11% gewijzigd door Ethirty op 15-08-2024 22:13 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
nMad schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:59:
Welke external heater delay time hanteren jullie? Bij mij staat hij op de standaard waarde van 20 min. Met deze waarde springt de heater regelmatig aan tijdens een reguliere SWW run met setpoint van 45 graden en SWW delta van -10.

Kan ik deze waarde hoger zetten zonder dat dit problemen veroorzaakt bij legionella runs?
Normaal gezien moet dat kunnen. Als na de delaytijd de tanktemperatuur hoger is dan doelT-dT dan zal je heater niet aan gaan (behalve als de tanktemperatuur>52 is, en doelT hoger is dan dat). Als je warmtepomp je tanktemperatuur zonder hulp dan niet boven de 52 graden krijgt kan er dus een situatie ontstaan dat de heater niet aangaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grim20
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-09 13:48
Update94 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:37:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb dit clipje onder in de warmtepomp gevonden (bij de rode pijl) toen ik de elektra aan aan het sluiten was, heeft iemand een idee waar die op zou horen? Ik heb nergens echt een plek gevonden waar het mist, het is te klein denk ik om van een van de buis klemmen af te komen?
Dat "borgclipje" zorgt ervoor dat een sensor in een kopere buisje blijft zitten. Ergens in de buurt van pomp/platenwisselaar zit een kort kopere buisje op een "dikkere" kopere buis gesoldeerd, daar hoort hij bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Grim20 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 00:22:

Dat "borgclipje" zorgt ervoor dat een sensor in een kopere buisje blijft zitten. Ergens in de buurt van pomp/platenwisselaar zit een kort kopere buisje op een "dikkere" kopere buis gesoldeerd, daar hoort hij bij.
Dankjewel! Dan kan ik stoppen met zoeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:19
Pejdref schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:54:
[...]

Normaal gezien moet dat kunnen. Als na de delaytijd de tanktemperatuur hoger is dan doelT-dT dan zal je heater niet aan gaan (behalve als de tanktemperatuur>52 is, en doelT hoger is dan dat). Als je warmtepomp je tanktemperatuur zonder hulp dan niet boven de 52 graden krijgt kan er dus een situatie ontstaan dat de heater niet aangaat.
Dank voor je reactie. Met een voorbeeld erbij zodat ik het goed begrijp.

doelT is 45 graden
dT is 10 graden
Heater delay time is 20 min

Na lang douchen is de actuele temperatuur 25 graden agz sensor op 1/3 hoogte zit. De WP begint de SWW run. Na 20 min verwarmen is de actuele temp 33 graden. De heater gaat bijspringen want 33 < 45-10.

Dit is wat ik dus meerdere keren heb ervaren. Ik zal de delay time op 30 min zetten om de WP wat meer tijd te gunnen om het zelfstandig te doen.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
nMad schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:07:
[...]

Dank voor je reactie. Met een voorbeeld erbij zodat ik het goed begrijp.

doelT is 45 graden
dT is 10 graden
Heater delay time is 20 min

Na lang douchen is de actuele temperatuur 25 graden agz sensor op 1/3 hoogte zit. De WP begint de SWW run. Na 20 min verwarmen is de actuele temp 33 graden. De heater gaat bijspringen want 33 < 45-10.

Dit is wat ik dus meerdere keren heb ervaren. Ik zal de delay time op 30 min zetten om de WP wat meer tijd te gunnen om het zelfstandig te doen.
Ja dat klopt, dat is althans het gedrag dat ik heb kunnen ontcijferen. Het gedrag is namelijk anders dan beschreven in de Panasonic manual.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Update94 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:44:
[...]

Dankjewel! Dan kan ik stoppen met zoeken. :)
Dan weet je ook waar je verder moet zoeken als één van de sensors een afwijkende temperatuur rapporteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Pejdref schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 22:54:
[...]

Hmm, in mijn geval is 60-7=53 en dat 2u nadat de compressor al uit is gegaan. Daar heb je misschien de uitleg die ik zocht. Of op zijn minst iets dat ik komende maandag moet controleren.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewtCzaJFcyMr5OEi-z2P5CG6tOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDX74zVcK4ebbkmOfOMFzXuo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdraUvto4vn9pAZeEIEYTLqnCFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iw4TlmZ65IQgfr6Jm4sjvPdV.jpg?f=fotoalbum_large

Het clipje lijkt nog netjes op zijn plaats te zitten dus ik heb er nog steeds eentje over, of ik kan nog een tweede clipje erop zetten. De kabel lijkt net voor de groene hulsjes ook vrij plat te zijn geknepen ooit.

Op de andere sensor aan de compressor kant van de platenwisselaar zit ook een clipje.

[ Voor 4% gewijzigd door Update94 op 17-08-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grim20
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-09 13:48
Update94 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:26:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het clipje lijkt nog netjes op zijn plaats te zitten dus ik heb er nog steeds eentje over, of ik kan nog een tweede clipje erop zetten. De kabel lijkt net voor de groene hulsjes ook vrij plat te zijn geknepen ooit.
Op de eerste foto zie ik op de achtergrond een blauw gelabelde sensor, komt de clip daar misschien vandaan?
Even speuren in de unit bij alle sensoren of alle clips er nog zitten, zoja dan heb je een spare. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Alle sensoren lijken goed vast te zitten. Nog een vraagje, maakt het uit welke draad je waar op de remote aansluit? Op de remote staat RC terminal (met een a ja) board 1, en 2. Maar op de pcb in de pomp zie ik geen 1 of 2 en in de service manual lees ik hier ook niks over.

