Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 60 ... 89 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-06 20:44
Technician- schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:11:
[...]

Klote problemen zijn dat met communicatie.
Ik had hetzelfde met mijn Remeha/mitsubishi opstelling, jaren last van gehad. De BUH uitgeschakeld en nu gaat het 1,5 jaar zonder storing.
Daarvoor was de fabrikant er al 5 keer bij en nieuwe kabels, prints e.d. ook al geprobeerd.

Hoe is je aarding?
Ach joh, balen. Jammer dat het vaker voorkomt.

Aarding heb ik in elk geval niets aan gedaan. Ik zie overal netjes aardedraad zitten. Kan evt nog even doormeten.

Overigens ervaarde ik tijdens het openen van de buiten unit toch ook wel een beetje branderig "magic smoke" luchtje. Ruikt alsof er toch iets is doorgebrand. Zal maandag in conclaaf gaan met onderhoud toko, want anders krijg je zo'n gedoe dat ik iets heb gedaan wat zij niet vroegen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-06 20:44
FransvWoerkom schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:26:
[...]

Sorry, het was niet bedoeld als belediging.

Maar de communicatie gaat natuurlijk niet over één ader, maar over minstens twee: In de indoor unit zit het communicatie circuit aan de nul en een extra draad, rood in de units, genaamd DATA. In de buitenunit zit het comm circuit ook nog aan de fase. Omdat er ook nog een veiligheidsaarddraad zit, is er dus een vieraderige kabel tussen binnen- en buitenunit. Zie blz 49 en 50 van de SM van de H-serie split:

https://www.climadirect.c...en/service-manual-120.pdf

Omdat er in binnen- en buitendeel printplaten zijn vervangen zonder resultaat, ligt mijn verdenking bij de kabel. Het kan alvast geen gewone blauw-bruin-geelgroen kabel zijn, want er is een vierde ader nodig. Verwisseling van aders lijkt een mogelijkheid. Anders dan bij gewone huishoudelijke apparaten mag je hier dus niet de nul en fase verwisselen bijvoorbeeld. En welke kleur heeft die Data ader? Hebben de aders geen onderbreking door loszittende schroeven of onderlinge sluiting? enz.
Je bericht leek mij ook zeker geen belediging maar meer een verbeterpunt voor de "ik doe wat u vraagt" installateurs. Dat zijn ze zeker niet allemaal, maar er zullen er zeker bij zitten die het onderdeel op de lijst komen vervangen, en verder niets. Zelf nadenken en een diagnose stellen lijkt me niet verkeerd, wordt iedereen beter van.

V.w.b. de kabel: ik heb zowel binnen als buiten de aansluitingen gechecked. Juiste draden op de juiste plek. Fase, nul, aarde en data allemaal netjes aangesloten met een nieuwe kabel, met hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:41
Ik ben een paar schroefjes (panelen) kwijt. Kun je die nabestellen of is het een bepaald type dat je bij de Gamma kunt halen? Of zitten er binnenin wellicht wat schroefjes die ik kan gebruiken?

[ Voor 3% gewijzigd door Aziona op 28-04-2024 14:28 ]

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz, EV: Nissan Leaf, ESS: Deye, Luyuan, 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:41
Welk merk/type driewegklep gebruiken jullie en waarom dit model?

Ik heb nu een Honeywell VC6013 maar bij deze zit de 'AB' positie op een vervelende plek.
code:
1
2
3
A (CV)
       AB (WP)
B (boilervat)

Voor mij zou deze indeling veel fijner zijn:
code:
1
2
3
AB (WP)
       B (boilervat)
A (CV)

Ik lees bovendien dat de Honeywell driewegklep last heeft van "lekken" naar andere uitgang door niet volledig sluitende kleppen. Elektrische kogelkraan zou daarom een beter alternatief zijn?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FransvWoerkom
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12-09 14:06
nMad schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:26:
Welk merk/type driewegklep gebruiken jullie en waarom dit model?

Ik heb nu een Honeywell VC6013 maar bij deze zit de 'AB' positie op een vervelende plek.
code:
1
2
3
A (CV)
       AB (WP)
B (boilervat)

Voor mij zou deze indeling veel fijner zijn:
code:
1
2
3
AB (WP)
       B (boilervat)
A (CV)

Ik lees bovendien dat de Honeywell driewegklep last heeft van "lekken" naar andere uitgang door niet volledig sluitende kleppen. Elektrische kogelkraan zou daarom een beter alternatief zijn?
Wat je nodig hebt, is een kogelkraan met T-boring. Die zijn te koop bij Tameson of in China. Kijk voor je hem in gebruik neemt welke kant AB is en hoe de draden aan Open Close en Neutral moeten. Draadkleuren en schema zijn soms verwarrend. Tank en Ruimteverwarming (open/close) zijn altijd nog om te wisselen maar als AB verkeerd zit en je systeem zit vol water, heb je een probleem. Met een stekker, een paar einden draad, een wisselschakelaar en een kroonsteentje maak je zo een proefopstelling. Let op! 230V!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-09 21:11

hfa

Aziona schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:28:
Ik ben een paar schroefjes (panelen) kwijt. Kun je die nabestellen of is het een bepaald type dat je bij de Gamma kunt halen? Of zitten er binnenin wellicht wat schroefjes die ik kan gebruiken?
Plaatschroef 3,5x13mm (?) Bij Hornbach oid vast wel te krijgen.

Edit: https://www.gamma.nl/asso...p/B458026?base_click=true

[ Voor 14% gewijzigd door hfa op 29-04-2024 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-09 20:45
Ik zoek iemand voor de "inbedrijf stelling" van een monoblock in noord Brabant

Zijn er hier mensen die dit kunnen?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Dewim1 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:15:
Ik zoek iemand voor de "inbedrijf stelling" van een monoblock in noord Brabant

Zijn er hier mensen die dit kunnen?
Alvast bedankt!
Zie PM.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43
Heeft iemand een idee mbt het volgende?

Mijn Pana 300L-HI vat met bijgeleverde sensor komt op de een of andere reden in de meting niet boven de 44 graden. Hierdoor probeert de WP continue te verwarmen. Met de IR thermometer (en m'n klauwen) gemeten dat het echt wel warmer is dan 44 graden bovenaan de outlet. Ook met dichtzetten SWW outlet bovenzijde om wat dingen uit te sluiten en de WP die 58 graden produceert komt er geen enkele graad bij...

Het heeft zeker een tijdje goed gewerkt, maar ik zie even niet wat nu het probleem kan zijn..

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:39
--WaaZaa-- schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 23:29:

Mijn Pana 300L-HI vat met bijgeleverde sensor komt op de een of andere reden in de meting niet boven de 44 graden. Hierdoor probeert de WP continue te verwarmen. Met de IR thermometer (en m'n klauwen) gemeten dat het echt wel warmer is dan 44 graden bovenaan de outlet. Ook met dichtzetten SWW outlet bovenzijde om wat dingen uit te sluiten en de WP die 58 graden produceert komt er geen enkele graad bij...

Het heeft zeker een tijdje goed gewerkt, maar ik zie even niet wat nu het probleem kan zijn..
Zit de sensor nog op z'n plek?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
--WaaZaa-- schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 23:29:

Als hij het goed heeft gedaan, zou ik de tank sensor en aansluitkabel verdenken. Misschien slecht kontakt waardoor de weerstand bij hoge temperatuur hoger lijkt dan de ntc weerstand van de sensor. Of sluiting met de wand van de tank. Met een universeelmeter moet je een eind kunnen komen. De karakteristiek staat in de SM. Een van de aansluitingen zit aan aarde, de andere heeft een spanning van een paar volt. Als je de sensor los kunt maken van de tank, kun je hem ook testen met ijswater en heet water. Ik weet niet wat je opstelling precies is. Mijn sensor heeft een kort kabeltje en een kroonsteentje aan de 20m lange kabel naar de wp. Met een lange sensorkabel zul je waarschijnlijk heen en weer moeten lopen.

P.S. Bestudeer eerst hoe je een foutmelding kunt resetten. De eerste (en enige) keer dat ik de tank-sensor losmaakte, vergat ik de spanning van de wp te halen en had ik een kwartier nodig om H72 uit het display van de controller te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door FransvWoerkom op 01-05-2024 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
hfa schreef op maandag 29 april 2024 @ 07:13:
[...]

Plaatschroef 3,5x13mm (?) Bij Hornbach oid vast wel te krijgen.

Edit: https://www.gamma.nl/asso...p/B458026?base_click=true
Let op! Die schroeven die in de Pana zitten zijn RVS! Met goede reden ook, in weer en wind. Bij de gemiddelde ijzerhandel zullen ze je vast kunnen helpen. Anders bij Hornbach (https://www.hornbach.nl/p...rvs-a2-100-stuks/3836624/).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43
blb4 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 00:07:
[...]

Zit de sensor nog op z'n plek?
Goh, ik wist dat het iets simpels kon zijn. Ik heb blijkbaar een tas op de kabel gezet, die heeft 'm net een stukje uit de sensor pocket getrokken. Ik zie nu in ieder geval al een andere temperatuur.
FransvWoerkom schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 00:30:
[...]

Als hij het goed heeft gedaan, zou ik de tank sensor en aansluitkabel verdenken. Misschien slecht kontakt waardoor de weerstand bij hoge temperatuur hoger lijkt dan de ntc weerstand van de sensor. Of sluiting met de wand van de tank. Met een universeelmeter moet je een eind kunnen komen. De karakteristiek staat in de SM. Een van de aansluitingen zit aan aarde, de andere heeft een spanning van een paar volt. Als je de sensor los kunt maken van de tank, kun je hem ook testen met ijswater en heet water. Ik weet niet wat je opstelling precies is. Mijn sensor heeft een kort kabeltje en een kroonsteentje aan de 20m lange kabel naar de wp. Met een lange sensorkabel zul je waarschijnlijk heen en weer moeten lopen.

P.S. Bestudeer eerst hoe je een foutmelding kunt resetten. De eerste (en enige) keer dat ik de tank-sensor losmaakte, vergat ik de spanning van de wp te halen en had ik een kwartier nodig om H72 uit het display van de controller te krijgen.
Ik ben het nog niet helemaal eens met de temperatuur die ik na het terugplaatsen zie, dus ik ga nog even verder zoeken. Precies deze tips had ik nog even nodig, dank!

Ik heb er wago 221's tussen zitten, met signaalkabel die ik nog had liggen, dus daar kan inderdaad net een andere karakteristiek uit komen. Even kijken wat het is en zou moeten zijn!

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:39
--WaaZaa-- schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:54:
[...]

Goh, ik wist dat het iets simpels kon zijn. Ik heb blijkbaar een tas op de kabel gezet, die heeft 'm net een stukje uit de sensor pocket getrokken. Ik zie nu in ieder geval al een andere temperatuur.
[...]
Soms is 't gewoon zoiets simpels, ik hoop dat dit 't inderdaad gewoon was.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:28

Cr3ator

1 bar is geen bar

Even een crosspost voor in de TS want de L-series service manual staat online.
Cr3ator in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 3"

---===||| L-series service manual hier |||===---

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
zijn er nog goede alternatieven voor de Panasonic 300l boiler?
Moet wel RVS zijn..
wat is de originele fabrikant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Dewim1 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:16:
Moet wel RVS zijn..
Ik ben wel te spreken over de tanks van Elin. Nederlands fabrikaat. RVS. Super geisoleerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Cr3ator op 01-05-2024 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
Ik zal hem een opzoeken.

En wat denken jullie van Inventum?

https://www.cvtotaal.nl/i...oiler-tbv-warmtepomp.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• glatch
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 10:22
Cr3ator schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 23:05:
[...]

Ik ben wel te spreken over de tanks van Elin. Nederlands fabrikaat. RVS. Super geisoleerd.
Mocht je de verschillende RVS soorten met elkaar willen vergelijken tussen de 2 tanks.

In gevuld een vergelijken tussen RVS 444 (die van inventum) en 2205 (van Elin).
https://www.makeitfrom.co...NS-S32205-Stainless-Steel

Die van Elin heeft een iets beter staal. Hoewel ik me af vraag of je dat verschil in deze toepassing gaat merken. Wel leuk om te weten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24
Moet wel RVS zijn..
Originele fabrikant van de Panasonic 300l is OSO. Ze zijn er van Daikin en OSO zelf ook in 250l. Waarom wil je een alternatief? Formaat?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Nee het formaat is geen probleem maar omdat er geen subsidie op zit zijn de kosten vrij hoog.
dus ik ben nog de afweging aan het maken voor een losstaand model of boilervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:02
na aanleiding van het tijdelijk opwarmen van mijn temperatuur sensor door zon instraling en de tips van @Thorsd en @FransvWoerkom heb ik als volgt opgelost.

een metertje upinor 16*2 voor e3 gekocht bij warmteservice. stukje afgezaagd ter lengte van de zwarte slang waarin de sensor zit. 2 gaten geboord aan "de schaduwzijde" en daar een tie wrap doorheen "gevrot". Zwarte slang in de upinor en tie wrap bevestigd aan de origine slang bevestiging.

Wie weet heeft iemand anders hier ook baat bij.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:51

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

De afstandsbediening van de pana 7j waar moet ik deze aansluiten in de monoblock. Het zal aan mij liggen maar zie het niet in de handleiding staan. Wel dat de kabel minimaal 0,3mm moet zijn en geen polariteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:30
Leudal schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:31:
De afstandsbediening van de pana 7j waar moet ik deze aansluiten in de monoblock. Het zal aan mij liggen maar zie het niet in de handleiding staan. Wel dat de kabel minimaal 0,3mm moet zijn en geen polariteit.
De aansluiting op de PCB is gelabeld, 'Remote controller". Van de drie terminals onderaan de PCB is het de middelste, en daar dan de linker twee aansluitingen van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ehpzF03-0LuZ14Df5e4ZpDCEos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lKmGHSmdJgYs6a5EEInLA6UQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Knopsje op 02-05-2024 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:51

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Knopsje schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:58:
[...]