Edit, iets verderop zie ik no polarity staan, dus het maakt niet uit :+ .

[ Voor 12% gewijzigd door Update94 op 17-08-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:07
Kan iemand mij bevestigen dat dit geluid niet hoort?
De buitenunit van de Panasonic aquarea r32 ratelt.

(Kon even geen andere manier vinden om te uploaden)

https://files.fm/u/svmhgat363

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

Draakje5 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:10:

Even je filmpje beluisterd, maar dat klopt echt niet (met de mijne). Er lijkt iets aan te lopen.
Bij mij alleen windgeruis maar niet zo'n vervelend rateltje wat ik aan de achterkant bij jou hoor.

Ik zou de kap er even af halen (je kunt alle platen demonteren met die parkers) en close inspection doen.

Of, als je het niet zelf aangelegd hebt, het installatiebedrijf aan de mouw trekken.

EDIT: Naar aanleiding van post van @sjimmie ; mijn J is inderdaad wel een monoblock.

[ Voor 6% gewijzigd door dof op 19-08-2024 19:27 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
dof schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:48:
[...]

Even je filmpje beluisterd, maar dat klopt echt niet (met de mijne). Er lijkt iets aan te lopen.
Bij mij alleen windgeruis maar niet zo'n vervelend rateltje wat ik aan de achterkant bij jou hoor.

Ik zou de kap er even af halen (je kunt alle platen demonteren met die parkers) en close inspection doen.

Of, als je het niet zelf aangelegd hebt, het installatiebedrijf aan de mouw trekken.
Thanks, mijn vermoeden klopt dan. Wellicht zit er indd Iets los. Ik schrijf de aannemer aan ( woning is 6 mnd oud ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Draakje5 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:10:

Hmm, een paar jaar geleden heb ik hier vergelijkbare geluiden gepost.
YouTube: Panasonic J-Serie 7kW Split buitenunit

Na diverse vergelijkingen leek het bij vrijwel iedereen anders, maar zou het welleens kunnen zijn dat dit "normaal" is voor een split. Bij mij is door Panasonic een andere buitenunit geleverd maar dat loste het niet op. Daarna is een (redelijk scherpe) bocht in de koudeleidingen tussen binnenunit en buitenunit vervangen door een beter afgeronde bocht. Het is uiteindelijk nooit helemaal opgelost. Ik draai daarom vrijwel altijjd op SM3 om het nog een beetje te beperken.
Woon jij wellicht een beetje in het midden van het land om eens bij elkaar te luisteren om beter te vergelijken?

[ Voor 5% gewijzigd door sjimmie op 19-08-2024 07:12 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
sjimmie schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 07:10:
[...]

Hmm, een paar jaar geleden heb ik hier vergelijkbare geluiden gepost.
YouTube: Panasonic J-Serie 7kW Split buitenunit

Na diverse vergelijkingen leek het bij vrijwel iedereen anders, maar zou het welleens kunnen zijn dat dit "normaal" is voor een split. Bij mij is door Panasonic een andere buitenunit geleverd maar dat loste het niet op. Daarna is een (redelijk scherpe) bocht in de koudeleidingen tussen binnenunit en buitenunit vervangen door een beter afgeronde bocht. Het is uiteindelijk nooit helemaal opgelost. Ik draai daarom vrijwel altijjd op SM3 om het nog een beetje te beperken.
Woon jij wellicht een beetje in het midden van het land om eens bij elkaar te luisteren om beter te vergelijken?
Ik heb ookeen scherpe bocht in het leidingwerk zitten ( buiten). Zou dat een mogelijke oorzaak zijn ja? De kabel was niet langer volgens de installateur.

Wij zitten tussen arnhem-Nijmegen.

Zal straks eens een foto maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Draakje5 op 19-08-2024 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Draakje5 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 07:25:
[...]

Ik heb ookeen scherpe bocht in het leidingwerk zitten ( buiten). Zou dat een mogelijke oorzaak zijn ja? De kabel was niet langer volgens de installateur.

Wij zitten tussen arnhem-Nijmegen.

Zal straks eens een foto maken.
Na het vervangen van die scherpe bocht bij ons was het geluid wel wat beter.
Maar ik vind het nog steeds veel geluid, wellicht zit dat toch in de langere leidingen ten opzichte van een monoblock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
sjimmie schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:11:
[...]

Na het vervangen van die scherpe bocht bij ons was het geluid wel wat beter.
Maar ik vind het nog steeds veel geluid, wellicht zit dat toch in de langere leidingen ten opzichte van een monoblock.
Aan het eind , net voordat de buitenunit stopt met blazen/draaien, maakt het bij mij wel een 'normaal' geluid van een ventilator, zonder enige ratels. Het gaat dan even in een versnellingsmodus, geen idee, om te drogen oid. Maar dat lijkt zonder de ratel te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Draakje5 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:57:
[...]

Aan het eind , net voordat de buitenunit stopt met blazen/draaien, maakt het bij mij wel een 'normaal' geluid van een ventilator, zonder enige ratels. Het gaat dan even in een versnellingsmodus, geen idee, om te drogen oid. Maar dat lijkt zonder de ratel te gaan.
Het "geratel" is de compressor en die draait niet in die laatste fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
@sjimmie , @Draakje5
Hier een aardig YT-je over de onderdelen en buizen aan de vloeistofkant van de buitenunit. Rammelen daar geen onderdelen tegen elkaar?
YouTube: The Purpose of a MUFFLER and STRAINER on an Inverter Mini Split!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
FransvWoerkom schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:09:
@sjimmie , @Draakje5
Hier een aardig YT-je over de onderdelen en buizen aan de vloeistofkant van de buitenunit. Rammelen daar geen onderdelen tegen elkaar?
YouTube: The Purpose of a MUFFLER and STRAINER on an Inverter Mini Split!
Dat zou betekenen dat dat hier bij de oude en de nieuwe hetzelfde probleem zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
sjimmie schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:14:
[...]
Dat zou betekenen dat dat hier bij de oude en de nieuwe hetzelfde probleem zou zijn?
Of dat ze bij de oude en de nieuwe dezelfde fout hebben gemaakt bij de installatie; bijvoorbeeld de hoeveelheid koudemiddel. Ik moet zeggen dat ik de berekeningswijze in de SM (7. Refrigeration and Water Cycle Diagram) zelf niet kan volgen. Misschien kan ik me beter met monoblocs bezighouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
FransvWoerkom schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:03:
[...]

Of dat ze bij de oude en de nieuwe dezelfde fout hebben gemaakt bij de installatie; bijvoorbeeld de hoeveelheid koudemiddel.
Dan zou je bv verkeerde druk zien.
Zowel intallateur als distributeur van Panasonic NL zijn hier geweest en Pana heeft zelf aangeraden de buitenunit te vervangen. Daarmee is alle koudemiddel eruit geweest en dus weer helemaal opnieuw gevuld. En later om de bocht te fixen is weer alles eruit geweest en weer nieuw erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLWWigg26kfMjDRIPg16t4SEovM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n97yRQllw6u63PufSkTFwfEF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een paar vragen over driewegkleppen, deze stonden ooit in het topic maar

1. Ik kan niet echt vinden of ze goed zijn of juist vanwege klachten vervangen door de Tameson kleppen? Heeft er iemand ervaring met deze kleppen?

2. Zoals weergegeven op de afbeelding kan ik deze alleen zo goed krijgen (met een 90 graden bocht en daarna rechtdoor, dus niet alles open) met de 90 graden bocht naar boven, en de stroming tegen de pijl op de koppeling in. Klopt dit of mis ik iets? De stroming tegen de pijl in vind ik vrij vreemd. Dit komt ook omdat de motor er maar op 2 manieren op past, dus ik kan hem geen 90 graden draaien alleen 180.

Scenario 2 en 4 op de afbeelding hieronder, waarbij 2 dan tegen de stroomrichting van de pijl ingaat eigenlijk en scenario 1 is wat ik wil zodat ik hem met de 90 graden hoek naar beneden kan monteren. Maar dat gaat dus helaas niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBczLzQFFQAdMGqDI9_okRdvwSw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QafIWASlKW1kfmPMvWkecPZ0.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door Update94 op 23-08-2024 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Update94 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:49:
[Afbeelding]

1. Ik kan niet echt vinden of ze goed zijn of juist vanwege klachten vervangen door de Tameson kleppen? Heeft er iemand ervaring met deze kleppen?

2. Zoals weergegeven op de afbeelding kan ik deze alleen zo goed krijgen (met een 90 graden bocht en daarna rechtdoor, dus niet alles open) met de 90 graden bocht naar boven, en de stroming tegen de pijl op de koppeling in. Klopt dit of mis ik iets? De stroming tegen de pijl in vind ik vrij vreemd. Dit komt ook omdat de motor er maar op 2 manieren op past, dus ik kan hem geen 90 graden draaien alleen 180.

Scenario 2 en 4 op de afbeelding hieronder, waarbij 2 dan tegen de stroomrichting van de pijl ingaat eigenlijk en scenario 1 is wat ik wil zodat ik hem met de 90 graden hoek naar beneden kan monteren. Maar dat gaat dus helaas niet.

[Afbeelding]
Nee, je mist niks. Het is jammer dat de aandrijfas niet vierkant is. Dan kon je hem 90° draaien. Je probleem zal nu wel zijn dat de aandrijving aan de achterkant dreigt te komen. Misschien helpt het de driewegklep aan de koude (retour) kant te monteren.

P.S. Caleffi heeft dit opgelost door linker en rechter kleppen te maken. ESBE kleppen, bijvoorbeeld het mengventiel, hebben een vierkante as.

[ Voor 4% gewijzigd door FransvWoerkom op 23-08-2024 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Ik heb inmiddels de klep opengemaakt, er zit een heel simpel circuit in met 2 normally open switches en een plastic dingetje om de as wat die indrukt. Ik zou daar een 90 graden offset versie van kunnen printen om het te fixen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hugQoq13PCeHTkzZvJnNSZ7XXoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9uGEVN4QpWYRbS2bw3WIIDg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IjAhIWvUGb4C3e0nVn6-IcY8W8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NTYez1YzGLB3FffOolJIsLAC.jpg?f=fotoalbum_large

Dan zit ik alleen wel met een niet meer standaard oplossing mocht er ooit een motor sneuvelen. Aan de andere kant kan ik dan ook alleen de stepper motor vervangen

Edit: maakt het voor zo'n kogel nog uit als het water tegen de pijl in stroomt? Buiten dan toekomstig onderhoud? Ik zal wel een sticker over de pijl heen plakken. Of voor mn 3d print oplossing gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Update94 op 23-08-2024 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEgdMaAmBXotL5fgVWymbAZEV5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z2thAAgSnSzfuvqUT77bTErD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik de leidingen maar omleg en werk met wat ik heb. Ik zie ook geen alternatieve 5/4" klep die ik op korte termijn in huis kan hebben en als ik een keer snel een klep actuator moet vervangen oid dan heb ik geen zin om die eerst te modden denk ik.