De aansluiting op de PCB is gelabeld, 'Remote controller". Van de drie terminals onderaan de PCB is het de middelste, en daar dan de linker twee aansluitingen van.
[Afbeelding]
Dankjewel het werkt, liever safe dan sorry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Leudal schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:06:
[...]
Dankjewel het werkt, liever safe dan sorry
Verstandig. Je zou niet de eerste (en ook niet de laatste) zijn die 'm aan de thermostaat-aansluiting hangt (230V) en zo de controller kapot maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:05
Beste Panasonic experts, mijn 9 kW Panasonic J draait alweer 3 jaar als een zonnetje. Nu is het tijd voor de volgende stap:

- Bij mij op de boven verdieping zijn 2 kamers die aan de technische ruimte grenzen. In deze technische ruimte komen de aanvoer/afvoer leidingen van de Warmtepomp binnen en staat het SWW buffervat. Ook is er een afvoer aanwezig.

Deze 2 kamers wil ik nu condenserend gaan koelen d.m.v. fancoils. Of dat 2 fancoils worden of 1 kanaal unit ben ik nog niet over uit. Nu wil ik de installatie zo simpel mogelijk maken, zonder aanvullende pompen, en waarbij alle logica / sturing in Homeassistant zit. Ik wil het fancoil circuit zo opzetten dat deze qua leiding diameters alle flow van de warmtepomp aan kan. Zie hieronder het high level principe schema. Ik hoor graag jullie commentaar hierop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyC9IFad9ixNRiW9XiWbk0Y62UI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ruuMDHdiooIaJRqBg9OsamIZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:27
Moet wel RVS zijn..
Wij hebben een 300L van OSO DCG300, bevalt prima! ~1600 euro voor moeten afrekenen.
FransvWoerkom schreef op maandag 29 april 2024 @ 02:18:
[...]
. Draadkleuren en schema zijn soms verwarrend. Tank en Ruimteverwarming (open/close) zijn altijd nog om te wisselen.
Heel verwarrend in mijn optiek. Hoe kun je eenvoudig deze omwisselen? CV gaat hier goed, bij SWW draait hij de verkeerde kant op. (Open/Close dus verkeerd om), Pana T-cap 9KW + Tameson klep die hier vaker voorbij komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 19:49

ErikVers

e-Duurzaam

Moet wel RVS zijn..
Icm met nog aan te schaffen J of L?
Bij een L zou ik zeker voor de all in one gaan. Bij een J de 300L rvs van Panasonic. Zijn inderdaad wat duurder maar zit ook gelijk een extra backup die je met stekker aansluiting pv kan affikken of gebruiken mocht je WP in storing gaan. En zijn echt iets beter geïsoleerd. Vergelijk t warmteverlies maar eens maal 24h*365dagen 👍

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Mauritio schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:57:
[...]

Wij hebben een 300L van OSO DCG300, bevalt prima! ~1600 euro voor moeten afrekenen.

[...]

Heel verwarrend in mijn optiek. Hoe kun je eenvoudig deze omwisselen? CV gaat hier goed, bij SWW draait hij de verkeerde kant op. (Open/Close dus verkeerd om), Pana T-cap 9KW + Tameson klep die hier vaker voorbij komt.

Als cv goed gaat en sww verkeerd, dan is het niet een kwestie van simpel draden verwisselen. Dan zit de motor verkeerd op de klep of de hele klep zit verkeerd in de leidingen.

Je kunt de motor er af halen en de klep handmatig een halve slag draaien en proberen of hij het dan goed doet. Zo niet, dan kun je proberen de draden open/close te verwisselen. Gaat het dan nog niet goed, dan zit kennelijk de AB poort aan tank of verdeler en niet aan de warmtepomp. Helaas moet je dan de klep andersom in de leidingen hangen.

Voor het gemak even de tekeningen van Tameson erbij:
https://tameson.nl/produc...1inch-3-weg-230vac-3-punt

Tameson maakt zich er makkelijk van af:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qXEUKyIQUPV7FJsMOgGizwEcWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OF97hg8riJqwotRXBBsulryn.png?f=fotoalbum_large

Wat van belang is, is dat de motor 90° kan draaien. Manier 1 is onzin. Dan zie je rechts dat er drie poorten zijn doorverbonden. Alleen manier 2 werkt. Daar heb ik AB, A en B bij gezet. Je ziet hier dat de klep niet symmetrisch is. Je kunt niet als het leidingtechnisch beter uitkomt AB en B verwisselen; je kunt alleen eventueel de klep gespiegeld monteren, dus de motor aan de andere kant. Dat kan weer niet als de motor dan onder de klep komt te hangen, want dan kan er water in lopen.

Bij deze en andere Chinese kleppen is dus één van de tegenover elkaar staande poorten de AB poort die aan de warmtepomp moet.

Als je begint met installeren, moet je dus eerst weten wat de AB kant is en die aan de leiding van de wp monteren. Waar sww en verwarming dan aan komen, maakt niet uit. Je kunt blauwe en bruine draad in de wp aan open en close verbinden of omgekeerd.

Als je zo'n klep uitpakt is het een koud kunstje de draden aan een stekker en wisselschakelaar te monteren volgens het schema en dan gewoon kijken wat hij doet (en proberen wat hij doet als je motor of kogel 180° draait). Succes!

P.S. Als het asje dat de kogel met de motor verbindt nu vierkant was geweest in plaats van rechthoekig, dan zou je wel door verdraaien van de kogel over 90° een universele klep hebben waar AB en B willekeurig zitten. Dat hebben de mengkleppen van ESBE. Caleffi verkoopt gewoon linker- en rechter typen.

[ Voor 5% gewijzigd door FransvWoerkom op 04-05-2024 01:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
ErikVers schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 23:41:
[...]

Icm met nog aan te schaffen J of L?
Bij een L zou ik zeker voor de all in one gaan. Bij een J de 300L rvs van Panasonic. Zijn inderdaad wat duurder maar zit ook gelijk een extra backup die je met stekker aansluiting pv kan affikken of gebruiken mocht je WP in storing gaan. En zijn echt iets beter geïsoleerd. Vergelijk t warmteverlies maar eens maal 24h*365dagen 👍
Hij is voor de 9J.

Ik zie bij de variant met extra grote spiraal (PAW-TD30C1E5-HI )staan dat hij sneller opwarmt.
Maar mij ervaring is juist hoe rustiger de pomp loopt hoe hoger de COP.

Zijn er hier wel eens mensen die deze 2 modellen vergleken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Lollercopter schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:16:
Beste Panasonic experts, mijn 9 kW Panasonic J draait alweer 3 jaar als een zonnetje. Nu is het tijd voor de volgende stap:

- Bij mij op de boven verdieping zijn 2 kamers die aan de technische ruimte grenzen. In deze technische ruimte komen de aanvoer/afvoer leidingen van de Warmtepomp binnen en staat het SWW buffervat. Ook is er een afvoer aanwezig.

Deze 2 kamers wil ik nu condenserend gaan koelen d.m.v. fancoils. Of dat 2 fancoils worden of 1 kanaal unit ben ik nog niet over uit. Nu wil ik de installatie zo simpel mogelijk maken, zonder aanvullende pompen, en waarbij alle logica / sturing in Homeassistant zit. Ik wil het fancoil circuit zo opzetten dat deze qua leiding diameters alle flow van de warmtepomp aan kan. Zie hieronder het high level principe schema. Ik hoor graag jullie commentaar hierop.

[Afbeelding]
Dit schema is al erg simpel. Het kan nog simpeler door de aansturing door de pana te laten doen. Die heeft al een aansluiting voor de 2-wegklep en een koellijn voor aansturing van de watertemperatuur. Misschien ontbreekt nog een thermostaat in de te koelen ruimte. Met alle logica/sturing in HA wordt het niet simpeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Laatst online: 21:25

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik zou er of een drie weg klep van maken of in het circuit van de fancoils een twee weg klep tussen plaatsen. Van de vloerverwarming normally open en van de fancoils normally closed.
Je wil niet hebben dat de flow die door de vloer moet door je fancoil gaat dat is dan alleen een kortsluiting van je watercircuit.
In de winter doet die dingen niets bij een aanvoer van lager dan 30 en in de zomer bij niet condenserend koelen verprutst deze bypass alleen je retourtemperatuur.
Kijk ook even naar de minimaal benodigde afgifte van je machine en dat je fancoils daar boven zit.
En het leidingwerk dampdicht isoleren.
Een een condenspunt en een voeding en een regelingetje als dit niet op de faancoil zit.
Oef toch best wel wat werk :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:39
Dewim1 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 07:59:
[...]

Ik zie bij de variant met extra grote spiraal (PAW-TD30C1E5-HI )staan dat hij sneller opwarmt.
Maar mij ervaring is juist hoe rustiger de pomp loopt hoe hoger de COP.
Over het algemeen: hoe groter de oppervlakte, hoe groter de warmte overdracht, en dus hoe lager het temperatuurverschil tussen Ta en Tsww kan zijn voor dezelfde overdracht, en dus hoe hoger de COP.

Anders gezegd, om je vat op dezelfde temperatuur te krijgen moet bij een kleinere spiraal de Ta hoger worden.

Los daarvan kun je bij beide kiezen of je de J instelt op "standaard"/vollast of "variabel"/deellast SWW verwarmen.

Maar ook bij "standaard"/vollast zie je dat er teruggemoduleerd wordt naarmate het vat heter wordt en de maximale Ta in zicht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Thorsd schreef op zondag 5 mei 2024 @ 23:18:
[...]
OP.

Anders gezegd, om je vat op dezelfde temperatuur te krijgen moet bij een kleinere spiraal de Ta hoger worden.
...of je moet gewoon wat langer wachten.
Zelfs als het verschil tussen Ta en de huidige watertemperatuur in het vat maar heel klein is, zal het water worden opgewarmd. (totdat de overdracht tussen spiraal en water kleiner is dan het warmteverlies aan de buitenkant van het vat, natuurlijk)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
sjimmie schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 07:35:
[...]

...of je moet gewoon wat langer wachten.
Zelfs als het verschil tussen Ta en de huidige watertemperatuur in het vat maar heel klein is, zal het water worden opgewarmd. (totdat de overdracht tussen spiraal en water kleiner is dan het warmteverlies aan de buitenkant van het vat, natuurlijk)
Dat klopt, maar de Pana gaat bij een SWW-run gewoon heet water maken. Bij de J wordt bv de target Ta op 59 gezet. Bij een vat met een kleinere spiraal, en lagere overdrachtscapaciteit, zal de Ta hierdoor sneller oplopen. Hierdoor is de Ta voor een SWW-run met kleinere spiraal gemiddeld hoger, en de COP lager.

Hoeveel het verschil exact is, hangt natuurlijk af van de het vermogen van de WP, het vat, de spiraal, het minimaal vermogen van de WP, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:59
in verband met een nieuwe uitbouw heb ik 2 maandjes op de CV ketel gedraaid. Helaas weigert mijn pana(WH-MDC09J3E5-W 1-fase) dienst toen ik hem vandaag opnieuw geïnstalleerd heb (de vloer heeft een opstookprotocol nodig)

Helaas een H20 melding. Nu is die behoorlijk gedocumenteerd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1D1deEvTyvYOwgm42nxsOPZOM_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qci1TIOui33ySFRECTwgvLX0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdprAwKEclBT8aFaAyhzejiPoDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VxIyv1YmYosSxSrsjfhyW41.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas wijkt de werkelijkheid wel af van de handleiding. De header heet niet CN-PUMP2 maar CN-PUMP1. Pin 1 zit op rechts als ik moet gokken. Tussen pin 1 en pin 4 zit netjes 320V. Tussen 4 en 5 zit 1,4 volt maar de multimeter gaat daar allerlei kanten op. Tussen 4 en 7 zit dan wel weer 4,7 wat zou moeten kloppen.

Echter heb ik alvast de pomp losgehaald en die was vastgelopen. Na demonteren en vrij maken heeft de pana af en toe even zin. Echter na een minuut houdt dat ook vaak weer op.
Als hij dan draaide heb ik waarden tussen 2,63l/min en 35,93 l/min voorbij zien komen. Daarbij nog erg veel lucht in het circuit wat ik nu dus ook niet af kan pompen
H62 heb ik ook nog als foutmelding voorbij zien komen. (kan zijn omdat tado de helft van de verwarmingen dicht had gezet)

Omdat de H20 storing zorgt dat de pomp weer uitgaat vraag ik mij af hoe nuttig de spanningsmeting van de handleiding is.
Mijn eigen conclusie is dat ik sowieso een nieuwe pomp wil hebben. Deze zal een klap gehad hebben. De vraag blijft wel of ik de hoofdprint moet vervangen....

morgenvroeg maar gelijk bellen met groene-energiewinkel waar ik de WP vandaan heb. Omdat ik mijn opstookprotocol wil/moet starten om de deadline van de pvc boer te halen heb ik wel haast. Mocht iemand in de buurt van twente reserve onderdelen hebben liggen dan houdt ik mij erg graag aanbevolen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
bazzzzzz schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:45:
in verband met een nieuwe uitbouw heb ik 2 maandjes op de CV ketel gedraaid. Helaas weigert mijn pana(WH-MDC09J3E5-W 1-fase) dienst toen ik hem vandaag opnieuw geïnstalleerd heb (de vloer heeft een opstookprotocol nodig)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Helaas wijkt de werkelijkheid wel af van de handleiding. De header heet niet CN-PUMP2 maar CN-PUMP1. Pin 1 zit op rechts als ik moet gokken. Tussen pin 1 en pin 4 zit netjes 320V. Tussen 4 en 5 zit 1,4 volt maar de multimeter gaat daar allerlei kanten op. Tussen 4 en 7 zit dan wel weer 4,7 wat zou moeten kloppen.