Van de Tameson klep is mij ook niet geheel duidelijk of die het probleem op zou lossen.

[ Voor 6% gewijzigd door Update94 op 24-08-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Update94 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 23:26:
[...]

Edit: maakt het voor zo'n kogel nog uit als het water tegen de pijl in stroomt? Buiten dan toekomstig onderhoud? Ik zal wel een sticker over de pijl heen plakken. Of voor mn 3d print oplossing gaan.
Nee, zolang die pijl aan de buitenkant zit en het water binnenin, trekken water, kogel en stroming zich er niets van aan.
De Chinees die de mijne maakte is die pijl vergeten of heeft er over nagedacht en hem bewust weggelaten.

Zo te zien heb je nog genoeg ruimte om je muur te modden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Update94
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0AmWZdddaLRCdUoLTrrkJARl530=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IuxHRPwRJ4hsH1zfPDR9Du2g.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig, ik ben een redelijk eind gekomen! Bedankt voor het advies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Nog effe een ontluchtertje in de bovenste lus anders krijg je de lucht er niet uit.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
martijn v o schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:19:
Nog effe een ontluchtertje in de bovenste lus anders krijg je de lucht er niet uit.
Bedankt voor de tip, dit is op de begane grond in de garage (dijkwoning), dus de fancoils hangen er straks nog boven en die hebben allemaal ontluchters, maar naar verwachting is een extra ontluchter hier op het horizontale stuk dus ook te adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja als een leiding van beneden komt en weer na beneden gaat krijg je daar de lucht niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Dankjewel! Dan ga ik daar nog een ontluchter toevoegen, die neem ik dan bij mn volgende bestelling mee :).

Is voor zo'n plek een vlotter ontluchter te adviseren voor micro belletjes etc. of kan ik beter gewoon een "normale" nemen?

Ik denk er nu over om een T-stuk erop te zetten met binnendraad waar ik dan of een automatische haakse ontluchter op kan zetten bijvoorbeeld deze: https://www.caleffi.com/n...atoren-504-caleffi-504401
Of een zelfde T-stuk maar dan naar boven gericht en handmatig ontluchten (automatisch omhoog past niet denk ik). Is er ook nog een risico dat de lucht achter de persfitting blijft hangen? Dat is immers een "verlaging" in de buis of denk ik dan te moeilijk?

[ Voor 120% gewijzigd door Update94 op 25-08-2024 00:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

gewoon een simpele, die automatische gaan lekken. En als de lucht er eenmaal uit is dan is het goed.
In het T-stuk komt de lucht er wel uit, als je het professioneel wil doen dan doe je het zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSe7DaPChJOhLdm_7-kio3YmK1g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EDnAw9MOZQBtLOo6Whh929Vs.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Nog een vraag :) waarom zitten in je voorbeeld de aftapkranen lager dan de lucht? Als ik dat volg zouden de kranen bijvoorbeeld op de rode plekken komen? In plaats van op de groene plek waar ik eerst aan dacht toen ik de vorige post las?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAWVmz18AM8F2CQUZSRWiQ-txFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPr3wlGeG9XKGpqZowZWO9TW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Nee groen is goed maar je kan een zakleiding toepassen dan hoef je niet op een trapje te klooien maar kun je gewoon op heuphoogte dat kraantje maken.
De lucht gaat er zo ook uit alleen komt er wel wat water mee omdat dat weer naar beneden stroomt. Maar dan kan je het kraantje mooi tussen de vuilvangert en de aftapkraan maken, drie op een rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
martijn v o schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:04:
Nee groen is goed maar je kan een zakleiding toepassen dan hoef je niet op een trapje te klooien maar kun je gewoon op heuphoogte dat kraantje maken.
De lucht gaat er zo ook uit alleen komt er wel wat water mee omdat dat weer naar beneden stroomt. Maar dan kan je het kraantje mooi tussen de vuilvangert en de aftapkraan maken, drie op een rij.
Dus met de linker rode die er al zit kan ik niet uit de voeten als ik vul vanuit de retour? Achteraf had ik die misschien hoger moeten plaatsen dan. Ik zal dan denk ik gewoon een T stuk toevoegen met 1/2" binnendraad en daar zo'n klein ontluchtings dopje in stoppen wat je ook vaak op radiatoren ziet :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:13
Update94 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:15:
[...]

Dus met de linker rode die er al zit kan ik niet uit de voeten als ik vul vanuit de retour? Achteraf had ik die misschien hoger moeten plaatsen dan. Ik zal dan denk ik gewoon een T stuk toevoegen met 1/2" binnendraad en daar zo'n klein ontluchtings dopje in stoppen wat je ook vaak op radiatoren ziet :).
Met ontluchten hangt het ook van de stroomsnelheid af en waar de lucht eventueel naar toe zou kunnen. Als de stroomsnelheid hoog genoeg is, en als de lucht zich niet heel erg kan ophopen, dan drukt de pomp het er normaal wel uit. Pas als de stroomsnelheid laag wordt of wegvalt is er de kans voor kleine belletjes omhoog te gaan en grotere te vormen. Daarom gaat de pomp van de WP in ontluchtingsstand ook aan-uit.

In jouw geval zou ik op de top van de aanvoer gewoon een T-stuk plaatsen met een (automatische) ontluchter. Als je dan de kleppen in de juiste stand draait krijg je ook de lucht wel uit de spiraal van het SWW vat. In de WP zelf zit ook een automatische ontluchter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
sjimmie schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:47:
[...]

Het "geratel" is de compressor en die draait niet in die laatste fase.
Het was niet de compressor bij ons,die is nauwelijks hoorbaar.
De ventilator zat niet goed aangedraaid. De ratel is nu over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:07
Update94 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:49:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zat hier met hetzelfde probleem, na levering erachter gekomen dat de gewenste stromingsrichtingen niet mogelijk waren. Omdat het bij mij om horizontale montage uit het zicht ging, heb ik de klep ondersteboven gemonteerd. Dat was volgens de specs prima.

This post was created with 100% recycled electrons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
boredgeestje schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:59:
[...]

Zat hier met hetzelfde probleem, na levering erachter gekomen dat de gewenste stromingsrichtingen niet mogelijk waren. Omdat het bij mij om horizontale montage uit het zicht ging, heb ik de klep ondersteboven gemonteerd. Dat was volgens de specs prima.
Sommige fabrikanten waarschuwen voor montage van de motor onder de kogelklep vanwege mogelijke geringe lekkage langs de as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Bedankt voor de pointers!

Sommige fabrikanten waarschuwen voor montage van de motor onder de kogelklep vanwege mogelijke geringe lekkage langs de as.
[/quote]

Bij die van mij sluit de as af met 3 rubberen ringen en ik kan me dat wel voorstellen, zeker tijdens het draaien, maar uiteindelijk volgens de specs moet horizontaal in elk geval kunnen dus ik ben benieuwd. Anders haal ik ze er wel weer uit en pas ik het aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Update94 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:58:
Nog een vraag :) waarom zitten in je voorbeeld de aftapkranen lager dan de lucht? Als ik dat volg zouden de kranen bijvoorbeeld op de rode plekken komen? In plaats van op de groene plek waar ik eerst aan dacht toen ik de vorige post las?

[Afbeelding]
Nog even afgezien van de plaats van de ontluchter(s), wat is het doel van die tweede (de linker) driewegklep? En als je dan toch een afgaande leiding naar je radiatoren/convectoren/vvw je aanvoerleiding laat kruisen, waarom mag die aanvoerleiding dan niet veel lager andere leidingen kruisen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Update94
Ik had de aanvoerleiding ook lager kunnen doen met de kennis van nu maar daar heb ik toen om eerlijk te zijn niet bij stilgestaan, toen ik er achter kwam dat die kleppen alleen zo draaiden als hierboven beschreven vond leek me dat met de kennis die ik op dat moment had de meest geschikte oplossing en ik wilde ook graag wat voortgang boeken dit weekend.

Ik heb de tweede driewegklep toegevoegd om op het defrost signaal te gaan schakelen. Hiermee kan ik die defrost dan alleen over het buffervat laten lopen, ik wilde eerst geen seriebuffer toe gaan passen maar dan kwam ik niet aan de 30 liter dus heb ik een open RVS vat van 50 liter toegevoegd. Dit is geinspireerd door de suggestie van @blb4 in zijn topic: Panasonic WH-MDC07J3E5 warmtepomp installatie om een aparte klep te hebben zodat defrosts alleen over de buffer kunnen.

[ Voor 15% gewijzigd door Update94 op 26-08-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Update94 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:14:
Ik had de aanvoerleiding ook lager kunnen doen met de kennis van nu maar daar heb ik toen om eerlijk te zijn niet bij stilgestaan, toen ik er achter kwam dat die kleppen alleen zo draaiden als hierboven beschreven vond leek me dat met de kennis die ik op dat moment had de meest geschikte oplossing en ik wilde ook graag wat voortgang boeken dit weekend.

Ik heb de tweede driewegklep toegevoegd om op het defrost signaal te gaan schakelen. Hiermee kan ik die defrost dan alleen over het buffervat laten lopen, ik wilde eerst geen seriebuffer toe gaan passen maar dan kwam ik niet aan de 30 liter dus heb ik een open RVS vat van 50 liter toegevoegd. Dit is geinspireerd door de suggestie van @blb4 in zijn topic: Panasonic WH-MDC07J3E5 warmtepomp installatie om een aparte klep te hebben zodat defrosts alleen over de buffer kunnen.
Aha! Om herrie in de radiatoren bij een defrost te voorkomen. Dan had je ook een tweewegklep kunnen nemen. Simpel het afgiftesysteem kortsluiten bij een defrost.

P.S. Ik zou simpel een vlotterontluchter bovenin die bovenste leiding zetten. Die eens per 5 jaar dat je hem van nabij wilt controleren, kun je wel even op een huishoudtrap.

[ Voor 7% gewijzigd door FransvWoerkom op 26-08-2024 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Update94
FransvWoerkom schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:33:
[...]