Echter heb ik alvast de pomp losgehaald en die was vastgelopen. Na demonteren en vrij maken heeft de pana af en toe even zin. Echter na een minuut houdt dat ook vaak weer op.
Als hij dan draaide heb ik waarden tussen 2,63l/min en 35,93 l/min voorbij zien komen. Daarbij nog erg veel lucht in het circuit wat ik nu dus ook niet af kan pompen
H62 heb ik ook nog als foutmelding voorbij zien komen. (kan zijn omdat tado de helft van de verwarmingen dicht had gezet)

Omdat de H20 storing zorgt dat de pomp weer uitgaat vraag ik mij af hoe nuttig de spanningsmeting van de handleiding is.
Mijn eigen conclusie is dat ik sowieso een nieuwe pomp wil hebben. Deze zal een klap gehad hebben. De vraag blijft wel of ik de hoofdprint moet vervangen....

morgenvroeg maar gelijk bellen met groene-energiewinkel waar ik de WP vandaan heb. Omdat ik mijn opstookprotocol wil/moet starten om de deadline van de pvc boer te halen heb ik wel haast. Mocht iemand in de buurt van twente reserve onderdelen hebben liggen dan houdt ik mij erg graag aanbevolen!
De witte draad zit aan pen 1 van CN-PUMP1.

Maak het niet te ingewikkeld. Er zal zich magnetiet hebben verzameld in de pompmotor. Dat zit hopelijk ook aan/in je filter. Maak dat eerst schoon. Zorg dat de Tado en de ketel zich nergens mee bemoeien en probeer die lucht kwijt te raken met de circulatiepomp door air-purge in het service menu. Vergeet niet de ontluchter open te zetten en water bij te vullen tijdens het rondpompen.

Als ik par. 14.2.3 van de SM mag geloven, dan krijg je genoeg tijd voor analyse. H20 stopt de normale operatie, maar je kunt gewoon in het service menu en spanningen meten.

Als het lukt om de pomp schoon te maken, het water helder en de luchtbellen weg, dan kan hij vast nog jaren mee. Van magnetiet krijgt hij geen klap. Van luchtbellen wel. En van magnetiet gaat hij op den duur vastzitten. Dat komt door het verder oxideren tot het bruine ijzer-trioxide dat net iets meer volume heeft dan het magnetiet.

Houd ons op de hoogte, Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:45
Ik ben een extra zekeringskast aan het plaatsen, om mijn Pana monobloc 7J op aan te sluiten, nodige kabels naar buiten gelegd etc.

Ben gisteren tot de vaststelling gekomen dat 'de straat' mij maar 20A geeft. Het is een 3x400v+N aansluiting. De 7J kan tot 17A trekken, dat lijkt me wat nipt als ik ook het kookvuur oid op dat moment gebruik.

Mijn vraag nu: kan ik een 7J monobloc driefasig of op 400V aansluiten? Ik heb de handleidingen gecontroleerd, het lijkt erop van niet.

Een duurdere driefasige T-CAP van 9kw lijkt me totaal overkill in mijn situatie.

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
bazzzzzz schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:45:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Misschien een open deur: maar staat de automatische ontluchter in de WP wel open? (kleine zwarte dopje los). Als die niet werkt, blijft er lucht bij in de pomp en bij de flowsensor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:59
FransvWoerkom schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:11:
[...]

De witte draad zit aan pen 1 van CN-PUMP1.

Maak het niet te ingewikkeld. Er zal zich magnetiet hebben verzameld in de pompmotor. Dat zit hopelijk ook aan/in je filter. Maak dat eerst schoon. Zorg dat de Tado en de ketel zich nergens mee bemoeien en probeer die lucht kwijt te raken met de circulatiepomp door air-purge in het service menu. Vergeet niet de ontluchter open te zetten en water bij te vullen tijdens het rondpompen.

Als ik par. 14.2.3 van de SM mag geloven, dan krijg je genoeg tijd voor analyse. H20 stopt de normale operatie, maar je kunt gewoon in het service menu en spanningen meten.

Als het lukt om de pomp schoon te maken, het water helder en de luchtbellen weg, dan kan hij vast nog jaren mee. Van magnetiet krijgt hij geen klap. Van luchtbellen wel. En van magnetiet gaat hij op den duur vastzitten. Dat komt door het verder oxideren tot het bruine ijzer-trioxide dat net iets meer volume heeft dan het magnetiet.

Houd ons op de hoogte, Succes!
bedankt voor je reactie! Vuil viel helaas/gelukkig mee. Wel veel bruine aanslag maar bijna geen prut in het filter. Ik heb ook nog een caleffi magneet filter in het circuit zitten dus dat zal ook helpen.
Na spanningsloos te zijn heb ik inderdaad grofweg 70 seconden om metingen te doen. Door de H20 melding kan ik niet via de remote in het service menu dus air purge starten zit er helaas niet in.

Ik heb nu het alternatief lopen. De CV draait waardoor er mooi beweging in het water zit. De leidingen zijn inmiddels stil dus ik hoop dat het meeste lucht eruit is. Voor de storing helaas nog geen effect.

@Thorsd : Bedankt! Soms ga je inderdaad dingen over het hoofd zien maar dit dopje staat open. Via de pressure release valve komt er ook gewoon een normale stroom water uit. Geen lucht meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thorsd
betaplayer schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:07:
Ik ben een extra zekeringskast aan het plaatsen, om mijn Pana monobloc 7J op aan te sluiten, nodige kabels naar buiten gelegd etc.

Ben gisteren tot de vaststelling gekomen dat 'de straat' mij maar 20A geeft. Het is een 3x400v+N aansluiting. De 7J kan tot 17A trekken, dat lijkt me wat nipt als ik ook het kookvuur oid op dat moment gebruik.

Mijn vraag nu: kan ik een 7J monobloc driefasig of op 400V aansluiten? Ik heb de handleidingen gecontroleerd, het lijkt erop van niet.

Een duurdere driefasige T-CAP van 9kw lijkt me totaal overkill in mijn situatie.
Nee, de compressor werkt op 1 fase. Gebruikelijk is wel de compressor en de backup heater op verschillende fasen te plaatsen. Zet de compressor op de fase die de inductiekookplaat niet gebruikt, de meeste kookplaten gebruiken maar twee fasen.

Overigens is de standaard 3-fase huisaansluiting 3x25A (in NL). De 9J kan 17A trekken, de 7J gaat volgensmij tot ~14A (bij COP 2.2). Ik heb de 9J samen met inductiekookplaat en alle andere apparatuur op 3x25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:01
Weet iemand wat de neutraal en wat de fase aansluiting is op de print (J-series) voor de externe tankheater?
Ik kan dit nergens vinden, of maakt het niet uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCXDr9Ih7iIm0ufoxkpg6wK6qK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sp0L59qiEYLGX2XCQ2DrdzJj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ga hiermee bezig, maar wel pas na de zomer. Afgifte stookt de hele winter al op 40 graden, dus dat zit wel snor. Even voor mijn budgetering. Hoeveel kost een 5 tot 7kW installatie in zijn geheel ongeveer? Ombouwen vanaf gasketel naar warmtepomp met buffervat? Grotendeels zelf installeren, al zal ik her en der wat hulp nodig hebben. Grof getal is goed, ik zal je er niet op vastpinnen.
Warmtepomp 7kW is rond de €4.000 met €2850 subsidie is €1150. En dan de rest? Nog €3.000?

Ben nu eerst bezig met zonnepanelen en kan dus nog een paar maanden extra sparen voor de warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Pejdref schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:28:
Weet iemand wat de neutraal en wat de fase aansluiting is op de print (J-series) voor de externe tankheater?
Ik kan dit nergens vinden, of maakt het niet uit?

[Afbeelding]
Nee, het maakt niet uit. Het zit achter de PS2 aardlekschakelaar van de Pana dus je kunt er geen samennemen met een andere nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Jelte schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:22:
Ik ga hiermee bezig, maar wel pas na de zomer. Afgifte stookt de hele winter al op 40 graden, dus dat zit wel snor. Even voor mijn budgetering. Hoeveel kost een 5 tot 7kW installatie in zijn geheel ongeveer? Ombouwen vanaf gasketel naar warmtepomp met buffervat? Grotendeels zelf installeren, al zal ik her en der wat hulp nodig hebben. Grof getal is goed, ik zal je er niet op vastpinnen.
Warmtepomp 7kW is rond de €4.000 met €2850 subsidie is €1150. En dan de rest? Nog €3.000?

Ben nu eerst bezig met zonnepanelen en kan dus nog een paar maanden extra sparen voor de warmtepomp.
Heb je dat buffervat echt nodig? Als je systeeminhoud minstens 50L is en er geen thermostaatkranen op de radiatoren zitten of andere naregeling is, kun je zonder toe. Dat scheelt materiaal en werk. Verder hangt het af van de sww-voorziening en je groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
FransvWoerkom schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:49:
[...]

Heb je dat buffervat echt nodig? Als je systeeminhoud minstens 50L is en er geen thermostaatkranen op de radiatoren zitten of andere naregeling is, kun je zonder toe. Dat scheelt materiaal en werk. Verder hangt het af van de sww-voorziening en je groepenkast.
Minstens 50L zal wel (13 radiatoren), maar boven zitten wel thermosstaatkranen. Kan het helaas ook nog niet scheiden van de begane grond.

Idee is om SWW op te vangen met de warmtepomp en daarvoor een boilervat aan te leggen. Warmtepompboiler lijkt me niet direct een handige keus, aangezien ik (nog) geen centrale ventilatie heb en de warmte dus direct uit het huis zou moeten komen.
In de groepenkast is geen éénfase groep meer vrij. Wel nog een 3 fase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Jelte schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:04:
[...]

Minstens 50L zal wel (13 radiatoren), maar boven zitten wel thermosstaatkranen. Kan het helaas ook nog niet scheiden van de begane grond.

Idee is om SWW op te vangen met de warmtepomp en daarvoor een boilervat aan te leggen. Warmtepompboiler lijkt me niet direct een handige keus, aangezien ik (nog) geen centrale ventilatie heb en de warmte dus direct uit het huis zou moeten komen.
Als op de BG alle radiatoren open staan, dan zal de systeeminhoud wel genoeg zijn. Dan heb je geen buffervat nodig. Dat scheelt vat, pomp, afsluiters, regeling en installatiewerk. Met sww-tank, driewegkraan, leidingen, afsluiters, bedrading zul je ruim 2000 kwijt zijn. De pana's worden allemaal op twee groepen aangesloten, maar dat kan ook met één driefase groep en fornuisgroep-bedrading (twee nuldraden). Dan heb je één 5-aderige kabel van meterkast naar pana nodig. Het moet met zelfwerkzaamheid onder die 3000 kunnen. Zoek een verkoper die ook kan assisteren bij de installatie en de ingebruikstelling. Er zijn er hier een paar actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Super. Dat is een mooie start voor het budget.

Mocht iemand in Nijmegen (tegen betaling) willen assisteren ergens in september, ik hou me aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24
Mijn 7K had vandaag 3 compressorstarts nodig voor de DHW run.

Om 14:00 start het 'Heat + DHW' programma. Boilertemperatuur was 44 graden met target 48.

14:04 start de compressor op 20Hz tot 14:09
14:12 start de compressor opnieuw, nu op 34Hz en gaat uit om 14:17
14:20 start de compressor opnieuw, weer op 34Hz en blijft doorlopen. Boiler is nu, op het moment van schrijven bijna op target.

Hoe kan dit? Ik heb het in ieder geval nooit eerder gezien. Ik zou denken de buitentemperatuur (voeler in de zon 32 graden). Maar gisteren was het zelfs nog een aantal graden hoger en was er geen probleem.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
Thorsd schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:16:
[...]

Nee, de compressor werkt op 1 fase. Gebruikelijk is wel de compressor en de backup heater op verschillende fasen te plaatsen. Zet de compressor op de fase die de inductiekookplaat niet gebruikt, de meeste kookplaten gebruiken maar twee fasen.

Overigens is de standaard 3-fase huisaansluiting 3x25A (in NL). De 9J kan 17A trekken, de 7J gaat volgens mij tot ~14A (bij COP 2.2). Ik heb de 9J samen met inductiekookplaat en alle andere apparatuur op 3x25A.
Het is Vlaanderen hier :-) Ik schrok er ook wel van dat we "maar" 20A binnenkrijgen. Als je de WP op 400V zou kunnen aansluiten, zoals een kookplaat of laadpaal, dan verdwijnt dat probleem natuurlijk volledig.

Volgens de handleiding kan de 7J ook 17A trekken, wat ik zeer raar vind eigenlijk. Zou dat dezelfde compressor zijn die softwarematig wordt 'geknepen'? Ik ga kijken om er een meter op te steken. En de kookplaat op twee fasen aan te sluiten (nu drie). Als ik zie dat het 'krap' wordt, dan vraag ik een verzwaring. (maar dat is nogal gedoe, omdat ik dan ook mijn kasten/verliesstroomschakelaars moet aanpassen i.f.v. zonnepanelen.)

Ik zal mijn kookplaat inderdaad aansluiten op 400V op de twee overige fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
betaplayer schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:02:
[...]

Het is Vlaanderen hier :-) Ik schrok er ook wel van dat we "maar" 20A binnenkrijgen. Als je de WP op 400V zou kunnen aansluiten, zoals een kookplaat of laadpaal, dan verdwijnt dat probleem natuurlijk volledig.

Volgens de handleiding kan de 7J ook 17A trekken, wat ik zeer raar vind eigenlijk. Zou dat dezelfde compressor zijn die softwarematig wordt 'geknepen'? Ik ga kijken om er een meter op te steken. En de kookplaat op twee fasen aan te sluiten (nu drie). Als ik zie dat het 'krap' wordt, dan vraag ik een verzwaring. (maar dat is nogal gedoe, omdat ik dan ook mijn kasten/verliesstroomschakelaars moet aanpassen i.f.v. zonnepanelen.)