Aha! Om herrie in de radiatoren bij een defrost te voorkomen. Dan had je ook een tweewegklep kunnen nemen. Simpel het afgiftesysteem kortsluiten bij een defrost.

P.S. Ik zou simpel een vlotterontluchter bovenin die bovenste leiding zetten. Die eens per 5 jaar dat je hem van nabij wilt controleren, kun je wel even op een huishoudtrap.
Dat van de tweewegklep klopt, ik denk zelfs dat jij me dat idee hebt gegeven, maar ik had al drie (waarvan 1 kapot) nieuwe driewegkleppen liggen dus ik dacht ik gebruik wat ik heb.

Ik zit aan deze te denken en om hem dan gewoon open te laten: https://www.caleffi.com/n...atoren-504-caleffi-504401 die sluit zichzelf af als er ooit water mee komt. Maar ik twijfel nog wel wat met gewoon een handmatige.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJ5odwebwHe_xP0EE6NegxNXSuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fU6eZJAyuM2oBPFuSGX1HDgS.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is wat je op de muur ziet maar dan schematisch.

[ Voor 19% gewijzigd door Update94 op 26-08-2024 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Draakje5 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:34:
[...]

Het was niet de compressor bij ons,die is nauwelijks hoorbaar.
De ventilator zat niet goed aangedraaid. De ratel is nu over.
Dat is dan wel vreemd in combinatie met wat je zei, want als laatste legde je uit dat hij niet ratelde als alleen de ventilator nog draaide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Update94 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:45:
[...]
Ik zit aan deze te denken en om hem dan gewoon open te laten: https://www.caleffi.com/n...atoren-504-caleffi-504401 die sluit zichzelf af als er ooit water mee komt. Maar ik twijfel nog wel wat met gewoon een handmatige.
[...]
Een ontluchter die zichzelf dichtzet als hij lekt, daar hoef je nooit meer naar om te kijken. Maar je weet ook nooit of die nog ontlucht. Het idee van een vlotterontluchter met dat rode plastic dopje, is dat hij dichtstaat en dat je zo af en toe door dat dopje los te draaien, controleert of hij nog ontlucht en of hij niet lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Ik denk dat het er dan zo eentje gaat worden @FransvWoerkom https://www.installand.nl...aaks-1-2-bu-dr-vernikkeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Ik had een probleem/uitdaging dat de vloerverwarming op zolder wel aan ging en de vloerverwarming beneden niet. Tenminste, de thermometer op de unit op zolder (voor slaapkamers) versnelde naar de 25gr+ en beneden bleef de meter van de verdeler op 20 staan.

Installateur viel op dat de compressor niet aan ging. Hij heeft tijdelijk de stooklijn aangepast, hogere graden, en daarmee ging na een minuutje de compressor blijkbaar wel aan en de verdeler beneden werd ook warm.

Bijzonder wel, want op de standaard stooklijn had die het ook moeten doen. Daar was dus niet echt een verklaring voor.
Er stond ook iets van een instelling in dat bij 24graden+ buiten temperatuur die niet aan zou gaan ofzo, maar het was buiten vanochtend slechts een graad of 14.

Ben wel blij dat ik nu gezien heb hoe in het installateurs menu te komen enz. Temperatuur van de thermostaat display is nu ook -1 graad aangepast.

[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 26-08-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:02
Er zijn hier veel Panasonic gebruikersdeskundigen die de app gebruiken hè?
Heb een gebruiker met de L serie die krijgt SWW niet op zijn wenstijd opgewarmd.

Hij schrijft mij:
Het probleem is dat geen enkel timer-programma werkt voor het SWW. Ik heb zowel op de app als op de controller een week programma ingesteld (los van elkaar, niet tegelijk, programma ook gewist voordat ik het op de controller ging proberen). Maar hij luistert niet naar mij. Hij bepaalt helemaal zelf wanneer hij het SWW weer naar 52gr gaat verwarmen. Dat doet hij soms ‘s avonds maar vandaag ook vanochtend.

Ik wil hem instellen op een vast tijdstip in de middag.
Ik heb geen ervaring met de app, weet iemand hier hoe dat zit?
Heb hem al de timer op de controller op inactief laten zetten, als dat goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

na het programmeren moet je unit uitgezet en weer aangezet worden geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Technician- schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:56:
Heb een gebruiker met de L serie die krijgt SWW niet op zijn wenstijd opgewarmd.

Hij schrijft mij:

[...]

Ik heb er de laatste weken heel veel mee geruzied. Zelfs de legionella run deed niet wat het moest doen.

Wat ik als belangrijkste items hier heb meegekregen:
- Als je internet niet (goed) werkt, werken de app timers niet. Die worden kennelijk niet lokaal in de CZ-TAW opgeslagen, maar ook niet in de warmtepomp zelf.
- De systeem parameters voor SWW over looptijden etc moeten allemaal wel goed staan anders werkt het onvoorspelbaar.

Wat gebeurt er als hij SWW en verwarmen/koelen gewoon aan laat staan en het de warmtepomp zelf laat regelen? Onvoorspelbaar maar wel binnen redelijke tijd?
Waar zit de sensor in het vat, wat is de opwarm delta?

Ik heb het in ieder geval uitgezet omdat je SWW niet onafhankelijk kan timen van je verwarming/koel setpoint. Dus hier heeft het vooralsnog meer na- dan voordelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ethirty op 27-08-2024 20:06 ]

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie83
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14-09 17:32

Hij schrijft mij:

[...]