Ik zal mijn kookplaat inderdaad aansluiten op 400V op de twee overige fasen.
Ja, de 7 en 9J compressor zijn volgensmij hetzelfde, maar die lage COPs heb je alleen als het buiten flink koud is en de Ta heel hoog (SWW). Ik denk dat het wel goed gaat, maar als je je zorgen maakt kun je de SWW-run ook buiten de kooktijden programmeren. Er zijn ook oplossingen waarmee je de WP met een extern signaal af kunt schakelen, die kan je bv koppelen aan een stroommeter op een andere groep op dezelfde fase.

Voor de kookplaat kun je nog even in aansluiting van de plaat zelf kijken. Vaak is het vanuit de meterkast 3-fase aangelegd, maar worden door de plaat zelf maar twee gebruikt - of is er dus een optie om hem op twee fasen aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Sinds een week ook lid van de Pana-club. Op een test-run na heeft ie nog niet hoeven werken. Met de oog op het aanstaande zomerseizoen ben ik dit topic (en het andere pana-topic) uit aan het pluizen wat ik moet doen om succesvol te kunnen koelen. Bij de aanleg van de vloerverwarming is er reeds rekening gehouden, dus heb een kunststof verdeler. Deze loopt met 32mm uponor (met gekleurde isolatie) naar de installatieruimte. Daar koppelde ik m af van de CV-ketel en is nu aangesloten met 32mm meerlagenbuis van Heima24. Die moet ik nog isoleren. Daarna loopt ie door de buitenmuur met deze isolatie (20mm, dus totale dikte 72mm) in een mantelbuis van buitenmaat 90mm. Boven de grond gaat ie over naar de bekende RVS-flex. Die wil ik nog isoleren met deze 'Ali-Armaflex'.

Nu lees ik veel over dampdicht isoleren:
  1. Hoe doe ik dat bij de knelkoppelingen rondom de afsluiters, vulkraan etc?
  2. Hoe kan ik vinden of mijn Heima24 isolatie wel 'dampdicht' is?
  3. Het stuk dat nu in de vloer ligt, de Uponor 32mm, is geisoleerd, maar is dat ook dampdicht? Moet ik daar wat mee?
  4. Tips? Best practices?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Thorsd schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:44:
[...]

Ja, de 7 en 9J compressor zijn volgensmij hetzelfde, maar die lage COPs heb je alleen als het buiten flink koud is en de Ta heel hoog (SWW). Ik denk dat het wel goed gaat, maar als je je zorgen maakt kun je de SWW-run ook buiten de kooktijden programmeren. Er zijn ook oplossingen waarmee je de WP met een extern signaal af kunt schakelen, die kan je bv koppelen aan een stroommeter op een andere groep op dezelfde fase.

Voor de kookplaat kun je nog even in aansluiting van de plaat zelf kijken. Vaak is het vanuit de meterkast 3-fase aangelegd, maar worden door de plaat zelf maar twee gebruikt - of is er dus een optie om hem op twee fasen aan te sluiten.
Volgens de Heating Characteristics in hfdst 21.1.2 van de SM verbruikt de 7J minder dan 2,5kW bij Ta van 35° en buitentemperatuur < -7°. Dat is < 11A. Dus die 17A zal wel zijn bij Ta van 55° en een netspanning van 207V. Dus gewoon op een 16A automaat en zoals je schrijft geen sww run hartje winter met wasmachine of fornuis aan.

Dit is wel een voorbeeld van de consequenties van het Belgische beleid dat door Martien Visser ook voor NL wordt bepleit.

P.S. Nog even gekeken hoeveel ik aan piekvermogen gebruikte toen het hier voor het laatst onder nul was, rond 10 januari. Dat was 1,35kWh per kwartier dus minder dan 5,5kW. Mijn 12H verbruikte die dag 65kWh, oftewel gemiddeld 2,7kW. Maar ja, ik woon in het warme NO van Nederland en niet in het gure België ;)

[ Voor 11% gewijzigd door FransvWoerkom op 13-05-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
dicespark schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:15:
Sinds een week ook lid van de Pana-club. Op een test-run na heeft ie nog niet hoeven werken. Met de oog op het aanstaande zomerseizoen ben ik dit topic (en het andere pana-topic) uit aan het pluizen wat ik moet doen om succesvol te kunnen koelen. Bij de aanleg van de vloerverwarming is er reeds rekening gehouden, dus heb een kunststof verdeler. Deze loopt met 32mm uponor (met gekleurde isolatie) naar de installatieruimte. Daar koppelde ik m af van de CV-ketel en is nu aangesloten met 32mm meerlagenbuis van Heima24. Die moet ik nog isoleren. Daarna loopt ie door de buitenmuur met deze isolatie (20mm, dus totale dikte 72mm) in een mantelbuis van buitenmaat 90mm. Boven de grond gaat ie over naar de bekende RVS-flex. Die wil ik nog isoleren met deze 'Ali-Armaflex'.

3. Het stuk dat nu in de vloer ligt, de Uponor 32mm, is geisoleerd, maar is dat ook dampdicht? Moet ik daar wat mee?
  4. Tips? Best practices?
Dat isoleren voor het koelseizoen doe je alleen om condensdruppels vanaf leidingen op kostbaar meubilair of vloerbedekking te voorkomen. Als eventuele leidingen boven de vloer gewoon geïsoleerd zijn en je het water niet verder koelt dan een paar graden onder de 20, hoef je niet bang te zijn voor condens. Mochten er koppelingen zitten, dan kun je die ook gewoon isoleren met Armaflex en met tape omwikkelen. Let op dat je niet zover gaat koelen dat er plassen op de vloer komen. Dan gaat het met de leidingen en verdeler ook wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

dicespark schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:15:

4. Tips? Best practices?
Wat @FransvWoerkom al zei en extra tip na een aantal zomers met vloerkoeling;
Voor max €800,-ex btw voor alle onderdelen en wat eigen arbeid en afvullen door stek monteur heb je een 3.5kW Panasonic airco hangen. Toevallig mocht die vanavond zijn eerste dienst op de 2e verdieping bewijzen 👍✅

Je vroeg om best practices. Stel hem in op 19gr water en gooi al je afgifte open. Hij schakelt dan bij een aanvoer van 17 graden af en zit je op een enkele tropische onweersbui na aan de veilige kant. Stel je hem lager in kun je voor verrassingen op je vloer komen te staan. Het werkt in goed geïsoleerde woningen met genoeg zonwering best prima. Heb je enkel beneden vloerverwarming zoals ik dan krijg je de afkoeling op zolder lastig voor elkaar. Een fancoil daar of een losse airco is dan een goede oplossing.

[ Voor 12% gewijzigd door ErikVers op 13-05-2024 23:16 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
FransvWoerkom schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:28:
[...]

Volgens de Heating Characteristics in hfdst 21.1.2 van de SM verbruikt de 7J minder dan 2,5kW bij Ta van 35° en buitentemperatuur < -7°. Dat is < 11A. Dus die 17A zal wel zijn bij Ta van 55° en een netspanning van 207V. Dus gewoon op een 16A automaat en zoals je schrijft geen sww run hartje winter met wasmachine of fornuis aan.

Dit is wel een voorbeeld van de consequenties van het Belgische beleid dat door Martien Visser ook voor NL wordt bepleit.

P.S. Nog even gekeken hoeveel ik aan piekvermogen gebruikte toen het hier voor het laatst onder nul was, rond 10 januari. Dat was 1,35kWh per kwartier dus minder dan 5,5kW. Mijn 12H verbruikte die dag 65kWh, oftewel gemiddeld 2,7kW. Maar ja, ik woon in het warme NO van Nederland en niet in het gure België ;)
@betaplayer Hier ongeveer hetzelfde, in deze periode hieronder het gebruik per fase. De 1 fase 9J loopt dan wel op z'n max (ik had ook wel een 12 kunnen gebruiken). Onder de -5 komt er extra vermogen vrij, dan is het max opgenomen vermogen zo'n 3.3 kW. Deze rode lijn is ~25A.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nQ8VvAkQQoymOHfRF_qSEiA_tI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cO8nZBqzB3g6LGDYlxN7wLfw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
FransvWoerkom schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:28:
[...]

Dankje!

Over dat beleid: ik heb daar niet tijdig bij stil gestaan en de installateurs die langskwamen precies ook niet. De oplossing zou zijn dat je ook een kleine WP op 400V of 3 fases kan aansluiten. Kan wel volgen dat *in theorie* een gemiddeld huishouden genoeg heeft aan 20A op 3x400v+N, maar de toestellen moeten dan ook wel volgen (slim aansturen, drie fases of 400V benutten...)

Hier betaal je ook voor je piekverbruik, dus sowieso is het niet wenselijk zelfs die ene fase (4.6kW) volledig te benutten gedurende een kwartier, want dat kost je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
Thorsd schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:49:
[...]

Dat klopt, maar de Pana gaat bij een SWW-run gewoon heet water maken. Bij de J wordt bv de target Ta op 59 gezet. ...
@Thorsd Klopt dat, 59 ? Mijn 9J zet m op 57. Heb nog gekeken of of de DHW Capacity setting daarin uit maakte, maar hij blijft 57 aangeven, zowel met een normale run als met een sterilisatie run.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Nu met deze temperaturen doet de WP uiteraard niet veel, maar ik zie dat ie toch nog zo'n 0,2 kWh per dag wegdrinkt wanneer ie helemaal uit staat (volgens het programma) en 0,4 wanneer ie actief blijft maar de temperatuur hoog genoeg is. Da's toch gemiddeld zo'n 55 kWh gedurende de zomer, geen gigantische hoeveelheid maar genoeg om m'n auto een keer vol te "tanken".

Hoe gaan jullie om met de zomerrust? Gewoon laten pruttelen voor die 55kWh? Ergens via het menu hard uitzetten, of zelfs de groep in de meterkast omzetten?

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:03
FransvWoerkom schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:21:
[...]

Als op de BG alle radiatoren open staan, dan zal de systeeminhoud wel genoeg zijn. Dan heb je geen buffervat nodig. Dat scheelt vat, pomp, afsluiters, regeling en installatiewerk. Met sww-tank, driewegkraan, leidingen, afsluiters, bedrading zul je ruim 2000 kwijt zijn. De pana's worden allemaal op twee groepen aangesloten, maar dat kan ook met één driefase groep en fornuisgroep-bedrading (twee nuldraden). Dan heb je één 5-aderige kabel van meterkast naar pana nodig. Het moet met zelfwerkzaamheid onder die 3000 kunnen. Zoek een verkoper die ook kan assisteren bij de installatie en de ingebruikstelling. Er zijn er hier een paar actief.
Dan is het netter en overzichtelijker om de nul in de wp te koppelen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
ercolano schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:32:
[...]

@Thorsd Klopt dat, 59 ? Mijn 9J zet m op 57. Heb nog gekeken of of de DHW Capacity setting daarin uit maakte, maar hij blijft 57 aangeven, zowel met een normale run als met een sterilisatie run.
Ja, dat is wat ik in home assistant zie, die de waarde weer uit de heishamon haalt. Ik zal eens direct in de heishamon web interface kijken, wat daar staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Thorsd schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:33:
[...]

Ja, dat is wat ik in home assistant zie, die de waarde weer uit de heishamon haalt. Ik zal eens direct in de heishamon web interface kijken, wat daar staat.
Is afhankelijk van buitentemp en ik dacht ook je start temp boiler. In ieder geval weet ik zeker dat het de ene keer 57 is en de andere keer 59. Allebei dus normaal gedrag 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Bra-Jo schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 12:50:
Nu met deze temperaturen doet de WP uiteraard niet veel, maar ik zie dat ie toch nog zo'n 0,2 kWh per dag wegdrinkt wanneer ie helemaal uit staat (volgens het programma) en 0,4 wanneer ie actief blijft maar de temperatuur hoog genoeg is. Da's toch gemiddeld zo'n 55 kWh gedurende de zomer, geen gigantische hoeveelheid maar genoeg om m'n auto een keer vol te "tanken".

Hoe gaan jullie om met de zomerrust? Gewoon laten pruttelen voor die 55kWh? Ergens via het menu hard uitzetten, of zelfs de groep in de meterkast omzetten?
Het is wat het is.

Ik heb continu in de nacht 200+ watt verbruik vanwege routers en domotica slimme stekkers playstation en dergelijke. Eigenlijk moet ik daar wat mee (over op zigbee en alles uitschakelen). Maar ach wat kost het nu echt in verhouding op een verbruik van 13200kWh (2023) op jaar basis?
WP 1600kWh
EV 7600kWh
Woning 4000kWh (5personen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Jelte schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:04:
[...]

Dan druk je toch twee keer een één fase groep in je meterkast? Snap wellicht niet wat je uitdaging is?
Zoals genoemd zorg voor 50+liter in je systeem veij beschikbaar en plaats anders een buffervat in je retour (dus in serie). Succes met je puzzel 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:01
ErikVers schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:47:
[...]

Eigenlijk moet ik daar wat mee (over op zigbee en alles uitschakelen). Maar ach wat kost het nu echt in verhouding op een verbruik van 13200kWh
1314 kWh als je 150 watt zou kunnen besparen denk ik O-)

[ Voor 46% gewijzigd door wheli op 15-05-2024 13:45 ]

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

wheli schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:45:
[...]

1314 kWh als je 150 watt zou kunnen besparen denk ik O-)
😜 tja net zoals dat niet auto rijden of niet verwarmen ook de grootste besparing kan zijn, deze jongen zet hem lekker op 21 ipv 19 gr hoor ✅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:31

Ethirty

Who...me?

Gisteren voor het eerst een uurtje proefgedraaid met koelen. Viel me al vrij snel op dat het water naar 10 graden ging met een buitentemperatuur van 29.

Als gevolg werden na een tijdje de buizen zichtbaar door het pvc heen :X dus maar weer uit gezet.

Vanmiddag testen met vast 20 graden en dT van 3, kijken wat dat doet.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

ErikVers schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:44:
[...]

Het is wat het is.