Bij mij ging het maken van van weektimers ook eerst mis op mijn L-serie.
Ik had ingesteld dat SWW pas om 13 moest starten omdat de buitenunit dan lekker in het zonnetje staat. De eerstvolgende dag begon hij vrolijk om 5h 's ochtends...

Bij mij was het het geval dat ik ook een eindtijd in moest stellen. Het programma komt er dan bijvoorbeeld als volgt uit te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MZFQ_A3QokdgkXTO-rqqVQBAmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySlcp0CuHcOyslK6kSBjsVlF.jpg?f=fotoalbum_large

Groot nadeel is wel dat hij nu dus elke dag de temperatuur naar de door mij ingestelde 52 graden brengt, in plaats van het verwarmen over te slaan wanneer de temp hoger dan 44 graden is.

Mocht iemand daar een oplossing voor hebben zou ik enorm geholpen zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:02
martijn v o schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:07:
na het programmeren moet je unit uitgezet en weer aangezet worden geloof ik.
Echt?
Spanningsloos bedoel je echt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Bossie83 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:09:
[...]

Heishamon! :)

Ik denk niet dat de beperkingen die wij als gevorderde gebruiker ervaren door Panasonic aangepast worden. Al helemaal niet via een software update op de oudere modellen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Technician- schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:35:
[...]

Echt?
Spanningsloos bedoel je echt?
Mag toch hopen alleen met de power knop :o

Maar iets staat me bij dat ik bij ingebruikname van die module ook een keer spanningsloos heb gemaakt omdat het ding helemaal geen zin had.

#team_UTC+1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
sjimmie schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:49:
[...]

Dat is dan wel vreemd in combinatie met wat je zei, want als laatste legde je uit dat hij niet ratelde als alleen de ventilator nog draaide.
Het is inderdaad bijzonder. De ventilator zat los en is aangedraaid. De ratel leek weg te zijn toen de installateur er was en de warmtepomp draaide. Wellicht dat hij anders draaide voor het verwarmen van het CV water dan voor het drinkwater.

Want de ratel is zeker niet weg het lijkt uit de zijkant , dus bij decompressie, te komen. De ventilator is zachtjes hoorbaar. Nieuw geluidsfragment:

https://www.veed.io/view/...-8b20-9c16f4b2031b?panel=

Bijzonder wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Draakje5 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:31:
[...]
Want de ratel is zeker niet weg het lijkt uit de zijkant , dus bij decompressie, te komen. De ventilator is zachtjes hoorbaar. Nieuw geluidsfragment:

Bijzonder wel..
This video isn't ready
Ask the video creator to sign up and share this with you again to preview.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Er zijn sinds de H-serie flink wat wijzigingen geweest met name bij SWW-bereiding: Smart DHW, DHW capacity en nog een paar kleine verschillen. @Bossie83 zat volgens mij het dichtst bij de oplossing. Ergens is de afgelopen jaren ingevoerd (onder voorwaarden) dat als de wp uit de OFF stand gaat en alleen de mode DHW is actief, dat de wp dan sowieso de tank gaat verwarmen zonder eerst te wachten tot de tanktemperatuur aan het minimum is. Maar ik kan het niet proberen, want mijn 12H doet dat beslist niet en die heeft ook geen Smart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Draakje5 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:31:
[...]

Het is inderdaad bijzonder. De ventilator zat los en is aangedraaid. De ratel leek weg te zijn toen de installateur er was en de warmtepomp draaide. Wellicht dat hij anders draaide voor het verwarmen van het CV water dan voor het drinkwater.

Bijzonder wel..
De video werkt niet, maar uit jouw uitleg begrijp ik nu dat het geluid er weer is en nu TOCH bij de compressor vandaan lijkt te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
sjimmie schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 07:48:
[...]

De video werkt niet, maar uit jouw uitleg begrijp ik nu dat het geluid er weer is en nu TOCH bij de compressor vandaan lijkt te komen?
Sorry, dit werkt beter:
YouTube: Panasonic aquarea geluid ratel

Dat is wel mijn vermoeden ja. Tenzij er nog een ander bewegend deel in zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 28-08-2024 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Draakje5 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:37:
[...]

Sorry, dit werkt beter:
YouTube: Panasonic aquarea geluid ratel

Dat is wel mijn vermoeden ja. Tenzij er nog een ander bewegend deel in zit.
Installateur geeft aan dat dit normaal geluid is - de copmpressor die op volle toeren draait. Kan iemand dat bevestigen of ontkrachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Draakje5 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:30:
[...]

Installateur geeft aan dat dit normaal geluid is - de copmpressor die op volle toeren draait. Kan iemand dat bevestigen of ontkrachten?
Laat ik het zo zeggen: de mijne klinkt na de vorige fixes ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie83
Ethirty schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:37:
[...]

Heishamon! :)

Ik denk niet dat de beperkingen die wij als gevorderde gebruiker ervaren door Panasonic aangepast worden. Al helemaal niet via een software update op de oudere modellen.
Heishamon was al bang voor :)
Zal ik me eens in verdiepen.

Wel zonde als ze zo een soort update niet zouden doen. Zou mijns inziens het systeem een stuk zuiniger en gebruiksvriendelijker maken. Toch een “quick win” om gebruikers aan je te binden.

De volledige app interface en opties zijn wat mij betreft wel aan een grote update toe. Zowel voor de WP als voor het gebruik van AC. Wat ouderwets, gelimiteerd en traag zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
[...]

Bij maximale compressorfrequentie lijkt me dit niet abnormaal. Je kunt ook luisteren of er een verband is tussen compressorfrequentie of ventilatortoerental en het geluid. Er is nog één ander bewegend ding: de leiding tussen expansieventiel en verdamper; daar kunnen gasbellen in de vloeistof zitten. Dat zou je moeten kunnen voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Bossie83 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:59:
[...]

Heishamon was al bang voor :)
Zal ik me eens in verdiepen.

Wel zonde als ze zo een soort update niet zouden doen. Zou mijns inziens het systeem een stuk zuiniger en gebruiksvriendelijker maken. Toch een “quick win” om gebruikers aan je te binden.

De volledige app interface en opties zijn wat mij betreft wel aan een grote update toe. Zowel voor de WP als voor het gebruik van AC. Wat ouderwets, gelimiteerd en traag zeg.
Ik ben blij dat ze die updates niet doen. Met elke update sluipen nieuwe bugs binnen die dan met volgende updates weer hersteld moeten worden enz...

In de 4 jaar die ik hier doorbreng zijn 4 nieuwe series in 16 varianten uitgebracht. Met allemaal net iets ander gedrag. En met de meeste tekortkomingen valt zelfs voor ervaren tweakers te leven. Maar denk ook eens aan de honderduizend eindgebruikers die van hun installateur of welwillende buurman of neef afhankelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelisj
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:58
[...]

Die van mij klinkt van af dag 1 precies zo. Geluid wordt zachter als hij ook langzamer gaat draaien en uiteraard andersom.

Mij valt het in ieder geval best wel tegen hoeveel geluid hij maak. Is een 9J overigens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:54

ErikVers

e-Duurzaam

Bossie83 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:09:
[...]

Bij mij ging het maken van van weektimers ook eerst mis op mijn L-serie.
Ik had ingesteld dat SWW pas om 13 moest starten omdat de buitenunit dan lekker in het zonnetje staat. De eerstvolgende dag begon hij vrolijk om 5h 's ochtends...

Bij mij was het het geval dat ik ook een eindtijd in moest stellen. Het programma komt er dan bijvoorbeeld als volgt uit te zien:
[Afbeelding]

Groot nadeel is wel dat hij nu dus elke dag de temperatuur naar de door mij ingestelde 52 graden brengt, in plaats van het verwarmen over te slaan wanneer de temp hoger dan 44 graden is.

Dat kan zeker, je moet dan niet tank werking uitzetten in je tijdschema maar met verschillende setpoints werken. Dan gaat hij enkel aan bij target-hysterese. Succes 👍

Ps voorbeeld van een handig en simpel schema (met externe thermostaat);
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTHlhmFcnu_l4aKpyjdLzQIIZMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4Fa9baSsuEMB5H1FCMUpwlI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door ErikVers op 28-08-2024 20:25 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:54

ErikVers

e-Duurzaam

Hij schrijft mij:

[...]

Daar zit juist de uitdaging (het probleem 😜)
Je moet niet en, en doen. Dus of in de controller of in de app.

En bij het instellen van een schema ook controleren of geactiveerd is. Dat is nog een losse handeling. Via de controller moet het bekende tijdschema icoon zichtbaar zijn als je via controller doet.

En als je via de app doet moet boven “bewerk week timer hij wel zijn aangevinkt. Meestal is dat laatste het toepassen waar t aan ontbreekt;

Is dat vinkje maar ook ff bij t schema zelf op “toepassen”!! klikken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyGLyI-V1AG7dKlOi5foWYI549E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1qbmtl49sj6cupJmoHfgRxP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXHbVGe1o_RvBM2U4OdryZYWI0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VkEDRELQmO9E2DdGkeSuuG1V.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTHlhmFcnu_l4aKpyjdLzQIIZMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4Fa9baSsuEMB5H1FCMUpwlI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 28-08-2024 20:33 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

ErikVers schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:03:
[...]

Dat kan zeker, je moet dan niet tank werking uitzetten in je tijdschema maar met verschillende setpoints werken. Dan gaat hij enkel aan bij target-hysterese. Succes 👍

[Afbeelding]
Goeie tip, die had ik nooit verzonnen. Die ga ik ook proberen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Laatst online: 13-09 20:45
Welke leiding adviseren jullie voor de 300l boiler naar de 9J?

Naar mijn warmtepomp loopt 32mm ik zou na de klep 26mm kunnen toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie83
ErikVers schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:03:
[...]

[Afbeelding]
Super! Ontzettend bedankt!
Deze ga ik eens proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Dewim1 schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:07:
Welke leiding adviseren jullie voor de 300l boiler naar de 9J?

Naar mijn warmtepomp loopt 32mm ik zou na de klep 26mm kunnen toepassen.
Het is natuurlijk niet zo dat bij de klep het water twee kanten op gaat, dus verdeeld wordt over twee leidingen die dan wel wat kleiner kunnen zijn. Kijk eens naar de spiraal in de tank en kies gewoon dezelfde binnendiameter tenzij het om een heel eind gaat. Houd er ook rekening mee dat het om de binnendiameter gaat. Bij 32 en 26 denk ik dat het om de buitendiameter van meerlagenbuis gaat.
Pagina: 1 ... 65 ... 89 Laatste