Ik heb continu in de nacht 200+ watt verbruik vanwege routers en domotica slimme stekkers playstation en dergelijke. Eigenlijk moet ik daar wat mee (over op zigbee en alles uitschakelen). Maar ach wat kost het nu echt in verhouding op een verbruik van 13200kWh (2023) op jaar basis?
WP 1600kWh
EV 7600kWh
Woning 4000kWh (5personen)
Hier ook zo met router, switch, access points, HA op NUC en nog zo wat (tv) en reststroom in vele esp sonoff's die lampen schakelen (wil ik niet op zigbee) . En natuurlijk ook nog de koelkast want die wil je echt niet op off zetten...
'k Vind het niet de moeite als ik het even vergelijk met 25 jr geleden toen er hier nog een heuse zware server 's nachts doordraaide en (nacht-) lampjes nog gloeiden...

Enfin, om weer even on-topic te zijn; de pana wp gaat hier ook niet stroomloos en de WPB idem en heeft ook nog wat reststroom.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ercolano
ErikVers schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:39:
[...]

Is afhankelijk van buitentemp en ik dacht ook je start temp boiler. In ieder geval weet ik zeker dat het de ene keer 57 is en de andere keer 59. Allebei dus normaal gedrag 👍
Ik vraag het me af. zowel onder 0 graden buitentemperatuur als op 24 graden blijft de Ta voor sww run 57 in mijn geval. Of de boiler koud (15 graden opwarmen of zelf meer met sterilisatie) of warm (2 graden opwarmen) is, maakt ook niet. Standaard of variabel capacity maakt niet uit. Setpoint boiler 48 of 53 maakt ook niet uit.
Tis natuurlijk niet echt belangrijk, maar eigenlijk ben ik wel benieuwd waarom de 9J bij jullie op Ta 59 spring en bij mij op 57. Ben ik overigens de enige met 57 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
overbodig

[ Voor 98% gewijzigd door FransvWoerkom op 15-05-2024 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:34
ercolano schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:03:
[...]

Ik vraag het me af. zowel onder 0 graden buitentemperatuur als op 24 graden blijft de Ta voor sww run 57 in mijn geval. Of de boiler koud (15 graden opwarmen of zelf meer met sterilisatie) of warm (2 graden opwarmen) is, maakt ook niet. Standaard of variabel capacity maakt niet uit. Setpoint boiler 48 of 53 maakt ook niet uit.
Tis natuurlijk niet echt belangrijk, maar eigenlijk ben ik wel benieuwd waarom de 9J bij jullie op Ta 59 spring en bij mij op 57. Ben ik overigens de enige met 57 ?
Ik heb die van mij ook nog nooit op 59 zien staan. Is tot nu toe altijd 57 geweest, ongeacht de situatie of instellingen.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
ercolano schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:03:
[...]

Net toch maar eens grafana op de "aquarea_outlet_target_temperature" losgelaten en teruggekeken tot 01-2021, en hier altijd 59 bij SWW, terwijl ik de SWW target toch varieerde tussen 40 en 50 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Is het normaal dat de ontluchting blijft druppelen?
Kan met dit de vorige keer niet herinneren

Er kom geen lucht meer uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Dewim1 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:14:
Is het normaal dat de ontluchting blijft druppelen?
Kan met dit de vorige keer niet herinneren

Er kom geen lucht meer uit
Dichtdraaien, dan 180-360 graden open draaien. Lekt in het begin soms nog lang na. Goed ontluchten, zou dan moeten stoppen met lekken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
Cr3ator schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:28:
[...]

Dichtdraaien, dan 180-360 graden open draaien. Lekt in het begin soms nog lang na. Goed ontluchten, zou dan moeten stoppen met lekken....
zou het dan morgen over moeten zijn? dan kijk ik het een dag aan
Ik hoor geen belletjes meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dewim1
twain4me schreef op maandag 13 maart 2023 @ 22:44:

Geluidseisen en vergunningcheck

Het kan lastig zijn om in een kleine tuin een warmtepomp te plaatsen dit komt door geluidseisen die zijn gesteld door de overheid, gelukkig heeft die zelfde overheid een rekentool ontwikkeld. Ik adviseer altijd om deze voor je eigen situatie te gebruiken en dus niet vlekkeloos andere oplossingen overnemen.
https://www.rijksoverheid...warmte--en-koudeopwekking
Veder is het verstandig om bij je gemeente na te gaan waar je warmtepompen mag plaatsen.

Inleiding

Omdat we gebombardeerd werden met PMtjes met vragen van verdwaalde tweakers over de Panasonic warmtepompen en we merkten dat veel informatie te ver verspreid stond en daardoor niet toegankelijk is, hebben we besloten om de vaak gevraagde info te bundelen tot dit beginners topic. Dit topic gaat over de aanschaf, installatie, in gebruik nemen en optimaliseren van lucht/water warmtepompen van Panasonic, maar is ook goed toe te passen op andere monoblock warmtepompen. Uiteraard hoef je niet alles zelf te doen, de installatie bijvoorbeeld kun je prima uitbesteden aan de lokale CV installateur. Monoblock warmtepompen, zeker van Panasonic, zijn goed verkrijgbaar tegen scherpe prijzen en relatief eenvoudig zelf te installeren, wat ze voor de gemiddelde tweaker erg interessant maakt.

Deze topicstart is opgedeeld in drie delen:
Een Panasonic kopen
Zelf een warmtepomp installeren
Optimaliseren

Inhoudsopgave:

Een warmtepomp kopen

Panasonic monoblock’s warmtepompen zijn online te koop bij diverse webshops. Met de ISDE subsidie zijn de prijzen hiervan concurrerend met de prijzen van een CV ketel. Als je afgiftesysteem geschikt is voor het stoken op de temperaturen van een warmtepomp kun je eenvoudig overstappen van een gasgestookte CV ketel naar een warmtepomp.

Panasonic heeft een handboek geschreven met verschillende configuraties. https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf
Is mijn woning geschikt?
De vraag of je woning geschikt is, is met name afhankelijk van je afgiftesysteem. Je kan een woning hebben die 2000 m3 gas gebruikt, maar als dit gebeurt met een watertemperatuur van 35 graden is een overstap naar een warmtepomp zeker mogelijk.

De vraag is dus niet zozeer is mijn woning geschikt, maar is mijn afgifte geschikt en is er een warmtepomp die past bij mijn wensen.
Welk vermogen warmtepomp heb ik nodig
Er zijn twee methoden om te kijken naar welk vermogen je nodig hebt om je woning warm te houden. Het maken van een warmteverliesberekening, het kijken naar historisch verbruik. Het maken van een warmteverliesberekening is de beste methode omdat daar persoonlijke keuzes (lagere temperatuur op slaapkamer, perioden van afwezigheid in koude periodes, etc) wegvallen. Ook geeft dit ruimte voor veranderingen die mogelijk in de toekomst plaatsvinden, zoals bijvoorbeeld het veranderen van een slaapkamer in een kantoorplek.

[...]

[...]

Het minimale vermogen van een warmtepomp
Het lijkt gek om dit mee te nemen in de selectie van de warmtepomp, maar het minimale vermogen waarop een warmtepomp kan draaien kan enorme invloed hebben op de comfort en kan een behoorlijke impact hebben op je energiegebruik van de warmtepomp. Een warmtepomp heeft een beperkte range waarbinnen hij werkt en die range moet in balans zijn met je afgiftesysteem. Hoe beter die aansluiting hoe zuiniger de warmtepomp werkt en hoe meer comfort je hebt van de verwarming, doordat er continue verwarmt kan worden wat comfortabeler aanvoelt dan aan/uit gedrag, zeker bij radiatoren. Dit effect is kleiner bij vloerverwarming.

Als je een berekening hebt gemaakt op basis van de graaddag methode, dan weet je wat je warmteverlies is bij de verschillende buitentemperaturen en kun je uitrekenen bij welke buitentemperatuur je op de minimale afgifte zit. Is dat bijvoorbeeld 150 watt en heeft de warmtepomp een minimale afgifte van 2500 Watt, dan zit dat punt op 18C - 16.67C = 1.33C. Daarboven zul je een modulerend gedrag krijgen, wat je bijvoorbeeld met een kamerthermostaat moet opvangen om te voorkomen dat de woning te warm wordt.

Reden twee:
Als je afgifte relatief beperkt is, zoals bijvoorbeeld met radiatoren, dan is een consequentie dat je minimale temperatuur waarop je continu kan verwarmen hoger ligt. Is de minimale afgifte 2500 Watt en heb je 38 graden nodig om dat af te geven met je radiatoren dan zou je als die afgifte minimaal 1500 Watt is je met een watertemperatuur van 32 graden die afgifte realiseren. Voor een H-serie 5 kW monobloc rekenen we bij minimale afgifte met een stijging van 10 Watt per graad watertemperatuur verhoging. Oftewel op minimaal vermogen kost het 60 watt extra om die minimale afgifte te realiseren.

Minimaal vermogen Panasonic’s
Het minimale vermogen hangt van een aantal factoren, waaronder buitentemperatuur, warmtevraag en watertemperatuur af. Omdat de datasheets niet spreken over minimaal vermogen, hier een indicatie van het minimale vermogen. Het minimale vermogen dat gehaald kan worden ligt lager, maar is in de praktijk bij gebruik van een stooklijn niet haalbaar. Dan zijn waarden zoals in onderstaande tabel staan meer realistisch.

Indicatie minimaal vermogen.
ModelMinimaal vermogen in de praktijk
MDC05H3E51400 Watt
MDC07H3E52500 Watt
MDC05J3E52500 Watt
MDC07J3E52500 Watt
MDC09J3E52500 Watt

Zelf een monoblock installeren

Een monoblock warmtepomp installeren is relatief eenvoudig. Om hem aan te sluiten heb je 2 waterleidingen, stroom en een datakabel nodig voor de thermostaat. Dat maakt dat een monoblock een interessant apparaat is om zelf te installeren als je over wil op een warmtepomp.
Benodigdheden
2 rechter handen..

Leidingen
We leven inmiddels al even in de 21ste eeuw en de bouwmarkten liggen vol met meerlaagse buis die je voor dit doeleinde kan gebruiken. De bekendste merken zijn Uponor en Henco, maar er bestaan er nog veel meer. De diameters 25/26*3mm en 32*3mm zijn de meeste gebruikte buizen om aan te sluiten.
Welke diameter voor jou het beste is is lastig te bepalen. In het algemeen kun je bijna stellen dat dikker beter is. Echter is dunner weer veel makkelijekr te verwerken en dan is de belans tussen stroomsnelheid, weerstand in de buis etc. altijd een zoektocht. Gelukkig heeft warmtepompweetjes hier mooie tabbelen voor.
https://warmtepomp-weetje...-tips/#leiding%20diameter

De vreemde eend in de bijt bij moderne leidingsystemen is Hep2o dit systeem maakt gebruik van de buitendiameter van stalen buis systemen zoals we die van vroeger kennen 22mm, 28mm etc. Het grote voordeel van Hep2o is dat met gebruik van een steunhuls en een ouderwetse knelkoppeling je het nieuwe meerlaagse systeem erg makkelijk kan aansluiten op het oude stalen deel van de bestaande installatie. Dit kan een optie zijn voor mensen zonder perstang en maar weinig koppelingen hoeven te maken. Ook zijn deze koppelingen weer los te maken, wat een voordeel kan zijn voor bepaalde situaties.

Tip: Let wel op dat je passende koppelingen neemt voor de buis die je hebt of gaat kopen, sommige merken hebben een diameter van 26mm en bv Uponor gebruikt 25mm en formeel passen de koppelingen en buis niet op elkaar. In de praktijk valt dit allemaal wel mee. Maar ook buigveren en kalibratie gereedschap kunnen slecht of niet passen.

Koppelingen
Uponor RTM, Henco vision en Hep2o zijn voorbeelden van klemkoppelingen die je zonder persgereedschap kan plaatsen. Voor de goedkopere (duitse webshops) 32mm perskoppelingen van bijvoorbeeld Sanha, Heima Press, Bonfix, Kirchhoff zal je een perstang moeten regelen. Een andere optie zijn koppelingen met euroconus, helaas gaan deze net als de meeste klemkoppelingen “slechts” tot 26*3mm
https://www.heima24.de/ro...aubfitting-system-1-zoll/
Tip: Denk met name bij perskoppelingen bij de wp, een pomp een boilervat etc “Hoe krijg ik dit ooit nog los zonder teveel moeite, hoewel je een perskoppeling doorgaans gewoon rond kan draaien, is dit niet niet perse de beste manier. Dit kan je oplossen door op tactische plaatsen flenskoppelingen of wartels te gebruiken, deze koppelingen zijn er voor gemaakt om makkelijk los gedraaid te kunnen worden.
[Afbeelding]
RVS flex voor buiten kan je gebruiken om de warmtepomp minder star aan te sluiten. Hierdoor heb je minder kans op trillingen via de leidingen. De aansluiting op een Panasonic monoblock is een 1,1/4 “ (5/4” ) buitendraad hierop wil je je leidingen aansluiten.

Lek dichting
Vroeger gebruikte men veel hennep en teflontape voor de draad verbindingen Loctite 55 is de meer moderne en meer simpele oplossing. Het is iets duurder, maar werkt vooral voor mensen die niet dagelijks met teflon of hennep werken heel erg makkelijk. Daarnaast heb je erg weinig nodig voor een goede lekdichting waardoor het prijsverschil met teflontape verwaarloosbaar klein is. Weinig tot geen lekkers ook met 2 linker handen!

Denk vooruit!
Zorg dat je voldoende flexibel bent om in de toekomst aanpassingen te kunnen doen aan je systeem, zonder dat je ingrijpende aanpassingen moet doen. Denk bijvoorbeeld aan extra mantelbuis/flexibele buis voor extra bekabeling. Denk aan extra aansturing van sensoren, driewegklep voor warm water etc.

Nuttige shops
Warmteservice is wat duurder dan de buitenlandse webshops maar heeft het voordeel dat er veel goed advies kan worden gekregen voor dat ene probleem waar je niet zomaar uitkomt. Nadeel icm de warmtepomp is dat ze de grotere formaten van bv draadfittingen niet per definitie op voorraad is. Toolstation is een alternatief dat veel producten als persfittingen op voorraad heeft tegen scherpere prijzen.

Let op: Bij het gebruik maken van je rechten rond koop op afstand (14 dagen bedenktijd) is een verkoper niet verplicht om de transport kosten te betalen. Ook bij garantieclaims kan er spraken zijn van carry-in garantie wat zoveel wil zeggen dat jij het transport moet betalen danwel regelen. Dit is het nadeel van een groot product van ver halen. Bij groot transport teken je voor goede ontvangst, doe dit niet zomaar, controleer alles goed laat beschadigingen op de bon aangeven of weiger geheel te tekenen en neem als dat lukt direct contact op met de verkoper en maak foto's, dat kan het je helpen bij een geschil.

Shop in Duitsland:
https://www.heima24.de/
https://www.selfio.de/
https://zaehleronlineshop...ll-Waermezaehler-Kamstrup

We hebben geen shops meer in de TS staan voor de aankoop van WP's er kunnen hiervoor, binnen de regels van tweakers, in het topic ervaringen worden uitgewisseld. (update twain4me 7-6-2022)

Extra's
Naast het installeren van een warmtepomp is het ook erg handig om een aantal extra dingen te installeren / gebruiken.

Meten is weten! Om goed inzicht te krijgen in het verbruik van de warmtepomp en hoeveel warmte de woning in is gegaan (een goede vergelijking met historisch gasverbruik) is het aan te raden om meters te installeren. Voor het elektraverbruik zijn dat kWh meters. Zoals:
https://www.elektroshop.nl/kwh-meter-digitaal-1-fase.html
https://www.elektramat.nl...-45a-1-fase-digitaal-mid/
https://www.youless.nl/winkel/product/kwh-meter.html
Bovenstaande meters hebben een S0-uitgang, welke een puls geeft als er 0.5 of 1 Wh verbruikt is.

Wil je een meer gedetailleerde meting of wil je meer meters plaatsen, dan kun je een meter met RS485 gebruiken. Deze meters meten ook het actueel verbruik, totaal verbruik, voltage en dergelijke. Met een simpele USB naar RS485 converter zijn deze uit te lezen.
https://www.kwhmeter.nl/W...ie-meter-45A-LCD-MID.html

Warmtemeter Kamstrup
Te denken valt aan een warmtemeter die je installeert na de warmtepomp om zo te zien wat de warmtepomp aan warmte produceert en of deze goed draait. Dit doen veel gebruikers met een Kamstrup die uitgelezen kan worden met een USB adapter. Zie hiervoor: Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz

CZ-TAW1
Bedienen en uitlezen van de instellingen van de warmtepomp gaat het makkelijkst via de computer. Dit kan via 2 routes. De CZ-TAW1 van Panasonic die verbinding maakt met de service cloud van Panasonic. Hiervoor moet je 2 accounts aanmaken een installateursaccount en een gebruikersaccount. Met het installateursaccount kun je alle informatie zien en aanpassen van je warmtepomp, met het gebruikersaccount kun je alleen de basis instellingen aanpassen, zoals aan/uit, koelen/verwarmen en stooklijnaanpassingen.

De informatie kan ook gebruikt in je smarthome.
Zie: https://github.com/zwartevogel/Panasonic-Aquarea-NodeRed/

CZ-NS4P
Met deze module kunt u één of meerdere van de volgende functies beheren: SG Ready, 0 — 10 V vraaggestuurd signaal, beheerfunctie voor twee zones (pomp + mengklep), zonneschakelaar en externe schakelaar (verwarming / koeling).
https://www.climadirect.c...tion-instructions-167.pdf

Driewegklep
[Afbeelding]
Wil je twee verschillende zones of een SWW boiler aansturen, dan heb je een driewegklep nodig. Verschillende mensen verschillende meningen, maar zelfs de kleppen uit China schijnen erg goed te zijn. @koevlaas2 geeft aan deze kleppen te gebruiken: https://www.ebay.com/itm/...ewItem=&item=232493767037
Met deze klep: https://tameson.nl/kleppe...-3-weg-230vac-relais.html of https://tameson.nl/kleppe...-3-weg-230vac-3-punt.html zijn ook goede ervaringen.

Verschillen in driewegkleppen zijn de methode van afsluiten. Er zijn twee verschillende soorten driewegkleppen:
[Afbeelding]
Dit is een veel gebruikte driewegklep met een relatief ingewikkelde kamer. Deze klep heeft de naam dat deze vaak niet volledig afsluit. Dit kan problemen geven met vloerverwarming/koeling.

[Afbeelding]
Het alternatief is een kogelkraan met een T-boring. Deze draaien zwaarder, maar de kans op lekken van water tussen beide circuits is klein.

Voor een SWW Boiler heb je ook een NTC weerstand nodig om de watertemperatuur van het vat te meten.
Panasonic lijkt in hun CZ-TK1 den NTC met een R(25) waarde van 2 kOhm en een B waarde van 3420 tot 3450 te gebruiken.

Het gebruik van een NTC met een andere B waarde. De Panasonic geeft een lagere waarde aan van:
B 3560 heeft een afwijking van 1.5 graad bij 60 graden.
B 4000 heeft een afwijking van 5.5 graad bij 60 graden.

Een bruikbare NTC is:
http://en.tdk.eu/inf/50/db/ntc/NTC_Mini_sensors_S861.pdf te bestellen via: https://sinuss.nl/compone...-ntc-2k-wire-leaded-epcos

Bij Ali koop je een rvs sensor huls. http://s.aliexpress.com/6nqmyiUz

Bron: pleio65 in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Boilervat
Warm water maken met de warmtepomp is goed mogelijk. Hiervoor heb je weinig nodig. Enkel een driewegklep, boilervat, een sensor en wat leidingwerk.
[Afbeelding]

Bij het gebruik van een boilervat is legionella een risico om rekening mee te houden. De meningen over het wel of niet op hogere temperatuur brengen van het water lopen uiteen. De kosten voor het doen van een wekelijkse legionella run zijn beperkt, de besparing weegt daarom eigenlijk niet op tegen het eventuele risico op lange termijn. Lees meer over de risico's hier: Voorkomen legionella in boilers .

Heishamon
Enthousiaste gebruikers van de Panasonic warmtepompen hebben een opensource alternatief gemaakt, genaamd de Heishamon.
https://github.com/Egyras/HeishaMon

Hiermee zijn de belangrijkste instellingen die de panasonic gebruikt uit te lezen en aan te passen. Het printje wat nodig is voor het uitlezen is te bestellen bij:
https://www.tindie.com/stores/thehognl/

@thehog is betrokken bij het HeishaMon project en actief op dit forum

Instructies voor het aansluiten van de HeishaMon:
De HeishaMon wordt aangesloten op de CN-CNT. Dit is ook de plek waar de CZ-TAW1 anders aangesloten zou worden.

Met de HeishaMon kun je kWh meters met een S0 puls uitlezen. De eerste meter sluit je aan op de S0_0 aansluiten en GND, en heb je een tweede meter, dan sluit je deze aan op S0_1 en GND.

Dallas sensoren kunnen aangesloten worden via schroefconnector.

[Afbeelding]

thehog in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Warmtepomp beschermen tegen invloeden van buitenaf
Er zijn een aantal mensen die hun warmtepomp hebben voorzien van een ombouw om deze te beschermen tegen weersinvloeden, voetballende kinderen, etc. Enkele voorbeelden zijn:
JoKo in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Valkuilen
Een warmtepomp kan samen met een CV ketel aangesloten blijven. Zeker als deze nog gebruikt wordt voor sanitair warm water (SWW). Het risico bestaat dat de CV ketel als bypass gaat functioneren, waardoor het warme water van de warmtepomp terugstroomt van de aanvoerleiding naar de retourleiding. Hierdoor kan de warmtepomp zijn warmte niet kwijt en gaat deze pendelen. Dit is op te lossen met een keerklep of een terugslagklep.

Een warmtepomp in gebruik nemen

Als je een warmtepomp in gebruik gaat nemen zul je merken dat je op zoek moet naar een goede instelling om te verwarmen. Een warmtepomp is langzamer in het verwarmen van water doordat hij minder vermogen heeft. Omdat hij langzamer is, wil je graag dat je de warmtepomp zo lang mogelijk de woning verwarmt. Om dat te bereiken wil je de warmtepomp zo instellen dat hij zo goed mogelijk aansluit bij de warmtevraag van de woning. Dit doe je door middel van een stooklijn. Een warmtepomp kan veel verder terugschalen dan een CV ketel en daardoor heel weinig warmte geven als er weinig warmtevraag is, maar er komt een moment dat het minimale vermogen van de warmtepomp meer warmte in de woning brengt dan de woning verliest aan de buitenlucht. Om te voorkomen dat de woning te warm wordt, kun je een kamerthermostaat gebruiken die ervoor zorgt dat als de woning te warm wordt, de warmtepomp tijdelijk uit gaat.

Warmteafgifte in balans brengen
Omdat je met een warmtepomp het liefst 24/7 wil verwarmen is het van belang dat alle radiatoren goed in balans zijn. Hierdoor maak je optimaal gebruik van je afgifte systeem en krijg je een gelijkmatige warmte in de kamers. De eerste controle om dit te controleren is door te kijken of alle radiatoren die warm moeten worden ook vlot warm worden en allemaal ongeveer even warm worden.

Als alle radiatoren goed warm worden, kun je daarna het systeem waterzijdig inregelen. Dat zorgt ervoor dat alle radiatoren ingeregeld worden op de afgifte waarop ze berekend, oftewel op de afgifte die in jouw woning voor een goede balans zorgt. Zie Gas besparen door middel van CV tuning deel III voor meer informatie over deze techniek.

Stoken met een stooklijn
[...]

[...]

[...]

[...]

Kamerthermostaat
Om te voorkomen dat de woning verder opwarmt dan de gewenste temperatuur kun je gebruik maken van een ruimtethermostaat. Dit kan de ruimtethermostaat zijn van de panasonic zelf, deze heeft echter een beperkte schakel nauwkeurigheid waardoor de kamer opwarmt tot 1 graad boven de gewenste temperatuur en dan uitgaat, en pas weer aangaat als deze 1 graad onder de gewenste temperatuur is. Dit geeft een lange periode waarop niet verwarmd wordt. Beter is het om een andere thermostaat aan te sluiten met een kleinere (instelbare) schakeldrempel.

Doordat de Panasonic intern alle temperaturen afrond is de schakelbreedte ook echt 1 graad. Als de gewenste kamer temperatuur 20 graden is, gaat hij uit op 21 graden en weer aan als de controller 19 graden aangeeft. Die 19 graden kan dan alles zijn tussen 19.0C en 19.99C.

Een aantal opties voor de thermostaat:
W1209
https://www.amazon.nl/EMO...uurregelaar/dp/B08FTF6CY5
Panasonic PAW-A2W

Deze thermostaat sluit je aan op CN4, naast de aansluiting voor de controller. De instelling External control moet aan staan, zodat de verwarming onderbroken wordt als het woonkamer te warm is.

CN2 zou ook gebruikt kunnen worden, ware het niet dat daar 230V mee geschakeld wordt. Daar moet dikkere kabel voor getrokken worden en de thermostaat moet geschikt zijn om 230V mee te schakelen.

Verschillen CN2 en CN4:
De kamerthermostaat is via 2 verschillende methoden aan te sluiten.
CN4: externe bediening, daarmee wordt de warmtepomp uitgeschakeld, zoals deze met de aan/uitknop op de afstandsbediening wordt uitgezet. De waterpomp gaat uit, maar er wordt ook geen warm water meer gemaakt. Deze functie houdt wel de mogelijkheid voor het doen van een tijdelijke shift in de stooklijn beschikbaar.
Schakelen gebeurt met zwakstroom en kan over een UTP kabel.
CN2: Externe thermostaat. Met deze aansluiting kun je de warmte/koude vraag in/uit schakelen. Warm water productie blijft beschikbaar als deze is ingeschakeld, maar de tijdelijke shift in de stooklijn is niet aanwezig.

Koelen met de warmtepomp
Koelmodus inschakelen.
Voordat de koelmode ingeschakeld kan worden moet deze eerst worden vrijgegeven in het installatie menu.
Condensatie.
Het nadeel van koelen met je gewone verwarmingssysteem is dat er vrij eenvoudig condensatie kan plaatsvinden als het warm wordt. Je komt dan met de verwarming onder het dauwpunt waardoor het water wat in de lucht zit condenseert op de verwarming. Dit is de reden waarom er normaal niet onder de 18 graden gekoeld wordt en je als het erg warm en vochtig wordt zelfs moet oppassen met die temperaturen.

Hoe je de koelmodus moet inschakelen is uitgelegd in hoofdstuk 15.6 van de servicemanual voor de H-serie warmtepomp (blz 134) en hoofdstuk 17.6 voor de J-serie warmtepomp (blz 156).
Druk de menuknop (hamburger), pijl naar rechts en pijl naar beneden voor 5 seconden in. Selecteer Koel modus, druk op Enter. Selecteer Inschakelen en druk weer op Enter. Koel modus is nu vrijgegeven.

Geavanceerd: Het regelbereik van de koelmodus is beperkt tot 20 graden. Je kunt de Panasonic voor de gek houden door de sensoren aan te passen met -2 waardoor de Panasonic denkt dat het water 18 graden is, terwijl het in werkelijkheid 20 graden is. Hiermee kun je, als het erg warm is, wat langer blijven koelen zonder condensvorming.

Sensoren calibreren
De sensoren van de Panasonic staan niet bekend om hun hoge accuratie. Dat betekent dat er soms verschillen kunnen zitten tussen de werkelijke temperatuur en de gemeten temperatuur. Dit is bij de Ruimtethermostaat ongemakkelijk omdat de temperatuur die je het op scherm ziet kan afwijken van de wekelijk temperatuur of, en dat is vervelender, dat de aanvoertemperatuur of de retourtemperatuur van het water niet gelijk is waardoor het verbruik afwijkt of het regelgedrag van de warmtepomp ongunstig wordt beinvloed. Gelukkig is het corrigeren van deze sensoren vrij eenvoudig.

Druk, als de warmtepomp uit staat, 5 seconden op ↵ + Terugtoets + Pijltje naar rechts. Je komt nu in het Maintenance menu.
Hier kies je voor sensor setup.
Hier kun je de sensoren bijstellen.

Een eenvoudige manier om te controleren of de sensoren voor de watertemperatuur correct zijn is door de warmtepomp water te laten pompen. Bijvoorbeeld door de warmtepomp aan te zetten en een watertemperatuur te vragen van 20 graden. Nadat het water enige tijd (paar minuten heeft gedraaid) kun je de watertemperaturen bekijken. Dit doe je door in het hoofdmenu naar Systeem check te gaan en te kiezen voor watertemperaturen. Dan zie je actuele watertemperaturen. Als het goed is zijn deze gelijk. Zo niet, dan kun je deze aanpassen.

Stilte modus
De stille modus zorgt ervoor dat de warmtepomp minder ver kan optoeren qua compressor en laat de ventilator minder hard draaien. Samen zorgt dit voor een lagere geluidsbelasting, maar ook een lager vermogen wat opgewekt kan worden. Gebruik maken van deze modus zorgt voor een lager rendement op de warmtepomp. In sommige situaties, zoals een heel klein watercircuit (30 liter) kan deze modus helpen om de warmtepomp voldoende tijd te geven om te kunnen moduleren op de aanvoertemperatuur in plaats van dat deze direct overschreden wordt.

Legionella run met interne heater
De panasonic heeft een interne heater die gebruikt kan worden om een legionella run te doen in het boilervat. Hiervoor zijn een aantal instellingen van belang:
De backup heater moet ingeschakeld zijn (ook van belang om een goede defrost te kunnen doen).
De tank verwarming moet ingesteld staan op het juiste element. Bij gebruik van de backupheater moet dat het interne element zijn.
De juiste interval moet gekozen worden, iedere week moet een anti legionella run gedaan worden. Bij de panasonic wordt die een sterilisatie genoemd.

Onder het met Functie instellen, moet de Tank verwarming op Aan staan.
Onder het installatie menu moet de Tank verwarming op Internal staan. (tenzij er een element in de tank zit, dan staat die op External.)
In het custom menu moet de Back-up Heater op aan staan.

[...]

Sturen op minimaal vermogen
Wat je het liefste doet, is zoveel mogelijk om minimaal vermogen draaien. Zeker als de warmtepomp op de laagste stand meer vermogen levert dan dat je woning nodig heeft. Om dit optimaal in te zetten kun je sturen op de aanvoertemperatuur van het water. Hierdoor kun je veel langer op het minimale vermogen van de warmtepomp draaien en je veel minder last hebt van pendelgedrag.
Hoe reageert de Panasonic
De Panasonic heeft een aantal simpele regels waar hij zich aan houdt.
  1. Als de watertemperatuur voor 3 minuten op 2 graden of meer boven de gewenste temperatuur zit, dan stopt de warmteproductie.
  2. Als de watertemperatuur 3 graden onder de retour watertemperatuur zit waarop de warmtepomp uitging en hij is 3 minuten uit geweest, dan wordt de warmteproductie hervat.
Deze regels kunnen we gebruiken om de Panasonic zo laag mogelijk te laten draaien als we een Heishamon hebben.
Hoe werkt het
Als de buitentemperatuur hoger is dan de buitentemperatuur waarop de minimale afgifte meer is dan warmtevraag van de woning starten we de volgende routine:
  • We starten de warmteproductie door de doeltemperatuur op 3 graden boven de retour watertemperatuur te zetten.
  • Zodra de compressor is gestart, zetten we de doeltemperatuur op 1 graad onder de watertemperatuur.
  • Dit blijven we herhalen tot de kamer op temperatuur is en de warmteproductie gestopt moet worden.
(Moduleren)
De warmtepomp draait nu veel langer op laag vermogen, waardoor de COP hoger is en kan langere runs maken, zodat het warmtegevoel groter is in de woning. Je hebt hiermee ook minder last van pendelgedrag, doordat de warmtevraag telkens iets verhoogd wordt zonder dat de warmtepomp uitvalt wegens te weinig afgifte (pendelen).
Voorbeelden:
ESPEasy code: CurlyMo in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1"

Automagische stooklijncorrectie
Als je gebruik maakt van een domoticasysteem die de woonkamertemperatuur uitleest en vanuit dat systeem toegang hebt tot je warmtepomp met een Heishamon of CZ-TAW1, kun je de stooklijn automatisch laten aanpassen op basis van de kamertemperatuur. Je kunt dan denken aan het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
        var Number StooklijnDelta = 0
        if (woonkamerTemperatuur > KamerSetpoint)
        {
                if (woonkamerTemperatuur - KamerSetpoint > 0.1) {
                        StooklijnDelta = StooklijnDelta - 1
                }
                if (woonkamerTemperatuur - KamerSetpoint > 0.3) {
                }
                if (woonkamerTemperatuur - KamerSetpoint > 0.6) {
                }
        }
        else
        {
                if (KamerSetpoint - woonkamerTemperatuur > 0.1)
                {
                        StooklijnDelta = StooklijnDelta + 1
                }
                if (GemiddeldeBuitenTemperatuur < StooklijnSetpointBoven - 4) {
                         if (KamerSetpoint - woonkamerTemperatuur > 0.2)
                        {
                        }
                        if (KamerSetpoint - woonkamerTemperatuur > 0.3)
                        {
                        }
                }
        }

Hiermee krijg je automatisch een correctie van de stooklijn als er plotseling een grote stijging is in de kamertemperatuur door bijvoorbeeld zoninstraling, houtkachel, oven etc. Dit geeft een meer verfijnde regeling dan een aan/uit regeling middels een kamerthermostaat. Die kamerthermostaat is wel handig om te gebruiken als je in de periode komt waar de warmtepomp meer vermogen levert dan dat de woning aan warmte verliest.

Dit werkt uiteraard alleen als er ruimte is om te corrigeren. Draai je op minimaal vermogen, dan kan de warmtepomp niet minder vermogen leveren.

Plaatjes zeggen meer dan woorden
Heb je een vraag over (een probleem met) je Panasonic warmtepomp, vergeet dan niet om een schema van jouw situatie te plaatsen, mensen aan de andere kant van de interwebs kunnen niet raden wat jij hebt staan en hoe het is aangesloten. Hoe zorgvuldiger jij bent in de informatieverstrekking hoe eerder en beter je geholpen kan worden.
Dus gebruik de kracht van plaatjes, behalve dat de andere je sneller zal begrijpen, kan de andere ook snel iets aangeven op dat zelfde plaatje en begrijp jij hem ook veel beter.

Belangrijke documenten

Service manual.
https://www.climamarket.b...loads/SM-WH-MDC05H3E5.pdf
https://www.panasonicproc...loc%20R32%20Serie%20J.pdf
https://www.panasonicproc...Manual%20T-CAP%20R-32.pdf

Ontwerp documenten:
http://panasonicwarmtepom...erpen-versie-20161128.pdf
https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf
https://www.logicool-ac.c...uide-2020-Final-Draft.pdf

Jullie input

Deze topicstart is bedoeld als verzamelplaats van belangrijke kennis, jullie input is daarbij zeer welkom. Heb je informatie die absoluut niet mag ontbreken in dit topic, schroom dan niet om dit te delen. Wij staan open voor jullie bijdragen!

Voorbeelden van instalties door tweakers

Letop: Het kan zijn dat getoonde situaties niet aan de huidige geluidseisen voldoen, gebruik altijd zelf de rekentool van de overheid.
Muur montage
[Afbeelding]
[foto gemaakt door Heronimo]
tweakers die deze manier van monteren hebben gedaan zijn o.a.
@Heronimo, @granturismo5 en @bart997

voor deze manier van montage zijn de extra benodigdheden
In de voortuin
Deze oplossing is gemaakt door @dekokkens op deze manier maakt het minder uit als de layout van de gevel geen plek geeft. van noodzakelijk instaltie naar ornament in de tuin.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[foto's gemaakt door dekokkens]
In de achtertuin
In de achtertuin kan je hem natuurlijk ook WAF-proof neerzetten (y) deze oplossing is van @hnq
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[foto's gemaakt door @hnq ]
In de voortuin naast de voordeur
@klump4u heeft deze oplossing bedacht naast de voordeur

[Afbeelding]
[foto gemaakt door @klump4u ]
We willen deze post nog aanvullen met andere voorbeeld foto's waar onder
  • Op het plattedak
Oproep
Daarnaast zou het leuk zijn als er mensen zijn met een uitgebreid (foto)verslag van hun instalatie. Dan kunnen we linken naar zijn/haar post. Denk je hierin iets te kunnen betekenen stuur mij @twain4me gerust een bericht.
Er staat een foutje in de TS bij koelen

het moet zijn: Hamburger pijltje inks en naar beneden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Dewim1 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:06:
[...]

Er staat een foutje in de TS bij koelen

het moet zijn: Hamburger pijltje inks en naar beneden
Dank; verbeterd met verwijzing naar Custom Menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Ik heb mijn 9h vervangen voor een 9J.
Het valt mij op dat deze veel agressiever optoert en hierdoor weer uitslaat.

Met een TA van 26 (direct) en bij een buiten temp van 14 besluit hij gewoon om vol gas naar 52 HZ te gaan om vervolgens de volle 9kw te gaan leveren.
Hij schiet dan door naar een ta van 28 en gaat dan heel(te) langzaam terug in hz maar hij doet dit zo langzaam dat hij uitschakelt bij 35/40 hz omdat de TA nog te hoog is.

De 9H deed dit zeker niet en ging met deze temp naar max 35hz en ging dan netjes terug naar 19hz

Als ik zelf langzaam de TA terug zet van 29 naar 26 dan krijg ik de 9J ook netjes naar 19hz
De TA is dan gelijk aan de T out. dus een afgifte probleem heb ik niet

Iemand ideeën zodat hij niet uitschakeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjimmie
Dewim1 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:00:
QM3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dewim1
Ja maar dat wil ik juist niet ivm met slechtere cop in QM3
Ik wilde erop vooruitgaan in cop met de 9J :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 22:12
Dit soort problemen kan je ook opvangen met Heishamon en eventueel het node-red dashboard.

Je knoopt alleen wel een externe besturing erbij, kan zijn dat je dat dus niet wilt.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
ConQuestador schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:41:
[...]

Dit soort problemen kan je ook opvangen met Heishamon en eventueel het node-red dashboard.

Je knoopt alleen wel een externe besturing erbij, kan zijn dat je dat dus niet wilt.
Ik heb de heishamon hier draaien maar ik kreeg hem hier altijd rustig door met domoticz de flow lager te zetten icm TA aan te passen. en dit werkt nu niet meer omdat hij uit gaat.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Laatst online: 22:12
Dewim1 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:54:
[...]

Ik heb de heishamon hier draaien maar ik kreeg hem hier altijd rustig door met domoticz de flow lager te zetten icm TA aan te passen. en dit werkt nu niet meer omdat hij uit gaat.....
Ik gebruik zelf het heishamon node-red dashboard. Hierin zit een "SoftStart" feature waarmee je bij het starten QM aan kan zetten voor een bepaalde tijd, en ook de doeltemperatuur kan laten oplopen. Dan begin je bijvoorbeeld met 24 graden, en iedere X minuten komt er een graad bij. Op die manier dwing je de WP enigszins om rustig aan te doen.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Ik heb mijn 9h vervangen voor een 9J.
Het valt mij op dat deze veel agressiever optoert en hierdoor weer uitslaat.

Met een TA van 26 (direct) en bij een buiten temp van 14 besluit hij gewoon om vol gas naar 52 HZ te gaan om vervolgens de volle 9kw te gaan leveren.
Hij schiet dan door naar een ta van 28 en gaat dan heel(te) langzaam terug in hz maar hij doet dit zo langzaam dat hij uitschakelt bij 35/40 hz omdat de TA nog te hoog is.

De 9H deed dit zeker niet en ging met deze temp naar max 35hz en ging dan netjes terug naar 19hz

Als ik zelf langzaam de TA terug zet van 29 naar 26 dan krijg ik de 9J ook netjes naar 19hz
De TA is dan gelijk aan de T out. dus een afgifte probleem heb ik niet

Heb je het over nu of over een maand geleden? Het lijkt me juist goed dat hij nu snel uit gaat. Dan zakt het verbruik naar nul en is de COP oneindig.

Zoals @sjimmie suggereert: als hij aan moet (bijvoorbeeld bij klachten over koude voeten) dan is QM3 een goede eerste stap. Misschien is de COP dan lager, hoewel ik daar nog nergens hard bewijs voor gelezen heb, maar bij de huidige warmtebehoefte lijkt me dat geen probleem. Ik heb de indruk dat Panasonic wat experimenteert met de agressiviteit van accelereren. De nieuwere modellen hebben een comfort/efficiency instelling, wat nogal verwarrend is als je het comfortabel vindt als de wp zuinig is.

Moderne elektrische auto's die 0-100km/h halen in 4 seconden schijnen een met de voet te bedienen instelling te hebben om langzamer op te trekken. Bijvoorbeeld als de volgende rotonde al in zicht is. In de service manual heet dat de accelerator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewim1
Waar kan ik deze vinden in het menu ? comfort/efficiency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

FransvWoerkom schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:43:
[...]

Heb je het over nu of over een maand geleden? Het lijkt me juist goed dat hij nu snel uit gaat. Dan zakt het verbruik naar nul en is de COP oneindig.

Zoals @sjimmie suggereert: als hij aan moet (bijvoorbeeld bij klachten over koude voeten) dan is QM3 een goede eerste stap. Misschien is de COP dan lager, hoewel ik daar nog nergens hard bewijs voor gelezen heb, maar bij de huidige warmtebehoefte lijkt me dat geen probleem. Ik heb de indruk dat Panasonic wat experimenteert met de agressiviteit van accelereren. De nieuwere modellen hebben een comfort/efficiency instelling, wat nogal verwarrend is als je het comfortabel vindt als de wp zuinig is.

Moderne elektrische auto's die 0-100km/h halen in 4 seconden schijnen een met de voet te bedienen instelling te hebben om langzamer op te trekken. Bijvoorbeeld als de volgende rotonde al in zicht is. In de service manual heet dat de accelerator.
Precies mijn eerste gedachte. @Dewim1 wanneer signaleer je dit? Testen met deze temperaturen k al start op 14 t is al snel warmer is bijna onmogelijk je cop is skyhigh en afgifte soms ook al direct daardoor. Daarnaast is opstart hz is afhankelijk van de buitentemp.

Qm3 probeer ik altijd te vermijden. Zou zelfs de target eerder verhogen naar bijvoorbeeld 28 hopelijk geeft dit hem genoeg bandbreedte door hogere afgifte te kunnen geven. Lukt dan nog niet pas qm toepassen.

[ Voor 7% gewijzigd door ErikVers op 17-05-2024 15:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sjimmie
Dewim1 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:34:
[...]

Ja maar dat wil ik juist niet ivm met slechtere cop in QM3
Ik wilde erop vooruitgaan in cop met de 9J :)
Ik beantwoordde jouw vraag. Met QM3 start hij met een lagere piek.
Dat dat wellicht weer andere effecten heeft is evident. Maar elke aanpassing heeft andere effecten.
Zelf heb ik er totaal geen moeite mee dat de WP 90% van de tijd in QM3 draait, "verlies aan cop" is relatief, zeker als je dat afzet tegen wat een soort pendelen je kost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

sjimmie schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:52:
[...]

Ik beantwoordde jouw vraag. Met QM3 start hij met een lagere piek.
Dat dat wellicht weer andere effecten heeft is evident. Maar elke aanpassing heeft andere effecten.
Zelf heb ik er totaal geen moeite mee dat de WP 90% van de tijd in QM3 draait, "verlies aan cop" is relatief, zeker als je dat afzet tegen wat een soort pendelen je kost.
Helemaal eens. En je zou met stukje domotica ook bij buiten temp boven bijvoorbeeld 12graden hem op qm3 zetten en eronder uit. Ik vermoed dat met kouder weer dit niet meer voorkomt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:54
ErikVers schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:55:
[...]

Helemaal eens. En je zou met stukje domotica ook bij buiten temp boven bijvoorbeeld 12graden hem op qm3 zetten en eronder uit. Ik vermoed dat met kouder weer dit niet meer voorkomt.
Mijn domotica is tegenwoordig weinig meer dan dat. Op basis van buitentemperatuur verschillende QM modes draaien.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Dewim1 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:58:
Waar kan ik deze vinden in het menu ? comfort/efficiency
Helaas, dat is er alleen vanaf de K-serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:50
CurlyMo schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:32:
[...]

Mijn domotica is tegenwoordig weinig meer dan dat. Op basis van buitentemperatuur verschillende QM modes draaien.
Welk systeem grbruik je daarvoor?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:54
Joris 407 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:43:
[...]

Welk systeem grbruik je daarvoor?
Mijn eigen systeem, oftewel de Heishamon rules functionaliteit.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:35
Afgelopen weken heb ik mijn J9 verplaatst.. 40 cm... maar het moest, daarbij heb ik de aansluitingen van de controller en de externe thermostaat niet los gehad.
De werking is altijd met stooklijn en externe thermostaat om de wp in of uit te schakelen, dat werkte altijd perfect, met de <op> en <neer> toetsen kon ik de stooklijn aanpassen.
En dát werkt nu niet meer..ik kan de wp nu alleen maar inschakelen als ik op de remote-controller de t°c hoog genoeg instel, uitschakelen via de externe thermostaat werkt echter wel.
Het maakt niet uit als ik in het Menu <Ruimte-thermostaat> op Extern of Intern zet, het is niet mogelijk de wp via stooklijn te laten draaien, ik heb de diverse temperaturen (ook stooklijn) al flink hoger gezet i.v.m. met de hogere buitentemperaturen.
Na elk verandering in het menu heb ik de wp laten <resetten>
Vraag:
Wat zijn de instellingen in het Menu om verwarmen via Stooklijn mogelijk te maken? want dan zou de functie's -sturing via Externe thermostaat en aanpassen Stooklijn ook weer moeten werken.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FransvWoerkom
natural colour schreef op zondag 19 mei 2024 @ 16:33:
Afgelopen weken heb ik mijn J9 verplaatst.. 40 cm... maar het moest, daarbij heb ik de aansluitingen van de controller en de externe thermostaat niet los gehad.
De werking is altijd met stooklijn en externe thermostaat om de wp in of uit te schakelen, dat werkte altijd perfect, met de <op> en <neer> toetsen kon ik de stooklijn aanpassen.
En dát werkt nu niet meer..ik kan de wp nu alleen maar inschakelen als ik op de remote-controller de t°c hoog genoeg instel, uitschakelen via de externe thermostaat werkt echter wel.
Het maakt niet uit als ik in het Menu <Ruimte-thermostaat> op Extern of Intern zet, het is niet mogelijk de wp via stooklijn te laten draaien, ik heb de diverse temperaturen (ook stooklijn) al flink hoger gezet i.v.m. met de hogere buitentemperaturen.
Na elk verandering in het menu heb ik de wp laten <resetten>
Vraag:
Wat zijn de instellingen in het Menu om verwarmen via Stooklijn mogelijk te maken? want dan zou de functie's -sturing via Externe thermostaat en aanpassen Stooklijn ook weer moeten werken.
Kennelijk is er bij het verschuiven iets mis gegaan met de kabels. Heb je de wp opengeschroefd om te kijken of er niet een draad of kabel te strak is komen te staan? Kijk dan meteen even waar de thermostaat zit aangesloten. CN2 of CN4.

Als je de stooklijn kon shiften met de controller, zat de thermostaat waarschijnlijk aan CN4, de aansluiting External Control. Dat is eigenlijk geen thermostaat-aansluiting. Dan wordt er helemaal geen thermostaat ingesteld, maar staat de instelling onder menupunt 5.2 Zone en Sensor Sensor: Watertemperatuur en stel je verderop de stooklijn in. Kennelijk staat nu Zone en Sensor op Ruimtethermostaat en gebruikt hij de interne thermostaat van de controller.

Je moet eerst nagaan hoe en door wie de instellingen indertijd zijn gezet en als dat met hulp door tweakers was, dat hier weer terugzoeken. En als je het (weer met hulp hier) weer voor elkaar hebt, dat goed documenteren. Geef niet te snel een reset, want dan ben je alle instellingen kwijt.

[ Voor 5% gewijzigd door FransvWoerkom op 20-05-2024 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
FransvWoerkom schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:57:
[...]

Kennelijk is er bij het verschuiven iets mis gegaan met de kabels. Heb je de wp opengeschroefd om te kijken of er niet een draad of kabel te strak is komen te staan? Kijk dan meteen even waar de thermostaat zit aangesloten. CN2 of CN4.

Als je de stooklijn kon shiften met de controller, zat de thermostaat waarschijnlijk aan CN4, de aansluiting External Control. Dat is eigenlijk geen thermostaat-aansluiting. Dan wordt er helemaal geen thermostaat ingesteld, maar staat de instelling onder menupunt 5.2 Zone en Sensor Sensor: Watertemperatuur en stel je verderop de stooklijn in. Kennelijk staat nu Zone en Sensor op Ruimtethermostaat en gebruikt hij de interne thermostaat van de controller.

Je moet eerst nagaan hoe en door wie de instellingen indertijd zijn gezet en als dat met hulp door tweakers was, dat hier weer terugzoeken. En als je het (weer met hulp hier) weer voor elkaar hebt, dat goed documenteren. Geef niet te snel een reset, want dan ben je alle instellingen kwijt.
Ik ben vanmorgen vroeg weer verder gaan zoeken,
info:
De externe (Emos) thermostaat is aangesloten op CN4, want de wp doet alleen verwarmen.
Er zat eerst nog een originele Panasonic <alternatieve buiten sensor> op de wp aangesloten, maar dat was niet meer nodig, en heb ik los gehaald en in het Menu aangepast.
Beide voedingskabels naar de wp heb ik vanaf de werkschakelaar moeten vervangen.
Waterzijdig heb ik het systeem leeg moeten maken en is gisteren weer gevuld.
De aansluitingen van de Controller en de Emos thermostaat op CN4 zijn in orde, en zijn ook nooit los geweest.

De foto toont het symbool <Ruimtethermostaat Extern> ; de temperatuur van 16° is denk de water temperatuur wat gebruikelijk is bij verwarmen met stooklijn, maar shiften is niet mogelijk.
Het is niet mogelijk in het Menu <zone en sensor> onder <watertemperatuur> (5.2) iets in te stellen; als ik hierop in het menu druk wordt je direkt terug gebracht naar het vorige menu: Zone en sensor.

Vraag 1: wat kun je instellen bij Menu 5.2 <watertemperatuur> :? de manual schrijft hierover niets.
Vraag 2: is het mogelijk de wp te resetten naar originele fabrieksinstelling? 100% reset? de enigste reset die ik heb uitgevoerd is de <Reset foutmelding> in het snelmenu voor de gebruiker.

Er is geen Error melding in het systeem.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wvskHkywbxkBhtjxwc6D96s0TCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApAP7vyH6jNoaGuI0g1aGV6n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door natural colour op 20-05-2024 08:19 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FransvWoerkom
Nogmaals, CN4 is geen thermostaataansluiting, maar een aan/uit aansluiting voor externe apparatuur, bijvoorbeeld van je huisautomatisering of netbeheerder. Iets dat aangesloten zit op CN4 wordt dus niet herkend als externe thermostaat. Als je onder Zone en Sensor dus Externe thermostaat kiest, dan gaat hij reageren op iets dat op CN2 zit. En daar zit niks. Ook kiezen voor Interne Thermostaat (sensor in de controller) helpt niet, want dan kun je niet meer shiften. Je moet daar dus kiezen voor Watertemperatuur. Let op hoe je selecteert de selectie bevestigt en hoe er op de controller een gemaakte of te maken keuze wordt gehighlight.

Dus 1. Je kiest onder systeeminstellingen als sensor die van DE watertemperatuur. Dat wordt de systeemsensor waarmee geregeld wordt. Hoe je de watertemperatuur verder regelt, kies je onder bedrijfsinstellingen, bijvoorbeeld met stooklijn.

Dus 2. Ja, maar je moet helemaal niet terug naar originele fabrieksinstellingen. Je moet de verkeerde instellingen goed zetten en daarvoor moet je de Operating Instructions, bij mijn warmtepomp in tientallen talen bijgeleverd en ook online te vinden, lezen, proberen, begrijpen enz.

Je hebt je eerder beklaagd over de gebrekkige gebruiksaanwijzingen. Ook nu weer. Het probleem is dat je dingen intuitief doet en dat de Japanners gewoon een andere intuitie hebben. Een bekende filosoof uit de Watergraafsmeer die vaak in een t-shirt en 14 op zijn rug liep, had daar een uitdrukking voor: je gaat het pas zien als je het doorhebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Dan is het toch nog Dik Voormekaar, ik had het niet in mij om te denken dat <Watertemperatuur> een functie-stand is i.pv. een (instel)stand ofzo was voor bijvoorbeeld een SWW vat.

Om met de woorden van Dik Voormekaar te eindigen:
"Dik: "De Groot, er zit hele verkeerde dinges tussen.. dit kant toch niet?
De Groot: Ohh dat is zakelijk.."
(quote uit de parodie op 'Candle Light' omstreeks 1977)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Niet online
Is het zonder problemen mogelijk een 5J in te zetten voor het verwarmen van alleen een SWW boiler van 300 liter? Dus geen afgiftesysteem voor verwarming aangesloten. Met de prijs van een 5J en een losse boiler zit je ongeveer op dezelfde kosten als een split WPB (Atlantic Calypso). Maar dan wel zelf installeren en meer inzicht in de WP.

De 5J en boiler zullen enkel gescheiden zijn door een buitenmuur. Vanuit de plek waar de boiler staat moeten 2 badkamers worden voorzien van sanitair warm water. Badkamer 1 op 4 meter leidingafstand van de boiler, badkamer 2 op 20 meter leidingafstand.

Moet kunnen? Of zie ik iets over het hoofd qua werking van de 5J?

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FransvWoerkom
--Erik-- schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 12:53:
Is het zonder problemen mogelijk een 5J in te zetten voor het verwarmen van alleen een SWW boiler van 300 liter? Dus geen afgiftesysteem voor verwarming aangesloten. Met de prijs van een 5J en een losse boiler zit je ongeveer op dezelfde kosten als een split WPB (Atlantic Calypso). Maar dan wel zelf installeren en meer inzicht in de WP.

De 5J en boiler zullen enkel gescheiden zijn door een buitenmuur. Vanuit de plek waar de boiler staat moeten 2 badkamers worden voorzien van sanitair warm water. Badkamer 1 op 4 meter leidingafstand van de boiler, badkamer 2 op 20 meter leidingafstand.

Moet kunnen? Of zie ik iets over het hoofd qua werking van de 5J?
De warmtepompen die sww en ruimte doen, doen nu ook alleen sww. Alleen in de winter zul je de defrosts ook over de tank moeten doen of over een klein buffervat met de backup heater. Die 20m naar badkamer 2 is een heel eind. Voor douchen natuurlijk geen probleem, maar voor even handen wassen met warm water niet echt comfortabel. Daarvoor zou je een kleine elektrische doorstroomverwarmer kunnen inzetten.
Pagina: 1 ... 60 ... 89 Laatste